13 IANUARIE 2018
RELIGIE ORTODOXĂ 13 Ianuarie
Sf Mc Ermil și Stratonic; Sf Ier Iacob, episcop de Nisibe
Pătimirea Sf Mc Ermil și Stratonic
Împărăţind Liciniu păgînul (307-324), şi sîrguindu-se să placă
foarte mult zeilor săi necuraţi, a dat poruncă grea asupra tuturor creştinilor:
ca să fie urmăriţi prin cetăţi şi prin sate şi oricine va afla vreun creştin şi
va spune despre el împăratului, să fie răsplătit, învrednicindu-se de mare
cinste.
De aceea, toţi se sîrguiau spre cercetarea şi prigonirea
creştinilor, ca să fie plăcuţi împăratului. De acel Liciniu - pe cînd el şedea
odată şi făcea judecată la un loc înalt - s-a apropiat unul din ostaşi,
zicîndu-i: "Este aici un creştin, anume Ermil, care are, după regula
creştinătăţii sale, rînduiala diaconiei şi care slujind de demult lui Hristos,
rîde de zeii noştri şi de tine, împărate, şi întru nimic te socoteşte".
Auzind acestea Liciniu, a poruncit ca îndată să-l caute şi să-l
prindă. Deci trimişii aflară pe sfîntul rugîndu-se şi ridicîndu-şi mîinile spre
Domnul Dumnezeul său; iar el înştiinţîndu-se că este prins, spre a fi judecat
şi chinuit pentru Hristos, s-a umplut de bucurie şi de veselie; apoi a mers cu
ostaşii, nu cu sila fiind dus, ci ca şi cum avea a primi cinste, alerga cu
sîrguinţă şi a stat înaintea împăratului cu multă îndrăzneală. Văzîndu-l
împăratul, i-a zis: "Spune cu adevărat, eşti creştin, cum am auzit despre
tine?" El a răspuns: "Cu slobod glas mărturisesc, nu numai că sînt
creştin, ci despre aceasta adeverez că sînt sfinţit Dumnezeului celui nevăzut,
şi înaintea Lui slujesc în rînduiala diaconiei".
Împăratul a zis: "Să fii diacon, adică slujitor şi la ai
noştri zei". Iar mucenicul rîzînd de cuvintele lui, i-a zis: "O!
împărate, mi se pare că eşti surd sau nebun! Eu ţi-am spus că slujesc
Dumnezeului Celui nevăzut, iar nu idolilor voştri, care sînt văzuţi, căci ei nu
văd nici nu ştiu ce sînt, ca să le fie cineva diacon, dar pe care tu,
înşelîndu-te, îi cinsteşti ca pe nişte zei, fiind pietre şi lemne cu totul
surde şi neînsufleţite, lucruri de mîini omeneşti, de care se cade mai ales a
rîde decît a li se închina cineva".
Atunci împăratul n-a suferit vorba lui, ci îndată a poruncit să
bată pe mucenic peste obraz cu nişte unelte de aramă, pregătite spre muncire,
iar chinuitorii să strige: "Nu fi îndrăzneţ cu limba, Ermile! Cinsteşte pe
împărat, jertfeşte zeilor, şi te izbăveşte de munci". Iar el fiind bătut
tare, se arăta ca şi cum nu simţea durerea; ci dimpotrivă defăima slăbiciunea
tiranului. Apoi cu glas mai tare a strigat, zicînd: "Răni fără sfîrşit vei
lua şi înfricoşata mînă a lui Dumnezeu o vei cunoaşte, căci lăsînd pe Ziditorul
tău, iei aminte la zeii cei surzi şi muţi şi, ce este mai rău, te sileşti a
atrage şi pe alţii la aceeaşi pierzare, ca unul ce urăşte mîntuirea lor".
După aceasta, împăratul a poruncit să-l ducă la temniţă trei zile,
nădăjduind că se va gîndi şi se va căi de îndrăzneala sa. Iar mucenicul
mergînd, cînta: "Domnul îmi este ajutor şi nu mă voi teme ce-mi va face
mie omul". Şi intrînd în temniţă, a cîntat: "Cel ce paşti pe Israel,
ia aminte; Cel ce povăţuieşti ca pe o oaie pe Iosif, Cel ce şezi pe heruvimi,
arată-te şi vino ca să ne mîntuieşti pe noi".
Domnul n-a trecut cu vederea pe robul Său, ci a trimis un înger,
mîngîindu-l şi întărindu-l pe el. Apoi îngerul i-a zis: "Ermile,
îndrăzneşte, grăieşte şi nu tăcea, iar de acum nu te teme, căci vei birui
îndată meşteşugurile duşmanului, şi de sus vei primi cunună prea luminoasă
pentru pătimire". Astfel Dumnezeu a înarmat pe ostaşul Său spre nevoinţă,
l-a încins cu putere, a învăţat mîinile lui la război, şi a dat arc de aramă în
braţele lui şi pavăză de mîntuire.
Iar după trei zile, Liciniu împăratul, şezînd iarăşi la judecată,
a pus de faţă pe Ermil, zicîndu-i: "Oare te-ai căit şi vei voi acum ca să
aduci jertfă zeilor, ca să fii slobod de chinurile cele pregătite ţie? Sau tot
aceeaşi nebunie te cuprinde, şi de bunăvoie vrei să te dai pierzării?"
La aceasta ostaşul lui Hristos, pentru cinstea Domnului, care l-a
înarmat cu îndrăzneală, a răspuns: "Ţi-am spus odată, împărate; se cădea
ca să fie de ajuns cuvintele mele cele dintîi, şi mai mult să nu mă întrebi;
pentru că am pe Dumnezeu în cer, Căruia şi slujesc, şi Căruia pe mine însumi mă
sîrguiesc a mă aduce jertfă; căci de la El nădăjduiesc mare ajutor". Zis-a
împăratul: "Atunci voi vedea de-ţi va ajuta Cel ce locuieşte în cer".
Şi îndată a poruncit la şase ostaşi vîrtoşi, să-l ia şi
întinzîndu-l la pămînt, să-l bată fără cruţare". Deci, fiind bătut
ucenicul, răbda ca un fără de trup şi se ruga lui Dumnezeu, zicînd:
"Doamne, Dumnezeul meu, care pentru mine ai răbdat răni şi bătăi, în
zilele lui Pilat din Pont; Însuţi întăreşte-mă pe mine, care iarăşi pătimesc
pentru Tine, ca să pot săvîrşi această alergare de acum; ca fiind părtaş
patimilor Tale, să mă fac vrednic răsplătirii Tale celei veşnice".
Sfîntul astfel rugîndu-se, îndată s-a auzit un glas de sus,
zicîndu-i: "Amin, Amin, zic ţie, Ermile; după trei zile te vei izbăvi din
aceste primejdii şi vei primi mare răsplătire pentru pătimirea ta". Acest
glas a adus mucenicului mare îndrăznire şi întărire; iar chinuitorilor le-a
pricinuit mare frică şi cutremur. Pentru că aceia au căzut la pămînt şi nu mai
puteau să facă nimic; chiar şi împăratul s-a cutremurat, dar n-a voit să cunoască
puterea lui Dumnezeu şi a poruncit ca iarăşi să ducă pe mucenic în temniţă.
Atunci era străjer la temniţă Stratonic, căruia i se poruncise să
păzească pe mucenic. Iar acest Stratonic era în taină creştin şi prieten al
Sfîntului Ermil, de care se rănea cu inima, văzîndu-l în munci; dar se
înveselea cu duhul de îndrăzneala şi de tăria lui, însă el singur nu îndrăznea
să se dea la nişte pătimiri ca acestea. Iar Sfîntul Ermil intrînd în temniţă,
cînta, zicînd: Domnul este luminarea mea şi Mîntuitorul meu, de cine mă
voi teme? Domnul este păzitorul vieţii mele, de cine mă voi înfricoşa? Atunci
a strălucit asupră-i o lumină cerească şi iarăşi a auzit un glas, poruncindu-i
să îndrăznească şi făgăduindu-i că va avea sfîrşitul pătimirilor, după trei
zile.
A doua zi chinuitorul şezînd iarăşi la judecată, a adus la
cercetare pe Sfîntul Ermil, care a stat înainte cu faţa luminoasă, cu ochii
veseli şi cu inima plină de bucurie. Dar tiranul Liciniu clătinînd capul şi
rîzînd de mucenic, i-a zis: "Spune-ne nouă la ce ţi-a folosit temniţa cea
întunecoasă şi vremea cea petrecută în pătimire? Te-a învăţat oare să te supui
legii împărăteşti? Şi să dai zeilor cinstea cea cuviincioasă sau încă va fi
trebuinţă de chinuri împotriva inimii tale atît de împietrite?" Mucenicul
i-a răspuns: "Temniţa cea întunecată mi-a mijlocit mare lumină şi acum
sufletul meu este în pace şi în bucurie şi în negrăită lumină, care îmi dă bună
nădejde de cîştigarea bunătăţilor ce vor să fie; iar eu mă minunez foarte, cum
întunericul care este în tine nu primeşte nici o schimbare, ci totdeauna
întunecă ochii tăi cei sufleteşti ca să nu vadă adevărul".
Astfel mustrînd sfîntul rătăcirea împăratului, acesta a strigat:
"Spre nimic altceva, precum văd, nu te-ai deprins, decît numai să ocărăşti
pe faţă cu neînfrînata ta limbă, cu îndrăzneţul tău suflet şi cu nebunia ta;
însă să ne răspunzi cu încredinţare, vei jertfi zeilor şi te vei supune
poruncii noastre? Sau vei lua muncile cele vrednice după faptele tale?".
Mucenicul lui Hristos, Ermil, i-a răspuns: "Ai auzit răspunsurile mele,
împărate, şi nimic mai mult nu vei auzi de la mine. Fă de acum ceea ce voieşti
şi săvîrşeşte cu lucrul ceea ce ai gîndit".
Şi mîniindu-se Liciniu, a poruncit să întindă pe sfînt gol la
pămînt şi să-l bată cu beţe pe pîntece. Iar sfîntul în bătăile ce i se aduceau
avea întărire pe Hristos, către Care ridicînd ochii cei sufleteşti se ruga:
"Dumnezeule, ia aminte spre ajutorul meu; Doamne grăbeşte ca să-mi
ajuţi". Iar tiranul aprinzîndu-se de mînie pentru multa răbdare a sfîntului,
a poruncit ca să-i rupă pîntecele lui cu unghii de vultur, ca să vadă cu ochii
săi cele dinăuntrul lui.
Iar mucenicul zicea: "Inima şi trupul meu s-au bucurat de
Dumnezeul cel viu, ca de seu şi de grăsime să se umple sufletul meu, şi cu buze
de bucurie Te va lăuda gura mea".
Stratonic, văzînd pe Sfîntul Ermil, prietenul său, chinuit astfel
fără de omenie şi pîntecele lui fiind rupt, a început a plînge; dar văzîndu-l
unii din cei ce stăteau acolo, îndată au spus împăratului că Stratonic,
străjerul temniţei, pe faţă se arată că este părtaş al rătăcirii creştineşti,
şi prieten cu Ermil; căci se milostiveşte şi plînge pentru dînsul. Împăratul
chemînd pe Stratonic, îl întrebă: "Eşti prieten al lui Ermil?".
Stratonic nevrînd a minţi, fiind ucenic al adevărului, şi văzînd
că acum venise vremea nevoinţei sale, a mărturisit că este prieten al lui Ermil
şi că este creştin; deci, defăimă pe idoli ca nişte neînsufleţiţi şi pe
închinătorii lor ca pe nişte nebuni, şi numai pe Unul Dumnezeu, Făcătorul
cerului şi al pămîntului îl preamări.
Atunci împăratul, umplîndu-se de mînie, a poruncit să bată pe
Stratonic cu beţe peste tot corpul gol. Dar acesta fiind bătut, îşi ridica
ochii către Sfîntul Ermil, prietenul său, şi zicea: "Roagă-te lui Hristos
pentru mine, Ermile, ca să-mi dea putere să-mi păzesc credinţa tare şi
nemişcată şi să fiu mai presus decît toţi chinuitorii mei". Apoi rîdea de
Liciniu şi-l îndemna ca să înceteze a se închina idolilor celor orbi şi
neînsufleţiţi şi să se teamă de pedeapsa adevăratului Dumnezeu, în ale Cărui
mîini este înfricoşat lucru a cădea. Dar au bătut pe sfînt pînă ce a tăcut,
fiind slăbit de răni. După aceea a poruncit împăratul ca pe amîndoi, pe
Stratonic şi pe Ermil, să-i arunce în temniţă.
Deci, Sfîntul Stratonic se ruga, zicînd: "Doamne, să nu
pomeneşti fărădelegile mele cele dintîi". Apoi, amîndoi grăiau către
Dumnezeu: "Ajută-ne Dumnezeule, Mîntuitorul nostru, pentru mărirea numelui
Tău Celui sfînt". Atunci ei au auzit un glas dumnezeiesc, zicînd:
"Alergarea aţi săvîrşit, credinţa aţi păzit, şi de acum s-a pregătit vouă
cununa dreptăţii, pe care dimineaţă o veţi lua". A doua zi, aduseră iarăşi
pe Ermil la judecată, şi Liciniu l-a întrebat: "Vei jertfi
idolilor?".
Sfîntul a răspuns: "Cele ce întîi ţi-am spus, acelea şi
astăzi îţi repet; pentru aceea arde, taie şi chinuieşte-mă cum voieşti, pentru
că am învăţat a nu mă teme de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l
ucidă". Deci, a poruncit tiranul ca să spînzure pe sfînt de un lemn şi cu
cuţitele să-i împungă trupul. Iar sfîntul, într-acea mare durere, neîncetat se
ruga: "Fii mie ajutor, Dumnezeule, Mîntuitorul meu". Apoi a auzit un
glas de sus: "Nu te teme, căci cu tine sînt Eu, Dumnezeul Tău."
După aceasta, împăratul a judecat pe Sfîntul Ermil, ca să fie
înecat în Dunăre; iar pe Sfîntul Stratonic aducîndu-l, îl îndemna să jertfească
idolilor, ca să nu pătimească şi el ca prietenul său; dar fericitul Stratonic a
răspuns: "Cu adevărat, ticălos aş fi dacă m-aş supune poruncii tale celei
nebune; şi cum aş voi eu ca să rămîn viu, cînd prietenul meu moare pentru
Hristos?" Liciniu a zis: "Atunci voieşti să mori cu Ermil?"
Sfîntul Stratonic a răspuns: "Foarte mult doresc; pentru că se cuvine ca
prietenii cei adevăraţi să îndure primejdia împreună şi de bunătăţi iarăşi
împreună să se îndulcească. Şi ce va fi mai dulce pentru noi, decît a pătimi şi
a muri pentru Hristos?".
Văzînd împăratul Liciniu că nimic nu sporeşte, a osîndit pe
Sfîntul Stratonic la acelaşi fel de moarte, ca să fie înecat în Dunăre cu
Ermil.
Pe cînd duceau pe amîndoi sfinţii spre înecare, ei cîntau cu
veselie: Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace, întru
oameni bunăvoire. Şi ducîndu-i ostaşii la Dunăre, i-au pus în mreje şi
i-au aruncat în adîncul apei.
Astfel Dunărea a primit trupurile sfinţilor mucenici, iar cerul a
sălăşluit sufletele lor întru acoperămintele sale. Apoi a treia zi, s-au aflat
la mal sfintele lor trupuri, pe care credincioşii le-au îngropat cu cinste, ca
la 18 stadii departe de cetatea Singhidon (Belgrad), punîndu-i pe amîndoi
într-un mormînt, ca toate să le fie de obşte, ca prieteni: de obşte
mărturisirea pentru Hristos, de obşte temniţa, de obşte chinurile, de obşte
înecarea, de obşte îngroparea trupurilor lor, de obşte şi mărirea în ceruri; cu
darul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia împreună
cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea,
acum şi pururea, şi în vecii vecilor. Amin.
Viaţa Sfântului Ierarh
Iacob, Episcopul din Nisibe
Moise, dătătorul de lege care a trecut pe
israeliţi prin mare ca pe uscat, iar în pustie a adăpat pe popor prin minune,
şi care multe alte minuni a făcut, a scris faptele cele de mai înainte, nu cu
înţelepciunea luată de la egipteni, ci cu darul cel dat din cer.
Pentru că de unde putea el să ştie fapta cea
bună a lui Abel, iubirea de Dumnezeu a lui Hristos, dreptatea lui Noe,
binecuvântata preoţie a lui Melchisedec, chemarea lui Avraam, credinţa,
bărbăţia, iubirea de străini şi jerfa fiului său, Isaac? Şi, pe scurt, vestea
despre nevoinţele altor bărbaţi dumnezeieşti, de unde ar fi putut să le ştie,
de n-ar fi luat lumină de la dumnezeiescul Duh? De un ajutor ca acesta (zice
Teodorit) am şi eu nevoie în lucrarea de faţă, pentru a scrie Vieţile Sfinţilor
care au fost cu puţină vreme înainte de noi şi care au strălucit chiar în
vremurile noastre; ca după aceea, să le pun ca pe o lege înaintea celor ce
doresc să le urmeze. Deci, mi se cade ca să încep povestirea chemând în ajutor
rugăciunile acelor sfinţi.
Nisibe este o cetate, care a fost într-o
vreme între hotarele stăpânirii Romei şi ale Persiei, care pe atunci dădea
dajdie romanilor. În această cetate s-a născut Sfântul Iacob şi şi-a ales
deosebita petrecere în pustie, şi sălăşluindu-se acolo, vieţuia prin munţii cei
înalţi.
Deci, în timp de vară şi de toamnă locuia
prin dumbrăvi, având cerul ca acoperământ; iar în timpul iernii intra într-o
peşteră, unde se apăra de ger. Hrana lui nu era nici din ceea ce se seamănă pe
câmp, nici din lucru, ci numai din ceea ce singur pământul producea. El aduna
poame din copacii de prin pădure şi ierburi ca cele de prin grădini, cu care
îşi întărea trupul, atât numai ca să-şi poată ţine zilele. Foc pentru fierberea
mâncării nu-i trebuia niciodată, pentru că se hrănea numai cu verdeţuri crude;
şi nici de lină nu avea trebuinţă pentru haine, căci se acoperea cu piei de
capre.
Astfel omorându-şi trupul, cu duhovnicească
hrană îşi întărea sufletul; iar gândul său îl pregătea spre dumnezeiască
vedenie, făcându-l oglindă a Sfântului Duh - precum grăieşte Apostolul -, şi
privind mărirea Domnului, se urca spre desăvârşire. De acolo i se înmulţea în
toate zilele îndrăzneala către Dumnezeu, de la Care cerea şi căpăta tot ce avea
de trebuinţă; şi înainte vedea şi proorocea cele ce erau să fie; căci i se
dăduse de la Sfântul Duh darul facerii de minuni. Să povestim credincioşilor
câteva minuni ale lui şi astfel vom arăta raza strălucirii lui apostoleşti, ca
urmare a darului ce avea.
În acea vreme oamenii cei fără de minte se
închinau idolilor celor neînsufleţiţi şi le făceau dumnezeiască cinste; iar
cinstirea cea cu adevărat dumnezeiască era defăimată de cei mulţi şi erau
prigoniţi cei ce nu se amestecau în sălbăticia lor; căci fiind desăvârşiţi în
faptele cele bune, ştiau adevărul, şi păzindu-se de închinarea idolească, se
închinau Ziditorului a toate.
Sfântul Iacob lăsând pustia, s-a dus în
Persia, vrând să vadă odrasla cea nouă a sfintei credinţe şi pe cât se putea să
ajute la înmulţirea ei. Trecând un pârâu ce se întâmpla în calea lui, a văzut
câteva fecioare spălându-şi hainele şi, dezvelindu-şi picioarele aproape de
tot, priveau la dânsul ca la un străin care purta o îmbrăcăminte neobişnuită,
măsurându-l cu ochi îndrăzneţi, neruşinîndu-se nici de cinstea lui, nici de
goliciunea lor; ci stăteau cu necuviinţă, fără a-şi acoperi capetele lor.
Atunci sfântul s-a mâniat pentru această
neruşinare a lor şi vrând ca să arate puterea lui Dumnezeu, spre învăţătura
acelora, şi apoi să se izbăvească de închinarea idolească, când vor vedea acea
minune, a blestemat izvorul din care curgea pârâul, şi îndată s-a uscat izvorul
acela, încât nici o picătură de apă nu s-a mai aflat într-însul. Asemenea a
blestemat şi pe acele fecioare neruşinate ca să îmbătrânească deodată. Şi s-a
împlinit cuvântul sfântului, căci părul cel negru al capetelor lor îndată s-a
încărunţit şi s-a făcut ca frunzele de toamnă, când cade bruma peste ele.
Văzând aceasta fecioarele (căci şi apă se
uscase şi toate fiind cărunte, priveau una la alta), s-au înspăimântat, şi
alergând în cetate, au spus către toţi cele întâmplate. Cetăţenii, văzând
minunea ce se făcuse, au mers la Sfântul Iacob, marele făcător de minuni, şi
l-au rugat cu dinadinsul ca să-şi îmblânzească mânia şi să întoarcă iarăşi apa
în râu.
Sfântul milostivindu-se, degrabă a făcut
rugăciune către Domnul, şi a curs izvorul ca şi mai înainte şi pârâul s-a
umplut de apă. Apoi oamenii rugau pe sfânt că să dea şi fetelor tinereţea de
mai înainte. Sfântul voia să facă aceasta, dar când a întrebat unde sunt,
fetele nu s-au mai aflat, nici nu au venit la pocăinţă; pentru aceasta le-a
pedepsit ca să rămână astfel, spre neuitată aducere aminte de puterile minunate
ale lui Dumnezeu, ca astfel şi ceilalţi să se înveţe curăţenia vieţii şi bună
rânduială.
Aceasta a fost minunea acestui nou Moise, pe
care a făcut-o nu prin lovirea toiagului, ci prin semnul Sfintei Cruci. Iar eu
mai mult de aceasta mă minunez, adică de blândeţea lui, căci n-a făcut ceea ce
într-o vreme a făcut Marele prooroc Elisei şi n-a trimis nişte ursoaice ca să
sfâşie pe fecioarele fără de ruşine, ci printr-o pedeapsă mică le-a învăţat
spre bune obiceiuri şi temerea de Dumnezeu. Încă o zic aceasta, nu prihănind
minia proorocului, ci arătând că Sfântul Iacob, având aceeaşi putere în facerea
de minuni pe care o avea şi proorocul, a făcut cele cuviincioase bunătăţii lui
Hristos şi Noului Aşezământ.
Acest Sfânt Iacob, văzând odată pe
judecătorul Persiei făcând o judecată nedreaptă unui om nevinovat, s-a mâhnit
de această nedreptate şi a poruncit unei pietre mari ce era aproape, ca să se
sfărâme şi să se răspândească ca ţărâna, mustrând pe judecător de această
nedreptate.
Cei ce erau acolo, văzând acest lucru, s-au
înfricoşat; ba încă s-a temut şi judecătorul nedrept şi, cunoscându-şi păcatul,
s-a căit; apoi, schimbând judecata cea dintâi, a hotărât altă dreaptă. Şi aici
făcătorul de minuni a urmat Domnului său, Care vrând să arate că de voie merge
la patimă şi cum că, cu înlesnire - de ar fi voit -, ar fi pierdut pe ucigaşii
Săi, totuşi nu i-a pierdut, ci smochinul cel neînsufleţit l-a uscat cu
cuvântul, arătându-Şi puterea Sa.
Acelei bunătăţi a Domnului a urmat Sfântul
Iacob; n-a adus pedeapsa asupra nedreptului judecător, ci a sfărâmat piatra şi
prin aceasta a învăţat pe judecător dreapta judecată. Pentru aceste faceri de
minuni, şi făcându-se iubit şi mărit înaintea tuturor, s-a ridicat fără de voie
la episcopat, în patria sa, cetatea Nisibe, deşi se lepăda şi fugea de o
dregătorie ca aceasta.
Schimbându-şi petrecerea vieţii singuratice
şi sălăşluindu-se cu cetăţenii, nu şi-a schimbat nici hrană, nici hainele, ci
numai locul era altul, iar rânduiala vieţii aceeaşi; însă ostenelile erau mai
multe ca cele dintâi, căci prin post, prin culcare pe jos, prin purtarea rasei,
i s-a adăugat grijă de popor, de sărmani, de văduve, ca să sprijinească pe cei
năpăstuiţi şi să ajute tuturor, povăţuindu-i pe toţi la fapte bune.
Însă ce trebuinţă este a număra cu amănuntul
ostenelile şi îngrijirile pentru popor, care se cuvin unei dregătorii ca
aceasta? Cei ce şi-au luat asupra lor acest jug ştiu aceasta şi, mai ales cei
ce iubesc şi se tem de Stăpânul, Care le-a încredinţat păstoria oilor celor
cuvântătoare. Deci, sfântul, ostenindu-se mai mult în dregătoria episcopiei şi
săvârşind bunătăţi, şi-a adăugat mai multe daruri ale Sfântului Duh.
Într-o vreme, mergând sfântul la un sat, s-au
apropiat în calea sa nişte săraci, care cereau de la dânsul milostenie pentru
îngroparea unui mort, care se afla zăcând chiar în acea cale. Iar omul acela nu
era cu adevărat mort, ci se prefăcea; căci acei săraci văzând de departe pe
episcop venind, au poruncit unuia dintre dânşii ca să se prefacă că este mort,
să capete cu un meşteşug ca acesta mai multă milostenie de la episcop.
Deci arhiereul le-a dat cuvincioasa
milostenie şi pentru cel mort s-a rugat ca să i se ierte păcatele şi sufletul
lui să se rânduiască cu cei drepţi; apoi s-a dus în calea sa. Depărtându-se
sfântul, prietenii celui prefăcut mort îi ziceau să se scoale, iar el nu se
scula; căci acum murise cu adevărat şi zăcea fără suflet.
Văzând săracii cum că minciuna lor s-a
adeverit, au alergat după sfânt, şi ajungându-l, au căzut la picioarele lui,
mărturisindu-şi păcatul şi aruncând pricina asupra sărăciei; deci, se rugau ca
să-i ierte şi să întoarcă în trup sufletul mortului. Iar făcătorul de minuni,
asemănându-se Domnului cel mult îndurat, i-a ascultat; şi cu rugăciunea ce a
făcut a întors sufletul şi a înviat mortul.
Aceasta, precum mi se pare, se aseamănă cu
minunea Sfântului Petru, care a dat morţii celei năpraznice pe Anania şi pe
Safira, care se sfătuiseră să mintă împotriva Duhului Sfânt şi să ascundă din
preţul ţarinei; pentru că şi acest Sfânt Iacob, celui ce şi-a tăinuit duhul său
şi cu minciună se prefăcuse mort, i-a luat sufletul.
Sfântul Petru, cunoscând furtişagul,
descoperindu-i aceasta Sfântul Duh, a dat pedeapsa de moarte asupra celor ce
furaseră; Iacob, neştiind vicleşugul, căci cu minciună se prefăcuse mort
săracul acela, prin rugăciune i-a luat viaţa. Petru, pe Anania şi pe Safira,
care muriseră, nu i-a izbăvit, pentru că atunci era trebuinţă de asprime, ca şi
ceilalţi să aibă frică; iar Iacob având darul apostolesc, prin moarte a
pedepsit câtva timp, apoi iarăşi a mângâiat prin întoarcerea vieţii acelui om.
După aceasta, când Arie, întâiul hulitor al
Fiului lui Dumnezeu şi al Sfântului Duh, şi-a ascuţit limba sa asupra
Făcătorului său şi a tulburat tot Egiptul, iar mai marele între împăraţi
Constantin, care, că alt Zorobabel, a izbăvit lumea din robia închinării la
idoli şi bisericile cele dumnezeieşti răsturnate la pământ le-a ridicat şi le-a
înălţat, a adunat întâiul sobor de sfinţi părinţi a toată lumea, în Niceea,
arhiereul lui Dumnezeu, Iacob, episcopul Nisibei, era acolo în mijlocul
soborului sfinţilor părinţi, apărând dreapta credinţă, iar pe Arie l-a depărtat
de la Biserică.
În acea vreme, Nisibe era sub stăpânirea
împăraţilor Romei, iar marele Constantin murind, Saporie, împăratul Persiei, a
venit cu toată puterea oştilor sale, înconjurând cetatea aceasta, vrând s-o ia;
dar cu rugăciunile Sfântului episcop Iacob, cetatea rămânea nebiruită. Atunci
Saporie a oprit cu pietre şi cu pământ râul care curgea prin cetate, şi
adunându-se apă multă, îndată i-a dat drumul asupra cetăţii, încât au căzut
zidurile ei de pornirea râului şi de puterea apei, apoi mare parte a cetăţii a
întunecat-o, aducând multă frică cetăţenilor dintr-însa şi multă bucurie perşilor,
cărora li se părea că au în mâini cetatea; însă nu s-au apropiat ca să intre,
fiindcă apele îi opreau, ci au amânat până a doua zi, ca să se pornească cu
toată puterea asupra cetăţii.
Iar noaptea, sosind tot poporul cetăţii, s-a
apucat de lucru, prin îndemnarea episcopului şi, cu ajutorul rugăciunilor lui,
au îndreptat zidurile cetăţii, încât nici călăreţii, nici pedestraşii nu puteau
să intre înăuntru fără scări; dar cetatea putea să fie luată cu înlesnire de
n-ar fi căutat cetăţenii ajutorul Celui Preaînalt. Şi au rugat toţi pe Sfântul
Iacob, episcopul lor, ca să se suie pe zidurile cetăţii şi să risipească
puterea potrivnicilor.
Deci, s-a suit Sfântul Iacob, şi văzând
nenumăratele cete ale oştirii persane, s-a rugat lui Dumnezeu să trimită asupra
lor ţintari şi muşte câineşti, ca ei să cunoască puterea lui Dumnezeu şi să
plece de la cetate. Şi a ascultat Dumnezeu rugăciunea robului Său, căci a adus
îndată asupra cetelor persane un nor de ţânţari şi de muşte, a căror muşcare
era atât de cumplită, încât caii şi elefanţii neputând-o suferi, rupeau
zăbalele şi frâiele şi fugeau încoace şi încolo neopriţi. Şi nu numai celor
necuvântătoare, ci chiar şi perşilor le erau nesuferiţi ţintarii aceia şi
muştele, ce erau mai cumplite decât mii de ostaşi înarmaţi.
Văzând păgânul împărat că ostenelile lui erau
în deşert, căci puterea oştii lui se biruia de ţânţari şi de muşte, era în
nepricepere şi în mare tulburare. Apoi, când a văzut umblând pe zidurile
cetăţii pe acel om dumnezeiesc, adică pe Iacob episcopul, şi i se părea că
acela este împărat, pentru că avea porfiră împărătească, cu coroană pe cap
foarte strălucită, s-a mâniat pe ai săi, care spuseseră că nu este împărat în
cetate şi i-a pedepsit cu moarte; drept aceea, depărtându-se de cetate, a fugit
în pământul său, izgonit de muşte şi de ţânţari.
O minune ca aceasta a făcut Dumnezeu prin
rugăciunile plăcutului Său, care n-a cerut să cadă foc din cer asupra
vrăjmaşului, precum altă dată Ilie proorocul a cerut asupra celor 50 şi i-a
ars, nici se rugă ca să-i înghită pământul, ci numai ţintari şi muşte să vină
asupra lor, ca să cunoască puterea lui Dumnezeu. Şi cu adevărat minune a fost,
căci atâta oaste persană nu putea să se scape de nişte mici insecte din văzduh
şi a fugit, biruindu-se cu ruşine. Atâta dar avea Sfântul Iacob de la Dumnezeu
şi atâta îndrăzneală către El.
După aceea, fiind trecut de zile, s-a odihnit
întru Domnul. Iar după moartea lui, câtăva vreme trecând, cetatea Nisibei a
fost numărată la stăpânirea Persiei, din care credincioşii ieşind, au luat cu
ei moaştele folositorului şi povăţuitorului lor, Sfântul Iacob, care de ar fi
fost viu, niciodată n-ar fi fost stăpânita cetatea de barbari, de care o apăra
marele plăcut al lui Dumnezeu, cu puterea cea nebiruită a lui Hristos, Dumnezeul
nostru, Căruia dimpreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, se cuvine slava, în veci.
Amin.
ISTORIE PE ZILE 13 Ianuarie
Evenimente
·
27 î.Hr.: Octavianus 14 d.Hr) a reorganizat statul și armata, statul
roman devenind Principat (d. 14 d.Hr.). Augustus Octavianus
Caesar (n. 23
septembrie 62 î.Hr.), a fost primul impărat roman. A condus ca un
dictator timp de mai mult de 40 de ani. A încheiat un secol de războaie
civile și a adus o eră de pace, prosperitate și măreție imperială. Si-a luat
titlul de titlul de “Augustus” (“cel venerat”), în anul 27 î.Hr.
Dupa moartea sa care a survenit pe 19 august anul 14, Senatul
l-a divinizat,votandul în Panteonul zeilor romani
·
532: A
izbucnit in capitala Imperiului Bizantin, în timpul domniei lui
Iustinian I și a soției acestuia, Teodora, răscoala Nika, revolta care si-a luat numele de la strigătul
răsculaților:Nika (în greacă = victorie). La această
răscoală a participat întreaga populație din Constantinopol, care cerea
abdicarea lui Iustinian. Aproape un sfert din oraș a ars în cele șase
zile cât au durat tulburarile, care nu au încetat decât în urma
intervenției armatei, conduse de generalul Belisarius, care a ucis peste 30000
de oameni. Armata a surprins mulțimea adunată în Hipodrom în jurul celui pe
care voiau să îl proclame împărat, Hepatius, un senator, fiul fostului împărat
Anastasiu I. După încetarea luptelor, execuțiile au continuat, din ordinul
împăratului, în rândurile suspecților de crime sau răzvrătire, acest val de
execuții prinzându-l și pe Hepatius, care încercase totusi fără sa
reuseasca, să oprească răscoala.
·
1328: Eduard al III-lea al Angliei se
căsătorește cu Filipa de Hainault, fiica contelui de
Hainault.
·
1435: Papa Eugeniu
al IV-lea emite Enciclica Sicut dudum, prin care condamna sclavia la care erau
supusi indigenii guanși din Insulele Canare. Sicut Dudum
denunta relele tratamente la care erau supusi bastinasii Insulelor
Canare, cu toate ca erau crestini botezati, si cere eliberarea imediata
din sclavie a acestor oameni, fara sa fie necesara vreo plata, iar cei
care refuzau punerea in aplicare a acestei Enciclice, urmau sa fie
excomunicati. Totusi, acest apel papal a avut un ecou slab in randul stapanilor
de sclavi spanioli. Practic marea majoritate a guansilor care au incercat sa
reziste cuceririi spaniole au fost ucisi, iar cea mai mare parte dintre
supravietuitori au fost au fost vanduti ca sclavi, multi fiind fortati sa
imbratiseze religia catolica. In urma invaziei spaniole, limba si
cultura guanșilor au disparut.
·
1524: Radu
de la Afumati (1522–1529) primeste la Istanbul confirmarea domniei Tarii
Romanesti. Radu de la Afumați, fiul lui Radu al IV-lea cel Mare, a fost
domnitor al Țării Românești în perioadele: decembrie 1522 – aprilie 1523,
ianuarie – iunie 1524, septembrie 1524 – aprilie 1525 și august 1525 – ianuarie
1529. Ginere al lui Neagoe Basarab, el a fost căsătorit cu Ruxandra fiica
acestuia, la 21 ianuarie 1526. A dus în general o politică antiotomană,
începându-și domnia cu o victorie asupra lui Mehmed-beg, român turcit,
pretendent la tronul Țării Românești. Între 1522 și 1525, pe teritoriul țării
s-au purtat lupte crâncene cu turcii și cu Vladislav al III-lea și Radu Bădica,
pretendenți la scaunul domnesc, sprijiniți de Poartă. Inscripția de pe
mormântul lui Radu de la Afumați de la Curtea de Argeș amintește de 20 de
bătălii. La îndemnul boierilor Craiovești s-a supus un timp sultanului, dar
la sfârșitul domniei, când a încercat să reia politica antiotomană,
boierii au urzit un complot și l-au ucis. Se spune că ar fost ucis împreună cu
fiul său Vlad de către boierii Neagoe și Drăgan în timp ce se afla în biserica
numită Cetățuia, situată în nordul orașului Râmnicu Vâlcea. După moartea
lui Radu, Ruxandra a devenit soția unui alt voievod, Radu Paisie.
·
1559 - Regina Elisabetha I a Angliei a fost
încoronată la catedrala Westminster Abbey
·
1776:
Războiul de independență al Statelor Unite: George Washington întră
triumfal în New York în
fruntea trupelor.
·
1855: Apare săptămînal la Iaşi, Moldova, revista
ştiinţifică, istorică şi literară “România literară”, editată de Vasile
Alecsandri. În paginile revistei, Alecu Russo
publică (în versiune proprie) poemul “Cîntarea României “.
·
1863: Guvernul Kogălniceanu votează
legea secularizării averilor mănăstirești, deziderat al Revoluției de la
1848.
·
1864: Împăratul rus Alexandru II-lea a aprobat cererea
călugărilor veniţi de la mănăstirea Neamţ
de a întemeia la Chiţcani in Basarabia ţaristă, mănăstirea Noul Neamţ.
·
1898: Articolul "J'accuse"
a lui Émile Zola a
fost publicat în ziarul L’Aurore în legatura cu afacerea
Dreyfus.
·
1910:
A avut loc prima transmisie radiofonică de operă: Enrico Caruso cântând
pe scena Metropolitan-ului din New York este
captat la 30 de km distanță.
·
1913: La Tighina, gubernia Basarabia, apare primul număr al ziarului
politic, literar, social şi comercial „Iujnîi krai ” („Plai
sudic„), care s-a editat pînă în 1918. Începînd cu numărul din 30 ianuarie 1914,
această publicaţie s-a numit „Bessarabskii iujnîi krai ” („Plai
sudic Basarabean„).
·
1914: Are loc, la sala Clasic, premiera filmului
istoric „Cetatea Neamțului”, după nuvela lui Costache Negruzzi și
piesa lui Vasile Alecsandri. Realizat cu
mijloace modeste, cu concursul ansamblului Național craiovean, filmul (care s-a
pierdut) interesează în special pentru faptul că a fost scris și realizat de
scriitorii Emil Gârleanu și Corneliu Moldovan.
·
1917: Dezastrul de
la Ciurea – lângă Iași. La Ciurea, în ianuarie 1917, a
fost iadul pe pământ, „iadul adevărat în toată grozăvenia lui”, aşa cum scrie
Elena Emandi într-un volum de memorii din 1919. Cel mai cumplit accident
feroviar din istoria României şi, după alte surse, cea mai mare catastrofă de
acest fel din lume, în intervalul 1830-1930. Desigur, la vremea respectivă,
România era pe punctul de a dispărea de pe harta lumii: în stare de război cu
Puterile Centrale, cu mare parte din teritoriu ocupată de germani, cu
administraţia şi armata refugiate în Moldova. În aceste condiţii cu totul
vitrege deraiează la Ciurea, lângă Iaşi, un tren arhiplin, care venea de la
Galaţi, doldora de oameni care fugeau din calea războiului.
·
1918:
Guvernul Rusiei Sovietice întrerupe relațiile diplomatice cu România (13/26
ianuarie). În legătură cu tezaurul României, sovietul
comisarilor poporului al RSFS Ruse declară: "Tezaurul României, aflat în
păstrare la Moscova, se declară intangibil pentru oligarhia română. Puterea
sovietică își asumă răspunderea de a păstra acest tezaur pe care îl va preda în
mâinile poporului român".
·
1918: Chemata de Sfatul Tarii din Republica
Democratica Moldoveneasca (Basarabia), la 13/26 ianuarie armata română, sub
conducerea generalului Ernest Broşteanu, a intrat în Chişinău şi a restabilit
ordinea. Unităţile bolşevice s-a
retras la Tighina, fără a opune rezistenţă. Comandantul unitatilor bolsevice
din Chisinau, expediaza in aceasi zi o telegrama Sovietului soldatilor si
marinarilor din Odesa, in care se propunea lichidarea Sfatului Tarii. În
acelaşi timp, divizia 13 a trecut Prutul în sudul Basarabiei, unde dezordinea
era cu atât mai mare cu cât elementele bulgare, lipovene, tătare, găgăuze,
fuseseră incitate la dezordine de bolşevici şi pe care armata rusă le scăpase
complet de sub control. Pacificarea regiunii a fost mai dificilă, dar până la 8
martie, în condiţii de iarnă grea, armata română a intrat în Cetatea Albă.
Totodată, forţele bolşevice retrase la Tighina au fost complet anihilate la 7
februarie. Puterea sovietică, ignorând principiul autodeterminării pe
care aparent îl susţinuse până atunci, a considerat acţiunea drept un act de
agresiune pe propriul teritoriu, a rupt relaţiile diplomatice cu România şi a
confiscat tezaurul României aflat atunci la Moscova. La Petrograd ministrul
roman Diamandy este arestat impreuna cu personalul diplomatic si intreaga
misiune militara. Diplomatul sarb
Spoilaikovici isi instiinteaza ministerul de externe ,ca “planul bolsevicilor
este revolutia in Romania si intrarea sa, impreuna cu Basarabia, ca republica
romana in componenta Republicii Federative Ruse”.
·
1921: Demisia
guvernului condus de generalul Alexandru Averescu.
·
1923:
După instaurarea dictaturii fasciste în Italia,
la 29 octombrie1922,
regele îl însărcinează pe Benito Mussolini cu
formarea guvernului. crearea Marelui Consiliu Fascist.
·
1926: România aderă
la Convenția de la Geneva din 9 decembrie1923,
referitoare la regimul internațional al căilor ferate, și la Convenția de la
Geneva din 3 noiembrie 1923,
privind simplificarea formalităților vamale
·
1941:
Generalul Ion Antonescu efectuează
o vizită în Germania,
în cursul căreia are o întrevedere cu Adolf Hitler,
obținînd sprijinul acestuia în conflictul intern dintre conducătorul statului
și „Mișcarea Legionară”.
·
1942:
Producătorul american de automobile Henry Ford primește
brevetul pentru automobilul din plastic, care este cu 30% mai ușor decât o mașină
obișnuită.
·
1964:
"Capitol Records" a lansat primul single The Beatles în SUA,
„I wanna hold your hand”, care a atins cifra de un milion de exemplare vândute,
după numai 3 săptămâni.
·
1964:
Karol Wojtyla, viitorul Papă Ioan Paul al II-lea,
este numit arhiepiscop de Cracovia, Polonia.
·
1990:
La granița României cu RSS Moldovenească (ulterior Republica Moldova),
este desființat gardul de sârmă ghimpată și sunt introduse facilități de
trecere a frontierei.
·
1991:
Trupele sovietice au ocupat Departamentul Securității Statului (tipografia din
Vilnius). A avut loc atacul asupra televiziunii și centrului de presă din Vilnius,
soldat cu morți și răniți
·
1993:
Încep raiduri aeriene ale aliaților asupra sudului Irakului și
a unei uzine de la periferia Bagdadului,
care vor dura până la 18 ianuarie 1993.
Irakul anunță că atacurile s-au soldat cu 44 de morți.
·
1993:
A fost semnată, la Paris,
„Convenția cu privire la interzicerea elaborării, producerii, depozitării și
utilizării armamentului chimic și lichidarea acestuia”. A intrat în vigoare
la 29 aprilie 1997.
·
1997:
Biroul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei a hotărât suspendarea
statutului de invitat special, pentru Belarus,
pe care l-a obținut în septembrie 1992
·
1998:
Ziua luptătorilor pentru libertatea Lituaniei,
pentru a marca tragicele evenimente din 11-13 februarie 1991, când trupele
sovietice au ocupat Departamentul Securității Statului (tipografia
din Vilnius). A avut loc atacul asupra televiziunii și centrului de presă
din Vilnius,
soldat cu morți și răniți.
·
1999:
Baschetbalistul american Michael Jordan și-a
anunțat pentru a doua oară retragerea din circuitul NBA
·
1999 - Ultima mineriadă: ministrul de Interne, Gavril Dejeu, s-a deplasat
la Târgu Jiu şi a convocat o întâlnire de urgenţă cu şefii forţelor de ordine
mobilizate în defileul Jiului, pentru a stabili strategia de împiedicare a unei
eventuale deplasări la Bucureşti a minerilor grevişti de la Petroşani.
·
2001:
În insula El Salvador a
avut loc un cutremur cu
magnitudinea 7,6 pe scara Richter. Bilanțul catastrofei: peste 5.000 de morți
·
2006:
Se inaugurează Stația Law-Racoviță, prima stație
românească permanentă de cercetare și explorare din Antarctica
·
2012: Ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Rusiei, Serghei
Gubarev, declară în cursul unei conferinţe organizate în Tiraspol, capitala
regiunii separatiste Transnistria, că Rusia ar putea recunoaşte
independenţa acestei regiuni, dacă Republica Moldova îşi va pierde
suveranitatea sau neutralitatea.
·
2012:
Nava de pasageri de croazieră Costa Concordia se
scufundă pe coasta Italiei; 32 de decese, 2 persoane dispărute și 64 de răniți.
Operațiunile de repunere pe linia de plutire a epavei navei de croazieră au
început la 16 septembrie 2013 la ora 07.00 GMT și s-au finalizat la 17
septembrie 2013 la ora 02.00 GMT.
Nașteri
·
1864: Wilhelm Wien,
fizician german, laureat al premiului Nobel pentru Fizică în
anul 1911 (d. 1928)
·
1866: S-a
născut Constantin I.C. Brătianu, om politic și de stat din Romania, al doilea
fiu al lui Ion Brătianu, președinte al Consiliului de miniștri din România
(1876-1888). A studiat ingineria la Școala Politehnică din
București și apoi la Institutul de Mine din Paris. Între 1910 și 1938 a fost
ales permanent deputat în Parlament din partea Partidului Liberal. In
1933 a fost numit Ministru de Finanțe, iar in 1934 a fost
ales președinte al Partidului Național-Liberal. Este arestat in timpul
regimului comunist adus de tancurile sovietice si moare in detentie,
în anul 1950, in jurul datei de 5-6 mai, probabil în închisoarea de la
Sighet.
·
1873: S-a nascut in localitatea Copăcel, comitatul Făgăraș,
azi în județul Brașov, Vasile Suciu, al treisprezecelea întâistătător al
Bisericii Române Unite cu Roma, arhiepiscop de Alba Iulia și Făgăraș între
1920-1935, membru de onoare al Academiei Române; (d. 25 ianuarie 1935, Blaj).
La 27 noiembrie 1918 Vasile Suciu a dat Circulara pastorală nr. 5742, prin care
anunța prăbușirea Imperiului Austro-Ungar, subliniind dreptul popoarelor la
autodeterminare, urmând principiile președintelui Statelor Unite ale Americii,
Thomas Woodrow Wilson. În circulara citată, Vasile Suciu dă poruncă preoților
și credincioșilor: „Faceți-vă Sfaturile voastre naționale române în fiecare
comună românească și faceți-vă gărzile voastre naționale române supuse
nemijlocit Sfatului Național Român comunal. Cu ajutorul acestora păziți
rânduiala […] prin aceasta ordon tuturor, fraților preoți, ca în toate slujbele
bisericești și dumnezeiești să fie pomenit Sfatul Național Român”.
În calitate de membru al Consiliului
Național Român Central, a participat activ la Marea Adunare Națională de la
Alba Iulia, de la 1 Decembrie 1918, care a adoptat hotărârea unirii
Transilvaniei cu România. „Unirea”, publicație a Mitropoliei Române Unite cu
Roma, care apărea sub directa conducere a lui Vasile Suciu, era, în acel moment
istoric, singurul ziar național oficial al pregătirii și împlinirii Marii
Uniri. Cei 1228 de delegați au
votat unirea Transilvaniei cu România și au ales un Consiliu Dirigent, avându-l
președinte pe Iuliu Maniu. Consiliul Dirigent avea sarcina să conducă provincia
până la integrarea ei în regatul României. În anul 1919, Vasile Suciu a fost ales membru de onoare al
Academiei Române. La 1 ianuarie
1920 Vasile Suciu a fost hirotonit arhiereu și instalat în scaunul de
Arhiepiscop de Alba Iulia și Făgăraș și Mitropolit al Bisericii Române Unite cu
Roma, devenind astfel primul mitropolit român unit învestit de regele României
Mari, Ferdinand I, în fața căruia a depus jurământul de credință. În cuvântul său, pronunțat cu acest prilej,
în fața regelui românilor, Ferdinand I, mitropolitul Vasile Suciu i-a adus
la cunostinta că porunca dată de la București primului episcop al
Bisericii Române Unite, Atanasie Anghel, de către patriarhul ortodox Dositei al
Ierusalimului de a săvârși slujbe bisericești doar în limba „elinească sau
slovinească”, a fost încălcată, nu a fost ținută, iar în Biserica Română Unită
s-a slujit doar în limba română.
·
1879: S-a născut
naturalistul roman Ioan Borcea; alături de Grigore Antipa, a fost întemeietorul
hidrobiologiei în România; fondatorul staţiunii zoologice marine de la Agigea (1926);
membru corespondent al Academiei Române; (d. 1936).
·
1886: S-a
născut Nae Leonard, tenor, supranumit „prinţul operetei româneşti” (d. 1928). A fost supranumit “Prințul
operetei”. Era fiul mecanicului de locomotivă gălățean Constantin Nae și al Carolinei
Schäffer, soția maistrului său. La Galați există Teatrul Muzical Nicolae
Leonard.
·
1913 - S-a născut scriitorul francez
Gilbert Cesbron (m.12.08.1979).
·
1927: Sydney Brenner,
laureat al Premiului Nobel pentru Medicină pentru
anul 2002 (alături de Robert Horvitz și John Sulston)
·
1937 - S-a născut cunoscutul om de teatru Victor Ernest Maşek (m.19
septembrie 2002)
·
1938 - S-a născut Richard Anthony
(Ricardo Btesch), cântăreţ şi compozitor francez.
·
1948 - S-a născut John Lees, chitarist
şi compozitor britanic (Barclay James Harvest).
·
1950 - S-a născut operatorul Mihai
Truică (m.2000).
·
1955 - S-a născut Trevor Rabin,
chitarist, vocalist, basist şi clăpar sud-african (Rabbitt, Yes).
·
1955 - S-a născut Fred White, baterist
american (Earth, Wind & Fire).
·
1961 - S-a născut Graham McPherson,
vocalist şi compozitor britanic (Madness).
Decese
- 1625: Moare Jan Brueghel cel Batran, pictor flamand (nascut in 1568).
A pictat împreună cu Rubens Alegoriile celor cinci simțuri.
·
1797: Elisabeth Christine de
Brunswick-Wolfenbüttel, soția regelui
PrusieiFrederic cel Mare (n. 1715)
·
1892: Marele Duce Constantin Nicolaevici al
Rusiei, fiul Țarului Nicolae I, vicerege al Poloniei,
președinte al Consiliului de Miniștri (n. 1827)
·
1906:
A murit Aleksandr Stepanovici Popov, savant fizician rus. In timpul unei
sedinte a Sectiei de fizica a Societatii ruse de fizica si chimie
(7.05.1895), a demonstrat functionarea primei statii de radioreceptie.(n. 4
martie s.v. /16 martie 1859 s.n. – d. 13 ianuarie /31 decembrie 1905). Cinstea
de a fi inventatorul transmisiei radio nu i-a revenit insa lui, deoarece a
neglijat să facă o cerere pentru patentarea marii sale invenții.Existența
undelor radio a fost făcută cunoscută publicului larg de către Guilermo
Marconi, un inventator italian. Contributii importante in acest domeniu a avut
si savantul american de origine istro-romana Nikola Tesla.
·
1921 - A murit folcloristul şi traducătorul Ioan D. Caragiani, membru al
Academiei Române (n. 11 februarie1841)
·
1929: Wyatt Earp,
legendarul justițiar, unul dintre cei mai cunoscuți pistolari din Vestul
sălbatic (n. 1848)
·
1937: Cad pe
frontul de la Majadahonda (Madrid) legionarii Ion Mota și Vasile Marin,
voluntari în războiul anti-comunist. Moartea lor a
produs o adanca emotie in Romania, fiind deplansa de mari personalitati ale
vremii, printre care si N.Iorga.Trupurile lor neînsufleţite au ajuns în ţară
abia la începutul lui februarie, la 11 februarie trenul mortuar sosind în
Gara de Nord din Bucuresti, dupa care au fost depuse la Biserica Sf.
Ilie Gorgani. Timp de 2 zile, lăcaşul de cult a fost locul de pelerinaj al
tuturor celor cu simpatii legionare, timp în care diferite personalităţi din
conducerea Gărzii de Fier făceau de gardă la catafalc. Pe 13 februarie a avut
loc slujba de înmormantare a celor doi legionari căzuţi pe frontul din Spania.
·
1941: James Joyce,
scriitor irlandez, de limbă engleză, fondatorul romanului modern (n. 1882).
S-a născut la Dublin în 1882. În 1902 pleacă la Paris
ca să studieze medicina. Scrie la început poeme („Muzica de cameră“) şi nuvele
(„Oameni din Dublin“), apoi o proză tot mai accentuat autobiografică, însă
poezia alegoriilor lui nu e înţeleasă nici de cititori, nici de critici.
Vederea îi slăbeşte treptat, îi e tot mai greu să-şi corecteze manuscrisele. În
timpul Primului Război Mondial trăieşte la Zürich, se mută în 1923 la Paris, pentru
ca, la începutul celui de-al II-lea Război Mondial să se întoarcă la Zürich,
unde moare în 1941. Joyce este unul dintre cei mai străluciţi scriitori al
secolului XX, capodopera sa, „Ulise“, făcând parte dintre cele mai importante
lucrări scrise în limba engleză. Această operă a lui James Joyce a revoluţionat
viziunea epică şi tehnica narativă; (n. 2.02.1882).
·
1958: A murit poetul, eseistul şi dramaturgul român Dan Botta;
(n.26 septembrie 1907, Adjud). Frate al actorului și poetului Emil
Botta, provenea dintr-o veche familie ardelenească, fiind descendent
al unei familii nobiliare ardelene care cuprindea foști voievozi ai cetății și
ținutului Chioarului din Maramureș. Mama sa era corsicana Franceschi. Dan Botta urmează școala primară la Adjud și începe studiile liceale la
Liceul Unirea din Focșani, continuându-le la Colegiul Sf. Sava din București.
Urmează apoi studii universitare clasice (limba latină și limba greacă) la
Facultatea de Litere a Universității din București, fiind dublu licențiat în
Educație Fizică și Sport. A publicat în diverse reviste: Rampa, Gândirea,
Vremea, La Nation Roumaine, etc. Participă la conferințele grupului Criterion
și este cooptat în comitetul de redacție al revistei, apoi va face parte, sub
conducerea sociologului Dimitrie Gusti, din comitetul de direcție al Enciclopediei
României, proiectul debutând în 1938. Adept al ideologiei legionare,colaborator
al revistei legionare Sfarmă-Piatră, el fondează în 1941 revista „Dacia”
împreună cu Octavian Tăslăuanu și Emil Giurgiuca. Ca traducător, în 1956, Dan Botta a dat o excepțională
traducere a „Baladelor villonești”, ediție prefațată de Tudor Arghezi.
·
2001 - A încetat din viaţă graficianul Sabin Ştefănuţă, care a devenit
cunoscut în Occident impunând conceptul de Nouă Renaştere sau de Renaştere
modernă
·
2010: Teddy Pendergrass,
cântăreț și compozitor american (Harold Melvin & The Blue Notes)
(n. 1950)
·
2014: A decedat renumitul actor roman Matei Fotino (cunoscut cu numele de
scena Mișu Fotino, nascut la 14 septembrie 1930, București). Din
1952 a devenit actor la Teatrul Dramatic din Brașov si a fost remarcat de
marele regizor Sică Alexandrescu, care a decis să-l aducă la București. Din
1956, va juca la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București. A
deținut o bogată experiență în teatru și în cinematografie, desfășurându-și
activitatea timp de 60 de ani. A jucat în numeroase comedii și a fost prezent
în emisiuni de televiziune. La cea de-a XIV-a ediție a Galei Premiilor
UNITER, din 3 aprilie 2006, maestrul Mișu Fotino a fost premiat pentru întreaga
sa activitate.
Sărbători
ARTE 13 Ianuarie
MUZICĂ 13 Ianuarie
Nae Leonard, tenor, supranumit „prinţul operetei româneşti”
Richard Anthony (Ricardo Btesch), cântăreţ şi compozitor francez
Zavaidoc
John Lees, chitarist şi compozitor britanic (Barclay James
Harvest)
Beatles - „I wanna hold your hand”
Trevor Rabin, chitarist, vocalist, basist şi clăpar sud-african
(Rabbitt, Yes)
Trevor Rabin
Fred White, baterist american (Earth, Wind & Fire)
EARTH, WIND & FIRE
Graham McPherson, vocalist şi compozitor britanic (Madness)
O – zone
O-Zone:
Rune
Eriksen, chitarist norvegian
ÎNREGISTRĂRI NOI:
British Classical Music - Great British Composers
Percy Faith - Swing Low in Hi Fi (1956) GMB
Best Romantic Love Songs Collection 70s 80s 90s - Songs Perfect For Falling in Love Of All Time
ULTIMA ORĂ
A murit Luchi Marinescu! Dumnezeu să o odihnească în pace!
Cântăreaţa de muzică uşoară Lucky Marinescu, una dintre cele mai difuzate şi apreciate voci ale anilor '70, a murit miercuri dimineaţă, la vârsta de 83 de ani. ŞTIRI PE ACEEAŞI TEMĂ Alexandru Arşinel a fost externat: „Am avut noroc, mi-aş dori ca ... „Lucky Marinescu, o mare voce a muzicii uşoare româneşti din anii ’70, s-a stins din viaţă în dimineaţă zilei de 10 ianuarie, în urma unei suferinţe îndelungate. O voce unică, un adevărat simbol al muzicii româneşti, Lucky Marinescu a trăit prin muzică şi pentru muzică. Amintirea ei va dăinui peste ani în inimile şi sufletele noastre“, a transmis fiul său, Lawrence Marinescu, din Statele Unite ale Americii, potrivit News.ro. Lucreţia „Lucky“ Marinescu s-a născut pe 12 iulie 1934 în oraşul Cahul, atunci România, azi în Republica Moldova. În anul 1940 familia ei s-a stabilit la Cluj-Napoca, iar artista şi-a făcut studiile la Liceul „Sfânta Tereza“, după care a urmat cursurile Conservatorului „Gheorghe Dima“. A debutat la Teatrul de Operetă şi mai apoi şi-a continuat activitatea la Teatrul de Revistă „Contantin Tănase“ şi la Teatrul „Savoy“ din Bucureşti. Între anii 1972 şi 1973, Lucky Marinescu a făcut parte din echipa artistică a Teatrului „Ion Vasilescu“ din Bucureşti alături de care a făcut turnee în Europa. A cântat pe scene mari ale lumii, printre care Olympia din Paris, Teatrul de Revisă Bobino (Montparnasse, Paris), Oktiabriskaya (Moscova), Lucerna (Praga), Teatrul de Vară (Roma), Palatul Culturii (Varşovia), Friedrichstadtpalast (Berlin).
Este cunoscută pentru interpretare unor piese precum „Replici“, compusă de Laurenţiu Profeta, pe care a cântat-o în duet cu Cornel Constantiniu, „Ce-ţi doresc eu ţie dulce Românie“, „M-am născut în România“ şi „Aşa începe dragostea“. De asemenea, a realizat duete de succes cu Aurelian Andreescu, Cornel Constantiniu şi Dan Spătaru. Lucky Marinescu a lansat albumele „Melodii de neuitat“ (1999), „Cele mai frumoase melodii“ (2000), „Cântec drag“ (2003), „Nu mă uita, Lucky“ şi „Cuvinte de iubire“ (2008).
POEZIE 13 Ianuarie
George Petcu
Biografie
George
Petcu (n. 13
ianuarie 1917 în Grindu, județul Ialomița - d. 19 mai 1939, Grindu) a fost un poet român interbelic.
George
Petcu s-a născut pe data de 13
ianuarie 1917 în Grindu, Ialomița. După absolvirea școlii primare din satul natal, a urmat
cursurile Liceului Militar de la Mănăstirea Dealu pe care le-a absolvit
în 1937. Între anii 1937-1939 a fost student al
Facultății de Litere și Filologie din cadrul Universității din București. S-a stins prematur, pe data de 19 mai 1939, și a fost îngropat în cimitirul din Grindu.
George Petcu a debutat
în revista Ancheta care apărea la Târgoviște, în acceași perioadă în care debutau
poeții Virgil Carianopol, Stefan Baciu, Radu Gyr, Gelu Naum, Ion Sofia Manolescu. A
colaborat la revistele Pământul (Călărași), Hotarul (Arad), Festival (Silistra), Decalogul (Brașov), Revista scriitoarelor și scriitorilor
români (București).
A debutat editorial
în 1936 cu volumul de versuri Tălmăciri din mine,
publicat la Editura Pământul din Călărași. În 1938, îi apare un al
doilea volum intitulat Fata morgana la Editura librăriei Pavel
Suru din București.
Volume antume
Volume postume
·
1998 - Cântece
de stepă, antologie ale celor mai frumoase poezii ale lui George
Petcu, antologator Marin
Cosmescu Delasabar, Editura
Star Tipp, Slobozia.
NOAPTEA DE BOBOTEAZĂ
«Prin
oglinzile putrede de somn,
Albă să treci,
Zornăind aurăriile reci… »
Lumânări suiau lebede stinse !
Pierdute zăpezi, linişti ninse
Tremurau în raiuri de oglinzi…
Liniştea creşte –muşchi verde –pe grinzi !
Păsări obosite cădeau, lin, la fereastră.
Timpul se făcuse melc în seara albastră…
Cerurile erau aşa de aproape,
Aşa de aproape !
Duhul sfânt a umblat toată noaptea pe ape…
A trâmbiţat cocoşul a treia oară…
Pe unde întârzii, nenuntită fecioară ?
Ce vânturi s-au abătut prin oglinzi,
Nălucă din lespezi, de nu te desprinzi ?
Prin sticlele nopţii mă uit aburit :
Mări negre foşnesc în ajurul cernit !
Şi-n timp ce –arc alb –peste lume,
Trist lunecă,
Steaua albastră…în oglinzi se întunecă…
Dan
Botta, poet, eseist și dramaturg român
Cântul ştimelor mării
În apele noastre
Dorm stele albastre,
Dorm linişti albastre.
Ci vino, ci vino
Şi fruntea-ţi închin-o
Şi umbra-ţi închin-o,
În pajiştea lină,
În floarea senină,
A apei lumină.
Ci vino,-ntre stânci
Dorm stele adânci,
Dorm patimi adânci.
Ci vino să plângi,
Să plângi,
Să te frângi,
Să dormi sub reci maluri,
În foşnet de valuri,
În zvon de cavaluri.
Ci vino, ci vino,
Inima-ţi închin-o,
Patima-ţi închin-o.
Aici gândul moare,
Inima nu doare,
Lacrima nu doare.
Aici toate cântă,
Cântă,
Şi se-ncântă,
Toate se alină,
În floarea senină
A apei lumină.
Dincolo de
Dincolo de vântul turbat,
De vântul spre care se-avântă-n văzduh ciocârlanul beat,
Bate zice-se vântul din Rai.
De boarea lui dulce fulgerat cazi pe plai.
Acolo, acolo m-aş fi suit,
Până-acolo aş fi îndrăznit.
Un bucium sună departe
Un bucium sună departe, departe,
Tristeţea serii ori a zilei moarte,
Tristeţea vieţii ori a lumii moarte.
E atâta linişte acum, încât parc-ar ninge;
Cine ivărul odăii mele parc-ar atinge,
Cine intră atât de uşor încât nici nu-l atinge?
O umbră în faţa uşii mele adastă,
Îi văd chipul în seara albastră,
Cu degetul pe buze cum adastă.
Încerc să strig vocea mi se-neacă-n piept,
Încerc să strig. Aş vrea să mă deştept.
Deşi nu visez, parcă aş vrea să mă deştept.
Liniştea e atât de cumplită peste tot,
Aş striga, m-aş ridica, dar nu pot,
Aş izgoni cumplita umbră, dar nu pot.
Şi ochii mei se pătrund de trista-i faţă,
Şi ochii mei se îneacă în trista-i faţă,
Şi încetul cu încetul mă înfăşoară ca-ntr-o ceaţă.
Un bucium sună departe, departe,
Tristeţea zilei sau a vieţii moarte,
O ştiu, şi gust a vieţii tristă moarte.
Biografie Dan Botta
Dan Botta (n. 26 septembrie 1907, Adjud, m. 13 ianuarie 1958, Bucureşti) a fost un poet, eseist şi traducător român din perioada interbelică. Este fratele lui Emil Botta. Urmează şcoala primară la Adjud şi începe studiile liceale la Liceul Unirea din Focşani, continuându-le la Colegiul Sf. Sava din Bucureşti. Urmează apoi studii universitare clasice (limba latină şi limba greacă) la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, fiind dublu licenţiat în Educaţie Fizică şi Sport. Publică în diverse reviste: Rampa, Gândirea, Vremea, La Nation Roumaine, etc. Participă la conferinţele grupului Criterion şi este cooptat în comitetul de redacţie al revistei, apoi va face parte, sub conducerea sociologului Dimitrie Gusti, din comitetul de direcţie al Enciclopediei României, proiectul debutând în 1938. Pe lângă volumul de versuri Eulalii, a publicat, în timpul vieţii, două volume de eseuri. Restul operelor au apărut postum, în patru volume de Scrieri. Pe lângă opera originală, este şi autor al unor admirabile traduceri din literatura universală: poeziile lui Edgar Allan Poe şi romanul Oile Domnului (A Lã e a Neve), al scriitorului portughez Ferreira de Castro.
Opere publicate
* Eulalii, poeme, 1931
* Limite, eseuri, 1936,
* Charmion sau Despre muzică, 1941
* Scrieri, vol 1-4, 1968
Traduceri din literatura universală
* Ferreira de Castro - Oile Domnului, roman, Editura de Stat pentru Literatura şi Artă, 1955
* Edgar Allan Poe - Scrieri Alese, Editura pentru Literatură Universală, 1963, (cu două variante de traducere artistică a poeziilor, de Emil Gulian şi de Dan Botta)
Bibliografie
* Constantin Ciopraga: Amfiteatru cu poeţi, ediţia a II-a revăzută, Editura Princeps Edit, Iaşi, 2002, ISBN 973-85706-8-9
* Giovanni Rotiroti: Dan Botta, între poiesis şi aisthesis, Editura Pontica, 2001, ISBN 973-9224-51-2
* Mircea Vulcănescu: Dimensiunea românească a existenţei, 1992-1995, Editura Eminescu (ediţie îngrijită de Marin Diaconu şi Zaharia Balinca, cuvânt înainte de Constantin Noica): Vol. 1 - Pentru o nouă spiritualitate filosofică, 1992, ISBN 973-22-0214-9, Vol. 2 - Chipuri spirituale, 1995, ISBN 973-22-0366-8
* Eugen Barbu: O istorie polemică şi antologică a literaturii române de la origini pîna în prezent : Poezia română contemporană, Editura Eminescu, 1975
Dan Botta (n. 26 septembrie 1907, Adjud, m. 13 ianuarie 1958, Bucureşti) a fost un poet, eseist şi traducător român din perioada interbelică. Este fratele lui Emil Botta. Urmează şcoala primară la Adjud şi începe studiile liceale la Liceul Unirea din Focşani, continuându-le la Colegiul Sf. Sava din Bucureşti. Urmează apoi studii universitare clasice (limba latină şi limba greacă) la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti, fiind dublu licenţiat în Educaţie Fizică şi Sport. Publică în diverse reviste: Rampa, Gândirea, Vremea, La Nation Roumaine, etc. Participă la conferinţele grupului Criterion şi este cooptat în comitetul de redacţie al revistei, apoi va face parte, sub conducerea sociologului Dimitrie Gusti, din comitetul de direcţie al Enciclopediei României, proiectul debutând în 1938. Pe lângă volumul de versuri Eulalii, a publicat, în timpul vieţii, două volume de eseuri. Restul operelor au apărut postum, în patru volume de Scrieri. Pe lângă opera originală, este şi autor al unor admirabile traduceri din literatura universală: poeziile lui Edgar Allan Poe şi romanul Oile Domnului (A Lã e a Neve), al scriitorului portughez Ferreira de Castro.
Opere publicate
* Eulalii, poeme, 1931
* Limite, eseuri, 1936,
* Charmion sau Despre muzică, 1941
* Scrieri, vol 1-4, 1968
Traduceri din literatura universală
* Ferreira de Castro - Oile Domnului, roman, Editura de Stat pentru Literatura şi Artă, 1955
* Edgar Allan Poe - Scrieri Alese, Editura pentru Literatură Universală, 1963, (cu două variante de traducere artistică a poeziilor, de Emil Gulian şi de Dan Botta)
Bibliografie
* Constantin Ciopraga: Amfiteatru cu poeţi, ediţia a II-a revăzută, Editura Princeps Edit, Iaşi, 2002, ISBN 973-85706-8-9
* Giovanni Rotiroti: Dan Botta, între poiesis şi aisthesis, Editura Pontica, 2001, ISBN 973-9224-51-2
* Mircea Vulcănescu: Dimensiunea românească a existenţei, 1992-1995, Editura Eminescu (ediţie îngrijită de Marin Diaconu şi Zaharia Balinca, cuvânt înainte de Constantin Noica): Vol. 1 - Pentru o nouă spiritualitate filosofică, 1992, ISBN 973-22-0214-9, Vol. 2 - Chipuri spirituale, 1995, ISBN 973-22-0366-8
* Eugen Barbu: O istorie polemică şi antologică a literaturii române de la origini pîna în prezent : Poezia română contemporană, Editura Eminescu, 1975
Sorin Holban, prozator și poet român
HOLBAN Sorin, se naste la 6 febr. 1933, Iasi.
Prozator si poet.
Licentiat al Facultatii de Lb. si Literatura Romana a Univ. din Bucuresti.
Lucreaza in presa din 1950; redactor la ziarul Informatia Bucuresthdui, in paginile caruia semneaza reportaje, anchete si comentarii.
Autor al volum de nuvele Te urasc, iubita mea (1976), urmat de volum de versuri Cu tango inainte (1982) si de romanul Iarna cand au murit cangurii (1984).
A scris, in colab. cu fratele sau, Nicolae Hol-ban, piesa de teatru Apa vie.
Dupa ce a practicat multi ani jurnalismul, Sorin Holban a debutat ca prozator cu un volum de nuvele. Te urasc, iubita mea (1976). scris cu acuratete si chiar cu siguranta stilistica, lipsit insa de profunzime si nedepasind cliseele puse in circulatie de literatura epocii. Citeva episoade par secvente dintr-un roman despre obsedantul deceniu, prezentate inlr-un mod tendentios, dintr-o perspectiva ideologizata.
Cu toate acestea, nuvelele nu intra in categoria asa-zisei proze politice de mare audienta in anii '70-'80, caci preferintele lui Sorin Holban se indreapta mai curind spre literatura sentimentala, cu tineri veseli si prietenosi, participind cu insufletire la micile evenimente cotidiene, lipsiti, in general, de interes pentru marile probleme istorice, politice, sociale ce-i framintasera pe cei din prima generatie postbelica. Sorin Holban scrie o literatura de vacanta marcata de gratuitate, abtinindu-se sa ridice, intr-un climat de liniste si impacare, idei grave, urgente, insolubile. Discursive si insuficient diferentiate stilistic, poeziile din Cu tango inainte (1982) au fost scrise sub influenta lui Eugen Jebeleanu si a lui Adrian Paunescu, avind ca teme razboiul, lagarele de concentrare, crimele nazistilor etc Sint versurile unui om „multumit de viata" (Pasarea spaimei), care, avind prilejul sa calatoreasca in Polonia, de pilda, rememoreaza citeva dintre ororile istoriei contemporane, fericit ca traieste intr-un alt timp, ca poate gusta fara opreliste din nevinovatele placeri ale vietii zilnice.
Romanul Iarna cind au murit cangurii (1984) e o scriere agreabila, de consum, ce se citeste cu placere, caci umorul izbuteste nu o data sa invioreze lectura, dizolvind contradictiile dintre personaje pina la anularea posibilelor surse de conflict. Eroii sint aceiasi tineri ce se persifleaza in joaca unii pe altii, schimba ironii lipsite de rautate, care au ca unic scop sa le puna in evidenta agerimea spiritului. Sint mereu gata sa intoarca lucrurile in comedie, sa se joace cu problemele cele mai grave, dovedind o jovialitate nu numai nestapinita, dar si inepuizabila. Pe scurt, romanul e o fantezie umoristica aglu-tinind elemente de paiaterie, teatru de marionete etc. si facind din amuzament valoarea suprema a existentei. Se simte in intreg cuprinsul cartii o surda aversiune fata de latura solemna, grava a vietii. Pentru eroii lui Sorin Holban a fi serios pare un indiciu sigur de marginire sau chiar de obtuzitate. Simpatia autorului se indreapta in mod vadit spre spiritele ironice, ludice. care stiu sa relativizeze totul prin ris. Nu e nihilism in atitudinea lor, caci exista chiar si pentru acesti oameni un lucru cu care nu se poate glumi: iubirea. Undee vorba de iubire nu mai incape umorul.
Ca urmare, paginile consacrate acestui subiect dezvaluie deseori un sentimentalism de-a dreptul adolescentin. Autorul insusi semnaleaza ca prototipurile eroilor sai se afla in lumea filmului, a spectacolelor de divertisment, a vedetelor, dar si in literatura comica a lui I. L. Caiagiale, G. Topirceanu, Haaek, Urmuz", Ion Baiesu. Pentru cei doi naratori, care iau cuvintul pe rind in roman, batrinetea inseamna, de obicei, senilitate. in viziunea lor, batrinii sint ridicoli, apar caricaturizati, ilustrind cealalta dimensiune estetica a romanului: grotescul. Pendulind intre umor si grotesc, scrierile lui Sorin Holban (mai putin versurile) se intorc la vechile izvoare, desfundate in anii '70, ale literaturii sentimentale.
Prozator si poet.
Licentiat al Facultatii de Lb. si Literatura Romana a Univ. din Bucuresti.
Lucreaza in presa din 1950; redactor la ziarul Informatia Bucuresthdui, in paginile caruia semneaza reportaje, anchete si comentarii.
Autor al volum de nuvele Te urasc, iubita mea (1976), urmat de volum de versuri Cu tango inainte (1982) si de romanul Iarna cand au murit cangurii (1984).
A scris, in colab. cu fratele sau, Nicolae Hol-ban, piesa de teatru Apa vie.
Dupa ce a practicat multi ani jurnalismul, Sorin Holban a debutat ca prozator cu un volum de nuvele. Te urasc, iubita mea (1976). scris cu acuratete si chiar cu siguranta stilistica, lipsit insa de profunzime si nedepasind cliseele puse in circulatie de literatura epocii. Citeva episoade par secvente dintr-un roman despre obsedantul deceniu, prezentate inlr-un mod tendentios, dintr-o perspectiva ideologizata.
Cu toate acestea, nuvelele nu intra in categoria asa-zisei proze politice de mare audienta in anii '70-'80, caci preferintele lui Sorin Holban se indreapta mai curind spre literatura sentimentala, cu tineri veseli si prietenosi, participind cu insufletire la micile evenimente cotidiene, lipsiti, in general, de interes pentru marile probleme istorice, politice, sociale ce-i framintasera pe cei din prima generatie postbelica. Sorin Holban scrie o literatura de vacanta marcata de gratuitate, abtinindu-se sa ridice, intr-un climat de liniste si impacare, idei grave, urgente, insolubile. Discursive si insuficient diferentiate stilistic, poeziile din Cu tango inainte (1982) au fost scrise sub influenta lui Eugen Jebeleanu si a lui Adrian Paunescu, avind ca teme razboiul, lagarele de concentrare, crimele nazistilor etc Sint versurile unui om „multumit de viata" (Pasarea spaimei), care, avind prilejul sa calatoreasca in Polonia, de pilda, rememoreaza citeva dintre ororile istoriei contemporane, fericit ca traieste intr-un alt timp, ca poate gusta fara opreliste din nevinovatele placeri ale vietii zilnice.
Romanul Iarna cind au murit cangurii (1984) e o scriere agreabila, de consum, ce se citeste cu placere, caci umorul izbuteste nu o data sa invioreze lectura, dizolvind contradictiile dintre personaje pina la anularea posibilelor surse de conflict. Eroii sint aceiasi tineri ce se persifleaza in joaca unii pe altii, schimba ironii lipsite de rautate, care au ca unic scop sa le puna in evidenta agerimea spiritului. Sint mereu gata sa intoarca lucrurile in comedie, sa se joace cu problemele cele mai grave, dovedind o jovialitate nu numai nestapinita, dar si inepuizabila. Pe scurt, romanul e o fantezie umoristica aglu-tinind elemente de paiaterie, teatru de marionete etc. si facind din amuzament valoarea suprema a existentei. Se simte in intreg cuprinsul cartii o surda aversiune fata de latura solemna, grava a vietii. Pentru eroii lui Sorin Holban a fi serios pare un indiciu sigur de marginire sau chiar de obtuzitate. Simpatia autorului se indreapta in mod vadit spre spiritele ironice, ludice. care stiu sa relativizeze totul prin ris. Nu e nihilism in atitudinea lor, caci exista chiar si pentru acesti oameni un lucru cu care nu se poate glumi: iubirea. Undee vorba de iubire nu mai incape umorul.
Ca urmare, paginile consacrate acestui subiect dezvaluie deseori un sentimentalism de-a dreptul adolescentin. Autorul insusi semnaleaza ca prototipurile eroilor sai se afla in lumea filmului, a spectacolelor de divertisment, a vedetelor, dar si in literatura comica a lui I. L. Caiagiale, G. Topirceanu, Haaek, Urmuz", Ion Baiesu. Pentru cei doi naratori, care iau cuvintul pe rind in roman, batrinetea inseamna, de obicei, senilitate. in viziunea lor, batrinii sint ridicoli, apar caricaturizati, ilustrind cealalta dimensiune estetica a romanului: grotescul. Pendulind intre umor si grotesc, scrierile lui Sorin Holban (mai putin versurile) se intorc la vechile izvoare, desfundate in anii '70, ale literaturii sentimentale.
OPERA:
Te urasc, iubita mea, nuvele. Bucuresti, 1976; Cu tango inainte, versuri. Bucuresti, 1982; Iarna cind au murit cangurii, roman, Bucuresti, 1984. |
REFERINTE CRITICE:
I. Buduca, in Amfiteatru, nr. 3, 1977; L. Ulici, in Romania literara, nr. 14, 1977; N. Ciobanu, in Luceafarul, nr. 25, 1983; Sultana Craia, ibidem, nr. 49, 1985; H. Zalis, in Romania literara, nr. 41, 1985. |
TEATRU/FILM 13 Ianuarie
Nevestele vesele din
Windsor de W Shakespeare
Cu Mihai Fotino
Cu Toni Tecuceanu
GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 13 Ianuarie
Scenete umoristice cu Mișu Fotino
SFATURI UTILE 13
Ianuarie
Cele mai eficiente moduri prin care poti neutraliza mirosul neplacut de urina:
1. Spala bine covorasul din baie.
Este destul de evident, dar vom trece in revista si acest aspect. Covorasul
de langa vasul WC-ului trebuie spalat zdravan sau inlocuit cu unul nou.
2. Demonteaza capacul WC-ului si curata-l periodic.
Capacele pentru WC nu sunt deloc scumpe, asa ca daca plasticul capacului
vechi este impregnat cu mizerie, cumpara un capac nou! Ideal ar fi sa
investesti intr-un set nou cu amortizor, care previne trantirea capacului la
inchidere. Exista si seturi dotate cu balamale retractabile, care inlesnesc
desfacerea si curatarea colacului si a capacului.
3. Curata garniturile vasului toaletei si, daca este necesar,
inlocuieste-le cu alte noi.
Garniturile se tocesc in timp, iar patrunderea mizeriei in crapaturi face
imposibila indepartarea mirosurilor.
4. Foloseste acest detergent pentru baie preparat in casa.
Poti folosi acest detergent pentru curatarea gresiei si a suprafetelor din
linoleum. Detergentul nu trebuie folosit pe suprafetele din lemn. Detergentul
este perisabil si trebuie preparat inainte de fiecare folosire. .
- 4 litri de apa fierbinte
- 1/4 cana de otet
- 1/4 cana de bicarbonat de sodiu
- un dop de detergent de vase lichid
Instructiuni:
Amesteca bine toate ingredientele, apoi foloseste un burete ca sa intinzi
si sa freci detergentul pe suprafata podelei si pe piciorul vasului de WC.
Freaca bine si garniturile toaletei si rosturile gresiei. Lasa detergentul sa
actioneze pe suprafete timp de cateva minute, apoi clateste cu apa.
5. Prepara acest excelent absorbant:
Ai nevoie de urmatoarele ingrediente:
- Un borcan din sticla.
- Bicarbonat de sodiu.
- 3-5 cuisoare.
- cateva picaturi de ulei esential la alegere
- O bucata de tul sau de alt material textil similar.
Instructiuni:
Umple borcanul pe jumatate cu bicarbonat de sodiu, adauga cuisoarele si
cateva picaturi de ulei esential. In urma, acopera gura borcanului cu bucata de
tul sau cu un alt material subtire si vaporos, si fixeaza materialul textil cu
banda adeziva. Absorbantul neutralizeaza toate mirosurile neplacute din baie si
din alte incaperi ale locuintei.
GÂNDURI PESTE TIMP 13
Ianuarie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu