sâmbătă, 28 mai 2022

 4. /29 MAI 2022 - TEATRU/FILM; GÂNDURI PESTE TIMP


MIHAIL SEBASTIAN

Imagini pentru mihail sebastian
Imagini pentru mihail sebastian
Imagini pentru mihail sebastian
Imagini pentru mihail sebastian



Biografie Mihail Sebastian
(pseud. lui Iosef M. Hechter), n. 18 oct. 1907, Braila - m. 29 mai 1945, Bucuresti. 

Dramaturg, prozator si eseist. 

Fiul lui Mendel Hechter si al Clarei (n. Weintraub). 

Absolva liceul la Braila (1926) si termina in 1929 Facultatea de Drept a Univ. din Bucuresti, pregatindu-si doctoratul la Paris (1930-1931).

Debuteaza cu versuri, sub pseud. Eraclie Pralea, in rev. Lumea din Iasi (1926); cu pseud. SEBASTIAN publica din 1927 in Cuvantul, facand totodata parte din redactia ziarului (1927-1934). intre 1936 si 1940 este redactor la Revista Fundatiilor Regale, devenind, din 1941, prof. la Liceul "Cultura". in 1945 e consilier la Ministerul Afacerilor Externe. In 1932 ii apare jurnalul Fragmente dintr-un carnet gasit, iar in 1933 falsul roman Femei, ce contine patru nuvele unificate printr-un personaj. Romanul-jur-nal De doua mii de ani (1934), prefatat de Nae 
Ionescu, este confesiunea dramatica a unui individ ce aspira sa se integreze intr-o alta spiritualitate; ca raspuns la reactiile produse de roman, publica voi. polemic Cum am devenit huligan (1935). in acelasi an apare Orasul cu salcami, scris insa in 1931 si constituind o analiza a psihologiei feminine; in 1940 publica Accidentul, cel mai realizat roman al sau sub aspect strict estetic. In 1938 i se reprezinta comedia Jocul de-a vacanta, iar in 1942, sub un nume de imprumut (Victor Mincu), comedia Steaua fara nume. Postum ii sunt inscenate comediile Ultima ora (1946) si Insula (1947); acestei ultime piese, fiind neterminata, i s-a adaugat un act scris de actorul Mircea Septilici.

O eroare constanta care se face in analiza operei lui SEBASTIAN consta in ignorarea relatiilor ideatice subterane dintre romanele si piesele sale. Desigur, insusi scriitorul a semnalat in jurnalul sau de creatie reluarea unor aspecte din romanul Femei in piesa Jocul de-a vacanta, prin transmutarea lor dintr-o modalitate epica intr-una dramatica; apoi analiza celor trei varste ale feminitatii (incarnate, in Femei, de Renae, Marthe si Odette) reapare in comedia Steaua fara nume in trei ipostaze teatrale: Eleva, Mona, domnisoara Cucu. Dincolo de asemenea constatari, important este faptul ca teatrul devine la SEBASTIAN concretizarea plenara a programului teoretic expus in cateva din romanele sale. Astfel, din confesiunile si notatiile eseistice incorporate in Fragmente dintr-un carnet gasit (1932) si De doua mii de ani reiese ca SEBASTIAN este un scriitor problematic, iesit din gandirea lui Max Stirner ("A fi unul singur, unul in absolut") si Kierkegaard, intrucat teoretizeaza acea "saritura de viata", adica necesitatea de a face saltul dintr-un stadiu inferior intr-altul superior al existentei. Aspiratia catre intensificarea trairii, indiferent de unghiul moral, denota lectura lui Nietzsche si Ibsen: "Ceva imi spune ca suntem incapabili sa traim pana la capat un moment de viata", ca "n-am fost niciodata deplin canalii sau deplin ingeri". Pe deasupra, S., ca si eroii sai, avand curajul de a crede in singuratate ca intr-o valoare absoluta, poarta sigiliul camilpetrescian al revelatiei existentelor umane ca si coexistente impenetrabile (ceea ce ne face sa traim este "lipsa noastra de imaginatie", faptul de a nu putea sa ne inchipuim "calvarul omului pe langa care mergem"). Dar, fapt extrem de important, aceasta constatare nu se transforma, ca la 
Camil Petrescu, intr-o drama moral-cognitiva, ci intr-o voluptuoasa savurare a unicitatii noastre pline de taina: "Tragedia de a nu fi inteles? Nu cunosc. Vreti sa spuneti placerea, patima, extazul de a nu fi inteles. Sa te simti unic, baricadat in tine, impenetrabil [], sa duci cu tine acest mister, si el sa nu-ti poata fi luat, chiar daca l-ai striga in piete publice." De aceea, individul traieste intotdeauna numai intre "dunga de obscuritate si una de lumina" dintre el si celalalt, intr-o lume in care conturele inselator luminoase sunt umbrite de un inevitabil sfuma-to. Clarificarea viziunii existentiale a lui SEBASTIAN se produce in De doua mii de ani, substantial jurnal romanesc, in care un tanar intelectual se formeaza spiritual sub influenta profesorului Ghita Blidaru (sub acest nume, cautat plebeian, se ascunde filosoful Nae Ionescu). Discipolului i se releva ca, in epoca moderna, exista o criza a valorilor produsa de trairea noastra obstinata in abstractii si problematizarea excesiva, de atragerea noastra in jocul ielelor, in dansul "cu prea multe naluci"; impotriva acestora exista o singura solutie; aceea a destituirii tuturor valorilor idealist-dezumanizante si a reabilitarii unicei valori certe: viata, cu "simplitatea si inconstienta" ei, cu senzatiile ei elementare si reconfortante ("foame, sete, frig") ce ucid in noi nelinistea si dezechilibrul de oameni care am pierdut contactul cu natura. A trai doar in orizontul steril al luciditatii, a ne supune si a supune lucrurile ce ne inconjoara unei (auto) analize destructive inseamna a trai "ca intr-un laborator, in care fiecare eprubeta inchide o formula, o serie de certitudini limitate". Astfel viata trece, de fapt, pe deasupra noastra, caci ratiunea carteziana exclude hazardul si visul, neaflandniciodata ca e "o noapte pentru fiecare zi, este o umbra pentru fiecare lumina", ca exista un "somn firesc al tuturor lucrurilor, pe care luciditatea treziei nu-1 percepe. Viata contine un mister organic, dupa cum "impenetrabila singuratate" a omului nu trebuie asediata si descifrata, ci conservata intr-o "sanatoasa, solida, incerta ignoranta" ce constituie, de altfel, "singurul lucru durabil in aceasta lume, in care adevarurile sunt instabile si riscate". Eroul din De doua mii de ani, ca si, mai apoi, Stefan Valeriu, din Jocul de-a vacanta (1939), propune, ca remediu, necesitatea de a ne reintegra intr-un fel de naturalitate vegetala, de a ne obisnui cu un fel de "lene de planta" ce corespunde pasivitatii, lipsei de agresivitate in fata existentei, datorita careia omul "nu va calca niciodata inaintea vietii ca s-o intampine, ci o va astepta sa vina la el". In acest program de re-"naturalizare" a umanului, inteligenta e inlocuita cu sensibilitatea, una instinctiv-vegetala; inca in Fragmente dintr-un carnet gasit, autorul misterios al jurnalului isi dezvaluie "aptitudinile de planta", faptul ca nu cunoaste "crize sufletesti", ci numai "anotimpuri". "Eu intram in tragic asa cum trebuie sa intre o planta in iarna. Am avut iernile mele sufletesti." Aceasta "lene" insolita te face sa te deprinzi cu binefacatoarele lucruri banale, sa te resemnezi a trai "cu ele, in orizontul lor scazut, in familia lor modesta", sa te lasi "in grija anotimpurilor, a foamei, a setei: viata se va descurca cu tine, cum se descurca linistit cu un pom, cu un animal". Astfel, "jocul de-a vacanta" inseamna jocul de-a uitarea al omului care vietuieste fara amintiri si fara aspiratii, in "locuri somnoroase" (cum este vila Weber in Jocul de-a vacanta si targul din Steaua fara nume), fara a sti "ora exacta" sau "ce e azi, ce va fi maine si ce a fost alaltaieri", inseamna a trai, ca o planta, o singura zi, "una lunga, lunga, lunga" ce-ti da sentimentul eternitatii. Personajele teatrale ale acestui Cehov liric sunt delicate si fragile precum plantele, de o vulnerabila sensibilitate, cu reactii sufletesti inexplicabile si neprevazute (femeia pare o gingasa Gioconda cu surasul indecis). Acestei "leni de planta" i se potriveste calatoria imaginara, care nu inseamna o eliberare a omului de sine, ci descatusarea de circumstante. Eroii aspira mereu sa evadeze din lumea uniformizanta a conventiilor cotidiene si, eliberati, sa "navigheze" (cum le place sa spuna) spre o alta lume, unde ii asteapta departarea, necunoscutul si uitarea visata, adica un ideal vag si difuz. Visul este forma lor de libertate, de iesire din contingentul meschin. Jocul de-a vacanta" constituie "jocul de-a reveria" pentru aceste personaje care, refuzand realul conventiilor rutiniere si dezumanizante, ar vrea sa fie niste "caraghiosi", niste "ridicoli", ar vrea - desi rusinati, nu indraznesc intru totul - sa fie un fel de Don Quijote ce-si construiesc o lume numai a lor, o "insula" pe care o vad ca "printr-un ochean de fum". Astfel, vila izolata din Jocul de-a vacanta, targul din Steaua fara nume, sau mansarda din Insula au aceeasi functie producatoare de miraje ca si magicul pod din Rata salbatica (S. admira la Ibsen nu conflictul ideologic, ci propensiunea catre himere a personajelor), toate acestea constituind un fel de "corabie a nebunilor" cu care eroii calatoresc prin spatiile largi ale fictiunii, ocolind, cu fantezista gratie, escalele prin porturile sordide ale realitatii. Cand insa visul pare a se materializa, cand acesta incepe sa ia insusi tiparul realului refuzat, ei fug din vis tocmai pentru ca sa mai poata reveni si altadata in lumea lui potentiala. Dar nu ca protagonisti in carne si oase, ci ca "imagini" la fel de pure ca si mirajul lor; iata un pasaj revelator din Steaua fara nume: "Profesorul: Sa te astept la gara?/Mona; Nu. Nu la gara. Asteapta-ma aici. Am sa vin. /Profesorul: Cand?/Mona: Mereu. In fiecare seara. [] acolo sus, langa Alcor, e o stea o stea care de asta-noapte poarta numele meu. Tu n-ai vazut-o niciodata, dar stii ca e acolo. Eu voi fi totdeauna aici". De aceea, daca exista un conflict in acest teatru poetic atunci nu este unul de probleme, ci de nostalgii. Generic vorbind, eroii nici nu se numesc cu adevarat: Mona si Marin Miroiu, Corina si Stefan Valeriu, Nadia si Manuel, fiind, de fapt, Necunoscutul si Necunoscuta care-si spun, constienti de impenetrabila lor singuratate: "Cine esti tu? Cine sunt eu? Nu stiu" si care nici nu vor sa stie, caci orice amanunt exact, indiscutabil, orice disonanta ar distruge vraja, ca si estetica tainei si a visului; ei stiu totul si totodata nimic unul despre celalalt, ramanand fara stare civila, un necunoscut si o necunoscuta, "stele fara nume" care nu se mai reintalnesc, caci nici un astru nu se opreste niciodata din drumul sau. Ca reflex al "lenei de planta" si al credintei in misterul fiintei, inca din De doua mii de ani, pe blazonul eroului lui SEBASTIAN stau inscrise aceleasi valori ca la Mateiu Caragiale (cel din epoca maturitatii): "Discretie, decenta, singuratate". Jocul de-a vacanta e, ca si Remember, o opera in care misterul ramane neatins (in Steaua fara nume, aparitia neasteptata a lui Grig risipeste aura enigmatica a Monei). Filonul de poezie pe care il descopera si il exploateaza eroii are aici aceleasi efecte ca si bufoneria in teatrul lui G. Ciprian: produce o stare de evanescenta, caci, dincolo de rampa, "inceteaza legea gravitatiei care ii lipeste pe oameni de pamant.". Cu cat e mai pitoresc conturata, in primul act, realitatea banala, cu atat mai izbitoare este irealitatea actului al Il-lea, cand personajele intra in zona de libertate a reveriei, cand totul devine miraj, artificiu, spectacol; in ultimul act, eroii se reintorc in real, "purificati" si liberi, ametiti de ceturile irealului pe care continua sa le inspire, ca pe un drog, pana la capat. Numai in Ultima ora regula jocului nu e respectata; piesa pare "realista" caci evadarea in imaginar isi pierde gratuitatea, devenind "reala", adica simpla lovitura de teatru.
OPERA

Fragmente dintr-un carnet gasit, Bucuresti, 1932; Femei, Bucuresti, 1933 (alta ed., Brasov, 1991); De doua mii de ani, cu o pref. de Nae 
Ionescu, Bucuresti, 1934 (alte ed., 1990; 1995); Cum am devenit huligan. Texte, fapte, oameni. Bucuresti, 1935; Orasul cu salcami, Bucuresti, 1935; Corespondenta lui Marcel Proust, Bucuresti, 1939; Jocul de-a vacanta, Bucuresti, 1939; Accidentul, Bucuresti, 1940 (alta ed., Brasov, 1991); Opere. Teatru, Bucuresti, 1946; Ultima ora, Bucuresti, 1954; Opere alese, I, ed. ingrijita si studiu introductiv de V. Mandra, Bucuresti, 1956; Opere alese, I-II, ed. ingrijita si perf. de V. Mandra, Bucuresti, 1962; Intilniri cu teatrul, studiu introductiv si antologie de Cornelia Stefanescu, Bucuresti, 1969; Eseuri. Cronici. Memorial, ed. ingrijita si pref. de Cornelia Stefanescu, Bucuresti, 1972; Orasul cu salcami. Accidentul, Bucuresti, 1974 (ed. noua, 1976); Jocul de-a vacanta. Steaua fara nume, Postfata de A. Anghelescu, Bucuresti, 1975; Opere, I, ed., pref., tabel cronologic, note si comentarii de Cornelia Stefanescu, Bucuresti, 1994; Jurnal. 1935-1944, text ingrijit de Gabriela Omat, pref. si note de L. Volo-vici. Bucuresti, 1996.

Opere publicate[modificare | modificare sursă]

Proză[modificare | modificare sursă]

  • Fragmente dintr-un carnet găsit (1932)
  • Femei, nuvele, 1932
  • Orașul cu salcâmi (1935), roman
  • Accidentul (1940), roman. A fost reeditat la Editura EST-Samuel Tastet Editeur, in 2001
  • De două mii de ani. Texte, fapte, oameni (1935), roman, și Cum am devenit huligan, dosarul receptării sale

Piese de teatru[modificare | modificare sursă]

  • Jocul de-a vacanța (1939)
  • Steaua fără nume (1942)
  • Ultima oră
  • Insula - text neterminat, a scris doar primele două acte, cel de-al treilea fiind completat de prietenul său Mircea Ștefănescu. Piesa a avut premiera în 17 septembrie 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.[11]

Jurnal intim[modificare | modificare sursă]

Publicistică[modificare | modificare sursă]



Mihail Sebastian - Steaua fara nume (1965)


Mihail Sebastian - Ultima ora (1953)


Mihail Sebastian - Insula (1987)



Mihail Sebastian - Citate:







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...