5 IANUARIE 2018
RELIGIE ORTODOXĂ 5 Ianuarie
Sf
Mc Teopempt și Teonas; Sf Cuv Sinclitichia (Ajunul Botezului Domnului. Post)
Ajunul
Botezului Domnului – Post negru
Ev. Luca 3, 1-18
În anul al cincisprezecelea al domniei Cezarului Tiberiu, în vremea
când Ponţiu Pilat era dregător în Iudeea, Irod, stăpânind a patra parte –
Galileea; Filip, fratele lui, stăpânind a patra parte - Ituria şi ţinutul
Trahoniei; iar Lisanie, stăpânind a patra parte – Abilenia; în zilele
arhiereilor Ana şi Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu către Ioan, fiul lui
Zaharia în pustie. Atunci el a venit în împrejurimile Iordanului, propovăduind
botezul pocăinţei, spre iertarea păcatelor, precum este scris în cartea
cuvintelor lui Isaia proorocul, care zice: un glas strigă în pustie: pregătiţi
calea Domnului, drepte faceţi cărările Sale. Orice vale se va umple şi orice
munte şi deal se va pleca; căile cele strâmbe se vor face drepte şi cele
colţuroase drumuri netede; şi toată făptura va vedea mântuirea lui Dumnezeu.
Deci zicea Ioan mulţimilor, care veneau să se boteze de el: pui de năpârcă,
cine v-a arătat că veţi scăpa de mânia ce are să fie? Faceţi dar roade vrednice
de pocăinţă şi să nu credeţi că puteţi zice în voi înşivă: părintele nostru
este Avraam!, căci vă spun vouă că Dumnezeu poate să ridice şi din pietrele
acestea fii lui Avraam. Iată şi securea stă la rădăcina pomilor, şi orice pom,
care nu face roadă bună, se taie şi se aruncă în foc. Dar mulţimile îl
întrebau, zicând: atunci ce să facem? Răspunzând, Ioan le spunea: cel ce are
două haine, să dea celui care nu are, şi cel csre are bucate, să facă asemenea.
Şi au venit şi vameşii să se boteze şi au zis către el: învăţătorule, noi ce să
facem? Iar el le-a răspuns: nu luaţi de la nimeni nimic mai mult decât vă este
rânduit. Şi-l întrebau şi ostaşii, zicând: dar noi ce să facem? Şi le-a spus
lor: să nu asupriţi pe nimeni, nici să năpăstuiţi pe cineva, ci să fiţi
mulţumiţi cu lefurile voastre. Iar poporul aşteptând şi întrebându-se toţi
despre Ioan în cugetele lor, dacă nu cumva el este Hristos, Ioan a răspuns
tuturor, zicând: eu unul vă botez pe voi cu apă, dar vine Cel csre este mai
tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălţămintelor.
Acela vă va boteza cu Duhul Sfânt şi cu foc; El ţine lopata în mâinile Sale şi
va curăţi aria Sa şi se va aduna grâul Său în hambarul Său, iar pleava o va
arde cu foc nestins. Acestea şi alte multe îndemnuri dând poporului, Ioan
propovăduia vestea cea bună.
Ap. I Corinteni 9, 19-27
Fraţilor, deşi sunt liber faţă de toţi, m-am făcut rob tuturor, ca
să dobândesc pe cei mai mulţi. Cu iudeii am fost ca un iudeu, ca să dobândesc
pe iudei; cu cei de sub lege, ca unul de sub lege, deşi eu nu sunt sub lege, ca
să dobândesc pe cei de sub lege. Cu cei ce n-au Legea, m-am făcut ca unul fără
de lege, deşi nu sunt fără de Legea lui Dumnezeu, ci având Legea lui Hristos,
ca să dobândesc pe cei ce nu au Legea. Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei
slabi să-i dobândesc, tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să mântuiesc
pe unii. Dar toate le fac pentru Evanghelie, ca să fiu părtaş la ea. Nu ştiţi
voi că acei care aleargă în stadion toţi aleargă, dar numai unul ia premiul?
Alergaţi aşa ca să-l luaţi. Şi oricine se luptă se înfrânează de la toate. Şi
aceia, ca să ia o cunună stricăcioasă, iar noi, nestricăcioasă. Eu, deci, aşa
alerg, nu ca la întâmplare. Aşa mă lupt, nu ca lovind în aer, ci îmi chinuiesc
trupul meu şi îl supun robiei; ca nu cumva, altora propovăduind, eu însumi să
mă fac netrebnic.
Bucuria sărbătorilor continuă! Am
călătorit duhovnicește la Betleem și ne-am închinat Pruncului Sfânt asemenea
magilor de la Răsărit. Ba mai mult, ne-am primenit peștera sufletelor noastre
și l-am primit pe Sfântul Copil chiar în taina ființei noastre. Am
colindat și am primit colindători, aducând prin colind fior sfânt de cântare
cerească; a opta zi am fost martorii când Maria, Maica Sfântă, a plinit
rânduiala legii și a pus numele Iisus odorului ei. Deopotrivă, am asistat la
cumpăna dintre ani, cu sufletele pline de emoție la întâlnirea timpului cu
veșnicia, participând la un „revelion„ cu totul excepțional, priveghind cu
Dumnezeu, cel ce a făcut vremurile și stăpânește veacurile. Darurile
duhovnicești și bucuria nespusă a întâlnirii cu Mântuitorul Hristos
continuă și prin proslăvirea Botezului Domnului, numită atât de frumos de
înaintașii noștri, Teofania ori Boboteaza.
Se pare că anul acesta nu vor fi viscole
și geruri năprasnice ca odinioară, când poporul credincios trebuia să înfrunte
suflarea viforului ca să ajungă în sfintele locașuri pentru a se împărtăși cu
aghiazma mare. Dealurile ninse, florile de gheață, lumina mohorâtă a lui ghenar
dădeau sărbătorii alura de poveste. Chiar dacă anul acesta cerul nu va
voi să cearnă peste noi ninsori, iar luna lui ghenar va fi neașteptat de generoasă
cu temperaturi pozitive, slava și măreția praznicului nu suferă știrbire
căci este o sărbătoare de reînnoire a botezului nostru, prin care a
început relația veșnică de viață și iubire cu Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul
Sfânt. Boboteaza aduce bucurie în viața noastră și pentru că noi prăznuim
arătarea Domnului în lume la vârsta de 30 de ani, după ce în taină, în
ascultare și rugăciune a crescut și S-a sfințit în firea Lui pământeană,
pregătindu-Se pentru lucrarea mântuitoare. Praznicul Teofaniei, sau arătării
Domnului în lume, ne mai bucură și prin faptul că odată cu trupurile
sfințim prin aghiazma mare și casele, fântânile, pământurile, gospodăriile
noastre, locurile de muncă, mașinile cu care ne deplasăm, spațiile în care ne
desfășurăm activitățile cotidiene.Prin aceasta sfințire se bucură toată
făptura, arătând că Dumnezeu nu este doar biserică, ci prezent pretutindeni.
O veche zicală românească spune că „omul sfințește locul”. Cum îl
sfințim, oare? Insul înstrăinat de Dumnezeu nu poate sfinți nimic. Duhul
Domnului prezent în om sfințește și binecuvintează tot ce-l înconjoară. Numai
în măsura în care năzuim să ne sfințim viața noastră prin legătura
nezdruncinată pe care trebuie s-o avem cu izvorul vieții și al sfințeniei, cu
Dumnezeu, vom reuși să împlinim vorba din bătrâni.
Înainte de luminatul praznic al
Bobotezei, în ajun, Biserica a rânduit zi de post, chiar dacă aceasta este zi
de duminică, așa cum este în acest an, în 2014. Deja am auzit voci nedumerite.
De ce postesc duminica? Cum să fie harți vineri, iar duminică să fie
ajunare? Unii, mai inventivi, chiar au „oferit” o alternativă... amuzantă, ca
să nu-i spun altfel: să ținem post vineri, când e dezlegare la mâncăruri de
dulce, în contul postului din ajunul Bobotezei, având în vedere că e zi de duminică
și… ar fi mai la îndemână. Vă închipuiți că este o înșelare. În Ortodoxie nu
sunt valabile astfel de „tranzacții” ori schimburi de zile, de postiri. Chiar
dacă pentru unii ar părea curios să țină post aspru în zi de duminică,
rânduiala trebuie respectată și ca să o putem împlini ar trebui să și înțelegem
de ce Biserica a prevăzut această zi de postire în ajunul Bobotezei? Ziua de 5
ianuarie are o semnificație aparte căci este premergătoare unei mari minuni pe
care Dumnezeu a făcut-o cu omul, după Nașterea Mântuitorului Hristos cu trupul.
Este vorba de faptul că omul își va pune mâinile pe creștetul Domnului, a
Creatorului său. Și cum să nu postim într-o astfel de zi, pregătindu-ne pentru
excepționala întâlnire dintre Creator și creatură! Mai postim și pentru că în
ajunul Bobotezei se oficiază slujba Aghiazmei Mari, cu care preoții merg pe la
casele credincioșilor și le sfințesc. După rânduială trebuie să gustăm din apa
cea sfințită, or acest lucru nu-l putem face decât în stare de post și
rugăciune, de ajunare. Acest post de o zi este rânduit de Biserică și pentru
a ne reculege duhovnicește ca să înțelegem cât mai deplin iubirea lui
Dumnezeu, Cel în Treime închinat, față de noi oamenii. Desigur, postul din ziua
premergătoare Botezului Domnului, are o vechime foarte mare fiind păstrat din
secolele IV-VI, când catehumenii se pregăteau să primească botezul. După ce
erau botezaţi, puteau să participe pentru prima dată la Liturghia
credincioşilor şi să se împărtăşească cu dumnezeieștile merinde.
Dacă ajunul Bobotezei va cădea de luni
până vineri inclusiv pravila bisericească prevede post aspru sau chiar negru.
Se ajunează până la ceasul al IX-lea, după care se consumă doar fructe și
legume uscate ori fierte, fără untdelemn. Dacă ajunul va cădea în zi de sâmbătă
ori duminică, atunci nu se mai face ajunare totală, ci, după Sfânta Liturghie
și slujba Aghiazmei Mari se pot consuma bucate gătite și cu untdelemn.
Sfintirea caselor de
Boboteaza
Incepand cu
primele zile ale anului civil, slujitorii sfintelor altare merg si sfintesc
casele oamenilor prin stropire cu apa sfintita si vestesc Botezul lui Hristos.
Sfintirea caselor
credinciosilor se face prin stropirea cu aghiasma mare in ajunul Bobotezei si
prin slujba sfestaniei ce se savarseste la mutarea in casa noua si care se
repeta in fiecare an sau chiar mai des, atunci cand lucrarea raului se face
simtita in vreun fel in casa.
Omul este solidar cu
tot ceea ce il inconjoara. Pacatele, faradelegile omului intineaza spatiul in
care acesta le savarseste. Dimpotriva, curatenia vietii lui sfinteste mediul
care-l inconjoara. Nu este intamplator faptul ca in popor s-a pastrat zicala:
"Omul sfinteste locul".
Apa sfintita de preot
poarta in ea puterea curatitoare si sfintitoare a harului dumnezeiesc.
Cand face sfintirea
apei, preotul se roaga ca: "apa aceasta sa se sfinteasca cu puterea, cu
lucrarea si cu pogorarea Sfantului Duh", "pentru ca sa se pogoare
peste ea lucrarea cea curatitoare a Treimii celei mai presus de fire",
"pentru ca sa fie tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonitoare a
toata puterea cea potrivnica" si pentru ca "prin gustarea si
stropirea cu apa sfintita sa ne trimita Dumnezeu binecuvantarea Sa, care spala
intinaciunea patimilor".
Iată
Lumina se arată; iată curățirea se ivește; iată Mântuitorul stă de față, ca să
strălucească celor din întuneric dumnezeieștile raze. Pe Acesta, cu gânduri
curate, cu bucurie să-L primim.
Nu
cu înțelepciunea și cu bogăția lui să se laude muritorul, ci cu credință în
Domnul, cu dreptate să strige lui Hristos, Dumnezeu, cântând pururea: pe piatra
poruncilor Tale întărește-mă, Stăpâne.
Lumina
Ta cea nepătrunsă, fă-o să strălucească în inimile celor ce cu credință Te
lăudăm pe Tine; pacea Ta cea mai presus de minte dă-ne-o nouă, ca alergând din
noaptea neștiinței către lumina poruncilor Tale, să Te slăvim pe Tine,
Iubitorule de oameni.
Sf
Mc Teopempt și Teonas; Sf Cuv Sinclitichia
Sfântul Mucenic Teopempt – A
trăit la sfârşitul secolului al III-lea şi a fost episcop în Nicomidia. În
timpul persecuţiei împotriva creştinilor din timpul împăratului Diocleţian
(284-305), Sfântul Teopempt a mărturisit că este creştin refuzând să se închine
şi să aducă jertfă idolilor. A fost prins şi supus la chinuri grele. Fiind
aruncat în cuptor, prin pronia divină a fost păzit nevătămat. Apoi a fost
întemniţat timp de 22 de zile fără apă şi mâncare, i s-a scos un ochi însă,
prin minune, a fost vindecat de Dumnezeu. A suferit moarte martirică prin
decapitare.
În această lună, în ziua a
cincea, pomenirea sfinţitului mucenic Teopempt episcopul, care prin sabie s-a
săvârşit şi a mucenicului Teona.
Acest sfânt mucenic Teopempt a fost episcop, în
zilele împăratului Diocleţian, la anii 290. Şi ridicând Diocleţian prigoană
asupra creştinilor, Teopempt a fost cel dintâi care a mărturisit că Hristos
este Dumnezeu. Fiind prins şi vădind în faţa împăratului înşelăciunea
idolească, a fost aruncat într-un cuptor cu foc, i-au scos apoi un ochi şi i-au
dat otravă. Rămânând în viaţă după toate acestea şi aducând la credinţă în
Hristos pe fermecătorul Teona, care îi dăduse otrava, a fost supus la alte
chinuri şi în cele din urmă i-au tăiat capul. Astfel s-a încununat cu cununa
muceniciei. Iar pe sfântul Teona, care fusese fermecător şi crezuse, l-au
aruncat într-o groapa şi l-au împresurat cu pământ. Şi aşa şi-a dat sufletul în
mâna lui Dumnezeu.
Sfântul Mucenic Teonas – A
trăit în vremea împăratului Diocleţian şi a fost vrăjitor. Teonas a fost chemat
de împărat ca să „risipească farmecele creştineşti ale lui Teopempt”. Teona a
i-a dat Sfântului otravă să bea şi văzând că Dumnezeu l-a ocrotit pe Teopempt
s-a convertit la creştinism, fiind mai apoi botezat în temniţă de către acesta.
Refuzând să se lepede de credinţa creştină Sfântul Mucenic Teonas a fost
îngropat de viu, trecând astfel la Domnul.
Sfânta Cuv. Sinclitichia –
S-a născut într-o familie credincioasă din Macedonia. Atunci când părinţii ei
au trecut la cele veşnice, a împărţit averea săracilor şi a intrat în monahism
închinându-şi viaţa lui Dumnezeu în post şi rugăciune. Îmbolnăvindu-se, după
trei luni de zile de răbdare în suferinţă a trecut la Domnul.
Tot în această zi, pomenirea sfintei Sinclitichia.
Această
sfântă era de neam ales, bogată şi evlavioasă; şi mulţi tineri o cereau în
căsătorie pentru frumuseţea ei înfloritoare şi pentru averea ei cea multă. Dar
ea îşi înălţa tot mai mult dorul către Dumnezeu. Pentru aceasta a părăsit cu
totul grijile lumeşti şi şi-a dat toată silinţa spre adăugirea îmbunătăţirii
sufletului, prin înfrânare. Biruind deci pe vicleanul luptător diavolul, s-a
mutat cu mintea către Dumnezeu, mai înainte de despărţirea de trup.
Dar
aproape de sfârşitul vieţii sale, iar a ispitit-o vicleanul. Întocmai ca pe
Iov, acoperind-o cu bube, cu răni şi cu viermi, care îi mâncau trupul. Tăria
sufletului însă nu i-a slăbit, ostenelile nu le-a părăsit şi cu luptă
bărbătească a trăit până la 80 de ani, când a răposat în pace, dându-şi
sufletul în mâna lui Dumnezeu şi luând cununa biruinţei cu sfinţii.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne
mântuieşte pe noi. Amin.
ARTĂ
CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI 5 Ianuarie
Deși Biserica Ortodoxă prevede
pentru astăzi post negru există persoane care nu pot ține astfel de post și
care au interdicție de la medic de a ține post negru. Pentru aceste persoane
prezint următoarele rețete:
A.
PLĂCINTE ŞI ANTREURI
Turte cu nucă
*
500 g făină;
*
250 g miez de nucă;
*
300 g zahăr;
*
30 g coajă rasă de lămâie;
*
1 plic zahăr vanilat;
*
sare
Din făină, apă şi puţină sare
se prepară o cocă tare din care se întind foi de mărimea unei farfurii, care se
aşază separat în tăvi şi se coc în cuptor, fără să se rumenească.
Se prepară un sirop din zahăr,
zahăr vanilat, coajă rasă de lămâie şi 1,2 litri apă, care se lasă să fiarbă 15
minute.
Se aşază foile, una câte una,
pe o tavă mare, turnând pe fiecare câte o cantitate de sirop şi presărând apoi
cu nuci măcinate şi amestecate cu zahăr.
După ce foile s-au aşezat şi
s-au înmuiat, se taie turtele în porţii şi se presară restul de miez de nucă şi
zahăr pe fiecare porţie.
B.
SALATE
Salata băcanilor
*
1,2 kg ciuperci;
*
800 g arpagic;
*
40 g usturoi;
*
150 g ulei;
*
150 g măsline;
*
100 g lămâie;
*
30 ml oţet;
*
3 foi dafin;
*
sare
Arpagicul se curăţă şi se
căleşte în ulei, se adaugă ciupercile tăiate ştraifuri, sare, piper, foi de
dafin şi zeamă de lămâie şi se lasă să fiarbă împreună până ce sosul a scăzut.
Din usturoi se prepară un
mujdei, care se diluează cu oţet şi apă şi se toarnă peste ciuperci şi arpagic.
La servit se adaugă măsline şi
lămâie la fiecare porţie.
C.
SOSURI
Sos vinegret
*
100 g ulei;
*
50 ml oţet;
*
1 legătură pătrunjel verde;
*
piper măcinat
Se pun ingredientele, mai
puţin pătrunjelul, într-un vas şi se amestecă până se obţine un produs lăptos.
Se adaugă 100 ml apă şi
pătrunjelul tocat mărunt şi se amestecă până la omogenizare.
D.
BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Supă de praz cu legume
*
1 kg praz;
*
100 g morcovi;
*
50 g pătrunjel rădăcină;
*
100 g ţelină rădăcină;
*
300 g cartofi;
*
40 g făină;
*
100 g margarină;
*
1 legătură verdeaţă;
*
sare
Zarzavatul curăţat şi spălat
se dă prin răzătoare şi se pune la fiert în apă cu sare.
După 30 minute se adaugă
cartofii tăiaţi cubuleţe.
Prazul se taie mărunt şi se
căleşte în margarină sau ulei, se stinge cu apă, se fierbe circa 30 minute şi
se pune în supă.
Făina se amestecă într-un vas
cu puţină supă fără să facă cocoloaşe şi se adaugă în supă.
Se potriveşte gustul de sare,
iar la sfârşit se adaugă verdeaţa tocată.
E.
MÂNCĂRURI
Varză acră călită
· 1 varză murată;
· 1 ceapă;
· 1 ceaşcă ulei;
· Piper;
· Sare;
· Mărar
Se scurge bine o varză murată
şi se taie fideluţă.
Se pune peste ceapa călită în
ulei, se adaugă puţină apă şi se lasă să scadă la foc mic.
Se sărează dacă mai e cazul,
se pune piperul preferabil boabe pentru a putea fi înlăturat cu uşurinţă de cei
cărora nu le place, apoi mărarul tocat mărunt sau beţe cu lungimea de circa 10
cm care apoi se vor scoate.
Se poate servi cu mămăliguţă.
F.
DULCIURI
Sos din suc de portocale
· 3 ceşti fulgi de porumb;
· ½ ceaşcă zahăr;
· 2 ceşti apă;
· Coajă de portocală;
· ½ ceaşcă suc de portocale
Se amestecă fulgii de porumb
cu zahărul şi apa şi se pune amestecul la foc mic până se leagă uşor.
Se ia de pe foc şi se adaugă
celelalte ingrediente.
Se utilizează ca garnitură
pentru chec sau gogoşele.
Chec
cu morcov
- 1 ceaşcă morcov ras pe răzătoarea mare;
- 1 ceaşcă măr ras pe răzătoarea mare;
- 1 ceaşcă zahăr;
- 1 ceaşcă ulei;
- ½ ceaşcă stafide;
- ½ ceaşcă suc de portocale;
- 3 ceşti făină;
- 1 linguriţă bicarbonat;
- 1 linguriţă praf de copt;
- 1 linguriţă scorţişoară;
- 1/3 ceaşcă coniac;
- 1 linguriţă coajă de portocală rasă
Se bat
zahărul cu uleiul şi se adaugă pe rând celelalte ingrediente. Praful de copt şi
bicarbonatul se amestecă într-o ceaşcă cu făină, care se adaugă la sfârşit. Se
pune compoziţia într-o tavă potrivită ca mărime, unsă cu ulei şi tapetată cu
făină şi se dă la cuptor la foc potrivit o oră. Se pudrează cu mult zahăr.
ISTORIE
PE ZILE 5 Ianuarie
Evenimente
·
1066: Regele Eduard Confesorul al Angliei moare fără moștenitori,
ceea ce a dus o criză de succesiune, care va duce în cele din urmă la cucerirea normandă a Angliei.
·
1393: S-a încheiat
tratatul de pace dintre Mircea cel Bătrân, domnul Țării
Românești 1386-1418), și sultanul Baiazid I. Tratatul prevedea ca „Principatul
Valahiei” să se guverneze după propriile sale legi, iar domnul avea dreptul de
a face război și pace cu vecinii săi și să încheie tratate de prietenie cu ei
și să aibă drept de viață și de moarte asupra supușilor săi.
·
1463: Pedeapsa cu moartea
împotriva poetului François Villon este modificată în exil timp de
zece ani. De atunci, soarta lui Villon este necunoscută. Poetul a fost
implicat într-o altercație de stradă in Paris,in urma careia a fost
arestat, judecat și condamnat la moarte prin spânzurătoare. În urma apelului,
Curtea supremă pariziană (“Le Parlement de Paris”) i-a comutat condamnarea la
expulzarea din Paris pe o perioadă de zece ani. La vârsta de 31 de ani (1463)
François Villon a părăsit Parisul și a dispărut definitiv.
·
1477: Bătălia de la
Nancy: Carol Temerarul este ucis
și Burgundia devine parte
a Franței. Aflat in fruntea unei armate
de doar câteva mii de oameni acesta s- a întâlnit cu forțele
reunite ale Lorenei și Confederației Elvețiene si pe 5 ianuarie 1477 este
ucis în luptă, corpul său gol și mutilat fiind găsit câteva zile mai
târziu inghetat, într-un râu din apropiere.
·
1500: Ducele Ludovico Sforza cucerește Milano. Ludovic Maria
Sforza, de asemenea cunoscut sub numele de Ludovico il Moro; ( 27 iulie
1452 – 27 mai 1508), a fost Duce al Milano din 1489 până în 1500. Membru al
puternicei familiei Sforza, el a fost al doilea fiu al lui Francesco Sforza. A
fost renumit ca patron al lui Leonardo da Vinci, caruia i-a comandat
pictura Cina cea de taina, în timpul domniei lui avand loc
etapa cea mai productivă a renașterii milaneze. Cina cea de taina, una din cele
mai celebre picturi din istoria universală a artelor, se găsește în fosta sală
de mese a bisericii dominicane Santa Maria delle Grazie din Milano.
·
1716: Nicolae Mavrocordat este numit domn al Țării Românești. Instaurarea regimului fanariot în Țara Românească. La 5 ianuarie 1716,
Nicolae Mavrocordat a parasit tronul Moldovei fiind numit de
turci pe tronul Munteniei pe care urca la data de 21 ianuarie in
acelasi an. A fost primul domn fanariot al Moldovei unde a domnit de doua
ori si ulterior domn al Munteniei, de asemenea de doua ori. Nicolae Mavrocordat,
(n. 3 mai 1680, Constantinopol – d. 3 septembrie 1730, București), a
deschis șirul domniilor fanariote în Moldova, înlocuindu-l în 1711 pe
Dimitrie Cantemir. La Iași domnul s-a înconjurat cu greci din Fanar, sosiţi
odată cu dînsul. Cronicarul Nicolae Muste relata, că „se pusteise Fanarul în
Ţarigrad, că numai muierile lor rămăsese, iar grec, umblai mult pînă ce dai de
unul acolo; iar aice sosind umplut-au curtea domnească, prin toate odăile şi
prin tîrg pre la gazdă”.
·
1805: Cea dintâi legiuire care prevede eliberarea
unei părți din moșii de toate servituțile feudale și transformarea ei în
proprietate absolută a boierului - Așezamântul agrar al lui Alexandru Moruzi.
·
1819: Poarta otomană a promulgat un Regulament
special, care hotăra ca scaunele de domnie ale Moldovei și Țării Românești, ca
și dregătoriile de dragomani ai Divanului otoman și ai Amiralității otomane
urmau a fi ocupate, prin rotație, de 4 familii fanariote.
·
1828: S-au deschis,
la Iași, cursurile "Școlii de românește și latinește",
la mănăstirea Trei Ierarhi, conduse de Iordache
Săulescu.
·
1859: Adunarea Electivă a
Moldovei alege în unanimitate ca domn pe colonelul Alexandru Ioan Cuza participant la
Revoluția de la 1848 și la lupta pentru Unirea Principatelor.
·
1896: Într-o cafenea din
orașul egiptean Alexandria, a avut loc prima proiecție cinematografică
din Egipt și de pe continentul african.
·
1919: Crearea Partidului
Muncitorilor Germani, care va deveni Partidul
Muncitoresc Național–Socialist German – partidul nazist. Până în 1920 a fost
numit Deutsche Arbeiterpartei, Partidul Muncitorilor Germani, dupa
care, pana in 1945, si-a luat denumirea „Nationalsozialistische Deutsche
Arbeiterpartei” ( NSDAP) – Partidul Muncitoresc Naţional–Socialist German. În
ianuarie 1933 președintele Germaniei Paul von Hindenburg l-a numit
cancelar (prim-ministru) al Germaniei pe șeful partidului nazist, Adolf
Hitler, care in scurt timp a instaurat un regim de dictatura si a condus
tara spre catastrofa razboiului mondial.Imediat dupa razboi, partidul nazist
din Germania a fost scos in afara legii.
·
1934: În România, se formează un nou guvern liberal prezidat de Gheorghe
Tătărăscu. Guvernarea lui Tătărăscu netezeşte drumul către instaurarea
dictaturii personale a regelui Carol II-lea al României. Guvernul Tătărăscu va
activa pînă la 8 decembrie 1937. Gheorghe Tătărescu (n.21 decembrie 1886,
Craiova - d.28 martie 1957, Bucureşti) a fost prim-ministru al României în
perioada 1934-1937 şi în perioada 1939-1940. Gheorghe Tătărescu a deţinut şi
alte portofolii ministeriale. Guvernarea lui
Tătărăscu a netezit drumul către instaurarea dictaturii personale a
regelui Carol II-lea al României. Guvernul Tătărăscu va activa pînă la 8
decembrie 1937. Gheorghe Tătărescu (n.21 decembrie 1886, Craiova – d.28 martie
1957, Bucureşti), a fost prim-ministru al României în perioada 1934-1937 şi în
perioada 1939-1940. A fost ambasador la Paris din 1938
şi pînă la 1 septembrie 1939, cînd a fost chemat în ţară şi în locul lui a fost
trimis de la Varşovia, Richard Franasovici. La Muzeul Olteniei se află expus stiloul din aur cu care Tătărescu a
semnat tratatul de asistenţă mutuală româno-francez ce garanta siguranţa
unităţii naţionale române după Primul Război Mondial. A absolvit Liceului Carol I din
Craiova si după ce a terminat studiile în Drept, a plecat la Paris, unde
a urmat Dreptul și economia politică și a luat parte la activitatea cercurilor
socialiste. Si-a susținut
doctoratul în științe juridice în anul 1912 cu teza „La régime électoral et
parlamentaire en Roumanie”. A
fost căsătorit cu Aretia Pitesteanu, preşedinta Asociaţiei Femeilor din Gorj,
şi implicată în ridicarea monumentelor lui Constantin Brîncuşi la Tîrgu-Jiu.
In anul 1912, s-a înscris în
Partidul National Liberal condus de Ion I.C.Bratianu. La Muzeul Olteniei se află expus stiloul din
aur cu care Tătărescu a semnat tratatul de asistenţă mutuală româno-francez ce
garanta siguranţa unităţii naţionale române după Primul Război Mondial. Dupa razboi, sa rupt de Partidul National
Liberal creat de Bratieni, astfel ca la 1 iulie 1945, Delegații de la
Congresul general al partidului l-au proclamat, în unanimitate,
președintele noii fractiuni liberale. Erau acum oficial două partide liberale:
P.N.L.- Dinu Brătianu și P.N.L.- Tătărescu. A fost unul dintre puținii oameni politici români care în anii celui
de-al Doilea Război Mondial nu și-a făcut iluzii în mult așteptatul sprijin
anglo-american pentru România si a colaborat cu guvernul Groza sprijinit de
ocupantii sovietici, in care a indeplinit functia de viceprim-ministru și
ministru al Afacerilor Străine. In august 1946 a fost seful delegației
române la Conferința de Pace de la Paris unde s-a mulțumit să ceară
doar ușurarea clauzelor economice din partea Angliei și Americii, dar
chestiunile vitale – frontierele de nord-est și plecarea trupelor rusești din
țară – nu au fost atinse. Despre aceasta, generalul Constantin Sănătescu spunea
că „Nu se poate ca Gheorghe Tătărescu să nu răspundă de aceste abuzuri”.
Odată semnat Tratatul de pace,
comunistii încep atacurile fățișeimpotriva sa iar la 3 noiembrie 1947, Comisia
afacerilor externe a Parlamentului a adoptat o „moțiune de neîncredere”
față de activitatea ministerului de Externe condus de el. În ziua următoare toți miniștri gruparii
tătăresciene sunt demiși. Gheorghe Tătărescu se retrage de la conducerea
partidului în favoarea secondantului său, Petre Bejan. Însă în noaptea de 5/6 mai 1950, aproape toți
foștii miniștri tătărescieni, în frunte cu liderul lor, sunt arestați și
întemnițați la Sighet. A rămas
în închisoarea din Sighet până în decembrie 1950, când este adus la București
și depus în vestitul arest “B.J” al Securității, situat în Calea Plevnei unde
,supus la presiuni, a fost nevoit să scrie și să semneze cu propria-i mână o
declarația incriminatoare pentru Lucretiu Patrascanu. Tătărescu n-a fost judecat sau condamnat și,
totuși, a rămas în închisoare. Cu
două zile înainte de moartea sa la Spitalul Panduri, Gheorghe Tătărescu,
i-a spus fiicei sale, Sanda Tătărescu-Negropontes: “ Cumplite vremi mi-a fost
dat să trăiesc, copilule!”.
·
1944: London Daily Mail a devenit primul ziar care are
ediții pe cele două maluri ale Atlanticului.
·
1957: Președintele american Eisenhower cere aprobarea
Congresului pentru acțiunile de ajutorare a statelor din Orientul Mijlociu
amenințate de agresiunea comunistă - "Doctrina Eisenhower".
·
1961: Inaugurarea Teatrului de Comedie din București; primul director a fost Radu Beligan (1961-1969). Prima stagiune a
început cu spectacolul „Celebrul 702” de Alexandru Mirodan (secretar literar al teatrului),
în regia lui Moni Ghelerter.
·
1968: Alexander Dubček a venit la
putere în Cehoslovacia și a demarat o
perioadă de liberalizare politică denumită Primăvara de la Praga.
·
1997: Trupele ministerului rus de interne s-au retras de pe teritoriul
Republicii separatiste Cecenia, conform ordinului semnat în luna octombrie 1996
de preşedintele rus Boris Elţîn.
·
2000: Iugoslavia depune un memoriu la "Curtea
Internațională de Justiție" împotriva a opt state membre NATO: Belgia, Canada, Franța, Italia, Olanda,Portugalia și Marea Britanie, considerate vinovate că au utilizat
forța împotriva unui stat suveran în ziua când a început bombardarea
Iugoslaviei: 24 martie1999; plângerile
împotriva Spaniei și SUA au fost anulate
ca urmare a deciziei CIJ din 2 iunie 1999.
·
2005: Eris, cea mai mare planetă pitică cunoscută
din sistemul nostru solar, a fost descoperită
de o echipă americană folosind imagini luate la 21 octombrie 2003 la
Observatorul Palomar.
Nașteri
·
1640: S-a nascut compozitorul italian Paolo Francesco Lorenzani (d. 28 octombrie 1713). A trait
timp de 17 ani in Franta . Impreuna cu Jean Baptiste Lully a fost
unul dintre cei mai importanti compozitori din timpul domniei regelui
Ludovic al XIV-lea al Frantei.
·
1679: S-a nascut la Roma, compozitorul italian Pietro Filippo Scarlatti (mort la 22 februarie 1750 la
Neapole). A fost un renumit organist, si compozitor italian
creatorul operei Clitarco prezentata la
Teatrul San Bartolomeo din Neapole.
·
1847: S-a născut Nikolai Jukovski, specialist rus în aerodonamică şi
hidrodinamică, considerat “părintele” aviaţiei ruse.
·
1874 - S-a născut medicul american Joseph Erlanger, laureat
al premiului Nobel pentru medicină în anul 1944 (m.05.12.1965).
·
1876 - S-a născut Konrad Adenauer, primul cancelar al
Republicii Federale Germane (1949-1963), cel care a participat la reconstrucţia
acesteia după Al Doilea Război Mondial (m.19.04.1967).
·
1878: S-a născut Emil Gârleanu. Emil Gârleanu (n. 5 ianuarie 1878, Iași –
d. 2 iulie 1914, Câmpulung) a fost un prozator, regizor, scenarist de film și
jurnalist român. Fiul lui Emanoil Gârleanu, colonel și al Pulcheriei, născută
Antipasi-a inceput liceul la Iași în 1889 dar se retrage și se înscrie la
Școala fiilor de Militari, unde devine coleg cu viitorul scriitor Jean Bart,
apoi intră la Școala de Ofițeri de Infanterie, unde devine coleg cu Gheorghe
Brăescu. A debutat la revista ieșeană „Arhiva” în 1900 cu schița Dragul
mamei și cu poezia Iubitei sub pseudonimul Emilgar. A
colaborat la revistele Arhiva, Evenimentul, Sămănătorul, Luceafărul, Albina,
Convorbiri literare, Flacăra, etc. Ulterior, a fost redactor la revista
sămănătoristă „Făt-Frumos” și colaborator la „Convorbiri critice”. A participat activ la înființarea Societății
Scriitorilor Români în 1908, al cărei președinte a fost între 1911-1912. A fost
un reprezentant de frunte al Semănătorismului si foarte apreciat de Nicolae
Iorga, căruia îi dedică volumul de debut.
·
1896 - S-a
născut actorul George Calboreanu ("Apus de soare",
"Bădăranii", "Titanic Vals", "Omul cu mârţoaga")
(m. 12 iulie1986)
·
1909: S-a nascut principesa
Ileana a României, fiica regelui Ferdinand şi a reginei Maria; (d.
21.01.1991). La 23 decembrie 1908 (stil
vechi) sau 5 ianuarie 1909 (stil nou), la Bucureşti, se naşte principesa
Ileana, penultimul copil al regelui Ferdinand al României şi al reginei Maria,
căsătorită la Sinaia cu arhiducele Anton de Habsburg la 26 iulie 1931, avînd
şase copii: Ştefan, Arhiduce de Austria (1932-1998), Maria Ileana,
Arhiducesă de Austria (1933-1959), Alexandra, Arhiducesă de Austria (n. 1935),
Dominic, Arhiduce de Austria (n. 1937), Maria Magdalena, Arhiducesă de Austria
(n. 1939) şi Elisabeta, Arhiducesă de Austria (n. 1942). Pînă la vîrsta de 5
ani s-a bucurat de toate privilegiile unei vieţi la palat. Declanşarea Primului
Razboi mondial, a obligat familia regală, împreună cu guvernul şi parlamentul,
să se refugieze din calea trupelor austro-germane la Iaşi. Educaţia a primit-o
cu precădere în familie, de la pregătitori, de la părinti şi de la personalul
curţii. A fost crescută cu
dragostea faţă de România, poporul, tradiţiile şi limba română. A frecventat
Colegiul din Heathfield-Ascot din Marea Britanie. A studiat sculptura cu Ion Jalea
şi pictura cu Jean Al.Steriadi. În 1926 călătoreşte împreună cu Regina Maria şi
fratele Nicolae în America, şi apoi în Spania. Domniţa Ileana – cum o numeau apropiaţii – a fost fondatoarea sau
preşedintele a unor organizaţii de cercetaşi ca Asociaţia Creştină a femeilor
române, Asociaţia Ghidelor şi Ghizilor din România etc. Principesa Ileana fiind
pasionată de yachting, obţine brevetul de căpitan de cursă lungă, navigînd mai
mulţi ani cu yachtul „Isprava”, fiind singura femeie din România cu
această calificare. În vara
anului 1930, însoţind-o pe mama Sa, Regina Maria într-o vizită în Spania,
Principesa îl întîlneşte la Barcelona pe Arhiducele Anton de Habsburg, „un
băiat foarte frumos, înalt, blond, sportiv, distins “. În martie 1931, Ileana şi Regina Maria,
întorcîndu-se dintr-o vizită la Paris, răspund unei invitaţii primite din
Umrich, de la reşedinţa verilor Hohenzollern. Aici, Ileana îl reîntîlneşte pe Arhiducele Anton. Se pare că reîntîlnirea
nu era întîmplătoare, Arhiducele fiind chemat la dorinţa expresă a Regelui
Carol al II-lea al României. Iniţiativa s-a dovedit inspirată. Pe 20 aprilie 1931, Ileana îi cere fratelui
său binecuvîntarea şi consimţămîntul ca şef al Casei Regale. La întoarcerea în ţară, Ileana a anunţat
oficial că intenţionează să se căsătorească cu arhiducele austriac. Şeful Casei
Regale Române, Regele Carol al II-lea, îşi dă acordul. Anton era fiul Arhiducelui Leopold-Salvador
de Habsburg-Toscana şi al Arhiducesei Blanka de Bourbon, infanta Spaniei,
născut la 20 martie 1901, în Viena imperială. Numele complet al Arhiducelui era
Anton Maria Franz Leopold Blanka Carl Iosef Ignatz Raphael Michael Margaretha
Nicetas, un nume demn de un arhiduce de Austria, primit în amintirea naşilor de
botez. După proclamarea
Republicii Austria, Anton şi familia sa se retrag în Spania. Arhiducele,
absolvent al şcolii Superioare de Inginerie din Madrid, s-a angajat la uzinele
Ford din Londra, după care s-a stabilit la Barcelona, unde a deschis, împreună
cu fratele său Franz-Josef, un service automobilistic şi de aviaţie. Împătimit aviator, era cîştigătorul a
numeroase concursuri aviatice internaţionale. Astfel, pe cei doi logodnici îi
apropia şi pasiunea pentru sport, fiind cunoscute preocupările Ilenei pentru
călărie, automobilism şi yachting. Căsătoria Ilenei a fost rodul unei iubiri împărtăşite de ambii soţi şi o
decizie acceptată fără rezerve de Casa Regală Română, fiind pentru prima oară
cînd un membru al familiei regale române s-a căsătorit fără a încheia o
căsătorie morganatică sau fără a trebui să respecte o alianţă matrimonială.
A fost ultima căsătorie oficială
încheiată în ţară pentru un membru al familiei regale române. Cerimonia
căsătoriei are loc la Castelul Pelişor, pe dată de 26-27 iulie, la vîrsta de 22
de ani. Pentru că tatăl ei murise în 1927, a fost condusă la altar de fratele
ei mai mare, regele Carol al II-lea. Conjucturile politice ale timpurilor, revoluţia din Spania şi decizia lui
Carol al II-lea ca descendenţii din familia Habsburg sa nu fie născuţi pe
pămînt românesc a pus pe tinerii căsătoriţi în mare dificultate. Ei sunt
nevoiţi să plece în Austria în 1931. S-au stabilit la Castelul de la Sonnberg,
în apropierea Vienei. Aici se nasc cei şase copii. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial
Ileana a organizat un spital pentru soldaţii români la castel. În martie 1944,
ca să scape de persecuţiile naziştilor s-a mutat de la Viena cu întreaga
familie înapoi în România unde a locuit la Castelul Bran, primit de
mama sa cadou din partea oraşului Braşov. Înfiinţează lîngă Castel, „Spitalul
Inima Reginei ”, în onoarea reginei Maria. Din nefericire, România a fost invadată la
scurt timp de armata roşie, iar regele Mihai a fost forţat să abdice de
generalul KGB Vîşinski. La 8 ianuarie 1948 părăseşte ţara împreună cu
nepotul său Mihai I. Principesa s-a mutat cu întreaga sa familie întîi în
Elveţia apoi în Argentina. La Buenos Aires a înfiinţat un cămin destinat
refugiaţilor politici români, cămin ce a purtat numele mamei sale, “Regina
Maria”. În 1950 Ileana
împreună cu copiii au ajuns la Boston, Statele Unite. În 1959, principesa
a fost foarte afectată de moartea fiicei sale, Maria Ileana (Minola) şi a
soţului ei, contele polonez Jaroslav Kottulink, într-un accident aviatic în
Brazilia (15 ianuarie 1959). După
divorţul său, se căsătoreşte în 1961, la New York, cu Ştefan Isărescu, de care
ulterior se desparte şi se călugăreşte, făcînd timp de şase ani stadiul de
novice, într-o mănăstire din Franţa. În 1967 se reîntoarce în S.U.A. şi, sub numele de maica Alexandra, devine
stariţa mănăstirii ortodoxe cu hramul Schimbarea la Faţă, din oraşul Ellead,
Pennsylvania. După căderea regimului Ceauşescu, Maica Alexandra a vizitat
România în septembrie 1990, la vârsta de 81 de ani. Cîteva luni mai tîrziu, la 21 ianuarie 1991,
s-a stins din viaţă ca urmare a unor complicaţii survenite în urma
fracturii bazinului, la Ohioville, statul Ohio, S.U.A. Memoriile sale au
apărut în Anglia în anul 1951 iar în România în 2005 sub titlul Trăiesc
din nou.
·
1909 - S-a născut poetul Bazil Gruia (m.07.10.1995).
·
1921 - S-a născut dramaturgul şi prozatorul elveţian de
expresie germană, Friedrich Dürrenmatt ("Vizita bătrînei doamne",
"Fizicienii", "Romulus cel Mare") (m.14.12.1990).
·
1931 - S-a născut actorul american Robert Duvall.
·
1932: S-a născut Umberto Eco,
scriitor italian si critic literar italian (“Numele Trandafirului”,
“Pendulul lui Foucault”, “Opera aperta”, “Semiotica şi filosofia limbajului”).
·
1938: Juan Carlos I, rege al Spaniei. La 23.11.1975,
Consiliul de urgenţă îl proclamă pe Juan Carlos rege, iar la 27.11.1975 este
încoronat într-un cadru festiv.
·
1943 - S-a născut muzicologul şi compozitorul Florian Lungu.
·
1944 - S-a născut P.S. Nifon, Episcop al Sloboziei şi
Călăraşilor.
·
1950: S-a născut Ioan Petru Culianu, istoric
al religiilor şi scriitor român (“Hesperus”, “Pergamentul diafan”, “Eros şi
magie în Renaştere”); (d.21.05.1991). Stabilit în SUA la începutul anilor ’80,
a fost elevul preferat al lui Mircea Eliade si urmas al acestuia la catedra de
istorie a religiilor de la Universitatea din Chicago; a fost asasinat la 21 mai
1991, autorul crimei ramanand necunoscut.
·
1951 - S-a născut actorul şi regizorul italian Christian de
Sica.
·
1967: S-a nascut istoricul si omul politic Adrian
Cioroianu. A îndeplinit funcția de ministru
al afacerilor externe în cabinetul Tăriceanu (în perioada 5 aprilie 2007 – 15
aprilie 2008). Profesor universitar la Facultatea de Istorie de la
Universitatea București,este autorul mai multor cărți de istorie a României (și
în special de istorie a României comuniste). Este cunoscut și în calitate de
coautor al unor manuale de liceu. Membru al Grupului de Dialog Social, el s-a alăturat Partidului Național
Liberal și a fost ales în Senatul României pentru județul Timiș în anul 2004.
După aderarea României la Uniunea
Europeană la 1 ianuarie 2007, el a fost europarlamentar, membru în
Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa (ALDE) și vicepreședinte al
Grupului ALDE din Parlamentul European. Din 2012 este decan al Facultății
de Istorie a Universității din București.
·
1969 - S-a născut Marilyn Manson (Brian Warner), solist
american de muzică rock.
Decese
·
842: A decedat Abu Ishaq
‘Abbas al-Mu’tasim bin Harun al-Rashid (n. 795), cel
de-al optulea calif abbasid. Acesta a domnit din 833 până la moartea
sa, în 842. Înainte de a deveni calif, al-Mu’tasim și-a dobândit reputația de
comandant militar iscusit în Anatolia. În timpul domniei fratelui său, al- Mamun,
al-Mu’tasim a fost guvernator al Egiptului si a devenit
calif al Imperiului Abbasid după moartea fratelui său, în 833. În
perioada de domnie a lui al-Mu’tasim, este plasat momentul constituirii
corpului de armată alcătuit din soldați-sclavi (mamālīk).
Al-Mu’tasim s-a remarcat, printre altele, prin războaiele purtate atât
împotriva Imperiului Bizantin, cât și împotriva diverselor grupări rebele din
interiorul Califatului Abbasid. Cea mai notabilă realizare a sa pe plan intern
a fost înăbușirea revoltei khurramite. În ziua în care a murit al-Mutasim, fiul
acestuia, al-Wathiq, a depus jurământul de credință și a devenit noul calif al
Imperiului Abbasid.
·
1066: Eduard Confesorul, rege al Angliei. A fost penultimul
rege anglo-saxon al Angliei și ultimul apartinand Casei de
Wessex si a domnit din anul 1042 până la moartea sa. Regele
Angliei, Eduard Confesorul, moare fără moștenitori, ceea ce provoaca o criză de
succesiune care va duce în cele din urmă la cucerirea normanda a tarii.
·
1655: Papa Inocenţiu al X-lea; (n. 1574).
·
1762: Împărăteasa Elisabeta a Rusiei (n. 1709). Nascuta la 29
decembrie 1709 , Elisabeta a fost împărăteasă a Rusiei din
1741 pana in 1762. Este cunoscută pentru dorința de expansiune teritorială a
Rusiei. A încurajat înființarea Universitatii din Moscova de catre
savantul Lomonosov și a Academiei de Arte Frumoase din Sankt-Petersburg
de către Suvalov. A cheltuit, de asemenea, sume exorbitante pe proiectele
grandioase în stil baroc ale arhitectului ei preferat, Bartolomeo Rastrelli, în
special în Peterhof și Tarskoe Selo. Palatul de Iarna și Catedrala Smolnîi
rămân principalele monumente ale domniei sale la Sankt Petersburg. În general,
ea a fost una dintre cei mai iubiți monarhi ruși, pentru că nu a permis
germanilor să ocupe posturi în guvern și nicio persoană nu a fost executată în
timpul domniei sale.
·
1821: Moare Alexandru Sutu, ultimul domn
fanariot din Tara Româneasca.
·
1972 - A murit Dan George, poet şi traducător
(n.10.02.1916).
Sărbători
·
Sf. Mc. Teopempt și Teona; Sf Cuv. Sinclitichia (Ajunul Botezului Domnului
– Post) (calendar creștin-ortodox)
·
Ajunul Botezului Domnului; Sf. Teopempt și Teona; Sf. Sinclitica (calendar
greco-catolic)
ARTE 5 Ianuarie
MUZICĂ
5 Ianuarie
Paolo Francesco Lorenzani
Paolo Lorenzani:
Pietro Filippo Scarlatti
Pietro
Scarlatti:
Arturo Benedetti Michelangeli, pianist italian
Arturo Benedetti Michelangeli
Alfred
Brendel, pianist austriac
Brendel
Elvis
Presley – Heartbreak Hotel
Marilyn
Manson (Brian Warner),
solist rock
ÎNREGISTRĂRI NOI:
Chopin - The Piano Concertos (reference recording: Claudio Arrau/Inbal)
Gaetano Brunetti | Symphonie Concertante No.3 in B flat Major | Classical Music
VERSIONES NOTABLES PARA MELODIAS CELESTIALES Selección de Cecil González
POEZIE
5 Ianuarie
Francois
Villon sau poetul vagabond
Balada
doamnelor de altădată
Pe unde-s, prin ce ţări de vis,
Flora, romana-ncântătoare,
Alcibiada sau Thais,
Echo, dând zvonuri chemătoare
Pe stânci şi ape spre liman,
Frumoasă de pereche n-are?
Dar unde-i neaua din cel an?
Dar înţeleapta Helois?
De dragu-i, cât a pătimit
Pierre Abelard la Saint Denis,
Scopit şi-apoi călugărit.
La fel, Doamna ce-a poruncit
Să se înece Buridan
În sac şi-n Sena azvârlit?
Dar unde-i neaua din cel an?
Regina Blanche ca floarea-nvoaltă
Cântând cu voce descântată,
Betris, Alis, Berte cea înaltă,
Erembourg, doamnă-n Maine odată,
Lorena Jeanne, nevinovată
De englezi arsă la Rouan,
Unde-s, Fecioară preacurată?
Dar unde-i neaua din cel an?
Prinţe, nu întreba pe unde,
Nici de al vremilor noian,
Doar un refren îţi va răspunde:
Dar unde-i neaua din cel an?
Ce fost-au bune verişoare,
În româneşte de Dan Dănilă
Balada
domnilor de altădată
urmând zisele dinainte
Unde-i Calist al treilea, care
Ca ultimul cu-acest blazon
Doar patru ani fu papă, oare?
Alfons, rege în Aragon
Sfiosul duce de Bourbon,
Şi Artus, duce de Bretaigne,
Carol, al şaptelea pe tron?
Dar unde-i mândrul Charlemagne?
Aşişderi, regele scotist
Cel ce avea, precum se ştie,
Jumate chip ca de-ametist,
Din creştet până la bărbie?
Al Ciprului domn und’ să fie,
Ori riga Spaniei, sunt ani
Şi numele-i uitai, vai mie?
Dar unde-i mândrul Charlemagne?
Nu zic de alţii, tac mai bine,
Deşertăciune-i lumea toată.
Să-nfrunte moartea n-are cine,
Ori s-o amâne, nici cu plată.
Dar aş mai întreba o dată:
Lancelot, duce de Behaigne
Unde-i? dar spiţa lui bogată?
Dar unde-i mândrul Charlemagne?
Unde-i Claquin, bravul breton
Sau contele Delfin d’Auvergne
Ori răposatul d’Alencon
Dar unde-i mândrul Charlemagne?
În româneşte de Dan Dănilă
Epistolă
către prieteni
Vă înduraţi de mine, îndurare,
Atât măcar, prieteni, de-aţi avea!
În hrubă zac, nu sub un pom în floare,
Aici, în surghiunia cea mai grea,
Cum Domnul se-nvoi cu Soarta mea.
Cocote, crai, novici şi tinerei,
Voi acrobaţi, voi dansatorii cei
Mai iuţi ca strechea, ageri ca iatanul,
Cu voci ca zvonul unor clopoţei,
Aici îl lăsaţi pe Villon sărmanul?
Voi menestrei cântând în voia lor,
Craidoni, ce numai râdeţi şi glumiţi,
Şi risipiţi bani buni ori calpi cu spor,
Oameni de duh, oleacă aiuriţi,
Estimp el moare de mai zăboviţi.
Stihuitori de cântec, vers, oraţii,
De se va stinge, faceţi-i libaţii.
El zace, raze nu-i aduc aleanul,
Nici adieri, i-s ziduri grele fraţii.
Aici îl lăsaţi pe Villon sărmanul?
Veniţi să îl vedeţi în pătimire,
Nobili iertaţi de orice bir şi dare,
Neaplecaţi la legi şi cârmuire,
Ci doar în faţa Domnului cel mare.
Postind duminici, marţile, oricare,
Lui dinţii ca de greblă i se fac,
(Din coji uscate, nu din cozonac),
Şi-i toarnă-n maţe apă cu toptanul,
În hău adânc nu-i masă, nici hamac,
Aici îl lăsaţi pe Villon sărmanul?
Juni ori bătrâni, prinţi ce vă pomenesc,
Aduceţi-mi iertare cu sigil domnesc,
Şi scoateţi-mă-n coş, tras cu arcanul.
Aşa se-ajută porcii, mă gândesc;
Guiţă unul doar, în turmă o tulesc.
Aici îl lăsaţi pe Villon sărmanul?
În româneşte de Dan Dănilă
Poetul
Bazil Gruia
Joc de şah
Stranie frunză mi-a fost cândva
inima,
Ah, albele negrele, negrele albele şi nevăzutul jucător,
Locuieşte-n turnul umbrelor ce le conduce,
E-n marea-i tactică unicul vrăjitor?
Ah, albele negrele, negrele albele şi nevăzutul jucător,
Locuieşte-n turnul umbrelor ce le conduce,
E-n marea-i tactică unicul vrăjitor?
Statuile negre ies dintr-o cetate,
Câte impasuri de când adversarul indiferent de mai înainte
Îmi întunecă spaţiul cucerit, poziţiile de remiză,
Cad figurile de lumină în necunoscute morminte.
Câte impasuri de când adversarul indiferent de mai înainte
Îmi întunecă spaţiul cucerit, poziţiile de remiză,
Cad figurile de lumină în necunoscute morminte.
Repliat într-un colţ, mă-nvârt în axa
speranţei.
Aş refuza să-mi fie anulat vreun pas greşit,
Nici în fluctuaţii albul nu-şi risipeşte onoarea, nimbul.
Indulgenţa adversarului ar fi absurd sfârşit.
Aş refuza să-mi fie anulat vreun pas greşit,
Nici în fluctuaţii albul nu-şi risipeşte onoarea, nimbul.
Indulgenţa adversarului ar fi absurd sfârşit.
Dar pe cine-am învins şi cine
mă-nvăluie-acum cu negrele piese?
Biografie
GRUIA Bazil (prenumele la nastere: Vasile), se naste
la 5 ian. 1909, comuna Cisteiul de Mures, judetul Alba - moare in 7 oct. 1995,
Cluj-Napoca.
Poet.
Fiul lui Vasile Gruia, preot, si al Altitei (n. Timar).
Scoala elementara in satul natal (1915-l919); studiile liceale la Turda (1919-l922) si Aiud (1922-l927); studii juridice la Cluj (1927-l932).
Doctor in drept (1932).
Profeseaza avocatura.
Debut cu poezii in revista liceului din Aiud, Ghionoaia; debut editorial cu volum In (ara toamnei (1929). Colaboreaza la Fire de tort din Turda, Unirea din Blaj, Patria din Cluj, Societatea de miine ele. Dupa o lunga intrerupere revine la literatura, adunindu-si productia poetica in volum Arderea etapelor (1968), Patima alba (1976), Efigiile riscului (1978), Inscriptii pe tablite de aer (1983), Miraculosii Alter Ego (1985), Infinitul de fiecare zi (1987) si A patra dimensiune (1989). Marturii si documente legate de biografia lui Lucian Blaga, in volum Blaga inedit (I-II, 1974-l981).
Bazil Gruia debuteaza in stil traditional, fiind remarcat ca atare si de Bazil Gruia Calinescu; el „exprima cu gratie sentimentele oneste si delicate ale unui suflet cu o structura romantica, neadaptat la complicatia vietii sufletesti mai noi". Dupa debut insa poetul asteapta aproape patru decenii pentru ca, prin acumulari succesive, ca si prin aprofundarea actului poetic in preajma unui mare „model" - L. Blaga, sa dobindeasca o voce lirica mai personala. Astfel, daca Arderea etapelor (1968) si, in parte. Obsesia verii (1972) pastreaza ceva din atmosfera de fragilitate sentimentala a inceputului, volumele urmatoare apasa decis pe vointa unui modernism contemporan. Se exprima aici o simtire cvasifrenetica, nesatioasa, precum si dorinta unui constructivism imagistic.
Distanta de la In tara toamnei (1929) la A patra dimensiune (1989) se poate masura si prin suprimarea prejudecatilor „poetice" si prin asumarea unei alerte continue. Poetul nu evoca batrinetea, renuntarea, desi exista in multe poeme o melancolie solemna a trecerii timpului, ci triumful vital, „miraculosul efemer",clipa, mitul „zeitei Rugina", „patima alba" a cuvintului, creatia ce rascumpara degradarea biologica. Reprezentindu-si poezia ca pe o lupta cu logosul, din care lirismul se naste imprevizibil, Bazil Gruia cedeaza firesc unei retorici meditative ce coloreaza atit lirica sa erotica, cit si, mai cu seama, cea patriotica si de inspiratie istorica. in doua colectii de marturii despre Lucian Blaga (prin acumularea unor depozitii luate de la apropiatii poetului si colectarea de documente epistolare ori de alta natura), Bazil Gruia face opera de popularizare si de paraistorie literara. Corectind unele erori, aducind pe alocuri lamuriri utile in unele capitole de biografie, cartea e scrisa cu emotie si piosenie.
Poet.
Fiul lui Vasile Gruia, preot, si al Altitei (n. Timar).
Scoala elementara in satul natal (1915-l919); studiile liceale la Turda (1919-l922) si Aiud (1922-l927); studii juridice la Cluj (1927-l932).
Doctor in drept (1932).
Profeseaza avocatura.
Debut cu poezii in revista liceului din Aiud, Ghionoaia; debut editorial cu volum In (ara toamnei (1929). Colaboreaza la Fire de tort din Turda, Unirea din Blaj, Patria din Cluj, Societatea de miine ele. Dupa o lunga intrerupere revine la literatura, adunindu-si productia poetica in volum Arderea etapelor (1968), Patima alba (1976), Efigiile riscului (1978), Inscriptii pe tablite de aer (1983), Miraculosii Alter Ego (1985), Infinitul de fiecare zi (1987) si A patra dimensiune (1989). Marturii si documente legate de biografia lui Lucian Blaga, in volum Blaga inedit (I-II, 1974-l981).
Bazil Gruia debuteaza in stil traditional, fiind remarcat ca atare si de Bazil Gruia Calinescu; el „exprima cu gratie sentimentele oneste si delicate ale unui suflet cu o structura romantica, neadaptat la complicatia vietii sufletesti mai noi". Dupa debut insa poetul asteapta aproape patru decenii pentru ca, prin acumulari succesive, ca si prin aprofundarea actului poetic in preajma unui mare „model" - L. Blaga, sa dobindeasca o voce lirica mai personala. Astfel, daca Arderea etapelor (1968) si, in parte. Obsesia verii (1972) pastreaza ceva din atmosfera de fragilitate sentimentala a inceputului, volumele urmatoare apasa decis pe vointa unui modernism contemporan. Se exprima aici o simtire cvasifrenetica, nesatioasa, precum si dorinta unui constructivism imagistic.
Distanta de la In tara toamnei (1929) la A patra dimensiune (1989) se poate masura si prin suprimarea prejudecatilor „poetice" si prin asumarea unei alerte continue. Poetul nu evoca batrinetea, renuntarea, desi exista in multe poeme o melancolie solemna a trecerii timpului, ci triumful vital, „miraculosul efemer",clipa, mitul „zeitei Rugina", „patima alba" a cuvintului, creatia ce rascumpara degradarea biologica. Reprezentindu-si poezia ca pe o lupta cu logosul, din care lirismul se naste imprevizibil, Bazil Gruia cedeaza firesc unei retorici meditative ce coloreaza atit lirica sa erotica, cit si, mai cu seama, cea patriotica si de inspiratie istorica. in doua colectii de marturii despre Lucian Blaga (prin acumularea unor depozitii luate de la apropiatii poetului si colectarea de documente epistolare ori de alta natura), Bazil Gruia face opera de popularizare si de paraistorie literara. Corectind unele erori, aducind pe alocuri lamuriri utile in unele capitole de biografie, cartea e scrisa cu emotie si piosenie.
OPERA:
In tara toamna. Cluj. 1029; Arderea etapelor. Bucuresti, 1968; Obsesia verii. Cluj. 1972; Blaga inedit. Amintiri si documente. Cluj-Napoca, 1974; Patima alba, Cluj-Napoca, 1976; Efigiile riscului, Cluj-Napoca, 1978; Blaga inedit. Efigii documentare, [-II, Cluj-Napoca, 1974-l981: In-scriptiipe tablite de aer, Cluj-Napoca. 1983; Mira-culosii Alter Ego, Cluj-Napoca, 1985; Infinitul de fiecare zi. Cluj-Napoca, 1987; A patra dimensiune, Cluj-Napoca, 1989. |
REFERINTE CRITICE:
G. Calinescu, in Via(a literara, or. 121, 1929; M. Popa, in Luceafarul, nr. 18, 1968; S. Cioculcscu. in Romania literara, nr. . 1972; D. Micu. in Luceafarul, nr. 16, 1975; P. Poanta, Radiografii. III. 1978-l983; A. Sasu, in cautarea formei, 1979; M. Vaida, in Tribuna, nr. 20, 1983: N. Steinhardt, in Via(a Romaneasca, nr. 2.1984: P. Poanta, in Steaua, nr. 1,1984; V. Tascu. Poezia poeziei de azi, 1985; idem. in Steaua, nr. 10, 1987; P. Poanta, in Romania literara, nr. . 1987. |
Dan George,
poet
Simposion
Vedeți,
sunt patru soiuri de poeți:
de geniu, de trudă,
de ocazie și de nimic.
Poemele poetului de geniu
sunt nuci-de-cocos:
verzi, dau lapte răcoros,
și coapte - dulce miez untos...
Poemele poetului de trudă
sunt struguri tămâioși:
verzi - acră aguridă,
și copți - stafidă...
Poemele poetului de-ocazie
sunt castraveți:
verzi, car soare și oțet,
și copți - amari și galbeni ca invidia...
Versificările de poetastru
greoaie și-n doi peri -
sunt pepeni furajeri:
verzi, abia-i duci în brațe,
și nu se coc sub nici un astru...
Și cititori de patru feluri
aleg poeme după apetitul lor:
unii vor lapte și unt-de-cocos,
alții vor struguri stafidiți,
unii se mulțumesc cu castraveți,
iar alții mor după lubenițe...
Vedeți,
sunt patru soiuri de poeți,
și patru feluri de poeme,
și cititori cu patru gusturi
- Poftă bună!...
sunt patru soiuri de poeți:
de geniu, de trudă,
de ocazie și de nimic.
Poemele poetului de geniu
sunt nuci-de-cocos:
verzi, dau lapte răcoros,
și coapte - dulce miez untos...
Poemele poetului de trudă
sunt struguri tămâioși:
verzi - acră aguridă,
și copți - stafidă...
Poemele poetului de-ocazie
sunt castraveți:
verzi, car soare și oțet,
și copți - amari și galbeni ca invidia...
Versificările de poetastru
greoaie și-n doi peri -
sunt pepeni furajeri:
verzi, abia-i duci în brațe,
și nu se coc sub nici un astru...
Și cititori de patru feluri
aleg poeme după apetitul lor:
unii vor lapte și unt-de-cocos,
alții vor struguri stafidiți,
unii se mulțumesc cu castraveți,
iar alții mor după lubenițe...
Vedeți,
sunt patru soiuri de poeți,
și patru feluri de poeme,
și cititori cu patru gusturi
- Poftă bună!...
Biografie
George Dan (10 februarie 1916, Cadievu, judeţul
Caliacra, Regatul României - 5 ianuarie 1972, Bucureşti) este un poet şi
traducător. Este fiul Călinei (născută Duilaş) şi al lui Vasile Dan. După ce a
absolvit Liceul Ştirbei Vodă" din Călăraşi, lucrează în Marina Militară,
apoi în Marina Comercială, obţinând brevetul de ofiţer în 1940. După război se
stabileşte în Bucureşti. În 1935 scoate la Călăraşi revista Nenufar".
Debutează în Revista scriitorilor români" (1936), cu poezia Cufundare,
semnată George Danubia; debutul editorial are loc în 1949, cu volumul de balade
şi poeme Bună dimineaţa!
Din 1945 frecventează cenaclul Sburătorul. Colaborează la revistele Preocupări literare", Viaţa românească", Istm", Festival", Gazeta literară", Contemporanul", Tomis", Astra", Familia", Ateneu" etc. Este redactor Ia România liberă" (1946-1948) şi la Flacăra" (1948-1949).
Din 1966 călătoreşte mult pe mare, către destinaţii orientale şi extrem-orientale. În acelaşi an participă ca traducător la Congresul internaţional al iranologilor de la Teheran, iar în 1971, la sărbătorirea a 2500 de ani de existenţă a statului iranian. Traduce poezie persană şi indiană, din Baudelaire, Verlaine, Poe şi din literatura sovietică.
Cunoscut mai ales ca poet-traducător din poezia persană, Dan este el însuşi un poet prolific. După un scurt episod conformist, versurile sale, de inspiraţie exclusiv marină sau dunăreană, mărturisesc pasiunea pentru meseria sa, cea de navigator. Orientul şi marea sunt cele două filtre esenţiale prin care este văzută lumea: Dobrogea este o Persie mică", nalbele sunt flori orientale, versurile din Barcagiul Barbălată poartă drept moto un gazel, marea are ochi de pisică siameză".
Acuarelele dunărene sunt proiecţii care şi ele au inflexiuni orientale: Dintr-un fildeş lucrat foarte proaspăt / sfârcul alb ia o gâză în cioc; / ce subţire-i al smârcului oaspăt/despletindu-şi penajul din coc!"; Pe-o fragedă tipsie de smarald, / un nufăr aburind în rouă, cald: / ou despicat prin dur albuş,/până-n polen de gălbenuş." Un număr important de poezii sunt scrise în călătoriile în jurul lumii, constituindu-se în mărturii transfigurate ale unor întâlniri cu alte civilizaţii.
Exotismului locurilor i se adaugă şi o oarecare teatralitate a personajelor, precum şi o grandilocvenţă a gesturilor acestora; rezultatul este o poezie în care totul se percepe într-un mod exotic, aventuros, cu un filon de patetism, dar şi de umor: La bar ŤLa Calul Troiiť / se-ntorc din larg eroii / cu pumnii-n buzunare, / setoşi de răzbunare".
Această viziune este susţinută structural de poeme lungi, balade, romanţe, în care Dan versifică uşor, rostogolind cuvintele cu impetuozitate şi părând a se opri cu greu. Înrudirii cu Ion Minulescu, semnalată de Mioara Apolzan, i se adaugă aceea cu Panait Istrati, atmosfera baladescă fiind uneori asemănătoare, cum remarca Ion Vinea. Poet şi navigator, Dan s-a îndreptat în cele din urmă către traducerea de poezie exotică" - persană şi indiană -, realizând traduceri din Saadi, Omar Khayyam, Firdousi, Tagore etc.
Opera
Bună dimineaţa!, Bucureşti, 1949; ediţie îngrijită şi prefaţă de Marcel Gafton, cu o însemnare de Ion Vinea, Bucureşti, 1976;
Decorat cu Ordinul Muncii, Bucureşti, 1949;
Povestea tractorului de la minereu la brazdă (în colaborare cu Nicolae Jianu), Bucureşti, 1949;
Rapsodia marinarilor, Bucureşti, 1954;
Dunăre, Dunăre..., Bucureşti, 1955;
Flori de mare, Bucureşti, 1957;
Hamalii, Bucureşti, 1957;
Goarna şi sirena, Bucureşti, 1959;
Pui de lună, Bucureşti, 1960;
Cântece de luptă, Bucureşti, 1962;
Fildeşul negru, Bucureşti, 1965;
Corabia cu cincizeci de catarge, Bucureşti, 1966;
Din ochiul ciclonului, postfaţă Ion Vinea, Bucureşti, 1968;
Fructe de mare, Bucureşti, 1970;
Mater nostra, Bucureşti, 1971.
Traduceri
Constantin Simonov, Prieteni şi duşmani, Bucureşti, 1949;
K.M. Staniukovici, Povestiri marinăreşti, Bucureşti, 1955 (în colaborare cu Dina Haim);
Serghei Mihalkov, Poezii, Bucureşti, 1957;
Saadi, Grădina florilor (Golestan), prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1959;
Poeţi persani, prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1963;
Rabindranath Tagore, Versuri, prefaţă de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Bucureşti, 1966, Poeme, prefaţă de Radu Boureanu, Bucureşti, 1967, Luna în creştere, Bucureşti, 1968;
Firdousi, Şah-name (Cronica Şahilor), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1969;
Privighetorile Persiei. Antologie de poezie persană (secolele X-XX), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1971;
Omar Khayyam, Catrene, Bucureşti, 1972.
Din 1945 frecventează cenaclul Sburătorul. Colaborează la revistele Preocupări literare", Viaţa românească", Istm", Festival", Gazeta literară", Contemporanul", Tomis", Astra", Familia", Ateneu" etc. Este redactor Ia România liberă" (1946-1948) şi la Flacăra" (1948-1949).
Din 1966 călătoreşte mult pe mare, către destinaţii orientale şi extrem-orientale. În acelaşi an participă ca traducător la Congresul internaţional al iranologilor de la Teheran, iar în 1971, la sărbătorirea a 2500 de ani de existenţă a statului iranian. Traduce poezie persană şi indiană, din Baudelaire, Verlaine, Poe şi din literatura sovietică.
Cunoscut mai ales ca poet-traducător din poezia persană, Dan este el însuşi un poet prolific. După un scurt episod conformist, versurile sale, de inspiraţie exclusiv marină sau dunăreană, mărturisesc pasiunea pentru meseria sa, cea de navigator. Orientul şi marea sunt cele două filtre esenţiale prin care este văzută lumea: Dobrogea este o Persie mică", nalbele sunt flori orientale, versurile din Barcagiul Barbălată poartă drept moto un gazel, marea are ochi de pisică siameză".
Acuarelele dunărene sunt proiecţii care şi ele au inflexiuni orientale: Dintr-un fildeş lucrat foarte proaspăt / sfârcul alb ia o gâză în cioc; / ce subţire-i al smârcului oaspăt/despletindu-şi penajul din coc!"; Pe-o fragedă tipsie de smarald, / un nufăr aburind în rouă, cald: / ou despicat prin dur albuş,/până-n polen de gălbenuş." Un număr important de poezii sunt scrise în călătoriile în jurul lumii, constituindu-se în mărturii transfigurate ale unor întâlniri cu alte civilizaţii.
Exotismului locurilor i se adaugă şi o oarecare teatralitate a personajelor, precum şi o grandilocvenţă a gesturilor acestora; rezultatul este o poezie în care totul se percepe într-un mod exotic, aventuros, cu un filon de patetism, dar şi de umor: La bar ŤLa Calul Troiiť / se-ntorc din larg eroii / cu pumnii-n buzunare, / setoşi de răzbunare".
Această viziune este susţinută structural de poeme lungi, balade, romanţe, în care Dan versifică uşor, rostogolind cuvintele cu impetuozitate şi părând a se opri cu greu. Înrudirii cu Ion Minulescu, semnalată de Mioara Apolzan, i se adaugă aceea cu Panait Istrati, atmosfera baladescă fiind uneori asemănătoare, cum remarca Ion Vinea. Poet şi navigator, Dan s-a îndreptat în cele din urmă către traducerea de poezie exotică" - persană şi indiană -, realizând traduceri din Saadi, Omar Khayyam, Firdousi, Tagore etc.
Opera
Bună dimineaţa!, Bucureşti, 1949; ediţie îngrijită şi prefaţă de Marcel Gafton, cu o însemnare de Ion Vinea, Bucureşti, 1976;
Decorat cu Ordinul Muncii, Bucureşti, 1949;
Povestea tractorului de la minereu la brazdă (în colaborare cu Nicolae Jianu), Bucureşti, 1949;
Rapsodia marinarilor, Bucureşti, 1954;
Dunăre, Dunăre..., Bucureşti, 1955;
Flori de mare, Bucureşti, 1957;
Hamalii, Bucureşti, 1957;
Goarna şi sirena, Bucureşti, 1959;
Pui de lună, Bucureşti, 1960;
Cântece de luptă, Bucureşti, 1962;
Fildeşul negru, Bucureşti, 1965;
Corabia cu cincizeci de catarge, Bucureşti, 1966;
Din ochiul ciclonului, postfaţă Ion Vinea, Bucureşti, 1968;
Fructe de mare, Bucureşti, 1970;
Mater nostra, Bucureşti, 1971.
Traduceri
Constantin Simonov, Prieteni şi duşmani, Bucureşti, 1949;
K.M. Staniukovici, Povestiri marinăreşti, Bucureşti, 1955 (în colaborare cu Dina Haim);
Serghei Mihalkov, Poezii, Bucureşti, 1957;
Saadi, Grădina florilor (Golestan), prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1959;
Poeţi persani, prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1963;
Rabindranath Tagore, Versuri, prefaţă de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Bucureşti, 1966, Poeme, prefaţă de Radu Boureanu, Bucureşti, 1967, Luna în creştere, Bucureşti, 1968;
Firdousi, Şah-name (Cronica Şahilor), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1969;
Privighetorile Persiei. Antologie de poezie persană (secolele X-XX), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1971;
Omar Khayyam, Catrene, Bucureşti, 1972.
TEATRU/FILM
5 Ianuarie
George
Calboreanu – biografie
Actorul George Calboreanu s-a născut la 05 ianuarie
1896, in localitatea Turnişor din Sibiu.
Cariera:
A absolvit in 1919 Conservatorul de Arta Dramatică din Iaşi si a debutat pe scena Teatrului Naţional ieşean in drama Fântâna Blanduziei de Vasile Alecsandri, înainte de absolvire. A jucat pe scena Teatrului Naţional din Cluj si a obţinut o diploma de studii pentru un la Viena. La întoarcere s-a stabilit la Bucureşti, mai întâi a jucat la Teatrul Regina Maria, apoi la Teatrul Popular si din 1923 la Teatrul Naţional.
A debutat pe scena acestui teatru bucurestean, pe care l-a slujit pâna la finalul carierei, cu spectacolul Vlaicu-Voda de Alexandru Davila. In 1927 juca in Omul cu mârţoaga de George Ciprian, apoi in Titanic Vals de Tudor Muşatescu (1932), H
Cariera:
A absolvit in 1919 Conservatorul de Arta Dramatică din Iaşi si a debutat pe scena Teatrului Naţional ieşean in drama Fântâna Blanduziei de Vasile Alecsandri, înainte de absolvire. A jucat pe scena Teatrului Naţional din Cluj si a obţinut o diploma de studii pentru un la Viena. La întoarcere s-a stabilit la Bucureşti, mai întâi a jucat la Teatrul Regina Maria, apoi la Teatrul Popular si din 1923 la Teatrul Naţional.
A debutat pe scena acestui teatru bucurestean, pe care l-a slujit pâna la finalul carierei, cu spectacolul Vlaicu-Voda de Alexandru Davila. In 1927 juca in Omul cu mârţoaga de George Ciprian, apoi in Titanic Vals de Tudor Muşatescu (1932), H
amlet de William
Shakespeare, in 1956 juca rolul lui Stefan cel Mare din piesa Apus de soare de
Barbu Ştefănescu Delavrancea, in prima punere in scenă de după al doilea război
mondial, alături de Elvira Godeanu şi Eugenia Popovici. In 1957 pleca in turneu
la Veneţia cu piesa Bădăranii de Carlo Goldoni, regizata de Sică Alexandrescu,
in 1965 relua rolul de debut, Vlaicu Vodă. Intre sutele de spectacole in care a
jucat se numără si Bădăranii de Carlo Goldoni, Idolul şi Ion Anapoda de G. M.
Zamfirescu, Borgia de Alexandru Kiriţescu, Meşterul Manole de Lucian Blaga,
Maestrul de Mircea Ştefănescu, Letopiseţi de Mihail Sorbul, Ovidiu de Nicolae
Iorga, Regele Lear si Iulius Cezar de W. Shakespeare, Hoţii de Schiller, Ion
Vodă cel Cumplit de Laurenţiu Fulga, Lorenzaccio de Alfred de Musset, etc.
Debutul in cinematografie a avut loc in 1954, cu filmul Brigada lui Ionuţ. A mai jucat in Bădăranii (1960), Setea (1960), Omul de lânga tine (1961), Lupeni 29 (1962), Lumina de iulie (1963), Străinul (1964), Calea Victoriei sau cheia visurilor (1965), Neamul Şoimăreştilor (1965), Şopârla (1966), Legenda (1968), Fraţii (1970), Serata (1971), Fraţii Jderi (1973), Ultimele zile ale verii (1976).
George Calboreanu a fost artist emerit, a avut un fiu, tot actor, căruia i-a supravieţuit.
Actorul George Calboreanu a murit la 12 iulie 1986.
Pe scurt despre George Calboreanu:
Nume: George Calboreanu
Ocupatia: actor
Data nasterii: 05 ianuarie 1896
Zodia: Capricorn
Locul nasterii: Turnişor, judeţul Sibiu, România
Naţionalitate: româna
Starea civila: căsătorit
Copii: Gicu Calboreanu- actor
Studii: Conservatorul de Arta Dramatica din Iasi, promotia 1919
Data si locul decesului: 12 iulie 1986, Bucureşti
De ce este faimos George Calboreanu?
A fost un mare actor al scenei si cinematografiei româneşti, a jucat in piese de teatru istorice, in comedii, dar si in spectacole moderne, in filme.
De ce ne place George Calboreanu?
Avea o voce puternică, publicul l-a apreciat pentru rolul lui Ştefan cel Mare din drama Apus de soare de Barbu Ştefănescu Delavrancea.
Debutul in cinematografie a avut loc in 1954, cu filmul Brigada lui Ionuţ. A mai jucat in Bădăranii (1960), Setea (1960), Omul de lânga tine (1961), Lupeni 29 (1962), Lumina de iulie (1963), Străinul (1964), Calea Victoriei sau cheia visurilor (1965), Neamul Şoimăreştilor (1965), Şopârla (1966), Legenda (1968), Fraţii (1970), Serata (1971), Fraţii Jderi (1973), Ultimele zile ale verii (1976).
George Calboreanu a fost artist emerit, a avut un fiu, tot actor, căruia i-a supravieţuit.
Actorul George Calboreanu a murit la 12 iulie 1986.
Pe scurt despre George Calboreanu:
Nume: George Calboreanu
Ocupatia: actor
Data nasterii: 05 ianuarie 1896
Zodia: Capricorn
Locul nasterii: Turnişor, judeţul Sibiu, România
Naţionalitate: româna
Starea civila: căsătorit
Copii: Gicu Calboreanu- actor
Studii: Conservatorul de Arta Dramatica din Iasi, promotia 1919
Data si locul decesului: 12 iulie 1986, Bucureşti
De ce este faimos George Calboreanu?
A fost un mare actor al scenei si cinematografiei româneşti, a jucat in piese de teatru istorice, in comedii, dar si in spectacole moderne, in filme.
De ce ne place George Calboreanu?
Avea o voce puternică, publicul l-a apreciat pentru rolul lui Ştefan cel Mare din drama Apus de soare de Barbu Ştefănescu Delavrancea.
George
Calboreanu în Apus de soare de B Șt Delavrancea
Friedrich Dürrenmatt – Vizita bătrănei doamne
Cu actorul Toni Tecuceanu
Seful sectorului Suflete - Alexandru Mirodan
FILM DOCUMENTAR:
PLANTE PERICULOASE DIN ROMANIA (TOTUL DESPRE TOT)
SFATURI
UTILE 5 Ianuarie
DESPRE RODIE
Rodia este fructul arbustului numit rodiu, fiind folosit la inceput pe post
de a afrodisiac, acest mai numindu-se si "particica dragostei”. Ulterior
s-a descoperit faptul ca rodia nu este benefica doar in "iubire" ci
si in imbunatatirea sanatatii in general.
Semintele de rodie contin un compus care restabileste echilibrul hormonal
in organism, de acea in cazul durerilor menstruale este recomandat consumul de
seminte de rodie.
In cazul diabeticilor, rodia nu doar ca este accesibila, ci este si
folositoare pentru ca doar o jumatate de lingurita de suc de rodie consumat de
4 ori pe zi inainte de masa, va ajuta la scaderea glicemiei.
Inca din antichitate este cunoscut faptul ca rodia lupta impotriva anemiei,
de acea persoanele care sufera de aceasta deficienta trebuie sa consume sucul
de rodie de trei ori pe zi cu 30 de minte inainte de masa, timp de 2 luni.
Rodia contine o substanta numita tanina, care ajuta la ameliorarea
durerilor fiind recomandata in caz de angina, faringita dar si stomatita. In
cazul stomatitei aftoase, trebuie facuta gargara cu suc de rodie o data pe zi,
timp de 2-3 zile.
Infuzia din coaja de rodie este foarte utila in cazul afectiunilot
inflamatorii iar pentru a trata aceste afectiuni aveti nevoie pe doua linguri
de pudra de coaja de rodie peste care sa turnati un pahar de apa fierbinte.
Faceti baie de aburi 30 de minute dupa care strecurati si diluati cu apa
fiarta, consumand aceasta infuzie de doua ori pe zi, cate 50 de grame cu 30 de
minute inainte de masa.
Pentru pilea grasa, puncte negre sau cosuri cel mai bun remediu este masca
din coaja de rodie usor prajita cu unt sau ulei de masline. Pentru arsuri,
fisuri sau zgarieturi este recomandata de asemena aceeasi pudra din coaja de rodie.
Atat coaja cat si semintele de rodie au proprietati astrigente si sunt
folosite impotriva diareei, colitei dar si a enterocolitei. Pentru adulti coaja
de rodie maruntita si consumata dupa fiecare masa de 3 ori pe zi este
suficient. Pentru copii in schimb, este suficient sa consume doar sucul de
rodie.
GÂNDURI
PESTE TIMP 5 Ianuarie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu