MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU MARȚI 15 DECEMBRIE 2020
PARTEA ÎNTÂI - ISTORIE PE ZILE
B. Decese; Sărbători
Johannes Vermeer | |
Johannes Vermeer | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Johannes Vermeer |
Născut | [2][3][4][5][6] Delft, Țările de Jos[7] |
Decedat | (43 de ani)[2][3][5][6] Delft, Țările de Jos[8] |
Înmormântat | Oude Kerk[*] |
Cetățenie | Provinciile Unite |
Religie | catolicism |
Ocupație | pictor colecționar de artă[*] |
Activitate | |
Domeniu artistic | pictură |
Pregătire | Leonaert Bramer[*] |
Mișcare artistică | Dutch Golden Age painting[*], pictură barocă[*] |
Opere importante | Diana and Her Companions[*], Geograful, The Procuress[*], The Milkmaid[*][1], Christ in the House of Martha and Mary[*], Astronomul, A Girl Asleep[*], Fata cu turban |
Influențat de | Carel Fabritius[*], Gabriël Metsu[*], Dirck van Baburen[*], Leonaert Bramer[*] |
Semnătură | |
Modifică date / text |
* 1675: Johannes Vermeer, cunoscut mai ales ca Jan Vermeer van Delft (n. , Delft, Țările de Jos[7] – d. , Delft, Țările de Jos[8]) a fost un pictor olandez, unul din cei mai cunoscuți reprezentanți ai stilului baroc. În timp, reputația lui Vermeer a crescut tot mai mult, astăzi el fiind considerat unul dintre cei mai mari pictori olandezi ai vârstei de aur[9], fiind cunoscut mai cu seamă ca un maestru al folosirii luminii în lucrările sale. Întrega sa operă, considerată autentică, cuprinde 37 de tablouri. Cele mai multe reprezintă scene de fiecare zi sau alegorii.
Biografie
Se cunosc puține amănunte din viața sa sau despre înfățișarea sa, Vermeer nu a pictat nici un autoportret. Fără a se ști exact data nașterii, este fapt documentat că a fost botezat pe 31 octombrie 1632 în Nieuwe Kerk ("Biserica Nouă") din Delft. După ce frecventează cursurile academiei conduse de pictorul catolic Rietwijk și atelierul lui Leonaert Bramer, Vermeer este primit pe 29 decembrie 1653 în breasla pictorilor Sint-Lukasgilde. O influență asupra stilului lui Vermeer a exercitat-o cu siguranță și Pieter de Hoch, el însuși autor al unor fine tablouri cu scene din viața zilnică.
Vermeer se întoarce la Delft și în primăvara anului 1659 se căsătorește cu Catharina Bolnes, o tânără provenind dintr-o familie catolică, după ce pictorul - care era protestant - trece la catolicism. În repetate rânduri, în anii 1662, 1663, 1669 și 1670 va fi staroste al breslei pictorilor din Delft. Va fi o prezență obișnuită în cercurile sculptorilor, negustorilor, pictorilor de faianță, editorilor-tipografi și țesătorilor.
Vermeer picta puțin - în medie două tablouri pe an - rezultă însă că era bine plătit, pentru a putea face față necesităților familiei sale, care în 1675 (anul morții pictorului) număra 11 copii. Ține mult la independența sa, fapt care-i conferă o deplină libertate artistică, dar - cu timpul - și inevitabile greutăți materiale. Cei mai cunoscuți clienți ai lui erau brutarul Hendrick van Buyten și tipograful Jacob Dissius, acesta din urmă fiind în posesia a 19 tablouri. Vermeer lucra și ca expert în verificarea autenticității unor tablouri, devenind consilierul colecționarilor de artă.
În ultimii ani ai vieții, situația lui financiară se înrăutățește, fiind obligat să facă multe împrumuturi și să vândă din tablourile sale cu un preț sub valoarea lor reală. O lovitură cruntă pentru artist este războiul, invazia armatelor regelui Franței, Ludovic al XIV-lea, atrăgând după sine declinul economiei olandeze.
În anul 1675, Vermeer se îmbolnăvește brusc și moare în decurs de câteva zile. Pe 15 decembrie 1675 este înmormântat în cripta familiei din Oude Kerk ("Biserica Veche") din Delft.
Opera
Primele sale tablouri — în comparație cu operele de mai târziu — au un format mai mare și reprezintă scene religioase sau istorice. Vermeer pictează și două tablouri cu vederi din orașul său natal: Vedere din Delft (1660) și Străduța (1657-1658).
O altă categorie o reprezintă tablourile pe teme așa zise moralizatoare: Proxeneta (1656) și Fată dormind (1657), probabil după consumul unei cantități exagerate de vin.
Cele mai multe tablouri cu fete tinere sau femei mature au un caracter narativ, în relație cu instrumente muzicale sau obiecte casnice. Unele dintre ele au caracterul unui portret, cum ar fi Femeie citind o scrisoare la fereastră (1657) sau Fata cu un cercel de perlă (1665), unul din cele mai cunoscute și mai populare tablouri ale lui Vermeer. Forța de expresie a acestei picturi, armonia culorilor, lumina magică corelată cu o anumită subtilitate caracteristică sculpturilor, chipul radiant al modelului cu privire întrebătoare dovedesc măiestria absolută a pictorului.
La Vermeer lumina cade mai totdeauna dinspre stȃnga spre dreapta.
Pe lângă tablourile sale realiste, Vermeer pictează și două tablouri alegorice, în care personifică teme abstracte prin simboluri: Alegoria credinței (1671) și Alegoria picturii (sau În atelier, 1673). În „Alegoria picturii” este reprezentat un atelier, pe masă se află o carte — simbol al înțelepciunii — și o mască — ca simbol al sculpturii. Personajul principal este un pictor în timpul lucrului, văzut din spate, păstrându-și astfel anonimitatea. Ca model servește o femeie tânără, într-o rochie albă, cu o coroană de frunze pe cap, reprezentând probabil muza Clio, protectoarea istoriei.
Jan Vermeer a fost la timpul său un precursor al principiilor compozițiilor configurative. Structura geometrică a tablourilor joacă un rol important. Folosirea efectelor de lumină dau impresia unor scene în aer liber, nefolosind niciodată tonuri închise în redarea umbrelor. Mult timp ignorat, Vermeer se bucură astăzi de mare popularitate, expoziția retrospectivă din Haga (1995-1996) având 460.000 de vizitatori în 14 săptămâni.
Picturi de Vermeer
Listă de picturi
Denumire | datare | felul picturii | dimensiuni | proprietar |
---|---|---|---|---|
Iisus la Marta și Maria | 1654–1655 | ulei pe pânză | 160 × 142 cm | National Gallery of Scotland, Edinburgh |
Diana înconjurată de nimfe | 1655–1656 | ulei pe pânză | 98,5 × 105 cm | Mauritshuis, Haga |
Proxeneta | 1656 | ulei pe pânză | 143 × 130 cm | Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden |
Fată citind o scrisoare la o fereastră | 1657 | ulei pe pânză | 83 × 64,5 cm | Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden |
O fată adormită | 1657 | Metropolitan Museum of Art, New York | ||
Străduță din Delft | 1657-1658 | Rijksmuseum, Amsterdam | ||
Ofițer cu o fată râzând | c. 1657 | ulei pe pânză | 50,5 × 46 cm | Frick Collection, New York |
Lăptăreasa | c. 1658 | ulei pe pânză | 45,5 × 41 cm | Rijksmuseum, Amsterdam |
Paharul de vin | 1658-1660 | ulei pe pânză | 39,4 × 44,5 cm | Gemäldegalerie, Berlin |
Fată cu un pahar de vin | c. 1659 | ulei pe pânză | Herzog Anton-Ulrich-Museum, Braunschweig | |
Vedere din Delft | 1659-1660 | ulei pe pânză | 98,5 × 117,5 cm | Mauritshuis, Haga |
Gentilom cu femeie la cembalo | 1660-1661 | ulei pe pânză | 39,4 × 44,5 cm | Frick Collection, New York |
Femeie în albastru citind o scrisoare | 1663-1664 | ulei pe pânză | 46,6 × 39,1 cm | Rijksmuseum, Amsterdam |
Lecția de muzică întreruptă | 1662/5 | ulei pe pânză | 73,3 × 64,5 cm | Queen's Gallery, Londra |
Cântăreață la mandolină | c. 1663 | ulei pe pânză | 51,4 × 45,7 cm | Metropolitan Museum of Art, New York |
Femeie cu un colier de perle | 1662-1664 | ulei pe pânză | 55 × 45 cm | Gemäldegalerie, Berlin |
Femeie cu un urcior | 1660-1662 | ulei pe pânză | 45,7 × 40,6 cm | Metropolitan Museum of Art, New York |
Femeie cu o balanță | 1662-1663 | ulei pe pânză | 42,5 × 38 cm | National Gallery of Art, Washington |
Femeie scriind o scrisoare | 1665-1666 | ulei pe pânză | 45 × 40 cm | National Gallery of Art, Washington |
Fata cu turban (sau Fata cu cercel de perlă) | c. 1665 | ulei pe pânză | 46,5 × 40 cm | Mauritshuis, Haga |
Concert în trei | 1665-1666 | ulei pe pânză | 69 × 63 cm | furată în noaptea de 18 martie 1990 de la Isabella Stewart Gardner Museum, Boston[10] |
Portretul unei tinere femei | 1666-1667 | ulei pe pânză | 44,5 × 40 cm | Metropolitan Museum of Art, New York |
Alegoria picturii (sau În atelier) | 1666–1667 | Kunsthistorisches Museum, Viena | ||
O doamnă cu femeia de serviciu | 1667–1668 | Frick Collection, New York | ||
Fată cu pălărie roșie | 1668 | National Gallery of Art, Washington | ||
Astronomul | 1668 | Musée du Louvre, Paris | ||
Geograful | 1668–1669 | Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt am Main | ||
Dantelăreasa | 1669–1670 | Musée du Louvre, Paris | ||
Scrisoare de dragoste | 1669–1670 | Rijksmuseum, Amsterdam | ||
Doamnă scriind o scrisoare în prezența femeii de serviciu | 1670 | ulei pe pânză | 71,1 × 58,4 cm | National Gallery of Ireland, Dublin |
Alegoria credinței | 1671–1674 | Metropolitan Museum of Art, New York | ||
Cântăreață la chitară | 1672 | Iveagh Bequest Kenwood House, Londra | ||
Femeie stând lângă cembalo | 1673–1675 | National Gallery, Londra | ||
Femeie șezând la cembalo | 1673–1675 | National Gallery, Londra | ||
Tânără femeie șezând la cembalo | 1670 | Wynn Las Vegas, Las Vegas | ||
Lucrări disputate: | ||||
Sfânta Prassada | c. 1655 | ulei pe pânză | 102 × 83 cm | colecție particulară |
Fată cu flaut | 1670–1670 | ulei pe panou | 20 × 17,8 cm | National Gallery of Art, Washington |
Portretul unei femei | 1655–1660 |
Galerie
Destinul tabloului „Astronomul“
Acesta a fost tabloul preferat al lui Adolf Hitler, care a dorit neapărat să-l expună în muzeul proiectat în Linz (Austria). Din anul 1888 tabloul aparținuse familiei Rotschild. În anul 1940 familia Rotschild a fost constrânsă să-l cedeze germanilor, primind în schimb dreptul de achiziționare a unui tablou de Frans Hals și a două tablouri de Goya. Tabloul a fost restituit în 1945 familiei Rotschild, care l-a donat definitiv în anul 1982 muzeului Luvru din Paris.
Haner, Georg | |
Georg Haner | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 28 aprilie 1672 Sighișoara |
Decedat | 15 decembrie 1740 Biertan |
Copii | Georg Jeremias Haner[*] |
Religie | luteranism |
Ocupație | teolog, istoric al bisericii |
Modifică date / text |
Georg Haner (n. 28 aprilie 1672, Sighișoara, Imperiul Austriac, d. 15 decembrie 1740, Biertan, Imperiul Austriac) a fost un teolog și istoric al bisericii sas.
După ce a urmat Gimnaziul din Sighișoara, a studiat începând cu 1691 la Universitatea din Wittenberg. După un an a obținut diploma de „magistru” al Facultății de Filosofie. La Wittenberg a scris prima carte, o istorie a bisericii luterane transilvănene.
În ianuarie 1695 a fost numit rector al gimnaziului din orașul natal, iar în 1698 a preluat postul de pastor al aceluiași oraș. În 1701 a fost numit preot la Apold, în 1706 la Saschiz, în 1708 la Cincu, în 1713 la Mediaș, iar în 1736 la Biertan și episcop al Bisericii Luterane Săsești din Transilvania. A fost opozant al pietismului.
Opere (selecție)[modificare | modificare sursă]
- Historia ecclesarum Transsilvanicarum, inde a premis populorum originibus ad haec usque tempora et fide dignissimis manuscriptis IV libris delineata auctore M. Georgio Haner. Francofurti & Lipsiae apud Joh. Christoph. Fölginer. Anno 1694, 4. Bd.
- Notabene majus pastoris Saxo-Transilvani et Augustanae confessioni invariatae ore et corde addicti in tres partes divisum 3 Bde.
- Subjectum Philosophiae moralis speciale, seu Orationis affectus et actiones morales. Praeside Abrah. Henr. Deutschmann. Vittebergae, 1691.
- Pentecostalis Pnevmatologia paradisiaca h. e. Mysteria pentecostalia de Spiritus S. beneficiis divinitus in Paradiso Gen. Cap. I., II., III. revelata. Praes. Joh. Deutschmann 1692. d. 22. Julii. Vittebergae.
- Lustratio Hebraeorum ad explicanda commata Psalm. LI. 9. Hebr. IX. 13., 14. Praes. Theod. Dassov. 1692, 21. Decemb. Vittebergae.
- Dissertatio philologica de Literarum hebraicarum origine et auJentia. Respondente Paulo Brellft… d. 24. Decemb. 1692. Vittebergae.
- Dissertatio Historico Philologica de Punctorum Hebraeorum cum Literis coavitate et Qeopneosia. Resp. Ioanne Helgey… d. 28. Oct. 1693.
- Historia Ecclesiarum Transylvanicarum, inde a primis Populorum Originibus ad haec usque tempora, ex variis iisque antiquissimis et probatissimis Archyvis et fide dignissimis Manuscriptis IV. Libris delineata. Francofurti et Lipsiae, 1694.
- Acroasium Theologicarum Disputatio prima, Ex Theologia de Theologia in genere, sub moderamine S. S. Trinitatis, Praeside M. Georgio Haner… publice disputabit Andreas Gerger. Balastelk… Anno 1696, die 26. Novembr. Cibinii.
- Acroasium Theologicarum Disputatio Secunda, De Theologiae objecto sive de Religione; sub moderamine S. S. Trinitatis, Praeside M. G. H… publice disputabit Thomas Bulchesch … anno 1697. Cibinii.
- Acroasium Theologicarum ex D. Cunradi Dieterici Institutionibus Catheticis, Discentibus Gymnasii Schaesburgensis ostensarum Disputatio prima, post binas praeliminares, de Scriptura Sacra, quam sub moderamine S. S. Trinitatis Praeside M. G. H… publice disquisitioni submittet. Respondens Georgius Seraphinus… anno 1697. Coronae.
- Acroasium Theologicarum ex B. D. Cunradi Dieterici Institutionibus Catecheticis, Discentibus in Gymnasio Schaesburgensi, ostensarum Disputatio II post binas praeliminares, de Deo Uni-Trino, quam sub moderamine Dei Uni-Trini Praeside M. G. H… publice defendet Andreas Helwig… Coronae.
- Acroasium Theologicarum ex B. D. Cunradi Dieterici Institutionibus Catecheticis, discentibus in Gymnasio Schaesburgensi ostensarum Disputatio Tertia super Articulo: De Scriptura Sacra. Praes. M. G. Haner… Coronae, 1698.
Arhiducele Ferdinand Karl Viktor | |
Arhiduce de Austria-Este Prinț de Modena | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 20 iulie 1821 Modena |
Decedat | (28 de ani) Brno |
Înmormântat | San Vincenzo, Modena[*] |
Cauza decesului | cauze naturale[*] (tifos) |
Părinți | Francisc al IV-lea, Duce de Modena Maria Beatrice de Savoia |
Frați și surori | Francisc al V-lea, Duce de Modena Arhiducesa Maria Beatrix de Austria-Este Arhiducesa Maria Theresa de Austria-Este |
Căsătorit cu | Arhiducesa Elisabeth Franziska de Austria |
Copii | Maria Theresia, regină a Bavariei |
Cetățenie | Austria |
Ocupație | om politic |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Duce |
Familie nobiliară | Casa de Habsburg-Este |
Iosif Szabo | |
Date personale | |
---|---|
Născut | martie 1803 Marosbogát, Transilvania, Imperiul Austro-Ungar |
Decedat | 15 decembrie 1874 Iași |
Naționalitate | Germană, română |
Ocupație | medic |
Activitate | |
Domeniu | Medicină |
Societăți | Societatea de Medici și Naturaliști din Iași |
- Pedro al V-lea al Portugaliei (16 septembrie 1837 - 11 noiembrie 1861); a succedat mamei sale ca Pedro al V-lea, rege al Portugaliei.
- Luís I al Portugaliei (31 octombrie 1838 - 19 octombrie 1889); i-a succedat fratelui său ca rege al Portugaliei.
- Infanta Maria (4 octombrie 1840 - 4 octombrie 1840)
- Infantele João (16 martie 1842 - 27 decembrie 1861); a fost Duce de Beja; a murit de holeră în 1861.
- Infanta Maria Ana (21 august 1843 - 5 februarie 1884); căsătorită cu regele George de Saxonia, mama regelui Frederick Augustus al III-lea al Saxoniei și bunica lui Carol I al Austriei, ultimul împărat al Austriei.
- Infanta Antónia (17 februarie 1845 - 27 decembrie 1913); căsătorită cu Prințul Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen și mama regelui Ferdinand I al României.
- Infantele Fernando (23 iulie 1846 - 6 noiembrie 1861); a murit de holeră în 1861.
- Infantele Augusto (4 noiembrie 1847 - 26 septembrie 1889); a fost Duce Coimbra
- Infante Leopoldo (7 mai 1849 - 7 mai 1849)
- Infanta Maria da Glória (3 februarie 1851 - 3 februarie 1851)
- Infantele Eugénio (15 noiembrie 1853 - 15 noiembrie 1853)
Prin fiica sa Maria Ana a fost bunicul regelui Frederick Augustus al III-lea al Saxoniei și străbunicul regelui Carol I al Austriei, ultimul împărat al Austriei.
Prin fiica sa Antónia a fost bunicul regelui Ferdinand I al României, străbunicul regelui Carol al II-lea al României și stră-străbunicul regelui Mihai al României.
Ferdinand al II-lea | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 29 octombrie 1816 Viena |
Decedat | (69 de ani) Lisabona |
Înmormântat | Monastery of São Vicente de Fora[*] |
Părinți | Prințul Ferdinand de Saxa-Coburg și Gotha Maria Antonia Koháry |
Frați și surori | Prințesa Victoria de Saxa-Coburg-Kohary Prințul August de Saxa-Coburg și Gotha Prințul Leopold de Saxa-Coburg-Kohary |
Căsătorit cu | Maria a II-a Elisa Hensler (morganatic) |
Copii | Pedro al V-lea al Portugaliei Luís I al Portugaliei Infantele João, Duce de Beja Infanta Maria Ana Infanta Antónia, Prințesă de Hohenzollern-Sigmaringen Infantele Augusto, Duce de Coimbra |
Cetățenie | Germania Portugalia |
Religie | Biserica Catolică |
Ocupație | monarh |
Apartenență nobiliară | |
Familie nobiliară | Casa de Saxa-Coburg și Gotha |
Rege al Portugaliei | |
Domnie | 16 septembrie 1837 – 15 noiembrie 1853 |
Predecesor | Maria a II-a |
Succesor | Pedro al V-lea |
- Prințesa Maria de Battenberg 1852 - 1923
- Prințul Louis de Battenberg 1854 - 1921
- Prințul Alexandru de Battenberg, 1857–1893
- Prințul Henric de Battenberg 1858 - 1896
- Prințul Francis Joseph de Battenberg 1861 - 1924
Prințul Alexandru | |
Prinț de Hesse și Rin | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Alexander Ludwig Georg Friedrich Emil von Hessen und bei Rhein |
Născut | 15 iulie 1823 Darmstadt, Hesse |
Decedat | (65 de ani) Seeheim, Hesse |
Înmormântat | Rosenhohe, Darmstadt |
Părinți | Ludovic al II-lea, Mare Duce de Hesse Wilhelmine de Baden |
Frați și surori | Maria de Hessa Ludovic al III-lea, Mare Duce de Hesse Prințul Karl de Hesse și de Rin |
Căsătorit cu | Contesa Julia Hauke |
Copii | Maria, Prințesă de Erbach-Schönberg Louis Mountbatten, Marchiz de Milford Haven Alexandru, Prinț al Bulgariei Prințul Henry Prințul Francis Joseph |
Constantin Jiquidi | |
Autoportret | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 22 mai 1865 Iași, România |
Decedat | 15 decembrie 1899, (34 de ani) București, România |
Cauza decesului | ftizie |
Părinți | Panait Jiquidi Ecaterina (n. Cartu-Romano) |
Frați și surori | Elena, Eufrosina |
Copii | Aurel Jiquidi Florica Jiquidi Aglae Jiquidi |
Naționalitate | România |
Ocupație | desenator, caricaturist |
Activitate | |
Cauza decesului | ftizie |
Cunoscut pentru | Primul desenator care a publicat benzi desenate în România, în revista „Amicul Copiilor” din anul 1893 |
Carola de Vasa | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Karoline Friederike Franziska Stephanie Amalie Cecilie |
Născută | 5 august 1833 Palatul Schönbrunn, Viena |
Decedată | (72 de ani) Dresda |
Înmormântată | Catedrala Sfânta Treime din Dresda |
Părinți | Gustav, Prinț de Vasa Prințesa Louise Amelie de Baden |
Căsătorită cu | Albert I al Saxoniei |
Cetățenie | Germania |
Religie | luteranism |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Prințesă regină consoartă[*] |
Familie nobiliară | Casa de Holstein-Gottorp Casa de Wettin |
Regină a Saxoniei | |
Domnie | 29 octombrie 1873 – 19 iunie 1902 |
Predecesor | Amalie Auguste de Bavaria |
Succesor | Monarhie abolită în 1918 |
Glenn Miller | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Alton Glenn Miller |
Născut | 1 martie 1904 Clarinda, Iowa, Statele Unite |
Decedat | (40 de ani) Canalul Mânecii, Regatul Unit[2][3] |
Înmormântat | Grove Street Cemetery[*] |
Cauza decesului | accident (accident aviatic) |
Cetățenie | SUA |
Ocupație | Bandleader, Muzician, Aranjator, Compozitor |
Activitate | |
Studii | Universitatea din Colorado Boulder[*], University of Colorado[*] |
Gen muzical | Swing music, big band |
Instrument(e) | Trombon |
Ani de activitate | 1923–1944 |
Colaborare cu | Glenn Miller Orchestra, Beryl Davis |
Premii | Bronze Star Medal[*][1] Premiul Grammy pentru întreaga carieră[*] |
* 1966: Walter Elias Disney (n. 5 decembrie 1901 - d. 15 decembrie 1966) a fost un regizor, producător, animator, scenarist și antreprenor american, câștigător de 22 de ori al premiilor Oscar. Numele său este unul comun în orice casă americană și este cunoscut chiar și în rândul copiilor.
A fost fiul Florei și al lui Elias Disney (canadian de origine) și a avut trei frați și o soră. Fiind co-fondator (alături de fratele său, Roy O. Disney) al studioului Walt Disney Productions, Walt a devenit unul din cei mai cunoscuți producători de film din lume. Compania fraților Disney, cunoscută sub numele său generic de The Walt Disney Company, are venituri anuale de peste 30 de miliarde de dolari.
Walt Disney este cunoscut mai ales ca și producător de film, precum și ca un inovator al animației și al parcurilor tematice. A fost nominalizat la 61 de premii Oscar și la sapte premii Emmy, deținând recordul pentru cele mai multe nominalizări la Oscar.
Disney și echipa sa a creat unele din cele mai celebre filme din lume și unele din cele mai cunoscute personaje, inclusiv cel pe care majoritatea îl consideră alter-ego-ul său, Mickey Mouse.
Walt Disney a murit de cancer pulmonar la 15 decembrie 1966, cu cinci ani înaintea deschiderii megaproiectului Disneyland, Walt Disney World din Florida. A fost un fumător "înrăit", unul dintre așa numiții "chain smokers", de unde a generat și boala sa necruțătoare.
1901 - 1928: Începuturile
Copilăria
Tatăl său, Elias Disney, s-a mutat în Statele Unite după ce familia sa a eșuat cu ferma în Canada. În aprilie 1906, familia lui Walt s-a mutat în Marceline, Missouri, unde fratele său deținea o proprietate. Acolo ei au cumpărat o casă și o fermă cu o suprafață de 45 de acri (18,2 hectare). În timp ce se afla în Marceline, Walt și-a dezvoltat dragostea sa pentru desen. Un vecin de-al lor l-a plătit pe Walt să îi facă niște desene ale calului său. De asemenea, tot în Marceline, Walt și-a dezvoltat pasiunea pentru trenuri.
Familia Disney a rămas în Marceline timp de patru ani după care s-au mutat în Kansas City în 1910.
Chicago[modificare | modificare sursă]
În toamna anului 1917, Walt a început să studieze la liceul McKingsley High School, făcând în paralel cursuri de seral la Institutul de Artă din Chicago. Disney era desenatorul ziarului școlii. Desenele sale erau foarte patriotice, majoritatea fiind axate pe Primul Război Mondial. Disney a abandonat liceul la vârsta de 16 ani pentru a intra în armată dar aceasta nu l-a primit pentru că era prea tânăr.
În schimb, Walt și un prieten de-al său au decis să intre în Crucea Roșie. Pentru a se putea angaja, trebuiau sa aibă minim 17 ani dar, în ciuda opoziției tatălui său, mama sa a elaborat un nou certificat de naștere în care scria că Walt era născut în 1900 și nu în 1901. Crucea Roșie l-a trimis în Franța timp de un an unde a lucrat ca șofer de ambulanță, pe care a desenat câteva personaje.
Apoi s-a mutat în Kansas City pentru a-și începe cariera artistică. Fratele său Roy lucra la o bancă și a reușit să îl angajeze printr-un prieten la Pesmen-Rubin Art Studio. Aici, Disney făcea reclame pentru ziare, reviste și cinematografe. Tot aici a cunoscut un animator, Ubbe Iwerks (1901-1971). Ei doi își respectau munca așa de mult încât relația dintre ei s-a îmbunătățit foarte repede și au hotărât să își înceapă o afacere proprie.
Disney și Iwerks au fondat o companie numită Iwerks-Disney Commercial Artists în ianuarie 1920. Din păcate, puțini clienți au vrut să se angajeze la cuplul neexperimentat. Iwerks a plecat o vreme să câștige niște bani la Kansas City Film Ad Company. Disney s-a retras și el după ce compania a fost cumpărată.
Hollywood
Când Disney a sosit la Los Angeles, avea 40 de dolari în buzunar și un desen neterminat în servietă. Surprinzător, la început a vrut să abandoneze animația, gândindu-se că nu va putea concura cu studiourile din New York. Disney a spus că prima sa ambiție a fost să devină regizor de film. A fost să se angajeze la toate studiourile din oraș dar toate l-au respins.
Din cauza eșecurilor cu filmele artistice, Disney s-a întors în animație. Primul său studio de animație din Hollywood era în garajul unchiului său. Disney a trimis un desen neterminat distribuitorului din New York, Margaret Winkler, care i-a răspuns imediat. A vrut să-l angajeze pe Disney pentru mai multe filme artistice combinate cu animație.
Disney l-a căutat pe fratele său Roy, care făcea un tratament de tuberculoză într-un spital de veterani din Los Angeles. Disney l-a rugat pe fratele său sa îl ajute deoarece nu se putea descurca financiar fără el. Roy a fost de acord și a părăsit spitalul împreună cu fratele său. De atunci nu s-a mai întors și niciodată nu s-a vindecat de tuberculoză.
În 1925, Disney a angajat o tânără femeie, Lillian Bounds, pentru departamentul de imprimare cu cerneală și colorat. A fost admirată imediat de Walt iar câteva luni mai târziu lucra ca și secretară.
1928 - 1942: Epoca de Aur a animației
Eroii lui Disney au constituit „epoca de aur” a desenului animat, începând cu Mickey Mouse, creat în 1928, cu vocea lui Walt Disney.[6]
Mickey Mouse
După o serie de eșecuri, Disney trebuia să creeze o nouă "stea". Majoritatea biografiilor spun că ideea lui Disney pentru Mickey Mouse i-a venit în timpul întoarcerii din New York. Este o discuție în jurul creatorului lui Mickey, ori Disney ori Iwerks. Șoarecele a fost inițial numit "Mortimer", dar a fost mai târziu botezat "Mickey Mouse" deoarece noua soție a lui Disney, Lillian, considera numele "Mortimer" ca fiind nepotrivit.
Primul scurt-metraj al lui Mickey a fost Plane Crazy în 1928 care a fost, ca majoritatea filmelor de la acea vreme, un film mut. După ce nu a găsit un distribuitor pentru Plane Crazy și pentru continuarea sa, The Gallopin' Gaucho, Disney a creat un scurt-metraj Mickey Mouse cu sunet, Steamboat Willie. Acesta a avut succes și au fost distribuite cu sunet și cele două scurt-metraje precedente. Însuși Disney și-a împrumutat vocea lui Mickey Mouse și Minnie Mouse iar Mickey a purtat vocea lui Disney până în 1946.
Silly Symphonies
Primele seriale ale lui Mickey Mouse au fost în 1929, începând cu un serial muzical numit Silly Symphonies. Primul episod era numit The Skeleton Dance și a fost în intregime desenat și animat de Iwerks, care a fost responsabil cu desenul la majoritatea animațiilor Disney produse între 1928 și 1929. Cu toate că serialul a avut succes, Disney nu a putut să distribuie serialul și atunci a trebuit să semneze un nou contract cu Columbia Pictures.
Iwerks era sătul de atâta muncă, mai ales datorită faptului ca el lucra mai mult decât Disney, așa că l-a părăsit și și-a deschis propriul studio. Disney căuta cu disperare pe cineva care să ia locul lui Iwerks, ceea ce era foarte greu, deoarece nu se găsea cineva la fel de bun și rapid ca Iwerks, care putea să deseneze 700 de cadre pe zi.
Între timp, Iwerks și-a lansat serialul de succes Flip the Frog împreună cu primul serial de animație color, Fiddlesticks. De asemenea, Iwerks a creat alte două seriale de animație, Willie Whopper și Comicolor. Iwerks și-a închis studio-ul în 1936 pe pentru a lucra la alte proiecte de animație. Va relua relația cu Disney în 1940, lucrând la departamentul de cercetare al studioului său.
Cu noroc, Disney a reușit să găsească câțiva oameni care să îl înlocuiască pe Iwerks. În jurul anului 1932, Mickey Mouse a devenit un personaj destul de celebru.
Primul premiu Oscar
În 1932, Disney a primit un premiu special din partea Academiei de Film pentru crearea lui Mickey Mouse, ale cărui seriale au devenit color în 1935 și au început să apară alte personaje celebre ale lui Disney, printre care Donald Duck, Goofy și Pluto.
Albă ca Zăpada și cei șapte pitici
Cu toate că studioul său a produs cele mai celebre seriale de animație ale vremii, rezultatele nu erau pe placul lui Disney, care în 1934 avea planuri pentru a crea un lung-metraj de animație. Dupa ce restul industriei cinematografice a aflat despre planurile lui Disney despre un lung metraj cu Albă ca Zăpada, au numit proiectul "nebunia lui Disney", deoarece erau convinși că proiectul va distruge studioul lui Disney. Atât Lillian cât și Roy au incercat să îl convingă pe Disney să abandoneze proiectul, dar acesta avea planuri mari pentru viitor. A angajat profesorul universitar Don Graham pentru a instrui personalul de la studioul său.
Toate aceste cercetări și antrenamente au fost folosite pentru pregătirea personalului în așa fel incât rezultatele să fie pe placul lui Disney. Albă ca Zăpada și cei șapte pitici (Snow White and the Seven Dwarfs), așa cum era numit proiectul, era în producție din 1935 până la mijlocul anului 1937, când studioul a rămas fără bani. A reușit totuși să ia un împrumut de la Bank of America pentru a-și termina producția. Premiera filmului a avut loc la cinematograful Carthay Circle la data de 21 decembrie, 1937. Albă ca Zăpada, primul film de animație în limba engleză și filmat în Technicolor a fost lansat în februarie 1938, fiind distribuit de RKO Radio Pictures, cu care studioul tocmai a încheiat un contract. Filmul a devenit producția cu cel mai bun succes la încasări pe anul 1938, reușind să strângă peste 8 milioane de dolari (astăzi 98 de milioane). Succesul avut cu Albă ca Zăpada (pentru care Disney a câștigat Oscarul) i-a permis lui Disney să deschidă o nouă sucursală a studioului său în Burbank, care s-a deschis pe 24 decembrie, 1939. Personalul responsabil pentru lung-metraje, care tocmai a terminat Pinocchio, a continuat să lucreze pentru Fantasia și Bambi, în vreme ce personalul responsabil pentru scurt-metraje a lucrat pentru noi seriale cu Mickey, Goofy, Donald și Pluto.
Perioada războiului
Pinocchio și Fantasia au fost lansate în cinematografe în 1940 dar ambele au fost dezamăgiri financiare. Filmul Dumbo era plănuit ca un film care să aducă bani dar, în timpul producției, majoritatea animatorilor s-au revoltat datorită relației dintre Disney și echipa sa.
La puțin timp după ce Dumbo a fost lansat în cinematografe în octombrie 1941 și a început să aducă mulți bani, Statele Unite ale Americii au intrat în Al Doilea Război Mondial. Armata americană a cerut studioului Disney să producă filme de instructaj pentru soldați, dar și scurt-metraje care să ridice moralul acestora, cum ar fi Der Fuehrer's Face și lung-metrajul Victory Through Air Power în 1943. Totuși, filmele militare nu au adus bani iar când filmul Bambi a fost lansat în aprilie 1942 nu s-a descurcat foarte bine.
Pe la sfârșitul aniilor '40 studioul și-a revenit în așa fel încât să continue cu producția la lung-metrajele Alice In Wonderland (Alice în Țara Minunilor) și Peter Pan, care au fost amânate în perioada războiului, și au început să lucreze pentru Cinderella (Cenușăreasa), care a devenit cel mai bun succes al studioului după Albă ca Zăpada și cei șapte pitici.
1955 - 1966: Parcuri tematice și dincolo
Planificare Disneyland
În timpul unei călătorii de afaceri în Chicago la sfârșitul anilor '40, Disney a desenat schițe ale ideilor sale pentru un parc de distracții în care copii și părinții pot să se distreze împreună. Acest plan trebuia inițial să fie vis-a-vis de studio. Ideile originale au crescut într-un concept mult mai mare care avea să devină Disneyland. Disney a petrecut cinci ani din viața sa planificând Disneyland și a creat o nouă subdiviziune a companiei sale, numită WED Enterprises, care avea sarcina să proiecteze parcul.
Extinderea în noi zone
După ce Walt Disney Productions a început lucrul la Disneyland, studioul a început să se extindă în alte zone ale divertismentului. În 1950, Treasure Island (Insula comorii) a devenit primul film 100% cu actori reali și a fost repede urmat de altele: 20.000 de leghe sub mări în 1954, The Shaggy Dog în 1959 și The Parent Trap (1961). Studioul a produs prima emisiune TV, One Hour in Wonderland (O oră în Țara Minunilor), în 1950. Disney a început să fie gazda unei emisiuni săptămanale la postul ABC, numit Disneyland, după parc, unde arăta clipuri din filmele Disney vechi, realiza tururi ale studioului și promova parcul Disneyland, în timp ce acesta era în construcție în Anaheim, California.
În timp ce studioul se implica în alte forme media, Disney nu mai acorda atâta atenție producțiilor animate, lăsând acestea în grija animatorilor. În timpul vieții lui Disney, departamentul de animație a mai produs filmele Lady and the Tramp (Doamna și vagabondul, 1955), Sleeping Beauty (Frumoasa din pădurea adormită, 1959), One Hundred and One Dalmatians (101 Dalmațienii, 1961) și The Sword in the Stone (Sabia din piatră, 1963). Producția la scurt-metrajele animate a continuat până în 1956 când departamentul pentru scurt-metraje s-a închis.
Pe 17 iulie, 1955, Disneyland, unul din primele parcuri tematice din lume, s-a deschis și a avut un succes imediat. Oameni din toată lumea veneau la Disneyland, care conținea atracții bazate pe producțiile Disney. După 1955, numele emisiunii s-a schimbat din Disneyland în Walt Disney Presents. Apoi în 1961, emisiunea s-a schimbat din alb-negru în color și a devenit Walt Disney's Wonderful World of Color".
Astăzi,studiorile Walt Disney au venituri anuale de 40 de miliarde de dolari. Cele mai noi succese sunt Toy Story 1,2 și 3,Mașini 2 și altele.
Succesele de la începutul anilor 1960
La începutul anilor 1960, imperiul Disney avea un succes enorm, iar Walt Disney Productions s-a remarcat ca fiind cea mai bună companie din lume generatoare de divertisment pentru familie. După decenii de încercări, Disney a reușit în final să obțină drepturile de ecranizare pentru romanul Mary Poppins a lui P.L. Travers. Filmul, lansat în 1964, a devenit cel mai mare succes al studioului în anii 1960. Tot în această perioadă, Walt Disney a început să planifice un parc tematic mult mai mare decât Disneyland, numit Disney World.
Moartea
Implicarea lui Walt în Disney World s-a încheiat în ultima parte a anului 1966; după mulți ani de fumat a fost diagnosticat cu cancer pulmonar. A fost admis la Providence St. Joseph Medical Center, situat vis-a-vis de studio, unde starea sa de sănătate a început să se agraveze. Pe 2 noiembrie, 1966, în urma unor radiografii, medicii au descoperit că Disney avea o tumoră pe plămânul stâng. Cinci zile mai târziu, Disney a mers înapoi la spital pentru operație, dar tumora s-a extins atât de mult încât medicii au fost nevoiți să îi scoată întreg plămânul stâng. Doctorii i-au spus apoi lui Disney că mai avea între șase luni și un an de trăit. Dupa câteva sesiuni de chimioterapie, Disney a petrecut puțin timp cu soția sa în Palm Springs, California înainte de a se întoarce acasă. Pe 20 noiembrie 1966, Disney a suferit un colaps în casa sa dar a fost resuscitat de medici și întors înapoi la spital, unde a murit pe 15 decembrie, 1966 la ora 9:30, la zece zile după ce a împlinit 65 de ani. A fost incinerat pe 17 decembrie iar cenușa sa a fost depozitată la Forest Lawn Memorial Park din Glendale, California. Roy Disney a continuat proiectul Disney World, insistând să fie re-denumit în Walt Disney World, în onoarea fratelui său, care a fost în final deschis pe 1 octombrie, 1971.
* 1994: Gheorghe Guțu (n. 15 aprilie 1906, Galați – d. 15 decembrie 1994, București) a fost un traducător și clasicist român, specialist în limba și literatura latină, conferențiar universitar. A redactat și a publicat, între altele, un cuprinzător dicționar latin-român, considerat[de cine?] cel mai important dicționar de acest gen apărut în România. A tradus din mari clasici ai literaturii sau istoriografiei latine.
Gheorghe Guțu a absolvit Facultatea de Filologie a Universității din București în 1928 cu magna cum laude. A fost profesor de limba latină la licee din Târgoviște, Cluj, Brașov (Liceul „Dr. Ioan Meșotă”)[1] și București (din 1940 la Liceul „Titu Maiorescu”).[2] Apoi a fost conferențiar la Seminarul pedagogic universitar „Titu Maiorescu” din București.
OPERA
- Lucius Annaeus Seneca. Viața, timpul și opera morală, Editura „Casa Școalelor”, 1944;
- Publius Vergilius Maro, Studiu literar. București, în 1970.
Dicționare
- Dicționar latin - român, Editura Științifică, București, 1966 (360 de pagini, format mediu); o ediție mai nouă a apărut la Editura Humanitas, în 2008.
- Dicționar latin - român, Editura Științifică și Enciclopedică, București, în 1983 (1326 de pagini, format 24 cm x 17 cm). Ediția a doua, revăzută și adăugită, a apărut la Editura Humanitas, din București, în anul 2003 (1448 de pagini, 25 cm). ISBN 9732809337.
Manuale școlare
- Limba latină, Manual pentru clasa a IX-a, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1969.
Traduceri
- Seneca, Scrisori către Luciliu, ed. Științifică, București, 1967;
- Dimitrie Cantemir, Descriptio Moldaviae, ed. Academiei Române, București,1971;
- Cicero, Opere, ed. Univers, București, 1973 (trei volume);
- Quintilian, Arta oratorică, ed. Minerva, București, 1974;
- Juvenal, Satire, ed. Univers, București, 1986;
- Tacitus, Anale, ed. Humanitas, București, 1995.
- Geldtypen und Geldordnungen. Fundamente für eine echte allgemeine Geld- und Wirtschaftstheorie (Stuttgart, Germania, 1949);
- Capitalisme, Socialisme ou Liberalisme Social? Observations critique a Voccasion de la Conference Internationale des Sciences Economiques à Rome (1956);
- Programme de Stabilisation Economique, Financiare et Sociale pour la France (1959);
- An End to the Agony of the American Dollar? A Plan for Stable Equilibrium Conditions of the American Monetary System (1970);
- A Reorganization Plan of the International Monetary Fund (1973);
- A Plan for Monetary, Financial, Economic and Social Stabilization for Greece (1975);
- A Plan for Monetary, Financial and Economic Stabilization of Italy (1977);
- Principia Oeconomica: New and Old Foundations of Economic Analysis (1986);
- Principia Metodologica 1: A Bridge from Economics to all other Natural Sciences. Toward a Methodological Unification of all Sciences (1989).
- Un "Miracol economic" în România este încă posibil! (Ed. Porto Franco, Galați, 1992)
- Teoria și practica economică în epoca de tranziție și după (Ed. Fundației "România de Mâine", București, 1994)
- Memoriale 1, De ce nu s-au rezolvat cum trebuie problemele de stabilizare social-economică și financiară cu realizarea unui "Miracol Românesc" de la 1990 încoace? (Editura Performantica, Iași, 2007)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu