1. /31 OCTOMBRIE 2022 - ISTORIE PE ZILE: Evenimente; Nașteri
- 1918: Se înfiinţează Societatea simfonică "George Enescu" din Iaşi.
Regele Vladislav al III-lea Iagello | |||||||
|
Luisa de Guzmán | |||||||||
Portret atribuit lui José de Avelar Rebelo
|
Ferdinand Maria | |||||||||
Duce de Bavaria, Prinț Elector al Sfântului Imperiu Roman | |||||||||
Ferdinand Maria, portret de Paul Mignard
|
Clement al XIV-lea | |
James Dunlop | |
Prințesa Charlotte | |||||||
Charlotte Bonaparte (stânga) și sora ei Zenaïde în 1821, de Jacques-Louis David
|
Nume | Portret | Date | Note | |
---|---|---|---|---|
Christian al Danemarcei Rege al Danemarcei | 26 septembrie 1870 - 20 aprilie 1947 | Născut la Palatul Charlottenlund, s-a căsătorit cu Prințesa Alexandrine de Mecklenburg-Schwerin în 1898 și au avut copii. | ||
Carl al Danemarcei Rege al Norvegiei | 3 august 1872 - 21 septembrie 1957 | Născut la Palatul Charlottenlund, s-a căsătorit cu Prințesa Maud de Wales în 1896 și au avut un copil. A devenit rege al Norvegiei în 1905 sub numele de Haakon al VII-lea. | ||
Louise a Danemarcei | 17 februarie 1875 - 4 aprilie 1906 | Născută la Palatul Amalienborg, s-a căsătorit cu Prințul Frederick de Schaumburg-Lippe în 1896 și au avut copii. | ||
Harald al Danemarcei | 8 octombrie 1876 - 30 martie 1949 | Născut la Palatul Charlottenlund, s-a căsătorit cu Prințesa Helena Adelaide de Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg în 1909 și au avut copii. | ||
Ingeborg a Danemarcei Ducesă de Västergötland | 2 august 1878 - 11 martie 1958 | Născută la Palatul Charlottenlund, s-a căsătorit cu Prințul Carl, Duce de Westrogothia al Suediei și Norvegiei în 1897 și au avut copii. | ||
Thyra a Danemarcei | 14 martie 1880 - 2 noiembrie 1945 | Nu s-a căsătorit niciodată, nu a avut copii. | ||
Gustav al Danemarcei | 4 martie 1887 - 5 octombrie 1944 | Născut la Palatul Charlottenlund, nu s-a căsătorit niciodată, nu a avut copii. | ||
Dagmar a Danemarcei | 23 mai 1890 - 11 octombrie 1961 | Născută la Palatul Charlottenlund, s-a căsătorit cu Jørgen Castenskiold și au avut copii. |
Lovisa a Suediei | |||||||||
Regină a Danemarcei | |||||||||
|
- din 1891 până în 1895 : Cours d'histoire de France (niveaux: cours préparatoire, cours élémentaire et cours moyen), în colaborare cu Maxime Petit. Lucrări care au făcut obiectul unor numeroase reeditări până în 1923.
- din 1890 până în 1912 : Cours de grammaire en 4 volumes (du cours préparatoire au cours supérieur) : această strălucitoare colecție a format generații de francezi (certificat d'études ; brevet élémentaire ; brevet supérieur) până în ajunul celui de al Doilea Război Mondial.
- prin 1895 : Le Livre de Musique. Nombreuses rééditions jusqu'en 1954.
- în 1899 : Boky fiomanana amin' ny tantaran' i Frantsa nation'i Claude Augé sy Maxime Petit, nadikan-d Razafimahefa ho teny malagasy... - Livre préparatoire d'histoire de France... tradus în malgașă de Razafimahefa... Paris : Larousse, (1899)
- 1905 : le Cabinet de l'instituteur
Eugen Lovinescu | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 31 octombrie 1881 Fălticeni, România | ||
Decedat | 16 iulie 1943, (62 de ani) București, România | ||
Părinți | Vasile, profesor, și Profira[1] | ||
Căsătorit cu | Ecaterina Lovinescu Bălăcioiu | ||
Copii | Monica Lovinescu | ||
Naționalitate | Român | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | critic, istoric literar, teoretician al literaturii, sociolog al culturii, memorialist, dramaturg, romancier, nuvelist | ||
Limbi | limba română[2] | ||
Studii | Universitatea din București | ||
Activitatea literară | |||
Activ ca scriitor | 1906-1943 | ||
Mișcare/curent literar | Modernism | ||
Operă de debut | „Pași pe nisip” în 6 martie 1906 | ||
Opere semnificative | Istoria civilizației române moderne Istoria literaturii române contemporane Critice Memorii T. Maiorescu T. Maiorescu și contemporanii lui T. Maiorescu și posteritatea lui critică | ||
Note | |||
Este autorul teoriei Sincronismului și al Mutației valorilor estetice | |||
| |||
Modifică date / text |
Literatura română | ||
Istoria literaturii române | ||
Evul mediu | ||
Curente în literatura română | ||
Umanism - Clasicism | ||
Scriitori români | ||
Listă de autori de limbă română | ||
Portal România | ||
Portal Literatură | ||
Proiectul literatură | ||
Eugen Lovinescu (n. ,[3][4] Fălticeni, Suceava, România – d. ,[3][4] București, România) a fost un critic și istoric literar, teoretician al literaturii și sociolog al culturii, memorialist, dramaturg, romancier și nuvelist român, cel mai de seamă critic după Titu Maiorescu[5].
Este autorul teoriei Sincronismului și al Mutației valorilor estetice. În ciuda valorii sale incontestabile, a faptului că și-a susținut doctoratul la Paris cu Émile Faguet, a ocupat doar o catedră de profesor de latină la liceul Matei Basarab din București, respectiv a fost profesor al Colegiului Național Mihai Viteazul din București.
Este tatăl criticului Monica Lovinescu și unchiul prozatorului Anton Holban, al dramaturgului Horia Lovinescu și al criticului literar și specialistului în ocultism Vasile Lovinescu.
STUDII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Urmează gimnaziul la Fălticeni, apoi cursurile Liceului internat din Iași (1896-1899). Este licențiat al Facultății de limbi clasice a Universității din București, cu o lucrare despre sintaxa latină (1903). Activează ca profesor de liceu la Ploiești (1904-1906) și la București.
ACTIVITATEA PUBLICISTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Debutează publicistic în suplimentul literar al Adevărului (1903), cu un articol despre studiile sale clasice. În 1904 își începe colaborarea la Epoca, scriind despre Mihail Sadoveanu. A continuat în 1905 cu articole despre scriitori sămănătoriști și poporaniști (Octavian Goga, Șt.O.Iosif, Alexandru Brătescu-Voinești, Popovici-Bănățeanu, I.Gorun, Sandu-Aldea, Ion Agârbiceanu, Emil Gârleanu), toate acestea constituind subiectele reunite în cele două volume de debut Pași pe nisip..., apărute în 1906. În această perioadă a activității sale, preocupat fiind de mișcarea literară de la Sămănătorul, se prefigurează confruntările cu marii doctrinari Nicolae Iorga și Garabet Ibrăileanu.
ACTIVITATEA DE CERCETARE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Între 1906-1909 se află la Paris pentru pregătirea doctoratului. Obține titlul de doctor în litere cu o lucrare despre Jean-Jacques Weiss et son oeuvre littéraire; lucrare suplimentară: Les voyageurs français en Grece au XIX-e sičcle (1909), ambele prezentate elogios de criticul Emile Faguet.
Colaborează la revista Convorbiri literare a lui Mihail Dragomirescu între anii 1907-1909 și publică primele două volume de Critice (I, 1909; II, 1910).
În această perioadă publică monografiile Gr. Alexandrescu (1910), C. Negruzzi (1913), „Gh. Asachi„ (1921). Încearcă, dar fără succes, să intre în învățământul universitar, la Iași (unde în iunie 1912, în urma unui concurs, îi este preferat Garabet Ibrăileanu) sau la București (unde în 1913 criticul îl suplinește pe Pompiliu Eliade cu un curs despre romantism).
Patronează - până la sfârșitul vieții - cenaclul Sburătorul și este director al revistei literare Sburătorul(1919-1922; 1926-1927).
ANII DE UCENICIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Puțini au avut de la început și într-o măsură atît de hotărâtoare, ca Eugen Lovinescu, conștiința vocației critice. Adolescent aproape, citise foiletoanele lui Emile Faguet din Revue des deux mondes și crescuse, cum singur mărturisește undeva, cu Criticele lui Maiorescu pe masă. Critica a fost, așadar, pentru el o fatalitate. La vârsta când alți tineri sînt atrași de poezie (de cele mai multe ori din necesități pur sentimentale) sau devorează proza cu subiecte polițienești, singuraticul elev de la Liceul Internat din Iași urmărea cu prematură seriozitate dezbaterile literare și întocmea el însuși note și cugetării critice, dovedind pasiune pentru o disciplină în contradicție, de pe acum, cu temperamentul lui elegiac, contemplativ, Lovinescu ne invită să căutăm originea criticii sale în straturile ... muzicale ale sufletului, în stările de conștiință nediferențiate, misterioase, chip de a spune că în alcătuirea unei personalități critice intră, în afară de informația bogată, inflexibilitatea morală, și un element afectiv, muzical, fără de care voința de a scrie e paralizată și orice activitate literară fără sens.
CONCEPȚIA SA CRITICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Criticul nu este, cum crede toată lumea, produsul unei culturi, ci, înainte de orice, expresia unei sensibilități originale, un creator care se caută pe sine comentând pe alții. E. Lovinescu vorbind de vocația sa critică, în sensul de mai înainte, indica izvorul misterios, stările chinestezice din care pornesc toate construcțiile sale critice și ideologice. Exagerînd în sensul impresioniștilor, Lovinescu tinde de fapt să destrame concluzia după care, atunci ca și acum, criticul nu e, în cel mai fericit caz, decît fructul unui sistem ideologic, un individ cu ochelarii bine înfipți pe nas. În judecata celor mai mulți, el e sticletele care, venit tîrziu în fața creatorului biblic, după ce culorile primordiale se sfîrșiseră, a fost uns cu ceea ce rămăsese de la celelalte păsări mai norocoase.
Avînd despre sine și, în genere, despre critică altă înțelegere și prețuire, Lovinescu a respins de la început prejudecățile unei activități facile care parazitează pe marginea textelor. Convingerea lui sigură e că un critic se naște, și nu se face. Cultura desăvîrșește ceea ce natura însămînțase de mult, și între poet și critic nu e o diferență esențială din moment ce în orice rînd scris intră cu necesitate un accent muzical. În ceea ce privește expresia, critica are, iarăși, posibilitățile oricărui alt gen: talentul individual dă, singur, măsura originalității cu observația că, spre deosebire de poet, criticul operează cu simboluri intelectuale, aduse la înțelegerea cititorului prin alegorii spirituale, disocieri, comparații edificatoare ușor de prins.
Cu aceste convingeri, critica lui E. Lovinescu va porni nu numai dintr-o conștiință ideologică și estetică, ci din necesitatea de a elibera, sub forma expresiei critice, un fond de neliniști spirituale și afective, dintr-o necesitate — altfel spus — de confesiune. Sensul tragic al acestei experiențe iese din contradicțiile ce apar, în chip fatal, între rigorile genului critic și disponibilitățile sufletești elegiace ale intelectualului moldovean care poartă în celula intimă a ființei sale morale spiritul de resemnare și plăcerea purei contemplații. Dar cum și altădată au ieșit din suflete elegiace mari polemiști, fu dat și lui E. Lovinescu să învingă, prin exercițiu critic, piedicile pe care temperamentul le-a pus în calea unei profesiuni aspre. Din moldoveanul resemnat, copleșit de ideea morții, cu o reală inapetență de viață, a ieșit un polemist în linie maioresciană, rar egalat în epocă. Scepticismul moral și relativismul estetic sînt, cu adevărat, expresii ale spiritului său hrănit de operele antichității, dar, printr-o paradoxală convertire de valori, în comentariu critic ele s-au transformat din forțe defensive în pîrghiile unei acțiuni critice agresive, negatoare, la început, în opoziție mai totdeauna cu opiniile curente. Peste această dramă temperamentală pe care o lungă carieră critică n-o va destrăma cu totul, se va ridica alta ce ține de condiția generală a criticului. E. Lovinescu reprezintă, într-un anumit sens, expresia ei cea mai tragică.
PRIMELE STUDII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Cea dintâi manifestare critică a lui Eugen Lovinescu e o dizertație asupra Perșilor lui Eschil (o lucrare de seminar publicată în foiletonul literar al Adevărului din 1904, condus de Radu Rosetti). Criticul a debutat, așadar, ca... ploieștean.
În studiile sale clasice, tînărul moldovean, copleșit prematur de ideea zădărniciilor lumești, aflase o preocupare spirituală potrivită temperamentului său. Critica aduce cu sine un spirit activ în contradicție cu inerțiile morale ale omului. De la întîiul rînd despre contemporani, criticul a trebuit, așadar, să se disocieze, să înăbușe aspirații de alt ordin și să se decidă la o grea jertfă. Critica nu se poate ridica decât pe un sacrificiu de sine.
În toate însemnările biografice ale criticului (Memorii, Aqua forte— schița biografică din 1942 semnată Anonymus Notarius) revine, în ceea ce privește axa sa morală, ideea izolării și a nevoii de interiorizare încît, cunoscînd afecțiunea și plăcerea de a comunica a criticului care a condus timp de două decenii un cenaclu zgomotos și a primit în fiecare după-amiază veleitari de toate chipurile, vine întrebarea dacă omul avea, cu adevărat, dorința de a trăi retras și dacă nu e vorba de obișnuitul bovarism al scriitorului.
Cine citește însă întinsa operă a lui Eugen Lovinescu constată că melancoliile nu sînt simulate: omul nu poartă mască, și seninătatea lui se ridică pe mari neliniști, sugerate și în romanele sale, pe nedrept ignorate. Depășind condiția genului, criticul împinge reflecția peste marginile analizei, gîndind lucrurile în perspectiva eternității. Dar cum pe acest teren faptele capătă mari umbre, individul apare ca o cugetătoare furnică în imensitatea universului. La scepticismul moral al tînărului, se asociază, prin frecventarea culturii și meditația asupra destinului individual, o filozofie în fața mecanismelor complicate ale existenței. De aici decurge o atitudine de rezervă principală fața de orice fapt, transformată, în critică, într-o atitudine neîncrezătoare față de valori. Ar fi desigur o exagerare a explica scepticismul critic al lui E. Lovinescu, în faza de început a activității sale, printr-o atitudine morală, e drept, constantă, și, deci, esențială. Scepticismul are mai întii, izvoare spirituale; pornește dintr-o neîncredere în eternitatea valorilor, dar relativismul său estetic, stimulat și de Emile Faguet și Anatole France e hrănit și de rezerva morală, a omului timorat de fenomenele vitale.
Prin chiar profesiunea lui, criticul duce o viață retrasă, neavând propriu-zis prieteni ca toată lumea și trece, cînd atitudinea lui morală e inflexibilă (și nu poate fi altfel!), drept om rău, deoarece sacrifică relațiile amicale în favoarea judecății estetice. Cu rare excepții, E. Lovinescu nu s-a abătut de la această linie, fundamentală pentru destinul criticii, începînd prin a formula rezerve față de opera foștilor camarazi de școală. De la primele comentarii el își cîștigă, astfel, o libertate a opiniilor, fără de care autoritatea critică e de neînțeles. Îndată după Titu Maiorescu el devine în cîmpul criticii personalitatea cea mai proeminentă. Dar autoritatea lui nu s-a impus, ca aceea a lui Maiorescu, de la început. Mai trăia încă, la 1905, spiritul director al junimiștilor și se impusese Nicolae Iorga, personajul central al mișcării literare din primul deceniu al veacului nostru.
UNIVERSITATE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În momentul în care Eugen Lovinescu se înscrie la Universitatea din București (1899), secția clasică, învățământul bucureștean era dominat de figurile unor profesori ca T. Maiorescu și N. Iorga. Cel dintîi cunoștea faza regalității sale critice, cel de al doilea oferea, cum va spune E. Lovinescu mai tîrziu, “spectacolul impresionant al unei adevărate gigantomanii intelectuale. Tînărul”, descins în sala de cursuri a viforosului istoric, asistă, fascinat, la prăbușirea lui Tocilescu, Urechia, Xenopol, Hașdeu, sub biciul de foc al noului profet hotârît să alunge „fariseii" din templul culturii. Opus și ca temperament și ca mod de a înțelege acțiunea criticului în cultură, T. Maiorescu se impunea prin claritatea și echilibrul cugetării, frumusețea clasică a limbajului. Fără a avea obligații stricte, E. Lovinescu urmărește ambele cursuri, fără a recunoaște, acum și mai tîrziu patronatul spiritual al vreuneia dintre personalitățile epocii. De structură maioresciană, el își păstrează o libertate de spirit care îi va pune, nu o dată, în contradicție cu opiniile junimiștilor.
Împrejurările l-au pus în cîteva rânduri în contact cu Titu Maiorescu, mai întâi la un congres al profesorilor de latină, apoi în timpul colaborării la Epoca: întâlniri nerevelatorii, aproape protocolare, fără angajamente din nici o parte. Formația maioresciană a lui E. Lovinescu va ieși din contactul nu cu omul sobru, încă în cercul prieteniilor sale politice și literare, ci cu opera critică, singura de altfel esențială. A trăi în preajma unei mari personaltăți e, desigur, un privilegiu, dar nu hotărâtor pentru destinl intelectual. Nu totdeauna elevii cei mai buni sînt și cei mai apropiați. Continuatorii în linie estetică ai lui Maiorescu nu s-au recrutat din rîndul tinerilor care, la 1900, înconjurau cu mare stimă pe profesorul de logică și se bucurau de sprijinul lui în cariera universitară. Dintre aceștia au ieșit cîțiva istorici, geografi, organizatori de reviste, etnografi și memorialiști, dar, cu excepția lui Dragomirescu, aproape nici un critic literar notabil. Adevăratul maiorescian este E. Lovinescu, colaborator fără pasiune al Convorbirilor literare, reticent la început față de numeroșii elevi ai criticului, adversarul lor necruțător, mai tîrziu. Sînt, apoi, puține senmnele de prețuire din partea lui Maiorescu față de incomodul foiletonist de la Epoca. Cîteva adnotații favorabile pe marginea dramei ibseniene De peste prag (1906) și... cam atît.
E. Lovinescu, în schimb, crescut în stima și admirația lui Maiorescu, format intelectualicește în spiritul junimismului, va pune prețuirea sa pe singurul teren posibil pentru un critic: acel al ideilor fundamentale. Maiorescianismul său e, deci, structural. Încă din foiletoanele din Epoca despre Sadoveanu și literatura romantică țărănească se observă spiritul Criticelor maioresciene în problemele estetice esențiale. În formația critică a lui Lovinescu au intrat insă și alte elemente. Contactul cu literatura franceză a fost, după acela cu opera critică a lui Maiorescu și scrierile antichității, decisiv pentru orientarea gustului său. Pînă a ajunge la Paris, pentru a face studii de specialitate, călătorește în Grecia (1902 — într-o excursie organizată de Gr. Tocilescu) și în Germania, la München.
Îl atrăgea aici cursul lui Furtwangler și are în vedere un studiu asupra lui Horațiu în decursul veacurilor, abandonat în circumstanțe pe care le va nara în Bâizu — roman în bună parte autobiografic. Se îmbolnăvește de piept și ideea morții pînă atunci doar temă de meditație, devine o realitate sîcîitoare. Sentimentul zădărniciei, cunoscut mai dinainte, se adîncește și, împăcat cu omul așteaptă fără să dispere împlinirea sorții. Iarna și-o petrece la Florența, iar în 1906, toamna, se pregătește să plece la Paris. Scrisese, între timp, mult, iar în 1906 apare cu două volume de critică: Pași pe nisip...; o dramă în trei acte: De peste prag și o Carte de citire și gramatică pentru clasa a III-a.
PLECAREA LA PARIS[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Una peste alta, Lovinescu era, în momentul plecării sale în Franța, autor a cîteva volume de specialitate, a două volume de critică și a unui manual școlar, primul dintr-o lungă serie. Boala și conștiința morții apropiate nu-l vor împiedica, așadar, să scrie într-un ritm care în epoca maturității va duce la producția de trei-patru volume pe an. Ritm normal de lucru pentru alte literaturi, neobișnuit la noi unde criticul își epuizează dialectica lui cea mai fină în discuțiile de cafenea. Și din acest punct de vedere E. Lovinescu va impune în critica românească o etică a muncii, va face din critică o profesiune intelectuală, cu îndatorirea de a se pronunța despre toate scrierile literare dintr-o epocă.
PAȘI PE NISIP[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Era, la 1906, E, Lovinescu, un critic format, cu o concepție estetică fixată în elementele ei de bază? Cine citește "Pași pe nisip...", opera diletantică, de frivolitate galică, cum îi zice chiar autorul, are surpriza de a descoperi un Lovinescu sceptic și facil, totuși nu atît încît să nu se observe finețea gustului și mobilitatea spirituală: două însușiri esențiale pentru critică, totuși nu suficiente pentru a da și autoritate. Concepția lui Lovinescu pornește mai degrabă din neîncrederea în orice concepție organizată într-un sistem. El face operă de beletrist în critică, vehiculînd cîteva idei sănătoase. Impresionismul său se va structura în anii studiilor la Paris, rodnici pentru E. Lovinescu (publică la Convorbiri critice, Viața românească, incidental la Protestarea și Viața literară și artistică).
Ajungând la acest punct, să cădem de acord dimpreună cu criticul că biografia se confundă cu bibliografia operei. Documentele dinafară scrierilor nu relevă alte elemente în ceea ce privește viața omului, fixată la temelia construcțiilor critice. Aceasta nu înseamnă că omul nu interesează și că viața lui interioară e comună. Sincer e să recunoaștem că sunt scriitori care au biografie și alții care nu au. Eminescu, Macedonski au o biografie, Bacovia — nu. Cunoașterea vieții de zi cu zi a celui din urmă nu aduce nimic revelator pentru înțelegerea operei. Biografia lui reală e opera, în straturile căreia s-au zidit evenimentele intime. Are, mă întreb, criticul, în genere, biografie? Dacă participă ca Maiorescu și N. Iorga la viața politică: da — opera nu explică totul și biografia se poate întocmi. Maiorescu are și o biografie intimă, cea din însemnările zilnice, alta decît cea pe care o exprimă Criticele.
Lovinescu e zidit întreg în opera lui, critică, și viața intimă nu explic aproape nimic Biografia lui reală nu e, deci, cea care înregistrează data nașterii, a căsătoriei și a morții, ci viața operelor în care intelectualul a intrat cu toate emoțiile sale. Contemporanii semnalează un Jurnal, necunoscut azi, în care criticul își nota impresiile. Pot fi ele altele decât acelea din Memorii, Aqua forte și celelalte scrieri critice în care cea mai însemnată parte a biografiei (viața morală și spirituală) intră ca o jertfă voluntară în alcătuirea lor intimă? Greu de acceptat că E. Lovinescu e altul în intimitate, decât cel din cărțile sale, unde schimbările de umoare sunt totdeauna vizibile. Confundându-se cu viața cărților, singura biografie reală pentru cititor, biografia lui Lovinescu înregistrează câteva momente capitale sau, cum le va spune criticul, faze ale activității. Nu le putem analiza aici,în amănunt. Să reținem, înainte de a vedea mai îndeaproape concepția critică a lui Lovinescu în lungul ei proces de elaborare, câteva date din viața spirituală a criticului.
DOCTORATUL PARIZIAN[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În anii pregătirii doctoratului, la Paris, colaborează la Convorbirile critice ale lui Mihail Dragomirescu cu foiletoane de un grațios scepticism intintelectual. Acestea vor intra, apoi, în primele volume de Critice. Lucrarea de doctorat (Jean-Jacques Weiss et son oeuvre littéraire) e prefațată de Émile Faguet, punctul de atracție, la acea dată, în viața intelectuală a Parisului. Ca lucrare complementară, Lovinescu prezintă volumul Les voyageurs français en Grèce au XIX-e siècle (1800-1900), prefațat și acesta de o autoritate universitară, Gustave Fogères. Din comisia de doctorat face parte și celebrul critic literar Gustave Lanson. Titlul i se acordă, și, în 1910, Lovinescu se întoarce definitiv în țară. În vara anului 1909 scrisese, în vacanța petrecută la Fălticeni, un studiu mal întins despre Grigore Alexandrescu, în intenția, bănuim de a-și netezi calea spre universitate. Lovinescu intuiește utilitatea sintezelor critice și înaintea lui G. Călinescu, introduce în studiul autorilor clasici examenul estetic. După Grigore Alexandrescu, alți doi autori sunt citiți și comentați cu un ochi critic mai atent: Costache Negruzzi (monografia apare în 1913) și Gheorghe Asachi (1921).
ARTA IMPRESIEI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În 1910, ține la Universitatea din București o lecție de deschidere privitoare la Critica și istoria literară, unde definește metoda impresionistă (arta de a surprinde, în operă caracteristicul - semnificativul și de a-l reliefa printr-o expresie adecvată) și rigorile istoriei literare, o știință, aceasta, complexă, la îndemîna spiritelor cultivate. Sunt, aici, idei pe care Lovinescu le va abandona mai târziu. În fața spiritelor academice (decanul facultății era Ion Bianu) criticul se arată mai concesiv, dar simpatia pe care o arată metodelor tradiționale ale istoriografiei și prețuirea pentru scriitori mai vechi nu înduioșează împietritul suflet universitar. Lovinescu, intrând de la început în conflict cu puternicul N. Iorga și cu alte autorități universitare (perseverent împotriva lui Lovinescu va fi Ovid Densușianu) nu e acceptat, nici acum, nici mai târziu, deși avea mai mult poate decât oricare altul din generația sa însușirile necesare. E pentru puțină vreme profesor la Iași (în circumstanțe pe care criticul le va povesti, cu lux de amănunte, în Memorii), dar în 1912 e înlocuit, în urma unor aranjamente politice locale, cu Garabet Ibrăileanu.
MARGINALIZAREA SA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
De la această dată relațiile cu animatorul Vieții românești se înrăutățesc și, până la sfârșit, ele vor cunoaște toate formele polemicii autohtone. E. Lovinescu a rămas însă un simplu profesor de latină la liceul Matei Basarab din București toată viața sa. Nu știm, azi, dacă trebuie să regretăm sau nu ținerea lui Lovinescu departe de Universitate și de Academie. E, desigur, la mijloc o mare nedreptate, nu singura, firește, ce s-a făcut în cultura română, căci în timp ce nume azi cu desăvârșire uitate au ocupat fotolii academice sau au ținut în fața amfiteatrelor goale lecții plicticoase, mediocre compilații, multe spirite înalte au fost sistematic respinse de la orice recunoaștere.
Când Tudor Arghezi este respins (în 1927, anul apariției Cuvintelor potrivite), de la premiul național de poezie în favoarea obscurului Alfred Moșoiu, faptul ne poate umple de înțelepciune. I s-a făcut, deci, lui Lovinescu o mare injustiție, prima dintr-o lungă serie. Dar poate că această nedreptate să fi hotărât mai repede spiritul său să îmbrățișeze cariera de critic literar.
Dezlegat de obligații protocolare, Lovinescu s-a dedicat unei discipline care nu se poate înțelege fără autonomie morală. A fost deci critic, nimic mai mult, dar nici mai puțin, va spune chiar el, odată, într-o clipă de confesiune amară. A dus adică o existență socială obscură (simplu profesor secundar de limba latină), n-a făcut politică și-nu s-a bucurat de nici o favoare oficială. A scris articole în fiecare săptămână și după război, cînd omul a ajuns la un echilibru moral mai durabil și situația materială i s-a consolidat, ritmul său de lucru e de trei-patru volume pe an. A creat astfel o operă întinsă, neegalată, ca volum, în critica românească și rar egalată și în ce privește calitatea speculației și a expresiei critice. In ce privește obiectul foiletonului, Lovinescu nu are prejudecăți: scrie despre tot și comentează, la început, orice îi cade sub ochi: Matilde Serao, Panait Cerna, Benvenuto Cellini și I. A. Bassarabescu, Antonio Fogazzaro și Vasile Pop, Contesa Anna de Noailles și Mihail Sadoveanu, într-un stil disociativ, fluent, agreabil la lectură. Colaborează, la Convorbiri literare, la Noua revistă română, Flacăra, Rampa. Volumele Critice III și IV (1915, 1916), în care adună comentariile publicate în acești ani se concentrează în jurul a câtorva idei estetice mai generale. Concepțiile de mai târziu ale criticului, privitoare la obiectivarea epică și intelectualizarea poeziei, le aflăm aici.
LUCRĂRI DE SINTEZĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
După 1922, Lovinescu trece la lucrări de sinteză, și cea dintîi e Istoria civilizației române moderne (1924 – 1925), în trei volume solid documentate. Criticul explică, aici, procesul de formație și de evoluție a civilizației române, din alt punct de vedere decît acela al junimiștilor. La baza acestui proces se afla legea imitației, potrivit căreia societățile înapoiate suportă o fecundă influență din partea celor avansate. E vorba de un proces în doi timpi: mai întîi simularea și, în aldoilea rînd, stimularea. Tendința e ca popoarele mici să devină sincronice, să ajungă adică, din urmă, prin imitație, popoarele aflate pe o treaptă superioară de dezvoltare. Luată din sociologia lui Gabriel Tarde (Les lois de l’imitation), ideea imitației e aplicată la fenomenul românesc, și din cercetarea actelor politice și culturale Lovinescu deduce că civilizația română modernă începe în clipa în care pătrund în Principatele Române primele semne ale spiritului occidental. Procesul de formație debutează, așadar, printr-o imitație a formelor, odată cu penetrația ideelor înnoitoare ale Apusului. Societatea românească întoarce atunci spatele inerției orientale și, împrumutînd formele, creează premisile pentru a apărea fondul. Fenomenul fomelor fără fond, de care vorbesc și junumiștii, e, așadar, real dar, spre deosebire de aceștia, Lovinescu îl consideră inevitabil și creator.
Junimiștii, socialiștii, mai tîrziu poporaniștii și sămanatoriștii s-au opus acestui proces, fatal în condițiunile noastre, de unde, observă Lovinescu, lipsa de convergență dintre dezvoltarea socială și evoluția culturii. Această din urmă este, prin rezistență față de noile forme, reacționară, în contra timp cu tendința de evoluție a societății.
Acestea sînt, pe scurt, ideile lui Lovinescu, argumentate pe larg în Istoria civilizației. Lucrarea întîmpină, de la început, protestul specialiștilor. Autorul e declarat, de îndată, amator, neprecepător adică, în materie, și întinsa istorie e trecută la capitolul curiozităților „beletristice". Alții o ignoră, iar sociologii din cercul Vieții românești o consideră o replică „voluminoasă" la eseul sociologic Spiritul critic în cultura românească (1908) al lui Garabet Ibrăileanu. Cu această Lovinescu se întâlnește, e adevărat, în câteva puncte, dar se desparte în numeroase altele. Sînt, firește, discutabile multe idei în această sociologie scrisă într-un stil ce cucerește de la început și menține trează curiozitatea noastră pînă la sfîrșit, deși lucrări de această natură nu incită, de regulă, spiritul nostru la contemplație. Există totuși, ca să ne referim la una din ideile cărții, o tradiție ... a progresului, să-i spunem așa, în Țările Române, și contactul cu Occidentul începe cu cîteva secole în urmă. Penetrația ideilor revoluționare nu e, apoi, fără legătură cu apariția de factori stimulatori în cîmpul social. O civilizație nouă nu poate apărea pe un teren gol, și, fiind vorba de civilizație română modernă trebuie spus că ea s-a constituit nu prin negația radicală a tradiției (puternică în straturile de jos ale poporului), ci prin integrarea ei.
Interpretarea lovinesciană e și în alte puncte discutabilă, dar cum în astfel de chestiuni soluția satisfăcătoare pentru toți nu e cu ușurință de aflat, să ne mulțumim a observa, din punctul nostru de vedere, puterea ei de seducție intelectuală. Este, în fond, un poem al speculației ideologice, și, de o privim și alt fel, ca încercare de a crea o doctrină unitară, cu legi care să explice fenomene din mai multe domenii, reprezintând un fapt spiritual impunător.
Preocuparea lui Lovinescu e de a pune în acord evoluția socială cu cea culturală, artistică, și punctul său de vedere e că acestea două relații se supun, deopotrivă, legii sincronismului.
Istoria literaturii române contemporane, (I, II, III, IV, VI, 1926 - 1929) sintetizată, apoi, într-un singur volum 1937, urmărește consecințele acestei legi în literatura de după 1900. Sinteza se constituie în bună parte din materialul Criticelor, reluate, acestea din urmă, în mai multe ediții. Se adaugă puncte de vedere noi asupra autorilor și portrete critice pe care, sub latura morală, Lovinescu le va dezvolta în Memorii, I, II, III (1930, 1932, 1937) și Aqua forte. În acestea din urmă, criticul își urmărește formația sa, într-un chip care surprinde prin luciditatea sipiritului. E vorba, în fapt, de o operă delectabilă de moralist. Ce izbește de la început scepticismul superior al memorialistului, ideea mai adîncă a zădărniciei și conștiința foarte acută (în Aqua forte, mai ales) a morții. O confesiune amară se constituie în aceste pagini pline, altfei, de verva, de ironie fină și atingătoare.
MEMORIALISTUL[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
S-a discutat despre subiectivitatea memorialistului și cîteva dintre spiritele mai inclemente (între ele Camil Petrescu) au protestat în articole de o descurajantă agresivitate. Eugen Lovinescu sub zodia seninătății imperturbabile (1933) este un asemenea pamflet, nici primul, nici ultimul de care Lovinescu a trebuit, în lunga sa carieră, să ia cunoștință cu o amărăciune ce știe să se convertească — însă, la timp — într-o atitudine de luptă. Adesea, adversarii se recrutează din rîndul foștilor sburăturiști, iritați, într-o pricină sau alta, de opiniile criticului. Ion Barbu contestă ideea sincronismului și pune sub semnul întrebării armătura teoretică a volumului despre evoluția poeziei române. George Călinescu indică obiecțiuni asupra metodei critice lovinesciene, și, în ce privește studiile junimiste, e de părere că acestea sînt cu desăvîrșire fără valoare (Titu Maiorescu e „mai degrabă o eroare") etc. Îi contestă priceperea și, coborînd la pamflet, numesc pe Lovinescu „marele-eunuc" al literelor române. Dușmanii reali ai criticului îi urmăresc articolele, cu o intensitate agresivă, insultătoare. La acestea criticul răspunde totdeauna stăpînire de sine și superioară ironie îngăduitoare. Efectul neînchipuit, și chiar atunci cînd dreptatea nu e întru totul partea sa argumentația e seducătoare. Lovinescu este, indiscutabil, mare polemist, și Memoriile sale cuprind pagini de o savoare unică in literatura română.
ALTE PREOCUPĂRI LITERARE. ROMANCIERUL, DRAMATURGUL[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
După 1930, preocupările lui Lovinescu merg, în afara memoralisticii, spre literatura propriu-zisă și spre istoriografia literară, căci interesul pentru beletristică era mai vechi. După drama ibseniana De peste prag (1906) urmează volume de nuvele, scenete, poezii, romane unele reluate sub diverse titluri (Aripa morții, Comedia dragostei, Lulu, Viața dublă).
Două cicluri sunt, de reținut: ciclul Bâzu (Bâzu, 1932; patru, 1932; Diana, 1956; Acord final, publicat în Revista Fundațiilor Regale) și ciclul Eminescu, cuprinzînd Mite (1934) și Bălăuca (1935). Cele dintâi sînt, pînă la un punct, opere autobiografice; în solitarul, inadaptabilul Bâzu, scriitorul mărturisind a se prefigura pe sine. Materia epică de aici e aceea a nuvelisticii române de la începutul secolului, tratată însă cu mai mare luciditate estetică. Aceasta face ca faptele să se organizeze într-un simbol mai general, cum e acela al morții sau al ratării în iubire. În cele două cărți despre Eminescu sînt folosite documente, dar și numeroase legende în legătură cu viața sentimentală a poetului. George Călinescu găsea cărților meritul de a comunica grațios profanilor documente rare, greu accesibile altfel.
Este, în fapt, o negație inteligentă, cordială a romanelor, și Lovinescu, înțelegînd seriozitatea obiecției și, poate, temeinicia ei, a simțit nevoia să le apere. Să recunoaștem, oricite obiecții am avea față de speța ușuratică a biografiei romanțate, preocuparea la Eugen Lovinescu de a surprinde o dramă metafizică în circumstanțele vieții comune. Pusă mai mult teoretic, acestei drame nu i se află totdeauna expresia literară adevărată, și cartea împinge curiozitatea noastră spre alte lucruri mai lumești, cum ar fi iubirea pentru Mite Kremnitz, ușoara rivalitate a lui Maiorescu, pasiunea pentru Veronica Micle sau pasiunile adiacente, pasagere, pe care poetul nu le disprețuia.
Astfel de întîmplări, pe care legenda poetului le-a dat un caracter aproape sacru, trezesc, cînd le vedem puse în carte, un sentiment de nedumerire. Eminescu selenar, imaginat de noi, se confruntă neîncetat cu acela pe care prozatorul îl pune în fața noastră să mănânce, să se vaite de mizeria gazetăriei, să bîrfeaseă, să facă curte femeilor frumoase și să converseze cu Maiorescu sau I. L. Caragiale pe teme de loc metafizice. Opiniile lui Lovinescu despre poezia lui Eminescu trec în paginile romanelor și nu fără surpriză descoperim, iarăși, ideile criticului formulate de poet într-o conversație cu Maiorescu sau Mite Kremnitz. În fapt, Mite și Bălăuca sînt, într-un chip mai profund, niște opere lirice, și în destinul tragic al poetului criticul își citea propria nefericire.
STUDIILE JUNIMISTE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Spre sfârșitul vieții, părăsind aproape de tot foiletonul critic, Lovinescu se dedică studiilor junimiste, și hotărirea sa nu e fără legătură cu temperatura morală a momentului. Agitațiile politice din deceniul al IV-lea îl neliniștesc, și, văzînd ce înfumurate, intolerante confuzii amenință din nou cultura română, criticul se gîndește să reactualizeze spiritul clarvăzător al lui Maiorescu. Cele două tomuri ale monografiei T. Maiorescu (1940), urmate de T. Maiorescu și contemporanii lui, I, II (1943, 1944), T. Maiorescu și posteritatea lui critică(1943), de broșura Petre Carp (1941) și de o Antologie a ideologiei junimiste constitue o operă critică impresionantă, comparabilă cu aceea a lui Sainte-Beuve despre Port-Royal.
MOARTEA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Lovinescu se află, acum, în pragul morții și toate ideile sale, de o limpezime și o gravitate nefirească, răzbat într-un tărîm metafizic. Deși împăcat de timpuriu cu ideea dispariției, omului care citise atîtea opere pline de ideea zădărniciei vieții îi e totuși teamă să privească negurile de dincolo de porțile negre. Bolnav, el se gîndește la izbăvire, și gestul de tandrețe al unui confrate îl mișcă pînă la lacrimi. „Uluit — răspunde el lui Tudor Arghezi, în Informația zilei (31 mai 1943), cu cîteva săptămâni înaintea morții — mă țin acum de zidurile prăbușite, ca după un cutremur, căci în timpul ei mi s-a arătat atîta interes, dragoste, devotament din partea atîtor persoane mai de aproape sau mai de departe, cărora nu le acordasem decît... răbdare și cifre de evaluări, încît întregul meu univers moral s-a zguduit din temelii... Mă simt sărac și umil, rușinat de mine însumi și mai nevrednic decît toți cei ce mă înconjoară [...]. înfiorați, ne strângem uneltele sărace de lut și ascultăm torsul stelelor."
POSTERITATEA OPEREI SALE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Fiica sa, Monica Lovinescu emigrează în Occident și lucrează la postul de Radio Europa Liberă. După moartea lui Lovinescu, soția sa Ecaterina Lovinescu Bălăcioiu este arestată la o vârstă înaintată, peste 70 de ani și condamnată să execute închisoare politică. Reușește să salveze de percheziții unul dintre manuscrisele volumelor de Memorii publicat postum. Întreaga poveste se găsește în volum non fiction alcătuit de Doina Jela, Această dragoste care ne leagă, dar și în volumele autobiografice ale Monicăi Lovinescu, La apa Vavilonului sau sunt presărate în Jurnalele acesteia. Biblioteca lui Eugen Lovinescu a fost confiscată și cărțile au fost arse într-o casă conspirativă a Securității Statului din centrul Bucureștiului.[necesită citare] În urma arestării soției lui Eugen Lovinescu, procurorul care s-a ocupat de caz s-a mutat imediat în apartamentul din blocul situat în fața Facultății de Drept a Universității din București. Fostul procuror comunist a eliberat acel apartament abia în anul 2001, după un proces lung și obositor. Acum, în acel spațiu funcționează în prezent fundația "Casa Lovinescu".
OPERE SELECTIVE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Criticul literar[modificare | modificare sursă]
- Istoria civilizației române moderne, (1924-1925);
- Istoria literaturii române contemporane, (I-VI, 1926-1929);
- Critice, ediție definitivă (1925-1929);
- T.Maiorescu, (I-II, 1940),
- T. Maiorescu și contemporanii lui, (I-II, 1943-1944);
- T. Maiorescu și posteritatea lui critică, (1943);
În anul 2003 revenirile sale critice asupra unor scriitori sunt publicate la Editura Paralela 45 în volumul Revizuiri, într-o ediție îngrijită de Ion Simuț.
Memorialistul[modificare | modificare sursă]
- Memorii, (I-III, 1932);
- Agende literare, (postume);
Romancierul și nuvelistul[modificare | modificare sursă]
- Nuvele florentine, 1906, cunoscute și sub titlul ediției a doua, Crinul, 1912,
- Aripa morții, roman, 1913
- Viața dublă, roman, 1932
- Ciclul de romane în care erou este Mihai Eminescu: Mite(1934) și Bălăuca(1935), despre iubirile poetului pentru Mite Kremnitz si Veronica Micle.
- Ciclul Bizu (alcătuit din romanele Bizu, 1932; Patru, 1932; Diana, 1956 <<postum>>; Acord final, publicat inițial în Revista Fundațiilor Regale)
Dramaturgul[modificare | modificare sursă]
- De peste prag, 1906
- Lulu, 1924, în colaborare cu Hortensia Papadat-Bengescu
Traducătorul[modificare | modificare sursă]
- Publius Vergilius Maro (), Eneida, Colecția Biblioteca pentru toți, traducere de Eugen Lovinescu, text revăzut, prefață, tabel cronologic, note și indice de Eugen Cizek, București: Editura pentru Literatură
Marie Laurencin | |
POEZIE
- Brejo das Almas (1934)
- Sentimento do Mundo (1940)
- José (1942)
- A Rosa do Povo (1945)
- Claro Enigma (1951)
- Fazendeiro do ar (1954)
- Quadrilha (1954)
- Viola de Bolso (1955)
- Lição de Coisas (1964)
- Boitempo (1968)
- A falta que ama (1968)
- Nudez (1968)
- As Impurezas do Branco (1973)
- Menino Antigo (Boitempo II) (1973)
- A Visita (1977)
- Discurso de Primavera e Algumas Sombras (1977)
- O marginal Clorindo Gato (1978)
- Esquecer para Lembrar (Boitempo III) (1979)
- A Paixão Medida (1980)
- Caso do Vestido (1983)
- Corpo (1984)
- Amar se aprende amando (1985)
- Poesia Errante (1988)
- O Amor Natural (1992)
- Farewell (1996)
- Os ombros suportam o mundo(1935)
- Futebol a arte (1970)
- Antologia poética:
- A última pedra no meu caminho (1950)
- 50 poemas escolhidos pelo autor (1956)
- Antologia Poética (1962)
- Antologia Poética (1965)
- Seleta em Prosa e Verso (1971)
- Amor, Amores (1975)
- Carmina drummondiana (1982)
- Boitempo I e Boitempo II (1987)
- Minha morte (1987)
- O Elefante (1983)
- História de dois amores (1985)
- O pintinho (1988)
- Carol e Dinha(2009)
PROZĂ
- Confissões de Minas (1944)
- Contos de Aprendiz (1951)
- Passeios na Ilha (1952)
- Fala, amendoeira (1957)
- A bolsa & a vida (1962)
- Cadeira de balanço (1966)
- Caminhos de João Brandão (1970)
- O poder ultrajovem e mais 79 textos em prosa e verso (1972)
- De notícias & não-notícias faz-se a crônica (1974)
- Os dias lindos (1977)
- 70 historinhas (1978)
- Contos plausíveis (1981)
- Boca de luar (1984)
- O observador no escritório (1985)
- Tempo vida poesia (1986)
- Moça deitada na grama (1987)
- O avesso das coisas (1988)
- Auto-retrato e outras crônicas (1989)
- As histórias das muralhas (1989)
Abraham Wald | |
Abraham Wald la o conferință |
- Monica Kristina Margaretha Bernadotte (n. 5 martie 1948, adoptată în 1951). S-a căsătorit la 16 ianuarie 1976 și a divorțat în 1997 de contele Johan Peder Bonde af Björnö. Au trei copii:
- Contesa Ebba Kristina Bonde de Björnö (n. 20 octombrie 1980)
- Contesa Marianne Cecilia Bonde de Björnö (n. 29 septembrie 1982)
- Contele Carl Johan Peder Bonde de Björnö (n. 14 aprilie 1984)
- Christian Carl Henning Bernadotte (n. 3 decembrie 1949, adoptat în 1950). S-a căsătorit la 13 septembrie 1980 cu Marianne Jenny. Au trei copii:
- Christina Margaretha Sophie Bernadotte (n. 28 mai 1983)
- Richard Carl Jakob Bernadotte (n. 8 iunie 1985)
- Philip Carl William Bernadotte (n. 18 mai 1988)
Carl Johan | |||||||
Carl Johan Bernadotte în 2010
|
Norodom Sihanouk នរោត្តម សីហនុ | |||||||
|
Dan Hatmanu | |
Dan Hatmanu în 2011 | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 31 octombrie 1926 Scobinți, România |
Decedat | (92 de ani) Iași |
Naționalitate | România |
Ocupație | pictor, grafician, ilustrator de carte |
Activitate | |
Educație | Institutul de Arte Frumoase din Iași |
Alma mater | Academia Repin din Leningrad, Academia liberă din Paris, Institutul internațional de studii pedagogice din Sèvres |
Stil | realism, realism socialist, proletcultism, constructivism, arta figurativă |
Premii | Premiul Ion Andreescu al Academiei Române |
Modifică date / text |
Dan Hatmanu (n. 31 octombrie 1926, Scobinți, județul Iași – d. 27 decembrie 2018, Iași) a fost un pictor și grafician român. Dan Hatmanu a fost deputat în Marea Adunare Națională în sesiunea (1985 - 1989).[1]
În prima parte a activității sale creatoare a executat portrete și peisaje într-o viziune realist-tradițională, pe care a abandonat-o mai târziu în favoarea unei formule constructiviste cu rapeluri figurative și nuanțe umoristice.[2]
ANII DE STUDII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În 1945 s-a înscris la Institutul de arte din Iași, unde a avut ca profesori pe Corneliu Baba și Ion Irimescu, și l-a absolvit în 1950. A dat un concurs în urma căruia a primit bursa Nicolae Grigorescu a Academiei Române, care consta într-un an de studii la Leningrad și un an la Paris. Astfel, a urmat cursuri de perfecționare la Academia Repin din Leningrad (1962-1963) și la Academia liberă din Paris, de unde a continuat la Institutul internațional de studii pedagogice din Sèvres (1964-1965).[3][4]
ACTIVITATEA ARTISTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
După ce a debutat în anul 1948, Dan Hatmanu a participat la multe expoziții colective și de grup și a organizat, în țară și în străinătate, zeci de expoziții personale.[3] Dintre participările mai importante la expoziții peste hotare pot fi menționate următoarele:[5]
- 1954 Bienala din Veneția,
- 1958 - Praga, Sofia, Teheran, Moscova,
- 1959 - Budapesta, Viena,
- 1962 - Cairo, Atena, Paris, Ankara, Istanbul,
- 1974 - Tokio, Osaka,
- 1975 - Scopje, Havana,
- 1977 - Lisabona, Praga,
- 1981 - Viena,
- 1985 - Stuttgart, Veneția, Perugia
A executat ilustrații de carte la opere de Ionel Teodoreanu, Anton Bacalbașa, Petru Prânzei și Valentin Ciucă.[3]
Lucrări ale sale se găsesc în muzee din România: Muzeul Municipal din Huși, Muzeul de Artă din Iași, Muzeul de Artă din Piatra Neamț, Muzeul de Artă "Casa Simian" din Râmnicu Vâlcea[6], dar și în muzee și colecții particulare din străinătate: Rio de Janeiro, Valletta, Poitiers, Ciudad de Mexico, Praga, Franța, Italia, Israel, Grecia, Germania.[3]
Unul dintre cele mai controversate tablouri a fost cel în care cuplul Elena Ceaușescu și Nicolae Ceaușescu ciocnește un pahar cu vin roșu cu domnitorul Ștefan cel Mare, care scoate din tablou o mână în care ține un pahar.[7]
OPERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
(selecție)
- Seria "Foști primari ai Iașului", picturi expuse în Sala Mare a Palatului Roznovanu.[8]
ACTIVITATEA DIDACTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
După absolvirea Academiei a fost încadrat îndrumător la Muzeul de Artă din Iași, lucrând apoi ca profesor de desen, pictură și compoziție la Școala Medie de Arte Plastice. Din 1960 a fost încadrat conferențiar la Institutul pedagogic de trei ani din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”, iar în 1970 i s-a acordat titlul de profesor. Din 1977 și-a desfășurat activitatea didactică la Facultatea de Arte Plastice din cadrul Conservatorului „George Enescu”. În 1992 se pensionează, devenind profesor consultant.[9]
A fost profesor universitar la Conservatorul George Enescu din Iași, unde a deținut și funcția de rector (1984-1990).[3]
SCRIERI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Amintiri în timp, Editura Pallas, 2006
PREMII ȘI DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Premiul II la Festivalul internațional al Tineretului (Varșovia, 1955)[5],
- Medalia de argint la Festivalul internațional al Tineretului (Moscova, 1957)[5],
- Premiul Ion Andreescu al Academiei (1976)[5],
- Premiul internațional Colosseum, decernat de Centro d'Arte e Cultura Nuova Figurazione (Roma, 1979)[5],
- Titlul de Profesor emerit (1980)[3]
- Premiul criticii, decernat de UAP (1985)[5],
- Diploma de Excelență pentru întreaga activitate, titlul de cetățean de onoare și ambasador al județului Iași (31 octombrie 2006)[10],
- Titlul de excelență pentru întreaga activitate din partea Prefecturii Iași (30 noiembrie 2011).[8]
Decorații[modificare | modificare sursă]
- Ordinul Meritul Cultural clasa a III-a (20 aprilie 1971) „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român”[11]
- Ordinul național „Pentru Merit” în grad de Cavaler (1 decembrie 2000) „pentru realizări artistice remarcabile și pentru promovarea culturii, de Ziua Națională a României”[12]
AFILIERI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Academia Europeană de Științe, Arte și Litere, Paris, Franța (membru din 1994) [6]
Michael Collins | |
Zaha Hadid | |
- Umbra cuvintelor - Experiența lui Christian W. Schenk, Phoenix 1995.
- Grădina magistrului Thomas, eseuri, București, E.D.P., 1995.
- Xenograme, Oradea, Cogito, 1997.
- Visul lupului de stepă, Cluj, Dacia, 1999.
- Opoziții constructive, , Cluj, Limes, 2002.
- De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul, Cluj, Dacia, 2001.
- Matei Călinescu, monografie, Brașov, Aula, 2002, 120 p.
- Cercul de grație, Pitești, Paralela 45, 2003.
- Proza fantastică a lui Mircea Eliade. Complexul gnostic", Cluj, „Biblioteca Apostrof”, 2003.
- Mitologie generală", Cluj, Limes, 2004.
- Despre Thomas Mann și alte eseuri, Cluj, „Biblioteca Apostrof”, 2005, 170 p.
- O carte pe săptămână, Editura Ideea Europeană, 2007
- Pornind de la Nietzsche, Ed. Limes, Cluj, 2010
- Homo brucans și alte eseuri, București, Ed. Ideea Europeana/Contemporanul,2011
- Existența diafană, București, Ed. Ideea Europeana/Contemporanul, 2011
Volume
- Câmpulung-Muscel. Scrinul cu amintiri, Editura Ars Docendi, București, 2005, 122 p.; ediția a II-a, revăzută și adăugită, 2008, 132 p.; ISBN 9789735582112
- 77 de conferințe radiofonice, Editura Ars Docendi, București, 2008, 236 p.; ISBN 9789735583361
- Magazinul de bric-à-brac literar, Editura Ars Docendi, București, 2009, 108 p.; ISBN 9789735584016
- Câmpulungul pe hărți ale lui Johannes Honterus și Sebastian Münster, Editura Ars Docendi, București, 2009, 20 p; ISBN 9789735584474
- Dimitrie Nanu – Mihai Moșandrei. Corespondență, Editura Ars Docendi, București, 2010, 78 p.; ISBN 9789735584481
- Profesorul Benone Săvoiu – 100 de ani de la naștere, Editura Ars Docendi, București, 2010, 20p.; ISBN 9789735585082
- Săvoiu – cronica unei familii din Muscel, Editura Ars Docendi, București, 2011, 70 p.; ISBN 9789735585099
- Muscelul. Mărturii în timp, Editura Ars Docendi, București, 2012, 196 p.; ISBN 9789735585945
- Ca să încerc rotundul lumii. Jurnal de călătorie, Editura Ars Docendi, București, 2018, 104 p.; ISBN 9786069980415
Ediții îngrijite
- Mihai Moșandrei, Lisimah, ediție îngrijită și prefață de Adrian Săvoiu, Editura Albatros, București, 2004, 232 p.; ISBN 9732409193
- Mihai Moșandrei, File regăsite, Editura Ars Docendi, București, 2005, 150 p.; ISBN 10 9735582249; ISBN 13 9789735582449
- Benone Săvoiu, Mateiu I. Caragiale. Omul și opera, ediție îngrijită și note de Adrian Săvoiu, Editura Ars Docendi, București, 2007, 86 p.; ISBN 9789735582838
- C. D. Aricescu, Istoria Câmpulungului, prima rezidență a României, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu și Gheorghe Pârnuță, Editura Ars Docendi, București, 2007, 320 p.; ISBN 9789735582999
- George Topîrceanu, Balade vesele și triste, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu, Editura Art, București, 2008, 214 p.; ISBN 9789731242989
- Alexandru Odobescu, Scene istorice. Pseudo-kinegetikos, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu, Editura Art, București, 2008, 254 p.; ISBN 9789731242903
- Anton Holban, O moarte care nu dovedește nimic. Ioana, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu, Editura Art, București, 2008, 340 p.; ISBN 9789731242783
- Adela Rogojinaru, Public Relations : A Revolutionary Discipline, ediție îngrijită de Raluca Moise și Adrian Săvoiu, Editura Tritonic, București, 2015, 270 p.; ISBN 9786067490817
- Ileana Săvoiu, Jurnalul Laurei (1981 - 1985), Editura Ars Docendi, București, 2018, 104 p.; ISBN 9786069980583
Antologii
- Discursul oratoric românesc. De la începuturi și până la instaurarea regimului comunist, ediție îngrijită, prefață și note de Adrian Săvoiu, Editura Coresi, București, 2003, 248 p.; ISBN 9735702487
- Câmpulungul în mărturiile vremii, Editura Ars Docendi, București, 2008, 256 p.; ISBN 9789735583507
- Mănăstirea Nămăești în mărturisiri ale peregrinilor, Editura Ars Docendi, București, 2010, 78 p.; ISBN 9789735584634
- 40 de lecturi pasionante pentru liceu (în colaborare cu Florin Ioniță), Editura Art Educațional, București, 2016, 400 p. ISBN 9786067104172
- Antologia fabulei românești, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu, Editura Art, București, 2017, 272 p.; ISBN 9789731243009
- 40 de lecturi pasionante pentru liceu, vol. II (în colaborare cu Florin Ioniță), Editura Art Educațional, București, 2018, 384 p. ISBN 9786068954844
- Tot mai citești, maică !? - impresii de lectură (în colaborare cu Florina-Irina Dima), Editura Total Publishing, București, 2019, 180 p. ISBN 9786069024232
Albume
- Atlas istoric al orașelor din România. Câmpulung, Editura Enciclopedică, București, 2008, XVIII p. + 9 planșe (colaborator); ISBN 9789734505661
- Chipuri de odinioară din Muscel (coautor), Editura Ars Docendi, București, 2010, 192 p.; ISBN 9789735584641
- Ioan Niculescu, Monumente istorice ale României. Tipuri din județele Argeș și Muscel. Anul 1893, ediție îngrijită de Adrian Săvoiu, Editura Ars Docendi, București, 2011, 94 p.; ISBN 9789735585419
- Câmpulung-Muscel – cetatea întemeietorilor de țară (coautor), album în cadrul programului Regio, 2011, 206 p.
- Prin Câmpulung și pe muscelele lui. Fotografii de Nicolae Th. Ștefănescu (coautor), Editura Ars Docendi, București, 2012, 236 p. ISBN 9789735586102
- Romanian Historical Monuments: from the regions of Arges and Muscel, 1893, Foto by Ioan Niculescu, written by Adrian Săvoiu, Amazon.com , 2012, 96p. (ediție on-line).
- Colegiul Național Pedagogic ”Carol I” Câmpulung-Muscel. 150 de ani de existență (coautor), Editura Art, București 2017, 260 p. ISBN 9786068948157
MANUALE
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a X-a (coautor), Editura Teora, București, 2000, 240 p. ISBN 9732005688
- Limba și literatura română, Manual pentru școala profesională, anul I, Editura All, București, 2000, 136 p. ISBN 9736843009
- Limba și literatura română, Manual pentru școala profesională, anul al II-lea, Editura All, București, 2000, 96 p. ISBN 9736843017
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a XI-a (coautor), Editura Lotus, București, 2002, 272 p. ISBN 9739095313
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a IX-a, Școala de Arte și Meserii, Editura All Educational, București, 2004, 144 p. ISBN 9735714876
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a IX-a (coautor), Grupul Editorial Art, București, 2004, 208 p. ISBN 9738485460
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a X-a, Școala de Arte și Meserii, Grupul Editorial Art, București, 2005, 104 p. ISBN 9738485878
- Limba și literatura română, Manual pentru anul de completare, Grupul Editorial Art, București, 2005, 128 p. ISBN 9789731243054
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a X-a (coautor), Grupul Editorial Art, București, 2005, 216 p. ISBN 9789731242743
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a XI-a (coautor), Grupul Editorial Art, București, 2006, 264 p. ISBN 9789731241326
- Limba și literatura română, Manual pentru clasa a XII-a (coautor), Grupul Editorial Art, București, 2007, 222 p. ISBN 9789731241029
- Limba și literatura română. Perspectiva 2020, Manual pentru clasa a X-a (coautor), Grupul Editorial Art, București, 2016, 288 p. ISBN 978606710465
Romane[modificare | modificare sursă]
- The Big U (1984)
- Zodiac (1988)
- Snow Crash (1992) – nominalizat la premiul British Science Fiction Association, 1993; nominalizat la premiul Clarke, 1994[19]
- ro. Snow Crash - editura Leda 2010
- Interface (1994) - cu J. Frederick George, sub pseudonimul "Stephen Bury"
- The Diamond Age: or A Young Lady's Illustrated Primer (1995) – câștigător al premiilor Hugo și Locus SF, 1996; nominalizat la premiile Nebula, Campbell și Clarke, 1996[19]
- ro. Era de diamant - editura Image 1999
- The Cobweb (1996) - cu J. Frederick George, sub pseudonimul "Stephen Bury"
- Cryptonomicon (1999) – câștigător al premiului Locus, 2000;[19] nominalizat la premiile Hugo și Clarke, 2000[19]
- Quicksilver (2003), volumul I:The Baroque Cycle – câștigător al premiului Clarke, 2004;[19] nominalizat la premiul Locus SF, 2004[19]
- The Confusion (2004), volumul II:The Baroque Cycle - câștigător al premiului Locus, 2005
- The System of the World (2004), volumul III:The Baroque Cycle – câștigător al premiului Locus SF, 2005; câștigător al premiului Prometheus, 2005; nominalizat la premiul Clarke, 2005[19]
- Anathem (2008) – câștigător al premiului Locus SF, 2009; nominalizat la premiul British Science Fiction Association, 2008; nominalizat la premiile Hugo și Clarke, 2009[19]
- The Mongoliad (2010–)
- Reamde (2011)[20]
Ficțiune scurtă[modificare | modificare sursă]
- "Spew" (1994) (1996) - antologia Hackers
- "The Great Simoleon Caper" (1995) - revista TIME
- "Excerpt from the Third and Last Volume of Tribes of the Pacific Northwest" in Full Spectrum 5 (1995)
- "Jipi and the Paranoid Chip" (1997) - în Forbes
- "Crunch" (1997) - în Disco 2000 (editată de Sarah Champion, 1998) ("Crunch" este un capitol din Cryptonomicon)
Non-ficțiune[modificare | modificare sursă]
- "Smiley's people". 1993
- "In the Kingdom of Mao Bell". Wired. 1994. "Un miliard de chinezi folosesc noua tehnologie pentru a da naștere celei mai puternice economii planetare. Dar dacă informația vrea să fie liberă, ei ce vor?"
- "Mother Earth Mother Board". Wired. 1996. "În care turistul hacker se aventurează pe trei continente, istorisind despre afaceri și tehnologia cablurilor optice submarine, dar și despre cel mai lung cablu de pe Pământ."
- "Global Neighborhood Watch". Wired. 1998. Oprirea crimei pe străzi în satul global.
- In the Beginning... Was the Command Line. Harpers Perennial. 1999. ISBN 0-380-81593-1.
- "Communication Prosthetics: Threat, or Menace?". Whole Earth Review, vara lui 2001.
- "Turn On, Tune In, Veg Out". Despre Războiul stelelor, în The New York Times, 17 iunie 2005.
- "It's All Geek To Me". Despre filmul 300 - Eroii de la Termopile, The New York Times, 18 martie 2007.
- "Atoms of Cognition: Metaphysics in the Royal Society 1715-2010", capitol din Seeing Further: The Story of Science and the Royal Society, editat de Bill Bryson. Stephenson discută moștenirea rivalității dintre Sir Isaac Newton și Gottfried Leibniz, 2 noiembrie 2010.
- "Space Stasis". Revista Slate. 2 februarie 2011. "Ce ne poate spune ciudata persistență a rachetelor despre inovație."
Iurie Roșca | |
Iurie Roșca la congresul Partidului Popular European din Bonn, Germania (2009) | |
Date personale | |
---|---|
Născut | (59 de ani) Telenești, RSS Moldovenească, URSS |
Căsătorit cu | Larisa Roșca (1980-2011) Cristina Guțu (2013-2014) |
Copii | Ștefan, Alexandra și Oana |
Naționalitate | Republica Moldova |
Cetățenie | Moldova |
Religie | Creștin Ortodox |
Ocupație | politician om de stat jurnalist |
Viceprim-ministru al Republicii Moldova | |
În funcție 16 iunie – 25 septembrie 2009 | |
Președinte | Vladimir Voronin Mihai Ghimpu (interimar) |
Prim-ministru | Zinaida Greceanîi Vitalie Pîrlog (interimar) |
Vicepreședinte al Parlamentului Republicii Moldova | |
În funcție 8 aprilie 2005 – 5 aprilie 2009 | |
Președinte | Vladimir Voronin |
Prim-ministru | Vasile Tarlev Zinaida Greceanîi |
Precedat de | Mihail Camerzan |
Succedat de | Grigore Petrenco |
În funcție 23 aprilie 1998 – 25 februarie 2001 | |
Președinte | Petru Lucinschi |
Prim-ministru | Ion Ciubuc Ion Sturza Dumitru Braghiș |
Precedat de | Dumitru Diacov |
Succedat de | Vladimir Ciobanu |
Deputat în Parlamentul Republicii Moldova | |
În funcție 3 septembrie 1990 – 5 aprilie 2009 | |
Premii | Ordinul de Merit al Lituaniei[*] |
Partid politic | Partidul Popular Creștin Democrat (1994-2011) |
Alte afilieri | Mișcarea Democratică pentru Susținerea Restructurării (1988-1989,)Frontul Popular din Moldova (1989–1994), Frontul Popular Creștin-Democrat din Moldova (1994-1999) |
Alma mater | Universitatea de Stat din Moldova |
Profesie | Jurnalist |
Prezență online | |
site web oficial | |
Modifică date / text |
Iurie Roșca (n. 31 octombrie 1961, Telenești, RSS Moldovenească, URSS) este un politician din Republica Moldova. A îndeplinit, vreme de mai mulți ani, funcția de președinte al Partidului Popular Creștin Democrat din Republica Moldova. A fost vicepreședinte al Parlamentul Republicii Moldova între 1998-2001 și 2005-2009; și viceprim-ministru al Republicii Moldova (iunie - septembrie 2009).
BIOGRAFIE ȘI CARIERĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Iurie Roșca s-a născut pe 31 octombrie 1961, în satul Hirova, Telenești,(Călărași) RSS Moldovenească, URSS. Între anii 1975 și 1989 a fost membru ULCT. După absolvirea studiilor medii la școala N1 din Chișinău (actualmente liceul „Gheorghe Asachi”), a urmat cursurile Facultății de Jurnalism a Universității de Stat din Moldova (1980-1985). După absolvirea facultății, a lucrat în calitate de corespondent la ziarul „Tinerimea Moldovei”, redactor la Televiziunea Națională ("Teleradio-Moldova"). În anul 1988, este ales membru al grupului de inițiativă al Mișcării Democratice din Moldova, iar în 1989 devine unul dintre fondatorii Frontului Popular din Moldova.
După ce în perioada 1989-1994 a deținut funcția de Președinte executiv al Frontului Popular Creștin Democrat din Moldova, la congresul al IV-lea al acestui partid din aprilie 1994 este ales în calitate de Președinte, fiind reales apoi în această funcție la congresul al V-lea din 1996 și la congresul al VI-lea din 1999.
Între anii 1994-2009 a fost deputat al Partidului Popular Creștin-Democrat (PPCD) în Parlamentul Republicii Moldova. A fost membru al Biroului Permanent al Parlamentului și președinte al Fracțiunii FPCD, ulterior PPCD (1994-1998), vicepreședinte al Parlamentului și președinte al Comisiei de anchetă a Parlamentului, în vizorul căreia s-au aflat cazurile de corupție și de deturnare ilicită de fonduri (1998-2001).
La alegerile locale din 23 mai 1999 a candidat din partea PPCD la funcția de Primar general al municipiului Chișinău, plasându-se, cu 12% din sufragii, pe locul al treilea dintre cei 7 concurenți, fiind devansat de Serafim Urechean (câștigătorul mandatului) și de candidatul blocului unit al stângii comuniste.
În anul 1999 a obținut admiterea Partidului Popular Creștin Democrat în Internaționala Democrat Creștină (IDC), fiind ales ca membru cu drept de vot în Biroul Politic al IDC.
Pe 4 aprilie 2005, cei 11 deputați a Partidului Popular Creștin Democrat, condus de Iurie Roșca, au votat pentru alegerea lui Vladimir Voronin în funcția de Președinte al Republicii Moldova.
La data de 8 aprilie 2005 este ales în funcția de Vicepreședinte al Parlamentului Republicii Moldova. Partidul condus de el nu a mai intrat în Parlament după alegerile din aprilie și iulie 2009. La data de 16 iunie 2009 este numit în funcția de viceprim-ministru, prin decretul Președintelui Republicii Moldova. A demisionat din funcție la 14 septembrie 2009.
Din anul 2012 deține funcția de președinte al "Universității Populare".
TELEVIZIUNE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Din martie 2016 până în mai 2018 a realizat emisiunea ”MEGAFON” la canalul NTV Moldova.
VIZIUNI POLITICE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
În prezent, Iurie Roșca se poziționează în calitate de adept al tradiționalismului, doctrinei conservatoare, euroscepticismului, naționalismului economic și antiglobalismului. Este un adept al identității românești și critic al teoriei moldoveniste. Pledează pentru o relație mai apropiată cu România și Federația Rusă, dar respinge ideea integrării Republicii Moldova în Uniunea Eurasiatică și Uniunea Europeană.
În campania electorală din anul 2014, noile sale viziuni au fost expuse detaliat în programul "Planul Roșca"[1]
CRITICA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Aleksandr Dughin este de părere că Roșca este „prietenul Rusiei” și un „promotor activ al identității moldovenești”.[1]
VIAȚA PERSONALĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Din 1980[2] până în 2011 Iurie Roșca a fost căsătorit cu Larisa Roșca,[3][4][5] cu care are trei copii: un fiu Ștefan și două fiice, Ruxanda și Oana.[6][7][8] În primăvara anului 2013 el s-a căsătorit cu jurnalista Cristina Guțu (care este cu aproape 20 de ani mai tânără decât el),[4] iar în 2014 cei doi au divorțat.[2][9] Iurie Roșca vorbește limbile română, rusă, engleză și franceză.[10]
ACTIVITATEA PUBLICISTICĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
1995 - Ieșirea din întuneric (culegere de articole)
1997 - "Părintele Mina Dobzeu,botezătorul lui Nicolae Steinhardt" (culegere de interviuri)
2000 - Exerciții de luciditate (culegere de articole)[necesită citare]
2010 - "7 aprilie:O lovitură contra statului de drept. Cine e de vină și de ce întârzie ancheta?"[2]
2013 - "Republica Moldova: de la independența politică spre independența economică"[11]
2013 - "Moldova –partea carea devenit întreg. Despre Ideea Națională ca forță unificatoare"[3]
2014 - "Căderea Din URSS În UE. Cronici antiliberale"[12]
Traduceri:[modificare | modificare sursă]
2013 - "A patra teorie politică", Aleksandr Dughin
2014 - "Teoria lumii multipolare", Aleksandr Dughin[13]
Vanilla Ice | |
Van Winkle in February 2007 |
Kateřina Tučková | |
Mădălina Zamfirescu | |||
---|---|---|---|
Informații generale | |||
Nume complet | Maria Mădălina Zamfirescu | ||
Data nașterii | (26 de ani) | ||
Locul nașterii | Râmnicu Vâlcea, România | ||
Naționalitate | română | ||
Înălțime | 1,78 m | ||
Greutate | 64 kg | ||
Post | Centru / intermediar | ||
Informații despre echipă | |||
Echipa actuală | HC Dunărea Brăila | ||
Cluburi de juniori | |||
Ani | Club | ||
–2013 | CNOE Râmnicu Vâlcea | ||
Cluburi de seniori* | |||
Ani | Club | ||
2013–2014 | CSM Ploiești | ||
2014–2016 | HCM Baia Mare | ||
2014–2015 | → SCM Craiova | ||
(împrumutată) | |||
2015–2016 | → HC Dunărea Brăila | ||
(împrumutată) | |||
2016–2017 | HC Dunărea Brăila | ||
2017–2019 | Debreceni VSC | ||
2019–2020 | SCM Râmnicu Vâlcea | ||
2020– | HC Dunărea Brăila | ||
Echipa națională# | |||
Ani | Țară | Ap | (G) |
2010–2012 | România (junioare) | 39 | (30) |
2012–2014 | România (tineret) | 40 | (50) |
2015– | România | 43 | (40) |
* Apariții și goluri pentru echipa de club doar în cadrul campionatului național # Selecții și goluri la națională până la data de 11 decembrie 2019 | |||
Modifică date / text |
Maria Mădălina Zamfirescu (n. 31 octombrie 1994, Râmnicu Vâlcea)[4] este o handbalistă română care joacă pentru clubul HC Dunărea Brăila[5]. Din 2015, Zamfirescu este și componentă a echipei naționale a României, unde evoluează pe postul de centru.[6][7][8] În trecut, ea a fost componentă a echipelor naționale de junioare și tineret ale României.[1][9]
CARIERĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Mădălina Zamfirescu a absolvit Colegiul Energetic Râmnicu Vâlcea[10] și a jucat handbal la CNOE Râmnicu Vâlcea. Ea fost adusă la Clubul Sportiv Municipal Ploiești în vara anului 2013, în urma licitației anuale organizate de CNOE pentru a găsi echipe jucătoarelor sale.[11]
În 2014, ea a fost transferată la HCM Baia Mare și apoi împrumutată la SCM Craiova,[12][13] iar în sezonul 2015-2016 a fost împrumatată la HC Dunărea Brăila.[14] După disoluția lui HCM Baia Mare, în vara anului 2016, Zamfirescu a continuat la clubul brăilean[15][16], iar în 2017 s-a transferat la echipa maghiară Debreceni VSC[17][18] Zamfirescu a evoluat pentru Debreceni VSC până în 2019, când a revenit în România semnând cu SCM Râmnicu Vâlcea[19][20]. În vara anului 2020, ea s-a transferat la HC Dunărea Brăila.[5]
PALMARES[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Sfertfinalistă: 2020
- Medalie de argint: 2017
- Medalie de bronz: 2015
- Finalistă: 2019
CARIERĂ[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A crescut în Dunavățu de Jos, în județul Tulcea.[1] Din copilărie a fost atras de apă, tatăl său fiind pescar. La vârsta de 12 ani s-a apucat de canoe la CSM Danubiu sub îndrumarea Eugeniei Neagu și lui Marian Boca. În 2012 s-a transferat la CSA Steaua, unde s-a antrenat și cu lotul național.[2]
La Campionatul European de tineret (U23) din 2014 de la Mantes-la-Jolie a cucerit trei medalii de aur: la canoe simplu (C1), la canoe dublu (C2) și la canoe în patru (C4), tot pe 1000 m. În anul următor, și la vârsta de 18 ani, a obținut prima sa medalie într-o competiție majoră la seniori, argintul la C4 din cadrul Campionatului European de la Račice.[3]
În anul 2016 s-a calificat la Jocurile Olimpice de vară din 2016 atât la C1-1000 m, cât și la C2-1000 m, din cadrul regatei preolimpice de la Duisburg.[4] Totuși, întregul lot de kaiac-canoe a României a fost depistat pozitiv cu substanța interzisă meldonium.[5] Leonid Carp și colegul său de barca C-2, Ștefan Strat, au fost descalificați.[6]
Prințesa Leonor | |||||
Prințesă de Asturia, Prințesă de Girona, Prințesă de Viana, Ducesă de Montblanc, Contesă de Cervera și Nobilă de Balaguer.[1] | |||||
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu