sâmbătă, 30 aprilie 2022

 6. /1 MAI 2022 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT


GHEORGHE COSTIN

Imagini pentru gheorghe costin dirijor

Important dirijor al ultimelor decenii, cu o prezenta constanta pe scenele muzicale romanesti si nu numai, a urmat cursurile Conservatorului din Bucuresti (actuala UNMB) sub indrumarea profesorilor Dan Constantinescu si  Constantin Bugeanu, perfecţionandu-se apoi la Seminarul Internaţional de la Weimar cu Heinz Rögner (1985).

Dupa finalizarea studiilor a activat   ca dirijor la Baia-Mare (orasul sau natal), Târgovişte şi Timişoara, fiind de asemenea prim dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş si Iaşi (din 1988). In calitate de dirijor a sustinut si numeroase turnee în Franţa, Italia, Grecia, Spania, S.U.A., Germania, Austria, colaborand cu artisti precum Rudolf Kerer, Eva Morton, Nikolai Suk, Sebastian Benda, Irina Smorodinova, Raimondas Katilius, Aureli Blaszczok. De asemenea, a fost prezent in cadrul unor festivaluri prestigioase precum Festivalul şi Concursul Internaţional George Enescu, Festivalul de Operă Mario del Monaco – Fano (Italia), Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, Festivalul Internaţional Toamna muzicală clujeană s.a.

Repertoriul său cuprinde muzică de Bach, Mozart, Berlioz, Dvorak, Rimski-Korsakov, Ravel, Prokofiev, R. Strauss, Frank Martin, Şostakovici, Bartók, Copland, Enescu, Britten, Respighi, şi de compozitori români contemporani (din lucrarile acestora a prezentat multe prime audiţii) precum Dan Constantinescu, A. Stroe, A. Mendelssohn, A. Zirra, Boldizsar Cziky, P. Bentoiu, T. Olah, Liviu Ionescu.

Apreciat de personalitati ca Sergiu Celibidache si Erich Bergel, s-a manifestat si in calitate de compozitor, scriind muzică simfonică şi de cameră, o cantată, lieduri şi coruri, incepând cu anul 1994 fiind membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din Romania.

În prezent, Gheorghe Costin este prim dirijor al Filarmonicii Banatul din Timişoara, orchestra pe care o conduce incepand din anul 2001.

Dirijorul Gheorghe Costin și pianistul Daniel Goiți vă invită la concert!





ANTONIN DVORAK


Sari la navigareSari la căutare

Antonín Dvořák
Dvorak.jpg
Date personale
Nume la naștereAntonín Leopold Dvořák Modificați la Wikidata
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
NelahozevesImperiul Austriac Modificați la Wikidata
Decedat (62 de ani)[3][4][5][6] Modificați la Wikidata
PragaAustro-Ungaria Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitirul Vyšehrad[*][7] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (accident vascular cerebralModificați la Wikidata
PărințiFrantišek Dvořák[*]
Anna Dvořáková[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuAnna Dvořáková[*] Modificați la Wikidata
Număr de copiiModificați la Wikidata
CopiiOtilie Suková[*]
Otakar Dvořák[*]
Magdalena Dvořáková[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Bohemia.svg Regatul Boemiei
Flag of the Habsburg Monarchy.svg Cisleithania Modificați la Wikidata
EtnieCehi Modificați la Wikidata
Religiecatolicism[8] Modificați la Wikidata
Ocupațieclassical composer[*]
organist[*]
profesor[*]
pedagog[*]
dirijor
muzicolog[*]
violonist
violist[*]
compozitor
profesor Modificați la Wikidata
Locul desfășurării activitățiiNew York City[9] Modificați la Wikidata
StudiiVarhanická škola v Praze[*]  Modificați la Wikidata
Gen muzicalmuzică clasică
operă  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul Coroanei de Fier[*]
Čestný doktorát Univerzity Karlovy[*]
Ordinul Coroana de Fier  Modificați la Wikidata
Discografie
Înregistrări notabileSymphony No. 1[*][2]
Symphony No. 9[*][2]
Stabat Mater[*]
Svatá Ludmila[*]
Requiem[*]
Te Deum[*]
Alfred[*]
Král a uhlíř[*]
Tvrdé palice[*]
Vanda[*]
Šelma sedlák[*]
Dimitrij[*]
Jakobín[*]
Čert a Káča[*]
Rusalka[*]
Armida[*]
Concertul pentru violoncel
Slavonic Dances[*]
Biblické písně[*]  Modificați la Wikidata
orgă
pian
vioară
violă  Modificați la Wikidata
Semnătură
Antonin dvorak signature.svg
Prezență online
Internet Movie Database
VGMdb

Antonín Dvořák (n. ,[1][3][4][5] NelahozevesImperiul Austriac – d. ,[3][4][5][6] PragaAustro-Ungaria) a fost un compozitor de muzică cultă, originar din regiunea Boemia din Cehia.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Antonin Dvorak s-a născut la data de 8 septembrie 1841 în satul Nehalozeves, așezat pe malul Vltavei, în apropiere de Praga. Ca fiu al unui măcelar-cafegiu, a deprins primele îndeletniciri ale meseriei de la tatăl său, iar primele noțiuni muzicale le va învăța de la organistul orașului Zlonice.[10] Tatăl viitorului compozitor avea un han țărănesc, iar mama lui era în serviciul unei familii princiare, pe nume Lobkowitz, din apropierea satului natal.[11]

Antonin va crește în ambianța atmosferei de la țară și din fragedă copilărie va cânta împreuna cu copiii țăranilor melodiile populare și va deprinde cântările bisericești în biserica satului. Este atras de dansurile tinerilor de la țară, iar acest lucru îi va influența definitiv tehnica compoziției de mai târziu, ce-l va face celebru în întreaga lume.

Unul dintre primii lui profesori de muzică, Josef Spitz, organist de meserie, îl va învăța să cânte la vioară și, nu după mult timp, Antonin la vârsta de 8 ani va intra în mica orchestră de pe lângă hanul tatălui său.[11]

După ce va termina stagiul școlar în satul natal, în anul 1853 va fi găzduit de unchiul său în orășelul Zlonice unde va studia pianul, vioara și viola precum și teoria muzicii și canto coral cu profesorul Antonin Liechmann (1808-1879). Despre acest profesor compozitorul își va amintii cu drag pe tot parcursul vieții, mai cu seamă că acesta îl va iniția în aprofundarea tradițiilor naționale muzicale ale Cehiei.

Influențe[modificare | modificare sursă]


Spre deosebire de umanism, la care a aderat un număr mic de persoane, protestantismul s-a dovedit a fi o reformă religioasă din sânul lumii catolice care a cuprins o mare parte a Europei și s-a transformat într-un curent de masă care s-a răspândit din Anglia până în Franța și Germania iar apoi în Cehia și Polonia. Protestantismul din punct de vedere cultural a jucat un rol pozitiv în viața socială a Europei și a cultivat un interes sporit pentru cultura și limba națională și mai cu seamă pentru cântecul popular.[12]Cehia se va confrunta începând cu sfârșitul secolului al XIV-lea cu o serie de mișcări socio-politice și religioase în care un rol important l-a jucat Jean Hus. Acesta a fost influențat în gândirea lui de mișcarea lui Wycliffe din Anglia, dând naștere mișcărilor religioase de eliberare națională, în care protestantismul a fost un element fundamental în dezvoltarea și întărirea trăsăturilor naționale ale culturilor popoarelor Europei, din care făcea parte și Cehia.

Jean Hus a studiat muzica populară și el însuși a compus astfel de muzică. N-a fost însă un compozitor în sensul propriu al cuvântului, dar melodiile lui s-au răspândit cu repeziciune și în acestă atmosferă a colindelor cehe și a melodiilor populare s-a format și tânărul Antonin Dvorak.

Mișcarea husită s-a bucurat în mediul religios din Cehia și de activitatea unui alt renumit reformator, Ieronim de Praga, unul dintre savanții culturii cehe cu titluri universitare la patru universități europene. Ieronim de Praga va continua munca de culturalizare a cehilor începută de Jean Hus și s-a folosit de muzică pentru a răspândi pe mai departe principiile învățăturilor husite. Va alcătui un tratat muzical ce abordează principiile teoretice ale muzicii în special ale polifoniei. Ieronim de Praga va răspândi și muzica instrumentală în biserică, folosind în culegerile lui vechi cântece populare cehe. Influența melosului popular în cultura muzicală bisericească din Cehia a făcut ca unele producții muzicale ale Missei să fie aproape în întregime de sorginte populară.

Tradiția muzicală a Cehiei din perioada husită a dezvoltat genul cântecului coral și al imnului religios, care au dobândit cu timpul un caracter național.

Mișcarea husită a avut un ecou larg în vestul Europei și a influențat într-o oarecare măsură și protestantismul german inițiat de cunoscutul reformator Martin Luther. Acesta îl consideră pe Jean Hus pricipalul promotor al ideilor reformei din vestul Europei.

La începutul secolului al XVII-lea Cehia va cunoaște dominația habsburgică și timp de aproape 300 de ani limba cehă a fost interzisă, cărțile și monumentele de cultură în special culegerile de cântece au fost distruse. Cantorii, adepți ai mișcării husite de altă dată au continuat și pe mai departe să culeagă cântecele populare și au păstrat în felul acesta originalitatea culturii muzicale cehe. Profesorul Liechmann s-a remarcat și el printr-o astfel de muncă de culegere și de notare a cântecelor populare, ce aveau și o destinație religioasă. El a observat talentul tânărului Antonin, care sub îndrumarea sa făcea progrese remarcabile. Tânărul Dvorak va compune primele piese instrumentale, scrise în cea mai mare parte pe teme melodice populare și de dans cehe, pe care compozitorul de mai târziu le-a îndrăgit toată viața.



Dvorak : Symphonie n°9 « Du Nouveau Monde » (Orchestre philharmonique de Radio France / Marzena...


Orchestra Simfonica Bucuresti - Dans Slav nr. 2, Antonín Dvořák


The Best of Dvorak





MUZICĂ PENTRU SUFLET:

Să deschidem cutia cu amintiri muzicale!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU ASTĂZI:  MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 2 MAI 2024RELIGIE O...

MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU ASTĂZI:  MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 2 MAI 2024RELIGIE O... :   MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 2 MAI 2024 REL...