5. /29 MAI 2021 - TEATRU/FILM

Când actorul se află pe scenă, se vede și ce fel de om e, se deschide, se confesează atâtor oameni și le oferă o poveste, o lecție de viață.
Face parte dintr-o „adevărată“ dinastie a teatrului românesc. Irina Cojar este nepoata regretatului regizor și profesor Ioan Cojar și a actriței Raluca Zamfirescu.
Spectacolul ei de debut, Idolul și Ion Anapoda, este scris de dramaturgul G. M. Zamfirescu, străbunicul ei. Da, un asemenea trecut obligă, dar te și face conștient de propriu-ți drum. Irina este ceea ce se cheamă un actor complex, care se dăruiește scenei cu conștiința artistului care știe că după spectacol publicul trebuie să plece îmbogățit sau măcar să mediteze la o ideee din spectacol. Dincolo de scenă, Irina este o femeie puternică, apropiată de natură, de valori, de cărți, care se înconjoară de frumos și prietenie.
Teatrul este un mediu concurențial. Care au fost premisele reușitei?
Nu cred în concurență. Când mă urc pe scenă, eu mă bucur și îmi face plăcere pentru că dăruiesc oamenilor o bucată din sufletul meu. Nu ar fi păcat să le dăruiesc încrâncenarea mea? Când actorul se află pe scenă, se vede și ce fel de om e, se deschide, se confesează atâtor oameni și le oferă o poveste, o lecție de viață. E important ca oamenii să plece în gând cu tine și cu povestea pe care le-ai spus-o, nu cu frustrările tale. De câte ori am intrat în competiție și am plâns pentru un rol, nu am reușit. Eu vreau să dăruiesc, nu să concurez cu cineva. Fiecare își are locul lui.
Nu e greu să „lupți“ cu notorietatea familiei tale, să îți impui stilul și personalitatea?
Nu am privit-o niciodată ca pe o luptă. Din contră, am luat partea pozitivă a lucrurilor. Cred că am fost norocoasă să mă nasc într-o asemenea familie, care m-a învățat ce înseamnă valoarea, profesionalismul, noblețea, curățenia sufletească. Eu sunt rezultatul lor și în fiecare noapte, înainte de a adormi, mă gândesc la ei și-i mulțumesc lui Dumnezeu că au făcut parte din viața mea. Îi iubesc foarte mult.
Ai crescut într-un mediu cultural care ți-a dat anumite deprinderi și ierarhii în materie de educație. Cum suporți lumea fast-foodului cultural prezent chiar și pe scena teatrului?
Mi-e greu și mă doare de multe ori, mai ales când îmi aduc aminte de lupta bunicului, care în ultima perioadă a vieții spunea că „arta actorului nu mai are nimic comun cu teatrul“. Era revoltat de promovarea nonvalorii, de faptul că actorul a devenit un simplu prestator de servicii artistice, care nu are timp și aleargă de la o repetiție la alta, de la o filmare la alta și totul este superficial. E de înțeles acum și faptul că nu avem un trai decent și de aceea toate sacrificiile astea. Nu putem avea liniștea, mediul și sprijinul de a crea.
Dintre rolurile pe care le-ai făcut, care îți este cel mai drag?
Frosa îmi e cea mai dragă. Aici e o poveste aparte. Idolul și Ion Anapoda a fost scrisă de străbunicul meu, G. M. Zamfirescu, spectacolul a fost regizat de bunicul meu, Ion Cojar – a fost ultimul lui spectacol și, în același timp, debutul meu. Iată că totul are o semnificație pe lumea asta. Ceea ce ne dă Dumnezeu nu este întâmplător. Și ceea ce este frumos e că Frosa renaște din iubire. Le aducem aminte oamenilor că iubirea există – și există acolo unde nu te aștepți.
Dacă tot vorbim de roluri, ce presupune pentru actor un nou personaj, un nou spectacol?
Presupune să te redescoperi pe tine, o altă latură a ta. Personajele se află în noi și trebuie să descoperim omenescul. Un personaj sau un spectacol fără omenesc e rece, nu-ți spune nimic și e păcat ca, la final, oamenii să plece și să uite tot. Asta înseamnă că munca la rol și prezența pe scenă au fost degeaba. Eu asta caut de fiecare dată când lucrez la un rol, omenescul.
Sensibilitatea este atuul principal al actorului?
Fără sensibilitate, nu poți face meseria asta. Din păcate, societatea în care trăim ne transformă în roboți. Alergăm după lucruri exterioare și uităm să avem grijă de sufletul nostru. Văd și la mulți actori, mai ales dintre cei mai tineri, că nu au bogăție interioară, nu au capacitatea de reacție afectivă, nu au curajul să fie vulnerabili. Vulnerabilitatea în accepțiunea majorității oamenilor înseamnă slăbiciune. Eu, din contra, într-o societate ca a noastră o văd ca pe un act de curaj și de a fi puternic. Nu îmi pasă ce cred alții despre mine: este o imagine a lor despre mine. Trebuie să avem curajul, mai ales ca actori, să ne lăsăm sufletul descoperit.
Condiția femeii în teatru este una specială?
Aș spune că este una foarte dură. Rolurile pentru femei sunt puține. Anual, din facultățile de teatru ies sute de absolvenți și nu au mari șanse. Din păcate, este o luptă acerbă și urâtă, cu rezultate nedrepte de multe ori și cu numeroase compromisuri, sacrificii, umilință și suferință.
Ai visat la un premiu Oscar?
Nu m-am amăgit niciodată cu visul american. Pentru ei, meseria asta este un business. Au devenit „mașini“ și, în ultima perioadă, văd numai filme cu roboți, totul e superficial, e tehnic, e rece, rar mai vezi un film cu probleme omenești. Cred că, dacă meseria asta nu o faci cu sufletul, degeaba o faci. Poate că sunt demodată, dar asta e credința mea. Și mai cred că ne naștem acolo unde trebuie. Eu m-am născut în România – așadar, probabil că am menirea să fac ceva aici.
Să vorbim despre iubire…
Din păcate, societatea noastră încurajează goana după bani și sex. Noi am uitat de iubire, nu știm să iubim. Pentru noi, iubirea este posesiune, plăcere și dorință: „Atâta vreme cât îmi aparții, te iubesc. Atâta vreme cât mă pot baza că îmi satisfaci cerințele de orice gen, te voi iubi; dacă nu-mi vei mai da ceea ce doresc, te voi scoate din inima mea“. A iubi cu toată ființa înseamnă să renunți la gelozie, mânie, ură, la dorința de a te amesteca în ce face sau gândește persoana respectivă, la a compara sau judeca, la dorința de a schimba persoana respectivă. Noi nici nu ne ascultăm unii pe alții. În momentul în care o persoană ni se destăinuie, ne gândim deja la ce răspuns sau sfat să-i dăm. Egoul nu ne lasă să ne dăm pe noi la o parte și să încercăm să înțelegem în mod real ce se întâmplă cu oamenii din jurul nostru. Poate că în spatele unei agresivități verbale se află un strigăt disperat de durere. Nu avem disponibilitatea de a citi printre rânduri. De multe ori, în spatele unui om rău se află multă durere. Omul ăla a devenit așa din cauză că i s-a întâmplat ceva grav. Nu mai știm să fim umani. Individualismul ne distruge umanitatea.
Crezi în instituția căsătoriei, într-o vreme în care valorile tradiționale se destramă?
Într-o societate superficială ca a noastră, căsătoria a devenit ceva derizoriu. Dacă ne prefacem că ne iubim, cum să fie căsătoria o legătură profundă? După părerea mea, ar trebui desființată. Nu actul ăla te leagă. Te leagă iubirea. Dar și iubirea este pentru oameni inteligenți!
Mihail Sebastian | |
![]() | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Iosif Hechter ![]() |
Născut | [2][3] ![]() Brăila, România ![]() |
Decedat | (37 de ani)[2][3] ![]() București, România ![]() |
Înmormântat | Cimitirul Filantropia din București ![]() |
Cauza decesului | accident (accident rutier[*]) ![]() |
Cetățenie | ![]() ![]() |
Etnie | români ![]() |
Ocupație | dramaturg jurnalist profesor universitar[*] ![]() |
Pseudonim | Victor Mincu, Mihail Sebastian ![]() |
Limbi | limba română[1] ![]() |
Activitatea literară | |
Activ ca scriitor | interbelică |
Operă de debut | Fragmente dintr-un carnet găsit |
Note | |
Premii | Premiul Frații Hans și Sophie Scholl[*] ![]() |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text ![]() |
Mihail Sebastian (nume real: Iosif Mendel Hechter, alt pseudonim: Victor Mincu, n. ,[2][3] Brăila, România – d. ,[2][3] București, România) a fost un om de litere român, de origine evreu, care a scris romane, dramaturgie și critică literară. A fost de asemenea activ ca publicist, ținând printre altele și cronică muzicală.
Mihail Sebastian a fost unul dintre cei mai importanți discipoli ai filosofului Nae Ionescu. Un scandal fulminant în epoca interbelică l-a cauzat prefața antisemită a lui Ionescu la romanul De două mii de ani, prefață pe care Sebastian a publicat-o intactă. Deriva înspre extremismul de dreapta a generației sale și circumstanțele politice din timpul celui de-al Doilea Război Mondial l-au îndepărtat de maestrul său și de foștii săi prieteni. În această perioadă a ținut jurnal.
După moartea lui subită, posteritatea i-a fost asigurată în principal de piesele de teatru, până în 1996, când jurnalul, care rămăsese peste 60 de ani inedit, a fost tipărit pentru prima dată. Cartea a suscitat controverse aprinse în societatea românească, fiind contrară imaginii idealizante a elitei intelectuale interbelice.
Biografie
Născut cu numele de Iosif Hechter într-o familie evreiască din Brăila, Mihail Sebastian face studii universitare de drept și filozofie la București. Are o tentativă de a-și da doctoratul în drept la Paris, soldată cu un eșec. Lucrează apoi ca secretar la o importantă casă de avocatură din epocă, fiind și avocat pledant. Descoperit de Nae Ionescu, președintele comisiei sale de bacalaureat, a fost invitat de acesta să colaboreze la revista Cuvântul, unde îl cunoaște pe Mircea Eliade, unul din viitorii săi prieteni. Prin legislația antisemită de la începutul anilor '40, i s-a interzis să mai funcționeze ca jurnalist și i se retrage și licența de avocat pledant. Reprezentarea pieselor sale a fost interzisă din cauza faptului că era evreu. Jocul de-a vacanța este interzisă, iar pentru a putea reprezenta piesa Steaua fără nume a folosit un al doilea pseudonim, Victor Mincu. Piesa Ultima oră s-a jucat după moartea lui Sebastian, la Teatrul Național București, sub direcția lui Zaharia Stancu.[4]
Moare în plină tinerețe creatoare, lovit de un camion în 1945, la numai câteva luni după lovitura de stat de la 23 august 1944.[5]
Cariera literarăA debutat în literatură în 1932 cu un volum foarte scurt, Fragmente dintr-un carnet găsit, apoi în același an a publicat un volum de nuvele, Femei. A publicat mai multe romane, Orașul cu salcâmi (1935) (roman al adolescenței), Accidentul (1940) (roman de dragoste), influențate de Marcel Proust, Gustave Flaubert și de alți romancieri francezi. În anul 1934 publică un alt roman, De două mii de ani, de această dată despre ce înseamnă să fii evreu în România. Cartea a căpătat o celebritate nedorită, mai ales în urma prefeței semnată de magistrul lui Sebastian și al generației Criterioniste, profesorul Nae Ionescu. Textul lui Nae Ionescu încerca să fundamenteze antisemitismul din perspectivă teologală, conchizând că evreii nu au nici o putință de salvare întrucât sunt evrei. La scurt timp va publica și Cum am devenit huligan, în care adună articolele apărute în presă, care reprezintă un dosar al receptării operei sale. Procedeul foarte modern îl reia pe cel folosit de romancierul André Gide în romanul Falsificatorii de bani (Les Faux Monnayeurs).
Sebastian se impune în literatura română ca dramaturg cu piesele de teatru Steaua fără nume, Jocul de-a vacanța, Ultima oră. Piesa Insula a rămas neîncheiată.
Manuscrisul inițial al romanului Accidentul, cuprinzând cinci capitole, i-a fost furat lui Mihail Sebastian în Franța, iar autorul nu l-a mai găsit. A fost nevoit să-l rescrie de la zero.
Fenomenul receptării lui Sebastian a fost unul dintre cele mai spectaculoase, atât în timpul vieții scriitorului, cât și în posteritate. Scandalul generat de prefața lui Nae Ionescu la volumul „De două mii de ani” (1934) a făcut ca autorul, discret plasat până atunci pe scena literară, unde se impusese mai ales prin foiletoane critice, să ajungă brusc în centrul atenției. Capriciile istoriei nu l-au putut împiedica pe Sebastian să aibă succes și ca dramaturg, încă din timpul vieții. După moartea sa prematură în 1945, la nici 38 de ani, el rămâne în atenția publicului mai ales ca autor de teatru. Piesele i se joacă din când în când, dar tinerii îl ignoră. Atât criticul cât și romancierul din el intră în umbră pentru o jumătate de secol, până când, în 1996 (anul publicării Jurnalului său din perioada 1935-1944), se redeșteaptă interesul cititorilor pentru tot ce a scris Mihail Sebastian. Piesele sale Steaua fără nume, Ultima oră și Jocul de-a vacanța au fost chiar ecranizate, prima dintre ele transformându-se într-o coproducție româno-franceză (Mona, l'étoile sans nom [Mona, steaua fără nume]- 1967), în care rolul principal feminin a fost interpretat de Marina Vlady.
Jurnalul intim
Jurnalul său intim, ținut în anii unei sălbatice resurecții a antisemitismului, adică în perioada 1935-1944, a fost publicat postum, abia în 1996. Originalul a fost scos din țară prin curier diplomatic de fratele său mai mic, Andrei Benu Sebastian, și a ajuns la Ierusalim. În prezent originalul se găsește la Universitatea din Ierusalim, frații săi aflându-se în posesia unor copii fotografice. Harry From, regizor evreu din Romania care a trăit în SUA, a creat Fundația „Mihail Sebastian”. După mulți ani de insistență, a obținut cele 9 caiete de la familia lui Sebastian ( respectiv dna Beatrice Sebastian, văduva fratelui scriitorului, Beno) și a încheiat un contract între familie și Editura Humanitas. Leon Volovici, istoric și critic literar israelian originar din România, a prefațat ediția publicată la Editura Humanitas, cartea fiind un document de mare valoare istorică care documentează între altele, antisemitismul societății românești în anii războiului (care a dus la masacrarea a între 280.000 și 380.000 evrei cetățeni ai României și ai Ucrainei).[6] Între timp, Jurnalul a fost publicat și în Franța, SUA, Olanda, Cehia și de curând și în Germania și Suedia. Opera sa este pe cale de a fi (re)descoperită atât în țară cât și în străinătate. 2007 fiind anul centenarului nașterii lui Mihail Sebastian, în țara sa și în străinătate au fost publicate noi studii despre scriitor și creația sa.
În Germania Jurnalul a fost publicat sub numele Voller Entsetzen, aber nicht verzweifelt / Tagebücher 1935-1944 (Îngrozit, dar nu disperat/ Jurnal) și a apărut în editura Claassen Verlag, Berlin 2005. Pentru acest Jurnal, foarte recent, la 20 noiembrie 2006, lui Mihail Sebastian i s-a conferit postum la München importantul premiu de carte „Geschwister Scholl” pe anul 2006, premiu ce este conferit în fiecare an începând din 1985 de către Börsenverein des Deutschen Buchhandels (Asociația germană a librarilor). Premiul de 10.000 de euro a intrat în posesia celor două nepoate de frate ale scriitorului, Michelle și Dominique Hechter, care locuiesc în Franța și în Israel.
Evoluții controversate: studiul Martei Petreu
Un recent studiu al Martei Petreu, intitulat Diavolul și ucenicul său: Nae Ionescu - Mihail Sebastian, e susceptibil să modifice percepția asupra figurii morale a lui Sebastian în epocă.[7]
Sumarizat, cartea afirmă existența unui Sebastian până astăzi necunoscut, care, în prima sa tinerețe, mai exact în vremea colaborării la Cuvântul lui Nae Ionescu, ar fi avut clare simpatii de extremă dreapta și o orientare radical contrară celei cunoscute până acum de public din Jurnalul său.
Alături de mentorul său Nae Ionescu, afirmă autoarea, Sebastian a început prin a fi, în anii 1927-33, antidemocrat, antieuropean, împotriva parlamentarismului, adept al dictaturii, susținător al Anschluss-ului, profascist și admirator declarat al lui Mussolini. Citatele - masive - din numeroase articole semnate de Sebastian în presa vremii par să confirme afirmațiile. Dacă nu e foarte explicit că atitudinea „antiliberală” a lui Sebastian privea sistemul democrației liberale ca atare sau doar partidele omonime ale vremii, ori că admirația pentru „primul” Mussolini, pe atunci personaj mai degrabă de stânga, ar putea fi considerată „fascistă” în sensul pe care-l cuprinde astăzi cuvântul, cartea Martei Petreu repune totuși în discuție, cu sobrietate, argumente și documentație densă, rolul și raportarea lui Mihail Sebastian la epocă, într-o perioadă din trecutul acestuia care rămăsese în general necunoscută.
Studiul a provocat o surpriză redutabilă, reacțiile de uimire și dezamăgire în legătură cu Sebastian alternând cu protestele împotriva autoarei. Până acum, articolele polemice care au urmat în presa culturală (Dilema, Observator cultural, România literară, Cultura etc.) nu par a viza foarte limpede fondul sau teza centrală a cărții, ele reproșând totuși concluziile prea aspre, unele erori de apreciere și tonul general părtinitor.
Astfel, comparând unele pasaje citate de Marta Petreu și textul publicistic semnat de Mihail Sebastian, criticul literar Daniel Cristea-Enache observă că autoarea „a sărit peste pasajele, numeroase, care îi infirmă net teza «extremismului»; le-a rezumat pe altele într-un mod convenabil; și-a reluat cu insistență aceleași câteva fraze bine decupate de restul, pentru a obține un efect reprobator extins asupra întregii gazetării politice a lui Sebastian„, trăgând concluzia: „Cartea ei, cu premise false, analize improprii, rezumate tendențioase și răstălmăciri în toată regula, intră în speța malpraxisului critic” (vezi Idei în dialog, nr. 9/septembrie 2009, nr. 10/octombrie 2009[8]). În pasaje numeroase apărute în revista Tribuna (nr. 171/octombrie - 175/decembrie 2009), se reface cercetarea asupra textelor publicate de Mihail Sebastian în perioada interbelică și e subliniată orientarea democratică, antitotalitară a tânărului evreu. În concluzia sa, Laszlo Alexandru susține că „monografia Martei Petreu despre activitatea interbelică de ziarist a lui Mihail Sebastian reprezintă unul dintre cele mai scandaloase abuzuri din cercetarea literară română contemporană. Un gest descalificant profesional și incalificabil moral”.[9]
Alte luări de poziție critice au apreciat volumul, insistând asupra seriozității cercetării. Textele, consultabile, există și ele au fost scrise de Mihail Sebastian, dificultatea trecerii peste textele autorului însuși fiind de la sine evidentă. Ca distincție formală, reacțiile contra cărții au aparținut în general criticilor literari, iar cele pro, unor gânditori, eseiști, filozofi și antropologi familiarizați cu istoria ideilor politice (V. Tismăneanu, Andrei Cornea ș.a.).
Volumul a fost distins cu premiul „Cartea Anului 2009”, acordat de Asociația Revistelor, Imprimeriilor și Editurilor Literare (ARIEL) în 27 ianuarie 2010.
Opere publicate
Proză
- Fragmente dintr-un carnet găsit (1932)
- Femei, nuvele, 1932
- Orașul cu salcâmi (1935), roman
- Accidentul (1940), roman. A fost reeditat la Editura EST-Samuel Tastet Editeur, in 2001
- De două mii de ani. Texte, fapte, oameni (1935), roman, și Cum am devenit huligan, dosarul receptării sale
Piese de teatru
- Jocul de-a vacanța (1939)
- Steaua fără nume (1942)
- Ultima oră
- Insula - text neterminat, a scris doar primele două acte, cel de-al treilea fiind completat de prietenul său Mircea Ștefănescu. Piesa a avut premiera în 17 septembrie 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.[10]
Jurnal intim
- Jurnal, 1935-1944, Text îngrijit de Gabriela Omăt. Prefață și note de Leon Volovici, București, Editura Humanitas, 1996;
Publicistică
- Corespondența lui Marcel Proust (1939)
- Cronici. eseuri. Memorial, ediție de Cornelia Ștefănescu, Editura Minerva, 1972
- Opere, vol. I, ediție de Cornelia Ștefănescu, Editura Minerva, 1990
- Jurnal de epocă. Publicistică
- Jurnal indirect, 2006, ediție de Teșu Solomovici
Filmografie
Actor
1962 | ||
1961 | ||
Lae | 1961 | |
1961 | ||
1961 | ||
David | 1960 | |
1960 | ||
1959 | ||
Radiotelegrafistul | 1959 | |
Burcă | 1957 | |
1957 | ||
Buză Ruptă | 1956 |
Adrian Petringenaru | |
Date personale | |
---|---|
Născut | ![]() |
Decedat | (55 de ani) ![]() |
Ocupație | regizor de film ![]() |
Modifică date / text ![]() |
Adrian Petringenaru (n. 19 octombrie 1933, București – d. 29 mai 1989, București) a fost un regizor român.
Biografie
În 1969 a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” - secția Istoria și teoria artei. În 1983 a publicat la editura Meridiane volumul Imagine și simbol la Brâncuși.[1][2]
Filmografie
Regizor de filme artistice
- Tudor (1963) - asistent de regie
- Tatăl risipitor (1974)
- Cale lungă (1976)
- Rug și flacără (și scenarist, 1980)
- Femeia din Ursa Mare (1982)
- Cireșarii (1984)
- Aripi de zăpadă (și scenarist, 1985)
- Cetatea ascunsă (și scenarist, 1987)
- Există joi? (1988)
Regizor de filme de animație
- Brezaia (1968)
- În pădurea lui lon (1970)
- Bizanț după Bizanț (1971)
- Cale lungă (1976)
- Traian și Decebal (1977)
- Legenda (1978)
- Finala (1981)
- Banchetul armelor (1984)
- Perpetua renaștere (1985)
- Comoara din vis (1988)
Regizor de filme documentare
- Cornel Medrea (1965) - despre Cornel Medrea
- 6000 de ani de artă (1966)
- Pași spre Brâncuși (1966)
- Monumentele capitalei (1974)
Actor
- Tudor (1963)
Ion Bostan (n. 15 decembrie 1914, Cernăuți – d. 29 mai 1992, București) a fost un regizor de filme documentare român.
Filmografie
- Un minut (1949)
- Pentru industrializare, pentru socialism (1949)
- Pagini din lupta partidului (1950)
- Canalul Dunăre Marea Neagră, o construcție a păcii (1951)
- Calea belșugului (1952)
- Baia Mare (1953)
- Centenarul Nicolae Bălcescu (1953)
- Pentru pace și prietenie (1954)
- Pictorul Nicolae Grigorescu (1955)
- Ciocârlia (1955)
- Doina Oltului (1956)
- Dansuri românești (1956)
- Obiceiul primei hore (1956)
- Theodor Aman(1956)
- Cetatea Histria(1956)
- Uciderea pruncilor (1957)
- Bucureștii de altădată (1958)
- Livenii lui Enescu (1958)
- Jad, cuarț, agată (1959)
- Din trecutul pământului (1959)
- Lacul cu nuferi (1959)
- Mărturii despre Enescu (1959)
- Adevărul despre Adam (1960)
- Calea spre belșug și fericire (1961)
- Printre pelicani (1962)
- Voroneț (1962)
- Urme pe zăpadă (1962)
- Lacuri glaciare (1962)
- Lumea din bezna (1963)
- Delta necunoscută (1963)
- Sub aripa vulturului (1963)
- Dracul cu scripcă (1964)
- Callatis (1964)
- Prietenul meu, Max (1965)
- Pârvu Mutu Zugravul (1965)
- Marea Sarmatică - Marea Neagră (1966)
- Oaspeți de iarnă (1967)
- Mărășești 1917-1967 (1967)
- Stârcul pasăre reptilă (1967)
- Histria, Heracleea și lebedele (1968)
- Pe urmele unui film dispărut (1968)
- Dialog El Greco-Bach (1969)
- Omul din Lună (1969)
- Puii în primejdie (1969)
- Sturionii se pescuiesc pe furtună (1969)
- Arta epocii de piatră (1969)
- Cerul Alunișului (1970)
- Formarea și evoluția paleo-geografică a pământului românesc (1970)
- Singur printre pelicani (1970)
- Geneza unei lumi (1970)
- Pelicanii (1971)
- Oameni și locuri (1971)
- Sturionii și scrumbiile migratoare (1971)
- Păsări din cele patru puncte cardinale (1971)
- Pești și pescari (1971)
- Întâlnirea cu cerul (1972)
- Și medicii au început să filmeze (1972)
- Stelele cu coada - cometele (1972)
- Delta Dunării (1972)
- Pădurea scufundată (1972)
- Și pe aici au trăit mamuții (1973)
- Pietre din cer (1973)
- Pescăruși cu aripi curate (1973)
- Dracula - legendă și adevăr (1973)
- Satul cu lebede (1974)
- Vestigii (1974)
- Neagoe Basarab (1974)
- Marele zbor (1975)
- Arhipelaguri de stele (1975)
- Robinson de bună voie (1975)
- Spre alte planete (1976)
- Se întorc berzele (1976)
- Cerul străbunilor (1976)
- În lumea rațelor sălbatice (1977)
- Stelele - nașterea, viața și moartea lor (1977)
- Rinul își caută drumul spre mare (1978)
- Sfera lui Pitagora (1978)
- Și totuși se misca (1978)
- Impresii din Deltă (1978)
- La pescuit printre pelicani și nuferi (1978)
- Luna azi (1979)
- Marele Univers (1979)
- Puterea instinctului (1979)
- Petrodava (1980)
- Pagini de tracologie (1980)
- Și păsările se pot înțelege (1980)
- Mesaje spre univers (1981)
- Dinozaurii (1981)
- Ciclul Delta Dunarii - sanctuar al naturii... Delta insolită
- Steaua noastra, Soarele (1980)
- Morunul urias (1981 )
- Sulina, vechea poartă a Dunării (1981)
- Aur, argint și istorie (1982)
- Migrația păsărilor (1982)
- Pescarușii lui Hitchcock (1982)
- O îndeletnicire milenară pescuitul (1983)
- În jungla verde de sub apă (1983)
- Insule plutitoare (1983)
- Pretutindeni freamăt de aripi (1983)
- Stejari și liane (1983)
- Se întorc pelicanii (1985)
- Balena de piatră (Insula Popina) (1985)
- Când înfloresc nuferii (1985)
- Cometa Halley revine (1984)
- Originea sistemului solar (1985)
- Treceau în zbor cormoranii (1986)
- Sub cupola planetariului (1986)
- Cum s-a format universul (1986)
- Penajul colorat - o podoabă (1987)
- Când se adună păsările (1987)
- Planeta Terra pe traiectoria ei galactică (1987)
- Glasuri în desișuri (1988)
- Acolo unde zboară uliul și șoimul (1988)
- Grija pentru pui (1988)
- Misterul cometelor (1988)
- Amprentele vieții (1989)
- În pragul cosmosului (1989)
- Păsări ocrotite (1989)
- Soarele azi (1989)
- Ciclul „Splendoarea frescelor sfinte”
- Țara de Sus 1990 - 1991
- Voroneț 1990 - 1991
- Humor 1990 - 1991
- Arbore 1990 - 1991
- Moldovița 1990 - 1991
- Sucevița 1990 - 1991
- La răscruce de ceruri (1992)
Premii
- Sub aripa vulturului (Mamaia, 1964)
- Marea Sarmatică, Marea Neagră (Teheran, 1968)
- Histria, Heracleea si lebedele (Novi Sad, 1969)
- Stârcul, pasăre - reptila (Rio de Janeiro, 1970)
- Pădurea scufundată (ACIN 1972)
- Pădurea scufundată (Teheran, 1973)
- Pescăruși cu aripi curate (ACIN 1973)
- Robinson de bună voie (ACIN 1975)
- Vin berzele (ACIN 1976)
- Premiu pentru întreaga activitate (ACIN 1979)
- Preludiu (ACIN 1983)
- Freamăt de aripi (ACIN 1983)
- Când se adună păsările (ACIN 1987)
- Penajul colorat (ACIN 1987)
- Glasuri în desișuri (ACIN 1988)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu