11 IANUARIE 2018
RELIGIE ORTODOXĂ 11 Ianuarie
+
Sf Cuv Teodosie, începătorul vieții călugărești de obște din Palestina; Sf Cuv
Vitalie
Sfântul Cuvios Părinte Teodosie era din satul Mogaris, din ţinutul
Capadociei, şi se trăgea din părinţi dreptcredincioşi, Proeresie şi Evloghia. A
fost crescut de părinţii săi cu bune obiceiuri şi cu învăţătură de carte. De
foarte tânăr a primit treapta de citeţ al bisericii şi era iscusit cititor al
sfintelor cărţi către popor, ca nimeni altul.
Deci,
auzind în inima lui chemarea dumnezeiască de a ieşi din ţara lui şi de a urma
pe Domnul, a îmbrăcat haina şi viaţa călugărească şi a plecat la Ierusalim. În
drum, s-a oprit în Antiohia, unde a dorit să vadă pe Sfântul Simeon Stâlpnicul,
care l-a primit sus, pe stâlpul său, strigându-l pe nume, fără a-l cunoaşte
dinainte, şi i-a binecuvântat calea, prorocindu-i multe din cele ce aveau să i
se întâmple. Ajuns la Ierusalim, după ce s-a închinat la Sfintele Locuri, se
întreba mereu ce fel de viaţă călugărească se cuvenea să-şi aleagă: cea
singuratică, a sihaştrilor, sau vieţuirea împreună cu mai mulţi călugări, stând
sub îndrumarea unui conducător înţelept şi luminat, adică viaţa de obşte? Şi,
hotărându-se pentru viaţa de obşte, a intrat sub ascultarea unui stareţ, Longhin,
cu bun nume şi iscusit pe calea mântuirii.
La
porunca stareţului său, Sfântul Teodosie a luat în grija sa o biserică aflată
pe drumul spre Betleem. Simţind însă că laudele încep să-i schimbe inima, s-a
retras într-o peşteră din munte, unde, la început, a primit ucenici mai puţini,
apoi pe toţi cei ce veneau la el.
Cu toţi
aceşti ucenici, Sfântul Teodosie a zidit o mare mănăstire aproape de Betleem,
unde pentru prima dată în Palestina, a rânduit toate după legile vieţii de
obşte, de unde şi faima lui de „întemeietor al vieţii de obşte”.
Mănăstirea
lui era ca o adevărată cetate, cu patru biserici, trei bolniţe şi locuinţe
deosebite pentru călugări şi oaspeţi de toate neamurile, câte erau acolo, viaţa
desfăşurându-se în cea mai desăvârşită tăcere şi evlavie. Era o viaţă de
înfrânare, de slujire a oamenilor şi de rugăciune de zi şi de noapte.
Deşi avea
o vârsta înaintată, Sfântul Teodosie nu a schimbat nimic din asprimea vieţii
sale petrecută în post, în priveghere şi în rugăciune. Timp de 30 de ani n-a mâncat
nicidecum pâine, hrănindu-se doar cu legume şi ierburi sălbatice. Era foarte
apropiat duhovniceşte de Sfântul Sava cel Sfinţit, împreună cu care a apărat
Ortodoxia de rătăcirea monofizită, de severianism şi de alte erezii ale vremii.
N-a iubit bunurile pământeşti, ci totdeauna ajuta din ele pe săraci. Pentru
acestea Dumnezeu l-a învrednicit de darul facerii de minuni.
Astfel
vieţuind, s-a mutat către Domnul în anul 529, la 11 ianuarie, având vârsta de
105 ani.
Tot astăzi, Biserica Ortodoxă
face pomenirea Sfântului Cuvios Vitalie care în
pace s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne
mântuieşte pe noi. Amin.
ISTORIE PE ZILE 11
Ianuarie
Evenimente
·
532: Imperiul Bizantin: A început, la Constantinopol, răscoala Nika, care a fost reprimată
de către comandantul militar Belisarius, răsculații fiind masacrați în
hipodrom. Aproape un sfert din oraș a fost incendiat în cele șase zile cât a durat
răscoala, in incendiu fiind curpinse spitale, cu pacienții încă internați,
biserici, o parte a Palatului Sacru, administrații și azile. Revolta nu a
încetat decât în urma intervenției armatei, conduse de generalul Belisarius ,
care a ucis peste 30.000 de oameni. Armata a surprins mulțimea adunată în
Hipodrom în jurul senatorului Hepatius, fiul fostului imparat Anastasiu
I, pe care voiau să îl proclame împărat. După încetarea luptelor
execuțiile au continuat din ordinul împăratului Lustinian , în
rândurile suspecților de crime sau răzvrătire, acest val de execuții
prinzându-l și pe Hepatius, care încercase, fără izbândă totuși, să oprească
răscoala.
·
1055: Theodora a III-a (n. ca. 985 ) este
încoronată la vârsta de 70 de ani, împărăteasă a Imperiului Bizantin,
după moartea împăratului Constantin al IX-lea. A fost fiica lui Constantin
al III -lea și sora cea mai mică a Zoei. În anul 1032 fusese nevoită
să se retragă la o mănăstire. A domnit până la decesul sau, în anul
1o56. Înainte de moarte, Teodora a III-a, neavând copii, l-a desemnat ca
urmaș pe Mihail al VI-lea Bringas, astfel incat pe tronul bizantin a
urmat o dinastie macedoneană.
·
1158: Vladislav al II-lea devine rege al Boemiei. Vladislav al II-
lea Premysl (cca. 1110 – 18 ianuarie 1174) a fost duce
al Boemiei din 1140 pana in anul 1158, cand a fost
ales rege. In anul 1172 cand a abdicat in favoarea fiului sau Frederic.
·
1600: Împăratul Rudolf al II–lea primește solia
lui Mihai Viteazul, condusă de banul
Mihalcea, care cerea recunoașterea domnului român ca principe al Transilvaniei
·
1693: Vulcanul Etna erupe. Un cutremur
puternic distruge zone din Sicilia și Malta.
·
1787: Astronomul german William Herschel (Friedrich
Wilhelm Herschel) descoperă Titania și Oberon, doi sateliți ai
planetei Uranus. Titania este cel mai mare satelit al lui
Uranus și al optulea satelit ca dimensiuni din Sistemul Solar.
·
1805: In Statele Unite este creat Teritoriul
Michigan.
·
1830: S-a constituit, la Iaşi, un „cerc de cetire
medicinală”, prima societate ştiinţifică din România, denumită iniţial
„Societatea Doftoricească Moldo-Romanika”, viitoarea „Societate de Medici şi
Naturalişti”; fondatori: doctorii Mihai Zota şi Iacob Cihac.
·
1838: In seara zilei de 11 ianuarie (stil
vechi)/23 ianuarie (stil nou), in regiunea Vrancea se producea al doilea seism
distrugator din secolul al XIX-lea, pe teritoriul actualei Romanii,cutremur
care a provocat pagube importante cu deosebire in Muntenia, inclusiv in
Bucuresti. Seismul vrancean de la 23 ianuarie 1838 (creditat cu o magnitudine Ms=7,3/Mw=7,5)
a fost al doilea cutremur ca ordin de marime produs in zona Vrancea
dupa cel din anul 1802. Desi de mai mica amploare fata de seismul catastrofal
precedent (produs la 26 octombrie 1802, Mw=7,9), seismul din 1838 a
afectat o arie vasta, si a fost resimtit inclusiv in tarile vecine, desi cele
mai grave urmari au fost consemnate in sudul si estul Romaniei.
·
1846: Pe scena
Teatrului Naţional din Iaşi a avut loc reprezentaţia comediei "Băcălia
ambiţioasă", cea dintâi lucrare dramatică a lui Alecu Russo, care avea
să-i atragă autorului exilul la mănăstirea Soveja
·
1851: În China, taipinii proclamă
"Statul ceresc al marii păci" (Tai
Pin Tien Cuo) (Căderea Nankinului la 19 iulie 1864; înfrângerea
războiului țărănesc al taipinilor).
·
1861: Statul Alabama își declară
secesiunea față de SUA.
·
1865: A avut loc la Cernăuți prima adunare a
„Societății pentru cultura și literatura română din Bucovina”. A fost continuatoarea Societatii „Reuniunea pentru
Leptură” infiintata la 1 mai 1862, la Cernăuți, în condițiile revenirii
la un regim constituțional în Imperiul Habsburgic, de catre un grup de boieri
și intelectuali în frunte cu frații Gheorghe și Alecu Hurmuzachi, sprijiniți de
preoțimea românească a Bucovinei. Aceasta avea să-și schimbe denumirea în Societatea pentru Literatura și
Cultura Română în Bucovina în 1865, pentru a deveni, începând din 1869,
Societatea pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina (SCLRB), nume sub
care s-a reactivat în martie 1990.
·
1903: Apare săptămînal la Timişoara,
Transilvania, ziarul socialist "Votul poporului ". Ziarul
va apărea pînă la 17 mai 1905.
·
1909: Congresul Partidului
Național Liberal îl alege pe Ionel I.C. Brătianu președinte. Ion I.C. Brătianu (cunoscut și ca Ionel Brătianu, n. 20 august 1864,
Florica, azi Ștefănești, Argeș – d. 24 noiembrie 1927, București) a fost un om
politic român, care a jucat un rol de primă importanță în Marea Unire din 1918
și în viața politică din România modernă. A deținut funcția de președinte al
Partidului Național Liberal. De formație inginer, Ionel Brătianu nu a profesat,
ci s-a dedicat vieții politice, fiind cel mai potrivit acestei cariere dintre
cei trei băieți ai liderului liberal Ion C. Brătianu.
·
1922: Este folosita pentru prima data insulina pentru tratamentul
diabetului. Pacientul a fost un tanar canadian de 14 ani, Leonard
Thompson.
·
1923: Franța și Belgia ocupă zona Ruhr ca urmare a
refuzului Germaniei de a plăti
despăgubirile de război
·
1925: apare ziarul "Socialismul ",
organ al Partidului Social-Democrat din România, avînd în calitate de
redactor-şef pe Conatantin Titel Petrescu. Ziarul a fost ulterior redenumit în
"Lumea nouă " şi va apărea pînă în 1940.
·
1931: Este semnat decretul guvernului român
prezidat de G.G.Mironescu privind dizolvarea Gărzii de Fier (primul decret de
dizolvare al acestei organizatii), iar conducătorul ei, căpitanul Corneliu
Zelea Codreanu, a fost arestat. În februarie însă, justiţia a decis în
favoarea lui Codreanu şi a organizaţiei sale. Ulterior, în martie 1932,
Guvernul Iorga-Argetoianu a reînnoit decretul de dizolvare, iar
la 10 decembrie 1933 premierul liberal I.G. Duca operează a treia dizolvare a
Gărzii de Fier, iar în urma presiunilor politice la 21 februarie 1938, Corneliu
Zelea Codreanu este nevoit sa dispuna autodizolvarea partidului „Totul
pentru Ţară”
·
1942: Al Doilea Război Mondial: Japonia
declară război Olandei și invadează Indiile Orientale Olandeze.
·
1942: Japonezii ocupa Kuala Lumpur, in Malaezia britanica.
·
1943: Al Doilea Război Mondial: Statele Unite
și Marea Britanie renunță la pretențiile teritoriale din China.
·
1943: A
fost încheiat Protocolul germano-român, prin care guvernul condus de
mareşalul Ion Antonescu se angaja să continue războiul, cu condiţia ca Germania
să mărească ajutorul militar pentru echiparea unor noi unităţi, care să le
înlocuiască pe cele pierdute sau decimate la Stalingrad, cotul Donului şi în
Caucaz
·
1972: Pakistanul de Est își schimbă numele în
Bangladesh, dupa obtinerea independentei ca urmare a infrangerii Pakistanului
in razboiul indo-pakistanez.
·
1982: NATO condamnă URSS pentru sprijinul
acordat generalului Jaruzelski în acțiunile de descurajare a manifestațiilor de
protest din Polonia.
·
1990: Aproximativ 300.000 de oameni
demonstrează pașnic în favoarea independenței Lituaniei fata de Uniunea
Sovietica.
·
2002: La închisoarea Guantanamo Bay (Cuba) au început să
sosească primii prizonieri membri ai grupării teroriste Al-Qaeda
·
2003: 500 de inregistrari originale ale
formatiei Beatles, furate in urma cu mai bine de 30 de ani au fost gasite in
Olanda, dupa o operatiune comuna a politiilor britanica si olandeza.
Nașteri
·
347: S-a nascut împăratul roman
Theodosius I “cel Mare”; (d. în 395). Sfântul și binecredinciosul
împărat Teodosie I, numit şi Teodosie cel Mare a fost
ultimul împărat roman care a condus întregul Imperiu Roman (între anii 379 și
395), înainte de divizarea acestuia în cel două imperii – de răsărit şi de
apus. Teodosie cel Mare este cunoscut şi pentru că a decretat creştinismul
ortodox ca religie oficială a Imperiului Roman. A fost un puternic apărător al
credinţei ortodoxe şi trecut în rândul sfinţilor.
·
1503: Se naște in Parma, pictorul
manierist italian Parmigianino; (d. 24 ugust 1540).
·
1643: S-a nascut compozitorul si organistul german Johann Friedrich
Alberti; (d. 14 iunie 1710). A fost organist la catedrala din
Marsebourg pana in 1698 cand a suferit un atac cerebral in urma caruia i-a
paralizat mana dreapta, fiind succedat ca organist la catedrala si la curtea
regelui Saxoniei de catre elevul sau Georg Friedrich Kaufmann.
·
1673: Christian
August de Holstein-Gottorp, bunicul matern al țarinei Ecaterina cea Mare (d. 1726)
·
1812: Carol Popp Szathmary, pictor și fotograf
român (d. 1887). A fost primul fotograf de artă
și documentarist din Regatul Roman și unul dintre primii zece fotografi
din Europa. În anul 1843 a realizat primele dagherotipii, iar în urma unor
cercetări, a realizat și primele talbotipii (calotipii). În perioada 1860-1870,
Carol Popp de Szathmari a publicat un volum cu 100 de fotografii. A fost
printre primii 10 fotografi din Europa și a realizat primul reportaj fotografic
de război din lume în timpul Războiului Crimeii. Prin aceasta, el este
recunoscut cunoscut ca primul foto-jurnalist de război. A călătorit în China,
iar cu acordul Țarului Rusiei, a ajuns și în Siberia, unde a realizat
fotografii artistice. A deținut un atelier de fotografie pe terenul închiriat
de la Ștefan Greceanu, pe Podul Mogoșoaiei, vis-a-vis de Biserica Sărindar. În
anul 1855 a primit patru medalii, pentru albumele de fotografie realizate și
pentru activitatea sa fotografică, medaliile fiind acordate de Regina Angliei,
Împăratul Austriei, Napoleon al III-lea al Franței și Regele Spaniei. În
anul 1860 a contribuit la înființarea Bukuresti Magyar Közlöny, prima asociație
culturală a maghiarilor din București.
·
1878 - S-a născut Zaharia Bârsan, poet,
prozator, dramaturg şi actor (d. 13 decembrie 1948)
·
1883 - S-a născut Ion Bâlea, autorul celei mai bogate şi
valoroase culegeri de folclor din Maramureş, realizată între anii 1905-1909 şi
1910-1913, parţial în colaborare cu Tiberiu Brediceanu şi Bela
Bartok (m.13.05.1969).
·
1906 - S-a născut sculptorul Boris Caragea, membru
corespondent al Academiei Române ("Monumentul Victoriei" - Constanţa,
"Maternitate" - Eforie, "Enescu" - Detroit, SUA)
(m.08.08.1982). În tinerețe a fost barcagiu în Balcic, in
Cadrilater. După Primul Război Mondial, între 1924-1925, a luat lecții de desen
cu Hrandt Avakian si un an mai târziu, sprijinit de sculptorița Zoe Băicoianu,
s-a înscris la Școala de Arte Frumoase din București, unde i-a avut ca
profesori pe Frederic Storck și Oscar Han. Și-a perfecționat sudiile cu
Dimitrie Paciurea, lucrând doi ani în atelierul maestrului, după ce, în 1932
câștigase bursa Paciurea. Aflat intr-o situatie materiala precara, profesorul
Oscar Han l-a ajutat să plateasca examenele doi ani într-unul
singur și astfel Caragea a reușit să-și termine studiile
·
1926: S-a născut la Ismail in Basarabia, poetul Leonid Dimov
(m.05.12.1987). A fost unul dintre precursorii curentului Postmodernist
românesc si un membru marcant al curentului oniric. Alături de
Dumitru Țepeneag va teoretiza onirismul estetic. În 1971, după Tezele
din iulie lansate de Ceausescu, presiunea cenzurii se resimte acut și grupul
omiric se destramă, unii dintre membri plecând în exil (Țepeneag, Gabrea,
Ivănceanu), alții retrăgându-se din zona vizibilă a lumii culturale
(Dimov, Mazilescu, Turcea, Titel). Relația apropiată a lui Dimov cu Țepeneag și
apartenența la Grupul oniric l-a adus pe poet în atenția
Securitatii, care l-a urmărit ani de-a rândul, după cum o dovedesc documentele
din arhiva CNSAS, studiate de Luminița Corneanu.
·
1931 - S-a născut istoricul şi poetul Ioan Saizu
("Fîntîni cereşti", "Armonii din orgi divine").
·
1937 - S-a născut criticul literar Ion Apetroaie. A realizat
prima sinteză a vieţii şi operei lui Vasile Voiculescu ("Orfeu şi
Aristarc", "Literatură şi reflexivitate").
·
1949 - S-a născut Frederick Dennis Green, vocalist american
(Sha Na Na).
·
1952 - S-a născut Lee Ritenour, chitarist şi compozitor
american.
·
1962 - S-a născut Julie Roberts, vocalistî şi compozitoare
britanică (Working Week).
·
1968: S-a nascut politicianul român Titus
Corlățean, membru al Partidului social-democrat, fost ministru al afacerilor
externe.
Decese
·
705: Papa Ioan al VI-lea. A fost grec de
origine și papa al Romei între 701 și 705. Pontificatul lui a început pe
data de 30 octombrie 701 și a fost marcat de năvălirile langobarzilor în
Campania. A reușit să-i convingă să se retragă in Benevento, in Campania.
·
812: A decedat imparatul bizantin Stauraciu
(Staurakios), fiul lui Nicefor I. A domnit între 26 iulie și 2
octombrie 811. În 803 a fost asociat de
către tatăl său la domnie. În 811, a participat alături de tatăl său în
campania din Bulgaria , și a reușit să scape din batalia de la Pliska. Din
păcate, a paralizat din cauza unei lovituri de spadă la gât, și a fost retras
de pe câmpul de luptă de către garda imperială. Din cauza incapacității
sale de a conduce, Curtea s-a împțit în două facțiuni: cea a soției lui
Staurakios, Theophano, și cea a sorei lui, Prokopia, care voia ca soțul ei,
Mihail I Rangabe să devină împărat. Pe 2 octombrie 811 , Mihail
Rangabe l-a forțat pe Staurakios să abdice si sa se retraga
într-o mănăstire unde a si murit.
·
1494: Moare Domenico Ghirlandaio, pictor
italian renascentist, reprezentant al Școlii florentine . A fost contemporan cu
Botticelli, Verrocchio și Filippino Lippi și l-a avut ca discipol pe
Michelangelo. Doi dintre frații săi Benedetto Ghirlandaio (1458 – 1497), David Ghirlandaio(1452
– 1525), ca și nepotul, Ridolfo del Ghirlandaio (1483 – 1561) au fost de
asemenea pictori; (n. 1449).
·
1762: Moare sculptorul francez
Louis-François Roubillac;(n. 1695). A lucrat multa vreme in Anglia, iar
printre cele mai cunoscute creatii ale sale se numara monumentele
dedicate lui Haendel,George Wade,statuile regilor George I
si Georgeal II- lea ai Marii Britanii
·
1801: Domenico
Cimarosa, compozitor italian (n. 1749). A compus
oratorii, mese, cantate, sonate pentru clavecin, opere (“Casatoria secreta”);
(n.17.12.1749).
·
1837 - A murit pictorul si desenatorul francez Francois
Gerard, care prin lirismul sau anunta romantismul (n.04.05.1770). A fost elevul lui Jean
Louis David si unul dintre cei mai importanti pictori ai primului imperiu
si in timpul Restauratiei, pictor al curtii lui Napoleon I si apoi al regilor
Ludovic al XVIII si Carol al X-lea. Gerard a dobandit un mare renume nu doar in
Franta, dar si la nivel european, fiind supranumit “pictorul regilor” pentru
ca a realizat portretele tuturor familiilor regale din Europa.
·
1865: Alexandru Depărățeanu, dramaturg și poet
român (n. 1834). Și-a făcut studiile în
România și apoi în Franța, la Paris. Implicat în politică, a ajuns deputat în
Camera care a urmat după lovitura de stat din 1864, dar a murit la scurt timp
după aceea. Pe lângă drama Grigore-Vodă a mai publicat o colecția de poezii
Doruri și amoruri în 1861. Criticii literari consideră că, deși avea talent, nu
a ajuns decât în faza de imitație a maeștrilor săi, printre care posibil Ion
Heliade-Rădulescu, dar mai ales francezi. Influența
acestora este evidentă în vocabularul întrebuințat, plin de neologisme care nu
s-au păstrat și care îi fac versurile greu de înțeles pentru cititorul
contemporan. Depărățeanu este
cunoscut astăzi mai ales prin „Vara la țară”, poezie postumă și care a ajuns de
notorietate prin parodia lui George Topîrceanu „Al. Depărățeanu: Vara la
țară…”, din ciclul Parodii originale (1916).
·
1874: Moare Gail Borden, comerciant
american, inventatorul laptelui condensat si al extractului de carne (numit
meat biscuit); (n.9 noiembrie 1801).
·
1928: Moare Thomas Hardy, scriitor
englez („Tess d’Urberville”, „Jude Nestiutul”, „Primarul din Casterbridge”);
(n. 1840).
·
1972: A murit poetul şi eseistul român Eugeniu Speranţia; (n.18 mai 1888). A participat la mișcarea simbolista reprezentata
de Macedonski, Densusianu și Gheorghe Bogdan-Duică. In același timp,
a fost apreciat de Constantin Radulescu-Motru pentru contributiile sale
filozofice și sociologice. Cărțile sale includ colecții de poeme
simboliste, un roman (Casa cu Nalba, 1916) si studii estetice. A
fost premiat de Academia Română si membru al Societății Scriitorilor
Români din 1916, precum și al asociațiilor internaționale pentru filosofi și
sociologi juridice. A luat parte
la numeroase congrese în străinătate si a avut de asemenea, o
activitate culturală prodigioasă în Transilvania în primii ani după război.
Savant multidisciplinar cu un spirit enciclopedic, Sperantia face parte
din tradiția umanistă a vietii inelectuale din România. El a ajuns la vârsta de pensionare în 1949,
la începutul regimului comunist si a fost obligat sa se retraga după ce a
trecut printr-o serie de atacuri concertate în cursul a câțiva ani, atât
din partea unor ideologi comunisti cat și a oportuniștilor care au
aderat la marxism peste noapte.
·
2002 - A încetat din viaţă cineastul Henri
Verneuil ("Maimuţa în iarnă", "Clanul sicilienilor") (n. 15
octombrie 1920)
·
2008: A murit Sir Edmund Hillary, din Noua Zeelanda, primul alpinist
care a escaladat Everestul, pe 29 mai 1953; (n. 20 iulie 1919).
·
2009 - Georges Cravenne, creatorul premiilor
César şi un promotor în domeniul relaţiilor publice din Franţa, a decedat. A
creat, în 1975, Academia artelor şi tehnicilor cinematografice, care urma să
decerneze începând din 1976 premiile César. De asemnea, el a creat, pentru
Asociaţia Profesională şi Artistică a Teatrelor din Franţa, premiile Molière
şi, ulterior, premiile 7 d'Or, dedicate producătorilor de televiziune (n. 24
ianuarie 1914)
·
2009 - A murit cineastul Eric Rohmer,
reprezentant al Noului Val din cinematografia franceză a anilor 1960 şi autor
al multor comedii romantice
·
2014: Ariel Șaron general și politician israelian, a
fost cel de-al 11-lea prim ministru al Israelului între anii 2001-2006, (n.1928). Ariel Sharon a fost
căsătorit de două ori: mai întâi cu Margalit (Gali), născută Zimmermann,
originară din Brasov, Romania și care a murit într-un accident de automobil în
anul 1962, iar apoi cu sora acesteia, Rozalia Lilly, care a murit de cancer în
anul 2000.
Sărbători
·
†) Cuv. Teodosie, începatorul vieții călugărești de obște din Palestina;
Cuv. Vitalie (calendar creștin-ortodox)
·
Sf. Honorata; Teodosie, abate (calendar romano-catolic)
·
Sf. Teodosiu (calendar greco-catolic)
ARTE 11 Ianuarie
INVITAȚIE
LA OPERĂ, BALET 11 Ianuarie
Romeo
și Julieta , balet de Prokofiev
Tosca,
operă de Puccini
Puccini, Tosca cu Angela Gheorghiu
Căsătoria secretă, operă de Cimarosa
IL MATRIMONIO SEGRETO - CIMAROSA-opera completa
MUZICĂ
11 Ianuarie
Compozitorul si organistul german Johann Friedrich Alberti
Domenico
Cimarosa
Cimarosa Oboe Concerto:
Slim
Harpo, muzician american
Slim Harpo -
Clarence Clemens, muzician american
Clarence Clemons:
Naomi Judd, cântăreață americană de muzică folk
Yes:
Terry
Williams – Dire Straits
Dire Straits
Lee Ritenour, chitarist şi compozitor american
Vicki Peterson, solista formației pop "The Bangles"
("Maniac Monday")
Julie Roberts, vocalista şi compozitoare
britanică (Working Week)
Mary J. Blige, cântăreață americană de R&B și
hip-hop
Mary J. Blige
Mickey
Finn, muzician britanic
Jefferson Airplane:
ÎNREGISTRĂRI NOI
Elgar - The Wand of Youth Suite No. 1
Telemann: 6 Violin Sonatas
Venetian Vespers | Classical Music | Monteverdi, Rigatti, Grandi, Cavalli
POEZIE
11 Ianuarie
Zaharia Bârsan, poet, prozator, dramaturg şi
actor
O să viu…
Tremur moale de perdele
M’a cutremurat de-odată…
În lumina dimineţei
Mi-ai venit la geamuri, tată…
M’a cutremurat de-odată…
În lumina dimineţei
Mi-ai venit la geamuri, tată…
Blând ca’n vremurile bune,
Cu făptura ta cuminte
Când aveam şi eu un suflet
Să mă ierte… sa m’alinte…
Cu făptura ta cuminte
Când aveam şi eu un suflet
Să mă ierte… sa m’alinte…
Ce-ai rămas aşa?… Ci vino!
Iar îmi stai pornit pe ducă?…
Parcă nu m-ai mai cunoaşte…
Am îmbătrânit tătucă,
Uită-te mi-e fruntea arsă
Gândurile rău mă sapă;
Sunt o salcie uitată
La o margine de apă…
Iar îmi stai pornit pe ducă?…
Parcă nu m-ai mai cunoaşte…
Am îmbătrânit tătucă,
Uită-te mi-e fruntea arsă
Gândurile rău mă sapă;
Sunt o salcie uitată
La o margine de apă…
Mai lăsat în lume singur…
Câte drumuri… câtă jale…
Na mai fost sa mă’nsenine
Raza sfaturilor tale…
N-am mai întâlnit un zâmbet
Decând m’ai lăsat aşa
N’a mai fost pe lume suflet
Bun şi cald ca Dumneata!…
Câte drumuri… câtă jale…
Na mai fost sa mă’nsenine
Raza sfaturilor tale…
N-am mai întâlnit un zâmbet
Decând m’ai lăsat aşa
N’a mai fost pe lume suflet
Bun şi cald ca Dumneata!…
Cum te-ai dus… eram departe…
Şi era ‘ntr’o dimineaţă,
M-ai chemat încet pe nume
Şi cu ochii numai ceaţă
M-ai cătat prin toată casa…
– M’ai văzut într’o oglină…
Şi-ai întins zadarnic braţe…
N-au avut ce să cuprindă!…
Şi era ‘ntr’o dimineaţă,
M-ai chemat încet pe nume
Şi cu ochii numai ceaţă
M-ai cătat prin toată casa…
– M’ai văzut într’o oglină…
Şi-ai întins zadarnic braţe…
N-au avut ce să cuprindă!…
Joacă lacrima pe geană
Şi mustrarea rău mă seacă…
N-ai avut măcar norocul
Să mă vezi… aşa… o leaca…
Şi m-ai aşteptat într-una
Tremurând de dor… de frică
Pe sub streşinile casei,
Lângă-un cuib de rândunică…
Şi mustrarea rău mă seacă…
N-ai avut măcar norocul
Să mă vezi… aşa… o leaca…
Şi m-ai aşteptat într-una
Tremurând de dor… de frică
Pe sub streşinile casei,
Lângă-un cuib de rândunică…
N’am venit… mi-a fost durere
Curetea să ti-o văd pustie,
Plugurile răsturnate
Şi uitate… pe vecie!
Şi ceaslovul de sub grindă
Şi pe mama supărată
Să-ti văd câinele prin curte
Toată ziua cum te cată!…
Curetea să ti-o văd pustie,
Plugurile răsturnate
Şi uitate… pe vecie!
Şi ceaslovul de sub grindă
Şi pe mama supărată
Să-ti văd câinele prin curte
Toată ziua cum te cată!…
N’am venit… crezui că-i bine
Să te las să dormi în pace…
Câtă linişte-i acolo
Printre crucile sărace…
Candelele ard sfioase
Par’c’ai fi’ntr’un cer cu stele
Şi de ce să-ti stric odihna
Cu amarurile mele?…
Să te las să dormi în pace…
Câtă linişte-i acolo
Printre crucile sărace…
Candelele ard sfioase
Par’c’ai fi’ntr’un cer cu stele
Şi de ce să-ti stric odihna
Cu amarurile mele?…
Tată drag!… şi-acum mă iartă…
Şi mai vino câte-odată…
Du-te şi te odihneşte
Nu-mi purta de grija tată…
No să treacă multă vreme
Şi-o să viu şi eu la tine…
Dar… mai am ceva de lucru…
Şi… mi-e bine tată… bine!…
Şi mai vino câte-odată…
Du-te şi te odihneşte
Nu-mi purta de grija tată…
No să treacă multă vreme
Şi-o să viu şi eu la tine…
Dar… mai am ceva de lucru…
Şi… mi-e bine tată… bine!…
Biografie
Zaharia Bârsan (11 ianuarie 1878, Braşov - 13
decembrie 1948, Cluj) - poet, prozator, dramaturg şi regizor. Este fiul Mariei
(născută Vlădăreanu) şi al lui Zaharia Bârsan, mic proprietar agricol. Urmează
şcoala primară în Sânpetru, iar din 1889 este, timp de 6 ani, elev al
Gimnaziului superior greco-ortodox român din Braşov; între colegii şi prietenii
lui gimnazişti s-au numărat I. Scurtu, Sextil Puşcariu, O. Goga, I. Lupaş şi H.
Petra-Petrescu.
Debutează în ianuarie 1897 în „Convorbiri
literare”, sub semnătura Sân-Petreanul, cu poezia În zori. Continuă
studiile secundare la Liceul grăniceresc din Năsăud, la Institutul
„Clinciu-Popa” din Bucureşti, îşi susţine examenul de bacalaureat la Liceul
„Gheorghe Lazăr” şi se înscrie la Conservatorul de Artă Dramatică, audiind şi
cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie a Universităţii din Bucureşti.
Distribuit, încă de pe băncile Conservatorului,
în diferite roluri, Bârsan va absolvi, în 1901, clasa de declamaţie condusă de
C.I. Nottara. Împreună cu o mică trupă de diletanţi, începe, din primăvara anului
1903, o serie lungă de turnee teatrale în principalele oraşe ale Transilvaniei.
Iniţiativa trezeşte un interes deosebit în epocă. Societatea pentru fond de
teatru român îi acordă prima sa bursă de perfecţionare, condiţionată de
organizarea şi instruirea ulterioară a diletanţilor din această parte a ţării.
Bursa îi facilitează contacte profesionale la Viena şi la Berlin, după care, în
stagiunea 1905-1906, va practica o scurtă asistenţă pe lângă actorul Ermete
Novelli, la Florenţa.
Între 1906 şi 1913, reia turneele în
Transilvania, incluzând în repertoriul trupei sale fragmente din dramaturgia şi
din lirica românească, precum şi traduceri sau localizări proprii. Până în anul
1919 mai apare, deseori cu succes, pe scenele bucureştene sau, în perioada refugiului
din 1917-1918, Ia Iaşi. Bârsan era un actor cu temperament puternic, ţinută
impunătoare, distincţie scenică, frazare limpede, timbru vocal plăcut.
Structural, a fost un interpret liric şi romantic.
Popularitatea şi prestigiul de care se bucura
în Transilvania determină numirea lui în funcţia de director al Teatrului
Naţional din Cluj, odată cu înfiinţarea acestei instituţii, în 1919. Va deţine
calitatea de director al Naţionalului clujean între anii 1919 şi 1927, 1931 şi
1936. Pensionat în 1938, va continua, încă doi ani, doar activitatea de
profesor la Conservatorul din Cluj, începută în 1919. În 1945 este declarat
director onorific al Teatrului Naţional din Cluj, învestire singulară în
istoria teatrului românesc. Este înmormântat în cimitirul „Sf. Vineri” din
Bucureşti, alături de soţia sa, actriţa Olimpia Bârsan.
În perioada „Sămănătorului”, Bârsan se
apropie mai mult de St. O. Iosif, lor alăturându-li-se, curând, Ilarie Chendi.
Împreună cu acesta din urmă, va trece, în 1908, la „Viaţa literară şi
artistică”. La „Luceafărul” făcea parte, în primul an de colaborare, din
comitetul de redacţie, ca şi la „Falanga literară şi artistică” (1910). Membru
fondator al Societăţii Scriitorilor Romani, este ales în primul comitet de
conducere (1909) şi reales în 1914.
În 1911 şi în 1913, la reînfiinţare,
figurează între membrii fondatori ai Societăţii Autorilor Dramatici Români, în
primii ani după debut semnează şi Zacharia Bârsan Sân-Petreanul, Z.
Bârsan-Verurio, Sânpetreanul, Veturio, S-P, Zach, Fulmen, Fortunio. Orientarea
vag romantică şi presămănătoristă de la „Floare-albastră” se va resimţi în
întreaga sa operă, dominată, tematic, de câteva idei-reper: cinstirea trecutului
istoric, realizarea unităţii naţionale, valorificarea filonului folcloric. Din
ideologia sămănătoristă reţine doar viziunea idilică asupra vieţii satului.
Debutează editorial cu volumul de versuri Visuri de
noroc (1903).
Lirica mărturiseşte, de multe ori, un epigonism lesne de recunoscut; de la
Eminescu şi Coşbuc sau de la Heine şi Lenau, Bârsan învaţă să preţuiască
valorile poeziei populare, să cultive balada şi cântecul, să alăture meditaţiei
umorul. Prioritatea acordată frumosului este declarată deschis. Nu lipsesc din
poemele sale ecouri de legendă sau imagini ale realităţilor sociale aspre. Mai
aproape de resursele lui creatoare sunt meditaţia şi poezia naturii. Unele
dintre poemele patriotice au cunoscut o largă popularitate.
Ca mâini va bate ceasul!, amplă compoziţie pledând pentru
ideea de unitate naţională, este declarată „dăunătoare” de autorităţile
maghiare, care ordonă, în 1914, arestarea autorului. Cu toţii
una, poezie
frecvent republicată între 1914 şi 1945 (uneori şi cu alte titluri), omagiază
jertfele ostaşilor români. Inclusă ca monolog al lui Zefir în Trandafirii
roşii, declanşa,
la fiecare reprezentaţie, manifestări de entuziasm patriotic. Primele încercări
epice ale lui Bârsan, declamatorii, romantice, sunt găzduite de „Gazeta
Transilvaniei” (1900).
Va continua să publice, în diferite
periodice, cu deosebire proză scurtă, în care sunt relatate, aparent fidel,
întâmplări obişnuite. Multe povestiri stau sub semnul amintirii, teren
prielnic meditaţiei şi regretelor. Lumea satului transilvănean îi oferă
material bogat, permanenţele etice ale acestui microunivers - dreptatea,
adevărul, onestitatea, compasiunea - fiind frecventate în spirit sămănătorist.
Eresuri şi răsfrângeri ale fantasticului din
basmele auzite în copilărie, timide introspecţii psihologice, note, uneori prea
apăsate, de umor sau de duioşie, răbufniri ale nemulţumirilor sociale,
interferenţe între stări de veghe şi de visare definesc alte dimensiuni ale
prozei lui Bârsan. Mediul citadin, considerat, tot
pe linie sămănătoristă, ca loc cil dezagregării sufleteşti, îi prilejuieşte
comentarii moralizatoare. Intitulate „nuvele”, prozele sunt, de fapt, povestiri
în care, la fel ca şi în lirică, domină o tonalitate subiectivă.
Ceea ce nu i-a reuşit decât rareori în
scrierile de ficţiune, Bârsan izbuteşte în bună măsură prin memorialul Impresii
de teatru din Ardeal (1908),
unde sunt descrise plastic locuri şi medii sociale, sunt portretizaţi oameni pe
care autorul i-a cunoscut. Lucrarea, în ansamblul ei, proiectează imaginea unei
activităţi de pionierat teatral şi ocupă un loc distinct între scrierile sale
epice. Bârsan mai publică, în periodice, reportaje, cronici şi comentarii
teatrale, portrete, evocări, interviuri, articole diverse. Îl preocupă condiţia
morală şi materială a actorului, starea dramaturgiei originale, rolul
teatrului în promovarea ideii de unitate naţională, istoria teatrului românesc.
În contextul dramaturgiei româneşti de la
începutul secolului, ca şi în ansamblul operei literare proprii, teatrul ocupă
un loc notabil. Încă din 1904, Bârsan exersează câteva localizări „din italieneşte”,
autorii nefiind menţionaţi. Traduce un fragment din Azilul de
noapte de
Maxim Gorki (1904). Comedia lui Carlo Goldoni, Slugă la
doi stăpâni, „acomodată”
prin comprimare, va figura în repertoriul Teatrului Naţional din Bucureşti în
stagiunea 1909-1910.
În stagiunea 1924-1925, i se montează, pe
aceeaşi scenă, Morcovel, traducere după Poil de
carotte de
Jules Renard. După două proiecte nefinalizate (piesa Dragoste şi
o dramă istorică despre Avram Iancu, aceasta în colaborare cu St. O. Iosif), Bârsan
debutează ca dramaturg, la Teatrul Naţional din Bucureşti, în noiembrie 1908,
cu piesa în două acte, Mărul.
De la această scriere până la Domnul de
rouă, basm
dramatic reprezentat şi tipărit în 1938, caracteristice dramaturgiei lui Bârsan
vor fi interferenţele dintre elementele romantice şi cele realiste. Eroii,
trasaţi în tuşe avântate, aspiră spre perfecţiune, au de multe ori calităţi
excepţionale. Cu unele accente de melodramă, Mărul licitează
dualitatea bine-rău, sprijinindu-se pe un simbol ostentativ didacticist. Piesa
în trei acte Sirena (1910)
îşi propune dezvoltarea unei teme cu implicaţii sociale, în care timide
introspecţii psihologice atestă influenţe din Ibsen.
În acelaşi an, 1910, i se reprezintă, tot
fără ecou, Jurământul. Bârsan
se impune în lumea teatrului abia cu următorul „act dramatic”, Se face
ziuă, elaborat
în 1911. Premiera, programată la Teatrul Naţional din Bucureşti în martie 1914,
dar oprită în urma unei intervenţii a Legaţiei Austro-Ungare, va avea loc la
începutul lunii mai, cu distribuţia de la Naţional, însă pe scena Teatrului
Modern. Acţiunea din Se face
ziuă, plasată
„în ultima noapte a anului 1784”, surprinde un moment din răscoala condusă de
Horea, Cloşca şi Crişan. Piesa este mai mult una de comentariu şi de atmosferă,
decât de acţiune. Sunt vizibile, în câteva monologuri, influenţe din teatrul
lui Delavrancea.
Dacă, în pofida popularităţii de care s-a
bucurat, Se face
ziuă a
alunecat în uitare, Trandafirii
roşii (1915),
scriere dramatică în trei acte şi în versuri, cu o carieră scenică remarcabilă,
se bucură încă de un anume interes. Lucrarea, o feerie în notă neoromantică,
dezvoltă motivul jertfei aduse unui ideal. Valorile poetice prevalează asupra
celor dramatice. Tânărul şi visătorul trubadur Zefir îşi asumă sacrificiul
suprem: cu sângele său înroşeşte 77 de trandafiri albi în 77 de zile, pentru a
îndepărta blestemul care pluteşte asupra domniţei Liana. Personajul antitetic,
Val Voievod, preferatul domniţei, este un caracter şovăielnic, egoist şi laş.
Aparent înfrânt, Zefir, care se stinge odată cu aducerea ultimului trandafir,
devine personificarea simbolului dăruirii.
După două decenii, în Domnul de
rouă, Bârsan
foloseşte aceeaşi modalitate de expozeu dramatic, apelând însă la filoane care
ţin de legendă şi de mit. Punctul de plecare îl constituie un eres consemnat de
Al. Vlahuţă în România
pitorească,derivat din motivul folcloric prezent în „Soarele şi Luna”.
Autorul plasează acţiunea basmului său dramatic la o Curte domnească, într-un
timp indefinit. Asemenea Craiului de Rouă din eres, Alean, fiul Doamnei Luna,
rod al unei iubiri neîngăduite, este condamnat să ispăşească păcatul părinţilor
săi printr-o existenţă nocturnă. Chemarea lui la tron, de cei care nu-i ştiau
blestemul, nu se poate împlini. Alean este expresia dualităţii
lumină-întuneric, înlăuntrul căreia oscilaţia şi ezitările au ca deznodământ
moartea. Nu mai este însă cazul unei dispariţii acceptate, ca la Zefir, ci al
dispariţiei iminente, al destinului uman fragil, al perisabilităţii aspiraţiilor.
În ambele sale basme dramatice, Bârsan alege
soluţii de tratare personală a temei de bază, neacceptând doar nararea
întâmplării, aşa cum procedează, spre exemplu, Victor Eftimiu, ci
transformând-o în pretext al unei fabule dramatice „cu cheie”, întregul, ca şi
părţile componente fiind simboluri sau agenţi purtători de idei în acţiune.
Satira Las’ pe
mine şi
comedia de moravuri Bursierul
societăţii au
rămas în manuscris şi nereprezentate.
Opera
• Visuri de noroc, Bucureşti, 1903;
• Ramuri, Budapesta,1906;
• Poezii, Bucureşti, 1907;
• Impresii
de teatru din Ardeal, Arad, 1908;
• Nuvele, Bucureşti, 1909;
• Sirena.
Jurământul, Beiuş,
1912;
• Nuvele, Bucureşti, 1914;
• Se face
ziuă, Bucureşti,
1914;
• Ca mâini
va bate ceasul!, Bucureşti,
1915;
• Trandafirii
roşii, Bucureşti,
1915;
• Furtuna.
Cu toţii una. Poemul Unirei, Sibiu, 1922;
• Poezii, Bucureşti, 1924;
• Domnul de
rouă, Bucureşti,
1938;
• Scrieri, ediţie îngrijită de Cornel
Simionescu şi Aurora Pârvu, prefaţă de Cornel Simionescu, Bucureşti, 1969.
Traduceri
• Oscar Wilde, Salomeea, Bucureşti, 1907.
Alexandru Depărățeanu, dramaturg și poet român
Vara la țară
Locuinţa mea de vară
E la ţară:
Acolo eu voi să mor
Ca un fluture pe floare
Beat de soare
De parfum şi de amor.
Acolo e fericirea
Şi iubirea
Traiului patriarhal;
Viaţa ce aci s-ascunde
Curge-n unde
Curge-n unde de cristal!
Ale soarelui copile
Dalbe zile
De Cuptor şi Cireşar,
Ca pe nişte surioare
Pe fecioare
Din colibi le chiam-afar'.
Şi ca roiul de albine
Pe coline,
Pe vâlcele, pe câmpii,
Toată ziua mi se-ncură
Şi murmură
Copiliţe şi copii!
Sfânta poezie-n manta
Radiantă
D-alb, de roşu şi azur
Înveşmântă deal şi vale
Câmp şi cale:
Nu lasă nimic obscur!
Numai vara cerul face
Cu noi pace;
Numai vara ochiul meu
Vede-n raze şi lumine
Toate pline
De mila lui Dumnezeu!
Plaiul verde de zmaraldă
Mi se scaldă
Ca o nimfă-n râu divin
De junete şi viaţă
Ce-o resfaţă
Şi-i sărută dalbul sân!
Şi cum undula pe spate
Resfirate
Bucle blonde la virgini,
Ca miresele cu mirii
Când zefirii
Zbor cu ele pe colini,
Spicul blond cu paie de-aur
Scump tezaur
Pentru mari şi pentru mici,
Undulează-n mii de valuri
Între maluri
De sulfinaşi d-aglici!
Astfel bazmele-azurate
Şi-nstelate
Cu-al lor cer de Orient
Spun ca-n ţările-ncântate
Sunt bogate
Mări de aur şi argint,
Şi prin holdele splendide
Ies silfide
Cu piciorul de copil,
Zvelte, agere, uşoare,
Surioare
Cu Camila lui Virgil...
Trageţi danţul pe răzoare
O! fecioare
Cu privirile cereşti!
Danţul, cântecul şi-amorul
Sunt izvorul
Fericirii omeneşti!
Însăşi umbrele obscure
Din pădure
Învelite-n giulgiul lor
Sar pe sumbra bălărie
Într-o mie
De-nvârtiri intr-un picior.
Şi, când noaptea pe poiene
Cânt-alene
Melancolicul păstor,
Nu ştiţi ielele cum danţă
Şi se lanţă,
Îmbătate de amor!...
O! graţioase idile!
În ce zile,
În ce nopţi ţâţ înflorit
D-aşa odori minunate,
Parfumate,
Din fruntea lui Teocrit?
N-aţi înflorit voi in ora
Când e hora
Elfilor înamorati,
Cu praf de-aur pe aripele
Şi de stele
Ca-mpăraţii-ncoronaţi?
Când angelicele canturi
Peste vânturi
Se înalţă de pe câmpii,
Răpesc verguri, flori şi raze
În extaze
D-ale verei poezii?
Nici un timp aurocale
Pastorale,
Nici un timp, versuri cereşti,
Nu dă ca vara splendoare
Şi candoare
Poeziei omeneşti!
Şi pentru asta eu, vara,
Iubesc ţara,
Pentru asta voi să mor
Ca un fluture pe floare
Beat de soare,
De parfum şi de amor.
Moară tonţii în palate
Îmbrăcate
Cu covoare d-Ispahan,
Ei, ce chem pietrele triste
Ametiste
Şi părinte-pe tiran!
Tonţii, cari pentru o mână
De ţărână
Îşi dau sângele din ei,
Fac din crâncenele crime,
Înălţime,
Şi din demoni Dumnezei!
Mie daţi-mi valea verde,
Unde pierde
Omul negrele gândiri,
Unde-ţi uiţi de infamia
Şi sclavia
Auritelor zidiri!
Nu mai voi s-aud de cine
Face bine
Sau de cine face rău:
De la mic până la mare
Fiecare
E victimă sau călău.
Lumea noastră e un mare
Stârv, din care
Mii de bestii se nutresc:
Mii de păsări şi de fiare,
Ce prin gheare
Împart hoitul omenesc!
Vai! şi cum îşi bate pieptul
Înţeleptul
Care zi cu zi cârpind
Ale sale zile pline
De suspine,
Vede cărţile-i minţind!
În Paris, în Londra,-n Viena
De la Sena
Pân'la marea de Azol
Vede toată-nvăţătura
Că e gura,
Şi stomacul, filozof!
Gura d-om, gura de câine,
Cere pâine!
Fii tiran, tâlhar, păgân..
Numai gura s-aibă pâine,
Om sau câine
Te cunoaşte de stăpân!
Daţi-mi, daţi-mi valea verde
Unde pierde
Omul negrele gândiri;
Unde-ţi uiţi de infamia
Şi sclavia
Auritelor zidiri,
Unde mândra păsărică
Se ridică
Până-n cerul luminos,
Şi din ceru-i plin de soare
Cu oroare
Abia vede omul jos!
E la ţară:
Acolo eu voi să mor
Ca un fluture pe floare
Beat de soare
De parfum şi de amor.
Acolo e fericirea
Şi iubirea
Traiului patriarhal;
Viaţa ce aci s-ascunde
Curge-n unde
Curge-n unde de cristal!
Ale soarelui copile
Dalbe zile
De Cuptor şi Cireşar,
Ca pe nişte surioare
Pe fecioare
Din colibi le chiam-afar'.
Şi ca roiul de albine
Pe coline,
Pe vâlcele, pe câmpii,
Toată ziua mi se-ncură
Şi murmură
Copiliţe şi copii!
Sfânta poezie-n manta
Radiantă
D-alb, de roşu şi azur
Înveşmântă deal şi vale
Câmp şi cale:
Nu lasă nimic obscur!
Numai vara cerul face
Cu noi pace;
Numai vara ochiul meu
Vede-n raze şi lumine
Toate pline
De mila lui Dumnezeu!
Plaiul verde de zmaraldă
Mi se scaldă
Ca o nimfă-n râu divin
De junete şi viaţă
Ce-o resfaţă
Şi-i sărută dalbul sân!
Şi cum undula pe spate
Resfirate
Bucle blonde la virgini,
Ca miresele cu mirii
Când zefirii
Zbor cu ele pe colini,
Spicul blond cu paie de-aur
Scump tezaur
Pentru mari şi pentru mici,
Undulează-n mii de valuri
Între maluri
De sulfinaşi d-aglici!
Astfel bazmele-azurate
Şi-nstelate
Cu-al lor cer de Orient
Spun ca-n ţările-ncântate
Sunt bogate
Mări de aur şi argint,
Şi prin holdele splendide
Ies silfide
Cu piciorul de copil,
Zvelte, agere, uşoare,
Surioare
Cu Camila lui Virgil...
Trageţi danţul pe răzoare
O! fecioare
Cu privirile cereşti!
Danţul, cântecul şi-amorul
Sunt izvorul
Fericirii omeneşti!
Însăşi umbrele obscure
Din pădure
Învelite-n giulgiul lor
Sar pe sumbra bălărie
Într-o mie
De-nvârtiri intr-un picior.
Şi, când noaptea pe poiene
Cânt-alene
Melancolicul păstor,
Nu ştiţi ielele cum danţă
Şi se lanţă,
Îmbătate de amor!...
O! graţioase idile!
În ce zile,
În ce nopţi ţâţ înflorit
D-aşa odori minunate,
Parfumate,
Din fruntea lui Teocrit?
N-aţi înflorit voi in ora
Când e hora
Elfilor înamorati,
Cu praf de-aur pe aripele
Şi de stele
Ca-mpăraţii-ncoronaţi?
Când angelicele canturi
Peste vânturi
Se înalţă de pe câmpii,
Răpesc verguri, flori şi raze
În extaze
D-ale verei poezii?
Nici un timp aurocale
Pastorale,
Nici un timp, versuri cereşti,
Nu dă ca vara splendoare
Şi candoare
Poeziei omeneşti!
Şi pentru asta eu, vara,
Iubesc ţara,
Pentru asta voi să mor
Ca un fluture pe floare
Beat de soare,
De parfum şi de amor.
Moară tonţii în palate
Îmbrăcate
Cu covoare d-Ispahan,
Ei, ce chem pietrele triste
Ametiste
Şi părinte-pe tiran!
Tonţii, cari pentru o mână
De ţărână
Îşi dau sângele din ei,
Fac din crâncenele crime,
Înălţime,
Şi din demoni Dumnezei!
Mie daţi-mi valea verde,
Unde pierde
Omul negrele gândiri,
Unde-ţi uiţi de infamia
Şi sclavia
Auritelor zidiri!
Nu mai voi s-aud de cine
Face bine
Sau de cine face rău:
De la mic până la mare
Fiecare
E victimă sau călău.
Lumea noastră e un mare
Stârv, din care
Mii de bestii se nutresc:
Mii de păsări şi de fiare,
Ce prin gheare
Împart hoitul omenesc!
Vai! şi cum îşi bate pieptul
Înţeleptul
Care zi cu zi cârpind
Ale sale zile pline
De suspine,
Vede cărţile-i minţind!
În Paris, în Londra,-n Viena
De la Sena
Pân'la marea de Azol
Vede toată-nvăţătura
Că e gura,
Şi stomacul, filozof!
Gura d-om, gura de câine,
Cere pâine!
Fii tiran, tâlhar, păgân..
Numai gura s-aibă pâine,
Om sau câine
Te cunoaşte de stăpân!
Daţi-mi, daţi-mi valea verde
Unde pierde
Omul negrele gândiri;
Unde-ţi uiţi de infamia
Şi sclavia
Auritelor zidiri,
Unde mândra păsărică
Se ridică
Până-n cerul luminos,
Şi din ceru-i plin de soare
Cu oroare
Abia vede omul jos!
Biografie
Alexandru Depărăţeanu
Alexandru Depărăţeanu (25 februarie 1835 - 11 ianuarie 1865) a studiat în ţară şi apoi la Paris, unde şi-a însuşit idei revoluţionare. Amestecat în mişcarea politică a ajuns deputat în Camera care a urmat după lovitura de stat (1864), dar a murit tânăr. A lăsat totuşi pe lângă o dramă Grigore-Vodă o colecţie de poezii, care s-a tipărit pentru prima dată în 1861 sub titlul Doruri şi amoruri. E sigur că avea talent, dar natural, el n-a ajuns decât în faza de imitaţie şi de inspiraţie după maeştrii săi, mai ales francezi. Influenţa aceasta se vede chiar în vocabularul întrebuinţat de el, fapt care-l apropie de Heliade, care pare a-i fi fost maestru, dar îl face neînţeles azi.
Probabil că nimeni nu i-ar fi reţinut numele bietului Depărăţeanu, dacă Topîrceanu nu l-ar fi parodiat memorabil în Vara la ţară. De altfel o parte din scrierile lui aflate la moşia din Deparaţi a fost arsă la răscoala din 1907. Să remarc totuşi talentul lui Alexandru Depărăţeanu, care promitea, dar nu se copsese încă. Din păcate, o moarte timpurie (n-am reuşit să-i aflu cauza nici din Dicţionarul General..., nici din Istoria literaturii române de la origini până la 1900 şi nici din Prefaţa lui Dumitru Bălăeţ la volumul amintit), la nici 31 de ani, face ca latenţele acestea să rămână de mâna a doua.
Deparateanu espaniolizeaza (a tradus din Cancioneros de Romances si din Gil Vicente), dar in fond e un pe trarchist, si, cu toate bizareriile lui verbale, el a impamantenit dintre primii extazul erotic, estetismul pictural, mai mult raffaelit decat botticellian, auraria, lividitatea liliala, transparenta. In "Lila" intalnim fineti extatice si hieratisme necunoscute acelei vremi. In fata poetului sumbru, ca o imagine de vitraliu, ca un elf care rade iarba, virgina danseaza in lumina a o mie de faclii.
Deparateanu e un bucolic in stilul Salvator Rosa, cu tablouri imense, fara salbaticii, poiene mari cu aburi ce se strang sub luna, in ruina sombra populata de ciovlice si bufnite.
Teatrul lui Deparateanu e neglijabil. Don Gulica sau Pantofii miraculosi, comedie-vodevil, nu-i decat o puerila incercare burlesca.
Grigore-voda, drama istorica in cinci acte, e plina de anacronisme si stangacii, in proasta traditie Bolintineanu. La curtea lui voda sunt o mie de lampe, de lustruri si de candelabre, vase de China si de
Japonia, Ghica are minister cu ministri, cutare umbla cu carabina, iar altul ramane stupefact.
El are, pe lângă această poezie Vara la ţară (nu Viaţa la ţară, cum greşit apare în dicţionare) şi un poem, Ciocoii vechi şi ciocoii noi, apoi o piesă scrisă în 1853 şi publicată postum, o comedie în IV acte şi un tablou despre care se presupune că e o localizare, adică o traducere adaptată, cu multe porţiuni reuşite, şi că personajul principal se numeşte Gulică, ca eroul lui Arghezi din CimitirulBuna-Vestire. De altfel, piesa aminteşte ca ton, structură şi vocabular de Chiriţa în Iaşi a lui Alecsandri, care-l precedă cu 3 ani. Aceste lucruri m-au condus la o definire (de uz propriu, fără alte pretenţii) a noţiunii de carte de raftul doi": cartea care nu există în sine, ci numai prin alţii. Fie că preia de la alţii, fie că anticipează pe alţii, cartea nu pare a aminti de sine însăşi, e venită ori prea devreme, ori prea târziu, e în contratimp cu memoria literară.
Nimeni nu leagă titlul Ciocoii vechi şi (ciocoii) noi de Alexandru Depărăţeanu, deşi ar fi avut întâietate, nimeni nu leagă Vara la ţară de Depărăţeanu, ci numai de Topîrceanu, nimeni nu-l leagă pe Gulică-Guliţă de Depărăţeanu, ci, ori de Alecsandri, care e înainte, ori de Arghezi, care e după. Şi totuşi la Depărăţeanu apărea chiar în titlu: Don Gulică sau Pantofii miraculoşi! Să ţină asta de receptare, de orizontul de aşteptare" care asigură succesul sau căderea? Răspunsul meu este nu. Ţine de acea chimie interioară, de acea adecvare a legăturilor interne care convinge sau, în cazul de faţă, nu convinge. Fiindcă toate intuiţiile poetice sau dramatice ale lui Depărăţeanu sunt sabotate de elemente eteroclite, de o aşezare neinspirată. Nu originalitatea contează aici, ci expresivitatea întregului. Iar pentru aceasta nu s-a găsit încă un cântar perfect şi care să poată fi folosit în avans.
Este Depărăţeanu un epigon? Răspunsul e, din nou, nu. Dimpotrivă, el este primul care cristalizează literar anumite tendinţe care există în aerul timpului, cu acea prospeţime pe care o asigură uneori tinereţea. Dar asta nu ajunge. Nu are nici o importanţă cine e primul, ci numai cine se face auzit. Iar ca să te faci auzit îţi trebuie un instrument literar cu toate strunele acordate. În fine, Depărăţeanu nu e nici măcar un minor, ca Topîrceanu, de pildă, cu talent şi virtuozitate certe, convingătoare, dar cu mize mai degrabă mici. (În paranteză fie spus, literatura română ar câştiga, cred eu, dacă minorii" ar fi mai mulţi. Nu, la noi toată lumea are ţinte majore, dar de atâtea ori ratate.)
Despre Despărăţeanu a publicat un studiu d-l C. Dissescu (Buc. 1904) ca intro ducere la piesa Grigore Vodă.
Alexandru Depărăţeanu (25 februarie 1835 - 11 ianuarie 1865) a studiat în ţară şi apoi la Paris, unde şi-a însuşit idei revoluţionare. Amestecat în mişcarea politică a ajuns deputat în Camera care a urmat după lovitura de stat (1864), dar a murit tânăr. A lăsat totuşi pe lângă o dramă Grigore-Vodă o colecţie de poezii, care s-a tipărit pentru prima dată în 1861 sub titlul Doruri şi amoruri. E sigur că avea talent, dar natural, el n-a ajuns decât în faza de imitaţie şi de inspiraţie după maeştrii săi, mai ales francezi. Influenţa aceasta se vede chiar în vocabularul întrebuinţat de el, fapt care-l apropie de Heliade, care pare a-i fi fost maestru, dar îl face neînţeles azi.
Probabil că nimeni nu i-ar fi reţinut numele bietului Depărăţeanu, dacă Topîrceanu nu l-ar fi parodiat memorabil în Vara la ţară. De altfel o parte din scrierile lui aflate la moşia din Deparaţi a fost arsă la răscoala din 1907. Să remarc totuşi talentul lui Alexandru Depărăţeanu, care promitea, dar nu se copsese încă. Din păcate, o moarte timpurie (n-am reuşit să-i aflu cauza nici din Dicţionarul General..., nici din Istoria literaturii române de la origini până la 1900 şi nici din Prefaţa lui Dumitru Bălăeţ la volumul amintit), la nici 31 de ani, face ca latenţele acestea să rămână de mâna a doua.
Deparateanu espaniolizeaza (a tradus din Cancioneros de Romances si din Gil Vicente), dar in fond e un pe trarchist, si, cu toate bizareriile lui verbale, el a impamantenit dintre primii extazul erotic, estetismul pictural, mai mult raffaelit decat botticellian, auraria, lividitatea liliala, transparenta. In "Lila" intalnim fineti extatice si hieratisme necunoscute acelei vremi. In fata poetului sumbru, ca o imagine de vitraliu, ca un elf care rade iarba, virgina danseaza in lumina a o mie de faclii.
Deparateanu e un bucolic in stilul Salvator Rosa, cu tablouri imense, fara salbaticii, poiene mari cu aburi ce se strang sub luna, in ruina sombra populata de ciovlice si bufnite.
Teatrul lui Deparateanu e neglijabil. Don Gulica sau Pantofii miraculosi, comedie-vodevil, nu-i decat o puerila incercare burlesca.
Grigore-voda, drama istorica in cinci acte, e plina de anacronisme si stangacii, in proasta traditie Bolintineanu. La curtea lui voda sunt o mie de lampe, de lustruri si de candelabre, vase de China si de
Japonia, Ghica are minister cu ministri, cutare umbla cu carabina, iar altul ramane stupefact.
El are, pe lângă această poezie Vara la ţară (nu Viaţa la ţară, cum greşit apare în dicţionare) şi un poem, Ciocoii vechi şi ciocoii noi, apoi o piesă scrisă în 1853 şi publicată postum, o comedie în IV acte şi un tablou despre care se presupune că e o localizare, adică o traducere adaptată, cu multe porţiuni reuşite, şi că personajul principal se numeşte Gulică, ca eroul lui Arghezi din CimitirulBuna-Vestire. De altfel, piesa aminteşte ca ton, structură şi vocabular de Chiriţa în Iaşi a lui Alecsandri, care-l precedă cu 3 ani. Aceste lucruri m-au condus la o definire (de uz propriu, fără alte pretenţii) a noţiunii de carte de raftul doi": cartea care nu există în sine, ci numai prin alţii. Fie că preia de la alţii, fie că anticipează pe alţii, cartea nu pare a aminti de sine însăşi, e venită ori prea devreme, ori prea târziu, e în contratimp cu memoria literară.
Nimeni nu leagă titlul Ciocoii vechi şi (ciocoii) noi de Alexandru Depărăţeanu, deşi ar fi avut întâietate, nimeni nu leagă Vara la ţară de Depărăţeanu, ci numai de Topîrceanu, nimeni nu-l leagă pe Gulică-Guliţă de Depărăţeanu, ci, ori de Alecsandri, care e înainte, ori de Arghezi, care e după. Şi totuşi la Depărăţeanu apărea chiar în titlu: Don Gulică sau Pantofii miraculoşi! Să ţină asta de receptare, de orizontul de aşteptare" care asigură succesul sau căderea? Răspunsul meu este nu. Ţine de acea chimie interioară, de acea adecvare a legăturilor interne care convinge sau, în cazul de faţă, nu convinge. Fiindcă toate intuiţiile poetice sau dramatice ale lui Depărăţeanu sunt sabotate de elemente eteroclite, de o aşezare neinspirată. Nu originalitatea contează aici, ci expresivitatea întregului. Iar pentru aceasta nu s-a găsit încă un cântar perfect şi care să poată fi folosit în avans.
Este Depărăţeanu un epigon? Răspunsul e, din nou, nu. Dimpotrivă, el este primul care cristalizează literar anumite tendinţe care există în aerul timpului, cu acea prospeţime pe care o asigură uneori tinereţea. Dar asta nu ajunge. Nu are nici o importanţă cine e primul, ci numai cine se face auzit. Iar ca să te faci auzit îţi trebuie un instrument literar cu toate strunele acordate. În fine, Depărăţeanu nu e nici măcar un minor, ca Topîrceanu, de pildă, cu talent şi virtuozitate certe, convingătoare, dar cu mize mai degrabă mici. (În paranteză fie spus, literatura română ar câştiga, cred eu, dacă minorii" ar fi mai mulţi. Nu, la noi toată lumea are ţinte majore, dar de atâtea ori ratate.)
Despre Despărăţeanu a publicat un studiu d-l C. Dissescu (Buc. 1904) ca intro ducere la piesa Grigore Vodă.
Eugeniu Speranția, poet și eseist român
Biografie
Născut în Bucureşti la 18 mai 1888, fiul folcloristului Th. Sperantia. Studii liceale, absolvite în 1906, doctor în litere şi filozofie în 1912. Participă de tânăr la mişcarea literară a epocii, mai întâi în grupul Analelor literare, apoi în cenaclul macedonskian (1905-1906), după care se alătură cercului Vieţei noi, condus de Ovid Densusianu. Carieră didactică de prestigiu după primul război mondial: profesor şi director de minister, Cluj (1919-1921), profesor la Academia de drept din Oradea (1921-1934), profesor de filozofia dreptului şi sociologie la Universitatea din Cluj (1934-1949). Pensionat în 1949. Publică numeroase lucrări de filozofia dreptului, sociologie şi filozofie. Face şi critică muzicală la revista Steaua, unde a publicat şi o istorie de amintiri literare şi universitare. În 1966 publică Medalioane muzicale, în 1967, Amintiri din lumea literară şi Figuri universitare iar în 1968 Iniţiere în poetică. Se stinge la vârsta de 84 de ani în ianuarie 1972, la Bucureşti.
OPERE (poezii):
Zvonuri din necunoscut, Buc., Casa şcoalelor, 1921;
Pasul umbrelor şi al veciei, Buc., Luceafărul, 1930;
Sus, Buc., Cugetarea, 1939;
Poezii, cu o prefaţă de Perpessicius, Buc., E.P.L., 1966.
COLABORĂRI:
Suplimentul literar pentru copii al "Adevărului", Revista literară (1904-1905); Românul literar (1904); Analele literare (1905); Revista idealistă (1906); Viaţa nouă (1907-1915); Revista celorlalţi (1908); Farul (1910); Sărbătoarea eroilor (1913); Flacăra (1913-1916); Cele trei Crişuri (1921-1941); Universul literar (1927); Salonul literar (1930); Îndreptar (1930); Gând românesc (1935); Luceafărul (1940-1944); Steaua, Tribuna etc.
Izvodul
corbilor
Urme ciudate de corb, în grădina pustie şi ninsă,
Scriu pe zăpadă un text, inspirat din secretele sorţii.
Vântul citeşte din zbor şi presară deasupra zăpadă...
...Sigur că-l tulbură greu mărturiile păsării negre.
Însă, purtând peste tot aceleaşi îndemnuri sinistre
(Chiar dacă nu se găsesc priviri să culeagă izvodul),
Corbii aleargă şi scriu prin toate grădinile lumii.
...Semnele trec şi se şterg, adevărul rămâne şi doare.
Şi
totuşi...
„Ergo sum....”
Când ploaia bolnavă ce plânge şi-aleargă pe negrele strade,
Sperând adăpost să găsească, loveşte-n ferestrele reci,
Când nimeni nu ştie că trupu-mi în putredă pulbere cade
...Ce tristă e-n seară odaia din care plecat-am pe veci!
Zambila ce-ncepe să-nvie privind printre storuri m-aşteaptă;
Romanul cu foaia-ndoită se miră că nu-l isprăvesc;
Apollo de bronz, de pe soclu, spre usă privirea-şi îndreaptă,
Şi-un plic de la tine – pe masă – aşteaptă să viu să-l citesc...
Un jilţ lângă foc meditează; clavirul gândeşte-o poemă;
Lumina din sobă se-alungă în fund pe-nfloratul tapet,
Perdelei dând chip de femeie, consolei dând chip de triremă
Şi calpului glas de ceasornic dând chip legănat de sonet.
Văd micile cadre-n perete – roşite de-a sobii văpaie,
...Sofaua pe care adesea sculptat-am un vis îngeresc.
Dar eu nu mă văd nicăierea – şi totuşi mă simt în odaie,
...Şi-un plic de la tine – pe masă – aşteaptă să viu să-l citesc...
Inelul
cu safir
În raze arămii de-apus când am plecat,
Inelul cu safir în deget ţi l-am pus
Şi-am spus: „Să te gândeşti mereu
La cel ce ţi l-a dat”.
Şi-n raze arămii de-apus
Încet m-am dus.
Dar când departe,-n luptă,-nflăcărat
Muindu-mi spada-n sânge de păgân,
Mi-am scris temutul nume-n cartea de eroi,
Tu... ai zvârlit inelul cu safir
În fundul lacului din parc.
Dar nimfa lacului l-a prins pe când cădea
Şi ţi l-a pus în sân
Pe când dormeai pe mal.
Apoi, târziu, când eu zăceam străpuns de lănci,
Străpuns de-nveninatele săgeţi,
Tu ai zvârlit inelul cu safir
În fundul râpei negre şi adânci
Din care iese abur otrăvit,
În care şi ecoul a murit.
Dar hidra fioroasă l-a găsit,
Şi-ncet târându-se pe stânci,
Ţi l-a adus, - şi ţi l-a pus în sân
Pe când dormeai într-un hamac de flori.
Dar tu ai azvârlit din nou,
Ai azvârlit inelul cu safir
În fundul unei gropi din cimitir...
Şi-acum, când eu sunt mort şi putrezit,
Şi când tu dormi în caldul tău alcov,
Nu te trezi, căci spectru-mi a venit
Să-ţi pună-n sân inelul cu safir.
Leonid
Dimov
Biografie
n. 11 ian. 1926, Ismail - m. 5 dec. 1987,
Bucuresti.
Poet si traducator.
Fiul Nadejdei Dimov. De la varsta de trei ani, s-a stabilit, impreuna cu bunicii, la Bucuresti. Studii la Colegiul "Sf. Sava" din Bucuresti (bacalaureat in 1944). A urmat, fara sa-si incheie studiile, cursuri la Facultatile de Litere si Filosofie, Institutul de Teologie si Facultatile de Drept si Biologie din Bucuresti. inscris in Partidul Comunist Roman in 1944, a fost exclus in 1950, dupa ce demisionase inca in 1945. A lucrat ca redactor la rev. Studentul roman, apoi la Agerpres, la Institutul Romano-Sovie-tic si la rev. Arta plastica. Arestat in 1958 pentru insulte la adresa lui Stalin, a fost eliberat din inchisoarea Jilava, in 1959. A debutat in Revista Colegiului "Sf. Sava", in 1943. Reapare cu versuri abia in 1964, in rev. Viata Romaneasca. Debut editorial cu voi. Versuri (1966). Reprezentant de frunte al onirismului, lansat in anii 70, pe care 1-a si teoretizat, DIMOV continua in mod creator directia "balcanismului" lui Ion Barbu" class="navg">Ion Barbu din Isarlak, fructificand si experienta suprarealista (fara sa cultive "dicteul automat"), intr-o poezie de mare rafinament lingvistic, de o neobisnuita inventivitate imagistica, somptuos-baroca (7 poeme, 1968; Pe malul Styxului, 1968; Carte de vise, 1969; Semne ceresti, 1970; Eleusis, 1970, Deschideri, 1972; La capat, 1974; Litanii pentru Horia, 1975; Dialectica varstelor, 1977; Tinerete fara batranete, 1978; Spectacol, 1979; Vesnica reintoarcere, 1982 ). A tradus din R. M. Alberes, M. Raymond, A. Belii, A. Vesiolii, C. Malaparte, G. B. Marino, M. I. Ler-montov, G. de Nerval. Premiul Uniunii Scriitorilor (1979); Premiul Asoc. Scriitorilor din Bucuresti (1968, 1977 si 1982).
Poet si traducator.
Fiul Nadejdei Dimov. De la varsta de trei ani, s-a stabilit, impreuna cu bunicii, la Bucuresti. Studii la Colegiul "Sf. Sava" din Bucuresti (bacalaureat in 1944). A urmat, fara sa-si incheie studiile, cursuri la Facultatile de Litere si Filosofie, Institutul de Teologie si Facultatile de Drept si Biologie din Bucuresti. inscris in Partidul Comunist Roman in 1944, a fost exclus in 1950, dupa ce demisionase inca in 1945. A lucrat ca redactor la rev. Studentul roman, apoi la Agerpres, la Institutul Romano-Sovie-tic si la rev. Arta plastica. Arestat in 1958 pentru insulte la adresa lui Stalin, a fost eliberat din inchisoarea Jilava, in 1959. A debutat in Revista Colegiului "Sf. Sava", in 1943. Reapare cu versuri abia in 1964, in rev. Viata Romaneasca. Debut editorial cu voi. Versuri (1966). Reprezentant de frunte al onirismului, lansat in anii 70, pe care 1-a si teoretizat, DIMOV continua in mod creator directia "balcanismului" lui Ion Barbu" class="navg">Ion Barbu din Isarlak, fructificand si experienta suprarealista (fara sa cultive "dicteul automat"), intr-o poezie de mare rafinament lingvistic, de o neobisnuita inventivitate imagistica, somptuos-baroca (7 poeme, 1968; Pe malul Styxului, 1968; Carte de vise, 1969; Semne ceresti, 1970; Eleusis, 1970, Deschideri, 1972; La capat, 1974; Litanii pentru Horia, 1975; Dialectica varstelor, 1977; Tinerete fara batranete, 1978; Spectacol, 1979; Vesnica reintoarcere, 1982 ). A tradus din R. M. Alberes, M. Raymond, A. Belii, A. Vesiolii, C. Malaparte, G. B. Marino, M. I. Ler-montov, G. de Nerval. Premiul Uniunii Scriitorilor (1979); Premiul Asoc. Scriitorilor din Bucuresti (1968, 1977 si 1982).
inca din foarte maturele Versuri (1966) de debut, lumea lui DIMOV se situa decis sub semnul visului: un univers cu necontenite schimbari de decoruri si peisaje, cu intalniri insolite de obiecte si, adeseori, o coabitare paradisiaca a regnurilor, ce nu se rezolva totusi intr-o viziune naturista, elementara; "paradisul" lui DIMOV este unul artificial, construit cu minutia si rafinamentul artizanal al parnasienilor. Poetul e insa un pictor de vedenii oprite doar o clipa din miscarea eterna, atat cat sa li se puna in lumina splendorile complicate. Structural, poeziile sunt, toate, niste "desfasurari" (asa suna si un titlu semnificativ), aglomerari baroce, caleidoscopice, de obiecte eteroclite de o extrema varietate, vizand pitorescul balcanic in linia Ion Barbu si, in general, gustul estet pentru artificiul fastuos, asocierile indraznete, vocabula rara, apta sa confere discursului liric o stralucire sonora aparte. Peisajele si "panoramele" sale au de multe ori un aer "exotic", luxuriant, de o spectaculoasa densitate obiectuala. Un duh al metamorfozei mobilizeaza acest univers in necontenita proliferare si transformare, convocat pentru pura placere a contemplatiei, a surprizei pe care miscarea imaginatiei o poate crea prin intalnirea fortuita, ca si miraculoasa, a obiectelor. E, in mare masura, un spatiu al sarbatorii, al euforiei si jubilatiei, de "slava statatoare", in care orice finalitate practica a actelor umane pare abolita, contand doar jocul pur al fonnelor (indeosebi seria "destinelor": Destin cu bile, Destin cu baobab. Destin cu pesti etc). Ca poet ludic, DIMOV cultiva placerea gestului gratuit ("Am mere de purpura. Tine-le / Sa le lasi sa cada-n zapada"), a inventiei libere, angajand cele mai diverse registre ale imaginarului; de la miniatura delicata si desenul de maxima puritate, pana la tulburarea grotesca a liniilor, de la feerie la cosmar, totul tinde spre altitudinea esteticului pur, abstragandu-se in transcendenta poemului. Exista in poezia lui DIMOV o adevarata "tendinta expansionista" a imaginatiei, o nazuinta de ocupare a spatiilor, un fel de fuga de gol. Miscarea poeziei pare a nu fi decat o neincetata acumulare de obiecte, combinatie imprevizibila a fonnelor, pana la un nivel al saturatiei inventive. Ea e ilustrata perfect de cele 7poeme (1968) prin deschiderea portilor spre mereu alte miracole (in Poemul odailor), calatoria inregistrand peisaje inedite (In munti), succesiunea etajelor din Turnul Babei etc. "Forfotele de balciuri si oboruri" din poemul A. B. C. traduc insa, ca si finalul Turnului Babei, si sentimentul fragilitatii universului imaginar si al alchimiei verbale; euforia expansiunii visului se schimba atunci in tristete a deposedarii si esecului. O anume culoare melancolica au, de altfel, insesi obiectele si fantasmele ce populeaza acest univers liric; ele par, adesea, reinviate dintr-o lume uitata, usor demodata, "inactuala", traind prin puterea nostalgiei evocatoare. Balciul, bazarul, vitrina, peisajul panoramic, scaldate toate in aburul visului, refac universul de miracole si candori al copilariei, cu o mimata stangacie si naivitate, dar ascund, in acelasi timp, ca niste cenotafe oricat de somptuoase, o absenta, un gol: sunt marci ale mortii. Lirismul profund (si foarte modern) al lui DIMOV izvoraste din aceasta ambiguitate a jocului ingenuu si ironic, euforic si tulburat de angoase. II regasim deopotriva in sonetele perfect slefuite din Pe malul Styxu-lui (1968) si in poemele cu o versificatie mai libera din Carte de vise (1969). "Dubla vocatie, onirica si ruben-siana" (V. Cristea) a poetului capata in acest volum una din expresiile sale cele mai inalte, intr-o poezie pentru care scheletul narativ e un cadru destul de lax, ce nu impiedica desfasurarea unei extraordinare opulente a imaginarului. Remarcabila e si aici intalnirea dintre realul cotidian si evenimentul insolit, fantastic (Varcolacul si Clotilda). Cu volumul Semne ceresti (1970), DIMOV revine la formele fixe ale poeziei (aici rondelul), facand dovada unei particulare virtuozitati constructive. In macrostruc-tura ansamblului (patruzeci de rondeluri, dintre care ultimul, Rondelul rondelurilor, e o ars poetica rezumativa, sintetizand figura speciei, sub semnul sfericitatii -"o, marele delir in rond, alene !") se reflecta, la scara marita, microstructura pieselor componente: cele treisprezece versuri obligatorii pentru rondel se regasesc in multiplul de 13 (39) al pieselor cartii, carora li se adauga ultima, ca o emblema, amintind de "neclatinatul idol ELGAHEL" din finalul Jocului secund barbian. Rondelul rondelurilor traduce, intr-un fel, "actul pur de narcisism" al poemului indragostit de sine insusi, forma pura, suficienta siesi, continandu-si deopotriva principiul genetic si destructiv: "Din ronde Utere, din cantilene / De rune, lin, s-a slefuit verdict / Rotundul gol sa piara in gheene / Blagoslovit de Sfantul Benedict / In marele delir in rond, alene". Mai mult decat pe continuturi sufletesti, accentul cade aici, inca o data, pe spectacolul formelor; rondelurile acestei carti sunt in primul rand decorative, construite cu un rafinament de estet, pana la atingerea, uneori, a unei stari de epuizare, manierista. Egal cu sine ramane DIMOV si in cartile sale urmatoare: Eleu-sis (1970), Deschideri (1972), La capat (1974), Dialectica varstelor (1977), Spectacol (1979), Vesnica reintoarcere (1982). Toposul spectacular (decorul de bazar, panorama, circul etc.) domina in continuare poezia, con-servandu-si atributele cunoscute; creste insa gradul de ambiguitate al "spectacolelor de gala", in care se insinueaza tot mai acut, ca in tablourile unor De Chirico sau Magritte, sentimentul mortii, angoasa necunoscutului. Mai ales volumele Eleusis, Spectacol si Vesnica reintoarcere imprima viziunii lui DIMOV aceasta tonalitate elegiaca, adeseori sumbra, evidentiata si de caracterul cvasi-confesiv al unor poeme. Din nou foarte frecvent, motivul liric al calatoriei (onirice) atrage nesfarsite cortegii de fantasme, purtate prin spatii labirintice, cu mereu alte deschideri si perspective, cu treceri insolite de la real la imaginar, de la vastele viziuni panoramice la detaliul obiectual cizelat cu finete artizanala, de la cuvantul banal la vocabulele cele mai rare. Numeroase vehicule simbolice (tramvaiul, automobilul, aeroplanul, dar si liftul sau chiar roaba) asigura acest du-te-vino necontenit printr-un univers ce-si etaleaza arhitecturile contrastante ("In casa noastra, deschisa tuturor, / Lui Vitruviu, lui Rococo, lui Maldoror") asociind "privelisti", "reprezentatii", "spectacole", "balciuri", "vitrine", "tarabe", "coridoare", "etaje", "hale", "teatre", "scari". Toate acestea induc insa sentimentul ca abundenta e doar aparenta si ca minunile sunt provizorii si precare, "veselia si durerea", "cheful" si "pogribania" alaturandu-se adesea; in miezul reveriei luminoase rasuna "vaierul", entuziasmul in fata miracolului e insotit de "o sfasiere si o jale". Aeroplanul decoleaza "spre Ereburi" si trece "peste Styx", liftul coboara in "metropola cu columbarii si cenotafe", drumurile duc spre "Lumea de Apoi":"Parea - toata aceasta forfota nevinovata / Inventata anume / Pentru a face trecerea spre cealalta lume". DIMOV propune, in fond, in toata opera sa, un mare teatru al lumii, caruia viziunea baroca a vietii ca vis ii tuteleaza metamorfozele spectaculoase. E ceea ce confera unitatea profunda a acestei creatii majore, al carei autor se defineste el insusi drept "nobil mascarici al Totalitatii". Situat intr-o traditie literara, DIMOV isi regaseste reperele indeosebi in "balcanismul" barbian si in poezia ludica si artizanala a lui Arghezi, individua-lizandu-se insa pregnant prin "barochismul" oniric, pe care il cultiva cu o uimitoare libertate a imaginatiei, supravegheata de o subtila constiinta de constructor. De altfel, si la nivel programatic, "oniricul" DIMOV se delimiteaza de "dicteul automat" suprarealist, ce i se pare "suspect"; rafinamentul artei sale combinatorii, manevrand ingenios sintaxa poemului si substanta sonora a cuvintelor, il distanteaza evident de practicile inaintasilor avangardisti. O pozitie aparte ocupa in opera lui DIMOV prima sa carte scrisa, Litanii pentru Horia, publicata abia in 1975; predominant epice, aceste poeme mai "traditionaliste", compuse "in dialectul vremii si locurilor" pe care le evoca, atesta insa, deja, gustul pentru cuvantul rar si picturalitatea descriptiei.
OPERA
Versuri, Bucuresti, 1966; 7 poeme, Bucuresti, 1968; Pe malul Styxului, Bucuresti, 1968; Carte de vise, Bucuresti, 1969; Eleusis, in colab. cu Florin Puca, Bucuresti, 1970; Semne ceresti, Bucuresti, 1970; Deschideri, Bucuresti, 1972; A. B. C, Bucuresti, 1973; Amintiri, in colab. cu M. Ivanescu si Florin Puca, Bucuresti, 1973; La capat, Bucuresti, 1974; Litanii pentru Horia, Cluj-Napoca, 1975; Dialectica varstelor. Bucuresti, 1977; Tinerete fara batranete. Bucuresti, 1978; Spectacol, Bucuresti, 1979; Texte, cu o pref. de M. Iorgulescu, Bucuresti, 1980; Vesnica reintoarcere. Bucuresti, 1982; ; Carte de vis, ed. de Marina Dimov, Bucuresti, 1991; Baia, versuri, Bucuresti, 1995; Momentul oniric, ed. ingrijita de C. Braga, Bucuresti, 1997 (in colab. cu DIMOV Tepeneag). Traduceri: R. M. Alberes, Istoria romanului modern, Bucuresti, 1968; M. Raymond, De la Baudelaire la suprarealism, Bucuresti, 1970; C. Mala-parte, Sodoma si Gomora, Bucuresti, 1970; G. B. Marino, Florilegiu, Bucuresti, 1976; M. I. Lermontov, Poezii, Bucuresti, 1977; G. de Nerval, Poezii, Bucuresti, 1979.
REFERINTE CRITICE
N. Manolescu, in Contemporanul, nr. 19, 1969; V. Cristea, Interpretari critice, 1970; C. Regman, Cica niste cronicari, 1970; Gh. Grigurcu, Teritoriu liric, 1972; P. Poanta, Modalitati; L. Raicu, Structuri literare, 1973; M. Petroveanu, Traiectorii lirice, 1974; M. Iorgulescu, Rondul de noapte, 191 A; M. Mincu, Poezie si generatie, 1975; Al. Piru, Poezia, I; M. Ungheanu, Arhipelag de semne, 1975; Alex. Stefa-nescu, Preludiu, 1977; M. Nitescu, Poeti contemporani, 1978; N. Baltag, Polemos, 1978; M. Muthu, La marginea geometriei, 1979; Gh. Grigurcu, Poeti; Ov. S. Crohmalniceanu, Painea noastra cea de toate zilele, 1981; M. DIMOV Gheorghiu, in Viata Romaneasca, nr. 3, 1982; Gh. Grigurcu, in Familia, nr. 10, 1982; C. Tuchila, in Romania literara, nr. 13, 1982; E. Simion, in Romania literara, nr. 2, 1983; Al. Calinescu, in Convorbiri literare, nr. 2, 1983; M. DIMOV Gheorghiu, Reflexe conditionate, 1983; C. Tuchila, Cetatile poeziei, 1983; V. Cristea, Modestie si orgoliu, 1984; E. Simion, Scriitori, III; I. Pop, Jocul; E. Simion, in Romania literara, nr. 2, 1986; G. Alboiu, in Luceafarul, nr. 5, 1986; G. Pruteanu, in Cronica, nr. 23, 1986; Gh. Grigurcu, Existenta poeziei, 1986; DIMOV Micu, Limbaje moderne; Al. Cistele-can. Poezie si livresc, 1987; C. Regman, De la imperfect; Gh. Grigurcu, De la Mihai Eminescu.; DIMOV Cristea, in Luceafarul, nr. 13, 1996; G. Dimisianu, in Romania literara, nr. 45, 1997; Alex. Stefanescu, ibi-dem, nr. 47, 1997; C. Abaluta, in Luceafarul, nr. 21, 1999; M. Mincu, in Viata Romaneasca, nr. 3-4, 1999.
Destin cu balanta
Era-n acel spoit laborator
Cu ins celebru pus pentru decor
O vesnica balanta Mohr–Westphall
Cu brat întins, cu tije de metal
Ce scânteia-n amurg, însingurata
Pe lespedea cu vine de agata,
De sub clestar, în triburi, cete, secte,
Luceau alaturi prinse-n ac, insecte
Si-un tom deschis ivea paduri temute
La pagina o mie patru sute.
Nimic nu se clintea-n acea odaie
Cu folii roz si flori de ciumafaie
Ci numai în duminici când eleve
Cu fruntea palida si sorturi breve
La dascali slefuiti în negru stins
Rosteau istorii cu vestitul ins,
Se apleca sub clopotu-i oval
Cer, cumpana balantei Mohr-Westphall.
Poemul odailor
Ca seria spre fund sa fie calma
Sunt scoase usile din loc în loc.
Aduna-ti umerii cei reci sub palma
Ramâi alaturi, sa privim din toc.
E verdele gradinii primavara
Înviorat cuminte, din brocart,
Si scoica venusiana cu ghitara
Închisa-n ea de-un Odiseu de cart,
E purpura adânca-n draperie
Cu fluturi de email în cute-ascunsi
Si mantii de prelati plecati sa fie
În reci bazilici de pontife unsi,
E galbenul spatarelor de jeturi
Cu bumbi albastri în retea dispusi.
Din glastre cafenii când suie ceturi
Si scîrtîie-n peizaje carabusi.
E capa de matase violeta
Nepasator rasfrânta pe sofa,
Când asteptgarea înlemni, secreta,
Capacul cu pastori, de besactea,
Este sideful spart peste platouri
Adus de caravele din ocean,
E-un alb vesmînt înabusind ecouri
Din catedrale, la sfârsit de an,
E marele chivot potocaliu
Cu sfinti de sânge presarati în stea
Si poarta-n miez. Mâneru-i negru-l tin
Din rasputeri: îl trage careva,
E ultima în care apoi, zac
Culorile din fiece odaie.
O scena de irozi cu vârcolac,
Împreunarea lor, în mijloc, taie.
Sa fie iarna
Cum roade visul firea cea aeve
Cu fiecare noapte mai adanc,
Manand in turme zei, menandri, eve
Si cavaleri cu lire la oblanc,
Cum se lipesc cu totii de oglinda
Sa treaca dincolo cat mai curand,
Cum creste jalea-n tagma suferinda
A chipurilor in amurg plapand,
Cum nasc apoi naluci in cavalcade
Gonind usor spre porturi sidefii,
Spre specii calde, populand estrade
La circul interzis pentru cei vii.
Nu ma lasa, de umeri ma cuprinde,
Sopteste-mi vorbe clare, sa-nteleg,
Ori suiera preziceri si colinde
Sa fie iarna pentr-un ev intreg.
Poetul Ioan Saizu
Biografie
Ioan Saizu (11 ianuarie 1931, Iaşi - 18 august 2005, Iaşi) este un poet, eseist şi istoric. Este fiul Elenei (născută Nora) şi al lui Ioan Saizu, zidar. În Iaşi face cursuri primare la Şcoala „Spiru Haret" şi liceale la Şcoala Medie Tehnică de Comerţ (1942-1951), fiind apoi licenţiat al Facultăţii de Filologie-Istorie, secţia istorie, a Universităţii „Al. I. Cuza" (1957).
Din 1958 lucrează în calitate de cercetător
la Institutul de Istorie şi Arheologie „A.D. Xenopol" din Iaşi, iar după
1989 la Centrul de Istorie şi Civilizaţie Europeană. Publică numeroase studii
de specialitate în „Anuarul Institutului de Istorie şi Arheologie «A.D.
Xenopol»" şi în publicaţiile Societăţii de Ştiinţe Istorice din Bucureşti.
Ca scriitor, debutează editorial cu volumul de versuri 77 dedicaţii
pentru statornica demnitate, apărut în 1977, semnat I.
Saizu-Nora, ca şi celelalte cărţi de poezie.
O exemplară linearitate a evoluţiei vocii
lirice şi o stilistică unitară se observă în primul rând la Saizu, care
cumulează, într-o manieră netrucată, deseori vetustă („Eu sunt o umbră din alt
veac"), sub acelaşi semn al neliniştilor, candorii şi dorurilor, versuri
ce marchează vârstele poetului. Tristeţi moldave, străbătute de un vag
sentiment religios sunt exprimate în formă clasică, iar stihurile („o luptă cu
vechi arme şi fără de trofeu") se înşiruie cuminţi, mărturii „sub al
tristeţii arc", fără miză estetică, doar ca semne ale trecerii prin lume.
În altă zonă, ca rod al unor cercetări asidue
a spaţiilor de interferenţă între istorie şi cultură, studiile lui Saizu despre
Mihai Eminescu, îndeosebi lucrarea Eminescu
- cât veşnicia (1997),
conturează profilul poetului din perspectiva „atributelor cugetării sale în
domenii extrem de variate". Sunt evidenţiate elementele care definesc
gândirea eminesciană aplicată la teme istorice, economice şi, în primul rând,
geopolitice (într-un timp când disciplina ca atare nu apăruse), făcându-se apel
la publicistică, la comentariile lui Eminescu privind politica internă şi
externă a României.
Afirmaţiile cercetătorului se sprijină în
primul rând pe texte, dar şi pe opiniile exprimate de Titu Maiorescu, N. Iorga,
E. Lovinescu şi G. Călinescu. Aceeaşi deschidere multidisciplinară are şi studiul Intelectuali
români implicaţi în dezvoltarea civilizaţiei economice (2003).
Opera
• 77
dedicaţii pentru statornica demnitate, prefaţă de Emil Manu, Piatra
Neamţ, 1977;
• Cultură
şi economie (Puncte
de vedere din perioada interbelică) (în
colaborare cu Mihai Todosia), Iaşi, 1986;
• Ca o
pasăre plăpândă, Iaşi,
1991;
• Eu ştiu
că îngerii nu plâng, Iaşi, 1993;
• Fântâni
cereşti, Iaşi,
1994;
• Singur la
altarul vieţii, Iaşi,
1995;
• Singur
pe-un bizar aisberg, Iaşi, 1995;
• Armonii
din orgi divine, Iaşi,
1996;
• În faţa
veşniciei, postfaţă
de Gabriela Drăgoi, Iaşi, 1997;
• Eminescu
- cât veşnicia, Iaşi,
1997;
• Nu toţi
au Paradisul, Iaşi,
1999;
• Poezie,
templu sacru, Iaşi,
1999;
• Reflecţii
şi însemnări la trecerea prin timp, Iaşi, 1999; ediţia Iaşi, 2003;
• Patima
sublimă, Iaşi,
2001;
• Intelectualii
români implicaţi în dezvoltarea civilizaţiei economice, Bucureşti, 2003.
Antologii
• Eminescu:
sens, timp şi devenire istorică, I-II, Iaşi, 1988-1989 (în
colaborare).
TEATRU/FILM 11 Ianuarie
In linistea noptii - Anton Hykisch 1970
O lectie de bun simt - Anton Bacalbasa 1981
SFATURI
UTILE 11 Ianuarie
ASPIRINA
ȘI CURĂȚENIA
Indiferent de cat de mult te straduiesti sa speli hainele albe, uneori
comiti o greseala. Drept urmare, acestea capata un aspect murdar. Si odata cu
el, la fiecare spalare, hainele tale isi pierd tot mai mult din stralucire.
Oricum ar fi, exista o solutie pentru aceasta problema, iar ea se gaseste
chiar in dulapul tau cu medicamente.
Vei avea nevoie de aproximativ 5-6 pastile la o masina de spalat. Poti
accelera procesul daca faramitezi pastilele inainte sa le adaugi.
Daca ai pete mai "serioase", poti dizolva cateva pastile de
aspirina intr-un lighean plin cu apa calduta., apoi poti lasa la inmuiat in
acea apa circa 30 de minute. La final, ia hainele deja inmuiate si baga-le la
masina de spalat.
Programeaz-o la un program normal de spalare, la o temperatura de maxim 40
de grade si te asigur ca vei scapa de cele mai dificile pete.
Aceasta practica "scoate" cu succes petele de sange, vin rosu,
cafea sau orice alta pata dificila!
Nu mai sta pe ganduri, incearca de maine aceste trucuri si viata ta se va
usura, fara sa mai cheltui bani in plus pe produse scumpe de curatare a
hainelor.
GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 11 Ianuarie
COSTUMUL POPULAR ROMÂNESC - TRADIȚII ȘI MODERNISM 11 Ianuarie
GÂNDURI
PESTE TIMP 11 Ianuarie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu