6. /9 OCTOMBRIE 2023 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET
Camille Saint-Saëns | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][3][4][5] Paris, Franța |
Decedat | (86 de ani)[6][1][3][5] Alger, Algeria franceză |
Înmormântat | Cimitirul Montparnasse[7] |
Cauza decesului | pneumonie |
Cetățenie | Franța |
Ocupație | compozitor organist[*] dirijor muzician pianist critic muzical[*] |
Activitate | |
Studii | Conservatorul din Paris |
Gen muzical | operă simfonie muzică clasică Concert |
Instrument(e) | pian vioară orgă[*] orgă |
Premii | Legiunea de Onoare în grad de Mare Cruce[*][2] Ordinul pentru Merit în domeniul Științei și Artelor[*] Legiunea de Onoare în grad de Mare Ofițer[*][2] Comandor al Legiunii de Onoare[*][2] Legiunea de Onoare în grad de Ofițer[*][2] Cavaler al Ordinului Național al Legiunii de Onoare[*][2] Pour le Mérite |
Prezență online | |
Internet Movie Database VGMdb | |
Modifică date / text |
Camille Saint-Saëns (n. ,[1][3][4][5] Paris, Franța – d. ,[6][1][3][5] Alger, Algeria franceză) a fost un compozitor francez din epoca romantică, cunoscut datorită operei sale cu caracter biblic, intitulată "Samson și Dalila". Personajele, care trec prin drame romantice, iubiri și trădări, sunt clasice prin comportament. Filonul dramatic este construit și condus prin mijloace muzicale tradiționale, dar are un aparat orchestral și vocal impresionant, amintind de oratoriile lui Georg Friedrich Haendel și de muzica lui Christoph Willibald Gluck.
Samson și Dalila este o operă în trei acte pe muzica compusă de Camille Saint-Saëns care a avut premiera la data de 2 decembrie 1877 în Weimar (Germania). Libretul: F. Lemaire.
Acțiunea se petrece în Palestina anului 1115 î.Hr. și este inspirată de capitolul 16 din cartea biblică Judecătorii.
ACȚIUNEA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]
Actul I[modificare | modificare sursă]
Evreii adunați în piața publică a orașului Gaza imploră mila și ajutorul lui Dumnezeu, sperând să le înceteze suferința. Samson îi îmbărbătează, amintindu-le că sunt datori să lupte cu toții pentru eliberarea de sub ocupația filistenilor. Glasurile lor atrag atenția lui Abimelech, conducătorul din Gaza, care își bate joc de neputința evreilor. Samson, inspirat de forța divină, îl ucide pe Abimelech, încurajându-și astfel poporul. Văzând trupul neînsuflețit al temutului Abimelech, Marele Preot - sacerdot al zeului Dagon - îi incită pe filisteni la răzbunare, blestemând poporul evreu. Bătrânii evrei se roagă, împreună cu Samson, închinând un imn gloriei lui Dumnezeu. Ruga le este întreruptă de apariția filistenelor și a Dalilei. Farmecul și frumusețea ei îl subjugă pe Samson. În zadar batrânul evreu îl previne; glasul ei învăluitor îl cheamă și îi promite dragoste.
Actul II[modificare | modificare sursă]
În iatacul ei din Valea Soreck, Dalila invocă puterea dragostei, să o ajute să-l atragă pe Samson. Sosește Marele Preot care îi reamintește fermecătoarei Dalila că este fiica a filistenilor și că are datoria față de neamul ei să afle taina puterii lui Samson. Atras ca de o vrajă, Samson vine în iatacul Dalilei. Fascinantă și voluptoasă, ea îi strecoară în suflet beția dragostei, reușind să-i obțină încrederea și să-i afle secretul. Puterea lui supraomeneasca sta în părul său bogat. Dalila, într-o îmbrățișare, pe cât de pătimașă, pe atât de perfidă, îi taie părul, chemând apoi soldații filisteni pentru a-l pune în lanțuri pe eroul trădat.
Actul III[modificare | modificare sursă]
În închisoarea din Gaza, Samson, orbit în urma celor îndurate, este chinuit de gândul că momentul său de slăbiciune a adus nenorocire și umilință poporului evreu. Samson cere iertare lui Dumnezeu pentru această greșeală.
În templul lui Dagon, Marele Preot, Dalila și toți filistenii își slăvesc Zeul. Este adus Samson și invitat să participe la ceremonia sacră. Dalila își bate joc de slăbiciunea eroului evreu, umilindu-l și râzând împreună cu filistenii de suferința sa atât de profundă. Samson are o ultimă rugăminte pe care o adresează lui Dumnezeu: să-i redea pentru o clipă puterea pentru a-i pedepsi pe filisteni. Îndreptându-se către coloanele templului, le disloca printr-o forță supraomenească, de natură divină, prăbușind templul peste cei care l-au batjocorit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu