sâmbătă, 3 iunie 2023

 4. /5 IUNIE 2023 - TEATRU/FILM


ADRIAN TITIENI, actor
Biografie Adrian Titieni
Adrian Titieni, nascut pe 6 iunie 1963, a absolvit in anul 1988 cursurile Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica, Bucuresti, iar în 2003, cursurile postuniversitare de Regie si Montaj Film si TV, la aceeasi universitate. Este membru fondator al Fundatiei Romane pentru Educatie si Educatori.




Timp de doi ani (1993-1994), a lucrat in TVR ca realizator in cadrul Departamentului Educatie–Stiinta, iar in perioada 1996-1997, a fost consilier la departamentul de Relatii Publice al Presedintiei Romaniei. Din 1989 pana in prezent, este conferentiar doctor universitar, sef al catedrei „Artei actorului” la UNATC.

Ca actor Adrian Titieni a jucat in numeroase filme, printre care "Moartea Domnului Lazarescu" in rolul doctorului Dragos Popescu, in "Homicid conjugal" in rolul Papa de Simon, "Fata in fata" in rolul moderatorului tv, "Pescuit sportiv" in rolul lui Mihai, Ilie in "Tinerete franta", profesorul in "Expeditia", iar cel mai nou rol in telenovela "Regina" in rolul securistului Andrei.

A aparut in scurtmetrajele premiate Valuri si Colivia.

De asemenea, Adrian Titieni a jucat si in numeroase piese de teatru alaturi de mari actori. Este casatorit cu Adriana Titieni si au doi copii impreuna.

·         Ana, mon amour (2017) - psiholog Trailer
·         Capace (2017) - Toma Trailer
·         Charleston (2017) - Rudolf Trailer
·         Farul (2017)
·         Fructul oprit (2017) - Tudor Caragea
·         Marița (2017) Trailer
·         Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor (2017) - dascălul Trailer
·         Perfect sănătos (2017) - procuror Trailer
·         03.ByPass (2016) - tată Florin Trailer
·         Bacalaureat (2016) - Romeo Trailer
·         Fixeur (2016) - Molnar Trailer
·         Ilegitim (2016) - Victor Anghelescu Trailer
·         București NonStop (2015) - Giani Trailer
·         Doar cu buletinul la Paris (2015) Trailer
·         Live (2015) - Ticu Trailer
·         Nameless (2015)
·         O faptă bună (2015)
·         Cai putere (2014) - Mihai
·         Excursie (2014)
·         Umbre (2014) - Andronache Trailer
·         Betoniera (2013) - şef şantier
·         Carmen (2013) - dr. Sitaru Trailer
·         Poziția copilului (2013) - Traian Angheliu Trailer
·         Puzzle (2013) - Stefan Manea Trailer
·         Domestic (2012) - dl. Lazar Trailer
·         Kiddo (2012) - tatăl Trailer
·         Șanțul (2012) - Vasile
·         Și caii sunt verzi pe pereți (2012) - Tocitu Trailer
·         Câmp cu maci (2011) - Dl. Petrescu





OCTAVIAN STRUNILĂ, actor și regizor
Biografie Octavian Strunilă
Octavian Strunilă
Date personale
Născut (39 de ani) Modificați la Wikidata
Ocupațieactor Modificați la Wikidata
Prezență online

Octavian Strunilă (n. 5 iunie 1981Dorohoi) este un actor, regizor și scenarist român. Apare în emisiunea Jocuri de celebritate alături de Mihai Bobonete și Paul Ipate în fiecare miercuri și joi de la 22:30 la Pro TV.




VIAȚA PRIVATĂ

Este căsătorit cu balerina Oana Botez și are doi copii.

FILMOGRAFIE

Actor

Film

Seriale TV

Regizor

  • Să-ncercăm la București (2005)
  • Românește (2006)
  • Home delivery (2008)
  • 7 Pals (2012)
  • Basarabia e România (2012)

Scenarist

  • Fetele lu' dom' profesor scenarist întreg sezonul (2014)
  • Tanti Florica sezonul 2 (2013) - scenariu ep. 2,3,4,5,6,7,8,13
  • Basarabia e România (2012) - scenariu ep. pilot
  • 7 Pals (2012) - scenariu ep. pilot.
Octavian Strunila s-a facut remarcat prin rolul din filmul “Inima de tigan” dar si cel din “State de Romania”.
Actorul a mai jucat in 2008 in “Home delivery”, “Poveste de cartier”, “Regina”, in 2006 in “Iubire ca in filme”, in 2005 in “Lacrimi de iubire”, iar in 2004 in “Hacker”.

A regizat filmele “Bani” si “Home delivery”, productii la care a semnat si montajul si scenariile. Inainte de a se face cunoscut in filme, Octavian a facut Stand-up comedy la Café Deko, din cadrul teatrului National Bucuresti, fiind de astfel si primul proiect de stand-up comedy din Romania. Inainte de a ajunge actor de film, a cochetat cu teatrul, unde a interpretat roluri complexe, care i-au scos in evidenta calitatile actoricesti.

La teatrul Mundi din Bucuresti a jucat in spectacolele "Raul de balci", regia Mircea Marin, "Paparazzi", regia Ovidiu Gherasim, dar si in "Proasta cu spume", regia Teo Herghelegiu, precum si in scurt-metrajele "Trei gloante pentru un lider", "Bertha&Luci", "Subiect la diateza pasiva", regia si scenariul Octavian Strunila, "Sa-ncerci la Bucuresti", regia si scenariul Octavian Strunila, "Romaneste", regia si scenariul Octavian Strunila, "Povara", regia si scenariul Octavian Strunila.

In septembrie 2005 a primit premiul „Cel mai bun actor” la sectiunea individual din cadrul Galei Tanarului Actor HOP, in fata unui juriu format din regretatul Stefan Iordache, regizoarea Theodora Herghelegiu si criticul de teatru Cristina Modreanu.

·         Tanti Florica (2012) - Ţuţu
·         Moștenirea (2010) - Stiven 'Killeru' Ioniţă
·         State de România / State de Romania (2009) - Stiven 'Killeru' Ioniţă
·         State de Romania - Student la Sorbona (2009) - Stiven 'Killeru' Ionita
·         Bani (2008)
·         Home delivery (2008)
·         Poveste de cartier (2008) - Calu Trailer
·         Regina (2008) - Stiven Kileru
·         Inimă de țigan (2007) - Stiven Kileru
·         Iubire ca în filme (2006) - Geo Dumitrescu
·         Păcală se întoarce (2006) - voce tânără Trailer
·         Lacrimi de iubire (2005) - Stelica
·         Hacker (2004)
·         Bani (2008)
·         Home delivery (2008)
Filmografie - montaj
·         Bani (2008)
·         Home delivery (2008)
Filmografie - scenarist
·         Bani (2008)
·         Home delivery (2008)


CONSTANTIN I. NOTTARA

Constantin I. Nottara
C.I. Nottara.jpg
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
BucureștiPrincipatele Unite ale Moldovei și Țării Românești Modificați la Wikidata
Decedat (76 de ani) Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CopiiConstantin C. Nottara Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactor de teatru[*] Modificați la Wikidata
Activitate
Roluri importanteDon Salluste, Ștefan cel Mare, Oedip, Lear, Hamlet, Horațiu etc.

Constantin I. Nottara (n. BucureștiPrincipatele Unite ale Moldovei și Țării Românești – d. BucureștiRomânia) a fost un actor român, una dintre personalitățile cele mai de seamă ale teatrului românesc, tatăl compozitorului Constantin C. Nottara.

BIOGRAFIE ARTISTICĂ

Constantin Nottara - de Dimitrie Paciurea

A fost elevul lui Ștefan Vellescu. În 1877, Nottara a început să joace pe scena Teatrului Național. Unul dintre pionierii școlii realiste de interpretare scenică, a aderat un timp la stilul romantic de joc, sub influența cerințelor vremii și sub îndrumarea lui Mihail Pascaly. A studiat la Conservatorul de Arta Dramatică și Lirică din București și la Teatrul Odeon din Paris, preluând la întoarcere la numai 24 de ani majoritatea rolurilor principale ale Naționalului.

Nottara s-a afirmat în roluri ca Shylock, Hamlet și Lear din teatrul shakespearean, Oedip din Oedip rege de Sofocle, Don Salluste din Ruy Blas de Hugo, bătrânul medic din Medicul în dilemă de Shaw, Ștefan Tipătescu din O scrisoare pierdută și Ion din Năpasta de Ion Luca Caragiale, Vlaicu din Vlaicu Vodă de Alexandru Davila, Ștefan cel Mare din Apus de Soare și Tudose din Hagi-Tudose de Delavrancea etc. În 60 de ani de scenă a jucat în aproximativ 700 de roluri de compoziție.

Contactul cu dramaturgia originală, îndrumarea lui Caragiale și colaborarea cu actori de orientare net realistă ca Aristizza Romanescu și Grigore Manolescu, l-au readus la vechea sa orientare realistă. Jocul lui Nottara profund emoționant, pus în valoare de un glas modulat caracteristic, și expresiv prin frazare, se întemeia pe construirea gândită și precisă a rolului, astfel încât nimic din interpretare să nu rămână nejustificat.

Nottara a avut o intensă activitate și ca director de scenă și profesor la Conservatorul dramatic din București. Printre elevii săi se numără actori de renume: Tony BulandraVelimir MaximilianIon ManolescuMaria VenturaMaria Filotti etc.

A locuit pe str. Câmpineanu, fostă Regală, în apropierea Teatrului Național bombardat în cel de-al Doilea Război Mondial și pe actualul Bulevard Dacia la nr. 105, unde s-a aflat până de curând casa memorială.

GALERIE DE IMAGINI






FEDERICO GARCIA LORCA
Federico García Lorca
Federico García Lorca. Huerta de San Vicente, Granada.jpg
Date personale
Nume la naștereFederico del Sagrado Corazón de Jesús García Lorca Modificați la Wikidata
Născut[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
Fuente VaquerosAndaluziaSpania[2][5][6][7] Modificați la Wikidata
Decedat (38 de ani)[8][9][10][11] Modificați la Wikidata
Víznar⁠(d)AndaluziaSpania[6] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluiextra-judicial killing[*][12][13] (plagă împușcată[*][12]Modificați la Wikidata
PărințiFederico García Rodríguez[*]
Vicenta Lorca Romero[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriFrancisco García Lorca[*]
Isabel García Lorca[*]
Concepción García Lorca[*]  Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Spain.svg Spania[14][15] Modificați la Wikidata
Ocupațieregizor de teatru
textier
dramaturg
poet Modificați la Wikidata
Limbi vorbitelimba spaniolă Modificați la Wikidata
Activitate
StudiiFacultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Granada[*] (știință literară[*])
Universitatea din Granada[*]
PregătireMartín Domínguez Berrueta[*]  Modificați la Wikidata
Limbilimba spaniolă  Modificați la Wikidata
Mișcare/curent literarGenerația lui 27  Modificați la Wikidata
Specie literarăteatrupoezie  Modificați la Wikidata
Opere semnificativeBodas de sangre[*]
Yerma[*]
Libro de poemas[*]
Poeta en Nueva York[*]
Poema del cante jondo[*]
Así que pasen cinco años[*]
El público[*]
Diván del Tamarit[*]
Doña Rosita la soltera o el lenguaje de las flores[*]
Casa Bernardei Alba[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Federico García Lorca signature.svg
Prezență online
Internet Movie Database

Federico García Lorca (n. 5 iunie 1898Fuente VaquerosGranada - d. 18 august 1936, între Víznar și AlfacarGranada) a fost un poetprozator și dramaturg spaniol, cunoscut și pentru talentul său în alte domenii ale artei. Încadrat în generația lui 27 a literaturii spaniole, este cel mai popular și influent scriitor spaniol din secolul XX. Ca dramaturg este considerat una dintre figurile de referință ale teatrului spaniol din secolul XX, alături de Valle-Inclán și Buero Vallejo. A murit executat în timpul Războiului Civil din Spania (1936-1939), datorită simpatiei sale pentru Frontul Popular și condiției sale de homosexual declarat.

Biografie[modificare | modificare sursă]

S-a născut în municipiul Fuente Vaqueros din Granada (Spania), în sânul unei familii înstărite, pe 5 iunie 1898 și a fost botezat Federico del Sagrado Corazón de Jesús García Lorca. Tatăl său a fost Don Federico García Rodríguez, un moșier, iar mama sa, Doña Vicenta Lorca, profesoară, a fost cea care i-a stimulat lui Federico gustul pentru literatură.

Încă de la vârsta de doi ani, conform biografului Edwin Honig, Federico García Lorca și-a demonstrat abilitatea de a învăța cântece populare și tot la o vârstă fragedă a început să organizeze mici reprezentații de slujbe religioase. Sănătatea lui era șubredă și a început să meargă de-abia la patru ani. Mai târziu avea să citească, obligat fiind să rămână în casă, operele lui Victor Hugo și Miguel de Cervantes.

În perioada studenției, evoluția sa a oscilat, dar, după ce abandonase Facultatea de Drept din Granada pentru a se instala în Rezidența Studenților din Madrid, s-a întors la Universitatea din Granada și a obținut diploma de avocat.

Localizarea meridională a Granadei, care încă păstra vie moștenirea maură, folclorul și caracterul rural, au lăsat urme vizibile în creația lui Lorca, în care se îmbină proza cu romanțele. Don Fernando de los Ríos a fost cel care l-a îndrumat pe atunci pianistul Lorca către poezie; astfel, în 1917, Lorca avea să scrie primul său articol despre José Zorrilla, cu ocazia aniversării sale.

Spania din timpul lui Lorca era moștenitoarea generației lui 98, cu o viață intelectuală în care nume precum Francisco Giner de los RíosBenito Pérez Galdós, sau Miguel de Unamuno, și ceva mai târziu José Ortega y Gasset își puseseră amprenta, luptând împotriva problemelor cu care se confrunta Spania în acea perioadă. Au influențat de asemenea sensibilitatea în formare a poetului Lope de VegaJuan Ramón JiménezAntonio MachadoManuel MachadoRamón del Valle-InclánAzorín și chiar și antologiile de poezie populară.


Tinerețe și primele opere[modificare | modificare sursă]

În 1918 și-a publicat prima carte, „Impresii și peisaje”, cu banii primiți de la tatăl său. În 1920 a avut loc premiera operei dramatice „El maleficio de la mariposa” („Fluturele vrăjit”) iar în 1921 și-a publicat prima carte de poezii. În 1923 s-au pus în scenă comediile de teatru de păpuși „La niña que riega la Albahaca y el príncipe preguntón” („Fetița care udă Busuiocul și principele curios”). În 1927, la Barcelona, și-a expus pentru prima oară picturile.

În această perioadă comunică intens cu poeți din generația lui rămași în Spania : Jorge Guillén, Pedro Salinas, Gerardo Diego, Dámaso Alonso, sau Rafael Alberti, dar în primul rând cu regizorul Luis Buñuel și cu pictorul Salvador Dalí, de care se pare că a fost îndrăgostit și căruia i-a dedicat o odă. Dalí a fost cel care a pictat decorațiunile pentru prima dramă a lui Lorca, „Mariana Pineda”. În 1928 Lorca a publicat revista literară „Gallo” („Cocoș”), dar a trebuit să abandoneze proiectul după doar două numere.

În 1929 Lorca s-a decis să plece la New York. Deja i se publicaseră, pe lângă operele menționate, „Canciones” (1927) și „Primer romancero gitano” (1928), considerată opera sa poetică cea mai accesibilă, deci cea mai populară. Lorca se simțea deranjat de cei care îl considerau țigan. De asemenea se spune că în această perioadă l-a cunoscut pe Picasso.

New York[modificare | modificare sursă]

Rodul călătoriei în New York a fost cartea de poezii „Poeta en Nueva York” („Poet în New York”). Se pare că a fost o etapă fericită din viața sa, chiar dacă nu a reușit să învețe engleză. Cu toate acestea a rămas indignat de nedreptatea socială din Statele Unite. În 1930 a plecat la Havana, unde a scris o parte din operele sale „Así pasen cinco años” și „El público”, iar în același an s-a întors la Madrid. Acolo a aflat că se va pune în scenă farsa sa „La zapatera prodigiosa” („Pantofara prodigioasă”).

A doua republică și „La Barraca”[modificare | modificare sursă]

În 1931 a fost instaurată a doua republică spaniolă, iar Don Fernando de los Ríos a fost numit Ministrul Instrucțiunii Publice. García Lorca a fost numit codirector al companiei statale de teatru „La barraca” („Baraca”) și a dispus de fonduri pentru producerea și organizarea a numeroase opere de teatru, de toate tipurile. A compus în această perioadă „Bodas de Sangre” („Nunta însângerată”), „Yerma” și „Doña Rosita la soltera”.

În 1933 a călătorit în Argentina ca director de teatru, fapt ce a atras atenția asupra acestei ramuri a artei. De exemplu, punerea în scenă a operei „La dama boba” de Lope de Vega a atras un public de mai bine de 60.000 de persoane. Între 1933 și 1936 Lorca a scris opere precum „Diván de Tamarit” și „Llanto por Ignacio Sánchez Mejías” („Plânset pentru Ignacio Sánchez Mejías”), care au mișcat profund sensibilitatea lumii hispanice. De această perioadă mai aparține și drama „La casa de Bernarda Alba”. Pe când a izbucnit Războiul civil spaniol, Lorca muncea la opera sa „La destrucción de Sodoma”.

Războiul Civil și asasinatul[modificare | modificare sursă]

García Lorca a refuzat să se refugieze în Columbia sau în Mexic atunci când a izbucnit Războiul Civil. Ambasadorii acestor state îi oferiseră acest ajutor deoarece intuiseră că poetul ar putea deveni victima unui atentat, pentru că era un funcționar înalt în cadrul Republicii. Poetul însă a refuzat acele oferte și a ales să-și petreacă vara în casa sa din Granada.

În acele momente critice din punct de vedere politic, cineva l-a întrebat în privința orientării sale politice, iar el a răspuns că se simte în același timp catoliccomunistanarhistlibertarian, tradiționalist și monarhist; de altfel nici nu s-a afiliat vreunei formațiuni politice și nici nu s-a distanțat de vreunul dintre prietenii săi din motive de preferințe politice. El se simțea, după cum a declarat pentru ziarul „Sol” din Madrid cu puțin timp înainte de a fi asasinat, „în mod integral spaniol”.

Yo soy español integral y me sería imposible vivir fuera de mis límites geográficos; pero odio al que es español por ser español nada más, yo soy hermano de todos y execro al hombre que se sacrifica por una idea nacionalista, abstracta, por el sólo hecho de que ama a su patria con una venda en los ojos. El chino bueno está más cerca de mí que el español malo. Canto a España y la siento hasta la médula, pero antes que esto soy hombre del mundo y hermano de todos. Desde luego no creo en la frontera política.”

Eu sunt în mod integral spaniol și ar fi imposibil pentru mine să trăiesc dincolo de hotare; dar îl urăsc pe cel care este spaniol doar de dragul de a fi spaniol, eu sunt fratele tuturor și îl detest pe omul care se sacrifică pentru o idee naționalistă, abstractă, din simplul motiv că își iubește țara cu o legătură la ochi. Mă simt mai apropiat de chinezul bun decât de spaniolul rău. Cânt Spania și o simt până în măduva oaselor, dar înainte de asta sunt cetățean al lumii și frate cu toată lumea. În nici un caz nu cred în granițele politice.”

În urma unui denunț anonim, pe 16 august 1936 Lorca a fost arestat pe când se afla în casa unui amic, poetul Luis Rosales. Acesta a obținut din partea autorităților naționaliste promisiunea că Lorca va fi pus în libertate „si no existía denuncia en su contra”, dacă nu va exista nici un denunț împotriva sa. Acest denunț a venit din partea unor moșieri care priveau cu ochi răi ideile progresiste ale tatălui lui Lorca. Ordinul de execuție a fost dat de guvernatorul civil al Granadei, José Valdés Guzmán, și în zorii zilei de 18 august 1936 Federico García Lorca a fost asasinat între Víznar și Alfacar și cadavrul său încă zace undeva, într-o groapă comună.

S-au publicat postum operele sale „Primeras canciones” și „Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín”.

Opera[modificare | modificare sursă]

Universul lorchian se caracterizează printr-o sistematizare palpabilă : poezia, drama, proza sunt alimentate de obsesii și chei stilistice constante. Varietatea formelor și tonalităților nu atentează niciodată împotriva acestei unități, a cărei chestiuni fundamentale este frustrarea personajelor.

Stilul[modificare | modificare sursă]

Simbolurile : în deplin acord cu gustul său pentru elementele tradiționale, Lorca utilizează în mod frecvent simboluri în poezia sa. Ele se referă adesea la moarte, deși, în funcție de context, nuanțele variază. Simboluri centrale în opera lui Lorca ar fi :

  • Luna : este simbolul care apare cel mai frecvent în opera lui Lorca. Semnificația sa este cel mai adesea moartea, dar de asemenea poate reprezenta erotism, fecunditate, sterilitate sau frumusețe.
  • Apa : apa curgătoare este simbol de vitalitate, cea stătătoare de moarte
  • Sângele : reprezintă viața, și, prin urmare, vărsarea sa reprezintă moartea. Este de asemenea simbol de fertilitate și sexualitate
  • Calul (și călărețul) : apare adesea în opera lui Lorca și reprezintă de cele mai multe ori moarte, deși poate reprezenta și viața și erotismul masculin
  • Ierburile : de cele mai multe ori sunt simbol al morții
  • Metalele : de cele mai multe ori reprezintă moartea. Metalele apar sub formă de arme albe, prevestind mereu o tragedie.

Metafora este procedeul retoric central al stilului său. Influențat de Góngora, Lorca „manevrează” metafore îndrăznețe : distanța dintre termenul real și cel imaginar este considerabilă. Uneori este folosită chiar metafora pură. Cu toate acestea, spre deosebire de Góngora, Lorca este un poet conceptist, în sensul că poezia sa se caracterizează prin condensarea expresivă și de conținut, utilizând adesea elipsa. Metaforele lorchiene relaționează elemente opuse ale realității, transmițând senzații amestecate.

O altă caracteristică a stilului său este neopopularismul. Deși Lorca asimila fără probleme noutățile literare, opera sa este presărată de elemente tradiționale, care printre altele îi demonstrează imensa cultură literară. Muzica și cânturile tradiționale se regăsesc în operele sale. Cu toate acestea, Lorca este departe de a putea fi considerat un poet tradiționalist; el caută esența spiritului tradițional al meleagurilor sale și al poporului său : disperarea în dragoste, curajul, melancolia, pasiunea...

Poezie[modificare | modificare sursă]

Opera poetică a lui Lorca constituie una dintre culmile liricii Generației lui 27 și a literaturii spaniole. Lirica lorchiană este rezultatul sentimentului tragic al vieții și este relaționată cu alți autori, alte tradiții și curente literare. În ea se îmbină armonios tradiția populară cu cea cultă. Deși împărțirea în epoci este puțin forțată, unii critici literari au considerat că există două etape : cea de tinerețe și cea de maturitate.

În cea de tinerețe ar intra „Impresii și peisaje” (operă în proză, ce conține însă procedee caracteristice limbajului poetic) și „Libro de Poemas” („Carte de poeme”), operă scrisă sub influența lui Rubén DaríoAntonio Machado și a lui Juan Ramón Jiménez; are ca temă dragostea imposibilă, care înseamnă o condamnare la suferință.

Epoca de maturitate

Începe cu „Poema del cante jondo” („Poema cântului andaluz”) (1931), care, prin intermediul unității tematice, formale și conceptuale, precum și a manierei de exprimare a sentimentelor, datorată parțial inspirației folclorice, reprezintă lirica neopopularistă a Generației lui 27.

În „Primeras canciones” (1927) și „Canciones” (1936) utilizează ambele forme : cântec și romanță. Temele timpului și a morții sunt reprezentate prin intermediul zorilor zilei, a nopții, a orașului andaluz și a peisajelor selenare.

Moartea și incompatibilitatea morală dintre lumea țiganilor și societatea burgheză sunt temele principale abordate în „Romancero gitano”. Se remarcă unele procedee specifice liricii populare, precum și influența compozitorului Manuel de Falla. Nu este vorba de o operă folclorică, ci de una bazată pe chestiuni relaționate cu lumea țiganilor și cu cea andaluză. Lorca îl înalță pe țigan la rang de mit literar, așa cum va face mai târziu cu negrul și cu evreul (n.t. e o traducere mot-a-mot) în „Poeta en Nueva York”. În „Romancero gitano” este folosită romanța în toate variantele sale : epică, lirică și dramatică; limbajul este rezultatul fuziunii dintre cel cult și cel popular.

Lorca a compus „Poeta en Nueva York” în urma experienței din Statele Unite, unde a trăit în 1929 și 1930. Pentru Lorca civilizația modernă și Natura sunt incompatibile. Viziunea sa asupra New York-ului este una de coșmar și dezolare, proprie unui vis urât. Pentru a își exprima suferința și setea de comunicare folosește imagini vizionare, specifice limbajului suprarealist. Libertatea de exprimare este maximă, deși pe lângă versul liber mai folosește și octosilabul, endecasilabul și versul alexandrin.

Divanul de Tamarit” (1940) este un volum de poezii care recreează o atmosferă orientală, inspirându-se dintr-o antologie de poezie arabico-andaluză. Tema principală este dragostea care duce la trăirea unor experiențe frustrante și amare; limbajul folosit este foarte apropiat de cel din „Poeta en Nueva York”.

Llanto por la muerte de Ignacio Sánchez Mejías” (1935) este o elegie încărcată de durere și emoție, ce reprezintă un omagiu adus toreadorului sevillian Ignacio Sánchez Mejías, care i-a susținut mereu pe poeții Generației lui 27.

Opera poetică a lui Lorca se încheie cu „Seis poemas gallegos” („Șase poeme galiciene”) și cu cele unsprezece poeme de dragoste din „Sonetos del amor oscuro” („Sonete ale dragostei obscure”, aluzie la cum erau văzute relațiile homosexuale în epoca sa). Lorca a fost un poet admirat de generațiile posterioare Războiului Civil. Considerat un poet blestemat, influența sa s-a făcut simțită printre poeții spanioli ai „blestemismului” („malditismo”).

  • Impresiones y paisajes (1918)
  • Libro de poemas (1921)
  • Oda a Salvador Dalí (1926)
  • Romancero gitano (1928) - Romancero țigan
  • Poeta en Nueva York (1930)
  • Poema del cante jondo (1931)
  • Llanto por Ignacio Sánchez Mejías (1935)
  • Seis poemas gallegos (1935)
  • Diván de Tamarit (1936)
  • Sonetos del amor oscuro (1936)

Teatru[modificare | modificare sursă]

Teatrul lui Lorca este, alături de cel al lui Valle-Inclán, cel mai important teatru de expresie castiliană din secolul XX. Este vorba de un teatru poetic, în sensul că se dezvoltă în jurul unor simboluri principale, cum ar fi sângele, cuțitul sau trandafirul, și în cadrul unor spații mitice sau de un realism transcendentalizat, abordând problemele principale ale existenței. Limbajul, influențat de Valle-Inclán, este tot poetic. Lorca a fost de asemenea influențat de drama modernistă (folosirea versului), de teatrul lui Lope de Vega (folosirea calculată a cântecelor populare), de cel al lui Calderón (sfâșierea tragică, alegoria) și de tradiția spectacolelor de păpuși. Creația dramatică a lui Lorca poate fi grupată în patru categorii : farse, comedii „nereprezentabile” (conform autorului), tragedii și drame.

Dintre farsele scrise între 1921 și 1928 se remarcă „La zapatera prodigiosa”, în care atmosfera andaluză ajută la intensificarea conflictului cervantesc între imaginație și realitate, precum și „Amor de don Perlimplín con Belisa en su jardín”, un ritual complex de inițiere în dragoste, care anunță dramele „nereprezentabile” din 1930 și 1931, anume „El público” și „Así que pasen cinco años”, operele sale cele mai ermetice. Prima este o meditație asupra lumii teatrului, a conceptului de revoluție și a homosexualității, în vreme ce a doua o meditație asupra ființei umane și a sensului vieții.

Conștient de succesul dramelor rurale poetice, Lorca compune tragediile „Bodas de sangre” (1933) și „Yerma” (1934), combinații de mit, poezie și substanță reală.

În general, problemele umane sunt cele care au determinat scrierea dramelor. De exemplu, tema „domnișoarei bătrâne” spaniole în „Doña Rosita la soltera” (1935) sau discriminarea femeii și intoleranța în „La casa de Bernarda Alba”, una din operele sale cele mai apreciate.






DAN MIHĂESCU

Dan Mihăescu
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
Decedat (79 de ani) Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata

Dan Mihăescu (n. 5 iunie 1933[1] - d. 24 ianuarie 2013BucureștiRomânia)[2] a fost un umorist, scenarist și regizor român. Mihăescu a fost un apropiat al actorului Toma Caragiu, pentru care a scris și a regizat cele mai multe momente satirice, printre care „Așa e în tenis” și „Fabula”.[3]



Născut pe 5 iunie 1933, umoristul Dan Mihăescu s-a făcut cunoscut prin textele sale, special scrise și adaptate pentru emisiuni de televiziune și care au fost interpretate de cei mai mari actori de comedie din România.

Realizator de emisiuni de divertisment, umorist si scenarist, Dan Mihaescu a fost si autorul unor memorabile scheciuri si scenete scrise pentru nume mari ale comediei romanesti si unul dintre cei mai vechi si cunoscuti profesionisti din TVR.

Dan Mihaescu a lucrat aproape 30 de ani in Televiziunea Romana, incepand cu 1966, ca redactor, a fost si redactor-sef adjunct al Departamentului de Muzica si Divertisment. Dan Mihaescu a fost unul dintre cei mai apropiati si constanti colaboratori in televiziune ai lui Tudor Vornicu.

Dan Mihaescu este cunoscut si pentru filmele pe care le-a regizat si colaborarile in TVR cu nume mari precum Toma Caragiu sau Dem Radulescu si cuplul umoristic Nae Lazarescu si Vasile Murariu.

Intre 1965 si 1988, Dan Mihaescu a realizat, alaturi de Octavian Sava, Grigore Pop si Marin Traian, emisiunea de sambata seara de pe TVR 1 "Intalnire cu satira si umorul". Aici si-a facut cei mai multi prieteni si colaboratori: actorii Octavian Cotescu, Coca Andronescu, Rodica Tapalaga, Stela Popescu, Alexandru Arsinel, cantaretii Dan Spataru, Aurelian Andreescu si Margareta Paslaru.

Alaturi de Grigore Pop si Octavian Sava, sub coordonarea lui Tudor Vornicu, Dan Mihaescu a semnat mai bine de 20 de editii ale revelioanelor TVR. Alaturi de realizatorul Titus Munteanu, a semnat, in calitate de scenarist, emisiunea "Lumea se grabeste", productie premiata cu Trandafirul de aur la festivalul de la Montreux-Elvetia.

Si dupa anii 1990, Dan Mihaescu a continuat sa lucreze in TVR, contribuind la realizarea a numeroase emisiuni de divertisment.

Începând cu Toma Caragiu, al cărui prieten era regretatul maestru, și a sa faimoasă "Fabulă", care își păstrează și în prezent sensul, și până astăzi, aproape toate numele mari ale comediei românești au interpretat scenete și scheciuri după texte scrise de Dan Mihăescu.


IRINA MOVILĂ


Sari la navigareSari la căutare

Irina Movilă
Date personale
Născută5 iunie 1966
București
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata
Activitate
Ani de activitate1992 - prezent
Prezență online

Irina Movilă (n. 5 iunie 1966București) este o actriță română de filmradioteleviziunescenă și voce.[1]




BIOGRAFIE

În 1991 a absolvit Academia de Teatru și Film, clasa maestrului Mircea Albulescu.[2] Între 1992 - 2001 a jucat în mai multe spectacole pe scena Teatrului Mic, iar din 2002 joacă la Teatrul Național București. În 1994 a câștigat premiul pentru „Cea mai valoroasă speranță a cinematografului european”, în cadrul Festivalului Internațional de la Geneva, pentru rolul “Fifi” din filmul „Pepe și Fifi”.[3]

VIAȚĂ PERSONALĂ

A fost căsătorită cu regizorul Dan Pița. Are o fată, Ana (născută în 2008).

FILMOGRAFIE

Teatru de televiziune

TEATRU

Teatrul Național București

La Teatrul Național București, Irina Movilă a jucat în mai multe piese de teatru:[4]

Teatrul Mic

În perioada 1992 - 2001 a jucat în mai multe piese la Teatrul Mic:

Teatrul Național din Timișoara

TEATRU RADIOFONIC

PREMII ȘI NOMINALIZĂRI

În 1992 a primit premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul Lumilor Latine, Arcachonn din Franța și în 1993 premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de Film de la Geneva.

A fost desemnată Cea mai valoroasă speranță a cinematografului european pentru rolul din Pepe și Fifi (1993). Irina Movilă a primit din partea Asociației Producătorilor, Autorilor și Realizatorilor de Film Premiul Pro Victoria - „Placheta de aur" interpretare feminină.


REEDITĂRI:

Costache Negruzzi - Muza de la Burdujeni (1983)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...