vineri, 30 iulie 2021

5. /1 AUGUST 2021 - TEATRU/FILM


 GRIGORE BREZEANU


Sari la navigareSari la căutare

Regizorul Grigore Brezeanu.

Grigore Brezeanu (n. 1 august 1891, comuna Micșunești-Grecijudețul Ilfov - d. 23 mai 1919Cluj-Napoca) a fost un regizor, scenarist și actor român de film.

Biografie

Grigore Brezeanu s-a născut la data de 1 august 1891, în comuna Micșunești-Greci (astăzi în județul Ilfov). Era fiul marelui actor Iancu Brezeanu.

A absolvit în anul 1910 Conservatorul de Artă Dramatică din București, secția actorie. A murit în anul 1919 la Cluj, la vârsta de 28 ani.

În urma unei anchete efectuate de către ziarul „Cuvântul”, în 1933, asupra începuturilor filmului românesc, s-a ajuns la concluzia - nesusținută de documente totuși - că Brezeanu ar fi fost regizorul Independenței României (1912). Această informație s-a perpetuat multă vreme. În anul 1985, criticul de film Tudor Caranfil a descoperit însă caietele de regie ale lui Aristide Demetriade, din care reieșea clar că acesta fusese adevăratul regizor al peliculei. Totodată, Caranfil a concluzionat logic că tânărul Brezeanu nu putea fi decât animatorul filmului, cel care, printre altele, l-a atras pe Leon Popescu să finanțeze lucrarea - lucru deloc de neglijat pentru continuarea filmului.

Filmografie

Ca regizor

Ca scenarist

Ca actor

Ca producător

  • Independenței României (1912), alături de Leon Popescu, Societatea actorilor Teatrului Național din București și Pascal Vidrașcu.


CINEMATECA SUFLETULUI TĂU. Începuturile filmului românesc. „Independența României” (1912)


Independenta Romaniei (1912) Trailer




SILVIA DUMITRESCU TIMICĂ

Silvia Dumitrescu-Timică
Silvia Dumitrescu-Timică.jpg
Date personale
Născută29 octombrie 1902
Craiova, România
Decedată (96 de ani)
București, România
Căsătorită cuGeorge Timică
CopiiStela Dumitrescu
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata
Prezență online

Silvia Dumitrescu-Timică (n. 29 octombrie 1902Craiova – d. 1 august 1999București) a fost o actriță română de teatru și film.

Biografie

Silvia Dumitrescu s-a născut la data de 29 octombrie 1902 în orașul Craiova. A jucat ca actriță pe scenele de teatru timp de 75 ani, începându-și cariera la Teatrul Ventura din București. Începând din anul 1947, Silvia Dumitrescu a devenit actriță a Teatrului Național "I.L. Caragiale" din București. A fost căsătorită cu actorul George Timică (1886-1954).

A jucat și într-un număr mic de filme, în special de televiziune. Unul din rolurile sale memorabile a fost cel al Coanei Eleonora Arbore din piesa Micul infern de Mircea Ștefănescu. Piesa a avut premiera la Teatrul Nottara în martie 1977. Ultima reprezentație a avut loc în 1992, când artista împlinise 90 de ani.

Silvia Dumitrescu-Timică a primit anterior anului 1960 titlul de Artist Emerit. A fost distinsă cu Ordinul Muncii clasa III (1952) „pentru munca depusă cu ocazia «Centenarului Caragiale»”[1] și cu Ordinul Meritul Cultural clasa a II-a (1967) „pentru merite deosebite în domeniul artei dramatice”.[2]

S-a retras din activitate în anul 1992, la vârsta de 90 ani. A decedat la data de 1 august 1999 în orașul București, în urma unei hemoragii cerebrale.

Filmografie

  • Odessa în flăcări (1942)
  • Bădăranii (1960) - Marina, soția lui jupân Simon
  • Furtuna (1960)
  • O încurcătură (1973) - film TV
  • Scorpia (1973) - film TV
  • Sâmburele (1974) - film TV
  • Tren de plăcere (1979) - film TV
  • Micul infern (1979) - film TV


Discover Romania: Silvia Dumitrescu-Timică (@Arhiva TVR)


Tren de placere de I.L.Caragiale - Radu Beligan si Silvia Dumitrescu-Timica




VALERIA SECIU

Valeria Seciu
Valeria Seciu.jpg
Date personale
Născută (81 de ani)
BucureștiRegatul României
Căsătorită cuOctavian Cotescu
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata
Alte premii
Premii UNITER
2009 - Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar, „Lear”
2007 - Premiul pentru întreaga activitate
2006 - Cea mai bună actrițăCum gândește Amy

Premiul ACIN (1978) Înainte de tăcere
Prezență online

Valeria Seciu (n. 1 august 1939BucureștiRegatul României) este o actriță română de teatrufilmradiovoce și televiziune.

Studii

A urmat cursurile Institutului de Teatru din București, la clasa lui A. Pop Marțian, între 1960-1964, avându-l ca asistent pe Octavian Cotescu, cel care, ulterior, avea să-i devină soț. Printre colegii săi de promoție s-au numărat: Ion CaramitruOvidiu Iuliu MoldovanFlorina CercelMariana MihuțRodica MandacheVirgil Ogășanu, Dora Cherteș, Cătălina Pintilie, Mircea Andreescu.

Cariera artistică

A debutat, în 1964, pe scena Teatrului Național din București, alături de Ion Caramitru, în piesa Eminescu de Mircea Ștefănescu, sub îndrumarea regizorului Sică Alexandrescu, întruchipând-o pe Veronica Micle. În același an și-a făcut, de asemenea, debutul în film, jucând în pelicula Casa neterminată, regizată de Andrei Blaier. După doi ani petrecuți la Cluj, unde a interpretat două roluri, în Androcle și leul de G.B. Shaw și Vlaicu Vodă de Alexandru Davila, a revenit în echipa Teatrului Național din București (memorabilă rămâne prezența ei în Cordelia din Regele Lear în regia lui Radu Penciulescu), pe care, cu excepția câtorva colaborări, nu a mai părăsit-o până în 1978, când s-a alăturat trupei Teatrului Mic. Aici, sub directoratul scriitorului Dinu Săraru, s-a produs deplina sa maturizare artistică, la contactul cu regizoarea Cătălina Buzoianu și în parteneriate legendare de scenă cu actorii Ștefan Iordache și Gheorghe Visu. Marile roluri din această etapă le-a creat în spectacole precum Să îmbrăcăm pe cei goiMaestrul și MargaretaNiște țăraniCerul înstelat deasupra noastrăDoamna cu camelii.

La începutul anilor 1990 a înființat și condus Teatrul Levant, una dintre primele instituții independente de gen apărute după căderea regimului comunist, continuând însă să joace și la Teatrul Mic, cu realizări notabile: recitalul Arta iubirii sau rolul Arkadina, din Pescărușul de Cehov, ambele în regia Cătălinei Buzoianu. De numele Teatrului Levant este legată o altă colaborare inspirată a actriței cu regizoarea Cătălina Buzoianu, la spectacolul Pelicanul, după August Strindberg (1994), montat într-un spațiu neconvențional (un depozit al Sălii Dalles). În 1998 a colaborat la Teatrul Nottara cu regizorul Alexandru Dabija în spectacolul "Lungul drum al zilei către noapte (E. O'Neill), fiind nominalizată mai apoi la Galele UNITER pentru cel mai bun rol principal feminin. După 2000 apare mai rar pe scenă, fiecare apariție reprezentând însă un succes de public și de critică, două dintre creațiile sale recente (Esme Allen în Cum gândește Amy de David Hare, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic, 2006, și Gloucester în Lear, după W. Shakespeare, regia Andrei ȘerbanTeatrul Bulandra2008) fiind răsplătite cu premii acordate de UNITER. O altă distincție importantă, medalia comemorativă „150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu”, i-a fost atribuită actriței în 2000 de către președintele statului pentru merite deosebite în promovarea și interpretarea operei poetului, mai cu seamă prin intermediul spectacolului Trecut-au anii, recital de poezie și muzică susținut ani de-a rândul pe diverse scene alături de actorii Ion CaramitruOvidiu Iuliu Moldovan și de clarinetistul Aurelian Octav Popa. Pe lângă rolurile interpretate pe scenă sau ecran, ea a dat viață multor personaje la teatrul radiofonic.

Valeria Seciu a fost căsătorită cu actorul Octavian Cotescu. În 1968 s-a născut fiul lor, Alexandru; acesta este astăzi călugăr la Muntele Athos, purtând numele de Monahul Daniil; el se numără printre traducătorii celei mai recente ediții românești a culegerii de texte teologice Everghetinos (din gr., „Binefăcătoarea”).

Filmografie

Roluri în teatru

La Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București (selectiv)

  • - Veronica Micle - „Eminescu”, de Mircea Ștefănescu, regia Sică Alexandrescu (1964)
  • - Dona Elena - „Castiliana”, de Lope de Vega, regia Horea Popescu, 1966
  • - Otilia - „Enigma Otiliei”, după George Călinescu, regia Ion Cojar, 1968
  • - Aglaia Epancina - „Idiotul”, după F.M. Dostoievski, regia Al. Finți, (1969)
  • - Margaret - „Fanny”, de G. B. Shaw, regia Mihai Berechet, 1970
  • - Honey - „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia Michel Făgădău, 1970
  • - Cordelia - „Regele Lear”, de W. Shakespeare, regia Radu Penciulescu, 1970
  • - Corina - „Jocul de-a vacanța”, de Mihail Sebastian, regia Mihai Berechet, 1971
  • - Ana - „Valiza cu fluturi”, de Iosif Naghiu, regia Sanda Manu, 1975
  • - Lady Anne - „Richard al III-lea”, de W. Shakespeare, regia Horea Popescu, 1976
  • - Amanda Wingfield - „Menajeria de sticlă”, de Tennessee Williams, regia Cătălina Buzoianu (2006)

La Teatrul Mic din București (selectiv)

  • - Ersilia Drei - „Să îmbrăcăm pe cei goi", de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu (1978)
  • - Doamna mascată - „Minetti”, de Thomas Bernhard, regia Anca Ovanez-Doroșenco (1979)
  • - Margareta - „Maestrul și Margareta”, de Mihail Bulgakov, regia Cătălina Buzoianu (1980)
  • - Genica - „Niște țărani”, de Dinu Săraru, regia Cătălina Buzoianu (1981)
  • - Ea - „Cerul înstelat deasupra noastră”, de Ecaterina Oproiu, regia Cătălina Buzoianu (1984)
  • - Marguerite Gautier - „Doamna cu camelii”, de Alexandre Dumas, regia Cătălina Buzoianu (1985)
  • - Aelita - „O femeie drăguță cu o floare și ferestre spre nord”, de Eduard Radzinski, regia Dragoș Galgoțiu (1986)
  • -...- „Arta iubirii”, de ..., regia Cătălina Buzoianu (1989)
  • -...- „Actorii”, de ..., regia Alexa Visarion (1990)
  • - Donata Genzi - „Regăsire”, de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu (1991)
  • - Irina Nikolaevna Arkadina - „Pescărușul”, de A.P. Cehov, regia Cătălina Buzoianu (1993)
  • - Vivian Bearing - „Spirit”, de Margaret Edson, regia Cătălina Buzoianu (2001)
  • - Esme Allen - „Cum gândește Amy”, de David Hare, regia Cătălina Buzoianu (2005)
  • - Spiritul Mamei - „Furtuna”, de W. Shakespeare, regia Cătălina Buzoianu, 2009

La Teatrul Național din Cluj

  • - Lavinia - „Androcle și leul”, de G. B. Shaw, regia Janos Taub, 1965
  • - Domnița Anca - „Vlaicu Vodă”, de Alexandru Davila, regia Val Mugur, 1966

La Teatrul „C. I. Nottara” din București

  • - Monahova - „Barbarii”, de Maxim Gorki, regia Alexa Visarion, 1976
  • - Mary Cavan-Tyrone - „Lungul drum al zilei către noapte”, de Eugene O’Neill, regia Alexandru Dabija, 1998

La Teatrul Levant din București


  • - Mama - „Pelicanul”, de August Strindberg, regia Cătălina Buzoianu, 1995

La Teatrul Act din București

La Club „La Scena”

La Teatrul Bulandra din București

Roluri în teatrul de televiziune

Distincții



A fost odata... - recita Valeria Seciu


Valeria Seciu - „De ce nu-mi vii” de Mihai Eminescu (@Arhiva TVR)



TUDOR GHEORGHE

Tudor Gheorghe
Tudor Gheorghe2.jpg
Date personale
Născut (75 de ani) Modificați la Wikidata
PodariDoljRomânia Modificați la Wikidata
PărințiIlie Tudor și Ștefania Tudor
Căsătorit cuGeorgeta Luchian Tudor (din ) Modificați la Wikidata
CopiiAdrian Tudor
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiemuzician
poet
actor
cântăreț
compozitor Modificați la Wikidata
Activitate
StudiiUniversitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București  Modificați la Wikidata
Instrument(e)voce[*]  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul Republicii
Ordinul național „Steaua României”  Modificați la Wikidata
Prezență online
site web oficial
pagină Facebook
Internet Movie Database
Tudor Gheorghe

Tudor Gheorghe (la naștere Gheorghe Tudor, n. PodariDoljRomânia) este cântăreț, compozitor și actor român provenit dintr-o familie de țărani. În perioada sa de formare a realizat numeroase albume, dar cariera sa a devenit fulminantă după 1989. Din 1969, anul primului recital și până în 1996, Tudor Gheorghe a realizat nu mai puțin de 22 spectacole de muzică și poezie.

În cinstea Centenarului Marii Uniri, Tudor Gheorghe a lansat pe 17 noiembrie 2018 o nouă creație: Marșul Unirii.[1]

Studii

Copilăria, dar mai ales adolescența, i-au fost dificile. Tatăl, cântăreț la biserică, a fost arestat ca legionar și încarcerat ca deținut politic la Aiud.

A urmat Liceul Nicolae Bălcescu (astăzi Colegiul Național Carol I) din Craiova și apoi cursurile Institutului de Teatru din București, clasa de actorie, absolvind în 1966.

Cariera artistică

Înainte de 1989

Actor pe scena Naționalului din Craiova

După rolurile jucate în studenție, a debutat pe scena Teatrului Național din Craiova în rolul Paznicul tânăr din „Cocoșul negru”, de Victor Eftimiu. A fost angajat la acest teatru în 1966, la vârsta de 21 de ani devenind unul dintre cei mai tineri actori din țară.

Până la adevărata afirmare, ce a urmat peste câțiva ani, a continuat să joace roluri de comedie sau dramă alături de mari actori craioveni ai timpului, în piese ca Visul unei nopți de iarnă de Tudor MușatescuD-ale carnavalului de I. L. Caragiale sau „Doamna nevăzută” de Pedro Calderón de la Barca.

În perioada 1970-1980 și 1980-1990 a jucat în creații de mare profunzime artistică, cum ar fi Mitică Popescu de Camil Petrescu„Filfizonul pedepsit” de John VanbrughUnchiul Vania de Anton Cehov sau în „Piticul din grădina de vară”, de Dumitru Radu Popescu.

Recitaluri, cantautor, baladist

În 1969, după trei ani de lucru asiduu, a ieșit la rampă cu primul său recital, „Menestrel la curțile dorului”, cu poezia poeților Lucian BlagaTudor Arghezi și Ion Barbu.[2]

A petrecut 3 ani la Institutul de Folclor din București, unde a urmat studii aprofundate pentru conservarea folclorului. În această perioadă a realizat al doilea recital - „Șapte balade”.

În 1971, Eugen Barbu spunea despre el:

„Tudor Gheorghe are o memorie fenomenală și asta explică cum a putut să îndeplinească raptul fără a trezi bănuieli, pentru că atât cât îi știm, bătrânii lăutari cad la bănuială când sunt fotografiați pe hârtie. Într-o emisiune am putut auzi de la acest menestrel varianta cea mai cutremurătoare a "Mioriței" și niște cântece haiducești cum nu mai aflasem. (...) Scriu cu toată răspunderea că de la Maria Tănase nu am avut o personalitate mai puternică în ce privește comorile noastre folclorice ca acest tânăr și neîntrecut actor din Craiova.”
Eugen Barbu - 1971

O parte dintre concertele sale au cunoscut cenzura vremii. Spectacolul Pe-un franc poet, pe versuri de Ion Luca Caragiale, susținut în două rânduri (la Bacău și, în 1981, la București pe Platforma Pipera), a fost interzis de a mai fi reluat[3][4].

Chiar înainte de anul 1989, cunoscutul poet Marin Sorescu se exprima despre cantautor,

„De fiecare dată când îl ascult - și asta se întâmplă des - Tudor Gheorghe îmi confirmă bănuiala că poezia românească - populară și cultă - poate mișca munții. (...) Problema mea, inhalând prin toți porii melodia ființei sale, este cum să-mi stăpânesc o lacrimă de dragoste, admirație și mândrie că poate exista acest fenomen pe care, vorba lui Grigore Vieru, îmi e mai ușor să-l pup.”
Marin Sorescu - 1988

După 1989

În 1992 Tudor Gheorghe a avut primul spectacol după revoluție, numit „Cântece cu gura închisă”. A revenit pe scenă în 1998, și din 1999 a început seria de spectacole Anotimpurile poeziei românești în colaborare cu dirijorul Marius Leonard Hristescu.[5]

În 2006, între 29 mai și 4 iunie, Tudor Gheorghe a susținut la Sala Palatului o serie maraton de concerte, intitulată Săptămâna risipitorului de frumuseți. Seria a fost compusă din 7 concerte:

  • Primăvara simfonic - 29 mai
  • Toamna simfonic - 30 mai
  • Petrecerea cu taraf - 31 mai
  • Diligența cu păpuși - 1 iunie
  • În căutarea dorului pierdut - 2 iunie
  • Iarna simfonic - 3 iunie
  • Vara simfonic - 4 iunie[6][7]

În noiembrie 2006 artistul a prezentat în premieră spectacolul Calvarul unei inime pribegi, început cu cântece din anii 1930, cântate de artiști precum Cristian Vasile și Jean Moscopol. Pe lângă cântecele epocii în spectacol sunt citite și câteva anunțuri din ziarele din acea perioadă, cu scopul de a recrea imaginea completă a acelor ani. În 2007 a fost lansat și albumul cu acest spectacol.

În noiembrie 2007 în spectacolul Parfumul nebunelor dorinți se continuă prezentarea muzicii anilor 1930, începută în Calvarul unei inime pribegi.

La margine de imperii este alt spectacol al lui Tudor Gheorghe, desfășurat în martie-aprilie 2008. Spectacolul este dedicat singurei regiuni din această țară care a fost sub mai multe imperii. Muzica este mai puțin cunoscută, fiind culeasă și prelucrată dintr-o carte apărută doar în limba germană. „Rumanische Volkslieder aus der Bukowina” de Matthias Friedwagner, apărută în 1938 conține 530 de partituri muzicale și versuri culese din Bucovina, între anii 1902-1916, la inițiativa Ministerului Culturii, din Viena.

Anul 2008 îl readuce pe îndrăgitul artist într-o piesă de teatru după aproape zece ani de la ultima apariție.[8] Tudor Gheorghe apare în musicalul Omul din La Mancha, la numai câteva zile de la premiera altui spectacol - Taina cuvintelorOmul din La Mancha este un musical după cartea lui Dale Wasserman, care, la rândul său, își inspiră povestea după romanul de secol XVII al lui Miguel de Cervantes - „El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha”.

Astăzi, Tudor Gheorghe își continuă cariera începută în 1966, susținând în continuare recitaluri în țară și străinătate, și interpretând roluri pe scena Naționalului craiovean. Succesul, cariera și evoluția lui Tudor Gheorghe pot părea „venite de la sine”, dar în spatele uriașului succes se găsesc ani de muncă înverșunată, de studiu intens și de multe opreliști și nevoi.

Spectacole

Suita Anotimpurile poeziei românești:[9][10]

  • Toamna
  • Iarna
  • Primăvara
  • Vara
  • Al cincilea anotimp - Femeia[11]

Spectacole cu muzica anilor 1930:

Muzică din Bucovina anilor 1900:

  • La margine de imperii

Spectacol despre Revoluția Română din 1989:

Musical:

Discografie

Albume

Premii și distincții

Președintele României Ion Iliescu i-a conferit lui Tudor Gheorghe la 29 noiembrie 2002 Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler, „pentru crearea și transmiterea cu talent și dăruire a unor opere literare semnificative pentru civilizația românească și universală”.[15]

La 23 noiembrie 2010, președintele interimar al Republicii MoldovaMihai Ghimpu, i-a conferit cea mai înaltă distincție de stat - Ordinul Republicii.[16]

Recunoaștere

Centrul cultural din comuna Izbicenijudețul Olt, îi poartă numele.[17]


Tudor Gheorghe: Tot ce-i românesc nu piere !


Tudor Gheorghe Vara Simfonic Concert Integral




ADINA POPESCU

Adina Popescu este o actriță română de film și teatru. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografie în anul 1969. În anul 1972, ea joacă primul rol în filmul ''Dragostea devine vineri''. Alte roluri notabile a avut în filmele ''Pentru patrie'' (1978), ''Nea Mărin Miliardar'' (1979), ''Alo, aterizează strabunica!'' (1981). A fost casatorita cu compozitorul Adrian Enescu pana in 2016, la moartea acestuia. Celebrul cuplu nu a avut copii.




Adina Popescu recită "Fluture, tu" de Tudor Arghezi




DANA DOGARU

Dana Dogaru
Date personale
Nume la naștereDana Mihale[1]
Născută1 august 1953
București
PărințiAurel Mihale
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata
Prezență online

Dana Dogaru (n. 1 august 1953București) este o actriță de filmradioteleviziunescenă, și voce română.[2]

Biografie

În 1976 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București la clasa profesoarei Beate Fredanov.[3] A fost căsătorită cu actorul Mihai Dogaru,[4] cu care are un copil, Irina.[5]

Filmografie

Teatru

A debutat în teatru în 1977 cu rolul Evei în piesa Ulciorul sfărâmat de Heinrich von Kleist (Teatrul Nottara). Au urmat alte roluri precum, Stanca în Răceala de Marin Sorescu, Fata din Jocul de Ion Băieșu, Juliette din Mâța în sac de Georges Feydeau, Silvia din Acești îngeri triști de Dumitru Radu Popescu, Paulina din Fecioara și moartea de Ariel Dorfman.[8]


Tora Vasilescu, Cezara Dafinescu, Dana Dogaru şi Ştefan Radof - Five O’Clock de I.L. Caragiale


𝗗𝗲 𝗰𝗲 𝗻𝘂, 𝗘𝘃𝗮𝗻𝘀 de AGATHA CHRISTIE Adrian Pintea, Dana Dogaru, Mircea Albulescu TEATRU POLITIST




SZABOLCS CSEH

Szabolcs Cseh
Date personale
Născut11 decembrie 1942
Miercurea Ciuc
Decedat (71 de ani)
București
Cauza decesuluicauze naturale (cancerModificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactor
cascador Modificați la Wikidata
Prezență online

Szabolcs Imre Cseh, cunoscut și ca Szabi 'sɔbi Cseh, (n. 11 decembrie 1942Miercurea Ciuc – d. 1 august 2014București[1]) a fost un cascador și actor român de origine secuiască.

Biografie

Szabolcs Cseh s-a născut într-o familie de secui. După absolvirea studiilor secundare la Liceul Andrei Șaguna și la liceul Unirea din Brașov, a urmat cursurile Institutului de Educație Fizică și Sport din București, pe care le-a finalizat în anul 1966.

Încă din timpul facultății a lucrat ca zburător la trapez la Circul de Stat din București în trupa Ganea. Aflat în anul trei de facultate, a colaborat în calitate de cascador în filmul “Dacii”, regizat de Sergiu Nicolaescu, apoi în anul următor în filmele “Împușcături pe portativ” (regizat de Cezar Grigoriu), “Tom Sawyer și Huckleberry Finn” (producție franceză) și “Serbări galante” (în regia lui René Clair).

„La începutul carierei mă antrenam la circul din București ca să-mi îmbunătățesc exercițiile la trapez. Dar tatăl meu, care era directorul singurei bănci din Brașov, nu voia să se știe ca eu sunt un circar, așa că ziua mă duceam la cursuri și noaptea mă antrenam să devin cel mai bun zburător din Europa [2].”
—Szabi Cseh

În anii 1967-1980, fiind primul metodist (maistru de lupte) angajat pe un astfel de post în România, în cadrul Studioului Cinematografic "București" și apoi în Centrala RomaniaFilm – Centrul de Producție Cinematografică, a colaborat la toate filmele românești ce conțineau secvențe de acțiune-lupte și a executat multiple cascade dificile și spectaculoase, unele fiind unicate pe plan mondial.

Tot din 1967 Cseh a alcătuit prima echipă de cascadori profesioniști din România, a cărei continuitate a asigurat-o, prin coordonare și instruire, până în 1987. Astfel, Szabi Cseh a contribuit substanțial la crearea unui domeniu practic inexistent în România până atunci și la „perioada de aur” a filmului românesc de acțiune în context mondial.

În 1975 a devenit coordonator al școlii de cascadori din Germania, unde a colaborat cu Peter Fogel, regizor de acțiune și cascador la 11 filme produse de studiourile DEFA din Berlinul de Est și Tele München (până în anul 1986).

De la debutul său Szabi Cseh a colaborat la realizarea a peste 150 de filme artistice de lungmetraj sau TV, dintre care 25 de producții străine și coproducții (Germania, FranțaSUA etc.), realizând concepția și regia secvențelor de acțiune-lupte, conceperea și/sau execuția cascadelor, coordonarea cascadorilor, interpretarea unor roluri memorabile de film.

Din 1974 a colaborat la realizarea a 38 de filme artistice străine ca regizor al secvențelor de acțiune sau cascador. A realizat peste 70 de spectacole cu specific de cascadorie–divertisment în țară și străinătate.

La 8 ianuarie 1990 Szabi Cseh a înființat prima Asociație a Cascadorilor Profesioniști din România, pe care a condus-o mai mulți ani.

După revoluție a avut apariții rare în filme, acuzând corupția și onorariile prea modeste plătite cascadorilor.

„Producătorii au început să angajeze doar cascadori care nu denunțau mita. Tot felul de directorași cereau 500 de euro să plătească unui cascador o zi de muncă și apoi angajau niște copii care făceau două tumbe și cărora le dădeau 100 de euro, restul de bani intrând în buzunarele lor. Am refuzat să accept corupția, așa că nu m-au mai lăsat să lucrez [2].”
—Szobi Cseh

În anii 19992002 a colaborat la realizarea secvențelor de acțiune în peste zece filme artistice străine realizate în țară, inclusiv Amen. (în regia lui Costa Gavras).

Szabolcs Cseh a elaborat studii științifice și cursuri universitare teoretice și practice, despre mișcarea scenică a actorului și componentele sale psiho-motrice, lupte scenice, realizarea secvențelor de acțiune etc.

Din 1980, inițial în calitate de lector universitar și, ulterior, de conferențiar universitar, predă neîntrerupt astfel de cursuri interdisciplinare la UNATC "I. L. Caragiale" din București, secțiile actorie, imagine de film și TV, regie de film, regie de teatru. A contribuit la formarea a zeci de generații de actori, regizori de teatru, de film și operatori de film și de televiziune. A avut colaborări didactice și la Universitatea de Muzică "Ciprian Porumbescu", secția regie de operă. Din anul 2005, lărgindu-și sfera preocupărilor, Szabi Cseh derulează programul social GLADIATOR pentru copii săraci, destinat prevenirii și combaterii delincvenței juvenile. Din 2008, derulează programul-metodă pentru copii cu handicap psihic și fizic sever. Ambele programe sunt bazate pe metodologii originale create de el, cu rezultate impresionante.[3]

Szabi Cseh a aflat în vara anului 2012 că suferă de mielom multiplu și o tumoare la coloana vertebrală, o formă de cancer rară care îi măcina sistemul osos și îi provoca dureri cumplite.[4][5] Din cauza unor complicații suferite pe fondul bolii, Szabi Cseh a fost nevoit în vara anului 2013 să se interneze la Spitalul Fundeni, unde a rămas până la deces.[4]

Realizări în calitate de cascador

Szabolcs Cseh este autorul a numeroase invenții care au dus la dezvoltarea tehnicii și metodologiilor din domeniul cascadoriei, nu doar în România, ci la nivel internațional. Exemple:

  • trambulina elastică, utilizată prima oară în redarea efectului de zbor al personajului în urma unei explozii (1967)
  • trăgătoarea, folosită pentru prima oară în lume, în căderile cu calul, făcându-le mai spectaculoase și mai sigure atât pentru cascador, cât și pentru cal (1970)
  • țarcul pentru aglomerarea cailor în filmarea secvențelor de luptă călare, covorul mișcător pentru căderile simultane ale cailor (1970)
  • bătuta, dispozitiv de aruncare a oamenilor, cailor etc. din poziții statice (1972)
  • utilizarea cablurilor, pentru prima oară în România, în redarea cât mai spectaculoasă a efectelor de împușcături, explozii, lovituri (1974)

Printre casacadoriile executate de Szabi Cseh se numără unele deosebit de spectaculoase, mai ales pentru epoca în care au fost realizate, și nerepetate de altcineva până în prezent. Exemple:

  • În anul 1966, în filmul “Dacii”, a promovat pentru prima dată în România căzăturile de la înălțime și căzăturile cu calul.
  • În anul 1971, în filmul “Mihai Viteazul”, depășește recordul mondial executând o cădere de la 13 m fără protecție la aterizare.
  • În 1976, execută o cădere de la 37 metri cu spatele în jos, la furnalul de la Copșa Mică.
  • În 1984, realizează o săritură de 80 metri cu mașina în Marea Nordului.
  • În anul 1985, face o săritură cu un microbuz deasupra unui lac, scufundat la 20 m, la Magdeburg. În timpul zborului, a declanșat explozia microbuzului încărcat cu trotil.
  • Printre cascadele cele mai cunoscute se numără o serie de cascade-unicat aparținând personajului Buză de Iepure din filmele cu Mărgelatu (1980-1986). Câteva din acestea sunt considerate premiere sau recorduri mondiale: săritură cu calul prin geam, cădere cu calul din cabrare, prin rostogolirea pe spate a calului și călărețului, pe versant muntos pe o înălțime de 70 m.

În anul 1985 revista vest-germană “Bunte Illustrierte” l-a desemnat cel mai bun cascador din Europa.

Familia

A fost căsătorit cu Simona, împreună cu care a avut doi fii, Arpad si Alex.[6][7][8]

Legătura cu Securitatea

CNSAS a stabilit că Szabolcs Cseh a colaborat cu Securitatea ca poliție politică. Cseh a declarat după anunțarea deciziei că nu a fost abordat de Securitate, ci s-a pus singur în slujba ei, ducându-se de bună voie pentru a „face ordine în studiouri și a stopa corupția existentă în cinematografie”.[9]

„Nu ei m-au racolat, eu m-am dus la securist, să facem ordine în studiouri...[9]
—Ziarul Gândul, 01.02.2011

Așa cum menționează ziarul Gândul:

„Sergiu Nicolaescu spune că și-a văzut dosarul de Securitate și că, printre cele 20 de nume întâlnite acolo, l-a găsit și pe cel al lui Szoby Cseh. Nicolaescu susține că, „în mod cert”, fostul cascador l-a turnat. „Pe mine mă suspecta, pentru că lucram cu străinii. Niciodată Szoby Cseh n-a fost un om deștept. Mai degrabă un prostănac”.[9][10]
Gândul, 01.02.2011

Premii

Recunoaștere internațională pentru contribuțiile artistice ale lui Szabi Cseh:

  • 1973 - Festival Paris - cea mai bună mișcare scenică străină - piesa “Viziuni flamande”
  • 1974 - Festival Berlin - cele mai valoroase lupte, filmul “Tekumsekh”
  • 1974 – Festival Viena – locul I, piesa “Stan Pățitul”
  • 1985 - Festivalul de film “Sommerfilmtage” ("Zilele de vară ale filmului") de la Berlin - cel mai bun regizor de acțiune; în același an, desemnat cel mai bun cascador din Europa conform sondajului realizat de revista vest-germană “Bunte Illustrierte”.

Recunoaștere națională:

  • 1984 - revista Săptămâna culturală a capitalei, premiul pentru cel mai spectaculos actor și personaj, Buză de iepure din serialul "Mărgelatu"
  • 1986 - revista “Săptămâna”, premiul pentru întreaga activitate
  • 1994 - revista România Mare, premiu pentru contribuție la dezvoltarea cinematografiei române
  • 1996 - revista “România Mare”, premiu pentru întreaga activitate
  • 2000 – UARF, diploma și medalia de argint, 400 de ani de la Unire și 30 de ani de la producția filmului “Mihai Viteazul”
  • 2002 - Ministerul Educației și Cercetării, diploma și medalia de onoare cu prilejul aniversării a 80 de ani de activitate a ANEFS, pentru contribuția adusă la dezvoltarea învățământului, educației fizice și sportului în România
  • 2002 - UARF, placheta de aur pentru întreaga activitate de regizor de lupte
  • 2006 - UARF, medalia aniversară - 40 de ani de la realizarea filmului istoric Dacii
  • 2014 - decorat post-mortem cu 'Steaua României' de președintele Traian Băsescu [11]

Filmografie

Actor

Consilier secvențe de acțiune/lupte

Reportajele Telejurnalului. Szoby Cseh: Fiecare om reprezintă atât cât ştie să facă


Szoby Cseh car stunts



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...