6. /7 SEPTEMBRIE 2022 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT
MARI ORCHESTRE - 5. BERT KEMPFERT
MARI ORCHESTRE - 5. BERT KEMPFERT
Continuăm serialul MARI ORCHESTRE cu episodul 5 dedicat lui Bert Kempfert și formației sale.
Biografie tradusă automat!
Bert Kaempfert (născut Berthold Heinrich Kämpfert ; 16 octombrie 1923 – 21 iunie 1980) a fost un lider de orchestră , multi-instrumentist, producător muzical, aranjator și compozitor german . A făcut înregistrări de ascultare ușoară și orientate spre jazz și a scris muzica pentru o serie de cântece binecunoscute, inclusiv „ Strangers in the Night ”, „ Danke Schoen ” și „ Moon Over Naples ”.
Viața timpurie și cariera
Kaempfert s-a născut în Hamburg , Germania , unde și-a primit porecla de o viață, Fips, și a studiat la școala locală de muzică. Multi-instrumentist, a fost angajat de Hans Busch pentru a cânta cu orchestra sa, înainte de a servi ca trupă în Marina Germană în timpul celui de-al Doilea Război Mondial . Mai târziu și-a format propria sa mare trupă și a făcut turnee cu ei, după care a lucrat ca aranjor și producător , făcând discuri de succes cu Freddy Quinn și Ivo Robić . Kaempfert și-a cunoscut viitoarea soție, Hannelore, în 1945. S-au căsătorit un an mai târziu, pe 14 august 1946. Au avut două fiice, Marion și Doris. [1]
Bert Kaempfert și orchestra lui
Primul hit al lui Kaempfert cu orchestra sa a fost „ Țara minunilor de noapte ”. Înregistrată în iulie 1959, piesa nu a putut fi lansată în Germania, așa că Kaempfert a luat piesa la Decca Records din New York, care a lansat-o în America în toamna anului 1960. Cu trompeta solo bântuitoare de Charles Tabor, alamă în dezactivare și corzi luxuriante, single-ul a ajuns în fruntea topurilor pop americane și i-a transformat pe Bert Kaempfert și Orchestra în vedete internaționale. În următorii câțiva ani, a reînviat melodii pop precum „Tenderly”, „ Red Roses for a Blue Lady ”, „Three O'Clock in the Morning” și „Bye Bye Blues”, precum și compunerea propriilor piese. , inclusiv „Spanish Eyes” (alias „ Moon Over Naples"), "Danke Schoen" și "Wooden Heart", care au fost înregistrate de, respectiv, Al Martino , Wayne Newton și Elvis Presley . Pentru Kaempfert, puțin i-a adus mai multă satisfacție personală decât Nat King Cole înregistrându-și " LOVE ".
Orchestra lui Kaempfert a folosit pe scară largă cornii. Câteva numere care au prezentat alamele în mod proeminent, „Magic Trumpet” și „The Mexican Shuffle”, au fost cântate atât de orchestra lui Kaempfert, cât și de Herb Alpert & Tijuana Brass . The Brass a acoperit „Magic Trumpet”, iar Kaempfert i-a întors favoarea, acoperind numărul lui Brass compadre Sol Lake „The Mexican Shuffle”. Ultima melodie a evoluat într-o reclamă TV, The Teaberry Shuffle .
Promovarea Beatles
În calitatea sa de producător de discuri, Kaempfert a jucat un rol în ascensiunea trupei Beatles . În 1961, i-a angajat pe Beatles pentru a-l susține pe Tony Sheridan pe un album numit My Bonnie . Sheridan cântase în Hamburg și trebuia să recruteze o trupă care să cânte în spatele lui pe piesele propuse. Kaempfert a audiat și a semnat The Beatles și a înregistrat două piese cu ei în timpul sesiunilor sale pentru Sheridan: „ Ain’t She Sweet ” (cântat de chitaristul ritmic John Lennon ) și „Cry for a Shadow” (un instrumental scris de Lennon și chitaristul principal). George Harrison ). Albumul și single-urile sale, lansate de Polydor Records , au fost primele înregistrări ale formației Beatles lansate comercial.
Pe 28 octombrie 1961, un bărbat a intrat în magazinul de muzică din Liverpool deținut de Brian Epstein și a cerut o copie a „My Bonnie”, o melodie înregistrată de Beatles, dar creditată lui Tony Sheridan. Magazinul nu o avea, dar Epstein a notat cererea. A fost atât de intrigat de ideea ca o trupă din Liverpool să lanseze un disc, încât a investigat. Acest eveniment a dus la descoperirea lui Beatles și, prin eforturile sale, semnarea lor de către George Martin la Parlophone Records , după ce Kaempfert i-a ajutat să evite orice pretenție contractuală din partea Polydor.
Scrierea de cântece
De-a lungul anilor 1960, diverși artiști au înregistrat interpretări ale muzicii lui Kaempfert:
- „ Strangers in the Night ” (cu cuvinte de Charles Singleton și Eddie Snyder ), a fost înregistrat inițial ca parte a partiturii sale pentru filmul din 1966 A Man Could Get Killed . A devenit un hit numărul 1 pentru Frank Sinatra în 1966. Acesta a fost urmat un an mai târziu cu un alt hit pentru Sinatra, „ The World We Knew (Over and Over) ”.
- „ Wooden Heart ”, cântat de Elvis Presley în filmul GI Blues a fost un succes în 1961. Coperta lui Joe Dowell pentru „Wooden Heart” a devenit un mare succes, ajungând pe locul 1 în Billboard Hot 100 pe 28 august 1961. Kaempfert a aranjat acest cântec popular tradițional german pentru filmul Presley.
- Instrumentalul său „ Moon Over Naples ”, când i-a dat cuvintele lui Snyder, a devenit „Spanish Eyes”, inițial un hit pentru Al Martino și, de asemenea, înregistrat de Engelbert Humperdinck , Presley și mulți alții.
- „ Danke Schoen ”, cu cuvinte adăugate de Kurt Schwabach și Milt Gabler , a devenit melodia semnătură a lui Wayne Newton .
- " LOVE " , cu cuvintele adăugate de Milt Gabler , a fost un hit pentru Nat King Cole .
- „ Almost There ”, care a ajuns pe locul 67 în topurile americane, dar pe locul 2 în topurile britanice, a fost înregistrat de Andy Williams . [ necesită citare ]
- Tema sa de film din 1962 din filmul 90 Minuten nach Mitternacht ( Terror After Midnight ), cu versuri adăugate de Herb Rehbein și Joe Seneca, a devenit o baladă pop numită " Love After Midnight ", înregistrată atât de Patti Page (1964) cât și de Jack Jones ( 1966).
- Un număr mai jazz, numit „ A Swingin' Safari ” a fost melodia tematică pentru serialul TV de lungă durată The Match Game , folosit în versiunea NBC din 1962 până în 1967. Compozitorul a primit credit pentru tema („Muzica de Bert Kaempfert” ), dar înregistrarea folosită de fapt a fost o versiune coperta americană a orchestrei Billy Vaughn .
- Un alt single din 1962, „ That Happy Feeling ”, a devenit bine cunoscut ca muzică de fundal pentru programele de televiziune pentru copii, în special cea a lui Sandy Becker în emisiunea sa zilnică WNEW-TV (acum WNYW ) din New York între 1963 și 1967.
- LP-ul intitulat A Swingin' Safari a fost puternic influențat de muzica sud-africană în stil kwela , conținând versiuni ale „ Zambesi”, „ Wimoweh ”, „ Skokiaan ” și „Afrikaan Beat”, precum și piesa de titlu. Multe dintre piese au fost folosite ulterior în filmul Un elefant numit încet (1969).
- „Tahitian Sunset” a fost eșantionat pe larg de artiștii de dans lo-fi Lemon Jelly ca piesa lor „In the Bath”.
În 1963, trompetistul de jazz Bobby Hackett a înregistrat un album complet cu 12 compoziții Kaempfert, Bobby Hackett Plays the Music of Bert Kaempfert . Acum a fost relansat în Statele Unite sub eticheta Sony Records în seria Collectable Jazz Classics , împreună cu albumul Bobby Hackett Plays The Music of Henry Mancini pe un CD „2-în-1”.
În 1967, clarinetistul de jazz Pete Fountain a înregistrat albumul Pete Fountain Plays Bert Kaempfert în Hamburg, Germania, cu muzicieni din orchestra lui Kaempfert. A prezentat hiturile semnături ale lui Kaempfert.
În 1967, Anita Kerr Singers au lansat LP-ul Bert Kaempfert Turns Us On! , un tribut adus lui Kaempfert, cu hiturile standard.
În 1967, Jimi Hendrix a inclus melodia „ Strangers in the Night ” în solo-ul său de chitară improvizat pentru celebra sa versiune de chitară a „ Wild Thing ” la Festivalul Pop de la Monterey . [2]
În 1968, trompetistul de jazz Al Hirt a înregistrat albumul Al Hirt Plays Bert Kaempfert . A prezentat și hiturile majore ale lui Kaempfert. În acel an, BMI a acordat premii pentru cinci dintre melodiile lui Kaempfert: „Lady”, „Spanish Eyes”, „Strangers in the Night”, „The World We Knew” și „Sweet Maria”. Multe dintre hiturile sale din anii 1960 au fost compuse și aranjate cu ajutorul germanului Herb Rehbein, care a devenit un lider de trupă de succes în sine. Moartea lui Rehbein în 1979 l-a zguduit profund pe Kaempfert. Atât Kaempfert, cât și Rehbein au fost introduși postum în Hall of Fame al Compozitorilor .
În 1970, Johnny Mathis a lansat un set de albume dublu LP, Sings the Music of Bacharach & Kaempfert , pentru Columbia. Acesta a constat dintr-un total de 21 de piese într-o manșă de imagine grea. Piesele Kaempfert au fost realizate în stilul său de aranjament, iar piesele Bacharach au fost realizate în stilul optimist unic al americanului. În același an, Kaempfert a compus partitura pentru filmul de război You Can't Win 'Em All , cu Tony Curtis și Charles Bronson în rolurile principale .
Până în anii 1970, vânzările muzicii lui Kaempfert au scăzut, dar el a continuat să înregistreze. Versiunea sa a Temei din Shaft a fost admirată de compozitorul Isaac Hayes [ necesită citare ] și a rămas populară în rândul publicului. A extins domeniul muzical al trupei sale și a înregistrat într-o mare varietate de stiluri. De asemenea, a început să cânte în concerte live cu orchestra sa , începând din 1974, cu o apariție la Royal Albert Hall din Londra.
Kaempfert este eșantionat în melodia din 1998 „ One Week ” de către Barenaked Ladies . Versurile piesei mai declară că „Bert Kaempfert are hit-urile nebunești”.
Colaborări
Kaempfert a folosit mulți muzicieni care erau disponibili în Germania și în alte părți ale Europei , inclusiv mulți dintre aceiași jucători care au cântat pentru James Last , Kai Warner și Roberto Delgado . El a prezentat soliști de top precum trompetisții Charly Tabor, Werner Gutterer, Manfred Moch și Ack van Rooyen , tromboniștii Åke Persson și Jiggs Whigham și saxofonicul/flautist Herb Geller . Toboșarul Rolf Ahrens a oferit ritmul caracteristic simplu, dar constant, cântând adesea doar o capcană cu perii.
Un alt contribuitor la muzica lui Kaempfert a fost chitaristul/basistul Ladislav „Ladi” Geisler , care a popularizat faimosul sunet „knackbass” (bas trosnitor), folosind chitara bas Fender Telecaster , care a devenit cea mai distinctivă caracteristică a multor înregistrări Kaempfert – un bas treble staccato. sunet de chitară în care coarda de bas a fost ciupită cu un pick și imediat suprimată pentru a anula orice sustain. Un bas acustic a jucat un model simplu la unison cu acest bas electric staccato, care a creat un sunet unic. Geisler a fost cel care și-a împrumutat amplificatorul de chitară The Beatles pentru sesiunea lor de înregistrări cu Tony Sheridan , după ce echipamentul propriu al trupei s-a dovedit a fi inadecvat pentru scopuri de înregistrare. [3]
Moartea și moștenirea
Kaempfert a murit brusc în urma unui accident vascular cerebral la domiciliul său din Mallorca la 21 iunie 1980, la vârsta de 56 de ani, la scurt timp după o apariție de succes în Regatul Unit.
Bert-Kaempfert-Platz, o piață din cartierul Barmbek din Hamburg , Germania, poartă numele lui.
Discografie
Titlurile sunt pentru lansări europene; versiunea din SUA poate avea un alt titlu.
single din SUA
- „Cerveza” (S.U.A. #108, Music Vendor , 1959, primul său single în topurile din SUA; re-a fost re-chart US #73, 1961)
- „ Țara minunilor de noapte ” (SUA nr. 1, 1961)
- „ Tenderly ” (S.U.A. #31, 1961)
- „Acum și pentru totdeauna” (S.U.A. #48, AC #14, 1961)
- „ A Swingin’ Safari ” (1962)
- „Afrikaan Beat” (S.U.A. #42, AC #10, 1962)
- „ Acea senzație fericită ” (US # 67, 1962)
- „Livin’ it Up” (1963)
- „Vacanță pentru clopote” (1963)
- „ Trandafiri roșii pentru o doamnă albastră ” (S.U.A. #11, AC #2, 1965)
- „ Trei ore dimineața ” (S.U.A. #33, AC #10, 1965)
- „Luna peste Napoli” (S.U.A. #59, AC #6, 1965)
- „ Be Bye Blues ” (S.U.A. #54, AC #5, 1966)
- „ Străini în noapte ” (AC #8, 1966)
- „ Nu pot să-ți dau nimic în afară de iubire ” (S.U.A. #100, AC #6, 1966)
- „Hold Me” (AC #37, 1967)
- „Talk” (AC #39, 1967)
- „ Caravana ” (AC #10, 1968)
- „Primul vals” (AC # 30, 1968)
- „ Mister Sandman ” (AC #12, 1968)
- „(Tu ești) modul meu de viață” (AC # 17, 1968)
- "Jingo Jango"
- „ Jocuri pe care oamenii joacă ” (AC #30, 1969)
- „Melodia malteză” (1969)
- „ Într- o zi vom fi împreună ” (AC #27, 1970)
- „ Dulce Caroline (Timpurile bune nu păreau atât de bune) ” (AC # 24, 1971)
- „Tema dragostei” (1970)
- „Only a Fool (Would Lose You)” (1972) – o foarte scurtă incursiune în muzica cu cuvinte potrivite.
Albume
- Aprilie în Portugalia (1958)
- Ssh! Este Bert Kaempfert și orchestra lui (1959)
- Capere combinate (1960)
- Țara Minunilor de noapte (1960)
- Țara minunilor lui Bert Kaempfert (1961)
- Dansând în Țara Minunilor (1961)
- Afrikaan Beat și alte favorite (1962)
- Cu un sunet în inima mea (1962)
- A Swingin' Safari (1962)
- Acel sentiment fericit (1962)
- 90 de minute la Mitternacht (1962)
- Visând în Țara Minunilor (1963)
- Living It Up (1963)
- Țara Minunilor de Crăciun (1963)
- That Latin Feeling (1964)
- Miezul nopții albastre (1964)
- Să mergem la bowling (1964)
- Muzica magică a locurilor îndepărtate (1965)
- Scrisori de dragoste (1965)
- Bye Bye Blues (1965)
- Three O'Clock in the Morning (1965)
- Un bărbat ar putea fi ucis (1966)
- Străini în noapte (1966)
- Cele mai mari hituri (1966)
- Ține-mă (1967)
- Lumea pe care o cunoșteam (1967)
- Cel mai bun lui Bert Kaempfert (1967)
- Bert Kaempfert/Pete Fountain (MCA Double Star Series DL 734698) (1967)
- Love That Bert Kaempfert (1968)
- Modul meu de viață (1968)
- Ivo Robic a cântat Kaempfert-Erfolge (cu Ivo Robic, 1968)
- O noapte singuratică (1969)
- Urme de dragoste (1969)
- Atingerea Kaempfert (1970)
- Liber și ușor (1970)
- Cer de culoare portocalie (1971)
- Bert Kaempfert Acum! (1971)
- 6 Plus 6 (1972)
- Ieri și azi (1973)
- To the Good Life (1973)
- Cele mai bune hituri volumul 2 (1973)
- Cea mai frumoasă fată (1974)
- Galerie (1974)
- Trăiește la Londra (1974)
- Amintiri de aur (1975)
- Pentru totdeauna dragostea mea (1975)
- Kaempfert '76 (1976)
- Safari se leagănă din nou (1977)
- Răsărit tropical (1977)
- Swing (1978)
- In Concert (cu Sylvia Vrethammar , 1979; lansat și ca videoclip)
- Zâmbet (1979)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu