5. /29 APRILIE 2022 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET
Don Gionanni de W A Mozart
Descriere:
Descriere:
Actul I
În faţa reşedinţei Comandorului, Leporello (servitorul lui Don Giovanni) se plânge de îndatoririle sale zilnice faţă de stăpânul său, un nobil libertin. Curând, apare Don Giovanni, cu faţa ascunsă de o mască, urmărit de Donna Anna, pe care a încercat să o seducă. Atunci când Comandorul (tatăl Annei), auzind strigătele ei, intervine, este ucis de Don Giovanni, care fuge. Donna Anna revine cu logodnicul ei, Don Ottavio. Găsindu-şi tatăl mort, ea îi cere lui Ottavio să o răzbune.
Don Giovanni flirtează cu o doamnă din Burgos, ce se dovedeşte a fi Donna Elvira, chiar soţia sa. Părăsită după doar trei zile de la căsătorie, aceasta călătorise prin toată Spania pentru a-l găsi şi a-i cere socoteală. Plictisit de reproşurile ei, Don Giovanni reuşeşte să fugă. Leporello îi dezvăluie Donnei Elvira aventurile amoroase ale stăpânului său, prezentându-i o lungă listă de nume ale iubitelor.
În piaţă apare un grup de ţărani care sărbătoresc nunta prietenilor lor, Zerlina şi Masetto. Atras de frumuseţea miresei, Don Giovanni se alătură grupului de petrecăreţi. Atracţia lui Don Giovanni faţă de Zerlina îl face atent pe Masetto, proaspătul mire, care este înlăturat de către Leporello. Rămas singur cu Zerlina, Don Giovanni încearcă să o convingă pe aceasta să-i accepte dragostea, promiţându-i că o va lua chiar el în căsătorie. Sunt întrerupţi însă de Donna Elvira, care încearcă să o protejeze pe Zerlina de avansurile cuceritorului. Donna Anna şi Don Ottavio se întâlnesc cu Don Giovanni, dar încă nu recunosc în acesta pe ucigaşul Comandorului. Apariţia bruscă a Donnei Elvira îl determină pe Don Giovanni să le spună că este o femeie nebună şi pleacă împreună cu ea. Din tonul vocii şi gesturile cavalerului, Donna Anna îşi dă seama că Don Giovanni este cel care a pătruns în casă, a sedus-o şi l-a ucis pe Comandor. Îngrozită, îi mărturiseşte bănuiala logodnicului său. Ottavio îi declară iubirea şi îi promite tot sprijinul său, jurând că-i va răzbuna tatăl.
Don Giovanni îi ordonă lui Leporello să organizeze în palatul său o petrecere pentru ţărani cu scopul de a o seduce pe Zerlina şi de a cuceri şi alte femei.
În faţa reşedinţei lui Don Giovanni, Zerlina îl roagă pe Masetto s-o ierte pentru aparenta ei infidelitate. În momentul în care intră Don Giovanni, Masetto se ascunde şi încearcă să-i surprindă pe cei doi îndrăgostiţi, dar tensiunea se aplanează şi toţi trei pleacă la petrecere. Elvira, Anna şi Ottavio, dornici de răzbunare, sosesc mascaţi la petrecerea lui Don Giovanni. Leporello îi invită să intre.
În faţa reşedinţei lui Don Giovanni, Zerlina îl roagă pe Masetto s-o ierte pentru aparenta ei infidelitate. În momentul în care intră Don Giovanni, Masetto se ascunde şi încearcă să-i surprindă pe cei doi îndrăgostiţi, dar tensiunea se aplanează şi toţi trei pleacă la petrecere. Elvira, Anna şi Ottavio, dornici de răzbunare, sosesc mascaţi la petrecerea lui Don Giovanni. Leporello îi invită să intre.
În timpul petrecerii, Leporello îi distrage atenţia lui Masetto, în timp ce Don Giovanni o atrage pe Zerlina spre o altă încăpere. Când fata strigă după ajutor, Don Giovanni îl acuză pe Leporello că ar fi atacat-o pe Zerlina, dar nimeni nu crede această minciună. Elvira, Anna şi Ottavio îşi dezvăluie identitatea, avertizându-l pe seducător că răzbunarea e aproape.
Actul al II-lea
În plină noapte. Elvira suferă din cauza infidelităţii soţului său, dar, în acelaşi timp, recunoaşte că îl iubeşte extrem de mult. Don Giovanni, dorind să-i joace o farsă soţiei sale, îl obligă pe Leporello să-şi schimbe hainele cu ale sale şi să îi facă declaraţii de dragoste înflăcărate Donnei Elvira. Don Giovanni încearcă să o seducă pe camerista soției lui. Declaraţia sa plină de poezie este întreruptă de apariţia lui Masetto care, împreună cu un grup de ţărani înarmaţi cu bâte, îl caută pe seducător pentru a-l pedepsi. Acesta, îmbrăcat în hainele lui Leporello, îi îndrumă spre direcţii greşite. Îl bate pe Masetto, care rămăsese singur. Soseşte şi Zerlina care îşi consolează logodnicul.
Donna Elvira şi presupusul Don Giovanni, care nu este altul decât Leporello în hainele stăpânului, sunt surprinşi de Anna, Ottavio, Zerlina şi Masetto, care îl ameninţă cumplit pe servitorul deghizat. Speriat, acesta le dezvăluie adevărata sa identitate. Don Ottavio, îngrijorat de suferinţa Donnei Anna, care îşi plânge fără încetare tatăl ucis, îşi exprimă din nou dragostea pentru ea. Elvira, supărată că a fost înşelată din nou de către Don Giovanni, îşi exprimă cu vehemenţă indignarea, dar în acelaşi timp recunoaşte că încă îl iubeşte.
În cimitir, Leporello îşi reîntâlneşte stăpânul. O voce sinistră anunţă sfârşitul lui Don Giovanni. Este spectrul Comandorului ucis, pe care Don Giovanni îl sfidează şi îl invită, în glumă, la cină. Leporello îi transmite Comandorului invitaţia, iar spectrul o acceptă. Donna Anna, însoţită de Don Ottavio, vine la mormântul tatălui său. Profund îndurerată, ea îi reaminteşte nobilului său logodnic de răzbunarea promisă, sperând să îşi găsească astfel liniştea.
Leporello serveşte cina stăpânului său. Intră Donna Elvira care, încă îndrăgostită de Giovanni, îl imploră să se căiască şi să devină un alt om. El însă o alungă. Spectrul lui Comandorului soseşte la cină. Don Giovanni refuză să îşi schimbe modul de viaţă, chiar şi sub ameninţarea morţii. Răzbunarea se îndeplineşte: Don Giovanni este târât de spectru în lumea umbrelor.
Mozart - Don Giovanni - complete
Franco Corelli
Biografie
El a împărțit scena cu multe cântărețe ale generației sale, printre care Maria Callas, Renata Tebaldi, Montserrat Caballé și Joan Sutherland.
Căsătorit cu cântăreața Loretta Di Lelio, Corelli a început să cânte la îndemnul unor prieteni pasionați de muzică de operă. Corelli a devenit unul dintre marii interpreți ai compozitorilor italieni, evoluând pe principalele scene ale lumii, îndeosebi la Scala din Milano și Metropolitandin New York. Cariera sa a fost dedicată aproape exclusiv operei, interpretând o varietate foarte largă de roluri din repertoriul italian și francez. Debutul său a avut loc alături de Maria Callas în 1953. Debutul la "Scala" l-a făcut în 1954, în Norma. La Covent Garden a debutat în 1957, iar la "Metropolitan", seara debutului a fost legendară, alături de Leontyne Price în Il Trovatore: ovațiile la sfârșitul spectacolului au durat mai bine de o oră. Herbert von Karajan l-a descris pe Correli cel mai bine când a spus că: „este mai presus de orice o voce plină de foc și pasiune, o voce ce poate să fulgere, dar și să fie plină de emoții”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu