4. /18 IUNIE 2023 - TEATRU/FILM
MAXIM GORKI
Maxim Gorki | |
Portretul lui Gorki, c. 1906 | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Alexei Maximovici Peșkov |
Născut | 28 martie [S.V. 16 martie] 1868 Nijni Novgorod, Imperiul Rus |
Decedat | (68 de ani) Gorki Leninskie, regiunea Moscova, RSFS Rusă, URSS |
Înmormântat | necropola din zidul Kremlinului[*] |
Cauza decesului | pneumonie |
Căsătorit cu | Peșkova, Ekaterina Pavlovna[*] Maria Fiodorovna Andreeva[*] |
Copii | Maxim Peshkov[*] |
Naționalitate | Rusă, sovietică |
Cetățenie | Imperiul Rus URSS |
Etnie | rus |
Religie | ateism |
Ocupație | Scriitor, dramaturg, politician |
Pseudonim | Максим Горький, Иегудиил Хламида |
Partid politic | Partidul Social-Democrat al Muncii din Rusia |
Limbi | limba rusă[1] |
Activitatea literară | |
Activ ca scriitor | Modernism |
Mișcare/curent literar | Realism socialist |
Specie literară | Roman, dramă |
Note | |
Premii | Ordinul Lenin |
Semnătură | |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text |
Alexei Maximovici Peșkov (în rusă Алексей Максимович Пешков, n. ,[2][3][4][5] Nijni Novgorod, Imperiul Rus – d. ,[2][3][6][5] Gorki-10(d), Selskoe poselenie Uspenskoe(d), RSFS Rusă, URSS), mai bine cunoscut ca Maxim Gorki (Максим Горький), a fost un scriitor rus/sovietic, fondator al realismului socialist în literatură și activist politic. S-a născut în orașul Nijni Novgorod și a murit la Moscova. Din 1906 până în 1913 și din 1921 până în 1929 a trăit în străinătate, în special pe Insula Capri. După reîntoarcerea în Uniunea Sovietică, a acceptat politica culturală a vremii, dar nu i s-a mai permis să părăsească țara.
VIAȚA
Alexei Maximovici Peșkov s-a născut la Nijni Novgorod, la . A rămas orfan la vârsta de nouă ani și a fost crescut de bunica sa, o excelentă povestitoare. La moartea ei, tânărul Alexei Maximovici a încercat să se sinucidă, cu un revolver, în decembrie 1887. Apoi, a rătăcit - vagabondat - pe jos prin tot Imperiul Rus, timp de cinci ani, lucrând în diferite locuri și acumulând o mulțime de impresii pe care le va folosi mai târziu în operele sale.
Maxim Gorki[7] a fost pseudonimul său literar. Gorki s-a împrietenit cu Lenin după ce s-au întâlnit în 1902. Câtă vreme a fost închis, pentru scurt timp, în fortăreața Petru și Pavel[8] în timpul revoluției eșuate din 1905, Gorki a scris piesa de teatru Copiii soarelui, care avea acțiunea plasată în timpul epidemiei de holeră din 1862, dar care trata de fapt evenimentele contemporane.
El a corespondat cu profesorul Tomáš Garrigue Masaryk, care l-a vizitat pe insula Capri în 1912. În timpul revoluției din 1917 s-au întâlnit la Sanct-Petersburgh. [9]
În timpul Primului Război Mondial, apartamentul lui din Petrograd s-a transformat în centrul de comandă al bolșevicilor, dar, în cele din urmă, relațiile lui cu comuniștii s-au deteriorat. La numai două săptămâni de la victoria Revoluției din Octombrie el scria: „Lenin și Troțki n-au nici cea mai vagă idee despre drepturile omului. Ei sunt deja corupți de otrava murdară a puterii, asta se vede după lipsa de respect nerușinată față de libertatea cuvântului și față de alte libertăți civice pentru care a luptat democrația”. Scrisorile lui Lenin către Gorki din 1919 conțin amenințări: „Te sfătuiesc să-ți schimbi anturajul, vederile, acțiunile, altfel viața și-ar putea întoarce fața de la tine”.
În august 21, prietenul său Nicolai Gumiliov, coleg-scriitor și soțul Annei Ahmatova, a fost arestat de CEKA din Petrograd pentru vederile monarhiste. Gorki s-a deplasat personal la Moscova, a obținut chiar de la Lenin personal ordinul de eliberare al lui Gumilov, dar, la întoarcerea la Petrograd, a aflat că prietenul său fusese deja împușcat. În octombrie, Gorki a emigrat în Italia, având ca motiv oficial deteriorarea stării de sănătate: suferea de tuberculoză.
Potrivit lui Alexandr Soljenițîn, reîntoarcerea în Uniunea Sovietică a lui Gorki a fost motivată de interese materiale. În Sorrento, lui Gorki i-au lipsit banii și gloria. El a vizitat URSS de câteva ori după 1929, iar, în 1932, Stalin personal l-a invitat să se repatrieze, oferta fiindu-i acceptată. În iunie 1929, Gorki a vizitat Solovki, (curățată pentru această ocazie) și a scris un articol pozitiv despre Gulagurile care aveau deja o proastă reputație în occident.
Reîntoarcerea lui Gorki din Italia fascistă a fost o victorie propagandistică majoră a regimului sovietic. El a fost decorat cu Ordinul Lenin și i s-a dat o reședință de lux în Moscova (fosta proprietate a milionarului Riabușinski, în zilele noastre devenită Muzeul Gorki), și o casă de odihnă în suburbii. Una dintre străzile centrale ale Moscovei, Trevskaia, a primit numele lui, la fel ca și orașul lui natal.
Cel mai mare avion din lume de la mijlocul deceniului patru al secolului trecut, Tupolev ANT-20 (fotografie), a fost numit de asemenea Maxim Gorki. Avionul a fost folosit pentru scopuri propagandistice în dese zboruri demonstrative pe deasupra capitalei.
În 1933, Gorki a publicat o carte dezonorantă despre Belomorkanal, canal realizat exclusiv cu munca forțată a deținuților din Gulag, prezentat ca un exemplu de „reabilitare de succes a foștilor dușmani ai proletariatului”.
Odată cu creșterea represiunii staliniste și îndeosebi după moartea lui Serghei Kirov, Gorki a fost plasat în mod neașteptat sub arest la domiciliu în casa sa din Moscova. I se aduceau în fiecare zi o ediție specială a ziarului Pravda în care nu se găsea nicio știre despre arestări sau epurări.
Maxim Gorki a murit în iunie 1936, la scurt timp după moartea subită a fiului său, Maxim Peșkov, survenită în mai 1935. Ambele decese au fost privite cu suspiciune în epocă, dar zvonurile de otrăvire nu au putut fi niciodată demonstrate. Stalin și Viaceslav Molotov s-au numărat printre cei care au purtat pe umeri coșciugul lui Gorki în timpul funerariilor.
În timpul procesului lui Buharin din 1938, una dintre învinuirile aduse a fost și aceea că Gorki a fost ucis de un agent NKVD din subordinea lui Nikolai Ejov.
Orașul natal al lui Gorki a reprimit, în 1990, vechiul nume de Nijni Novgorod.
CELE MAI IMPORTANTE LUCRĂRI
Scrieri autobiografice
- 1913 – 1914: Copilăria (Детство)
- 1915 - 1916: În lume (В людях)
- 1923: Universitățile mele (Мои университеты).
Romane
- 1899: Foma Gordeev (Фома Гордеев), unde sunt descrise figuri tipic burgheze
- 1900 - 1901: Cei trei (Трое)
- 1907: Mama (Мать), unde este descrisă participarea la lupta revoluționară a unei femei ai cărei fii fuseseră arestați
- 1908: O confesiune (Исповедь)
- 1909: Vara (Лето)
- 1909: Orășelul Okurov (Городок Окуров)
- 1910: Viața lui Matvei Cojemeakin (Жизнь Матвея Кожемякина)
- 1925: Întreprinderile Artamonovilor (Дело Артамоновых)
- 1925 - 1936: Viața lui Klim Samgin (Жизнь Клима Самгина).
Schițe și povestiri
- 1892: Makar Ciudra (Макар Чудра)
- 1894: Celkaș (Челкаш)
- 1895: Cântecul șoimului (Песня о Соколе)
- 1897: Malva (Мальва)
- 1898: Schițe și povestiri (Очерки и рассказы), prima scriere a lui Gorki, care cunoaște un succes extraordinar și care descrie evidențiază brutalitățile la care sunt supuși cei defavorizați ai soartei
- 1899: Douăzeci și șase de bărbați și o fată (Двадцать шесть и одна)
- 1901: Cântecul păsării furtunii (Песня о Буревестнике).
Teatru
- 1901: Мещане (aproximativ: Filistenii)
- 1902: Azilul de noapte (На дне), alte titluri: Din adâncuri, În adâncuri, Fundătura, dramă ce înfățișează tabloul sumbru al lumii declasaților[10]
- 1904 - Дачники (aproximativ Locuitorii de vară)
- 1905: Copiii soarelui (Дети солнца)
- 1906 - Варвары
- 1906 - Враги (aproximativ Dușmanii)
- 1910: Vassa Jeleznova (Васса Железнова) alte titluri: Familia Jeleznov
Memorialistică
- Amintiri despre Tolstoi, Cehov și Andreev
NAE COSMESCU
Nae Cosmescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | 26 iulie 1940 București |
Decedat | (75 de ani) Râmnicu Vâlcea |
Naționalitate | România |
Cetățenie | România |
Ocupație | regizor de teatru și televiziune |
Modifică date / text |
Nae Cosmescu (n. 26 iulie 1940, București[1] – d. 18 iunie 2016, Râmnicu Vâlcea) a fost un regizor român de teatru și televiziune. A absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București (IATC), secția de actorie, în 1963, după care și-a început activitatea la Teatrul Național al Televiziunii Române.[2]
FILMOGRAFIE
Regizor
- Io, Mircea Voievod (1968) - teatru TV
- Iancu la Hălmagiu (1972) - teatru TV
- Între filologi (1972) - teatru TV
- Fata care a mutat Parângul (1975) - teatru TV
- Marele vis (1975) - teatru TV - în colaborare cu Nicolae Motric
- Amurgul unui cocor (1977) - teatru TV
- Hora (1977) - teatru TV
- Omul cu umbrela (1977) - teatru TV
- Tranzit (1977) - teatru TV
- Muntele (1978) - teatru TV
- Sâmbăta la Veritas (1978) - teatru TV
- Urcușul (1979) - teatru TV
- Oameni de fiecare zi (1980) - teatru TV
- Cei ce rămân mereu tineri (1981) - teatru TV
- Sfântul Mitică Blajinul (1981) - teatru TV
- Trei generații (1981) - teatru TV
- Zborul (1981) - teatru TV
- Auzi?... Pescărușii (1982) - teatru TV
- Profesoara (1982) - teatru TV
- Undeva, o lumină (1982) - teatru TV
- Zorii Unirii (1982) - teatru TV - în colaborare cu Constantin Dinischiotu
- Frații (1983) - film TV
- Speranța nu moare în zori (1983) - teatru TV
- Zăvoiul (1983) - teatru TV
- Ziua cea mare (1983) - teatru TV
- Mihai Viteazul (1984) - film TV
- Povestea Unirii (1984) - teatru TV
- Proba - la ora 20 (1984) - teatru TV
- Roman sentimental (1984) - teatru TV
- Ultima repriză (1984) - teatru TV
- Zările senine ale „Albatrosului” (1984) - teatru TV
- Restituirea (1985) - film TV
- Voința nației (1985) - film TV
- Decebal (1986) - teatru TV
- Ziarul de dimineață (1986) - teatru TV
- Drumul spre fericire (1987) - teatru TV
- Un romantic oarecare… (1987) - teatru TV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu