5. /23 IANUARIE 2023 - POEZIE
Ileana Mălăncioiu
Biografie
S-a nascut la 23 ianuarie 1940, in satul Godeni (judetul Arges): "...eram a doua fata a parintilor mei si n-am fost primita cu prea multa bucurie. Fusese asteptat un baiat. Tot asteptandu-l, dupa mine, mama a mai nascut inca doua fete, dar nu a mai fost la fel de trisa - marturiseste poeta... )
A absolvit Facultatea de Filosofie a Universitatii Bucuresti in 1968, cu lucrarea Locul filozofiei culturii in sistemul lui Lucian Blaga. Doctor in filosofie in 1975. Lucreaza inainte de 1989 la Televiziunea Romana si la revista Arges, la studiourile Animafilm si la revista literara "Viata romaneasca" de unde demisioneaza la 31 martie 1988 din pricina cenzurii, inclusiv asupra scrierilor lui Constantin Noica.
Dupa '89 lucreaza la Revista social-politica, la Editura Litera ca redactor sef si la saptamanalul Romania literara.
"In calitate de redactor la Viata romaneasca am reusit sa aduc in revista pe Noica si m-am preocupat de publicarea scrisorilor despre logica, am publicat texte de baza ale lui Liiceanu, aparute ulterior in volumul "Cearta cu filozofia", m-am straduit sa introduc publicarea cartii lui Andrei Plesu, "Minima moralia", in fine, m-am ocupat de rubrica de texte filozofice prin care erau reflectate in linii mari preocuparile celor din scoala de la Paltinis" (din conversatia cu Marta Petreu aparuta in Apostrof, nr. 1-2 / 1998, si reluata in Cronica melancoliei).
In perioada comunista Ileana Malancioiu a fost cenzurata, motiv pentru care a fost obligata sa reediteze volumul "Urcarea muntelui", decimat de cenzura datorita apetitului ei pentru adevar si a obstinatiei de a spune exact ce are de spus, chiar si in poezie.
Nicolae Steinhardt declara despre Ileana Malancioiu: "Curajoasa aspra- le vede, le stie, le spune. Si cu suflet de muiere sensibila, simtitoare. Suflet adanc, colturos. Mare poeta".
Drum
Mă-ndrept pe drumu-ntunecat anume
Să nu-mi văd boii tineri şchiopătând:
Le-au intrat potcoavele-n copite
Şi se tem s-atingă de pământ.
Din când în când îmi îngenunche-n jug
Şi fiindcă n-am tărie să-i îndemn
Se uită blânzi şi se ridică singuri
Şi pleacă amândoi ca la un semn.
Şi doar la miezul nopţii îi opresc,
Dejug pentru o vreme şi rămân,
Lătrată de toţi câinii mahalalei
La poarta potcovarului bătrân.
Le iau pe rând picioarele în braţe
Şi îi apăs cu palma pe copite
Să ştiu pe care parte-au şchiopătat
Şi să le-acopăr oasele tocite.
Bătrânul trece cuiele prin foc
Le potriveşte bine şi le bate
Şi când se strâmbă şi ajung în carne
Le scoate înapoi însângerate.
Apoi le-ndreaptă şi le bate iar
Mă-ntreabă unde merg şi cine sunt
Şi ca să ştie de-am să pot ajunge
Îi pune să se sprijine-n pământ.
M-ajută să-i înjug şi să pornesc
La început încet şi şchiopătând
Şi câinii ne mai latră o vreme şi ne lasă
Şi rănile se vindecă mergând.
Iar mă-ndepărtez de tine
Iar mă-ndepărtez de tine dinadins ca să te văd
Nerobită de puterea sufletului tău cel dus
Înapoi spre altă lume care-i pare mai a lui
Decât lumea-n care parcă din greşeală a fost pus.
Dar te văd tot mai aproape ca şi cum eu însămi sunt
Despărţită doar de ochiul care mă priveşte rece
Undeva pe însăşi calea nimănui dezvăluită
Unde sufletul tău parcă şade pregătit să plece.
E desprins de trup şi este mai frumos ca niciodată
L-aş desface din adâncuri să-l alin şi să-l păzesc
Dar cum pot păzi eu, Doamne, răsuflarea ta cea sfântă
Care însuţi ai desprins - o de pe ochiul său domnesc.
Mă rog deci să se întoarcă fără ură către tine
Dar când va să vin şi eu să mă laşi să-i dau ocol
Dacă nu ca o femeie ca un suflet care vine
La alt suflet ce-l aşteaptă în tăcere trist şi gol.
Cântec de dor
Mi se făcuse dor de cei patru pereţi
Ai casei noastre aşezate-n drum,
Încercam să-i zidesc înapoi din nisip
Şi din mari rotocoale de fum.
Un picior al nu ştiu cui îi surpa
Şi auzeam în urmă râsul zglobiu
Ieşit chiar printre degetele groase
Care călcau alene prin pustiu.
Era un râs fioros de fiară,
Era râsul râsului şi eu mă rugam
Să nu se zguduie sub el pământul
Pe care înălţam
Din nou pentru a nu ştiu câta oară
Cu multă-ncrâncenare şi cu teamă
Pereţii casei noastre prăbuşite
Din lene şi din nebăgare de seamă.
Biografie
S-a născut la 23 ianuarie 1944, în satul Petroșani, județul Hunedoara.
Școala primară, gimnazială și liceul de la Dealul Ștefăniței (Maramureș), Cluj, Constanța, Cluj, Alba-Iulia (1950 – 19610.
Urmează cursurile Facultății de Filologie a Universității ”Babeș- Bolyai” din Cluj – Napoca (1950 – 1961)
Debutează în ”Tribuna” (iun. 1968). Obține titlul de doctor în filologie, ”magna cum laude”, cu teza ”Ritm și valoare în poezia populară românească”, la Universitatea ”Babeș – Bolyai”i, în anul 2000.
La absolvirea cursurilor universitare primește repartiție ministerială la Institutul de Lingvistică și Istoria Literaturii ”Sextil Pușcariu”, Cluj – Napoca (1967), continuă , între 1976 – 1990 în cadrul Facultății de Filologie a Universității clujene, cercetător principal II; director general al Casei de Editură Atlas-Clusium din Cluj – Napoca, din 1989; lector universitar la Universitatea ”Constantin Brâncuși” Târgu – Jiu (2001 – 2002); director al publicației științifice ”Antemeridian7Postmeridian a Univ. ”Constantin Brâncuși” Tg-Jiu; conferențiar universitar (2004) și șeful catedrei și cancelar de limba și literatura română la Facultatea de Litere și Științe Sociale (2005 – 2006) și decan al Facultății Educație Fizică și Arte Plastice a Universității ”Constantin Brâncuși” din Tg-Jiu, din anul 2000 stabilindu-se în Târgu- Jiu.
La Târgu-Jiu a fost invitat de prietenul și colegul de facultate, Nicolae Diaconu (cu care a fondat la Cluj revista ”Echinox”), să facă parte din juriul Festivalului Național de Literatură ”Tudor Arghezi”. Desfășoară o activitate științifică și culturală importantă, scrie peste 1600 de articole de critică, istorie literară, critică de artă și de teatru, publicate în majoritatea revistelor culturale din țară. A semnat cu pseudonimul Horia Blându, Maria Pop, Valer Tarcu.
Participă la numeroase sesiuni științifice, colocvii și simpozioane din țară (București, Iași, Timișoara, Constanța, Suceava, Sibiu, Brașov) și din străinătate (Belgia, Franța, Suedia, Germania, Bulgaria, Grecia, Ungaria, Macedonia, Bosnia-Herțegovina, Danemarca). Cu editura ”Clusium” participă la mari târguri internaționale de carte (Paris, Frankfurt, Londra, Ierusalim). Președinte sau membru al unor jurii naționale de literatură la Rm. Vâlcea, Târgu-Jiu, Sighetul Marmației, organizator al unor expoziții de artă plastică la Paris, Nantes, Malmo.
Pentru această muncă este răsplătit cu titluri și funcții: Membru al Uniunii Scriitorilor, din 1980; membru al uniunii Oamenilor de Teatru (UNITER), 1974; Membru al Uniunii Artiștilor Plastici, 2002; președinte al Filialei Gorj a UAP, 2005-2006; președinte al Partidului Democrat din Cluj-Napoca 1993 – 1996; vicepreședinte al Societății Patronilor de Edituri din România (SPER), 1993 – 2000; membru (cu editura ”Clusium”) al Fundației internaționale ”Balkanika”, cu sediul la Sofia, 1998 – 2003; președinte al Filialei Gorj a UAP din România, 2005.
Decorat cu ”Meritul Cultural”, categoria A, în grad de Cavaler, 2004.
A primit numeroase premii literare, din partea USR, a unor festivaluri național și internaționale de literatură: Premiul CC al UTC, 1981; Premiul Asociației Scriitorilor din Cluj, 1985, 2001; Premiul Festivalului Național de Literatură ”Sensul Iubirii”, 2005, Drobeta Turnu-Severin, director Marius Tupan; Premiul Fundației ”Luceafărul” ”Laurențiu Ulici”; Premiul ”Opera Omnia” oferit de Fundația ”Alice Voinescu”, Mehedinți; etc. Premii în volum și pentru traducere în limba italiană ale Asociației Scriitorilor Sicilieni, Palermo, 1998; Premiul de poezie ”Frontiera Poesis, Satu-Mare, 1999;Premiul pentru Poezie al Festivalului Internațional ”Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 2000; Premiul special al juriului, al Uniunii Scriitorilor, filiala Cluj, 2002; Marele Premiu pentru Poezie la Festivalul Național Serile la Brădiceni”, 2004; Premiul pentru roman al Uniunii Scriitorilor, Filiala Cluj, 2002; Premiul pentru Literatură ”Ion Cănăvoi” pentru romanul ”Miluta”, Tg-Jiu, 2005; Premiul Festivalului Național de Literatură ”Sensul iubirii”, 2005, Drobeta Turnu-Severin, președinte Marius Tupan; Premiul Uniunii Scriitorilor din România, pentru lucrarea ”Dicționar cronologic al romanului românesc de la origini până în 1989 (colectiv), București, 2005; Premiul de excelență ”Laurențiu Ulici” pentru ”Opera Omnia” acordat de Fundația ”Luceafărul”, București, 2007; Premiul pentru Opera Omnia la Festivalul ”Sensul iubirii”, Drobeta Turnu –Severin, 2007, Nominalizare la Trofeul ”Balkanika”, Sofia, 2007.
Activitate editorială cu editura ”Clusium”, peste 400 de titluri tipărite, pentru care s-au obținu peste 20 de premii naționale la târgurile de carte din țară și titlul ”Editura anului” la Salonul de carte de la Cluj-Napoca în 1993.
În plină putere de creație s-a stins din viață la 26 noiembrie 2008.
Opera
Lucrări personale:
- Dimineața amurgului, Poezii, Cluj – Napoca, 1974
- Incidențe, critică literară/ V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1975
- Alexandra Cristea dincolo de alb și negru/ V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1979
- Presa literară românească din Transilvania până în 1918, Istorie literară/ V. Tașcu, M. Popa, Cluj- Napoca, Ed. Dacia, 1980
- Dincoace și dincolo de ”F”, Monografie despre D. R. Popescu/ V.Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1982
- Paul Sima, Critică de artă/ V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1982
- Poezia poeziei de azi, Critică literară /V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1982
- Dimineața amurgului, Poezie /V. Tașcu, Cluj –Napoca, Ed. Clusium, 1994
- Școala morții, Poezie / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 1997
- Defăimarea, Poezie / V. Tașcu, București, Ed. Albatros. 1998
- Elogiul bătrâneții, Poezie / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Apostrof, 2000
- Istoria culturii și civilizației / V. Tașcu, Tg-Jiu, 2001
- Ritm vertical, Teorie literară și studii de versificație / V. Tașcu, București, Ed. Univers enciclopedic, 2001
- Studii literare /V. Tașcu, Cluj – Napoca, ed. Clusium, 2002
- Elogii. Dezeseuri. Cvartet: Opus 1-4 / V. Tașcu, Clij-Napoca, Ed. Clusium, 2003
- Istoria presei românești din Transilvania / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Tritonic, 2003
- Tratat despre iubire / V. Tașcu, București, Ed. Cartea românească, 2003
- Miluta, Roman / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 2003
- Între cultura mormintelor și ”civilizația” războaielor / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 2003
- Modelul renascentist și arhitectura brâncovenească / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 2006
- Târgul de dulce, Poezii / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 2006
- Portrete și itinerarii plastice / V. Tașcu, Cluj-Napoca, Ed. Clusium, 2007
Târgul de dulce
PARCUL CENTRAL
Demult, demult au murit
ultimii trompetişti, ultimul purtător de tubă
şi toboşarii care ritmau mersul
umbrelor, umbrelelor de soare şi boncănitul
botinuţelor de satin, precum şi căutatul orb
al bastoanelor fără folos, al meloanelor
uşor ridicate aproape la fiece pas,
pentru că toţi se cunoşteau cu toţi
şi se salutau, ca în satele de unde au venit,
doar cu un fin zâmbet adus de la Paris.
Cimitirul ajuns şi el aproape central
îi acoperă cu pământul lui dulce,
dar nu stinge sunetul ultimului marş
sau al utimului vals vienez.
Pe marginea acestei parade stăteau
în zdrenţe cei care nu peste mult vor umple
cu sunetul bocancilor lor, cu şepcile lor
proletare aceleaşi alei, ignorând
marile lor valori ce veniseră şi ele
tot de la Paris, pe sub şapca ponosită
a marelui Constantin. n inima lor băteau
doar inimile nenăscute ale celor ce azi
trec cu platforme greoaie, cu jeanşi,
cu addidaşi ce nu se mai trec
din mode, cu plete în vânt,
dar care nu mai ştiu drumul la cimitir,
nu mai aduc aminte de fanfara, de vremile
de altădat' şi nici nu se sinchisesc
de tăcere, de sărut, de infinituri. Ei
se sărută prelung, pur şi simplu, oriunde
oriunde e loc de sărut, fără de teamă,
fără de jenă, fără sărut de fapt.
E două mii unu - anul Brâncuşi -
cui să-i mai pese de el şi de ce?
SUNETUL CALD
"Vino, moarte dulce, vino!" - astfel
sună clopotul în dungă, trist
şi senin, chiar şi când norii
stau să răsune, să cadă greoi,
chiar şi atunci cântul acesta e cald,
deşi se aude doar el ca şi cum
ar veni de peste tot, din margini,
din centrul sfârtecat de larmă,
de dedesubt sau din cerul senin.
Se face linişte în jurul acestui imn,
multă linişte în care îţi vine s-adormi,
legănat de duioase aduceri aminte
din viaţa ce-a fost, din viaţa
ce nu va mai fi, niciodată.
n somn sau în vis vine apoi
cel ce urmează să plece, vine
cu mâinile pline de flori, pe care
ar vrea să le-mpartă celor ce vin
ca să-l vadă cum pleacă. Vine
în ritmul acela de clopot în dungă
şi nu e nici trist, nici vesel,
nu e nici cum, pentru că
în dulcele loc nu e loc
de-ntristare şi chin, ci numai
şi numai verdeaţă şi flori
veştede flori, moarte, doar ele
de-atâta zăbavă în viaţă.
Iar cloputul intră în vechea fanfară,
în cea ce nu mai cântă în parc,
ci vine numai atunci când se pleacă:
"vino, moarte dulce, vino!" zicând,
cu viaţa pre moarte câlcând.
MODA VINE, MODA TRECE
Doamne, ce dulci sunt toate aceste femei,
cu aerul lor veşnic de promenadă,
în drum spre operă, parcă, nu spre piaţă,
cu hainele lor cât mai lucioase,
dimineaţa la opt, ca la şapte spre seară.
Încălţările sunt aşa cum erau la Paris
cu doi ani mai demult, dar şi cu
unul ceva mai târziu
decât în cetatea lui Bucur, cu o jumate
după Bănie, mereu mai târziu, încât
e foarte probabil ca moda cea nouă,
tocul patrat, jupa prea scurtă, de pildă,
s-aştepte să vină din urmă, din nou
la Paris, moda cea nouă fiind
aceeaşi cu moda cea veche.
Ce dulci sunt: demodate fiind,
ele par în pas cu moda cea nouă,
ce nici n-a venit, ce abia peste ani
va ajunge de fapt pe aici.
Trec astfel pe stradă, era să spun
că "pe străzi", de fapt pe unica stradă
căci nu sunt mai multe, deşi par a fi,
trec fără grijă pe stradă,
frumoase tocmai fiindcă sunt veşnic
în urma propriei vârste, mereu aceleaşi,
nostalgice deci, cu atât mai frumoase;
nu ţipă în fuste prea noi, nu sparg
peisajul cel molcom, decât
cu formele lor rugătoare, din cale afară
de dulci.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu