4. /6 FEBRUARIE 2023 - TEATRU/FILM
CARLO GOLDONI
Carlo Goldoni | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Carlo Osvaldo Goldoni |
Născut | [1][3][4][5] Veneția, Republica Veneția |
Decedat | (85 de ani)[6][7][8][9] Paris, Prima Republică Franceză |
Căsătorit cu | Nicoletta Conio[*] |
Etnie | italian |
Ocupație | dramaturg scriitor libretist[*] scenarist traducător jurist-poet[*] autor poet regizor[*] |
Activitate | |
Pseudonim | Polisseno Fegejo |
Limbi | Limba venetă limba italiană[2] limba franceză |
Studii | Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia[*] Universitatea din Padova Universitatea din Pavia |
Profesor pentru | Élisabeth Philippine Marie Hélène a Franței |
Opere semnificative | Slugă la doi stăpâni Hangița Lo speziale[*] La donna di garbo[*] Mincinosul |
Prezență online | |
Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Carlo Goldoni (n. ,[1][3][4][5] Veneția, Republica Veneția – d. ,[6][7][8][9] Paris, Prima Republică Franceză) a fost un cunoscut dramaturg și libretist italian din Veneția. Printre operele lui și cele ale lui Luigi Pirandello se enumeră unele dintre cele mai cunoscute opere italiene.
Supranumit de Voltaire "Molière al Italiei", Goldoni a scris peste 120 de piese în limba italiană, în dialectul venețian și în franceză.
OPERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Lista parțială (liste mai lungi sunt în italiană și engleză)
- 1732: Gondolierul venețian (Il gondoliere veneziano)
- 1733: Amalasunta
- 1734: Belisario
- 1734: Griselda
- 1734: Rosmonda
- 1745: Slugă la doi stăpâni (Il servitore di due padroni)
- 1748: Văduva isteață (Vedova scaltra)
- 1750: Cafeneaua (La bottega del caffè)
- 1751: Metresa hanului
- 1752: Femeile geloase (Le donne gelose)
- 1753: Hangița (La locandiera)
- 1760: Bădăranii (I rusteghi)
- 1760: Casa nouă (La casa nova)
- 1762: Gâlcevile din Chiogia (Le barufe ciozote)
- 1777: Ursuzul binefăcător (Le bourru bienfasant)
- 1787: Memorii folositoare istoriei vieții sale și a teatrului său (Mémoires pour servir à l'histoire de sa vie et celle de son théâtre).
- 1748: Fata cinstită (La putta onorata)
- 1749: Familia Anticarului (La famiglia dell'antiquario)
- 1750: Bolnava prefăcută (La finta ammalata)
- 1750–1751: Mincinosul (Il bugiardo)
- 1763: Evantaiul (Il ventaglio)
- Femeile țâfnoase
- Comedianții
- Elixirul
- Doi gemeni venețieni (I due gemelli veneziani)
- Flecărelile femeilor (I pettegolezzi delle donne)
- Întoarcerea din vilegiatură (Il ritorno dalla villeggiatura)
- Impostorul (L'impostore)
- Peripețiile vilegiaturii (Le avventure della villeggiatura)
- Femeia curioasă (Le donne curiose)
- Patima vilegiaturii (Le smanie per la villeggiatura)
- Piațeta
PERSONAJE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Mai multe personaje apar în diverse piese de teatru ale lui Carlo Goldoni. Negustorul venețian, bogat și zgârcit, Pantalone de Bisognosi (Bisognosi însemană nevoiaș) este un personaj care apare în Slugă la doi stăpâni, Văduva isteață, Fata cinstită, Familia anticarului, Flecărelile femeilor sau în Feudalul. Pantalone este bătrân, având același caracter ca strămoșul său Magnifico; el nu are încredere în nimeni; este de obicei soțul încornorat și are mereu o înclinație senilă donjuanescă - lucru care dezvoltă întotdeauna intriga. Un personaj complementar al lui Pantalone este Doctorul - un bătrân pedant, deși erudit acesta devine la rândul său ridicol datorită situaților în care intră.
IMPORTANȚA OPEREI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Goldoni a reformat comedia, înlăturând miraculosul, declamația, măștile tradiționale și punând accentul pe personaje, pe explorarea caracterelor acestora și a psihologicului. Teatrul său se remarcă prin forța evocărilor, dinamism, vervă satirică, umor și optimism robust.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu