3. /18 MARTIE 2023 - RELIGIE ORTODOXĂ; ARTĂ CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI
Sf Ier Chiril, arhiepiscopul Ierusalimului;
Pomenirea morților
Sfântul Ier. Chiril, Arhiepiscopul Ierusalimului, s-a născut la Ierusalim în jurul anului 315. A intrat de tânăr în monahism şi s-a dedicat studiului profund al Sfintei Scripturi. În anul 335 a fost hirotonit diacon de episcopul Macarie al Ierusalimului, iar peste zece ani, episcopul Maxim l-a ridicat la treapta preoţiei.
Nu peste mult timp (în 348), a primit cinstea de a fi ales episcop al Ierusalimului, iar în această calitate a rostit catehezele care i-au adus celebritatea. A urmat o perioadă mai sumbră în viaţa acestui sfânt, datorită conflictului pe care l-a avut cu Acachie, mitropolitul Cezareei. Acesta fusese declarat eretic arian de un sinod care s-a ţinut la Sardica, iar Sfântul Chiril, apărător tare al dreptei credinţe, nu dorea să i se supună.
Datorită relaţiilor pe care Acachie le avea cu împăratul Constanţiu, a reuşit să obţină exilul Sfântului Chiril, sub pretextul că a vândut bunurile Bisericii pe care o păstorea, pentru a-i ajuta pe săraci într-o perioadă de foamete. Îndepărtat, Chiril a mers la Silvan, episcopul Antiohiei. În anul 360, la conducerea imperiului a venit Iulian Apostatul, care i-a adus din exil pe toţi episcopii surghiuniţi. Sfântul Chiril şi-a reluat scaunul, fiind martorul minunilor care s-au petrecut în timpul încercării rezidirii Templului din Ierusalim.
Mărturiile vremii arată că un cutremur foarte puternic a dărâmat noile temelii ale Templului. De asemenea, se spune că un foc din cer a ars toate uneltele folosite la zidire şi că pe hainele celor care lucrau la construcţie a apărut semnul Sfintei Cruci. Domnia lui Iulian a fost scurtă, dar succesorul său, împăratul Valens (care avea simpatii ariene), nu s-a arătat nici el mai îndurător cu Sfântul Chiril şi l-a exilat din nou, datorită tăriei cu care condamna ereziile.
În anul 379, când împărat a devenit Teodosie cel Mare, Chiril şi-a primit cu cinste înapoi scaunul episcopal, păstorindu-şi credincioşii încă opt ani, până la sfârşitul vieţii. În perioada în care a fost episcop al Ierusalimului, Sfântul Chiril a ţinut în faţa poporului o serie de cateheze cu un impact deosebit asupra lumii creştine. Rostite în Biserica Sfântului Mormânt, în jurul anului 350, acestea reprezintă mărturii importante ale credinţei şi practicilor acelor timpuri.
De asemenea, Sfântul Chiril a participat la Sinodul II Ecumenic (care s-a ţinut la Constantinopol în anul 381) alături de Sfântul Grigorie de Nazianz, Sfântul Grigorie de Nyssa, Meletie al Antiohiei şi alţi mari Părinţi ai Bisericii. El a avut un rol deosebit de important în combaterea ereticilor pnevmatomahi (care negau deplina dumnezeire a Sfântului Duh) şi apolinarişti (care negau existenţa sufletului raţional în Ipostasul Mântuitorului Hristos), dar şi în formularea dogmei trinitare.
La acest sinod s-a definitivat Simbolul de credinţă (Crezul) numit până astăzi niceo-constantinopolitan, după localităţile care au găzduit primele două sinoade ecumenice. Sfântul Chiril explică amănunţit acest Simbol în Catehezele sale.
Tropar
Glasul 4
Îndreptător credinţei şi chip blândeţelor, învăţător înfrânârii te-a arătat pe tine, turmei tale, adevărul lucrurilor. Pentru aceasta ai dobândit cu smerenia cele înalte şi cu sărăcia cele bogate; Părinte Ierarhe Chiril, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
Pomenirea morților
Pomenirea generală a morților în fiecare sâmbătă din Postul Mare se înscrie în atmosfera specifică acestei perioade de pregătire pentru întâmpinarea după cuviință a Învierii Domnului, când credincioșii se ocupă mai mult de sufletele lor. De aceea, este firesc să se gândească și la sufletele celor răposați, ajutându-i cu rugăciunea și cu milostenia.
Conform rânduielii și tradiției respectate de Biserica Ortodoxă, ziua săptămânală de pomenire a morților este sâmbăta. În această zi, la unele slujbe din cadrul celor Șapte Laude, ca și în unele cărți de cult, există cântări și rugăciuni anume alcătuite și rânduite pentru pomenirea morților.
Cât privește pomenirea morților în Postul Mare, slujbele au loc în sâmbetele acestei perioade. Conform rânduielilor tipiconale din Triod (cartea de cult specifică acestei perioade) și structurii slujbelor din aceste sâmbete, numai sâmbetele a doua, a treia și a patra sunt socotite ca zile de pomenire generală a morților, celelalte sâmbete din Postul Mare (prima, a cincea, a șasea și a șaptea) sunt consacrate pomenirii altor evenimente sau persoane sfinte din viața Bisericii.
Așa, de exemplu, în prima sâmbătă se face pomenirea Sfântului Teodor Tiron, pentru faptul că el a salvat pe creștini de la închinarea la idoli prin folosirea grâului fiert, pomenirea calendaristică a sfântului având loc în ziua de 17 februarie. Sâmbăta a cincea este consacrată cinstirii speciale a Maicii Domnului, prin slujba Deniei Acatistului Buneivestiri, iar a șasea sâmbătă face pomenire de învierea de către Mântuitorul Hristos a lui Lazăr cel mort de patru zile, înainte de Pătimiri, ca o încredințare a Învierii Sale și a celei de obște, dreptul Lazăr fiind pomenit calendaristic la 6 octombrie. Sâmbăta a șasea amintește de punerea și șederea în mormânt a Mântuitorului Hristos.
În practică, în toate sâmbetele din Postul Mare se fac pomeniri generale ale morților, cu excepția celei de a șaptea, credincioșii având obiceiul sărindarelor, adică al pomenirii morților pe perioada de 40 de zile cât durează postul, urmând ca încheierea acestor pomeniri să se facă nu sâmbăta, ci în Joia Patimilor, când în biserici săvârșim Liturghia Sfântului Vasile cel Mare. Până nu de mult, toate sâmbetele din Postul Mare erau trecute și în calendar ca zile de „pomenire a morților”. Din punct de vedere liturgic și tipiconal, sunt îndreptățite la această denumire numai sâmbetele a doua, a treia și a patra. Practica de parohie arată însă că pomenirea morților și în celelalte sâmbete este aproape îndătinată.
Pomenirea generală a morților în fiecare sâmbătă din Postul Mare nu este un lucru rău, deși nu este prevăzut de tipic, și ea se înscrie în atmosfera specifică acestei perioade de pregătire pentru întâmpinarea după cuviință a Învierii Domnului, când credincioșii se ocupă mai mult de sufletele lor. De aceea, este firesc să se gândească și la sufletele celor răposați, ajutându-i cu rugăciunea și cu milostenia.
De asemenea, parastasele din timpul Postului Mare se fac atât sâmbăta, cât și duminica, deoarece în aceste zile se săvârșește una dintre Liturghiile depline, fie a Sfântului Ioan Gură de Aur, fie a Sfântului Vasile cel Mare. Parastasul nu se face legat de Liturghia Darurilor mai înainte sfințite, care se săvârșește în zilele săptămânii din post.
Faptul că nu toate sâmbetele din Postul Mare sunt menționate ca zile de pomenire a morților este un lucru corect, fără ca aceasta să împiedice săvârșirea slujbelor de pomenire generală a morților și în celelalte sâmbete, după cum nu poate nici obliga pe credincioși la practica de a pomeni pe morți în toate sâmbetele din Postul Mare.
ARTĂ CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI
A.
PLĂCINTE, ANTREURI
Roşii umplute cu ţelină,
ardei şi sos tartar
· 4
roşii tari
· 2
ţeline mici
· 5
ardei graşi
· Sare
· Piper
· Pătrunjel
· 1
pahar maioneză de post
· 1
ceapă arpagic
· 1
căţel usturoi
Se scobesc roşiile, se scurg de zeamă
şi se presară cu sare.
Se taie
ţelinele ca tăieţeii; la fel şi ardeii graşi.
Pătrunjelul
se toacă mărunt; la fel ceapa şi usturoiul.
Ceapa
şi usturoiul se trec prin sită şi zeama lor se amestecă cu maioneza de post,
apoi cu legumele şi piperul.
Se
umplu roşiile cu legumele amestecate cu acest sos tartar.
B.
SALATE
Salată picantă
Se amestecă într-o salatieră părţi
egale de cartofi fierţi şi fasole verde, fiartă, tăiată cubuleţe, sau conservă scursă.
Se
stropesc cu sos vinegret (reţetă dată anterior) şi se decorează cu măsline fără
sâmburi şi roşii tăiate în sferturi.
Se
presară cu tarhon tocat.
C.
SOSURI
Mămăligă
· 2
ceşti cu mălai
· 4 –
5 ceşti apă
· 1
linguriţă sare
Se pune ceaunul cu apă la fiert.
Se pune
sare şi se presară puţin mălai.
Când clocoteşte
apa, se toarnă tot mălaiul dintr-o dată.
Se lasă
să fiarbă cam o jumătate de oră, apoi se amestecă bine cu făcăleţul.
Se
turteşte puţin cu dosul unei linguri de lemn
înmuiată în apă, se mai lasă să răbufnerască de câteva ori, apoi luând
ceaunul de torţi, se răstoarnă pe o farfurie groasă sau pe un fund de lemn
rotund, special pentru mămăligă.
D.
BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Supă cremă de fasole boabe
· 1 ½
l apă
· 300
g fasole boabe
· 1
morcov
· 1
pătrunjel
· 1
ceapă
· Ulei
· Pătrunjel
verde tocat
· Sare
· Crutoane
Fasolea aleasă şi spălată cu o zi
înainte se pune la înmuiat în apă călduţă.
Se
scurge această apă şi se pune apoi la fiert cu apă călduţă proaspătă.
Se
schimbă apa după ce dă în 2 – 3 clocote.
Se
repetă această operaţie de trei ori.
În
ultima apă se adaugă ceapa, morcovul şi pătrunjelul, întregi, netăiate şi se
lasă să fiarbă acoperit la foc mic.
Când
fasolea este bine fiartă, se scot ceapa şi zarzavatul, se strecoară, iar
fasolea se trece prin sită, subţiindu-se cu zeama în care a fiert.
Se pune
din nou supa la fiert adăugând ulei şi sare.
După ce
dă un clocot se adaugă pătrunjelul tocat.
Se
serveşte cu crutoane.
E.
MÂNCĂRURI
Ciuperci cu mămăligă
· 1
cutie ciuperci
· 2
cepe mari
· ½
ceaşcă ulei
· Boia
· Mărar
· Mămăligă
Se spală ciupercile şi se pun în ceapa
călită în ulei, la care se adaugă puţină boia de ardei, sare şi mărar.
Într-o
tavă potrivită ca mărime se pun alternativ straturi de mămăligă cu straturi de
sos de ciuperci.
Se dau
la cuptor.
F.
DULCIURI
Portocale cu nuci
· 2
portocale
· 3 –
4 nuci măcinate şi câteva jumătăţi netăiate
Se curăţă o portocală de coajă şi se
taie felii subţiri.
Zeama
de la cealaltă portocală se amestecă cu nucile măcinate şi se bat spumă cu
telul.
Se pune
spuma în cupele de servit, iar deasupra un strat de felii de portocale,
garnisite cu câte o jumătate de nucă.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu