MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU
JOI 25 OCTOMBRIE 2018
Bună
dimineața, prieteni!
Am plăcerea a vă anunța că
astăzi avem o mare sărbătoare în familie: împlinim 46 ani de la căsătoria
civilă!
ISTORIE PE ZILE 25 Octombrie
Evenimente
·
1147: O armată a cruciaților sub conducerea
lui Conrad al III - lea al Germaniei, este învinsă în bătălia de la Dorylaeum
de către trupele Sultanatului de Rum, un stat care a existat între anii
1037–1194, cu capitala la Niceea (apoi la Iconium), continuator direct al
imperiului turcic Selgiuk, numit uneori si Sultanatul Konya (sau
Sultanatul de Iconium). Termenul de Rum vine de la
cuvântul arab folosit pentru a denumi Imperiul Roman. Turcii selgiucizi l-au
denumit Sultanatul de Rum deoarece s-au stabilit pe teritoriul considerat
mult timp roman sau bizantin de către musulmani. Conrad al III-lea al Germaniei (n. 1093 – d. 15 februarie
1152) a fost primul rege al Germaniei aparținând dinastiei de Hohenstaufen. În
1147, Conrad l-a auzit pe Sfântul Bernard de ClairvauX propovăduind
Cruciada a II-a la Speyer și s-a lăsat convins să se alăture
regelui Ludovic al VII-lea al Frantei într-o nouă expediție în
Tara Sfanta. Înainte de a pleca, i-a pus pe nobili să îl aleagă și încoroneze
ca rege pe fiul său, Henric Berengar, rezolvând astfel și problema
succesiunii, în cazul producerii unor evenimente nefericite în timpul
Cruciadei. Armata sa număra 20.000 de oameni și a pornit pe ruta de uscat,
traversînd Ungaria și provocând unele tulburări în teritoriile
bizantine străbătute. Trupele au ajuns până la urmă la
Constantinopol către septembrie 1147, înaintea celor venite din
Franta. Conrad nu a urmat drumul
de-a lungul coastei Asiei Mici prin teritoriul deținut de
creștini (și pe unde trimisese pe cei mai mulți dintre non-combatanți), ci a
preferat să străbată direct prin Anatolia. La 25 octombrie 1147, armata sa a fost atrasă în capcană și înfrântă de
către turcii selgiucizi în batalia de la Doylaeum. Conrad și
cei mai mulți dintre cavaleri au reușit să scape, însă majoritatea
infanteriștilor a fost fie ucisă, fie capturată. Restul de 2.000 de oameni
rămași din armata germană s-a retras cu greu la Niceea, unde mulți dintre
supraviețuitori au dezertat și au căutat să se întoarcă acasă. El și puținii însoțitori rămași a
trebuit să fie escortați de către cruciații francezi până la
Lopadyum (astăzi, Ulubat), unde s-au raliat principalei armate franceze
comandate de regele Ludovic al VII-lea.
·
1147: In timpul Reconquistei, ia
sfarsit asediul Lisabonei (inceput la 1 iulie), acest
important oraș intrand sub controlul definitiv al portughezilor
crestini dupa alungarea arabilor musulmani. Căderea
Edessei în 1144 a condus la o cerere pentru o nouă cruciadă din partea
Papei Eugen al III-lea. În primăvara anului 1147, Papa a autorizat
cruciada antimusulmana în Peninsula Iberică. În mai
1147, un contingent de cruciati a plecat de la Dartmouth din Anglia. Ei ar fi dorit să navigheze
direct în Țara Sfântă, dar vremea proasta i-a obligat sa acosteze
pe coasta portugheză, la nordul orașului Porto la 16 iunie, 1147. Cruciații
au fost de acord sa-i ajute pe portughezi in atacul asupra Lisabonei. Asediul a început la 1 iulie Dupa
patru luni, conducătorii mauri au fost de acord să se predea la 24 octombrie,
în primul rând din cauza foametei care izbucnise în oraș. Multi
dintre cruciați au ramas în orașul nou capturat, dar unii dintre ei
si- au continuat drumul în Țara Sfântă. Lisabona
avea sa devina în cele din urmă capitala Regatului Portugaliei, în anul
1255.
·
1415: Războiul de O Sută de Ani: Armata lui Henric al V-lea al Angliei a înfrânt armata
franceză în Bătălia de la Azincourt. La Azincourt, la nord de Somme, cavaleria nobilimii franceze nu a putut
contracara arcasii armatei engleze, in cea mai mare parte galezi, cu toate ca,
potrivit unor surse, armata franceza (30000 de oameni) depasea cu mult
numeric, pe cea engleza (6 mii de oameni). Multi cavaleri au fost
luați prizonieri. Cu batalia de la Azincurt ia sfarsit epoca suprematiei
cavaleriei pe campurile de lupta, crescand decisiv importanta armelor care
lovesc de la distanta.
·
1529: Regele Henric al VIII-lea al Angliei îl demite pe
cardinalul Thomas Wolsey din funcția de
cancelar, deoarece acesta refuzase să legitimizeze relația suveranului cu Anne Boleyn.
·
1632: Matei Basarab înfrînge pe Radu
Alexandru Iliaş în lupta de lîngă mănăstirea Plumbuita şi capătă, în cele din
urmă, domnia de la sultan (23 februarie 1633). A
fost înmormîntat la Tîrgovişte, iar mai tîrziu oasele i-au fost aduse la
Mănăstirea Arnota. Matei Basarab (uneori și
Matei Brâncoveanu, n. 1580, Brâncoveni – d. 9 aprilie 1654), domnul Țării
Românești între 1632 și 1654. Domnia i-a fost marcată de confruntări cu Vasile
Lupu, domnul Moldovei. Pe plan cultural, Matei Basarab a ctitorit și a refăcut
o seamă de lăcașuri de cult. Sfârșitul domniei a fost caracterizat de o slăbire
a autorității domnești în raport cu mercenarii seimeni, care avea să ducă la
Răscoala seimenilor din timpul lui Constantin Șerban.
·
1854: În timpul războiului Crimeii, în Bătălia de
la Balaklava, are loc dezastruoasa șarjă a cavaleriei ușoare britanice
impotriva pozitiilor armatei ruse. Brigada de cavalerie ușoară a primit
ordinul să atace inamicul un ordin prost conceput, care avea să ducă la
dezastruoasa sarja a cavaleriei usoare care a fost salvată de la
distrugere totală de intervenția rezervelor britanice și franceze. Bătălia s-a terminat fără vreun rezultat
strategic important, amândouă părțile rămânând în posesia tunurilor proprii,
reîntorcându-se pe pozițiile de plecare. Aliații au pierdut 350 de britanici,
250 de francezi și un număr necunoscut de turci, iar rușii au suferit piederi
de la câteva sute la 1.000 de oameni.
·
1917: La 25 octombrie după calendarul
iulian încă în uz la acea vreme în Rusia, sau 7 noiembrie, după
calendarul gregorian, grupări militare conduse de liderul bolsevic Vladimir
Ilici Ulianov (Lenin), au înlăturat de la putere guvernul provizoriu al lui
Alexandr Kerenski, aproape fără vărsare de sânge. Bolșevicii au preluat
controlul principalelor puncte din capitala Petrograd întâmpinând o slabă
opoziție. Acțiunea, condusă de Vladimir Antonov – Ovseenko, a întâmpinat o
rezistență minimă, majoritatea locuitorilor orașului aflând de evenimente
abia a doua zi, din ziar. Palatul era apărat de cazaci
„batalionul de femei” și de cadeți (elevi ai unei școli militare). Ziua de 7 noiembrie a devenit data oficială
la care se sărbătorește revoluția. Istoria oficială din URSS a descris
evenimentele ca mult mai dramatice decât au fost în realitate. Propaganda oficiala arăta o uriașă năvală
populară asupra Palatului de Iarnă, urmata de lupte crâncene. În realitate insurgenții bolșevici au
întâmpinat o rezistență redusă, astfel încât au putut pur și simplu să intre la
pas prin poarta clădirii și să o ia în stăpânire. După ocuparea sediului guvernului (Palatul de
Iarnă), ordinea și organizarea detașamentelor de soldați și muncitori înarmați
ai bolșevicilor, câtă a fost ea la început, s-a volatilizat brusc (mai
multe zile și chiar săptămâni!), atunci când în pivnițele clădirii a fost
descoperită una dintre cele mai vaste rezerve de vechi vinuri de marcă și băuturi
alcoolice care exista în lume la acel moment, și care aparținuseră fostului
țar. Așa cum se întamplă adesea
în siajul unor rebeliuni reușite, beția generalizată în oraș a degenerat rapid
în jaf, distrugeri, violuri și crimă.
·
1920: Se finalizează Congresul Ostaşilor
Moldovei, prezidat de Vasile Cijevschi, în cadrul căruia a fost proclamată
autonomia Basarabiei Ţariste fata de Imperiul Rus. La 20-25 octombrie 1920 avut
loc, în Casa eparhială din Chişinău, Congresul Ostaşilor Moldoveni, prezidat de
Vasile Cijevschi, în cadrul căruia a fost proclamată autonomia Basarabiei
Ţariste fata de Imperiul Rus şi convocat organul suprem – Sfatul Ţării. Vasile
Cijevschi (n. 17 octombrie 1880, com. Zaim, jud. Tighina – d. 14 iulie 1931) a
fost delegat în Sfatul Ţării de Congresul Ostaşilor Moldoveni cu mandat din 21
noiembrie 1917 pînă la 27 noiembrie 1918. La 27 martie 1918, Vasile Cijevshi a
votat pentru Unirea Republicii Democrate Moldoveneşti, succesoarea de drept a
Basarabiei Ţariste, cu România.
·
1927: În urma scufundării
vaporului de lux italian Principessa Mafalda în apropierea
orașului Porto Seguro (Brazilia), 312
persoane își pierd viața.
·
1935: A avut loc, la Opera Română, premiera operei bufe
„O noapte furtunoasă” de Paul Constantinescu (libretul dupaI.L. Caragiale), sub bagheta lui Ionel Perlea.
·
1944: În al
doilea război mondial, armata română intră în orașul Carei,
preluând controlul asupra întregului teritoriu pierdut în urma Dictatului de la Viena din 1940 Bătălia
de la Carei reprezintă ultima etapă de eliberare a
teritoriului actual al României, în cadrul celui de-al Doilea Război Mondial.
La 25 octombrie 1944 au fost eliberate orașele Carei și Satu Mare, fiind anulat
de facto Dictatul de la Viena. Printr-un decret din 1959, această zi a fost instituită ca
Ziua Armatei Române. După această bătălie, armata română participă în
continuare pe Frontul de vest, contribuind la eliberarea Ungariei și
Cehoslovaciei de sub ocupația Germaniei naziste. În amintirea acestei lupte, în
centrul orașului Carei a fost ridicat Monumentul ostașului român. Inaugurat în
1964, complexul monumental este opera sculptorului Vida Gheza și a arhitectului
Anton Dâmboianu.
·
1971: Cu Rezoluția ONU
2758, Republica Populară Chineză se alătură Organizației Națiunilor Unite. De atunci Taiwanul nu mai este
reprezentat în ONU.
·
1983: Forțele
militare americane au invadat
statul Grenada, șase zile după ce primul
ministru Maurice Bishop și câțiva
susținători ai acestuia au fost executați în timpul unei lovituri de stat.
·
1999: A avut loc primul
transplant de cord, efectuat la Spitalul de Urgență Floreasca de o echipă de
medici condusă de conf. dr. Șerban Brădișteanu.
Nașteri
·
1692: S-a nascut Elisabeta de Parma a doua
soție a regelui Filip al V-lea al Spaniei; (d. 1766). A exercitat o mare
influență asupra politicii externe a Spaniei, principala putere a lumii in
acele timpuri.
·
1825: S-a născut compozitorul austriac Johann
Strauss (fiul), supranumit regele valsului; (m. 3 iunie 1899).
·
1838: S-a nascut compozitorul
francez Georges Bizet (Alexandre Cesar Leopold Georges Bizet);
(“Carmen”); (d.3.06.1875).
·
1888: S-a născut Richard Evelyn Byrd, amiral şi
explorator american (m. 11 martie 1957), prima persoană care a atins
Polul Nord pe calea aerului.
·
1896: Aurel Jiquidi, grafician român
(d. 1962). Jiquidi a fost student la Școala de Arte Frumoase din București și, de
asemenea, a studiat la Paris și Roma (1920). La sfarsitul anilor 1920, el
a inceput sa lucreze pentru presa româneasca. El a compus o serie de desene
despre răscoala țărănească din 1907 și, de asemenea, opere literare ilustrate
de I. Creangă și Sadoveanu M. Lui Jiquidi i-a fost decernat Premiul
de Stat al Republicii Socialiste România. Aurel Jiquidi
(n. 25 octombrie 1896, București – d. 4 februarie 1962, București), pictor și
grafician român, fiul graficianului Constantin Jiquidi (1865 – 1899). Lucrările
sale sunt inspirate din realitățile sociale ale primei jumătăți a secolului 20.
Jiquidi a fost student la Școala de Arte Frumoase din București și, de
asemenea, a studiat la Paris și Roma (1920). La sfarsitul anilor 1920, el a
inceput sa lucreze pentru presa româneasca. El a compus o serie de desene
despre răscoala țărănească din 1907 și, de asemenea, opere literare ilustrate
de I. Creangă și Sadoveanu M. Lui Jiquidi i-a fost decernat Premiul de Stat al
Republicii Socialiste România.
·
1913: Klaus Barbie, politician german
(„Șeful Gestapoului din Lyon“). Nikolaus
‘Klaus’ Barbie,supranumit si “Macelarul din Lyon”, a fost judecat si
condamnat in Franta pentru crime de razboi. A murit pe 25 septembrie 1991.
·
1921: S-a nascut la Sinaia, Mihai
I, ultimul rege al Romaniei. A domnit în două rânduri, între 20
iulie 1927 și 8 iunie 1930, precum și între 6 septembrie 1940 și 30 decembrie
1947. A moștenit de la naștere titlurile de principe al României și principe
de Hohenzollern-Sigmaringen (la care a renunțat mai târziu). A
devenit pentru prima dată rege în 1927, după moartea
bunicului său Ferdinand I, întrucât tatăl său renuntase la tron și
rămăsese în străinătate. Minor fiind, atribuțiile regale erau îndeplinite de o
regență, pana la întoarcerea inopinată și ilegală din iunie 1930 a tatalui
sau, Carol al II-lea, care nu a intmpinat rezistență. Detronat de tatăl
său, Mihai a primit titlul creat ad-hoc deMare Voievod de Alba-Iulia. La 6 septembrie 1940, Carol al II-lea a fost
obligat de noul prim-ministru, generalul Ion Antonescu, să abdice și să
părăsească țara,tronul revenindu-i a doua oară lui Mihai. In timpul Statului
National – Legionar si apoi sub regimul autoritar al lui Antonescu,
regele Mihai nu a avut nici o putere reală de decizie, fiind în
permanență sub supravegherea serviciilor de informații. Nu a fost informat în
prealabil asupra intrării României în războiul mondial alături de
Germania nazistă. Când balanța războiului s-a întors și forțele
sovietice au pătruns pe teritoriul României, regele Mihai a decis să
salveze ce se mai putea salva și a înfăptuit sprijinit de partidele istorice si
de comunisti la 23 august 1944 o lovitura de stat in urma careia Ion
Antonescu a fost arestat și a fost restaurata Constitutia
democratica din 1923. Dupa
fraudarea de catre comunisti in 1946, anul 1947 a marcat
interzicerea și decapitarea Partidului National -Taranesc. La sfârșitul anului a venit rândul
instituției monarhice să fie înlăturată: pe 30 decembrie 1947 regele a fost
constrâns să semneze decretul de abdicare,în aceeași zi fiind proclamată
Republica Populara. În ianuarie
a plecat în exil, unde a încercat să pledeze cauza țării sale, însă s-a izbit
de un zid al obtuzității. S-a căsătorit cu principesa Ana de Bourbon – Parma
și s-au stabilit după mai multe peregrinări in Elvetia. Cuplul are cinci fiice, principesele
Margareta, Elena, Irina, Sofia și Maria. După Revolutia anticomunista din
1989,a fost oprit de regimul Ion Iliescu să întoarcă în țară, cu excepția
Paștelui din 1992, când a atras mari mulțimi entuziaste venite să-l vadă.
De-abia sub președinția lui Emil Constantinescu, în 1997, și-a primit înapoi
cetățenia română. Ulterior i-au fost retrocedate și o parte din proprietăți. La
10 mai 2011, pe fondul temerii privind eventuale pretenții ale
Hohenzollernilor germani la șefia Casei Regale române, Mihai a rupt
legăturile istorice și dinastice cu Casa princiară de Hohenzollern-Sigmaringen,
a schimbat numele familiei sale în „al (a) României” și a renunțat la titlurile
conferite lui și familiei sale de către Casa princiară. Potrivit Legii salice de succesiune, cu
valabilitate în ultima constituție democratică a regatului România, cea din
1923, la moartea regelui Mihai, în absența schimbării constituției care
ar necesita restaurarea monarhiei, succesiunea revine familiei de
Hohenzollern-Sigmaringen, șeful acesteia, prințul Karl Friedrich de
Hohenzollern, aflându-se pe prima poziție în ordinea de succesiune. La 30 decembrie 2007, într-o ceremonie
privată, Mihai a promulgat noul statut al Casei Regale, intitulat Normele
fundamentale ale Familiei Regale a României, un act considerat cu
însemnatate eminamente simbolică, în absența aprobării
Parlamentului, în comparație cu Legea vechiului Statut din 1884, pe
care încearcă să îl înlocuiască, act prin care a desemnat-o pe fiica sa,
principesa Margareta drept moștenitoare a Tronului cu titlurile de Principesa
Moștenitoare a României și de Custode al Coroanei României.
Cu aceeași ocazie, Mihai a cerut
parlamentului ca, în cazul în care națiunea română și parlamentul României vor
considera potrivită restaurarea monarhiei, să renunțe la aplicarea Legii salice
de succesiune.
·
1924 - S–a născut actriţa Silvia Ghelan, cu o prestigioasă activitate
la Teatrul Naţional din Cluj. Pe ecran a avut apariţii ocazionale (“Serata”,
“Întunericul alb”).
·
1925 - S–a născut scenograful Mihai Beciu.
·
1925 - S–a născut, la Brăila, pictorul Vasile Parizescu.
·
1927 - S–a născut Jorge Luis Batlle Ibánez, preşedintele
ţării Uruguay.
·
1930 - S–a născut scriitorul american Harold Brodkey, un
autobiograf pasionat (“Sufletul pe fugă”, “O prietenie profană”).
·
1933 - S–a născut Constantin Budişteanu, regizor de film
documentar. Din 1977, lucrează în S.U.A.
·
1937 - S-a născut Jeanne Black, cântăreaţă americană.
·
1942 - S-a născut Helen Reddy, cântăreaţă australiană.
·
1944 - S-a născut Kathy "Taffy" Danoff, vocalistă
americană (Starland Vocal Band).
·
1947 - S-a născut John Hall, baterist britanic (Equals).
·
1948 - S-a născut Glen Tipton, chitarist britanic (Judas
Priest).
·
1953 - S–a născut poetul Dinu Adam.
·
1956 - S-a născut Matthias Jabs, chitarist german
(Scorpions).
·
1963 - S-a născut John Leven, basist norvegian (Europe).
·
1964 - S-a născut Nick Thorp, basist britanic (Curiosity
Kills The Cat).
Decese
·
621: A decedat Papa Bonifaciu al V-lea,
conducator al Bisericii Romei din 23 decembrie 619 si pana la moartea
sa. A restaurat catacomba “San
Nicomede” pe via Nomentana în apropiere de actuala Porta Pia de la Roma. S-a
implicat în activitatea de încreștinarea Angliei și a publicat decretul
papal care acorda bisericii privilegiul de a fi loc de refugiu pentru criminali
și proscriși în general. Papa
Bonifaciu al V-lea a fost înmormântat la Catedrala San Pietro din Roma.
·
686: A decedat printul – poet
Ōtsu (n. 663-25), fiul împăratului Temmu al Japoniei si al printesei OTA. Ca poet, el este cunoscut pentru relația sa epistolara cu Lady Ishikawa. Ōtsu parea un succesor probabil al tatăl său pe tronul imperial,
dar a fost forțatsă se sinucidă in urma unor acuzații false de rebeliune, aduse împotriva lui de către împărăteasa Jito, care urmarea sa-l promoveze succesor la tronul
imperial pe propriul fiu, Printul Kusakabe.
·
1047: A murit
regele Magnus Olafsson (n. cca 1024-1025). Mai
bine cunoscut sub numele de Magnus cel Bun, a
fost regele Norvegiei și rege al Danemarcei. A fost încoronat rege la
vârsta de 11 ani. În 1042, el a fost, de asemenea,
încoronat rege al Danemarcei. Magnus a condus cele două
țări până în 1047, când a murit în circumstanțe
neclare. După moartea sa, regatul său a fost
împărțit între Harald Hardrada în Norvegia
și Sweyn Estridsson în Danemarca.
·
1154: A murit Regele Ştefan al Angliei,
nepotul lui William Cuceritorul Angliei, adesea mentionat de istorici si
ca Ștefan din Blois (franceza: Étienne de Blois ;
(n.cca. 1092).
·
1400: A decedat scriitorul englez Geoffrey
Chaucer, autorul celebrelor „Povestiri din Canterbury”; (n. cca.1343).
·
1895: A decedat Sir Charles (Karl) Halle, pianist
si dirijor german, fondatorul celebrei Halle Orchestra la Manchester, in
Anglia, in anul 1858; (n.11.04.1819).
·
1920: Alexandru I, regele Greciei (1917-1920), în urma unei
infecții a sângelui provocate de mușcătura maimuței favorite (n. 1893)
·
1922 - A murit citologul german Oskar Hertwig, recunoscut
pentru studiile privind transmiterea nucleară a caracterelor ereditare
(n.21.04.1849).
·
1957: A murit Henry Van de Velde, arhitect și
designer belgian; (n. 3 aprilie 1863. Alături de Victor Horta, Van de Welde este considerat unul din
fondatorii și printre cei mai importanți reprezentanți ai stilului și
curentului artistic Art Nouveau din Belgia. Henry Van de Velde a petrecut cea mai mare
parte a vieții sale de maturitate artistică în Germania, având o influență
decisivă asupra arhitecturii și designulului german de la
începutul secolului trecut.
·
1973: A murit Bikila Abebe, celebrul atlet
african din Etiopia; (n.07.08.1932).
·
2001 - A murit Prinţesa Soraya, a doua soţie a şahului
Iranului (n.1932).
·
2002: A încetat din viaţă matematicianul francez
Réné Thom, autorul ”teoriei catastrofelor”; (n. 2 septembrie
1923).
·
2002: A încetat din viaţă actorul irlandez
Richard Harris, interpretul regelui Arthur în filmul “Camelot” din 1967. Harris
a mai interpretat rolul profesorului Dumbledore în “Harry Potter şi Piatra
filosofală” şi în “Harry Potter şi Camera secretelor” (“Această viaţă
sportivă”, “Biblia”, “Robin şi Marian”, “Gladiatorul”, “Contele de Monte
Cristo”); (n. 1 octombrie 1930).
·
2008: Cântăreţul rus Muslim Magomaev (n. 17
august 1942), a încetat din viaţă în urma unei boli îndelungate.
·
2011: Liviu Ciulei, regizor, scenograf,
actor român (n. 1923). A fost peste 10 ani director artistic al Teatrului Bulandra, între anii
1963 – 1974, de unde a fost îndepărtat de cenzura comunistă în urma scandalului
cu premiera „Revizorul”, montată de Lucian Pintilie, care a fost interzisă de a
mai fi reprezentată după doar câteva spectacole. Sub conducerea sa, Teatrul
Bulandra devenise cea mai importantă instituție teatrală a vremii, din Romania.
În perioada regimului comunist, Liviu Ciulei a fost urmărit și denunțat la
Securitate printre altii de către Ion Besoiu și a avut
reclamații făcute de către Radu Beligan la aceeași instituție. A părăsit România în anul 1980, și a lucrat
în multe țări din Europa, precum și în SUA, Canada si Australia. S-a
întors în țară după 1980 regizând o serie de piese celebre. Printre numeroasele distinctii primite de-a
lungul prodigioasei sale cariere, un loc aparte l-a ocupat premiul pentru
regie, la Festivalul cinematografic de la Cannes in anul 1965,
pentru filmul – Padurea Spanzuratilor. A fost căsătorit cu marea
actriță Clody Berthola, cu scenografa Ioana Gardescu și cu jurnalista
Helga Reiter. Fiul celei de-a
treia soții, (fǎcut cu un scriitor din fosta RDG), regizorul Thomas Ciulei, a
devenit fiul lui adoptiv. Trupul său a fost incinerat.
Sărbători
·
în calendarul ortodox: Sf. Mucenici Marcian și Martirie; Sf. Tavita
·
în calendarul greco-catolic: Sf. Marcian și Martiriu († 358, Constantinopol); Sf. Valerian,
martir; Sf. Tabita
RELIGIE
ORTODOXĂ 25 Octombrie
Sf Mc Marcian și Martirie; Sf
Tavita
Sf Mc Marcian și Martirie
Au pătimit în
Constantinopol în vremea împăratului Constanțiu (331-361), care trecuse de
partea arienilor.
Marcian
era citeț (cântăreț), iar Martirie ipodiacon. Amândoi erau ucenicii
Patriarhului Pavel. Sfinții Marcian și Martirie au fost prinși după ce ierarhul
lor a fost exilat și obligați să accepte erezia. Asupritorii, văzând că nu îi
pot face în nici un fel pe cei doi să apostazieze de la dreapta credință, au
poruncit să fie omorâți. Astfel, au suferit moarte martirică pentru numele
Domnului nostru Iisus Hristos.
Sfânta Tavita (sec.
I) Era originară din Iope (azi Iaffa – Palestina).
Mai multe informații despre
Sfânta Tavita aflăm din cartea Faptele Apostolilor 9, 36-42: ‘Iar în Iope era o
uceniță, cu numele Tavita, care, tâlcuindu-se, se zice Căprioară. Aceasta era
plină de fapte bune și de milosteniile pe care le făcea. Și în zilele acelea ea
s-a îmbolnăvit și a murit. Și, scăldând-o, au pus-o în camera de sus. Și fiind
aproape Lida de Iope, ucenicii, auzind că Petru este în Lida, au trimis pe doi
bărbați la el, rugându-l: Nu pregeta să vii până la noi. Și Petru, sculându-se,
a venit cu ei. Când a sosit, l-au dus în camera de sus și l-au înconjurat toate
văduvele, plângând și arătând cămășile și hainele câte le făcea Căprioara, pe
când era cu ele. Și Petru, scoțând afară pe toți, a îngenuncheat și s-a rugat
și, întorcându-se către trup, a zis: Tavita, scoală-te! Iar ea și-a deschis
ochii și, văzând pe Petru, a șezut. Și dându-i mâna, Petru a ridicat-o și,
chemând pe sfinți și pe văduve, le-a dat-o vie. Și s-a făcut cunoscută aceasta
în întreaga Iope și mulți au crezut în Domnul’.
Sfânta
Tavita (Căprioara) a fost înviată de Sfântul Apostol Petru la Iope (Faptele
Apostolilor 9, 39-40), si mai apoi cu pace s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne
mântuieşte pe noi. Amin.
ARTE
25 Octombrie
INVITAȚIE
LA OPERĂ 25 Octombrie
Georges
Bizet
Opera
Carmen – George Bizet
Carmen este o operă cu muzica compusă de Georges Bizet pe
un libret de Henri Meilhac și Ludovic Halévy,
după nuvela omonimă a lui Prosper Mérimée.
Acțiunea
Actul I
Într-o piață din Sevilla, soldații se amuză pe seama
trecătorilor. Le trezește interesul frumoasa Micaëla, o tânără de la țară,
venită să-și caute iubitul, pe Don José. Apar muncitoarele de la manufactura de
tutun. Între ele se remarcă senzuala Carmen, care încearcă să-l provoace pe Don
José. Intâlnirea Micaëlei cu Don José prilejuiește rememorarea amintirilor
legate de satul lor natal. La manufactură izbucnește un scandal, ce culminează
cu arestarea lui Carmen. Ea îl vrăjește pe Don José și, în schimbul
promisiunilor de a-l reîntâlni, acesta o ajută să fugă.
Actul II
La hanul lui Lilas Pastia se întâlnesc, pentru
a petrece, țigani și contrabandiști. Apariția toreadorului Escamillo le
stârnește entuziasmul. Cucerit de farmecul frumoasei Carmen, Escamillo îi
propune să-l urmeze; ea îl așteapta însă pe iubitul ei, Don José. Acesta vine,
iar Carmen cântă și dansează pentru el. Conjunctura nu-i permite lui Don José
să se mai întoarcă la garnizoană, fiind nevoit să se alăture contrabandiștilor.
Actul III
Don José regretă că a dezertat, constatând, în
plus, că nici Carmen nu-l mai iubeste. Aceasta îsi ghiceste în cărți, de unde
afla că va muri curând. Micaëla îi aduce lui Don José vestea iminentei morți a
mamei sale. El va trebui să plece, chinuit însă de gândul că, între timp, Carmen
se îndrăgostise de Escamillo.
Actul IV
Înainte de începerea coridei, Carmen și
Escamillo își mărturisesc iubirea, în timp ce Don José, ascuns, îi urmărește.
Cu toate insistențele lui Don José, Carmen refuză categoric să-l urmeze, iar
el, înnebunit de gelozie, o ucide.
Òpera
Carmen (Georges Bizet) COMPLETA:
MUZICĂ
25 Octombrie
Născuți
în această zi dealungul istoriei:
- 1825: S-a
născut compozitorul austriac Johann Strauss (fiul), supranumit regele
valsului; (m. 3 iunie 1899).
- 1838: S-a
nascut compozitorul francez Georges Bizet (Alexandre Cesar
Leopold Georges Bizet); (“Carmen”); (d.3.06.1875).
- 1937 - S-a
născut Jeanne Black, cântăreaţă americană.
- 1942 - S-a
născut Helen Reddy, cântăreaţă australiană.
- 1944: Jon
Anderson,
cântăreț britanic (Yes)
- 1944 - S-a
născut Kathy "Taffy" Danoff, vocalistă americană (Starland Vocal
Band).
- 1947 - S-a
născut John Hall, baterist britanic (Equals).
- 1948 - S-a
născut Glen Tipton, chitarist britanic (Judas Priest).
- 1950: Chris
Norman,
cântăreț și textier englez
- 1956 - S-a
născut Matthias Jabs, chitarist german (Scorpions).
- 1963 - S-a
născut John Leven, basist norvegian (Europe).
- 1964 - S-a
născut Nick Thorp, basist britanic (Curiosity Kills The Cat).
- 1985: Ciara, cântăreață americană
The Best of
Strauss: https://youtu.be/d4AmYBhGBfM.
Chris NORMAN
- Love Songs (Full album): https://youtu.be/rMRDzRBLBsM.
Decedați:
- 1895: A
decedat Sir Charles (Karl) Halle, pianist si dirijor german, fondatorul
celebrei Halle Orchestra la Manchester, in Anglia, in anul 1858;
(n.11.04.1819).
- 2008:
Cântăreţul rus Muslim Magomaev (n. 17 august 1942), a încetat din
viaţă în urma unei boli îndelungate.
Magomaev -
Unforgetable melodies. Магомаев - Незабываемые мелодии: https://youtu.be/oXlqvISlLuE.
Música ITALIANA Romantica Favorlta - Relaxing Music - Música Italiana Instrumental - Música Italia
Schubert - Mass in A flat, D.678 (recording of the Century : Wolfgang Sawallisch)
Greatest Guitar Love Songs Instrumental - Best Relaxing Romantic Guitar Instrumental
Mozart - The Best of Classical Music
Romantic - Jazz Ballads
POEZIE
25 Octombrie
Eugen Constant, poet, prozator, dramaturg roman
Biografie
Eugen Constant
Eugen Constant (25 octombrie 1890, Craiova - 27 februarie 1975, Craiova)
este un poet, prozator şi gazetar. O darnică ursită a făcut ca Dumitru
Constantinescu, meşter plăpumar, şi nevasta lui, Eufrosina, să aducă pe lume
opt copii, dintre care cinci vor ajunge oameni de condei: Iancu, Eugen, Paul,
Savin, Lucia. Însă Constant pare la început atras de lumea cifrelor.
După absolvirea unei şcoli comerciale (1902-1904), el urmează Şcoala
superioară de comerţ „Gh. Chiţu" (1905-1909), obţinând diploma de expert
contabil.
Suplinindu-l pe Mihail Cruceanu, va deţine timp de un an o catedră de limba
română la această şcoală. De-a lungul unui deceniu şi jumătate a funcţionat ca
profesor la Şcoala industrială de ucenici „Obedeanu" şi la o şcoală
industrială de pielari. A mai fost - experienţă neplăcută pentruConstant -
secretar-contabil la Teatrul Naţional din capitala Băniei. Preşedinte al
Sindicatelor Unitare Muncitoreşti, membru al colegiului redacţional al foii
„Apărarea ceferiştilor" (Craiova, 1934), condeierul oltean îşi nutreşte
din învrăjbirea de clasă spiritul de frondă.
A debutat cu un sonet în „Acţiunea română" (Iaşi, 1917). A mai
colaborat la „Ramuri", „Gândul nostru", „Adevărul literar şi
artistic", „Datina", „Actualitatea", „Bilete de papagal",
„Familia", „Fulgerul", „Presa", „Gorjanul",
„Jurnalul", „Meridian", „Gând şi slovă oltenească", „Tribuna
Olteniei" şi „Oltenia muncitoare", unde a fost redactor, şi la multe
altele. A înfiinţat, la Craiova, publicaţiile „Garda" (1928-1931),
„Strigătul oltean" (1929), „Condeiul" (1938-1942) şi a contribuit la
apariţia cotidianului „Înainte" (1944). Împreună cu Paul Constant editează
la Sibiu, între 1932 şi 1934, „Provincia literară". A folosit pseudonimele
Inimosu, Evghenie, Silvirgil, Condeierul, Vulcan.
Doar volumul de sonete Oglinzi aburite (1918) poartă pe
copertă iscălitura Eugen Constantinescu. Celelalte sunt semnate Eugen Constant,
nume care în 1950 devine oficial. Alte cărţi de poezie sunt Galerii de
ceară (1924), Cu dalta pe lespezi (1928), Punte
peste veacuri(1929), Socluri devastate (1933), Crater
scufundat (1936), Versuri (1937), Sărutul
însingurărilor (1940), Melancolii sub arcade florale (1942), Elanuri
răstignite (1,1943). Amurg prin vitralii este un
ciclu din placheta Poezii(1926), Ia care coautori sunt Paul şi
Savin Constant. Caracter antologic au volumelePoezii. Articole (1964), Gravuri
şi rezonanţe(1967), Vibraţii republicane (1973).
Depresiv şi sceptic în primele poeme, vădind înrâuriri din Al. Macedonski
şi profesând un baudelairianism apăsat, Constant urzeşte o imagistică
întunecată, convulsivă, sugerând irezolvabile nelinişti. Un livresc spăimos, de
coşmar uzual, invadează spaţiul liric, aglomerându-l cu
tocite semne ale „nimicului final". Schelete, morminte, stafii, un „hohot
satanic", un „rânjet spectral" şi alte lugubre vedenii conturează o
lume de umbre în care straniul şi grotescul se învălmăşesc. Treptat,
halucinaţiile descresc, lăsând în urmă o oboseală cu aburiri de tristeţe şi
resemnare. „Setea de infinit", din care se nasc himere, pare a se stinge,
făcând loc, într-o gestică afectată, unui sentiment al zădărniciei, ce
pulsează în „strofe amare" şi „reverii tombale". Impasul se traduce
prin stări de însingurare, retorica deziluziei scoţând la iveală o
interioritate stăpânită nu de credinţă, ci de tăgadă, nu de elanuri, ci de
dezgust şi, câteodată, de exasperare.
Mizantrop, misogin, găsindu-şi seninătatea doar în natura care îl
tămăduieşte de nevroze, poetul se încarcă de înverşunare şi, cu frustrări de
proletar, fierbe de ură atunci când se loveşte de strâmbătatea care, în
profitul câtorva paraziţi, îmbrânceşte în mizerie neagră plugari şi salahori,
şomeri şi prostituate. Un scrâşnet de mânie aspreşte aceste congestionate,
grandilocvente „poezii sociale" cu verb dur, tăios, metalic, în care
invectiva, imprecaţia, profetismul sonor nu exclud împroşcările de sarcasm. În
anii puterii populare, semeţul coboară de pe baricade, ancorând ţanţoş într-un
festivism înstrăinat de poezie. Cântând, în ton cu atâţia alţii,
„partidul-părinte", privind dezmierdător la colectiviştii şi pionierii
„patriei socialiste", răzvrătitul de odinioară îşi trăieşte, în declamaţii
sterpe, „ora extazului".
A scris şi teatru (Pământ blagoslovit, 1938, Muzica
stelelor, 1947, Făclierii, piesă
apărută în ziarul „Înainte", 1972), însă de o totală insignifianţă. În
publicistică, incisivitatea lui Constant are răbufniri de pamflet.
Compasiunea faţă de dezmoşteniţii soartei se întovărăşeşte cu ostilitatea faţă
de spoliatori, demagogi şi alţi farsori care se pitesc îndărătul unor
caraghioase „măşti de carnaval". Denunţând, cu un limbaj de stângă
vehementă, „putrigaiul" atotstăpânitor, utopistul visează la „o
perfecţiune a arhitecturii sociale".
În „panopticul" de politică externă, Constant încondeiază în
fraze acidulate hitlerismul tentacular şi pe „frumosul Adolf". Un stil
alambicat, pretenţios, gongoric înzorzonează notaţiile adesea judicioase şi nu
lipsite de nuanţă din Încrustări în rama bibliotecii (I-II,
1930-1940). Preferând „eticul" - „esteticului pur", intransigentul,
încruntatul comentator atribuie criticii un rol profilactic, ceea ce presupune
o purificare de „toxine" a vieţii literare. De aici, destule aprecieri
tranşante, chiar brutale. Lăudând ceea ce crede că e de
lăudat, Constant nu menajează nonvaloarea.
Răzleţ, se ivesc aici unele caracterizări inspirate, şi tot aşa în cartea
de Evocări (1980), care însumează portrete de scriitori,
deformate de o abuzivă tuşă sociologizantă. Plin de rele umori, şarjând gros şi
într-o scriitură întortocheată, indigestă, păcate ale vieţii de provincie,
romanul Condicar de lume nouă (1935) nu poate ascunde o
dorinţă de răfuială. Înveninări, răutăţi, ricanări şi ranchiune trădează
sensibilitatea ulcerată a unui inadaptabil părăsit de iluzii.
Opera
• Oglinzi aburite, Craiova, 1918;
• Galerii de ceară, Craiova, 1924;
• Amurg prin vitralii, în Eugen, Paul şi Savin
Constant, Poezii, Craiova, 1926;
• Cu dalta pe lespezi, Craiova, 1928;
• Punte peste veacuri, Craiova, 1929;
• Încrustări în rama bibliotecii, I-II, Craiova,
1930-1940;
• Socluri devastate, Craiova, 1933;
• Condicar de lume nouă, Craiova, 1935;
• Crater scufundat, Craiova, 1936;
• Lumini la orizont, Craiova, 1937;
• Versuri, Craiova, 1937;
• Pământ blagoslovit, Craiova, 1938;
• Sărutul însingurărilor, Craiova, 1940;
• Melancolii sub arcade florale, Focşani, 1942;
• Elanuri răstignite, I, Craiova, 1943;
• Poezii. Articole, prefaţă de Mihail Cruceanu,
Bucureşti, 1964;
• Gravuri şi rezonanţe, Bucureşti, 1967;
• Vibraţii republicane, Craiova, 1973;
• Evocări, postfaţă
de Darie Novăceanu, Craiova, 1980.
Eternul surâs
«Pentru tine înverzesc
Crângurile şi doinesc
Păsările mii şi mii;
Pentru tine-s pe câmpii
Romaniţe, viorele
Iasomii şi tufănele,
Ierburile-nrourate,
Lanurile înspicate!
Pentru tine, plouă, ninge,
Suflă vântul şi se stinge,
Se-nvârtesc planetele
Şi s-aprind cometele.
Zi şi noapte, pentru tine,
Sub miraj de zări senine
Scriu poeţii lungi poeme… »
Crângurile şi doinesc
Păsările mii şi mii;
Pentru tine-s pe câmpii
Romaniţe, viorele
Iasomii şi tufănele,
Ierburile-nrourate,
Lanurile înspicate!
Pentru tine, plouă, ninge,
Suflă vântul şi se stinge,
Se-nvârtesc planetele
Şi s-aprind cometele.
Zi şi noapte, pentru tine,
Sub miraj de zări senine
Scriu poeţii lungi poeme… »
Eros triumfă
«Prin
dantele corpul cerne luciuri de bijuterie,
Sângele dă chiot, dornic de năstruşnică beţie.
Peste cărţi şi manuscripte, peste falnice ambiţii
Venera păşeşte mândră să-şi întâmpine iubiţii.
…………………………………………………
Farmecul ei stăpâneşte suveran şi absolut,
Căci necazurile vieţii se topesc într-un sărut. »
Sângele dă chiot, dornic de năstruşnică beţie.
Peste cărţi şi manuscripte, peste falnice ambiţii
Venera păşeşte mândră să-şi întâmpine iubiţii.
…………………………………………………
Farmecul ei stăpâneşte suveran şi absolut,
Căci necazurile vieţii se topesc într-un sărut. »
Șomaj
„Aş
fi vrut să fiu un om paşnic, om de inimă, milos.
Nu râvneam măriri, petreceri, nici comori de nici un fel,
Dar tiranii, hoţi de codru, mi-au dat muşchi de ins
rebel,
Ochi de fulger în orbite şi pe buze vers tăios”
Nu râvneam măriri, petreceri, nici comori de nici un fel,
Dar tiranii, hoţi de codru, mi-au dat muşchi de ins
rebel,
Ochi de fulger în orbite şi pe buze vers tăios”
Dinu Adam
Biografie
S-a nascut la 25 octombrie 1953 in Bucuresti.
A absolvit Institutul de Constructii din Bucuresti, Facultatea de Constructii Civile, Industriale si Agricole (1977).
Debuteaza publicistic in 1971 in revista "Amfiteatru". Debutul editorial se produce in 1974 cu volumul inaltele porti (Ed. Eminescu).
Colaboreaza la diverse publicatii din tara si din strainatate: "Amfiteatru", "Convorbiri literare", "Dialog (Alma Mater)", "Cronica", "Luceafarul", "Orizont" (pina in 1977); "Razgledi" ("Radacini", Skopje, Macedonia (ianuarie 1988), iar dupa 1989 la revistele: "Ramuri", "Meridianul Timisoara", "Cronica", "Trafika" (Praga. Republica Ceha); este prezent cu traduceri din poezia universala in "Contemporanul. Ideea europeana", "Luceafarul" si la Radio Bucuresti.
Dupa debutul editorial a publicat volumul Cintec de leagan (Ed. Eminescu, Bucuresti, 1976).
Este prezent in antologiile: Ca un fagure de miere (Ed. Eminescu, 1978) si Nu ucideri pasarea alba (Ed. Eminescu, 1985).
A tradus in limba spaniola volumul Cancionero postumo.
Autorul a fost distins cu urmatoarele premii: premiul II pentru debut al Editurii Eminescu (1973); premiul pentru poezie al revistei "Amfiteatru" (1973); premii la festivalul "Nicolae Labis" (1973, 1976).
Lucreaza ca si angajat al Editurii Seara, Bucuresti.
A absolvit Institutul de Constructii din Bucuresti, Facultatea de Constructii Civile, Industriale si Agricole (1977).
Debuteaza publicistic in 1971 in revista "Amfiteatru". Debutul editorial se produce in 1974 cu volumul inaltele porti (Ed. Eminescu).
Colaboreaza la diverse publicatii din tara si din strainatate: "Amfiteatru", "Convorbiri literare", "Dialog (Alma Mater)", "Cronica", "Luceafarul", "Orizont" (pina in 1977); "Razgledi" ("Radacini", Skopje, Macedonia (ianuarie 1988), iar dupa 1989 la revistele: "Ramuri", "Meridianul Timisoara", "Cronica", "Trafika" (Praga. Republica Ceha); este prezent cu traduceri din poezia universala in "Contemporanul. Ideea europeana", "Luceafarul" si la Radio Bucuresti.
Dupa debutul editorial a publicat volumul Cintec de leagan (Ed. Eminescu, Bucuresti, 1976).
Este prezent in antologiile: Ca un fagure de miere (Ed. Eminescu, 1978) si Nu ucideri pasarea alba (Ed. Eminescu, 1985).
A tradus in limba spaniola volumul Cancionero postumo.
Autorul a fost distins cu urmatoarele premii: premiul II pentru debut al Editurii Eminescu (1973); premiul pentru poezie al revistei "Amfiteatru" (1973); premii la festivalul "Nicolae Labis" (1973, 1976).
Lucreaza ca si angajat al Editurii Seara, Bucuresti.
Referinte critice:
"Prin telul «acut» de a pune problema, cartea Dianei Adamek fTrupul neindoielnici, trebuie salutata pentru exemplaritatea discursului, profund «stiintific» si. in acelasi timp. ontologizat, vorbind, de fapt. despre om cu limbajul subiectivitatii. In plus, pledoaria sa pentru redepiinderea unei perceptii uitate, a viului din spatele oricarei opere de arta, nu poate decil sa anunte o noua sansa discursului literaturii .si criticii, sansa care se cere constientizata si asumata cu toata gravitatea. Reusind, in egala masura, sa vada geometria organica a creatiei de arta si sa ii acorde expresia uman corporala, autoarea atinge, ea insasi, «trupul neindoielnic» al Canii." (Mihaela Ursa. "Steaua"", nr. 745/I995) "A considera opera literara o duplicare esentializata a corporalitatii umane, un al doilea trup ce-si arc propria senzualitate si imensitate a trairii incrustata misterios in structura sa intima, e o premisa de interpretare provocatoare ce se opune, implicit, criticii «obiective», distante, bazate pe grile aprioric construite, de tipul celei structuraliste si. mai recent, deconstructiviste. E provocarea pe care o propune canea Dianei Adamek, intitulata semnificativ Trupul neindoielnic, si care tenteaza o radiografiere a scriiturii, pornind de la impulsul primar care ii da fiinta, analog. in viziunea autoarei, cu ritmul biologic vital ce uneste intim omul de cosmos." (Carmen Varfalvi-Berinde, "Apostrof", nr. 10/1095) "Melodic, autoarea incheie capitolul printr-o secventa rezumativa [care] sintetizeaza si viziunea, si stilul interpretarilor sale: privire sensibila, luciditate, mirajul perspectivelor, aristocratia cuvintelor, glacialitatea constrinsa si combustia interioara. () Autoarea are darul de a trai actul lecturii si al scrierii despre lectura intr-un continuu miracol al re-facerii." (Corneliu Craciun. •'Familia"", nr. 1/1998) |
TEATRU/FILM 25 Octombrie
Silvia Ghelan (“Serata”, “Întunericul alb”).
Biografie
Silvia Ghelan s-a născut în data de 25 octombrie 1924 la Cluj şi este
absolventa Conservatorului de Muzică şi Artă Dramatică din Cluj, cel înfiinţat
în 1919, după Marea Unire. A devenit angajata Teatrului Naţional din Cluj la 1
ctombrie 1948 şi este pensionată din oficiu la 1 februarie 1985. Debutul său a
avut loc în 1949, într-o piesă pentr copii, „Scufiţa roşie” de Evghenii Şvarţ.
Prima sa apariţie într-un rol consistent a fost Wanda din „Gaiţele” de Al.
Kiriţescu. Următorul rol de referinţă a fost Vidra din „Răzvan şi Vidra” de
B.P.Haşdeum, în 1956. Actriţa a fost şi director al Teatrului Naţional din
Cluj, funcţie pe care a împărţit-o cu regizorul Victor Tudor Popa şi cu actorul
Valentino Dain, de la 1 septembrie 1971 la 14 iunie 1972. O perioadă culminantă
pentru actriţa Silvia Ghelan poate fi situată între anii 1966-1970, nu numai
prin numărul mare de roluri interpretate, ci şi prin varietatea şi „greutatea”
acestora: Doamna Clara din „Vlaicu Vodă” de Al. Davila, Veta din „O noapte
furtunoasă” de I.L Caragiale, Leonie din „Părinţii teribili” de Jean Cocteau,
Anna Petrovna din „Nefericitul Platonov” de A. P. Cehov, Olga din „Trei surori”
de A.P. Cehov etc. Printre regizorii cu care a lucrat actriţa se numără: Otto
Rappaport, Vlad Mugur, Aureliu Manea, Dorel Vişan, Mona Chirilă. În existenţa
ei de zi cu zi, evenimentele nu au fost multe, însă şi care au fost, au fost
dureroase, ceea ce ea numeşte „restriştile de care viaţa nu m-a iertat” şi care
i-au „sculptat chipul şi sufletul în cutele dramaticei suferinţe”.
Serata
(1971):
Intunericul
alb:
Liviu Ciulei, regizor, scenograf, actor
Biografie
Născut pe 7 iulie 1923, Liviu Ciulei a studiat teatrul, la Conservatorul Regal
de Muzică şi Teatru din Bucureşti, iar apoi arhitectura. A debutat ca actor în
1946, jucând rolul lui Puck în "Visul unei nopţi de vară" la Teatrul
Odeon din Capitală. Ulterior s-a alăturat echipei Teatrului Municipal din
Bucureşti, actualul Teatru Bulandra, unde a debutat ca regizor în 1957, punând
în scenă "Omul care aduce ploaia" de Richard Nash.
Liviu Ciulei, descris de Newsweek drept "una dintre cele mai
îndrăzneţe şi provocatoare figuri ale scenei internaţionale", a fost
numit, de altfel, director onorific al Teatrului Bulandra, în semn de apreciere
pentru creaţia sa artistică.
Cariera spectaculoasă a lui Liviu Ciulei include peste 20 de filme, la care
a lucrat în calitate de regizor, actor sau scenarist, precum şi numeroase
spectacole de teatru, unde şi-a pus semnătura ca regizor, scenograf sau actor,
aceste producţii fiind recompensate de-a lungul timpului cu distincţii
prestigioase.
Filmografia sa include, alături de unul dintre titlurile care au marcat
istoria cinematografiei româneşti, "Pădurea Spânzuraţilor", şi
"Valurile Dunării" (1959) şi "Erupţia" - debutul său în
regia de film, din 1957.
Despre scena finală a filmului "Pădurea spânzuraţilor", Liviu
Ciulei spunea, în ianuarie, după o proiecţie a lungmetrajului, că este cea mai
bună pe care a filmat-o vreodată. Astfel, Liviu Ciulei a spus, după proiecţie,
că scena în care Apostol Bologa ia ultima masă, alături de iubita sa, Ilona,
este esenţială pentru că în ea "e vorba de bărbat, femeie, vin,
sare". "Am zis că trebuie să facem ultima scenă într-un fel, pentru
că vreau să iau premiul la Cannes. Atunci, toată lumea a zis «A înnebunit
Ciulei»", povestea acesta.
"Pădurea Spânzuraţilor" a primit, în anul 1965, premiul pentru
regie la Festivalul de la Cannes.
Tot în ianuarie, întrebat de ce a ales să lucreze mai mult în teatru decât
în film, Ciulei a spus că după proiectul "Pădurea spânzuraţilor" nu
i-a plăcut sau nu i-a convenit nicio propunere.
"Valurile Dunării", cel de-al doilea film semnat de Liviu Ciulei,
în care el este regizor şi interpret, spune povestea a trei oameni care sunt
nevoiţi să călătorească pe un şlep încărcat cu armament, pe Dunăre, în august
1944, printre minele puse de hitlerişti. Filmul este o poveste de dragoste, cu
momente de tensiune, şi a fost recompensat cu Globul de Cristal la Festivalul
de Film de la Karlovy Vary, în 1960.
Printre distincţiile obţinute de Liviu Ciulei se mai numără premiul UNITER,
în 1996, premiul de Excelenţă UNITER, 2001, premiul de Excelenţă în
cinematografia română, 2002.
Experienţei de regizor, actor, scenograf şi scenarist i s-a adăugat cea de
director artistic, Liviu Ciulei ocupând această poziţie, timp de zece ani,
pentru Teatrul "Bulandra" din Bucureşti, dar şi pentru Teatrul
"Tyrone Guthrie" din Minneapolis.
De asemenea, Liviu Ciulei, tatăl regizorului de film Thomas Ciulei, a fost
profesor de teatru la două universităţi prestigioase, Columbia University şi
New York University, dar şi membru de onoare al Ordinului Arhitecţilor.
Valurile
Dunarii 1959:
Padurea
Spanzuratilor HD:
Iertarea - Ion Baiesu
RADACINI Hortensia Papadat Bengescu Nory
Athalia - Jean Racine (teatru radiofonic)
Ines de Castro 1980 Alejandro Casona
Britannicus - (varianta 1) - Jean Racine (teatru radiofonic)
Sechestratii din Altona - Jean Paul Sartre (teatru radiofonic)
Andromaca - Jean Racine (teatru radiofonic)
SFATURI UTILE 25 Octombrie
LA CE ESTE BUNĂ GUTUIA
Gutuile contin
substante care stimuleaza ficatul si pancreasul, incetinesc procesele de
imbatranire si combat incredibil de eficient teribilul cancer. Va oferim in
continuare un mic ghid de folosire a acestor fructe, inca foarte putin
cunoscute si apreciate ca valoare terapeutica:
·
Insuficienta pancreatica, pancreatita. Sucul proaspat de
gutui face adevarate minuni in vindecarea acestor afectiuni, altfel foarte
dificil de tratat prin metode clasice. Se bea de trei ori pe zi cate o jumatate
de pahar de suc de gutui, diluat cu jumatate de pahar de suc de mere, in cure
de minimum trei saptamani. Sucul de gutui are efecte stimulente ale activitatii
pancreasului si antiinflamatoare, fiind un excelent adjuvant al medicatiei
clasice in aceste boli.
·
Hepatita, insuficienta hepatica - se face o cura
cat mai lunga (ideal ar fi de o luna si jumatate) de nectar proaspat de gutui,
din care se bea cate un litru - un litru si jumatate pe zi. Substantele
continute de aceste fructe stimuleaza activitatea hepatica, maresc gradat pofta
de mancare, au efecte imunostimulente. Cercetari recente efectuate in Japonia
au pus in evidenta existenta in coaja gutuilor a unor substante antivirale,
care se pare ca inhiba dezvoltarea microorganismelor ce declanseaza hepatita de
tip A, B si C.
·
Boala canceroasa - consumul ca atare de gutui,
precum si al nectarului (care trebuie sa includa si coaja) obtinut din aceste
fructe are efecte exceptionale in tratarea acestei teribile maladii. In anul
2004, cercetatorul nipon Kanematsu Sugiura a demonstrat
stiintific faptul ca anumite substante continute de gutui (in special vitamina
B17) ajuta la distrugerea celulelor maligne, fara a le afecta pe cele normale.
·
Enterita, enterocolita. Un litru - un litru
si jumatate de decoct de gutui baut zilnic elimina sau amelioreaza simtitor
aceste afectiuni. Gutuile rase si amestecate cu miere, cate jumatate de
kilogram pe zi, combat foarte eficient colita de fermentatie. In Anglia,
decoctul de gutui este folosit chiar contra hemoragiilor intestinale.
·
Colon iritabil, ptozarea intestinelor. Sucul de gutui, din
care se consuma cate o jumatate de litru pe zi (eventual in combinatie cu sucul
de mere), are efecte tonice remarcabile la nivelul intestinelor. De asemenea,
rase si consumate cu miere, gutuile au efecte antiinflamatoare, fiind un
remediu surprinzator de eficient pentru persoanele care au colonul iritabil.
·
Senzatie de greata si greutate in stomac dimineata. Se consuma
dimineata, pe stomacul gol, un sfert sau o jumatate de gutuie, neindulcita. Are
un gust destul de neplacut, insa este neintrecut ca remediu antivomitiv si ca
stimulent al digestiei.
·
Hemoroizi. Se consuma dimineata si seara cate o
gutuie cu tot cu coaja, rasa si amestecata cu miere. Are efecte usor laxative,
astringente (opreste sangerarile) si antiinflamatoare. Extern, se foloseste o
solutie obtinuta din semintele acestui fruct: samburii a doua gutui se strivesc
si se pun la macerat intr-un sfert de pahar de apa, de seara si pana dimineata,
cand solutia se filtreaza. Cu preparatul obtinut se fac comprese care se pun pe
zona afectata. Daca este posibil, se pot face si clisme, cu o para de cauciuc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu