5. /6 FEBRUARIE 2023 - POEZIE
ADRIAN MANIU
Membru corespondent al Academiei Române |
---|
Adrian Maniu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][2] București, România |
Decedat | (77 de ani)[1][2] București, România |
Frați și surori | Rodica Maniu |
Naționalitate | România |
Cetățenie | România |
Ocupație | scriitor, poet, traducător |
Limbi vorbite | limba română |
Studii | Facultatea de Drept din București |
Activitatea literară | |
Activ ca scriitor | 1911 - 1968 |
Mișcare/curent literar | simbolism |
Specie literară | poezie, proză |
Operă de debut | 1912 - „Figurile de ceară" |
Modifică date / text |
Adrian Maniu (n. ,[1][2] București, România – d. ,[1][2] București, România) a fost un scriitor român, poet tradiționalist al epocii interbelice, membru corespondent (din 1933) al Academiei Române.
A fost fratele pictoriței Rodica Maniu și cumnatul pictorului Samuel Mutzner.
Studii[modificare | modificare sursă]
S-a născut la București, din părinți de origine ardeleană. Se înscrie la Facultatea de Drept (1910), licențiat al Facultății de Drept din București dar nu profesează niciodată după examenul de licență. Redactor la Chemarea, Universul, Dimineața și Adevărul. A făcut parte din primul colegiu director al revistei Gândirea alături de Lucian Blaga, Cezar Petrescu, Nichifor Crainic. Participă sporadic la cenaclul lui Alexandru Macedonski. Colaborează de-a lungul timpului la revistele "Insula" (1911), "Simbolul" (1911), "Seara" (1913-1914), "Noua revista română" (1914). Debutează ca poet simbolist cu volumul "Figurile de ceară" (1912).
Opere publicate[modificare | modificare sursă]
Versuri[modificare | modificare sursă]
- Figurile de ceară, (1912), debut editorial
- Salomeea, Tipografia G. Ionescu, 1915
- Lângă pământ, Ed. Cultura Națională, 1924
- Drumul spre stele, Ed. Cartea Românească,1930
- Cartea țării, Ed. Fundațiilor Culturale Regele Carol I, 1934
- Cântece de dragoste și moarte, Ed. Cultura Națională, 1935
- Focurile primăverii și flăcări de toamnă, București, 1935
Teatru[modificare | modificare sursă]
- Lupii de aramă, (1929), republicat la Editura Dacia, Cluj-Napoca, 230 pagini, 1975
- La gravure sur bois en Roumanie, Cartea românească, Bucarest, 1929
Traduceri[modificare | modificare sursă]
- Cântecul Nibelungilor repovestit de Adrian Maniu, 462 pagini, Editura de Stat pentru Literatură și Artă, 1958
Conferințe radio[modificare | modificare sursă]
Dan Constantinescu (scriitor) | |
Date personale | |
---|---|
Născut | |
Decedat | 1997 (75 de ani) |
Cetățenie | România |
Ocupație | poet |
Limbi vorbite | limba română |
Modifică date / text |
Dan Constantinescu (n. 6 februarie 1921 – d. 1997, Freiburg) a fost un poet și un traducător român. A scris și sub pseudonimul Dan Nicoară.
Volume publicate[modificare | modificare sursă]
În 1969 a publicat volumul de versuri Unde la Editura pentru literatură, iar în 1978 a publicat volumul de poezie Vatra la Editura Eminescu.
A tradus în românește din Rainer Maria Rilke, din Oskar Pastior și din lirica niponă, în special genul haiku.
George Ciorănescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 1918[1][2][3][4] |
Decedat | (75 de ani)[5] |
Părinți | Ion Ciorănescu[*] |
Frați și surori | Ioan Ciorănescu Nicolae Ciorănescu Ecaterina Ciorănescu-Nenițescu Alexandru Ciorănescu |
Cetățenie | România |
Ocupație | jurnalist |
Limbi vorbite | limba română |
Modifică date / text |
George Ciorănescu (n. 1918[1][2][3][4] – d. [5]) a fost un eseist, jurnalist, poet, prozator, publicist și traducător român care a trăit cea mai mare parte a vieții sale în exil. A avut patru frați, toți intelectuali de calibru români, matematicianul Nicolae Ciorănescu, poetul Ioan Ciorănescu, lingvistul Alejandro Ciorănescu și chimista Ecaterina Ciorănescu-Nenițescu.
Biografie[modificare | modificare sursă]
S-a stabilit inițial la Paris și apoi la München. A fost animator a numeroase cenacluri și reviste literare ale exilului și redactor șef (1955 - 1957, respectiv 1958 - 1965) la postul de radio Europa Liberă, unde a deținut și funcția de director adjunct al departamentului în limba română (1965 - 1970). A plecat, temporar, din acest post în urma unui conflict avut cu Noel Bernard, care îl angajase la Radio Europa Liberă pe fiul lui Aurel Baranga, Harry Baranga. (Despre A. Baranga v. articol Vladimir Tismăneanu în: Evenimentul zilei din 5 septembrie 2008)
A fost protagonist al mișcării pentru unitatea Europei în exilul românesc. Astfel, la 9 mai 1948, s-a ținut, la Haga, Congresul Constitutiv al Mișcării Europene, prezidat de Winston Churchill. Aici s-au constituit comitetele naționale ale Mișcării Europene, cuprinzând inclusiv statele căzute sub ocupație sovietică. Comitetul român a avut, ca figuri mai proeminente, pe George Ciorănescu, președinte, Grigore Gafencu, Gabriel Bădărău și alții.
A coeditat, la inițiativa lui Ion Dumitru, revista Apoziția, a cenaclului literar omonim din München, pe care a condus-o din 1982 până în 1992.
Operă publicată (incompletă)[modificare | modificare sursă]
Eseuri[modificare | modificare sursă]
- Romanii și ideea federalistă, București, 1996
Opera poetică[modificare | modificare sursă]
- Ystud, poeme amare, Paris 1950
- Codicil, Paris 1952
- Poeme fără răspuns, Paris 1952
- Poeme prea târzii, Paris 1954
- Un român prin Grecia, Paris 1967
- Morior ergo sum, München 1981
- Catrene definitorii diezate, München 1987
- Metaerotism imaginar, München 1990
Antologii[modificare | modificare sursă]
- Spicuiri din lirica americană contemporană, 1993
- Mai aproape de ingeri, traduceri din lirica religioasă [6]
Lucreaza in presa din 1950; redactor la ziarul Informatia Bucuresthdui, in paginile caruia semneaza reportaje, anchete si comentarii.
Autor al volum de nuvele Te urasc, iubita mea (1976), urmat de volum de versuri Cu tango inainte (1982) si de romanul Iarna cand au murit cangurii (1984).
A scris, in colab. cu fratele sau, Nicolae Hol-ban, piesa de teatru Apa vie.
Dupa ce a practicat multi ani jurnalismul, Sorin Holban a debutat ca prozator cu un volum de nuvele. Te urasc, iubita mea (1976). scris cu acuratete si chiar cu siguranta stilistica, lipsit insa de profunzime si nedepasind cliseele puse in circulatie de literatura epocii. Citeva episoade par secvente dintr-un roman despre obsedantul deceniu, prezentate inlr-un mod tendentios, dintr-o perspectiva ideologizata.
Cu toate acestea, nuvelele nu intra in categoria asa-zisei proze politice de mare audienta in anii '70-'80, caci preferintele lui Sorin Holban se indreapta mai curind spre literatura sentimentala, cu tineri veseli si prietenosi, participind cu insufletire la micile evenimente cotidiene, lipsiti, in general, de interes pentru marile probleme istorice, politice, sociale ce-i framintasera pe cei din prima generatie postbelica. Sorin Holban scrie o literatura de vacanta marcata de gratuitate, abtinindu-se sa ridice, intr-un climat de liniste si impacare, idei grave, urgente, insolubile. Discursive si insuficient diferentiate stilistic, poeziile din Cu tango inainte (1982) au fost scrise sub influenta lui Eugen Jebeleanu si a lui Adrian Paunescu, avind ca teme razboiul, lagarele de concentrare, crimele nazistilor etc Sint versurile unui om „multumit de viata" (Pasarea spaimei), care, avind prilejul sa calatoreasca in Polonia, de pilda, rememoreaza citeva dintre ororile istoriei contemporane, fericit ca traieste intr-un alt timp, ca poate gusta fara opreliste din nevinovatele placeri ale vietii zilnice.
Romanul Iarna cind au murit cangurii (1984) e o scriere agreabila, de consum, ce se citeste cu placere, caci umorul izbuteste nu o data sa invioreze lectura, dizolvind contradictiile dintre personaje pina la anularea posibilelor surse de conflict. Eroii sint aceiasi tineri ce se persifleaza in joaca unii pe altii, schimba ironii lipsite de rautate, care au ca unic scop sa le puna in evidenta agerimea spiritului. Sint mereu gata sa intoarca lucrurile in comedie, sa se joace cu problemele cele mai grave, dovedind o jovialitate nu numai nestapinita, dar si inepuizabila. Pe scurt, romanul e o fantezie umoristica aglu-tinind elemente de paiaterie, teatru de marionete etc. si facind din amuzament valoarea suprema a existentei. Se simte in intreg cuprinsul cartii o surda aversiune fata de latura solemna, grava a vietii. Pentru eroii lui Sorin Holban a fi serios pare un indiciu sigur de marginire sau chiar de obtuzitate. Simpatia autorului se indreapta in mod vadit spre spiritele ironice, ludice. care stiu sa relativizeze totul prin ris. Nu e nihilism in atitudinea lor, caci exista chiar si pentru acesti oameni un lucru cu care nu se poate glumi: iubirea. Undee vorba de iubire nu mai incape umorul.
OPERA: Te urasc, iubita mea, nuvele. Bucuresti, 1976; Cu tango inainte, versuri. Bucuresti, 1982; Iarna cind au murit cangurii, roman, Bucuresti, 1984. |
REFERINTE CRITICE: I. Buduca, in Amfiteatru, nr. 3, 1977; L. Ulici, in Romania literara, nr. 14, 1977; N. Ciobanu, in Luceafarul, nr. 25, 1983; Sultana Craia, ibidem, nr. 49, 1985; H. Zalis, in Romania literara, nr. 41, 1985. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu