Carol cel Pleșuv (n.13 iunie 823), a fost un nepot al imparatului Charlemagne și fiul cel mic al lui Ludovic cel Pios cu a doua sa sotie, Judith. A fost rege al Franciei de Vest (843-877), rege al Italiei (875-77) și Împărat Romano German (875-77, sub numele de Charles al II-lea). După o serie de războaie civile intre cei trei frati mostenitori ai Imperiului Franc, Charles a reușit in urma Tratatului de la Verdun (843), sa dobândeasca partea de vest a Imperiului Carolingian.
Cu prilejul semnarii intre Carol si Ludovic Germanul a „Juramantului de la Strasbourg” (Les serments de Strasbourg) in anul 842, s-au folosit pentru prima oara intr-un document limbile franceza si germana veche. Fiecare rege a jurat nu în latina, conform uzantelor vremii, ci în limba poporului celuilalt, în fața ambelor armate, care apoi au jurat în limba proprie.
A fost un general care a ocupat tronul Bulgariei,conducand imperiul intre anii 997- 1014, timp in care a luptat pentru a păstra independența țării sale in fata Imperiului Bizantin, iar domnia sa a fost caracterizată de războaiele permanente duse împotriva bizantinilor și a ambitiosului lor imparat, Vasile al II-lea. Samuil a murit de un atac de cord, la două luni după bătălia catastrofala de Kleidion, iar Bulgaria a fost complet subjugata patru ani mai târziu de imparatul bizantin Vasile al II-lea, cand se încheie conflictul bizantin–bulgar care durase cinci decenii.
Benjamin Peirce a predat la la Universitatea americana Harvard aproximativ 50 de ani. El a adus contribuții importante la studiul mecanicii ceresti,teoriei numerelor, filosofiei matematice, statisticii, algebrei.
· 1989: Ruth Elizabeth Davis (cunoscută ca Bette Davis, n. 5 aprilie 1908 – d. 6 octombrie 1989) a fost o actriță americană de teatru, film și televiziune, laureată de două ori a Premiului Oscar. Cunoscută pentru dorința sa de a interpreta caractere deloc simpatice, Davis a fost constant apreciată pentru performanțele sale actoricești relevate într-o paletă foarte largă de diferite genuri de filme: de la filme polițiste și istorice, iar ocazional comedii, până la filmele care au consacrat-o inconfundabil, drame romantice.După ce a apărut în piese de pe
Broadway, Davis s-a mutat la
Hollywood,
California în
1930, dar filmele sale timpurii au fost lipsite de succes. S-a alăturat studioului
Warner Bros. în
1932, după care și-a început prolifica și apreciata carieră cinematografică cu câteva interpretări care au fost foarte bine primite atât de public cât și de critică.
În
1937, dorind să se elibereze de tutela contractuală a studiourilor Warner Brothers, a intrat cu acest studio într-un conflict legal. Pierderea acestui proces larg mediatizat, care a fost de fapt o înfrângere aparentă, a marcat începutul perioadei cele mai fertile din viața artistică a actriței. După aceasta, până la
sfârșitul anilor '40, Bette Davis a rămas una dintre actrițele americane de film cele mai apreciate, cunoscută pentru stilul său actoricesc intens, profund și puternic.
Davis a câștigat o reputație de perfecționistă, care putea fi adesea foarte combativă. Se cunosc numeroase cazuri de confruntări dintre ea și șefi ai studiourilor, colegi, regizori și producători. Stilul ei direct, maniera verbală și nelipsita țigaretă au contribuit masiv la imaginea personalității sale, fiind adesea imitată și satirizată.
Davis a fost co-fondatoarea
Hollywood Canteen, dar și prima femeie care a fost președinte a
Academy of Motion Picture Arts and Sciences. A fost, de asemenea, prima actriță care a fost de zece ori nominalizată pentru zece premii Oscar și prima femeie care a primit distincția
Lifetime Achievement Award din partea
Institutului American de Film. Cariera ei a avut mai multe momente de declin, dar și de revenire. Bette Davis însăși a recunoscut că relațiile sale personale au contat negativ de-a lungul carierei sale. A fost căsătorită de patru ori, fiind o dată văduvă și de trei ori divorțată, dar și-a crescut copiii singură. Deși ultimii ani ai vieții ei au fost umbriți de un
cancer de sân care i-a fost fatal, totuși a continuat să lucreze până aproape de deces, jucând mai mult de o sută de roluri în
film,
televiziune și
teatru, dintre care foarte multe au rămas memorabile. În 1999, Davis a fost clasată pe locul 2, după
Katherine Hepburn, pe lista celor mai bune actrițe ale tuturor timpurilor realizată de
Institutul American de Film.
Bette Davis în filmul său de debut,
The Bad Sister (1931)
Ruth Elizabeth Davis, cunoscută din fragedă copilărie ca „Betty”, s-a născut în
Lowell, statul american
Massachusetts, fiind fiica lui Harlow Morrell Davis și Ruth („Ruthie”) Augusta Favor. Sora ei, Barbara (cunoscută ca „Bobby”), s-a născut în
25 octombrie 1909. Familia avea descendenți
englezi,
francezi și
galezi.
[1] În
1915, părinții viitoarei actrițe s-au despărțit, iar în
1921 Ruth Davis s-a mutat împreună cu fetele în
New York City, unde a lucrat ca
fotograf.
A studiat la Academia Cushing în
Ashburnham,
Massachusetts, unde l-a întâlnit pe viitorul ei soț, Harmon O. Nelson, poreclit „Ham”. În
1926 a văzut piesa de teatru
Rața sălbatică de
Ibsen cu
Blanche Yurka și
Peg Entwistle. Davis a povestit mai târziu cum această experiență i-a inspirat devotamentul total în alegerea carierei: „Înainte de acea reprezentare
voiam să fiu actriță. După ce s-a terminat,
trebuia să fiu actriță... exact ca Peg Entwistle”.
[4] A dat concurs pentru a fi admisă la Manhattan Civic Repertory dar a fost respinsă de
Eva LeGallienne (fondatoarea acestuia), care i-a descris atitudinea ca fiind „nesinceră” și „frivolă”.
[5] A fost acceptată de Școala de teatru
John Murray Anderson și a studiat dansul cu
Martha Graham.
A dat concurs pentru
George Cukor, și cu toate că acesta nu a fost foarte impresionat, i-a oferit lui Davis primul rol plătit — timp de o săptămână a jucat rolul unei fete din cor în piesa
Broadway. A fost apoi aleasă să joace rolul lui Hedwig din
Rața sălbatică, rol interpretat anterior și de Entwistle. După reprezentări în Philadelphia, Washington și Boston, și-a făcut debutul pe
Broadway în 1929 în
Broken Dishes, urmat de
Solid South. Un producător de la
Universal Studios a observat-o și a invitat-o la
Hollywood pentru a da audiții.
În
Hell's House (1932), una dintre numeroasele producții de calitate proastă în care a fost nevoită să joace în timpul primilor ani petrecuți la Hollywood.
Însoțită de mama ei, Davis a călătorit cu trenul la Hollywood, ajungând acolo pe data de 13 decembrie
1930. A observat cu mirare că nimeni de la studio nu a fost trimis să o întâmpine; un angajat o așteptase, dar plecase deoarece „nimeni nu arăta a actriță.” A fost respinsă la prima audiție, dar a fost folosită în alte audiții pentru alți actori. Într-un interviu din
1971 cu
Dick Cavett, a povestit întâmplarea, făcând o observație: „Eram cea mai yankee, cea mai modestă virgină care a pășit vreodată pe Pământ. M-au așezat pe o canapea, și am testat 15 bărbați ... Toți au trebuit să stea pe mine și să mă sărute pasional. Vai, credeam că o să mor. Am crezut că o să mor.”
[6] O a doua audiție a fost aranjată pentru Davis pentru filmul
A House Divided (
1931). Îmbrăcată nepotrivit, cu un decolteu mare, a fost refuzată de
regizorul William Wyler, care a comentat cu voce tare „Ce părere aveți despre aceste dame care-și dezvăluie pieptul crezând că vor obține roluri?”
[7] Carl Laemmle, șeful studiourilor Universal, a vrut să o trimită pe Davis acasă, dar
Karl Freund i-a spus că aceasta are „ochi adorabili” și că ar fi potrivită pentru
The Bad Sister (1931), film în care avea să-și facă astfel debutul.
[8] Emoțiile i s-au mărit după ce l-a auzit pe șeful de producție,
Carl Laemmle Jr. spunându-i unui șef că Davis avea „la fel de mult sex appeal ca
Slim Summverville”, unul dintre actorii distribuiți în film.
[9] Filmul nu a avut succes, iar următorul ei rol în
Seed (
1931) a fost prea mic pentru a atrage atenția.
Studiourile Universal i-au reînnoit contractul pentru încă trei luni, având un mic rol în
Podul Waterloo (1931) înainte de a fi împrumutată companiilor
Columbia Pictures pentru filmul polițist
Amenințarea și Capital Films pentru drama
Hell's House (ambele în 1932). După nouă luni și șase filme fără succes, Laemmle a decis să nu-i reînnoiască contractul.
George Arliss a ales-o pe Davis în rolul principal din filmul
The Man Who Played God (1932), iar pentru tot restul vieții, Davis l-a numit pe acesta ca fiind cel care a ajutat-o să pătrundă în lumea de la Hollywood.
The Saturday Evening Post a scris: „nu e numai frumoasă, dar este și plină de farmec”, comparând-o cu
Constance Bennett și
Olive Borden.
[10] În urma acestui rol, Warner Bros. i-a oferit un contract pe cinci ani.
În 1932 s-a căsătorit cu Harmon „Ham” Nelson, care fusese examinat amănunțit de către presă: cei 100
$ câștigați săptămânal de el nu se comparau cu cei 1.000$ câștigați de Davis pe săptămână. Davis a discutat despre această problemă, spunând că multe neveste de la Hollywood câștigă mai mult decât soții lor, dar situația era dificilă pentru Nelson, care a refuzat s-o lase pe Davis să cumpere o casă până când își va putea permite el.
[11]În rolul lui Mildred în
Sclavia umană (1934), Davis a fost aclamată pentru interpretarea dramatică.
După mai mult de 20 de roluri în filme, rolul vicioasei și neîngrijitei Mildred Rogers în
Sclavia umană („Robie”) (
1934), o adaptare după romanul omonim de
W. Somerset Maugham, i-a adus primele recenzii pozitive importante. Multe actrițe se temeau să joace astfel de personaje, refuzând astfel rolul, dar Davis a văzut-o ca pe o ocazie să-și demonstreze talentele actoricești. Partenerul ei în film,
Leslie Howard, o respinsese inițial, dar pe măsură ce filmările avansau atitudinea lui s-a schimbat, apreciindu-i abilitățile. Regizorul
John Cromwell a fost de acord cu multe din sugestiile ei, spunând că „a avut încredere în instinctele ei”. Davis a insistat să fie prezentată realistic pe patul de moarte: „ultimele etape ale
tuberculozei, sărăcia și neglijența nu sunt lucruri frumoase, și am de gând să arăt convingător.”
[12]Filmul a fost un succes, iar jocul actoricesc al acesteia a fost apreciat de către critici, un editor de la revista
Life spunând că „probabil a avut cea mai bună interpretare înregistrată vreodată de o actriță americancă”.
[13] Davis a anticipat că recenziile favorabile îi vor încuraja pe cei de la Warner Bros. să o distribuie în roluri mai importante, fiind dezamăgită când Jack Warner a refuzat să o lase să apară în filmul
S-a întâmplat într-o noapte realizat de Columbia Studios, distribuind-o în schimb în melodrama
Housewife.
[14] Când s-au anunțat nominalizările pentru
Premiile Academiei, iar Davis nu a fost nominalizată pentru rolul din
Sclavia umană,
The Hollywood Ciziten News a pus la îndoială omisiunea, iar
Norma Shearer, ea însăși nominalizată, s-a alăturat unei campanii care avea ca scop nominalizarea lui Davis. Howard Estabrook, președintele Academiei, a făcut un anunț prin care anunța că „datorită circumstanțelor, votanții vor avea voie să scrie pe buletinul de vot ce nume doresc”, aceasta fiind singura dată în istoria premiilor Oscar în care un candidat nenominalizat la un premiu să fie luat în considerare.
[15] Claudette Colbert a câștigat premiul pentru
S-a întâmplat într-o noapte, dar vâlva a dus la o schimbare în procedura de votare de anul următor.
[16][17]În rolul lui Joyce Heath din
Patima (1935) pentru care a câștigat primul ei premiu Oscar.
Davis a apărut în rolul unei actrițe cu probleme în filmul
Patima (
1935), primind recenzii foarte bune. E. Arnot Robertson a scris în
Picture Post: „Cred că Bette Davis ar fi fost arsă pe rug dacă ar fi trăit acum două - trei sute de ani. Când o vezi, ai impresia stranie că este încărcată cu electricitate, care nu are unde să se scurgă.”
The New York Times a numit-o „una din cele mai interesante actrițe care apar pe ecranul nostru.”
[18] A câștigat
Premiul Oscar pentru cea mai bună actriță, dar l-a numit un „premiu de consolare” după întâmplarea cu
Sclavia umană.
[19] Pentru restul vieții, Davis a susținut că ea i-a dat numele de „Oscar” statuetei deoarece posteriorul acesteia semăna cu cel al soțului ei al cărui prenume era Oscar,
[20][21] cu toate că a fost contrazisă de
Academy of Motion Picture Arts and Sciences, printre alții.
În următorul ei film,
Pădurea împietrită (
1936), Davis a apărut alături de Leslie Howard și
Humphrey Bogart, dar Bogart, în primul său rol important, a fost acela care a primit majoritatea criticilor pozitive. Davis a continuat să apară în diverse filme de-a lungul următorilor doi ani, dar majoritatea au fost considerate mediocre.
Convinsă de faptul că din cauza acestor filme cariera ei are de suferit, Davis a acceptat o ofertă din
1936, de a apărea în două filme englezești. Știind că încalcă contractul cu
Warner Bros. a plecat în Canada pentru a evita să fie dată în judecată. În cele din urmă, procesul dintre Davis și Warner Bros. s-a desfășurat în Anglia, actriță sperând să poată scăpa de contract.
[22] Aceasta a povestit declarația lui Sir
Patrick Hastings, avocatul companiei Warner Bros. Hastings a cerut judecătorului „să ajungă la concluzia că aceasta este doar o tânără doamnă imorală care vrea mai mulți bani.” A luat în batjocură declarația lui Davis în care-și descria contractul ca fiind „sclavie”, declarând, incorect, că aceasta este plătită cu 1.350 dolari pe săptămână, adăugând că „dacă cineva dorește să mă pună în sclavie continuă pe baza acestei renumerații, voi cântări oferta.” Presa britanică nu a fost de acord cu Davis, făcând-o să pară nerecunoscătoare și plătită mai mult decât ar merita.
[23]Davis i-a explicat unui jurnalist punctul ei de vedere: „Știam că dacă voi continua să mai apar în multe filme mediocre, nu aș mai fi avut pentru ce carieră să lupt.”
[24] Avocatul lui Davis a prezentat apoi plângerile actriței - dacă refuză să joace un rol este suspendată fără plată, perioada în care este suspendată adăugându-se la contract, că poate fi chemată să joace orice rol indiferent de părerea ei, că ar putea fi nevoită să susțină un partid politic în ciuda opiniei ei, și că imaginea ei ar putea fi folosită în orice scop considerat aplicabil de studio. Jack Warner a fost martor în proces, iar la întrebarea „Orice rol îi oferiți să joace, chiar de este lipsit de gust și ieftin, ea trebuie să-l joace?” acesta a răspuns „Da, trebuie să-l joace”.
[25]Sentința procesului dată de Branson J. în Înalta Curte Engleză a fost clasat sub numele de
Warner Bos Studio Incorporated vs. Nelson în 1937 1 KB 209. Davis a pierdut procesul și s-a reîntors la Hollywood, îndatorată și fără venituri, pentru a-și continua cariera.
Olivia de Havilland a intentat un proces similar în
1943 și a câștigat.
Convinsă de faptul că din cauza acestor filme cariera ei are de suferit, Davis a acceptat o ofertă din
1936, de a apărea în două filme englezești. Știind că încalcă contractul cu
Warner Bros. a plecat în Canada pentru a evita să fie dată în judecată. În cele din urmă, procesul dintre Davis și Warner Bros. s-a desfășurat în Anglia, actriță sperând să poată scăpa de contract.
[22] Aceasta a povestit declarația lui Sir
Patrick Hastings, avocatul companiei Warner Bros. Hastings a cerut judecătorului „să ajungă la concluzia că aceasta este doar o tânără doamnă imorală care vrea mai mulți bani.” A luat în batjocură declarația lui Davis în care-și descria contractul ca fiind „sclavie”, declarând, incorect, că aceasta este plătită cu 1.350 dolari pe săptămână, adăugând că „dacă cineva dorește să mă pună în sclavie continuă pe baza acestei renumerații, voi cântări oferta.” Presa britanică nu a fost de acord cu Davis, făcând-o să pară nerecunoscătoare și plătită mai mult decât ar merita.
[23]Davis i-a explicat unui jurnalist punctul ei de vedere: „Știam că dacă voi continua să mai apar în multe filme mediocre, nu aș mai fi avut pentru ce carieră să lupt.”
[24] Avocatul lui Davis a prezentat apoi plângerile actriței - dacă refuză să joace un rol este suspendată fără plată, perioada în care este suspendată adăugându-se la contract, că poate fi chemată să joace orice rol indiferent de părerea ei, că ar putea fi nevoită să susțină un partid politic în ciuda opiniei ei, și că imaginea ei ar putea fi folosită în orice scop considerat aplicabil de studio. Jack Warner a fost martor în proces, iar la întrebarea „Orice rol îi oferiți să joace, chiar de este lipsit de gust și ieftin, ea trebuie să-l joace?” acesta a răspuns „Da, trebuie să-l joace”.
[25]Sentința procesului dată de Branson J. în Înalta Curte Engleză a fost clasat sub numele de
Warner Bos Studio Incorporated vs. Nelson în 1937 1 KB 209. Davis a pierdut procesul și s-a reîntors la Hollywood, îndatorată și fără venituri, pentru a-și continua cariera.
Olivia de Havilland a intentat un proces similar în
1943 și a câștigat.
Succesul ca „al cincilea frate Warner” (1937–1941)[modificare | modificare sursă]
Davis a început lucrul la
Marked Woman (
1937) în rolul unei prostituate, într-o dramă contemporană cu gangsteri, inspirată de cazul lui
Lucky Luciano. Filmul și interpretarea lui Davis au primit recenzii excelente, iar statutul ei de actriță în rol principal s-a mărit.
În timpul filmărilor următorului ei film,
Jezebel, Davis a început o relație sentimentală cu regizorul
William Wyler. Aceasta l-a descris ca fiind „dragostea vieții mele”, spunând că turnarea filmului cu el a fost „vremea când am fost cea mai fericită.”
[26] Filmul a fost de asemenea un succes, iar interpretarea lui Davis în rolul unei frumoase din Sud i-a adus un al doilea premiu Oscar, ducând la speculații că aceasta va juca un rol asemănător, cel al lui
Scarlett O'Hara din
Pe aripile vântului. Davis și-a exprimat dorința de a juca ea rolul, iar în timp ce
David O. Selznick căuta o actriță pentru a o interpreta pe Scarlett, un vot organizat de un post radio a indicat-o pe Davis ca fiind favorita publicului. Warner i-a oferit serviciile actriței lui Selznick într-o înțelegere ce îi includea și pe
Errol Flynn și
Olivia de Havilland, dar Selznick nu a considerat-o pe Davis potrivită, respingând oferta.
[27]Jezebel a marcat începutul celei mai de succes perioade din cariera lui Davis, fiind timp de câțiva ani inclusă pe lista „Cele mai valoroase 10 vedete”.
[28] În contrast cu succesul lui Davis, soțul ei, Ham Nelson, a eșuat în încercarea de a-și construi o carieră, relația dintre cei doi răcindu-se. În 1938 Nelson a obținut dovezi conform cărora Davis avea o relație sexuală cu
Howard Hughes, înaintând actele de divorț datorită „atitudinii crude și inumane” ale acesteia.
[29] La sfârșitul anilor '30, Davis era cea mai de succes actriță a companiei Warner Brothers, aceștia începând să o portretizeze având o atitudine fermecătoare, precum în trailerul pentru filmul
Victoria întunericului (1939).
În timpul filmărilor pentru
Victoria întunericului (1939), Davis a fost foarte emotivă, dorind la un moment dat să abandoneze proiectul, până când
Hal Wallis a convins-o să-și canalizeze disperarea în modul de a juca rolul. Filmul a devenit unul din cele mai de succes ale anului, iar rolul lui Judith Traherne i-a adus o nominalizare pentru premiile Oscar. În următorii ani, Davis a numit producția aceasta ca fiind favorita ei.
[30]A mai apărut în alte trei filme de succes în
1939:
The Old Maid cu
Miriam Hopkins,
Juarez cu
Paul Muni și
Elisabeta și Essex cu
Errol Flynn. Ultimul a fost primul și singurul ei film color din perioada ei de glorie. Pentru a o interpreta pe
Elisabeta I a Angliei care era mai în vârstă decât ea, Davis și-a ras sprâncenele. În timpul filmărilor a fost vizitată pe platourile de filmare de
Charles Laughton. Ea i-a spus că are siguranța să joace rolul unei femei de 60 de ani, la care Laughton i-a răspuns: „Niciodată să nu pleci capul. Acesta este singurul mod în care poți crește în această profesie. Trebuie tot timpul să încerci lucruri noi, altfel vei deveni stereotipă.” Amintindu-și episodul mulți ani mai târziu, David a povestit cum sfatul lui Laughton a influențat-o de-a lungul carierei.
[31]Ochii distinctivi ai actriței erau adesea folosiți pentru efect dramatic, precum în acest prim-plan din
Taina ei (1940).
În această perioadă Davis a devenit cel mai profitabil star al Warner Bros., descrisă ca „Al cincilea frate Warner”, primind cele mai importante roluri feminine. Imaginea ei era îngrijită cu mai multă atenție; cu toate că a continuat să joace roluri de caracter, era adesea filmată de aproape pentru a-i accentua ochii caracteristici.
All This and Heaven Too (
1940) a devenit cel mai de succes film din cariera lui Davis până în acel moment, în timp ce
Taina ei a fost considerat „unul din cele mai bune filme ale anului” de către
The Hollywood Reporter, Davis fiind apreciată pentru modul cum a interpretat o ucigașă adulteră.
[32] În acea perioadă, actrița a avut o relație sentimentală cu fostul coleg
George Brent, care a cerut-o în căsătorie. Davis l-a refuzat deoarece îl întâlnise pe Arthur Farnsworth, un hangiu din
Noua Anglie. Cei doi s-au căsătorit în decembrie
1940.
În ianuarie
1941 Davis a devenit prima femeie președinte a Academiei de arte și științe cinematografice, dar s-a opus membrilor comitetului prin felul ei iute de a fi și a propunerilor sale radicale. Fiind pusă față în față cu dezaprobare și rezistență din partea comitetului, Davis a demisionat. Succesoarea ei a fost
Jean Hersholt, care a implementat schimbările sugerate de Davis.
William Wyler a regizat filmul
Vulpile (
1941) după cartea omonimă de
Lilliam Hellman, dar Davis și acesta nu au căzut de acord referitor la personajul Regina Giddens. Preluând un rol jucat inițial de
Tallulah Bankhead, Davis era de părere că interpretarea originală a lui Banckhead era potrivită și că aceasta era precum personajul lui Hellman, dar Wyler dorea ca personajul să fie mai gingaș. Davis a refuzat compromisul; a mai fost nominalizată pentru un premiu Oscar pentru interpretarea acestui rol, după care nu a mai lucrat niciodată cu Wyler.
În urma
atacului de la Pearl Harbor Davis a petrecut primele luni din
1942 vânzând
obligațiuni de război. După ce
Jack Warner a criticat tendința ei de a linguși mulțimea pentru a cumpăra, aceasta i-a amintit că publicul îi aprecia interpretările ei de scorpie. A vândut obligațiuni în valoare de două milioane de dolari în două zile și o poză cu ea din
Jezebel pentru suma de 250.000 dolari. A jucat pentru regimentele de oameni de culoare, fiind singurul membru alb într-o trupă formată de
Hattie McDaniel, care le includea și pe
Lena Horne și
Ethel Waters.
[34]Bette Davis servind soldații din Hollywood Canteen. Pentru eforturile depuse aceasta a primit medalia pentru servicii civile distinse din partea Ministerului Apărării al Statelor Unite.
La sugestia lui
John Garfield de a deschide un club pentru militari în Hollywood, Davis — cu ajutorul lui Warner,
Cary Grant și
Jule Styne — a transformat un vechi club de noapte în
Hollywood Canteen, deschis pe
3 octombrie 1942. Cele mai importante staruri de la Hollywood s-au oferit să-i distreze pe militari gratis. Davis se asigura în fiecare noapte că vor fi câteva „nume” importante care-i vor vizita pe soldați.
[35] S-a jucat pe ea însăși în filmul
Hollywood Canteen, care a folosit cantina ca decor pentru o poveste ficțională. Davis a spus: „Sunt câteva realizări în viața mea de care sunt sincer mândră.
Hollywood Cantine este unul dintre ele.” În
1980 a primit Medalia pentru servicii civile distinse, cel mai mare grad oferit unui civil din partea Ministerului Apărării al Statelor Unite, pentru munca depusă în „Hollywood Canteen”.
[36]Davis arătase inițial puțin interes în filmul
Dor nestins (
1942) până ce
Hal Wallis a sfătuit-o să accepte rolul deoarece femeile aveau nevoie de drame romantice pentru a le distrage atenția de la realitățile vieții. A devenit unul din cele mai cunoscute „filme pentru femei” ale sale. În una din cele mai imitate scene,
Paul Henreid aprinde două țigări în gură înainte de a-i da una lui Davis. Criticii de film au aplaudat interpretarea lui Davis, spunând că Davis a dat filmului „o demnitate nu neapărat permisă de scenariu”.
[37]La începutul anilor '40, o parte din filmele în care a jucat Davis au fost pe teme de război, precum
Watch on the Rhine (1943) și
Thank Your Lucky Star (1943), un
muzical cavalcadă cu mulți actori cunoscuți, fiecare dintre vedetele implicate donând banii obținuți către Hollywood Canteen. Davis a interpretat un cântec, „They're Either Too Young or Too Old”, care s-a bucurat de succes după lansarea filmului.
Actrița a devenit cunoscută pentru personajele negative interpretate, precum Regina Giddens din
Vulpile (1941).
Old Acquaintance (
1943) le-a readus împreună pe Davis și
Miriam Hopkins în povestea a două prietene care trec printr-o perioadă dificilă după ce una dintre ele devine o romancieră cunoscută. Pe parcursul filmărilor, Davis a simțit că Hopkins încearcă să atragă atenția asupra sa. Regizorul
Vincent Sherman a povestit despre competitivitatea și animozitatea dintre cele două actrițe, iar Davis glumea adesea că nu s-a controlat deloc într-o scenă în care, într-un moment de furie, trebuia s-o scuture pe Hopkins.
[38] În august
1943, Arthur Farnsworth, soțul lui Davis, s-a prăbușit în timp ce se plimba pe o stradă din Hollywood, decedând două zile mai târziu. O
autopsie a scos la iveală că responsabilă pentru căzătură era o fractură de craniu ce avusese loc cu două săptămâni înainte. Davis a depus mărturie în fața unui juriu că nu avea cunoștință de un eveniment care să fi cauzat rana. Verdictul dat a fost cel de „moarte accidentală”. Distrusă de durere, Davis a încercat să se retragă din următorul ei film,
Mr. Skeffington (1944), dar Jack Warner, care oprise producția după decesul lui Farnsworth, a convins-o să continue.
Cu toate că își câștigase o reputație în a fi de neclintit și pretențioasă, comportamentul ei în timpul filmărilor pentru
Mr. Skeffington a fost nesigur și intermitent. S-a înstrăinat de regizorul Vincent Sherman, refuzând să filmeze anumite scene și insistând ca unele decoruri să fie reconstruite. A improvizat o parte din dialog, încurcându-i pe ceilalți actori, și înfuriindu-l pe scenaristul
Julius Epstein, care a fost chemat să își rescrie unele scene la comanda actriței. Davis și-a exprimat după un timp comportamentul: „când eram foarte nefericită, eram mai degrabă tăioasă decât să mă plâng”. Unii critici de film nu au fost de acord cu „excesul de interpretare”,
[39] dar în ciuda recenziilor mixte, a primit încă o nominalizare pentru un premiu Oscar.
În
Secara e verde (1945). Deși studioul i-a sugerat să joace în rolul tinerei, Bette Davis, pe atunci de 38 de ani, a insistat să fie machiată pentru a părea mai bătrână și a intra mai bine în rol.
Davis s-a căsătorit în
1945 cu un artist,
William Grant Sherry care, la nevoie, lucra și ca masor. Ea s-a simțit atrasă de el deoarece i-a spus că nu auzise de ea și deci nu este intimidat de ea.
[40]Davis a refuzat să joace rolul lui
Mildred Pierce din
filmul omonim,
[41] rolul revenindu-i lui
Joan Crawford, care a primit un premiu Oscar pentru interpretare, Davis preferând să apară în
Secara e verde (1945). Acolo a jucat rolul unei învățătoare engleze fără gust estetic, care salvează un tânăr miner de la o viață petrecută în minele de cărbune, oferindu-i o educație. Filmul a fost primit cu recenzii pozitive de către critici, cu toate că nu a atras un număr mare de spectatori. Următorul ei film,
Viață furată (
1946), a fost singurul film făcut de ea cu propria casă de producție, BD Productions.
[42] Filmul nu a primit recenzii bune, dar a fost un succes de casă. A urmat
Deception (1946), primul ei film care a pierdut bani.
[43]Possessed (
1947) a fost scris special pentru Davis,
[44] urmând a fi următorul ei proiect, după
Deception, însă ea a rămas însărcinată și a plecat în concediu de maternitate.
Joan Crawford i-a luat locul din nou, fiind nominalizată pentru premiul Oscar. În
1947, Davis a născut o fetiță,
Barbara (poreclită B.D.), actrița scriind în memoriile sale că devenise atât de absorbită de rolul de mamă, încât s-a gândit să-și încheie cariera. Relația cu Sherry a început să se deterioreze, și cu toate că a continuat să apară în filme, popularitatea ei era într-o continuă scădere.
[45] Printre rolurile oferite lui Davis pentru reîntoarcerea pe marele ecran a fost cel al lui Rose Sayer în
Regina africană. Când a aflat că filmul avea să fie filmat în
Africa, Davis a refuzat rolul, spunându-i lui Jack Warner „Dacă nu poți filma filmul într-o barcă în spatele studioului, nu sunt interesată”. Rolul i-a revenit lui
Katherine Hepburn, care a fost nominalizată la
premiul Oscar.
[46] Lui Davis i s-a oferit și un rol în adaptarea cinematografică a cărții
Women Without Men de
Virgina Kellogg, o dramă a cărei acțiune are loc într-o închisoare pentru femei. Inițial trebuia să apară alături de Joan Crawford în film, dar Davis a refuzat rolul, spunând că nu are de gând să apară într-un „film lesbi”, iar rolurile le-au revenit lui
Agnes Moorehead și
Eleanor Parker. Filmul, intitulat
Caged (1950), a fost nominalizat la câteva premii Oscar.
[47] I-a propus lui Jack Warner să realizeze două filme,
Ethan Frome și o biografie a lui
Mary Todd Lincoln, dar acesta nu a fost de acord.
În
1948 Davis a fost distribuită în
Winter Meeting, iar cu toate că inițial a fost entuziastă, a aflat că Warner aranjase să fie filmată cu lumină „slabă” pentru a-i ascunde vârsta. Și-a adus aminte că a văzut aceeași tehnică de iluminare „pe platourile de filmare ale unor filme cu
Ruth Chatterton și
Kay Francis și știam ce înseamnă asta”.
[48] A început să regrete că a acceptat rolul, fiind și dezamăgită de abilitățile partenerului de filmări,
Jim Davis. Nu a fost de acord cu unele rectificări din scenariu din cauza cenzurii, observând că multe dintre aspectele care au atras-o nu mai erau incluse. Filmul a fost descris de
Bosley Crowther ca fiind „interminabil” adăugând „din toate dilemele mizerabile în care doamna Davis a fost implicată ... aceasta este probabil una din cele mai critice”. Filmul nu s-a bucurat de succes, iar studioul a pierdut aproape un milion de dolari.
[49]Dincolo de pădure (1949) a fost ultimul film făcut de Bette la studiourile Warner Bros., după o colaborare de 17 ani
Davis a intrat în conflict cu partenerul ei din filmul
Iunie, luna mireselor (1948),
Robert Montgomery, descriindu-l apoi ca „varianta masculină a lui
Miriam Hopkins... un actor excelent, dar dependent de a fi centrul atenției”.
[50] Aceasta a fost prima ei comedie realizată după o perioadă lungă de timp, Davis obținând recenzii bune, cu toate că s-a dovedit a nu avea mare succes la public, aducând numai un profit mic. În ciuda insucceselor filmelor ei recente, în
1949 a negociat un contract de patru filme cu Warner Bros. care s-au angajat să o plătească cu 10.285 dolari pe săptămână, devenind astfel cea mai bine plătită femeie din Statele Unite.
[51]Jack Warner a refuzat să o lase pe Davis să-și aleagă filmele, distribuind-o în
Dincolo de pădure (
1949). Actrița a urât rolul și l-a implorat pe Warner să o redistribuie, dar acesta a refuzat. După ce filmul a fost realizat, Warner a eliberat-o pe Davis de contract la cererea ei. Recenziile filmului au fost usturătoare; Dorothy Manners a scris pentru
Los Angeles Examiner că „filmul reprezintă un final nefericit pentru cariera ei impresionantă”.
[52] Hedda Hopper a notat că „Dacă Bette și-ar fi propus să-și distrugă cariera, nu ar fi putut alege ceva mai apropiat.”
[53] Filmul conține replica „What a dump!” (rom. - „Ce fundătură!”), devenită una din cele mai cunoscute replici ale lui Davis.
În rolul lui Margo Channing în
Totul despre Eva (
1950), unul din cele mai cunoscute și apreciate filme ale actriței.
În
1949 Sherry și Davis se despărțiseră iar ziariștii de la Hollywood erau de părere că Davis era la sfârșitul carierei. A filmat
The Story of a Divorce (lansat în
1951 sub titlul
Plată la cerere) dar nu a primit alte oferte. La scurt timp de la terminarea filmărilor, producătorul
Darryl F. Zanuck i-a oferit rolul unei actrițe de teatru îmbătrânite, Margo Channing în filmul
Totul despre Eva (
1950).
Claudette Colbert, pentru care fusese scris rolul, se lovise grav la spate și, în ciuda faptului că producția a fost oprită pentru două luni în speranța că-și va reveni, nu a fost în stare să înceapă lucrul. Davis a citit scenariul despre care a spus apoi că este cel mai bun pe care l-a citit vreodată, acceptând rolul imediat. La scurt timp s-a alăturat distribuției în
San Francisco pentru a începe filmările. În timpul filmărilor a legat o strânsă prietenie ce a durat toată viața cu
Anna Baxter, colegă de platou, și a început o relație cu
Gary Merrill, cu care apoi s-a căsătorit. Regizorul filmului a spus că „Bette era perfectă. Visul unui regizor: actrița pregătită”.
[54]Criticii au lăudat interpretarea lui Davis, iar replica „Fasten your seatbelts, it's going to be a bumpy night” (rom. - „Țineți-vă bine, va fi o noapte cu peripeții”) a devenit arhicunoscută. A fost din nou nominalizată la premiile
Oscar, iar unii critici precum Gene Ringgold au descris jocul ei actoricesc în rolul lui Margo ca fiind „cea mai bună interpretare a ei din toate timpurile”.
[55] Pauline Kael nu a fost impresionat de film, dar de asemenea a lăudat-o pe Bette: „face ca toată producția să prindă viață.”
[56]Pe
3 iulie 1950, divorțul lui Davis de William Sherry a fost finalizat, iar pe 28 iulie s-a căsătorit cu
Gary Merrill. Cu acordul lui Sherry, Merrill a adoptat-o pe B.D., fiica lui Davis cu Sherry, iar în
1950 Davis și Merrill au adoptat o fată pe care au botezat-o Margot. Familia a călătorit în Anglia, unde Davis și Merrill au apărut într-un film,
Another Man's Poison. Filmul a fost primit fără entuziasm atât din partea publicului cât și din partea criticilor, iar ziariștii de la Hollywood au scris din nou că Davis și cariera ei erau pe terminate, iar nominalizarea la premiile Oscar pentru
Steaua (
1952) nu avea cum s-o salveze.
Davis și Merrill au adoptat un băiat, Michael, în
1952, iar Davis a apărut pe
Broadway într-un teatru de revistă,
Two's Company, regizat de
Jules Dassin. Aceasta nu s-a simțit bine în afara ariei ei obișnuite de lucru; nu mai apăruse niciodată într-un muzical, experiența ei în teatru era limitată, iar de la ultima ei apariție pe scenă trecuseră 20 de ani. Era și bolnavă, fiind operată de
osteomielită la maxilar. Margot fusese diagnosticată cu o rană gravă pe creier datorită unei răni apărute în timpul nașterii sau la scurt timp după aceea, fiind în cele din urmă internată într-un sanatoriu. Davis și Merill au început să se certe frecvent, B.D. relatând ulterior scene caracterizate de abuzul de alcool și de violență conjugală.
[57]Puține din filmele lui Davis din anii '50 s-au bucurat de succes, iar multe din interpretările sale au fost criticate de criticii de specialitate.
The Hollywood Reporter a descris modul lui Davis de a interpreta ca fiind „ceva ce te aștepți să găsești într-un club de noapte”, iar criticul londonez Richard Winninger a scris: „Miss Davis, care are un cuvânt de spus în legătură cu filmele în care apare, în comparație cu alte vedete, pare să fi căzut în egoism. Criteriul pentru alegerea filmelor sale par să fie că nimic nu trebuie să facă concurență unei manifestări totale a fiecărei fațete a artei sale. Numai filmele proaste par a fi suficient de bune pentru ea.”
[58] În vreme ce cariera îi decădea și căsătoria ei a continuat să se deterioreze până când a depus actele pentru divorț în
1960. După numai un an i-a murit mama...
Davis și
Joan Crawford au jucat rolul a două surori bătrâne, foste actrițe, forțate de circumstanțe să locuiască împreună într-un conac. Regizorul
Robert Aldrich a explicat că atât Davis cât și Crawford erau conștiente de cât de mult însemna filmul pentru carierele lor în acel moment, spunând că „ar fi potrivit să spunem că cele două chiar se detestau, dar s-au purtat perfect.”
[60] După încheierea filmărilor, comentariile publice făcute de cele două, fiecare contra celeilalte, au determinat ca tensiunea deja existentă între ele să se transforme într-o dușmănie pe viață, iar când Davis a fost nominalizată la premiile Oscar, Crawford a făcut campanie împotriva ei. Davis avea să primească și singura ei nominalizare la
premiile BAFTA pentru această interpretare.
În septembrie
1962 Davis a dat un anunț în revista
Variety căutând de lucru. Acesta a fost publicat la rubrica „Căutări serviciu - femei artiste”:
Mamă a trei copii - 10, 11 și 15 ani—divorțată. Americancă. Treizeci de ani experiență în filme artistice. Încă mă mai pot mișca, și sunt mai amabilă decât se zvonește. Doresc serviciu stabil în Hollywood. (Lucrat pe Broadway)
[61]
Davis avea mai târziu să declare că anunțul a fost o glumă.
Davis și-a menținut succesul de-a lungul a câțiva ani.
Dead Ringer (1964) a fost o dramă despre o crimă în care Davis a jucat rolul unor surori gemene, iar
Where Love Has Gone (1964) a fost o dramă romantică bazată pe un roman de
Harold Robbins. Davis a jucat rolul mamei lui
Susan Hayward, dar filmările erau împiedicate de certurile dintre Davis și Hayward.
[62] Secretul verisoarei Charlotte (1964) a fost continuarea lui Robert Aldrich la
Ce s-a întâmplat Baby Jane?, în care plănuia să le reunească pe Davis și Crawford, dar când Crawford s-a retras din cauza unei boli la scurt timp de la începerea filmărilor, a fost înlocuită cu
Olivia de Havilland. Filmul a avut un succes considerabil, reatrăgând atenția asupra distribuției de veterani, care-i includea și pe
Joseph Cotten,
Mary Astor și
Agnes Moorehead.
Davis și
Elizabeth Taylor la sfârșitul anului 1981 în timpul unei celebrări a vieții lui Taylor.
La începutul anilor '70 Davis a fost invitată la New York pentru a apărea într-o prezentare scenică —
Great Ladies of the American Cinema (rom.
Mari doamne ale cinematografiei americane). De-a lungul a cinci seri succesive, câte o vedetă avea să discute cariera ei și să răspundă întrebărilor adresate de către public;
Myrna Loy,
Rosalind Russell,
Lana Turner și
Joan Crawford au fost celelalte participante. Davis a fost invitată să plece în Australia într-un turneu cu o temă similară,
Bette Davis in Person and on Film (rom. -
Bette Davis în persoană și în film), iar succesul i-a permis să plece cu producția în
Marea Britanie.
[63]În Statele Unite a jucat în producția teatrală
Miss Moffat, o adaptare muzicală a lui
The Corn is Green, dar după ce spectacolul a fost intens criticat în
Philadelpia, Davis a anunțat că are o leziune la spate, abandonând producția, care s-a închis imediat. A avut roluri secundare în
Baladă macabră (1976) și
The Disappearance of Aimee (1976), dar a avut conflicte cu actrițele principale ale filmelor,
Karen Black, respectiv
Faye Dunaway, considerând că niciuna nu i-a oferit respectul cuvenit și că nu se comportau profesionist pe platourile de filmare.
[64]În
1977, Davis a devenit prima femeie care a primit un premiu pentru întreaga carieră din partea
Institutului American de Film. Evenimentul televizat a fost comentat de unii dintre colegii lui Davis, printre care
William Wyler, care a glumit că, dacă ar fi posibil, Davis ar dori să refilmeze o scenă din
Taina ei, la care aceasta a dat din cap în semn de aprobare.
Jane Fonda,
Henry Fonda,
Natalie Wood și
Olivia de Havilland s-au numărat printre actorii care au omagiat-o, de Havilland spunând că Davis „a primit mereu rolurile pe care mi le doream eu.”
[65]Numele lui Davis a devenit cunoscut unei noi generații odată cu hitul lui
Kim Carnes, „Bette Davis Eyes”. Piesa a atins locul 1 în mai multe țări, printre care
Brazilia,
Norvegia și
Statele Unite, în aceasta din urmă devenind cel mai bine vândut cântec al anului
1981, petrecând zece săptămâni pe locul 1. Davis a fost impresionată de compliment, scriindu-i lui Carnes și compozitorilor pentru a le mulțumi.
[66]În
1985 Davis a donat 59 de albume cu articole din ziare
Universității Boston. Într-unul din acestea, un angajat al bibliotecii a găsit o poză cu
Joan Crawford, în care avea toți dinții mâzgăliți cu pixul
Ultimul rol al lui Davis a fost în
Balenele din august (1987), primind laude pentru acesta, într-o perioadă în care sănătatea ei era tot mai precară, suferind și de o traumă personală.
În
1983, după filmarea episodului-pilot din serialul TV
Hotel, s-a descoperit că Davis suferea de
cancer mamar, făcându-i-se o
mastectomie. La două săptămâni de la operație a suferit patru
atacuri de cord care au cauzat
paralizia părții drepte a feței și a mâinii stângi, provocându-i un defect de vorbire. A început o lungă perioadă de fizioterapie, iar cu ajutorul asistentei personale, Kathryn Sermak, și-a revenit parțial din paralizie.
În această perioadă relația cu fiica ei,
B.D. Hyman, s-a deteriorat când Hyman a devenit foarte religioasă și a încercat să o convingă și pe mama ei să-i urmeze exemplul. Având sănătatea stabilă, Davis a plecat în
Anglia pentru a filma
Crimă cu oglinzi (
1985) după romanul lui
Agatha Christie. La întoarcerea în Statele Unite a aflat cu stupoare că Hyman publicase o autobiografie,
My Mother's Keeper, în care prezenta o relație dificilă între mamă și fiică, precum și scenele de aroganță și de alcoolism ale lui Davis.
Mai mulți din prietenii lui Davis au criticat faptul că evenimentele din carte nu erau exacte. Alții au criticat nerecunoștința lui Hyman, mai ales după ce Davis o susținuse financiar pe aceasta și familia ei timp de câțiva ani, iar recent îi ajutase să-și păstreze casa.
Mike Wallace a redifuzat un interviu cu Hyman realizat în urmă cu câțiva ani într-o ediție a emisiunii
60 Minutes în care aceasta a lăudat-o pe Davis ca mamă, spunând că se folosește de multe dintre principiile lui Davis pentru a-și crește copiii. În ciuda dușmăniei dintre Gary Merrill și Davis cauzate de divorț, acesta i-a luat apărarea. Fiind intervievat de
CNN, Merrill a spus că Hyman a fost motivată de „cruzime și lăcomie”. Fiul adoptiv al lui Davis, Michael Merrill, a rupt orice contact cu Hyman, refuzând să mai vorbească cu ea vreodată. Davis a procedat la fel, dezmoștenind-o.
[68]În a doua ei autobiografie,
This 'N That (1987), Davis a scris: „Încă nu mi-am revenit complet din șocul că un copil de-al meu ar putea să scrie despre mine pe la spate, ca să nu mai spun ce fel de carte este. Îmi va fi mai greu să-mi revin complet din șocul cauzat de cartea lui B.D. decât după atacul de cord. Ambele au fost experiențe zdrobitoare.” Cartea se încheie cu o scrisoare dedicată fiicei ei, căreia i se adresează de câteva ori folosind numele „Hyman”, descriindu-i acțiunile ca fiind „o crasă lipsă de loialitate și mulțumire pentru viața privilegiată pe care ai dus-o”. Davis a încheiat scrisoarea făcând referire la titlul cărții lui Hyman: „Dacă e vorba de bani, dacă-mi aduc bine aminte, eu te-am susținut în tot acești ani. Continui să fac asta, deoarece din cauza numelui meu, a fost cartea ta despre mine un succes.”
[69]Davis și președintele american
Ronald Reagan la
Centrul Kennedy pe 6 decembrie 1987. Davis și Reagan jucaseră în anii trecuți împreună la Hollywood.
Davis a apărut în filmul pentru televiziune
As Summers Die (1986) și în filmul
Balene din august (1987) de
Lindsay Anderson, în care a jucat rolul surorii oarbe a lui
Lillian Gish. Filmul a primit recenzii bune, la fel ca și interpretarea lui Davis.
[70] Ultimul ei rol a fost în
Mama vitregă (1989) de
Larry Cohen. În această perioadă, sănătatea lui Davis era precară, iar după neînțelegeri cu regizorul, s-a retras de la filmări. Scenariul a fost rescris pentru a atribui mai multă importanță personajului interpretat de
Barbara Carrera.
După
Mama vitregă, Davis nu a mai primit oferte pentru a juca în filme, apărând în diferite
talk show-uri pentru a discuta cariera sa, fiind intervievată de
Johnny Carson,
Joan Rivers,
Larry King și
David Letterman. Aparițiile ei erau întotdeauna bine primite de public; Lindsay Anderson a observat că publicului îi plăcea s-o vadă comportându-se „ca o scârbă”, declarând „niciodată nu mi-a plăcut că era încurajată să se poarte urât. Și mereu am auzit-o fiind descrisă de acel cuvânt îngrozitor, arțăgoasă.”
[71]Mormântul lui Davis în Forest Lawn
A fost îngropată în
Forest Lawn – Cimitirul Hollywood Hills din
Los Angeles,
California, alături de mama sa, de sora sa Ruthie și fratele Bobby. Pe piatra funerară este scris: „She did it the hard way”, un
epitaf menționat de ea în
Mother Goddam, fiindu-i sugerat de Joseph L. Mankiewicz la scurt timp după ce au terminat de filmat
Totul despre Eva.
[72]În
1997, executorii ei testamentari, Michael Merrill (fiul ei) și Kathryn Sermak (fosta asistentă a lui Davis) au pus bazele fundației „Bette Davis”, care oferă burse universitare tinerilor cu talent actoricesc
În
1964, Jack Warner a vorbit despre „calitatea magică care a transformat-o pe această fată uneori blândă și nu frumoasă, într-o mare artistă”,
[72] iar într-un interviu din
1988, Davis a subliniat că, spre deosebire de multe din actrițele contemporane cu ea, a progresat în carieră fără ajutorul frumuseții.
[73] A recunoscut că a fost îngrozită în timpul primelor ei filme, devenind dură din nevoie. „Până nu ești cunoscut în profesia mea ca un monstru, nu ești un star” a spus ea, „[dar] nu am luptat niciodată pentru ceva într-un mod trădător. Nu am luptat pentru nimic altceva decât pentru binele filmului.”
[74] În timpul filmărilor pentru
Totul despre Eva, Joseph L. Mankiewicz i-a spus că percepția despre ea la Hollywood este că e dificilă, iar ea i-a explicat că atunci când spectatorii o văd pe ecran, nu-și dau seama că imaginea este rezultatul a unui număr mare de oameni lucrând în spatele scenei. Dacă ar fi prezentată ca „fundul unui cal..de doi metri lățime și trei metri lungime, asta ar fi tot de ce i-ar păsa audienței.
[75]Cu toate că a fost lăudată pentru realizările ei, Davis și filmele ei erau uneori ridiculizate;
Paulina Kael a descris
Dor nestins ca fiind „un film clasic fără bun gust”,
[76] iar la mijlocul anilor '40, uneori prea teatralele interpretări ale ei au devenit subiectul parodiilor. Criticul Edwin Schallert a scris în
Los Angeles Times despre interpretarea lui Davis în
Mr. Skeffington (1944) că „mimica va fi mai amuzantă decât o cutie de maimuțe ce o imită pe don'șoara Davis”, iar Dorothy Manners în recenzia pentru
Dincolo de pădure din
Los Angeles Examiner a scris: „niciun caricaturist dintr-un club de noapte nu a transformat vreodată interpretarea lui Davis în ceva atât de crud precum a reușit chiar Bette în acest film”. Revista
Time a menționat că Davis era compulsiv vizionabilă, chiar când îi erau criticare tehnicile de a juca, rezumând interpretarea ei din
Dead Ringer (1964) cu observația: „jocul ei actoricesc, ca întotdeauna, nu e chiar joc actorices: pur și simplu se dă mare. Dar încearcă să te uiți în altă parte!”
[77]A atras audiența
gay, fiind adesea imitată de
travestiți precum
Charles Pierce.
[78] Încercând să descopere succesul ei în cultura gay, jurnalistul Jim Emerson a scris: „Era doar o paiață fiindcă stilului ei fragil și melodramatic de a interpreta nu a îmbătrânit cum trebuie? Sau pentru că era «mai mare ca viața însăși», o femeie dură care a supraviețuit? Probabil puțin din amândouă.”
[73]Rolurile alese de ea erau adesea neconvenționale; aceasta căuta roluri de manipulatoare și criminale într-o perioadă în care actrițele de obicei preferau personajele simpatice, excelând în acestea. A favorizat autenticitatea în fața farmecului, fiind dispusă să-și schimbe înfățișarea pentru a fi potrivită personajului.
Claudette Colbert a spus că Davis a fost prima actriță care a interpretat personaje mai în vârstă decât ea însăși, fiindu-i astfel mai ușor să facă tranziția la diferite roluri, pe măsură ce a îmbătrânit.
[74]Pe măsură ce a îmbătrânit, lui Davis i s-au recunoscut meritele. John Springer, care îi aranjase turneele de la începutul anilor '70, a scris că în ciuda multor realizări ale vedetelor contemporane cu Davis, aceasta
a fost starul anilor '30 și '40, devenind cunoscută pentru varietatea caracterizărilor sale și a abilității de a se afirma, chiar când materialul era mediocru.
[79] În 1987
Bill Collins a analizat
Taina ei (1941) și a descris interpretarea lui Davis ca fiind „o realizare briliantă și pătrunzătoare”, scriind „Bette Davis o face pe Leslie Crosbie să fie una din cele mai extraordinare femei din filme”.
[80] Într-o recenzie din 2000 pentru
Totul despre Eva Roger Ebert a declarat: „Davis era un personaj, o icoană cu mare stil, încât chiar excesele sale sunt realistice.”
[81]Davis a primit a treia nominalizare la premiile Oscar în 1940 pentru rolul din
Victoria întunericului (1939), cu toate că a pierdut în fața lui
Vivien Leigh pentru interpretarea din
Pe aripile vântului.
Cu puține luni înainte de moartea ei, Davis a devenit unul din puținii actori care au apărut pe coperta revistei
Life. Într-o retrospectivă ce sărbătorea starurile și filmele anului
1939, cei de la revista
Life au ajuns la concluzia că Davis a fost cea mai importantă actriță a acestei perioade, scriind despre
Victoria întunericului că a fost unul dintre cele mai importante filme ale anului.
[82] Vestea decesului ei a apărut pe prima pagină în ziarele din toată lumea, fiind descris ca „încă un capitol din Era de Aur a Hollywood-ului închis”.
Angela Lasbury a spus la înmormântarea lui Davis, după ce au fost prezentate secvențe din filmele lui Davis, că tocmai au asistat la „o extraordinară moștenire a interpretărilor în secolul al XX-lea din partea unei adevărate maestre a actoriei” care ar trebui să reprezinte „încurajare și exemplu pentru o viitoare generație de actori aspiranți.”
[83]În
1999, Institutul American de Film a publicat lista „
AFI's 100 Years...100 Stars”, reprezentând rezultatele unui sondaj de opinie realizat pentru a determina „50 cele mai grozave legende americane” pentru a crește aprecierea filmelor clasice. Din cele 25 de actrițe trecute în listă, Davis a fost trecută pe locul al doilea, după
Katherine Hepburn.
[84]Serviciul Poștal al Statelor Unite a onorat-o pe Davis cu un timbru comemorativ în
2008, marcând 100 de ani de la nașterea sa.
[85] Timbrul o prezintă pe aceasta în rolul lui Margo Channing din
Totul despre Eva. Acesta a fost lansat pe 18 septembrie 2008 la Universitatea Boston. Printre cei prezenți care au vorbit despre Davis s-au numărat fiul ei, Michael Merrill, și actrița
Lauren Bacall.
Filmografie:
A fost declarată “duşman al poporului” (a refuzat să-i predea Securităţii pe rebelii anticomunişti reuniţi sub comanda lui Arsenescu). A fost arestată și torturată de autoritățile comuniste în 1952 și 1961. A executat 12 ani de închisoare. A fost la un pas de moarte, dar nu a tradat. Povestea ei a devenit cunoscută publicului în urma unui interviu din 1992, inclus în documentarul Memorialul Durerii, de Lucia Hossu-Longin.
Edward Lodewijk “Eddie” Van Halen (n. 26 ianuarie 1955,[1] Nijmegen, Țările de Jos[2] – d. 6 octombrie 2020,[3][4] Santa Monica, Comitatul Los Angeles, California, SUA[5]) a fost un chitarist și textier american de origine olandeză.
A fost conducătorul și cofondatorul, împreună cu fratele său, Alex Van Halen, al grupului hard rock Van Halen care îi poartă numele.
În 2011, revista Rolling Stone îl situează pe poziția a opta dintre cei mai buni 100 de chitariști. Mai mult, publicația „Guitar World” îl plasează pe primul loc în ierarhia mondială.
Printre elementele sale de virtuozitate și de originalitate se numără și acel tapping care constă într-o mișcare specifică a mâinii stângi pe manșa chitarei, în timp ce cu dreapta execută în mod continuu nota muzicală respectivă. Acest element novator este celebru în piesa Eruption.
Fiul său, basistul Wolfgang Van Halen, este un alt component al grupului Van Halen începând cu 2006.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu