7. /23 FEBRUARIE 2023 - MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT
GEORG FRIEDRICH HANDEL
Georg Friedrich Händel | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Georg Friedrich Händel |
Născut | [1][2][3] Halle (Saale), Sfântul Imperiu Roman[4][5][3][6] |
Decedat | (74 de ani)[7][2][8][9] Londra, Regatul Marii Britanii[5][3] |
Înmormântat | Catedrala Westminster[10] |
Părinți | Georg Händel[*][10] Dorothea Händel[*][11] |
Religie | luteranism |
Ocupație | compozitor muzician clavecinist[*] organist[*] violonist opera composer compozitor impresar[*] |
Limbi vorbite | limba germană limba engleză[12] limba italiană |
Studii | Universitatea din Halle-Wittenberg |
Gen muzical | Operă Oratoriu Concert imn[*] muzică clasică coronation anthem[*] |
Instrument(e) | orgă clavecin oboi |
Discografie | |
Înregistrări notabile | Messiah[*] Water Music[*] Music for the Royal Fireworks[*] Giulio Cesare[*] Alcina[*] Serse[*] Concerti grossi, Op. 6[*] |
Semnătură | |
Prezență online | |
site web oficial pagină Facebook Internet Movie Database VGMdb | |
Modifică date / text |
Georg Friedrich Händel (scris uneori și Haendel, iar în engl. George Frideric Handel, n. ,[1][2][3] Halle (Saale), Sfântul Imperiu Roman[4][5][3][6] – d. ,[7][2][8][9] Londra, Regatul Marii Britanii[5][3]) a fost un compozitor german. A trăit cea mai mare parte a vieții în Anglia. Împreună cu contemporanul său Johann Sebastian Bach, este unul din cei mai importanți reprezentanți în muzică ai stilului baroc din perioada târzie.
Viața și opera[modificare | modificare sursă]
Handel s-a născut la 23 februarie 1685 în orașul Halle (Germania), unde a luat și primele lecții de muzică de la Friedrich Wilhelm Zachow. La vârsta de 17 ani, în 1702, este deja organist în Halle, un an mai târziu este angajat ca violonist și "Maestro al Cembalo" în orchestra Operei din Hamburg condusă de Reinhard Keiser. Aici realizează în 1705 prima sa operă, "Almira" pe un libret de Feustking, cu care atrage atenția publicului. În primăvara anului 1707 pleacă în Italia și rămâne timp de doi ani în Florența și Roma, studiind cu compozitorii italieni Arcangelo Corelli, Alessandro și Domenico Scarlatti și cu Agostino Steffani. În Italia compune opere, oratorii și un mare număr de cantate religioase, însușindu-și stilul și mijloacele muzicii italiene . În 1709 are loc cu mult succes premiera operei sale "Agrippina" (pe un text de Vincenzo Grimani) la Veneția. Alternanța parodiei ironice cu stări de emoție profundă, trecerile de la comic la intrigi rafinate, oferite de libretul avut la dispoziție, sunt transpuse cu deosebită măiestrie în spiritul operei venețiene.
Stabilirea în Anglia[modificare | modificare sursă]
În primăvara anului 1710 Händel a revenit în Germania pentru a prelua postul de Kapellmeister la curtea prințului de Hanovra, dar deja către sfârșitul anului pleacă la Londra, unde obține succes cu opera feerică "Rinaldo" la Haymarket Theatre. Rămâne definitiv în Anglia în calitate de compozitor și muzician al curții regale. Din anul 1713 primește o pensie anuală din partea casei regale britanice, iar în 1727 Haendel devine cetățean britanic. Este propriul său impresar la concurență cu alți compozitori de operă din Anglia, ca Giovanni Bononcini și Nicola Porpora. Pe lângă activitatea sa operistică, compune sub patronajul ducelui de Chandos oratoriul "Esther" și unsprezece motete pentru soliști, cor și orchestră (1717-1720). În 1719 primește însărcinarea să pună bazele unui teatru de operă la Londra, "The Royal Academy of Music", pentru care compune nu mai puțin de 14 opere. Aici înregistrează și marile sale succese cu operele "Radamisto" (1720), "Giulio Cesare in Egitto" (1724), "Tamerlano" (1724) și "Rodelinda" (1725), care îl fac celebru în toată Europa.
Între timp, interesul publicului londonez pentru opera în stil italian începe să scadă, opera regală înregistrează pierderi financiare și este nevoită să-și închidă porțile. Haendel încearcă să-și reprezinte noile compoziții ("Ezio" - 1732, "Ariodante" - 1735 și "Alcina" - 1735) într-un teatru mai mic, dar se îmbolnăvește și proiectul eșuează.
Oratoriile și muzica instrumentală[modificare | modificare sursă]
Haendel se orientează spre compoziția de oratorii pe teme laice și spre muzica instrumentală, în tradiția muzicii engleze a lui Henry Purcell. Astfel dă la iveală oratoriile "Athalia" (1733) și "Saul" (1739) și compune concerte pentru orgă și orchestră (1736), precum și cele 12 Concerti grossi opus 6 (1739). În 1742 realizează celebrul oratoriu "Messiah", executat în premieră la Dublin, rămas exemplar în acest gen până astăzi (Halleluja din acest oratoriu este una din cele mai cunoscute și mai des executate bucăți muzicale). Alte oratorii din această perioadă sunt: "Israel în Egipt" (1739), "Samson" (1743), "Iuda Maccabeul" (1747) și "Solomon" (1749). Cu ocazia încheierii tratatului de pace din Aachen în 1748, Haendel compune bucata "Foc de artificii" care, împreună cu "Muzica apelor" compusă mai înainte (1717) cu ocazia urcării pe tron a regelui George I, a căpătat o mare popularitate. În timp ce lucra la compoziția oratoriului "Jephta" (1751), Haendel își pierde vederea. Moare la Londra pe 14 aprilie 1759, fiind înmormântat cu deosebite onoruri în "Colțul Poeților" din Westminster Abbey.
Importanța muzicii lui Händel[modificare | modificare sursă]
Opera lui Georg Friedrich Haendel reprezintă, împreună cu creațiile lui Johann Sebastian Bach, punctele culminante ale muzicii baroce. Stilul operistic al lui Haendel s-a dezvoltat de la folosirea modelelor convenționale la tratarea dramatică a recitativelor, ariilor și părților corale. Marile sale opere se caracterizează printr-o magistrală îmbinare a patosului, scenelor dramatice și interludiilor orchestrale, prin folosirea modulațiilor armonice, instrumentalizării colorate, ritmului pregnant și intervenției soliștilor instrumentali sau vocali. El a influențat generațiile următoare de compozitori, ca Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven sau Felix Mendelsohn Bartholdy.
Georg Friedrich HÄNDEL: Organ Concerto in G minor, HWV 291
George Grigoriu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1] Brăila, România |
Decedat | (71 de ani)[1] București, România |
Copii | Patricia Grigoriu |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitor textier[*] compozitor de coloană sonoră[*] |
Limbi vorbite | limba română |
Prezență online | |
Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
George Grigoriu (n. 8 aprilie 1927, Brăila - d. 23 februarie 1999, București)[2] a fost un compozitor român.
Studii[modificare | modificare sursă]
George Grigoriu și frații săi sunt originari din Brăila. George a luat în copilărie lecții de pian, vioară și chitară. A absolvit Conservatorul din București (numit pe atunci Regal) la secția canto.
Activitate[modificare | modificare sursă]
Cu „Trio Grigoriu“[modificare | modificare sursă]
A activat alături de frații săi Cezar și Angel de la finele anilor cincizeci și până la jumătatea deceniului 1960 în formația Trio Grigoriu, oglindire a evoluției culturii românești între cele două decenii, de la proletcultism la o oarecare libertate (stilistica ultimelor înregistrări ale formației aduce mult cu muzica rock, o achiziție foarte nouă a muzicii românești la vremea respectivă).[3]:p. 354
Compozitor[modificare | modificare sursă]
În continuare, George Grigoriu s-a dedicat compoziției de muzică ușoară și muzicii de film (Dragoste la zero grade, Actorul și sălbaticii) și scenă (câteodată, în colaborare cu fratele său Cezar – Împușcături pe portativ, cu Margareta Pâslaru și Cornel Fugaru, este cea mai cunoscută colaborare a celor doi frați în postură de compozitor și regizor).
George Grigoriu a fost compozitorul care, în 1959, a creat prima piesă special pentru timbrul aparte al Margaretei Pâslaru - "Chemarea mării", cunoscută de public și ca "Și-n apa mării"; în 1960 Margareta Pâslaru înregistrează această melodie la Electrecord iar în 1961 bate toate recordurile de vânzări. Coloana sonoră a filmului Vacanță la mare a fost semnată tot de el. O operetă din palmaresul lui: "Se mărită fetele". Cristian Popescu a fost lansat tot de el cu "Ia te uită ce mai fete...". În anii 1960 s-au bucurat de un succes deosebit "Polca dragostei" și "Mandolina mea" cu Margareta Pâslaru, "Valea Prahovei" cu Ilinca Cerbacev, "De-ar fi să mă mai nasc o dată" cu Gică Petrescu, "Spre soare" cu Doina Badea (premiată la Mamaia) etc. De-a lungul anilor, George Grigoriu o alege pe Margareta Pâslaru să-i interpreteze 29 dintre compoziții. În afară de cele deja menționate, marea artistă a mai cântat: "Aici la mine acasă", "Bună dimineața soare", "Când s-a născut dragostea", "Ce poate fi pe lume mai frumos?", "Cea mai frumoasă toamnă", "Ce-ar face?", "Cine te-a adus în calea mea", "Din toată inima", "Două inimi cântau", "E nunta de aur", "Inima mea e a ta", "Orice zi e-o primăvară", "Ram, tam, pam, pam", "Serenada tinereții", "Soarele dragostei", "Stelele", "Tangoul de sâmbătă seara", "Te iubesc așa cum ești", "Tineri în țara tinereții", "Ziua dor și noaptea dor". Trei melodii au fost interpretate de Margareta Pâslaru în filmul Tunelul: "Și tu îmi placi","Marea mea iubire" și "Unde ești". Tot Margareta a interpretat "Rața", "Nu știu ce să fac" și "Nimeni nu e vinovat" în filmul Împușcături pe portativ.
George Grigoriu a compus marea majoritate a melodiilor pe textele a doi colaboratori: Angel Grigoriu și Romeo Iorgulescu.
Sprijin acordat vocilor tinere[modificare | modificare sursă]
George Grigoriu a compus pentru generația Margaretei Pâslaru (artista s-a bucurat de o atenție deosebită din partea sa iar peste ani marele compozitor scria "Margareta Pâslaru - un mit al muzicii ușoare românești") și a promovat voci valoroase de muzică ușoară sau alte genuri; totuși, a continuat să ajute artiștii tineri (Luminița Dobrescu, Angela Similea, Stela Enache, Mihaela Mihai, George Enache, Mihaela Runceanu, Marina Florea). Un „elev” mai recent al lui George Grigoriu a fost cântărețul de muzică pop Fuego.
Distincții[modificare | modificare sursă]
- Ordinul Meritul Cultural, clasa a III, în 1967.
- Cetățean de onoare al Brăilei, post-mortem, prin Hotărârea nr.303 din 30 septembrie 2005 a Consiliului Local Municipal[4]
Melodii de George Grigoriu
Muzică de film[modificare | modificare sursă]
- Vacanță la mare (1963)
- Dragoste la zero grade (1964)
- La patru pași de infinit (1964)
- Tunelul (1966)
- De trei ori București (1968)
- Prieteni fără grai (1969)
- Conspirația (1973)
- Departe de Tipperary (1973)
- Capcana (1974)
- Actorul și sălbaticii (1975)
- Operațiunea Monstrul (1976)
- Cianura... și picătura de ploaie (1978)
- Omul care ne trebuie (1979)
- Drumul oaselor (1980)
- Punga cu libelule (1981)
- Orgolii (1982)
- Trandafirul galben (1982)
- Misterele Bucureștilor (1983)
- Dragostea și revoluția (1983)
- Ca-n filme (1984)
- Cireșarii (1984)
- Masca de argint (1985)
- Colierul de turcoaze (1986)
- Cucoana Chirița (1987)
- În fiecare zi mi-e dor de tine (1988) - în colaborare cu Ionel Tudor
- Chirița în Iași (1988)
- Atac în bibliotecă (1993)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu