14 AUGUST 2018
Bună ziua, prieteni!
Vă invit să consultați aceste materiale selecționate de mine.
Să începem cu muzică bună:
Mulțumesc!
Bună ziua, prieteni!
Vă invit să consultați aceste materiale selecționate de mine.
Să începem cu muzică bună:
La Vie En Rose! (Mantovani)(Lyrics+Song/Artist Info) Super Romantic 4K Music Video Album!
ISTORIE
PE ZILE 14 August
Evenimente
·
410: Alaric, rege vizigot, a ocupat Roma
care va fi jefuită timp de trei zile. Jefuirea Romei a
avut loc pe 24 august 410, în timpul domniei împăratului roman occidental,
Flavius Honorius. Roma a fost jefuită de trupele vizigote ale lui Alaric I,
însă aceasta nu mai era de mult capitala Imperiului Roman de Apus fiind mutată
la Milano și mai apoi la Ravenna. După acest eveniment, Roma nu își va mai
recupera vreo dată statutul de centru spiritual al Imperiului Roman. Prima dată
după 800 de ani, Roma a căzut în mâinile unei armate străine. Ultima dată Roma
a fost ocupată și jefuită de către galii lui Brennus în 387 î.Hr.
·
1040: Macbeth îl
ucide pe regele Scoției Duncan I în
Bătălia de la Elgin și se încoronează el însuși rege. Este
cunoscut ca subiect al tragediei lui William Shakespeare “Macbeth”
și din multele opere care s-au inspirat din ea.
·
1089: Imparatul Sfantului Imperiu Romano-German Henric al
IV-lea (11 noiembrie 1050 – d. 7 august 1106) se casatoreste cu Adelaida de
Kiev, fiica marelui voievod Vsevolod I al Kievului. Henric al IV-lea (n. 11
noiembrie 1050 – d. 7 august 1106) este cel de al treilea membru al dinastiei
de Sfinți Împărați Romani Salici. A fost Rege al Germaniei din 1054, Rege de
Burgundia din 1056, rege de Italia din 1080 și Împărat al Sfântului Imperiu
Roman din 1084 până la abdicarea sa forțată din 1105.
·
1433: Eduard devine rege al Portugaliei după
moartea tatălui său, regele Ioan I. Eduard (portugheză Duarte; 31 octombrie 1391 – 9 septembrie
1438) numit Filosoful sau Elocventul, a fost al 11-lea rege al Portugaliei și
al doilea Lord de Ceuta din 1433 până la moartea sa. A fost fiu al regelui Ioan
I al Portugaliei și a soției acestuia, Filipa de Lancaster, care era fiica lui
Ioan de Gaunt. A fost numit după străbunicul său, regele Eduard al III-lea al
Angliei.
·
1457: Este tiparita de catre
Johann Fust şi Peter Scheffer, Psaltirea din Mainz.
·
1816: Marea Britanie a anexat în mod
oficial arhipelagul Tristan da Cunha din Oceanul Atlantic.
·
1826: O comisie a Academiei verifică metoda
descrisă de Jerome Balard pentru obținerea unui nou element: bromul. Rezultatele se confirmă.
·
1871: Sarbatorirea a 400 de ani de la tarnosirea
manastirii Putna (amanata din 1869). Organizarea
a fost facuta de catre un comitet din care faceau parte M. Eminescu, A. D.
Xenopol, I. Slavici. Au participat peste 3000 de persoane venite din
toate provinciile romanesti; (14/26-15/27). Mănăstirea Putna
este un lăcaș monahal ortodox, unul din cele mai importante centre culturale,
religioase și artistice românești. A fost supranumită „Ierusalimul Neamului Românesc”
(Mihai Eminescu). Mănăstirea se află la 33 km nord-vest de orașul Rădăuți, în
județul Suceava, în nordul Moldovei. Mănăstirea a fost un important centru
cultural; aici s-au copiat manuscrise și au fost realizate miniaturi prețioase.
Lăcașul deține un bogat muzeu mănăstiresc, cu broderii, manuscrise, obiecte de
cult, icoane etc.
·
1893: Este eliberat primul permis de conducere din
lume. Seful politiei din Paris a prezentat „o referinta prin care se certifica abilitatea de a opera un
vehicul de transport cu un motor mecanic” unui sofer francez al
carui nume nu se mai cunoaste.
·
1893 - În capitala Franţei, Paris,
se emit primele plăcuţe de înmatriculare pentru automobile. Înmatricularea
maşinilor a venit foarte firesc în Paris pentru că şi căruţele aveau astfel de
elemente de identificare în Franţa încă din 1800. După capitala franceză,
în Germania au fost introduse plăcuţele de înmatriculare în 1896, iar Olanda a
fost prima ţară care să introducă un sistem naţional de înmatriculare în 1898,
care avea pur şi simplu un număr. În Statele Unite primele
plăcuţe au fost introduce în New York în 1901. La acea vreme plăcuţele nu erau
emise de vreo autoritate, ci fiecare motorist trebuia să şi le confecţioneze,
cu condiţia să nu se suprapună cu cele existente. Ulterior în statele
Virginia şi Massachusetts autorităţile locale au început să emită
plăcuţele de înmatriculare unice. Până în 1957 plăcuţele de înmatriculare
nu aveau dimensiuni similare, începând cu acel an producătorii
şi autorităţile hotărând să facă un format comun, Europa, America şi
Australia având fiecare dimensiunile sale acceptate la nivel continental.
·
1895: Este inaugurat podul peste Dunare de la Cernovoda,
constructia caruia a demarat la 13 septembrie 1890; cel mai lung pod din Europa
la acea vreme.
·
1900: Se incheie dupa 56 de zile, asediul
fortelor occidentale impotriva Pekinului, pentru inabusirea
“Rascoalei Boxerilor”. Răscoala
boxerilor sau Revolta boxerilor ori Rebeliunea boxerilor a fost o
mișcare xenofobă și anticreștină violentă, petrecută în China la sfârșitul
dinastiei Qing, între anii 1898 și 1900. A fost inițiată de Miliția Yìhétuán (Miliția
Unită pentru Dreptate), cunoscută în occident sub denumirea de „Boxerii„, și motivată de sentimente
proto-naționaliste și de rezistența palpabilă împotriva imperialismului vestic
și japonez și a creștinismului. Termenul de „boxer” se datorează faptului că
membrii Miliției Yìhétuánpracticau
boxul și exercițiile calistenice, crezând că aceste practici îi vor face
impenetrabili în fața gloanțelor. Marile puteri au intervenit și au înfrânt
forțele chineze. Ostilitățile s-au încheiat cu un protocol semnat în 1901 prin
care Chinei i se cerea să plătească daune unui număr de 11 state. Ulterior,
Marea Britanie și SUA au returnat o mare parte din reparațiile pe care le
primiseră.
·
1914: Mina de diamante The Big Hole de
la Kimberley, Africa de Sud se
închide. Din 1871, aici s-au excavat 22,5 milioane de tone de pământ și s-au
obținut 2722 kg de diamante.
·
1916: (14/27 august) România a declarat război
Austro-Ungariei, intrând în Primul Război Mondial, de partea Antantei.
Ambasadorul Edgar Mavrocordat depune la ora 21 la secretariatul Ministerului
Austro-Ungar de Externe declarația de război din partea Regatului Român. Armata
română înaintează pe trei direcții în Transilvania. La rândul lor Germania și
Turcia declară război României la 28 respectiv 30 august. Pe 31 august Bulgaria
atacă România fără declarație de război, care va fi făcută abia pe 1 septembrie
1916. Din punct de vedere militar, Campania anului 1916 a cuprins patru
operații militare de nivel strategic, fiecare dintre acestea incluzând un număr
de mari bătălii:
- Operația ofensivă în Transilvania;
- Operația de apărare pe frontul de sud (incluzând operația de nivel operativ-strategic de la Flămânda);
- Operația de apărare a trecătorilor din Munții Carpați;
- Operația de apărare a teritoriului Munteniei (incluzând operația de nivel operativ-strategic de apărare a Bucureștiului).
- Operația ofensivă în Transilvania;
- Operația de apărare pe frontul de sud (incluzând operația de nivel operativ-strategic de la Flămânda);
- Operația de apărare a trecătorilor din Munții Carpați;
- Operația de apărare a teritoriului Munteniei (incluzând operația de nivel operativ-strategic de apărare a Bucureștiului).
·
1920: Cehoslovacia si Iugoslavia creeaza Antanta
Mica (in curand acestora li se alatura si Romania).
·
1938: Printr-un decret-lege Romania a fost
reorganizata administrativ-teritorial infiintandu-se tinuturile
conduse de un rezident regal.
·
1941: Presedintele SUA, F.D. Roosevelt, si primul ministru al
Marii Britanii, W. Churchill, au semnat “Carta
Atlanticului”, document considerat ca fiind punctul de plecare in
crearea Natiunilor Unite. URSS adera la acest tratat la 24.09.1941.
·
1945: Imparatul Japoniei Hirohito a emis decretul pentru
capitularea neconditionata a tarii sale.
·
1945: Philippe Pétain,
șeful regimului
de la Vichy, este condamnat de un tribunal francez la
moarte prin împușcare.Charles de
Gaulle îi va comuta sentința la închisoare pe viață, datorită
vârstei înaintate și a meritelor din timpul Primului Război Mondial.
·
1946: In cadrul Conferintei de la Paris,
reprezentantul Ungariei a cerut cedarea catre Ungaria a unui teritoriu din
Transilvania, de cca 22.000 km2. Cererea a fost respinsa ca fiind nefondata.
·
1947: S-a
realizat împărțirea Indiei, prin
constituirea Pakistanului independent,
stat cu majoritate musulmană.
·
1974: Incepe a doua
invazie turcă a Ciprului. Intre 140.000 si 200.000 de
ciprioţii greci se refugiaza din calea armatei turce. Sunt masacrati 6.000
de ciprioti greci, 126 turci si sunt raportate 1.619 persoane dispărute.
·
1974: Grecia se retrage din organismele militare
ale NATO, rămânand membră a structurilor politice ale
acestei Alianţe.
·
1980: Conduși
de Lech Wałęsa,
muncitorii de la Șantierele Navale din Gdańsk au declanșat grevele
împotriva guvernului comunist, înființând sindicatul liber Solidaritatea.
·
1994:
Teroristul internațional Ilich Ramírez Sánchez,
cunoscut sub numele de Carlos Şacalul, este arestat în Sudan și extrădat în Franța, după ce a fost trădat de
gărzile sale de corp.
·
2003: O pană
de curent paralizează nord-estul Statelor Unite și
părți ale Canadei.
Aproximativ 50 de milioane de oameni nu au electricitate. Caderi
masive curent au provocat haos în estul Statelor Unite şi Canada, lovind
oraşe mari, cum ar fi New York şi Ottawa. Aceasta este considerata a
fi fi fost cea mai mare pana de curent din istoria Statelor Unite,ea
afectand mai mult de 50 de milioane de oameni. Semafoarele
s-au blocat, căile ferate subterane au fost evacuate şi sute de mii de
oameni au fost blocaţi în lifturi, în birouri şi apartamente. Zborurile
avioanelor în şase aeroporturi din zonele afectate au fost oprite pentru
mai multe ore. Mii de navetişti nu au putut să ajung acasă şi au petrecut
noaptea dormind pe străzi.
·
2013: In Egipt a fost declarata starea
de urgență, iar forțele de securitate ucid sute
de demonstranți sprijinitori ai fostului președintele
Mohamed Morsi. Dispersarea sangeroasa de catre
armata si politie a manifestantilor pro-Morsi la Cairo si violentele care s-au
propagat in toata tara au provocat moartea a 525 de persoane, dintre care
482 de civili. Morsi fusese răsturnat de la putere la 3
iulie 2013, de un consiliu format din ministrul apărării, Abdul Fatah al-Sisi,
Mohamed El Baradei, Marele Imam din Al Azhar Ahmed El-Tayeb, și Papa copt
Tawadros al II-lea.
·
2015: Ambasada SUA
din Havana, Cuba
se redeschide după 54 ani de rupere arelațiilor
dintre Cuba si Statele Unite.
Nașteri
·
1688: S-a născut Frederick-Wilhelm I, rege al Prusiei
(1713-1740); provine din dinastia Hohenzollern, cunoscut în istorie ca “regele
soldat”; (d. 31 mai 1740). Friedrich Wilhelm I rege al Prusiei și „Friedrich
Wilhelm II prinț de Brandenburg” (n. 14 august 1688 în Berlin – d. 31 mai 1740
în Potsdam) provine din dinastia Hohenzollern, cunoscut în istorie ca „regele
soldat”. Friedrich Wilhelm este fiul lui Frederic I rege al Prusiei și al
soției sale Sophie Charlotte de Hanovra, care până la moartea soțului ei
(Friedrich I) a preluat conducerea statului prusac între anii 1700-1740. Noul
rege Friedrich Wilhelm s-a concentrat mai mult pe consolidarea militară și
financiară a Prusiei. Astfel în timpul domniei sale Prusia devine o putere
militară, fiind cunoscut că în garda regimentului său au fost acceptați soldați
numai de la o anumită înălțime (1,88 m), în acest scop pentru corpul de
grenadieri recrutează soldați din toată Europa. Incă și azi poartă juriștii din
Prusia robele introduse de Friedrich Wilhelm.
A dus o politică economică cumpătată, neirosind banii pe un lux extravagant la curtea regală prusacă, obligând pe cei bogați să clădească case în Berlin. In timpul lui va funcționa Tabakskollegium (colegiu militar), fiind condus de Prințul Leopold de Anhalt-Dessau care se va ocupa și de educația militară a fiului regelui. La moartea lui, urmașul său, Frederic cel Mare, preia tronul, când Prusia avea o situație financiară stabilă și o armată bine organizată.
A dus o politică economică cumpătată, neirosind banii pe un lux extravagant la curtea regală prusacă, obligând pe cei bogați să clădească case în Berlin. In timpul lui va funcționa Tabakskollegium (colegiu militar), fiind condus de Prințul Leopold de Anhalt-Dessau care se va ocupa și de educația militară a fiului regelui. La moartea lui, urmașul său, Frederic cel Mare, preia tronul, când Prusia avea o situație financiară stabilă și o armată bine organizată.
·
1692: S-a născut Frederic Anton, Prinț de
Schwarzburg-Rudolstadt (d. 1744). Frederic
Anton de Schwarzburg-Rudolstadt (14 august 1692 – 1 septembrie 1744) a fost
Prinț suveran de Schwarzburg-Rudolstadt din 1718 până la moartea sa.
·
1714: S-a născut Claude Joseph Vernet, pictor francez (d.
1789). Claude-Joseph Vernet (n. 14 august 1714,
Avignon, Franța – d. 3 decembrie 1789, Paris, Franța) a fost un pictor francez.
Fiul său, Antoine Charles Horace Vernet, a fost de asemenea pictor. Născut în
Avignon, a studiat în Italia, la Bernardino Fergionni și a devenit unul dintre
cei mai de seamă pictori peisagiști ai timpului său. A devenit faimos prin
reprezentările artistice ale furtunilor pe mare, care i-au plăcut în special
împăratului rus Pavel I. În perioada 1754-1762, prin ordin al regelui Ludovic
al XV-lea, a creat o serie de picturi „Porturi
Franceze” (Paris, Luvru) care a precedat crearea unui număr de
schițe de viață. Pînzele sale mari erau achiziționate pentru a decora palatele
din întreaga Europă, fiind prezente acum în cele mai importante muzee europene.
Una dintre cele mai mari colecții este păstrată în Muzeul Ermitaj din Sankt
Petersburg. Urmașii lui Claude Joseph Vernet au fost de asemenea pictori. În
această privință sunt de menționat unul din fii săi, Carle Vernet, precum și
nepotul său, Horace Vernet.
·
1727: S-a născut Prințesa Louise-Élisabeth a Franței, primul
copil al regelui Ludovic al XV-lea al Franței (d. 1759). Marie Louise Élisabeth a Franței, Ducesă de Parma, Piacenza
și Guastalla (14 august 1727 – 6 decembrie 1759) a fost cel mai mare copil al
regelui Ludovic al XV-lea al Franței și a soției lui, Maria Leszczyńska, și
sora geamănă cea mare a Henriette-Anne. Ca fiică a regelui, ea era Fiică a
Franței. S-a căsătorit cu Filip, Duce de Parma, al patrulea fiu al regelui
Filip al V-lea al Spaniei devenind Ducesă de Parma.
·
1742: S-a născut Papa Pius al VII-lea (d. 1823). Pius al VII-lea , cu numele la naștere Barnaba Niccolò Maria
Luigi Chiaramonti (* 14 august 1742 în Cesena, Italia; † 20 august 1823 în
Roma) a fost un episcop al Romei și papă al Bisericii Universale, de la 14
martie 1800, până la moartea sa în 1823. Familia sa era nobilă, însă destul de
săracă. Ca și frații săi, a frecventat mai întâi Colegio dei Nobili din
Ravenna, dar, la cererea sa, a intrat, la vârsta de 14 ani, la 2 octombrie
1756, în Abația benedictină Santa
Maria del Monte de la Cesena, unde a fost admis novice, sub
conducerea lui dom Gregorio Caldarera. Papa Pius al VII-lea s-a refugiat cu
succes în anul 1808 prin coridorul secret al „Pasajului Borgo” dintre Vatican
și fortificația învecinată Castelul Sant’Angelo, pentru a scăpa cu viață la
asediul Vaticanului de către trupele lui Napoleon Bonaparte.
·
1756: S-a născut Olof Åhlström, compozitor suedez (d. 1835). Olof Åhlström (n. 14 august 1756, Vårdinge, d. 11 august
1835, Stockholm) a fost un compozitor suedez
·
1758: S-a nascut pictorul francez Antoine Charles Horace
Vernet, cunoscut sub numele de Carle Vernet; (d. 17 noiembrie 1835). Antoine
Charles Horace Vernet alias Carle Vernet (n. 14 august 1758 – d. 17 noiembrie
1835) a fost un pictor francez, cel mai mic copil al lui Claude Joseph Vernet
și tatăl lui Horace Vernet. Născut în Bordeaux, a fost un elev al tatălui
său și a lui Nicolas-Bernard Lépicié.[2] După ce, în anul 1782 a obținut bursa
Prix de Rome, tatăl său a trebuit să îl cheme de la Roma înapoi în Franța
pentru a-l împiedica să devină călugăr. Sora sa, Carle, a fost executată cu
ghilotina în timpul revoluției franceze, lucru ce l-a determinat să renunțe la
artă. După ce a început din nou să picteze, în timpul Directoratului francez
(1795–1799), stilul său s-a schimbat radical. A început să deseneze la detalii
de minut bătălii și campanii pentru a-l glorifica pe Napoleon I. Desenele lui,
precum „Bătălia de la Marengo”, înfățișând campania italiană a lui Napoleon, au
câștigat prețuirea împăratului, fiind premiat cu Legiunea de onoare pentru
opera „Dimineața de la Austerlitz”.
De asemenea, Ludovic al XVIII-lea al Franței l-a premiat cu Ordinul Sfântul
Mihail. A decedat la Paris.
·
1777: S-a nascut fizicianul şi chimistul danez Hans Christian
Ørsted (d. 09 martie 1851). Este cunoscut pentru descoperirea relației dintre
electricitate si magnetism, cunoscută ca electromagnetism. Hans Christian
Ørsted (n. 14 august 1777, d. 9 martie 1851) a fost un fizician și chimist
danez, care a influențat filosofia post-kantiană și progresul științei în
secolul al XIX-lea. Este cunoscut pentru descoperirea relației dintre
electricitate și magnetism cunoscută ca electromagnetism.
·
1818: François d'Orléans, prinț de Joinville, fiul
cel mic al regelui Ludovic-Filip al
Franței (d. 1900)
·
1867: S-a născut prozatorul şi dramaturgul John Galsworthy
(John Sinjohn), laureat al Premiului Nobel pentru Literatură: “Forsyte Saga”, “O comedie modernă”,
“Tabachera de argint” (d. 31 ianuarie 1933). John Galsworthy
(n. 14 august 1867 – d. 31 ianuarie 1933) a fost un prozator englez, laureat al
Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 1932. Motivația Juriului Nobel
„pentru remarcabila sa artă narativă care își găsește forma cea mai înaltă de expresie în Saga familiei Forsyte”
„pentru remarcabila sa artă narativă care își găsește forma cea mai înaltă de expresie în Saga familiei Forsyte”
·
1871: Împăratul Guangxu al
Chinei (d. 1908). Împăratul erei Guangxu (împăratul Kuang-Hsu; 14 august 1871 –
14 noiembrie 1908), născut Aisin-Gioro Zaitian (Aisin-Gioro Tsai-tien; Manchu:
Aisin-Gioro Dzai-Tiyan), a fost al unsprezecelea împărat al dinastiei Qing, și
al nouălea împărat Qing ce a domnit peste China propriu-zisă. A domnit între
1875 și 1908, dar de facto el a condus sub influența Împărătesei văduve Cixi,
domnind în nume propriu doar între anii 1889-1898. El a inițiat „Reforma celor o sută de zile„, dar
a fost brusc oprit, când Cixi a lansat o lovitură de stat în 1898, după care a
fost pus sub arest la domiciliu până la moartea sa. Numele lui de domnie
înseamnă „succesiune glorioasă”. Împărăteasa văduvă Cixi (Tse Hsi, sau
Tz’u-hsi, n. 29 noiembrie 1835, Peking – d. 15 noiembrie 1908) a fost una
dintre concubinele împăratului Xianfeng, dinastia Qing, și a fost cea mai
influentă personalitate de la sfârșitul Chinei imperiale. Cixi a rămas în
istorie ca și o persoană crudă, ambițioasă și brutală. Fără îndoială a fost
foarte iscusită în lupta pentru putere și lipsită de scrupule când era vorba de
propriile interese. Totodată a dat dovadă de mult curaj prin intervenția ei pe
lângă împăratul aflat pe patul de moarte pentru impunerea fiului lor comun ca
urmaș la tron, sub regența ei și a soției împăratului, dejucând intrigile
celorlați nobili mandchurieni și ale eunucilor.
·
1875: Mstislav Dobujinski, pictor
rus (d. 1957). Mstislav Valerianovici Dobujinski (n. 14 august (2 august,
stil vechi) 1875 la Novgorod, d. 20 noiembrie 1957 la New York, Statele Unite
ale Americii) a fost un pictor rus de origine lituaniană.
·
1876: S-a nascut Aleksandar
Obrenovic, regele Serbiei; (d. 1903). A
domnit din 1889 până la data de 11 iunie 1903, cand fost asasinat
de gruparea teroristă panslavista „Mana Neagra”, care i-a reproșat o
politica provestică.
·
1876: Sibilla Aleramo,
scriitoare italiană (d. 1960). Rina
Faccio, cunoscută sub pseudonimul Sibilla Aleramo, (n. 14 august 1876 – d. 13
ianuarie 1960) a fost prozatoare și poetă italiană și activistă a mișcării
feministe.
·
1896 - S-a născut poetul român N. Burlănescu-Alin
(m.20.09.1913).
·
1921 - S-a născut Giorgio Strehler, unul dintre cei mai
compleţi oameni de teatru ai secolului XX. După ce montează în Elveţia (în
timpul războiului) şi în Italia pentru mai multe companii, fondează la Milano
împreună cu Paolo Grassi, Piccolo Teatro (1941), inaugurat cu „Azilul de
noapte” de Gorki. A semnat afişele a circa 200 de spectacole, unele reluate în
decursul anilor. Printre ultimele spectacole se numără „Elvira o la passione
teatrale”(1987) şi „Faust fragmente” (1991) unde avea rolul titular. În 1968
fondează Teatro Azione, unde realizează „Cântecul călugăriţei lusitane” de P.
Weiss - anticipînd teatrul sărac - şi „Sfânta Ioana a abatoarelor” de Brecht
(m.25.12.1997).
·
1945: S-a nascut Steve Martin, actor american; ocupă locul 6
în topul 100 al celor mai buni actori de comedie.
·
1946 - S-a născut Virgil Andriescu, filolog şi publicist
(m.27.02.1980).
·
1947: S-a nascut Danielle Steel,
scriitoare americancă numită în “Guinnes Book” cea mai citită romancieră din
lume.
·
1949 - S-a născut Morten Olsen, antrenor danez de fotbal al
echipei “Ajax Amsterdam”.
·
1959 - S-a născut baschetbalistul american Ervin “Magic”
Jhonson.
Decese
·
582: A murit imparatul Flavius Tiberius Constantius
Augustus; (n.540) cunoscut sub numele de Tiberiu al
II-lea Constantin. A fost împărat bizantin între anii 578 si 582
si fiul adoptiv al imparatului Iustin al II-lea.
A preluat controlul imperiului după anul 547, când Iustin
devenise incapabil să conducă statul devenind efectiv împărat la moartea
lui Iustin în 578. A făcut pace cu vizigoții din Spania și i-a
învins pe berberi în Africa. Cand slavii au început să migreze spre
Balcani in 579, Tiberiu cu armata lui era în Orient unde se lupta cu
perșii, si nu a putut stăvili invazia slavă. Tiberiu a murit otrăvit, iar
fiul său adoptive, Mauriciu a devenit împărat.
·
644: A decedat Omar ibn al-Hatab, al doilea
calif al arabilor (din anul 634), unul dintre apropiatii
profetului Mahomed (n.592), întemeietorul islamismului. Umar ibn Al- Ḫattāb, ‘Umar fiul lui Al-
Ḫattāb, (579- 644), a fost unul dintre cei mai puternici și influenți califi
musulmani din istorie și s-a numărat printre apropiatii profetului
islamic Muḥammad. L-a succedat
pe Abu Bakr (632- 634), în calitatea de calif, fiind al doilea dintre cei patru
Califi Bine – Călăuziți sau Ortodocși. Este cunoscut pentru natura sa dreaptă și pioasă, care i-a adus titlul
de Al- Farūq, (‘cel care distinge între bine și rău‘). Sub conducerea sa, califatul Bine-Călăuzit
s-a extins într-un ritm fără precedent, stăpânind întregul Imperiu Sasanid și
mai mult de două treimi din Imperiul Bizantin. Atacurile sale împotriva Imperiului Persan Sasanid au dus la cucerire
Persiei în mai puțin de doi ani. Potrivit
tradiției evreiești, ‘Umar a fost cel care a ridicat interdicția pusă de
creștini pentru evrei și le-a permis acestora să intre în Ierusalim.
·
1040: Duncan I al Scoției (n. 1001). Mac
Bethad mac Findlaích (anglicizat ca Macbeth și poreclit Rí Deircc, „Regele
Roșu, decedat l-a 15 august 1057) a fost Rege al Scoțienilor (cunoscut și ca
Rege al Albei, iar mai înainte ca Rege al Morayului și Rege al Fortriului) din
1040, când l-a ucis pe regele Scoției Duncan I în Bătălia de la Elgin,
până la moartea sa. Este cunoscut ca subiect al tragediei lui William
Shakespeare “Macbeth” și din multele opere care s-au inspirat din
ea.
·
1575: A murit Diego Hurtado de
Mendoza, diplomat, istoric si scriitor spaniol; (n.1503).
·
1951: A încetat din viaţă magnatul presei americane,
jurnalistul William Randolph Hearst; (n. 29 aprilie 1863).
·
1956 - A murit scriitorul german Bertold Brecht, unul dintre
cei mai importanţi dramaturgi şi teoreticieni ai teatrului din secolul XX.
Gînditor marxist, Brecht a exercitat o influenţă considerabilă atît ca poet,
cît şi ca editor de proză scurtă didactică. În anul 1949, pune bazele companiei
de teatru "Berliner Ensemble" ("Opera de trei parale",
"Sfînta Johanna a abatoarelor", "Omul cel bun din Sechuan")
(n.10.02.1898).
·
1958 - A încetat din viaţă savantul francez Frederic
Joliot-Curie, laureat al Premiului Nobel pentru chimie în anul 1935, împreună
cu soţia sa, Irene Joliot-Curie (n. 19 martie 1900).
·
1959: A murit Nicolae Dărăscu, pictor si acuarelist roman,
influenţat de curentele impresionist şi neoimpresionist ; (n.18.02.1883,
Giurgiu).
·
1970: A murit Vano Muradeli, compozitor gruzin,
autorul imnului Uniunii internationale a studentilor.
·
1972 - A murit scriitorul francez Jules Romains (pseudonimul
lui Louis Farigoule) (“Oameni de bună-voinţă” - 27 de volume, “Dr. Knock sau
triumful medicinei”, “Dictatorul”) (n.26.08.1885).
·
1984: A murit Vasile Lovinescu, critic literar, dramaturg şi
filosof esoteric român, elev al filosofului francez René Guénon; (n. 17
decembrie 1905).
·
1994 - A murit Elias Canetti, romancier şi dramaturg bulgar,
laureat al Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 1981 (n.25.07.1905).
·
1996: A murit celebrul dirijor de origine română Sergiu
Celibidache, membru de onoare al Academiei Române; (n. 28 iunie 1912, Roman,
jud.Neamt).
·
2004: A decedat Czeslaw Milosz, poet si romancier polonez,
laureat al Premiului Nobel pentru literatură pe anul 1980; (n.30.06.1911).
·
2007 - A încetat din viaţă compozitorul şi profesorul
de muzică Tudor Jarda (n. 11 februarie 1922)
·
2011 - A încetat din viaţă actorul Shammi
Kapoor, a debutat la Bollywood în 1953 şi a devenit o vedetă a filmului indian după
ce a jucat în pelicula de succes "Junglee" în 1961 (n. 21 octombrie
1931)
Sărbători
- În calendarul ortodox: Înainte prăznuirea
Adormirii Maicii Domnului; Sf Proroc Miheia
- În calendarul romano-catolic: Maximilian Kolbe, preot
- Pakistan: Ziua
Independenței
- Paraguay: Ziua steagului
RELIGIE
ORTODOXĂ 14 august
Înainte – prăznuirea Adormirii
Maicii Domnului; Sf Proroc Miheia
Biserica
cinstește pe 14 august 2014, Înainteprăznuirea Adormirii
Maicii Domnului.
Pentru pregătirea sufletească a credincioşilor toate sărbătorile împărăteşti sunt precedate de un timp de pregătire, de anticipare sau introducere, numit pre-serbare, înainte-serbare sau înainte-prăznuire. Ele au, de asemenea, şi o perioadă de continuare sau prelungire a serbării, numită după-serbare sau după-prăznuire. Prin aceste perioade de pregătire şi de prelungire, sărbătorile mari sunt ca soarele care, înainte de a răsări el însuşi, îşi trimite razele, iar după ce apune, lumina lui stăruie încă pe culmi. Ziua cea dintâi a înainte-serbării se numeşte începutul sărbătoririi, iar ziua ultimă a după-serbării se numeşte odovania, adică sfârşitul, dezlegarea sau încheierea sărbătorii. Din 14 august 2014, începe pre-serbarea pentru sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului (15 august).
În această zi dinaintea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului se oficiază, în cadrul Privegherii, Rânduiala Prohodului Adormirii Maicii Domnului. Prohodul Maicii Domnului a fost alcătuit de Manuel din Corint la începutul secolului al XVI-lea, după modelul Prohodului Mântuitorului, care se cânta în Vinerea Mare. Generalizată mai ales în bisericile ruseşti, a pătruns şi în spaţiul românesc, prin traducerea făcută, în 1820, de Ion Pralea.
Pentru pregătirea sufletească a credincioşilor toate sărbătorile împărăteşti sunt precedate de un timp de pregătire, de anticipare sau introducere, numit pre-serbare, înainte-serbare sau înainte-prăznuire. Ele au, de asemenea, şi o perioadă de continuare sau prelungire a serbării, numită după-serbare sau după-prăznuire. Prin aceste perioade de pregătire şi de prelungire, sărbătorile mari sunt ca soarele care, înainte de a răsări el însuşi, îşi trimite razele, iar după ce apune, lumina lui stăruie încă pe culmi. Ziua cea dintâi a înainte-serbării se numeşte începutul sărbătoririi, iar ziua ultimă a după-serbării se numeşte odovania, adică sfârşitul, dezlegarea sau încheierea sărbătorii. Din 14 august 2014, începe pre-serbarea pentru sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului (15 august).
În această zi dinaintea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului se oficiază, în cadrul Privegherii, Rânduiala Prohodului Adormirii Maicii Domnului. Prohodul Maicii Domnului a fost alcătuit de Manuel din Corint la începutul secolului al XVI-lea, după modelul Prohodului Mântuitorului, care se cânta în Vinerea Mare. Generalizată mai ales în bisericile ruseşti, a pătruns şi în spaţiul românesc, prin traducerea făcută, în 1820, de Ion Pralea.
Slujba de priveghere și Prohodul Maicii
Domnului:
Sfântul
și slăvitul Prooroc Miheia (în unele traduceri Micah, sau Mica) este al șaselea
dintre cei doisprezece Profeți mici; a trăit spre sfârșitul secolului al
VIII-lea î.Hr., fiind contemporan cu proorocii Isaia, Amos și Osea și a scris
cartea din Vechiul Testament care îi poartă numele. Numele său înseamnă „Cel ce
este de la Dumnezeu”. Este cunoscut ca cel care a proorocit că Betleemul avea
să fie locul nașterii lui Mesia. Biserica Ortodoxă îl prăznuiește pe 5 ianuarie
și 14 august.
ARTĂ
CULINARĂ – REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI 14 August
A:
PLĂCINTE, GUSTĂRI
Drob
de năut cu legume şi orez
300 g năut fiert
200 g orez fiert
200 g ţelină tăiată mărunt
2 morcovi tăiaţi mărunt
100-150 g fasole verde fiartă
3 cartofi fierţi şi raşi
1 lingură oţet diluat în 100 ml apă
50 g stafide înmuiate în apă caldă
4 linguri pesmet
1 legătură pătrunjel verde taiat mărunt
3-4 linguri ulei
rozmarin, sare, piper
200 g orez fiert
200 g ţelină tăiată mărunt
2 morcovi tăiaţi mărunt
100-150 g fasole verde fiartă
3 cartofi fierţi şi raşi
1 lingură oţet diluat în 100 ml apă
50 g stafide înmuiate în apă caldă
4 linguri pesmet
1 legătură pătrunjel verde taiat mărunt
3-4 linguri ulei
rozmarin, sare, piper
Ţelina, morcovul şi fasolea verde
se călesc în 2 linguri de ulei, se adaugă oţetul diluat cu apă, rozmarinul şi
lăsăm pe foc să scadă până se evaporă oţetul şi rămâne fără lichid. Lăsăm să se
răcească.
Se pun într-un castron: orezul, năutul, cartofii, stafidele, 2 linguri pesmet, pătrunjelul şi amestecul de ţelină cu morcovi şi fasole verde.
Se amestecă şi se potriveşte de sare si piper.
Se unge un vas cu ulei, se tapetează cu pesmet şi se pune compoziţia rezultată.
Se dă la cuptor 30 minute.
Se pun într-un castron: orezul, năutul, cartofii, stafidele, 2 linguri pesmet, pătrunjelul şi amestecul de ţelină cu morcovi şi fasole verde.
Se amestecă şi se potriveşte de sare si piper.
Se unge un vas cu ulei, se tapetează cu pesmet şi se pune compoziţia rezultată.
Se dă la cuptor 30 minute.
B:
SALATE
Salată de varză roşie
· 1 varză roşie;
· Sare;
· Oţet;
· Ulei
Se
îndepărtează frunzele veştede şi se spală varza roşie.
Se dă
pe răzătoarea mare şi se sărează frecându-se bine în palme.
După ½
oră se stoarce şi se aşază în salatieră adăugând după gust oţet şi ulei.
Pentru
a înlătura neajunsul frecării cu sare (se pătează mâinile), varza rasă se
opăreşte cu apă clocotită, apoi se strecoară şi se adaugă oţetul şi uleiul după
gust.
C:
SOSURI
Sos de hrean
· 4 linguri hrean curăţar şi ras pe răzătoare;
· 2 linguri oţet diluat;
· 1 sfeclă coaptă rasă;
· Sare
Cantităţile
de mai sus se pun într-o farfurie adâncă şi se amestecă bine cu lingura.
La
servit se toarnă într-o ceaşcă de mărime potrivită.
Sfecla
se adaugă după gust.
D:
BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Supă
cremă de legume
- 3-4 morcovi medii
- 2 radacini de patrunjel
- 2 teline mici
- 6 cartofi potriviti
- crutoane
- 2-3 cepe
-1 legatura patrunjel
- sare, piper
- 1 ardei
- 3-4 linguri ulei
- 1/2 lamaie
Se spala si se taie legumele marunt. Se pun la fiert intr-o oala mare cu apa si piper pana se sfarama. Cand toate legumele sunt fierte, le scoatem si le mutam intr-un castron (exceptand ceapa pe care o dam afara de tot) unde le pasam pana obtinem o crema. Se adauga apoi zeama care ne-a ramas, dar cu masura astfel incat sa nu fie prea subtire. Iar daca ramane prea consistenta mai putem adauga apa. La sfarsit adaugam verdeata, sare si lamaie dupa gust. Se serveste cu crutoane.
- 2 radacini de patrunjel
- 2 teline mici
- 6 cartofi potriviti
- crutoane
- 2-3 cepe
-1 legatura patrunjel
- sare, piper
- 1 ardei
- 3-4 linguri ulei
- 1/2 lamaie
Se spala si se taie legumele marunt. Se pun la fiert intr-o oala mare cu apa si piper pana se sfarama. Cand toate legumele sunt fierte, le scoatem si le mutam intr-un castron (exceptand ceapa pe care o dam afara de tot) unde le pasam pana obtinem o crema. Se adauga apoi zeama care ne-a ramas, dar cu masura astfel incat sa nu fie prea subtire. Iar daca ramane prea consistenta mai putem adauga apa. La sfarsit adaugam verdeata, sare si lamaie dupa gust. Se serveste cu crutoane.
E: MÂNCĂRURI
Sarmale cu orez
· 1 ceaşcă orez;
· 1 morcov,
· 2 – 3 cepe;
· 5 – 6 linguri ulei;
· 1 legătură verdeaţă;
· 2 – 3 linguri bulion;
· Sare;
· Piper;
· 1 varză dulce sau acră
Ceapa
se înăbuşă puţin în uleiul fierbinte, se adaugă orezul, morcovul ras mare.
După
ce morcovul s-a înmuiat se adaugă 3 – 4 linguri apă clocotită, sare, piper, o
lingură bulion şi amestecând uşor cu lingura de lemn lăsăm să scadă apa.
Se ia
de pe foc şi se pune verdeaţa.
Varza
acră se desface în foi şi se desărează, apoi se îndepărtează cotoarele mari.
Varza
dulce se opăreşte şi se îndepărtează cotoarele.
Cu
compoziţia de mai sus se umplu foile.
Pe
fundul cratiţei se pune varză tăiată fideluţă.
Se
aşază sarmalele pe măsură ce sunt împletite.
Se
toarnă apoi apă clocotită, bulionul rămas, mărar tocat mărunt şi cimbru.
Varza
dulce poate fi acrită cu borş de putină sau cu bulion de roşii.
Se dă
la cuptor pentru a se rumeni frumos.
F:
DULCIURI
Cornuleţe cu vanilie
· 130 g margarină;
· 70 g zahăr pudră;
· 160 g făină
Din
ingredientele amestecate pe blatul mesei ca şi tăieţeii se modelează cornuleţe
mici.
Se
aşază în tavă şi se coc la cuptor la foc potrivit.
Când
sunt coapte, fierbinţi fiind, se pudrează cu amestec de zahăr pudră şi zahăr
vanilat.
Să
fiţi pregătiţi pentru Praznicul Adormirii Maicii Domnului, iar dacă aţi ţinut post
e bine să mergeţi la Biserică pentru a vă spovedi şi împărtăşi! Nu uitați,
mâine este zi de post cu dezlegare la pește!
Doamne
ajută!
ARTE
14 August
MUZICĂ
14 August
Ioan Chezan, muzician și dirijor român
Vano Muradeli, compozitor gruzin
Vano Muradeli
(1908-1970) : Symphony No. 1 (1938):
Sergiu
Celibidache
Tudor
Jarda
ÎNREGISTRĂRI NOI:
LAS MEJORES ORQUESTAS DE TODOS LOS TIEMPOS (Parte 1) Selección de Cecil González
Giovanni Marradi - Those Were The Days Collection .
La Virgen De La Macarena! (Arthur Fiedler) Beautiful 4K Music Video Album! H.D.
Vangelis Greatest Hits - The Very Best Of Vangelis - Vangelis Full Playlist 2018
POEZIE
14 August
Dumitru
Ichim
Biografie
ICHIM Dumitru, se naste la 14 aug. 1944, comuna
Darmanesti, judetul Bacau.
Poet, prozator si eseist.
Fiul lui Dumitru Ichim, cintaret bisericesc, si al Elenei (n. Camara).
Casatorit cu poeta Florica Batu. Seminarul teologic de la Manastirea Ncamtu (1959-l964); liceul teoretic, fara frecventa, la Moinesti; licentiat al Institutului Teologic din Bucuresti (1968). Tezade licenta e sustinuta cu prof. Petru Rezus; intre 1968 si 1970 urmeaza cursuri pentru doctorat, sectia teologie sistematica, la catedra de teologie dogmatica, sub indrumarea prof. Dumitru Staniloaie. Studiaza la Seabury- Western Theo-logical Seminary, Garrett Methodist Semina-ry, ambele din Evanston, Illinois, si la McCormik Presbiterian Seminary, Chicago, Illinois (1970-l972); continua studiile ca bursier al Consiliului Mondial al Bisericilor la Princeton Presbyterian Seminary, Princeton, New Jersey (1972-l973). indrumatorul tezei de doctorat, intitulata The Orthodox Liturgy and the World, e teologul american James McCord (1973). in 1974 este hirotonit preot al parohiei Sfintii Apostoli Petru si Pavel din Kitchener, Ontario (Canada).
In 1978 se transfera la parohia Sfin-tul loan Botezatorul din acelasi oras. Desfasoara o sustinuta si rodnica activitate in rindurile comunitatii romanesti din Kitchener, contribuind esential la infiintarea Centrului Cultural Romanesc si la zidirea unei noi biserici ortodoxe romane. incepind cu 1979, face parte din colegiul redactional al revista Cuvintul romanesc din Hamilton (Ontario).
Colaboreaza la Amfiteatru, Gazeta literara. Luceafarul. Studii teologice, Telegraful roman, Revista Scriitorilor Romani (Germania), Micromagazin, Drum, Solia (SUA). Luceafarul (Canada) etc. Editeaza revista literara Oqriieus (1988), buletinul parohial Radacini si col. Vestitorul roman canadian. Debut editorial cu volum de poezii De unde incepe omul (1970), urmat de Sub umbra Sfinxului (1975, in colab. cu Petru Rezus), Valea nisipului de aur (1977), Urmele (1977), Constantin Brancoveanu (1981), Melcul (1981), Vinerea Mare (1981), Agape (1982, in colab. cu Nicolae Novac si Florica Batu), Biserica si religie la romani (. in colab. cu Hoiia Stamatu), Dar in silaba Luminii plingeam orfan si greier, poeme tanka (1987) si Aparitiile Maicii Domnului la Mejdugorje (1989).
Volumul de debut. De unde incepe omul (1970), anunta un poet bintuit de nelinisti existentiale si de blagiene suspine launtrice, puse toate sub semnul luminii. Fiinta divizata intre pamint si cer („vis si lut" ar fi spus Arghezi") dobindeste identitatea in transcendent prin participare si vocatie la divin. indoiala carteziana e doar punct de plecare si prilej de a gindi o suprarealitate spirituala, ilustrata metaforic prin dumbrava puritatii paradisiace. Cautarea, tagada, intrebarile privesc regasirea de sine in vesnica esenta a omului ca templu (Sfant Duh).
Un trup fizic locuit de altul
(„Si sint doi care selupta;
Eu cu eu, mine cu mine")
si ambele revelate in trupul Cuvintului (mirele sau crinul cosmic). Taria pe care o jefuieste poetul e un dincolo al firii, nu al noptii imprejmuitoare. Iar vederea, contemplarea acestui tinut ascuns („ochiul de-aproape"), ontologic reprezinta bucuria comuniunii umane cu divinul „inainte de a fi". Exilul n-a alterat cu nimic aceasta viziune de aspiratii leandrice. Dimpotriva, tot ce-a scris Dumitru Ichim dupa 1975 sta sub semnul nostalgiei sacrului. Atit in cele doua volume de poeme haiku (Valea nisipului de aur, 1977; Urmele, 1977), cit si in poemele tanka (Dar in silaba Luminii plingeam orfan si greier, 1987). expresia transfigurind aceleasi gesturi ale ridicarii argheziene „spre bolti" nu mai reprezinta decit suportul verbal al unor iluminari interioare
Poet, prozator si eseist.
Fiul lui Dumitru Ichim, cintaret bisericesc, si al Elenei (n. Camara).
Casatorit cu poeta Florica Batu. Seminarul teologic de la Manastirea Ncamtu (1959-l964); liceul teoretic, fara frecventa, la Moinesti; licentiat al Institutului Teologic din Bucuresti (1968). Tezade licenta e sustinuta cu prof. Petru Rezus; intre 1968 si 1970 urmeaza cursuri pentru doctorat, sectia teologie sistematica, la catedra de teologie dogmatica, sub indrumarea prof. Dumitru Staniloaie. Studiaza la Seabury- Western Theo-logical Seminary, Garrett Methodist Semina-ry, ambele din Evanston, Illinois, si la McCormik Presbiterian Seminary, Chicago, Illinois (1970-l972); continua studiile ca bursier al Consiliului Mondial al Bisericilor la Princeton Presbyterian Seminary, Princeton, New Jersey (1972-l973). indrumatorul tezei de doctorat, intitulata The Orthodox Liturgy and the World, e teologul american James McCord (1973). in 1974 este hirotonit preot al parohiei Sfintii Apostoli Petru si Pavel din Kitchener, Ontario (Canada).
In 1978 se transfera la parohia Sfin-tul loan Botezatorul din acelasi oras. Desfasoara o sustinuta si rodnica activitate in rindurile comunitatii romanesti din Kitchener, contribuind esential la infiintarea Centrului Cultural Romanesc si la zidirea unei noi biserici ortodoxe romane. incepind cu 1979, face parte din colegiul redactional al revista Cuvintul romanesc din Hamilton (Ontario).
Colaboreaza la Amfiteatru, Gazeta literara. Luceafarul. Studii teologice, Telegraful roman, Revista Scriitorilor Romani (Germania), Micromagazin, Drum, Solia (SUA). Luceafarul (Canada) etc. Editeaza revista literara Oqriieus (1988), buletinul parohial Radacini si col. Vestitorul roman canadian. Debut editorial cu volum de poezii De unde incepe omul (1970), urmat de Sub umbra Sfinxului (1975, in colab. cu Petru Rezus), Valea nisipului de aur (1977), Urmele (1977), Constantin Brancoveanu (1981), Melcul (1981), Vinerea Mare (1981), Agape (1982, in colab. cu Nicolae Novac si Florica Batu), Biserica si religie la romani (. in colab. cu Hoiia Stamatu), Dar in silaba Luminii plingeam orfan si greier, poeme tanka (1987) si Aparitiile Maicii Domnului la Mejdugorje (1989).
Volumul de debut. De unde incepe omul (1970), anunta un poet bintuit de nelinisti existentiale si de blagiene suspine launtrice, puse toate sub semnul luminii. Fiinta divizata intre pamint si cer („vis si lut" ar fi spus Arghezi") dobindeste identitatea in transcendent prin participare si vocatie la divin. indoiala carteziana e doar punct de plecare si prilej de a gindi o suprarealitate spirituala, ilustrata metaforic prin dumbrava puritatii paradisiace. Cautarea, tagada, intrebarile privesc regasirea de sine in vesnica esenta a omului ca templu (Sfant Duh).
Un trup fizic locuit de altul
(„Si sint doi care selupta;
Eu cu eu, mine cu mine")
si ambele revelate in trupul Cuvintului (mirele sau crinul cosmic). Taria pe care o jefuieste poetul e un dincolo al firii, nu al noptii imprejmuitoare. Iar vederea, contemplarea acestui tinut ascuns („ochiul de-aproape"), ontologic reprezinta bucuria comuniunii umane cu divinul „inainte de a fi". Exilul n-a alterat cu nimic aceasta viziune de aspiratii leandrice. Dimpotriva, tot ce-a scris Dumitru Ichim dupa 1975 sta sub semnul nostalgiei sacrului. Atit in cele doua volume de poeme haiku (Valea nisipului de aur, 1977; Urmele, 1977), cit si in poemele tanka (Dar in silaba Luminii plingeam orfan si greier, 1987). expresia transfigurind aceleasi gesturi ale ridicarii argheziene „spre bolti" nu mai reprezinta decit suportul verbal al unor iluminari interioare
(„Pe cruce Isus.
Griul in pamint. Noi toti Oaspeti ai crucii" sau: „Abis dedesubt. Altul deasupra la fel. Ce rece-i frica Si cum ma soarbe in ea Ametitoarea punte"). |
Volumele urmatoare, epistolarul Sub umbra Sfinxului (1975), poemul istoric Constantin Brancovea-m (1981), scenele in versuri din Melcul (1981), prozele din Agape (1982) ori eseurile din Biserica si religie la romani (1985), sint meditatii pe tema lui „a fi" in eternitate si „a sta" concomitent intr-o lume reala a binelui si a frumosului. Bucuria trairii in zaristea Logosului este intotdeauna exprimata prin cuvinte cu valoare apoftegmatica.
OPERA:
De unde incepe omul, versuri. Bucuresti, 1970; Planeta Ichtys, Canada, 1974; Sub umbra Sfinxului. Epistolariu, proza, in colab. cu P. Rezus, Kitchener, 1975; Valea nisipului de aur, poeme haiku, Kitchener, 1977; Urmele, poeme haiku, Kitchener, 1977; Constantin Brancoveanu, poem istoric, Kitchener, 1981; Melcul. Sase scene in versuri, Kitchener, 1981; Vinerea Mare, proza, Kitchener, 1981; Agape, versuri si proza, in colab. cu N. Novac si Florica Batu, Kitchener, 1982; Biserica si religie la romani, eseuri, in colab. cu H. Stamatu, Hamil-ton, 1985; Dar in silaba Luminii plingeam orfan si greier, poeme tanka, Miinchen, 1987; Aparitiile Maicii Domnului la Mejdngorje, Kitchener, 1989. |
REFERINTE CRITICE:
V. Rebegea, in Amfiteatru, nr. 1, 1971; G. Muntean, in Revista de istorie si teorie literara, nr. 3, 1978: Dictionary of International Biography, Cambridge, 1986; Men of Acliivemcnt, Cambridge, 1986; Personalities of America, 1986. |
În locul străzii a venit oceanul la fereastră
A venit oceanul la fereastră
şi ce furtună a fost toată noaptea!
şi ce furtună a fost toată noaptea!
Dimineaţa
geamul care murise alături de mine
era acoperit
cu-o pânză de corabie albă.
geamul care murise alături de mine
era acoperit
cu-o pânză de corabie albă.
DIN AMINTIRILE MĂRII
Cât de mult ne-am jucat
de-a prinselea şi de-a prinsul...!
Pe malul mării
nu era nimeni
decât noi
şi necuprinsul.
Apoi
şi umbrele noastre
au învăţat de la noi
jocul
de-a prinselea şi de-a prinsul,
iar de la mare
cum să furi cerului
din zestrea-i albastră de zare
şi necuprinsul.
Eram ca primii oameni
din Grădină
şi totuşi uimiţi
că umbrele noastre
nu se mai joacă
de-a prinselea şi de-a prinsul.
În spatele nostru,
după perdeaua rubină,
descoperiseră jocul mai nou,
ce noi nu-l ştiam,
de-a copacul!
Şi nu era timp în vremea aceea,
ci doar un luceafăr
cosea veşnicia cu acul.
Cele două umbre
deveniseră una
semănând cu pomul dintâi.
Acum - inversat - el muşca,
până la mijloc, cu poftă
din noi ca din măr
întreg necuprinsul.
Cât de mult ne-am jucat
de-a prinselea şi de-a prinsul...!
Pe malul mării
nu era nimeni
decât noi
şi necuprinsul.
Apoi
şi umbrele noastre
au învăţat de la noi
jocul
de-a prinselea şi de-a prinsul,
iar de la mare
cum să furi cerului
din zestrea-i albastră de zare
şi necuprinsul.
Eram ca primii oameni
din Grădină
şi totuşi uimiţi
că umbrele noastre
nu se mai joacă
de-a prinselea şi de-a prinsul.
În spatele nostru,
după perdeaua rubină,
descoperiseră jocul mai nou,
ce noi nu-l ştiam,
de-a copacul!
Şi nu era timp în vremea aceea,
ci doar un luceafăr
cosea veşnicia cu acul.
Cele două umbre
deveniseră una
semănând cu pomul dintâi.
Acum - inversat - el muşca,
până la mijloc, cu poftă
din noi ca din măr
întreg necuprinsul.
CE-O FI VISÂND MAREA?
- Dacă marea e Somnul,
cum zici şi te cred
c-ai umblat prin mulţime de cărţi,
înseamnă
că e un somn albastru,
aşa cum la şcoală
îl desenam cu cerneală pe hărţi.
- ... şi dacă marea e Somnul,
şi unda pe val înnoptează
să-l culce în braţe de stea,
( era rândul meu
ca s-o întreb pe ea)
poţi oare să-mi spui,
albastrul ei ce visează?
Hoţoaica
priveşte de jur împrejur,
nu-i nimeni decât pescăruşii.
Şi noi.
Îmi spune să-nchid ochii
şi ce aud să cuprind.
...visul mării era atât de albastru
că am simţit
un fel de cântec sărat
din zarea mereu beduină,
cu hotarul pierdut
în ochiul închis spre ascult.
Buzele noastre nu ştiau de sărut,
dar despre visul mării
se întrebau mereu şi mereu.
Era vremea când nu se făcuse demult,
când gustasem din prima lumină
ca visul mării
sub unduirea serii...
Într-o scoică
se mai auzea Dumnezeu
cântând prin grădină,
că de dragul nostru
îi înfloriseră merii.
COPILUL
ORFAN ŞI
STINGĂTORUL DE LUMÂNĂRI
Printre făclii,
aprinse
pentru Fecioară și Prunc,
copilul
a strecurat în nisip
o narcisă.
STINGĂTORUL DE LUMÂNĂRI
Printre făclii,
aprinse
pentru Fecioară și Prunc,
copilul
a strecurat în nisip
o narcisă.
Stingătorul-de-Lumânări,
uitând să-și pună ochelarii,
se-ntunecă la chip,
și suflând de trei ori
deasupra narcisei
se duce.
uitând să-și pună ochelarii,
se-ntunecă la chip,
și suflând de trei ori
deasupra narcisei
se duce.
Copilul se uită după el,
apoi își face cruce
în fața icoanei,
din inimă de tisă,
și din ascunzișul hainei
mai scoate-o narcisă.
apoi își face cruce
în fața icoanei,
din inimă de tisă,
și din ascunzișul hainei
mai scoate-o narcisă.
Ca omul mare
sfătuiește pe Maică
oftându-și
când dorul,
când teama:
„Una - pentru tine,
una - pentru mama!
Și să ai grijă de ele
nu cumva să le afle
când se va-ntoarce din nou
Stingătorul”.
sfătuiește pe Maică
oftându-și
când dorul,
când teama:
„Una - pentru tine,
una - pentru mama!
Și să ai grijă de ele
nu cumva să le afle
când se va-ntoarce din nou
Stingătorul”.
DRUMUL APEI CU NUMELE IOV
Vorbeau acum
la fel ca-naintea căderii.
Cel Unul în fața celuilalt.
Vorbeau acum
la fel ca-naintea căderii.
Cel Unul în fața celuilalt.
Iov
îi servea spre ospăț
din rodul viței și al grâului.
îi servea spre ospăț
din rodul viței și al grâului.
Cel cu litera întoarsă
îndrăzni spre Cel Preaînalt:
„Nu-ți cer Livada, aleasa;
dă-mi moștenire pustiul,
așa
cum numai dunele
știu-l!”
Răspunsul:
„Dacă poți să-l faci
să te iubească,
să fie al tău,
până la moartea zării!”,
dar deșertul,
văzând o fetiță plângând,
a fugit cu tot nisipul lui
și a făcut-o să râdă
pe marginea mării.
„Dă-mi, cuvenita-mi noapte
departe de Tine, să mă desferic
din haos în haos, noian de-ntuneric,
așa cum Ți-am fost,
primul născut al nopții
și al puterii!”
„A ta să fie,
fără de soare,
precum înaintea căderii
în număr și solstiții,
de poți s-o iubești!”
Dar apărură îndrăgostiții
sub noapte,
și n-a mai fost întuneric
că toate pleiadele
treceau pe lângă ei înflorind
cu lumina în șoapte.
Iov continuă ospețirea
din rodul de viță, de grâu
și din tot
ce-i cântase grădina
de la mugur până-n procov.
Cu ispită
se-ntoarse cel rău:
„Știi ce? Ce-ar fi să îngădui lui Iov
să-mi fie slugă și ucenic?
Nu-i darul acesta aproape-un nimic?”
îndrăzni spre Cel Preaînalt:
„Nu-ți cer Livada, aleasa;
dă-mi moștenire pustiul,
așa
cum numai dunele
știu-l!”
Răspunsul:
„Dacă poți să-l faci
să te iubească,
să fie al tău,
până la moartea zării!”,
dar deșertul,
văzând o fetiță plângând,
a fugit cu tot nisipul lui
și a făcut-o să râdă
pe marginea mării.
„Dă-mi, cuvenita-mi noapte
departe de Tine, să mă desferic
din haos în haos, noian de-ntuneric,
așa cum Ți-am fost,
primul născut al nopții
și al puterii!”
„A ta să fie,
fără de soare,
precum înaintea căderii
în număr și solstiții,
de poți s-o iubești!”
Dar apărură îndrăgostiții
sub noapte,
și n-a mai fost întuneric
că toate pleiadele
treceau pe lângă ei înflorind
cu lumina în șoapte.
Iov continuă ospețirea
din rodul de viță, de grâu
și din tot
ce-i cântase grădina
de la mugur până-n procov.
Cu ispită
se-ntoarse cel rău:
„Știi ce? Ce-ar fi să îngădui lui Iov
să-mi fie slugă și ucenic?
Nu-i darul acesta aproape-un nimic?”
„Bine. Să fie-al tău!
Ah, nu cumva să uiți!
Va trebui să mergi cu el,
cum cere târgul,
pe scurtătura
drumului de apă
de la izvorul inimii
până la bobul din pleoapă,
așa cum v-am croit
când v-am luat măsura
mărimii de inel.”
Ah, nu cumva să uiți!
Va trebui să mergi cu el,
cum cere târgul,
pe scurtătura
drumului de apă
de la izvorul inimii
până la bobul din pleoapă,
așa cum v-am croit
când v-am luat măsura
mărimii de inel.”
A DOUA ÎNVIERE
La noi în sat bătrânii mai vorbesc
de-a doua Înviere.
Uluitoare-i prima, vorba nu-i cunoaște
lumina toată spre-ai cuprinde zborul,
când cu făclii în noapte
se face înconjorul
prin taina ne-nțelesului de Paște.
Dar e frumoasă
și-nvierea-a doua -
aceeași pască, dar altcum aroma,
când peste moarte
pecete și-a pus Spicul,
nu-i nimeni să vorbească despre moarte,
ci despre Toma,
cum doar zugravu-a moșmolit tipicul.
După o noapte lungă-n priveghere,
ne-ntoarcem iar după-amiază
cu ucenicii Lui în foișor...
Dar cum adică-a doua Înviere?
A înviat de două ori Hristos?
Zugravul tace până-a opta zi,
pe Toma cel necredincios
cu degetul în rană-a-l zugrăvi.
Ne place necredința și-am vrea așa să fie,
dar nu e,
punând penelul rana să I-o lipăie.
Imaginați-vă, ce om flămând
în loc din pâine să se-nfrupte,
rupându-o în două
ar încerca nepăsător precum un doftor
să o pipăie?
„Cât, Doamne, Te-am dorit!
Cuprinde-mă
și arde-mă de-i cu putință,
în învierea Ta ca să mă strâng,
să Te culeg.
Cu cât Te-mbrățișez mai mult,
mi-s brațele
tot mai setoase-n necredință.
Nu pot să cred, Te văd dar parcă-s orb,
nu-mi ești de-ajuns iubirii să Te sorb.
Nu cu un deget, ci-mbrățișarea plină!
Ai înviat și nu Te las fiindului părere.
Iubirea Ta o simt acum deplină!
Prin mine ești a doua Înviere -
hemoglobină cu hemoglobină!”
Zugravul n-a cetit
ce lui Ioan i s-a părut că nu ai spus,
când inima lui Toma - o singură suflare -
cu cea a lui Iisus
se contopise și slovă și dicteu.
Și ucenicul cel iubit
i-a răzuit lui Toma oftat amar și greu
și-atât a scris,
doar: „Domnul meu
și Dumnezeul meu!”
Și evanghelia a-nchis.
La noi în sat bătrânii mai vorbesc
de-a doua Înviere.
Uluitoare-i prima, vorba nu-i cunoaște
lumina toată spre-ai cuprinde zborul,
când cu făclii în noapte
se face înconjorul
prin taina ne-nțelesului de Paște.
Dar e frumoasă
și-nvierea-a doua -
aceeași pască, dar altcum aroma,
când peste moarte
pecete și-a pus Spicul,
nu-i nimeni să vorbească despre moarte,
ci despre Toma,
cum doar zugravu-a moșmolit tipicul.
După o noapte lungă-n priveghere,
ne-ntoarcem iar după-amiază
cu ucenicii Lui în foișor...
Dar cum adică-a doua Înviere?
A înviat de două ori Hristos?
Zugravul tace până-a opta zi,
pe Toma cel necredincios
cu degetul în rană-a-l zugrăvi.
Ne place necredința și-am vrea așa să fie,
dar nu e,
punând penelul rana să I-o lipăie.
Imaginați-vă, ce om flămând
în loc din pâine să se-nfrupte,
rupându-o în două
ar încerca nepăsător precum un doftor
să o pipăie?
„Cât, Doamne, Te-am dorit!
Cuprinde-mă
și arde-mă de-i cu putință,
în învierea Ta ca să mă strâng,
să Te culeg.
Cu cât Te-mbrățișez mai mult,
mi-s brațele
tot mai setoase-n necredință.
Nu pot să cred, Te văd dar parcă-s orb,
nu-mi ești de-ajuns iubirii să Te sorb.
Nu cu un deget, ci-mbrățișarea plină!
Ai înviat și nu Te las fiindului părere.
Iubirea Ta o simt acum deplină!
Prin mine ești a doua Înviere -
hemoglobină cu hemoglobină!”
Zugravul n-a cetit
ce lui Ioan i s-a părut că nu ai spus,
când inima lui Toma - o singură suflare -
cu cea a lui Iisus
se contopise și slovă și dicteu.
Și ucenicul cel iubit
i-a răzuit lui Toma oftat amar și greu
și-atât a scris,
doar: „Domnul meu
și Dumnezeul meu!”
Și evanghelia a-nchis.
CATAVASIE
Ca ochiul
mai înaltă e privirea.
Mai sfântă decât cerul,
cum?, oare nu-i țărâna
căreia-nainte de-a fi ochiul
i-a fost urzit cernutul?
Ca ochiul
mai înaltă e privirea.
Mai sfântă decât cerul,
cum?, oare nu-i țărâna
căreia-nainte de-a fi ochiul
i-a fost urzit cernutul?
Ca într-o sită
cu ce rămase din lumină,
Frământătorul
amestecând suflarea Lui cu dorul
înstrăvezea spre tâlcuri lutul.
cu ce rămase din lumină,
Frământătorul
amestecând suflarea Lui cu dorul
înstrăvezea spre tâlcuri lutul.
Făina
va folosi-o pentru colacul de la Cină,
iar din tărâțele argilei –
pe primul Său Pescar,
cu mâna Lui de meșter și olar
și chip și-asemănare-L
va cumpăni-n frământ.
va folosi-o pentru colacul de la Cină,
iar din tărâțele argilei –
pe primul Său Pescar,
cu mâna Lui de meșter și olar
și chip și-asemănare-L
va cumpăni-n frământ.
Ca-ntr-o oglindă
genunea renăscându-o din hău,
va fi vânat și prins din apa crucii
de însuși Fiul Său
cu mreaja de pământ.
genunea renăscându-o din hău,
va fi vânat și prins din apa crucii
de însuși Fiul Său
cu mreaja de pământ.
DAR DACĂ IERTĂRII VOI FI
PREA TÂRZIU?
Că ai trecut prin ușile-ncuiate
cu ivăr și clempușă și zăvor -
minune e, dar și asemănare
cum bobul trece prin încuietoare,
cu frică peste prag putreziciunii
de a fi totul și apoi nimic.
Și iarăși -
ca o semnătură-a lunii,
buchea de aur slovenind
ca-n stema-mpărătească-a unui spic.
PREA TÂRZIU?
Că ai trecut prin ușile-ncuiate
cu ivăr și clempușă și zăvor -
minune e, dar și asemănare
cum bobul trece prin încuietoare,
cu frică peste prag putreziciunii
de a fi totul și apoi nimic.
Și iarăși -
ca o semnătură-a lunii,
buchea de aur slovenind
ca-n stema-mpărătească-a unui spic.
Dar altă întrebare pe mine
mă caină
cu spini subțiri de urzică
că tot ce respir mi-este frică de frică;
și știu, dar dacă nu știu?,
dacă la Cina de Taină
iertării voi fi prea târziu
și ușile vor fi încuiate?
Cine-ar putea să-mi descuie
ușile?
Numai Tu ai fi în stare
să te ridici de la masă...
mă caină
cu spini subțiri de urzică
că tot ce respir mi-este frică de frică;
și știu, dar dacă nu știu?,
dacă la Cina de Taină
iertării voi fi prea târziu
și ușile vor fi încuiate?
Cine-ar putea să-mi descuie
ușile?
Numai Tu ai fi în stare
să te ridici de la masă...
...dar mâinile Tale
vor fi prinse în cuie.
Tâlharul
clipa-și va da-o de-a bușile
ca să-mi fure și să-mi apuce
locul meu râvnit lângă Tine.
...și voi rămâne afară,
nici măcar alături pe cruce.
vor fi prinse în cuie.
Tâlharul
clipa-și va da-o de-a bușile
ca să-mi fure și să-mi apuce
locul meu râvnit lângă Tine.
...și voi rămâne afară,
nici măcar alături pe cruce.
PSALMUL DE IUBIRE PURĂ
Mai tânăr ca lumina am ispitit
pelinul,
Nu-mi iscodiți coralii că n-au pe hărți ostrovul.
Cum, Tu, fără cerneală, cu-n flutur scrii ceaslovul,
Iar litera de moarte mi-o cumperi cu rubinul?
Mai tânăr ca lumina am ispitit
pelinul,
Nu-mi iscodiți coralii că n-au pe hărți ostrovul.
Cum, Tu, fără cerneală, cu-n flutur scrii ceaslovul,
Iar litera de moarte mi-o cumperi cu rubinul?
Oh, ce n-aș da, și-arenda, să-mi fiu „libre-penseur-ul“!
Când te-a legat Iubirea să-ți sângere cătușa,
Cum poți să-ți negi că jarul nu-i omul, ci-i cenușa?
Că fulger poartă apa când o înrouă norul.
Când te-a legat Iubirea să-ți sângere cătușa,
Cum poți să-ți negi că jarul nu-i omul, ci-i cenușa?
Că fulger poartă apa când o înrouă norul.
În mare-ascunsă-i alta, preaveșnică e clipa,
Părut de orhidee se-nturbă cu stihia.
Prin pietre colorate ce verde Ți-e tăria
Înflăcărând din șarpe pe caduceu aripa.
Părut de orhidee se-nturbă cu stihia.
Prin pietre colorate ce verde Ți-e tăria
Înflăcărând din șarpe pe caduceu aripa.
Doar
numai Tu, Iubire, ca să-Ţi plantezi răsadul,
Te-ai coborât în mine, prădând de flăcări iadul!
Te-ai coborât în mine, prădând de flăcări iadul!
PARODIE
(Autor necunoscut)
Scrisoarea
a III-a
Iata vine-un Jeep pe strada, cu un girofar pe el,
Baiazid statea in dreapta si rosti catre sofer:
"Sper ca Mircea sa ajunga, sa nu-ntarzie din nou.
Ia vezi daca-a tras masina, langa gura de metrou..".
"-N-a venit Maria Ta, zise el privind in jur..."
"-Si mi-a zis ca fix la 12 ne vedem langa Carrefour".
Asteptand vreo 5 minute , isi pierdu orice rabdare,
Si trimite bodiguarzii sa se uite prin parcare
La un semn (curba la dreapta), se opreste un X5.
Si din el coboara Mircea, in bermude si opinci.
Printre turci porni agale, si privindu-i cu nesat,
Le-arata un "Sony Vaio", care-l tine la subrat.
Agitat , la el in Jeep, si-mbracat tot in civil,
Baiazid nu mai
rezista si il suna pe mobil:
"-Tu esti Mircea?"..." -Da-mparate, am uitat sa iti dau bip,
Dar am stat mult la Rovine, era coada la Agip.
Nici n-am nimerit din prima, ca nu vin aici prea des,
Si-am luat-o si pe centura, indrumat de GPS.
Acum am parcat masina. Unde esti?, ca vin la tine..."
"-Sunt la mine in masina si te vad, te-ndrepti spre mine".
Si de-ndata ajunse Mircea si urca la turc in jeep.
Si-ncepu sa ii explice ca nu vrea, cu nici un chip
Sa isi stranga intreaga oaste la Rovine in campii,
Si sa lupte pan' la moarte cu ai turcului spahii.
"-Baiazide, sti ca-i criza, si-acum viata-i foarte grea,
Ma gandeam ca sa ne batem,... dar la "Heroes" in retea.
Sau in loc sa cuceresti, cu armate-al meu popor,
Nu ai vrea , daca ai wireless , sa jucam "conQUIZtador" ?
"-Cum cand turcii-mi sunt in vama , si-am venit din Istambul,
Tu nu vrei ca sa ne batem, ca nu ti se pare "cool"?
Eu nu-s disperat ca tine sa stau
nopti intregi pe net,
Eu traiesc in realitate, si nu e nici un secret
Ca am fost in multe lupte : Varna, Ialta sau Oituz..."
"-Pai eu sunt online tot timpul, nu puteai sa dai un
"buzz"??"
"-Mircea!!! Vin c-o intreaga oaste , iar tu faci misto de noi..,
Maine sunt aici cu turcii si-ti declar de-acum razboi".
"-Cum vrei tu marite rege, eu speram sa ma-ntelegi,
Caci de-ajungem la cutite, voi nu mai plecati intregi.
N-as vrea sa pun pe "YouTube", cu-ai tai morti,videoclipuri,
Nici ca Dunarea sa-nnece spumegand a tale jeep-uri.
Dar, de asta ti-e dorinta, maine ne vedem la lupta,
Si-ti promit ca pleci d-aici cel putin c-o mana rupta.
"Si zicand acestea Mircea, il lasa pe
Baiazid.
Si trantindu-i portiera el pleca la pas grabit.
Cand ajunse la masina, gasi-n geam , pe-un bilet scris:
"Scuze.V-am blocat o roata, c-ati parcat pe "interzis".. ."
Si da Mircea multe mailuri, sms-uri, mii de "bip"-uri,
Ca sa-si stranga toti ostenii si sa ii indese-n "Jeep"-uri.
Demarand in mare tromba, se-ndreptara spre Rovine,
Dar aici gasira turcii, toti cu pantalonii-n vine.
Toti vaitandu-se de moarte, ghemuiti prin iarba scurta
Rezemati de cate-un ciot, si tinandu-se de burta.
"-Baiazid , hai sa ne batem...!! , Unde esti, de ce nu vii?"
"-Mi-am scos in oras ostenii, si i-am dus la KFC.
Si-am mancat cu poft-aseara, tot ce ni s-a pus pe masa..."
Raspunse-ncordat sultanul dintr-o tufa mai retrasa.
"-N-am stiut ca la "fast-foud"- uri nu e bine sa mananci,
Mai ales in Romania , fiindca risti sa pleci pe "branci"...
Nu mai vreau ca sa ne batem, iarta-ma a fost o farsa.
Da-ne niste "triferment" si-o
sa facem cale-ntoarsa" ...
Si asa a scapat Mircea de o lupta la Rovine.
Deci se vede pan-la urma ca "fast-food"- ul face bine.
Asta-i tot...Dar fiti voi siguri ca Istoria o sa zica:
"Turcii l-au vazut de Mircea si-au facut pe ei de frica"...
Baiazid statea in dreapta si rosti catre sofer:
"Sper ca Mircea sa ajunga, sa nu-ntarzie din nou.
Ia vezi daca-a tras masina, langa gura de metrou..".
"-N-a venit Maria Ta, zise el privind in jur..."
"-Si mi-a zis ca fix la 12 ne vedem langa Carrefour".
Asteptand vreo 5 minute , isi pierdu orice rabdare,
Si trimite bodiguarzii sa se uite prin parcare
La un semn (curba la dreapta), se opreste un X5.
Si din el coboara Mircea, in bermude si opinci.
Printre turci porni agale, si privindu-i cu nesat,
Le-arata un "Sony Vaio", care-l tine la subrat.
Agitat , la el in Jeep, si-mbracat tot in civil,
Baiazid nu mai
rezista si il suna pe mobil:
"-Tu esti Mircea?"..." -Da-mparate, am uitat sa iti dau bip,
Dar am stat mult la Rovine, era coada la Agip.
Nici n-am nimerit din prima, ca nu vin aici prea des,
Si-am luat-o si pe centura, indrumat de GPS.
Acum am parcat masina. Unde esti?, ca vin la tine..."
"-Sunt la mine in masina si te vad, te-ndrepti spre mine".
Si de-ndata ajunse Mircea si urca la turc in jeep.
Si-ncepu sa ii explice ca nu vrea, cu nici un chip
Sa isi stranga intreaga oaste la Rovine in campii,
Si sa lupte pan' la moarte cu ai turcului spahii.
"-Baiazide, sti ca-i criza, si-acum viata-i foarte grea,
Ma gandeam ca sa ne batem,... dar la "Heroes" in retea.
Sau in loc sa cuceresti, cu armate-al meu popor,
Nu ai vrea , daca ai wireless , sa jucam "conQUIZtador" ?
"-Cum cand turcii-mi sunt in vama , si-am venit din Istambul,
Tu nu vrei ca sa ne batem, ca nu ti se pare "cool"?
Eu nu-s disperat ca tine sa stau
nopti intregi pe net,
Eu traiesc in realitate, si nu e nici un secret
Ca am fost in multe lupte : Varna, Ialta sau Oituz..."
"-Pai eu sunt online tot timpul, nu puteai sa dai un
"buzz"??"
"-Mircea!!! Vin c-o intreaga oaste , iar tu faci misto de noi..,
Maine sunt aici cu turcii si-ti declar de-acum razboi".
"-Cum vrei tu marite rege, eu speram sa ma-ntelegi,
Caci de-ajungem la cutite, voi nu mai plecati intregi.
N-as vrea sa pun pe "YouTube", cu-ai tai morti,videoclipuri,
Nici ca Dunarea sa-nnece spumegand a tale jeep-uri.
Dar, de asta ti-e dorinta, maine ne vedem la lupta,
Si-ti promit ca pleci d-aici cel putin c-o mana rupta.
"Si zicand acestea Mircea, il lasa pe
Baiazid.
Si trantindu-i portiera el pleca la pas grabit.
Cand ajunse la masina, gasi-n geam , pe-un bilet scris:
"Scuze.V-am blocat o roata, c-ati parcat pe "interzis".. ."
Si da Mircea multe mailuri, sms-uri, mii de "bip"-uri,
Ca sa-si stranga toti ostenii si sa ii indese-n "Jeep"-uri.
Demarand in mare tromba, se-ndreptara spre Rovine,
Dar aici gasira turcii, toti cu pantalonii-n vine.
Toti vaitandu-se de moarte, ghemuiti prin iarba scurta
Rezemati de cate-un ciot, si tinandu-se de burta.
"-Baiazid , hai sa ne batem...!! , Unde esti, de ce nu vii?"
"-Mi-am scos in oras ostenii, si i-am dus la KFC.
Si-am mancat cu poft-aseara, tot ce ni s-a pus pe masa..."
Raspunse-ncordat sultanul dintr-o tufa mai retrasa.
"-N-am stiut ca la "fast-foud"- uri nu e bine sa mananci,
Mai ales in Romania , fiindca risti sa pleci pe "branci"...
Nu mai vreau ca sa ne batem, iarta-ma a fost o farsa.
Da-ne niste "triferment" si-o
sa facem cale-ntoarsa" ...
Si asa a scapat Mircea de o lupta la Rovine.
Deci se vede pan-la urma ca "fast-food"- ul face bine.
Asta-i tot...Dar fiti voi siguri ca Istoria o sa zica:
"Turcii l-au vazut de Mircea si-au facut pe ei de frica"...
TEATRU/
FILM 14 August
Berthold
Brecht ("Opera de trei
parale", "Sfînta Johanna a abatoarelor", "Omul cel bun din
Sechuan" etc)
Ascensiunea lui
Arturo Ui poate fi oprita Teatru radiofonic de Bertold Brecht:
Cercul caucazian
de creta - Bertold Brecht:
Muter Courage -
Bertold Brecht:
Jaques fatalistul si stapanul sau - Denis Diderot
GÂNDURI
PESTE TIMP 14 August
John Galsworthy - Citate:
Danielle Steel - Citate:
Bertold Brecht - Citate:
John Galsworthy - Citate:
Danielle Steel - Citate:
Bertold Brecht - Citate:
SFATURI
UTILE 14 August
SĂNĂTATEA
EMOŢIONALĂ
Ce inseamna sa fii
sanatos emotional?
Sanatatea emotionala
inseamna sa stabilesti un raport egal al emotiilor si sentimentelor tale, fie
ca sunt pozitive sau negative.
Problemele apar atunci
cand iti lipsesc urmatoarele caracteristici esentiale pentru o sanatate emotionala de fier:
stima de sine crescuta si incredere in fortele proprii, placerea de a trai si
pofta de a te distra, capacitatea de a controla stresul si de a te detasa de
micile dificultati cotidiene, convingerea ca esti util si ai un scop in familia
din care faci parte, disponibilitatea de a invata lucruri noi si de a te adapta
schimbarilor, un sentiment de implinire pe toate planurile si echilibrul intre
sarcini si relaxare, odihna si munca.
Cum iti ingrijesti
sanatatea emotionala
Mintea si organismul se
afla intr-o stransa legatura, astfel ca atunci cand iti imbunatatesti conditia
fizica, vei simti totodata un plus de bunastare si la nivel psihic. Ai grija sa
te odihnesti suficient: majoritatea oamenilor au nevoie de 7-8 ore de somn pe
noapte pentru a functiona normal in timpul zilei. Pentru a te elibera de
tensiunile interioare si frustrarile care iti lezeaza echilibrul emotional,
este esential sa comunici.
Nu iti sacrifica
niciodata timpul liber, pretuieste-l. Prioritizeaza activitatile care iti fac
placere, doar in acest fel iti vei incanta mintea si trupul. Gandurile
pesimiste se refera intotdeauna la nesiguranta viitorului, de aceea secretul
fericirii este sa traiesti in prezent. Nu subestima niciodata rolul afectiunii in
viata ta: ofera tandrete, caldura si candoare celor dragi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu