20 FEBRUARIE 2018
RELIGIE ORTODOXĂ 20 Februarie
Sf
Ier Leon, episcopul Cataniei; Sf Cuv Visarion; Zi aliturgică; Canonul cel Mare
Sfântul Leon,
Episcopul Cataniei (Sicilia)
s-a născut în orașul Ravena, la 270 Km spre N-E de Roma. A primit o educație
creștină și, datorită faptului că provenea dintr-o familie bogată, a studiat la
școlile cele mai înalte ale vremii sale. Tânăr fiind, a intrat în monahism
închinându-și viața lui Dumnezeu. A fost ales episcop al Cataniei după trecerea
la cele veșnice a episcopului Savin. În timpul episcopatului său a ridicat o
biserică închinată Sfintei Lucia și un locaș de cult în cinstea Sfinților 4o de
Mucenici. În acea vreme, un vrăjitor pe nume Iliodor era prilej de sminteală
pentru mulți creștini din oraș. Rugându-se lui Dumnezeu, într-o zi după Sfânta
Liturghie, Sfântul l-a legat cu omoforul de gât și l-a dus într-un loc numit
Ahilion, unde, poruncit poporului să facă un foc mare. După aceea au intrat
amândoi în foc, sfântul ieșind nevătămat prin puterea lui Dumnezeu, iar
vrăjitorul a ars. Sfântul Leon a trecut la cele veșnice în jurul anului 780.
Tot
în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Visarion.
Acest
cuvios părinte al nostru Visarion s-a născut trupeşte în Egipt. După ce s-a
făcut mai mare şi a fost învăţat Sfintele Scripturi, a strălucit întru inima
lui lumina cea sfântă. Pentru aceasta din fragedă vârstă a iubit pe Dumnezeu
foarte, neîntinând în nici un fel sfântul botez pe care-l primise în pruncie.
Astfel, suindu-se într-un loc pustiu, se nevoia ca fiind fără de trup; şi
defăimând trupul ca ceva stricăcios, a supus tot răul binelui şi a avut ajutor
pe Dumnezeu, pe Care îl iubea. Păzind curat chipul lui Dumnezeu, cu toată
puterea săvârşea aceleaşi lucruri ca şi proorocii cei mari, cei care au vorbit
cu Dumnezeu aievea. Astfel dacă Moise, temelia tuturor proorocilor, prin lemn a
prefăcut apele cele amare în ape dulci, închipuind Crucea Domnului, ca să
liniştească pe iudeii ce cârteau, acest fericit, mergând odată cu ucenicul său
pe cale, neavând apă şi fiind arşi de sete, prin însemnarea Crucii în văzduh, a
prefăcut apa mării, din sărată şi cu neputinţă de băut în apă dulce şi rece şi
bună de băut; din care şi îndestulându-se împreună cu alţii mulţi, au mulţumit
lui Dumnezeu. Şi tot astfel după cum Iosua Navi, oarecând, biruind pe Amalic a
oprit soarele din drumul său, până ce a înfrânt pe duşmani, şi acest fericit,
aflându-se odată într-un loc oarecare şi spre folosul multora vorbind şi fiind
vremea spre seară, cerând de la Dumnezeu, a oprit soarele până ce a săvârşit
învăţătura. A coborât apoi apă din cer, ca şi Ilie, de mai multe ori, când unii
au cerut de la el aceasta. Proorocul Elisei, oarecând, cu cojocul lui Ilie a
trecut Iordanul, fără să se ude; iar fericitul acesta în loc de Iordan a trecut
Nilul, folosindu-se în loc de cojoc de semnul crucii. Asemenea şi alte semne
făcând cu puterea Crucii, şi până la adânci bătrâneţi slujind lui Dumnezeu, s-a
mutat către veşnicele locaşuri.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe
noi. Amin.
Canonul
cel Mare
CANONUL CEL MARE AL SFANTULUI ANDREI CRITEANUL:
Psalmii
PSALMII
6 – 10
Psalmul 6
Doamne, nu cu
mânia Ta să mă mustri pe mine, nici cu urgia Ta să mă cerţi.
|
|
Miluieşte-mă,
Doamne, că neputincios sunt; vindecă-mă, Doamne, că s-au tulburat oasele
mele;
|
|
Şi sufletul meu
s-a tulburat foarte şi Tu, Doamne, până când?
|
|
Întoarce-Te,
Doamne; izbăveşte sufletul meu, mântuieşte-mă, pentru mila Ta.
|
|
Că nu este întru
moarte cel ce Te pomeneşte pe Tine. Şi în iad cine Te va lăuda pe Tine?
|
|
Ostenit-am întru
suspinul meu, spăla-voi în fiecare noapte patul meu, cu lacrimile mele
aşternutul meu voi uda.
|
|
Tulburatu-s-a de
supărare ochiul meu, îmbătrânit-am între toţi vrăjmaşii mei.
|
|
Depărtaţi-vă de
la mine toţi cei ce lucraţi fărădelegea, că a auzit Domnul glasul plângerii
mele.
|
|
Auzit-a Domnul
cererea mea, Domnul rugăciunea mea a primit.
|
|
Să se ruşineze
şi să se tulbure foarte toţi vrăjmaşii mei; să se întoarcă şi să se ruşineze
foarte degrab.
|
Psalmul 7
1.
|
Doamne,
Dumnezeul meu, în Tine am nădăjduit. Mântuieşte-mă de toţi cei ce mă
prigonesc şi mă izbăveşte,
|
2.
|
Ca nu cumva să
răpească sufletul meu ca un leu, nefiind cine să mă izbăvească, nici cine să
mă mântuiască.
|
3.
|
Doamne,
Dumnezeul meu, de am făcut aceasta, de este nedreptate în mâinile mele,
|
4.
|
De am răsplătit
cu rău celor ce mi-au făcut mie rău şi de am jefuit pe vrăjmaşii mei fără
temei,
|
5.
|
Să prigonească
vrăjmaşul sufletul meu şi să-l prindă, să calce la pământ viaţa mea şi
mărirea mea în ţărână să o aşeze.
|
6.
|
Scoală-Te, Doamne,
întru mânia Ta, înalţă-Te până la hotarele vrăjmaşilor mei; scoală-Te,
Doamne, Dumnezeul meu, cu porunca cu care ai poruncit
|
7.
|
Şi adunare de
popoare Te va înconjura şi peste ea la înălţime Te întoarce.
|
8.
|
Domnul va judeca
pe popoare; judecă-mă, Doamne, după dreptatea mea şi după nevinovăţia mea.
|
9.
|
Sfârşească-se
răutatea păcătoşilor şi întăreşte pe cel drept, Cel ce cerci inimile şi
rărunchii, Dumnezeule drepte.
|
10.
|
Ajutorul meu de
la Dumnezeu, Cel ce mântuieşte pe cei drepţi la inimă.
|
Dumnezeu este
judecător drept, tare şi îndelung-răbdător şi nu se mânie în fiecare zi.
|
|
De nu vă veţi
întoarce, sabia Sa o va luci, arcul Său l-a încordat şi l-a pregătit
|
|
Şi în el a gătit
unelte de moarte; săgeţile Lui pentru cei ce ard le-a lucrat.
|
|
Iată a poftit
nedreptatea, a zămislit silnicia şi a născut nelegiuirea.
|
|
Groapă a săpat
şi a adâncit-o şi va cădea în groapa pe care a făcut-o.
|
|
Să se întoarcă
nedreptatea lui pe capul lui şi pe creştetul lui silnicia lui să se coboare.
|
|
Lăuda-voi pe
Domnul după dreptatea Lui şi voi cânta numele Domnului Celui Preaînalt.
|
Psalmul 8
1.
|
Doamne,
Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în tot pământul! Că s-a
înălţat slava Ta, mai presus de ceruri.
|
2.
|
Din gura
pruncilor şi a celor ce sug ai săvârşit laudă, pentru vrăjmaşii Tăi, ca să
amuţeşti pe vrăjmaş şi pe răzbunător.
|
3.
|
Când privesc
cerurile, lucrul mâinilor Tale, luna şi stelele pe care Tu le-ai întemeiat,
îmi zic:
|
4.
|
Ce este omul
că-ţi aminteşti de el? Sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?
|
5.
|
Micşoratu-l-ai
pe dânsul cu puţin faţă de îngeri, cu mărire şi cu cinste l-ai încununat pe
el.
|
6.
|
Pusu-l-ai pe
dânsul peste lucrul mâinilor Tale, toate le-ai supus sub picioarele lui.
|
7.
|
Oile şi boii,
toate; încă şi dobitoacele câmpului;
|
8.
|
Păsările cerului
şi peştii mării, cele ce străbat cărările mărilor.
|
9.
|
Doamne,
Dumnezeul nostru, cât de minunat este numele Tău în tot pământul!
|
Psalmul 9
1.
|
Lăuda-Te-voi,
Doamne, din toată inima mea, spune-voi toate minunile Tale.
|
2.
|
Veseli-mă-voi şi
mă voi bucura de Tine; cânta-voi numele Tău, Preaînalte.
|
3.
|
Când se vor
întoarce vrăjmaşii mei înapoi, slăbi-vor şi vor pieri de la faţa Ta!
|
4.
|
Că ai făcut
judecata mea şi dreptatea mea; şezut-ai pe scaun, Cel ce judeci cu dreptate.
|
5.
|
Certat-ai
neamurile şi au pierit nelegiuiţii; stins-ai numele lor în veac şi în veacul
veacului.
|
6.
|
Vrăjmaşului i-au
lipsit de tot săbiile şi cetăţile i le-ai sfărâmat; pierit-a pomenirea lor în
sunet.
|
7.
|
Iar Domnul
rămâne în veac; gătit-a scaunul Lui de judecată
|
8.
|
Şi El va judeca
lumea; cu dreptate va judeca popoarele.
|
9.
|
Şi a fost Domnul
scăpare săracului, ajutor la vreme potrivită în necazuri.
|
10.
|
Să nădăjduiască
în Tine cei ce cunosc numele Tău, că n-ai părăsit pe cei ce Te caută pe Tine,
Doamne!
|
11.
|
Cântaţi
Domnului, Celui ce locuieşte în Sion, vestiţi între neamuri faptele Lui.
|
12.
|
Că Cel ce
răzbună sângele lor şi-a adus aminte. N-a uitat strigătul săracilor.
|
13.
|
Miluieşte-mă,
Doamne! Vezi smerenia mea, de către vrăjmaşii mei, Cel ce mă înalţi din
porţile morţii,
|
14.
|
Ca să vestesc
toate laudele Tale, în porţile fiicei Sionului; veseli-mă-voi de mântuirea
Ta!
|
15.
|
Căzut-au
neamurile în groapa pe care au făcut-o; în cursa aceasta, pe care au
ascuns-o, s-a prins piciorul lor.
|
16.
|
Se cunoaşte Domnul
când face judecată! Întru faptele mâinilor lui s-a prins păcătosul.
|
17.
|
Să se întoarcă
păcătoşii în iad; toate neamurile care uită pe Dumnezeu.
|
Că nu până în
sfârşit va fi uitat săracul, iar răbdarea săracilor în veac nu va pieri.
|
|
Scoală-Te,
Doamne, să nu se întărească omul; să fie judecate neamurile înaintea Ta!
|
|
Pune, Doamne,
legiuitor peste ele, ca să cunoască neamurile că oameni sunt.
|
|
Pentru ce,
Doamne, stai departe? Pentru ce treci cu vederea la vreme de necaz?
|
|
Când se mândreşte
necredinciosul, se aprinde săracul; se prind în sfaturile pe care le gândesc.
|
|
Că se laudă
păcătosul cu poftele sufletului lui, iar cel ce face strâmbătate, pe sine se
binecuvintează.
|
|
Întărâtat-a cel
păcătos pe Domnul, după mulţimea mâniei lui; nu-L va căuta; nu este Dumnezeu
înaintea lui.
|
|
Spurcate sunt
căile lui în toată vremea; lepădate sunt judecăţile Tale de la faţa lui,
peste toţi vrăjmaşii lui va stăpâni.
|
|
Că a zis întru
inima sa: Nu mă voi clinti din neam în neam, rău nu-mi va fi.
|
|
Gura lui e plină
de blestem, de amărăciune şi de vicleşug; sub limba lui osteneală şi durere.
|
|
Stă la pândă în
ascuns cu cei bogaţi ca să ucidă pe cel nevinovat; ochii lui spre cel sărac
privesc.
|
|
Pândeşte din
ascunziş, ca leul din culcuşul său; pândeşte ca să apuce pe sărac, pândeşte
pe sărac ca să-l tragă la el.
|
|
În lanţul lui îl
va smeri; se va pleca şi va cădea asupra lui, când va stăpâni pe cei săraci.
|
|
Că a zis în
inima lui: "Uitat-a Dumnezeu! Întors-a faţa Lui, ca să nu vadă până în
sfârşit!"
|
|
Scoală-Te,
Doamne, Dumnezeul meu, înalţă-se mâna Ta, nu uita pe săracii Tăi până în
sfârşit!
|
|
Pentru ce a
mâniat necredinciosul pe Dumnezeu? Că a zis în inima lui: Domnul nu va
cerceta!
|
|
Vezi, pentru că
Tu priveşti la necazuri şi la durere, ca să le iei în mâinile Tale; căci în
Tine se încrede săracul, iar orfanului Tu i-ai fost ajutor.
|
|
Zdrobeşte braţul
celui păcătos şi rău, păcatul lui va fi căutat şi nu se va afla.
|
|
Împărăţi-va
Domnul în veac şi în veacul veacului! Pieriţi neamuri din pământul Lui.
|
|
Dorinţa
săracilor a auzit-o Domnul; la râvna inimii lor a luat aminte urechea Ta.
|
|
Judecă pe sărac
şi pe smerit, ca să nu se mai mândrească omul pe pământ.
|
Psalmul 10
1.
|
În Domnul am
nădăjduit. Cum veţi zice sufletului meu: "Mută-te în munţi, ca o
pasăre?"
|
2.
|
Că iată
păcătoşii au încordat arcul, au gătit săgeţi în tolbă, ca să săgeteze în
întuneric pe cei drepţi la inimă.
|
3.
|
Că au surpat
ceea ce ai aşezat; dar dreptul ce a făcut?
|
4.
|
Domnul este în
locaşul cel sfânt al Său, Domnul în cer are scaunul Său. Ochii Lui spre sărac
privesc, genele Lui cercetează pe fiii oamenilor.
|
5.
|
Domnul
cercetează pe cel drept şi pe cel necredincios; iar pe cel ce iubeşte
nedreptatea îl urăşte sufletul Său.
|
6.
|
Va ploua peste
păcătoşi laţuri, foc şi pucioasă; iar suflare de vifor este partea paharului
lor.
|
7.
|
Că drept este
Domnul şi dreptatea a iubit şi faţa Lui spre cel drept priveşte.
|
REGULI
IMPORTANTE PENTRU PETRECEREA POSTULUI
Pentru ca
să petrecem Postul cu Hristos și ucenicii Săi, dar nu să-l transformăm într-o
lună și jumătate de dietă aspră și inutilă, vă recomandăm să urmați câteva
reguli importante.
1. Bucuraţi-vă pururea!
«
Bucuraţi-vă pururea. Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate» (1
Tes.5:16-18), — sfatul înţelept al apostolului fiind şi mai actual şi relevant
în zilele Postului Mare.
Este mare
şi pericolul de a cădea în disperare: “Cum pot trăi fără mâncare bună! Acum nu
voi avea parte de divertisment! Ce slujbe lungi ne aşteaptă! “- în timp ce nici
motive pentru deznădejde nu există. Durată lungă a slujbelor – e o posibilitate
în plus de a reflecta la locul omului în veşnicie, și totodătă posibilitatea de
a simţi unitatea în rugăciune cu alţi creştini, dar şi comunicarea cu Dumnezeu
însuși.
Alte afirmaţii adesea întâlnite ar fi : “Eu nu pot ţine postul
după rânduiala existentă. Nu pot participa la toate slujbele. Mă sustrag
lucrurile lumești. “
Un lucru
cunoscut parcă de noi toţi, dar de la aceasta nu mai puțin adevărat:
amintiți-vă că Dumnezeu nu are nevoie de stomacul și picioarele noastre, ci de
inima noastră, El vede în noi dorința sinceră de ai sluji, şi ne vede
slăbiciunea.
Iată
această amintire constantă despre Dumnezeu – și va fi bucuria noastră
neîncetată în El.
2. Rugaţi-vă neîncetat!
Desigur,
cu nu trebuie să devenim pe parcursul postului toţi isihaşti, dar să încercăm
să fim mai aproape cu jumătate de pas de ideal, ar fi posibil.
Rugăciunii
ar trebuii să-i acordăm puţin mai mult timp, decât o facem de obicei. Cu o mai
mare atenţie să fim sa slujbe – uneori poate ar fi necesar să luăm o carte cu
textele sfintei liturghii. Cu o atenţie sporită să ne îndeplinim pravila, să ne
ridicăm de la calculator cu o jumătate de oră mai devreme, pentru a avea mai
mult timp pentru rugăciunile de seară. Să adăugăm rugăciunea Sfântului Efrem
Sirul. Dacă petrecem mult timp pe drum, să ascultăm sau să citim în acest
răstimp Psaltirea.
Iar
rugăciunea lui Iisus să ne devină arma de bază în lupta cu numeroasele ispite :
iritarea, furia, disperarea.
3. Rugăciunea în Biserică.
Grijile
casei, drumul către casă în timpil traficului din orele de vârf, problemele la
locul de muncă – chiar dacă noi am reuşit să ne organizăm astfel viața, ca să
consumăm doar alimentele permise, să ne facem zilnic pravila de rugăciune, de
la toate acestea adesea obosim foarte mult. Și aici în ajutor ne vine Biserica.
În
mănăstiri, şi în multe parohii din orașele mari în perioda Postului Mare
slujbele se săvârşesc zilnic, dimineața și seara. Ar merita după posibilitate
înainte sau după programul de muncă să intrăm pentru puţin timp în biserică şi
să asistăm la o parte a slujbei. Acestea ne-ar ajuta mult pentru stabilirea
unei stări sufleteşti complet diferite.
Iar
pentru unele slujbe din Postul Mare nu ar fi rău şi să plecăm puţin mai devreme
de la serviciu. Acestea sunt – Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul
în primele patru zile ale Postului Mare, Acatistul Maicii Domnului în seara de
vineri, slujbele din Săptămâna Patimilor …
Cel puțin
o dată pe parcursul postului ar fi bine de participat la Liturghia Darurilor
mai înainte sfințite – apropo, în unele biserici ea se face şi seara.
4. « Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă!»
Este bine
cunoscut: că de post nu are nevoie Dumnezeu, dar noi. Postul Mare este format
din două părți: Patruzecimea și Săptămâna Patimilor. Prima parte – este timpul
de pocăință, şi a doua – timpul de purificare, pregătire pentru Paști.
Nu în
zădar biserica de două ori în Postul Mare ne propune lectura canonului Sf. Andrei
Criteanul. Nu în zădar auzim în Biserică în fiecare sâmbătă din Postul Mare «
Uşile pocăinţei deschide-mi mie, Dătătorule de viaţă!». Cu bună știință
Biserica cu trei săptămâni înainte de Postul Mare, ne cheamă la pocăință: prin
parabola fariseului și a vameșului, a fiului risipitor, şi prin amintirea
Judecății de Apoi și a alungării lui Adam din Rai.
Anume
pentru pocăinţă şi avem nevoie de acest răstimp. Dacă nu intenţionezi să te
căieşti de viaţa şi faptele tale, nu are nici un rost nici postirea, va fi doar
o risipă de sănătate.
5. Ai grijă de sănătatea ta!
Apropo,
de sănătate. Dacă în timpul postului îţi apar problemele de sănătate, gradul de
abstinenţă ar trebui să fie imediat discutat cu duhovnicul.
Nu poate
fi vorba de nici un post după rânduiala din pravila, în cazul unor boli a
sistemului digestiv sau a metabolismului. În condițiile moderne, chiar și în
mănăstiri, nu se posteşte doar cu mâncare uscată, nu-l va judeca Dumnezeu nici
pe mireanul, care are grijă şi de starea sănătăţii sale.
(Merită
să ne amintim că în biserici în timpul Postului Mare se săvârşeşte taina Sf.
Maslu – ungerea cu ulei sfinţit unită cu rugăciune pentru vindecarea
bolnavilor.)
Nici
într-o modalitate nu ne va apropia de Dumnezeu ulcerul dobândit din râvnă peste
puteri, dar poate chiar şi ne va îndepărta, căci e prea fin hotarul între o
dorință reală de ascultare față de pravile, şi mândria pentru propriul efort.
6. “Uită-te în farfuria ta!”
“Vanitatea
postirii” este periculoasă și merge la braţ cu condamnarea. Fratele tău mănânca
pește în prima săptămână a Postului Mare, în timp ce tu stai pe pâine și apă?
Nu e treaba ta. El bea lapte, dar tu nici zahăr nu pui în ceai? Tu nu ai de
unde să cunoşti caracteristicile organismului său. A mâncat o crenvuşcă și a
doua zi a mers la împărtăşire, atunci când tu ţii post euharisic început
înainte de Priveghere? Este hotărârea sa și a duhovnicului său, care i-a permis
împărtășania.
“Vanitatea
nepostirii” care ne aduce în faţă şi un alt personaj actual, vameşul care se mândreşte
că nu e fariseu. El nu foloseşte untdelemn – în schimb eu fac o sută de metanii
înainte de somn! El nu consumă deloc alcool – în schimb eu mă căiesc în fiecare
duminică!
Prin
urmare, aș dori să repet apelul pentru cadrele didactice ale grădiniței,
“Uită-te în farfuria ta!”
7. Nu numai cu pâine va trăi omul
Şi în
genere, mai puțin să discutăm despre alimente. Nu contează cât de ştiut nu ar
fi acest adevăr, totuşi îl vom repeta perioada Postului Mare – nu este doar o
schimbare a regimului alimentar. Vegetarienii nu mănâncă niciodată produse
animaliere şi de Dumnezeul aceasta nici nu-i apropie, nici nu-i îndepărtează.
Continuarea
versetului : « ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu», — este
perfectă pentru perioada Postului Mare, când lecturii sfintei scripturi -a
Cuvântul lui Dumnezeu – i se acordă o atenție deosebită.
Pentru
Postul mare ar fi posibilă recitirea întregii Evanghelii. De asemenea, în
această perioadă în biserici se citește zilnic Vechiul Testament. Este util a
se citi din Sfinții Părinți – “Scara Raiului “, Filocalia, tâlcuiri la
Evanghelie .
8. Grăbiţi-vă să faceţi fapte bune
Ar fi
bine să învăţăm şi să combinăm scăderea interesului faţă de conținutul
farfuriilor ale altor oameni cu o sporire a atenției faţă de aproapele nostru
în general.
Acordând
o atenţie sporită la propria stare spirituală, nu ar trebui să devinim
indiferenți față de ceilalți. Mesajul Postului ar trebui să meargă înspre
cultivarea ambelor virtuți – iubirea faţă de Dumnezeu și iubirea față de
aproapele.
Sfântul
Ioan Gură de Aur ne îndeamnă ca banii economisiţi pe mâncarea de post să-i
folosim la ajutorul celor nevoiaşi. Din câteva prânzuri de post s-ar putea de
cumpărat nişte mănuși pentru un cerșetor ce îngheaţă sau o jucărie pentru casa
de copii.
Nu este
necesar în timpul postului să întrerupem comunicarea şi cu cei care au nevoie
de sprijinul nostru, o prietenă însărcinată, un vecin în suferinţă, o rudă
singuratică. Conversația cu ei la un ceai – nu este o distracţie, dar un ajutor
pentru aproapele nostru.
9. Iubirea de oameni fără de încercarea să le fim mereu pe plac
Relațiile
bune cu apropiaţii, uneori sunt însoţite şi de o latură neplăcută: încercarea
să le fim mereu pe plac. De fapt, nici o atitudine bună aici nu poate exista, –
existând doar lipsa de caracter și dependența de opiniile altor oameni. Anume
în post această patimă poate să devină mai accentuată.
“Hai să
ne întâlnim vineri după serviciu într-o cafenea” – te invită o prietena, şi
iată deja ai comandat împreună cu ea o prăjitură – doar nu poţi să o superi!
“Vino-o
în vizită sâmbătă seara” – te invită vecinii, și nu mai mergi la slujbă, în loc
să-ţi ceri scuze și să amâni pentru un timp mai târziu sau pentru seara de
duminică.
“Mănâncă
o bucată de pui, de altfel mă supăr” – te indeamnă o rudă, și s-ar putea cu
respect să refuzi, dar nu o faci, deşi să te ascunzi după falsa nedorinţă de a
merge la un conflict, nu mereu înseamnă să dai dovadă de iubire față de
aproapele.
Pentru a
ne elibera de această patimă de a fi plăcuţi altora, ne putem aminti de sfatul
dat de cuviosul Paisie Aghioritul: noi trebuie să ascundem propria postire, ca
să nu ne postim de văzul lumii, dar postul bisericesc – este o trăire şi o
mărturisire a credinței. Noi nu trebuie doar să-i respectăm pe alţii, dar şi să
tindem ca şi pe noi şi credinţa noastră să fie respectată.
Cei mai
mulți oameni înțeleg explicația politicoasă și acceptă poziţia noastră. Dar şi
adesea se adevereşte că interpretarea noastră este neîntemeiată. Prietena în
cafenea nu va fi deranjată de faptul că vom comanda doar o cană de cafea,
vecinii vor fi bucuroși să ne întâlnim și după participarea noastră la slujbă,
iar cu ruda putem servi cu placere şi nişte cartofi cu ciuperci.
10. Să-l urmăm pe Hristos
Şi în
cele din urmă, cea mai importantă regulă a Postului Mare – să nu uităm pentru
ce există această perioadă.
Postul
Mare – este timpul așteptării Învierii Mântuitorului. Dar nu o simplă
aşteptare, ci una de acţiune. Vom încerca să trecem cele patruzeci de zile
împreună cu Hristos, să venim la mormântul lui Lazăr, cu Domnul să intrăm în
Ierusalim, Îl vom asculta în Biserică, ne vom împărtăşi împreună cu apostolii
la Cina cea de Taină, îl vom urma în ducerea Crucii spre Golgota, unde ne vom
alătura suferinţei Maicii Domnului şi ucenicului iubit …
În cele
din urmă, împreună cu mironosiţile ne vom apropia de mormântul deschis şi din
nou vom trăi bucuria:
Nu este aici. Hristos a inviat!
DOAMNE
ŞI STĂPÂNUL VIEŢII MELE – Sf Efrem Sirul
„Doamne
şi Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de
stăpânire şi al grăirii în deşert nu mi-l da mie.
Iar duhul
curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei, dăruieşte-l mie,
robului Tău.
Aşa
Doamne, Împărate, dăruieşte-mi ca să-mi văd greşalele mele şi să nu osândesc pe
fratele meu, că binecuvântat eşti în vecii vecilor. Amin”.
Observăm
în Postul Mare, ca și particularitate specifică a slujbelor din această
perioadă, practicarea rugăciunii
Sfântului Efrem Sirul, cunoscută și sub denumirea de rugăciunea Postului Mare. De ce ocupă un loc aşa de important această
scurtă şi simplă rugăciune în slujbele de Post? Pentru că ea ne arată care
trebuie să fie simțirea corectă
a legăturii omului cu Dumnezeu, și totodată sintetizează,
într-un mod unic, cererile
esențiale ale sufletului doritor de Dumnezeu, care să ducă omul spre sfințenie, incluzând atât cereri de eliberare de boli
duhovniceşti, de patimi, cât și cereri de dobândire a virtuților creștine.
Începem
astfel rugăciunea prin: “Doamne
și Stăpânul vieții mele“. La o primă vedere, ar putea
apare aici un paradox: noi știm că suntem liberi, că Dumnezeu Însuși ne-a creat
liberi, cu proprie voință, cum dar, atunci, Îl numim pe Dumnezeu acum Stăpân? Nu este
însă nici un paradox. Într-adevăr, în calea sa spre mântuire, creștinul nu
poate fi decât rob, firea omului este roaba lui Dumnezeu, care a făcut-o, dar
aflată în acea robie
care eliberează, după cum spunea un mare nevoitor al ortodoxiei: “Doamne, dă-mi robia care-mi
eliberează sufletul și ia-mi libertatea care mă robește”
Astfel, în
viața lui, omul este inevitabil supus unei slujiri, unei “robii” și în această slujire are 2
singure variante: să fie rob lui Dumnezeu sau să fie rob păcatului! A te afla în „robia” lui Dumnezeu este cea
mai mare libertate, după cum ne învață și Evanghelia: “Cunoașteți adevărul și
adevărul vă va face liberi”. Iar
această supunere față de Dumnezeu este esențială pentru viața creștinului, căci
dacă Dumnezeu nu este Domnul și Stăpânul vieții mele, atunci eu voi deveni
propriul meu domn și stăpan, centrul
absolut al propriei mele vieți, și încep să evaluez totul ținând cont de
nevoile, ideile, dorințele și judecățile mele.
Este cumplit e să fii fără de Stăpân! Fiindcă atunci când nu ai Stăpân Care să
te învețe lucrarea mântuirii, te pierzi! Dar ce poate fi mai frumos decât ca
Însăși Iubirea să fie Stăpânul și Domnul tău? În această simțire trebuie să înțelegem noi
ideea de stăpânire a lui Dumnezeu față de om.
În
rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, noi
facem de fapt o spovedanie. De aceea,
când spunem: „duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire, și
al grăirii în deșert, nu mi-l da mie”, și cerem să fim izbăviți de toate aceste
duhuri, de fapt noi
cu adevărat mărturisim că suntem stăpâniți de ele. “Nu mi-l da mie” înseamnă și
ia-l de la mine. Pentru
că, dacă nu le-aș fi avut în mine, de unde aș fi cunoscut că ele există?
Cerem apoi
„duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei”, mărturisind
astfel că toate
virtuțile și darurile nu le putem dobândi prin noi înșine, ci doar primindu-le
de la Dumnezeu în dar. De
ce să cerem noi vederea propriilor noastre păcate? Pentru că fără vederea propriilor păcate,
omul nu poate să ierte și să nu-și judece aproapele. Dar și această vedere,
nimeni nu o poate avea decât în dar de la Dumnezeu. Numai cercetarea Duhului
Sfânt descoperă omului răutățile și patimile din sufletul lui.
Rugăciunea
Sfântului Efrem Sirul este o rugăciune a smereniei, a descoperirii neputințelor
omului: neputință
de a se izbăvi singur de patimi, neputința de a dobândi virtuțile creștine prin
propriile forțe, neputința de a-și conștientiza singur adevărata sa stare
duhovnicească. Cu adevărat este o rugaciune a descoperirii sărăciei, după cum frumos spunea Sfântul
Tihon de Zadonsk: “Vezi-ți, omule, sărăcia! Dumnezeu îți dăruiește totul,
pentru că tu nu ai nimic.”
ARTĂ CULINARĂ – REȚETE PENTRU POSTUL
SFINTELOR PAȘTI, ZIUA 2, 20 Februarie
A:
PLĂCINTE
Plăcintă cu ciuperci
· foi de plăcintă;
· 500 g ciuperci;
· 50 g margarină;
· 1 ceapă;
· Sare;
· Piper
Dacă
nu avem foi de plăcintă se prepară un aluat din 250 g făină, 250 g margarină, ½
pahar cu apă caldă şi sare şi se lasă la rece.
Se curăţă ciupercile, se spală bine şi se taie felioare
subţiri.
Se înăbuşă pe foc, într-o cratiţă acoperită, în margarină cu
ceapa tăiată solzişori, sarea şi piperul măcinat.
Când s-au înmuiat şi zeama din ele a scăzut se lasă să se
răcorească.
Se împarte aluatul în două.
Una din jumătăţi se întinde de forma şi mărimea tăvii.
Se unge tava, se aşază foaia şi se coace la cuptor.
Se scoate din cuptor, se întind ciupercile scăzute şi
răcorite pe toată suprafaţa foii, iar jumătatea cealaltă de aluat care a fost
păstrată la rece, se întinde şi se pune în tavă deasupra compoziţiei.
Se dă la cuptor până se rumeneşte.
B:
SALATE
Salată de varză
· 1 varză mică;
· 2 morcovi;
· 1 rădăcină ţelină;
· 6 căţei usturoi pisat;
· Sare;
· 5 linguri ulei;
· 3 linguri oţet;
· Mărar
Peste
varza tocată fideluţă, amestecată cu morcovul şi ţelina date pe răzătoare se
toarnă amestecul de sare, ulei şi oţet.
Usturoiul pisat şi mărarul se adaugă la sfârşit.
C:
SOSURI
Sos indian
· 25 g margarină;
· 2 cepe;
· 1 rădăcină pătrunjel;
· Cimbru;
· 1 foaie dafin;
· Frunze de ţelină;
· 1 linguriţă făină;
· Sare;
· Boia iute;
· 1 ceaşcă apă
Se
taie ceapa solzişori şi se căleşte în margarină.
Se adaugă făină şi se amestecă continuu.
Când făina capătă culoare gălbuie se stinge cu apă.
Se adaugă restul ingredientelor şi se fierbe circa 30 minute.
D:
BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Borş de sfeclă roşie
· 1 sfeclă roşie de mărime potrivită;
· 1 ceapă;
· 2 cartofi;
· 1 ceaşcă zarzavat pentru ciorbă;
· 1 ceaşcă suc de roşii;
· ½ l borş;
· 2 – 3 linguri ulei;
· Sare;
· Leuştean
Se
coace sfecla la cuptor, se curăţă şi se dă pe răzătoarea mare.
În 2 l apă se fierb cartofii tăiaţi cuburi şi zarzavatul
pentru ciorbă.
Când cartofii sunt aproape fierţi se adaugă sfecla, sucul de
roşii şi ceapa rumenită în ulei.
După ce mai dă un clocot se adaugă borşul, sarea şi
leuşteanul.
Se mai fierbe încă 5 minute.
E:
MÂNCĂRURI
Mâncare de cartofi cu
castraveţi muraţi
· 1 kg cartofi;
· 200 g ceapă;
· 500 g castraveţi muraţi;
· 1 ceaşcă ulei;
· 2 linguri bulion;
· 1 legătură mărar;
· Sare;
· Piper
Se
curăţă cartofii, se spală, se taie felii şi se prăjesc puţin în uleiul încins.
Se scot cartofii şi în restul de ulei se căleşte ceapă.
Se pune bulionul, se stinge cu apă caldă şi se adaugă
cartofii.
Se lasă la foc mic.
Când
cartofii sunt fierţi se adaugă castraveţii fierţi separat fără coajă şi
seminţe.
Se
pune sare şi piper.
Se
pune mâncarea în tavă, se garniseşte deasupra cu felii de roşii sau suc de
roşii şi verdeaţă şi se dă la cuptor să se rumenească bine.
F:
DULCIURI
Cremă de ananas
· 1 cutie compot ananas;
· 1 pachet fulgi porumb;
· ½ ceaşcă zahăr;
· 3 ceşti apă;
· 1 cutie jeleu ananas;
· Cireşe din dulceaţă pentru glazură
Se
strecoară ananasul şi se păstrează zeama.
Se păstrează 2 rondele întregi de ananas, iar restul se taie
bucăţele mici.
Într-o oală se amestecă fulgii de porumb, zahărul şi apa şi
se pun la foc mic să fiarbă până când se leagă.
Amestecând se adaugă pe rând zeama de la compot, jeleul şi
fructele de ananas.
Se udă cu apă o formă de 1 kg, se unge fără să se şteargă, se
răstoarnă în ea compoziţia şi se lasă câteva ore la frigider până se leagă
bine.
Se scoate crema pe un platou, se garniseşte cu cireşe din
dulceaţă şi cu feliile de ananas reţinute, tăiate în sferturi.
ISTORIE
PE ZILE 20 Februarie
Evenimente
·
1547: Eduard al VI-lea este încoronat rege al
Angliei la Westminster Abbey. Eduard al VI-lea (n. 12 octombrie 1537), a fost fiul lui Henric al
VIII-lea și al Janei Seymour. La nastere, mama sa a murit de febra
puerperala. A fost incoronat rege al Angliei și al Irlandei la 20
februarie 1547, la vârsta de nouă ani. Eduard a fost al treilea monarh al
dinastiei Tudorilor, și primul conducător al Angliei care a fost crescut ca
protestant. A murit de tuberculoza la 6 iulie 1553.
·
1601 – Regina Elisabeta I-a a Angliei
ordona decapitarea contelui de Essex. Elisabeta I, care a domnit în Anglia
1558-1603, şi al cărui nume rămâne ataşat la una din perioadele cele mai
strălucite ale ţării sale a refuzat cu încăpăţânare să se căsătorească. Ultimul
sau favorit, contele de Essex, avea varsta de 34 de ani.În ciuda
faptului că avea peste şaizeci de ani Elizabeth era de o
vanitate morbidă, căutând în mod constant sa fie adulata de barbati.
Contele Essex a avut un comportament arogant, chiar şi în prezenţa
reginei iar cand a fost numit şef al armatei care lupta impotriva revoltei
din Irlanda, el a complotat impotriva lui Elizabeth pentru a prelua
puterea. Regina nu a ezitat să-l aresteze şi sa-l
condamne la moarte. La 20 februarie 1601, el a fost decapitat la Turnul
Londrei. Elizabeth a murit doi ani mai târziu şi odata cu ea a dispărut si
dinastia Tudorilor.
·
1611 – La 10 februarie stil vechi (20 februarie 1611 stil nou), în
tabăra de la Roman, Radu Șerban (fost domn și pretendent la domnia Munteniei)
cu suportul lui Constantin Movilă (domn al Moldovei) încheie cu solii
arhiducelui Mathias (rege al Ungariei, devenit la 28 mai 1611 rege al Boemiei
și anul viitor împărat al Imperiului Roman de Națiune Germană un tratat de
cooperare cu trupele imperiale împotriva principelui Transilvaniei Gabriel
Bathory. Mathias se obligă să acorde sprijin militar lui Radu Șerban
pentru a recăpăta domnia Munteniei. Gabriel Bathory, principe al Transilvaniei
(1608-1613) dorind sa supuna Muntenia și Moldova, invadează Muntenia de
Sfintele Sărbători de Crăciun în decembrie 1610. Oastea sa a jefuit fără milă
si a omorat pînă și cainii întîlniți pe drum. Pentru a nu fi prins între
oastea lui Bathory și forțele otomane de la linia Dunării, Radu Șerban s-a
retras împreună cu oastea și boierii săi în Moldova, unde ulteror va semna
un tratat de cooperare cu solii lui Mathias.
·
1792 –
Preşedintele George Washington a semnat Postal Service Act, prin care a luat
fiinta Serviciul Postal al Statelor Unite.
·
1798: Mareșalul francez Louis Alexandre Berthier îl
îndepărtează pe Papa Pius al VI-lea de la putere. Papa Pius al VI-lea, conte Braschi, (născut la Cesena, în Romagna,
Italia, la 25 decembrie 1717, decedat la Valence, Franţa, la 29 august 1799), a
fost un episcop al Romei, papă al Bisericii Universale, (având numele în
latină: Pius VI; numele în italiană: Pio VI, numele în franceză: Pie VI), între
15 februarie 1775, până la moarte.
·
1821 –
Eteriștii în frunte cu Alexandru Ipsilanti parasesc Chișinăul, pornind în
expediția lor peste Prut in Tarile Romane. Alexandru Ipsilanti (n. 12 decembrie
1792, Constantinopol – d. 31 ianuarie 1828, Viena), conducătorul organizației
Philiki Etaireia din 1820. Era fiul domnului Constantin Ipsilanti al Munteniei.
·
1838 - Elevii Conservatorului filarmonic-dramatic
au susţinut, la Iaşi, prima reprezentaţie de operă în limba romană cu
"Norma" de Bellini
·
1849: Împăratul Austriei, Franz
Joseph I, a promulgat o Constituție prin care se recunoaște Transilvaniei o
autonomie limitată (4 februarie – 4 martie 1849). Franz Joseph al Austriei (n. 18 august 1830, Viena – d. 21
noiembrie 1916, Viena) împărat al Austriei din Casa de Habsburg, rege al
Ungariei și Boemiei, rege al Croației, mare duce al Bucovinei, mare principe de
Transilvania, marchiz de Moravia, mare voievod al Voievodatului Serbia etc. din
1848 până în 1916.
·
1867 - A avut loc premiera piesei "Răzvan
şi Vidra" de B.P.Hasdeu; piesa s-a jucat pe scena Teatrului Naţional din
Bucureşti, rolul principal deţinându-l Mihail Pascaly
·
1878 – Papa Leon al XIII-lea își începe
pontificatul. Vincenzo Gioacchino Pecci,s-a născut la 2 martie 1810 si
a devenit Papă sub numele de Leon al XIII-lea. Pontificatul sau a durat 25 de ani până
la moartea sa la 20 iulie 1903. În timpul pontificatului său, Leon al
XIII-lea, cu abilitatea sa diplomatică, a reușit să pună capăt rupturilor, să
depășească dificultățile și să stabilească bune relații cu aproape toate
puterile lumii. Leon al XIII-lea a creat două sute patruzeci și opt de
episcopii și arhiepiscopii și patruzeci și opt de vicariate sau prefecturi
apostolice. Catolicii de rit oriental au fost în atenția sa în mod deosebit: a
avut fericirea de a vedea sfârșitul schismei apărute în 1870 printre uniții
armeni și care s-a încheiat în 1879 prin convertirea mons. Kupelian și a altor
episcopi schismatici. A fondat în Roma un colegiu pentru studenții armeni
(1884), iar prin divizarea colegiului Sfântul Atanasi,e le-a putut oferi si
rutenilor un colegiu; în 1882 reformase deja Ordinul rutean al sfântului
Vasile. Pentru caldei a fondat la Mossul un seminar, pe care l-a încredințat
grijii dominicanilor. A stabilit reguli pentru reglementarea relațiilor
dintre diferitele rituri în țările cu mai multe rituri. Chiar și printre copți
eforturile sale de unire au făcut progrese. Scrisoarea Enciclică „Humanum
Genus” din 20 aprilie 1884, a papei Leon al XIII-lea reprezintă unul
dintre cele mai virulente și avizate rechizitorii la adresa Francmasoneriei.
·
1922: A avut loc, la București, logodna
Principesei Maria (Mignon) a României cu Principele Alexandru (unicul fiu al
regelui Serbiei, Petru I Karagheorghevici); nunta a avut loc la 8 iunie 1922, la Belgrad.
·
1926: A apărut, la București, Viața literară (până
în 1938, cu
întreruperi), sub direcția lui George
Murnu
·
1932: A apărut, la București, România
literară. Gazetă de critică și informație literară, artistică și culturală,
sub direcția lui Liviu
Rebreanu (până în ianuarie 1934).
·
1933: În România, Partidul
Țărănesc-Democrat, condus de Constantin Stere, fuzionează cu Partidul Radical-Țărănesc condus
de Grigore Iunian.
·
1938: În Romînia a fost decretată o nouă Constituție,
promulgată la 27 februarie 1938, prin care se instaura dictatura regală a lui
Carol al II–lea (1930–1940) și sfârșitul regimului parlamentar. Constituția (Constituțiunea din 1938), a fost
elaborată de Istrate Micescu, reputat jurist al perioadei interbelice si a
incercat să dea întîietate socialului, voind să transforme statul individualist
în stat comunitar corporatist. În același timp, ea admitea proprietatea și
capitalul ca drepturi inviolabile, îndepartîndu-se de la principiile
Constituției din 1923, care recunoștea proprietatea ca funcție socială și
revenind astfel la principiile Constituției din 1866. Constituția de la 1938
critica regimul de partide și concentra puterile politice în mana regelui, care
dobîndea prerogative deosebit de mar si a fost suspendată în vara anului 1940,
ca urmare a evenimentelor care au dus la abdicarea regelui Carol al II-lea. Carol al II-lea al României (n. 15 octombrie 1893 – d. 4
aprilie 1953) a fost regele României între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940.
·
1938: A debutat, la postul de radio București, Maria Tănase,
cea care va deveni simbolul cântecului popular românesc. Maria Tănase (n. 25 septembrie 1913, București ― d. 22 iunie
1963, București), interpretă română de muzică populară, ușoară, lăutărească,
romanțe și teatru de revistă. A fost supranumită Pasărea măiastră (de Nicolae
Iorga) și Regina cântecului românesc
·
1962 - România şi Regatul Maroc au hotărît să stabilească
relaţii diplomatice la nivel de ambasadă.
·
1962: A fost lansată nava cosmică Mercury–Atlas 6, cu
astronautul John Glenn, care realizează primul zbor american pe
orbită. John Herschel Glenn, Jr. (n. 18 iulie 1921 – d.
8 decembrie 2016) a fost un pilot, inginer, astronaut și senator american. A fost
pilot de luptă în cadrul U.S. Marine Corps și până la 8 decembrie 2016 era
singurul supraviețuitor al astronauților din grupul Mercury Seven: elita
piloților de încercare ai Armatei SUA selectați de NASA pentru a pilota
rachetele experimentale Mercury și a deveni primii astronauți americani.
·
1986: A fost plasat pe orbită primul element al stației
orbitale MIR. Asamblată
între 1986 şi 1996, baza MIR a fost "scufundată", la 23.03.2001, în
Pacificul de sud. Simbol al cuceririi spaţiului cosmic, "trenul spaţial"
rus a găzduit în cei 15 ani de existenţă 26 de misiuni spaţiale, totalizînd 16
500 de experienţe în diferite domenii.
·
1991: S-a inaugurat oficial, la Praga,
Secretariatul Permanent al CSCE (Conferința
pentru Securitate și Cooperare în Europa – din decembrie 1994, OSCE). Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE)
este o organizație internațională pentru securitate. Se concentrează asupra
prevenirii conflictelor, administrării crizelor și reconstrucției
post-conflictuale. Este formata din 57 de țări participante din Europa,
Mediterană, Caucaz, Asia Centrală și America de Nord, acoperind spațiul
emisferei nordice „de la Vancouver la Vladivostok”.
·
1997 - Preşedintele Franţei, Jacques Chirac, declară, cu
prilejul vizitei sale în România, că ţara sa se doreşte "avocatul atent şi
puternic al României" pentru aderarea acesteia la NATO "încă din
primul val" al extinderii organizaţiei.
·
2005 – Spania a devenit prima
ţară care a votat într-un referendum Constituţia Uniunii
Europene.
Nașteri
·
1791 - S-a născut Carl Czerny, muzician, pedagog şi pianist
austriac (m.15.07.1857).
·
1844: S-a nascut Ludwig Eduard Boltzmann, fizician și
matematician austriac (d. 1906). Ludwig
Eduard Boltzmann (n. 20 februarie 1844 la Viena – d. 5 septembrie 1906 la
Istria) a fost un fizician și matematician austriac, membru al Academiei de
Stiințe din Viena, faimos pentru inventarea mecanicii statistice, ca metodă
generală de studiere a gazelor.
·
1868 - S-a născut Mihail Berezovschi, compozitor şi dirijor
(m.05.09.1940).
·
1887 - S-a născut poeta Claudia Millian, soţia poetului Ion
Minulescu (m.21.09.1961).
·
1901 - S-a născut Radu Cioculescu, cronicar muzical, eseist,
traducătorul în limba română al ciclului "A la recherche du temps
perdu" de Marcel Proust (m.09.01.1961).
·
1921 - S-a născut Murv (Mervin) Shiner, cântăreţ, chitarist
şi compozitor country american.
·
1924 - S-a născut Eugen Barbu, scriitor,
scenarist, publicist, membru corespondent al Academiei Române, laureat al
Premiului Herder, în anul 1978; a fost redactor-şef al revistelor
"Luceafărul", "Săptămîna" şi director al săptămînalului
"România Mare" (m. 7 septembrie 1993) ("Groapa",
"Principele")
·
1924 - S-a născut Radu Albala, traducător, critic şi istoric
literar, prozator (m.10.05.1994).
·
1927: S-a nascut actorul american Sidney Poitier.
("Ghici cine vine la cină", "Lanţul"). A primit, în 1964,
primul Oscar acordat unui actor de culoare.
·
1927: S-a nascut scriitorul, matematicianul și diplomatul
român Mircea Malita.
·
1927 - S-a născut Ibrahim Ferrer, cântăreţ cubanez celebru,
membru al grupului „Buena Vista Social Club” (m.06.08.2005).
·
1930 - S-a născut Alexandru Boboc, filosof, membru al
Academiei Române.
·
1935 - S-a născut scriitorul Arhip Cibotaru.
·
1936 - S-a născut Emilia Boboia, grafician.
·
1937 - S-a născut Mihu Vulcănescu, grafician, pictor,
ceramist, stabilit din 1990 în Italia (m.1990).
·
1938 - S-a născut poeta Doina Ciurea.
·
1940 - S-a născut Nancy Wilson, cântăreţ american de jazz.
·
1940 - S-a născut Barbara Ellis, vocalistă amerocană
(Fleetwoods).
·
1941 - S-a născut Buffy Sainte-Marie, cântăreaţă, chitaristă
şi compozitoare canadiană.
·
1944 - S-a născut Louis Soloff, trompetist american (Blood,
Sweat & Tears).
·
1945 - S-a născut Alan Hull, vocalist, pianist, chitarist şi
compozitor britanic (Lindisfarne).
·
1946 - S-a născut Randy California, chitarist american
(Spirit).
·
1946 - S-a născut Jerome Geils, chitarist şi compozitor
american (J. Geils Band).
·
1947 - S-a născut actorul american Peter Strauss ("Om
bogat, om sărac").
·
1949 - S-a născut scriitoarea Lucia Olaru-Nenati.
·
1950 - S-a născut Walter Becker, basist şi compozitor
american (Steely Dan).
·
1951 – S-a
nascut Gordon Brown, prim-ministru al Marii Britanii. James Gordon Brown (n. 20
februarie 1951, Glasgow) a fost prim-ministru al Regatului Unit în perioada
2007-2010 și este un membru important al Partidului Laburist. Brown a mai fost
ministru al finanțelor în cadrul guvernului Tony Blair. Membru încă din 1983 al
Parlamentului Britanic din partea circumscripției Dunfermline East, Brown a
fost ales lider al Partidului Laburist pe 24 iunie 2007, iar după demisia lui
Blair pe 27 iunie, a fost numit prim-ministru al Regatului Unit de către Regina
Elisabeta a II-a.
·
1954: Grigore
Leșe, interpret român de folclor. Grigore Leșe (n.
20 februarie 1954, Stoiceni, Maramureș) este un cunoscut solist de muzică
populară românească din zona Țării Lăpușului, România. A absolvit Academia de
Muzica „Gheorghe Dima”, din Cluj-Napoca, Facultatea de Interpretare (Fagot),
azi fiind doctor în Muzică și profesor asociat al Facultății de Litere,
Universitatea București și al Universității de Muzică București. Repertoriul
lui este constituit din melodii vechi, provenind din folclorul autentic al
zonei și marcând evenimente importante din viața omului. Grigore Leșe cântă și
la diverse instrumente muzicale.
·
1956 - S-a născut pictorul Corneliu Ionescu
.
·
1960 - S-a născut Mark Reilly, vocalist şi compozitor
britanic (Matt Bianco).
Decese
·
702: A murit regele pre-columbian Maya Kan B’alam II, cunoscut sub numele
Chan Bahlum II (Sarpele jaguar), (n.23 mai, 635). A urcat pe tronul
Palenque pe 10 ianuarie 684, câteva luni după moartea tatălui și predecesorul
său, Pacal cel Mare. El a continuat proiectul ambițios de împodobire a orasului
Palenque început de tatăl său. A fost urmat pe tron de fratele său
mai mic, K’inich K’an Joy Chitam II
·
1194 – Moare regele Siciliei Tancred (n. 1138), membru al dinastiei
normande Hauteville, conte de Lecce. A fost rege al Siciliei între 1189
și 1194. El a moștenit titlul de „conte de Lecce” de la bunicul său, regele
Roger al II-lea, fiind mai cunoscut în literatura istorica drept Tancred
de Lecce. Tancred era un fiu nelegitim al ducelui Roger al III-lea de Apulia,
la rândul său fiul mai vârstnic al lui Roger al II-lea, cu Ema, fiică a contelui
Achard al II-lea de Lecce. Imediat după moartea regelui Guillaume al
II-lea in 1189, Tancred s-a răsculat și a preluat controlul asupra insulei,
după care a fost încoronat ca rege, sub numele de Tancred I, la începutul lui
1190.
·
1258 – A murit Al-Musta’sim Billah, ultimul calif Abassid al
Bagdadului. A condus de la 1242 până la moartea sa. În 1258 hanul
mongol Hulagu a invadat califatul Abbasid, care cuprindea teritoriile a
ceea ce este acum Irakul și Siria. S-a spus ca mongolii nu au vrut să
verse “sânge regal”, astfel încât l-au înfășurat într-un covor și l-au
călcat în picioarele cailorlor pana la moarte. Unii dintre fiii săi au fost
masacrați, iar unul dintre fiii supraviețuitori a fost trimis
prizonier in Mongolia, unde istoricii mongoli au scris ca sa
căsătorit și a avut copii. Calatorul venetian Marco Polo
relata că, la găsirea in Bagdad a unor mari depozite cu
pline cu comori, pe care califul le-ar fi putut cheltui pentru
apărarea regatului său, Hulagu Khan l-ar fi închis pe acesta în
camera lui de comori, fără hrană sau apă, spunându-i sa “mănânce
comoara , din moment ce este atât de mândru de ea. “
·
1431 – A murit Papa Martin al V-lea; (n.
1368). Papa Martin al V – lea (n.ianuarie / februarie 1369), a fost
Papa de la 14 noiembrie 1417 pana la moartea sa, în 1431. In timpul
pontificatului sau s-a pus capat Schismei Apusene (1378-1417).
In martie 1425 Martin al V-lea a emis o Bula papala in
care amenința cu excomunicarea pe negustorii de sclavi
creștini și a ordonat ca evreii să poarte o „insigna de infamie”. În
iunie 1425, Martin anatematizat pe cei ce vindeau sclavi creștini
musulmanilor.
·
1790: A murit Iosif al II-lea, împărat
al Sfântului Imperiu Romano-German (n. 1741). Iosif al II-lea, născut Joseph
Benedikt August Johann Anton Michael Adam a domnit între anii
1765-1790. A fost, de asemenea, rege al Ungariei si Boemiei. În politica externă a
intrat adesea în conflict cu mama sa, Maria Terezia, bunăoară atunci când a
impus în ciuda voinței acesteia,prima impartire a Poloniei, în anul 1772 și a
anexat Galitia la Austria. În 1775 a obtinut Bucovina de la Imperiul Otoman.
·
1810 – Patriotul tirolez conducator al
luptei impotriva lui Napoleon, Andreas Hofer, a fost executat. Andreas Hofer (n. 22 noiembrie 1767, St. Leonhard in
Passeier, pe atunci in comitatul Tirol, Sfântul Imperiu Roman – d. 20 februarie
1810, Mantua, Italia) a fost conducătorul unei răscoale antinapoleoniene din
anul 1809. Este considerat eroul luptei de eliberare a Tirolului.
·
1882: Moș Ion Roată, deputat în Adunarea ad–hoc a
Moldovei (n. 1806). Ion Roată (n. 1806, satul Câmpuri, județul Vrancea
– d. 20 februarie 1882, satul Gura Văii, județul Vrancea), cunoscut și sub
numele de Moș Ion Roată, țăran român, deputat în Divanul Ad-hoc și un
susținător înflăcărat al Unirii Principatelor Moldova și Valahia și al reformei
agrare din Principatele Unite ale Moldovei și Țării Românești.
·
1907: Henri Moissan, chimist francez, laureat Nobel
(n. 1852). Ferdinand Frederick Henri Moissan (n. 28 septembrie 1852,
Paris; d. 20 februarie 1907, Paris) a fost un chimist francez. A descoperit
fluorul la data de 26 iunie 1886. Pentru această descoperire a fost laureat cu
Premiul Nobel pentru Chimie în anul 1906.
·
1911 - A murit Grigore Ştefănescu, geolog şi paleontolog,
membru al Academiei Române. Sub îndrumarea lui, s-a întocmit, în 1898, prima
harta geologică a României, la scara 1:200.000 (n.10.02.1836).
·
1927: A murit Constantin Mille, scriitor, ziarist român; (n.
1861). Constantin Mille (n. 21 decembrie 1861,
Iași — d. 20 februarie 1927), ziarist, nuvelist, poet, avocat și militant
socialist român, precum și un activist prominent pentru apărarea drepturilor
omului.
·
1966 – A murit la varsta de 80 de ani amiralul
american Chester Nimitz. Chester Nimitz a fost comandant al
trupelor terestre şi maritime în Pacificul de Sud în timpul celui de-al
doilea război mondial. La bordul
navei sale, USS Missouri, a fost semnat în Golful Tokyo actul de
capitulare al Japoniei in ziua de 2 septembrie 1945.
·
1969 - A murit Mihai Ciucă, medic, de numele căruia se
leagă realizarea primelor vaccinuri antiholerice, eradicarea malariei şi
realizarea primului centru de malarioterapie din România (n.18.08.1883).
·
1996 - A murit compozitorul Gheorghe Dumitrescu
(n.15.12.1914).
·
1998 - A murit Eugen Popescu, memorialist. Stabilit în SUA
din anul 1979, a înfiinţat, la San Diego (California), Institutul Român de
Cercetări Istorice (n.22.02.1915).
Sărbători
·
în calendarul creștin ortodox: Leon, episcopul Cataniei
și Sf
Cuv Visarion; Începutul postului de carne
·
în calendarul greco-catolic: Sf. Leon,
episcop († secolul al VIII-lea) și Agaton, papa Romei
·
în calendarul lutheran: Friedrich
Weißler, jurist, martir executat în Sachsenhausen la 19 februarie 1937
·
Ziua Mondială
a Dreptății Sociale
ARTE 20 Februarie
INVITAȚIE
LA OPERĂ 20 Februarie
Bărbierul
din Sevilla
Il Barbiere Di Siviglia - G.Rossini
Norma
Vincenzo Bellini, Norma
MUZICĂ
20 Februarie
Carl Czerny, muzician, pedagog şi pianist austriac
Mihail Berezovschi, compozitor şi dirijor
Doamne, strigat am catre Tine - Mihail Berezovschi:
Murv (Mervin) Shiner, cântăreţ, chitarist şi compozitor country
american
Ibrahim Ferrer, cântăreţ cubanez celebru, membru al grupului
„Buena Vista Social Club”
Maria Tănase
Nancy Wilson,
Barbara Ellis, vocalistă amerocană (Fleetwoods)
Buffy Sainte-Marie, cântăreaţă, chitaristă şi compozitoare
canadiană
Louis Soloff, trompetist american (Blood, Sweat & Tears)
Alan Hull, vocalist, pianist, chitarist şi compozitor britanic
(Lindisfarne)
Randy California, chitarist american (Spirit)
Spirit
Jerome Geils, chitarist şi compozitor american (J. Geils Band)
J. Geils Band:
Walter Becker, basist şi compozitor american (Steely Dan)
Walter Becker:
Grigore Leșe
Mark Reilly, vocalist şi compozitor britanic (Matt Bianco)
MATT BIANCO
Kurt Cobain, liderul formației rock Nirvana
Nirvana:
Virgil Ianțu, cântăreț și prezentator tv
roman
Rihanna, cântăreață, textieră și dansatoare din
Barbados
Compozitorul Gheorghe Dumitrescu
Tōru Takemitsu, compozitor japonez
ÎNREGISTRĂRI NOI:
Beethoven - Missa Solemnis Op.123 (reference recording : Eugen Jochum/Concertgebouw)
Otto Cesana - Leaves in the Wind GMB
Otto Cesana - Devotion GMB
Peaceful Music, Relaxing Music, Instrumental Music, "Soaring Beauty" by Tim Janis
POEZIE
20 Februarie
Poeta Claudia Millian, soţia poetului Ion Minulescu
Biografie
Nastere: 21
februarie 1887, Ploiesti
Deces: 21 septembrie 1961
Nascuta la 21 februarie 1887, in Ploiesti. Afara de activitatea poetica si dramatica, sub pseudonimul D. Serban, d-na Claudia Millian a publicat numeroase cronici dramatice in Viitorul si Adevarul literar si artistic.
Poeti cu „a viziune decorativa a lumii", s-a nascut la 21 februarie 1887, la Bucuresti, fiica inginerului Ion Millian, de origine greaca, si a Mariei Poenaru. Urmeaza scoala primara si liceul la Bucuresti si Ploiesti, unde si debuteaza, in 1906, in revista Lumina. Studenta la Scoala de belle-Arte si la Conservatorul de arta dramatica din Bucuresti, Claudia Millian se marita cu publicistul Cristu Cridim, de care divorteaza, si la 11 aprilie 1914 se recasatoreste cu poetul Ion Minulescu. In timpul razboiului (1916—1918) se refugiaza la lasi, unde casa sotilor Minulescu este deschisa scriitorilor si artistilor, continuind astfel, in conditii schimbate, traditia terasei „Oteteleseanu".
Dupa primul razboi mondial, este numita profesoara de desen decorativ si de istoria artelor la Liceul industrial sericicol, unde va functiona, ca directoare, pina in 1940. Intre 1923—1925 sta la Paris, impreuna cu fiica sa Mioara Minulescu, unde stabileste relatii apropiate cu Elena Vaca-rescu, Pierre de Nolhac, Colette, Cecile Sorel, Elvira Popescu, Nina si Benjamin Fundoianu, Armand Pascal etc, consolidind legaturile de prietenie franco-romane, activitate recompensata prin decoratia franceza "Palmes academiques".
Reintoarsa in tari, Claudia Millian se consacra activitatii profesionale, literare, publicistice (cronici dramatice) si sociale, luptind pentru drepturile femeii, democratie si pace. Va scrie si teatru (Masca, Rozina, Vreau si craiesc. Dupa paravan, Sapte giste potcovite), sub pseudonimul D. Serban.
Dupa 1930 are fi preocupari de arta plastica (mozaic, sculptura). Participa ca delegata la congresele Pen-clubului, faclnd dese calatorii in strainatate. Membra a Societatii Scriitorilor Romani, a Societatii autorilor dramatici si a Pen-clubului, Claudia Millian-Minulescu moare la 21 septembrie 1961.
OPERE (poezii) :
Garoafe rofii. Buc, Ed. Flacara, 1914 ;
Cintari pentru pasarea albastra, Buc, Ed. de arta „Vlaici", 1922 ;
Intregire, Buc, Ed. Cartea romaneasca, 1936.
(A lasat in manuscris si opere inedite.)
De consultat:
C. Sp. Hasnas: Garoafe rosii, «Flacara», IV, 22 (p. 200), 1915. - [Ovid Densusianu]: Cantari pentru pasarea albastra, «Viata noua», XVIII, 10-11, 1923. -Scarlat Struteanu: Cantari pentru pasarea albastra, «Flacara», VIII, 19 ianuarie, 1923. - Vladimir Streinu: Cantari pentru pasarea albastra, «Cugetul romanesc», I, 8-9, 1922. - E. Isac: Cantari pentru pasarea albastra, «Adevarul literar», 4 februarie, 1923. - Pompiliu Paltanea: Chants pour l'oiseau bleu, «Mercure de France», I-IV, 1925. — E. Lovinescu: Poezia modernista: Claudia Millian, Istoria literaturii romane contemporane, III, Evolutia poeziei lirice, «Ancora-Benvenisti», 1927. -Al. Badauta: Cantari pentru pasarea albastra, «Buletinul institutului de literatura pe 1923», pag. 29, (1927).
Poeziile sint reproduse dupa cum urmeaza : Garoafe rofii, Voluptate, Pisicile, Simfonii de toamna (Garoafe rotii, 1914) ; Himera, Nevroza, Vazele de flori. Primavara, Toamna (Cintari pentru pasarea albastra, 1922).
Deces: 21 septembrie 1961
Nascuta la 21 februarie 1887, in Ploiesti. Afara de activitatea poetica si dramatica, sub pseudonimul D. Serban, d-na Claudia Millian a publicat numeroase cronici dramatice in Viitorul si Adevarul literar si artistic.
Poeti cu „a viziune decorativa a lumii", s-a nascut la 21 februarie 1887, la Bucuresti, fiica inginerului Ion Millian, de origine greaca, si a Mariei Poenaru. Urmeaza scoala primara si liceul la Bucuresti si Ploiesti, unde si debuteaza, in 1906, in revista Lumina. Studenta la Scoala de belle-Arte si la Conservatorul de arta dramatica din Bucuresti, Claudia Millian se marita cu publicistul Cristu Cridim, de care divorteaza, si la 11 aprilie 1914 se recasatoreste cu poetul Ion Minulescu. In timpul razboiului (1916—1918) se refugiaza la lasi, unde casa sotilor Minulescu este deschisa scriitorilor si artistilor, continuind astfel, in conditii schimbate, traditia terasei „Oteteleseanu".
Dupa primul razboi mondial, este numita profesoara de desen decorativ si de istoria artelor la Liceul industrial sericicol, unde va functiona, ca directoare, pina in 1940. Intre 1923—1925 sta la Paris, impreuna cu fiica sa Mioara Minulescu, unde stabileste relatii apropiate cu Elena Vaca-rescu, Pierre de Nolhac, Colette, Cecile Sorel, Elvira Popescu, Nina si Benjamin Fundoianu, Armand Pascal etc, consolidind legaturile de prietenie franco-romane, activitate recompensata prin decoratia franceza "Palmes academiques".
Reintoarsa in tari, Claudia Millian se consacra activitatii profesionale, literare, publicistice (cronici dramatice) si sociale, luptind pentru drepturile femeii, democratie si pace. Va scrie si teatru (Masca, Rozina, Vreau si craiesc. Dupa paravan, Sapte giste potcovite), sub pseudonimul D. Serban.
Dupa 1930 are fi preocupari de arta plastica (mozaic, sculptura). Participa ca delegata la congresele Pen-clubului, faclnd dese calatorii in strainatate. Membra a Societatii Scriitorilor Romani, a Societatii autorilor dramatici si a Pen-clubului, Claudia Millian-Minulescu moare la 21 septembrie 1961.
OPERE (poezii) :
Garoafe rofii. Buc, Ed. Flacara, 1914 ;
Cintari pentru pasarea albastra, Buc, Ed. de arta „Vlaici", 1922 ;
Intregire, Buc, Ed. Cartea romaneasca, 1936.
(A lasat in manuscris si opere inedite.)
De consultat:
C. Sp. Hasnas: Garoafe rosii, «Flacara», IV, 22 (p. 200), 1915. - [Ovid Densusianu]: Cantari pentru pasarea albastra, «Viata noua», XVIII, 10-11, 1923. -Scarlat Struteanu: Cantari pentru pasarea albastra, «Flacara», VIII, 19 ianuarie, 1923. - Vladimir Streinu: Cantari pentru pasarea albastra, «Cugetul romanesc», I, 8-9, 1922. - E. Isac: Cantari pentru pasarea albastra, «Adevarul literar», 4 februarie, 1923. - Pompiliu Paltanea: Chants pour l'oiseau bleu, «Mercure de France», I-IV, 1925. — E. Lovinescu: Poezia modernista: Claudia Millian, Istoria literaturii romane contemporane, III, Evolutia poeziei lirice, «Ancora-Benvenisti», 1927. -Al. Badauta: Cantari pentru pasarea albastra, «Buletinul institutului de literatura pe 1923», pag. 29, (1927).
Poeziile sint reproduse dupa cum urmeaza : Garoafe rofii, Voluptate, Pisicile, Simfonii de toamna (Garoafe rotii, 1914) ; Himera, Nevroza, Vazele de flori. Primavara, Toamna (Cintari pentru pasarea albastra, 1922).
Primăvară
Mi-e sufletul
un cuib săpat în stâncă,
Şi-n cuibul
meu au poposit pe rând
Şi porumbelul
alb, şi vulturul flămând,
Şi soarele,
şi vântul, şi tăcerea-adâncă.
Vrea
sufletu-mi să-i scutur praful şi tăcerea,
Că-i prăfuit
de vânturi şi de griji mărunte…
Pe
cine-aşteaptă cuibul meu din munte,
De-mi cere
iar să-i curăţ încăperea?
Covor de
frunze netede şi moi
Aştern în
cuib şi-l primenesc cu cer,
Apoi cobor
perdele de mister
Pe farmecul
enigmei celei noi.
Şi-aşa,
adăpostit de vânt şi soare,
Căminul
sufletului meu deschis
Aşteaptă
solul ultimului vis,
Cu-ntoarcerea
de păsări călătoare.
Toamnă
Te uiţi cum
muşcă toamna din verdele pădurii,
Cum fiecare
frunză e-o inimă bolnavă –
Cu leziuni de
unghii şi picături de sânge?
Şi-n mine
bate-o frunză, ciudată şi firavă,
Ce sub
capriciul vremei se leagănă şi plânge…
Simt trupul
meu cum soarbe miresmele de moarte
Şi cum îşi
distilează parfumul diafan,
Pe mobile şi
statui, pe stofe şi covoare,
Şi-ntrezăresc
pădurea culcată pe divan,
Alăturea de
mine, cum tremură şi moare…
Respiră
încăperea arome vegetale:
De paltin, de
mesteacăn, de brad şi de arţar…
Iau eu, cu
mâini pătate de toamna-nsângerată,
Beau sufletul
pădurii şi-aud bătând mai rar,
În peisagiul
vieţii, o frunză-ntârziată.
Garoafe
roşii
Garoafe roşii, crenelate -
Amfore cu parfum de mosc,
Pecetii de rubin şi sânge -
Eu vă iubesc şi vă cunosc,
Prin voi, garoafelor bizare,
În funduri roşii de corolă,
Mi-a-ntins iubirea-ntâia oară
Otrăvitoarea ei fiolă...
Eu vă iubesc şi vă cunosc
De mult tulburătorul mosc...
În roşu-apusului de soare
Voi puneţi pete de culoare,
Voi înfloriţi în fundul mării
În lungi ciorchine de mărgean
Şi pe obrajii de ftizie
Muriţi în fiecare an...
Vă poartă-actriţele pe gură
Şi hetairele pe sâni,
Vă leagănă pe coif cocoşii,
Şi-n răni v-au încrustat strămoşii,
Iar eu vă port pe veci în minte,
Vă port în păr şi pe vestminte,
Pe perne de atlaz brodate...
Garoafe roşii, crenelate!
Eu vă iubesc şi vă cunosc
De mult tulburătorul mosc!
Prin voi, garoafelor bizare,
În funduri roşii de corolă,
Mi-a-ntins iubirea-ntâia oară
Otrăvitoarea ei fiolă...
Prin voi am plâns întâia dată -
Obsesie însângerată!
Eugen Barbu, scriitor, scenarist, publicist
Biografie
Eugen Barbu
Eugen Barbu (n. 20 februarie 1924, Bucureşti - d. 7 septembrie 1993, Bucureşti) a fost un membru corespondent al Academiei Române, director de reviste, jurnalist, pamfletar, polemist, publicist, romancier, scenarist român, laureat al premiului Herder.
Important prozator român, pamfletar, jurnalist, scenarist, publicist, membru corespondent al Academiei Române.
A fondat şi condus revistele Săptămâna şi România Mare.
A înfiinţat, alături de Corneliu Vadim Tudor, partidul cu doctrină naţionalistă România Mare.
A debutat cu un volum de nuvele. A scris apoi romanele Groapa, Șoseaua Nordului, Săptămâna nebunilor, Principele (volum ce a fost însoţit de mai multe volume intitulate Caietele principelui, un soi de şantier al creaţiei), Ianus (publicat postum).
A fost laureat al premiului Herder.
A lăsat şi un interesant Jurnal.
A fost căsătorit cu actriţa Marga Barbu pentru care a creat, în calitate de scenarist, seria filmelor cu haiducii lui Mărgelatu, în care aceasta juca alături de Florin Piersic.
Opere publicate
Nuvele şi povestiri:
* Gloaba, 1955;
* Tripleta de aur, 1956;
* Oaie şi ai săi, 1958;
* Patru condamnaţi la moarte, 1959;
* Tereza, 1961;
* Prânzul de duminică, 1962;
* Vânzarea de frate, 1968;
* Martiriul Sfântului Sebastian, 1969;
* Miresele, 1975;
Romane:
* Balonul e rotund, 1956;
* Unsprezece, 1956;
* Groapa, 1957;
* Şoseaua Nordului, 1959;
* Facerea lumii, 1964;
* Princepele, 1969;
* Incognito I-IV, 1975 -1980;
* Săptămâna nebunilor, 1981;
Reportaje:
* Pe-un picior de plai, 1957;
* Cât în 7 zile, 1960;
* Cu o torţă alergând în faţa nopţii, 1972;
Memorialistică, eseuri, critică, proiecte literare:
* Jurnal, 1966;
* Măştile lui Goethe, 1967;
* Foamea de spaţiu, 1969;
* Jurnal în China, 1970;
* Caietele Princepelui I-VI, (1972-1981);
* O istorie polemică şi antologică a literaturii române, 1976;
Teatru:
* Să nu-ţi faci prăvălie cu scară, 1959;
* Labyrintul, 1967 etc.
Piesele sunt adunate în vol. Teatru;
Versuri:
* Osânda soarelui, 1968;
Traduceri din Faulkner, Th. Mann etc; Readuce in literatura romana opera lui Panait Istrati; Scenarii de film: seria Haiducilor.
Eugen Barbu (n. 20 februarie 1924, Bucureşti - d. 7 septembrie 1993, Bucureşti) a fost un membru corespondent al Academiei Române, director de reviste, jurnalist, pamfletar, polemist, publicist, romancier, scenarist român, laureat al premiului Herder.
Important prozator român, pamfletar, jurnalist, scenarist, publicist, membru corespondent al Academiei Române.
A fondat şi condus revistele Săptămâna şi România Mare.
A înfiinţat, alături de Corneliu Vadim Tudor, partidul cu doctrină naţionalistă România Mare.
A debutat cu un volum de nuvele. A scris apoi romanele Groapa, Șoseaua Nordului, Săptămâna nebunilor, Principele (volum ce a fost însoţit de mai multe volume intitulate Caietele principelui, un soi de şantier al creaţiei), Ianus (publicat postum).
A fost laureat al premiului Herder.
A lăsat şi un interesant Jurnal.
A fost căsătorit cu actriţa Marga Barbu pentru care a creat, în calitate de scenarist, seria filmelor cu haiducii lui Mărgelatu, în care aceasta juca alături de Florin Piersic.
Opere publicate
Nuvele şi povestiri:
* Gloaba, 1955;
* Tripleta de aur, 1956;
* Oaie şi ai săi, 1958;
* Patru condamnaţi la moarte, 1959;
* Tereza, 1961;
* Prânzul de duminică, 1962;
* Vânzarea de frate, 1968;
* Martiriul Sfântului Sebastian, 1969;
* Miresele, 1975;
Romane:
* Balonul e rotund, 1956;
* Unsprezece, 1956;
* Groapa, 1957;
* Şoseaua Nordului, 1959;
* Facerea lumii, 1964;
* Princepele, 1969;
* Incognito I-IV, 1975 -1980;
* Săptămâna nebunilor, 1981;
Reportaje:
* Pe-un picior de plai, 1957;
* Cât în 7 zile, 1960;
* Cu o torţă alergând în faţa nopţii, 1972;
Memorialistică, eseuri, critică, proiecte literare:
* Jurnal, 1966;
* Măştile lui Goethe, 1967;
* Foamea de spaţiu, 1969;
* Jurnal în China, 1970;
* Caietele Princepelui I-VI, (1972-1981);
* O istorie polemică şi antologică a literaturii române, 1976;
Teatru:
* Să nu-ţi faci prăvălie cu scară, 1959;
* Labyrintul, 1967 etc.
Piesele sunt adunate în vol. Teatru;
Versuri:
* Osânda soarelui, 1968;
Traduceri din Faulkner, Th. Mann etc; Readuce in literatura romana opera lui Panait Istrati; Scenarii de film: seria Haiducilor.
Avril
Ros de nevroze
Alerg prin oraş
Avril, cu nervi!
Umblă nebunul şi
salută fetele:
Omagiile mele!
Ele, lunare,
Lasă harfe blonde în văzduhul pur.
Pe un aeroport londonez
Au fost furate briliante
De către un gangster.
A mai căzut un avion
Pe o rută şi vine încă
Un uragan în Bangladesh...
Lovituri de stat,
Morţi şi răniţi pe şosele,
O bătrână vorbeşte singură
Şi strânge la piept o pâine,
Ambuscadă la stop,
Elevele rău
Şi-au mai scurtat fustele...
Într-un demodat Rolls
Trece ambasadorul englez...
Alerg prin oraş
Avril, cu nervi!
Umblă nebunul şi
salută fetele:
Omagiile mele!
Ele, lunare,
Lasă harfe blonde în văzduhul pur.
Pe un aeroport londonez
Au fost furate briliante
De către un gangster.
A mai căzut un avion
Pe o rută şi vine încă
Un uragan în Bangladesh...
Lovituri de stat,
Morţi şi răniţi pe şosele,
O bătrână vorbeşte singură
Şi strânge la piept o pâine,
Ambuscadă la stop,
Elevele rău
Şi-au mai scurtat fustele...
Într-un demodat Rolls
Trece ambasadorul englez...
Suflet pierdut
Scazuta zarii blînda e tara minerala.
- Inel si munte, iarba de abur înzeuat.
A ofilirii, numai aceasta foarte pala
Faclie, pe ghicirea Albastrului ouat.
Mintiri, lumini! Scapata, doar sfînta, ca o maica,
- Ars doliul ei; cu fruntea calcata de potcap;
Scaldînd la dublul soare, apos, de la Dragaica,
Rotundul, scund în palma, duh simplu-în chip de nap.
Margini de seara
Pendulul apei calme, generale,
Sub sticla sta, în T;arile-de-Jos.
Luceferii marini, amari în vale;
Salciu muia si racul fosforos.
Un gînd adus, de raze si curbura
(Fii aurul irecuzabil greu!)
Extremele camarilor de bura
Mirat le începea, în Dumnezeu.
Poeta Doina Ciurea
Doina Ciurea - Biografie
Doina Ciurea (20 februarie 1938,
Constanţa - 1999, Bucureşti) este o prozatoare şi eseistă. Este fiica Mariei
(născută Ostroveanu), profesoară, şi a lui Ioan Ciurea, ofiţer de aviaţie. În
primii ani de viaţă locuieşte succesiv în mai multe localităţi, în funcţie de
perindarea tatălui prin diferite garnizoane. Face studii universitare la
Bucureşti, luându-şi licenţa în filologie în 1957. Debutează (nesemnificativ,
ulterior repudiindu-şi acest debut) ca poetă în „Viaţa românească" (1952).
Urmează, în 1952-1954, în paralel cu liceul şi, respectiv, facultatea, Şcoala de
Literatură „M. Eminescu". A fost căsătorită cu Nichita Stănescu între 1962
şi 1981.
Publică la îndemnul lui Geo Bogza, care
îi remarcase primele încercări, debutând editorial în 1969, cu volumul de proze
scurte Dialog despre eroare. Colaborează, cu proză, eseuri,
critică literară, cronici literare şi muzicale la „Tânărul scriitor",
„Gazeta literară", „România literară", „Contemporanul",
„Luceafărul", „Caiete critice" etc. Desfăşoară activităţi culturale
legate de evocarea personalităţii poetului latin Ovidiu, şi din anii '80, de
difuzare a valorilor culturale japoneze şi de dialogul cultural româno-nipon.
Îngrijeşte volumul postum de versuri de tinereţe Argotice ale
lui Nichita Stănescu (1992).
Dialog despre eroare şi Schiţe
bucureştene (1975) grupează proze scurte, investigând universul vieţii
cotidiene contemporane, din diverse medii. Incomunicabilitatea, nostalgia, în
singurarea, neliniştile difuze, povara existenţei zilnice definesc crâmpeie de
biografii comune sau „scene de gen" construite în perspectiva psihologiei
comportamentiste. Naraţiunea este adesea diluată de un descriptivism amintind
de „şcoala privirii" şi de Noul Roman, de notaţii introspective sau de
inserturi eseistice. E o proză rafinată, cu un scrupul stilistic ce lasă
impresia de „răceală elegantă" (Nicolae Manolescu).
Contemplarea amuzat-ironică şi
compătimitor-omenească a unor situaţii aparent absurde e în consens cu
orizontul de aşteptare al epocii, ostil determinismului simplist al prozei
teziste din anii '50, instituind totodată un accent polemic, un dramatism
nepatetic, dar „sincer" faţă cu prozaismul frustrant al vieţii cotidiene.
Cam aceleaşi însuşiri definesc şi Neliniştitul
iunie (1979), pseudojurnal al unui sejur estival al personajului
auctorial la un canton pierdut în Bărăgan, microroman al unei mici lumi izolate
şi anonime. Modalitatea contemplării naturii, antropomorfizarea peisajului,
învestit cu corespondenţe culturale şi o sugestivitate motivată subiectiv,
mărturisesc afinităţi cu viziunea unui Geo Bogza.
Romanul O lacrimă de
privit (1970) şi culegerea de schiţe Tu care treci
pe-aici... (1973) evocă surghiunul tomitan al poetului latin Ovidiu;
interesul prozatoarei vizează nu reconstituirea istorică în sine, ci o
problematică perenă - situaţia artistului faţă de societate -, asociată unui
demers şi unei recuzite în fond comune cu cele ale prozelor sale de inspiraţie
contemporană. Eseuri pe teme diverse, mai ales culturale, cărora li se pot
remarca subtilitatea, ingeniozitatea asocierilor, elevaţia şi echilibrul
expresiei, dar şi caracterul potolit, meditativ, nepolemic, au fost adunate în
volumul Descifrări (1977).
Romanul Ion Ion (1991)
e o încercare de investigare literară a crizei de adaptare a populaţiei rurale
aduse Ia oraş de industrializarea din anii '60-'80, studiată Ia nivelul vieţii
de familie, cu intuirea psihologiilor, dar marcată de o oarecare monotonie a
expresiei şi de previzibilitatea invenţiei epice. Ciurea a mai
semnat, împreună cu Elena Suzuki, o traducere din literatura japoneză (Natsume
Soseki, Zbuciumul inimii, 1985).
Opera
• Dialog despre eroare, Bucureşti,
1969;
• O lacrimă de privit, Bucureşti,
1970;
• Tu care treci pe-aici..., Bucureşti,
1973;
• Schiţe bucureştene, Bucureşti,
1975;
• Descifrări, Bucureşti,
1977;
• Neliniştitul iunie, Bucureşti,
1979;
• Ion Ion, Bucureşti,
1991.
Ediţii
• Nichita Stănescu, Argotice.
Cântece la drumul mare, prefaţa editorului, Bucureşti, 1992.
Traduceri
• Natsume Soseki, Zbuciumul
inimii, Bucureşti, 1985 (în colaborare cu Elena Suzuki).
Scriitoarea Doina Ciurea (1938-1999) a fost mai întâi iubita lui
Labiş, pentru ca pe 6 iunie 1962 să devină a doua soţie a lui Nichita Stănescu.
Femeie cu o capacitate fenomenală de a ieşi în evidenţă, Doina Ciurea l-a
cunoscut pe Nicolae Labiş la Şcoala de Literatură şi Critică Literară “Mihai
Eminescu”, din Bucureşti, unde poetul intrase la începutul anului 1952. Deşi îi
despărţeau trei ani ca vârstă, Doina – doar o adolescentă – l-a plăcut de la
bun început pe efervescentul Nicolae, deja o figură marcantă printre tinerii
şcolii.
«Adolescentă cu hormonii răvăşiţi»
Remarcabilul prozator Marin Ioniţă (82 de ani), coleg de clasă şi cu Labiş,
şi cu Doina Ciurea, povesteşte în volumul “Kisseleff 10. Fabrica de scriitori”
momentele de neuitat ale unei idile cu personaje celebre. “Când am cunoscut- o
eu pe Doina, era o adolescentă de-abia dezghiocată din copilărie, dar tipul urban,
emancipat şi distins, cochetă şi elegantă. Brunetăarămie, părul creţ de la
natură şi nevopsit. Ochii mari, poate prea prțminenţi, cu gene lungi şi curbate
în sus, sprâncene stufoase. Buzele uşor congestionate, ca la adolescentele cu
hormonii răvăşiţi. Bănuiam şi sânii la fel, sub bluza apretată. (…) Îi spun
«vrăjitoarea neagră » şi nu se supără. Cu Labiş a început să cocheteze tot mai
stăruitor, dar el nu se prindea. Fata avea deja o oarecare experienţă, printre
altele zăbovea cam mult în cabinetul directorului Iosif. (…) Până la urmă, s-a
întâmplat, căci Labiş avea nevoie uneori de un refugiu, de protecţie şi de
afecţiune”, aminteşte Marin Ioniţă primele faze ale relaţiei lui Labiş cu
Doina.
Iniţial, în dorinţa de a-l cuceri repede pe Nicolae, Doina i-a înscenat acestuia chiar şi o tentativă de viol, cu acte în regulă, poetul fiind scos în faţa Uniunii Tineretului Muncitoresc şi dat afară! Acuzatorii au susţinut teoria falsă a violului, bazându- se pe un semn de pe gâtul Doinei, rezultat ca urmare a unui sărut al lui Nicolae, la o petrecere.
Ulterior, Labiş a trecut peste acest incident şi a locuit cu Doina, în centrul Bucureştiului, dar relaţia s-a terminat lamentabil, poetul nesuportând să fie ţinut din scurt de iubita lui.
Iniţial, în dorinţa de a-l cuceri repede pe Nicolae, Doina i-a înscenat acestuia chiar şi o tentativă de viol, cu acte în regulă, poetul fiind scos în faţa Uniunii Tineretului Muncitoresc şi dat afară! Acuzatorii au susţinut teoria falsă a violului, bazându- se pe un semn de pe gâtul Doinei, rezultat ca urmare a unui sărut al lui Nicolae, la o petrecere.
Ulterior, Labiş a trecut peste acest incident şi a locuit cu Doina, în centrul Bucureştiului, dar relaţia s-a terminat lamentabil, poetul nesuportând să fie ţinut din scurt de iubita lui.
Relaţia n-a durat decât doi ani
Cu Nichita Stănescu, Doina Ciurea s-a căsătorit pe 6 iunie 1962, la exact
zece ani de când se cunoscuseră. Căsnicia n-a durat decât doi ani, Nichita
fugind de acasă, conform mărturiilor prietenului Ştefan Agopian, dar în acte ea
s-a păstrat până în 1981. Marele poet a susţinut întotdeauna că volumul “O
viziune a sentimentelor” (1964) a fost inspirat de legătura cu Doina. La un
moment dat, Nichita a povestit apropiaţilor cum, aflându-se la o plimbare în
parc cu Doina, aceasta a ţinut special să-i spună că primul bărbat din viaţa ei
a fost Nicolae Labiş.
Nu
vă pot oferi poezii ale autoarei întrucât acestea sunt pe bani!
TEATRU/FILM
20 Februarie
Bogdan
Petriceicu Hasdeu
Bogdan Petriceicu Hasdeu [Tadeu Hasdeu] (n. 16 februarie 1836 [26 februarie 1838], Cristeşti, Hotin,
Republica Moldova - d. 25 august 1907, Câmpina, judeţul Prahova), scriitor, filolog,
lingvist, folclorist, gazetar, filosof, istoric, jurist şi om politic.
Biografie
Fiu al boierului Alexandru Hâjdău şi al
Elisabetei Dauksza, familie de învăţaţi; tatăl şi bunicul erau cărturari
poligloţi, care au scris despre folclorul şi istoria românilor, ceea ce are o
mare influenţă asupra viitorului savant.
Se căsătoreşte în anul 1865 cu o româncă ardeleancă, Iulia Faliciu, care-i dăruieşte peste patru ani un copil,
pe Iulia.
Copilul s-a dovedit curând a fi un geniu. Ştia
să scrie şi să citească de la vârsta de trei ani, la opt ani vorbea deja mai
multe limbi: franceza, germana, engleza. La 11 ani îşi susţine examenele la
liceul „Sf. Sava”, iar în 1886, la numai 17 ani, îşi ia bacalaureatul la Sorbona. Nu-şi mai
poate continua studiile pentru că s-a îmbolnăvit de tuberculoză şi s-a stins
din viaţă înainte de a împlini 19 ani (1888). Impactul asupra lui Bogdan Petriceicu Hasdeu a fost imens,
toată perioada ce a urmat acestui trist eveniment a fost influenţată negativ,
ducându-l spre un continuu declin ştiinţific, moral, comportamental, psihic.
Studiile
Face primele clase în Polonia, la Viniţa, Rovo
şi Cameniţa, liceul la Chişinău, dreptul la Universitatea din Harkov, Polonia (1852-1856), unde îşi aprofundează cunoştinţele de istorie
şi filologie. Cunoaşte mai multe limbi: rusa, poloneza, germana, engleza,
franceza.
Activitatea
După o scurtă perioadă petrecută în armata rusă,
în 1857 dezertează şi trece în Moldova, unde este numit judecător la
Cahul (1858); după ce este destituit revine în Iaşi, devenind profesor de istorie, geografie şi statistică la Şcoala
Reală, precum şi custodele Bibliotecii Universităţii din Iaşi (1859-1862).
Activitatea sa publicistică, constă în
colaborarea cu numeroase publicaţii, multe dintre el constituite şi conduse de
către el: „România” (1858-1859), „Foaia de storiă română” (1859), „Foiţa de
istorie şi literatură” (1860), „Lumina” (1862-1863), în Iaşi, unde predomină lucrările cu profil istoric şi
filologic. La Bucureşti editează revistele satirice: „Aghiuţă” (1863), „Satyrul” (1866), istorico-literare: „Traian” (1869-1870), „Columna lui Traian” (1870-1877, 1882-1883), „Revista nouă” (1887), conduce „Foaia societăţii "Românismul"” (1870-1871), „Revista literară şi ştiinţifică” (1876) şi colaborează la „Buciumul”, „Familia”, „Sentinela Română”,
„Românul”, „Perseverenţa”, „Ghimpele” ş. a.
Cea mai mare parte a activităţii sale a
consacrat-o istoriei şi filologiei. Ca istoric se remarcă, mai ales,
prin: Istoria critică a românilor (1873-1875), rămasă însă neterminată, bine primită, mai
ales că demontează afirmaţiile contestatarilor autohtoniei românilor la nord de
Dunăre, pentru care este premiat. Alte lucrări sunt monografia Ioan Vodă cel Cumplit (1865), Arhiva istorică română (1865-1867), în trei tomuri, ce cuprinde documente istorice, filologice şi
din literatura naţională şi străină, multe dintre ele inedite. Lucrările
filologice mai importante sunt Cuvente den Bătrâni (1878-1881) unde „pătrunderea şi erudiţia lui Hasdeu se pun în evidenţă
aici în modul cel mai splendid” (filologul german Schuchard) şi Etymologicum
Magnum Romaniae (1886-1898), proiect grandios, nefinalizat însă din cauza
morţii sale.
În dramaturgie, operele sale cele mai importante
sunt drama Răzvan şi Vidra (pusă în scenă pe 10 februarie 1867 la Teatrul Naţional din Bucureşti) şi
comedia Trei crai de la Răsărit; în literatură se remarcă prin
nuvela Duduca Mamuca (1863) asupra căreia va interveni după
scandalul generat, schimbându-i conţinutul şi titlul, care devine Micuţa (1863).
Director al Arhivelor Statului (1876-1901), publică masiv documente referitoare la
istoria naţională. Recunoscându-i meritele, Academia Română îl primeşte în rândurile sale în anul
1877.
În politică a cochetat cu Partidul Naţional
Liberal, pe listele cărora a fost ales deputat (1867). Sprijină înlăturarea
lui Alexandru Ioan Cuza şi aducerea prinţului străin, apoi, pentru
o perioadă, este antidinastic, revenind însă, după un timp, la sentimente
monarhiste.
Prin lucrările sale ştiinţifice, Bogdan
Petriceicu Hasdeu creează un stil erudit, enciclopedist şi, mai ales, deschide
gustul pentru sinteze culturale, generând o tradiţie în cultura românească,
continuata de Nicolae Iorga, George Călinescu, Mircea Eliade. Rămâne deschizător de drumuri în filologie,
folcloristică, istorie, aşezând cercetarea acestor domenii într-un cadru care
nu se va schimba multa vreme.
Răzvan
şi Vidra de Bogdan Petriceicu Hasdeu:
Reuniunea - Taylor W St John 1967
SFATURI
UTILE 20 Februarie
SLĂBEȘTE
5 KG ÎN 7 ZILE
Cea mai simpla si eficienta reteta de slabit:
Adauga o lingurita de scortisoara pudra in 250 de ml de apa fiarta. Lasa
apoi apa sa se raceasca si adauga 2 lingurite de miere.
Bea acest amestec in fiecare zi pe stomacul gol cu scopul de a pierde in greutate…
Vei vedea cum rezultatele te vor uimi in scurt timp!
Atenție!!! Nu utilizați mai mult de o săptămână această rețetă pentru că vă
va provoca problem renale! Eu am avut o microhematurie care s-a vindecat după
două săptămâni de la întreruperea tratamentului de slăbit!
GÂNDURI
PESTE TIMP 20 Februarie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu