A fost ispravnic, hatman și mare logofăt în Muntenia. A înființat în primăvara anului 1826, la conacul moșiei sale din Golești, o școală-internat de băieți, cu două tipuri de cursuri: ghimnasticesc (în primii cinci ani de învățământ) și filosoficesc (în anul VI); în această școală puteau învăța gratuit (i.e. pe cheltuiala lui) tineri, indiferent de categoria socială din care făceau parte. Școala era deschisă tuturor: „școală slobodă obștească, unde pot merge fiii nobleții, ai norodului, și măcar și robi, pământeni și streini, pentru limba românească, nemțească, grecească, latinească și italienească”, după cum scrie Dinicu în Insemnare a călătoriei...(op. cit.). Școala și-a început cursurile la 1 mai 1826, sub conducerea profesorului transilvănean Florian Aaron, care a elaborat și programele școlii, și a funcționat până la moartea lui Dinicu Golescu, survenită în anul 1830.
Dinicu Golescu a intenționat să întemeieze o școală de fete în București, școli primare în alte localități din țară, un teatru național, să inițieze luarea de măsuri pentru îmbunătățirea situației țărănimii, dar a murit de holeră la 5 octombrie 1830.
În 1827, Dinicu Golescu, împreună cu Ion Heliade Rădulescu, a pus bazele „Societății Literare” din București, societate cu un pronunțat caracter politic. Stanciu Căpățîneanu a fost inițiat ca al treilea membru al societății secrete. În toamna anului 1827, fiind ciumă în București, Ion Heliade Rădulescu și Stanciu Căpățîneanu au plecat la Golești, unde se afla C. Golescu: „Acolo, în altarul bisericii -scria I.H. Rădulescu -, Constantin Golescul [Dinicu] , Heliade și Căpățîneanu susemnară jurămîntul secret de a propaga și împlini condițiunile sau articolii programului...Jurăm, în cele după urmă, că nici o pată de sînge, nici o violare nu va întina împlinirea datoriilor noastre.” După moartea lui Dinicu, programul Societății Literare ,adoptat în 1827, a rămas să fie îndeplinit numai de către Heliade, întrucât cel de-al treilea membru al Societății secrete a plecat la Craiova.
În însemnările sale de călătorie, Dinicu Golescu a încercat să pătrundă atât esența lucrurilor, cât și sufletele oamenilor, spre a le desprinde semnificațiile și a le oferi drept pildă boierilor. El considera necesar ca boierii să renunțe la aproape toate plăcerile lor, la lux, pentru a nu mai fi vanitoși. Dintre toate comparațiile pe care le face Dinicu Golescu între cele văzute în țările avansate și cele văzute în țara sa, cea mai semnificativă, cea mai elocventă pentru atitudinea sa de patriot luminat este comparația pe care o face între situația țărănimii române, aflată în relații feudale, înapoiate, de muncă și cea a țărănimii din occidentul european.
Dinicu Golescu a înzestrat prin contribuția sa directă învățământul, scriind și tipărind o carte începătoare de studii, tipărind o culegere de tratate între Rusia și Turcia, referitoare la Principatele române, traducând și tipărind lucrări din limba greacă, o traducere a unei colecții de pilde în 1826, intitulată Adunare de pilde bisericești și filosoficești. Tălmăcite de pre limba grecească în cea românească de Constantin din Golești, Buda, 1826; de asemenea a publicat și un tratat de filozofie morală în 1827.
Portretul lui Dinicu Golescu
Printre lucrările sale:
Wiara, nadzieja, miłość (
1811),
Pożegnanie Jana Karola Chodkiewicza z żoną Anną przed wyjazdem na wyprawę chocimską (
1809).
Józef Oleszkiewicz |
|
Hortense a fost educată la școala doamnei Jeanne Campan la
St-Germain-en-Laye împreună cu sora cea mică a lui Napoleon,
Caroline Bonaparte care mai târziu s-a căsătorit cu
Joachim Murat. Era înaltă, subțire, cu păr blond, ochi mari albaștri, și trăsături fine. A avut un frate mai mare,
Eugène de Beauharnais. Hortense a fost un compozitor muzical amator și a dăruit marșuri vibrante armatei tatălui ei vitreg
Hortense de Beauharnais și fiul ei Napoléon Charles, de François Gérard, 1806.
La 4 ianuarie 1802, la cererea tatălui ei vitreg, Hortense s-a căsătorit cu fratele lui Napoleon,
Louis Bonaparte. Ceremonia a fost celebrată de cardinalul Caprara. Hortense a devenit cumnată a mamei sale și a tatălui vitreg. Cuplul a avut trei fii:
Mariajul s-a dovedit dezastruos: Hortense este îndrăgostită nebunește de generalul Duroc, aghiotant al împăratului (unii chiar susțin că au fost amanți), în timp ce Louis suferă de o obsesia persecuției. Și-a chinuit soția cu gelozia sa morbidă.
În 1806, Napoleon l-a numit rege al Olandei pe fratele său Louis iar Hortense a devenit regină a Olandei sub numele "regina Hortense". Hortensei nu i-a plăcut că a trebuit să părăsească Franța; a sperat că va fi "regina Olandei la Paris" însă Napoleon nu a fost de acord. Prin urmare a fost forțată să plece cu Louis în Olanda, unde a ajuns la 18 iunie 1806.
Regina a fost plăcut surprinsă
[4] de primirea călduroasă a publicului. S-a acomodat repede cu viața în Olanda și a îndrăgit țara. A fost prezentă la festivitățile oficiale și ceremonii, a vizitat locurile din piață de unde făcea achiziții și era pe placul publicului, lucru care l-a iritat pe soțul ei. A învățat să picteze și a făcut excursii la țară. Cu toate acestea, ura șederea ei acolo din cauza relației cu Louis: cuplul a trăit în părți diferite ale palatului și se evitau reciproc cu fiecare ocazie. Hortense s-a descris ca fiind prizonieră.
[4] În 1807, fiul ei a murit. A primit permisiunea de a vizita Franța deoarece clima era considerată mai bună pentru celălalt fiu, Louis-Napoléon.
A rămas în Franța, mulțumită de statutul ei ca regină la curtea franceză, până în 1810, când Napoleon a forțat-o să se întoarcă în Olanda; se căsătorise a doua oară și nu a considerat potrivit ca fiica fostei sale soții să apară la curte.
Hortense a revenit temporar în Olanda, dar la 1 iunie 1810 i s-a permis din nou părăsească țara sub pretextul sănătății ei. În 1810, după ce regatul olandez i-a fost luat, Louis a rămas în Olanda pentru aproape trei ani, scriind proză și poezie. Louis i-a scris lui Napoleon după ultima înfrângere în Rusia și i-a solicitat să restaureze tronul olandez pentru el. Napoleon a refuzat. În cele din urmă Louis s-a întors în Franța în 1813, unde a rămas pentru tot restul vieții sale.
Portret al Hortensei pictat de Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson, 1808
Frumoasa, seducătoarea și inteligenta Hortense s-a îndrăgostit de Charles de Flahaut, aghiotant a lui Murat. Charles era un bărbat frumos, sofisticat și conform zvonurilor, fiul natural al lui
Talleyrand.
[5] Curând cei doi au devenit iubiți.
În 1811, la un han din Elveția, Hortense a născut în secret fiul iubitului ei:
De sarcină au știu numai fratele ei
Eugène, Adélaïde Filleul de Souza, mama lui Flahaut, și cele mai apropiate însoțitoare. S-a folosit de stare precară a sănătății ei pentru a explica vizita prelungită în Elveția, călătoria fiind aranjată de Adélaïde. Hortense și-a deghizat ingenios sarcina (era în luna a șasea), în timpul botezului fiului lui Napoleon,
Napoleon al II-lea, atunci când a fost alesă una dintre nașele copilului, onoare pe care a împărțit-o cu
Madame Mère, mama împăratului.
A călătorit în
Germania și
Italia înainte să cumpere Castelul Arenenberg din cantonul elvețian Thurgau în 1817. A trăit acolo până la moartea ei, la
5 octombrie 1837, la vârsta de cincizeci și patru de ani. A fost înmormântată alături de mama ei Joséphine la biserica Saint-Pierre-Saint-Paul.
Un portret al Hortensei se găsește în Virginia, acasă la
James Monroe, al cincilea
președinte al Statelor Unite. Este un portret dăruit de Hortense fiicei lui Monroe, Eliza, care a mers la școală cu Hortense în Franța.
Hortense de Beauharnais |
Regină a Olandei Contesă de Saint-Leu Ducesă de Saint-Leu |
Hortense de Beauharnais, regină a Olandei
|
Francis Walker |
|
* 1880:
William Lassell (n.
18 iunie 1799 – d.
5 octombrie 1880) a fost un astronom englez. S-a îmbogățit făcând afaceri cu bere. A construit un observator lângă
Liverpool dotat cu un
telescop reflector de 610 mm, folosind pentru prima dată montura ecuatorială pentru urmărirea ușoară a obiectelor pe măsură ce Pământul se rotește.
Lassell a murit în
Maidenhead în
1880 lăsând o avere de £80,000 (echivalentul mai multor milioane de dolari americani după standardele actuale).
Un crater pe
Lună, unul pe
Marte și un inel a lui Neptun au fost numite în onoarea lui.
William Lassell |
|
* 1880:
Jacques Offenbach (nume la naștere: Jacob Eberst, n. 20 iunie 1819, Köln - d. 5 octombrie 1880, Paris) a fost un compozitor și violoncelist evreu originar din Germania, naturalizat francez. El este considerat întemeietorul operetei moderne ca gen de sine stătător al teatrului muzical. A avut o influență mare asupra compozitorilor de operete care i-au urmat, în special Johann Strauss, Jr. și Arthur Sullivan. Cele mai bune creații ale sale au fost puse în scenă în secolul al XX-lea și continuă să facă parte din repertoriul teatrelor de operă și operetă din prezent, una dintre acestea fiind opera Povestirile lui Hoffmann.Născut la
Köln, fiul unui cantor, Offenbach și-a demonstrat talentul în muzică încă de la vârste fragede. La vârsta de 14 ani a fost admis ca student al
Conservatorului din Paris, dar a renunțat la studii după doar un an, găsindu-le nesatisfăcătoare. Din 1835 până în 1855 și-a câștigat existența ca violoncelist, devenind cunoscut la nivel internațional și ca dirijor. Ambiția sa a fost să compună piese comice pentru teatrul muzical. Deoarece conducerea
Opéra-Comique din Paris nu era interesată de punerea în scenă a lucrărilor sale, Offenbach pune în 1855 bazele unui mic teatru pe
Champs-Élysées. Acolo a prezentat o parte din operetele sale, multe dintre ele devenind populare.
În 1858, Offenbach a terminat prima operă de mare amploare,
Orfeu în infern, care a fost foarte bine primită și a rămas una din cele mai interpretate opere ale sale. Printre operetele din această perioadă se numără
Frumoasa Elena (1864),
Viața pariziană (1866),
Marea Ducesă de Gerolstein (1867) și
Pericolla (1868). Umorul riscant (deseori despre intrigi sexuale) și aluziile subtile aduse societății burgheze, împreună cu aplecarea lui Offenbach asupra melodiei, i-au făcut operetele cunoscute la nivel internațional, cu versiuni traduse fiind interpretate la Viena, Londra și în alte mari orașe ale Europei
Offenbach este asociat cu
Al Doilea Imperiu Francez al lui
Napoleon al III-lea; împăratul și curtea imperială au fost satirizate subtil în multe dintre operetele sale. Napoleon al III-lea i-a acordat personal cetățenia franceză și
Legiunea de onoare. Odată cu izbucnirea
Războiului franco-prusac în 1870, Offenbach a ieșit din grațiile Parisului din cauza relațiilor imperiale și a originii germane. A rămas de succes în Viena și Londra și și-a restabilit cariera în Paris în anii '70, reinterpretând mai multe din operetele sale din prima perioadă a carierei precum și o serie de noi operete, susținând și un turneu în Statele Unite. În ultimii ani de viață s-a străduit să finalizeze
Povestirile lui Hoffmann, dar a murit înaintea premierei operei, care a intrat în variantă completă sau modificată în repertoriul de bază al altor muzicieni.
Jacob Eberst a fost cel de-al șaptelea copil al lui Isaac Juda Eberst (1779-1850), un cantor evreu provenit din orașul
Offenbach am Main din
Hessa, lângă
Frankfurt am Main. Bunicul din partea tatălui, Juda Eberst (ca. 1745-1794), a fost institutor particular, se pare chiar și pentru vlăstarele familiei
Rothschild[12]. El însuși a avut o frumoasă voce de tenor și își pregătise fiul de timpuriu în muzica
iudaică. Pe lângă această meserie, Isaac a deprins și meșteșugul legătorilor de cărți, care însă îl pasiona mult mai puțin decât muzica. La douăzeci de ani el a părăsit orășelul natal, pentru a cutreiera
Hessa și Renania, acceptând diverse angajamente drept cantor în sinagogi sau ca violonist prin cârciumi, pentru a-și câștiga pâinea. În 1802 a ajuns la Deutz, pe atunci o suburbie a
Köln-ului cu o mare concentrare de parcuri de divertisment, cârciumi și restaurante. Având aici mai multe angajamente decât în alte părți, Isaac s-a stabilit la Deutz și, conform legislației prusace, a adoptat numele Offenbacher, după orașul natal. O anumită stabilitate economică i-a fost asigurată după puțin timp, în
1806, prin căsătoria cu Marianne Rindskopf (1785-1840), fiica unui cămătar, dar prosperitatea noii sale familii nu a fost de lungă durată: în timpul războaielor de eliberare antinapoleoniene, Deutz-ul și-a pierdut importanța ca orășel de agrement. Isaac Eberst (sau Offenbacher, cum se numea el atunci), a fost nevoit să devină, pentru scurt timp, legător de cărți. În speranța de a putea supraviețui totuși dând ore de muzică, el s-a mutat în
1816 la Köln cu întreaga familie. Om cu foarte multe talente, cantorul nu stăpânea numai diverse instrumente muzicale (chitara, flautul și vioara), ci nutrea și anumite ambiții în domeniul literaturii, scriind poezii și tratate pe teme religioase, care-l arată ca adept al ideilor de emancipare a evreilor.
Într-un cartier de mici negustori al Köln-ului s-a născut la 20 iunie 1819 Jacob, viitorul compozitor. Dând încă din copilărie dovadă de talent muzical, Jacob a luat lecții de vioară de la vârsta de șase ani, la opt ani compunând scurte lied-uri. Tatăl a fost surprins și încântat să afle apoi că fiul încercase în secret să cânte și la violoncel, deși brațele lui de copil nici nu puteau încă să cuprindă acel instrument. Această descoperire întâmplătoare îl determină pe Isaac să-și încredințeze fiul lui Joseph Alexander (1772-1840), un violoncelist excentric din
Köln. La el Jacob de-abia a dobândit abilitatea tehnică necesară instrumentului, când a și fost luat de tatăl său, silit de starea economică precară să valorifice toate aptitudinile copiilor cât mai repede, ca muzicant prin localuri. Împreună cu Julius și Isabella, un frate și o soră mai mari, Jacob a format un trio care interpreta cu predilecție dansuri la modă și melodii din opere. Vârsta oricum fragedă a copiilor a fost subevaluată în textul afișelor, mai ales Jacob a fost prezentat peste tot drept un copil-minune. Deși tatăl devenise între timp cantor cu salariu fix al comunității evreiești, micii muzicieni au fost și ei obligați să contribuie la întreținerea unei familii ajunse între timp la doisprezece membri, uneori chiar cu câte două reprezentații pe zi.
Totuși, tatăl nu a neglijat educația copiilor. El și-a pus speranțele mai ales în Jacob, căruia i-a plătit în continuare lecții de violoncel, întâi la Alexander, mai târziu la profesorul Bernhard Breuer (1808-1877), care l-a instruit pe adolescent probabil și în teoria compoziției
[13]. Breuer însuși devenise celebru în
Köln drept membru fondator al conservatorului și compozitor al melodiilor de carnaval. După un timp, Isaac a realizat că nici Breuer nu mai avea ce să-l învețe pe Jacob și a decis să-și înscrie fiul la conservatorul de la
Paris.
În noiembrie
1833 Isaac a plecat cu fiii săi Jacob și Julius spre
Paris. Primul nu avea decât paisprezece ani, cel de-al doilea optsprezece. După o călătorie de patru zile cu poștalionul, tatăl l-a înscris la conservator pe tânărul Jacob chiar în a doua zi după sosire. El i-a prezentat directorului acestei instituții, care era pe vremea aceea celebrul compozitor
Luigi Cherubini (
1760-
1842), scrisori de recomandare care-l prezentau pe fiul său drept un copil-minune. Maestrul Cherubini, pe atunci deja un om înaintat în vârstă, foarte tipicar și puțin infatuat
[14], a refuzat întâi cererea neregulamentară, invocând originea străină a tânărului violoncelist
[15], însă a fost până la urmă convins de o probă a măiestriei lui Jacob, permisă datorită insistențelor unui tată care nu voia nicidecum să renunțe la ambițiile sale
[16]. Acesta a mai rămas timp de trei luni la Paris, alături de fiii săi, cărora le-a procurat o locuință și un modest venit datorat înscrierii în corul unei sinagogi. Tatăl Isaac nu a reușit să pună bazele unei noi existențe în Paris și a revenit definitiv la Köln, lăsându-și băieții singuri în orașul luminilor. În scurtă vreme, fiii lui Isaac vor purta numai numele de Jacques și Jules.
În aceea perioadă viața metropolei era tulburată de urmările revoltei înăbușite de la
Lyon, prin care muncitorii reacționaseră contra interdicției legale a asociațiilor secrete de genul cluburilor republicane. Guvernul „regelui-burghez”
Louis-Philippe a înlesnit multor parizieni o anumită bunăstare materială, dar a favorizat antagonismele sociale și era incapabil să asigure liniștea capitalei. Centrul
Parisului, unde se afla și conservatorul, era afectat în mod special de revolte republicane greu de controlat. Tânărul Jacques a renunțat la studiu după numai un an, fiind distras de neliniștea socială și, în general, de viața politică, artistică și mondenă a Parisului. În 1834 el s-a angajat în orchestra Operei Comice și a frecventat în același timp, după sfatul colegului său deja consacrat ca violoncelist, Hippolyte Seligmann (1817-1882), lecțiile violoncelistului virtuoz
Louis-Pierre-Martin Norblin (1781-1854). Pe lângă Seligmann și l-a făcut prieten pe compozitorul
Jacques Fromental Halévy (
1799-
1862), a cărui operă
Evreica tocmai avusese în februarie
1835 un succes notabil la Opera din Paris. Acesta i-a dat probabil din când în când lecții de compoziție. Asemeni preceptorului său, care era și dirijor șef al operei pariziene, Offenbach a învățat în curând pe de rost toate partiturile pieselor în vogă. Plictisit până la urmă și de sarcinile care-i reveneau în orchestră, tânărul muzician era mereu pus pe șotii, ceea ce i-a adus adeseori scăderi usturătoare de salariu. Cu firea lui veselă și-a făcut repede un cerc larg de prieteni, care cuprindea în afara fratelui și a lui Seligmann, foști colegi de studiu și pe frații Lütgens, fiii unui violonist din
Köln. Despre Jules Offenbach (
1815-
1880) nu se va mai afla mare lucru. După plecarea tatălui se pare că a reușit să-și câștige existența dând lecții de vioară și apoi, pentru câțiva ani, printr-un angajament în orchestra teatrului „Les Bouffes-Parisiens” pe care l-a datorat fratelui mai mic.
Ajuns la
Paris, Jacques a făcut în curând cunoștință cu
carnavalul și a frecventat cu plăcere, împreună cu prietenii săi, balurile mascate. În acest mediu își făcuse apariția cu puțin timp în urmă
cancanul, un dans adoptat din speluncile cu renume îndoielnic din afara
Parisului, adus, se zicea, de soldați din
Algeria. Așa-numita „Jeunesse dorée”, tineretul sibarit care apăruse după revoluția liberală din iulie
1830, a descoperit dansul în mijlocul unei societăți interlope de care dorise să se apropie, demonstrându-și astfel un fel de
solidaritate cu clasele de jos. Se spune că La Battue, un om sărman ajuns peste noapte milionar datorită unei moșteniri și devenit legendar sub masca de carnaval a unui Lord Seymour
[17] cu băierile pungii larg deschise, ar fi finanțat în 1832 prima reprezentare a dansului pe o scenă de vodevil. Cu toate împotrivirile inițiale ale oficialităților, dansul devenise în scurt timp popular. Îndrăgită pe atunci era executarea cancanului coborând în lanț și cu mult tumult pe trepte
[18].
Alexandre Laemlein: Portretul lui Jacques Offenbach, ca. 1850, desen în Bibliothèque de l'Opéra, Paris
Dansurile acestea cu adevărat „infernale” nu l-au inspirat imediat pe Offenbach. Primele lui compoziții la Paris au fost
valsuri, pe care le-a scris din dorința de a deveni renumit în buna societate. Aceste compoziții denotă latura personalității lui Offenbach predispusă la melancolia și visele provenite din dificultatea singurătății sale într-o metropolă, la vârsta când alți copii sau adolescenți se află încă sub oblăduirea părinților
[19]. Încurajat de Halévy, care-i prevedea un viitor strălucit de compozitor
[20], dar probabil și în urma unei crize sufletești, Jacques a părăsit Opera Comică în
1837. Prima interpretare pentru publicul larg a unor suite de valsuri de Offenbach a avut loc în
1836, în cadrul unui concert de promenadă în sala cafenelei
Jardin Turc. Una dintre suite, „Fleurs d'Hiver”, a avut succes și a fost inclusă în repertoriul balurilor operei și în cel al Operei Comice. Fiind de-acum încolo considerat un talent promițător, el a fost interpretat de către dirijorul
Louis-Antoine Jullien (1812-1860) și în sezonul de vară 1837 din Jardin Turc. „Rebecca”, un
vals al adolescentului Offenbach, a ajuns astfel notoriu în presă, datorită melodiilor preluate din cultul
iudaic și i-a adus renumele unui modernist radical și iconoclast. Activitatea pentru
Jardin Turc a fost întreruptă abrupt, probabil din cauza diferendelor cu Louis-Antoine Jullien, astfel încât compozitorul s-a văzut deodată lipsit de venituri.
Un tânăr muzician german,
Friedrich von Flotow (1812-1888)
[21] l-a scos până la urmă din încurcătură, oferindu-i posibilitatea să participe alături de el la concertele din saloanele plutocrației pariziene. Datorită virtuozității la violoncel și ușurinței cu care compunea romanțe, Offenbach a devenit un oaspete agreat în salonul contesei Bertin de Vaux. Frecventarea acestui salon, care se bucura de un bun renume în lumea elitelor muzicale, i-a înlesnit lansarea ca violoncelist, la nouăsprezece ani. Primul concert în public l-a susținut alături de Jules, în
1839. Încă din aceea perioadă muzicianul a fost atras de lumea teatrului și a acceptat cu plăcere angajamentul de a scrie câteva melodii pentru vodevilul „Pascal et Chambord”, care au rămas însă lipsite de succes. Prin ascensiunea ca violoncelist al saloanelor pariziene, Offenbach a câștigat în schimb o serie de discipoli. Renumele de curând dobândit i-a permis să apară și pe scena cazinoului din
Koln, într-o primă vizită acasă după șase ani petrecuți la
Paris. În timpul acestui sejur mai îndelungat la
Köln a murit mama compozitorului, la 17 noiembrie
1840. Decesul mamei sale a marcat despărțirea lui Offenbach de ținuturile natale.
Atât lunile petrecute la
Koln cât și perioada imediat următoare la
Paris au fost productive pentru tânărul Offenbach. Romanțele sale din aceea perioadă au fost remarcate, în special una care interesa și din punctul de vedere al zvonurilor gustate de societatea pariziană. Romanța în cauză era dedicată unei tinere din buna societate, Herminie d'Alcain, căreia familia îi interzisese relația cu Offenbach, deși acesta devenise între timp celebru. Pentru a o seduce pe Herminie, tânărul Jacques s-a străduit în
1844 să-și consolideze reputația printr-un turneu în provincie. La întoarcere, Offenbach era mai solicitat ca oricând. După un alt turneu la Londra, încununat și de succesul material, familia lui Herminie a acceptat mariajul, dar l-a condiționat cu convertirea lui Offenbach la catolicism. După căsătorie, tânăra pereche s-a mutat într-o locuință relativ modestă din Passage Saulnier. Rezultatul convertirii la catolicism este că pe mormântul lui Offenbach la Paris se află crucea creștină.
Noua poziție socială, legăturile strânse cu lumea mondenă și dorința de stabilitate materială au redeșteptat în curând ambițiile lui Offenbach de a reuși și în calitatea de compozitor. Aceste ambiții vizau, în parte datorită firii sale dar desigur și favorizate de un mediu receptiv pentru senzațiile ușoare și fugitive ale teatrelor de varietăți și a vieții de noapte, genurile parodiei și bufoneriei muzicale. Prima operă care a fost ținta râsului offenbachian a fost oda simfonică
Deșertul a compozitorului
Félicien César David (1810-1876), care se bucurase în
1846 de mare succes. Tema romantică a artistului care caută natura sălbatică și neatinsă în
Deșert este transformată de Offenbach în același an într-o farsă în care patosul modelului este contracarat de plângerile prin care un dandy impută deșertului lipsa cafenelelor și un climat mizerabil. În lamentațiile acestea sunt amestecate fragmente din melodiile în vogă pe străzile Parisului. Cu scopul de a se vedea interpretat pe scena Operei Comice, Offenbach a prezentat doar la două luni după această parodie, în aprilie 1846, nu mai puțin de șapte noi fragmente de operă într-un concert dramatic. Este vorba de diverse romanțe și cuplete vesele, asemenea celor care se vor întâlni ulterior în operetele renumite ale compozitorului. Succesul acestor piese a atras după sine prima ofertă din partea Operei Comice, pentru o prelucrare muzicală a vodevilului
Alcovul. Directorul acestei instituții a refuzat însă până la urmă muzica lui Offenbach, care nu a mai ajuns, cu toate străduințele acestuia, să fie reprezentată. Până la urmă, acesta și-a înscenat pe 27 aprilie
1847 pe cont propriu opera, într-un „concert al unui gen nou”.
[22] Această dramă muzicală comică a avut succes, deoarece era pe gustul vremii, având ca protagoniști un aristocrat onorabil și un republican laș, ridiculizat adeseori
[23].
Pentru a-și întreține familia Offenbach a frecventat în continuare ca violoncelist seratele pariziene. Însă nu pentru mult timp; revoluția din
1848 a obligat plutocrația și anturajul ei bulevardier, în majoritate monarhist, să fugă peste noapte din Paris. În februarie, Offenbach a plecat la Köln împreună cu tânăra sa soție și cu fetița lor nou născută, cu speranța să aibe acolo mai multe angajamente. Se pare că muzicianul nu dispunea pe atunci de nici un mijloc de trai și a avut nevoie de o perioadă de acomodare la Köln, unde izbucniseră incidente, ca peste tot în Europa. Ca și cum nu ar fi făcut parte niciodată din societatea cosmopolită a Parisului, el a început să flateze la Köln sentimentul național al renanienilor, prin compoziții patriotice cum ar fi un
Cântec al băiatului german, care dă dovadă de patos militar sau
Patria germană, în care este lăudată onestitatea doamnelor germane, incapabile să accepte „minciunile
velșe”
[24]. Datorită atitudinii patriotarde și a talentului său muzical Offenbach a fost acceptat repede de către societatea din Köln. Importanța lui Offenbach ca muzician este evidentă cu ocazia aniversării a 600 de ani de la întemeierea domului din Köln, pe data de 14 august 1848, când a interpretat ca solist o fantezie muzicală bazată pe operele lui Rossini, în fața unor oficialități prusace și austriece
[25]. Compoziția sa
Alcovul, pe care o tradusese în germană și o reprezentase în ianuarie
1849 și în orașul său natal, nu s-a bucurat în schimb de succes. Între timp, la Paris a fost restabilită liniștea și Offenbach nu a mai avut nici un motiv de a zăbovi în Köln. La scurt timp de la plecarea fiului său a murit Isaac Offenbacher, în aprilie
1850.
La Paris, Offenbach și-a reînnoit insistent ofertele pentru Opera Comică, însă nu a avut succes cu nici unul din proiectele prezentate. Ca violoncelist el s-a bucurat însă, ca de obicei, de prețuirea societății pariziene și a avut chiar șansa de a-l cunoaște cu ocazia unui concert în palatul Élysée pe președintele Louis Napoléon, viitorul împărat
Napoleon al III-lea. Muzicianul a primit apoi, în primăvara anului 1850, în mod nesperat, oferta de a reorganiza și dirija neînsemnata orchestră de la
Théâtre français. Noul director al acestei instituții, un bonvivant bogat, îl simpatiza probabil pe glumețul Offenbach și avea nevoie de un aliat pentru reorganizarea teatrului de comedie. Offenbach a acceptat, bucuros să scape de existența nesigură de muzician al saloanelor și s-a străduit cu succes să ridice nivelul foarte scăzut al orchestrei, care avea sarcina de a acompania uneori reprezentațiile și de a întreține între acte publicul. Perseverența sa a fost foarte apreciată de conducerea teatrului, însă actorii s-au împotrivit în fel și chip unei reevaluări a orchestrei
[26]. Scârbit de piedicile care i se puneau, Offenbach a renunțat după un timp să mai dirijeze el însuși orchestra, însă s-a îngrijit în continuare de bunăstarea muzicienilor săi, asigurându-le salarii mai mari decât le avuseseră înainte.
Între zilele de 2 și 4 decembrie
1851 Parisul a fost martorul unei revolte a cercurilor burgheze republicane, căreia nu i s-au alăturat masele încrezătoare în promisiunile demagogice ale președintelui Napoléon. Această „revoltă” a fost înăbușită cu ajutorul unei prezențe militare inadecvat de puternice pe străzile Parisului, căreia i-au căzut victime mulți trecători neimplicați în conflict. Neliniștile au servit drept pretext pentru dizolvarea parlamentului și instaurarea unui regim de teroare. Dictatura care a urmat a favorizat o industrializare rapidă a țării și modernizarea instituțiilor economice și administrative. Exact după un an de la lovitura sa de stat și la 48 de ani de la încoronarea unchiului său Bonaparte este uns
Napoleon al III-lea pe data de 2 decembrie
1852 ca împărat al francezilor, în urma unui plebiscit.
Prins de obligațiile care decurgeau din angajamentul pentru
Théâtre français și de frecventarea societății boeme, în care ajunsese să facă cunoștință cu jurnalistul Jules Janin, cel mai redutabil critic de teatru parizian și viitorul său adversar, Offenbach a prezentat de-abia în
1853 o nouă compoziție publicului, idila pastorală
Le Trésor à Mathurin. Tot în speranța de a se vedea în fine reprezentat pe scena Operei Comice el a dedicat la scurt timp după aceea opera
Pépito soției directorului acelei instituții, Madame Perrin. Rezerva Operei Comice față de compozițiile lui Offenbach a fost criticată după această premieră la Teatrul de Varietăți de însuși Jules Janin. Compozitorul și-a găsit un aliat și în jurnalistul Henri de Villemessant. Acesta întemeiase încă din tinerețe jurnalul de modă
[La] Sylphide și avusese de timpuriu ideea de a oferi în paginile lui un foileton elogios despre diverse articole de consum, pentru care se lăsa bine plătit. După falimentul gazetei și revoluția de la
1848 de Villemessant a întemeiat pe data de 2 aprilie
1854 săptămânalul
[Le] Figaro, în care va urma să publice des critici favorabile lui Offenbach. Pentru a intra în grațiile colectivului feminin de la Comédie-Française, acesta a publicat o suită de dansuri numită
Décaméron Dramatique, în care fiecare dans era dedicat unei alte actrițe. În același timp el a început să scrie critici muzicale. Situația materială a familiei sale i se prezenta însă în culori atât de sumbre, încât i-a destăinuit în acea perioadă unei surori intenția de a emigra în America
Temerile compozitorului au fost spulberate de preluarea unei partituri ale sale de către mai tânărul coleg de breaslă
Florimond Ronger (Hervé) (1825-1892) în repertoriul teatrului său de varietăți
Les Folies-Nouvelles, unde se reprezentaseră deja primele cancanuri în cadrul unei parodii a genului operei italiene,
La Gargouillada. Încurajat de succesul noii sale piese
Oyayaye ou la Reine de Îles, o bufonerie în care un contrabasist se expune unui public ilustru, dar cu porniri canibale, Offenbach s-a hotărât să deschidă el însuși un teatru de varietăți. Un sediu potrivit pentru a atrage publicul i s-a părut a fi un mic teatru de lemn situat pe Champs Elysées, în apropierea giganticului
Palais de l'Industrie, care urma să adăpostească Expoziția Universală din
1855[28]. Cu ajutorul relațiilor pe care și le făcuse la Teatrul Francez și datorită presei favorabile pieselor sale Offenbach a reușit în vara lui 1855 să închirieze teatrul, pe care l-a numit
Les Bouffes-Parisiens[29]. Cu ocazia inaugurării teatrului pe data de 5 iulie a început colaborarea compozitorului cu libretistul Ludovic Halévy (1834-1908), nepotul compozitorului Frommental. Tânărul, care era pe atunci un necunoscut, a conceput un prolog umoristic pentru seara inaugurării. Primele reprezentații pe scena de la Bouffes-Parisiens, mai ales opera bufă
Cei doi orbi, au avut un ecou negativ în presă, chiar și de Villemessant s-a arătat în dezacord cu umorul lor cinic, dar s-au bucurat de aprobarea unui public care dorea în primul rând să fie distrat și care se recruta în mare parte din rândurile provincialilor și străinilor veniți în orașul luminilor pentru a vizita Expoziția Universală
[30]. Noua stea a teatrului a devenit Hortense Schneider (1833-1920), o tânără cântăreață fără educație muzicală, dar având deja un trecut foarte aventuros pe scenele din provincie. Veniturile bune din primele luni de existență ale teatrului l-au determinat pe Offenbach să renunțe la postul de dirijor de la
Théâtre français. Ca sediu de iarnă pentru
Les Bouffes el a închiriat tot un teatru de bâlci, fostul
Théâtre des Jeunes Élèves, pe scena căruia a reprezentat în decembrie cu mare succes opereta
Ba-ta-clan, bazată pe libretul lui Halévy. Piesa implica prin figura unui despot care nu înțelege chineza, limba supușilor săi, o anumită critică la situația politică actuală, însă era în același timp după gustul maselor, conținând numeroase pasaje dansante. Critica a fost unanim pozitivă, Offenbach devenind astfel maestrul de necontestat al muzei ușoare;
Tolstoi bunăoară îl vedea la vremea aceea drept reprezentatul umorului originar francez, „căruia îi este permis orice”
[31]. Compozițiile care au urmat au respectat modelul parodiei subiectelor și gesturilor emfatice tipice operei clasice
[32], transferând adesea acțiunile pline de întorsături absurde într-un decor exotic, mitologic, medieval sau pur și simplu oniric pentru a evita asocierea cu actualitatea pariziană. Productivitatea artistului a fost ieșită din comun în acea perioadă; Offenbach a asigurat pe atunci mare parte din repertoriul teatrului său. Venerația „religioasă”
[33] pentru
Mozart -a determinat în
1856 să prelucreze pentru scena de varietăți chiar o operă mozartiană,
Impresarul (
Der Schauspieldirektor).
Rossini însuși a compus o operă bufă pentru
Les Bouffes-Parisiens și l-a etichetat ușor mailițos pe Offenbach drept un „Mozart de pe Champs Elysées”
[34]. Hortense Schneider a fost înlocuită în
1858, după cereri exagerate de onorariu, cu Lise Tautin, o interpretă congenială a muzicii offenbachiene și o parteneră ideală a colegului ei, comediantul Léonce. Datorită volumului mare de compoziții Offenbach a început după un timp să lucreze stereotip dar nu și-a pierdut popularitatea, ceea ce l-a determinat să facă împreună cu noul ansamblu turnee la
Londra (în
1857) și în diverse stațiuni balneare în cursul verii.
Deși celebru și cu priză la public, compozitorul nu a reușit totuși să prospere economic cu
Les Bouffes, ajungând chiar în situația penibilă de a trăi ascunzându-se de creditori. Motivul principal se pare că a fost lipsa de abilitate a artistului în chestiunile pecuniare, evidentă în cazul alocării de fonduri nepermis de mari pentru rechizite, decoruri și diverse lucrări de renovare
[35]. Ruinat, el și-a pus în 1858 mari speranțe în reprezentația operei
Orfeu în infern, o satiră la adresa vieții burgheze reprezentată de zeii olimpieni. Pregătirea reprezentației a fost plină de eșecuri: interpretul de flaut piccolo a căzut la pat în seara premierei, soprana din rolul Euridicei nu și-a interpretat rolul decât după ce a primit ca rechizită o piele veritabilă de tigru, și o conductă de gaze din fața teatrului a fost avariată. Premiera operei din 21 octombrie
1858 nu a avut succesul la care se așteptase Offenbach, opereta a devenit renumită de-abia după câteva reprezentații, mai ales datorită criticilor negative, a adaosurilor ulterioare și a promovării operei de către Crémieux și Offennach în
Le Figaro. Cele 228 de reprezentații care au urmat premierei l-au scos pe Offenbach din impas, dar i-au atras renumele unui scandalagiu. Premiera următoarei sale opere bufe,
Geneviève de Brabant, a avut loc în noiembrie 1859 sub supraveghere polițienească, datorită publicului care dădea valma la intrarea teatrului. Cu câștigul datorat operei
Orfeu în infern compozitorul și-a construit o reședință de vară la
Étretat în
Normandia. Așa-numita „Villa d'Orphée” din Étretat a devenit locul de întâlnire al unui larg cerc de prieteni, printre care se numărau acum atât artiști cât și oameni cu o considerabilă influență politică precum ducele de Morny (1811-1865), fratele vitreg al împăratului
Napoleon al III-lea, care a semnat chiar împreună cu Ludovic Halévy bufoneria
Monsieur Choufleuri restera chez lui le..., reprezentată pe muzica lui Offenbach în
1861[36]. Datorită acestei relații, de care a profitat și Halévy în cariera sa politică, Offenbach a obținut cetățenia franceză la începutul anului 1860, pentru a fi decorat peste un an cu
Legiunea de Onoare, cel mai înalt ordin francez.
Pe la mijlocul lunii februarie
1860 Offenach a organizat spectacolul
Le Carnaval des Revues, care trecea în revistă cele mai celebre melodii ale sale și prezenta în plin carnaval mai multe parodii muzicale noi. Printre acestea s-a numărat și scena
Muzicianul viitorului (
Le Musicien de l'avenir), un pamflet mai degrabă naiv la adresa lui
Richard Wagner. Wagner reușise cu mare greutate să fie reprezentat cu trei concerte la Opera Italiană din
Paris, care nu avuseseră succes dar deveniseră datorită controverselor din presă notorii. Offenbach îl confruntă în farsa sa pe un Wagner aflat pe câmpurile elizee cu unii dintre marii compozitori ai trecutului, precum Mozart și Gluck. Aceștia sunt calificați drept desueți de către revoluționarul compozitor saxon, care prezintă o
Simfonie a viitorului, ale cărei motive trebuie explicate în timpul interpretării, și o
Tyrolienne d'avenir, care nu este altceva decât o pastișă a unui catren folcloristic tirolez. Wagner se va răzbuna în
1870 cu o
Comedie în stil antic. O capitulare în care-l ridiculizează la rândul său pe Offenbach, acuzându-l a fi un instigator lipsit de principii, reprezentant tipic al unei Franțe umilite de prusaci
[37].
Pe data de 16 noiembrie 1860 Offenbach s-a văzut în fine interpretat pe scena Operei Naționale, cu baletul în două acte
Le Papillon. Criticii consacrați au văzut în acest spectacol, care conținea și valsuri, o profanare a lăcașului
[38], dar publicul i-a făcut o primire favorabilă, asigurându-i astfel 42 de reprezentații. Ultimele dintre ele au avut loc concomitent cu scandalul operei
Tannhäuser, amplificând probabil resentimentele pe care Wagner oricum le nutrea față de Offenbach
[39]. Ajuns pe culmile gloriei, Offenbach n-a mai putut fi refuzat nici de Opera Comică, care i-a reprezentat în seara de Crăciun 1860 opera comică
Barkouf. Aceasta s-a dovedit a fi dezastruoasă pentru renumele compozitorului, care nu pregetase să facă dintr-un câine personajul central al spectacolului și să-i adapteze muzical lătrăturile.
Berlioz l-a pus pe Offenbach imediat în aceeași oală cu
Wagner, constatând că creierul unor muzicieni trebuie să fie bolnav. „Vântul care bate prin Germania i-a înnebunit
Les Bouffes Parisiens se aflau însă acum, după succesul cu
Orfeu în infern și cu recenta operetă
La Chanson de Fortunio, o prelucrare din
1861 după comedia
[Le] Chandelier a lui
de Musset, într-o situație economică foarte bună, și Offenbach a înțeles să-l numească director al teatrului pe un anumit Louis Varney, un om cu un simț mai pragmatic decât al său. Rolul Parisului în conștiința culturală a Europei și renumele de care se bucura peste tot acea
Vie parisienne ușoară și elegantă pe care o va caricaturiza el însuși într-un vodevil i-au asigurat lui Offenbach popularitatea în întreaga Europă, mai ales în statele germane. Față de acestea el se simțea probabil încă atașat; dese turnee le-a întreprins în stațiuni balneoclimaterice mondene cum ar fi
Bad Ems sau
Bad Homburg, avându-i drept admiratori pe mai toți principii germani
[41]. Pentru teatrul din Bad Ems Offenbach a compus aproape în fiecare sezon câte două bufonerii. De exemplu în
1862 a reprezentat acolo în premieră opera bufă
Limbuții (
Les Bavards, prima versiune), în
1863 Il Signor Fagotto, o operă bufă în care este ridiculizat patosul lui
Hector Berlioz, căruia i se opun tot felul de onomatopee muzicale, de la voci de animale până la zdrăngănitul de alămuri. Tot la Bad Ems muzicianul a câștigat un pariu ciudat, care-l făcuse să compună și să pună în scenă o operetă în răstimp de opt zile. Rezultatul a fost
Lieschen și Fritzchen. La Bad Homburg el a făcut cunoștință cu tânăra cântăreață Zulma Bouffar (1848-1909), care fusese considerată un copil minune și străbătuse la rândul ei în turnee Europa. Cântăreața a fost în curând angajată ansamblul lui Offenbach
[42].
Offenbach și singurul său fiu, Auguste, în 1865
Offenbach alesese Bad Ems ca reședință de vară din motive practice, însă
Viena i-a devenit dragă ca oraș, pe lângă Paris. Simpatia vienezilor pentru Revoluția Franceză și admirația lor față de spiritul francez i-au înlesnit succesul acolo. Astfel,
Johann Nestroy (1801-1862), directorul din vremea aceea de la
Carltheater[43], îl chemase stăruitor pe Offenbach la Viena încă din anul
1858. Opera
Orfeu în infern fusese reprezentată neautorizat pe acea scenă, cu Nestroy în rolul lui Jupiter, înainte de 1860. Cancanul din ultimul act al operei devenise foarte celebru datorită acestor reprezentații, și în 1860 Offenbach a avut parte de o primire extrem de călduroasă la Viena. Noul director al teatrului din Leopoldstadt, Karl Treumann, și ansamblul acestuia i-au înmânat de pildă o cunună de lauri brodată cu fir de aur. Cele trei reprezentații dirijate pe atunci de însuși Offenbach s-au desfășurat cu un mare succes de public și presă - vienezii preferau, se pare, muzicalitatea și volubilitatea offenbachiană gravității wagneriene
[44]. Având în vedere admirația aproape idolatră de care se bucura, compozitorul a revenit cu plăcere la Viena, având astfel ocazia să facă cunoștință în
1863 cu
Johann Strauß, pe care l-a încurajat să scrie muzică de
operetă[45]. Veșnica rivalitate cu
Wagner s-a manifestat și în 1863, când opera romantică a lui Offenbach
Nimfele Rinului a ajuns să fie reprezentată pe scena de la
Hofoper, care refuzase cu puțin timp înainte un proiect wagnerian. Vienezii nu au apreciat însă nici opera lui Offenbach, care includea atât un vals din
Le Papillon cât și cântecul patriotard
Vaterlandslied, compus la
Köln în
1848. Posteritatea le va da dreptate, compozitorul va folosi singura melodie care avusese succes la Viena,
Cântul elfilor (
Der Elfengesang), în
Povestirile lui Hoffmann. Probele operei au făcut necesară o ședere mai îndelungată la Viena, cu ocazia căreia Offenbach fusese primit în audiență de către împăratul Ferdinand I și era aproape în permanență reprezentat pe scena de la
Carltheater.
Teatrul
Les Bouffes Parisiens i-a reprezentat în schimb operetele din ce în ce mai rar, și atunci când nici urmașul lui Varney, Hanappier, nu a schimbat această situație care adusese prejudicii financiare serioase instituției, compozitorul nu a ezitat să dea în judecată teatrul înființat de el însuși. De o nervozitate excesivă se plânge pe vremea aceea chiar Offenbach atunci când își cere, bineînțeles cum grano salis, scuze în prealabil libretiștilor săi pentru eventuale jigniri
[46]. Sănătatea îi era în general șubrezită. Suferind de gută, el se deplasa de obicei și pe distanțe scurte cu trăsura. Căsnicia cu Herminie a fost, se pare, fericită
[47]. Perechea avea deja patru fiice atunci când i s-a născut în
1862 primul fiu, Auguste.
Dorindu-și după eșecul la Viena cu
Nimfele Rinului un nou succes de talia operei dedicate lui Orfeu, Offenbach s-a hotărât să pregătească din nou o parodie pe temele mitologiei grecești și a pregătit împreună cu Halévy un subiect picant despre răpirea
Elenei de către
Paris,
Frumoasa Elena. Rolul principal a fost interpretat de Hortense Schneider, care devenise între timp celebră pe scena de la Comédie-Française și tocmai voia să se retragă din teatru. Premiera din 17 decembrie
1864 de la Théâtre des Variétés a fost întâmpinată cu deja uzuala indignare a presei din cauza profanării subiectului antic, Jules Janin l-a blestemat „pe perfidul Meilhac, pe acest trădător de Halévy, pe nenorocitul de Offenbach”
[48]. Publicul parizian a apreciat notele frivole ale libretului, discutate în
Le Figaro, și a frecventat asiduu Teatrul de Varietăți, asigurând operei o sută de reprezentații. În același an opera a avut succese răsunătoare la
Berlin și
Viena, întreg publicul european iubea muzica lui Offenbach. Compozitorul a rămas cu următoarea sa operă,
Les Bergers, credincios subiectelor preluate din antichitate. Temele muzicale devin aici mai lirice, o evoluție care fusese deja anunțată prin anumite pasaje din
Frumoasa Elena. Acțiunii de tip roman pastoral îi lipsesc acum cu desăvârșire accentele sarcastice. Opera bufă
Barbă-Albastră, a cărei premieră a avut loc în
1866, este chiar caracterizată pe alocuri de o atmosferă sumbră. Cu
La Vie Parisienne (
Viața pariziană) Offenbach s-a dedicat împreună cu perechea de libretiști Meilhac/Halévy pentru prima oară unui subiect contemporan, ilustrând muzical scene din viața orașului luminilor cu frivolitate, însă din nou fără o critică prea incisivă la adresa societății burgheze. Premiera operei a avut loc pe data de 31 octombrie
1866 în Palais-Royal și a depășit toate așteptările, având un succes de public mai mare decât cel al
Frumoasei Elena. Atitudinii mai puțin critice manifestate aici îi corespunde o realitate politică caracterizată prin liberalism și progres economic. Nici Offenbach, nici Halévy nu mai aveau motive să atace vehement un sistem în care prosperaseră și în care era acum posibilă o anumită libertate de opinie.
Hortense Schneider în rolul marii ducese de Gérolstein, în 1867
Sursă: Bibliothèque des Arts Décoratifs
Punctul culminant al stagiunii din
1867, anul unei noi Expoziții Universale, a fost pentru teatrul
Les Bouffes Parisiens înscenarea
La Grande-Duchesse de Gérolstein cu Hortense Schneider în rolul principal. Ludovic Halévy a semnat și acest libret. Demisionat de curând din Corpul Legislativ, el și-a permis de această dată să critice printr-o acțiune localizată într-un fictiv ducat german din secolul al XVIII-lea militarismul care se făcea remarcat în Europa. Înțepăturile din piesă la adresa curții ruse și a împărătesei Ecaterina se îndreptau de fapt împotriva politicii militariste practicată de
Napoleon al III-lea, care tocmai eșuase în intervenția care sprijinise forțele conservatoare din
Mexic. Marele succes al operei se explică însă și prin fascinația stranie a publicului parizian pentru confruntarea care se întrezărea deja între Napoleon și
Bismarck. Interpretarea frivolă dată temelor războinice, susținute muzical pe scena operei de o veritabilă fanfară militară, și ridiculizarea tagmei cazone în general au permis probabil o binevenită bagatelizare a conflictului cu Prusia. Recenziile din
Le Figaro au fost elogioase, tipic pentru liberalismul epocii este și faptul că opera a fost audiată cu plăcere chiar de către
Napoleon al III-lea, de țarul
Alexandru al II-lea al Rusiei și de
Bismarck. Primul ministru prusac a înțeles de exemplu caducitatea spiritului militar drept slăbiciune a Franței și a apreciat critica la adresa fărâmițării politice germane pe care voia să o înlăture, exclamând față de
Moltke: „C'est tout à fait ça!”
[49]. Opera a ajuns să fie reprezentată în
1870 și pe scena de la Grand Opera House din
New York[50]. Offenbach și-a petrecut vara anului 1867 compunând bufonerii pentru teatrul din Bad Ems, deși suferea de o gută care aproape îl imobiliza. După acest ultim mare succes compozitorul s-a mărginit să alcătuiască cu ajutorul celor mai celebre melodii ale sale noi înscenări. Din această masă de piese stereotipe se remarcă doar opera bufă
La Périchole, reprezentată în 1868.
Anul
1868 a fost marcat de reformele liberale ale lui Napoleon, prin care au fost permise libertatea presei și demonstrațiile. Cu acest prilej a devenit manifestă fervența mișcării republicane, care s-a descărcat prin numeroase publicații radicale și tumulturi de stradă. Operetele lui Offenbach nu s-au mai bucurat, în această atmosferă tulbure, decât cel mult de succese sezoniere. Ele nu mai atingeau nervul publicului parizian, care (re)descoperise în operetele lui
Hervé un mod mai accesibil și mai grobian de amuzament. Încercând să țină pasul cu vremurile, Offenbach a cultivat și el umorul facil, având în
1869 chiar succes la
Baden, în
Austria Inferioară, cu
La Princesse de Trébizonde. Neavizat din punct de vedere politic, compozitorul a cochetat în acel timp cu ideile moderat-liberale, fiind convins că își datorează doar celui de-al Doilea Imperiu faima și bunăstarea
[51]. Halévy nu a acceptat această atitudine. Convins de gravitatea evenimentelor, acesta a renunțat la activitatea de libretist de operete, astfel încât Offenbach a fost nevoit să recurgă la colaborarea cu libretistul Victorien Sardou pentru noul său proiect, cu un subiect antiradical.
Le Roi Carotte are ca sursă de inspirație o povestire a lui
E. T. A. Hoffmann,
Piticuț zis și Cinabru (
Klein Zaches, genannt Zinnober), și condamnă pericolele care pândesc în persoana unui rege roșu o monarhie prea indulgentă. Acest prim proiect inspirat de Hoffmann nu a mai fost finalizat în 1870, deoarece Offenbach și-a dedicat pe atunci timpul mai ales compozițiilor pentru opera bufă
Les Brigands, pe care însuși Halévy, care colaborase la ea ca libretist, a caracterizat-o ulterior drept lipsită de originalitate
[52]. Prins de nenumărate obligații, trebuind de pildă să dirijeze reprezentarea operei
La Grande-Duchesse de Gérolstein la
Nisa și să facă un turneu la
Viena, Offenbach a căzut la pat în timp ce compunea opera comică
Fantasio, probabil din cauza epuizării. Vestea izbucnirii războiului cu Prusia l-a găsit de aceea în Bad Ems, unde spera să-și refacă sănătatea. Întors repede la Étretat, el a fost urmărit până acolo de acuzațiile presei germane de a-și fi trădat patria, printr-o atitudine adulatoare față de
Napoleon al III-lea. Compozitorul a crezut de cuviință să se dezvinovățească față de „prietenii germani” invocând recunoștința pe care o purta Franței
[53]. Bătălia de la
Sedan a pus capăt la
2 septembrie 1870 celui de-al Doilea Imperiu. Pe data de
4 septembrie s-a proclamat republica. Offenbach a luat calea exilului, ajungând de la
Bordeaux la
Milano, cu o escală la
San Sebastian, unde se i stabilise temporar familia.
Ruinele coloanei Vendôme, distrusă în timpul Comunei din Paris. În primul plan baricadele comunarzilor
În februarie 1871 opinia publică de la Paris s-a arătat indignată de faptul că „prusacul” Offenbach mai este reprezentat pe scena de la
Les Bouffes-Parisiens, cu
La Princesse de Trébizonde[53]. Offenbach se autodefinea, bineînțeles, cu totul altfel, considerându-se cu trup și suflet francez. Într-o scrisoare scrisă pe data de 6 martie 1871 de la Milano el își exprimă față de amicul său Nuitter ura pentru prusaci, regretând că este originar din valea Rinului și că este astfel „asociat într-o oarecare măsură acestor groaznice fiare”
[54]. Foștii compatrioți au nutrit în schimb în continuare admirație pentru compozitor; astfel, trupele prusace victorioase au fost întâmpinate la
Berlin cu o reprezentație de gală a melodiilor din
La Vie Parisienne. Între timp în Franța izbucnise, după retragerea germanilor, războiul civil dintre
Comuna din Paris și forțele legitimate de
Assemblée nationale, conduse de la
Versailles de către liberalul
Adolphe Thiers. Prin eliberarea deținuților de război din captivitatea prusacă acesta a reușit să-și asigure ponderea de forțe necesară răsturnării Comunei. Revolta pariziană a fost înfrântă la
29 mai 1871, iar la
31 august 1871 Thiers a fost ales președinte al celei de-a Treia Republici Franceze. În august 1871, Offenbach s-a întors la Paris, după escale la
Viena și
Londra. Halévy l-a regăsit pe atunci la repetițiile pentru
Les Brigands, bolnav și apatic
[55].
Exclus din mijlocul bunei societății pariziene, cu fostele sale mari succese uitate sau aprig contestate acum, așa ca în cazul operei
La Grande-Duchesse de Gérolstein, Offenbach și-a definitivat proiectul
Le Roi Carotte, cu anumite schimbări aduse de Sardou pentru a evita referirile la evenimentele din trecutul apropiat. Premiera așa-zisei „feerii” a avut loc la
15 ianuarie 1872 pe scena de la
Théâtre de la Gaîté, un teatru dintr-un centru comercial care începuse sub conducerea lui Maurice Boulet să reprezinte operete și feerii. Colaborarea cu această instituție a început sub bune auspicii. Parțial și datorită decorurilor fastuoase, dar mai ales datorită criticii care viza în același timp atât fostul imperiu cât și republicanismul radical, piesa a reușit să-l reabiliteze oarecum pe compozitor în ochii publicului parizian. Acțiunea era localizată în Ungaria și nu în Germania, spre deosebire de proiectul inițial. Piesa abunda de scenării exotice, de pildă ea conținea tabloul „Pompei”, reprezentat cu ajutorul multor statiști și al unor costume excentrice. Vedeta operei a fost, pe lângă Zulma Bouffar, o nouă descoperire a lui Offenbach, Madame Judic
[56]. Muzica operei anunță deja capodopera de bătrânețe a muzicianului,
Povestirile lui Hoffmann. Opera
Fantasio nu a avut succes la Opera Comică, care nu a mai pus pe scena sa creațiile lui Offenbach. Deasemeni, alte noi piese create de Offenbach au eșuat, de exemplu
Corsarul negru la Viena.
După moartea lui Boulet, Offenbach a devenit, pe 1 iulie
1873, director la
Le Théâtre de la Gaîté, secundat de Albert Vizentini
[57] ca administrator și de Etienne Tréfeu
[58] în funcția de capelmaistru. Imediat după preluarea direcțiunii teatrului, Offenbach a pus bazele unor proiecte de mare anvergură, angajând două ansambluri, unul de operetă, celălalt de teatru, și inițiind renovări costisitoare. De asemenea, el a obținut de la Asociația Autorilor permisiunea de a-și reprezenta propriile compoziții pe această scenă, deși nu dorea să se limiteze numai la acestea. Offenbach tocmai avea în vedere reprezentarea
Visului unei nopți de vară pe muzica lui
Mendelssohn Bartholdy[59] și a
Ruinelor Atenei de
Beethoven[60] atunci când a fost descurajat de insuccesul dramei
Le Gascon de Théodore Barrière (
1823-
1877), cu care se inaugurase stagiunea la 2 septembrie 1873. Offenbach a renunțat în mod precipitat la aceste proiecte ambițioase, apucându-se în schimb să-și transforme primul său triumf,
Orfeu în infern, într-o feerie muzicală. Succesul enorm pe care l-a avut această adaptare cu decoruri fastuoase și noi numere de balet, prezentată publicului la 7 februarie
1874, i-au redat compozitorului vigoarea și optimismul. Accesele sale de gută s-au rărit și în aceste condiții cea de-a o suta reprezentație a feeriei a fost dirijată de Offenbach personal.
Cu toate îndatoririle care decurgeau din conducerea teatrului, al cărui ansamblu s-a bucurat în acea perioadă de măriri de salariu, muzicianul a continuat să livreze cu regularitate noi compoziții, mai ales operete de dimensiuni reduse. Una dintre ele,
La Jolie Parfumeuse, a avut parte între 1873 și 1874 de peste 200 de reprezentații la
Théâtre de la Renaissance. În piesă a debutat o nouă vedetă pariziană, cântăreața Louise Théo
[61]. Cea mai apreciată operă offenbachiană din această perioadă a devenit însă
Madame l'Archiduc, lansată în stagiunea de iarnă din 1874. Ea amintea aproape cu duioșie de lumea nu demult apusă a aristocrației, cu o intrigă bazată pe substituiri de personaje.
Renumele unui om de o generozitate neobișnuită îl făcea pe Offenbach să fie des înconjurat de cerșetori. Unul dintre aceștia a avut norocul să primească de la celebrul muzician, care tocmai nu avea bani la el, niște note scrise în grabă pe un petic de hârtie și intitulate ad-hoc
Polka cerșetorilor. Ulterior compozitorul a aflat cu uimire că acel om sărman nu vânduse partitura primului editor întâlnit pentru 100 de franci, așa cum fusese îndemnat, ci a așteptat cea mai bună ofertă, câștigând astfel 1000 de franci și păstrându-și drepturile asupra interpretării acelei melodiei
[62]. Din păcate, Offenbach însuși nu a dat dovadă de aceeași iscusință în chestiunile financiare și în scurt timp, a ruinat teatrul
Gaîté cu înscenări exorbitante dar de calitate îndoielnică, precum drama
La Haine de Sardou, continuată în stagiune de nu mai puțin penibila prelucrare a operetei
Geneviève de Brabant. Nici bunele încasări de pe urma reprezentării feeriei
Wittington and his Cat în
1875 la
Londra nu au mai reușit să acopere deficitul uriaș al teatrului parizian, care a dat faliment la mijlocul lunii mai 1875. Compozitorul și-a pierdut întreaga avere plătind datoriile teatrului și salariile rămase restante, trebuind în plus să-și amaneteze toate drepturile de autor pe o durată de trei ani. Ajuns la ananghie, el a acceptat oferta impresarului american Bacquero de a vizita Expoziția Universală de la
Philadelphia și de a susține acolo și la
New York mai multe concerte. Obligat la aproape 60 de ani să depindă iar de diverse angajamente, Offenbach a fost în 1875 martorul succesului operei
Carmen, datorat în parte foștilor săi libretiști Meilhac și Halévy. Nimeni nu se mai interesa acum de muzica lui, Parisul tocmai îl descoperea pe
Bizet, publicul de operetă îl aclama la Viena pe
Johann Strauß (fiul). Acesta din urmă devenise de curând cunoscut și la Paris iar opereta
Liliacul a cucerit publicul la
Théâtre de la Renaissance, sub numele de
La Tzigane.
Scene din
Povestirile lui Hoffmann, după prima reprezentație la Paris, în
1881.
Sursă: Bibliothèque de l'Opéra
La data de 21 aprilie
1876 Offenbach s-a îmbarcat la bordul vaporului
Canada, pentru a întreprinde conform contractului cu Lino Bacquero un turneu în America. În portul new-yorkez i-a fost făcută o primire entuziastă și în același timp stranie - mai mulți muzicieni se apropiaseră cu o mică ambarcațiune de navă și încercau să interpreteze un potpuriu din melodii de operetă, întrerupți mereu de valurile înalte și de răul de mare. Compozitorul a fost copleșit și de primirea călduroasă pe care i-o făcuse mulțimea la hotel, aruncând maselor de la înălțimea balconului său exclamația: „Thank you, Sir!”
[63]. Din notele sale de călătorie reies uimirea și admirația față de zgârie-norii de la New York, față de tehnica avansată și întreg confortul care caracterizau încă de pe atunci viața metropolei americane. Primele concerte le-a susținut la „Gilmore's Concert Garden”, viitoarea „Madison Square Garden”, dirijând melodii din
Orfeu și
Marea ducesă de Gerolstein. După câteva săptămâni petrecute la New York entuziasmul său a făcut loc unei tot mai mari înstrăinări, datorată atât mercantilismului pe care-l descoperise în mentalitatea yankee
[64] cât și calității destul de modeste a spectacolelor muzicale la care asistase
[65]. Viața culturală americană îi datorează lui Offenbach un impuls important precum cel privind fondarea unui conservator. De la New York el a plecat la Philadelphia, unde tocmai își deschisese porțile Expoziția Universală. Concertele sale au avut și acolo parte de ovații. După acest turneu de două luni în America el se despărți de admiratorii săi printr-un banchet la New York, dând în alocuțiunile sale dovadă de o engleză de această dată impecabilă.
La Paris compozitorul a fost întâmpinat de atacurile presei republicane, care făcuse publice sporadicele sale manifestări de simpatie pentru era lui Napoleon al III-lea. Ghinionul îl urmări în ultimii ani de viață; accesele de gută s-au înmulțit, în plus i s-a îmbolnăvit grav fiul, Auguste. Offenbach a avut totuși satisfacția de a se vedea descoperit de o nouă generație cu ocazia unei noi înscenări a
Frumoasei Elena. Treptat, el s-a distanțat de domeniul muzei ușoare și s-a dedicat unui proiect ambițios, pe care l-a menit să fie încununarea vieții sale de artist. Deja în
1851 fuseseră reprezentate la teatrul
Odèon din Paris
Povestirile fantastice ale lui Hoffmann, o prelucrare a dramaturgilor Jules Barbier (1825-1901) și Michel Carré (1819-1872) după povestirile lui
E. T. A. Hoffmann. Această versiune tocmai fusese transformată într-un libret de operă, pentru a fi reprezentată la Opera din Paris pe muzica lui Hector Salomon, care era aproape definitivată. Salomon a renunțat la compoziția sa la insistențele lui Offenbach, care l-a ales pe romanticul german drept personaj principal al celei de-a doua a sa opere, după
Nimfele Rinului. Personajul Hoffmann are în piesă rolul unui călăuzitor în universul povestirilor sale fabuloase și este de fapt un alter ego al compozitorului, arătându-se frământat de temeri, iubiri nefericite și viziuni. Acțiunea se bazează pe motive din
Aducătorul de somn,
Consilierul Krespel și
Povestea imaginii din oglindă pierdute[66]. Tema dragostei tragice este reprezentată de personaje feminine inaccesibile, fie din motive de boală (Antonia, fiica lui Krespel), fie din cauza barierelor sociale și naționale (curtizana fatală Giulietta). Sau pur și simplu deoarece ființa adorată se dovedește a fi un automat încropit destul de grosolan, care nu-l poate vrăji decât pe artistul aflat sub influența escamoterilor (Olympia). Împreună cu Antonia, cântăreața neîntrecută de care este fascinat Hoffmann în al treilea act, muzica însăși este sortită pieirii.
În pofida deziluzionării care se manifestă în ultima sa operă, Offenbach s-a prezentat cunoscuților săi în acești ultimi ani de viață mai euforic decât oricând, încrezător în propria putere de creație și în viitorul succes al
Povestirilor[67]. Acest optimism nu era prea îndreptățit de realitate. Expoziția Universală s-a desfășurat în 1878 fără ca artistul să aibă posibilitatea să-și reprezinte vreo operetă nouă. Teatrul
Gaîté s-a hotărât de-abia în timpul Expoziției să pregătească o nouă înscenare a operei bufe
Orfeu în infern. ”Nu, acesta nu mai este
Orfeul meu!” ar fi declarat compozitorul, dezamăgit de rezultatul dedicat publicului larg
[68]. Acest public larg a redescoperit însă cu plăcere offenbachiadele, astfel încât Charles Comte (1827-1884), ginerele lui Offenbach și proprietarul actual al teatrului
Bouffes Parisiens, a reluat în program
La Grande-Duchesse de Gérolstein.
Les Brigands a fost reprezentată din nou de
Théâtre de la Gaîté, la sfârșitul anului 1878. Atât
Briganzii cât și noua operetă
La Marocaine au avut înscenări fastuoase.
Monumentul funerar al lui Offenbach (1880)
Compoziția
Povestirile lui Hoffmann, dedicată fiului Auguste-Jacques (1862-1883), avansase în primăvara lui
1879 într-o măsură care i-a permis lui Offenbach să-și prezinte opera fragmentar, într-un concert particular ținut pe data de 18 mai. Această premieră a făcut senzație în lumea muzicală. Deoarece a primit oferte foarte bune atât de la directorul Operei Comice din Paris cât și de la reprezentantul teatrului vienez
Ringtheater, Offenbach a decis să susțină premiere ale operei în ambele orașe. El a murit în timp ce pregătea premiera noii sale opere la Paris, asfixiat probabil în timpul somnului în noaptea din 4 pe 5 octombrie. Nu numai guta, ci și epuizarea îl transformase în vara lui
1880 într-un om grav bolnav, care dorise mai mult decât orice să trăiască doar până la premiera
Povestirilor. Numeroși admiratori din întreaga Europă l-au însoțit pe ultimul drum spre cimitirul din
Montmartre. Pe data de 18 noiembrie 1880 s-a dezvelit în mod festiv bustul lui Offenbach, opera sculptorului Jules Franceschi care străjuiește mormântul compozitorului.
Într-un articol scris imediat după moartea lui Offenbach,
Max Nordau a deplâns indiferența societății pariziene față de idolul ei de odinioară
[69]. Zola și-a arătat de asemenea compasiunea pentru Offenbach, exprimându-și însă în același timp disprețul față de genul muzical creat de acesta. Opereta ca fenomen tipic unei tot mai mari comercializări și trivializări în muzică reprezenta pentru Zola tocmai cel de-al Doilea Imperiu, trebuind să fie de aceea înlăturată din lumea teatrului ca un element nociv
[70]. Premiera pariziană a
Povestirilor lui Hoffmann a avut loc cu mare succes, în prezența oficialităților republicii, la data de 10 februarie
1881, într-o versiune prescurtată la trei acte. La Viena opera a fost reprezentată doar de două ori, în decembrie 1881, deoarece
Ringtheater a fost după aceea complet distrus într-un incendiu. În jurul piesei s-au creat din această cauză fel de fel de legende, ea a căpătat renumele de a aduce ghinion celor care o pun în scenă.
Lista completă a lucrărilor:
Liste alcătuite conform anexei din: Siegfried Kracauer: Jacques Offenbach und das Paris seiner Zeit, prima ediție Amsterdam 1937, nouă ediție îngrijită de Ingrid Belke: Siegfried Kracauer: Schriften, vol. 8, Frankfurt a. M. 2005, p. 558-591.
- Pascal și Chambord, vodevil într-un act (libret de Bourgeois și Brisebarre)
- Alcovul, operă comică într-un act (libret de Forges și de Leuven)
- Marielle sau Sergent și comandant (nouă versiune a Alcovului), operă comică într-un act (libret de Forges și de Leuven)
- Le Trésor à Mathurin, operă comică într-un act (libret de Battu)
- Pépito, operă comică într-un act (libret de Moinaux și Battu)
- Luc și Lucette, operă comică într-un act
- Oyayaye ou la Reine de Îles, „antropofagie muzicală” într-un act (libret de Moinaux)
În seara inaugurării teatrului Bouffes-Parisiens, la data de 5 iulie:
- Entrez, Messieurs, Mesdames, prologul inaugurării teatrului într-un act (libret de Méry și Servières, pseudonimul lui Ludovic Halévy)
- Cei doi orbi, operetă („bufonerie muzicală”) într-un act (libret de Moinaux)
- O noapte albă, operă comică într-un act (libret de Plouvier)
- Harlechinul bărbier, pantomimă, aranjament muzical după Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini într-un act (scenariu de Lange, pseudonimul lui Offenbach)
- Visul unei nopți de vară, schiță de operetă („saynète”) într-un act (libret de Tréfeu)
- Pierrot Clown, pantomimă într-un act (scenariu de Jackson)
- Le Violoneux, operetă („legendă bretonă”) într-un act (libret de Mestépes și Chevalet)
- Pulcinella pe lună, pantomimă într-un act (scenariu de Busnach)
- Madame Papillon, bufonerie într-un act (libret de Servières, pseudonimul lui Ludovic Halévy)
- Paimpol et Périnette, „saynète lyrique” într-un act (libret de Forges)
- Ba-ta-clan, operetă („chinoiserie musicale”) într-un act (libret de Ludovic Halévy)
- Le Postillon en gage, bufonerie într-un act (libret de Plouvier și Adenis)
- Tromb-al-ca-zar sau Răufăcătorii dramatici, operetă („bufonerie muzicală”) într-un act (libret de Dupeuty și Bourget)
- La Rose de Saint-Flour, operetă într-un act (libret de Carré și Truinet)
- Les Dragées du baptême, operetă într-un act (libret de Dupeuty și Bourget)
- Păstorii lui Watteau, tablou viu pe muzică de Lange (Offenbach) într-un act (libret de Mathieu și Placet)
- Le >>66<<, operetă într-un act (libret de Forges și Laurencin -pseudonim Chapelle-)
- Le Savetier et le Financier, operetă bufă într-un act (libret de Hector Crémieux)
- Bona, operetă bufă într-un act (libret de Bercioux)
- Cele trei săruturi ale diavolului, operetă fantastică într-un act (libret de Mestépes)
- Croquefer sau ultimul dintre paladini, operetă bufă într-un act (libret de Jaime și Tréfeu)
- Dragonette, operetă bufă într-un act (libret de Jaime și Mestépes)
- Vent du Soir ou L'horrible Festin, operetă bufă într-un act (libret de Gille și Battu)
- Une demoiselle en loterie, operetă bufă într-un act (libret de Jaime și Crémieux)
- Le Mariage aux lanternes, nouă versiune a operei Le Trésor à Mathurin, operetă într-un act (libret de Carré și Battu)
- Les Deux Pêcheurs ou le Lever du soleil, operetă („bufonerie muzicală”) într-un act (libret de Dupeuty și Bourget)
- Mesdames de la Halle, operetă bufă într-un act (libret de Lapointe)
- Pisica preschimbată în femeie, operetă într-un act (libret de Scribe și Mélesville -pseudonim Duveyrier-)
- Orfeu în infern, operă bufă în două acte (libret de Ludovic Halévy și Hector Crémieux)
- Un soț în fața ușii, operetă într-un act (libret de Delacour și Morand)
- Les Vivandières de la Grande Armée, operetă într-un act (libret de Jaime și de Forges)
- Geneviève de Brabant, operă bufă în două acte (libret de Jaime și Tréfeu)
- Le Carnaval des Revues, revistă (libret de Grangé, Gille și Halévy)
- Dafne și Chloé, operetă într-un act (libret de Clairville și Cordier)
- Le Papillon, balet-pantomimă în două acte (scenariu de Taglioni și Saint-Georges)
- Barkouf, operă comică în trei acte (libret de Scribe și Boisseau)
- La Chanson de Fortunio, operă comică într-un act (libret de Halévy și Crémieux)
- Podul suspinelor (Le Pont des soupirs), operă bufă în două acte (libret de Halévy și Crémieux))
- Monsieur Choufleuri restera chez lui le..., operă bufă într-un act (libret de St. Rémy -pseudonim Morny-, Halévy, Crémieux și Lépine)
- Farmacist și peruchier (Un Mariage par les cheveux), operetă într-un act (libret de Frébault)
- Le Roman comique, operă bufă în trei acte (libret de Halévy și Crémieux)
- Monsieur și Madame Denis, operetă într-un act (libret de Delaporte și Laurencin)
- Călătoria domnilor Dunanan, tată și fiu, operă bufă în trei acte (libret de Siraudin și Moinaux)
- Jacqueline, operetă într-un act (libret de Pol d'Arcy -pseudonim Halévy și Crémieux-)
- Limbut și limbută (Bavard et Bavarde), operă bufă în două acte (libret de Nuitter)
- Limbuții (Les Bavards), nouă versiune a operei Limbut și limbută, operă bufă în două acte (libret de Nuitter)
- Brazilianul, comedie cu un rondo de Offenbach într-un act (libret de Meilhac și Halévy)
- Lieschen și Fritzchen sau Șvabii francezi, operetă („conversație alsaciană”) într-un act (libret de Boisselot)
- Il Signor Fagotto, operă bufă într-un act (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Lieschen și Fritzchen sau Lieschen și Fritzchen, nouă versiune a operetei Lieschen și Fritzchen din 1863
- Il Signor Fagotto, nouă versiune a operei din 1863
- L'Amour chanteur, operetă într-un act (libret de Nuiiter și Lépine)
- Die Rheinnixen, Nimfele Rinului, operă romantică în trei acte (libret în germană de Wolzogen după versiunea în franceză de Nuitter)
- Georgienele (inițial Feroza), operă bufă în trei acte (libret de Moinaux)
- Jeanne care plânge și Jean care râde, operetă într-un act (libret de Crémieux și Gille) (două versiuni, reprezentate în 19 iulie, respectiv 3 noiembrie)
- Le Fifre enchanté sau Soldatul magician, operetă într-un act (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Frumoasa Elena, operă bufă în trei acte (libret de Henri Meilhac și Ludovic Halévy)
- Coscoletto sau Le Lazzarone, operă comică în două acte (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Les Refrains de Bouffes, revistă într-un act (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Les Bergers, operă comică în trei acte (libret de Crémieux și Gille)
- Barbă-Albastră, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- La Vie Parisienne, piesă de teatru cu melodii în patru acte (originar cinci) (libret de Meilhac și Halévy)
- La Grande-Duchesse de Gérolstein, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- La Leçon de chant electromagnetique, bufonerie într-un act (libret de Bourget)
- La Permission de dix heures, operetă într-un act (libret de Mélesville și Carmouche)
- Robinson Crusoe, operă comică în trei acte (libret de Cormon și Crémieux)
- Geneviève de Brabant, nouă versiune a operei bufe din 1859, în trei acte (libret de Crémieux și Tréfeu)
- Le Château à Toto, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- Podul suspinelor (Le Pont des soupirs), nouă versiune a operei bufe din 1861, în patru acte (libret de Halévy și Crémieux))
- Le Fifre enchanté sau Soldatul magician, nouă versiune a operetei din 1864, într-un act (libret de Nuitter și Tréfeu)
- L'Île de Tulipatan, bufonerie într-un act (libret de Chivot și Duru)
- La Périchole, operă bufă în două acte (libret de Meilhac și Halévy)
- Vert-vert, operă comică în trei acte (libret de Meilhac și Nuitter)
- La Diva, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- La Princesse de Trébizonde, operă bufă în două acte (Baden lângă Viena, 31 iulie) și noua ei versiune în trei acte de la Paris din 7 decembrie (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Les Brigands, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- La Romance de la rose, operetă într-un act (libret de Tréfeu și Préfel)
- Boule de Neige, operă bufă în trei acte după Barkouf, avându-l drept protagonist pe un bou în locul câinelui din Barkouf (1860) (libret de Nuitter și Tréfeu)
- Le Roi Carotte, operă bufă-feerie în patru acte (libret de Sardou)
- Fantasio, operă comică în trei acte (libret de Paul de Musset)
- Fleurette, operetă într-un act (libret de Hopp și Zell)
- Corsarul negru, operă comică în trei acte (libret de Offenbach)
- Les Braconniers, operă bufă în trei acte (libret de Chivot și Duru)
- La Leçon de chant electromagnetique, nouă versiune a bufoneriei într-un act din 1867 (libret de Bourget)
- Fleurette, operă comică într-un act (libret de Hopp și Zell), nouă versiune a operetei din 1872
- La Permission de dix heures, nouă versiune a operetei într-un act din 1867 (libret de Mélesville și Carmouche)
- Pomme d'Api, operetă într-un act (libret de Ludovic Halévy și William Busnach)
- La Vie Parisienne, nouă versiune a piesei de teatru cu melodii în patru acte din 1866 (libret de Meilhac și Halévy)
- La Jolie Parfumeuse, operă comică în trei acte (libret de Crémieux și Blum)
- Orfeu în infern, operă-feerie în patru acte, nouă versiune a operei bufe din 1858 (libret de Ludovic Halévy (anonim) și Hector Crémieux)
- La Périchole, nouă versiune în trei acte a operei bufe din 1868 (libret de Meilhac și Halévy)
- Bagatelle, operetă într-un act (libret de Crémieux și Blum)
- Madame l'Archiduc, operă bufă în trei acte (libret de Millaud și Halévy)
- La Haine, dramă în cinci acte (libret de Sardou)
- Wittington and his Cat, feerie în patru acte (libret de Nuitter și Tréfeu, tradus în engleză de Farnie)
- Geneviève de Brabant, operă-feerie în cinci acte, a treia versiune a operei bufe din 1859 (libret de Crémieux și Tréfeu)
- Les Hannetons, revistă în trei acte (libret de Grangé și Millaud)
- La Boulangère a des écus, operă bufă în trei acte (libret de Meilhac și Halévy)
- Le Voyage dans la Lune, operă-feerie în patru acte (libret de Vanloo, Leterrier și Mortier)
- La Créole, operă comică în trei acte (libret de Millaud și Meilhac)
- Tarte à la Crème, vals într-un act (libret de Millaud)
- Pierrette et Jacquot, operetă într-un act (libret de Noriac și Gille)
- La Boîte au lait, operetă în patru acte (libret de Grangé și Noriac)
- Doctor Ox, operă bufă în trei acte (libret de Mortier și Gille după Jules Verne)
- La Foire Saint-Laurent, operă bufă în trei acte (libret de Crémieux și Saint-Albin)
- Maître Péronilla (de asemenea: Maître Petronilla), operă bufă în trei acte (libret de M. X. -pseudonim Offenbach-, Nuitter și Ferrier)
- Madame Favart, operă comică în trei acte (libret de Chivot și Duru)
- La Marocaine (inițial Fatime), operă bufă în trei acte (libret de Blum, Blau și Toché)
- La Fille du tambour-major, operă comică în trei acte (libret de Chivot și Duru)
- Belle Lurette (postumă), operă bufă în trei acte (libret de Ferrier și Halévy)
- Povestirile lui Hoffmann (postumă), operă fantastică în patru acte (libret de Barbier)
- Mademoiselle Moucheron (postumă), operetă prelucrată de Delibes într-un act (libret de Leterrier și Vanloo)
- 1848 Ducesa de Alba, operă comică (libret de Saint-Georges)
- 1860 Testamentul lui Sganarelle, operetă (libret de Nérée-Desarbres și Nuitter)
- 1862 Fédia (titlul original La Baguette), operă comică (libret de Meilhac și Halévy)
- 1863
- La Belle Aurore, operetă
- Friquette
- 1865 Burghezul gentilom
- 1866 Jockeyul
- 1867 Zefirul, operetă (libret de Nuitter)
- 1875 Don Quichotte operă bufă-feerie (libret de Sardou și Nuitter)
- 1880 Le Cabaret de Lilas (libret de Blum și Toché)
- Phénice
- Léonard
- Scapin și Mazetta
- Zidul
- Le Sylphe
- Le Pauvre Prisonnier
- Ronde tyrolienne
- 1839 Jalousie
- 1840 L'attente
- 1842
- L'aveu de page
- Corbul și vulpea
- Șoarecele de la târg și șoarecele de la țară
- Cârpaciul și bogătașul
- Lupul și mielul
- Lăptăreasa și oala cu lapte
- Le Berger et la Mer
- À toi
- L'Arabe a son coursier
- La Croix de ma mère
- Dors mon enfant
- Doux Ménestrel
- Rends-moi mon âme
- Virginie au départ...
- 1844 Meuniêre et Fermière
- 1846
- Le Moine bourru sau Les Deux Poltrons
- Le Sergent recruteur
- La sortie de bal
- Sarah la Blonde
Le Langage des fleurs:
- La branche d'oranger
- La rose
- Ne m'oubliez pas
- La marguerite
- L'églantine
- La pâquerette
- Das Vaterland
- Bleib bei mir
- Leb wohl
- Catherine, was willst du mehr?
- Was fließt auf dem Felde?
- Lied des deutschen Knaben
- Bleib mir treu
- Ständchen
- Im grünen Mai...
- Mein' Lieb' gleicht dem Bächlein
- 1850 Sérénade du Torrero
- 1851
- Chanson de Valéria
- Chanson de Fortunio
- L'Étoile
- Si j'étais petit oiseau
Les Voix mystérieuses:
- L'Hiver
- Chanson de Fortunio
- Les Saisons
- Ma belle amie est morte
- La Rose foulée
- Barcarolle
- Valse des animaux (Les petits Prodiges)
- La Chanson de ceux qui n'aiment plus
- Greierele și furnica
- Bibi Bambou
- 1862 La Demoiselle de Nanterre (Et digue digue dong)
- 1863 Ronde du Brésilien
- 1864 Jeanne la Rousse
- 1865 La Pêche
- 1873
- Chanson béarnaise
- Ronde savoyarde
- La Tambour du collège
- La Fleur de Zirka
- Ça ne s'est jamais vu...
- Sur la grève...
- Deux fleurs...
- 1862 Dieu garde l'Empereur
- 1871 Dieu sauve la France
Marche et Prière
Hymne
- 1840 Grande Scene espagnole, op. 22:
- Introduction
- Gebet
- Zambada
- Serenade
- Bolero
- 1840/1843 Hommage á Rossini
- 1843 Ouverture á grand orchestre
- 1846 Le Desert (Parodie a unui oratoriu)
- 1848 Concerto Militaire, partitură pentru violoncel
- 1852
- Reminiscences de Robert le Diable
- Reminiscences de la Lucie
- Nuits d'Espagne
- (fragmente)
Le Bonhomme Jadis (uvertură)
Le Barbier de Séville
Mademoiselle de la Seiglière
Le Mariage de Figaro (Intermezzo)
Divertimento pe motive de cântece elvețiene, op. 1
- 1839 Introduction et valse mélancolique, op. 14
- 1841
- Capriccio pe teme din Le Cor des Alpes de Proch, op. 15
- Priére et Boléro, op. 22
- Musette (melodie de balet din sec. al XVIII-lea), op. 24
- Quatrieme mazurka, op. 26
- Caprice pe temele romanței din Joseph de Méhul, op. 27
Les Chants du crépuscule, op. 29:
- Souvenir du bal: Le Retour
- L'Adieu (Serenadă)
- Pas villageois (Baladă)
- La Sylphe, op. 30
- Caprice după La Sonnambula de Vincenzo Bellini, op. 32
- Caprice după Puritanii de Bellini, op. 33
- 1844 Deux ames au ciel (Elegie)
- 1847
- Las Campanillas
- Trois grandes duos concertants, op. 43
- Cours méthodique de duos, op. 49, 50, 51, 52, 53, 54
Trois duos dédies aux amateurs:
- Trois difficiles
- Trois tres difficiles
- Adagio și Scherzo
- Rêverie au bord de la mer
- La Course ev traîneau
- Gaietés champêtres
- Harmonie du soir, op. 68
- Fantasie sur Richard Creur de Lion de Grétry, op. 69
- Jean de Paris de Boïeldieu, op. 70
- Le Barbier de Seville de Gioacchino Rossini, op. 71
- Les Noces de Figaro de Mozart, op. 72
- Norma de Bellini, op. 73
- Fantaisie facile et brillante, op. 74
- Tambourin după Jean-Philippe Rameau, op. 75
- Chant des mariniers galants de Rameau, op. 76
- Vingt petites études pour le violoncelle, op. 77
- Douze études pour violoncelle et basse, op. 78
- Marche chinoise
Harmonies des bois:
- Elegie: Le Soir
- Les Larmes de Jacqueline
Fantaisies caprices sur:
- Anne de Bolène de Gaetano Donizetti
- La Dame blanche de Boïeldieu
- L'Elisir d'Amore de Donizetti
- Parisina de Donizetti
- Beatrice di Tenda de Bellini
- 1836 Fleurs d'hiver (Suită de valsuri)
- 1836 Les Jeunes Filles (Suită de valsuri)
- 1837 Brunes et blondes (Suită de valsuri)
- 1837 Les Trois Grâces (Suită de valsuri)
- 1837 Rébecca (Suită de valsuri pe teme ebraice din sec. al XV-lea)
- 1854
Le Décameron dramatique, dedicat artistelor de la Comédie-Française:
- 1. Rachel (Mare vals)
- 2. Emilie (Poloneză-mazurcă)
- 3. Madeleine (Poloneză)
- 4. Delphine (Redowa)
- 5. Augustine (Dans scoțian)
- 6. Louise (Mare vals)
- 7. Maria (Poloneză-mazurcă)
- 8. Elisa (Poloneză de tip tirolez)
- 9. Nathalie (Dans scoțian)
- 10. Clarisse (Dans varșovian)
- Herminie (Vals)
- Berthe(Suită de valsuri)
- The Times (Mare vals)
- 1864 Abendblätter, de asemenea: Les Feuilles du soir (vals concertant)
- 1865
- Jacqueline (Suită de valsuri)
- Valse favorite
- Les Roses du Bengale (six valses sentimentales)
- 1876 Offenbach-valse
- 1876 Le Fleuve d'or
- 1876
- Les Belles Americaines
- Souvenir d'Aix-les-Bains (Vals)
- Polka des singes
- Polka du mendiant
- Polka burlesque
- Kissi-Kissi (Poloneză)
- Sum-Sum (Poloneză)
- Poloneza elevilor
- Taxopholite (Poloneză-mazurcă)
- Quatrieme marzurka de salon
- Postillon-galop
- Cachucha
- Parade militaire
Jacques Offenbach |
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu