REVISTA
IMPORTANȚA ZILEI DE ASTĂZI ÎN ISTORIE, RELIGIE ȘI ARTE
Din cuprins:
* GÂNDURI PESTE TIMP - Mircea Eliade - Citate
* RELIGIE ORTODOXĂ +) Sf Cuv Ioan Casian și Gherman din Dobrogea; Sf Cuv Vasile Mărturisitorul; Sf Sfințit Mc Proterie, patriarhul Alexandriei; Psalmi
*ARTĂ CULINARĂ – REȚETE PENTRU POSTUL SFINTELOR PAȘTI – ZIUA 10
*ISTORIE PE ZILE
* ARTE:
- MUZICĂ
- POEZIE
- TEATRU/FILM
* SFATURI UTILE
GÂNDURI PESTE TIMP 28 Februarie
Mircea Eliade - Citate:
RELIGIE ORTODOXĂ 28 Februarie
+) Sf Cuv Ioan Casian și Gherman din
Dobrogea; Sf Cuv Vasile
Mărturisitorul; Sf Sfințit Mc Proterie, patriarhul Alexandriei
Cuviosul Ioan Casian, nascut pe la anul
365, si Cuviosul Gherman, nascut pe la anul 368, erau amandoi straromani
din partile Dobrogei (dupa traditie, din Casimcea-Tulcea), iar numele celui dintai
se regaseste in toponimia zonei respective: Podisul Casian, Pestera lui Casian,
de nu cumva si numele localitatii Casimcea sta tot in legatura cu el.
Nedespartiti toata viata, cei doi au apucat de tineri calea calugariei, mergand
mai intai la Locurile Sfinte (Betleem), apoi in pustia schetica (Egipt), unde
au deprins nevointa duhovniceasca de la marii anahoreti ai timpului. In jurul
anului 400, cu un grup de 50 de monahi nemultumiti de nedreptatile facute lor
de arhiepiscopul Teofil al Alexandrei, au mers sa-si afle dreptatea si pacea la
Constantinopol, sub obladuirea Sfantului Ioan Gura de Aur, arhiepiscopul
marii cetati. Acesta i-a primit cu bucurie sub ocrotirea sa (pe Gherman
hirotonindu-l preot, iar pe Ioan Casian - diacon), dar curand prigoana avea
sa se abata si asupra lui, din partea unor episcopi si dregatori asmutiti de
imparateasa Eudoxia.
Casian si Gherman primira misiunea de a
merge la Roma, ca sa-l instiinteze pe episcopul acesteia, Inocentiu I, de
suferintele Sfantului Ioan Gura de Aur. Cuviosul Gherman a raposat in Cetatea
Eterna, iar Cuviosul Ioan Casian, dupa ce a ramas acolo timp de 10 ani si a
fost hirotonit preot, s-a stramutat in sudul Galiei (Frantei de astazi), in
cetatea Marsiliei, unde a intemeiat o manastire de barbati (Sf Victor) si o alta de fecioare (inchinata Mantuitorului), pe la anul 415, carora
le-a dat randuiala de vietuire obsteasca pastrata in cartea sa Institutiile
cenobitice. De la el ne-a ramas si o vestita carte de Convorbiri, adevarat
monument al literaturii patristice. Cuviosul Ioan Casian s-a mutat la
Domnul catre anul 435, fiind pomenit pana astazi ca parinte al monahismului
apusean. Moastele sale se afla in Manastirea Sf. Victor din Marsilia.
Sfantul
Cuvios Vasile Marturisitorul a trait in timpul imparatului
Leon Isaurul (717-741), cel care a luptat impotriva sfintelor icoane. Inca de
tanar a luat hotararea sa urmeze calea monahala si sa traiasca in
nevointa.
Este
numit "Marturisitorul" deoarece in timpul persecutiei iconoclaste a
propovaduit cu fermitate adevarul de credinta, impreuna cu Sfantul Procopie
Decapolitul, inaintea prigonitorilor sfintelor icoane. Pentru aceasta a
fost inchis in temnita, patimind multe chinuri.
Dupa
moartea Imparatului Leon Isaurul, Sfantul Vasile Marturisitorul a fost
eliberat din temnita . A trait ca monah, in aspre nevointe duhovnicesti, pana
la mutarea sa la cele vesnice.
Sf Sfințit Mc Proterie, patriarhul Alexandriei
În Alexandria, cetatea Egiptului,
luând scaunul patriarhiei Dioscor ereticul, după moartea Sfântului Chiril şi
umplându-se tot Egiptul de eresul său, era acolo un preot dreptcredincios şi
nebiruit în creştineştile dogme, anume Proterie, sfânt cu viaţa şi plin de
înţelepciunea cea insuflată de Dumnezeu. Acesta, văzând pe mulţi abătându-se la
eresul patriarhului, care bârfea că este o fire în Hristos, li se împotrivea
tare cu cuvinte nebiruite. Iar patriarhul Dioscor se mâhnea asupra lui; însă
vrând să-l aducă la unirea sa cea rău credincioasă, îl momea cu înşelăciune,
cinstindu-l cu protopopia. Dar nimic n-a sporit, deoarece Sfântul Proterie era
tare în credinţă, ca cel ce învăţase bine dreapta credinţă de la Preasfinţitul
Chiril, care fusese mai înainte patriarh al Alexandriei.
După aceasta, pe vremea
împărăţiei lui Marcian, adunându-se în Calcedon, al patrulea Sinod al Sfinţilor
Părinţi din toată lumea, Dioscor a fost mustrat pentru eresul său şi a fost
osândit la îndepărtarea din treapta patriarhiei şi la despărţirea de Biserică.
Fiind izgonit în ţara Paflagoniei, în cetatea ce se numea Gangra, a murit acolo
după câtăva vreme. Iar în Alexandria, după lepădatul Dioscor, a fost ales de
credincioşii arhierei, de clerici şi de dreptcredincioşii din patriarhicescul
scaun Sfântul Proterie, bărbat cu adevărat vrednic de o treaptă ca aceea. Dar
poporul de obşte al Alexandriei, cel adăpat cu erezia lui Dioscor şi unii
clerici care se vătămaseră cu erezia, nu primeau alegerea lui Proterie.
Deci, alegându-se patriarh
Sfântul Proterie de cei credincioşi, a ocupat scaunul şi a început a preamări
credinţa cea dreaptă, întărită de Sinodul Sfinţilor Părinţi din Calcedon. Apoi
s-a făcut gâlceavă şi tulburare, pentru că unii din clerici, între care erau
mai de frunte preotul Timotei, care se poreclea Eliur şi diaconul Petre Mongos,
amândoi sfinţiţi de Dioscor şi plini de eresul acestuia şi alţii, s-au
despărţit de soborul bisericesc, nevoind să aibă împărtăşire cu Sfântul
Proterie şi făceau dezbinare în popor, pornindu-l spre gâlceavă.
Deci era mare dezbinare în
Biserica Alexandriei. Unii se ţineau de acest nou patriarh, socotind bine
Ortodoxia, iar alţii, poftind iarăşi pe Dioscor şi blestemând dogmele Sinodului
din Calcedon. Apoi gâlcevindu-se şi făcând război unii cu alţii, îndrăzneau şi
asupra patriarhului; căci strigau nepricepuţii tulburători asupra Sfântului
Proterie, numindu-l desfrânat, deoarece, fiind în surghiunie arhiereul Dioscor,
i-a luat mireasa lui, adică Sfânta Biserică; apoi mai ziceau că Proterie este
şi eretic şi nevrednic de treapta patriarhiei.
Deci, Sfântul Proterie răbdând
multe primejdii, prin tulburarea poporului eretic şi temându-se de ucigaşele
mâini, a avut neapărată nevoie de oaste pentru apărarea sănătăţii sale; căci
totdeauna îi era frică, aşteptând năvălirea poporului, fiindcă şi asupra
începătorilor curţii sale se răsculase şi se pornise şi asupra împărăteştii
oşti, care se afla în cetate. Căci în acea vreme antipatul din Tebaida, venind
în cetate ca să împace tulburarea, popoarele aruncau cu pietre asupra ostaşilor
care intrau cu dânsul. Ostaşii, văzând răscularea poporului, au alergat în
locaşul ce se numea Serapidis şi s-au închis într-însul; iar poporul, alergând,
a împresurat locaşul şi luându-l, au ars cu foc de vii pe ostaşii de acolo.
Auzind de aceasta,
dreptcredinciosul împărat Marcian s-a mâniat foarte şi a trimis oaste mai mare,
care a smerit pe cetăţeni şi popor, luând grâul şi hrana cetăţii care se aducea
în Alexandria cu corăbiile din cetăţile şi hotarele Egiptului, poruncind să nu
le mai ducă în Alexandria, ci în Pilusia, iar de acolo în Constantinopol. A mai
luat de la alexandrini şi băile poporului şi alte lucruri mai plăcute; apoi
le-a oprit toată libertatea şi obişnuitele privelişti.
De acest lucru supărându-se
cetăţenii şi mai ales pentru lipsa pâinii, fiind cuprinşi de foame, s-au smerit
şi au rugat pe Preasfinţitul Patriarh Proterie să se ducă să roage pe împărat
pentru dânşii. Deci, ducându-se preasfinţitul patriarh a înduplecat pe împărat
pentru cetatea sa şi a câştigat toate cele cerute, căci s-a dăruit cetăţii
libertatea cea dintâi şi pâinea li s-a întors. Apoi a vieţuit arhiereul lui
Dumnezeu în pace câtăva vreme pe scaunul său. Iar pe Timotei Eliur, cel ce n-a
voit să se pocăiască şi pe gâlcevitorii cei răi, i-a despărţit de Biserică.
După aceasta, a murit
dreptcredinciosul împărat Marcian şi tulburătorii eretici şi-au înălţat iarăşi
cornul lor, începând a îndemna poporul cel nepriceput la gâlceavă şi tulburare
şi n-au încetat până ce nelegiuiţii nu şi-au săvârşit răutatea lor. Căci
Timotei Eliur, fiind viclean, înşelător şi vrăjitor, cu meşteşug i-a amăgit pe
monahii din Egipt care vieţuiau în mănăstiri şi în sihăstrii. Astfel, căutând o
noapte fără lună şi acoperindu-se cu îmbrăcăminte întunecoasă, a înconjurat
chiliile călugăreşti, chemând pe nume pe fiecare şi când răspundea fiecare din
ei şi întreba cine este şi ce îi trebuie, el le zicea: „Eu sunt unul din
slujitoarele duhuri, trimis de la Dumnezeu ca să nu aveţi împărtăşire cu
Proterie şi soborul din Calcedon să nu-l primiţi; iar pe Timotei Eliur să-l
puneţi episcopul Alexandriei”. Astfel vicleanul înşelător, ajutându-i diavolul,
i-a amăgit cu farmece. Iar aceia, neînţelegând meşteşugul vrăjmaşului, au
crezut minciuna ca pe un adevăr şi spunând unul altuia arătarea cea îngerească,
s-au sfătuit şi s-au adunat în număr mare şi ducându-se în Alexandria cu mânie
asupra celui nevinovat dreptcredincios arhiereu al lui Dumnezeu Proterie, au
vrut să-l izgonească din biserică.
În acea vreme Timotei, îndemnând
în Alexandria pe unii cu amăgire, iar pe alţii în taină, şi-a adunat o ceată
mare de tulburători şi socotind vreme lesnicioasă, când Dionisie antipatul nu
era în cetate, ci zăbovea în părţile de sus ale Egiptului, a mers în biserică cu
mult popor şi cu ostaşi înarmaţi şi cu monahii care veniseră la dânsul, având
cu sine doi episcopi lepădaţi pentru credinţa lor cea rea; asemenea şi cu
clericii care erau goniţi pentru alte pricini. Deci s-a sfinţit Timotei de
episcopii cei lepădaţi şi s-a numit Patriarh al Alexandriei, netemându-se de
canoanele bisericeşti, căci de la legile împărăteşti nu aştepta vreo judecată,
pentru că toată nădejdea sa îşi pusese în poporul cel tulburat şi în mulţimea
monahilor celor amăgiţi. Iar Preasfinţitul Patriarh Proterie, văzând acea
tulburare şi neavând ajutor şi apărare de la nimeni, nefiind în cetate
antipatul, a gândit să fugă şi tăinuindu-se de toţi, noaptea, a ieşit din
cetate. Şi odihnindu-se el la un loc ascuns, i s-a arătat în vedenie Sfântul
Prooroc Isaia, zicându-i: „Întoarce-te în cetate, căci eu aştept să te iau pe
tine”.
Această vedenie luând-o în seamă
Preasfinţitul Proterie şi cunoscând mucenicescul sfârşit ce va fi, s-a întors
şi a intrat în botezătoarea bisericii. Iar tulburătorii, căutând pretutindeni
pe Proterie, s-au înştiinţat că este în botezătoare şi mai întâi l-au încuiat
acolo, apoi intrând la dânsul cei înşelaţi de Timotei, l-au ucis cu
nemilostivire cu ciomegele de trestie pe care le purtau în mâini şi care aveau
în capete fier ascuţit. Apoi au ucis şi pe alţi şase oameni care erau cu
dânsul.
Deci au vărsat sânge nevinovat
într-acea vreme, când Paştile nostru, Hristos, pentru noi S-a jertfit; căci era
ziua Sâmbetei celei mari când s-a săvârşit acea cumplită ucidere. Dar nu le era
destul ucigaşilor, ci cei ce nu se săturaseră de sângele cel nevinovat, mai
mult şi-au întins răutatea lor. Căci, legând trupul cel mort al Sfântului
Proterie de picioare, l-au tras în mijlocul cetăţii, bătându-i şi zdrobindu-i
în bucăţi mădularele lui. Iar unii, mai fără de omenie, rupeau trupul lui cu
dinţii, ca fiarele şi câinii; apoi, aprinzând un foc mare, l-au ars şi l-au
făcut cenuşă şi praful în vânt l-au aruncat. După aceea cu porunca celui fără
de lege patriarh al lor, Timotei, au ars şi scaunul patriarhiei, pe care şezuse
Sfântul Proterie ca şi cum era întinat de el, singuri necuraţi fiind ei.
După o ucidere cumplită ca aceea
a Sfântului Proterie, mincinosul patriarh Timotei Eliur a trimis pe ostaşii săi
în toate cetăţile Egiptului ca să gonească pe dreptcredincioşii arhierei iar în
locul acelora să aşeze pe alţii, pe care singur i-a pus. Atunci episcopii şi
clericii cei necăjiţi şi toţi cei ce erau dreptcredincioşi, au scris cu lacrimi
împăratului Leon, cel ce după Marcian se alesese, cum şi la Preasfinţitul
Anatolie, patriarhul Constantinopolului, înştiinţându-l de toate cele ce se
făcuseră şi rugându-l să izbăvească Biserica Alexandriei de o tiranie ca aceea.
Împăratului şi patriarhului le-au
fost jale de uciderea nevinovatului arhiereu al lui Dumnezeu, Proterie. Şi
îndată, trimiţând împăratul pe dregătorii săi cu oaste mare, au pedepsit pe cei
ce au tulburat liniştea; pe unii cu tăierea mâinilor, pe alţii cu tăierea
limbii, iar pe alţii în legături şi în temniţe, pe alţii cu bătăi şi cu
izgoniri; dar pe Timotei Eliur, mincinosul patriarh, cu episcopii şi cu
clericii lui, l-au trimis la judecata duhovnicească.
Deci, judecându-se Timotei de
dreptcredincioşii arhierei, a luat plată după lucrurile sale, că nu numai de
arhierie, ci şi de creştinătate înstrăinându-se, l-au trimis în surghiun, în
cetatea Gangra, unde s-a săvârşit şi Dioscor învăţătorul său. Iar în locul lui
s-a ales la Patriarhia Alexandriei alt Timotei, care se chema Salofachiul,
bărbat dreptcredincios şi înţelept, care pentru bunul său obicei era iubit.
Astfel a primit pace şi linişte
Biserica lui Hristos cea din Alexandria care, cu dreaptă credinţă, slăveşte pe
Tatăl şi pe Fiul şi Sfântul Duh, pe Unul în Treime Dumnezeu, Căruia se cuvine
slava în veci. Amin.
PSALMII
PSALMII
46 – 50
Psalmul 46
Toate popoarele bateţi din palme, strigaţi lui Dumnezeu cu glas de
bucurie.
|
|
Că Domnul este Preaînalt, înfricoşător, Împărat mare peste tot pământul.
|
|
Supusu-ne-a nouă popoare şi neamuri sub picioarele noastre;
|
|
Alesu-ne-a nouă moştenirea Sa, frumuseţea lui Iacob, pe care a iubit-o.
|
|
Suitu-S-a Dumnezeu întru strigare, Domnul în glas de trâmbiţă.
|
|
Cântaţi Dumnezeului nostru, cântaţi; cântaţi Împăratului nostru, cântaţi.
|
|
Că Împărat a tot pământul este Dumnezeu; cântaţi cu înţelegere.
|
|
Împărăţit-a Dumnezeu peste neamuri, Dumnezeu şade pe tronul cel sfânt al
Său.
|
|
Mai-marii popoarelor s-au adunat cu poporul Dumnezeului lui Avraam, că ai
lui Dumnezeu sunt puternicii pământului; El S-a înălţat foarte.
|
Psalmul 47
1.
|
Mare este Domnul şi lăudat foarte în cetatea Dumnezeului nostru, în
muntele cel sfânt al Lui;
|
2.
|
Bine întemeiată spre bucuria întregului pământ. Muntele Sionului,
coastele de miazănoapte, cetatea Împăratului Celui mare.
|
3.
|
Dumnezeu în palatele ei se cunoaşte, când o apără pe ea.
|
4.
|
Că iată împăraţii s-au adunat, strânsu-s-au împreună.
|
5.
|
Aceştia văzând-o aşa, s-au minunat, s-au tulburat, s-au cutremurat;
|
6.
|
Cutremur i-a cuprins pe ei acolo; dureri ca ale celei ce naşte. Cu vânt
puternic va sfărâma corăbiile Tarsisului.
|
7.
|
Precum am auzit, aşa am şi văzut, în cetatea Domnului puterilor, în
cetatea Dumnezeului nostru.
|
8.
|
Dumnezeu a întemeiat-o pe ea în veac. Primit-am, Dumnezeule, mila Ta, în
mijlocul locaşului Tău.
|
9.
|
După numele Tău, Dumnezeule, aşa şi lauda Ta peste marginile pământului;
dreapta Ta este plină de dreptate.
|
Să se veselească Muntele Sionului, să se bucure fiicele lui Iuda pentru
judecăţile Tale, Doamne.
|
|
Înconjuraţi Sionul şi-l cuprindeţi pe el, povestiţi despre turnurile lui.
|
|
Puneţi-vă inimile voastre întru puterea lui şi străbateţi palatele lui,
ca să povestiţi neamului ce vine,
|
|
Că Acesta este Dumnezeu, Dumnezeul nostru în veac şi în veacul veacului;
El ne va paşte pe noi în veci.
|
Psalmul 48
1.
|
Auziţi acestea toate neamurile, ascultaţi toţi cei ce locuiţi în lume:
|
2.
|
Pământenii şi fiii oamenilor, împreună bogatul şi săracul.
|
3.
|
Gura mea va grăi înţelepciune şi cugetul inimii mele pricepere.
|
4.
|
Pleca-voi spre pildă urechea mea, tâlcui-voi în sunet de psaltire gândul
meu.
|
5.
|
Pentru ce să mă tem în ziua cea rea, când mă va înconjura fărădelegea
vrăjmaşilor mei?
|
6.
|
Ei se încred în puterea lor şi cu mulţimea bogăţiei lor se laudă.
|
7.
|
Nimeni însă nu poate să scape de la moarte, nici să plătească lui
Dumnezeu preţ de răscumpărare,
|
8.
|
Că răscumpărarea sufletului e prea scumpă şi niciodată nu se va putea
face,
|
9.
|
Ca să rămână cineva pe totdeauna viu şi să nu vadă niciodată moartea.
|
10.
|
Fiecare vede că înţelepţii mor, cum mor şi cei neînţelepţi şi nebunii, şi
lasă altora bogăţia lor.
|
11.
|
Mormântul lor va fi casa lor în veac, locaşurile lor din neam în neam,
deşi numit-au cu numele lor pământurile lor.
|
12.
|
Şi omul, în cinste fiind, n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor
fără de minte şi s-a asemănat lor.
|
13.
|
Această cale le este sminteală lor şi celor ce vor găsi de bune spusele
lor.
|
Ca nişte oi în iad sunt puşi, moartea îi va paşte pe ei.
|
|
Şi-i vor stăpâni pe ei cei drepţi şi ajutorul ce-l nădăjduiau din slava
lor, se va învechi în iad.
|
|
Dar Dumnezeu va izbăvi sufletul meu din mâna iadului, când mă va apuca.
|
|
Să nu te temi când se îmbogăţeşte omul şi când se înmulţeşte slava casei
lui.
|
|
Că la moarte el nu va lua nimic, nici nu se va coborî cu el slava lui.
|
|
Chiar dacă sufletul lui se va binecuvânta în viaţa lui şi te va lăuda
când îi vei face bine,
|
|
Totuşi intra-va până la neamul părinţilor lui şi în veac nu va vedea
lumină.
|
|
Omul în cinste fiind n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără
de minte şi s-a asemănat lor.
|
Psalmul 49
1.
|
Dumnezeul dumnezeilor, Domnul a grăit şi a chemat pământul,
|
2.
|
De la răsăritul soarelui până la apus. Din Sion este strălucirea
frumuseţii Lui.
|
3.
|
Dumnezeu strălucit va veni, Dumnezeul nostru, şi nu va tăcea.
|
4.
|
Foc înaintea Lui va arde şi împrejurul Lui vifor mare.
|
5.
|
Chema-va cerul de sus şi pământul, ca să judece pe poporul Său.
|
6.
|
Adunaţi-I Lui pe cuvioşii Lui, pe cei ce au făcut legământ cu El pentru
jertfe.
|
7.
|
Şi vor vesti cerurile dreptatea Lui, că Dumnezeu judecător este.
|
8.
|
"Ascultă, poporul Meu şi-ţi voi grăi ţie, Israele!... Şi voi
mărturisi ţie: Dumnezeu, Dumnezeul tău sunt Eu.
|
9.
|
Nu pentru jertfele tale te voi mustra, iar arderile de tot ale tale
înaintea Mea sunt pururea.
|
10.
|
Nu voi primi din casa ta viţei, nici din turmele tale ţapi,
|
11.
|
Că ale Mele sunt toate fiarele câmpului, dobitoacele din munţi şi boii.
|
12.
|
Cunoscut-am toate păsările cerului şi frumuseţea ţarinii cu Mine este.
|
13.
|
De voi flămânzi, nu-ţi voi spune ţie, că a Mea este lumea şi plinirea ei.
|
14.
|
Oare, voi mânca carne de taur, sau sânge de ţapi voi bea?
|
15.
|
Jertfeşte lui Dumnezeu jertfă de laudă şi împlineşte Celui Preaînalt
făgăduinţele tale.
|
16.
|
Şi Mă cheamă pe Mine în ziua necazului şi te voi izbăvi şi Mă vei
preaslăvi".
|
17.
|
Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: "Pentru ce tu istoriseşti
dreptăţile Mele şi iei legământul Meu în gura ta?
|
18.
|
Tu ai urât învăţătura şi ai lepădat cuvintele Mele înapoia ta.
|
19.
|
De vedeai furul, alergai cu el şi cu cel desfrânat partea ta puneai.
|
20.
|
Gura ta a înmulţit răutate şi limba ta a împletit vicleşug.
|
21.
|
Şezând împotriva fratelui tău cleveteai şi împotriva fiului maicii tale
ai pus sminteală.
|
Acestea ai făcut şi am tăcut, ai cugetat fărădelegea, că voi fi asemenea
ţie; mustra-te-voi şi voi pune înaintea fetei tale păcatele tale.
|
|
Înţelegeţi dar acestea cei ce uitaţi pe Dumnezeu, ca nu cumva să vă
răpească şi să nu fie cel ce izbăveşte.
|
|
Jertfa de laudă Mă va slăvi şi acolo este calea în care voi arăta lui
mântuirea Mea".
|
Psalmul 50
1.
|
Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta
|
2.
|
Şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea.
|
3.
|
Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte.
|
4.
|
Că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea.
|
5.
|
Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu
întru cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu.
|
6.
|
Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea.
|
7.
|
Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii
Tale, mi-ai arătat mie.
|
8.
|
Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât
zăpada mă voi albi.
|
9.
|
Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele
smerite.
|
10.
|
Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele
şterge-le.
|
11.
|
Inimă curată zideşte intru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru
cele dinlăuntru ale mele.
|
12.
|
Nu mă lepăda de la faţa Ta şi Duhul Tău cel sfânt nu-l lua de la mine.
|
13.
|
Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte.
|
14.
|
Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se
vor întoarce.
|
15.
|
Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele;
bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta.
|
16.
|
Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta.
|
17.
|
Că de ai fi voit jertfă, ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
|
18.
|
Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu
o va urgisi.
|
19.
|
Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului, şi să se zidească
zidurile Ierusalimului.
|
20.
|
Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci
vor pune pe altarul Tău viţei.
|
ARTĂ CULINARĂ – REȚETE PENTRU POSTUL
SFINTELOR PAȘTI – ZIUA 10 – 28 Februarie
A. PLĂCINTE , GUSTĂRI
Fasole
pe pâine
De preferat o fasole care fierbe repede şi o poţi face ca o
pastă.
Schimbaţi mai multe ape la ea şi va fi cu mult mai bine pentru digestie. În urma fierberii înlăturaţi toată zeama.
Cu ajutorul mixerului, faceţi o pastă adăugaţi puţin ulei, zeamă de lămâie, sare şi ceapă roşie tocată mărunt.
Consumaţi această pastă de fasole pe felii de pâine proaspătă şi cu câteva rondele de ceapă roşie pe deasupra.
Schimbaţi mai multe ape la ea şi va fi cu mult mai bine pentru digestie. În urma fierberii înlăturaţi toată zeama.
Cu ajutorul mixerului, faceţi o pastă adăugaţi puţin ulei, zeamă de lămâie, sare şi ceapă roşie tocată mărunt.
Consumaţi această pastă de fasole pe felii de pâine proaspătă şi cu câteva rondele de ceapă roşie pe deasupra.
B. SALATE
Salată de
varză albă
*
500 g varză,
*
1/4 pahar oţet,
*
1/2 lingură zahăr,
*
o lingură ulei,
*
sare,
*
zahăr,
*
2-3 buc. morcovi,
*
frunze de pătrunjel sau ţelină.
Se curaţă varza şi se spală, se scoate cotorul, apoi se
taie subţire. Se sărează uşor şi se freacă între palme să se înmoaie.
Se stoarce zeama, apoi varza se aşază în salatieră, se toarnă oţet amestecat cu puţin zahăr şi se lasă totul să stea timp de 30-40 minute.
În salata de varză se pot adauga 2-3 morcovi raşi, frunze de pătrunjel sau ţelină tăiate mărunt şi o lingură de ulei.
Salata se poate prepara şi în felul următor:
Varza tocată se pune într-o cratiţă, se adaugă sare şi oţet şi amestecând mereu se ţine la foc până scade şi se înmoaie.
După aceea se lasă să se răcească şi se adaugă puţin zahăr şi ulei.
Se stoarce zeama, apoi varza se aşază în salatieră, se toarnă oţet amestecat cu puţin zahăr şi se lasă totul să stea timp de 30-40 minute.
În salata de varză se pot adauga 2-3 morcovi raşi, frunze de pătrunjel sau ţelină tăiate mărunt şi o lingură de ulei.
Salata se poate prepara şi în felul următor:
Varza tocată se pune într-o cratiţă, se adaugă sare şi oţet şi amestecând mereu se ţine la foc până scade şi se înmoaie.
După aceea se lasă să se răcească şi se adaugă puţin zahăr şi ulei.
C. SOSURI
Nu
este nevoie să pregătim separat nici un sos pentru meniul de azi.
D. BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Supă de chimen
• zarzavat obişnuit pentru supă
• 1 lingură chimen
• 1 lingură făină
• 5 linguri ulei
• Crutoane
Se pune la fiert zarzavatul împreună cu chimenul.
Când zarzavaturile sunt fierte, se prăjeşte făina în ulei, se stinge cu 2 ceşti de zeamă din supă strecurată şi se adaugă în oala cu supă.
Se potriveşte de sare, se adaugă crutoanele şi verdeaţa.
• zarzavat obişnuit pentru supă
• 1 lingură chimen
• 1 lingură făină
• 5 linguri ulei
• Crutoane
Se pune la fiert zarzavatul împreună cu chimenul.
Când zarzavaturile sunt fierte, se prăjeşte făina în ulei, se stinge cu 2 ceşti de zeamă din supă strecurată şi se adaugă în oala cu supă.
Se potriveşte de sare, se adaugă crutoanele şi verdeaţa.
E. MÂNCĂRURI
· 1 kg ciuperci potrivite
· 1 ceapă roşie
· tofu tăiat
bucăţele (opţional)
· sare,
· Piper
· pătrunjel,
· mărar,
· usturoi
Se toacă ceapa şi codiţele ciupercilor şi se pun în
tigaie, în puţin ulei. Când se înmoaie şi scade zeama ciupercilor se adaugă
restul, în afară de pătrunjel.
Se umplu pălărioarele ciupercilor şi se dau la cuptor în jur de 40 de minute, la foc potrivit.
Se umplu pălărioarele ciupercilor şi se dau la cuptor în jur de 40 de minute, la foc potrivit.
F. DULCIURI
Prăjitură
de post
·
4
smochine
·
50 g nuci
·
30 g
stafide
·
60 g pesmet
·
600 g mere
·
100 g
margarină
·
Un vârf
de cuţit de piper
·
Sare
·
Zeama de
la 1 lămâie
·
1 lingură
ulei de măsline
·
400 g
lasagna
1. Fierbe lasagna în apă sărată, după indicaţiile producătorului. Apoi separă fiecare strat, ca să nu se lipească.
2. Taie smochinele în bucăţi mici, macină nuca nu foarte mărunt şi înmoaie stafidele în apă călduţă. Spală merele, scoate-le cotorul şi taie-le cubuleţe.
3. Topeşte margarina într-o cratiţă, adaugă merele, nucile, smochinele şi stafidele şi căleşte-le pe toate. Dacă este necesar, adaugă şi puţină apă şi mai lasă-le pe foc încă cinci minute. Condimentează amestecul cu sare, piper şi zeama de lămâie.
4. Unge o tavă cu ulei de măsline. Pune o foaie de lasagna, apoi o parte din amestecul cu fructe, iar lasagna, iar fructe, până când termini ingredientele. Dar ai grijă ca ultimul strat să fie cu amestec de fructe. Pune lasagna la cuptorul încins la 200°C, aproximativ 30 de minute.
1. Fierbe lasagna în apă sărată, după indicaţiile producătorului. Apoi separă fiecare strat, ca să nu se lipească.
2. Taie smochinele în bucăţi mici, macină nuca nu foarte mărunt şi înmoaie stafidele în apă călduţă. Spală merele, scoate-le cotorul şi taie-le cubuleţe.
3. Topeşte margarina într-o cratiţă, adaugă merele, nucile, smochinele şi stafidele şi căleşte-le pe toate. Dacă este necesar, adaugă şi puţină apă şi mai lasă-le pe foc încă cinci minute. Condimentează amestecul cu sare, piper şi zeama de lămâie.
4. Unge o tavă cu ulei de măsline. Pune o foaie de lasagna, apoi o parte din amestecul cu fructe, iar lasagna, iar fructe, până când termini ingredientele. Dar ai grijă ca ultimul strat să fie cu amestec de fructe. Pune lasagna la cuptorul încins la 200°C, aproximativ 30 de minute.
ISTORIE
PE ZILE 28 FEBRUARIE
Evenimente
·
202 I.Ch. – Are loc ceremonia de încoronare a
împăratului Gaozu (Liu Bang), începând astfel patru secole de domnie a
dinastiei Han in China. Liu Bang a domnit pana la data de 1 iunie
195 i.e.n.
·
870 – Al patrulea Conciliu de la Constantinopol se închide. Al patrulea
Conciliul de la Constantinopol a fost al optulea Sinod Ecumenic si a avut
loc la Constantinopol din 5 octombrie 869, la 28 februarie 870. Au
participat 102 de episcopi, trei legați papali, și patru patriarhi.
Conciliul s-a reunit în zece sesiuni din octombrie până în februarie 869 870 și
a emis 27 de canoane. A fost convocat de împăratul imparatul Vasile
I Macedoneanul și Papa Adrian al II-lea. Conciliul a reafirmat deciziile celui
de-al doilea Conciliu de la Niceea sustinand
sfintenia icoanelor și imaginilor sfinte și necesitatea
venerarii chipului Mantuitorului Iiisus Hristos in aceeasi
masura cu cinstirea data Evangheliei.
·
1246 – Se incheie asediul orasului Jaén a în timpul
Reconquistei spaniole.Asediul a inceput in 1245, de forțele
Regatului Castilia și Ordinul Santiago comandat de regele Ferdinand al III-
lea din Castilia și Marele Maestru al Ordinului de Santiago, Pelayo Pérez
Correa, împotriva apărarii Emiratului arab musulman de Granada
conduse de Mohammed am ibn Nasr. Lupta s-a incheiat cu victoria
castiliană orașul Jaén fiind predat de
arabi Regatului Castilia și Leon, după semnarea Tratatului de Jaén.
·
1667 – Colonia engleză Surinam din America de Sud
este invadata de trupele olandeze. Prin Tratatul anglo-olandez de
la Breda (semnat la 31 iulie 1667),teritoriul Surinamului este cedat
de Anglia,Olandei, în schimbul coloniei New Netherland si
insulelor Manhattan ( New York-ul de astăzi). Mai tarziu teritoriul a
fost cunoscut sub numele de Guyana Olandeză.
·
1821 - Congresul Sfintei Alianţe de la Laibach este informat
despre evenimentele din Ţara Românească.
·
1849: Se inaugurează Catedra de limba și
literatura română pe lângă Institutul de Studii Filosofice din Cernăuți.
·
1859: A apărut, la București, prima revistă
umoristică românească, Țânțarul, până la 15 august 1859, editată de C.A.Rosetti și N.T. Orășanu.
·
1880 - Primul trimis extraordinar şi plenipotenţiar al
Franţei şi-a prezentat scrisorile de acreditare.
·
1914 – Este proclamata Republica
Autonomă a Epirului de Nord, o entitate statala efemera, fondata de
grecii care trăiau în sudul Albaniei, care a fost desfiintata in data de
17 mai 1914. Regiunea, cunoscută sub numele de Epirul de Nord, a fost ocupată
de către armata greaca în timpul Primului razboi balcanic
(1912-1913).Protocolul de la Florenta a atribuit aceasta regiune statului
albanez nou înființat, dar această decizie a fost respinsă de către grecii
bastinasi.
·
1914: Personajul Charlot, interpretat
de Charlie Chaplin apare pentru
prima dată în Charlot și umbrela.
·
1919 – Proclamarea independentei Regatului
Afganistan. După al treilea razboi anglo-afgan, Anglia infranta a semnat Tratatul
de la Rawalpindi recunoscand independenta Afganistanului. Regele Amanullah
Khan a declarat Afganistanul stat suveran și pe deplin independent.
·
1922 – Sfarsitul protectoratului britanic in
Egipt. Sub presiunea mişcarii
egiptene de independenţă, guvernul britanic a proclamat sfârşitul
protectoratului în Egipt. Coroana Britanica continua sa ocupe Canalul Suez
si sa detina pozitii importante in tara. Dupa abolirea protectoratului, sultanul Fouad I s-a proclamat rege al
Egiptului.Tratatul anglo-egiptean din 1936 confirmă independenţa Egiptului,
care acceptă staţionarea de trupe britanice pe teritoriul său.
·
1933 - A fost aprobat "Regulamentul apărării pasive
contra atacurilor aeriene". Ziua apărării civile.
·
1933 – Conducerea nazista suprima libertatile
si drepturile democratice in Germania. Incendierea
Reichstagului (27 februarie 1933) a oferit un pretext excelent lui
Hitler, pentru a începe dictatura. Incepand cu această zi ,detenţia fără
judecată este permisă. Opozantii regimului si in special comunistii sunt
internaţi în lagăre de concentrare, iar Partidul Comunist este
interzis. Antisemitismul ca politică a regimului nazist este doar
la început şi se va intensifica în următorii ani.
·
1935 – Omul de știință Wallace Carothers inventează nailonul.
·
1944:
Premiera comediei "Iata femeia pe care o iubesc" de Camil Petrescu, montată la Teatrul Național din București.
·
1945: Primul ministru, generalul Nicolae
Rădescu, și-a prezentat demisia după două luni de guvernare sub presiunea Armatei Roșii.
·
1947. „Masacrul 228”: Reprimarea violentă a
demonstraţiilor din Taiwan, ceea ce a condus la moartea estimată a 30.000 de
civili. „Incidentul 228”, cum îl numeşte Komintang-ul (Partidul
Naţionalist Chinez) sau „Masacrul 228” cum îl numesc taiwanezii, este unul
dintre cele mai tragice evenimente din istoria postbelică a Taiwanului, conform
studiului de pe siteul dedicat memoriei revoltelor reprimate în 1947 şi a
represiunilor ulterioare (228.org.tw), reprezentând de asemenea vreme de 40 de
ani cel mai mare tabu politic pe insula ce îşi reclamă încă independenţa
formală de Republica Populară Chineză. „Mişcarea pentru Pace şi Justitie
a Masacrului 228”, fondată în 1987, a fost prima organizaţie care a încercat să
expună public detaliile controversate ale evenimentelor din 1947, printre
succesele obţinute fiind: realizarea unui muzeu memorial şi al unui monument
dedicat memoriei victimelor, desemnarea zilei de 28 februarie drept sărbătoare
naţională (Ziua Memorială a Păcii), scuzele oficiale ale guvernului taiwanez
(primul preşedinte taiwanez care a vorbit public despre subiect a fost Lee
Teng-hui în 1995), precum şi acordarea de despăgubiri pentru pierderile şi
rănile suferite în timpul masacrului. Această masivă mobilizare a
societăţii civile în descoperirea şi exprimarea adevărului istoric a culminat
cu mitingul din 2004, atunci când circa 2 milioane de taiwanezi (statisticile
avansează cifre cuprinse între 1.9 şi 2.3 de milioane) s-au prins de mâini
pentru a forma un impresionant lanţ uman de 500 de kilometri, pe insula Taiwan
- una din cele două insule principale ce formează statul taiwanez denumit
oficial Republica China - care măsoară 394 km lungime şi 144 km lăţime (în
partea sa cea mai lată), conform datelor disponibile pe globalsecurity.org, şi
are o populaţie de circa 23 de milioane de locuitori. Revoltele care au
dus la pierderea a zeci de mii de vieţi omeneşti din rândul civililor a început
în oraşul Taipei, în timpul regimului autoritar al Komintang-ului. China
continentală se afla atunci în plin război civil şi Komintang-ul a devenit din
1949 - ca urmare a înfrângerii suferite pe continent în faţa comuniştilor
chinezi - unicul partid din Taiwan, puterea sa slăbind abia după
reformele iniţiate în anii ’80, rămânând cu toate acestea principalul partid
politic. Pentru înţelegerea contextului ce a determinat izbucnirea
revoltelor împotriva regimului, trebuie să menţionăm că Taiwanul fusese
administrat de Japonia vreme de 50 de ani (1895-1945), perioadă în care
economia insulei se dezvoltase, ducând la îmbunătăţirea nivelului de trai şi la
o largă răspândire a limbii japoneze. Taiwanul trece după cel de-al Doilea
Război Mondial în administrarea Republicii China, ziua de 24 octombrie 1945
fiind proclamată de noul Guvernator-General al insulei, Chen Yi, drept „Ziua
Retrocedării”. Instaurarea noului guvern a fost urmată de menţinerea
monopolului de stat instituit anterior de japonezi asupra producţiei locale de
tutun, zahăr, camfor, ceai, hârtie, produse chimice şi petroliere, ciment
precum şi a mineritului, confiscând de asemenea cele circa 500 de fabrici
deţinute de japonezi şi locuintele rezidenţilor japonezi pe insulele ce
formează Taiwanul. Komintang-ul, iniţial primit bine de taiwanezi, a
rechiziţionat la preţuri mici produse pentru a susţine războiul civil de pe
continent, ceea ce a condus la dezvoltarea pieţei negre, la inflaţie galopantă
şi restricţii alimentare, numai preţul orezului crescând cu 4000% într-un
interval mai mic de doi ani. În fine, reducerea drastică a autonomiei
locale (ce funcţionase în timpul stăpânirii japoneze) şi eforturile de
consolidare a unei puteri centralizate din partea Komintang-ului au dus la
nemulţumirea crescândă atât în rândul populaţiei cât şi a elitelor politice
taiwaneze. Incidentul ce a determinat izbucnirea revoltelor din 28
februarie 1947 s-a petrecut în Districtul Teipeiting, cu o zi inainte, atunci
când agenţii Biroului de Monopol asupra Tutunului au confiscat ţigările de
contrabandă deţinute de o văduvă, ameninţându-o şi lovind-o cu pistolul, moment
în care mai mulţi taiwanezi i-au inconjurat pe agenţii guvernamentali, unul
dintre cei din urmă descărcându-şi arma în mulţime şi declanşând astfel lanţul
de evenimente ce a condus la reprimarea violentă a demonstratiilor de mai mare
amploare reluate în ziua următoare. Civilii au obţinut controlul asupra
oraşului Taipei şi l-au menţinut vreme de câteva săptămâni, iar protestele din
afara capitalei taiwaneze au fost şi mai violente, ducând la lupte armate între
brigăzile înarmate de civili şi forţele guvernamentale, în timpul cărora au
fost ucişi aproximativ 200 de soldaţi naţionalişti (din trupele
guvernamentale). Pe 8 martie 1947, forţe armate aparţinând Republicii China au
pătruns pe insulă, instituind o sângeroasă represiune ce a dus la uciderea a 10
până la 30 de mii de taiwanezi (statisticile diferă), urmate de arestarea şi
executarea multora dintre capii revoltei. În urma evenimentelor din
1947, Guvernatorul General al Taiwanului, Chen Yi, a fost demis,
reîntorcându-se în China unde a ocupat pentru puţină vreme poziţia de
guvernator al provinciei chineze Zhejiang până ce, trădat de unul din
subordonaţii săi, a fost acuzat de instigare la rebeliune împotriva
Komintang-ului şi colaborare cu comuniştii chinezi - războiul civil nu se
terminase încă - , fiind ulterior executat. „Teroarea albă”, regim
represiv început după reprimarea în sânge a revoltei populare a continuat vreme
de decenii, până la sfârşitul lui 1987, perioadă în care a funcţionat
neîntrerupt legea marţială (19 mai 1949 - 15 iulie 1987), determinând
încarcerarea a peste 140000 de presupuşi opozanţi ai regimului şi executarea a
circa 3000 mii de oameni (atât din China continentală cât şi din Taiwan).
·
1953. Cercetătorii James D.
Watson şi Francis Crick anunţă informal faptul că au reuşit să
descopere structura chimică a ADN-ului, anunţul oficial fiind făcut câteva
luni mai târziu, la momentul publicării articolului în numărul din aprilie al revistei Nature (25
aprilie 1953).
·
1966 - S-a închis celebrul "Cavern Club" din
Liverpool, locul de debut al formaţiei The Beatles.
·
1970: Membrii echipajului navetei spațiale
americane Apollo 12, împreună cu soțiile, au întreprins o
vizită la București (28 feb - 2
mar.)
·
1974 - Sesiunea extraordinară a Adunării generale a
Academiei Române alege ca membri ai acesteia, între alţii, pe Elena Ceauşescu,
Miron Constantinescu şi Manea Mănescu.
·
1988 - Declaraţia guvernului român prin care renunţa la
clauza naţiunii celei mai favorizate în relaţiile cu SUA, anunţînd că "nu
doreşte în nici un fel menţinerea clauzei în condiţiile amendamentului
Jackson-Vanik" (care prevedea reexaminarea anuală).
·
1991 – Ia sfarsit oficial operatiunea militara
aliata occidentala ”Desert Storm” din Irak.
·
1993: A avut loc premiera spectacolului
"Richard al III-lea", la Teatrul
Odeon din București; sub semnătura regizorului Mihai
Măniuțiu, spectacol de referință în istoria teatrului românesc de după 1989.
·
1993: In Statele Unite, Biroul de
Alcool, Tutun, Arme de foc şi Explozivi (ATF) al F.B.I. a lansat un
asalt asupra fermei Davidienilor situate pe Muntele Carmel,
un imobil aflat la 14 kilometri nord-est din Waco, Texas. Asediul
de 51 de zile al FBI care a urmat, s-a încheiat atunci
când sectantii din complex au murit in flacarile care au ucis
76 de persoane, inclusiv 21 de copii şi pe liderul Davidienilor, David
Koresh.
·
1994 – Trupele NATO
intră în luptă pentru prima dată în istoria de 45 de ani a acestui pact
militar, doborând patru avioane ale sârbilor bosniaci, care violaseră o zonă
desemnată de ONU ca fiind sub embargo aerian. Patru
avioane ce violau zona de interdicţie a zborurilor din Bosnia-Herţegovina,
instituită de ONU, au fost doborîte de două avioane americane F-16. Este primul
atac militar al NATO, de la crearea sa, în 1949.
·
1997: Regele
Mihai a revenit din exil, fiind pentru prima dată după 1989 când sosirea suveranului este
acceptată de populație ca și de toate formațiunile politice; a reprimit
pașaport românesc. Regele Mihai I a încercat să revină în ţară la un
an după Revoluţie, însoţit de mai mulţi membri ai familiei regale. Pe 25
decembrie 1990, în baza unui paşaport diplomatic danez (autorităţile române de
atunci nu i-au recunoscut cetăţenia română), regele obţine o viză de 24 de ore
pentru a putea merge la Curtea de Argeş, unde voia să se reculeagă la
mormintele rudelor sale. Este oprit însă de un baraj al Poliţiei, dus
sub escortă la Aeroportul Otopeni şi forţat să părăsească România. Preşedinte
era Ion Iliescu, premier Petre Roman, ministru de Interne Doru Viorel Ursu.
Doi ani mai târziu, preşedintele Iliescu permite revenirea în ţară a Familiei
Regale, cu ocazia Sărbătorilor Pascale, atunci când un milion de bucureşteni au
ieşit pe străzi să îl aclame. Cetăţneia română îi este recunoscută în timpul
mandatului preşedintelui Emil Constantinescu, tot în acea perioadă redobândind
dreptul de proprietate asupra Castelul de la Săvârşin şi de folosinţă a
Palatului Elisabeta.
·
1997. Guvernul rus hotărăşte înmormantarea
rămăşitelor Ţarului Nicolae II şi ale familiei imperiale în cripta regală din
St. Petersburg
·
1999 - Au loc ciocniri violente la Drenica, în centrul
provinciei Kosovo, soldate cu moartea a 25 de albanezi (28.02-01.03.1999).
·
2002. Euro devine efectiv moneda unică
a 304 de milioane de europeni din 12 ţări, după dispariţia celorlalte monede
naţionale.
·
2004. Circa 2.8 milioane de taiwanezi au
format un lanţ uman de 500 de km, pentru a comemora „Masacrul 228” petrecut în
1947.
·
2013. Papa Benedict XVI renunţă la
Scaunul Papal, fiind primul papă ce abdică începând cu 1415.
Nașteri
·
1754 - S-a născut Gheorghe Şincai, istoric, filolog,
traducător, poet, reprezentant al Şcolii Ardelene. Spirit iluminist, a adus o
contribuţie fundamentală în acţiunea de răspîndire a culturii în mediul rural
din Transilvania şi a elaborat alături de Samuil Micu prima gramatică tiparită
a limbii române: "Elementa linguae daco-romanae sive valachicae"
(Viena, 1780) (m.02.11.1816).
·
1863 – S-a nascut Gheorghe Marinescu,
medic neurolog român, profesor la Facultatea de Medicină din București,
membru titular al Academiei Române, fondatorul Școlii Românești de Neurologie;
(d 15 mai 1938)
·
1901 – S-a nascut Linus Pauling,
chimist american, laureat al Premiului Nobel; (d. 1994). A fost profesor de
chimie la Institutul de Tehnologie din Pasadena (California) si s-a remarcat
prin ideile sale originale asupra naturii legăturilor chimice, structurii
moleculelor și aplicării mecanicii cuantice în chimie. Linus Pauling este
laureat al Premiului Nobel pentru chimie (1954) și al Premiului Nobel pentru
pace (1962).
·
1903 – S-a nascut regizorul american
de origine italiana Vincente Minnelli; (d. 25 iulie 1986). Vincente Minnelli a fost un regizor american, renumit
pentru regizarea unor musicaluri clasice cum ar fi Un american
la Paris. În plus a regizat unele dintre cele mai renumite spectacole
de musical ale timpului său. El a fost căsătorit cu Judy Garland din 1945
până în 1951; ei au fost părinții cunoscutei actrite Liza Minnelli.
·
1907 - S-a născut Grete Csaki-Copony, pictor. După 1962, s-a
stabilit la Berlin (m.04.12.1970).
·
1916 - S-a născut Vladimir Trebici, demograf şi sociolog,
membru al Academiei Române (m.13.02.1999).
·
1916 - S-a născut Svend Amunssen, violonist danez.
·
1922 - S–a născut pictorul şi graficianul Vasile Eugen
Crăciun. A studiat cu maeştrii Alexandru Ciucurencu, Octav Angheluţă şi
Corneliu Baba (m.18.04.2001)
·
1939 - S-a născut John Fahey, chitarist şi compozitor
american.
·
1940 - S-a născut Joe South, cântăreţ, chitarist şi
compozitor american.
·
1941 - S-a născut Marty Sanders, chitarist american (Jay
& The Americans).
·
1944 - S-a născut Barbara Acklin, cântăreaţă R&B
americană.
·
1952 - S-a născut Eddie Manion, saxofonist american
(Southside Johnny & Asbury Dukes)
·
1955 - S-a născut Randy Jackson, vocalist, chitarist şi
pianist american (Zebra).
·
1957 - S-a născut Cindy Wilson, vocalistă şi chitaristă
americană (B 52s).
·
1957 - S-a născut Philip Gould, baterist britanic (Level
42).
·
1957 - S-a născut actorul american John Turturro.
·
1967 - S-a născut Marcus Lillington, chitarist şi compozitor
britanic (Breathe).
Decese
·
628 – Khosrau al II-lea este executat la ordinul lui Kavadh II.
Kavadh II a fost fiul lui Khosrau al II-lea si a devenit
rege dupa asasinarea tatălui său. Khosrau al II-lea (Chosroes II în
sursele clasice , a fost ultimul mare rege al Imperiului Sasanid, domnind de la
590 la 628. El a fost ultimul rege al Persiei, cu o domnie lungă
înainte de cucerirea musulmană din Iran, care a început la cinci ani după
asasinarea sa. O mare parte a domniei sale a petrecut- o
în războaie cu Imperiul Bizantin și cu uzurpatorii tronului.
·
1525 – A fost executat Cuauhtémoc (n. cca. 1495),
regele aztec din Tenochitlan. A preluat puterea în 1520 ca succesor
al lui Cuitlahuac și a fost un văr al fostului împărat Montezuma al
II-lea, urcand pe tron când orasul era asediat de spaniolii condusi
de Cortes și devastat de o epidemie de variola, adusa in Lumea Noua de
invadatorii spanioli.
·
1785. Horea şi Cloşca,
conducătorii răscoalei ţărăneşti de la 1784, au fost executaţi prin tragere pe
roată. „Pe de o parte,
răsculaţii i-au torturat cumplit pe seniorii lor, atunci când aceştia au căzut
de vii în mâinile lor. Episoadele în care, de exemplu, aristocratele erau
violate în grup ori copiii nobililor erau ucişi cu cruzime nu pot fi negate de
nimeni. De asemenea, represiunea
împotriva răsculaţilor a atins paroxismul în Transilvania. Torturile la care au
fost supuşi cei bănuiţi că ar fi luat parte la răscoală au fost barbare. Însă un al patrulea punct comun este mai puţin
discutat. Ambele mişcări sociale au fost inspirate de masonerie. Dacă
implicarea lojilor masonice în declanşarea Revoluţiei franceze de la 1789 nu
este negată de nimeni, a trecut mult timp până când istoricii români au
acceptat să discute despre ipoteza implicării masoneriei în răscoala lui
Horea”. (Fragment din articolul 288 de ani de la executarea lui Horea şi
Cloşca).
·
1916: Henry James, scriitor american
(n. 1843). A fost un scriitor
extraordinar de productiv, Jcare a scris și publicat cărți semnificative
de călătorie, biografii, autobiografii, cărți de ficțiune și de critică de
artă, alături de romanel , nuvele și eseuri de critică literara. Eseul său
despre roman, The Art of Fiction, este una dintre acele strălucite scrieri care
indică puterea sa critică de analiză.
·
1925 - A murit Friedrich Ebert, primul preşedinte
social-democrat al Republicii de la Weimar (1919-1925) (n.04.02.1871).
·
1936 - A murit Charles Nicolle, medic şi bacteriolog
francez. A descoperit modul de transmitere a tifosului exantematic şi agentul
patogen al acestei boli. A obţinut Premiul Nobel pentru medicină în anul 1928
(n.21.09.1866).
·
1974 - A murit Bobby Bloom, cântăreţ american.
·
1980 - A murit Manfred Weissleder, propietarul celebrului
"Star Club" din Hamburg.
·
1985 - A murit Haralambie Mihăescu, lingvist şi filolog,
membru corespondent al Academiei Române (n.07.02.1907).
·
1986 – Primul ministru suedez, Olof Palme, este
împușcat pe la spate în timp ce se îndrepta spre casă, ieșind de la un
cinematograf impreuna cu sotia. Primul ministru suedez Olof Palme (n. 30 ianuarie
1927) se întorcea impreuna cu sotia acasă pe jos de la
cinematograf, fără gardă personală. În centrul Stockholmului, la ora
23:21 au fost atacați de către un asasin care l-a împușcat pe Palme din
spate de la mică distanță. Împușcătura i-a fost fatală lui Palme, iar soția a
fost rănită de o a doua împușcătură. Palme a fost transportat la un spital,
unde a fost declarat mort la ora 0:06 în ziua următoare. Soția a supraviețuit.
Criminalul a ramas necunoscut pana astazi.
·
2000 - A murit matematicianul Nicolae Victor Teodorescu,
membru al Academiei Române. Este considerat creatorul şcolii româneşti de
teoria ecuaţiilor cu derivate parţiale (n.05.07.1908).
·
2003 - A murit prozatorul şi teatrologul Romulus Diaconescu
(„De veghe pentru învingători”, „Trebuia să se nască Brâncuşi”) (n.02.10.1942).
Sărbători
·
În calendarul ortodox: +) Sf Cuv Ioan Casian și Gherman din
Dobrogea; Sf Cuv Vasile Mărturisitorul; Sf Sfințit Mc Proterie,
patriarhul Alexandriei
ARTE 28 Februarie
MUZICĂ
28 FEBRUARIE
Svend Amunssen, violonist danez
Svend Asmussen Quartet
John Fahey, chitarist şi compozitor american
John Fahey
Joe South, cântăreţ, chitarist şi compozitor american
Joe South –
Marty Sanders, chitarist american (Jay & The Americans)
Jay and the Americans:
The Rolling Stones -
Barbara Acklin, cântăreaţă R&B americană
Eddie Manion, saxofonist american (Southside Johnny & Asbury Jukes)
Southside Johnny & the Asbury Jukes - Full Concert - 12/30/78 - Capitol
Theatre (OFFICIAL):
Randy Jackson, vocalist, chitarist şi pianist american (Zebra)
Cindy Wilson, vocalistă şi chitaristă americană
Bobby Bloom, cântăreţ american
Philip Gould, baterist britanic (Level 42)
Phil Gould drums:
Compozitorul Mihnea Brumariu
Marcus Lillington, chitarist şi compozitor britanic (Breathe)
ÎNREGISTRĂRI NOI:
INSTRUMENTAL DE GRANDES EXITOS AÑOS 70s Selección de Cecil González
Mozart - Sonatas for Piano and Violin KV 301,304,376,378 (Century's recording : Haskil/Grumiaux)
Paul Weston Whispers in the Dark GMB
Best Love Songs 2018 New Songs Playlist The Best English Love Songs Colection HD
POEZIE
28 FEBRUARIE
Gheorghe Şincai, istoric, filolog, traducător, poet
Biografie
n. 28 febr. 1754, com. Raciu de Campie, jud. Mures - m. 2 nov. 1816, Sinea
(Slovacia).
Istoric, filolog, traducator si poet.
Fiul lui Ioan Sincai si al Anei (n. Grecu), apartinand micii nobilimi fagarasene.
Studii gimnaziale la Targu Mures, Cluj, Bistrita. Urmeaza teologia si filosofia la Institutul de Propaganda Fide din Roma (1774-1779), iar Facultatea juridica si Scoala normala „Sf. Ana" la Viena (1779-1780), unde isi desavarseste cercetarea istorica si formatia luminista.
Debuteaza editorial la 1780 cu Elementa linguae daco-romanae sive valachicae, elaborata impreuna cu SINCAI Micu. Prof. de poetica la Gimnaziul din Blaj din 1781, director al scolii „normaiesti" si al scolilor unite satesti din Transilvania (1782-1794), SINCAI se consacra propasirii invatamantului national, elaborand manuale fundamentale: Prima principia latinae grammatices; A.B.C. sau Alphavit, AB.C. sau Bucoavna, Catehismul cel Mare (1783); indreptare catre Aritmetica (1785). Atitudinea nonconformista si colaborarea la Supplex coalizeaza impotriva-i pe puternicii zilei, in frunte cu Ioan Bob. intemnitat si destituit din functie (1794), peregrineaza ani in sir, preocupat exclusiv de elaborarea si incheierea Hronicii. Dupa ce in 1804 compune in versuri latinesti Elegia Nobilis Transilvani, Georgii Sinkai de Eadem si colaboreaza la voi. omagial in cinstea palatinului Iosif cu un poem in lb. romana, S., numit corector la Tipografia craiasca din Buda, continua munca la Hronica, dar in 1811 cenzura ardeleana, socotind-o primejdioasa, o confisca. Caracter temerar, SINCAI apare, dupa Ion Budai-Deleanu, ca spiritul cel mai putin religios si cel mai deschis rationalismului si pragmatismului „Luminilor".
Prezidata de preocupari strict laice si profund implicata in viata natiunii, opera lui SINCAI este intru totul caracteristica pentru „luminile" romanesti cu cele doua registre: primul, politic, al doilea, subordonat lui, cultural, increzator in eficienta politica a culturii, SINCAI concepe un amplu program de luminare, in cadrul caruia largirea retelei scolilor satesti si editarea manualelor era secondata de vasta actiune de difuzare in mediul taranesc a cunostintelor stiintifice. Favorizata de fericita intalnire a ideilor luministe cu politica economico-culturala a Vienei in Transilvania, stradania sa in aceste directii se soldeaza, intre altele, cu editarea unor manuale, precum Prima principia latinae grammatices, A.B.C. sau Alpliavit, A.B.C. sau Bucoavna, Catehismul cel Mare (toate din 1783), indreptare catra Aritmetica (1785), si a unor carti de propaganda stiintifica - Povatuire catra economia de camp (1806), Istoria naturei sau afirei, invatatura fireasca spre surparea superstitiei norodului (editata in 1964) -, prima lucrata dupa un izvor maghiar, celelalte, dupa cartile lui I. H. Hellmuth. Neglijand, ca intregul secol, ideea de „originalitate" si nementionand „modelele", SINCAI procedeaza la remodelarea si nationalizarea textelor preluate, deschizand astfel o ampla perspectiva asupra cunostintelor sale in domeniile abordate, ca si asupra structurii sale mentale. De o importanta aparte, invatatura fireasca aduce sub raportul conceptiei filosofice reprezentari materialist-mecaniciste si deiste, dublate de un puternic rationalism. Ea pleaca de la premisa ca intelegerea legilor naturii „mantuie pe oameni de toate ratacirile lor". Ca atare, in cele 12 capitole se trece la expunerea „pricinilor firesti" ale fenomenelor, iar de aici, la combaterea superstitiilor.
Istoric, filolog, traducator si poet.
Fiul lui Ioan Sincai si al Anei (n. Grecu), apartinand micii nobilimi fagarasene.
Studii gimnaziale la Targu Mures, Cluj, Bistrita. Urmeaza teologia si filosofia la Institutul de Propaganda Fide din Roma (1774-1779), iar Facultatea juridica si Scoala normala „Sf. Ana" la Viena (1779-1780), unde isi desavarseste cercetarea istorica si formatia luminista.
Debuteaza editorial la 1780 cu Elementa linguae daco-romanae sive valachicae, elaborata impreuna cu SINCAI Micu. Prof. de poetica la Gimnaziul din Blaj din 1781, director al scolii „normaiesti" si al scolilor unite satesti din Transilvania (1782-1794), SINCAI se consacra propasirii invatamantului national, elaborand manuale fundamentale: Prima principia latinae grammatices; A.B.C. sau Alphavit, AB.C. sau Bucoavna, Catehismul cel Mare (1783); indreptare catre Aritmetica (1785). Atitudinea nonconformista si colaborarea la Supplex coalizeaza impotriva-i pe puternicii zilei, in frunte cu Ioan Bob. intemnitat si destituit din functie (1794), peregrineaza ani in sir, preocupat exclusiv de elaborarea si incheierea Hronicii. Dupa ce in 1804 compune in versuri latinesti Elegia Nobilis Transilvani, Georgii Sinkai de Eadem si colaboreaza la voi. omagial in cinstea palatinului Iosif cu un poem in lb. romana, S., numit corector la Tipografia craiasca din Buda, continua munca la Hronica, dar in 1811 cenzura ardeleana, socotind-o primejdioasa, o confisca. Caracter temerar, SINCAI apare, dupa Ion Budai-Deleanu, ca spiritul cel mai putin religios si cel mai deschis rationalismului si pragmatismului „Luminilor".
Prezidata de preocupari strict laice si profund implicata in viata natiunii, opera lui SINCAI este intru totul caracteristica pentru „luminile" romanesti cu cele doua registre: primul, politic, al doilea, subordonat lui, cultural, increzator in eficienta politica a culturii, SINCAI concepe un amplu program de luminare, in cadrul caruia largirea retelei scolilor satesti si editarea manualelor era secondata de vasta actiune de difuzare in mediul taranesc a cunostintelor stiintifice. Favorizata de fericita intalnire a ideilor luministe cu politica economico-culturala a Vienei in Transilvania, stradania sa in aceste directii se soldeaza, intre altele, cu editarea unor manuale, precum Prima principia latinae grammatices, A.B.C. sau Alpliavit, A.B.C. sau Bucoavna, Catehismul cel Mare (toate din 1783), indreptare catra Aritmetica (1785), si a unor carti de propaganda stiintifica - Povatuire catra economia de camp (1806), Istoria naturei sau afirei, invatatura fireasca spre surparea superstitiei norodului (editata in 1964) -, prima lucrata dupa un izvor maghiar, celelalte, dupa cartile lui I. H. Hellmuth. Neglijand, ca intregul secol, ideea de „originalitate" si nementionand „modelele", SINCAI procedeaza la remodelarea si nationalizarea textelor preluate, deschizand astfel o ampla perspectiva asupra cunostintelor sale in domeniile abordate, ca si asupra structurii sale mentale. De o importanta aparte, invatatura fireasca aduce sub raportul conceptiei filosofice reprezentari materialist-mecaniciste si deiste, dublate de un puternic rationalism. Ea pleaca de la premisa ca intelegerea legilor naturii „mantuie pe oameni de toate ratacirile lor". Ca atare, in cele 12 capitole se trece la expunerea „pricinilor firesti" ale fenomenelor, iar de aici, la combaterea superstitiilor.
Reprezentand un prim moment al confruntarii superstitiei si a ignorantei cu experienta, opera marcheaza una din cele mai inalte cote la care se inalta gandirea noastra luminista. Dar SINCAI s-a fixat in constiinta posteritatii in primul rand ca autor al Hronicii romanilor si a mai multor neamuri, tiparita intr-o prima editie completa in 1853. Opera monumentala, ea se intemeiaza pe un material informativ urias, cuprins in 26 caiete in manuscris. Cules cu metoda si discernamant critic, materialul este ordonat in vederea publicarii intr-un vast corpus de documente, primul la noi, intitulat Memoriile dacoromanilor, temelia propriu-zisa a Hronicii. Depasind experienta istoriografiei umaniste, dar plecand de la ea, SINCAI are in vedere un plan amplu si complet: istoria romanilor din spatiul intra si extracarpatic, corelata istoriei sud-est europene, incepand cu anul 86 pana in zilele sale. In ciuda formei analistice, de tip medieval, Hronica aduce un spirit militant, modern, inscriindu-se in perimetrul istoriografiei luministe. In nota acesteia, SINCAI trece la consideratii critice si polemice cu precadere la tezele politice ale zilei - romanitatea „pura" a romanilor, unitatea si continuitatea elementului romanesc pe pamantul Daciei nord si sud-dunarene, dar si la fapte de ordin social, precum rascoalele taranesti din 1437 si 1514, in masura sa releve fermitatea atitudinii sale antifeudale. Dar in cazul sau, conceptul de latinitate capatase prima lui expresie in prefata la Elementa, cea dintai gramatica tiparita a limbii romane. Scoasa la 1780 in colaborare cu Micu si reaparuta in 1805 doar sub numele lui S, (autorul ambelor prefete), ea preconizeaza, in scopuri politice, folosirea literelor stramosesti dupa un sistem ortografic etimologic, nelipsit de exagerari. Acestea vor fi eliminate insa partial in editia a Ii-a si, in prealabil, in Epistola deschisa catre Ioan Lipsky (1804). Desi, in domeniul filologiei, SINCAI nu aduce preocuparile bogate ale lui Micu sau Maior, el are totusi cea mai sigura inUiitie cu privire la calea de realizare a limbii literare. Aceasta - considera el in prefata la Catehism - ar urma sa fie constituita din „vorbele cele tocma romanesti", selectate „dupa cum pre unele locuri mai bine vorbesc romaneste decat pre altele". in planul literaturii, SINCAI realizeaza cateva poezii de circumstanta, cu o simpla valoare documentara (vezi versurile din Onomasticon, scos la 1804 in cinstea palatinului Iosif, si Adplausus, preamarind personalitatea episcopului Samuil Vulcan. Mult mai importanta este insa Elegia Nobilis Transilvani, Georgii Sinkai de Eadem, tiparita in Orodias, volum publicat de Ladislau Nagy in 1804. Scrisa in hexametri latini si insotita de note explicative, Elegia reprezinta un inestimabil document biografic. Desi marcata de preocupari diverse, viata lui SINCAI apare inchinata totusi unei singure carti - Hronica si, prin ea, unei singure cauze: aceea a neamului sau nedreptatit. Eroica si curata, ea se inscrie in cultura romana in randul marilor simboluri.
OPERA
Elementa linguae daco-romanae sive valachi-cae, in colab. cu SINCAI Micu, Viena, 1780 (ed. II, 1805; ed. III, 1980); Prima principia latinae grammatices, Blaj, 1783 (ed. II, 1785); A. B.C. sau Alphavit, m^i, 1783 (ed. II, 1788; ed. III, 1796); AB.C. sau Bucoavna, Sibiu, 1783; Catehismul cel Mare cu intrebari si raspunsuri, Blaj, 1783; indreptare catra Aritmetica, Blaj, 1785; Elegia Nobilis Transilvani, Georgii Sinkai de Eadem, in Orodias, Oradea Mare, 1804; Epistola Georgii Sinkai de Eadem ad Spectabilem et Clarissimum Virum loannem de Lipsky, Buda, 1804; Adplausus, Buda, 1806; Povatuire catra economia de camp, Buda, 1806; Hronica romanilor si a mai multor neamuri, I-III, ed. ingrijita de Aug. Treboniu Laurian, A. Panu, M. Kogalniceanu, Iasi, 1853-1854; Hronica romanilor si a mai multor neamuri, I-III, ed. ingrijita de Gr. Tocilescu, Bucuresti, 1886; Vocabularium pertinens ad tria regna Naturae (fragmente), in Dacoromania, V, 1927-1928; invatatura fireasca spre surparea superstitiei norodului, studiu introductiv si ed. critica de D. Ghise si P. Teodor, Bucuresti, 1964; Opere, I-IV, ed. ingrijita si studiu asupra lb. de F. Fugariu, pref. de M. Neagoe, Bucuresti, 1967-1973; Cronica romanilor, I-III, ed. ingrijita de F. Fugariu, pref., tabel cronologic si note de M. Neagoe, Bucuresti, 1978; Elementa linguae daco-romanae sive valachicae (Facsimil dupa ed. 1780 si 1805), ed., studiu introductiv, trad. textelor si note de M. Zdrenghea, Cluj-Napoca, 1980.
REFERINTE CRITICE
N. Iorga, Istoria XVIII, II; Ov. Densusianu, Literatura romana moderna, I; N. Iorga, Ist. Ut. rom., III; /. L. R., II; M. Tomus, Gheorghe Sincai, 1965; L. Blaga, Gandirea romaneasca in Transilvania in secolul al XVIII-lea, 1966; G. Ivascu, Istoria; I. Per-vain, Studii de literatura romana, 1971; D. Popovici, Studii, I; D. Ghise si P. Teodor, Fragmentarium iluminist, 1972; I. Lungu, Scoala ardeleana, 1978; SINCAI Duicu, Pe urmele lui Gheorghe Sincai, 1983; P. Teodor, Interferente iluministe europene, 1984; SidoniaPuiu, in Noesis, nr. 12, 1986; I. Lungu, Scoala ardeleana (ed. II), 1995.
TEATRU/FILM
28 FEBRUARIE
Camil
Petrescu (n.22 aprilie 1894 — d. 14 mai 1957) a fost un romancier, dramaturg,
doctor în filozofie, nuvelist și poet. El pune capăt romanului tradițional și
rămîne în literatura noastră în special ca inițiator al romanului modern.
S-a născut la București, la 22 aprilie 1894. Este fiul lui Camil
și al Anei Cheler. A rămas orfan de ambii părinți și a fost crescut la o doica
din mahalaua Moșilor. După gimnaziu, continuă studiile la Colegiul "Sfîntul
Sava" și la Liceul "Gheorghe
Lazăr" din București. Rezultatele
bune la învățătură îl transformă în bursier intern, iar din 1913 urmează
cursurile Facultății de Filozofie și Litere de la Universitatea București. Își
ia cu brio licența, cu calificativul "magna cum
laude", în fața unei comisii prezidată de
profesorul de filosofie P.P. Negulescu . Devine mai apoi profesor de liceu la
Timișoara. Își ia doctoratul în filosofie cu o teză despre teatru,
intitulată "Modalitatea estetică a teatrului". A publicat un studiu în lucrarea "Istoria
filosofiei", coordonată de N. Bagdasar, legat
de un cîmp nou, fenomenologia în opera lui Husserl.
Debutează în revista Facla (1914), cu articolul Femeile și fetele de azi, sub pseudonimul Raul D.
Între 1916 - 1918 participă ca ofițer la primul război mondial,
iar experiența trăită acum se regăsește în romanul "Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război" (1930). În 1916, e mobilizat și pleacă pe front, unde e rănit.
După un stagiu într-un spital militar, ajunge iarăși în prima linie, dar cade
prizonier la unguri. În timpul unui bombardament german își pierde auzul la o
ureche, iar infirmitatea îl va marca întreaga viață, după cum își notează în
Jurnal: "Surzenia m-a epuizat, m-a intoxicat, m-a neurastenizat.
Trebuie să fac eforturi ucigătoare pentru lucruri pe care cei normali le fac
firesc. Sunt exclus de la toate posibilitățile vieții. Ca să merg pe stradă
trebuie să cheltuiesc un capital de energie și de atenție cu care alții pot
ceti un volum. Aici unde totul se aranjează “în șoaptă” eu rămîn vecinic absent". Ambianța războiului va intra, de asemenea, în roman. În 1918 va
fi eliberat din lagărul german, revenind la București.
Încă din anul 1920 participă la ședințele cenaclului Sburătorul
condus de Eugen Lovinescu, iar în revista omonimă publică primele poezii.
Furtunosul gazetar de stînga, N. D. Cocea e modelul său spiritual. Acesta va fi
prototipul viitorului său erou Gelu Ruscanu din drama Jocul ielelor și a
eroului său, Ladima, din romanul Patul lui Procust.
Debutul editorial se petrece cu un volum de Versuri.
Idee. Ciclul morții în 1923. În 1933 publică cel
mai valoros roman al său și unul dintre romanele importante ale Modernismului
european, "Patul lui Procust".
În 1939 este numit directorul Teatrului Național din București,
unde va rezista doar 10 luni, iar din 1947 este ales membru al Academiei
Române.
Moare la 14 mai 1957, la București. Astfel, masivul roman social
închinat lui Nicolae Bălcescu "Un om între oameni" rămâne neterminat. Ion Negoițescu îi va caracteriza sec
romanul, drept "o întreprindere jalnică". Motivul este simplu, Camil Petrescu a îmbrățișat principiile
realismului socialist și a devenit unul dintre cîntăreții noului regim
comunist. A adus contribuții novatoare în poezie, în tehnica romanului și a
teatrului românesc.
Camil Petrescu, personalitate multilaterală, s-a manifestat
creator în cele mai variate direcții ale culturii. Cu vădite și temeinice
aplicații spre filosofie, formația spirituală a scriitorului și-a pus amprenta
asupra creației sale literare.
În
regia Mihai Măniuțiu
"Richard al III-lea"
Biografie Mihai
Măniuțiu
Mihai Măniuțiu (n. 30 octombrie 1954, Cluj) este un regizor, scenarist și scriitor român. Regizor de teatru și profesor onorific al Departamentului
de Teatru al Universității
“Babeș-Bolyai” din Cluj,
Mihai Măniuțiu a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L.
Caragiale” din București în 1978 (clasa Cătălina Buzoianu).
De
atunci lucrează în teatre importante din România și din străinătate (Marea
Britanie, Belgia), creațiile sale primind în numeroase rânduri premii naționale
pentru: Cea Mai Bună Regie, Originalitate și Cel Mai Bun Spectacol al anului.
A
realizat peste cincizeci de spectacole, multe dintre ele premiate, printre
care: Oedip salvat de Radu Stanca, Cu
ușile închise de Jean-Paul Sartre, Afară
în fața ușii de Wolfgang Borchert, Antigona de Sofocle, Lecția de Eugen Ionesco, Săptămâna luminată de Mihail Săulescu,
Caligula de Albert Camus,
Richard al III-lea (nominalizat pentru cel mai bun spectacol în turneu în Marea
Britanie în 1994), Richard II de W. Shakespeare, Exact în același timp de Gellu Naum, Experimentul Iov, după Cartea lui
Iov, Tragica istorie a doctorului Faust, după Christopher Marlowe,
Alcesta de Euripide, 16 lecții
despre dezastrele amorului carnal după Cântarea cântărilor, un spectacol de
Mihai Măniuțiu, Bacantele de Euripide, Electra după Eschil și Euripide.
Spectacolele
sale au fost în turnee naționale și internaționale în Marea Britanie, Belgia,
Franța, Canada, Egipt, Austria, Ungaria, Finlanda, Iugoslavia și Brazilia.
Ca
scriitor, a publicat șase volume de povestiri, Un zeu aproape muritor,
(Dacia, Cluj, 1982), Istorii pe care n-am să le scriu,(Alfa,
București, 1998), Scene intime. Scene de masă, (Univers
enciclopedic, București, 2001), Omphalos, (Idea, Cluj, 2001), Autoportret
cu himere, (Alfa, București, 2001), Spune Scardanelli, (Idea,
Cluj, 2001), o carte de aforisme, Exorcisme, (Apostrof, Cluj,
1996), un studiu pe tema puterii în opera lui Shakespeare, Cercul de
aur, (Meridiane, București, 1985) și două lucrări de teorie teatrală: Redescoperirea
actorului, (Meridiane, București, 1985) și Act și mimare,
(Eminescu, București, 1989).
Creației
teatrale a lui Mihai Măniuțiu i-au fost consacrate două albume
monografice: The Thrilogy of the Double (Unitext, București,
1997) și MĂNIUȚIU, Imagini de spectacol de Cipriana
Petre-Mateescu, (Idea, Cluj, 2002).
Puricele în ureche cu Virgil Ogășanu, Dem Rădulescu 🎭 Teatru Radiofonic Subtitrat
Justitia si a spus cuvantul - Anatole France 1955
SFATURI UTILE 28 Februarie
Mâine este Ziua Mărțișorului!
Un şnur
alb-roşu transformă la 1 martie micile daruri oferite copiilor, femeilor, iar
în unele zone şi bărbaţilor, în mărţişor, conferindu-le un sens simbolic.
Poetul
George Coşbuc, într-un studiu dedicat mărţişorului, afirma că “scopul purtării
lui este să-ţi apropii soarele, purtându-i cu tine chipul. Printr-asta te faci
prieten cu soarele, ţi-l faci binevoitor să-ţi dea ce-i stă în putere, mai
întâi frumuseţe ca a lui, apoi veselie şi sănătate, cinste, iubire şi curăţie
de suflet…Ţăranii pun copiilor mărţişoare ca să fie curaţi ca argintul şi să
nu-i scuture frigurile, iar fetele zic că-l poartă ca să nu le ardă soarele şi
cine nu le poartă are să se ofilească”.
Obiceiul,
a cărui origine este plasată când în antichitatea romană, când, potrivit
arheologilor, chiar cu 8.000 de ani în urmă, este răspândit în ţara noastră, în
Bulgaria, în Macedonia, în Albania.
Miturile
întemeietoare ale acestei celebrări a primăverii diferă şi ele de la o zonă la
alta, toate având însă în comun ideea de renaştere a naturii, de fericire, de
noroc.
Într-unul
dintre ele, cu poezie de basm, Soarele a coborât pe pământ, luând chipul une
fete frumoase. Un zmeu a furat-o şi a închis-o în palatul lui. Tristeţea a
cuprins tot pământul, de la copiii care au uitat să se joace la păsările care
au încetat să zboare. Eliberarea ei de către un tânăr curajos a readus în lume
primăvara. Iar de sub zăpada topită de sângele tânărului rănit în luptă, au
răsărit ghioceii. Albul lor şi roşul sângelui s-ar regăsi, simbolic, în şnurul
cu care se leagă mărţişorul.
Documentar,
mărţişorul a fost atestat pentru prima oară într-o lucrare a boierului,
cărturarului şi omului de stat român Iordache Golescu, intitulată „Pilde,
povăţuri şi cuvinte adevărate şi poveşti”. Folcloristul Simion Florea Marian
presupune că în Moldova şi Bucovina mărţişorul era compus dintr-o monedă de aur
sau de argint, prinsă cu aţă alb-roşie, şi era purtat de copii în jurul
gâtului. Tinerele purtau şi ele mărţişor la gât în primele 12 zile ale lui
martie.
Purtat
în primele două săptămâni, toată luna martie, până sosirea cocorilor sau până
la Florii, mărţişorul, ca orice simbol, era menit după aceea să-şi joace în
continuare rolul de aducător de viaţă şi de noroc. El era “trecut” pomilor, era
legat de coarnele boilor, pentru a asigura fertilitatea, era aruncat în aer
pentru a asigura celei care îl purtase uşurinţa zborului, era atârnat la uşi
sau ferestre pentru a feri case de rele.
Potrivit
regretatului etnolog Irina Nicolau, “în vechime, pe data de 1 martie,
mărţişorul se dăruia înainte de răsăritul soarelui, copiilor şi tinerilor –
fete şi băieţi deopotrivă. Şnurul de mărţisor, alcătuit din două fire de lână
răsucite, colorate în alb şi roşu, sau în alb şi negru, reprezintă unitatea
contrariilor: vară-iarnă, căldură-frig, fertilitate-sterilitate,
lumină-întuneric. Şnurul era fie legat la mână, fie purtat în piept. El se
purta de la 1 martie până când se arătau semnele de biruinţă ale primăverii: se
aude cucul cântând, înfloresc cireşii, vin berzele sau rândunelele. Atunci,
marţişorul fie se lega de un trandafir sau de un pom înflorit, ca să ne aducă
noroc, fie era aruncat în direcţia de unde veneau păsările călătoare,
rostindu-se: «Ia-mi negretele şi dă-mi albetele»”.
Desigur,
unele legende sunt legate de Baba Dochia, care ar fi fost tors şnurul de
mărţişor în timp ce urca cu oile la munte.
Iar
Tudor Arghezi afirma în volumul “Cu bastonul prin Bucureşti”: “…La început,
atunci când va fi fost acest început, mărţişorul nu era mărţişor şi poate că
nici nu se chema aşa, dar fetele şi nevestele, care ţineau la nevinovăţia
obrazului încă înainte de acest început, au băgat de seamă că vântul de
primăvară le pătează pielea şi nu era nici un leac. Cărturăresele de pe
vremuri, după care au venit cărturarii, făcând «farmece» şi făcând şi de
dragoste, au învăţat fetele cu pistrui să-şi încingă grumazul cu un fir de
mătase răsucit. Firul a fost atât de bun încât toate cucoanele din mahala şi
centru ieşeau în martie cu firul la gât…”.
În
zilele noastre s-a adăugat o latură comercială momentului, dar şi dorinţa de
a-l folosi pentru celebrarea frumuseţii, a bucuriei.
Găsiți mărțișoare peste tot, de la cele mai ieftine până
la cele mai scumpe, după bugetul fiecăruia! Important este să marcați momentul
și să respectați tradiția!
Bărbați, aveți bunici, mame, surori,
soții, iubite, colege care vă așteaptă să le aduceți un mărțișor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu