Aducerea moaștelor Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava

Evlaviosul domn Alexandru cel Bun (1400-1432), cel care obținuse în 1401 recunoașterea canonică a mitropolitului Iosif al Moldovei de la Patriarhia Ecumenică a reușit să pecetluiască acest act bisercesc prin aducerea moaștelor Sfântului Ioan de la Cetatea Albă la Suceava, la 24 Iunie 1415, și așezarea lor în biserica Mirăuților, atunci catedrală mitropolitană.

După Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iași (14 Octombrie), unul dintre sfinții cei mai venerați în Moldova este Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, ale cărui moaște se află în țara noastră de 600 de ani.

Era originar din Trapezunt, în Asia Mică, și negustorea cu tatăl său făcând comerț cu cetățile de pe malul Mării Negre. Într-una dintre călătoriile spre Cetatea Albă, pe Nistru, a avut o dispută cu un neguțător venețian care, din răzbunare, a mințit pe stăpânul mongol al cetății că Ioan vrea să devină musulman. În confruntarea cu acesta, tânărul creștin i-a spus că nu are motive să-și schimbe credința, ceea ce a declanșat furia eparhului, sau mai marelui cetății, care a poruncit ca Ioan să fie chinuit. A suportat cu credință și stoicism torturi înfricoșătoare între care legarea de coadă unui cal sălbatic și târârea pe caldarâmul cetății – iar în final i s-a tăiat capul. Era 2 iulie 1330.

Eparhul cetății, inițial, n-a permis creștinilor să-l îngroape, dar o minune – apariția unor îngeri și împietrirea mâinii unui tătar care a tras cu arcul asupra lor – l-a determinat să-și schimbe atitudinea. Trupul lui Ioan a fost dus în procesiune în biserica Cetății Albe și depus acolo.

Vestea despre minunile care se săvârșeau la moaștele sale s-a răspândit în toată Moldova. Evlaviosul domn Alexandru cel Bun (1400-1432), cel care obținuse în 1401 recunoașterea canonică a mitropolitului Iosif al Moldovei de la Patriarhia Ecumenică a reușit să pecetluiască acest act bisercesc prin aducerea moaștelor Sfântului Ioan de la Cetatea Albă la Suceava, la 24 Iunie 1402, și așezarea lor în biserica Mirăuților, atunci catedrală mitropolitană. Sfintele moaște au fost însoțite de ieromonahul Grigorie Țamblac și au fost întâmpinate de Alexandru cel Bun și de mitropolitul Iosif la locul numit „Poiana Vlădicii” de lângă Iași. La puțin timp, racla a fost îmbrăcată în argint, iar pătimirea Sfântului Ioan redată în 12 scene sculptate pe raclă. Eruditul monah Grigorie Țamblac a rostit o cuvântare despre viață și pătimirile Sfântului Ioan – tipărită în slavonă –, care este considerată prima operă originală cunoscută în Moldova.

Multe minuni s-au săvârșit la racla Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava. Una dintre cele mai cunoscute s-a petrecut la 2 Iunie 1662, când Suceava era asediată de tătari. Locuitorii au vrut să se refugieze și să ia cu ei racla sfântului, dar n-au fost capabili s-o miște din loc, era un semn ceresc că protectorul Moldovei nu voia să-și părăsească reședința. La rugăciunile mitropolitului și preoților, Dumnezeu a trimis o ploaie torențială care a învolburat apele râului Suceava încât tătarii n-au putut să intre în cetate.

După depresurarea Vienei (1688), craiul polon Ioan Sobietki a jefuit Moldova, a dat foc la mânăstiri și a prădat odoare sfinte. L-a luat cu sila pe mitropolitul Dosoftei împreună cu racla Sfântului Ioan cel Nou ducându-i în captivitate la Zolkiev. Ocrotitorul Moldovei a rămas acolo o sută de ani, până la 13 Septembrie 1783, când au fost repatriate moaștele Sfântului Ioan și depuse cu cinste în biserica catedralei mitropolitene din Suceava.

Peregrinările moaștelor Sfântului Ioan nu s-au oprit. În timpul primului război mondial – spre a fi ocrotite – au fost duse în capela română din Viena unde au rămas până la 25 iulie 1918, când au fost readuse în țară. Ele se află astăzi în biserica mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou din Suceava, redevenind ocrotitorul Moldovei, alături de Cuvioasa Parascheva.

Cea mai veche zi de pomenire a Sfântului Ioan cel Nou este 24 iunie, nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, numită în Moldova „La Sânziene”, când – cu evlavia cunoscută – mii și mii de creștini din Moldova și Transilvania vin să se închine moaștelor făcătoare de minuni ale Ocrotitorul Moldovei.

La propunerea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 28 februarie 1950, între sfinții cu moaște din România al cărui cult a fost generalizat în toată Biserica, a fost și Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, înscriindu-se ca zi de pomenire data martiriului, adică 2 iunie. Generalizarea cultului s-a făcut în 1955. Este cinstit prin cântări și imne liturgice. Primul cuvânt de laudă sau panegiric i-a fost închinat de Grigorie Țamblac intitulat: „Mucenicia sfântului și slăvitului mucenic Ioan cel Nou care a fost martirizat la Cetatea Albă”, reeditat de Melchisedec Ștefănescu în 1884. Un alt panegiric i-a dedicat mitropolitul Varlaam, iar Dosoftei, în „Viață și petrecerea sfinților”, îi închină un sinaxar (rezumat al vieții).

Vindecările miraculoase petrecute la racla Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava sunt redate în lucrarea „Patericul Românesc” de monahul Ioanichie Bălan, publicată în 1990.

Sărbătoarea hramului Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava are loc, prin tradiție, la 24 iunie, având un profund caracter autohton ortodox. Miile de credincioși, în frumosul port național, aduc spice de grâu, flori de câmp, crengi de tei și de brad. Pelerinajul începe în dimineața zilei de 23 iunie, când Sfintele Moaște sunt scoase din biserică și depuse pe un baldachin în curtea mânăstirii. Credincioșii se închină cu evlavie, iar seara se face slujba privegherii, moaștele fiind veghiate toată noaptea. Dimineața se sfințește aghiasma, apoi se face Sfânta Liturghie arhierească de către Mitropolitul Moldovei și Arhiepiscopul Sucevei, în fruntea unui sobor de preoți și diaconi. Spre orele patru după amiază, Sfintele Moaște sunt duse din nou în biserică, purtate pe mâini de maramureșeni, care 24 de ore veghează moaștele și nu mănâncă nimic, conform unei tradiții ancestrale.

Hramul Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava, alături de cel al Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iași, constituie unul din cele mai importante sărbători religioase ale românilor din ținutul Moldovei.


+ Sf Ier Niceta de Remesiana 

Sfântul Niceta a fost episcop de Remesiana, localitate la sud de Dunăre, timp de aproape 50 de ani, între anii 366-414. Pentru viața sa sfântă, arzând de dragoste pentru Hristos, s-a învrednicit de treapta arhieriei și a semănat cuvântul Evangheliei Domnului în Dacia Mediteraneană, care era adeseori invadată de barbari.

Sfântul Niceta a fost episcop de Remesiana, localitate la sud de Dunăre, timp de aproape 50 de ani, între anii 366-414. Pentru viața sa sfântă, arzând de dragoste pentru Hristos, s-a învrednicit de treapta arhieriei și a semănat cuvântul Evangheliei Domnului în Dacia Mediteraneană, care era adeseori invadată de barbari.

Sfântul Niceta a încreștinat pe acești păgâni și, prin Sfântul Botez, i-a unit cu Hristos. De asemeni a întemeiat câteva așezări monahale, a înălțat numeroase biserici și a împodobit sfintele slujbe cu cântări din cele mai frumoase, spre slava Preasfintei Treimi. Una dintre cele mai frumoase cântări compuse de el este imnul, cu caracter dogmatic, intitulat: „Te Deum laudamus”, care înseamnă „Pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm”.

Această cântare treimică, care se cântă în Biserica Ortodoxă până astăzi, ne dovedește că Sfântul Niceta era nu numai un mare imnograf și poet, ci și un mare dogmatist și protopsalt vestit în sudul Dunării pentru acea vreme.

Una din cele mai vestite cărți scrise de el este intitulată „Catehism”, adică carte de învățătură a credinței ortodoxe, pe care o citeau credincioșii în biserică, mai ales cei care se pregăteau pentru primirea Sfântului Botez.

Scrierile Sfântului Niceta Remesianul au avut un caracter catehetic misionar, pentru că însuși autorul lor a fost ca un apostol al credincioșilor de la sudul Dunării până în hotarele Greciei, fiind un iscusit scriitor, imnograf, catehet și un mare iubitor de Hristos. Despre vrednicia și calitățile sale de păstor sufletesc scrie pe larg Sfântul Paulin de Nola, contemporan cu el, care se nevoia în Italia.

După mulți ani de arhierie, propovăduind pe Hristos de la Marea Neagră până la Marea Mediterană, ajungând la adânci bătrâneți, și-a dat sufletul în mâinile lui Hristos la începutul secolului al cincilea, fiind numărat în ceruri în ceata sfinților ierarhi, care neîncetat slăvesc pe Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh. Amin.


ARTĂ CULINARĂ - REȚETE PENTRU DEZLEGARE LA PEȘTE

A.   GUSTĂRI

Icre de caras

·       2 linguri rase cu icre de caras

·       1 lămâie

·       250 g ulei

·       1 cartof fiert ras pe răzătoarea mică

·       1 ceşcută apă minerală gazoasă

·       1 ceapă rasă pe răzătoarea mică

Se pun 2 linguri icre de caras într-un vas adânc.

Se fierbe un cartof şi se rade pe răzătoarea mică.

Se stoarce o lămâie şi se strecoară zeama.

Se picură ulei peste icre în vasul adânc şi cu mixerul se amestecă până se înglobează. Când nu mai suportă ulei se adaugă puţină apă minerală şi se continuă mixarea.

Se adaugă treptat zeamă de lămâie şi ulei şi se continuă mixarea până se obţine o compoziţie omogenă şi suficient de legată.

La sfârşit se adaugă ceapa rasă pe răzătoarea mică şi se mai mixează un pic pentru omogenizare.

                                            

B.   SALATE

Salată de roşii, cartofi şi salată verde

·       3 roşii potrivite

·       3 cartofi fierţi în coajă şi curăţaţi

·       1 salată verde spălată foaie cu foaie

·       30 ml ulei

·       30 ml oţet

·       Sare

·       10 măsline

Roşiile şi cartofii reci se taie felii; salata verde se taie mărunt şi se amestecă toate într-un castron împreună cu uleiul, oţetul diluat cu apă, sarea şi măslinele.

 

C.   SOSURI

În cadrul reţetelor de azi nu este necesar să preparăm separat un sos.

 

D.   BORŞURI

Borş de peşte

·       750 g peşte

·       150 g morcovi

·       100 g ţelină

·       100 g ceapă

·       100 g ulei

·       250 g roşii

·       1,5 l borş

·       1 legătură leuştean

·       1 legătură pătrunjel

·       Sare

După ce am călit ceapa tocată mărunt în ulei, adăugăm morcovii şi ţelina tăiate rondele şi le mai lăsăm să se călească 15 minute.

Se stinge cu apă şi se pune la fiert într-o oală.

Peştele curăţat şi spălat în mai multe ape se pune la fiert, porţionat, atunci când zarzavatul este aproape fiert.

Se adaugă şi borşul care a fost fiert separat si se mai lasă să fiarbă împreună cam 15 minute.

Se adaugă roşiile curăţate de coajă şi seminţe şi tăiate cuburi şi se potriveşte gustul de sare.

La sfârşit se adaugă verdeaţa tocată mărunt.

 

E.    MÂNCĂRURI

Crap cu sos de roşii

·       1 kg crap

·       200 g ulei

·       1,2 kg roşii

·       300 g ceapă

·       50 g făină

·       100 ml vin alb

·       100 g lămâie

·       Cimbru

·       Piper

·       Sare

·       1 legătură pătrunjel verde

Peştele se curăţă şi se spală bine; se condimentează în interior cu sare piper măcinat şi cimbru, se tăvăleşte prin făină şi se aşază într-o tavă în care s-a pus uleiul şi o foaie de pergament.

Se dă la cuptor până se rumeneşte peştele pe ambele părţi şi se scoate afară din tavă.

În uleiul rămas se căleşte ceapa tocată mărunt, se adaugă făina rămasă, se stinge cu roşiile curăţate de coajă şi seminţe şi tăiate cuburi, se lasă să fiarbă 30 minute, se potriveşte gustul de sare şi piper.

Se aşază peştele în tavă, se toarnă sosul pe deasupra şi se dă tava la cuptor pentru 10 minute.

Se acoperă peştele cu felii de lămâie, se adaugă vinul şi se dă din nou tava la cuptor pentru 5 minute.

La servit se presară cu verdeaţă.

 

F.    DULCIURI

Tort de post

Blat:
150 g nucă măcinată,
100 g zahăr,
1 plic praf de copt,
250 ml apă minerală,
6 linguri făină
Sirop:
200 ml apă,
3 linguri zahăr,
esenţă de rom
Crema:
Frişcă vegetală simplă

Blatul: compoziţia trebuie să aibă consistenţa unui chec. Se amestecă zahărul cu apa minerală, nuca, praful de copt, făina şi se pune compoziţia într-o formă unsă cu ulei şi tapetată cu făină, sau tapetată cu hârtie de copt. Se coace la foc potrivit. Se scoate se taie în două şi se însiropează.
Crema: pentru cremă se poate folosi frişcă vegetală simplă sau amestecată cu nucă măcinată (sau alune); dacă se prăjesc puţin nuca sau alunele este mai bine. Se poate amesteca frişca şi cu fructe: căpşune, zmeură sau amestec de fructe de pădure.
O altă variantă de cremă este cea din plicuri de cremă instant la care se înlocuieşte laptele cu apă minerală, suc sau cafea, după dorinţă.