7. /3 APRILIE 2023 - POEZIE
IANCU VĂCĂRESCU
Iancu Văcărescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 1792[1] București, Țara Românească |
Decedat | (71 de ani)[2] București, Principatele Unite Române |
Înmormântat | Cimitirul Bellu |
Părinți | Alecu Văcărescu[3] countess Elena Dudescu[*][3] |
Copii | ambassador Ioan Vacarescu, co-heir of Vacaresti[*][3] |
Cetățenie | Țara Românească Principatele Unite |
Ocupație | lingvist traducător poet |
Modifică date / text |
Iancu Văcărescu (n. 1792,[1] București, Țara Românească – d. ,[2] București, Principatele Unite Române) a fost un poet român, fiul lui Alecu Văcărescu. Atras de ideile înaintate ale epocii, a salutat răscoala lui Tudor Vladimirescu („Buna vestire”, „Glasul poporului subt despotism”) și a participat la mișcarea de redeșteptare culturală și națională, sprijinind începuturile școlii, teatrului, presei și tipografiei românești. A fost sprijinitor al tuturor inițiativelor culturale și literare ale vremii: membru al Societății Literare din 1827, al Societății Filarmonice din 1833, al Asociației Literare din 1845, sprijinind teatrul (a tradus Britannicus de Racine și a scris un prolog la inaugurarea spectacolelor, în 1819) și pe tinerii poeți (a îndreptat primele versuri ale lui Ion Heliade – Rădulescu).
Atitudinea politică antirusească și naționalistă îi aduce arestarea și exilarea în anul 1831.
Opera sa (reunită în volumele „Poezii alese”, 1830 și „Colecție din poeziile d-lui marelui logofăt Iancu Văcărescu”, 1848), deși lipsită de strălucirea poetică a tatălui său, introduce cu timiditate structuri lirice noi, anunțând pastelul sau meditația. În ciuda ecourilor manieriste (multe poezii sunt idile cu personaje mitologice), e un poet de tranziție între neoclasicismul secolului al XVIII-lea și romantismul pașoptist. A scris printre primele sonete în limba română și a inaugurat poezia ocazională pe teme istorice: simpatizant al Revoluției lui Tudor Vladimirescu, a scris pateticul îndemn Glasul poporului sub despotism, din care două versuri au rămas celebre: „ Să tremure! Să tremure cumplita tiranie/ Zdrobit va fi cine-a-ndrăzni gînd de tiran să-i vie!”
Lirica sa erotică, de factură neoanacreontică („O zi și o noapte la Văcărești”, sau „Primăvara amorului” ș.a.), manifestă, printr-un viu sentiment al naturii, tendința de a depăși vechile canoane ale epocii. A scris poeme filozofice („Adevărul”) sub influența iluminismului, balade pe teme folclorice, epistole, ode, elegii, idile și epigrame.
O sinteză a formulelor clasice poate fi considerată poezia Primăvara amorului, în care zeul Amor îl introduce pe poet într-o natură nocturnă, convențională, dar cu detalii preromantice, ca ruinele orașului.
Poeziile sale anunță tonul „veselului Alecsandri”.
Opera[modificare | modificare sursă]
- Antume
- Poezii alese, București, 1830;
- Ermiona, mireasa lumii celeilalte, tragedie patetică în cinci acturi tradusă din nemțește, București, 1834;
- Regulu, tragedie în cinci acte, din lb. germana tradusă de Iancu Văcărescu, București, 1834;
- Grădinarii orb sau aloiul înflorit, comedie cu cântece în două acte, tradusă de Iancu Văcărescu, București, 1836;
- Adevărul, București, 1843;
- Bertrand și Raton, București, 1846;
- Dragoste din copilărie. București, 1846;
- Napoleon la Soen-Brun și Sînta Elena București, 1847;
- Colecție din poeziile dlui marelui logofăt Iancu Văcărescu, pref. I. Voinescu II, București, 1848;
- Britanicu, tragedie în cinci acte de J. Racine, trad. de Iancu Văcărescu, București, 1861.
- Postume
- Poeziile Văcăreștilor, ed. îngrijită de M. Dragomirescu și Em. Girleanu, pref. de Al. Odobescu, București, 1908;
- Corespondență literară între Nicolae și Iancu Văcărescu, ed. îngrijită și pref. de I. Virtosu, București, 1938;
- Poeții Văcărești. Viața și opera lor poetică, ed. îngrijită și pref. de Paul I. Papadopol, București, 1940;
- Poeții Văcărești. Versuri alese, ed. îngrijită de Elena Piru, introducerea de Al. Piru, București, 1961.
Poet si prozator.
Fiul lui Octavian Popescu, tehnician veterinar, si al Floricai (n. Chesca), descendenta a unei vechi familii de mosneni. Scoala elementara in satul natal (clasele I-IV) si la Scoala pedagogica din Buzau (clasele V-VII).
Studiile secundare, incepute la liceul din comuna Patirlagele, judetul Buzau, sint terminate la Liceul teoretic „B.P. Hasdeu" din Buzau (1964).
Licentiat al Facultatii de Lb. si Literatura Romana a Univ. din Bucuresti (1969).
Reporter si redactor de carte la mai multe revista, ziare si edituri: Viata studenteasca si Amfiteatru (1967-l969), Viata Buzaului (1969-l970), Informatia Buc'u-restiului (1970-l971), Editura pentru Turism, devenita ulterior Editura Sport-Turism (197l-l975), Editura Albatros (din 1985).
Colaboreaza la Viata studenteasca, Amfiteatru, Romania literara, Luceafarul, Arges, Ateneu, Steaua, Vatra, Cronica, Orizont etc.
Debuteaza cu poezie in Luceafarul (1963), sub girul lui M. Dragomir.
Elev fiind, editeaza impreuna cu alti colegi revista scolara Munca si talent, unde publica versuri, reportaje si recenzii. Debut editorial cu volum de poezii Obsesia pasarilor (1970). Alte culegeri lirice: Mereu-peregrinul (1972), Cuvinte de griu (1975), Tarmul uitat si alte poeme (1981), Diligenta cu pasari (1983), Peregrin la Ninive (1988), Flacari si porumbei (1989).
A publicat, de asemenea, volum de reportaje (Tara fintinilor, 1972; Rapsodii la Vatra Mioritei, 1975; Contemporan cu visul, 1978; Reintilnire cu cetatea adolescentei, 1979; Carte de dragoste pentru Bucuresti, 1986), povestiri (Povarna si alte povestiri, 1987), eseul Ctitorii brancovenesti (1976) si studiul monografic Pe urmele lui Vasile Voiculescu (1984). Premiul pentru poezie al revista Viata studenteasca si Amfiteatru (1968); Diploma de onoare a Uniunii Scriitorilor pentru volum Pe urmele lui Vasile Voiculescu (1984); Premiul pentru poezie al Scinteii tineretului (1985).
Debutind cu volumul de poezie Obsesia pasarior (1970), Florentin Popescu va cultiva cu staruinta un gen de reportaj cultural in care-si valorifica nu numai sensibilitatea poetica, ci si curiozitatea pentru cercetarea istoriei, a arhivelor sau traditiilor populare. Tara fintinilor (1972), Rapsodii la vatra Mioritei (1975), Reintilnire cu cetatea adolescentei (1979), Carte de dragoste pentru Bucuresti (1980) dezvaluie un spirit cultivat, ce evita, in general, locurile comune ale publicisticii epocii. Reportajele imbina observatia directa cu informatia livresca sau culeasa din arhive ori izvoare orale. Volumul de eseuri Ctitorii brancovenesti (1976) contine o cercetare a epocii marelui domn muntean, evitind, dupa cum marturiseste autorul insusi, sa scrie „un tratat de istorie pura sau de istorie literara, album sau roman", adunind intre „copertele sale si cite ceva dintre acestea".
In fond, eseistul mediteaza asupra unei epoci culturale, emitind consideratii pertinente asupra constructiilor brancovenesti, patrunde prin intermediul documentelor de epoca in culisele vietii de la palat, in cele diplomatice sau in paginile unor hrisoave marcate de patina timpului. Pentru a da o imagine cit mai cuprinzatoare asupra epocii si a cadrului general in care s-au ivit creatiile arhitectonice apartinind stilului brancovenesc, autorul dedica scurte eseuri lui Antim Ivireanul, scrie despre fratii Radu si Serban Greceanu, despre stolnicul Constantin Cantacuzino, Radu Popescu sau Pirvu Mutu. Reconstituirea unei epoci si a unui destin tragic e facuta cu un gust al detaliului fastidios. Eseistul trece in revista carturarii de seama ai timpului, cronicarii, zidarii, zugravii, sculptorii in lemn, argintarii, mesterii in broderii, incercind sa creioneze din detalii disparate unicitatea stilului bran-covenesc, considerat drept „unul din cele mai originale si mai temeinice, cu largi ecouri in uinp, stiluri ale arhitecturii romanesti".
Sub aparentele unui ghid sentimental, Pe urmele lui Vasile Voiculescu (1984) e o veritabila monografie dedicata poetului de la Gindirea. Sub pretextul unei calatorii documentare, Florentin Popescu patrunde in „camera austera si plina de carti a poetului", cerceteaza documente inedite, recurge la amintirile membrilor familiei scriitorului evocat, la memoria contemporanilor, descriind cu veritabil, nuantat simt critic opera si viata unui spirit complex, surprins „cu intregul tumult al existentei sale sufletesti, spirituale si sociale". Demersul cercetatorului porneste de la cercetarea mediului, cadrului, atmosferei si imprejurarilor geografice etc. catre cercetarea vietii si activitatii marelui scriitor. Sint descrise, pe rind, vatra, obirsia, copilaria si adolescenta, tineretea, perioada de glorie a scriitorului, cu misionarismul sau cultural, relevindu-se aspecte inedite ale activitatii de redactor la radio, dar si din perioada senectutii dominata de varii privatiuni.
Ca poet, Florentin Popescu evolueaza de la poezia chtonica, naturista a primelor volume, la un lirism reflexiv, cu numeroase insertii livresti, orientate cu predilectie spre epocile stravechi ale omenirii. Postura predilecta a poetului este cea a peregrinului in timp si spatiu. „Obsesia pasarilor", titlul volumului de debut, se intilneste cu cea a ratacirii prin spatii geografice indepartate, dar si prin altele ce-i sint familiare. Florentin Popescu intemeiaza o mitologie a spatiului natal, transcris cu o caligrafie delicata a peisajului dominat de o energie a teluricului, rafinat prin cultura. Postura sa de drumet atent la semnalele misterioase ale realului revine cu insistenta, ceea ce-l apropie de lirica fastuoasa a lui Saint-John Perse:
„uneori ma opresc si aud cum din urma sunet de clopot fosnet de plante-n delir invadeaza cetatea cranii, lupi si pasari de umbra trimite muntele sa-mi umple vazduhul cum drumuri-nainte vin sa-mi devore gindul, frunzele mele si inima si sobolani si cirtiti rod noapte de noapte cuvintele scoarta si crengile pe care eu le trimit inainte-mi pe drumuri" (uneori ma opresc si aud). |
Imbinind eruditia cu fantezia, poetul atinge un deosebit rafinament in volumul Peregrin la Ninive (1988), in care mitologia antica devine sursa de simboluri poetice. Sedus de culoarea de epoca, de frumusetea basoreliefurilor babilonice, de parfumul textelor din vechime, Florentin Popescu compune stampe lirice pline de sugestivitate, cu un imaginar adeseori expresiv, dar si de o anume artificiozitate. Iata, de pilda, un poem in care identificarea cu scribul antic e edificatoare pentru postura de martor al unui timp istoric revolut:
„Vinator linga leu adormit Felina cea singura doarme la poarta cetatii e straina de locul acesta, ale mele nu-s decit ochiul ei deschis inauntru si gheara dormind ca un vierme-n propria lui crisalida gata sa se schimbe-n pumnal fara de lege taind carnea altora, schimbindu-le singele-n pietre rotunde si trupul nisipului dindu-l; daca o treziti, daca o strigati din visul ei, faceti o mare greseala fiindca s-ar putea sa va creada puiul de antilopa fugarit acolo. Ale voastre nu-s decit privirile si gindul cu care-o sugrumati si vorbele prin care-ati vrea s-o goniti cind spaima va tintuie-alaturi. Felina ce singura doarme la poarta cetatii e straina de locul acesta, a mea nu-i decit clipa cit ea va sta adormita" (Relief la Ninive, VIII). |
Imagistica solemna si divaganta e parasita in favoarea unei poezii in care scriitorul vizeaza atingerea simplitatii rostirii, a unei gravitati ceremonioase.
Poetul s-a remarcat si ca autor al unor povestiri fermecatoare (Povarna si alte povestiri, 1987), dar si al unui roman ce se adreseaza virstei tinere (Puii de urs nu merg cu automobilul, 1989), destul de comun ca inventie romanesca.
OPERA: Obsesia pasarilor, versuri. Bucuresti, 1970; Mereu-peregrinul, poeme, Bucuresti, 1972; Tarafintinilor, reportaje. Bucuresti, 1972; Cuvinte de griu, poeme. Bucuresti, 1975; Rapsodii la Vatra Mioritei, reportaje, Bucuresti, 1975; Ctitorii brancovenesti, eseu, Bucuresii, 1976; Contemporan cu visul. Oameni, locuri si traditii din Tinutul Buzaului, reportaje, Bucuresti, 1978; Reintilnire cu cetatea adolescentei, reportaje, Bucuresti, 1979; Tarmul uitat si alte poeme. Bucuresti, 1981; Diligenta cu pasari, poeme. Bucuresti, 1983; Pe urmele lui Vasile Voiculescu, Bucuresti, 1984; Carte de dragoste pentru Bucuresti, reportaje, Bucuresti, 1986; Povarna si alte povestiri. Bucuresti, 1987; Peregrin la Ninive, Cluj-Napoca, 1988; Flacari si porumbei, poeme, Bucuresti, 1989; Puii de urs nu merg cu automobilul, roman. Bucuresti, 1989. |
REFERINTE CRITICE: N. Baltag, in Sctnteia tineretului, 3 mart. 1970; FI. Manolescu, in Romania literara, nr. 15, 1970; R. Cameci, in Ateneu, rff. 6, 1970; I. Adam, in Sctnteia, 30 iul. 1970; A. Goci, in Romania literara, nr. 42, 1972; Al. Lungu, in Ateneu, nr. 12, 1972; D. Culcer, in Vatra, nr. 1, 1973; Magda Ursache, in Cronica, nr. 2, 1973; M. Constantinescu, in Romania literara, nr. 25, 1976; Z. Sangeorzan, in Convorbiri literare, nr. 6, 1979; Al. Opropescu, Scriitori buzoieni, 1980; S. Cioculescu, in Romania literara, nr. 10, 1984; R. Carneci, in Contemporanul, nr. 27, 1984; I. Apetroaie, in Cronica, nr. 15, 1984; Ana Maria Tupan, in Livres roumains, nr. 1, 1984; M. Ungheanu, in Luceafarul, nr. 26, 1984; R. Munteanu, in Flacara, nr. 31, 1988; FI. Costinescu, in Contemporanul, nr. 18, 1989; L. Ulici, in Romania literara, nr. 43, 1989. |
Darie Novăceanu | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Aurel Mitutoiu |
Născut | Crasna, Gorj, România |
Decedat | (80 de ani) Madrid, Spania |
Cetățenie | România |
Ocupație | scriitor traducător hispanist[*] |
Limbi | limba spaniolă |
Activitatea literară | |
Operă de debut | Autobiografie, 1962 |
Note | |
Premii | Premio Nacional a la Mejor Traducción[*] |
Modifică date / text |
Literatura română | ||
Istoria literaturii române | ||
Evul mediu | ||
Curente în literatura română | ||
Umanism - Clasicism | ||
Scriitori români | ||
Listă de autori de limbă română | ||
Portal România | ||
Portal Literatură | ||
Proiectul literatură | ||
Darie Novăceanu (numele la naștere: Aurel Mitutoiu, n. , Crasna, Gorj, România – d. , Madrid, Spania) a fost un poet, traducător de limba spaniolă, scriitor și eseist român.[1]
BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A făcut clasele primare în comuna natală, o școală medie tehnică de construcții feroviare și Liceul „Nicolae Bălcescu” (1952-1959) la Craiova, după care a absolvit Facultatea de Filologie din București, secția de Limba și literatura spaniolă (1957-1962).[2][3] [3]
A fost angajat ca referent la Ministerul Afacerilor Externe (1966). A colaborat în acest timp la diferite publicații, fiind redactor la revistele „Secolul 20” (1962-1964), „Lumea”, „Gazeta literară”, „Luceafărul” (1966-1966) și „România literară” (1966-1968).[3] A mai lucrat ca funcționar la Uniunea Scriitorilor din România.[4]
În primele zile ale Revoluției din decembrie 1989, deși nu mai avusese legătură cu presa cotidiană, cu sprijinul lui Petre Roman și Silviu Brucan Darie Novăceanu a fost numit director al ziarului Adevărul, înființat prin redenumirea fostului oficios al Partidului Comunist Român, cotidianul Scînteia.[2]
În timpul Mineriadei din iunie 1990, ziarul Adevărul, condus la acea vreme de Darie Novăceanu, s-a poziționat de partea minerilor veniți să „salveze” Capitala. Darie Novăceanu a condamnat în mai multe editoriale Golaniada, dintre care cel mai cunoscut este „Cavalerii Apocalipsului”, apărut în ediția din 15 iunie.[5]
În martie 1991, când relațiile dintre Ion Iliescu și Petre Roman deveniseră tensionate, Novăceanu a fost îndepărtat de la conducerea ziarului.[2]
Prin decretul nr. 101 din 29 noiembrie 1991, Darie Novăceanu a fost trimis ambasador în Spania, începând cu 18 decembrie 1991[6], funcție pe care a deținut-o până la 24 decembrie 1996.[4][7] În calitatea sa de ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Spania, Darie Novăceanu a fost numit și reprezentant permanent al României pe lângă Organizația Mondială a Turismului, cu sediul la Madrid.[8]
Urmare a primirii Premiului Național al Spaniei pentru ediția „Luis de Gongora y Argole. Polifem și Galateea”, București, Ed. Univers, 1982 și a prieteniei cu regele Juan Carlos, Darie Novăceanu s-a stabilit la Madrid, unde scrie poezie românească[9] și ține un blog de literatură spaniolă, intitulat Ventana de Darie[10] (Fereastra lui Darie[11]).[2]
VOLUME PUBLICATE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Opere proprii[modificare | modificare sursă]
- Autobiografie. Versuri, Colecția Luceafărul, Editura pentru Literatură, București, 1962
- Păsări de lut: poezii, Editura pentru Literatură, București, 1966
- Noaptea, pe drumurile Italiei , Editura Tineretului, 1968
- Tehnica umbrei: poeme (coperta și ilustrațiile: Mihai Sânzianu), Editura Eminescu, București, 1970
- Ora Americii Latine, Editura Albatros, București, 1971
- Peisaj în mișcare: poeme, Editura Eminescu, București, 1971
- Există nopți (copertă și ilustrații: Mihai Sânzianu; versuri în română și spaniolă), Editura Albatros, București, 1973
- Havana, Editura Meridiane, București, 1974
- Precolumbia, Editura Sport-Turism, București, 1975 (reeditată la aceeași editură în 1977 și la editura Elion în 2001)
- Insulele Canare, Editura Sport-Turism, București, 1981
- Efectul oglinzii, Cartea Românească, București, 1983
- Întoarcerea gladiatorului. Versuri, Editura Eminescu, București, 1986
- Reporter în piața ghilotinei, Editura Adevărul, 1990
- Descântec întru adormirea corupției, Editura PRO, București, 1997
- Saloanele de lux ale nemerniciei, Editura Elion, 2006
Traduceri[modificare | modificare sursă]
A semnat nenumărate traduceri din, în general, poezia braziliană, chiliană, costaricană, cubaneză etc. A tradus poeți precum Arghezi și Bacovia în spaniolă. I-a tradus în română pe autori precum Ernesto Sábato, Luis de Góngora y Argote, Federico García Lorca, Jorge Luis Borges, Álvaro Mutis, Juan Ramón Jiménez, Carmen Laforet etc. [2]
- Traduceri din limba spaniolă în limba română
- Jorge Luis Borges, Moartea și busola, 384 pagini, prefață, notă bibliografică și traducere de Darie Novăceanu, Editura Univers, București, 1972,
- Gabriel Garcia Marquez, Toamna patriarhului, Colecția Romanul Secolului XX, Editura Univers, 1979
- Luis de Góngora y Argote, Polifem și Galateea, ediție bilingvă (spaniolă și română), Editura Univers, București, 1982
- O sută de ani de poezie cubaneză, 216 pagini, Editura Minerva, 1988
- Valori eterne ale poeziei hispane, 286 pagini, Colecția Biblioteca Pentru Toți Nr. 1354, Editura Minerva, București, 1991
- Traduceri din limba română în limba spaniolă
- Mircea Eliade, Bajo el signo de Zalmoxis, estudio introductorio y notas por Darie Novaceanu, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2008; ISBN 978-84-92521-58-6
În lista cu traduceri în limba castiliană a unor lucrări de autori români, publicată de ambasada Spaniei la București, sunt introduse și traduceri de Darie Novăceanu:[12]
- Poesía rumana actual, Darie Novaceanu, Cuadernos hispanoamericanos, Revista mensual de Cultura Hispánica, Madrid, núm. 221, 1968
- Panorama de la poesía rumana contemporánea, Darie Novaceanu, Núm. Especial de la Revista "Unión", La Habana, 1969
- Poesía rumana contemporánea ‐ Edición bilingüe, Darie Novaceanu (revisión de J.M. Caballero Bonald), Barral‐Barcelona, 1972
- Cultura rumana, Darie Novaceanu, Núm. Especial de la Revista "Signos"‐Santa Clara, Cuba, 1974
- Antología de la narrativa rumana contemporánea, Darie Novaceanu, Alianza‐Madrid, 1974
- Memoria de las rosas floridas. Poesía rumana de nuestro tiempo, Darie Novaceanu, Editorial Univers‐Bucarest, 1974
- Poesía rumana antes y después del deshielo, Darie Novaceanu Núm. Especial de "Diorama de la Cultura", 29 de septiembre de 1974
- Antologia poeziei românești contemporane / Antología de la poesía rumana contemporánea‐ Edición bilingüe, Darie Novaceanu, Minerva‐Bucarest, 1977
- Puerta abierta (12 poetas) , Darie Novaceanu, Ed. Máquina Eléctrica ‐ México, 1978
- Antologia poeziei române contemporane / Antología de la poesía rumana contemporánea, Darie Novaceanu, Verbum‐Madrid, 2004, ISBN 978‐84‐79622‐92‐3
- Tudor Arghezi, Cuvinte potrivite / Palabras adecuadas, Darie Novaceanu, Minerva‐Bucarest, 1977
- Tudor Arghezi, Breve antología, Darie Novaceanu, UNAM‐México, 1978
- George Bacovia, Plumb / Plomo ‐ Edición bilingüe, Darie Novaceanu Minerva‐Bucarest, 1974
- Lucian Blaga, În marea trecere / En el gran correr, Darie Novaceanu, Minerva‐Bucarest, 1972
- Lucian Blaga, Breve antología, Darie Novaceanu, UNAM‐México, 1977
- Lucian Blaga, Antología poética general. Darie Novaceanu. Prensas Universitarias de Zaragoza, 2006, ISBN 84‐7733‐775‐6
- Tristan Tzara, Primele poeme / Los primeros poemas, Darie Novaceanu, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2002, ISBN 84‐7733‐615‐6
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu