Materialele prezentate reprezintă un colaj realizat din publicații diferite și au drept scop informarea publică cuprinzând sinteza evenimentelor zilei în timp.
luni, 16 noiembrie 2020
REVISTA MEA DIN 18 NOIEMBRIE / 3.
MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU MIERCURI 18 NOIEMBRIE 2020
Weber și-a făcut educația muzicală în Salzburg sub îndrumarea lui Michael Haydn. La vârsta de numai 13 ani, în anul 1798, pe când locuia la München în casa de pe Sendlingerstraße 23, Weber a compus prima sa operă, Die Macht der Liebe und des Weins ("Forța dragostei și a vinului"), operă între timp dispărută. Și-a desăvârșit cunoștințele prin contactul cu viața muzicală din diferite orașe, în care a ocupat diverse funcții: Kapellmeister în Breslau, director muzical al operei din Praga, apoi al operei din Dresda. Pianist și dirijor remarcabil, Weber s-a afirmat totodată în domeniul teatrului muzical, fiind - pentru spațiul de cultură germană - cel mai important compozitor de opere înainte de Richard Wagner și creatorul operei romantice. Cele mai cunoscute dintre cele opt opere ale sale, "Freischütz" (1821), "Euryanthe" (1823) și "Oberon" (1826), au influențat creația succesorilor săi în acest gen. Atmosfera evocatoare, coloritul feeric, conturarea precisă a caracterelor, construcția de ansamblu și sugestivitatea tratării orchestrale conferă operelor sale un farmec deosebit. Weber a mai compus și două simfonii, uverturi, concerte pentru diverse instrumente și orchestră (pian, fagot, clarinet), sonate și piese pentru pian (celebra "Invitație la dans", orchestrată mai târziu de Hector Berlioz).
·Die drei Pintos J. Anh. 5, 1821, inc; libret de Theodore Hell; libret nou de Carl von Weber (băiatul cel mai mare al compozitorului) și Gustav Mahler; partitură completată de Mahler bazată pe schițele salvate și o muzică nouă după o piesă muzicală scurtă a lui Weber.
Muzică bisericească
·Missa sancta No. 1 in Eb J.224 (1818)
·Missa sancta No. 2 in G op.76 J.251 (1818-19)
Piese vocale cu acompaniament orchestral
·Cantata Der erste Ton for chorus and orchestra op.14 J.58 (1808 / revised 1810)
·Recitative and rondo Il momento s'avvicina for soprano and orchestra op.16 J.93 (1810)
·Hymn In seiner Ordnung schafft der Herr for soloists, chorus and orchestra op.36 J.154 (1812)
·Cantata Kampf und Sieg for soloists, chorus and orchestra op.44 J.190 (1815)
·Scene and Aria of Atalia Misera me! for soprano and orchestra op.50 J.121 (1811)
·Jubel-Cantata for the 50th royal jubilee of King Friedrich August I of Saxony for soloist, chorus and orchestra op.58 J.244 (1818)
Concerte
·Piano concerto No. 1 in C major op. 11 J.98 (1810)
·Piano concerto No. 2 in E flat major op. 32 J.155 (1812)
·Bassoon concerto in F major op. 75 J.127 (1811 / revised 1822)
·Clarinet concerto No. 1 in F minor op. 73 J.114 (1811)
·Clarinet concerto No. 2 in E flat major, Opus 74 J.118 (1811)
·Grand pot-pourri for cello and orchestra in D major op. 20 J.64 (1808)
·Concertino for clarinet and orchestra in C minor/E flat major, op. 26 J.109 (1811)
·Konzertstück for piano and orchestra in F minor op. 79 J.282 (1821)
·Romanza siciliana for flute and orchestra J.47 (1805)
·Six variations on the theme A Schüsserl und a Reind'rl for viola and orchestra J.49 (1800 / revised 1806)
·Andante and rondo Hungarian for die viola and orchestra J.79 (1809)
·Variations for cello and orchestra in D minor J.94 (1810)
·Adagio and rondo for harmonichord and orchestra in F major J.115 (1811)
·Andante and rondo Hungarian (Andante e Rondo Ongarese) for bassoon and orchestra in C minor op. 35 J.158 (1813) revised as J.79
Der Freischutz
Der Freischütz este o operă romantică în trei acte de Carl Maria von Weber al cărei libret aparține lui Johann Friedrich Kind. În legenda populară, Freischütz înseamnă vânător ce posedă gloanțe "vrăjite", cu care poate să lovească în mod sigur orice țintă.
Conținut
Atât libretul cât și programul premierei indică locul acțiunii Boemia, nu mult după terminarea războiului de 30 de ani (în jurul anului 1650). În imaginația compozitorului în vederea stabilirii decorului unde se petrece acțiunea operei, un rol important l-a avut natura din Munții Elbei. Este posibil ca Weber ca și alți artiști ai romantismului să se fi inspirat din natura sălbatică a stâncilor de gresie a Elveției saxone, iar scena din Wolfsschlucht (Grota Lupilor) să fie din împrejurimile Rathenului.
Actul I
În sat tocmai a avut loc un concurs de tir între vânători. Câștigător este Kilian cel bogat care a devenit Regele vânătorilor, luând peste picior pe rivalul său Max, un flăcău tânăr, care de astă dată, datorită vrăjilor lui Samiel (vânătorul negru alias Diavolul), nu a reușit să câștige concursul. Max este îndrăgostit de Agathe și trebuie să devină urmașul lui Kuno, pădurarul șef și tatăl iubitei lui. Pentru aceasta însă, el trebuie în ziua următoare să dea o probă de tragere la țintă, în prezența prințului Ottokar. Pentru că Max, de câteva zile a avut mereu ghinion la tragere, acum îi este frică să nu dea greș, cu toate că viitorul socru încearcă să-l liniștească. Totuși cade pe mâna răutăciosului Kaspar, care îl îndeamnă să-și toarne gloanțe “vrăjite”, în Grota Lupilor la miezul nopții. Când Max nimerește un vultur care zbura în depărtare, cu un glonte primit de la Kaspar, este irevocabil convins că trebuie să își fabrice gloanțe vrăjite pentru proba de a doua zi, amândoi înțelegîndu-se să se întâlnească în miez de noapte la Grotă. Kaspar care era în înțelegere cu Diavolul, spera prin asta să rămână încă trei ani în slujba lui.
Actul II
În casa pădurarului Kuno, verișoara lui Agathe, Ännchen, este ocupată să atârne pe perete un portret al străbunicului, moment în care Max tocmai trage cu pușca la concurs, iar tabloul cade, rănind-o pe Agathe. Verișoara încearcă să o consoleze, iar Agathe așteaptă cu nerăbdare sosirea lui Max cu rezultatul de la tragere. În sfârșit iubitul sosește, dar este total răvășit și nemulțumit. Nu a câștigat concursul iar acum trebuie să aducă din sinistra Grotă un cerb. Cele două femei sunt total înspăimântate. Max pleacă agitat, fără să le ia în seamă. Kaspar care se află deja în Grota Lupilor, cere ajutorul lui Samiel în timp ce pregătește pentru Max turnarea gloanțelor. Împreună cu Max, care după un timp a coborât și el în Grotă, toarnă șapte gloanțe vrăjite. Al șaptelea desigur că va sta la dispoziția lui Samiel, care ar putea sa-l nimerească sau pe Max ori pe Kaspar.
Actul III
Agathe a avut toată noaptea un coșmar, în care ea era o porumbiță albă iar Max ar fi nimerit-o cu gloanțele lui, se pregătește îmbrăcându-se pentru nunta ce va urma probei de tir. O domnișoară de onoare îi aduce o cutie cu coronița de mireasă, dar în loc de asta în cutie este o coroniță neagră. În locul acesteia, Agathe ia dintr-o vază de pe masă un buchet de trandafiri albi și împreună cu Ännchen și fetele din alai, se îndreaptă spre piața în sărbătoare. Acolo toți așteaptă în prezența Prințului și a pădurarilor (cântând corul vânătorilor Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen/Ce poate oare pe pământ să egaleze plăcerea vânătorilor), să vadă dacă lui Max îi reușește proba de tir. El a folosit deja șase gloanțe iar acuma spre bucuria lui Kaspar care era ascuns într-un copac, trebuie să țintească doar cu ultimul glonț. Ottokar îi dă ordin să doboare un porumbel alb care stătea nu prea departe pe o creangă. Max îl ochește și trage. Agathe care însoțită de alaiul fetelor și a eremiților tocmai ajunsese în piață, cade leșinată, lumea crezând că e moartă. Samiel însă a îndreptat glonțul spre Kaspar, care s-a prăbușit mort. Max își recunoaște față de Prinț vina că a folosit gloanțe vrăjite, acesta hotărând să-l expulzeze pentru totdeauna din țară. Un eremit intervine luându-i apărarea, invocând frica lui Max de a-și pierde iubita, care l-a făcut să folosească asemenea metode nepermise și cerând prințului anularea unor astfel de obiceiuri învechite. Fericirea a doi oameni nu are voie să depindă de o probă de tir cu pușca. În loc sa-l expulzeze, ar face mai bine să-l lase pe Max să se casatoreasca cu Agathe de probă pe un an de zile. Sub presiunea sătenilor, Ottokar acceptă propunerea. Fericiți, cei doi tineri cad unul în brațele celuilalt, mulțumind eremitului și Prințului.
Având în vedere sfatul medicului său, Weber a întreprins proiectul comandat de actorul- impresarCharles Kemble din motive financiare. [1]După ce ia oferit lui Faust sau Oberon posibilitatea de a alege subiectul, el a călătorit la Londra pentru a finaliza muzica, învățând limba engleză pentru a putea să urmărească mai ușor libretul, înainte de premiera operei. Cu toate acestea, presiunile repetițiilor, angajamentele sociale și compunerea unor numere suplimentare i-au distrus sănătatea, iar Weber a murit la Londra la 5 iunie 1826. [1]
n premieră la Covent Garden , Londra, pe 12 aprilie 1826, cu domnișoara Paton ca Reiza, doamnă. Vestris ca Fatima, Braham ca Huon, Bland ca Oberon și conducătorul compozitorului, a fost un triumf cu multe encores [1], iar producția a fost reînviată frecvent. [2] Libretul a fost ulterior tradus în germană de Theodor Hell , iar în această traducere germană opera este cel mai frecvent realizată. Deși este logic să presupunem că traducerea germană ar fi avut aprobarea compozitorului - și că ar fi fost în acel limbaj revizuirile ar fi fost făcute - el a auzit-o numai în limba engleză și nu a lucrat la o traducere înainte de moartea sa .
Opera a fost mutată în curând în altă parte: Leipzig în 1826, Dublin, Edinburgh și Viena în 1827, Praga în 1828 și Budapesta în 1829, cu multe alte spectacole în Europa de Vest din anii 1830 până în anii 1860. [2]
Weber a fost nemulțumit de structura operei, așa cum a fost produsă la Londra și care intenționa să revizuiască lucrul la întoarcerea sa în Germania , dar a murit la Londra înainte de a începe lucrul la revizuire. De atunci, alți compozitori și libretiști au revizuit lucrarea, în special Franz Wüllner , Gustav Mahler (care, pregătindu-și o nouă versiune performantă, rearanjând unele dintre numere și compunând niște muzică de legătură bazată pe materiale din scorul existent) și compozitorul-roman Anthony Burgess , care a scris un nou libret pentru Oberon și a aranjat uvertura pentru cvartetul de chitară. Franz Liszt a realizat un aranjament al prelungirii în 1846 pentru pian solo (S.574).
Primul spectacol al lui Oberon în America a avut loc la New York, la Teatrul Parcului, la 20 septembrie 1826. [3] A fost pentru prima oară văzută la Paris în 1830 la Théâtre Italien (în germană). [2] O producție generoasă a fost creată în franceză la The Lyreque Théâtre din Paris la 27 februarie 1857, condusă de Adolphe Deloffre și a fost lăudată de Berlioz .[4]
În secolul al XX-lea, premiera pentru Opera Metropolitană a avut loc la 28 decembrie 1918 (acumulând 13 spectacole până în 1921) cu Rosa Ponselle ca Reiza, condusă de Artur Bodanzky , care a compus, de asemenea, recitative în locul dialogului inițial. Opera a fost organizată la Festivalul Salzburg în 1932 și 1934 sub Walter , la Festivalul Olandez din 1950 cu dirijarea lui Monteux , la Festivalul din Florența în 1952 sub Stiedry și la Opera din Paris în 1953 cu Cluytens . [5] Deși opera a fost pusă în scenă intermitent în secolul al XX-lea, ea a fost adesea realizată cu succes în concert
Roluri
Rol
Tipul de voce
Premiere, 12 aprilie 1826 (Dirijor: Carl Maria von Weber)
Zânele cântă în jurul lui dormitorul Oberon în bower. Puck intră și povestește căsnicia lui Oberon cu regina lui Titania, unde Oberon a promis că nu va fi împăcat cu ea până când nu vor găsi o pereche de iubitori umani care au fost credincioși unii altora prin toate pericolele și ispitele. Puck sa aventurat peste tot pentru a găsi astfel de cupluri, dar în zadar. Trezirea, Oberon blestemă jurământul pe care la făcut. Puck îi spune că căpitanul Sir Huon a fost comandat de împăratul Charlemagne să meargă la Bagdad, să-l ucidă pe mâna dreaptă a lui Calif, apoi să sărute și să se căsătorească cu fiica lui Calif. Oberon decide că acest cavaler și prințesa vor fi cei care să-l ajute în reconcilierea cu regina. O viziune a lui Reiza este provocată de Huon și de împăratul său Sherasmin, și li se dă un corn magic pentru a chema ajutor de la Oberon dacă este necesar. Fierurile sunt chemate să-l poarte pe Huon în misiunea sa.
Pe malurile lui Tigris, prințul Babeșan este salvat de un leu de către Huon și Sherasmin. Babekan este de fapt logodnicul lui Reiza, dar când îl atacă pe Huon și pe Sherasmin l-au pus pe domn și pe trupa sa să zboare. Apoi, Namouna, o bătrână îi spune lui Huon că Reiza urmează să se căsătorească a doua zi, dar are și o viziune care la tras pe Huon.
În palatul lui Haroun al Rachid, Reiza îi încredințează soției că ea se va căsători cu cavalerul în viziunea ei și, după cum Fatima anunță sosirea lui Huon, cele două femei se bucură în așteptare.
Actul 2
În curtea splendidă a lui Haroun al Rachid, un cor cântă laudele conducătorului lor. Reiza este condusă să se căsătorească cu prințul Babekan, așezat pe dreapta califului, dar Huon și Sherasmin au izbucnit, l-au ucis pe Babekan și au fugit cu prințesa și Fatima. O navă trebuie să le ducă în Grecia. Cele două cupluri își exprimă dragostea când pleacă.
Puck invocă spiritele elementelor pentru a distruge nava lui Huon. Huon și Reiza supraviețuiesc și el merge în căutarea mai multor supraviețuitori în timp ce cântă de furie și de amenințarea mării. La încheierea zonei ei, ea espune o navă care se apropie și o semnalează. Dar este o navă pirată, iar Abdallah și echipajul său îl răpesc pe Reiza. Huon încearcă să o salveze, dar este rănită; el reușește să sune cornul magic și apare Oberon. Oberon îi spune lui Puck să îl ia pe Huon în Tunis și în casa lui Ibrahim. Sirenele cântă fericit peste prințul inconștient.
Actul 3
În grădina casei lui Emir din Tunis, Fatima cântă de soarta ei ca sclav. Ea și Sherasmin sunt căsătoriți și cântă de copilăria lor. Puck îl face pe Huon să apară și după ce Fatima îi spune că Reiza este într-un harem, ei planuiesc să-i salveze.
În haremul lui Almanzor, Reiza se plânge de ea și reușește să primească un mesaj către Huon, care pleacă să o elibereze.Cu toate acestea, întâmplător întâlnește pe Roshana, soția lui Emir, care încearcă să-l convingă pe Huon să omoare pe Almanzor și să se căsătorească cu ea. El refuză, dar Emir le descoperă și îl condamnă pe Huon la moarte. Reiza îi imploră pe Emir să ierte pe Huon, dar, deoarece îi disprețuia avansul, Emir refuză și ordonă celor doi să fie arși împreună. Oberon este convocat de Sherasmin care suflă cornul magic. Sclavii lui Emir încep să danseze și, după o explozie secundă pe corn, apar Oberon și Titania. Tunisienii fug, iubitorii sunt transportați în curtea lui Charlemagne, iar Huon este iertat.
Opera Oberon von Carl Maria von Weber:
MUZICĂ 18 Noiembrie
200 Most Instrumental Love Songs Collection : Beautiful Romantic Saxophone, Guitar, Piano Love Songs
Cornel Constantiniu, idol al anilor 70, mix cu cele mai frumoase melodii
Pe marginea hainelor asteapta mai mult pasare intunecata fara sa fie gata de drum fara sa fie anuntat in traiectoriile vechi inchise in labirintul osos si in afara. Capul dezgoleste spasmodice izbiri de cioc printre gratii astfel merge si nimeni n-are tresarirea lui in urechi singur sta in felinarele strazii se retrage ca si nimic in ghirlandele de fier. unde este ce lant putea fi stiindu-se bine in liniile lui distincte in varfurile numelui sau unde se sfasie trupul nu mai e primit in semnele solide inauntrul lucrurilor atat de negre incat nu le poate purta in el ca si vazandu-le conturul incat nu le poate naste pe fiecare in parte uitandu-se in el cum le naste trupul separat fara dimensiune, de sangele care-l arata pe el - sange fara cuvinte: praf.
Fereastra si orbul
Si iata inceputul in camera zgomotul in fotoliu visul ferestrei si usii lumineaza calea spre identitatea scrasnirii pe langa praguri cu sufletul eliberat al cetatii fumegande. cine cunoaste si cine e obosit sa apara mereu, atat se intampla in spatiul lasat fara ganduri prezente: orbul si casa fereastra fereastra camerei ca un ochi adus orbului.
Dragostea si Poemul
Numai dupa miezul noptii ma strecor pe campia plasmatica in ea intru, pana la inima pana la umbra. Cu mine se intampla indelungata indragostire de frumosul fara corp exasperantul Poem merg fara tinta vizibila,
sub lampile Cotroceniului. suflete se duc se intorc dispar reapar precum stelele cazatoare si el se strecoara in mireasma stranie din trandafirul rosu uscat acoperit de zapada pe marginea strazii cum tocmai de acolo este acea lumina fara de care nu pot scrie, dragul Poem ma imbie si nu se ridica fara semnul meu pe zidurile si ferestrele blocurilor am in mana creionul care s-a molipsit de miresme si are un iz dulce-amarui imi da gust de poezie pe limba - acestea sunt absolut reale - mana mea este creionul de carne zilnic scriu cu el intr-un loc trist incepe intr-o capela devenita closet pentru ca altii au fost inainte si n-au mai vrut sa fie vin pustanii smecheri eu desenez ma intreaba daca stiu ce e acolo dar nici ei nu stiu desi rad pentru ca de acolo se prelungeste prin acoperis, printre ierburi crescute din caramizi sala de muzeu in care mastile populare stau inerte si vii cutremurand aerul scoarte de lana si usi de biserici cu gauri de carii, prin ele lumea respira aici am scris eu mereu eram atat de singura incat imi iubeam singuratatea si ea venea ca o lumina fidela structura de cristal, baritina, stibina, cuart, calcar si sare ce de lume mai vedeam atunci si cata lumina - de mina.
apoi, pe una din strazi intr-o zi sclipea si eu vedeam ca exista dar cum sa pipai l-am urmat pe scara catorva saptamani pana si lui ii cresteau maini, trup, ochi gura pe care sarutandu-le odata, mirarea unde se ducea stralucirea calma si alba ca in oglinda acel spatiu niciodata regasit unde caci n-am mai vazut de-arunci nici acela nefiind cu atata trup incat sa-i semene. Si iara parea ca am gasit Poemul risipit, ma urma peste tot nu ma invata nimic leneveam tragic la soarele impregnat in geamul ferestrei el venea cand nu ma asteptam si-mi canta la urechea lui cu grija construita inteligent pentru el. Cum de stia drumul in alta zi am vazut cum zambea, ce umbra frumoasa pe scaunul din banca a treia la scoala (nu o mai terminam) umbra mea frumoasa, adevarata si buna citesti si gandesti, Poemule, in locul meu in coltul in care stai viu, Poemule, si pulsand ca un animal gata de plecare, cate o iluzie, o prietenie cand vorbesc singura cate un tata, iubit, prieten fiii si fiicele toate mamele Poemule, treci in locul campului plin de o sa vina odata si moartea
E toamnă iar, ziua-i pe ducă Şi frunza cade peste noi; Cad "poamele" pe unde-apucă - Deci... prostituţia e-n toi!
Paradox... în familie
E-un paradox, care se leagă, Când este vorba de femei: Victoria e-a ta întreagă, Când tu eşti... Jumătatea ei!
Unui şef
De câte ori mănânc un ou, de Paşti îmi amintesc din nou, de porc dacă mănânc ceva îmi amintesc de... Cineva...
Europeană!
Din istoria străveche, Ţara noastră e-o valoare: Ca o floare la... ureche, La o Europă mare...
Bătrâneţea e cea mai grea boală, dar e ultima.
Dragostea e datoria faţă om. Datoria e dragostea faţă de ţară.
Adevărul dezgroapă morţii, minciuna îngroapă viii.
TEATRU/FILM 18 Noiembrie
Tudor în regia Lucian Bratu
Biografie Lucian Bratu
Regizorul Lucian Bratu s-a născut la 14 iulie 1924, in București, intr-o familie de evrei. A absolvit Institutul de Arte Frumoase din București in 1948 si Institutul Unional de Artă Cinematografică de la Moscova, Rusia, in 1955.
Debutul ca regizor a avut loc in 1959, cu pelicula Secretul cifrului, adaptare a romanului de spionaj La miezul nopții va cădea o stea de Theodor Constantin. Au urmat Sărutul (1965), Un film cu o fată fermecătoare (1966), Drum în penumbră (1972), Orasul văzut de sus (1975), Mireasa din tren (1979), Angela merge mai departe (1981), Acordati circumstanțe atenuante? (1984), Orele unsprezece (1985).
Lucian Bratu a regizat si zeci de flme documentare ca In iures de joc (1958), Creierul uzinei (1970), Ritmuri (1976). A primit Premiul de Stat si Marele Premiu al Festivalului Național de Film de la Mamaia in 1964, Marele Premiu al Festivalului de Film de la Costinesti (1978), Premiul pentru film utilitar de scurt metraj de la Szolnok (Ungaria), Premiul Special al Juriului si medalia Crucea Sudului la Festivalul International de Film de la Buenos Aires, Argentina, Statueta de Argint la Cork, Irlanda, in 1964.
Dupa 1970 a început să se ocupe de îndrumarea cineamatorilor, din 1990 a predat regia la Academia de Teatru si Film din București.
In 1978 s-a stabilit pentru o perioada in Statele Unite si a colaborat cu scenaristul Petru Popescu la scrierea scenariului filmului The Last Wave (1978), în regia lui Peter Weir, la regizarea si scrierea scenariului pentru filmul Death of An Angel (1987). In țară colaborase cu Petru Popescu la realizarea filmului Drum în penumbră (1972).
A tradus împreună cu Catinca Ralea romanul De veghe in lanul de secară de JD Salinger, a publicat in 1990 lucrarea Drumul spre artă al cinematografului.
Lucian Bratu a fost căsătorit si a avut 2 fiice. A murit in 1998, in București. După moartea sa, a fost publicată lucrarea autobiografică numită Cu mine în rolul principal.
Data naşterii: 18.11.1912 · Data decesului: 13.05.2008
Colea Răutu (n. Nikolai Rutkovski, 28 noiembrie 1912, Limbenii Noi, județul Bălți, astăzi în Republica Moldova - d. 13 mai 2008, București) a fost un actor român de teatru și film. A fost cel mai mare fiu din cei patru copii ai familiei Rutkovschi, alături de Larisa, Natalia și Valentin. A fost elev la Colegiul „Regele Ferdinand” din Chișinău. Nu i-a plăcut niciodată cartea, așa cum singur recunoștea, în schimb îi plăcea foarte mult fotbalul, jucând câtva timp în echipa Uzinelor „Mociornița” din București. A urmat apoi Conservatorul de Artă Dramatică din București. A fost mai întâi corist la Opera din Cluj.
A debutat la Teatrul de Revistă „Cărăbuș” condus de Constantin Tănase, unde a interpretat mai ales cuplete social-satirice. Tot acolo a interpretat pentru prima oară faimosul șlagăr „Ți-a ieșit coșaru-n drum”, de Gherase Dendrino, pe versuri de Puiu Maximilian.
La inițiativa lui Sică Alexandrescu a jucat la Teatrul Național din București.
Între anii 1952-1968 a jucat la Teatrul Giulești. A jucat pentru scurt timp și la Teatrul din Pitești. A interpretat roluri în peste 70 de filme de lung metraj, atât românești cât și străine și în seriale de televiziune. Rolul sau de debut (Ilie Barbu) a rămas reperul întregii sale filmografii. A debutat în film interpretând rolul protagonistului din „Desfășurarea”, regia Paul Călinescu, prima ecranizare după Marin Preda. A interpretat roluri memorabile în „Moara cu noroc”, „Mihai Viteazul”, „Frații Jderi”, „Nemuritorii”, „Pintea” etc.
Actorul a primit premiul ACIN în 1988, pentru întreaga activitate, și s-a numărat printre laureații Galei „Vârsta de Aur” din 2001, ai Premiilor Naționale în Domeniul Teatrului și Galei Premiilor în Cinematografie
Draga Olteanu Matei (n. ,[1][2]București, România – d. , Iași, România) a fost o apreciată actriță de comedie, ce a jucat pe scena Teatrului Național București, în numeroase filme și la televiziune. Reprezentantă a generației de aur a teatrului românesc, Draga Olteanu Matei a avut un palmares foarte bogat. A jucat în 90 de filme, în peste 50 piese de teatru și 100 roluri în Televiziune.
BIOGRAFIE
A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică "I.L. Caragiale" în 1956 iar în luna septembrie a aceluiași an a debutat în piesa "Ziariștii" de Alexandru Mirodan. De-a lungul carierei sale a jucat în diferite piese de teatru: "Coana Chirița" după Alecsandri, pentru care a scris și un scenariu de film în două serii (Coana Chirița - 1986 și Chirița la Iași 1987), "Gaițele" de Kiritescu (1977), "Căruța cu paie" de Mircea Ștefanescu, "Hagi Tudose" de Barbu Ștefănescu Delavrancea, "Domnișoara Nastasia" de G.M. Zamfirescu, "Pisica în noaptea de Anul Nou" de D.R. Popescu, "Autorul e în sală" de Ion Baiesu etc. Pe scena Teatrului Național a mai jucat în "Azilul de noapte" de Maxim Gorki, în "Crima pentru pământ", o dramatizare după romanul cu același nume al lui Dinu Săraru.
A făcut o carieră plină de succes și în Televiziune unde a avut apariții memorabile în programele de varietăți și de Revelion. A făcut un cuplu memorabil cu regretatul Amza Pellea jucând-o pe Veta, soția lui Nea Marin, în numeroase show-uri TV și în filmul artistic "Nea Marin miliardar".
După pensionarea sa din Teatrul Național (2007) s-a retras la Piatra Neamț unde a înființat compania teatrală Teatrul Vostru.
Actrița Draga Olteanu Matei a fost decorată la 30 mai 2002 cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler, alături de alți actori, „pentru prestigioasa cariera artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.[3]
Premiul TVR și PTWB (Prime Time World Broadcast) pentru Cea mai iubită actriță - 2003.
ACIN (pentru Ilustrate cu flori de cîmp și Filip cel bun) - 1975.
SFATURI UTILE 18 Noiembrie
Beneficiile si calitatile terapeutice ale nucilor
Pentru daci, nucul reprezenta o buna sursa de hrana si medicament, numindu-l “arborele magic”. Nucul secreta o cantitate foarte mare de iod, iar fructele sale iti ofera energia de care ai nevoie, fiind printre alimentele cele mai bogate in calorii si mai complete din punct de vedere nutritiv.
Proprietatile nucilor:
-nucile contin multe complexe de vitamina B (riboflavina, niacinul, thiaminul, acidul pantothenic, vitamina B6 si acid foliar);
-nucile constituie o bogata sursa de minerale (mangan, cupru, potasiu, calciu, fier, magneziu, zinc si seleniu);
-sunt o sursa foarte buna de vitamina E;
-sunt extrem de bogate in acizi grasi monosaturati, precum este acidul oleic si o excelenta sursa de acizi grasi esentiali de omega 3 ca acidul linoreic, acidul alfa linoreic si acidele arachidonice;
Daca introduci nucile in meniul tau, acestea te vor ajuta la reducerea colesterolului negativ si la cresterea nivelului de colesterol pozitiv, benefic pentru organism.
Calitatile terapeutice ale nucului:
I se spune arborele magic deoarece aproape tot ceea ce produce poate fi folosit in scopuri medicinale:
§Cojile verzi ale nucilor sunt extrem de bogate in iod si taninuri, avand efecte antiinfectioase, depurative si stimulatoare ale activitatii tiroidei;
§Frunzele de nuc au proprietati hipoglicemiante, diuretice, previn si combat infectiile tubului digestiv si cele renale;
§Fructele (nucile) sunt considerate un medicament-aliment, foarte bogate in vitamina E, ajutand la mentinerea sanatatii sistemului cardiovascular care regleaza nivelul colesterolului in sange, avand proprietati stimulatoare hormonale, reintineritoare si afrodiziace;
§Axul nucii (acea pojghita care desparte miezul de nuca in doua) este puternic astringent, are efecte antitusive si antiinfectioase la nivelul cailor respiratorii medii.
Beneficiile si tratamentele naturiste ale nucilor:
– Accident vascular – consumul regulat de nuci intareste vasele de sange si previne ruperea lor. Reteta: 3 miezuri de nuca pisate, 1 lingurita de polen de albine si 2 linguri de miere se amesteca foarte bine si se fac bilute mici. Se ia zilnic tot acest amestec, pe stomacul gol, dimineata.
– Boli de piele – consumul zilnic a 20 de nuci grabeste vindecarea bolilor de piele (psoriazisul, eczeme alergice rebele, infectiile cu ciuperci la nivelul pielii) si refacerea pielii dupa arsuri, opreste procesele degenerative.
– Constipatie – se consuma miezul a 4 nuci prajite usor la 10 minute dupa ce am consumat 1-2 pahare de compot de prune sau 2 linguri de miere lichida cu apa. Tratamentul se face pe stomacul gol.
– Diabet – nucile sunt sarace in zahar, ceea ce le face un aliment de baza in diabet. Nucile au si o actiune usor hipoglicemianta, contribuind la ameliorarea acestei afectiuni. Aceasta afectiune se trateaza cu tinctura din membranele uscate. Reteta: intr-un borcan de 500 ml se pun, pe o treime a lui, nucile tocate marunt, apoi se umple borcanul cu tuica si se lasa la macerat 21 de zile. Dupa stoarcere, se pastreaza intr-o sticluta de culoare inchisa. Se bea cate o lingura pusa in 100 ml apa, cu 30 minute inainte de masa.
– Anemie/Greutate corporala sub cea normala – datorita continutului mare de grasimi usor de asimilat si care nu cresc colesterolul, nucile consumate in cantitati mari sunt excelente in curele de ingrasare. Avand in vedere ca nucile contin proteine, este indicat sa le consumati seara inainte de somn deoarece proteinele se asimileaza mai bine cand organismul se relaxeaza. Doza recomandata este de 4-7 nuci.
– Hipertiroidie – nucile au un efect reglator asupra activitatii tiroidei si, in plus, aducand un supliment considerabil de calorii, care se stie ca in aceasta afectiune sunt consumate in mari cantitati. Problemele de tiroida se amelioreaza daca zilnic se aplica pe gat, in zona tiroidei, 4-5 straturi de frunze verzi, strivite putin intre degete. Se lasa 6-8 ore pe locul bolnav.
– Sterilitate, impotenta – aportul de vitamina E, prezenta unor substante reintineritoare si care protejeaza si curata vasele de sange fac nucile un aliment foarte indicat in tratamentul acestor doua afectiuni.
– Cresterea imunitatii – Se amesteca un pahar de miez de nuca pisat, stafide si caise uscate cu 300 g miere de albine. Se consuma cate o lingura de trei ori pe zi, inainte de masa.
– Eliminarea durerilor cardiace – Se consuma faina de nuci obtinuta prin macinare, amestecata cu stafide. Fara stafide, se bea cu apa de catre bolnavii de colita si enterocolita.
– Procese inflamatorii ale cailor urinare, cu urinari dese – Se administreaza miez de nuca prajita la gratar cu lemne, foarte bine pisat. Se administreaza cu apa.
– Curatarea vaselor sanguine – Se toaca marunt coaja uscata de la 14 nuci, se amesteca cu 500 ml tuica, se lasa la macerat cam 2 luni. Se bea cate o lingura, dimineata pe nemancate. Leacul le e de folos si persoanelor cu depuneri de saruri, tromboza, chisturi si tumori, mastopatii fibromatoase.
– Tratarea tusei – Se piseaza 4 nuci intregi (miezul si coaja), se amesteca cu o lingura de fructe uscate de soc. Se fierbe amestecul in 500 ml apa, pe foc mic, 15 minute. Se raceste, se strecoara si se amesteca cu o lingura de miere de albine. Se bea cate o lingura, de trei ori pe zi, timp de 7 zile.
– Ulcer stomacal – Se prepara un ceai din axele nucii (pojghita care desparte miezul de nuca in doua) a 4-5 nuci si 250 ml apa clocotita. Se infuzeaza o ora in termos, se strecoara si se bea cate o lingurita dimineata sau inainte de culcare, pe nemancate.
5 obiceiuri matinale care îți strică ziua | Eu stiu TV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu