9. /5 SEPTEMBRIE 2021 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT
JOHANN CRISTIAN BACH
Johann Christian Bach | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][2] Lipsia, Principatul Saxoniei |
Decedat | (46 de ani)[1][2][3][4] Londra, Regatul Marii Britanii |
Înmormântat | St Pancras Old Church[*] |
Părinți | Johann Sebastian Bach Anna Magdalena Bach |
Frați și surori | Maria Sophia Bach[*] Johanna Carolina Bach[*] Regina Susanna Bach[*] Christiana Dorothea Bach[*] Christiana Benedicta Louisa[*] Regina Johanna Bach[*] Elisabeth Juliana Friderica Bach[*] Wilhelm Friedemann Bach Johann Gottfried Bernhard Bach Johann Christoph Friedrich Bach[*] Gottfried Heinrich Bach[*] Carl Philipp Emanuel Bach Johann Christoph Bach[*] Leopold Augustus Bach[*] Christiana Sophia Enrietta Bach[*] Johann August Abraham Bach[*] Ernestus Andreas Bach[*] Christian Gottlieb Bach[*] Catharina Dorothea Berci[*] |
Căsătorit cu | Cecília Grassi[*] |
Cetățenie | Principatul Saxoniei Regatul Marii Britanii |
Ocupație | compozitor muzician pianist |
Locul desfășurării activității | Milano[5] |
Activitate | |
Gen muzical | operă simfonie |
Instrument(e) | orgă |
Modifică date / text |
Johann Christian Bach (n. ,[1][2] Lipsia, Principatul Saxoniei – d. ,[1][2][3][4] Londra, Regatul Marii Britanii) a fost un compozitor și pianist german din perioada clasică.
Biografie[modificare | modificare sursă]
A fost al unsprezecelea și cel mai tânăr fiu al lui Johann Sebastian Bach. O mare parte a vieții a trăit la Londra.
Operă muzicală[modificare | modificare sursă]
Creația sa (opere, simfonii, sonate), care se caracterizează prin simplitate și spontaneitate, l-a influențat pe Mozart.
Johann Christian Bach - Piano Concertos 1-3, Op. 13 (1777) și 4-6
GIACOMO MEYERBEER
Giacomo Meyerbeer | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Jacob Liebmann Beer |
Născut | [1][2][3] Tasdorf(d), Rüdersdorf bei Berlin, Brandenburg, Germania |
Decedat | (72 de ani)[2][1] Paris, Franța |
Înmormântat | Jüdischer Friedhof Schönhauser Allee[*] |
Părinți | Jacob Herz Beer[*] Amalie Beer[*] |
Frați și surori | Wilhelm Beer[*][4][5] Michael Beer[*][4][6][7] |
Copii | Cornelie Richter[*] Blanca von Korff[*][8] |
Cetățenie | Germania |
Ocupație | compozitor muzician dirijor autobiograf[*] director muzical[*] |
Activitate | |
Gen muzical | operă |
Premii | Comandor al Legiunii de Onoare[*] Ordinul pentru Merit în domeniul Științei și Artelor[*] Ordinul bavarez Maximilian pentru științe și arte[*] |
Prezență online | |
Internet Movie Database VGMdb | |
Modifică date / text |
Giacomo Meyerbeer (n. ,[1][2][3] Tasdorf(d), Rüdersdorf bei Berlin, Brandenburg, Germania – d. ,[2][1] Paris, Franța), pe numele său real Jakob Liebmann Beer, după alte surse Jakob Meyer Beer, a fost un compozitor evreu-german, care și-a petrecut o mare parte din viață în Franța.
Date biografice[modificare | modificare sursă]
A fost fiul unui bogat bancher evreu Juda Herz Beer și al soției acestuia Amalie Beer (născută Malka Lipmann Meyer Wulff). A avut doi frați, astronomul Wilhelm Beer (cunoscut în Franța ca Guillaume Beer), și poetul Michael Beer (cunoscut în Franța ca Michel Beer).
A început să studieze pianul cu Franz Seraphinus Lauska, continuând cu Muzio Clementi, și a apărut prima dată în public la vârsta de 9 ani.
Lucrări[modificare | modificare sursă]
Opere[modificare | modificare sursă]
- Jephtas Gelübde, München 1812
- Wirth und Gast, oder Aus Scherz Ernst, Hoftheater, Stuttgart 1813
- Romilda e Costanza, Teatro Nuovo, Padova 1817
- Semiramide riconosciuta, Teatro Regio, Torino 1819
- Emma de Resburgo, Teatro San Benedetto, Veneția 1819
- Margherita d'Anjou, Teatro alla Scala, Milano 1820
- L'Esule di Granata, Teatro alla Scala, Milano 1822
- Il Crociato in Egitto, Teatro La Fenice, Veneția 1824
- Robert le Diable (Robert der Teufel), Opéra, Paris 1831
- Hughenoții (Die Hugenotten), Opéra, Paris 1836
- Ein Feldlager in Schlesien, Hofoper (Opera de stat Unter den Linden), Berlin 1844
- Le Prophète (Der Prophet), Opéra, Paris 1849
- L'Étoile du Nord (Prelucrare după Ein Feldlager in Schlesien), Opéra-Comique, Paris 1854
- Dinorah ou Le Pardon de Ploërmel, Opéra-Comique, Paris 1859
- Africana (L'Africaine), Opéra, Paris 1865 (premieră postumă)
Alte lucrări[modificare | modificare sursă]
(Selecție)
- Gott und die Natur [Dumnezeu și natura], Oratoriu, Königliches Nationaltheater (Teatrul Național Regal), Berlin 1811
- Klarinettenquintett [Cvintet pentru clarinet] în Mi bemol major, 1813
- Gli Amori di Teolinda, Cantată dramatică, 1815
- Fantasie pentru clarinet și cvartet de coarde, 1839
- Pater noster [Tatăl nostru] pentru cor mixt, 1857
- Festmarsch zu Schillers Geburtstag [Marș festiv pentru ziua de naștere a lui Schiller], 1859
- Festouverture [Uvertură festivă] pentru deschiderea Expoziției mondiale de la Londra, 1862
- Vier Fackeltänze [Patru dansuri cu făclii] pentru nunți regești
- Lieder, între care Le chant du berger [Cântecul păstorului] (cu clarinet)
Meyerbeer in France
DMITRI ȘOSTAKOVICI
Dmitri Dimitrievici Șostakovici (în rusă Дмитрий Дмитриевич Шостакович; n. ,[1][2] Sankt Petersburg, Imperiul Rus – d. ,[1][3][2][4] Moscova, RSFS Rusă, URSS) a fost un compozitor, pianist și profesor rus, considerat unul dintre cei mai importanți compozitori ai secolului al XX-lea.
Șostakovici a devenit celebru în Uniunea Sovietică, unde s-a aflat inițial sub protecția lui Mihail Tuhacevski, dar mai târziu a avut o relație dificilă și complexă cu guvernul. Totuși a primit numeroase distincții și premii de stat și a servit în Sovietul Suprem al Rusiei (1947-1962) și al Uniunii Sovietice (din 1962 până la moartea sa). În 1960 a devenit membru al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice.
După ce o perioadă a fost influențat de Serghei Prokofiev și Igor Stravinski, Șostakovici și-a dezvoltat un stil hibrid, care poate fi observat în Lady Macbeth din Districtul Mtsensk (1934). Această lucrare prezintă o varietate de stiluri, inclusiv stilul neoclasic al lui Stravinski și postromantismul lui Gustav Mahler. Contrastele ascuțite și elemente ale grotescului caracterizează mare parte din muzica sa.[5]
Șostakovici a compus lucrări în numeroase genuri. Cele mai importante lucrări ale sale sunt cele 15 simfonii, 15 cvartete de coarde, 6 concerte, lucrări de cameră și lucrări pentru pian solo. În afară de lucrările clasice, Șostakovici a compus și muzica pentru numeroase filme sovietice.
Biografie[modificare | modificare sursă]
Tinerețea[modificare | modificare sursă]
Șostakovici s-a născut în Sankt Petersburg (Rusia), ca al doilea din cei trei copii ai lui Dmitri Șostakovici și a Sofiya Vasilievna Kokoulina. Bunicul patern al lui Șostakovici, având inițial numele de familie Szostakowicz, se trăgea din polonezi romano-catolici de loc din Wilejka, azi în Belarus, dar strămoșii săi direcți erau din Siberia.[6] Un revoluționar polonez al Insurecției poloneze din 1863-1864, Bolesław Szostakowicz a fost exilat în Narym (în apropiere de Tomsk) în 1866 în represiunea ce a urmat tentativei lui Dmitri Karakozov de a-l asasina pe țarul Alexandru al II-lea.[7] Când termenul său de exil a expirat Szostakowicz a decis să rămână în Siberia. A ajuns un bancher de succes în Irkutsk și a avut o familie numeroasă. Fiul său, Dmitri Boleslavovici Shostakovici, s-a născut în exil la Narym în 1875 și a studiat la Universitatea din Sankt Petersburg, absolvind Facultatea de Fizică și Matematică în 1899. După absolvire Dmitri a lucrat ca inginerul lui Dmitri Mendeleev. În 1903 s-a căsătorit cu Sofiya Vasilievna Kokoulina.[7]
Dmitri Dimitrievici Șostakovici a fost un copil-minune ca pianist și compozitor, talentul său devenind evident după ce a început să ia lecții de pian de la mama sa la vârsta de nouă ani. În câteva ocazii a demonstrat o abilitate remarcabilă de a ține minte tot ceea ce mama sa a interpretat la lecția precedentă și interpreta altă muzică decât cea aflată pe partitura din fața sa.[8] În 1918 a compus un marș funebru în memoria a doi lideri ai Partidului Constituțional Democratic, uciși de marinari bolșevici.[9]
În 1919, la vârsta de doar 13 ani, a fost admis la Conservatorul din Petrograd, la acea vreme condus de Alexandr Glazunov. Glazunov a urmărit cu atenție progresul lui Șostakovici și l-a promovat.[10] Șostakovici a studiat pianul cu Leonid Nikolaiev, compoziție cu Maximilian Steinberg și contrapunct și fugă cu Nikolai Sokolov, cu care a devenit prieten.[11] Șostakovici a participat și la cursurile de istoria muzicii ale lui Alexandr Ossovski.[12] Steinberg a încercat să îl ghideze pe Șostakovici pe drumul marilor compozitori ruși dar a fost dezamăgit de el când își irosea talentul și îi imita pe Serghei Prokofiev și Igor Stravinski. A suferit și de lipsă de zel politic când a picat examenul de metodologie marxistă în 1926. Primul său succes muzical a fost Simfonia nr. 1, Op. 10, care a fost compusă la vârsta de 19 ani ca lucrare de absolvire.
Începutul carierei[modificare | modificare sursă]
După absolvire Șostakovici a început o carieră de compozitor și interpret dar stilul său de interpretare era adesea neapreciat. Totuși a obținut o „mențiune onorabilă” la prima Competiție Internațională de Pian Chopin organizată la Varșovia. După competiție Șostakovici l-a întâlnit pe dirijorul Bruno Walter care a fost atât de impresionat de prima simfonie încât a decis să interpreteze premiera berlineză în acel an. Leopold Stokovski a fost și el foarte impresionat de lucrare și a dirijat premiera americană la Philadelphia în anul următor și a realizat prima înregistrare a simfoniei.
După aceea Șostakovici s-a ocupat predominant de compoziție și a început să interpreteze doar propriile lucrări. În 1927 a compus a doua simfonie (intitulată Octombrie), o lucrare patriotică cu un final coral pro-sovietic. Datorită naturii experimentale a lucrării, ca și în cazul Simfoniei nr. 3, lucrarea nu a avut parte de același entuziasm critic de care s-a bucurat prima simfonie.
În 1927 a început și relația lui Șostakovici cu Ivan Sollertinski, care îi va fi cel mai apropiat prieten al său până la moartea acestuia în 1944. Sollertinski i-a prezentat lui Șostakovici muzica lui Gustav Mahler, care a avut o puternică influență asupra sa începând cu Simfonia nr. 4.
În timp ce lucra la Simfonia nr. 2 Șostakovici a început să lucreze și la opera satirică Nasul, bazată pe o poveste de Nikolai Gogol. În iunie 1929 a avut parte de premiera concertistică împotriva dorințelor lui Șostakovici și a fost puternic atacată de Asociația Rusă a Muzicienilor Proletari.[13] Premiera scenică a avut loc pe 18 ianuarie 1930 dar a avut parte de recenzii negative.[14]
În 1929 Șostakovici a compus prima sa muzică de film, pentru filmul mut Noul Babilon.
De la sfârșitul anilor 1920 până la începutul anilor 1930 Șostakovici a lucrat la TRAM, un teatru pentru tineretul proletar. Deși a lucrat puțin, acest post l-a apărat de atacurile ideologice. Mare parte din această perioadă a fost petrecută lucrând la opera Lady Macbeth din Districtul Mtsensk, care a avut parte de premieră în 1934. A avut parte de un succes instant atât pe plan popular cât și pe plan oficial. A fost descrisă ca fiind „rezultatul succesului general al construcției Socialiste și al politicii corecte a Partidului” și ca o operă care „ar fi putut fi compusă doar de un compozitor sovietic crescut în cea mai bună tradiție a culturii sovietice”.[15]
Șostakovici s-a căsătorit cu prima sa soție, Nina Varzar, în 1932. Dificultățile inițiale au dus la un divorț dar cei doi s-au recăsătorit când Nina a devenit însărcinată cu primul lor copil.[16]
Prima denunțare[modificare | modificare sursă]
În 1936 Șostakovici a pierdut sprijinul oficial. Anul a început cu numeroase atacuri asupra sa în revista Pravda, în special în articolul intitulat „Talmeș-Balmeș în loc de muzică”. Șostakovici se afla într-un turneu în Arkhangelsk când a primit vestea articolului din Pravda. Cu două zile înainte de publicarea articolului, în seara de 28 ianuarie[17] , un prieten l-a sfătuit pe Șostakovici să asiste la producția de la Teatrul Bolșoi a operei. Când a sosit a observat că Iosif Stalin și biroul său politic se aflau acolo. În scrisorile adresate lui Ivan Sollertinski, Șostakovici a declarat spaima pe care o simțea când vedea că Stalin se sperie de fiecare dată când alămurile și percuția interpretau prea tare. La fel de înfricoșător era modul în care Stalin și însoțitorii săi râdeau la scena de dragoste dintre Serghei și Katerina. Martorii au declarat că Șostakovici era „alb ca hârtia” când a mers pe scenă la sfârșitul actului trei pentru a face plecăciunea.[18]
Articolul, care condamna opera ca fiind „aspră, vulgară și primitivă”, se crede că a fost scris de însuși Stalin.[19] Prin urmare, numărul comenzilor a scăzut iar veniturile sale au scăzut cu aproape trei sferturi. Chiar și criticii de muzică sovietici care inițial au lăudat opera au fost nevoiți să își schimbe opinia.[20] La puțin timp după publicarea articolului „Talmeș-Balmeș”, Pravda a publicat un nou articol, „Balet mincinos”, care critica baletul Pârâul limpede. Șostakovici nu se aștepta la acest al doilea articol deoarece publicul general și presa deja a acceptat această muzică ca fiind „democratică” - adică melodioasă și accesibilă. Totuși, Pravda a condamnat baletul pentru înfățișarea greșită a vieții țăranilor dintr-o fermă colectivizată.[21]
Mai mult, în 1936 a început Marea Teroare în care mulți prieteni și membri ai familiei lui Șostakovici au fost uciși sau întemnițați. Printre aceștia s-au numărat Mareșalul Tuhacevski (împușcat la câteva luni după arestare), cumnatul său Vsevolod Frederiks (un medic celebru care a fost eliberat dar a murit înainte de a ajunge acasă), prietenul său Nikolai Jileaev (un muzicolog împușcat la puțin timp după arestarea sa), soacra sa Sofia Mihailovna Varzar (astronom, trimisă într-un lagăr din Karaganda), prietena sa, scriitoarea marxistă Galina Serebryakova (20 de ani în lagăr) și colegii săi Boris Kornilov și Adrian Piotrovski (executați).[22] Singura consolare a lui Șostakovici din această perioadă a fost nașterea fiicei sale Galina în 1936. Fiul său, Maxim, s-a născut doi ani mai târziu.
Retragerea Simfoniei nr. 4[modificare | modificare sursă]
Publicarea articolelor din Pravda au coincis cu compunerea Simfoniei nr. 4. Lucrarea a marcat o schimbare stilistică pentru Șostakovici deoarece a asimilat stilul lui Gustav Mahler și al altor compozitori europeni. Simfonia a fost o problemă compozițională pentru Șostakovici deoarece încerca să își schimbe stilul. Compunerea simfoniei era într-un stadiu foarte avansat când au apărut articolele fatale din Pravda. În ciuda acestui fapt Șostakovici a continuat să lucreze la simfonie și chiar a planificat o premieră la sfârșitul anului 1936. Repetițiile au început în decembrie dar după câteva sesiuni Șostakovici, din motive aflate încă în dezbatere, a retras simfonia de la interpretare publică. Un număr de prieteni și colegi, cum ar fi Isaak Glikman, au sugerat că a fost un act de retragere voluntară ca urmare a interzicerii.[23] Oricare ar fi motivul, este posibil că această decizie i-a salvat viața: în această perioadă Șostakovici era îngrijorat pentru familia sa și pentru el însuși. Totuși, Șostakovici nu a abandonat lucrarea și a numerotat-o 4. Lucrarea a fost adaptată într-o variantă scurtată pentru pian în 1946 și a avut premiera abia în 1961, la mulți ani după moartea lui Stalin.
„Răspunsul creativ al unui artist la critica justă”[modificare | modificare sursă]
Răspunsul compozitorului la această denunțare a fost Simfonia nr. 5, Op. 47, din 1937, care era mult mai conservatoare decât celelalte lucrări ale sale. A avut premiera pe 21 noiembrie 1937 în Leningrad și a avut un succes fenomenal: mulți dintre cei care au asistat la concert și-au pierdut prieteni sau membri ai familiei în urma execuțiilor în masă; prin urmare, simfonia i-a făcut pe mulți să plângă.[24] Mai târziu Șostakovici a scris în memoriile sale: „Nu voi crede niciodată că cineva care nu a simțit nimic va înțelege Simfonia nr. 5. Bineînțeles că au înțeles, au înțeles ce se întâmplă în jurul lor și au înțeles despre ce e vorba în Simfonia nr. 5.”[25] La finalul lucrării, aplauzele au durat o jumătate de oră.
Succesul l-a pus pe Șostakovici din nou într-o lumină bună. Atât criticii cât și autoritățile, inclusiv cei care l-au acuzat pe Șostakovici de formalism, au declarat că a învățat din greșelile sale și că a devenit un adevărat artist sovietic. Compozitorul Dmitri Kabalevski, care s-a detașat de Șostakovici când au apărut articolele din Pravda, a lăudat Simfonia nr. 5 și l-a felicitat pe Șostakovici „că nu a mai fost ispitit de tentațiile 'eronate' de dinainte”.[26]
Tot în această perioadă Șostakovici a început să compună primul cvartet de coarde. Lucrările sale de cameră i-au permis să experimenteze și să exprime idei care ar fi fost inacceptabile pentru lucrări simfonice. În septembrie 1937 a început să predea compoziție la Conservatorul din Leningrad, post care i-a oferit o anumită securitate financiară dar i-a răpit din timpul creativ.
Al Doilea Război Mondial[modificare | modificare sursă]
În 1939, înainte ca trupele sovietice să invadeze Finlanda, Secretarul de Partid din Leningrad, Andrei Jdanov, i-a comandat lui Șostakovici o piesă de sărbătoare intitulată Suită pe teme finlandeze care să fie interpretată când trupele sovietice mărșăluiesc victorios pe străzile din Helsinki. Războiul de Iarnă a fost o umilință pentru Armata Roșie iar Șostakovici nu va recunoaște niciodată ca este autorul lucrării. A avut parte de premieră abia în 2001.[27]
După izbucnirea războiului dintre Germania și Uniunea Sovietică în 1941 Șostakovici, care a rămas în Leningrad, a încercat să se înroleze în Armată dar a fost respins din cauza problemelor de vedere. Pentru a compensa, Șostakovici a devenit voluntar în brigada de pompieri a Conservatorului din Leningrad. Fotografia în care el este pompier a fost publicată în ziarele din toată țara.[28]
Dar poate cea mai mare contribuție a sa din timpul războiului a fost Simfonia nr. 7. A compus primele trei părți când încă se afla în Leningrad și a finalizat lucrarea când se afla în Kuibîșev (astăzi Samara) unde el și familia sa au fost evacuați. Indiferent dacă Șostakovici a compus sau nu simfonia cu Asediul Leningradului în minte, s-a declarat oficial că este o reprezentare a rezistenței curajoase a oamenilor din Leningrad împotriva invadatorilor germani și că este o piesă autentică de artă patriotică apărută în perioada în care moralul avea nevoie de îmbunătățire. Simfonia a avut parte de premieră în Kuibîșev în interpretarea orchestrei Teatrului Bolșoi și în curând a fost interpretată și în străinătate la Londra și în Statele Unite. Totuși, cea mai importantă interpretare a fost premiera de la Leningrad din timpul asediului. Orchestra Radio mai avea doar 14 de muzicieni iar dirijorul Karl Eliasberg a fost nevoit să recruteze pe oricine care putea interpreta la un instrument pentru a interpreta simfonia.[29]
În 1943 Șostakovici și familia sa s-au mutat în Moscova. În vremea când a fost compusă Simfonia nr. 8, balanța războiului s-a înclinat spre Armata Roșie. Prin urmare, publicul și, cel mai important, autoritățile, aveau nevoie de o altă lucrare triumfătoare din partea compozitorului. În schimb au primit Simfonia nr. 8, poate cea mai sobră și violentă din punct de vedere expresiv lucrare din opera lui Șostakovici. Pentru a păstra imaginea lui Șostakovici (o punte vitală între oamenii din Uniune și Occident), guvernul a conferit lucrării titlul de Stalingrad, oferindu-i aspectul de lucrare de jelire a victimelor din timpul Bătăliei de la Stalingrad. Totuși, simfonia nu a fost scutită de critică. Se crede că Șostakovici a spus: „Când a fost interpretată Simfonia nr. 8, a fost declarată deschis ca fiind contra-revoluționară și anti-sovietică. Au spus 'De ce Șostakovici a compus o simfonie optimistă la începutul războiului și una tragică acum? La început ne retrăgeam iar acum atacăm și îi distrugem pe Fasciști. Iar Șostakovici se comportă tragic, asta înseamnă că este de partea fasciștilor.”[30] Lucrarea a fost efectiv, deși neoficial, interzisă până în 1956.[31]
În contrast, Simfonia nr. 9 (1945) este o parodie ironică în stilul lui Haydn care intenționat a eșuat să satisfacă cerința lui Stalin pentru un „imn al victoriei”. Războiul a fost câștigat iar simfonia „frumușică” a lui Șostakovici a fost interpretată mai mult o batjocură la victoria Uniunii Sovietice decât ca o piesă de sărbătoare.
A doua denunțare[modificare | modificare sursă]
În 1948 Șostakovici, împreună cu mulți alți compozitori, a fost din nou acuzat de formalism prin Decretul Jdanov. Jdanov, Președinte Sovietului Suprem al Rusiei, l-a acuzat pe Șostakovici și pe alți compozitori (în special Serghei Prokofiev și Aram Haciaturian) că scrie muzică formalistă și nepotrivită. Acest decret făcea parte dintr-o campanie anti-formalism pentru a înlătura orice influență Occidentală în muzică. Compozitorii acuzați, inclusiv Șostakovici, au fost chemați să își ceară public iertare în fața comitetului.[32][33] Majoritatea lucrărilor lui Șostakovici au fost interzise iar privilegiile familiei sale au fost retrase.
Consecințele Decretului au fost foarte aspre pentru compozitori. Șostakovici a fost printre cei care au fost concediați de la Conservator. Pentru Șostakovici poate cea mai mare consecință a fost pierderea banilor. Cei care încă se aflau la Conservator au început să fie urmăriți cu suspiciune. Nimeni nu dorea ca lucrările lor să fie interpretate drept formaliste iar mulți au ajuns să își acuze colegii că scriu sau interpretează muzică anti-proletară.
În anii următori a compus muzică în trei genuri: muzică de film pentru a-și plăti chiria, lucrări oficiale pentru a-și asigura reabilitarea oficială și lucrări serioase. Din ultima categorie fac parte Concertul pentru vioară nr. 1 și ciclul de cântece Din poezia folclorică evreiască. Ciclul a fost compus când campania antisemită postbelică a început deja.[34]
Restricțiile asupra muzicii lui Șostakovici au fost eliminate în 1949 când Stalin a decis că sovieticii erau nevoiți să trimită reprezentanți artistici la Congresul Cultural și Științific pentru Pace Mondială de la New York City iar Șostakovici ar trebui să fie unul din ei. Pentru Șostakovici a fost o experiență umilitoare care a culminat cu o conferință de presă la New York în care trebuia să citească un discurs pregătit. Nicolas Nabokov, care era prezent în public, a observat că Șostakovici a început să citească cu o voce „emoționată și tremurândă” înainte să se oprească iar „discursul a fost continuat de altcineva”.[35] Conștient de faptul că Șostakovici nu putea vorbi liber, Nabokov l-a întrebat public pe compozitor dacă a suferit și el denunțarea recentă a muzicii lui Stravinski în Uniunea Sovietică. Șostakovici, care era un mare admirator al muzicii lui Stravinski și a fost influențat de muzica sa, nu avea de ales decât să răspundă afirmativ. Nabokov nu a ezitat să publice faptul că aceasta a demonstrat că Șostakovici „nu este un om liber, ci o unealtă obedientă a guvernului său”.[36] Șostakovici nu l-a iertat niciodată pe Nabokov pentru această umilință publică.[37] În același an Șostakovici a fost obligat să compună cantata Cântarea pădurilor, care îl omagia pe Stalin drept „marele grădinar”. În 1951 compozitorul a fost numit deputat în Sovietul Suprem al Rusiei Sovietice.
Moartea lui Stalin în 1953 a reprezentat cel mai mare pas spre reabilitarea lui Șostakovici ca artist creativ, ceea ce a fost marcat prin Simfonia nr. 10. Această lucrare conține un număr de citări muzicale și coduri (inclusiv motivele DSCH și Elmira, Elmira Nazirova fiind o pianistă și compozitoare care a studiat cu Șostakovici în anul dinaintea eliminării lui de la Conservatorul din Moscova)[38] a căror semnificație este încă dezbătută. Împreună cu Simfoniile nr. 5 și 7, Simfonia nr. 10 este printre cele mai populare lucrări ale sale.
În anii 1940 și 1950 Șostakovici a avut relații apropiate cu două eleve ale sale: Galina Ustvolskaia și Elmira Nazirova. În afară de aceasta era prima căsătorie cu Nina Varzar care a durat până la moartea ei în 1954. I-a predat lui Ustvolskaia din 1937 până în 1947. Natura relației lor nu este deloc clară: Mstislav Rostropovici a descris-o ca fiind una „tandră”. Ustvolskaia i-a refuzat o cerere de căsătorie după moartea Ninei.[39] Fiica lui Șostakovici, Galina, își amintește că tatăl ei a consultat-o pe ea și pe fratele ei Maxim despre posibilitatea ca Ustvolskaia să devină mama lor vitregă.[40] În cele din urmă Șostakovici s-a căsătorit în 1956 cu Margarita Kainova, o activistă din Comsomol dar relația a fost una tensionată iar cei doi au divorțat trei ani mai târziu.
În 1954 Șostakovici a compus Uvertura festivă, Op. 96, care a fost folosită ca temă muzicală la Jocurile Olimpice de vară din 1980.[41]
În 1959 Șostakovici a apărut pe scenă în Moscova la sfârșitul unei interpretări a Simfoniei nr. 5 în care i-a felicitat pe Leonard Bernstein și Orchestra Filarmonică din New York (aceștia se aflau într-un turneu în Uniunea Sovietică). Mai târziu în acel an Bernstein și Orchestra din New York au înregistrat Simfonia nr. 5 pentru Columbia Records.
Membru al Partidului[modificare | modificare sursă]
Anul 1960 a marcat o altă cotitură în viața lui Șostakovici: în acel an a devenit membru al Partidului Comunist. Guvernul dorea să îl numească Secretar General al Uniunii Compozitorilor dar pentru acest lucru Șostakovici trebuia să fie membru de partid. Acest eveniment a fost interpretat în mod diferit, fiind văzut ca un act de lașitate, presiune politică sau ca act din proprie voință. Pe de altă parte, aparatul politic era mai puțin represiv decât a fost înainte de moartea lui Stalin. Fiul lui Șostakovici își amintește că acest act l-a făcut pe Șostakovici „să plângă”[42] și mai târziu a spus soției sale Irina că a fost șantajat.[43] Lev Lebedinski a spus că Șostakovici era în pragul sinuciderii.[44] După ce a devenit membru al partidului au fost publicate în Pravda articole sub numele său care denunțau individualismul în muzică, deși în realitate Șostakovici nu a scris aceste articole. În plus, pe lângă intrarea sa în partid, Șostakovici a început să compună omagiul său către Lenin pe care l-a promis de atâta timp. Simfonia nr. 12, care prezintă Revoluția Bolșevică și care a fost finalizată în 1961, îi este dedicată lui Vladimir Lenin și este numită „Anul 1917”.[45] În această perioadă starea de sănătate a lui Șostakovici a început să se deterioreze.
Răspunsul muzical al lui Șostakovici la aceste crize personale a fost Cvartetul de coarde nr. 8, compus în doar trei zile. A descris lucrarea ca fiind dedicată „victimelor fascismului și războiului”,[46] aparent în memoria celor care au murit în timpul bombardării orașului Dresda din 1945. Totuși, la fel ca și Simfonia nr. 10, acest cvartet conține citări muzicale din câteva lucrări precedente ale sale. Șostakovici i-a spus prietenului său Isaak Glikman „Am început să mă gândesc că într-o zi voi muri și niciunul nu va compune o lucrare în memoria mea așa că am compus eu însumi una”.[47] Câțiva dintre colegii lui Șostakovici, inclusiv Natalia Vovsi-Mikhoels[48] și violoncelistul Valentin Berlinski[49], erau conștienți de caracterul biografic al lucrării.
În 1962 s-a căsătorit pentru a treia oară, de această dată cu Irina Supinskaia. Într-o scrisoare adresată lui Glikman, Șostakovici a scris „singurul ei defect este că are 27 de ani. În rest este splendidă: isteață, veselă, directă și foarte plăcută”.[50] Conform lui Galina Ustvolskaia, care îi cunoștea bine pe soții Șostakovici, această căsnicie a fost una foarte fericită: „Cu ea Șostakovici a cunoscut pentru prima dată pacea domestică... Cu siguranță ea i-a prelungit viața cu câțiva ani”.[51] În noiembrie a dirijat pentru prima dată, dirijând câteva dintre lucrările sale în Gorki[52]; în rest a refuzat să dirijeze, motivând acest lucru prin starea sa de sănătate și emoțiile sale.
În acel an Șostakovici a abordat din nou subiectul antisemitismului în Simfonia nr. 13 (intitulată Babi Iar). Această simfonie transpune pe muzică câteva poezii ale lui Evgheni Evtușenko; prima dintre acestea comemorează un masacru al evreilor ucraineni în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Opiniile sunt divizate cu privire la dimensiunea acestui risc: poezia a fost publicată în media sovietică și nu a fost interzisă dar a rămas controversată. După premiera simfoniei Evtușenko a fost forțat să adauge o strofă la poezia sa prin care să spună că rușii și ucrainenii au murit cot la cot cu evreii la Babi Yar.
În 1965 Șostakovici a venit în apărarea poetului Iosif Brodski care a fost condamnat la cinci ani de exil și muncă grea. Șostakovici a fost co-semnatar al unei petiții împreună cu Evtușenko, Kornei Ciukovski, Anna Ahmatova, Samuil Marșak și filosoful francez Jean-Paul Sartre. După aceste proteste sentința a fost comutată iar Brodski în Leningrad. Șostakovici s-a alăturat și unui grup de 25 de intelectuali ruși care au semnat o scrisoare adresată lui Leonid Brejnev prin care cereau să nu fie reabilitată reputația lui Stalin.[53]
Ultimii ani[modificare | modificare sursă]
Spre sfârșitul vieții sale Șostakovici a avut probleme cronice de sănătate dar nu a renunțat la fumat și consumul de vodcă. Începând cu 1958 a suferit o condiție tot mai debilitantă care i-a afectat mâna dreaptă, ceea ce l-a forțat să renunțe la activitatea sa de pianist iar în 1965 a fost diagnosticat cu poliomielită. În anul următor a suferit un atac de cord și încă unul în 1971 iar câteva căzături i-au afectat ambele picioare.
Preocuparea față de propria moarte este prezentă în ultimele sale lucrări, printre ele fiind ultimele cvartete de coarde și Simfonia nr. 14 (un ciclu de cântece inspirate după poezii care au ca temă moartea). Această lucrare îl găsește pe Șostakovici la extrema sa în privința limbajului muzical. Șostakovici a dedicat lucrarea prietenului său Benjamin Britten care a dirijat premiera europeană a lucrării la Festivalul de la Aldeburgh în 1970. Simfonia nr. 15 din 1971 are, prin contrast, o natură melodică și retrospectivă, citând pe Wagner, Rossini și propria sa Simfonie nr. 4.
Șostakovici a decedat în urma unui cancer pulmonar pe 9 august 1975 la vârsta de 68 de ani și a fost înmormântat în Cimitirul Novodevici din Moscova. Chiar înainte de moartea sa a fost comemorat prin numirea Peninsulei Șostakovici din Insula Alexandru I, Antarctica. Ultima sa lucrare a fost Sonata pentru violă, care a avut premiera pe 28 decembrie 1975, la patru luni după moartea sa.
Influența muzicală a lui Șostakovici asupra compozitorilor ulteriori din afara Uniunii Sovietice era destul de nesemnificativă, deși Alfred Schnittke a preluat contrastele sale dintre dinamic și static iar muzica lui André Previn prezintă legătură clară cu stilul său de orchestrație. Influența sa poate fi observată și în lucrările unor compozitori nordici, cum ar fi Lars-Erik Larsson.[54] Totuși, mulți dintre contemporanii său ruși și elevii săi de la Conservatorul din Leningrad au fost puternic influențați de muzica sa, inclusiv German Okunev, Boris Tișcenko (a cărui Simfonie nr. 5 din 1978 este dedicată lui Șostakovici), Serghei Slonimski și alții.
Muzica[modificare | modificare sursă]
Opera lui Șostakovici este dominată de ciclul de simfonii și cvartete de coarde, câte 15 din fiecare. Simfoniile sunt distribuite destul de egal de-a lungul carierei sale, în vreme ce cvartetele de coarde au fost compuse în a doua parte a vieții sale. Printre cele mai cunoscute lucrări se numără Simfoniile nr. 5 și 7 și Cvartetele nr. 8 și 15. Alte lucrări includ operele Doamna Macbeth din Mțensk, Nasul și neterminata Jucătorii bazată pe o comedie scrisă de Nikolai Gogol; șase concerte (câte două pentru pian, vioară și violoncel), două triouri de pian și o cantitate mare de muzică de film.
Muzica lui Șostakovici prezintă influența multor compozitori pe care el îi admira: Bach în fugi și passacaglii, Beethoven în cvartetele sale târzii, Mahler în simfoniile sale și Berg prin utilizarea de coduri și citări. Dintre compozitorii ruși Șostakovici îl admira pe Modest Musorgski, ale cărui opere Boris Godunov și Hovanșcina le-a re-orchestrat. Influența lui Musorgski poate fi observată și în opera Doamna Macbeth și în Simfonia nr. 11, precum și în lucrările sale satirice precum Rayok.[55] Influența lui Prokofiev este evidentă în primele sale lucrări pentru pian, cum ar fi prima sonată și primul concert.[56] Influența muzicii folclorice și religioase ruse este evidentă în lucrările sale corale a capella din anii 1950.
Relația lui Șostakovici cu Stravinski era foarte ambivalentă; Șostakovici i-a scris lui Glikman: „Stravinski, compozitorul pe care îl venerez. Stravinski, gânditorul pe care îl disprețuiesc.”[57] Era atras în special de Simfonia Psalmilor, prezentând o copie a aranjamentului său pentru pian a lucrării lui Stravinski când acesta a vizitat Uniunea Sovietică în 1962. Întâlnirea nu a decurs foarte bine, fiind observată timiditatea extremă a lui Șostakovici și „răutatea” lui Stravinski față de el".[58]
Mulți comentatori au remarcat diferența dintre lucrările experimentale de dinainte de denunțarea din 1936 și lucrările mult mai conservatoare care au urmat. Compozitorul i-a spus Florei Litvinova: „fără 'ghidarea Partidului'... aș fi arătat mai multă strălucire, aș fi folosit mai mult sarcasm și mi-aș fi dezvăluit ideile în mod direct în loc să fiu nevoit să apelez la camuflaj.”[59] Articolele publicate de Șostakovici în 1934 și 1935 citau pe Berg, Schoenberg, Krenek, Hindemith „și în special Stravinski” printre influențele sale.[60] Lucrări importante din prima perioadă includ Simfonia nr. 1, care combina academicismul conservatorului cu înclinațiile sale progresive; Nasul (”cea mai noncompromițătoare dintre lucrările sale de scenă„[61]); Doamna Macbeth, care a precipitat denunțarea, și Simfonia nr. 4 au fost descrise în dicționarul Grove ca „o sinteză colosală a dezvoltării muzicale a lui Șostakovici până la acea dată”.[62] Simfonia nr. 4 a fost și prima în care să adopte stilul lui Mahler.
Teme evreiești[modificare | modificare sursă]
Chiar și înainte de campaniile staliniste antisemite de la sfârșitul anilor 1940 și începutul anilor 1950 Șostakovici a demonstrat un interes pentru temele evreiești. Era intrigat de abilitatea muzicii evreiești „de a crea o melodie veselă pe intonații triste”.[63] Exemple de teme evreiești pot fi observate în Cvartetul de coarde nr. 4 (1949), Concertul pentru vioară nr. 1 (1948) și Patru monologuri pe poezii Pușkin (1952), precum și în Trioul de pian în Mi minor (1944). A fost și mai mult inspirat să compună cu teme evreiești după ce a citit teza lui Moisei Beregovski despre muzica folclorică evreiască din 1946.
În 1948 Șostakovici a cumpărat o carte cu cântece folclorice evreiești și din aceasta a compus ciclul de cântece Din poezia evreiască. Inițial a compus opt cântece care aveau menirea de a prezenta dificultatea de a fi evreu în Uniunea Sovietică. Totuși, pentru a masca acest lucru, Șostakovici a mai adăugat încă trei cântece pentru a demonstra viața bună pe care o aveau evreii sub regimul sovietic. În ciuda eforturilor sale de a ascunde adevărata semnificație a lucrării, Uniunea Compozitorilor a refuzat să îi aprobe lucrarea în 1949 sub presiunea antisemitismului care se manifesta în țară. Din poezia evreiască nu a putut fi interpretată înainte de moartea lui Stalin în martie 1953 împreună cu alte lucrări care au fost interzise.[64]
Lucrări publicate postum[modificare | modificare sursă]
În 2004 muzicologul Olga Digonskaia a descoperit un depozit de manuscrise Șostakovici la Muzeul de Stat de Cultură Muzicală „Glinka” din Moscova. Într-un dosar de carton se aflau „300 de pagini de schițe muzicale, piese și partituri” în manuscrisul lui Șostakovici. Un prieten al compozitorului a mituit-o pe servitoarea lui Șostakovici să îi livreze în mod regulat conținutul din coșul de gunoi al biroului lui Șostakovici în loc să îl ducă la gunoi. O parte din aceste hârtii au ajuns ulterior la Glinka. Printre acestea se aflau schițe pentru pian și vocale ale unui prolog pentru o operă, Orango (1932). Au fost orchestrate de compozitorul britanic Gerard McBurney iar această lucrare a avut premiera în decembrie 2011 în interpretarea Orchestrei Filarmonice din Los Angeles.[65][66][67][68][69]
Critici[modificare | modificare sursă]
Conform lui Gerard McBurney, opiniile în legătură Dmitri Șostakovici sunt împărțite între „o muzică originală cu o putere vizionară” și „fără valoare, la mâna a doua”.[70] William Walton, contemporanul său britanic, îl consideră „cel mai mare compozitor al secolului al XX-lea”.[71] Muzicologul David Fanning menționează în Dicționarul lui Grove că „În ciuda presiunilor venite din partea politicienilor și a ideilor sale legate de umanitarism și serviciile publice, reușește să creeze un limbaj muzical de o putere emoțională colosală.”[72]
Unii compozitori moderni au fost mult mai critici. Pierre Boulez consideră că muzica lui Șostakovici este „a doua, sau chiar a treia presă a muzicii lui Mahler”.[73] Compozitorul român Philip Herschkowitz, discipolul lui Webern, consideră că muzica lui Șostakovici este una nepotrivită timpului său.[74] O altă plângere se referă la faptul că stilul lui Șostakovici este vulgar și strident: Stravinski a scris despre Doamna Macbeth din Mțensk că ar fi o operă „monotonă”.[75] Compozitorul englez Robin Holloway a descris muzica lui Șostakovici ca fiind „cenușie în melodie și armonie; funcțională ca structură, cu un conținut retoric și restrâns.”[76]
În anii '80, compozitorul finlandez Esa-Pekka Salonen a refuzat să dirijeze operele sale. În 1987, el a declarat că:
Șostakovici este în multe feluri opusul lui Stravinski. [...] Când am spus că cea de-a șaptea simfonie a lui Șostakovici este o compoziție plictisitoare și monotonă, oamenii mi-au răspuns cu „Da, da, dar gândește-te la contextul simfoniei.” O astfel de atitudine nu face bine nimănui.[77]
Totuși, Salonen a făcut un compromis și a înregistrat mai multe dintre lucrările lui Șostakovici, printre care Concert pentru pian nr. 1 și 2, Concert pentru vioară nr. 1 (2010), prologul la „Orango” și Simfonia nr. 4 (2012).
Șostakovici a împrumutat din stilurile compozitorilor clasici și populari care au trăit înaintea sa; vulgaritatea muzicii populare are o influență importantă asupra „celui mai mare dintre eclectici”.[78] McBurney urmărește acest lucru până la cercurile anvangardiste din perioada timpurie a lui Șostakovici, considerând că aceste împrumuturi au fost o tehnică deliberată folosită pentru a crea „modele de contrast, repetiție și exagerări” care i-au conferit muzicii sale o structură potrivită.[79]
Personalitate[modificare | modificare sursă]
Șostakovici era din mai multe puncte de vedere un om obsesiv: conform fiicei sale era „obsedat de curățenie”;[80] își sincroniza ceasurile din apartament și își trimitea adesea cărți poștale pentru a testa cât de bine funcționează serviciul poștal. Mikhail Druskin își amintește că încă de când era tânăr compozitorul era „fragil și emoționat”.[81] Yuri Liubimov comentează: „Faptul că era mai vulnerabil și mai receptiv decât alte persoane era fără îndoială a caracteristică importantă a geniului său”.[82] Spre sfârșitul vieții sale, Krzysztof Meyer spunea că „fața sa era un sac de ticuri și grimase”.[83]
Când era într-o dispoziție mai bună sportul era una din principalele sale modalități de recreere, deși prefera să fie spectator sau în galerie decât să participe (avea o calificare de arbitru de fotbal). Echipa sa favorită era Zenit Leningrad și asista regulat la meciurile lor. De asemenea, îi plăceau jocurile de cărți, în special solitaire. Era atras de scriitori sarcastici precum Gogol, Anton Cehov și Mihail Zoșcenko.
Șostakovici era prin natură o persoană timidă: Flora Litvinova a spus că „era complet incapabil să spună „nu” cuiva”.[84] Asta însemna că era ușor de convins să semneze declarații oficiale, inclusiv o denunțare a lui Andrei Saharov în 1973. Pe de altă parte era dispus să încerce să ajute diferite persoane în calitate de Director al Uniunii Compozitorilor și Deputat al Sovietului Suprem. Oleg Prokofiev a declarat că „a încercat să ajute atât de mulți oameni încât... era acordată tot mai puțină atenție pledoariilor sale”.[85] Când a fost întrebat dacă crede în Dumnezeu Șostakovici a spus „Nu și îmi pare foarte rău de asta”.[86]
Ortodoxie și revizionism[modificare | modificare sursă]
Răspunsul lui Șostakovici la critici, și, ceea ce este mai important, supoziția conform căreia el folosea muzica ca un fel de dizidență acoperită, sunt disputate. El a părut a se conforma cu politicile și pozițiile guvernamentale, ținând discursuri și semnând articole care urmăreau țelul partidului.[87] Dar este evident faptul că îi displăceau multe dintre aspectele regimului, lucru confirmat de familia sa, de scrisorile trimise lui Isaak Glikman, și cantata satirică „Rayok”, care ridiculiza campania „anti-formalistă” și a fost ascunsă până la moartea sa.[88] El a fost un prieten apropiat al Mareșalului Uniunii Sovietice Mihail Tuhacevski, care a fost executat în timpul Marii Epurări din 1937.
Nu se cunoaște exact cât de mult Șostakovici își exprima opoziția față de regim în muzica sa. Despre viziunea sa revizionistă Solomon Volkov a scris în cartea de memorii Свидетельство din 1979, susținând că memoriile i-au fost dictate de Șostakovici însuși. Cartea susținea că multe dintre lucrările compozitorului conțineau mai multe mesaje anti-guvernamentale codificate, care l-ar include pe Șostakovici într-o tradiție rusă prin care mulți artiști au fost cenzurați, începând cu poetul Aleksandr Pușkin de la începutul secolului al XIX-lea. Este cunoscut faptul că el includea în lucrările sale multe referințe și motive muzicale, cel mai cunoscut fiind DSCH, cu note care reprezintă inițialele numelui său în felul următor Dmitrij Schostacowitsch.[89] Colaborator de lungă durată cu Șostakovici, Evgheni Mravinski, a spus că „Șostakovici își exprima foarte des intențiile prin imagini și conotații specifice.”[90]
Perspectiva revizionistă a fost susținută și de copiii săi, Maxim și Galina, și alți muzicieni ruși. Volkov a scris în Memorii și în Șostakovici și Stalin: artistul și țarul, că Șostakovici adopta poziția unui urodiv în relația cu guvernul. Printre alți revizioniști importanți se află Ian MacDonald, a cărui carte Noul Șostakovici dezbătea și alte interpretări revizioniste ale muzicii sale, și Elizabeth Wilson, a cărui Șostakovici: O viață în amintiri adună mai multe mărturii din partea cunoștințelor compozitorului.
Muzicieni și cărturari precum Laurel Fay[91] și Richard Taruskin contestă autenticitatea acestora și dezbat semnificația „Memoriilor”, susținând că Volkov le-a strâns dintr-o combinație de articole reciclate, bârfe, și probabil unele informații venite direct de la compozitor. Fay aduce dovezi în articolul „Memoriile lui Volkov reconsiderate”,[92] demonstrând că numai paginile originalului manuscris al „Memoriilor” pe care Șostakovici l-a semnat și l-a verificat este compus dintr-o selecție de interviuri date de compozitor, nici unul dintre ele nefiind controversat. (Împotriva acestei păreri, Allan B. Ho și Dmitri Feofanov au menționat că cel puțin două dintre paginile semnate conțin material controversat: de exemplu „pe prima pagină a capitolului al treilea, unde [Șostakovici] notează că placa pe care este scris «în această casă a trăit [Vsevolod] Meyerhold» ar trebui să fie scris și «Și în această casă soția lui a fost ucisă cu brutalitate.»”)[93]
Lucrări înregistrate[modificare | modificare sursă]
În mai 1958, în timpul unei vizite la Paris, Șostakovici a înregistrat cele două concerte pentru pian ale sale cu André Cluytens împreună cu câteva piese scurte pentru pian solo. Acestea au fost lansate pe LP de EMI, relansate pe LP de Seraphim Records și ulterior remasterizate digital și lansate pe CD. Șostakovici a înregistrat cele două concerte în Moscova în sunet stereo pentru Melodiya. De asemenea, Șostakovici a interpretat părțile de pian din înregistrarea Sonatei pentru violoncel, Op. 40, cu Mstislav Rostropovici; Sonata pentru vioară, Op. 134, împreună cu David Oistrah și Trioul de pian, Op. 67, cu Oistrah și violoncelistul Miloš Sádlo. Există și un film sonor din anii 1930 în care Șostakovici interpretează primul său concert pentru pian (deși doar finalul există înregistrat). De asemenea, există o filmare din ultimul an de viață al său în care Șostakovici supraveghează repetițiile pentru Simfonia nr. 15.[94]
Premii, distincții și onoruri[modificare | modificare sursă]
- Uniunea Sovietică
- Erou al Muncii Socialiste: 1966
- Ordinul Lenin: 1946, 1956, 1966
- Ordinul Revoluției din Octombrie: 1971
- Ordinul Steagul Roșu al Muncii: 1940
- Ordinul Prieteniei între Popoare: 1972
- Artistul Poporului al Uniunii Sovietice: 1954
- Artistul Poporului al RSFSR: 1948
- Premiul Internațional pentru Pace: 1954
- Premiul Lenin: 1958 (pentru Simfonia nr. 11)
- Premiul Stalin:
- Clasa I: 1941 (pentru Cvintetul de pian), 1942 (pentru Simfonia nr. 7), 1946 (pentru muzica din Întâlnirea de pe Elba)
- Clasa II: 1946 (pentru Trioul de pian), 1952 (pentru Zece poeme pentru cor)
- Premiul de Stat Glinka al RSFSR: 1974 (pentru Cvartetul de coarde nr. 14 și pentru ciclul coral „Fidelitate”)
- Premiul Național „Taras Șevcenko”: 1976 (postum)
- Regatul Unit
- Medalia de aur a Royal Philharmonic Society: 1966
- Finlanda
- Premiul Sibelius: 1958
- Statele Unite
- Nominalizare la Premiile Oscar pentru Cea mai bună coloană sonoră (Muzical) pentru Hovanșcina (1961)
- Austria
- Medalie de argint pentru servicii aduse Republicii Austria: 1967
- Danemarca
- Premiul Muzical „Léonie Sonning”: 1974
Dmitri Sostakovici, Concertul pentru pian, trompeta si orchestra de coarde nr. 1 in do minor, op. 35
Dmitri Shostakovich - The Second Waltz
CARMEN PETRA BASACOPOL
Carmen Petra Basacopol | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (94 de ani)[1][2] Sibiu, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitoare profesoară de muzică[*] |
Activitate | |
Studii | Universitatea din București, Universitatea Națională de Muzică București |
Modifică date / text |
Carmen Petra Basacopol (n. 5 septembrie 1926, Sibiu) este o compozitoare și profesoară de muzică română.
Viața[modificare | modificare sursă]
Carmen Petra Basacopol s-a născut în Sibiu, în 1926. Studiile muzicale le-a urmat la Conservatorul din București (1949-1956) cu Ioan D. Chirescu (teorie-solfegiu), Leon Klepper și Mihail Jora (compoziție), Paul Constantinescu (armonie) și Tudor Ciortea (forme muzicale), Nicolae Buicliu (contrapunct), Theodor Rogalski (orchestrație), Ion Vicol și Ion Marian (cor, dirijat coral), Adriana Sachelarie și George Breazul (istoria muzicii), Tiberiu Alexandru și Emilia Comișel (folclor), Silvia Căpățână și Ovidiu Drimba (pian). Este doctor în științe muzicale la Universitatea Sorbonne din Paris cu teza L'originalité de la musique roumaine à travers les oeuvres d'Enesco, Jora et Paul Constantinesco (1976). A urmat cursurile de improvizație de la Darmstadt (1968) cu György Ligeti, Erhard Karkoschka, Günther Becker, Christoph Caskel, Saschko Gawriloff, Aloys Kontarsky.
Asistent (1962-1966), lector (1966-1972), conferențiar și profesor asociat la catedra de forme muzicale a Conservatorului din București (1976-2003). A susținut conferințe, prelegeri, comunicări științifice în țară și peste hotare (Franța, Angola, Insulele San Tomé și Principe). A publicat articole, studii, cronici muzicale în Muzica, Contemporanul, Informația Bucureștiului, Revista de Etnografie și Folclor etc[3].
Din 1962 predă armonie, contrapunct și forme la Universitatea de Muzica București. Între cele 80 de opusuri semnate de Petra Basacopol, muzica de cameră ocupă un loc privilegiat.
Exceptând muzica de film (pe care nu a ocolit-o premeditat, dată fiind muzica programatică atât de prezentă în genurile dramatice, coregrafice, simfonice și mai ales camerale), Carmen Petra Basacopol a abordat toate genurile și formele muzicale, reușind să se exprime în fiecare nu numai cu maturitate și profesionalism, ci și cu originalitate și virtuozitate (în special în literatura pentru harpă, unde deține un loc de seamă în muzica națională).
Distincții și premii[modificare | modificare sursă]
A fost distinsă cu Mențiune la Concursul Internațional de la București (1953), Premiu la Concursul Internațional al Tineretului de la Varșovia (1955), Diploma de Onoare la Concursul Internațional de Compoziție de la Mannheim/Ludwigshafen (1961), Ordinul Meritul Cultural cls. IV (1969), Premiul Uniunii Compozitorilor (1974, 1979, 1999, 2003), Premiul de Compoziție al Academiei Române (1980), Ordinul Meritul Cultural în grad de cavaler (2004). A făcut parte din juriul internațional al Concursului de harpă de la Ierusalim (1979). A realizat un disc-compact promoțional cu muzică pentru harpă (2002).
Creația[modificare | modificare sursă]
Muzica de teatru[modificare | modificare sursă]
- 1970- Fata și masca op. 32 ,balet
- 1980- Miorița op. 47, balet
- 1983- Inimă de copil op.52, operă pentru copii în două acte
- 1986-1987-Ciuleandra, op. 54-balet în două acte S
- 1988-1990- Apostol Bologa, op. 58-operă în două acte
- 1995-1996-Cei șapte corbi, op. 73-balet pentru copii
Muzică vocal-simfonică[modificare | modificare sursă]
- 1966- Crengile op.26-viziune pentru cor în mișcare și orchestră
- 1966- Moartea căprioarei, op. 27- baladă pentru orchestră de coarde, clarinet, pian, percuție și bariton solo
- 1967- Un cântec despre jertfe mari și despre lumină, op.28- cantata
- 1970- Pulstio vitae op. 33 pentru harpă, clarinet, xilofon, clopote, percuție și cor în mișcare
Muzica simfonică[modificare | modificare sursă]
- 1956- Simfonia op. 6
- 1959- Suita simfonică Țară de piatră op. 13
- 1961- Concertul pentru pian și orchestră op. 19
- 1962- Triptic simfonic op.20
- 1963- Concertino pentru vioară și orchestră op. 21
- 1965- Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră op. 25
- 1975- Concertino pentru harpă , orchestră de coarde și timpani op. 40
- 1981- Concert pentru orchestră de coarde op. 49
- 1982- Concert pentru violoncel și orchestră op. 51
- 1994- Concert pentru flaut și orchestră de cameră op. 71
- 1996- Concertul nr. 2 pentru harpă și orchestră Rituale op. 75
Muzică de cameră[modificare | modificare sursă]
- 1950- Suită pentru flaut și pian, op. 3
- 1952- Sonata pentru violoncel ;I pian op. 4
- 1954- Sonata pentru vioară și pian op. 5
- 1957- Trei schițe pentru oboi și pian op.8 nr. 2
- 1957- Șapte cântece pentru soprană și pian op.8 nr. 1
- 1958- Trei lieduri pentru mezzosoprană și pian op. 9 nr. 1/Trei lieduri pentru soprană și pian op. 9 nr. 2
- 1959- Trio pentru vioară, violoncel și pian op.11/Lieduri pentru meyyosoprană și pian op. 12 nr. 1/Anotimpurile op. 12 nr. 2 pentru soprană și pian
- 1960- Imagini din Valea Crișului op. 16 nr.1 pentru harpă și vioară
- 1961- Sonata pentru flaut și harpă op. 17/Trei lieduri pentru soprană și pian op. 18 nr. 1
- 1963- Cinci lieduri pentru tenor și harpă op. 22 nr. 1
- 1964- Nostalgii pentru baritone și corn englez op. 23. nr. 1
- 1964- Flori de mucigai op. 23 nr. 2 pentru bariton și pian
- 1965- Două lieduri pentru soprană și pian op. 18 nr. 2
- 1968- Ofrande op. 29-două lieduri pentru soprană și pian
- 1969- Divertisment pentru harpă, cvintet de suflători, contrabas și xilofon, octet op.30
- 1971- Două lieduri pentru bas și harpă op. 22 nr. 2/Propace op. 34- trei lieduri pentru soprană, flaut și pian
- 1972- Elegie pentru vioară și pian op. 35
- 1972- Momente pentru trompetă și pian op. 36
- 1974- Trio pentru flaut, clarinet și fagot op. 39
- 1976- Cântece haiducești pentru bariton și pian op. 41. nr.1
- 1977- Acuarele argheziene op. 91. nr. 2, două lieduri pentru soprană și pian
- 1978- Cvartetul ,,Craiul munților” op. 43 pentru flaut, vioară, violoncel și pian/Poeme marocane op.42- trei lieduri pentru mezzosoprană și cvartet de suflători
- 1979- Variațiuni pe o temă macedo-română op. 44 pentru harpă și violoncel
- 1980- Tablouri dacice op. 46, trio pentru nai, vibrafon și violoncel
- 1984- Cântecele vieții op. 53- ciclu de 5 lieduri pentru soprană și pian
- 1987- Trio op. 57 pentru flaut, harpă și clarinet/Sângele pământului op. 55- trei lieduri pentru bas și pian
- 1991- Ecouri op. 63 pentru două harpe
- 1991- Triptic pentru nai și harpă op.64
- 1992- Divertisment op. 67 pentru cvintet de suflători
- 1993- Imne op. 65 pentru soprană și pian/File de acatist, pentru voce și flaut/Lieduri pentru voce gravă și pian op. 70
- 1994- Musica per cinque op. 72 pentru flaut, harpă, vioară, violă și violoncel
- 1996- Cântece din exil op. 74; șapte cântece pentru soprană și pian
- 1998- Triptic op. 79 pentru soprană și pian
- 1999- Piese de caracter, op. 80 pentru oboi și pian
- 1999- Lamaneto op. 82 pentru 2 flauți și percuție
- 2000- Sonata dramatică op. 83 pentru violoncel și pian/Din Psalmii lui David op.84- cinci lieduri pentru soprană și pian/Meșterul Manole op.85- cinci lieduri pentru soprană și pian
- 2001- Viziuni dansante op. 86 pentru vioară și pian/Picturi naive op. 91 pentru ansamblu instrumental
- 2002- Serenadă op. 92 pentru 4 violoncele/Fantezie op. 94 pentru corn în Fa și pian/Măiastra op. 95 pentru ansamblu instrumental/Imne II op.93- patru lieduri pentru soprană și pian/Îngerul a strigat op. 96- trei lieduri pentru soprană și pian
- 2003- Legandă op. 97 pentru vioară și orgă/Elegie op. 96 pentru harpă și clarinet/Duo op.100 pentru vioară și violă/Cântece imaginare op.99 pentru soprană și pian/Diptic bucovian op.101/Cântece naive pentru Nichita op.102/Mărturisiri op.104 pentru mezzosoprană și pian
- 2004- Piccolo sonata op. 105 pentru flaut, flaut contralto în Sol și pian/Variațiuni pe o temă elegiacă op.106 pentru două harpe/Tristeți bacoviene op. 107 pentru voce gravă și pian
Muzica corală[modificare | modificare sursă]
- 1960- Fetelor, surorilor, op. 16 nr. 2 – cor de femei
- 1979- Anotimpuri, op. 45 nr.2- cor de copii la 2 voci
- 1980- Salutul păcii, op.48 nr. 2- cor de femei la două voci
- 1992- Psalmii op. 66 pentru cor mixt
- 2001- Cântece sacre, cor mixt acappella
Muzica instrumentală[modificare | modificare sursă]
- 1949- Rondo pentru pian op.2
- 1956- 24 Imagini pitorești pentru pian op. 7
- 1958- Suita pentru harpă solo op. 10
- 1973- Improvizații pentru flaut solo op. 37
- 1978- Cinci miniaturi pentru copii, op. 45 nr.1 pentru pian
- 1980- Odă op. 48 nr. 1 pentru contrabas solo
- 1981- Suită pentru violoncel solo op. 50
- 1987- Incantațiile pământului op. 56 pentru harpă solo
- 1990- Imagini europene op 59 pentru harpă solo/Preludiu, Interludiu, Postludiu, op. 60 pentru orgă
- 1992- The jungle book, op. 61; șapte piese pentru copii și pentru harpă solo
- 1993- Mica sirenă op. 69 pentru harpă solo
- 1997- Trei dansuri op 76 pentru harpă solo
- 1998- 7 viziuni ale Profetului Ezechiel op. 78 pentru orgă
- 2001- Improvizații op. 87 pentru pian/Incantații op. 88 pentru corn solo/Fantezii op. 89 pentru fagot solo
Scrieri[modificare | modificare sursă]
- L'originalité de la musique roumaine: á travers des oeuvres de chambre et de scène d'Enesco, Jora et Constantinesco, Editura Muzicală, București, 1979
Discografie[modificare | modificare sursă]
- Mansi Barberis, Carmen Petra-Basacopol, Liana Alexandra Șaptefrați, Irina Odăgescu-Țuțuianu, Cvartettino pentru coarde în stil neoclasic, Sonata pentru flaut și harpă, „Colaje” Pentru cvintet de alămuri, Sonata pentru vioară și pian, LP, Electrecord, ST-ECE 01545
- Concert pentru harpă și orchestră, LP, Electrecord, ECE 01862
- Concert pentru violoncel și orchestră Op. 51, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijor Cristian Mandeal, solist Marin Cazacu; Ciuleandra - balet Op. 54, Orchestra simfonică a Radioteleviziunii Române, dirijor Modest Cichirdan, LP, Electrecord, ST-ECE 03736
- Damase, Inghelbrecht, Lauber, Petra-Basacopol, Takemitsu, ... Muzică pentru Flaut și Harpă ..., BIS-CD-650, 1998
- Elena Moșuc, Notre Amour, ... Zorile-si mâna cerbii de foc ..., CD, Arte Nova, 2002
Carmen Petra Basacopol - Zorile-și mână cerbii de foc - versuri: Mariana Dumitrescu.
Carmen Petra-Basacopol (*1926): Violin concerto no. 1 op. 21 (1963)
GHEORGHE DANGA
Gheorghe Danga (1905-1959) si-a dedicat întreaga activitate artistica muzicii corale românesti. În calitate de dirijor, a interpretat în nenumarate concerte cântece de masa, prelucrari de folclor si poeme corale. A creat un numar considerabil de compozitii vocale, în deosebi pentru formatiile de amatori, concepute în cel mai autentic spirit popular, simple, cantabile si larg accesibile. Stilul sau este armonic si diatonic, mai apropiat de major-minorul occidental decât de problemele discursului muzical modal, ritmica clara si simetrica, cu accente metrice regulate.
Studiile muzicale – incepute in anii adolescentei – au fost continuate, intre anii 1928-1929 ,la Conservatorul Regal de Muzica si Arta Dramatica din Bucuresti, cu vestitii maestri Victor Gheorghiu si Ion Nonna Otescu. Talentul si pregatirea superioara de specialitate s-au remarcat, in primul rand, in domeniul artei interpretative. Timp de 11 ani (1923-1934) tanarul muzician s-a aflat la pupitrul coralei barbatesti “Zori de zi” din Bucuresti – cu care a sustinut numeroase concerte publice si, mai ales in perioada 1934-1941, la conducerea renumitelor formatii corale “Lira petrolistilor” si “Valea Prahovei” din Campina.
Invingand cu barbatie inerentele greutati ivite in calea implinirii nobilului sau crez artistic, impreuna cu cele doua formatii corale campinene, Gheorghe Danga a prezentat o seama de concerte atat in Campina cat si in localitatile apropiate: Banesti, Floresti, Breaza, Provita de sus, Provita de Jos, Cornu, Brebu, Telega, Bordeni etc., entuziasmul dirijorului si al coristilor fiind greu de evaluat in cuvinte, intrucat multe dintre deplasarile in localitatile amintite au fost efectuate in grup, in frunte cu dirijorul, fara mijloace de transport (masini sau carute).
Incepand din 1936 si pana in 1941, Gheorghe Danga a fost profesor de muzica la unele scoli din oras, obtinand impreuna cu elevii sai notabile realizari la catedra si in activitatea extrascolara.
Dupa 1941, dirijorul Gheorghe Danga revine in Capitala si preia conducerea, cu brio, a formatiilor corale de la intreprinderile “Industria Optica Romana” si “Steaua Romana” (1941-1948) si “Muntenia” (1948-1949). In anul 1949 este solicitat sa ocupe functia de dirijor al primului cor profesionist din Romania – Corul Radio, la conducerea caruia s-a aflat pana in ultimele clipe ale vietii (05.09.1959).
In aceasta noua calitate artistica, Gheorghe Danga a izbutit sa realizeze un repertoriu exceptional, cuprinzand zeci de opusuri de referinta din literatura muzicala corala de la Renastere si pana la creatia contemporana. In acest sens a colaborat efectiv, in concerte vocal – simfonice, cu eminenti sefi de orchestra: George Georgescu, Constantin Silvestri, Th.Rogalski, E.Elenescu s.a.
Iata numai cateva titluri de opusuri,majoritatea inspirate din creatia populara din zona Prahovei, care ii poarta semnatura: Sarba fetelor, Foaie verde maghiran, Sarba in caruta, Foaie verde viorea, Dor, dorule, Maritico dintre munti, Ca la Breaza, Lelito din Prahova, Zamfira, Resteul, Pe Muscelul din Campina (piesa pentru cor barbatesc cu solo tenor in memoria pictorului N.Grigorescu), Rea de plata, Sarba pe loc, Dorul Romaniei, Cimpoiereasa, Marsul petrolistilor etc.
Compozitorul Gheorghe Danga a scris si multe cantece pentru copii, dar si numeroase lucrari cu continut religios, pentru principalele servicii oficiate in Biserica Ortodoxa Romana: Unule nascut, Ectenia Mare, Ca pre imparatul, Mila pacii, Axion duminical, Laudati pre domnul, Fie Doamne mila Ta, spre noi etc, opusuri ce fac parte din repertoriul permanent al Corului Academic Radio, Coralei Patriarhiei Romane, Coralei barbatesti,Te Deum Laudamus s.a. Bogata si prestigioasa sa activitate muzicala a fost apreciata de statul roman prin ordine si medalii si cu titlul de Artist emerit (1957). Pentru cinstirea memoriei sale, forurile culturale ale orasului Campina si judetului Prahova au decis in 1970 ca o reprezentativa formatie corala campineana sa poarte numele distinsului muzician.
Pe plan national, majoritatea culegerilor tiparite in ultima jumatate de veac, cuprind o seama din lucrarile compozitorului, iar din Fonoteca de aur a Societatii Romane de Radiodifuziune, periodic, publicul iubitor de arta are ocazia sa audieze creatiile sale reprezentative. La Muzeul Memorial „Paul Constantinescu” din Ploiesti, va avea loc, astazi, ora 11, o importanta manifestare omagiala dedicata comemorarii a 50 de ani de la trecerea prematura in eternitate a reputatului compozitor, dirijor si profesor, Gheorghe Danga.
Gheorghe DANGA - In poenita langa plop ...
KAMELIA
Kamelia | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Camelia Adina Hora |
Născută | (34 de ani) Ștei, Bihor, România |
Căsătorită cu | George Hora |
Cetățenie | România |
Ocupație | cântăreață |
Activitate | |
Gen muzical | pop |
Instrument(e) | voce[*] |
Prezență online | |
pagină Facebook | |
Modifică date / text |
Camelia Adina Hora (n. 5 septembrie 1986, Ștei, Bihor),[1][2] cunoscută mai bine sub numele de scenă Kamelia, este o cântăreață româncă. Face muzică împreună cu fratele ei, compozitorul George Hora, cu care deține un studio muzical, din anul 2000.[3]
A devenit cunoscută după colaborarea sa cu rapperul Puya.[4] În 2009, piesa „Change”, în colaborare cu Puya și George Hora s-a clasat pe locul 19 în top 100 cele mai difuzate piese din România,[5] iar în 2010 aceasta a ajuns pe poziția 48. În același an, 2010, piesa „V.I.P.” în colaborare cu Puya s-a clasat pe locul 21.[6]
În 2014, Kamelia a fost prezentă în top 100 cele mai difuzate piese din România, pe locul 30, cu melodia „Piesa mea preferată” împreună cu Vescan,[7] după ce în 2013, cu aceeași piesă ei s-au clasat pe locul 77.[8]
În 2014 a fost nominalizată în topul celor mai sexy o sută de femei ale anului din România, realizat de revista FHM, unde în urma voturilor s-a situat pe locul 12. În august 2014, Kamelia a fost nominalizată la premiile „Media Music Awards” la secțiunea Fans Like Award.[2]
A participat la concursul Megastar (2006-2007), a fost cooptată într-unul dintre turneele trupei Simplu, apoi a cunoscut succesul alături de Puya și George, cu piesa „Change”, în anul 2009.[9][10]
Împreună cu Puya a realizat piesele „Undeva-n Balcani”, „Change”, „V.I.P.”, „Americandrim” și „Vestul Sălbatic”.[3]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu