5. /17 OCTOMBRIE 2023 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET
DINU BĂDESCU
Dinu Bădescu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | ![]() |
Decedat | (76 de ani) ![]() |
Ocupație | cântăreț de operă ![]() |
Activitate | |
Tipul de voce | tenor ![]() |
Instrument(e) | voce[*] ![]() |
Modifică date / text ![]() |
Dinu Constantin Bădescu (n. 17 octombrie 1904, Caracal – d. 23 octombrie 1980, București ) a fost un tenor român.
A fost unul dintre marii artiști ai Operei Române, membru al unei garnituri solistice "de aur", alături de Valentina Crețoiu și Șerban Tassian.
CARIERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A studiat la Conservatorul din București cu Gheorghe Folescu, apoi s-a specializat în Italia. A debutat pe scena Operei Române din Cluj, ca bariton (1930), peste un an preluînd repertoriul de tenor. A fost solist al Operelor Române din Cluj și din București, într-o alternanță determinată fie de evoluția ascendentă a carierei fie de decizii administrative ale autorităților comuniste, care l-au pedepsit pentru o presupusă vină de denigrare a regimului popular. De asemenea, a cântat și la în străinătate, la Volksoper și Staatsoper din Viena și la Balșoi Teatr din Moscova. A fost profesor de canto la Conservatoarele din Cluj și din București.
ROLURI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A apărut în foarte multe roluri principale, printre care cele din operele Boema, Ernani, Tubadurul, Paiațe, Lucia di Lammermoor, Cavelleria rusticana, Andrea Chénier, Carmen, Povestirile lui Hoffmann, Werther, Fuast, Aida, Bal mascat, Rigoletto, La traviata, Tosca, Turandot, Cavalerul rozelor, Dama de pică etc.
DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A primit titlul de Artist emerit (1954).
SCRIERI[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
A publicat epigrame și volumul de amintiri "Pe cărările unei vieți de boem" (1973)
Dinu (Constantin) Badescu – tenor roman (n. 17 octombrie 1904, Caracal – d. 23 octombrie 1980, Bucuresti). A fost unul dintre marii artisti ai Operei Romane, membru al unei garnituri solistice „de aur”, alaturi de Valentina Cretoiu si Serban Tassian.
A studiat la Conservatorul din bucuresti cu Gheorghe Folescu, apoi s-a specializat in Italia. A debutat pe scena Operei Romane din Cluj, ca bariton (1930), peste un an preluind repertoriul de tenor. A fost solist al Operelor Romane din Cluj si din Bucuresti, intr-o alternanta determinata fie de evolutia ascendenta a carierei fie de decizii administrative ale autoritatilor comuniste, care l-au pedepsit pentru o presupusa vina de denigrare a regimului popular. De asemenea, a cantat si la in strainatate, la Volksoper si Staatsoper din Viena si la Balsoi Teatr din Moscova. A fost profesor de canto la Conservatoarele din Cluj si din Bucuresti.
A aparut in foarte multe roluri principale, printre care cele din operele Boema, Ernani, Tubadurul, Paiate, Lucia di Lammermoor, Cavelleria rusticana, Andrea Chénier, Carmen, Povestirile lui Hoffmann, Werther, Fuast, Aida, Bal mascat, Rigoletto, La traviata, Tosca, Turandot, Cavalerul rozelor, Dama de pica etc.
Dinu Badescu - Di tu se fedele (live)
RITA HAYWORTH
Rita Hayworth (n. 17 octombrie 1918 – d. 14 mai 1987) a fost o actriță americană care a devenit faimoasă în anii '40, fiind considerată sex simbolul acelei ere. A murit din cauza bolii Alzheimer la vârsta de 68 de ani.
Rita Hayworth | |
![]() | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Margarita Carmen Cansino ![]() |
Poreclă | La Déesse de l’amour ![]() |
Născută | [1][2][3][4] ![]() New York City, New York, SUA ![]() |
Decedată | (68 de ani)[1][2][3][4] ![]() Manhattan, New York, SUA ![]() |
Înmormântată | Holy Cross Cemetery[*] ![]() |
Cauza decesului | cauze naturale (boala Alzheimer) ![]() |
Părinți | Eduardo Cansino[*] Volga Hayworth[*] ![]() |
Frați și surori | Eduardo Cansino, Jr.[*] Vernon Cansino[*] ![]() |
Căsătorită cu | Orson Welles (–) Prince Aly Khan[*] (–) Dick Haymes[*] (–) James Hill[*] (–) Edward C. Judson[*] (–)[5] ![]() |
Copii | Yasmin Aga Khan[*][6] Rebecca Welles[*][6] ![]() |
Cetățenie | ![]() ![]() ![]() |
Religie | romano-catolic[*] ![]() |
Ocupație | actriță de film producătoare de film dansatoare[*] actriță de teatru[*] actriță de televiziune[*] model actriță ![]() |
Alma mater | Boys and Girls High School[*] Alexander Hamilton High School[*] |
Alte premii | |
Stea pe Hollywood Walk of Fame[*] ![]() | |
Semnătură | |
![]() | |
Prezență online | |
Modifică date / text ![]() |
FILME[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
- Blood and Sand (1941)
- You'll Never Get Rich (1941) cu Fred Astaire
- My Gal Sal (1941)
- Tales of Manhattan (1942)
- You Were Never Lovelier (1942) cu Fred Astaire
- Cover Girl (1944)
- Gilda (1946)
- Doamna din Shanghai, (1947) sub regia lui Orson Welles
- The Loves of Carmen (1948)
- Pal Joey (1957)
- Circus World (1964) cu Claudia Cardinale
„Problema Ritei a fost că nu a avut modele în viaţă. Cel care trebuia să-i fie model a fost un om complet deraiat“, spune biografa ei, Adrienne McLean, care a publcat cartea Being Rita Hayworth. Aşa se face că la doar 18 ani, s-a căsătorit cu un bărbat croit după acelaşi model abuziv: Edward Judson, un magnat din industria petrolului, care avea de două ori vârsta ei. Cu tiparul bărbatului paternal autoritar în minte, Rita a acceptat ca soţul să-i devină şi manager. „S-a măritat cu el ca să fugă de tatăl ei“, spunea prietenul ei, Budd Burton. Dar a dat peste acelaşi lucru de care fugise. „Edward a văzut în mine o investiţie. Era extrem de gelos şi scandalagiu. Nu-mi dădea voie să iau nicio hotărâre. Îmi spunea că nu sunt în stare să mă descurc singură. Iar eu, în vremea asta, îmi pierdeam tot mai mult încrederea în mine şi deveneam tot mai închisă“.
După ce a semnat contract cu Columbia Pictures, Rita s-a trezit între doi bărbaţi de acest gen, pentru că în peisaj a apărut şi Harry Cohn, boss-ul studioului de filme, cel care i-a schimbat numele din Margarita Cansino în Rita Hayworth şi care a supus-o unui teribil abuz psihic, forţând-o să întreţină relaţii sexuale cu el. „Iubea puterea. Şi o avea asupra mea. Dar şi făcea o mulţime de bani cu mine. Iar eu eram atractivă şi de altceva nu-i păsa“. În 1942, Rita a divorţat de Judson, după 5 ani de mariaj - şi chiar anul următor s-a aruncat într-o altă căsnicie, cu Orson Welles, despre care spera că va avea puterea să-i schimbe imaginea.
Îndrăgostit până peste cap de ea, legendarul cineast a distribuit-o în rolul principal din pelicula lui, The Lady from Shanghai. Păreau cuplul ideal şi, un an mai târziu, au devenit şi părinţii unei fetiţe pe nume Rebecca. Dar totul s-a dovedit de scurtă durată, pentru că geniul Orson Welles avea nevoie de o femeie care să-l idolatrizeze şi pe care să o poată manipula. Istoria se repeta pentru Rita, astfel că în 1947 s-a văzut nevoită să treacă printr-un nou divorţ.

La 33 de ani de la moartea sa, actriţa rămâne una dintre cele mai frumoase imagini, dar şi dureroase poveşti de la Hollywood.
„Problema Ritei a fost că nu a avut modele în viaţă. Cel care trebuia să-i fie model a fost un om complet deraiat“, spune biografa ei, Adrienne McLean, care a publcat cartea Being Rita Hayworth. Aşa se face că la doar 18 ani, s-a căsătorit cu un bărbat croit după acelaşi model abuziv: Edward Judson, un magnat din industria petrolului, care avea de două ori vârsta ei. Cu tiparul bărbatului paternal autoritar în minte, Rita a acceptat ca soţul să-i devină şi manager. „S-a măritat cu el ca să fugă de tatăl ei“, spunea prietenul ei, Budd Burton. Dar a dat peste acelaşi lucru de care fugise. „Edward a văzut în mine o investiţie. Era extrem de gelos şi scandalagiu. Nu-mi dădea voie să iau nicio hotărâre. Îmi spunea că nu sunt în stare să mă descurc singură. Iar eu, în vremea asta, îmi pierdeam tot mai mult încrederea în mine şi deveneam tot mai închisă“.
După ce a semnat contract cu Columbia Pictures, Rita s-a trezit între doi bărbaţi de acest gen, pentru că în peisaj a apărut şi Harry Cohn, boss-ul studioului de filme, cel care i-a schimbat numele din Margarita Cansino în Rita Hayworth şi care a supus-o unui teribil abuz psihic, forţând-o să întreţină relaţii sexuale cu el. „Iubea puterea. Şi o avea asupra mea. Dar şi făcea o mulţime de bani cu mine. Iar eu eram atractivă şi de altceva nu-i păsa“. În 1942, Rita a divorţat de Judson, după 5 ani de mariaj - şi chiar anul următor s-a aruncat într-o altă căsnicie, cu Orson Welles, despre care spera că va avea puterea să-i schimbe imaginea.
Îndrăgostit până peste cap de ea, legendarul cineast a distribuit-o în rolul principal din pelicula lui, The Lady from Shanghai. Păreau cuplul ideal şi, un an mai târziu, au devenit şi părinţii unei fetiţe pe nume Rebecca. Dar totul s-a dovedit de scurtă durată, pentru că geniul Orson Welles avea nevoie de o femeie care să-l idolatrizeze şi pe care să o poată manipula. Istoria se repeta pentru Rita, astfel că în 1947 s-a văzut nevoită să treacă printr-un nou divorţ.
Deprimată după despărţire, a căutat acelaşi leac: un alt bărbat, în persoana exoticului Prinţ Aly Khan, fiul unui sultan din Orientul Mijlociu. „Aly avea un castel superb pe Riviera franceză şi un domeniu cu cei mai frumoşi cai de curse. Putea face orice femeie să se simtă de parcă ar fi fost centrul universului. Rita s-a îndrăgostit imediat şi a lăsat în urmă Hollywoodul“, spune biografa ei, McLean. S-au căsătorit în 1949 şi în acelaşi an a venit pe lume fiica lor, Yasmin Aga Khan. Însă cu toate că o luase de nevastă, Khan nu avea de gând să ducă o viaţă liniştită. Din contră. „O curtase ca un adevărat playboy şi odată ce a avut-o, a trecut la următoarea femeie“, comentează McLean. Aşa se face că mariajul lor a durat doar 4 ani. Dar în ciuda eşecurilor sentimentale, Rita a fost o mamă iubitoare. „Era atât de atentă, de tandră. Am avut o copilărie minunată. Ştiam că e faimoasă, dar pentru mine era doar mama mea“, îşi aminteşte Yasmine.
Odată şi povestea cu exoticul Aly încheiată, Rita s-a întors în braţele Hollywoodului, pe care-l abandonase crezând că găsise fericirea supremă. Şi a trebuit s-o ia de la capăt, pentru că... avea nevoie de bani! „Doar pentru că fusesem măritată cu Aly, lumea a crezut că sunt putred de bogată. Dar nu am primit niciun şfanţ de la niciunul dintre soţii mei“, se plângea Rita. În schimb, ea le-a dat lor. Cel puţin lui Dick Haymes, argentinianul cu care s-a măritat în 1953. Avea 35 de ani şi ajunsese deja la al patrulea mariaj. De data aceasta, cu un bărbat dator vândut către Fisc, care a luat de la ea câţi bani a putut pentru a-şi plăti datoriile. Dar după doar doi ani, Rita s-a săturat să fie exploatată şi a intentat divorţul. „I-am fost alături atâta timp cât a avut probleme. Dar la un moment dat, nu am mai suportat“.
Nici cel din urmă mariaj al Ritei, al cincilea, cel cu producătorul de film James Hill, nu a durat mai mult. Doar 3 ani, din 1958 în 1961. „Venea acasă şi se ducea direct în camera lui, fără să-mi adreseze un cuvânt“, spunea Hayworth despre ursuzul Hill, pe care l-a descoperit cu adevărat abia după ce s-a măritat cu el. Toate eşecurile nu aveau cum să nu lase urme adânci.
La 33 de ani de la moartea sa, actriţa rămâne una dintre cele mai frumoase imagini, dar şi dureroase poveşti de la Hollywood.
A devenit un sex simbol graţie rolului de femeie fatală din pelicula Gilda (1946), dar asta nu i-a garantat nici pe departe fericirea Ritei Hayworth. „Tot ce mi-am dorit a fost ceea ce-şi doreşte oricine - să fiu iubită“, mărturisea aceasta. Şi totuşi, tocmai iubirea a fost cea care a ocolit-o, în ciuda celor cinci mariaje prin care a trecut. „Bărbaţii se culcă cu Gilda, dar se trezesc cu mine“, puncta ea cu amărăciune. Dar asta nu a oprit-o din căutări, fugind mereu de singurătate. „Dragule, n-am stat niciodată fără un bărbat“, îi spunea ea unui reporter în 1970. „Şi dacă cineva îşi închipuie că o să încep acum să stau singură, acela e nebun,“ a adăugat ea la 52 de ani. În toate căutările ei, Rita s-a oprit, însă, mereu la bărbaţii nepotriviţi. „Mereu sunt atrasă de personalităţile malefice“, explica ea. O atracţie explicată de psihologi ca având adânci rădăcini în copilărie, când a fost abuzată sexual de tatăl ei, dansatorul Eduardo Casino.
„Problema Ritei a fost că nu a avut modele în viaţă. Cel care trebuia să-i fie model a fost un om complet deraiat“, spune biografa ei, Adrienne McLean, care a publcat cartea Being Rita Hayworth. Aşa se face că la doar 18 ani, s-a căsătorit cu un bărbat croit după acelaşi model abuziv: Edward Judson, un magnat din industria petrolului, care avea de două ori vârsta ei. Cu tiparul bărbatului paternal autoritar în minte, Rita a acceptat ca soţul să-i devină şi manager. „S-a măritat cu el ca să fugă de tatăl ei“, spunea prietenul ei, Budd Burton. Dar a dat peste acelaşi lucru de care fugise. „Edward a văzut în mine o investiţie. Era extrem de gelos şi scandalagiu. Nu-mi dădea voie să iau nicio hotărâre. Îmi spunea că nu sunt în stare să mă descurc singură. Iar eu, în vremea asta, îmi pierdeam tot mai mult încrederea în mine şi deveneam tot mai închisă“.
După ce a semnat contract cu Columbia Pictures, Rita s-a trezit între doi bărbaţi de acest gen, pentru că în peisaj a apărut şi Harry Cohn, boss-ul studioului de filme, cel care i-a schimbat numele din Margarita Cansino în Rita Hayworth şi care a supus-o unui teribil abuz psihic, forţând-o să întreţină relaţii sexuale cu el. „Iubea puterea. Şi o avea asupra mea. Dar şi făcea o mulţime de bani cu mine. Iar eu eram atractivă şi de altceva nu-i păsa“. În 1942, Rita a divorţat de Judson, după 5 ani de mariaj - şi chiar anul următor s-a aruncat într-o altă căsnicie, cu Orson Welles, despre care spera că va avea puterea să-i schimbe imaginea.
Îndrăgostit până peste cap de ea, legendarul cineast a distribuit-o în rolul principal din pelicula lui, The Lady from Shanghai. Păreau cuplul ideal şi, un an mai târziu, au devenit şi părinţii unei fetiţe pe nume Rebecca. Dar totul s-a dovedit de scurtă durată, pentru că geniul Orson Welles avea nevoie de o femeie care să-l idolatrizeze şi pe care să o poată manipula. Istoria se repeta pentru Rita, astfel că în 1947 s-a văzut nevoită să treacă printr-un nou divorţ.
Deprimată după despărţire, a căutat acelaşi leac: un alt bărbat, în persoana exoticului Prinţ Aly Khan, fiul unui sultan din Orientul Mijlociu. „Aly avea un castel superb pe Riviera franceză şi un domeniu cu cei mai frumoşi cai de curse. Putea face orice femeie să se simtă de parcă ar fi fost centrul universului. Rita s-a îndrăgostit imediat şi a lăsat în urmă Hollywoodul“, spune biografa ei, McLean. S-au căsătorit în 1949 şi în acelaşi an a venit pe lume fiica lor, Yasmin Aga Khan. Însă cu toate că o luase de nevastă, Khan nu avea de gând să ducă o viaţă liniştită. Din contră. „O curtase ca un adevărat playboy şi odată ce a avut-o, a trecut la următoarea femeie“, comentează McLean. Aşa se face că mariajul lor a durat doar 4 ani. Dar în ciuda eşecurilor sentimentale, Rita a fost o mamă iubitoare. „Era atât de atentă, de tandră. Am avut o copilărie minunată. Ştiam că e faimoasă, dar pentru mine era doar mama mea“, îşi aminteşte Yasmine.
Odată şi povestea cu exoticul Aly încheiată, Rita s-a întors în braţele Hollywoodului, pe care-l abandonase crezând că găsise fericirea supremă. Şi a trebuit s-o ia de la capăt, pentru că... avea nevoie de bani! „Doar pentru că fusesem măritată cu Aly, lumea a crezut că sunt putred de bogată. Dar nu am primit niciun şfanţ de la niciunul dintre soţii mei“, se plângea Rita. În schimb, ea le-a dat lor. Cel puţin lui Dick Haymes, argentinianul cu care s-a măritat în 1953. Avea 35 de ani şi ajunsese deja la al patrulea mariaj. De data aceasta, cu un bărbat dator vândut către Fisc, care a luat de la ea câţi bani a putut pentru a-şi plăti datoriile. Dar după doar doi ani, Rita s-a săturat să fie exploatată şi a intentat divorţul. „I-am fost alături atâta timp cât a avut probleme. Dar la un moment dat, nu am mai suportat“.
Nici cel din urmă mariaj al Ritei, al cincilea, cel cu producătorul de film James Hill, nu a durat mai mult. Doar 3 ani, din 1958 în 1961. „Venea acasă şi se ducea direct în camera lui, fără să-mi adreseze un cuvânt“, spunea Hayworth despre ursuzul Hill, pe care l-a descoperit cu adevărat abia după ce s-a măritat cu el. Toate eşecurile nu aveau cum să nu lase urme adânci.
Deşi brava mereu, Rita se refugiase în băutură, devenind alcoolică. În paralel, au început să apară şi primele semne de Alzheimer. „Erau momente când mama ieşea dintrun lift şi nu ştia unde e şi încotro se îndreaptă“, îşi aminteşte Yasmin. „Vedeam cât de confuză şi dezorientată era“. Problemele s-au înrăutăţit până în punctul în care Rita nu a mai putut lucra, iar Yasmin s-a mutat într-un apartament lângă ea, ca să o poată îngriji. După ce s-a luptat ani de zile cu Alzheimerul, actriţa a murit la 68 de ani, pe 14 mai 1987, iar Yasmin a fondat o gală cu numele celebrei sale mame pentru strângerea de fonduri în beneficiul bolnavilor de Alzheimer. Într-un final, Rita a uitat toate suferinţele în care a aruncat-o viaţa. Şi poate că asta şi-a şi dorit...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu