1. /31 DECEMBRIE 2022 - ISTORIE PE ZILE: Evbenimente, Nașteri
- Sophie Eleonore (n. 23 noiembrie 1609, Dresda – d. 2 iunie 1671, Darmstadt), s-a căsătorit la 1 aprilie 1627 cu Georg al II-lea, Landgraf de Hesse-Darmstadt.
- Marie Elisabeth (n. 22 noiembrie 1610, Dresda – d. 24 octombrie 1684, Husum), s-a căsătorit la 21 februarie 1630 cu Frederic al III-lea, Duce de Holstein-Gottorp.
- Christian Albert (n. 4 martie 1612, Dresda – d. 9 august 1612, Dresda).
- Johan Georg al II-lea (n. 31 mai 1613, Dresda – d. 22 august 1680, Freiberg), succesor al tatălui său ca Elector de Saxonia.
- Augustus (n. 13 august 1614, Dresda – d. 4 august 1680, Halle), a moștenit Weissenfels ca Duce.
- Christian I (n. 27 octombrie 1615, Dresd – d. 18 octombrie 1691, Merseburg), a moștenit Merseburg ca Duce.
- Magdalene Sibylle (n. 23 decembrie 1617 – d. 6 ianuarie 1668, Schloss Altenburg), s-a căsătorit la 5 octombrie 1634 cu Prințul Moștenitor Christian, fiul cel mare al regelui Christian al IV-lea al Danemarcei; a doua oară la 11 octombrie 1652 cu Frederic Wilhelm al II-lea, Duce de Saxa-Altenburg.
- Maurice (n. 28 martie 1619 – d. 4 decembrie 1681, Moritzburg), a moștenit Zeitz ca Duce.
- Henric (n. 27 iunie 1622, Dresda – d. 15 august 1622, Dresda).
Ducesa Magdalene Sibylle a Prusiei | |
Date personale | |
---|---|
Născută | 31 decembrie 1586 Königsberg |
Decedată | (72 de ani) Dresda |
Înmormântată | Freiberg Cathedral[*] |
Părinți | Albert Frederick[*] Marie Eleonore of Cleves[*] |
Frați și surori | Marie of Prussia, Margravine of Brandenburg-Bayreuth[*] Duchess Anna of Prussia[*] Eleanor of Prussia[*] Duchess Sophie of Prussia[*] |
Căsătorită cu | Johann Georg I, Elector de Saxonia |
Copii | Sofia Eleonore de Saxonia Marie Elisabeth, Ducesă de Saxonia Johann Georg al II-lea, Elector de Saxonia Augustus, Duce de Saxa-Weissenfels Christian I, Duke of Saxe-Merseburg[*] Magdalene Sibylle of Saxony[*] Maurice, Duke of Saxe-Zeitz[*] Christian Albert von Sachsen[*][1] Heinrich von Sachsen[*][1] |
Cetățenie | Germania |
Ocupație | aristocrat[*] |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Duce duchess[*] |
Familie nobiliară | Casa de Hohenzollern |
OPERA
Teatru
- Hatmanul Baltag (operă bufă scrisă în colaborare cu Ion Luca Caragiale)
- Nu te juca cu dracul
- Împăcarea
- Amor și viclenie
- O alegere la senat
- O poveste
- Beizadea Epaminonda
Roman
- Mihaiu Vereanu (1873)
Copii de pe natură
- Prolog
- Părintele Gavril
- Eroul fără voie
- Vespasian și Papinian
- Stărostii
- Poeticale
- Lei paralei
- Christachi Văivărescu
- Ștefan și Mihai
- Cucoana Nastasiica
- Electorale
- Tribulațiile unui redactor
- Don Juan de la Arhivă
- Foi căzute
- Ioniță Cocovei
- Artistul dramatic
- Gramaticale
- Tachi Zîmbilă om politic
- Curiozități contimporane
- Chilipir
- Scaieți
- Cuconul Pantazachi
- Un drum la Cahul
- Vorbe parlamentare
Miron și Florica, idilă
- Cântul I. Sfântul Gheorghe
- Cântul II. Părinții
- Cântul III. Copiii
- Cântul IV. Sfătuitorii
- Cântul V. Ursita
Scrisori
Satire
- Satira I. Luxița
- Satira II. La cîțiva autori contimporani
- Satira III. Domnului B. P. Hasdeu
- Satira IV. Politicale
- Satira V. Supărăcioșii
- Satira VI. Advocatul
- Satira VII. Amicul Sandu
- Satira VIII. Aristip
- Satira IX. Fațarnicii
Amintiri
- Din copilărie. Aduceri aminte și impresiuni
- Amintiri din "Junimea"
- Înființarea Societății literare
- Procesul lui Maiorescu
- Ortografia
- Puțină politică
- Tipografia societății "Junimea"
- Convorbiri literare
- Vasile Alecsandri
- Dosarul "Junimii" — Poșta redacțiunii
- Din dosar... Excerpta
- Sîmbăta seara
- Cîteva portrete
- Banchetul
- Prieteni și dușmani
- Eminescu
- Încheiere
Iacob Negruzzi | |||
Iacob Negruzzi | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | 31 decembrie 1842 Iași, Principatul Moldovei | ||
Decedat | (89 de ani) București, Regatul Nou al României, astăzi România | ||
Părinți | Constantin Negruzzi | ||
Naționalitate | român | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | poet, jurnalist | ||
Limbi | limba română[1] | ||
Studii | Universitatea Humboldt din Berlin | ||
Activitatea literară | |||
Mișcare/curent literar | Romantism | ||
Specie literară | epic | ||
Note | |||
Președinte al Academiei Române | |||
|
- Institutul de Bacteriologie Victor Babeș[2], București
- Casa Ion Lahovary[3], Calea Dorobanților, 1889, București
- Casa Nicolae Filipescu, 1888, București, construită pe strada Scaune, nr. 26, fostă Batiștei, nr. 15, actualmente Batiștei, nr. 13. Casa spațioasă, compusă din subsol, parter și etaj, cu ferestre canelate și cu ancadramente, a fost construită între 1888-1890.[4]
- Palatul Ministerului Agriculturii și Domeniilor, sediul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, 1895, București
- Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, 1893–1897, Iași
- Casa Take Ionescu [5], București
- Palatul H. Spayer, 1900,București
- Palatul Facultății de Medicină, 1895 - 1902, București
- Prințul Johann Leopold (2 august 1906 - 4 mai 1972); prin prima sa căsătorie morganatică cu baronesa Feodora von der Horst a renunțat la drepturile sale ca Șef al Casei de Saxa-Coburg și Gotha; au avut copii. În 1963 s-a căsătorit a doua oară cu Maria Theresia Reindl; fără copii.
- Prințesa Sibylla (18 ianuarie 1908 - 28 noiembrie 1972); s-a căsătorit la 20 octombrie 1932 cu Prințul Gustaf Adolf al Suediei, Duce de Västerbotten; au avut copii
- Prințul Hubertus (24 august 1909 - 26 noiembrie 1943) necăsătorit.
- Prințesa Caroline Mathilde (22 iunie 1912 - 5 septembrie 1983); căsătorită prima dată în 1931 cu Friedrich Wolfgang Otto, Conte de Castell-Rüdenhausen; au divorțat la 2 mai 1938; au avut copii; a doua căsătorie în 1938 cu căpitanul Max Schnirring care a murit în 1944; au avut copii; a treia căsătorie în 1946 cu Karl Andree; au divorțat la 27 decembrie 1947; fără copii
- Prințul Friedrich Josias (29 noiembrie 1918 - 23 ianuarie 1998); căsătorit prima dată la 25 ianuarie 1942 cu Contesa Viktoria-Luise de Solms-Baruth; au divorțat la 19 septembrie 1947; au avut copii; a doua căsătorie la 14 februarie 1948 cu Denyse Henrietta de Muralt; au divorțat la 17 septembrie 1964; au avut copii; a treia căsătorie la 30 octombrie 1964 cu Katrin Bremme; fără copii
- Maria Emanuel, Margraf de Meissen (1926 – 2012), căsătorit cu Prințesa Anastasia de Anhalt, fără copii
- Prințesa Maria Josepha de Saxonia (n. 1928), necăsătorită
- Prințesa Anna de Saxonia (n. 1929 – 2012), căsătorită cu Roberto de Afif, trei copii
- Prințul Albert de Saxonia (n. 1934 – 2012), căsătorit cu Elmira Henke, fără copii
- Prințesa Matilda de Saxonia (n. 1936), căsătorită și divorțată de Prințul Johannes Heinrich de Saxa-Coburg și Gotha; au avut un fiu care a decedat la 18 ani într-un accident de ski
Friedrich Christian | |
Margraf de Meissen | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Friedrich Christian Albert Leopold Anno Sylvester Macarius von Sachsen |
Născut | 31 decembrie 1893 Dresda |
Decedat | (74 de ani) Samedan |
Înmormântat | Königskapelle Karrösten[*] |
Părinți | Frederick Augustus al III-lea al Saxoniei Arhiducesa Louise de Austria |
Frați și surori | Prince Ernst Heinrich of Saxony[*] Georg, Prinț Moștenitor al Saxoniei Princess Margarete Karola of Saxony[*] Prințesa Anna de Saxonia Princess Maria Alix of Saxony[*] |
Căsătorit cu | Prințesa Elisabeta Elena de Thurn și Taxis |
Copii | Maria Emanuel, Margraf de Meissen Prințesa Maria Josepha Prințesa Ana Prințul Albert Prințesa Matilda |
Cetățenie | Germania |
Religie | Biserica Catolică |
Ocupație | conducător[*] |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | Margraf |
Familie nobiliară | Casa de Wettin |
Șeful Casei de Saxonia | |
Predecesor | Frederick Augustus III |
Succesor | Maria Emanuel |
Alexandru Marcu | |||
Date personale | |||
---|---|---|---|
Născut | Burdujeni, România | ||
Decedat | (60 de ani) București, Republica Populară Română | ||
Cetățenie | România | ||
Ocupație | filolog[*] profesor universitar[*] romanist | ||
Activitate | |||
Organizație | Universitatea din București | ||
| |||
Modifică date / text |
* 1894: Alexandru Marcu (n. 31 decembrie 1894 Burdujeni județul Botoșani, astăzi în județul Suceava – d. 27 februarie 1955, Văcărești-București) a fost un profesor român, savant italienist, traducător, membru corespondent (1940) al Academiei Române, subsecretar de Stat în Ministerul Propagandei, în Guvernul condus de Ion Antonescu (3). A murit în închisoarea Văcărești.
BIOGRAFIE
Alexandru Marcu s-a născut la 31 decembrie 1894, la Burdujeni județul Botoșani, astăzi în județul Suceava.
A fost absolvent al Colegiului Național Carol I din Craiova. A fost licențiat în litere, în 1919, al Facultății de Litere și Filosofie din București. La recomandarea profesorului Ramiro Ortiz, a studiat la Roma, la Accademia di Romania (1923-1924). A obținut titlul de doctor în litere la Florența (Italia).
Alexandru Marcu a fost profesor la Universitatea din București, specialist în italienistică, membru corespondent (1940) al Academiei Române. A tradus din literatura italiană. În timpul războiului a fost decan al Facultății de Litere din București.[1]
Profesorul Alexandru Marcu a fost numit pe 4 decembrie 1941 în funcția de ministru subsecretar de Stat la Departamentul Propagandei în guvernul Ion Antonescu (3).[2] După răsturnarea regimului lui Ion Antonescu,[3] Alexandru Marcu a fost arestat. Conform deciziei criminală cu nr. 27 din 6 februarie 1948, Alexandru Marcu, deținut în penitenciarul Văcărești, a fost condamnat la 12 (doisprezece) ani temniță grea și la cinci ani detențiune riguroasă […], urmînd să execute numai pedeapsa de doisprezece ani temniță grea cu degradare civică pe același termen [...]. [4]
Deținut politic, a murit în închisoarea Văcărești-București.
DECORAȚII
- Ordinul „Coroana României” în gradul de Mare Ofițer (7 noiembrie 1941)[1]
OPERA
- Un pittore romano all’Accademia di S.Luca: Giorgio Tataresco, Roma, 1923;
- Romanticii italieni și Românii, București 1924
- La Spagne ed il Portogallo nella visione dei romantici italiani, in: Ephemeris dacoramana. Annuario della Scuola romena di Roma, 2, 1924, pp. 66-222
- Un fédele amico G.V. Ruscalla, Livorno, 1926;
- L’Italia in cerca della latinità dei Romeni, 1927;
- V. Alecsandri și Italia, București 1927 (în italiană: V. Alecsandri e l'Italia. Contributo alla storia dei rapporti culturali tra l'Italia e la Rumenia nell'Ottocento, Roma 1929)
- Romantismul italian, București 1929
- Dicționar român-italian, București 1929 (624 de pagini)
- Conspiratori și conspirații în epoca renașterii politice a României 1848-1877, București 1930
- Simion Bărnuțiu, Al. Papiu Ilarian și Iosif Hodoș la studii în Italia cu documente inedite, București 1935
- Torquato Tasso în romantica românească, I, București 1937
- Figuri femenine din renaștere, București 1939
- Aspecte italiene (schițe, studii, amintiri), București 1942
- Valoarea artei in Renaștere, București 1942, 1982 (ediție italiană: Il valore dell'arte nel Rinascimento, Firenze 1943).
Traducător
- Giovanni Papini, Viața lui Isus, Editura „Cartea Românească”, 1928. Ediția a II-a a apărut la Editura „Ago-Temporis” din Chișinău în 1991; (Titlul original: Storia di Cristo, 1921)
- Dante Alighieri, Infernul, tradus de Alexandru Marcu, ilustrat de Mac Constantinescu, editat de Scrisul Românesc, Craiova, 1932 (traducere în proză).
- Dante Alighieri, Purgatoriul, tradus de Alexandru Marcu, ilustrat de Mac Constantinescu, editat de Scrisul Românesc, Craiova, 1933 (traducere în proză).
- Dante Alighieri, Paradisul, tradus de Alexandru Marcu, ilustrat de Mac Constantinescu, editat de Scrisul Românesc, Craiova, 1934 (traducere în proză).
- Giovanni Papini, Un om sfârșit, Editura „Socec”, 1943.
- Vittorio Alfieri, Mirra[5], Tragedie în 5 acte, Colecția „Teatrul Italian”, Institutul de Cultură Italiană, Imprimeria „Tiparul Universitar”, București, 1943, [str.] Elie Radu, 6.
- Gabriele D'Annunzio, Fata lui Iorio, Colecția „Teatrul Italian”, Tragedie pastorală în 3 acte, Institutul de Cultură Italiană, Imprimeria „Tiparul Universitar”, București, 1943.
- Critica italiană dela Vico la Croce. Antologia alcătuită, București 1941 (Antologie de critică literară italiană de la Vico la Croce).
* 1903: Ilarie Voronca (nume original Eduard Marcus, n. 31 decembrie 1903, Brăila - d. 8 aprilie 1946, Paris) a fost un poet evreu român de avangardă, promotorul revistelor 75 HP și Integral și al mișcării integraliste. A mai semnat sub pseudonimele Alex Cernat și Roneiro Valcia.
BIOGRAFIE
Începuturile literare ale lui Ilarie Voronca sunt legate de activitatea cenaclului Sburătorul, condus de Eugen Lovinescu, și de revista acestuia Sburătorul literar, unde și debutează în 1922 cu versuri simboliste influențate de George Bacovia și de lirismul melodios și maladiv al lui Camil Baltazar. Publică apoi poezii de aceeași factură în revistele Flacăra, Năzuința și Contimporanul, care vor constitui materia lirică a volumului de debut, din 1923, intitulat Restriști. Este o poezie de atmosferă, care transcrie tristețile și deznădejdea omului condamnat la existența cenușie a orașelor de provincie. Aproape nimic din tonalitatea și sistemul imagistic al acestor poezii, în afara tentației asociațiilor insolite, nu anunță viitoarea evoluție a poetului, caracterizată prin extrema receptivitate față de doctrinele avangardiste.
Astfel, la numai un an de la apariția volumului de debut, Ilarie Voronca aderă la atitudinea pragmatic inovatoare cuprinsă în Manifestul activist către tinerime al revistei Contimporanul, publică el însuși în 1924, împreună cu Victor Brauner și Stephan Roll, publicația de avangardă constructivistă 75 HP (din care apare un singur număr), colaborează la alte reviste similare precum Punct sau Integral. Ermetismul, expresia eliptică, selectarea vocabularului poetic din domeniul industrial și tehnic probează orientarea poetului în această etapă.
În 1927, apare la Paris poemul Colomba, cu două portrete de Robert Delaunay, care marchează o nouă tendință în scrisul lui Voronca. Poetul părăsește constructivismul și intră în sfera de influență a suprarealismului, mișcare concretizată prin onirismul imaginii. Ritmul publicării plachetelor de versuri este foarte susținut și el nu încetinește nici după stabilirea poetului în Franța, în 1933, de unde păstrează legături strânse cu viața literară din România. După această dată, creația sa aparține spațiului literar de adopție: L'Apprenti fantôme (1938), Beauté de ce monde (1940), Arbre (1942), etc..
Naturalizat francez în 1938, va participa la mișcarea de rezistență, ca scriitor și luptător. În ianuarie 1946 face o vizită în țară, unde este întâmpinat cu un entuziasm general. Se sinucide în același an, la 8 aprilie, în Paris, în timp ce lucra la un Manual al perfectei fericiri.
La zece ani de la moarte, prietenii francezi publică volumul Poèmes choisis, iar în 1964 și 1965, tânărul grup de literați "Pont de l'épée" adună într-un volum poemele inedite ale lui Voronca. În 1972, la editura Minerva din București apar, sub îngrijirea lui Sașa Pană, două volume de Poeme alese.
OPERE
- Restriști, Editura Rahova Arte Grafice, 1923 (copertă și desene de Victor Brauner)
- Colomba, Colecția Integral, Paris, 1927 (copertă de Sonia Delaunay și portrete de Robert Delaunay; tiraj de 134 de exemplare)
- Ulise, Colecția Integral, Paris, 1928 (portret de Marc Chagall; tiraj de 206 de exemplare)
- Plante și animale. Terase, Colecția Integral, Paris, 1929 (cu desene de Constantin Brâncuși)
- Brățara nopților, editura unu, București, 1929 (cu un desen de Victor Brauner)
- A doua lumină, editura unu, București, 1930 (tiraj de 250 de exemplare)
- Zodiac, editura unu, București, (1930) (desen și copertă de M. H. Maxy; tiraj de 300 de exemplare)
- Invitație la bal, editura unu, București, 1931 (cu un desen de Victor Brauner; tiraj de 100 de exemplare)
- Incantații, Editura "Cultura Națională", București, 1931 (cu portret de Milița Petrașcu pe frontispiciu)
- Act de prezență, Colecția "Carte cu Semne", București, 1932
- Petre Schlemihl, Tipografia Bucovina, București, 1932 (ilustrații de Victor Brauner, Jules Perahim și Michonze; tiraj de 230 de exemplare)
- Ulysse dans la cité, Éditions du Sagittaire, Paris, 1933 (traducere în franceză de Roger Vailland, prefață de Georges Ribemont-Dessaignes și portret de Marc Chagall)
- Patmos și alte șase poeme, Editura Vremea, București, 1933
- Patmos, Editions des Cahiers Libres, 1934
- Poèmes parmi les hommes, Editions des Cahiers du "journal des poetes", 1934
- Permis de Séjour, Editions R.A. Corréa, Tipografia Labor, Paris, 1935 (tiraj de 525 de exemplare numerotate)
- La poésie commune, Editions G.L.M., Paris, 1936 (tiraj de 225 exemplare numerotate)
- La joie est pour l'homme. Poèmes, suivis de trois poèmes à la gloire du sommeil, Editions Les Cahiers du Sud, Marseille, 1936 (tiraj de 512 de exemplare)
- Pater Noster suivi de Ebauches d'un Poème, Editions Avant-poste, Bruxelles/Paris, 1937
- Amitié des choses, Editions Sagesse, 1937
- Oisiveté, Editions Sagesse, 1938
- Le marchand de quatre saisons, Edition Les Cahiers du "journal des poetes", 1938
- L'apprenti fantome et cinq poèmes de septembres, Les Éditions des Presses du Hibou, 1938 (tiraj de 100 de exemplare hors-commerce)
- Beauté de ce monde, Éditions du Sagittaire, 1939
- Lord Duveen ou l'invisible à la portée de tous, Editions de l'Ilot, 1941
- Les Témoins, Editions du Méridien, Rodez, 1942 (tiraj de 206 de exemplare)
- La confession d'une âme fausse, Editions du Méridien, 1942
- La clé des réalités, Editions du Méridien, 1944
- L'interview, Editions Jean Vigneau, 1944 (cu un portret de Halicka)
- Henrika, 1945 (cu un frontispiciu de F. Delanglade)
- Souvenirs de la planète Terre, Sagel, Paris, 1945
- Contre-solitude, Editions Bordas, 1946
- Les chants du Mort, Editions Charlot, 1947 (traducere în română de Jacques Lassaigne și de autor)
- Diner, Editions PAS, 1952 (conține colaje de Jeanne Coppel)
- Poemes choisis, Seghers, Paris, 1957 (cu o reproducere după portretul de Marc Chagall; tiraj de 700 de exemplare numerotate)
- Poeme, Editura Univers, București, 1961 (traducere de Sașa Pană și prefață de Eugen Simion)
- Poèmes inédits, Editions Guy Chambelland, 1964 (cu un desen de Abidine)
- Onze récits, Rougerie, 1968
- Poeme alese (2 vol.), Editura Minerva, București, 1972 (copertă de Constantin Guluță și prefață de Sașa Pană)
- Mic manual de fericire perfectă, Cartea Românească, București, 1973 (traducere și prefață de Sașa Pană)
- Interviul, Cartea Românească, București, 1989 (traducere de Ion Pop, Irina Fortunescu și Barbu Brezianu și prefață de Ion Pop și Barbu Brezianu)
- Perméables, Le trident Neuf, 2005
Vintilă Horia | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Vintilă Caftangioglu[1] |
Născut | Segarcea, România[4] |
Decedat | (76 de ani)[5][6] Collado Villalba[*], Spania |
Cetățenie | România |
Ocupație | scriitor diplomat |
Pseudonim | Vintila Horia, Valer Crângu[1], Juan Dacio[2] |
Limbi | limba spaniolă limba română limba italiană limba franceză[3] |
Studii | Colegiul Național „Sfântul Sava” din București |
Opere semnificative | Dumnezeu s-a născut în exil[*] |
Note | |
Premii | Premiul Goncourt |
Modifică date / text |
* 1915: Vintilă Horia (pseudonimul literar al lui Vintilă Caftangioglu, n. 18 decembrie 1915 (S.N. 31 decembrie), Segarcea – d. 4 aprilie 1992, Collado Villalba, Madrid, Spania) a fost un diplomat, eseist, filozof, jurnalist, pedagog, poet și romancier român, care a scris în special în limbile română și franceză, cunoscând consacrarea internațională după exilul său.
BIOGRAFIE
S-a născut în 1915, în localitatea Segarcea, județul Dolj - Oltenia. A început școala primară la Râmnicu Sărat și a terminat-o la București. A absolvit Colegiul Sfântul Sava. A studiat la Facultatea de Drept, în paralel cu cea de Litere și Filozofie.
Aidoma altor intelectuali români de calibru mondial cu traiectorii similare, Cioran, Eliade și Noica, Horia a fost atras de extrema dreaptă. A fost, timp de șase luni, cuzist și a colaborat în perioada 1937-1941 cu revista antisemită Sfarmă-Piatră.
În anii 1940 - 1945, când Vintilă Horia a locuit la Roma și Viena, a fost parte a diplomației românești, ca șef de cabinet la Ministerul Propagandei și, ulterior, atașat de presă la Roma. Reprezentarea la Roma a fost întreruptă în anii conducerii statului român de alianța dintre guvernul mareșalului Ion Antonescu și legionari. A revenit în diplomație, de data aceasta la Viena. Când România întoarce armele împotriva Germaniei (august 1944), Vintilă Horia și soția lui, Olguța (n. Teohari), sunt internați într-un lagăr german. La sfârșitul războiului, cei doi soți pleacă în Italia. Aici, Vintilă Horia îl cunoaște pe Giovanni Papini, scrie și publică în reviste italiene, dar situația economică grea a Italiei postbelice îl determină să plece mai departe, în Argentina (primăvara 1948). Va sta la Buenos Aires până în martie 1953, când se întoarce în Europa, și anume în Spania, unde are o activitate literară susținută și se face cunoscut.
În 1946, Tribunalul Poporului din România l-a condamnat în contumacie la 25 ani muncă silnică, pentru crime de război, în baza legii 312/1945, art 2: „s-au pus în slujba hitlerismului sau fascismului și au contribuit prin fapte proprii la realizarea scopurilor lor politice sau la aservirea vieții economice a țării în detrimentul intereselor poporului român”. Completul de judecată care l-a condamnat pe Vintilă Horia era format din: președinte: Alexandru Voitinovici; membri: 2 „judecători ai poporului”, 2 învățători, 1 muncitor CFR, 1 comerciant, 1 fost consilier la Camera de Muncă, 1 „judecător delegat”, 1 grefier, 1 acuzator public și unul singur magistrat. Fiica scriitorului, Cristina Horia, a inițiat o acțiune judiciară în vedera abolirii acestei sentințe emise de un tribunal politic de tip sovietic [7]
Vintilă Horia a murit în anul 1992.
PREMIUL GONCOURT
Dieu est né en exil
În noiembrie 1960, romanului lui Dieu est né en exil îi este atribuit Premiul Goncourt. Autorul, stabilit la Paris (între 1960-1964), respinge oferta ambasadei române de a intra în rolul de reprezentant al scriitorimii României comuniste. Guvernul român, cu sprijinul comuniștilor francezi, începe o campanie de denigrare a scriitorului, atribuindu-i - printr-un dosar falsificat - un trecut de legionar.[8] Sub presiunea acestei campanii, Vintilă Horia refuză premiul Goncourt. Dar, conform regulamentului Premiului Goncourt nu poate fi anulat. El rǎmâne atribuit dar nedecernat. Romanul a fost distins în 1961 la Milano cu o medalie de aur (Medalla de Oro de „Il Conciliatore” - a se vedea Vintilă Horia, El despertar de la sombra, Madrid, Editora Nacional, 1967. Alte premii: “Bravo para loshombres que unem en la verdad”, Madrid (1972) și Premiul “Dante Aligheri, Florența (1981).
Vintilă Horia se întoarce în Spania în 1964, unde continuă să scrie, în spaniolă și în franceză.
Jurnalista de televiziune Marilena Rotaru realizează documentare despre Vintilă Horia în seria Memoria exilului românesc (1991-1996) și în Întoarcerea lui Vintilă Horia (2002).
Centenarul nașterii lui Vintilă Horia a fost sărbătorit în decembrie 2015 prin colocvii la Madrid, Craiova, Alba Iulia, Deva și prin lansări de carte la Segarcea, locul natal al scriitorului [9]
Consiliului Local al orașului Segarcea (județul Dolj), prin Hotărârea nr. 60 din 27 noiembrie 2015, i-a atribuit titlul de cetățean de onoare - post mortem. La cererea Institutului Elie Wiesel, i s-a retras titlul la 10 februarie 2016.[10][11][12]
PROPAGANDA FASCISTĂ
În articolele sale publicate între anii 1937-1941, Vintilă Horia s-a remarcat prin elogiile aduse lui Benito Mussolini, Adolf Hitler, național-socialismului și fascismului în general. Totodată, a criticat în mai multe rânduri forma de guvernare democratică și a practicat un discurs instigator la ură împotriva evreilor în timpul Holocaustului, când aceștia erau supuși persecuției și exterminării sistematice.[13] După emigrarea sa în Argentina, în anul 1948, Vintilă Horia a fost redactor la ziarul neolegionar „România” și colaborator al ziarului „Însemnări”, editat de Radu Ghenea, legionar și apropiat al lui Corneliu Zelea Codreanu.
Vintilă Horia a considerat că fascismul este o revoluție spirituală și o operă de renaștere a Europei. După declanșarea războiului din Est, a justificat masacrele anti-evreiești întreprinse de trupele române. De asemenea, a considerat că principalii inamici ai României și Europei sunt democrații, evreii și masonii, acuzându-i pe aceștia că sprijină comunismul.[necesită citare]
Admirația sa pentru Adolf Hitler e exprimată în pasajul:
„Germania lui Adolf Hitler este o valoare asemănătoare, ca forță și întindere, religiei în Evul Mediu sau artei în timpul Renașterii. Acest «homo europaeus», cel dintîi dintre cei mai mari, acel ce s-a încumetat să distrugă o prejudecată și să dovedească, cu strălucite argumente, forța nepieritoare a Europei, este Adolf Hitler. Discursul său este acela al veacurilor care vorbesc încă de pe turlele catedralelor și al basilicelor, din fundurile bibliotecilor și al muzeelor și de pe culmea aceea de umanitate care se numește europenism.”[14]
PERIOADA POSTCOMUNISTĂ
În anul 2016 Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), aflat atunci sub conducerea lui Radu Preda, a organizat un centenar în memoria lui Vintilă Horia, unde s-a făcut apologia lui Adolf Hitler și Benito Mussolini, menită să justifice articolele cu caracter fascist publicate de Vintilă Horia în revista „Sfarmă-Piatră”.[15]
OPERA LITERARĂ
Romane
- Acolo și stelele ard, Ed. Gorjan, București, 1942.
- Dieu est né en exil, Fayard, Paris, 1960.
- Le Chevalier de la Résignation, Fayard, Paris, 1961.
- Les Impossibles, Fayard, Paris, 1962.
- La septième lettre. Le roman de Platon, Plon, Paris, 1964.
- Une femme pour l’Apocalypse, Julliard, Paris, 1968.
- El hombre de las nieblas, Plaza y Janés, Barcelona, 1970.
- El viaje a San Marcos, Magisterio Español, Madrid, 1972.
- Marta o la segunda guerra, Plaza y Janés, Barcelona, 1982.
- Persécutez Boèce, Lausanne, L’Age d’Homme, 1987.
- Un sepulcro en el cielo, Planeta, Barcelona, 1987.
- Les clefs du crépuscule, L’Age d’Homme, Lausanne, 1988.
- Mai sus de miazănoapte, Cartea Românească, București, 1992.
Nuvele
- El despertar de la sombra, Editora Nacional, Madrid, 1967.
- Informe último sobre el Reino H, Plaza y Janés, Barcelona, 1981.
- Moartea morții mele, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1999.
- El fin del exilio. Cuentos de juventud, Criterio Libros, Madrid, 2002.
Jurnale
- Journal d’un paysan du Danube, Table Ronde, Paris, 1966;
- Scrisori din Exil, vol.I si II, corespondența dintre Vintilă Horia și fratele său Alexandre Castaing (1972-1992), 2011, 350p.;
- Jurnalul unui fost sagetator, Ed. Vremea, București, 2015.
Eseuri
- Presencia del mito, Escelicer, Madrid, 1956.
- Poesía y libertad, Madrid, Ateneo, 1959.
- La rebeldia de los escritores soviéticos,Rialp, Madrid, 1960.
- Quaderno italiano, Pisa, 1962.
- Giovanni Papini, Wesmael-Charlier, Paris, 1963.
- Juan Dacio, Diccionario de los Papas. Prefacio de Vintila Horia. Editorial Destino, Barcelona 1963. (Juan Dacio este pseudonimul lui Vintilă Horia.)
- Platon, personaje de novela, Ateneo, Madrid, 1964.
- España y otros mundos,Plaza y Janés, Barcelona, 1970.
- Viaje a los Centros de la Tierra,Plaza y Janés, Barcelona, 1971.
- Pepi Sánchez,Prensa Española, Madrid, 1972.
- Mester de novelista,Prensa Española, Madrid, 1972.
- Encuesta detrás de lo visible, Plaza y Janés, Barcelona,1975.
- Introducción a la literatura del siglo XX. (Ensayo de epistemología literaria), Gredos, Madrid, 1976.
- Consideraciones sobre un mundo peor, Plaza y Janés, Madrid, 1978.
- Literatura y disidencia, Ed. Rioduero, Madrid, 1980.
- Los derechos humanos y la novela del siglo XX, Magisterio Español, Madrid, 1981.
- Mai bine mort decât comunist, Phoenix, București, 1990.
- Dicționarul Papilor, Editura Saeculum I.O., 1999.
Poezie
- Procesiuni, Ed. Pavel Suru, București, 1936.
- Cetatea cu duhuri, Ed. Pavel Suru, București, 1939.
- Cartea omului singur, Ed. Pavel Suru, București, 1941.
- A murit un Sfânt, Valle Hermoso (Argentina), 1952.
- Poesia romaneasca noua. Antologie, Colecția “Meșterul Manole”, Salamanca, 1956.
- Jurnal de copilărie, Fundația Regală Universitară Carol I, Paris, 1958.
- Viitor petrecut, Salamanca, 1976.
CĂRȚI ȘI TEZE DE DOCTORAT CARE SE REFERĂ LA OPERA LUI VINTILĂ HORIA
Cărți
- Sanda Stolojan, Au balcon de l’exil roumain à Paris: avec Cioran, Eugène Ionesco, Mircea Eliade, Vintilă Horia…, Paris, L ’Harmattan, 1999.
- Crenguța Gânscă, Vintilă Horia. Al zecelea cerc: eseu despre o trilogie a exilului, Cluj-Napoca, Dacia, 2001.
- Marilena Rotaru, Întoarcerea lui Vintilă Horia, Ideea, București, 2002.
- Cecilia Latiș, Arhitecturi paralele: Marguerite Yourcenar –Vintilă Horia, Suceava, Editura Universității din Suceava, 2003.
- Cecilia Latiș, Polifonii creatoare: paralelă între creația lui Marguerite Yourcenar și a lui Vintilă Horia, Suceava, Editura Universității din Suceava, 2003.
- Pompiliu Crăciunescu, Vintilă Horia - Translittérature et Réalité, Editura L’Homme Indivis, Veauche, Franța, 2008.
- Georgeta Orian, Vintilă Horia, un scriitor împotriva timpului său, Cluj-Napoca, Limes, 2008.
- Pompiliu Crăciunescu, Vintilă Horia - Transliteratură și Realitate, București, Curtea Veche, 2011.
- Sonia Elvireanu, Fața întunecată a lui Ianus – Vintilă Horia, Dumitru Țepeneag, Norman Manea, Gabriel Pleșa, Editura Tipo Moldova, Colecția „Academica”, Iași, 2013.
- Nicolae Florescu, Vintilă Horia între „ieșirea din a exista și intrarea în a fi”, București, Editura Jurnalul Literar, 2014.
- Mihaela Albu și Dan Anghelescu, Eseistica lui Vintilă Horia – deschideri către transdisciplinaritate, Craiova, Aius, 2015.
- Corespondența lui Vintilă Horia cu Basarab Nicolescu : Traian D. Lazăr și Raluca Andreescu, Scrisori din exil – Arhiva literară Basarab Nicolescu, Curtea Veche, București, 2015, capitolul „Drumul spre transdisciplinaritate – Vintilă Horia-Basarab Nicolescu”, p. 215-271.
- Corespondența lui Vintilă Horia cu Ștefan Lupașcu: Oana Soare, Stéphane Lupasco – Infinitul și experiența. Corespondență primită, articole, interviuri, Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă, București, 2015, p. 241-258.
Teze de doctorat
- Monica Nedelcu, La obra literaria de Vintila Horia. El espacio del exilio en cuatro novelas francesas (L’œuvre littéraire de Vintila Horia. L’espace de l’exil dans quatre romans français), Madrid, Universidad Complutense, Colección Tesis Doctorales, 1989.
- Claudia Drăgănoiu, La prose littéraire d’exil : Vintilă Horia, Constantin Virgil Gheorghiu et L. M. Arcade (Proză literară de exil: Vintilă Horia, Constantin Virgil Gheorghiu și L. M. Arcade), Strasbourg, Faculté des Lettres, Université de Strasbourg, 2011.
- Manuela Alexe, Représentations de l’espace dans la prose de Vintilă Horia (Reprezentări ale spațiului în proza lui Vintilă Horia), Școala doctorală de studii literare și culturale, Universitatea din București, 2012.
- Renata-Simona Georgescu, L’image de la Roumanie chez Vintilă Horia, Petru Dumitriu et Paul Goma, Facultatea de Litere, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, 2013.
- Alina Elena Costin, Vintilă Horia: Exil et création, Facultatea de Litere, Universitatea « Alexandru Ioan Cuza », Iași, 2013.
- Sonia Elvireanu, Fața întunecată a lui Ianus – Vintilă Horia, Dumitru Țepeneag, Norman Manea, Gabriel Pleșa, Facultatea de Istorie și Filologie, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, 2013.
* 1979: Mihai Chițu (n. 31 decembrie 1979 la București) este un cântăreț român notabil pentru câștigarea celui de-al treilea sezon al emisiunii-concurs Vocea României.
COPILĂRIA, STUDIILE ȘI ACTIVITATEA MUZICALĂ
Chițu susține că a fost mereu autodidact și că, deși a început să cânte de la vârsta de 5–6 ani, nu și-a dat seama că are un talent până în timpul liceului. A urmat timp de două luni cursuri la Școala Populară de Artă din București.
În 2002, l-a cunoscut pe Răzvan Fodor și a cântat o dată la studioul formației Krypton, după care a urmat o colaborare până în 2012 cu trupa Înalta Societate, cu o pauză în perioada 2005–2009. În 2012 a început să colaboreze cu formația Direcția 5, cântând împreună cu aceasta în câteva spectacole,[1] după care a avut spectacole private la Mamaia și apoi, împreună cu 2zece Band, la București.
Pe lângă activitatea sa muzicală, Mihai Chițu a lucrat și ca agent de vânzări până în 2013, când a câștigat concursul Vocea României.[2]
VIAȚA PERSONALĂ
Mihai Chițu s-a căsătorit în 2007 cu o profesoară de educație fizică și sport cu care s-a cunoscut în 2002. Ioana[3] și Mihai Chițu au o fiică pe nume Riana, născută în 2009.[2]
PARTICIPAREA LA VOCEA ROMÂNIEI
Chițu s-a înscris la preselecțiile pentru primele trei sezoane ale emisiunii Vocea României (2011—2013), însă a fost respins în primele două. La al treilea sezon, s-a calificat pentru etapa audițiilor pe nevăzute, unde l-a ales pe Horia Brenciu ca antrenor, după ce acesta și Marius Moga au fost convinși de interpretarea sa a piesei „The Great Pretender”. Concurentul s-a făcut remarcat pe parcursul participării lui, calificându-se în finala din 26 decembrie 2013, în care a concurat alături de alți 3 muzicieni aspiranți și în care s-a clasat pe locul I, obținând 37,34% din voturile telespectatorilor și aflându-se la o diferență de 0,78% de Sânziana Niculae, clasată pe locul II.[4] Artistul a declarat că dorește să-și investească premiul de 100 000€ în familia sa și în muzică.[2]
Melodii interpretate în concurs
Nr. | Piesă | Interpret original | Data episodului |
---|---|---|---|
1 | „The Great Pretender” | The Platters | 28 septembrie 2013 |
2 | „Kids” (împreună cu Ruxandra Măcărescu) | Robbie Williams și Kylie Minogue | 9 noiembrie 2013 |
3 | „One More Try” | George Michael | 7 decembrie 2013 |
4 | „I Don't Want to Miss a Thing” | Aerosmith | 14 decembrie 2013 |
5 | „La Viflaim, colo-n jos” | 21 decembrie 2013 | |
6 | „Delilah” | Tom Jones | |
7* | „'O sole mio” (împreună cu Horia Brenciu) | 26 decembrie 2013 | |
8 | „Caruso” | Lucio Dalla | |
9 | Colaj (împreună cu Corina Chiriac) | ||
„O clipă de sinceritate” | Corina Chiriac | ||
„Păi de ce?” | |||
„Ne cunoaștem din vedere” | |||
„Unde erai?” | Corina Chiriac și Marius Țeicu | ||
„Opriți timpul” | Corina Chiriac |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu