3. /28 FEBRUARIE 2023 - RELIGIE ORTODOXĂ; ARTĂ CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI
+) Sf Cuv Ioan Casian și Gherman, din Dobrogea;
Sf Cuv Vasile Mărturisitorul;
Zi aliturgică - Canonul cel Mare
+) Sf Cuv Ioan Casian și Gherman, din Dobrogea
Împreună, adesea cercetau pe sihaştrii care în acea vreme se nevoiau prin peşterile cheilor Dobrogei din hotarele Casienilor, dar şi în întregul ţinut dintre Dunăre şi Mare.
Sfântul Ioan Casian s-a născut pe la anul 360, în satul Casian – Casimcea de astăzi – din hotarele Casienilor şi ale peşterii din acel ţinut, unde – pe valea Vistornei – sunt cunoscutele chei ale Dobrogei.
Vorbind despre părinţii săi, el însuşi spunea: „Mă laud cu aceea că ei nu au pus nici o piedică felului nostru de viaţă. Nici o grijă de lucrurile materiale, nici o greutate în procurarea celor necesare vieţii zilnice nu venea să ne abată atenţia de la cele înalte; ei înşişi, cu bucurie, ne procurau toate cele necesare”.
Se crede că a studiat la Tomis, Histria (Istria) şi Axiopolis (Cernavodă), dar şi la alte şcoli care funcţionau în mănăstirile din zonă. Aici a făcut cunoştinţă cu scrierile Sfinţilor Părinţi, şi cu cele ale unor mari clasici şi filosofi de limbă greacă şi latină: Horaţiu, Vergiliu şi Cicero.
Încă din copilărie a fost prieten cu Sfântul Gherman, despre care spunea: „Mă împrietenisem cu el încă de când eram la şcoală, apoi la oaste, precum şi în viaţa monahală”. Mai târziu avea să adaoge: „Amândoi eram nedespărţiţi din vremea primelor lupte din oastea duhovnicească; am vieţuit împreună atât printre cenobiţi, cât şi în pustie şi fiecare – pentru a ne arăta prietenia strânsă unul faţă de altul şi scopul comun – aveam obiceiul să zicem că nu eram decât o minte şi un suflet în două trupuri”.
Împreună, adesea cercetau pe sihaştrii care în acea vreme se nevoiau prin peşterile cheilor Dobrogei din hotarele Casienilor, dar şi în întregul ţinut dintre Dunăre şi Mare.
Cel care i-a călăuzit spre viaţa monahală a fost Sfântul Bretanion, Episcopul Tomisului. În mănăstirea în care s-au nevoit, Gherman şi Casian au fost îndrumaţi printre alţii şi de Sfântul Teotim, care a ajuns mai târziu Episcop al Tomisului.
Petrecând câţiva ani în mănăstirile din preajma Tomisului, la vârsta de numai 20 de ani, Sfântul Casian – împreună cu sora sa şi Sfântul Gherman – s-a îndreptat spre Ţara Sfântă. Acolo, împreună cu Sfântul Gherman, s-a închinoviat la o mănăstire din apropierea Betleemului, nevoindu-se timp de 5 ani. Sora sa a intrat şi ea într-o mănăstire de maici din aceeaşi zonă.
După un timp, oarecum nemulţumiţi fiind de laxismul care se resimţea în trăirea celor din mănăstirea palestiniană, s-au dus în Egipt – patria monahismului – pentru a cunoaşte învăţătura cea sfântă, după cum mărturiseşte Sfântul Ioan Casian în cartea intitulată Convorbiri (XX, II, 1). Pelerinajul lor a durat aproape 14 ani (385-399), timp în care au cercetat principalele centre monahale: Tebaida, Skettis, Kellia şi Nitria.
Cuvintele de folos culese de la părinţii deşertului sunt redate sub forma a 24 de Convorbiri, considerat a fi un adevărat Pateric duhovnicesc.
Anul 399 îi găseşte pe Cuviosul Ioan Casian şi pe Cuviosul Gherman la Constantinopol, de unde s-au îndreptat spre Capadocia. Cei doi monahi au petrecut 5 ani – plini cu alese învăţăminte duhovniceşti – în preajma Sfântului Ioan Gură de Aur, care i-a şi hirotonit preoţi, în jurul anului 400. Remarcând ascetismul, sfinţenia vieţii şi bogata cultură teologică a Cuviosului Ioan Casian, dar şi a Cuviosului Gherman, după numirea ca Patriarh al Constantinopolului, Sfântul Ioan Gură de Aur l-a luat pe Cuviosul Ioan Casian sub ocrotirea sa. Timpul petrecut în preajma Sfântului Ioan Gură de Aur a reprezentat pentru Cuviosul Ioan Casian – dar şi pentru Cuviosul Gherman – cea mai înaltă şi mai profundă şcoală teologică.
În anul 403, Cuvioşii Ioan Casian şi Gherman au participat la Sinodul de la Stejar, ca apărători ai Sfântului Ioan Gură de Aur. Însă – după momentul depunerii din treaptă a Sfântului Ioan Gură de Aur, care a culminat cu exilul său spre închisoarea Cucuz din Armenia – Cuvioşii Ioan Casian şi Gherman au plecat cu o scrisoare din partea clerului şi credincioşilor din Constantinopol la Roma, pentru a mijloci pe lângă Episcopul Inocenţiu I nevinovăţia marelui ierarh constantinopolitan, care era acuzat de origenism.
Intervenţia lor în capitala Imperiului Roman de Apus – despre care a scris istoricul bisericesc Sozomen (secolul al V-lea) – a fost fără sorţi de izbândă, fapt datorat şi de unele tensiuni acumulate între Roma şi Constantinopol după Sinodul II Ecumenic. În aceste condiţii, cei doi s-au decis să nu se mai întoarcă la Constantinopol, ci să rămână la Roma. De la Roma, ştirile despre Cuviosul Gherman încetează. Probabil că a murit acolo, după anul 405.
În 407, după trecerea la cele veşnice a Sfântului Ioan Gură de Aur, Sfântul Ioan Casian a părăsit Roma, stabilindu-se la Marsilia, o localitate situată în sudul Franţei.
Creştinismul a pătruns în părţile Marsiliei foarte de timpuriu (unele tradiţii merg până în perioada apostolică), răspândindu-se de aici în toată Franţa şi în zonele apropiate.
Marsilia, situată pe ţărmul galez al Mării Mediterane, constituia o poziţie favorabilă schimburilor comerciale; din acest motiv atrăgea un număr tot mai mare de călători.
Populaţia pestriţă şi diversitatea etnică a condus inevitabil – în secolele următoare – la apariţia a diferite grupări religioase: creştini, musulmani, africani şi alţii. Această situaţie s-a perpetuat până astăzi. Astfel, în Marsilia actuală pot fi auzite zeci de limbi vorbindu-se; de asemenea se practică zeci de culte, ceea ce dădea – şi atunci ca şi astăzi – imaginea unui mozaic de edificii religioase. Printre acestea, în mod special se impusese erezia ariană, ceea ce a creat destule frământări.
Cuviosul Ioan Casian nu a rămas indiferent, ci – dimpotrivă – a luat atitudine împotriva acestor curente; mai ales că în acest sens a şi fost trimis – se pare – de către Episcopul Romei. În plus, a întemeiat în Marsilia primele mănăstiri; una pentru călugări, închinată Sfântului Victor – martirizat în anul 160 – şi o alta pentru călugăriţe, Mănăstirea „Saint Sauveur” (Sfântul Salvator). Din aceste motive, Cuviosul Ioan Casian a fost considerat – pe drept cuvânt – întemeietorul monahismului apusean.
Urmând modelul mănăstirilor Sfinţilor Pahomie şi Vasile cel Mare, cele două mănăstiri aveau viaţă de obşte; el însuşi fiind egumen al acestor aşezăminte monahale. Aşezămintele monahale urmau întru totul rânduielilor răsăritene. În timpul invaziilor barbare, aceste două mănăstiri au devenit centre de ocrotire şi focare de cultură şi spiritualitate. În ultima parte a vieţii sale, Cuviosul Ioan Casian s-a dedicat scrisului, lăsând pagini „pline de toată iscusinţa şi înţelepciunea şi folosul”.
Opera sa – care cuprinde trei mari lucrări – a fost scrisă în limba latină. Prima dintre acestea este intitulată Despre aşezămintele mănăstirilor cu viaţă de obşte şi despre tămăduirea celor opt păcate principale.
Lucrarea a fost scrisă în anul 420 şi prezintă modul de organizare a mănăstirilor din Palestina şi Egipt. În cele 12 cărţi care o alcătuiesc, Cuviosul Ioan Casian vorbeşte despre îmbrăcămintea monahilor, despre rugăciunile şi psalmii de noapte, despre rânduiala slujbelor zilnice, despre condiţiile de primire în mănăstire a novicilor; apoi analizează în profunzime cele opt păcate: lăcomia pântecului, desfrânarea, iubirea de arginţi, mânia, întristarea, lenea, trufia şi mândria.
Dovedind discernământ duhovnicesc, el a adaptat regimul aspru al monahilor din Orient la condiţiile din Galia, spunând: „Dacă se împlineşte porunca dumnezeiască cu dreaptă socoteală şi după putere, atunci păzirea ei are măsura desăvârşirii, chiar dacă mijloacele nu sunt aceleaşi”.
A doua lucrare Collationes – Convorbiri cu părinţii duhovniceşti – este şi cea mai importantă. A fost alcătuită între anii 420-429 şi cuprinde convorbirile purtate cu părinţii deşertului, pe care i-a cercetat împreună cu prietenul său; Cuviosul Gherman – care i-a fost şi duhovnic – în aceste Convorbiri este prezentat ca sfânt. Fără îndoială că şi alţi contemporani care l-au cunoscut pe Cuviosul Gherman l-au socotit a fi un „sfânt”, atât pentru cultura lui, cât – mai ales – pentru sfinţenia vieţii sale.
Convorbirile se constituie într-o sumă de sfaturi şi pilde duhovniceşti, care şi-au păstrat neştirbită valoarea chiar şi după trecerea atâtor veacuri. Pe lângă importanta parte duhovnicească a convorbirilor, transpar – citindu-le – şi acele importante aspecte ale vieţii pe care o duceau sihaştrii, nelipsite de evocarea locurilor de nevoinţă, a preocupărilor monahilor pentru a se întreţine şi altele.
N-au încetat să stârnească admiraţia celor care au studiat şi studiază viaţa de înaltă ţinută duhovnicească, însă trăită într-o mare modestie din partea acestor duhovnici ai pustiului. De aceea, ele nu pot să producă decât uimirea pentru modul în care – în chip magistral – oglindesc modul cum părinţii pustiei judecau diferitele situaţii sau felul în care găseau rezolvări pentru situaţiile dificile. Toate aceste inedite prezentări sunt, deopotrivă, pline de adâncime duhovnicească, dar şi de simple şi nepărtinitoare soluţii în clarificarea unor situaţii concrete de viaţă, adică sunt străbătute de spiritul iubirii de aproapele şi de Dumnezeu.
Ultima scriere – Despre Întruparea Domnului, contra lui Nestorie – este alcătuită din 7 cărţi şi a fost scrisă între anii 429-430. Lucrarea are un pronunţat caracter dogmatic şi apologetic, combătând erezia nestoriană.
Aceste opere constituie începutul unei literaturi de tip monahal, redactată într-o limbă latină misionară. Însemnătatea acestor tratate vine din faptul că ele sunt pline de sfaturi folositoare şi edificatoare pentru orice credincios. Însă şi mai important este faptul că aceste tratate aduc o însemnată contribuţie la adâncirea problemelor legate de teologia harului, ştiut fiind că disputa dintre Fericitul Augustin şi Pelagius a dus la o înţelegere deficitară în Occidentul latin a naturii harului dumnezeiesc.
Ca urmare a tratării acestei probleme – pe care apusenii nu o puteau înţelege în profunzime – forurile locale bisericeşti din Apusul latin au considerat ca fiind eretică învăţătura Cuviosului Ioan Casian. Însă, nu de aceeaşi părere a fost şi Biserica Răsăriteană.
Relevant este faptul că astăzi teologia Cuviosului Ioan Casian se bucură de o atentă cercetare. Nu mai puţin remarcabil este faptul că – în timpul acestor controverse – prestigiul călugărului scriitor dobrogean creştea, iar nimbul sfinţeniei se contura în jurul său şi al Ortodoxiei pe care o mărturisea, care nu i-a fost contestată.
A trecut la cele veşnice în mănăstirea sa din Marsilia, în 435, după mai mult de 60 de ani de viaţă monahală, la o vârstă înaintată.
Considerat sfânt încă din viaţă, el a fost canonizat la scurt timp de la trecerea sa la cele veşnice, cu zi de prăznuire 28/29 februarie; Biserica Catolică îl serbează la 23 iulie.
Moaştele Cuviosului Casian (360-435) se păstrează până astăzi într-o capelă subterană a Mănăstirii „Sfântul Victor”; capul şi mâna sa dreaptă – care au fost aduse spre închinare şi la Iaşi, în 2002 – sunt aşezate în biserică, pentru a fi cinstite de credincioşi.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române – în şedinţa sa de lucru din 20-21 iunie 1992 – l-a trecut în rândul sfinţilor; atunci a fost canonizat şi Cuviosul Gherman, duhovnicul Sfântului Ioan Casian, având aceeaşi zi de pomenire.
Sf Cuv Vasile Mărturisitorul
Sfântul Vasile Mărturisitorul, lăsând lumea și cele lumești, s-a făcut monah și a petrecut în viața monahicească cu fapte bune, precum se cădea. El s-a împotrivit cu tărie luptătorilor de icoane.
Acesta a trăit pe vremea lui Leon Isaurul, luptătorul de icoane. El, lăsând lumea și cele lumești, s-a făcut monah și a petrecut în viața monahicească cu fapte bune, precum se cădea. Apoi, când cinstirea sfintelor icoane era lepădată, s-a împotrivit cu tărie luptătorilor de icoane. Pentru aceea, l-au prins și l-au chinuit mult, însă nu s-a supus și nu s-a învoit cu erezia lor, propovăduind adevărul până la moarte, având ajutor pe dumnezeiescul Procopie.
Deci Sfântul Vasile a fost strujit, ca și cuviosul Procopie, peste tot trupul și pe grumaji, și aruncat în temniță, stând legat foarte multă vreme, până ce a pierit de pe pământ împăratul cel fără de lege. Murind tiranul acela, au fost eliberați Cuviosul Vasile și Sfântul Procopie și ceilalți mărturisitori. Și viețuiau în aceleași pustnicești osteneli ca și mai înainte, aducând pe mulți la dreapta-credință și povățuindu-i la viața cea îmbunătățită. Apoi, după mulți ani și după viața cea plăcută lui Dumnezeu, a venit fericitul său sfârșit și s-a dus veselindu-se întru rugăciuni și mulțumiri, la Dumnezeu, pe Care l-a iubit din tinerețe.
Zi aliturgică - Canonul cel Mare
Primele două zile din Postul Sfintelor Paşti, în care am intrat începând de ieri, sunt aliturgice, postindu-se cu ajunare deplină.
Primele două zile din Postul Sfintelor Paşti, în care am intrat începând de ieri, sunt aliturgice, postindu-se cu ajunare deplină. Întrucât nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie, rânduiala de rugăciune este suplinită prin alte slujbe. „Este nevoie de o concentrare spirituală mai mare, pentru a vedea ce avem de făcut pe parcursul acestui urcuş duhovnicesc, cum să ne pregătim pentru Sfânta Împărtăşanie şi pentru Praznicul Învierii Domnului. Prima zi aliturgică din Postul Mare este una cu meditaţie profundă, având sentimentul de împlinire spirituală. În acelaşi timp, avem o bucurie duhovnicească pentru că am ajuns aceste «zile ale curăţirii», cum le numeşte una dintre cântările Triodului“, a spus pr. prof. Constantin Muha, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ioan Iacob“ din Dorohoi. Sfinţii Părinţi au rânduit ca această săptămână (până vineri) să fie postită cu o rigoare foarte mare. Părintele Constantin Muha a explicat că, în ansamblul ei, această săptămână „devine un etalon pentru Postul Mare, arâtând modul de postire care aduce roadă sufletească“. „În prima şi a doua zi din acest post nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie, tocmai pentru sobrietatea acestor zile. Astfel ne pregătim pentru prima Liturghie din Postul Mare, care se va oficia miercuri, 29 februarie. În cadrul acestei slujbe, cei care au postit şi primesc dezlegare la Taina Spovedaniei se pot împărtăşi cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos.
Ajunând total, ne exprimăm dorul de a-L întâlni pe Hristos în bucuria euharistică a împărtăşirii. Specifică acestor zile este slujba Pavecerniţei Mari, care se săvârşeşte alături de Canonul Sfântului Andrei Criteanul.
Deşi nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie în primele două zile din acest post, avem celelalte slujbe ale Bisericii (Utrenia, Ceasurile şi Pavecerniţa Mare), care ne conduc la o conştientizare a păcatelor noastre, dar şi a măreţiei la care suntem chemaţi pentru a moşteni împărăţia lui Dumnezeu“, a remarcat pr. prof. Constantin Muha.
ARTĂ CULINARĂ - REȚETE DE POST PENTRU ASTĂZI
A: PLĂCINTE
Plăcintă
cu ciuperci
· foi de
plăcintă;
· 500 g
ciuperci;
· 50 g
margarină;
· 1 ceapă;
· Sare;
· Piper
Dacă nu avem foi de plăcintă se prepară un aluat din
250 g făină, 250 g margarină, ½ pahar cu apă caldă şi sare şi se lasă la rece.
Se curăţă ciupercile, se spală bine şi
se taie felioare subţiri.
Se înăbuşă pe foc, într-o cratiţă
acoperită, în margarină cu ceapa tăiată solzişori, sarea şi piperul măcinat.
Când s-au înmuiat şi zeama din ele a
scăzut se lasă să se răcorească.
Se împarte aluatul în două.
Una din jumătăţi se întinde de forma
şi mărimea tăvii.
Se unge tava, se aşază foaia şi se
coace la cuptor.
Se scoate din cuptor, se întind
ciupercile scăzute şi răcorite pe toată suprafaţa foii, iar jumătatea cealaltă
de aluat care a fost păstrată la rece, se întinde şi se pune în tavă deasupra
compoziţiei.
Se dă la cuptor până se rumeneşte.
B: SALATE
Salată
de varză
· 1 varză
mică;
· 2 morcovi;
· 1 rădăcină
ţelină;
· 6 căţei
usturoi pisat;
· Sare;
· 5 linguri
ulei;
· 3 linguri
oţet;
· Mărar
Peste varza tocată fideluţă, amestecată cu morcovul şi
ţelina date pe răzătoare se toarnă amestecul de sare, ulei şi oţet.
Usturoiul pisat şi mărarul se adaugă
la sfârşit.
C: SOSURI
Sos
indian
· 25 g
margarină;
· 2 cepe;
· 1 rădăcină
pătrunjel;
· Cimbru;
· 1 foaie
dafin;
·
· 1 linguriţă
făină;
· Sare;
· Boia iute;
· 1 ceaşcă apă
Se taie ceapa solzişori şi se căleşte în margarină.
Se adaugă făină şi se amestecă
continuu.
Când făina capătă culoare gălbuie se
stinge cu apă.
Se adaugă restul ingredientelor şi se
fierbe circa 30 minute.
D: BORŞURI, SUPE, CREME DE LEGUME
Borş
de sfeclă roşie
· 1 sfeclă
roşie de mărime potrivită;
· 1 ceapă;
· 2 cartofi;
· 1 ceaşcă
zarzavat pentru ciorbă;
· 1 ceaşcă suc
de roşii;
· ½ l borş;
· 2 – 3
linguri ulei;
· Sare;
· Leuştean
Se coace sfecla la cuptor, se curăţă şi se dă pe
răzătoarea mare.
În 2 l apă se fierb cartofii tăiaţi
cuburi şi zarzavatul pentru ciorbă.
Când cartofii sunt aproape fierţi se
adaugă sfecla, sucul de roşii şi ceapa rumenită în ulei.
După ce mai dă un clocot se adaugă
borşul, sarea şi leuşteanul.
Se mai fierbe încă 5 minute.
E: MÂNCĂRURI
Mâncare
de cartofi cu castraveţi muraţi
· 1 kg
cartofi;
· 200 g ceapă;
· 500 g
castraveţi muraţi;
· 1 ceaşcă
ulei;
· 2 linguri
bulion;
· 1 legătură
mărar;
· Sare;
· Piper
Se curăţă cartofii, se spală, se taie felii şi se
prăjesc puţin în uleiul încins.
Se scot cartofii şi în restul de ulei
se căleşte ceapă.
Se pune bulionul, se stinge cu apă
caldă şi se adaugă cartofii.
Se lasă la foc mic.
Când cartofii sunt fierţi se adaugă castraveţii fierţi
separat fără coajă şi seminţe.
Se pune sare şi piper.
Se pune mâncarea în tavă, se garniseşte deasupra cu
felii de roşii sau suc de roşii şi verdeaţă şi se dă la cuptor să se rumenească
bine.
F: DULCIURI
Cremă
de ananas
· 1 cutie
compot ananas;
· 1 pachet
fulgi porumb;
· ½ ceaşcă
zahăr;
· 3 ceşti apă;
· 1 cutie
jeleu ananas;
· Cireşe din
dulceaţă pentru glazură
Se strecoară ananasul şi se păstrează zeama.
Se păstrează 2 rondele întregi de
ananas, iar restul se taie bucăţele mici.
Într-o oală se amestecă fulgii de
porumb, zahărul şi apa şi se pun la foc mic să fiarbă până când se leagă.
Amestecând se adaugă pe rând zeama de
la compot, jeleul şi fructele de ananas.
Se udă cu apă o formă de 1 kg, se unge
fără să se şteargă, se răstoarnă în ea compoziţia şi se lasă câteva ore la
frigider până se leagă bine.
Se scoate crema pe un platou, se
garniseşte cu cireşe din dulceaţă şi cu feliile de ananas reţinute, tăiate în
sferturi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu