joi, 30 mai 2024

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 30 MAI 2024


GÂNDURI PESTE TIMP

MIRCEA CĂRTĂRESCU

Mircea Cărtărescu
Mircea cartarescu by cosmin bumbutz.jpg
Date personale
Născut (66 de ani)[1][5][6][7] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia[8] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuIoana Nicolaie[9] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor
critic literar[*]
scriitor de literatură științifico-fantastică[*]
poet
jurnalist
prozator[*]
cadru didactic universitar[*] Modificați la Wikidata
Limbi vorbitelimba română ()[10]
limba franceză Modificați la Wikidata
StudiiFacultatea de Litere a Universității din București (doctor)
Colegiul Național „Cantemir Vodă” din București[2]
Activitatea literară
Mișcare/curent literarpostmodernism  Modificați la Wikidata
PatronajUniversitatea din Stuttgart[*]
Universitatea din București[2]  Modificați la Wikidata
Note
Premiipremiul Vilenica[*]
Thomas-Mann-Preis[*][3]
Leipziger Buchpreis zur Europäischen Verständigung[*]
Premiul Statului Austriac pentru literatură europeană[4]  Modificați la Wikidata
Literatura română

Pe categorii

Istoria literaturii române

Evul mediu
Secolul 16 - Secolul 17
Secolul 18 - Secolul 19
Secolul 20 - Contemporană

Curente în literatura română

Umanism - Clasicism
Romantism - Realism
Parnasianism - Simbolism
Naturalism - Modernism
Tradiționalism - Sămănătorism - Avangardism
Suprarealism - Proletcultism
Neomodernism - Postmodernism

Scriitori români

Listă de autori de limbă română
Scriitori după genuri abordate
Romancieri - Dramaturgi (piese de teatru)
Poeți - Eseiști
Nuveliști - Proză scurtă
Literatură pentru copii

Portal România
Portal Literatură
Proiectul literatură
 v  d  m 

Mircea Cărtărescu (n. BucureștiRomânia) este un poetprozatoreseistcritic literar și jurnalist român.[11][12] Este unul dintre cei mai premiați și traduși scriitori români ai perioadei post-comuniste, publicând peste 30 de volume, traduse în 23 de limbi.[13] Este unul dintre numele frecvent menționate pentru nominalizare la Premiul Nobel pentru literatură, fiind propus oficial, de două ori, de către Uniunea Scriitorilor din România.[14][15][16] Este membru al Uniunii Scriitorilor și al PEN România și profesor la Universitatea din București.

BIOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Copilăria și studiile[modificare | modificare sursă]

Mircea Cărtărescu s-a născut pe data de 1 iunie 1956, în București.[17] Despre copilăria sa, el va afirma că ea „reprezintă principala sa experiență existențială și singura pe care a trăit-o atent”.[18] Face parte din grupul poeților optzeciști care au frecventat Cenaclul de Luni condus de criticul literar Nicolae Manolescu, dar în timpul studenției a participat și la ședințele cenaclului „Junimea”, conduse de Ovid S. Crohmălniceanu. Absolvent al Liceului „Dimitrie Cantemir” din București, el va urma cursurile Facultății de Limbă și Literatură Română.[19] În 1980 prezintă teza de licență despre imaginarul poetic eminescian din poezia postumă, care s-a transformat în volumul "Visul chimeric", reeditat în anul 2011.[17] În anul 1999 obține doctoratul în literatură română cu o teză despre Postmodernismul românesc,[20] coordonată de profesorul Paul Cornea, publicată în același an la editura Humanitas, de asemenea reeditată.[21]

Debutul literar[modificare | modificare sursă]

Mircea Cărtărescu a debutat cu poezii la Cenaclul de Luni și în România Literară în anul 1978[22], coordonat de profesorul Nicolae Manolescu, și în volum în antologia Aer cu diamante, dar a citit și proză la Cenaclul de proză "Junimea" condus de Ovid S. Crohmălniceanu. De altfel a publicat o proză în antologia Desant'83. A debutat în volumul individual Faruri, vitrine, fotografii la editura Cartea Românească în anul 1980. A continuat să scrie versuri, a publicat mai multe volume, intre care se remarcă Poeme de amor sau Totul.

Activitatea literară[modificare | modificare sursă]

Un proiect unic în felul său este Levantul, o epopee eroicomică, dar și un periplu prin istoria literaturii române. Procedeul a fost utilizat și de scriitorul irlandez James Joyce în capitolul intitulat Boii soarelui din romanul Ulise. Scriitorul reciclează toate stilurile poetice, de la Dosoftei la Nichita Stănescu. Însă nu toți scriitorii și criticii contemporani apreciază felul în care a fost scris Levantul. El a fost apreciat printre alții de N.Manolescu sau Ovid.S. Crohmălniceanu, Criticul Virgil Diaconu, în revista Actualitatea literară[23], consideră că: „Volumul Levantul se naște prin imitarea poeziei poeților predecesori, români sau străini, pe care Mircea Cărtărescu i-a citit cu intenția expresă de a extrage din ei propria poezie”.

Mircea Cărtărescu este considerat un teoretician important al postmodernismului românesc și un autor contemporan de succes, apreciat atât în țară cât și în străinătate. Într-un interviu realizat de Marius Chivu[24], scriitorul Gheorghe Crăciun consideră că: „la Mircea Cărtărescu noutatea de viziune e evidentă. Corpul e reprezentat de el ca o mașină vie, mecanică, producătoare de halucinații, fantasme și care se instituie de multe ori ca o prezență tutelară a oricărui tip de viziune despre obiecte, lucruri, acte imaginare...”

Este un prozator și romancier care practică speciile literaturii fantastice (fantasy) în volumul Visul (reluat într-o formă ușor diferită sub titlul Nostalgia). Ultimul său mare proiect editorial, trilogia romanescă Orbitor, are forma unui fluture, și conține trei volume, Aripa stângăCorpul și Aripa dreaptă, ultimul fiind editat în luna iulie 2007. Cartea a fost scrisă sub influența lecturii romanelor lui Thomas Pynchon, influență recunoscută deschis de autor în interviurile sale. Operele sale au fost traduse în limbile engleză, italiană, franceză, spaniolă, poloneză, suedeză, bulgară, maghiară etc. Următorul său roman publicat Solenoid a fost de asemenea tradus în mai multe limbi și s-a bucurat de un real succes de public. A publicat până în aceste moment patru volume din jurnalul său intim, care se adresează mai mult cititorilor din România, acest jurnal fiind început de autor din adolescență.

Între anii 1980 și 1989 a fost profesor de limba română la o școală generală, apoi funcționar la Uniunea Scriitorilor, iar apoi redactor la revista Caiete Critice.[22] Din anul 1991 este lector la catedra de Istoria literaturii române a Facultății de Litere a Universității din București. Din anul 2004 este conferențiar la aceeași catedră.

Prezent[modificare | modificare sursă]

Actualmente, Mircea Cărtărescu este profesor universitar la Departamentul de Studii Literare a Facultății de Litere a Universității din București.[25] Mircea Cărtărescu este căsătorit cu poeta Ioana Nicolaie.[26] Unele din cărțile sale de povestiri publicate, De ce iubim femeile și Frumoasele străine i-au adus un succes de box-office, figurând pe lista de cărți bestseller ale editurii care îi publică toate cărțile și cu care a semnat un contract de exclusivitate.

OPERA[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Poezii[modificare | modificare sursă]

  • Faruri, vitrine, fotografii...Cartea Românească, București, 1980 - Premiul Uniunii Scriitorilor pe 1980
  • Poeme de amor, Cartea Românească, București, 1983
  • Totul, Cartea Românească, București, 1985
  • Levantul- poem epic, Cartea Românească, București, 1990 - Premiul Uniunii Scriitorilor pe 1990[27]
  • Dragostea. Poeme (1984-1987)Editura Humanitas, București, 1994
  • Dublu CD, Editura Humanitas, București, 1998
  • 50 de sonete de Mircea Cartarescu cu cincizeci de desene de Tudor Jebeleanu, Editura Brumar, Timișoara, 2003
  • Dublu album, poeme, Editura Humanitas, București, 2009
  • O seară la Operă, poeme, Știința, Chișinău, 2009
  • Nimic. Poeme (1988-1992), Editura Humanitas, București, 2010[28]
  • Nu striga niciodată ajutor, Editura Humanitas, București, 2020

Proză[modificare | modificare sursă]

Unele dintre cele mai importante lucrări de proză ale lui Mircea Cărtărescu includ Visul, (Cartea Românească, București, 1989 - Premiul Academiei române pe 1989), Nostalgia (ediție integrală a cărții Visul, Editura Humanitas, București, 1993) și trilogia Orbitor:

  • Orbitor. Aripa stângă, Editura Humanitas, București, 1996
  • Orbitor. Corpul, Editura Humanitas, București, 2002
  • Orbitor. Aripa dreaptă, Editura Humanitas, București, 2007

Alte lucrări:

  • Travesti, Editura Humanitas, București, 1994, Premiul Uniunii Scriitorilor și Premiul ASPRO pe 1994; a devenit roman grafic în limba franceză; Travesti (benzi desenate) - 2011
  • Enciclopedia zmeilor, Editura Humanitas, București, 2005
  • Gemenii, Editura Humanitas, București, 2006 (nuvelă din Nostalgia)
  • REM, Editura Humanitas, București, 2006 (nuvelă din Nostalgia)
  • Mendebilul, Editura Humanitas, București, 2006 (nuvelă din Nostalgia)
  • Frumoasele străine, Editura Humanitas, București, 2010
  • Fata de la marginea vieții - povestiri alese, Editura Humanitas, București, 2014
  • Solenoid, Editura Humanitas, București, 2015
  • Melancolia, Editura Humanitas, București, 2019
  • Theodoros, Editura Humanitas, București, 2022

Eseu și publicistică[modificare | modificare sursă]

  • Visul chimeric, Editura Litera, București, 1992; Editura Humanitas, București, 2011;
  • Postmodernismul românesc, Editura Humanitas, București, 1999
  • Pururi tânăr, înfășurat în pixeli, Editura Humanitas, București, 2002
  • De ce iubim femeile, Editura Humanitas, București, 2004
  • Baroane!, Editura Humanitas, București, 2005
  • Ochiul căprui al dragostei noastre, Editura Humanitas, București, 2012
  • Peisaj după isterie, Editura Humanitas, București, 2017

Jurnal[modificare | modificare sursă]

  • Jurnal I, 1990-1996, Editura Humanitas, București, 2001
  • Jurnal II, 1997-2003, Editura Humanitas, București, 2005
  • Zen. Jurnal 2004-2010, Editura Humanitas, București, 2011
  • Un om care scrie. Jurnal 2011-2017, Editura Humanitas, București, 2018

Traduceri în alte limbi[modificare | modificare sursă]

  • Le Rêve, Climats, Paris, 1992
  • El Sueño, Seix Barral, Barcelona, 1992
  • Travesti, Meulenhoff, Amsterdam, 1994
  • Poetry at Annaghmakerrig,  Dedalus, Dublin, 1994
  • Lulu, Austral, Paris, 1995
  • Sóvárgás, Jelenkor, Pécs, 1997
  • Nostalgia, Volk und Welt, Berlin, 1998
  • Travesti, Bok Vennen, Oslo, 1998.
  • Orbitor, Denoël, Paris, 1999.
  • Be-bop Baby, Poetry New York, New York, 1999
  • Travesti, Voland, Rome, 2000
  • Vakvilág,  Jelenkor, Pécs, 2000
  • Selbstportrait in einer Streichholzflamme, DAAD Collections, Berlin, 2001
  • Nostalgien, Bok Vennen, Oslo, 2001.
  • Nostalgia, Albert Bonniers, Stockholm, 2002
  • Orbitor, Folio Gallimard, Paris, 2002
  • Nostalgia, Voland, Rome, 2003
  • Quando hai bisogno d’amore, Pagine, Rome, 2003
  • Orbitor, Paradox, Sofia, 2004
  • Orbitor, Albert Bonniers, Stockholm, 2004
  • Lulu, Gondolat, Budapest, 2004
  • Nostalgia, Studentska, Slovenia, 2005
  • Orbitor II, Paradox, Sofia, 2005
  • Nostalgia, New Directions, New York, 2005
  • L’Oeil en feu, Denoël, Paris, 2005
  • Orbitor II, Albert Bonniers, Stockholm, 2006
  • Por que nos gustan las mujeres, Funambulista, Madrid, 2006
  • Zashto obiciate jenite, Faber, Sofia, 2006
  • Orbitor, Voland, Rome, 2007
  • Porque gostamos das mulheres, Guerra y Paz, Lisabona, 2007
  • Travesti, Czarne, Warsaw, 2007
  • Orbitor, Nimrod, Tel Aviv, 2007
  • Miert szeretjuk a noket?, Jelenkor, Pécs, 2007
  • Why We Love Women, Nimrod, Tel Aviv, 2007
  • Die Wissenden, Zsolnay, Vienna, 2007
  • Europa hat die Form meines Gehirns, Merz-Solitude, Stuttgart, 2007
  • Dlaczego kochamy kobiety, Czarne, Wolowiec, 2008
  • Warum Wir die Frauen lieben, Suhrkamp, Frankfurt, 2008
  • Pourquoi nous aimons les femmes, Denoel, Paris, 2008
  • Travesti, bandes dessinees, L‘Association, Paris, 2008
  • En lycklig dag i mitt liv, Ellerstroms, Lund, 2008
  • Orbitor, Bokvennen, Oslo, 2008
  • Europa er formet som hjernen min, Gasspedal, Bergen, 2008
  • Orbitor III, Albert Bonniers, Stockholm, 2009
  • Nostalgia, Suhrkamp, Frankfurt, 2009
  • Orbitor II, Bokvennen, Oslo, 2010
  • De Wetenden, De bezige bij, Amsterdam, 2010
  • Travestie, Suhrkamp, Berlin, 2010
  • Nostalgi, C&K Forlag, Copenhagen, 2011
  • Cegador, Funambulista, Madrid, 2011
  • El ruletista, Impedimenta, Madrid, 2011.
  • Sarkanyok Enciclopediaja, Bookart, Csikszereda, 2011
  • Lulu, Impedimenta, Madrid, 2011
  • De ce iubim femeile, Ad Marginem, Moskva, 2011
  • Der Körper, Zsolnay, Vienna, 2011
  • Orbitor III, Bokvennen, Oslo, 2011
  • Nostalgia, Studentska, Liubliana, 2011
  • Why We Love Women, Univ. of Plymouth Press, Plymouth, 2011
  • De ce iubim femeile, Allotropo, Athens, 2012
  • Erruletazalea, Denonartean, Berriozar, 2012
  • Zakaj ljubimo zenske, Beletrina, Liubliana, 2012
  • Poems, Cankarjeva zalozba, Ljublijana, 2012
  • Nostalgia, Impedimenta, Madrid, 2013
  • Travesti, Ayrinti, Istanbul, 2013
  • Travesti, Albert Bonniers, Stockholm, 2013
  • Nostalgia, Croatia, Zagreb, 2013
  • Orbitor I, Ikona, Skopje, 2014
  • De ce iubim femeile, Adresa, Novi Sad, 2014
  • Orbitor III, Paul Zsolnay, Vienna, 2014
  • Orbitor, DTV, Munchen, 2014
  • Orbitor II, DTV, Munchen, 2014
  • Orbitor, Ayrinti, Istanbul, 2014
  • Le Levant, POL, Paris, 2014
  • El Levante, Impedimenta, Madrid, 2015
  • Why We Love Women, Shoraisha, Kyoto, 2015.
  • Abbaccinante, 2nd volume, Voland, Roma, 2015
  • Il poema dell’aquaio, Nottetempo, Roma, 2015
  • Het onmetelijke mausoleum, De bezige bij, Amsterdam, 2015
  • Levanten - Österlandet, Albert Bonniers, Stockholm, 2015
  • The Beautiful Strangers, Paul Zsolnay Verlag, Vienna, 2016
  • Orbitor III, DTV, Munchen, 2016
  • El ojo castano de nuestro amor, Impedimenta, Madrid, 2016
  • Abbaccinante 3rd volume, Voland, Roma, 2016
  • Orbitor II, Ayrinti, Istanbul, 2016
  • Nostalgia, Pro Libris, Bratislava, 2016
  • Travesti (second edition), Voland, Roma, 2016
  • De ce iubim femeile, Mundareu, Palma de Mallorca, 2016
  • Nostalgia,  Ksiazkowe Klimaty, Wroclaw, Poland, 2016
  • Correspondencias (with Luisa Etxenike), Erein, San Sebastian, 2016
  • La Nostalgie, P.O.L., Paris, 2017
  • Tout, Editions hochroth Paris, 2017
  • Solenoide, Impedimenta, Madrid, 2017
  • Solenoide, Periscopi, Barcelona, 2017
  • Res, Lleonard Muntaner, Palma de Majorca, 2018
  • Cegador, vol. 1, Impedimenta, Madrid, 2018
  • Nostalgia, Mundareu, Sao Paolo, 2018
  • Orbitor, vol. 1, Periscopi, Barcelona, 2018
  • Nostalgija, Kontrast, Belgrade, 2018
  • Tout, Caracteres, Paris, 2019
  • Solenoid, Albert Bonniers, Stockholm, 2019
  • Solenoide, Noir sur Blanc, Paris, 2019
  • Solenoid, Paul Zsolnay, Vienna, 2019
  • Travesti, Capa Comum, Sao Paulo, 2019
  • Orbitor, vol. 3, L’Harmattan, Budapest, 2019
  • Frumoasele străine, Serbia, 2020
  • Cegador, vol. 2, Impedimenta, Madrid, 2020
  • Solenoid, BRAK, Bratislava, 2020
  • Orbitor, vol. III, Budapesta, 2020
  • A Spider’s History of Love, New York, 2020
  • Orbitor, vol. III, Ayrinti, Istanbul, 2020
  • Orbitor, vol. II, Periscopi, Barcelona, 2020
  • Melancolia, Noir sur Blanc, Lausanne, 2021
  • Travesti, graphic novel, Impedimenta, Madrid, 2021
  • Orbitor vol. I, Kontrast, Belgrade, 2021
  • Solenoide, poche, Points, Paris, 2021.

Audiobooks[modificare | modificare sursă]

Colaborări, volume colective[modificare | modificare sursă]

Antologii[modificare | modificare sursă]

  • Dublu CD. Antologie de poezie, Editura Humanitas, București, 1998
  • Plurivers, Editura Humanitas, București, 2003 (antologie în două volume cu postfață de Paul Cernat)
  • Poeme în garanție, Editura Casa Radio, București, 2005 (antologie cu ilustrații de Tudor Jebeleanu)
  • Dublu album, Editura Humanitas, București, 2009
  • Poezia, Editura Humanitas, București, 2015
  • Mica trilogie (De ce iubim femeileFrumoasele străine și Enciclopedia zmeilor), Editura Humanitas, București, 2011

Opere traduse[modificare | modificare sursă]

În anul 2003 au fost traduse în italiană de către Bruno Mazzoni două cărți importante ale lui Mircea Cărtărescu, sub titlurile Nostalgia și Quando hai bisogno d’amore. Acestea s-au dovedit a fi un adevărat succes. [29]

Trilogia Orbitor este probabil cea mai tradusă lucrare a lui Mircea Cărtărescu. Toate cele trei volume au fost traduse în neerlandeză pe rând în 2010 (De Wetenden), 2012 (De trofee) și 2015 (Het onmetelijke mausoleum) de către Jan Willem Bos.[30] Traducerea acestei cărți a fost un mare eveniment, ziarul de referință olandez NRC Handelsblad publicând chiar și o recenzie amplă pentru aceasta.[31] Tot în limba neerlandeză a fost tradusă și cartea Travesti de către Jan Willem Bos, la Editura Meulenhoff din Amsterdam, în 1994.[32] De asemenea, Orbitor a fost tradus în două versiuni: Orbitor, Editura Denoël, Paris, 1999 și Orbitor, Editura Gallimard, 2002 (traducere în limba franceză de Alain Paruit).

PREMII ȘI DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Mircea Cărtărescu este laureat al mai multor premii internaționale prestigioase, precum Premiul Thomas Mann, Premiul de Stat al Austriei, Premiul Formentor, Premiul internațional de literatură al orașului Berlin și Premiul orașului Leipzig pentru înțelegere europeană.[necesită citare] Acesta a primit următoarele premii:

  • 1980: Premiul Uniunii Scriitorilor din România
  • 1989: Premiul Academiei Române
  • 1990: Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Premiul revistei Flacăra, Premiul revistei Ateneu, Premiul revistei Tomis, Premiul revistei Cuvântul
  • 1992: Le Rêve nominalizare pentru: Prix Mèdicis, Premiul Uniunii Latine, Le meilleur livre étranger
  • 1994: Premiul Uniunii Scriitorilor din România, Premiul ASPRO, Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova
  • 1996: Premiul ASPRO, Premiul revistei Flacăra, Premiul revistei Ateneu, Premiul revistei Tomis, Premiul revistei Cuvântul
  • 1997: Premiul revistei Flacăra, Premiul revistei Ateneu, Premiul revistei Tomis, Premiul revistei Cuvântul
  • 1999: traducerea în limba franceză a romanului Orbitor' nominalizat pentru Premiul Uniunii Latine
  • 2000: Premiul Uniunii Scriitorilor din România
  • 2002: Premiul ASPRO, Premiul AER
  • 2005: Premiul literar "Giuseppe Acerbi", Castel Goffredo, Italia
  • 2011: Premiul Internațional pentru Literatură de la Vilenica
  • 2012: Premiul Internațional pentru Literatură „Haus der Kulturen der Welt 2012”, Berlin [33]
  • 2013: Premiul Spycher - Literaturpreis Leuk în Elveția[34][35]
  • 2013: Marele Premiu al Festivalului Internațional de Poezie de la Novi Sad[36]
  • 2015: Premiul de stat al Austriei pentru literatură europeană[37]
  • 2016: Premiul pentru proză Observator cultural ex-aequo pentru romanele Solenoid și Trilogia Corso de Daniel Vighi
  • 2018: Premiul "Thomas Mann" pentru literatură
  • 2018: Premio Formentor de las Letras
  • 2022: Premiul FIL de Literatură în Limbi Romanice[38]

Decorații[modificare | modificare sursă]

In honorem[modificare | modificare sursă]

  • Ion Neagos - Mircea Cartarescu. Romanul Initiatic, editura Limes, 2018
  • D. Sam Abrams - Intre Beckley si Bucuresti: Sorescu, Nichita, Cartarescu, editura Meronia, 2018
  • Vasile Popovici - Punctul sensibil - De la Mihai Eminescu la Mircea Cartarescu, editura Cartier, 2021


Mircea Cărtărescu - Citate:

De obicei, nu "ne" gândim, ci "ne" trăim, pentru că stilul de viaţă actual descurajează viaţa interioară.

Corpul meu e profund ataşat de corpul femeii mele. Am de fapt două corpuri, şi de fapt întreaga mea viaţă e dublă. Chiar dacă aş fi decerebrat, ca un animal de experienţe, corpul meu ar fi încă îndrăgostit de corpul femeii mele. Nevoia mea de intimitate cu fiinţa cu care trăiesc merge mult mai departe decât viaţa sexuală.

Mintea mea e lentă şi mai mereu dusă aiurea, aşa că ratez de obicei clipa. Cele mai grave momente din viaţă le-am trăit de parcă-aş fi trăit bucăţi mici din viaţa altcuiva.

Există un preţ pentru fiecare lucru bun pe care îl primim în viaţă. Dincolo de toate bunurile, spirituale sau materiale, pe care ni le aduce viaţa (şi pentru care trebuie să fim infinit recunoscători), un om adevărat nu poate să nu simtă o fundamentală nefericire de fond. În miezul vieţii noastre, chiar şi al uneia luminoase şi de succes, există un sâmbure fundamental de nefericire metafizică. El ţine de soarta noastră, de condiţia noastră umană.

Şi totuşi, orele de singurătate, clipele de nefericire, crizele din viaţă, visele şi reveriile, depresia, situaţiile limită, obsesiile, muzica, îndrăgostirea - toate ne spun altceva. Tot ce te scoate din rutina vieţii tale "reale" îţi arată că, trăind fără reflecţie despre tine însuţi, te duci de fapt în jos pe un tobogan de senzaţii, satisfacţii, imagini, bârfe, obiecte, minciună şi strălucire, tot mai departe de nucleul viu al fiinţei tale. Eşti un simplu consumator care se consumă în primul rând pe el însuşi. Şi vei rămâne mereu aşa dacă viaţa nu se hotărăşte o dată să te dea cu capul de pragul de sus.

Meseria mea: constructor de ruine. Vocaţia mea: arhitect al ruinelor. Viciul meu: voyeur al ruinelor. Nu mă-ntrebaţi pe mine despre locuri uitate şi părăsite din Europa. Mama însăşi a fost un astfel de loc. Eu însumi sunt un astfel de loc. Adunaţi-vă-n jurul meu, deschideţi-mi ţeasta şi contemplaţi-mi creierul: se va sfărâma sub ochii voştri ca un mulaj de ghips. Iar praful lui se va amesteca indiscernabil cu praful ruinelor între care-am trăit toată viaţa, amant al unui harem de ruine.

În lumile virtuale îţi poţi organiza viaţa cum îţi place, eşti la adăpost. Facebook şi Twitter sunt lumi compensatorii, aş spune. Sunt vise cu ochii deschişi. Sunt lumi în care ai sute de prieteni, ceea ce nu se întâmplă în viaţă, ai impresia că eşti cetăţean al universului fiindcă poţi coresponda cu inşi din toată lumea, dar de fapt sunt lumi înşelătoare, sunt nişte frumoase autoamăgiri.

Nimeni nu iese din propria viaţă curat. Toţi purtam cu noi traumele, nefericirea, ofensele, eşecurile, nedreptăţile, adversitatea celorlalţi. Cei mai buni dintre noi încearcă să nu perpetueze răul, să nu-ntoarcă asupra altora, la rândul lor, răul care li s-a făcut. Dar fiecare ne torturăm pe noi înşine amintindu-ne în detaliu, cu o claritate halucinantă, în atâtea nopţi fără somn, episoade din viaţa noastră în care răul şi perversitatea au triumfat.

În adolescenţă, ghemuit în pat, mi se-ntâmpla să citesc uneori de dimineaţă până seara, uitând să mănânc şi aproape şi să respir, pentru că paginile – pe care de fapt nici nu le mai vedeam – descriau oameni adevăraţi, nori adevăraţi, oraşe adevărate, pe când, dacă-mi ridicam privirile, nu vedeam decât jalnice umbre. Îmi dădeam seama că se înserează doar când paginile se făceau roşii ca focul, apoi cenuşii. Drama vieţii mele a început mai târziu, când în locul Cărţii am fost silit să trăiesc realitatea. Mă tem că de-acum încolo nimeni nu va mai locui în cărţi, aşa cum au făcut-o generaţia mea şi cele precedente. Şi că utopia lecturii va rămâne undeva, pe o colină îndepărtată, ca un mare labirint ruinat.

Ce nu pot accepta niciodată e că viaţa apropiaţilor mei, a semenilor mei ar putea fi "relativizată". Degeţelul mic al fetiţei mele valorează pentru mine cât lumea şi nu e o valoare pe care s-o pun în discuţie.





POEZIE

HRISTO BOTEV


Biografie
Hristo Botev (în bulgară Христо Ботев; n. 6 ianuarie 1848KaloferBulgaria - d. 1 iunie 1876) a fost un poet și revoluționar bulgar.
Hristo Botev (1848 – 1876), fiul lui Hristo Botev Petkov (în bulgară Христо Ботев Петков) este considerat cel mai mare poet al Bulgariei.
Botev s-a născut în Kalofer. Tatăl său, Botev Petkov (1815-1869), a fost profesor și una dintre cele mai semnificante personalități de la sfârșitul revoluției naționale bulgare împotriva ocupației otomane. El a avut o puternică influență asupra fiului său, în timpul tinereței acestuia.
În 1863 după ce a terminat școala generală în Kalofer, Botev a fost trimis de tatăl său la liceu în Odessa. Aici a fost impresionat de operele poeților liberali ruși din acele timpuri. În anul 1865 a părăsit liceul și și-a petrecut următorii 2 ani predând în Odesa și Basarabia. Între timp a început să-și creeze primele opere lirice și de asemenea, să-și stabilească legături puternice cu mișcările revoluționare rusești și poloneze.
La începutul anului 1867, Botev se întoarce în Kalofer unde îl înlocuiește temporar pe tatăl său, acesta fiind bolnav. În mai, în timpul sărbătorii Sf. Chiril și Sf. Metodie (tatăl său a fost cel care a început organizarea la sfârșitul anului școlar ce acum corespunde cu vacanța națională bulgară de pe 24 mai), el a făcut public discursul său împotriva autorităților otomane și aristocraților bulgari (pe care-i acuză că colaborează cu otomanii).
Ca urmare, Botev a fost forțat să părăsească orașul. Inițial a decis să se întoarcă în Rusia, dar din motive financiare, a optat pentru România, la acea vreme, România fiind un azil pentru mulți exilați bulgari.
Fiind foarte influențat de revoluționarii bulgari ce trăiau în România, Botev duce o viață tipică pentru un revoluționar. A fost privat în mod constant de drepturi/benificii și chiar de casă. Pentru mult timp a locuit într-o moară abandonată de lângă București, împreună cu Vasil Levski, conducătorul insurgențelor bulgărești. Ei doi devin prieteni apropiați. Mai târziu avea să descrie această perioadă în lucrările sale.
Din 1869 până în 1871 devine editor la ziarul emigranților revoluționari pe nume “Cuvântul emigranților bulgari” (“Duma na bulgarskite emigranti”), unde a început să-și publice operele sale lirice timpurii, în urma colaborării strânse cu revoluționarii ruși, Botev începe să lucreze pentru ziarul ”Libertatea” (“Svoboda”), editat de un scriitor eminent și revoluționar – Liuben Karavelov. În 1873 a editat, de asemenea, ziarul satiric “Ceasul deșteptător” (“Budilnik”), care nu făcea parte din mișcările revoluționare.
Întreaga mișcare revoluționară bulgară a fost pusă în pericol de capturarea lui Vasil Levski de autoritățile otomane la sfârșitul lui 1872. La acea vreme, Levski era liderul insurgenței bulgare. A realizat o întreagă rețea de comitete revoluționare, supervizate de Comitetul Revoluționar Bulgar (BCRC), localizat în România, ce avea ca scop pregătirea revoluționarilor bulgari pentru viitoarele acțiunii împotriva ocupației otomane. Levski a fost adus pentru judecată, condamnat la moarte și spânzurat pe 19 ferbuarie 1873. Moartea sa a avut o influență negativă asupra moralului revoluționarilor bulgari.
Odată cu moartea lui Levski, BCRC se schimbă în două fracțiuni: Botev și susținătorii lui afirmau că trebuiau să înceapă pregătiri pentru o imediată ofensivă, în timp ce revoluționari conservatori/moderați, conduși de Lyubeu Karavelov, credeau că este prea devreme pentru o astfel de acțiune. Botev intenționa să înceapă o ofensivă/acțiune cât mai repede posibil, să profite de situația internațională (tensiunea crescândă dintre Imperiul Otoman de o parte și Serbia și Rusia de cealaltă), precum și de faptul că rețeaua revoluționară, stabilită de Levski era încă relativ intactă și putea fi parte activă în pregătiri. Ca rezultat, BCRC este dizolvat și un nou comitet este stabilit la Giurgiu, iar pregătirile pentru ofensă continuă. Viziunile sale politice erau apropiate de anarhism (uneori descris ca un libertarism timpuriu) și de socialism utopic, și erau sintetizate în “Simbolul Credinței” ("Simvol veruyu").
Acțiunea a început în anul 1876. Rebelii înarmați sărăcăcios, dar cu un curaj și altruism ieșit din comun, împotriva trupelor otomane obișnuite și împotriva a basi-bazoks. Revolta a fost înăbușită cu o cruzime extremă. Mai multe mii de bărbați, femei și copii au fost măcelăriți, mii au fost exilați în Asia Minor și mulți alții și-au părăsit casele. Tragedia a oripilat și indignat opinia publică din toată lumea.
Botev a urmărit evenimentele fatale și a decis să se alăture camarazilor săi în luptă. Pentru asta a compus un detașament format din 205 revoluționari (Cheta), numai unii dintre ei deținând experiență militară. În timp ce Botev rămâne conducător oficial/ voievod, pentru postul de comandant militar a fost ales activistul revoluționar Nicola Voinvski (1849-1876), ce a studiat anterior la liceul militar Nikolaev și a servit în armata rusă ca locotenent, așadar având pregătirea militară necesară. În subordinea sa se află un alt revoluționar faimos, Nikola Simon-Kuruto (1845-1876). Pentru a susține revolta, Botev a creat un plan să traverseze în siguranță Dunărea fără a afla autoritățile române, de frică că i-ar putea opri.
Pe 16 mai 1876, deghizați în gărdinari, membrii detașamentului au debarcat nava cu aburi Austro-Ungară “Radetzky” și, după un semnal special, au preluat controlul. După aceea Botev a prezentat motivele politice ale acțiunii sale în fața căpitanului navei Dagobert Englander și pasagerilor. Cauza nobilă și manierele ireproșabile ale revoluționarilor bulgari au marcat persoanele de pe ambarcațiune. Radentzky a atins coasta bulgară lângă Kozlodui, unde Botev și camarazii săi își iau la revedere de la căpitan și pasageri și debarcă pe pământ bulgăresc. Mișcarea a fost emoționantă deoarece știrile despre revolta stinsă atinsese toate colțurile Europei, iar persoanele de la bordul lui Radetzky nu aveau iluzii în privința a ceea ce îi aștepta pe Botev și pe camarazii săi.
Detașamentul cu suită în față, se îndreaptă spre regiunea Vratza. Primele știri legate de situație au fost descurajatoare, revolta a fost înăbușită aproape peste tot, erau trupe bashi-bazouks prin toată regiunea niciun ajutor nu se întrezărea, așa că detașamentul a avansat în munții Vratza. În dimineața zilei de 18 mai detașamentul a fost înconjurat de trupele otomane; dar Botev și Nikola Voinovski și-au organizat camarazii din timp, au luat poziție defensivă și au început să respingă atacurile repetate otomane. Ambele părți au suferit pierderi masive. Detașamentul a suferit pierderi - 30 de morți și răniți. Când a venit noaptea rebelii s-au împărțit în câteva grupuri, au spart liniile inamice și au continuat către munți. Următoarea zi a trecut fără semnele inamicilor, dar era clar că detașamentul nu putea spera la întăriri din partea revoluționarilor bulgari. În dimineața lui 20 mai, iscoadele detașamentului depistează trupe bashi-bazouks și cinci batalioane otomane obișnuite ce avansau. Oamenii iau imediat poziți solide lângă muntele Okoltchitza. Apărarea a fost împărțită în două sectoare comandate de Voinovski și Botev. Curând două batalioane obișnuite inamice conduse de Hassan Hairy, atacă pozițiile lui Voinovski, în timp ce trupele boshi-bazouks își îndreptau atenția către poziția lui Botev. Oamenii lui Voinovski, cu foc concentrat creează pierderi majore în rândul inamicului ce avansa și contracarează încercarea acestora de a îi încercui. La rândul lor oamenii lui Botev ripostează atacurilor trupelor boshi-bazouks și împinge inamicul înapoi cu un contraatac puternic. Lupta se stinge de la sine și turcii se retrag în tabăra lor. Detașamentul pierde 10 soldați, inamicul 30, mulți răniți au fost de ambele părți.
În timp ce seara se apropia, Botev decide să rupă liniile inamice de la distanță și exact în acel moment este lovit de un glonț în piept. Ziua era 20 mai (calendarul gregorian 1 iunie) 1876. Brusca moarte a lui Botev a dus detașamentul spre pierzanie și în următoarele zile e măcelărit. Numai 15 oameni conduși de Voinovski ating munții, unde cad ca eroi în lupte crâncene.
Toată viața sa, Botev și-a inspirat camarazii cu pasiunea sa pentru libertate și ultima sa acțiune a venit să împlinească jurământul său și să moară pentru el. Inscripția pe piatra funerară spune "Profeția ta s-a adeverit- trăiești în continuare!”.
În urma lui Botev a rămas soția sa, Veneta, fiica sa Ivanka și fiul adoptiv Dimitor.
În 1875 Botev publică opera sa lirică într-o carte numită “Cântece și poeme”, împreună cu un alt poet revoluționar bulgar și viitor politician, Stefan Stambolov. Poezia lui Botev evidențiază resentimentele oamenilor săraci, împreună cu idei revoluționare ce luptă pentru libertatea lor din mâna tiraniei străine și autohtone, lirica sa e influențată de democrații revoluționari ruși și personalități pariziene. Sub această influență Botev se remarcă și ca poet și ca revoluționar democrat. Multe dintre poeziile sale sunt îmbibate cu zel revoluționar și determinare cum ar fi “Rugăciunea mea” ("Moyata molitva"), “La revedere” ("Na proshtavane"), “Hajduks” ("Haiduci"), “În tavernă” ("V mehanata"), sau, “Lupta” ("Borba"). Altele sunt romantice, balade (Hadzhi Dimitar, poate cea mai bună poezie a sa).
Poezii
·         Mamei sale (în bulgară: "Майце си")
·         Catre fratele sau (în bulgară: "Към брата си")
·         Elegia (în bulgară: "Елегия")
·         Impartire (în bulgară: "Делба")
·         Catre prima mea iubire(în bulgară: "До моето първо либе")
·         La despartire in 1986 (în bulgară: "На прощаване в 1868 г.")
·         Hayduci (în bulgară: "Хайдути")
·         Pristanala (în bulgară: "Пристанала")
·         Lupta (în bulgară: "Борба")
·         Ciudat (în bulgară: "Странник")
·         Ney (în bulgară: "Ней") *
·         Patriot (în bulgară: "Пат*риот")
·         De ce nu sunt (în bulgară: "Защо не съм...?")
·         Epistola (na sveti Tarnovski) (în bulgară: "Послание" (на св. Търновски))
·         Hadji Dimitar (în bulgară: "Хаджи Димитър")
·         In crama (în bulgară: "В механата")
·         Rugaciunea mea (în bulgară: "Моята молитва")
·         Vine norul intunecat (în bulgară: "Зададе се облак темен")
·         Spanzurarea lui Vasil Levski (în bulgară: "Обесването на Васил Левски")

MUZICĂ, PE O ARIPĂ DE CÂNT

PETRE BRÂNCUȘI


          Născut la 1. VI. 1928 în satul Brădiceni, comuna Peştişani, judeţul Gorj. S-a stins din viaţă la 25. II. 1995 la Bucureşti. A absolvit Şcola Normală din Târgu- Jiu în 1950, an în care intră la Conservatorul de muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, pentru desăvârşirea pregătirii muzicale. Pe parcursul celor cinci ani de studiu i-a avut ca profesori, printre alţii, pe George Breazul, Dragoş Alexandrescu, Victor Iusceanu, Ion Dumitrescu, Gheorghe Dumitrescu, Constantin Bugeanu, Nicolae Buicliu, Tudor Ciortea, Emilia Comişel, Sabin Drăgoi, Ion Vicol, Dumitru D. Botez, Vinicius Grefiens, Mircea Basarab, Ion Ghiga, Ovidiu Drimba ş.a. În anul 1974 a  devenit Doctor în muzicologie, susţinând, la Conservatorul „George Dima” din Cluj-Napoca, teza cu titlul „Semnificaţii actuale ale operei lui George Breazul”. A ocupat următoarele funcţii: redactor muzical la revistele Contemporanul (1950-1954), Cultura PoporuluiÎndrumătorul Cultural (1955-1956), redactor la Editura Didactică şi Pedagogică (1956-1959), director al Direcţiei muzicale a Radioteleviziunii Române (1968-1972), rector al Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti (1972-1982), preşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (1977-1982), director al Operei Române din Bucureşti (1982-1989). A parcurs toate gradele didactice în învăţămîntul superior, devenind profesor în anul 1976. Timp de peste 20 de ani (1968-1990) a fost membru al Comitetului de conducere al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, membru al Senatului Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti (1972-1990) şi membru al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste din R. S. România. A fost deputat în Parlamentul României - Marea Adunare Naţională - (1975-1980). De asemenea, a fost membru corepondent al Academiei „Tiberina” din Roma (1983) şi membru al Comitetului Permanent al Asociaţiei Internaţionale a Teatrelor Lirice (1987-1990).
          Este autor de recenzii, articole, cronici muzicale şi studii publicate în diverse reviste de specialitate. A susţinut concerte-lecţii, comunicări ştiinţifice, conferinţe, referate, emisiuni la radio şi televiziune. Între 1962-1966 a făcut parte din colectivul care a elaborat Dicţionarul Enciclopedic Român – vol. 1-4. A făcut parte din jurii naţionale de creaţie şi interpretare. A prezidat concursuri muzicale, a condus turnee muzicale efectuate de formaţii româneşti peste hotare (Italia, R.F.G., URSS) şi a participat la congrese şi manifestări muzicale în Jugoslavia, Franţa, Polonia, URSS, Italia, R.D.G., R.F.G. Bulgaria ş.a. A primit Premiul Academiei Române (1965) precum şi premiile Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (1969, 1973, 1976, 1978). A fost distins cu diverse ordine şi medalii ale republicii România.
           Este autorul următorelor volume: Muzica în România după 23 August 1944, Bucureşti, Editura Muzicală, 1964 (în colaborare cu Nicolae Călinoiu), idem 1965 (Ediţia a II-a), coautor al monografiei „Conservatorul Ciprian Porumbescu - Bucureşti, 1864-1964”, Editura Muzicală, 1964, Curs de istoria muzicii româneşti, principii fundamentale, vol. I, Bucureşti, Litografia Conservatorului de muzică Ciprian Porumbescu 1968 (în colaborare cu Octavian Lazăr Cosma), idem vol. II, 1969 (în colaborare cu Octavian Lazăr Cosma şi Grigore Constantinescu), Istoria muzicii româneşti. Compendiu, Bucureşti, Editura Muzicală, 1969, Muzica în România Socialistă, Bucureşti, Editura Muzicală, 1973, (în colaborare cu Nicolae Călinoiu, Semnificaţii actuale ale operei lui George Breazul, Bucureşti, Litografia Conservatorului de muzică „Ciprian Porumbescu”, 1974, George Breazul şi istoria nescrisă a muzicii româneşti, Bucureşti, Editura Muzicală, 1976, Muzica românească şi marile ei primeniri, Bucureşti, Editura Muzicală, 1978 (vol. I) şi 1980 (vol.II), Incursiune în istoria muzicii româneşti, vol. I, în „Titu Pânişoară -  Simpozionul Naţional Prof. univ. dr. muzicolog Petre Brâncuşi, ediţia a IV-a, 4 iunie 2006, Târgu-Jiu, Editura Măiastra, Monumente ale culturii muzicale româneşti, vol, I, (în manuscris). Din 2003 este evocat anual în cadrul Simpozionului Naţional Petre Brâncuşi desfăşurat la Târgu-Jiu.
          Este  înmormântat la cimitirul Vădeni din capitala gorjană.




MONICA ANGHEL

Monica Anghel
Monica Anghel2.png
Monica Anghel în 2015
Date personale
Nume la naștereMonica Anghel
Născută (49 de ani)
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiecântăreață
Activitate
OrigineFlag of Romania.svg BucureștiRomânia
Gen muzicalPop
Instrument(e)Voce
Ani de activitate1985- prezent
Interpretare cuAurelian TemișanSincronMarcel PavelPuya
Prezență online
Identificator titlu IMDb

Monica Anghel (n. ,[1] BucureștiRomânia) este o cântăreață, prezentatoare de radio și actriță română. Anghel a câștigat Festivalul Internațional „Cerbul de aur”, ediția 1996 și a participat, ca reprezentantă a României, la concursul Eurovision (ediția din 2002, împreună cu Marcel Pavel). Este cunoscută și datorită participării sale îndelungate ca actor activ în grupul de umor „Divertis”.

BIOGRAFIE

Monica Anghel a colaborat cu Aurelian Temișan (duet) piesa "Încrederea" compozitor și textier Dragos Docan, piesa apărând atât pe albumul propriu al artistei editat de Roton în 1996 cât și pe albumul Best Of Dragoș Docan "Vai, ce bună-i fata asta!" (Electrecord 1998).

Monica Anghel a cântat în duet cu actorul Ștefan IordacheDan Iagnov le-a compus trei cântece care apar pe discul „Magazinul meu de vise” înregistrat la casa de discuri Roton în anul 2007. Aceste trei cântece sunt: „Mai mult decât oricând”, „Viața noastră este un tangou” și „Nu te întreb”. Pentru Monica Anghel și Gabriel CotabițăDan Iagnov a compus duetul „Continent pierdut”, melodie care este inclusă pe CD-ul „Best of Dan Iagnov”, editat în anul 2006 la casa de discuri OVO MUSIC.

Discografie

  • Dau viața mea pentru o iubire (1995)
  • Destine (1996)
  • XXI (2001)
  • O nouă zi (2009)
  • Lacrimă de jar (2010)











TEATRU/FILM

ALEXANDRU LULESCU

Alexandru Lulescu
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (90 de ani)[3][4] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluiaccident vascular cerebral Modificați la Wikidata
Căsătorit cuMaria Lulescu, poetă[necesită citare]
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactor Modificați la Wikidata
Limbi vorbitelimba română Modificați la Wikidata
Alma materUniversitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București[1]
Alte premii
Ordinul Meritul Cultural în grad de ofițer[*] (2004)[2] Modificați la Wikidata
Prezență online

Alexandru Lulescu (n. BucureștiRomânia – d. [3][4][5]) a fost un actor român, care a jucat pe scena Teatrului de Revistă „Constantin Tănase” din București. A format un cuplu de comedie cu actorul Nicu Constantin. A fost finul actorului Alexandru Arșinel.

FILMOGRAFIE[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

PREMII ȘI DISTINCȚII[MODIFICARE | MODIFICARE SURSĂ]

Președintele României Ion Iliescu i-a conferit artistului Alexandru Lulescu la 7 februarie 2004 Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer, Categoria D - „Arta Spectacolului”, „în semn de apreciere a întregii activități și pentru dăruirea și talentul interpretativ pus în slujba artei scenice și a spectacolului”.[6]



Alexandru Lulescu - Trei, Doamne, și toți trei!



CUZIN TOMA


Sari la navigareSari la căutare

Cuzin Toma
Cuzin Toma.png
Date personale
Născut (43 de ani)
România Sprâncenatajudețul Olt
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactor
actor de film Modificați la Wikidata
Activitate
Roluri importanteFiricel a lu' Cimpoaie
Prezență online

Cuzin Toma (n. 1 iunie 1977Sprâncenatajudețul Olt[1]) este un actor român de film, teatru[2] și televiziune, cunoscut pentru rolul lui Firicel din serialul „Las Fierbinți”.[3] A colaborat cu regizori reprezentanți ai noului val românesc la filme precum Hârtia va fi albastră, de Radu MunteanDespre oameni și melci, de Tudor GiurgiuComoara, pentru care Corneliu Porumboiu a fost recompensat la Cannes cu Un Certain Talent, și Aferim!, de Radu Jude, film premiat cu Ursul de Argint la Berlin.[4] A mai jucat în filme precum Câinele japonezDomnișoara ChristinaFuneralii fericiteDespre oameni și melciNașa și Moromeții 2.[5]

În 2016 a fost nominalizat la două premii Gopo, la categoriile cel mai bun actor pentru rolul din Comoara și cel mai bun actor în rol secundar pentru București NonStop.[6][7]

SCURTĂ BIOGRAFIE

Născut la Sprâncenata în județul Olt și crescut la Peștișani, în județul Gorj[8], actualul actor a terminat un liceu electro-mecanic (cu profil de reparații și întreținere in­­stalații și utilaj minier). A practicat foarte multe meserii până a ajuns să devină actor de film și de televiziune.[1] Este absolvent al Academiei Naționale de Educație Fizică și Sport (1998-2001) și al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică - Arta actorului (2006).[9]

În 2009 UNATC a produs scurtmetrajul Fabulosul destin al lui Toma Cuzin.[9] Tot în 2009 joacă rolul unui securist în scurt-metrajul Înainte și după 22/12/1989, în regia lui Andrei Cohn.[10]

În București NonStop (2013) joacă rolul lui Tedi, un „amorez venit să-și ceară iertare de la iubita lui”,[11] rol pentru care a fost nominalizat la un premiu Gopo pentru cel mai bun actor în rol secundar.[7]

În filmul Comoara joacă rolul unui tată care caută cu detectorul de metale o comoară în curtea casei,[12] ascunsă de bunicul său înainte de venirea comuniștilor la putere, film care a primit premiul Un Certain Talent în cadrul secțiunii Un Certain Regard la ediția din 2015 a Festivalului Internațional de Film de la Cannes.[13] În această peliculă a jucat alături de soția și fiul său.[14] Criticul de film A. O. Scott de la The New York Times a scris că rolul lui Costi este „jucat de Cuzin Toma, un actor cu o expresie melancolică și sensibilă și cu un caracter blând”.[15] Scott Foundas de la publicația Variety a menționat că „Toma și Purcărescu fac un duo cu umor sec, foarte atractiv”.[16] Pentru acest rol a fost nominalizat la premiul Gopo pentru cel mai bun actor[7] și a câștigat Premiul pentru cel mai bun rol principal la gala UCIN din 2016.[17] Tot în 2015 joacă rolul robului fugar Carfin din Aferim!,[5][18] jucând o parte din film legat de picioare și aruncat peste grumazul calulului.[19][20]

În 2017 a fost invitat la Festivalul de Film Românesc din Statele Unite.[21] În 2019 a devenit cetățean de onoare a comunei sale natale Peștișani.[22]

Este căsătorit cu pictorița Cristina și au împreună un băiat.[23]

ROLURI ÎN FILM ȘI TELEVIZIUNE

Filmografie

A interpretat diverse roluri în filme, printre care:

Serialul Las Fierbinți

Este interpretul lui Firicel a lu' Cimpoaie, prietenul de băutură a lui Celentano (Adrian Văncică) din Las Fierbinți, serialul de comedie difuzat pe ProTV.[26]


Cuzin Toma, Firicel din Las Fierbinți, despre care este prețul popularității






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...