miercuri, 14 iulie 2021

 10. /16 IULIE 2021 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT


ILIE VĂLUȚĂ

Ilie Văluță, (n. 16 iulie 1955, în orașul Chișinău , Republica Moldova) este un muzician, compozitor, interpret, maestru de sunet din Republica Moldova.




Date biografice

Ilie Văluță s-a născut la data de 16 iulie 1955 în orașul ChișinăuRepublica Moldova. A studiat la Institutul de Stat al Artelor „Gavriil Musicescu” din Chișinău (astăzi Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice), la clasa dirijat cor academic. Începând cu anul 1985 își desfășoară activitatea la IPNA Compania TeleRadio Moldova, în calitate de maestru de sunet TV.

Membru al Uniunii Teatrale din Moldova.

Activitatea de creație

Televiziunea Națională

A creat compoziții muzicale la spectacole TV, muzică vocală și instrumentală în emisiunile și concursurile televizate. Veniete muzicale la emisiunile „Actualități”, „Panorama”, „Mesager”, „Baștina”, „Olymp”, „MiniVideo Salon”, „Povestea de seară”, „Teatrul de miniaturi” etc.

Emisiunea „De la 5 la10”

O pagină aparte din biografia compozitorului o constituie lucrul cu copii. Este concertmaistru și creator de aranjamente muzicale pentru emisiunea copiilor talentați „De la 5 la 10”. Alături de regizoarele Ecaterina Teleșcu și Vera Strungaru contribuie la formarea artistică a multor interpreți, deja consacrați, din Moldova.

Participă la multiple spectacole atât în țară cât și peste hotarele ei. Frecvent apare pe sceana Filarmonicii Naționale „S. Lunchevici" acompaniat de Orchestra de Muzică populară „Folclor" , dirijată de maestrul Petre Neamțu, Artist al Poporului. Spectacole în care se manifestă atât în rol de interpret în duet cu fiica Diana, cât și compozitor de muzică ușoară, romanțe, muzică de petrecere. În luna septembrie 2013 efectuiază un turneu în Republica Cehă împreună cu fiica sa, Diana și un grup de artiști din Moldova la Sărbătoarea românilor din Praga , spectacol organizat de către Ambasada Republicii Moldova și Ambasada României din Republica Cehă.

Compoziții

Muzică pentru spectacole

A compus muzică la peste 80 de spectacole pentru teatrele de păpuși și dramă din țară

Muzică pentru filme

  • 1988 – Filmul muzical „Cucurigu!”, reg. Elena Iliaș;
  • 1991 – „Mircea Snegur la Putna”, reg. Ion Buzilă
  • 1992 – „Prostia omenească” după Ion Creangă, reg. Ion Popescu
  • 1992 – „Când ard păpușile”, film documentar, Transnistria 1992, reg. Elena Iliaș.

Muzică vocală

Romanțe și cântece

Romanțe și cântece pe versuri de Mihai EminescuVasile AlecsandriOctavian GogaGrigore VieruDumitru MatcovschiNicolae DabijaValeriu MateiLeonida LariIulian Filip, Ion Diviza, Claudia Partole, Gheorghe Bâlici, Ionel Căpiță, Andrei Strâmbeanu, Vasile Căpățână, Anatol CiocanuVictor Soțchi-Voinicescu (Paris), Vasile Groza, Corin Bianu, Ion Andreiță, Paula Romanescu (București), Maria Chirtoacă (Cîmpulung Muscel) Vasile Tărâțeanu, Lidia Grosu, Elena Tamazlâcaru, Tudor Gorgos, Galina Furdui, M. Rădulescu, Mihai Morăraș, Vladimir Halipli, Alexandru Macedonschi, Alexie Rău, Nina Josu, Steliana Grama, Ion VatamanuRadmila Popovici Paraschiv, Nina Slutu-Soroceanu. Colaborările contunuă.

Muzică instrumentală

Creații instrumentale în interpretarea lui Vasile Iovu, Marin Gheras, Alexei Litvin, Ion Spătaru, Anatol Nunu, Sergiu Bantaș și alți artiști-instrumentiști.

Muzică pentru Imnuri

  • 2009 Imnul UNITEM, versruri Ion Diviza;
  • 2011 Imnul Pădurii „MoldSilva”, versuri Ionel Căpiță.

Compozitorul Ilie Văluță la aniversarea de 65 de ani - reportaj TV Moldova 1 - 16.07.2020






MIOARA PITULICE

Mioara Pitulice
Date personale
Născută (63 de ani)
Căsătorită cuVasile Pitulice
CopiiIrina Pitulice, Ruxandra Pitulice
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiecântăreață Modificați la Wikidata
Activitate
Gen muzicalMuzică populară românească
Instrument(e)voce[*]  Modificați la Wikidata
Case de discuriElectrecordEurostar (casă de discuri)
Interpretare cuRuxandra Pitulice
Prezență online
Site web

Mioara Pitulice (n. 16 iulie 1957 [1] , Adunații-Copăceni județul Giurgiu) este o cântăreață de muzică populară din MunteniaRomânia . [2]

Discografie

  • 1978 - "Inimioară cu dor mult"
  • 1985 - "Ce se- aude jos in vale"
  • 1987 - "Mierlă, mierlă cântătoare"
  • 1980 - "Mînă, Mînă, Murguleț"
  • 1993 - "Mioara Pitulice"





Plecată peste Ocean, interpreta de muzică populară Mioara Pitulice (60 de ani) revine pe plaiurile mioritice. În ianuarie, va fi în ţară alături de fiica Ruxandra Pitulice (36 de ani) care continuă tradiţia. Tânăra artistă a petrecut Crăciunul în Bucovina, va susţine 5 concerte de Revelion, apoi va lansa un album de muzică populară.

Nume important pe afişele evenimentelor folclorice, despre Ruxandra Pitulice puţini ştiu că are o mamă celebră. „Port cu mândrie numele mamei mele, solistă de muzică populară a zonei de sud a României, din Muntenia. Mama e de 18 ani în America, a plecat exact la o lună după nunta mea, cu tata şi cu sora mea mai mare, Irina Emilia, care are doi copii. Ei au o familie mai mare decât am eu aici. Mama s-a dus să cânte la un revelion şi a rămas acolo. Locuiesc într-o casă cu grădină în Fredesburg, un orăşel de lângă Washington. Într-un an, au venit de la ziarul local şi i-au fotografiat legumele din grădină, considerate cele mai frumoase din zonă. Ea cumpără seminţele de legume din România, a tratat pământul care era nefertil şi grădinăreşte. Cultivă roşii, castraveţi şi face murăturile din recolta proprie. Însă legumele de acolo tot nu au gustul celor de aici. Dar mama este o gospodină desăvârşită şi face cele mai bune mâncăruri”, ne-a povestit Ruxandra.

Mioara Pitulice nu a renunţat însă la cântat, iar românii din diaspora o ascultă pentru a-şi astâmpăra dorul de patrie. „Cântă pentru comunităţile de români din America şi are grijă de nepoţei. În plus, se ocupă şi de design interior, o pasiune mai veche a ei încă din România. Tata cântă şi el, e rapsod, şi a participat la mai multe concursuri. La curăţenia de Crăciun, am decoperit mai multe diplome ale lui. Noroc cu noua tehnologie, că mai vorbim şi ne vedem în conferinţe video. Sora mea a terminat actorie, dar cântă şi ea. A fost profesoară de actorie la Liceul «Dinu Lipatti», apoi a plecat în SUA. Am fost şi eu în vizită în America, dar nu pot rămâne acolo”, ne-a mai zis Ruxandra Pitulice.

Am vrut să aflăm şi cum s-a „lipit” de ea muzica populară. „Pasiunea pentru folclor s-a născut din burtica mamei. De când m-am născut, se cânta şi asculta non-stop în casă muzică populară şi aşa m-am îndrăgostit şi eu de ea. Cânt de la 3 ani, am fost în corul Alegretto, la Palatul Copiilor, apoi am urmat liceul de muzică, după care Conservatorul din Bucureşti. Am lansat un album şi voi mai lansa unul după Sărbători, la finalul lui ianuarie. Special pentru acest eveniment se întoarce şi mama din SUA şi sunt tare fericită. Mi-a promis că la pensie se va restabili în România şi că vom locui împreună. De multă vreme visez să construiesc o casă şi să locuiesc acolo cu toată familia. Ridic o locuinţă în curtea părintească a mamei, la Adunaţii Copăceni, în judeţul Giurgiu. Vreau să ne retragem acolo. O moştenesc şi la pasiunea pentru grădinărit. Îmi place să plantez răsaduri, să culeg cu mâna mea ceapa, roşiile şi castraveţii. Iubesc şi să cresc animale. Am o fetiţă, Maria Alexandra Rizea, care cântă foarte frumos muzică uşoară şi sper să o conving să cânte şi populară. Soţul meu, Gheorghe Rizea, e solist instrumentist la Ansamblul Armatei”, a mai spus, pentru Click!, fiica Mioarei Pitulice.























PETRE LESCENKO


Sari la navigareSari la căutare

Petre Leșcenco
Pjotr Leschenko.jpg
Date personale
Născut28 iunie 1898
IsaieveGubernia HersonImperiul Rus
Decedat (56 de ani)
Târgu Ocna
Târgu OcnaBacăuRomânia Modificați la Wikidata
Cauza decesuluiulcer[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania (1952–1965).svg România
Flag of Russia.svg Imperiul Rus
Flag of Romania.svg Regatul României
Flag of Romania (1965–1989).svg RS România Modificați la Wikidata
Ocupațiedirijor
cântăreț
dansator[*]
compozitor
muzician
patron de restaurant[*]
personal militar[*] Modificați la Wikidata
Activitate
Gen muzicalTango, foxtrot, muzică populară rusă
Tipul de voceTenor
Case de discuriColumbia, Parlophon, Bellaccord, Electrecord
Prezență online
Identificator titlu IMDb

Petre Leșcenco (în rusă Пётр Константинович Лещенко; n. 2 iunie 1898IsaevoGubernia HersonImperiul Rus - d. 16 iulie 1954Târgu Ocna) a fost un cântăreț de muzică ușoară din perioada interbelică. De origine rusă, a cântat aproape exclusiv în limba rusă. A devenit cetățean român după alipirea Basarabiei de România în 1918. A devenit cunoscut prin tangourile sale fiind supranumit „Regele tangoului rusesc”, dar a cântat și numeroase cântece populare rusești. A efectuat numeroase turnee în străinătate la Paris, Londra, Viena, Belgrad și Riga. La București a fost proprietarul barului Leșcenco de pe Calea Victoriei. Arestat în 1951 a fost deținut la canalul Dunăre-Marea Neagră și a murit în spitalul penitenciarului din Târgu Ocna.

Tinerețea

Petre Leșcenco s-a născut la 2 iunie 1898 în satul Isaevo, în apropiere de Odesa din Gubernia HersonImperiul Rus (azi în Ucraina) într-o familie extrem de săracă. Mama lui Petre fiind necăsătorită s-au făcut diferite ipoteze cu privire la tatăl său. Cea mai verosimilă este că tatăl lui Piotr era moșierul din localitate.[1] În 1909, mama lui s-a măritat cu Alexandru Alfimov și Petre a plecat cu mama și tatăl său vitreg la Chișinău. Petre a fost trimis la o școală parohială unde profesorii au constatat că are o voce bună și l-au înscris în corul eparhial, unde a învățat să cânte. Tatăl său vitreg cânta la muzicuță și la ghitară și, dându-și seama de talentul artistic al fiului său vitreg, i-a dăruit ghitara sa. În perioada în care era elev, Petre a reușit să învețe singur să cânte la ghitară.

În 1915, în vârstă de 17 ani, Petre se înscrie la școala de ofițeri din Chișinău. În anul următor este trimis pe front cu gradul de subofițer. Revoluția din 1917 îl prinde într-un spital, unde fusese internat după ce fusese rănit pe front.[2] După relatările unor ofițeri din armata albă, în 1919, Leșcenco ar fi participat la Războiul Civil Rus de partea forțelor contrarevoluționare, în calitate de ofițer într-un regiment al Cazacilor din Kuban. După înfrângerea armatei albe ar fi fost evacuat din Crimeea și s-ar fi refugiat în insula Rhodos unde s-ar fi familiarizat cu muzica țigănească.[3] Nu există dovezi care să confirme aceste relatări.

Familia lui Petre Leșcenco rămâne la Chișinău. În 1917 se naște sora lui Valentina, iar în 1920 a doua soră, Ecaterina.

Începuturile carierei muzicale

Având cetățenia română în calitate de locuitor al Basarabiei Leșcenco revine în România. Duce o viață grea având diferite activități ocazionale: tâmplar, dirijor de cor la catedrala din Chișinău, ospătar și altele. A mai cântat la ghitară în pauzele dintre spectalolele cinematografelor "Orpheum" și "Suzana". Apoi intră în contact cu un grup de tineri de la teatrul din Chișinău și este activ în promovarea noilor dansuri la modă, printre care și Lezghinka care este dansat în pauzele de la cinematograful "Orpheum".[4] Ulterior Petre Leșcenco face diferite turnee în orașele din Basarabia.

În 1925 Petre Leșcenco pleacă la Paris, unde apare într-un spectacol muzical, cântând la balalaică. Apoi, îmbrăcat într-o haină de cerchez dansa o lezghinka cu un pumnal în dinți, pe care, în cele din urmă îl înfigea în podea. Numărul a avut un succes remarcabil.[2] Dorind să-și îmbunătățească tehnica de dans, se încrie la școala de balet a balerinei Vera Trefilova, fostă solistă a Teatrului Mariinski. Aici o întâlnește pe Zinaida Zakit, o dansatoare letonă din Riga.[4][5]

Petre Leșcenco dansând cu Zinaida Zakit în 1929

Petre Leșcenco formează cu Zinaida Zakit un cuplu de dans care apare cu succes în diferite restaurante din Paris, alternând numerele de dans cu diferite cântece. Leșcenco nu avea o voce puternică și, într-o perioadă în care nu existau microfoanele, nu putea acoperi publicul dintr-o sală de spectacole, dar interpretările sale erau perfecte pentru săli de restaurant mai mici.[4]

În mai 1926, un grup de artiști polonezi care lucraseră într-un restaurant din Cernăuți au obținut un contract la teatrul din AdanaTurcia și i-au invirtat pe Petre Leșcenco și Zinaida Zakit să-i însoțească. Din mai 1926 până în august 1928 cuplul a făcut un turneu prin Europa de Est și Orientul Mijlociu, trecând prin ConstantinopolAdanaSmyrnaBeirutDamascAlepAtena și Salonic. În 1927, la Smyrna, Petre Leșcenco s-a însurat cu Zinaida Zakit.[5]

După terminarea turneului, Petre și Zinaida se instalează la Chișinău și dau spectacole în fiecare seară la restaurantul “London” unde cânta orchestra de jazz dirijată de Michael Weinstein.[4]

Perioada anilor 1930

Sfârșitul anului 1930 reprezintă sfârșitul primei etape din cariera lui Petre Leșcenco. Soția sa Zinaida a rămas însărcinată și în ianuarie 1931 s-a născut fiul său Igor Leșcenco.[4][5] Deoarece nu mai putea dansa, Petre Leșcenco a decis să încerce să-și dezvolte cariera în calitate de cântăreț, renunțând la dans. În partea veche a orașului Riga exista o mică cafenea numită "AT". În cafenea cânta uneori o mică orchestră, organizată de violonistul Herbert Schmidt și adeseori mai participau cântăreți precum și actorul rus Vsevolod Orlov cu diferite scheciuri. Cafeneaua era locul de întâlnire a intelectualilor din oraș, printre care și compozitorul Оskar Strok.[4] La acest local a fost invitat să cânte și Petre Leșcenco, Oskar Strok aranjând repertoriul. Tot Strok l-a învățat tehnica necesară pentru reprezentațiile sale în calitate de solist. Atâta vreme cât fusese dansator, scurtele sale cântece erau bazate pe o respirație scurtă, adecvată oboselii de după efortul depus în timpul dansului. Oskar Strok l-a învățat modul de respirație adecvate unui cântăreț precum și modul în care putea să-și pună în valoare vocea, care avea un timbru plăcut dar nu avea un volum foarte mare.[4] Performanța a fost foarte apreciată și a reprezentat începutul succesului internațional al lui Leșcenco. Spectacolele din Riga au arătat însă că genul lui Leșcenco era mult mai potrivit pentru săli mici, de cafenea sau restaurante, decât pentru scenă. Reprezentațiile sale din sălile cinematografelor au generat mult mai puțin entuziasm.

În vara anului 1931, agentul său, Duganov, a organizat pentru Leșcenco o serie de concerte la Liepāja, pe malul Mării Baltice, programul acestora fiind din nou aranjat de O. Strok. Leșcenco își petrece aici sezonul de vară cu familia, cântând la restaurantul "Jurmala".[5] Problema mărimii sălii în care cânta s-a ridicat și de această dată, concertele date în marea sală a Clubului Nautic din Liepāja fiind în general prost apreciate.[4] După întoarcerea la Riga, își reia activitatea în atmosfera care îi convenea mai bine de la cafeneaua "AT".[5]

Repertoriul lui Petre Leșcenco cuprinde lucrări ale compozitorilor din Letonia, printre care "Ochi negri", "Rapsodie albastră", "Ultimul meu tango" și "Spune-mi dece" de Оskar Strok și "Tatiana", "Miranda", "Nastia-ca o mură" și "Un pahar de vodca" de Mark Marianovski dar și lucrări ale unor compozitori români ca tangoul "Când felinarele se-aprind" de Petre Andreescu, "Mișa" de G. Vilnov sau "Sașka" de Max Halm și chiar compoziții proprii cum sunt melodiile "Basarabeanca: Din Basarabia la Riga", "Bucură-te, sufletul meu" și "Băiețelul".[5]

În 1931 Leșcenco ajunsese sufficient de cunoscut pentru a putea să se gândească la înregistrarea unor discuri cu cântecele pe care le interpreta. Începutul l-a făcut la Berlin cu firma Parlophon a lui Carl Lindström unde a înregistrat zece melodii pe discuri de 78 rot-min, printre care trei compuse și cu texte proprii.[3] În același an, Helmars Rudzitis înființează la Riga firma en:Bellaccord Electro și face apel la artiștii din localitate pentru primele discuri pe care le produce. La această companie Leșcenko face înregistrări cu cântecele sale de succes din capitala letonă: "Tango ultima mea", "Spune-mi de ce" și altele.[2][4] Ulterior, Leșcenco a semnat un contract cu filiala din România a societății de discuri Columbia Records cu care a înregistrat aproape 80 de melodii. În continuare a înregistrat discuri, tot în România, cu societatea Electrecord.[5] Deși vorbea fluent rusa, româna, ucraineana, franceza, germana și engleza, aproape toate înregistrările sale sunt cântate în limba rusă, deși în reprezentațiile sale din România includea, de cele mai multe ori, și unele melodii cântate în limba română.[2]

Datorită discurilor sale, Leșcenco devine, în scurt timp celebru.[3] El își îmbogățește în permanență repertoriul cu lucrări ale compozitorilor celor mai cunoscuți din perioada respectivă, cu prioritate din Europa centrală și de est, inclusiv cei din Uniunea Sovietică: Оskar StrokMark MarianovskiClaude Romano (Gheorghe Sbârcea)Еfim SclearovG. VilnovVladislav Okolo-Kulak (Sașa Vladi)Artur GoldJ. PeterburgskiErnst HöningsbergI. O. DunaevskiDmitri PokrassIuli Hait, deși adeseori în aranjamente muzicale proprii. Este acompaniat de unele din cele mai bune orchestre europene: frații Höningsberg, Herbert Schmidt, Nicolae Cereșni și alții.[4]

În 1932, soții Leșcenco se reîntorc pentru ultima oară la Chișinău unde Petre Leșcenco dă două reprezentații. Apoi se mută împreună cu părinții și surorile sale la București, unde se simțea mai bine decât la Riga unde, având în vedere că nu vorbea letona, exceptând contactele sale cu comunitatea exilaților ruși, avea nevoie de un translator.

În 1933, înființează compania „Gheruțchi, Cavur și Leșcenco” care a deschis pe Strada Brezoianu Nr. 7 din București o mică cafenea-restaurant numită "Căsuța noastră". Capitalul necesar a fost furnizat de Gheruțchi, care primea oaspeții la intrare. Cavur era un bucătar cu experiență care se ocupa de bucătărie. Petre Leșcenco era răspunzător de programul artistic. Alexandru Alfimov, tatăl vitreg al lui Leșcenco, se ocupa de garderobă.[4]

Cu toate acestea, Petre Leșcenco nu renunță la turneele sale. În 1933 Petre Leșcenco este angajat de Mark I. Garapic, proprietarul cabaretului "Русская семья" (Familia rusă) din Belgrad să cânte la acest local. Contractul era încheiat în condiții deosebit de avantajoase pentru Leșcenco, cu un onorariu de 15 dolari pe seară. Acest turneu nu a fost un succes, deoarece numărul lui Leșcenco nu se potrivea cu cel al sopranei estoniene Voskresenskaya cu care era cuplat iar contractul a fost reziliat după douăsprezece zile.[4] Totuși în timpul șederii sale la Belgrad, Leșcenco a fost invitat să cânte la o festivitate de familie a regelui Alexandru I al Iugoslaviei Karađorđević.[3] Apoi se duce la Viena unde mai dă o serie de spectacole. La sfârșitul anului 1933 el concertează la Riga, în Letonia, precum și în țările vecine Lituania și Estonia.[4]

Petre Leșcenco în timpul unui spectacol în 1935

În 1934 Petre Leșcenco pleacă la Londra. El cântă în mai multe emisiuni de la BBC, în cele mai scumpe restaurante și saloane aristocratice din Londra. La "Pensiunea Rusă" după cină, el cântă la ghitară, acompaniat la pian de principele Felix Yusupov. În plus, nu refuză nici participarea la spectacole de caritate, chiar în zilele în care avea un concert. În patru luni el dă 90 de concerte.[2][3] La București, regele Carol al II-lea l-a invitat de mai multe ori să cânte la palat.[3]

În 1935, cu capitalul strâns din exploatarea restaurantului său, Petre Leșcenco deschide un nou restaurant de lux, "Barul Lescenco", pe Calea Victoriei. Restaurantul este frecventat atât de persoanele de vază din emigrația rusă cât și de elita societății din Bucuresti. În restaurant cânta o orchestră mare și dansau cele două surori ale sale, Valentina și Ecaterina, pe care le instruise Zinaida Zakit. Totuși partea importantă a spectacolului de la "Barul Leșcenco" o constituia programul lui Petre Leșcenco.[3][4] Dintre sărbătoririle care au avut loc la acest bar, merită o mențiune specială dineul dat la 7 februarie 1937 în cinstea lui Feodor Șaliapin, cu prilejul vizitei acestuia la București.[4]

După deschiderea barului său, numărul turneelor sale în străinătate s-a redus, în parte și din cauza tensiunilor din perioada premergătoare celui de-al Doilea Război Mondial.

În 1938 Petre Leșcenco și Zinaida ajung pentru ultima oară la Riga unde Leșcenco dă ultimul său concert din Letonia, acompaniat de orchestra dirijată de Herbert Schmidt. În 1940 el dă ultimele sale concerte la Paris, reușind cu multă greutate să se întoarcă în țară, continuând să cânte la restaurantul său.[4]

Perioada celui de-al Doilea Război Mondial

În 1940 România este angrenată în evenimentele internaționale legate de cel de-al Doilea Război Mondial. Cedarea Basarabiei, Bucovinei de Nord și a Transilvaniei de Nord, urmată de intrarea în război a României în 1941 au schimbat total viața lui Petre Leșcenco.

În octombrie 1941, Petre Leșcenco a primit ordin de concentrare urmând să se prezinte la Regimentul 16 Infanterie din Fălticeni, unde fusese repartizat. Considerându-se de naționalitate rusă, nu voia să lupte împotriva conaționalilor săi și se sustrage din diferite pretexte, continuând să concerteze la restaurantul său. Se prezintă la Fălticeni abia după trei convocări, fiind judecat de un tribunal militar pentru dezertare. Fiind artist, i s-a aprobat mobilizarea pe loc, cu avertizarea că, în cazul unui nou ordin de concentrare, neprezentarea avea să aibă urmări mult mai severe.[2][6]

În decembrie 1941, după cucerirea Odesei de către trupele române, Viktor Alekseievici Seliavin, directorul operei din Odesa, îl invită pe Victor Leșcenco să dea o serie de concerte.[6] Deși toate biletele fuseseră vândute, Leșcenco și-a amânat vizita, fiindu-i teamă că va fi din nou concentrat. În martie 1942, el a primit însă permisiunea de la Gheorghe Alexianu, guvernatorul Transnistriei, să-și efectueze turneul, sosind la Odesa în luna aprilie a aceluiași an. La cererea autorităților române, concertele sale trebuiau să cuprindă și melodii interpretate în limba română.

În timpul repetițiilor a făcut cunoștință cu Vera Belousova. Vera era fiica lui Gheorghi Belousov, un salariat al NKVD, care se înrolase ca voluntar în Armata Roșie la începutul războiului. Vera avea 19 ani, fiind cu 25 de ani mai tânără decât Petre Leșcenco. Era studentă la conservatorul din Odesa și pentru a se întreține cânta într-un cinematograf acompaniindu-se la acordeon. Era foarte frumoasă și avea o voce extrem de plăcută, Petre Leșcenco îndrăgostindu-se imediat.[6][7]

Datorită legăturii cu Vera Belousova, Petre Leșcenco revenea periodic la Odesa și îi cere să se mărite cu el. Relațiile sale cu soția sa, Zinaida Zaklt, se răcesc și degenerează în scandaluri. Primind un nou ordin de concentrare, în aprilie 1943, el reușește să se eschiveze cu ajutorul unui prieten chirurg, internându-se în spital pe o durată de 10 zile pentru o operație de apendicită de care nu avea nevoie. El obține apoi un concediu de convalescență de 25 de zile. Între timp plecarea regimentulul său la Kerci, în Crimeea a fost amânată și Petre Leșcenco reușește să obțină repartizarea la un grup artistic al armatei române. În sfârșit, în octombrie 1943 nemai având altă ieșire, a fost totuși nevoit să plece la Kerci, unde, având în vedere experiența sa din domeniul restaurantelor, i s-a încredințat sarcina de șef al popotei ofițerilor. El stă la Kerci până în martie 1944, când regimentul său este retras din Crimeea. Reușește să plece în permisie dar în loc de a reveni la București se duce la Odesa. Aici află zvonul că, din cauza apartenenței la NKVD a lui Gheorghi Belousov, întreaga sa familie urma să fie deportată in Germania. Petre Leșcenco reușește să-și ia atât logodnica, cât și pe mama și pe frații acesteia și să plece cu ei la București. În aprilie 1944 au început bombardamentele Bucureștilor și restaurantul Leșcenco a fost distrus. În mai 1944, Petre ajunge să transcrie divorțul său de Zinaida Zakit și se însoară cu Vera Belousova, care obține astfel cetățenia română.[2][5][6]

Anii postbelici

După intrarea trupelor sovietice în București, la 31 august 1944, Petre Leșcenco începe să dea concerte pentru trupele sovietice. Totuși, primele sale concerte au fost primite cu multă răceală de spectatorii sovietici, fapt care l-a mâhnit profund pe Leșcenco. Deoarece era considerat un artist decadent, se pare că activiștii politici dăduseră instrucțiuni clare că Leșcenco nu trebuie să fie aplaudat. Atmosfera s-a schimbat după ce la concertele lui Leșcenco au participat mareșalii Gheorghi Jukov și Ivan Konev, care au fost foarte impresionați de reprezentații. Pe de altă parte, discurile cu cântecele lui erau cumpărate în număr foarte mare de ofițerii Armatei Roșii care se aflau în România. Leșcenco a ajuns să fie protejatul generalului Vladimir Ivanovici Burenin, comandatul garnizoanei din București a armatei sovietice. Într-o perioadă de trei ani, el a dat peste o sută de concerte pentru armata sovietică, în săli de concert, în cazărmi sau în spitale.[6] Repertoriul său s-a modificat, a renunțat la tangourile și foxtroturile care îi asiguraseră faima și a început să cânte mai mult romanțe și cântece populare rusești, în marea lor majoritate cântece triste.

Familia soției sale s-a întors la Odesa. După război, Gheorghi Belousov s-a întors acasă foarte bolnav. Foarte nemulțumit de căsătoria fiicei sale, el a refuzat să intre în contact cu ea și a interzis și celorlalți membri ai familiei să întrețină corespondență cu ea.

Din 1948 Petre Leșcenco a cântat în diferite restaurante și cinematografe din București, uneori împreună cu soția sa. Mai dădea reprezentații în diferite teatre de revistă din București și din provincie. Totuși, în perioada ocupației sovietice, publicul românesc aprecia mai puțin spectacolele cu muzică rusească. Cu toate că mulți dintre prietenii lor reușiseră să plece din România, Petre Leșcenco a refuzat categoric să urmeze sfaturile prietenilor săi și să fugă în occident. Existau însă indicii că situația familiei Leșcenco devenea periculoasă: soției sale i se retrăsese cetățenia română și era considerată rezidentă străină în România. Deoarece trăise în URSS, Vera își dădea mai bine seama de pericolul situației în care se afla, dar ea nu concepea posibilitatea de a pleca singură, fără Petre. Deși, după primele întâlniri cu reprezentanții sovietici, Leșcenco declarase categoric că nu avea intenția de a se stabili în Uniunea Sovietică, el și-a schimbat ulterior părerea.[7] Evenimentele s-au precipitat după ce, în mod neașteptat, Petre Leșcenco, considerându-se de naționalitate rusă, i-a scris lui Iosif Visarionovici Stalin solicitând să i se aprobe cetățenia sovietică și dreptul de a se întoace în URSS. Motivația acestui demers este greu de determinat, având în vedere că i se spusese direct că, în Uniunea Sovietică, soția sa Vera era considerată o trădătoare.

În martie 1951 primește un răspuns favorabil cererii sale de repatriere. După câteva zile, la terminarea unui concert la Brașov, în ziua de 26 martie 1951, este arestat de organele de securitate, pare-se la cererea autorităților sovietice. Vera Leșcenco primse doar cu câteva zile înainte înștiințarea că permisul ei de ședere în România expira la 31 decembrie 1951.[3][5][6][7]

Vera Leșcenco s-a decis să facă apel la generalul Burenin, care nu era doar un admirator al lui Petre Leșcenco și care fusese oaspetele lor de multe ori. Vera s-a dus la Burenin împreună cu Valentina, sora lui Petre Leșcenco. Generalul le-a primit cu multă amabilitate, a părut surprins de vestea arestării și le-a asigurat că se va interesa și va luat toate măsurile pentru eliberarea lui Petre, promițând că le va informa telefonic de rezultatele demersurilor sale. Abia după ce a constatat că nu a primit niciodată telefonul promis și-a dat seama că arestarea lui Petre Leșcenco fusese posibilă doar cu cooperarea totală a autorităților sovietice.[7]

Sperând că Petre Leșcenco va fi în curând eliberat, ea a încheiat un contract să cânte la restaurantul „Mon Jardin” de pe Calea Dorobanți din București, unde concerta o orchestră de muzicieni basarabeni, ignorând sfaturile de a pleca din capitală.[7]

Imediat după arestare, Petre Leșcenco a fost ținut într-o închisoare la București, apoi a fost trimis la Canalul Dunăre-Marea Neagră. După nouă luni, Vera Leșcenco a reușit să obțină permisiunea de a-l vedea la vorbitor. A fost ultima dată când cei doi soți s-au mai văzut.[6]

La scurt timp după aceea, a fost arestată și Vera Leșcenco. A fost dusă în Uniunea Sovietică și, la 5 august 1952, tribunalul din Dnepropetrovsk a condamnat-o la moarte pentru trădare și pentru căsătoria cu un cetățean străin fără permisiunea autorităților sovietice. Pedeapsa a fost apoi comutată la douăzeci și cinci ani de închisoare. A fost deținută în lagărul Ivdellag din apropiere de orașul Ivdelregiunea Sverdlovsk, la 525 km nord de Ekaterinburg. Vera Leșcenco a fost eliberată la 12 iulie 1954.[5][6] [7]

Petre Leșcenco a murit la 16 iulie 1954 în spitalul penitenciar din Târgu Ocna. Există mai multe versiuni referitoare la moartea sa: conform uneia dintre ele, moartea sa a fost provocată de otrăvirea din cauza unor produse alimentare alterate, după alta de un ulcer stomacal perforat. În sfârșit, după unele relatări, ar fi fost bătut până la moarte de gardienii din închisoare pentru că a refuzat să cânte pentru ei. Locul de înhumare nu este cunoscut.[3][6]

Vera Leșcenco a încercat zadarnic timp de mulți ani să afle ceva despre soarta soțului ei. A reușit doar să afle că a murit, fără alte detalii. Nici după răsturnarea regimului comunist din România în 1989 autoritățile române nu i-au furnizat informațiile cerute. Toată viața ei a trăit cu amintirea celor 8 ani cât fusese măritată cu Petre Leșcenco, înainte de a fi arestat. În 2009 a reușit să publice un volum despre Petre Leșcenco. Vera Leșcenco a murit scurt timp după apariția acestui volum, la 18 decembrie 2009, la Moscova.[5][8]

Disc cu cântecul Всё что было (Tot ce s-a întâmplat) interpretat de Petre Leșceno.
Discul a fost fabricat clandestin în Uniunea Sovietică pe plăci de radiografie. Imaginea radiografiei poate fi observată pe disc

Răspândirea discurilor lui Leșcenco în Uniunea Sovietică

Fiind considerat un emigrant, muzica lui Petre Leșcenco era interzisă în Uniunea Sovietică și discurile sale nu puteau fi obținute în comerț. Chiar dacă unele din melodiile sale fuseseră scrise de compozitori sovietici, cum erau Isaak Dunaievski, modul său de interpretare fusese declarat decadent de autoritățile sovietice și cântăreții din URSS care căutau să le imite, erau criticați fiind acuzați că „repetă sunetele îmbătătoare ale lui Leșcenco”. Printre cei criticați se aflau și artiști de renume ai Uniunii Sovietice, printre care Clavdia Șuljenko. Totuși, posturile de radio din țările învecinate, printre care cele din RigaHelsinkiTeheran și altele, transmiteau regulat emisiuni în limba rusă și includeau multe din melodiile interpretate de Leșcenco. Radiofonistul Ernst Krenkel, care lucra în stațiunea în derivă pentru cercetări polare conduse de Ivan Papanin relatează că, în 1937, a ascultat melodiile "Musenka rodnaiana" și "Blinî", care erau transmise de stația de radio Reykjavik.[3] Melodiile sale erau înregistrate în mod clandestin pe plăci pentru radiografii și se comercializau pe sub mână. În timpul celui de al doilea război mondial, discurile lui Leșcenco erau ascunse și îngropate în pământ împreună cu alte posesiuni de preț.

Aceasta a dus și la anumite falsuri. Astfel, în anii de după război, orchestra de jazz a muncitorilor tutungii din Moscova, condusă de Nikolai Markov, a pus pe picioare o întreagă industrie de producere a unor discuri clandestine, care ar fi fost cântate de Leșcenco. Discurile erau comercializate clandestin în RSFSRRSS Ucraineană și RSS Moldovenească. Un disc vândut cu mult succes cuprindea melodia Juravli, pe care Leșcenco nu a cântat-o niciodată.[9][10] Chiar până la începutul anilor 60 se puteau cumpăra, pe sub mână, copii ale discurilor lui Leșcenco, copiate pe plăci de radiografie. Personalități din nomenclatura PCUS comandau la Fabrica de discuri din Aprelevka discuri cu melodii interpretate de Leșcenco pentru uzul lor personal.[3]

Începând din anii 1970 a avut loc o reconsiderare a operei lui Petre Leșcenco. Au fost produse discuri noi cu toate înregistrările vechi care mai există și au fost publicate mai multe biografii ale artistului.

Discografie

Înregistrările de pe verso care au fost reeditate sunt indicate o singură dată.

Discuri de gramofon (78 rot/min.)

Discuri Parlophon

AnNumăr de catalogPieseCompozitorTextierAcompaniamentNote
1931B 23057Сегодня буду день последний ждать (Așteptați azi va fi ultima zi)
От Бессарабии до Риги (Din Basarabia la Riga)
I. Feldman
cântec moldovenesc
N. Osenin
P. Leșcenco
Orch. Otto Dobrindtînregistrat la Berlin
1931B 23058Мы с тобой цыгане (Suntem țigani)
Прощай, мой табор (Rămâi cu bine, tabăra mea)
I. Feldman
B. Prozorovski
K. Podrevski
B. Makovski
Orch. Otto Dobrindtînregistrat la Berlin
1931B 23059Веселись, душа (Bucură-te, sufletul meu)
Хорош мальчик уродился (S-a născut un băiat bun)
P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Otto Dobrindtînregistrat la Berlin
1931B 23060Все лгут цыгане (Toți țiganii sunt mincinoși)
Две гитары (Două ghitare)
A. Gurovich
cântec popular
P. Leșcenco
A. Grigorev
Orch. Otto Dobrindtînregistrat la Berlin
1931B 23061Станочек (Mașinuță)
Мальчишка (Băiețelul)
B. Prozorovski
cântec popular
B. Timofeev
cântec popular
Orch. Otto Dobrindtînregistrat la Berlin

Discuri Bellaccord

AnNumăr de catalogPieseCompozitorTextierAcompaniamentNote
19343239Возле леса у реки (Aproape de râu lângă pădure)
Песнь гитары (Cântec pentru ghitară)
I. Prigoji
O. Strok
I. Prigoji
O. Strok
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19343240Стаканчики граненые (Pahare fațetate)
Трошка (Troșka)
B. Prozorovski
N. Tagamlițki
B. Prozorovski
N. Tagamlițki
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19343241Марфуша (Marfușa)
Вернись (Întoarcere)
M. Marianovski
G. Ipsilanti
M. Marianovski
G. Ipsilanti
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19343242Рюмка водки (Un pahar de vodcă)
Ты и эта гитара (Tu și această ghitară)
M. Marianovski
E. Petersburgski
M. Marianovski
Ratinovski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19343243Скучно (Plictisit)
Не плачь, мой бэби (Nu țipa, copilul meu)
A. Vladi
K. Romano
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353310Миша (Mișa)
Вернулась снова ты (Iar te-ai întors)
G. Vilnov
P. Leșcenco
P. Leșecenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353311Не уходи (Nu pleca)
Алеша (Alioșa)
E. Scliarov
G. Korologos
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353312Девонька (Fetițo)
Два сердца (Două inimi)
autor necunoscut
G. Serevski
autor necunoscut
G. Serevski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353320Праздник в деревне (Sărbătoare în sat)
Частушки-переберушки (Cuplete-pereberușki)
cântec popular
P. Leșcenco
cântec popular
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353327Студенточка (Studentă mică)
Всё за любовь я прощаю (Iert totul pentru dragoste)
K. Moskopod
G. Vars
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353328За гитарный перебор (Cântec pentru ghitară)
Заря восход играет (Apar zorile)
I. Hait
cântec țigănesc
P. Grigorev
cântec țigănesc
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353403Играй, цыган (Joacă, țigane)
Лола (Lola)
I. Vasilescu
E. Roman
autor necunoscut
autor necunoscut
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353404Беллочка (Bellocika)
Андрюша (Andriușa)
P. Leșcenco
M. Belostoțki
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19353405Когда зажгутся фонари (Când felinarele se-aprind)
Саша (Sașa)
P. Andreescu
M. Halm & P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363440Блины (Clătite)
Татьяна (Tatiana)
M. Marianovski
M. Marianovski
M. Marianovski
M. Marianovski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363441Мусенька, родная (Musenca, dragă)
Синяя рапсодия (Rapsodie albastră)
O. Strok
O. Strok
O. Strok
N. Labkovski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363442Уйди (Pleacă)
Ямщик (Vizitiul)
E. Skliarov
P. Leșcenco
autor necunoscut
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363443Друзья (Prieteni)P. LeșcencoP. LeșcencoOrch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363444Сеньорита (Seniorita)
Кавказ (Caucaz)
autor necunoscut
M. Marianovski
autor necunoscut
M. Marianovski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19363445Караван (Caravana)
Ты едешь одинокая (Pleci singur)
B. Prozorovski
P. Leșcenco
B. Timofeev
P. Leșcenco
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373687Пой, цыган (Cântă, țigane)
Эй, друг гитара (Ghitara, prietenul meu)
B. Fomin
B. Fomin
B. Timofeev
B. Timofeev
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373688Метелица (Viscol)
Увяли грёзы (S-au stins visele)
I. Tatarinov
V. Naikausko
I. Tatarinov
V. Naikausko
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373689Моя Марусечка (Marusecika mea)
Ваня (Vania)
P. Leșcenco
S. Șapiro
E. Vilnov
L. Fedotov
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373690Капризная (Capricioasă)
Туманно на душе (Ceață pe suflet)
A. Karcevski
E. Skliarov
A. Karcevski
N. Kușnir
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373691Я бы так хотел любить (Aș vrea să te iubesc așa)
Широка страна моя родная (Țară mare patria mea)
E. Skliarov
N. Dunaevski
N. Mihailova
V. Lebedev-Kumach
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373692Цыганочка моя (Țigăncușa mea)
Скажите почему (Spuneți-mi de ce)
O. Strok
O. Strok
I. Berkovich
O. Strok
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373693Катя (Katia)
Завял наш бедный сад (S-a veștejit biata noastră grădină)
O. Strok
A. Suhanov
I. Berkovich & P. Leșcenco
A. Suhanov
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373694Всё что было (Tot ce s-a întâmplat)
Льется песня (Se aude un cântec)
I. Davîdov
V. Krucinin
P. Gherman
M. Lahtin
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373695Тринцы-бринцы (Trințî-brințî)
Тпру, ты дутый (Vai, exagerezi)
cântec popular
cântec popular
cântec popular
cântec popular
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373746Настя (Nastia)
Барселона (Barcelona)
M. Marianovski
M. Marianovski
M. Marianovski
M. Marianovski
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga
19373747Ванька, спой (Cântă, Vanea)
Гармошка (Acordeon)
M. Marianovski
L. Leski
M. Marianovski
V. Selenghel
Orch. Bellaccordînregistrat la Riga

Discuri Columbia

AnNumăr de catalogPieseCompozitorTextierAcompaniamentNote
1933DV 1219Голубые глаза (Ochi albaștri)
Вино любви (Vinul dragostei)
O. Strok
M. Marianovski
O. Strok
M. Marianovski
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1220Чёрные глаза (Ochi negri)
Станочек (Mașinuță)
O. Strok
B. Prozorovski
O. Strok
B. Timofeev
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1221Что мне горе (Ce arde în mine)
Жизнь цыганская (Viață de țigan)
S. Pokrass
S. Pokrass
P. Gherman
B. Timofeev
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1222Рюмка водки (Un pahar de vodcă)
Льется песня (Se aude un cântec)
M. Marianovski
V. Krucinin
M. Marianovski
M. Lahtin
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1223Чубчик (Moțul)
Прощай, мой табор (Rămâi cu bine, tabăra mea)
P. Leșcenco
B. Prozorovski
P. Leșcenco
B. Makovski
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1224Бессарабянка (Basarabeanca)
Буран (Viscol)
P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1269Марфуша (Marfușa)
Вернулась снова ты (Iar te-ai întors)
M. Marianovski
P. Leșcenco
M. Marianovski
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1270У самовара (Lângă samovar)
Моё последнее танго (Ultimul meu tango)
F. Gordon
O. Strok
F. Gordon
O. Strok
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DV 1271Ты и эта гитара (Tu și această ghitară)
Скучно (Plictisit)
E. Petersburgski
A. Vladi
Ratinovski
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 234Останься (Ostansia)
Миранда (Miranda)
E. Ghenigsberg
M. Marianovski
E. Ghenigsberg
M. Marianovski
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 235Аникуша (Anikușa)
Милость (Milă)
K. Romano
G. Vars
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 236Не уходи (Nu pleca)
Сашка (Sașka)
E. Skliarov
M. Halm & P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 237Я бы так хотел любить (Aș vrea să te iubesc așa)
Миша (Mișa)
E. Skliarov
G. Vilnov
N. Mihailova
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 238Мальчишка (Băiețelul)
В цирке (La circ)
cântec popular
A. Mirski
cântec popular
A. Agnivțev
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 239Возле леса (Aproape de pădure)
Частушки (Cuplete)
I. Prigoji
cântec popular
I. Prigoji
cântec popular
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 240Андрюша (Andriușa)
Трошка (Troșka)
M. Belostoțki
N. Tagamlițki
P. Leșcenco
N. Tagamlițki
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1933DC 241Кто ты? (Cine ești?)
Алёша (Alioșa)
M. Marianovski
G. Korologos
M. Marianovski
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Viena
1935DC 232За гитарный перебор (Cântec pentru ghitară)
Пой, цыгане (Cântă, țigane)
I. Hait
A. Grigorev
B. Prozorovskogo
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Londra
1935DC 233Признайся мне (Mărturisește-mi)
Спи, моё бедное сердце (Dormi, biata mea inimă)
A. Gold
P. Leșcenco
O. Strok
O. Strok
Orch. Columbiaînregistrat la Londra
1935DC 249Мой друг (Prietenul meu)
Серенада (Serenadă)
A. Gold
P. Leșcenco
S. Serra-Leone
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la Londra
1936DR 74Сердце (Inima)
Марш весёлых ребят (Marș)
I. Dunaevski
I. Dunaevski
V. Lebedev-Kumach
V. Lebedev-Kumach
Orch. Columbiaînregistrat la București
1936DR 90Татьяна (Tatiana)
Настенька (Nastenka)
M. Marianovski
T. Koren
M. Marianovski
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la București
1936DR 91Плачь, цыган (Plângi, țigane)
Ты едешь пьяная (Umbli beat)
B. Fomin
P. Leșcenco
B. Timofeev
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la București
1936DR 92Сердце мамы (Inimă de mamă)
Кавказ (Caucaz)
Z. Karasinski
M. Marianovski
I. Kataska
M. Marianovski
Orch. Columbiaînregistrat la București
1936DR 93Мусенька (Musenca)
Дуня (Dunia)
O. Strok
M. Marianovski
O. Strok
M. Marianovski
Orch. Columbiaînregistrat la București
1936DC 286Лошадки (Cai)
Ха-ча-ча (Ha-cea-cea)
P. Leșcenco
V. Gheiman
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Columbiaînregistrat la București

Discuri Electrecord

AnNumăr de catalogPieseCompozitorTextierAcompaniamentNote
19461552Темная ночь (Noapte întunecoasă)N. BogoslovskiV. AgatovOrch. Electrecordînregistrat la București
19461553Наташа (Natașa)A. AlbinP. LeșcencoOrch. Electrecordînregistrat la București
19461554Надя-Надечка (Nadia-Nadicika)
Любимая (Iubito)
A. Albinin
P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471628Моя Марусечка (Marusecika mea)
Сердце (Inima)
P. Leșcenco
I. Dunaevski
E. Vilnov
V. Lebedev-Kumach
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471629Бродяга (Vagabondul)
Черние коссы (Cosițe negre)
cântec popular rusesc
P. Leșcenco
I. Kondratev
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471630Чорные глаза (Ochii negri)
Андрюша (Andriușa)
O. Strok
M. Belostoțki
O. Strok
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471631Катя, Катя (Katia, Katia)
Студенточка (Studentă mică)
O. Strok
K. Moskopod
I. Berkovich, P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471649Петрушка (Petrușka)
Сердце мамы (Inimă de mamă)
A. Albin
Z. Karasinski
P. Leșcenco
I. Kataska
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471650Лошадки (Cai)
Сашка (Sașka)
P.
M. Halm, P. Leșcenco
P. Leșcenco
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471651Рюмка водки (Un pahar de vodcă)
Не уходи (Nu pleca)
M. Marianovski
E. Skliarov
M. Marianovski
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471652Марфуша (Marfușa)
Послушай что скажу я (Ascultă ce-ți spun)
M. Marianovski
A. Albin
M. Marianovski
P. Leșcenco
Orch. Electrecordînregistrat la București
19471653Вечерний звон (Sunetul clopotului de vecernie)
Однозвучно гремит колокольчик (Bate clopotul singuratic)
A. Masolov, L. Gavrilov
I. Kozlov
A. Gurilev
I. Makarov
Orch. Electrecordînregistrat la București

Discuri de 33 rot/min

    • Chants Tziganes de Russie – orchestra Frank Fox [Columbia FS 1055, XL 290/291]
    • Peter Lescenco sings - [Columbia 33GS 702, XHR 1/]
    • P. Leshtchenko (in concert) - [Solo Records S-602]
    • Peter Lestchenko. Russian songs - [Counterpoint CPT 573; Esoteric Records Inc.]
    • Russian tangos, vol. 2. Peter Leshtchenko and his Orchestra - [Bruno Records BR 50107]
    • Songs of old Russia. Peter Leshtchenko and his Orchestra - [Request Records SRLP 8112, США]
    • Поет Пётр Лещенко - [«Мелодия» M60 48297 001]
    • Поет Пётр Лещенко — 2 [«Мелодия» M60 48819 008]
    • Поет Пётр Лещенко — 3 [«Мелодия» M60 49001 004]
    • Поет Пётр Лещенко — 4 [«Мелодия» M60 49243 005]
    • Поет Пётр Лещенко — 5 [«Мелодия» M60 49589 000]

Compact Disk

    • Пой, цыган! (в серии «Кумиры прошлых лет») - [Creative Attraction CAD01-102] – 2001
    • Petr Lescenco singt - [Preiser Records CD90457] – 2001
    • Бродяга - 1995
    • Великие исполнители 1
    • Великие исполнители 2
    • Веселись, душа! – 2001
    • Всё, что было
    • Жизнь цыганская – 1995
    • Караван – 1995
    • Синяя рапсодия – 1995
    • Избранное – 2000
    • Мое последнее танго - 1995
    • Не уходи - 1996
    • Пётр Лещенко
    • Пой, цыган! - 2001
    • Скажите, почему? - 1996
    • У самовара – 1999
    • Чёрные глаза - 1994
    • Gipsy Songs & Other Passions 1931 – 1999
    • Золотые россыпи романса - 2000
    • Grand Collection - Пётр Лещенко (CD) – 2006
    • Пётр Лещенко - Русскйе Шансонъе - (Pyotr Leshchenko - Chanteurs Russes) – Prolog Myuzic (B002L0ML86)

Discuri MP3

    • MP-3 Collection Пётр Лещенко
    • МР-3 Пётр Лещенко - 2001
    • МР-3 Collection Пётр Лещенко II
    • Только лучшее - 2008
    • Russian Popular Music in 78 Rpm Recordings / Pyotr Leshchenko - MUSICAL ARK (B001R326K6) - 2007


HERBERT VON KARAJAN

Herbert von Karajan
Bundesarchiv Bild 183-S47421, Herbert von Karajan.jpg
Date personale
Nume la naștereHeribert Ritter von Karajan Modificați la Wikidata
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
SalzburgAustro-Ungaria Modificați la Wikidata
Decedat (81 de ani)[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
AnifSalzburgAustria Modificați la Wikidata
ÎnmormântatSalzburg Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (infarct miocardicModificați la Wikidata
CopiiIsabel Karajan[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Austria.svg Austria Modificați la Wikidata
Ocupațiedirijor
director muzical[*]
regizor de teatru
regizor de film Modificați la Wikidata
Locul desfășurării activitățiiBerlin[6] Modificați la Wikidata
Activitate
StudiiUniversität Mozarteum Salzburg[*], Universitatea de Muzică și Artă Dramatică din Viena  Modificați la Wikidata
Gen muzicalmuzică clasică  Modificați la Wikidata
Instrument(e)pian  Modificați la Wikidata
Case de discuriDeutsche Grammophon[*]  Modificați la Wikidata
Premiicetățean de onoare al orașului Berlin[*]
Ordinul de Merit al Republicii Federale Germania în grad de mare cruce[*]
Royal Philharmonic Society Gold Medal[*]
Ordinul de Merit al Republicii Italiene în grad de mare ofițer[*]
Medalia pentru Științe și Arte[*]
Ernst von Siemens Musikpreis[*][2]
Hans von Bülow Medaille[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Herbert von Karajan signature.JPG
Prezență online
site web oficial
pagină Facebook
Identificator titlu IMDb

Herbert von Karajan, sau Heribert Ritter von Karajan, în Austria Ritter fiind rangul nobiliar de cavaler (n. ,[1][3][4][5] SalzburgAustro-Ungaria – d. ,[1][3][4][5] AnifSalzburgAustria) a fost un dirijor austriac.

Date biografice

Ernst şi Marta, părinţii lui Herbert von Karajan
Salzburg - Casa în care s-a născut dirijorul Herbert von Karajan

Herbert von Karajan s-a născut la Salzburg, în Imperiul Austro-Ungar la 5 aprilie 1908, într-o familie înstărită, ca fiu al lui Ernst și al Martei von Karajan.[7] Familia von Karajan provenea dintr-o familie aromână (Gheorghe Ion Caraion), după unele surse,[8] sau greacă (Gheorghios Ianis Karaianis), după altele[9], din orașul KozaniRumelia, atunci provincie otomană (actualmente în Macedonia de vest, care aparține Greciei[10]. În 1767 el și fratele său s-au mutat la Viena sau, poate, la Chemnitz, în Saxonia, unde au fost printre fondatorii industriei textile a Saxoniei. Ambii frați au fost înnobilați la 1 iunie 1792 de Frederic August, pe atunci principe elector al Saxonei, cu dreptul adăugării prepoziției „von” numele de familie: „von Karajan”. Unul din ascendenții lui Herbert von Karajan a fost germanistul vienez Theodor von Karajan.

Herbert von Karajan dirijază la Madrid Abgebildete Personen, 1 august 1940
Herbert von Karajan la pupitrul Operei de Stat din Berlin, 1941

Prin desființarea oficială a aristocrației în 1919 în Austria, familia von Karajan și-a pierdut de asemenea dreptul de a folosi particula nobiliară „von”. Dirijorul a pretins autorităților austriece să i se acorde dreptul de a refolosi particula „von”, altminteri va refuza să mai susțină concerte în Austria. Autoritățile i-au acceptat derogarea de la lege, ca „nume artistic”.[11][12][13]

Mama, Martha Kosmač, era de origine slovenă, din satul Mojstrana, ducatul Carniola (Krain), Austro-Ungaria, actualmente Slovenia.[14]

Karajan a început studiul pianului la 4 ani, a studiat la Conservatorul „Mozarteum” din Salzburg (1916-1926) și a continuat studiile la Academia de Muzică din Viena până în 1929. În anul 1928 a debutat ca dirijor șef al orchestrei din UlmGermania, unde a activat până în 1934. În 1929 a dirijat opera Salomea la Festspielhaus din Salzburg. În 1935 a fost numit la prestigioasa orchestră din Aachen, devenind cel mai tânăr dirijor al Germaniei.

În 1933 von Karajan a aderat ca membru al Partidului Nazist[15], ceea ce i-a facilitat cariera spectaculoasă. S-a susținut că dirijorul a făcut acest pas din arivism și nu din convingere politică, având în vedere că în 1942 s-a căsătorit, în pofida legilor rasiste în vigoare, cu Anita Gütermann, de origine evreiască. Cert este că el a completat formularul de adeziune la Partidul Nazist la 8 aprilie 1933 la Salzburg, cu cinci ani înainte de Anschluss. A primit carnetul de membru cu nr. 3 430 914, iar concertele și le începea mereu cu imnul partidului nazist, „Horst-Wessel-Lied”.

Herbert von Karajan la pupitrul orchestrei Odeonul din Atena, în Teatrul Antic Herodian, 1 iunie 1939.

În 1937 a fost numit dirijor la opera de stat din Viena, iar în 1938 a dirijat „Fidelio” la opera de stat din Berlin, unde a rămas timp de 35 de ani. La 20 aprilie 1939, entuziasmat de interpretarea tânărului dirijor, Hitler i-a acordat titlul creat ad-hoc „dirijor național” (în germană „Staatskapellmeister“).[16]

A revenit ca director artistic al operei de stat din Viena (1957 - 1964) și al Festivalului de la Salzburg (1956 - 1960). Din 1948 a colaborat și cu teatrul La Scala din Milano. Renumele internațional și l-a dobândit cu înregistrările făcute cu Filarmonica din Berlin [17]

Împreună cu regizorul francez Henri-Georges Clouzot, Karajan a produs filme ale concertelor și operelor dirijate. A vizitat Statele Unite împreună cu Orchestra Philharmonia din Londra, iar în toamna lui 1955 a dirijat Orchestra Philharmonia în 24 de concerte.

Ca dirijor la orchestrele filarmonice din SalzburgVienaBerlinLondra, Karajan a devenit o valoare incontestabilă a patrimoniului cultural-artistic universal. A fost director al orchestrei filarmonice din Viena, director și dirijor al orchestrei filarmonice din Berlin. A înregistrat sute de discuri, colaborând și cu mulți din marii soliști ai lumii: Anne-Sophie Mutter (favorita sa), Evgheni KissinLazar BermanElisabeth SchwarzkopfLuciano PavarottiVladimir HorowitzSviatoslav RichterNigel Kennedy ș.a. Alți mari muzicieni, ca Isaac Stern și Ițhac Perlman, i-au refuzat colaborarea din cauza trecutului său nazist.

Piaţa Herbert von KarajanSalzburg

Onoruri

Grande ufficiale OMRI BAR.svg

Marele Ordin de Merit al Republicii Italiene (în italiană Grande ufficiale Ordine al Merito della Repubblica Italiana), 17 mai 1960.[18].






VERONICA GARȘTEA


Sari la navigareSari la căutare

Veronica Garștea
Veronica Garstea (1980). (12268117764).jpg
Date personale
Nume la naștereVeronica Garștea
Născută9 martie 1927
HulboacaJudețul OrheiRegatul României
Hulboacaraionul OrheiȚinutul OrheiRomânia Modificați la Wikidata
Decedată (85 de ani)
ChișinăuRepublica Moldova
ChișinăuMoldova Modificați la Wikidata
ÎnmormântatăCimitirul Central din Chișinău Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of the Soviet Union.svg URSS
Flag of Moldova.svg Moldova Modificați la Wikidata
OcupațieDirijorpedagog
Activitate
PremiiArtist al Poporului din URSS
Ordinul Republicii
Ordinul Insigna de Onoare[*]
Artist al poporului din RSS Moldovenească
Premiul de Stat al RSS Moldovenești  Modificați la Wikidata

Veronica Garștea (n. 9 martie 1927HulboacaJudețul Orhei – d. 16 iulie 2012Chișinău) a fost o dirijoare și pedagogă din Republica Moldova, Artistă a Poporului a URSS (1987), laureată a Premiului de Stat al RSSM, Cavaler al Ordinului Republicii.

Ea a fost prima femeie dirijor din Republica Moldova.[1][2][3]

Biografie

Veronica Garștea s-a născut pe 9 martie 1927, în satul HulboacaJudețul OrheiBasarabiaRegatul României.

În 1948 a intrat la studii la școala muzicală din Chișinău (astăzi Colegiul de Muzică „Ștefan Neaga”). L-a absolvit cu eminență și a fost admisă fără examene la Conservatorul din Chișinău (azi Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice). După absolvirea conservatorului, a făcut stagiul timp de un an la Moscova, sub conducerea lui Aleksandr Vasilievici Sveșnikov.

În 1957 s-a întors în Moldova împreună cu Vladimir Minin, care a devenit conducătorul Capelei Corale „Doina” a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”.[4] Din anul 1957 ea activează în calitate de conducător de cor, iar din 1963 (după plecarea lui V.N. Minin) este condcător artistic și dirijor principal al capelei, unde a activat timp de peste 50 de ani.

Împreună cu capela a mers în turnee prin orașele Uniunii Sovitice și peste hotare: în FranțaItaliaSpaniaCehoslovaciaIsrael ș.a.

Ulterior a activat și ca profesor la Academia de Muzică „Gavriil Musicescu” din Chișinău (azi Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice). Printre studenții săi se numără și artistul emerit al Republicii Moldova, Anatolie Jar, actualul dirijor al Capelei Corale „Doina”.[5][6]

Veronica Garștea a murit pe 16 iulie 2012, în Chișinău, la vârsta de 84 de ani, în urma unui atac de cord. A fost înmormântată la Cimitirul Central din Chișinău (Cimitirul Armenesc).[7][8]

Distincții și decorații

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...