· 1910: Henri-Julien-Félix-Rousseau (cunoscut ca le Douanier (Vameșul), n. 21 mai 1844 în Laval/Mayenne, Franța, d. 2 septembrie 1910 în Paris) a fost un pictor francez post-impresionist. Henri Rousseau a trăit două existențe diferite: într-una a fost vameș la Vama Rutieră din Paris, iar în cealaltă, începând de la vârsta de 41 de ani, a fost pictor. Mulțumită excepționalei sale voințe, a devenit unul din cei mai mari pictori ai epocii sale. Impresionismului îi opune arta naivă, cu care, în scurtă vreme, creează o adevărată școală de pictură. Creația sa depășește însă mult granițele artei naive, stilul său se caracterizează prin originalitate, modernism, fantezie și visare, valorile artei sale fiind de timpuriu recunoscute de Robert Delaunay și Pablo Picasso. În timpul vieții nu cunoaște gloria, trăiește anevoie din pictură, dar geniul acestui pictor neoprimitiv, precum și faptul că și-a depășit cu mult epoca au fost apreciate în întreg cursul secolului al XX-lea.Henri Rousseau: Moara, 1879 - Musée Maillol, Paris
"Născut în
1844, la
Laval, din cauza situației materiale precare a părinților săi, Rousseau a fost nevoit, la început, să aleagă o cu totul altă carieră decât aceea pentru care l-a predestinat dragostea față de artă." Așa începe prezentarea pe care Henri Rousseau însuși a redactat-o cu privire la biografia sa. În ciuda poziției lor sociale modeste, părinții îl dau pe Henri la școala generală și apoi la gimnaziu, pe care până la urmă îl întrerupe. Se angajează contabil la un birou de avocatură, dar, după ce înstrăinează o sumă de bani, este dat afară din serviciu. Pentru a scăpa de o condamnare judecătorească, se angajează în
1864 în armată cu un contract pe șapte ani. Regimentul său staționează în diverse orașe din
Franța și nu ia parte la operațiuni în afara granițelor țării.
Henri Rousseau: Şareta lui Père Juniet, 1908 - Musée del'Orangerie, Paris
ă] Legenda despre participarea la o campanie militară în
Mexica fost pusă în circulație, mai târziu de către poetul
Guillaume Apollinaire, dar nu a fost contestată de pictor. După moartea tatălui său în
1868, este scutit de serviciul militar ca unic susținător al familiei. În
1871, Henri Rousseau devine funcționar la Oficiul Vamal din
Paris și, în timpul liber, începe să picteze. În (
1885) închiriază un atelier. Pictorul
Paul Signac, care remarcă lucrările lui Rousseau, îl invită în
1886să expună patru tablouri la o expoziție a artiștilor protestatari. Pictorul
Pierre Puvis de Chavanne laudă talentul artistului în folosirea culorilor, publicul însă ia în râs tablourile expuse și afirmă că ele ar putea fi pictate tot la fel de bine și de un copil! În decembrie
1889, Rousseau se pensionează anticipat, primește însă o sumă foarte modestă, astfel că pentru a supraviețui este nevoit să vândă la prețuri ridicole tablourile realizate.
Henri Rousseau: Războiul, 1894 - Musée d'Orsay, Paris
În anul următor expune la Salonul Independenților tabloul intitulat
"Războiul", care este remarcat de scriitorul
Alfred Jarry, originar tot din
Laval. Jarry se împrietenește cu Henri Rousseau și îl poreclește
"Le Douanier" ("Vameșul").
În 1895, Rousseau se mută în cartierul parizian
Montparnasse, pe malul stâng al
Senei, care va deveni locul preferat de întâlnire a avangardei intelectuale și artistice. Începând din
1902 predă în fiecare dimineață de duminică lecții gratuite de
acuarelă și pastel, precum și de pictură pe ceramică și porțelan. Din această perioadă datează tabloul
"Furtună în junglă" (
1891), prima sa lucrare cu această temă. Cariera sa artistică evoluează, în
1903 participă la expoziția Salonului Independenților. Se întâlnește cu pictorul
Robert Delaunay, iar
Alfred Jarry îl prezintă poetului
Guillaume Apollinaire. De aici încolo pentru Rousseau începe o viață nouă, prietenii îl respectă ca pe un geniu.
Pablo Picasso, care cumpărase de la un anticar tabloul său intitulat
"Portret de femeie", organizează în
1908 în onoarea lui un banchet celebru la reședința sa din
Bateau-Lavoir, cu participarea lui
Guillaume Apollinaire,
Henri Rousseau: Cal atacat de un jaguar, 1910 - Museum of Fine Arts, Houston
care îi dedică o poezie, a pictorilor
Georges Braque,
André Derain și
Marie Laurencin, apoi poetul
Max Jacob, scriitorul
André Salomon și scriitoarea americană
Gertrude Stein. Primește cu plăcere vizitatori în atelierul său. Colecționarul german,
Wilhelm Uhde îl vizitează cu regularitate, de altfel el a fost primul care a scris în
1911 o carte despre Rousseau. În
1907 pictează pânza intitulată
"Îmblânzitoarea de șerpi", inspirată de povestirile mamei pictorului
Robert Delaunayasupra călătoriei sale în
India. Începe pictarea unei serii de tablouri cu vegetația luxuriantă din pădurile virgine. În tabloul
"Cal atacat de un jaguar" (
1910), folosește "douăzeci și două de nuanțe de verde", cum spune Rousseau cu mândrie criticului italian
Ardengo Soffici. Tabloul a fost cumpărat de negustorul de artă
Ambroise Vollard, pentru o sumă ridicolă, cu puțin înainte de moartea artistului.
Henri Rousseau: Visul, 1910 - Museum of Modern Art, New York
În
1910, Rousseau își prezintă tabloul intitulat
"Visul" la cea de-a 26-a expoziție a Salonului Independenților, una din ultimele sale creații, considerat ca fiind testamentul său artistic. Jungla deasă este aici mai puțin impenetrabilă decât în alte tablouri, prin vegetația dispusă etajat umblă două animale de pradă, maimuțele sar de pe un copac pe altul, în timp ce muzicantul de culoare cântă la flaut. Pe crengi stau păsări viu colorate, zeița Venus își privește visul căruia florile îi adaugă prezența lor senzuală. În drum spre o altă lume, Rousseau ne lasă moștenire o viziune paradisiacă și pretimpuriu suprarealistă.
André Breton constata câțiva ani mai târziu: "Sunt aproape gata să cred că această pânză uriașă include în sine întreaga poezie și geneza misterioasă a epocii noastre. Nici o altă imagine nu mi-a trezit acest sentiment al sacralității".
Viața are tot mai multe clipe fermecătoare, dar artistul suferă din cauza unei plăgi la picior. Rana se infectează, Rousseau moare în urma cangrenei la
10 septembrie 1910 în spitalul
Necker din
Paris.
Henri Rousseau le Douanier |
Henri Rousseau: Autoportret, 1890 - Národni Galerie, Praga |
· 1948: Sylvanus Morley, arheolog și spion american (n. 1883)* 1952: Corneliu Moldovanu (pseudonim al lui Corneliu Vasiliu, n. 15 august1883, Bârlad - d. 2 septembrie 1952, București) a fost un poet, romancier, critic de teatru, gazetar, fondator de reviste literare, director al Teatrului Național din București și Director General al Teatrelor, membru fondator și președinte al Societății Scriitorilor Români.A avut o activitate culturală diversă, a fost un luptător pentru drepturile scriitorilor români, slab conturate la acea vreme și a contribuit la dezvoltarea culturii în România.
Fiu al soților Ruxandra (născută Rășcanu) și Dumitrache Vasiliu. Descendent, prin mama sa, din ramura răzășească a neamului Rășcanilor care coborâse în secolul XIV din Maramureș, statornicindu-se în ținuturile Vasluiului. Bunicul și doi frați ai mamei sale au fost scriitori. Unchiul său, Petre Rașcanu, a fost profesor de istorie antică și arheologie la Facultatea de Litere din Iași.
Face școala primară la Bârlad, apoi intră la Liceul Internat din Iași (îl are profesor de limba română pe
Gabaret Ibrăileanu) și studii la Facultatea de Litere si Filosofie a Universității din București (1902, avându-i profesori pe
Titu Maiorescu, Ion Bianu, C. Radulescu-Motru, D. Evolceanu și Mihail Dragomirescu).
Devine, pe rând: funcționar la Creditul Agricol (1901-1902), corector, reporter, pedagog la liceul particular “Lyautey” (1902-1903), secretar al Conservatorului de Muzică și Artă Dramatică (1904-1911) și profesor de literatură dramatică tot aici (1911-1917) sustinând conferințe de istorie a literaturii dramatice și a costumelor.
Din 1901 activează în presă: corector la “Cronica”, colaborează la diferite periodice, printre care “Paloda” din Bârlad (unde a debutat, în prima clasă de liceu), “Paloda literară” (este unul dintre membrii fondatori), “Făt-Frumos” (face parte din grupul celor cinci poeți, la Bârlad, revista condusă de
Emil Gârleanu), “Revista mondenă”, “Epoca literară”, “Floare-albastră”, “Pagini alese”, ‘Literatura și arta română”, “Revista idealistă”, “Semănătorul”, “Convorbiri literare”, “Convorbiri critice”, “Falanga”, “Țara nouă”, “Flacăra”, “Ilustrațiunea națională”, “Tribuna”, “Românul”, “Luceafărul”, “Cosânzeana”, “Naționalul”, “Epoca”, “România”, “România nouă”, ”Mișcarea”, este critic dramatic la ziarele “Universul” și “Viitorul”.
Publică primele poezii în revista “Făt-Frumos”, la Bârlad, adunate mai apoi în primul său volum, “Flăcări”, tipărit în 1907. Ca student și tânăr scriitor colaborează cu: “Românul” (din Arad), “Tribuna”, “Luceafarul” și “Cosânzeana”, participă la șezători literare culturale din Ardeal și Bucovina.
În anii urmatori apar alte volume de versuri și nuvele și o comedie în versuri, “Fluturii”, jucată în 1914 la Teatrul Național (distinsă cu un premiu).
În 1920 este publicat volumul “Autori și actori” în care sunt adunate cronicile dramatice, completate cu câteva studii și opinii privitoare la teatru.
În 1914, la izbucnirea
primului război mondial, intră în presă, angajându-și condeiul în sprijinul aliaților în care își punea speranța izbândirii cauzei naționale a românilor, publicând articole în “Epoca”, “Acțiunea” și “Naționalul”.
Se refugiază la Iași, împreună cu
Mihail Sadoveanu,
Octavian Goga și alți scriitori, întemeiază ziarul “România” în care continuă să sprijine cauza aliaților; înfierează imperialismul german și duce o campanie neobosită pentru expropierea moșiilor și acordarea votului obștesc.
Apar volumele “Majestatea morții” și “Sărbătoarea pâinii”, în care sunt cuprinse multe dintre articolele din perioada refugiului la Iași. În 1918, după eliberarea țării, revine la București și își continuă activitatea ziaristică la “Viitorul” și “România nouă”, apărând cauza României la Conferința păcii, iar ca redactor de politică internă atacând politicianismul și corupția clientelei partidelor politice.
În 1918, după eliberarea țării, revine la București și își continuă activitatea ziaristică la “Viitorul” și “România nouă”, apărând cauza României la Conferința păcii, iar ca redactor de politică internă atacând politicianismul și corupția clientelei partidelor politice.
A scris scenariul filmului „
Cetatea Neamțului”, (1914). Pentru acest film a apelat la trupa Teatrului Național din Craiova, condusă de Emil Gârleanu. Scenariul a fost inspirat de nuvela lui Constantin Negruzzi și de piesa lui Vasile Alecsandri. Intrigă: Cetatea Neamțului este apărată de o mână de plăieși împotriva întregii armate a lui Sobieski, regele Poloniei. Corneliu Moldovanu a afirmat în Revista "Cinema" din octombrie 1925 că "filmul a fost turnat în condiții lamentabile și rezultatul a fost un zero “.
În 1913 scrie scenariul și regizează “Oțelul Răzbună”.
A tradus următoarele opere:
- Guy de Maupassant, Mica Roc, cu ilustrații de Francisc Sirato, București, 1912;
- Corneille, Poliect, București, 1916 (în colaborare cu D. Nanu).
Opera completă:
- Flăcări, București, 1907;
- Cântarea Cântărilor, București, 1908;
- Poezii, București, 1908;
- Cetatea Soarelui și alte poeme, București, 1910;
- O privire asupra evoluției artei dramatice, București, 1912;
- Venus și Gioconda, București, 1912;
- Fluturii, București, 1914;
- Neguțătorul de arome, București, 1916;
- Pe-aicea nu se trece (în colaborare cu Mircea Dem. Rădulescu), Iași, 1917;
- Majestatea morții, București, 1918;
- Sărbătoarea minei, București, 1919;
- Autori și actori, București, 1920;
- Povestiri, București, 1921;
- Povestea vistierului Statori, București, 1921;
- Căderea Rinului, București, 1922;
- Purgatoriul, I-II, București, 1922; ediție îngrijită de Julieta Moldovanu, prefață de Dumitru Micu, București, 1983;
- Poezii, București, 1924;
- Poezii, ediție îngrijită și prefață de Al. Săndulescu, București, 1966.
Corneliu Moldovanu |
|
· 1955: Rudolf Kattnigg, compozitor, pianist și dirijor austriac (n. 1895)* 1956: Arhiducesa Maria Henrietta, (Maria Henrietta Caroline Gabriele, Erzherzogin von Österreich; 10 ianuarie 1883 – 2 septembrie 1956) a fost membră a ramurei Teschen a Casei de Habsburg-Lorena, Arhiducesă de Austria și Prințesă a Boemiei, Ungariei și Toscanei prin naștere. Prin căsătoria cu Gottfried, Prinț de Hohenlohe-Schillingsfürst, Maria Henrietta a devenit și membră a Casei de Hohenlohe-Waldenburg-Schillingsfürst.Maria Henrietta a fost al treilea copil al Arhiducelui Friedrich, Duce de Teschen și a soției acestuia, Prințesa Isabella de Croÿ.[1][2] La 3 iunie 1908, la Baden, Viena, Austria, s-a căsătorit cu Prințul Gottfried von Hohenlohe-Schillingsfürst, fiul lui Constantin, Prinț de Hohenlohe-Waldenburg-Schillingsfürst de Ratibor și Corvey și Marie Antoinette, Prințesă de Sayn-Wittgenstein-Berleburg. A murit la 2 septembrie 1956 la vârsta de 73 de ani, în Mariazell, Austria.Maria Henrietta a avut trei copii:
[1]- Prințesa Elisabeth de Hohenlohe-Waldenburg-Schillingsfürst (27 septembrie 1909 – 30 martie 1987)
- Prințesa Natalie de Hohenlohe-Waldenburg-Schillingsfürst (28 iulie 1911 – 11 martie 1989)
- Prințul Friedrich de Hohenlohe-Waldenburg-Schillingsfürst (18 februarie 1913 – decembrie 1945)
A fost arestat la 6 mai
1948. Deținut politic la
Jilava și
Sighet, a fost eliberat după 7 ani, în
1955, stingându-se din viață doi ani mai târziu. A condus ziarul democrat
Libertatea.
S-a născut la
5 februarie 1888 la
Craiova, tatăl funcționar la Banca Națională fiind detașat în Capitala Băniei, la filiala locală. După ce termină studiile la liceul bucureștean „Sf. Sava”, în 1903, s-a înscris la
Facultatea de Litere, secția filosofie. Atras de doctrina social–democrată devine un fervent apărător al acesteia, stârnind o mișcare în rândurile studenților, care îl urmau, dar și reacția puțin amicală a profesorilor conservatori, fiind amenințat cu excluderea din Facultate.
Părăsește, studiile de filosofie, spre a urma cursurile
Facultății de Drept din
București. Student fiind, începe să frecventeze Cercul de Studii Sociale, întemeiat de N. D. Cocea, al cărui sediu se afla chiar în casa acestuia. Luându–și licența în Drept, Constantin Titel Petrescu audiază prelegerile Universității Sorbona de la
Paris, specializându–se în domeniul penal, după care revine la
București și se înscrie, în 1911, în
Baroul de Ilfov, ca avocat pledant. Dar maturizat, reia viața politică, devenind colaborator al ziarului „România Muncitoare” editat inițial de
Uniunea Socialistă din România, apoi de
Partidul Social Democrat începând din februarie 1910.
Ziarul publica articole inflamante, unele semnate de Constantin Titel Petrescu, în care erau aduse argumente pertinente în favoarea Programului politic și economic al PSD, care preconiza între altele: dreptul la referendum, descentralizarea administrativă și autonomia comunală, sancționarea prin lege a funcționarilor statului pentru orice abuz și atingerea drepturilor cetățeanului, asigurare unei Justiții cinstite, drepte și independente, reorganizarea învățământului, aplicarea unui impozit direct, proporțional și progresiv, introducerea contractului colectiv de muncă, crearea unei Case generale de ajutor pentru boală, invaliditate, lipsă de lucru și bătrânețe, organizarea unui credit agricol, reforma agrară.
Constantin Titel Petrescu debutează ca apărător în procesele intentate de-a lungul anilor militanților social–democrați în anul 1911. Primul pe care la apărat, ca avocat, a fost
Alexandru Nicolau, coleg de breaslă și facultate. Nicolau publica în paginile ziarului o rubrică intitulată „Scrisori pentru recruți”, în care deplângea condițiile inumane pe care tinerii militari le îndurau în armată.
Ministrul de Război a socotit că Nicolau îndeamnă la nesupunere și ațâță armata la dezordine, sesizând Parchetul, care l-a acționat în judecată penală. Cazul a stârnit un mare scandal politic, ziarele de mare tiraj făcând o adevărată campanie de presă în sprijinul acuzatului Nicolau, dar și de blamare a diferitelor cazuri flagrante de abuzuri din armată.
Toma Dragu, M. Gh. Bujor,
Constantin Mille,
Constantin Bacalbașa și alți mari gazetari ai timpului s-au întrecut în a semna pamflete și comentarii acide, toate confirmând că Nicolau era nevinovat. Tânărul avocat Constantin Titel Petrescu a avut o pledoarie excelentă în fața Completului de Judecată care l-a achitat pe inculpat. În același an Constantin Titel Petrescu face o superbă pledoarie în alt proces, intentat social–democratului Grigore Dorobanțu, acuzat ca instigator al țărănimii de Guvernul Conservator a lui
Petre P. Carp. Tânărul avocat nu a pierdut ocazia să persifleze acuzatorii, ca și guvernanții încă speriați de răscoalele țărănești din 1907, reușind achitarea lui Dorobanțu.
De altfel Constantin Titel Petrescu el însăși se va implica în dezvoltarea cooperației, fondând în 1914 „Casa Poporului” o societate cooperativă pe acțiuni. Această societate cuprindea nu numai agenții de împrumut pentru meșteșugari și țărănime îndeosebi, ci și cluburi politice, sedii de sindicat, o editură și redacția unei publicații. Constantin Titel Petrescu desfășoară o vie activitate publicistică în această perioadă premergătoare intrării României în primul război mondial. El scrie numeroase articole cu caracter memorialistic din timpul Campaniei militare din Bulgaria (1913) în care denunță incompetența politică și administrativă, starea deplorabilă sanitară din armată și haosul provocat de unii ofițeri incompetenți, care a costat viața a peste 5500 de militari. Temerile lui s-au adeverit, trupele române fiind obligate să se retragă din fața inamicului mai bine organizat și înarmat, România semnând în martie 1918 rușinosul armistițiu cu
Germania și
Austro–Ungaria cunoscut în istorie ca „Pacea de la Buftea” prin care i se impuneau condiții înjositoare. Constantin Titel Petrescu, demobilizat din Armată, rămâne în București, dar nu înceteză lupta politică. El convoacă la
18 aprilie o serie de fruntași social–democrați, printre care
Ilie Moscovici,
Iordan Ionescu,
Tache Georgescu și
Ecaterina Arbore redactând și semnând un manifest protest față de lașitatea Guvernului Marghiloman care „a dus țara la dezastru”.
La
14 noiembrie 1918, Constantin Titel Petrescu și alți intelectuali sociali–democrați scot gazeta „Trăiască socialismul”, devenită imediat „Socialismul”. După doar trei săptămâni publicația este suspendată, deoarece publicase manifestul–protest din aprilie, însă acestă măsură arbitrară a autorităților provoacă greve de protest, paralizând Capitala, ceea ce a obligat revenirea asupra interzicerii ziarului. Tipografii bucureșteni organizează la
13 decembrie 1918 o grevă revendicând programul economic și politic al social-democrației, precum ziua de muncă de 8 ore, înlăturarea cenzurii, garantarea libertăților cetățenești, etc.
La începutul lunii
februarie 1919, la București au venit social–democrații ardeleni
Ion Fluieraș și
Iosif Jumanca, miniștri în Consiliul Dirigent al Transilvaniei, care s-au prezentat la regele
Ferdinand cerând-i cu insistență deschiderea sediilor PSD și ale sindicatelor, libertatea întrunirilor și oprirea teroarei împotriva social–democraților. Regele și primul ministru
Ion I. C. Brătianu le-au satisfăcut cererile.
În anul 1923 inițiază chiar constituirea „Ligii Drepturilor Omului”, la care aderă mari personalități politice și culturale ale țării, printre care
Grigore Iunian,
Virgil Madgearu,
Dem Dobrescu,
Radu Rosetti,
Constantin Mille, dr. N. Lupu, C. Rădulescu Motru,
Victor Eftimiu. Liga a promovat numeroase acțiuni, a lansat apeluri și manifeste, activitatea sa ajungând, până la urmă să deranjeze guvernul autoritar al lui Ion I. C. Brătianu,care a dizolvat-o înainte de a demisiona, la cererea regelui Ferdinard.
Pe Brătianu îl irita mai ales articolele lui Constantin Titel Petrescu publicate în ziarele „Lumea Nouă” și „Socialismul” și nu uita faptul că tocmai acesta îi chemase la București, în
decenbrie 1918, pe Fluieraș și Jumanca, punându-i într-o situație penibilă în fața regelui. De altfel, la începutul anului1925 sosise un bun prilej spre a-i riposta gazetarului social–democrat într-o manieră brutală. Constantin Titel Petrescu, pe atunci avocat și redactor la ziarul “Socialismul” tocmai publicase un pamflet, sub pseudonimul de Stockman, în care ironiza moravurile cazone din Armată. Ministrul de Război se simte ofensat și-l aduce pe autor în fața Curții Marțiale sub acuzația de „ultraj adus armatei”.
Cum era de așteptat, magistrații militari, aflați sub ordinea Guvernului, l-au condamnat pe inculpat la un an închisoare și 10.000 de lei amendă. Trei luni a durat încarcerarea lui Constantin Titel Petrescu la
Jilava, timp în care nu au contenit protestele, inclusiv ale „Ligii Drepturilor Omului”, la care s-au asociat toate ziarele de mare tiraj, cerând la unison respectarea drepturilor înscrise în
Constituția din anul 1923, inclusiv a libertății de opinie, reîntronarea drepturilor cetățenești.
El va fi acela care la
7 mai 1927 va deschide lucrările Congresului. După două zile de dezbateri s-a votat revenirea la vechea denumire Partidul Social Democrat și s-a adoptat un program politic, în care se făcea o categorică delimitare față de comunism și care a rămas valabil timp de două decenii. În
Biroul Comitetului Executiv Central al PSD a fost ales ca secretar Constantin Titel Petrescu, el rămânând de aici înainte în rândul conducerii partidului, avansând ulterior în funcție ca vicepreședinte, președinte al Comitetului Executiv și apoi președinte al partidului, demnitate pe care o deținut-o până la moarte.
Ca reprezentant al social–democraților din
România, Constantin Titel Petrescu este prezent la congresele internaționale, printre care cele de la
Paris,
Bruxelles și
Viena, unde cuvântările sale produc o vie impresie. El contestă schema revoluției care constituie obstacol al progresului social, pledând pentru realizarea de aranjamente democratice pe plan economic și social, durabile și pozitive. La începutul carierei politice Constantin Titel Petrescu, nu refuză multe teze marxiste, cum ar fi lupta de clasă, dar o înțelegea ca o formă democratică, parlamentară, deschisă dialogului, nu legitimarea violenței, forței brutale sângeroase, propovăduite de leninism și stalinism.
În felul acesta el se apropia mai mult de curentul social–democrat reformist inițiat de
Leon Blum, care întrezărea soluții dincolo de violență și marxism, pe cale parlamentară și transformării societății prin reforme economice. Astfel Constantin Titel Petrescu respinge „dictatura proletariatului”, proletariatul rămânând în concepția sa un mandatar al puterii în cadrul pluripartitismului, nu „stăpânul” acesteia, acaparator al conducerii societății.
Este deosebit de interesant de văzut că această concepție, dezvoltată de Constantin Titel Petrescu și respectată de social–democrații români până în 1946, când s-a scindat partidul datorită manevrelor comuniștilor, a fost adoptată la
2 iulie1951 la congresul de la
Frankfurt pe Main al Internaționalei Socialiste.
În mai 1933 are loc Congresul PSD, Constantin Titel Petrescu fiind reales președinte al partidului, cu care prilej, in cuvântarea sa, se pronunță vehement împotriva regimului hitlerist, instaurat în
Germania doar cu câteva luni înainte. El a întrevăzut pericolul acestui regim antidemocratic, prin prisma încălcării principiilor social–democrate, reformiste, conținute în discursurile sale, chiar dacă Hitler își intitula partidul drept “național socialist”. Aprecire care s-a dovedit corectă în derularea evenimentelor care au urmat. În aceiași ordine de idei, Constantin Titel Petrescu a calificat mișcarea legionară ca o „trădare a românismului”, ținând seama de apropierea ei slugarnică față de nazism și fascism.
În 1937, convinge să revină în partid pe dizidenții conduși de doctorul L. Ghelerter, desprinși din PSD în 1928 datorită respingerii tezelor politice reformiste avansate de el în congrese și articole publicate în ziare. Un an doar după această reunificare, regele
Carol al II-lea instaurează dictatura sa personală, încercând să imite fascismul lui Mussolini. Prima măsură a dictaturii regale a fost desfințarea tuturor partidelor și crearea partidului unic, condus de el, intitulat „Frontul Renașterii Naționale – FRN”. Scos în afara legii, PSD a continuat să existe, grupat în jurul ziarului „Lumea Nouă”, al cărui director era Constantin Titel Petrescu.
La
7 iulie 1940, el semna un articol fulminant în „Lumea Nouă”, scriind între altele:
„Cu inima sângerândă și cu mâinile ferecate a trebuit să îndurăm sfâșierea unui trup din trupul țării, Basarabia toată și o bună parte din «dulcea» Bucovină ne-au fost răpite.”
După
6 septembrie 1940, regimul de dictatură militară al generalului
Ion Antonescu a interzis ziarele cu caracter politic, inclusiv „Lumea Nouă”, ca și activitatea orcărui partid democratic. Cu toate acestea, PSD a continuat sa-și mențină structurile, în
noiembrie 1941 fiind aleasă o nouă conducere, având ca președinte pe Constantin Titel Petrescu. Sub conducerea acestuia, în 1942 se va constitui un comitet de inițiativă lansând „lupta împotriva hitlerizării țării și intrării în război alături de puterile Axei”.
În a doua jumătate a anului 1943, a luat ființă
Comitetul Executiv al PSD, având ca președinte pe Constantin Titel Petrescu, care primește și acordul de a demara acțiunea subversivă de înlăturare a dictaturii antonesciene, împreună cu liderii PNȚ,
Iuliu Maniu și PNL,
Dinu Brătianu. În tot cursul vremii, până la 23 august 1944, sub conducerea lui Constantin Titel Petrescu au loc consfătuiri în diverse case conspirative din București, Sinaia și Popești Leordeni, având ca obiectiv organizarea partidului în vederea insurecției.
Constantin Titel Petrescu trimite mai multe scrisori Internaționalei Socialiste și președintelui acesteia Louis de Brouckere, ca și conducerilor partidelor socialiste din țările membre, precum și Partidului Laburist Englez, informând-le despre hotărârea României de a se alătura Coaliției Antihitleriste, aliaților săi firești.
Istoria consemnează evoluția evenimentelor premergătoare actului de la 23 august 1944, afirmarea PSD ca o forță politică democratică și națională, care și-a asumat răspunderi de importanță capitală. La 24 august 1944, apare primul număr al ziarului „Libertatea”, organul de presă al PSD, având ca director pe Constantin Titel Petrescu. În zilele următoare se reorganizează Comitetul Central al PSD, în funcția de președinte al partidului fiind ales Constantin Titel Petrescu. Un număr imens de persoane cer să fie primite ca membri ai PSD, convinse de prestigiul și credibilitatea acestui partid, neerodat nici de acte de guvernare precum PNȚ și PNL și nici de bolșevism, cum era Partidul Comunist.
În noiembrie 1946 apare, în Editura PSD, volumul „Socialismul în România (1835 – 6 septembrie 1940)” o primă sinteză a mișcării socialiste, având ca autor pe Constantin Titel Petrescu.
Din considerente tactice, impuse de conjucturile naționale și internaționale, Constantin Titel Petrescu a consimțit în 1944 ca PSD-ul să devină partener egal alături de
PNȚ și
PNL și cu
PCR, reprezentat de
Lucrețiu Pătrășcanu, în vederea înlăturării dictaturii antonesciene. Lucrețiu Pătrășcanu, care avea domiciliul la
Bușteni, pe
Valea Prahovei, venea adesea pe ascuns, în vila lui Constantin Titel Petrescu, de la
Sinaia, trecând prin pădurea muntelui
Cumpătu unde a pus la cale și a semnat la
23 aprilie 1944 un acord privind crearea unui front unic al PSD cu PCR.
La
1 Mai 1944,
Radio Londra anunță constituirea în Romănia a
Frontului Unic Muncitoresc – FUN, care își propune să lupte pentru alungarea trupelor hitleriste din România, întronării unui regim de libertate și democratie. În toate discuțiile ulterioare cu
Iuliu Maniu,
Dinu Brătianu și
Lucrețiu Pătrășcanu, Constantin Titel Petrescu nu a încetat să atragă atenția că atitudinea PSD față de partidele din coaliția antihitleristă este datorată spiritului de colaborare națională pentru reinstaurarea unui regim democratic în România, subliniind necesitatea menținerii întregii independențe ideologice și politice a fiecărei organizații politice.
Ca urmare a diligențelor lui Constantin Titel Petrescu, la
20 iunie 1944 a fost semnată o declarație comună a celor patru partide, PNȚ, PNL, PSD și PCR, privind constituirea
Blocului Național Democrat, „care să acționeze pentru salvarea țării” având ca obiectiv final reinstaurarea „unui regim constituțional, democratic, pe baza acordării drepturilor și libertăților civile tuturor cetățenilor țării”.
Constantin Titel Petrescu.
În acest text se recunoaște fără greș pana social–democratului Constantin Titel Petrescu, teoreticianul care a ținut să consfințească pentru viitorime tezele sale privitoare la drepturile omului exprimate neîncetat de-a lungul anilor. În ziarul “Libertatea” din
5 septembrie 1944, Constantin Titel Petrescu expune fără echivoc toată istoria tratativelor anterioare actului de la 23 august 1944.
În ziarul „Libertatea” din
26 octombrie 1945 acest adevăr a fost expus limpede: „Trebuie împiedicată tendința acestuia (FND) de a se considera un supra–partid”. Fruntașii PSD și îndeosebi Constantin Titel Petrescu nu au ezitat să se opună încercărilor repetate ale conducătorilor PCR, mulți veniți de la Moscova, de a desființa social–democrația, fluturând ideea realizării partidului unic muncitoresc.
Ana Pauker și
Lucrețiu Pătrășcanu nu oboseau în organizarea a tot felul de manevre menite să subjuge PSD-ul. Drept urmare CC al PSD a votat la
25 octombrie 1945 o rezoluție în care declară refuzul partidului de a adera la ideea susținută de PCR, textul încheind-se: “CC al PSD îndeamnă organizațiile sale să continue, cu toate puterile, munca de întărire și de afirmare a partidului”.
Ziarul „Libertatea” a relut, în numeroase articole, tema opoziției față de PCR. Drept urmare, comuniștii au abandonat ideea Partidului Unic, cel puțin de formă, începând un alt tip de manevre pentru a convinge PSD-ul de a merge pe liste comune în alegerile ce se prefigurau. În fața opoziției ferme a PSD, conducerea PCR a cerut cu insistență convocarea unei ședințe comune a Birourile Politice ale PSD și PCR pentru clarificarea problemei alegerilor. Ședința s-a ținut într-adevăr într-un imobil din str. Amzei nr. 4, Constantin Titel Petrescu declarând hotărârea partidului: “Mergând singuri în alegeri, Partidul Social Democrat continuă tradiția sa, prezentând-se în fața alegătorilor cu programul său propriu. El va folosi alegerile pentru a propaga în mase ideile socialiste și metodele sale de acțiune, distincte de ale celorlalte organizații politice”.
Hotărârea Biroului Politic al PSD a creat o situație penibilă pentru comuniști. Însa PCR-ul schimbă rapid tactica, începând imediat asaltul de a corupe elemente din conducerea PSD, ca Th. Iordăchescu,
Barbu Solomon și
Lothar Rădăceanu, promițând-le unora funcții publice înalte, recompense exorbitante, în timp ce pe alții ca
Ștefan Voitec,
Ion Pas și
Șerban Voinea îi șantaja cu învinuirea de “colaboraționiști” cu regimul antonescian.
La
10 martie s-au deschis lucrările Congresului PSD care urma să consfințească hotărârea Conferinței partidului din 1-
3 decembrie 1945.
Adrian Dimitriu, participant la Congres notează în amintirile sale: „
Dar, ceea ce s-a întâplat cu ocazia Congresului partidului de la 10 martie 1946 reprezintă una din paginile cele mai negre și mai dureroase din istoria Partidului Social Democrat din România. Din ea se va putea vedea modul rușinos în care o parte din conducerea partidului, în frunte cu Lothar Rădăceanu și Ștefan Voitec (la care s-au alăturat în ultima oră și alții, în frunte cu Șerban Voinea), acționând cu rea credință și trecând fără nici-un scrupul peste convingerile lor anterioare, a pus la cale și au reușit să falsifice voința masei partidului, făcând ca, prin amenințări și corupție, delegații trimiși la Congres să accepte o teză pe care ei o combătuseră; și anume aceea de a merge pe liste comune cu comuniștii în alegerile viitoare.
Astfel, PSD s-a fracționat în mod nefiresc. Partidul care devenise una dintre cele mai puternice forțe politice din țară a suferit o dureroasă dezmembrare, și anume într-o ramură credincioasă lui Rădăceanu – Voitec și una care l-a urmat pe președinte și care, mai târziu, a luat denumirea de
Partidul Social-Democrat Independent, spre a se face deosebirea necesară de prima, comunizată” scrie în amintirile sale Adrian Dimitriu.
După Congresul din
10 martie 1946, PSD-ul condus de Rădăceanu – Voitec a trecut la o campanie de excludere a membrilor partidului care își manifestau acum deziluzia și împotrivirea față de cele petrecute. Printre cei excluși sunt de remarcat figuri marcante ale social–democrației românești ca Eftimie Gherman, Iosif Jumanca și Ștefan Lăcătuș.
În timp ce PSDI își urma drumul său firesc, sub președinția lui Constantin Titel Petrescu, gruparea Rădăceanu – Voitec a mers mai departe pe calea comunizării, organizând un Congres de „unificare” cu PCR, ținut la începutul lunii
octombrie1947. La
20 februarie 1948 a avut loc semnarea actului de deces a grupării Rădăceanu – Voitec, a doua zi având loc Congresul de „unificare” a PSD cu PCR, noul partid luând numele de
Partidul Muncitoresc Român, a cărui conducere era în proporție uriașă cea a fostului partid comunist. De altfel, nu după mult timp la cel de al IX – lea congres al PMR s-a decis ca el să-și recapete denumirea de Partidul Comunist Român. Afacerea de tip bolșevic era tranșată, social–democrația fiind asasinată.
În ziua de
9 mai 1946 s-a deschis Congresul PSDI, care dezavuând actele de falsificare a voinței PSD de către gruparea Rădăcenu – Voitec i-a exclus din mișcarea social–democrată pe toți adepții comunizanți ai acestora, care acceptaseră ideologia marxist–leninistă–stalinistă. Participând pe liste proprii la alegerile din
noiembrie 1946, PSDI cu semnul electoral „Fântâna cu cumpănă” s-a expus unei terori inimaginabile din partea comuniștilor.
Un fals grosolan înfăptuit de
Teohari Georgescu, agent al Moscovei, care gira „alegerile” a scos ca perdante partidele democratice, inclusiv PSDI. Protestele și un apel semnate de Constantin Titel Petrescu,
Iuliu Maniu și
Dinu Brătianu, au fost adresate Națiunilor Unite prin care era demascată mascarada alegerilor regizată de comuniști. Urmarea a fost un uriaș val de represiuni, de abuzuri, percheziții, devastări și închideri de sedii ale PSDI. La începutul lunii mai
1947 au început arestările în rândul membrilor PSDI de către Siguranță.
La
13 iunie 1949, Securitatea se putea lăuda că îi arestase pe toți social–democrații de vază, chiar dacă aceștia nu erau decât simpli membri ai partidului. Mulți, enorm de mulți social–democrați au pierit în temniță, printre aceștia fiind eroii națonali precum Iosif Jumanca,
Ion Fluieraș și
George Grigorovici care au luptat pentru înfăptuirea României ca stat unitar, național,
Ene Filipescu și
Ilie Predaru fruntași ai partidului.
Condamnat la muncă silnică pe viață, pentru fapte imaginare, Constantin Titel Petrescu este purtat din temniță în temniță, supus la torturi, înfometat și distrus fizic. Anul 1955 a fost cel mai chinuitor pentru liderul social–democrat. Sleit de puteri, grav bolnav, îmbătrânit, Constantin Titel Petrescu se afla în pragul morții. În această stare de nedescris, Titel Petrescu a fost adus de la închisoarea din Sighet la Securitatea din București în
februarie 1955, unde i s-a cerut să semneze o scrisoare contrafăcută ce urma să fie publicată în ziarul comunist „Scînteia”, drept preț al eliberării sale. Cu demnitate, Titel Petrescu a refuzat să semneze textul. Drept urmare, a fost retrimis la Sighet, unde a fost supus unor noi maltratări.
În noiembrie 1955, aproape în stare de inconștiență, deținutul adus iarăși la București, a cedat presiunilor și a semnat textul scrisorii, în schimbul asigurării că toți social–democrații aflați în închisori vor fi eliberați. După ce a fost pus în libertate, Constantin Titel Petrescu și-a petrecut restul zilelor în spital, bolnav de scorbut și TBC, stingându-se din viață la
2 septembrie 1957, fiind înmormântat la
Cimitirul Bellu din Capitală.
Constantin Titel Petrescu |
Bucureşti, intr. Rigas nr.29C |
După exmatriculare, pentru a-și asigura un viitor, s-a căsătorit cu un aristocrat neamț din Timișoara, al cărui nume începea cu „von”. Cu toate acestea a făcut memorii la Ministerul Învățământului pentru a se putea întoarce la facultate. I s-a comunicat că reîntoarcerea este condiționată de o „reabilitare” constând într-un an de muncă necalificată într-o fabrică, unde să devină „fruntașă în producție”. Soțul ei nu a fost de acord, așa că a divorțat și s-a angajat ca muncitoare la fabrica de medicamente „Galenica” unde, pe lângă faptul că a ajuns „fruntașă în producție”, a desfășurat și activități obștești, la brigada artistică, la echipa de dansuri, la gimnastică la cor etc.[3] După scurgerea anului de „reabilitare”, în 1962 a dat examen de admitere la Facultatea de Științe Juridice din Iași, pe care a absolvit-o în 1967 la Universitatea din București.
Melania este cheia întregii serii, prin unicitatea ei. Personajul este inspirat dintr-o eroină secundară a filmului Aeroportul. Este o hoață fără să fure, o escroacă fără să înșele... este acel personaj care, deși încalcă repetat legea, o face cu atâta candoare și inteligență încât farmecă cititorul. Maiorul Cristescu are „norocul” de a ancheta cazurile în care Melania este implicată.[necesită citare]
Minerva Tutovan (personaj inspirat de propria profesoară de matematică), este o femeie atipică. Extrem de inteligentă, foarte puțin atractivă și cu un incredibil spirit de observație, se simte foarte bine în propria piele. Umorul specific romanelor Rodicăi Ojog Brașoveanu este obținut în romanele din această serie nu numai din situațiile în care este pusă Minerva - și originalele ei reacții - dar și din cuplul pe care îl face cu locotenentul Dobrescu.[necesită citare]
· 2005: Bob Denver, actor american (n. 1935)* 2009: Mircea N. Sabău (24 August 1934, Turda - 15 Iunie 2009, Chicago, Illinois, S.U.A.), a fost om de știință român, fizician, doctor în Fizica Energiilor Înalte, Profesor al Universității din Chicago și al Universității din Dallas.A fost fiul lui Victor și Silvia Sabău, nepot de frate al Protop. Coriolan-Nicolae Sabău. Străbunica sa, Maria, a fost sora Protop. Nicolae-Portos Rațiu. Prof. Dr. Mircea Sabău a urmat școala primară și liceul la Turda, apoi a urmat cursurile
Facultății de Fizică a Universității C.I. Parhon, București, 1952 – 1957. În adolescență și în tinerețe a avut de suferit, având ambii unchi dinspre tată, deținuți politici. Licențiat în Fizică Nucleară a lucrat la
Institutul de Fizică Atomică din București, 1957 – 1970. În anul 1970 a obținut titlul de doctor în Fizica Energiilor Înalte. A fost cercetător principal la
Institutul Unificat de Fizică Nucleară, Dubna, Rusia (URSS), 1970 – 1975.
Om cu înaltă pregătire științifică și culturală, adept al valorilor umane de respect pentru adevăr, dreptate, libertate și democrație, a devenit anticomunist convins. S-a refugiat în 1975 împreună cu familia, soția Carmen (născută Grigorescu) și fiica Isabella în Germania. A lucrat împreună cu soția, doctor în Radiochimie
[1] la
Institutul de Cercetări Nucleare din Karlsruhe, iar de aici a plecat în S.U.A., la Laboratorul Național Argonne, Chicago, Secția de Fizică a Energiilor Înalte. Ulterior s-a specializat în Fizică Medicală. A fost profesor, timp de optsprezece ani, la Universitatea din Chicago și patru ani la Baylor Medical Center, Universitatea din Dallas. A publicat peste 150 de lucrări științifice în jurnale de specialitate și a prezentat aproximativ cincizeci de lucrări la conferinte și congrese internaționale.
După pensionare împreună cu soția, în anul 1998 s-au dedicat cu pasiune promovării culturii poporului român în lume, ca o continuare a muncii începute cu douăzeci de ani în urmă. Au devenit membri ai Academiei Româno-Americane de Arte și Științe (ARA), 1978. A fost „membru emeritus” al ARA. Începând cu anul 2010, a fost instituit Premiul pentru excelență „Prof. Dr. Mircea N. Sabău în Fizică și Chimie”, pentru cele mai bune lucrări în aceste domenii prezentate la congresele anuale ale ARA. Împreună cu soția și fiica din 2003, au dezvoltat și întărit secția Romania's Contributions to International Heritage din cadrul Rocky Mountain Modern Language Association (RMMLA), Societate pntru promovarea Culturilor Etnice. Prof. Dr. Mircea Sabău a fost membru al Biroului Director și Raportor ONU al Consiliului Mondial Român.
A fost un demn militant și apărător al Drepturilor Omului, exemplu de cinste, integritate și respect. În memoria distinsului om de știință și cultură, licențiat în fizică nucleară, doctor în fizica energiilor înalte și specialist în fizica medicală, prin grija familiei (soția Dr. Carmen și fiica Dr. Isabela) și a Societății Culturale FILARMONIA din Cluj, în data de 6.11.2010 în sediul
Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Turda, al cărui absolvent a fost Mircea Sabău, s-a dezvelit o placă memorială, numele lui a fost atribuit Laboratorului de Fizică, a avut loc un simpozion, a fost tipărită o carte poștală și s-a ținut o slujbă de pomenire. În semn de înalt omagiu, în 10 februarie 2010, Senatul celei de a 96-a Adunări Generale a Statului Illinois, a hotărât printr-o rezoluție, „Să păstreze un moment de reculegere pentru pierderea lui Mircea Sabău și pentru veșnica lui amintire, alături de familia și prietenii săi. O copie a acestei rezoluții a fost prezentată familiei, ca o expresie a deplinei simpatii”. S-a stins din viață la Chicago, iar cenușa se află pe altarul familiei, în camera neschimbată (2013), în care a suportat cu stoicism și curaj ultimele clipe din viață.
Descendent al
Familiei Rațiu de Nagylak (Noșlac) din Turda, atestată în
Transilvania la începutul sec. al XIV-lea și reînnobilată în anul 1625 de către principele
Gabriel Bethlen. A fost fiul lui
Augustin și Eugenia Rațiu de Nagylak (Noșlac), fratele deputatului
Ion Rațiu, nepot al
Protop. Nicolae Rațiu și strănepot pe linie maternă al lui
Ion Codru-Drăgușanu, eroul și autorul „
Peregrinului transilvan”. A studiat la
Turda,
Berlin(Construcții de mașini navale, Școala Politehnică Berlin-Charlottenburg, 1943) și
Timișoara. A fost primul inginer din
familia Rațiu din
Turda. Pe timpul liceului la
Turda a avut preocupări literare și a publicat câteva eseuri. A fost absolvent al Facultății de Electromecanică, Școala Politehnică,
Timișoara,
1948. În Institutul Politehnic a fost: asistent stagiar (preparator), 1948; asistent titular, 1949; șef de lucrări, 1951; cel mai tânăr conferențiar, 1954 și conducător de doctorat, 1968.
A avut parte de o viață foarte zbuciumată. Pe timpul studiilor la Berlin a fost anchetat de
Gestapo datorită poziției antifasciste a unchiului său, fostul ambasador
Viorel Tilea și a fratelui său Ion-Iancu, crainic la Radio Londra (
BBC), refugiați politici în
Anglia. A fost expulzat în România unde a fost anchetat de către Serviciul Siguranței Statului și pus sub urmărire.
După 1948 a fost anchetat de repetate ori, supravegheat și hărțuit permanent de Securitatea din Timișoara. Din considerente politice, descendență socială și familială, a fost marginalizat și izolat. Împreună cu soția sa Rodica, profesoară la Facultatea de Muzică, au adoptat o atitudine de rezistență pasivă pentru a putea traversa urgia stalinistă și comunistă.
A fost tratat ca un proscris atât în regimul de dictatură militară cât și în regimul comunist. Deși apreciat în plan profesional, a fost înlăturat de două ori din universitate, 1951 și 1957 și i-a fost respinsă cererea de înscriere la doctorat pe motive politice, 1955. Totuși fiind competent profesional, lucrează ca inginer proiectant la IPROM, la Laboratorul de Metrologie, unde contribuie semnificativ la ridicarea acestuia la nivelul standardelor internaționale, la Baza de cercetări științifice a Academiei Române și ulterior la Institutul de Sudură și Încercări de Materiale (ISIM) din Timișoara.
În semn de recunoaștere a realizărilor sale în domeniul metrologiei, este admis la doctorat în 1961, este decorat cu ordinul Meritul Științific clasa a III-a și primește diploma de excelență pentru contribuții remarcabile la dezvoltarea metrologiei, 1966.
Obține titlul de doctor în științe tehnice în anul 1966. În 1970 devine șeful Secției de oboseală și ruperi fragile a Bazei Academice, iar apoi director adjunct științific al ISIM.
S-a remarcat în rezolvarea problemelor de rezistență la fisuri a structurilor din oțel sudate utilizate la construcția
Podului Giurgeni-Vadu Oii. A fost decorat cu Ordinul Muncii clasa a III-a, 1972.
Urmare a cererilor insistente adresate forurilor din țară și din străinătate pentru continuarea studiilor doctorale, cei doi fii, Tudor-Ștefan și Ioan-Mircea, au fost expulzați în SUA și își pierd cetățenia. Consecvent idealurilor de dreptate și democrație, moștenite din familie, în anul 1975 refuză să-și retragă reclamația înaintată Ministerului Învățământului și la UNESCO privind discriminarea pe criterii politice a candidaților la admiterea la doctorat în România. Este retrogradat profesional, dar continuă activitatea până în anul 1978, când datorită intensificării presiunilor organelor represive, este obligat să se expatrieze împreună cu soția. Se stabilește în SUA, Oakland, California. În 1983 obține cetățenia americană. În SUA lucrează ca inginer angajat în domeniul siguranței seismice a centralelor termo-nucleare până la pensionare, 1994. În perioada 1994-2007 este specialist consultant pentru reabilitarea structurilor sudate la centralele termo-nucleare.
A publicat peste 150 articole și lucrări în reviste de specialitate și în volumele unor conferințe din țară și străinătate. A publicat în calitate de autor sau coautor șapte cărți. Este autorul a șase patente de invenții în domeniul rezistenței materialelor și metrologiei.
Pe plan internaținal este considerat „inițiatorul analizei anelastice în: validarea operabilității instalațiilor sub presiune și a sclerometriei în metrologia încercărilor de materiale.”
În SUA a fost foarte activ în rândul comunității românești. A fost membru fondator și director onorific al
Ziarului MIORIȚA USA. Patriot român autentic, creștin greco-catolic, a promovat cultura românească și prietenia cu alte națiuni. Contactat de către unele cercuri maghiare din S.U.A. pentru sustinerea separării Transilvaniei de România, le-a răspuns indignat: „Cum adică? Să-i propui chiar unui
Rațiu așa ceva?!”
S-a repatriat împreună cu soția în orașul natal Turda în anul 2007, împlinind vechiul legământ al
familiei Rațiu de a reveni în Ardealul strămoșilor. După revenirea în țară, deși grav bolnav, s-a implicat în refacerea mormintelor familiei, ridicarea a trei noi monumente ctitorilor
bisericii familiale din Turda Veche, reașezarea pisaniei, edificarea unui monument și dezvelirea unei plăci în memoria lui
Basiliu Rațiu la
Blaj. Este înmormântat în parcela familiei din Cimitirul Central, Turda Veche.
Mircea-Dimitrie Rațiu |
|
Monumentul ctitorilor Bisericii Rățeștilor, Turda
Pisania Bisericii Rățeștilor, Turda
Monumentul lui Basiliu Rațiu, Blaj
Basiliu Rațiu, Placă memorială, Institutul de Teologie Greco-Catolică, Blaj
Mircea Rațiu, vizită la Biserica din Teiuș
Mircea Rațiu, vizită în Biserica din Teiuș
Fondul de carte, Prof. Mircea Dimitrie Ratiu, Universitatea Politehnica Timisoara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu