21 IANUARIE 2918
RELIGIE ORTODOXĂ 21 Ianuarie
Sf Cuv Maxim Mărturisitorul;
Sf Mc Neofit; Sf Mc Agnia din Roma; Duminica a 32 – a după Rusalii – a lui
Zaheu
Sfântul Maxim s-a
născut către anul 580 în Constantinopol, într-o familie de neam ales. El a
primit învăţătură temeinică de la cei mai de seamă dascăli ai vremii. De aceea,
în anul 610, a fost chemat de împăratul Heraclie (610-641) la curtea sa, unde
l-a făcut mare sfetnic al împărăţiei, dar Sfântul nu a rămas multă vreme în
această dregătorie, întrucât, ivindu-se o rătăcire nouă şi împăratul căzând şi
el în această învăţătură greşită, Sfântul Maxim a lepădat dregătoria sa şi
lumea, mergând la o mănăstire din Hrisopole (azi cartierul Üsküdar din
Istanbul), s-a făcut călugăr, alegând a fi mai bine ,,lepădat în casa lui
Dumnezeu, decât a locui în locaşurile păcătoşilor” (Psalm 83, 11), precum zice
psalmistul. Rătăcirea nouă, numită a monoteliţilor, adică a celor care
mărturisesc o singură voinţă şi o singură lucrare în Hristos, se ridica
împotriva credinţei celei drepte, care învaţă că Hristos Domnul, deşi este o
singură persoană, persoana lui Dumnezeu-Fiul, totuşi are, după întrupare, două
firi: cea dumnezeiască şi cea omenească, iar pentru că sunt în El aceste două
firi întregi, tot astfel sunt în El două voinţe şi două lucrări, deosebite
pentru fiecare fire a Lui, pentru că numai punând la lucru în armonie cele două
voinţe şi lucrări, a putut El săvârşi mântuirea noastră, cum arată Scriptura.
Iar rătăcirea aceasta, a monoteliţilor, era susţinută de doi patriarhi: Chir
din Alexandria şi Serghie din Constantinopol, care se lăudau în faţa
împăraţilor că această nouă învăţătură va câştiga de partea împărăţiei
popoarele monofizite (o rătăcire mai veche, care învaţă că în Hristos este
numai o singură fire) de la graniţa dinspre perşi şi arabi, şi va întări,
astfel, hotarele Imperiului. Iar în anul 633 a avut loc chiar o învoială scrisă
în acest scop, între bizantini şi monofiziţi. De aceea împăraţii au dat o
poruncă aspră, oprind să se mai scrie sau să se mai vorbească despre una sau
două voinţe şi lucrări în Hristos. Astfel, împăratul Heraclie a dat hotărârea
numită Ecthesis, în anul 638, iar mai apoi împăratul Constans, al II-lea
(641-668) pe cea numită Typos, în anul 648. Şi astfel, s-a umplut tot Răsăritul
de rătăcire. Cel dintâi care şi-a dat seama de primejdie a fost Sfântul
Sofronie († 638), patriarhul Ierusalimului, iar, după moartea lui apărarea
Ortodoxiei a fost condusă de Sfântul Maxim.
Aflând,
aşadar, că în Apus rătăcirea aceasta nu se întinsese, Sfântul Maxim s-a aprins
de râvnă dumnezeiască şi, mergând din Răsărit în Apus, mai întâi în Africa, la
Cartagina (641), şi apoi la Roma (646), i-a îndemnat pe cei de acolo ca,
strângând multe sinoade de episcopi, să mărturisească dreapta credinţă şi, dând
anatemei dogmele rătăcirii monotelite, să osândească şi cele două porunci
împărăteşti care opreau mărturisirea adevărului. Sfântul Maxim spunea: „A
tăinui cuvântul adevărului înseamnă a te lepăda de el”. Şi a scris Cuviosul
Maxim cuvinte şi cărţi, pline de înţelepte dovediri care adevereau temeiul
dreptei credinţe, pe care le-a trimis apoi pretutindeni în lume.
Acestea
aflându-le, împăratul Constans al II-lea (641-668) a trimis pe oamenii săi, cu
putere ostăşească, în Apus, în anul 653, şi a prins mai întâi pe Sfântul
Martin, papa Romei (649-655, pomenit ca Sfânt la 14 aprilie), pe care,
judecându-l, l-a surghiunit la Herson, în Crimeea, unde a şi murit, iar peste
câteva zile, prinzându-l şi pe Sfântul Maxim împreună cu doi ucenici ai săi,
l-a dus la Constantinopol, apoi l-a surghiunit la Vizia, în Tracia (655). După
o nouă judecată, a fost surghiunit la Perberis. Iar la cea din urmă înfăţişare,
neprimind a tăinui dreapta credinţă, i s-au tăiat limba şi mâna dreaptă, ca să
nu mai poată mărturisi adevărul, nici cu graiul, nici prin scris, şi a fost
surghiunit pentru toată viaţa în Lazica, din Caucaz (în Georgia de astăzi). Şi
aşa, aruncat în surghiun la vreme de bătrâneţe, cu limba şi cu mâna tăiate, ca
preţ de sânge pentru credinţă, şi rămânând simplu monah până la sfârşitul
zilelor sale, Sfântul Maxim s-a mutat la Domnul în 13 august, anul 662, având
82 de ani. Cuviosul Maxim a fost un mărturisitor şi în războiul cel nevăzut al
înnoirii duhovniceşti a omului, prin lupta împotriva patimilor, cu ajutorul
harului dumnezeiesc, precum arată scrierile sale din Filocalie.
Prăznuirea
sa se face la 21 ianuarie şi 13 august. Mâna sa dreaptă, tăiată pentru apărarea
prin scris a dreptei credinţe, se păstrează până astăzi la Mănăstirea Sfântul
Pavel din Muntele Athos, iar celelalte moaşte ale sale au fost descoperite în
anul 2010 în Georgia, acolo unde a murit exilat.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului mucenic Neofit.
Muncitorul, umplându-se de frică şi de spaimă şi neştiind ce să
mai facă, a poruncit ostaşului să străpungă cu ţepi de fier tot trupul
mucenicului, până când îi va ieşi duhul.
Acest sfânt mucenic a fost din Niceea Bitiniei, fiu de părinţi
binecredincioşi, pe nume Teodor şi Florentina, în timpul împăratului
Diocleţian. De la începutul vieţii sale a fost plin de darul lui Dumnezeu.
Astfel pe când era abia de 9 ani şi învăţa carte cu alţi copii, făcea rugăciuni
şi sporea minunat la învăţătură. Şi venea o porumbiţă de zbura în jurul patului
lui, vorbind un grai omenesc. Întâmplându-se ca maica lui să moară, copilul a
înviat-o prin rugăciunea sa.
Pornind apoi către muntele Olimpului, a intrat într-o peşteră,
unde a fost călăuzit de porumbiţă. Gonind fiara care se găsea acolo, a locuit
în peşteră, fiind hrănit de un înger. Când a fost în vârstă de 11 ani, din
arătare dumnezeiască s-a coborât din munte, şi-a sărutat părinţii, a dat la
săraci din avutul lor şi s-a întors în munte. La vârsta de 15 ani a stat
înaintea guvernatorului Deciu, povăţuit fiind de îngeri. Aici, pentru
îndrăzneala lui neaşteptată, întâi a fost supus la felurite chinuri, după care
a fost omorât cu sabia de un barbar, care s-a repezit asupra lui.
Sfânta Muceniţă Agnia s-a
născut în Roma cea veche, din părinţi creştini, şi a fost crescută de dânşii
întru buna credinţă; iar în anul al treisprezecelea al vieţii sale, prin
moartea cea vremelnică a scăpat de aici şi viaţa cea nesfârşită a aflat-o; deci
pe singur Dătătorul de viaţă L-a iubit şi de Acela din tinereţe s-a lipit.
Tânără era cu anii, dar bătrână cu înţelegerea cea desăvârşită, tânără cu
trupul, iar în sufletul ei era înţelepciunea cărunteţelor; era frumoasă la
faţă, dar mai frumoasă cu credinţa. Aceasta cu dragostea dulcelui ei Iisus,
Celui ce S-a născut din curată Fecioară, rănindu-se, fecioria sa a logodit-o
Lui şi afară de El pe nimeni altul n-a voit să-L aibă sieşi logodnic.
Fiind de bun neam şi prea frumoasă, prin frumuseţea sa a atras
la sine ochii şi inima oarecărui tânăr, care era fiul lui Simfronie, eparhul
cetăţii; încât când se întorcea de la şcoala fecioarelor, văzând-o acela,
îndată s-a robit spre dragostea ei; şi degrabă întrebând şi aflând casa
părinţilor ei, multe daruri a început a-i trimite ei şi multe îi făgăduia,
voind să-i fie mireasă şi să se unească cu dânsul prin nuntă. Iar Sfânta Agnia
toate darurile acelea le lepăda ca pe nişte gunoaie, întru nimic socotindu-le
şi spunând că ea este logodită Mirelui Celui mai bun, de la Care are darurile
cele înalte şi mai scumpe şi Aceluia mireasă fiind, nu poate să-l lase pe El şi
să-şi schimbe dragostea şi credinţa ei.
Dar tânărul, din zi în zi cu mai mare dragoste se apropia de
dânsa şi se zicea despre el că este mai cinstit şi mai bogat decât alţi tineri
de bun neam; dar socotind că fecioara mai mari daruri voieşte de la dânsul, i-a
trimis mai multe şi mai scumpe decât cele dintâi, adică pietre şi mărgăritare,
podoabe şi haine de mult preţ; şi el însuşi le-a adus la dânsa, rugând-o pe de
o parte singur, iar pe de alta prin cunoscuţi, prieteni şi vecini, ca pe nimeni
mai mult decât pe el să nu cinstească, ştiindu-i numele cel bun al său,
bogăţiile, casele şi moştenirile cărora ea poate să fie stăpână, de va voi să
se logodească cu el.
Atunci, pe faţă a început a-i grăi lui sfânta: „Du-te de la mine
aprinzătorule al văpăii păcatului, pătimaşule neiubitor al curăţiei şi mâncarea
cea pregătită morţii celei veşnice; depărtează-te de la mine, de vreme ce te-a
întrecut pe tine alt iubitor al meu, care fără de asemănare mai mari frumuseţi
mi-a dăruit şi cu inelul credinţei Sale m-a logodit, dar tu nici cu neamul,
nici cu dragostea nu poţi să te asemeni Lui.
Acela a pus pe mine podoaba cea scumpă a înfrumuseţării celei
duhovniceşti, dreapta mea şi grumazul meu le-a înveselit cu pietre de mai mult
preţ, a pus în urechile mele cercei de mărgăritare fără de preţ şi m-a încins
cu mărgăritare de lumină strălucitoare. El a pus semn în faţa mea, ca astfel pe
nici un iubitor să nu-l voiesc decât pe El. M-a îmbrăcat cu haină ţesută cu aur
şi cu nenumărate podoabe m-a înfrumuseţat, şi arătându-mi şi o comoară fără de
preţ, a făgăduit ca să mi-o dea mie, de voi păzi credinţa către El; deci nu pot
să caut spre altcineva, ca să nu necinstesc pe iubitul meu cel dintâi, nici nu
pot să-L las pe Acela cu care, prin legătura dragostei tare sunt legată, al
Cărui bun neam este mai înalt, puterea mai mare, podoaba mai frumoasă,
dragostea mai dulce, tot dorul covârşind, Cel care a pregătit mie acum cămara,
al Cărui glas este dulce.
Acum a plecat din gura Lui lapte şi miere, acum cu braţele Sale
cele curate m-a cuprins pe mine, inima Lui cu inima mea acum S-a unit şi
sângele Lui a înfrumuseţat faţa mea, Cel a Cărui Maică este o Fecioară
nenuntită, Căruia îngerii Îi slujesc şi soarele şi luna de frumuseţea Lui se
minunează, care prin porunca Lui morţii înviază, prin atingerea Lui bolnavii se
tămăduiesc şi ale Cărui bogăţii niciodată nu se împuţinează şi vistieriile nu-L
ispitesc. Aceluia Unul îi păzesc credinţa şi Lui cu toată osârdia mă
încredinţez; şi când Îl am pe Acela tovarăş, fecioară rămân, iubindu-L, fără
prihană sunt, şi atingându-mă de El, curată rămân; nici nu voiesc să fac după
nuntă fii, ci mă duc unde nu este durere şi roadele bune în toate zilele se
înmulţesc”.
Auzind acestea nebunul de tânăr, mai mult s-a cuprins cu
nesăţioasa dragoste către dânsa şi bolind cu inima, din rănirea de dragoste a
căzut în grea boală de jale şi de mâhnire; deci, pe pat zăcând şi din adâncul
inimii cu greu suspinând, şi-a arătat la doctori rana inimii sale. Iar tatăl
lui, când a auzit acestea, cercetând pricina bolii, îndată a trimis la fecioară
şi la părinţii ei, dorind să o logodească ca mireasă fiului lor. Iar ea s-a
lepădat ca şi întâi, zicând: „Nicidecum nu mă voi lepăda de Cel mai înainte
logodnic al meu”.
Dar eparhul cu mânie întreba cu dinadinsul: cine este cel ce
voieşte să se asemene cu fiul său şi să-mi defăimeze casa? Atunci cineva din
cei ce stăteau de faţă i-a spus că Agnia este din tinereţe creştină şi de
vrăjile creştineşti atâta este înşelată, încât pe Hristos, pe care creştinii Îl
au ca Dumnezeu, Îl socoteşte că îi este ca şi logodnic. Acestea auzindu-le
eparhul, s-a bucurat, de vreme ce putea, fiind judecător, ca pe cea nevinovată
de pedeapsă să o judece pentru necinstirea zeilor săi şi nădăjduia ca, cu
puterea sa, să o silească spre însoţirea cu fiul lui.
Drept aceea, îndată trimiţându-şi slugile, a adus-o înaintea
judecăţii sale păgâneşti. Unde mai întâi cu momiri, apoi cu îngroziri se
ispitea şi se nevoia să o întoarcă de la Hristos şi de la fecioria cea
făgăduită Lui. Însă fecioara lui Hristos nici de momire nu se înşela, nici de
îngrozire nu se înfricoşa; ci, fiind îmbărbătată cu mintea, de cel ce o
înfricoşa şi de cel ce o momea îşi bătea joc.
Văzând Sofronie eparhul o bărbăţie ca aceea a fecioarei, spre
părinţii ei s-a întors şi cu ei despre logodnic a vorbit foarte mult. Dar de
vreme ce erau de bun neam, necutezând ca să le facă lor silire, îi sfătuia ca
cu adevărat să îndemne pe fiica lor spre nuntă; dar ei se lepădau, zicând:
„Noi, o! eparhule, nu putem a o îndemna, căci precum din copilăria ei îi ştim
gândul, aceasta niciodată nu o vom face, nici de la scopul său cândva nu se va
întoarce”. Atunci eparhul iarăşi punând înainte pe fecioara la judecată şi
multe vorbindu-i despre dragostea trupească şi de însoţire, când a părăsit tot
cuvântul cel amăgitor şi momitor, la sfârşit a zis: „Din două una să-ţi alegi
ţie: sau să te uneşti cu nunta fiului meu, sau zeiţei Vesta, dacă doreşti
fecioria să-ţi păstrezi, întru veşnică slujbă să te dai; căci nişte fecioare ca
acestea îi trebuiesc ei”.
La aceste cuvinte ale aceluia, fericita Agnia a răspuns: „Dacă
pe fiul tău, care este răzvrătit de nebuna poftă, dar ca om are minte şi poate
vedea, umbla şi gusta bunătăţile lumii acesteia, eu însă nu pot, pentru Hristos
al meu, nici măcar a căuta spre dânsul, apoi cum aş putea să cinstesc pe idolul
cel surd, mut, neînsufleţit şi nepriceput? Şi, ca să nu fac strâmbătate
Atotputernicului Dumnezeu, capul meu nu-l voi pleca la piatra cea nesimţită,
ştiind cu încredinţare că nu este alt Dumnezeu afară de Acela Care a făcut
cerul şi pământul, prin Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos, Care pentru noi
S-a întrupat şi a treia zi a înviat; Care acum la ceruri împărăţeşte cu
împărăţie fără de sfârşit. Acestuia eu îi slujesc şi mă închin ca unui Dumnezeu
adevărat şi viu. Iar pe zeiţa ta cea mincinoasă şi pe necuraţii voştri zei îi
blestem”.
Acestea auzindu-le eparhul Sofronie, i-a zis: „Îţi cruţ
tinereţile tale şi hulele pe care le-ai zis contra zeilor noştri le iert ţie,
că te văd că nu ai înţelegere desăvârşită; deci, cruţă-te şi tu singură pe tine
şi nu mânia pe zei”.
Iar Sfânta Agnia a zis: „Pentru ce tinereţile mele ca
nedesăvârşite şi nepricepute le socoteşti; ce ţi se pare că-mi trebuie vreo
milă de la tine? Deci, să ştii că credinţa se păstrează nu în ani şi în vârsta
trupului, ci întru înţelegere, căci Dumnezeu Atotputernicul laudă mai mult
mintea decât anii şi binevoieşte înţelegerea mai mult decât anii. Iar zeii tăi,
întru a cărora urgisire nu doreşti a fi eu, lasă-i ca singuri să se mânie
asupra mea, singuri să-mi grăiască şi să-mi poruncească, ca să-i cinstesc şi să
mă închin lor”. Zis-a eparhul: „Una din două să-ţi alegi: sau cu alte fecioare,
spre lauda casei tale, să jertfeşti zeiţei Vesta, sau să mergi în casa de
desfrânare spre veşnica ocară a numelui tău, la femei fără de ruşine”.
Atunci Sfânta Agnia cu îndrăzneală a răspuns: „De-ai fi ştiut
cine este Dumnezeul meu, n-ai fi grăit unele ca acestea; iar eu văd puterea
Dumnezeului meu Iisus Hristos şi întru nimic socotesc îngrozirile tale,
nădăjduind cu neîndoire că nici zeilor tăi nu voi jertfi şi nici fecioria mea
cea curată nu se va întina; pentru că am păzitor al trupului meu pe îngerul lui
Dumnezeu şi pe Domnul meu Iisus Hristos, Unul născut Fiul lui Dumnezeu, pe care
tu nu-L ştii încă; Acela îmi este zid nesurpat, străjer neadormit şi apărător
neîncetat; iar nu ca zeii tăi, care sunt de aramă, din care mai bine se fac
căldări pentru trebuinţe omeneşti, sau de pietre, care se aştern pe drum; iar
Dumnezeu nu în piatră locuieşte, ci scaunul Lui este cerul, nu în aramă sau în
oricare altă materie scumpă, ci întru împărăţia cea de sus, unde de toată
zidirea este lăudat şi închinat. Iar tu cu cei asemenea ţie, de nu te vei
întoarce de la închinarea de idoli la adevăratul Dumnezeu, apoi împreună cu
zeii tăi, care în foc se varsă şi în foc se toarnă, în focul cel veşnic te vei
chinui”.
Atunci eparhul, mâniindu-se foarte tare, a poruncit să dezbrace
pe sfânta şi s-o ducă goală în casa de desfrânare, iar crainicul striga astfel:
„Agnia, rău credincioasa fecioară, care a hulit pe zei ca o desfrânată, se dă
în casa de desfrânare”. Şi fiind dezgolită sfânta fecioară spre batjocură,
Dumnezeu nelăsând pe aceea care nădăjduia spre El, nici lăsând să fie ruşinată
şi batjocorită mireasa Sa, îndată a făcut să crească perii capului ei atât de
mari, încât tot trupul ei cu totul l-a acoperit, ca o haină prea frumoasă,
încât nimeni nu putea să-i vadă goliciunea ei.
Apoi, intrând în casa cea de păcat, a văzut pe îngerul lui
Dumnezeu, pe păzitorul cel gata al fecioriei sale, care atât de mult a
luminat-o pe ea cu o negrăită lumină, încât pentru mărirea slavei, nu puteau să
caute la dânsa ochii celor fără de ruşine şi necuraţi; pentru că strălucea
cămara aceea ca soarele, când străluceşte întru puterea sa; şi cu cât încerca
cineva cu mai iscoditori ochi să caute la dânsa, cu atât se întunecau ochii lui
de chipul cel nevăzut; iar când a început a se ruga fecioara, a văzut înaintea
sa o haină albă, ţesută nu de mâini omeneşti, ci de mâini îngereşti, cu care
îmbrăcându-se şi văzând-o potrivită staturii sale, a zis: „Mulţumesc Ţie,
Doamne al meu, Iisuse Hristoase, că rânduindu-mă în rândul roabelor Tale,
această haină mi-ai dăruit mie”.
Atunci casa păcatului era ca o casă de rugăciune şi locul
petrecerilor diavoleşti se făcuse sălăşluire a casei lui Dumnezeu, desfrânarea
cea necurată s-a făcut cămară frumoasă, unde mireasa lui Hristos, cu îngerul ce
i se arătase ei, lăuda şi cânta pe Dumnezeu. Şi veneau mulţi răzvrătiţi cu
mintea şi aprinşi cu pofta; dar temându-se de slava aceea ce înconjura pe
fecioară şi cunoscând dumnezeiasca putere ce apăra fecioria ei, se înţelepţeau
şi închinându-se, ieşeau de acolo.
Apoi, însuşi tânărul acela, începătorul răului, a venit cu
prietenii săi, plin de patima desfrânării, vrând să facă silă sfintei fecioare
şi văzând că cei care intraseră şi ieşiseră mai înainte de dânsul nimic au
sporit, îi batjocorea, numindu-i neputincioşi şi mişei; deci, a intrat singur
cu îndrăzneală, în cămara în care se ruga sfânta, şi văzând cereasca
strălucire, n-a dat cinste slavei Domnului, ci fără de ruşine, s-a repezit la
mireasa lui Hristos; şi mai înainte de a se atinge el cu mâna de dânsa, îndată
a năvălit asupra lui diavolul, şi aruncâdu-l tare la pământ, l-a sugrumat şi
l-a lăsat fără de suflet. Iar tinerii cei ce veniseră cu dânsul, văzând că el
zăboveşte mult acolo, socoteau că el săvârşeşte lucrul păcatului; unul din cei
mai iubiţi prieteni ai lui vrând să-l laude, a intrat acolo, dar găsindu-l fără
suflet, a început a striga cu mare glas: „Bărbaţi romani, ajutor! Iată,
fermecătoarea aceasta cu vrăjile sale a omorât pe fiul eparhului”.
Alergând îndată mulţime de popor şi văzând ceea ce se făcuse,
unii o numeau fermecătoare, alţii nevinovată; însă tatăl celui mort, auzind de
aceasta, a mers degrabă în popor şi văzând pe fiul său zăcând fără de suflet,
cu tânguire a zis către dânsa: „O! fără de omenie şi mai rea decât toate
femeile, pentru ce ai omorât pe fiul meu? Au n-ai putut cu altul oarecare să-ţi
arăţi puterea meşteşugului vrăjilor tale? Vai, mie, ce-ai făcut? Spune-mi cum
l-ai ucis pe el?”
Sfânta, cu blândeţe, i-a răspuns: „Acela a cărui voie poftea s-o
împlinească fiul tău, adică cel din început vrăjmaş al neamului omenesc, care
are putere asupra desfrânaţilor şi netemătorilor de Dumnezeu şi mai ales asupra
batjocoririlor de fecioare, acela l-a ucis pe el; pentru că toţi cei care mai
înainte de el au intrat sunt vii şi sănătoşi, de vreme ce au dat cinste
Dumnezeului tuturor, Cel ce a trimis pe îngerul Său să mă îmbrace în această
haină a milostivirii şi să-mi păzească întreagă fecioria mea, cea din scutece
făgăduită lui Hristos. Deci, văzând toţi luminarea cea îngerească, se închinau
şi ieşeau fără vătămare, iar fiul tău fiind fără ruşine şi vrând să se atingă
de mine, îndată l-a dat pe el îngerul cel dumnezeiesc satanei, spre această
amară şi necinstită moarte, pe care o vezi. Şi iată, nu cu ale mele farmece,
precum ţie ţi se pare, ci cu puterea şi cu porunca îngerului lui Dumnezeu este
omorât”.
Eparhul a zis către dânsa: „Ca să mă încredinţez că nu cu
farmece ai făcut-o, roagă pe îngerul tău ca să învieze pe fiul meu”. Răspuns-a
sfânta: „Deşi sunteţi nevrednici în necredinţa voastră de o minune ca aceasta,
dar pentru că a venit ceasul ca puterea Domnului meu Iisus Hristos să fie
arătată şi preamărită, ieşiţi toţi de aici ca să fac obişnuitele rugăciuni
Dumnezeului meu”.
Deci, când se ruga cu faţa la pământ, plângând, atunci îngerul
Domnului arătându-se, a ridicat-o pe ea şi a înviat pe tânărul cel mort. Ieşind
afară, a început a striga cu glas mare: „Unul este Dumnezeu în cer şi pe pământ
şi pe mare, Dumnezeul creştinesc şi alţi zei nimic nu sunt, fără numai
înşelăciune a rătăcirii, aducând şi lor şi altora pierzanie veşnică”. Acestea
auzindu-le şi văzându-le mulţi din popor, au crezut în acea zi 160 de oameni
şi, mergând, s-au botezat. Dar acestora, puţin mai pe urmă, necredincioşii
le-au tăiat capetele, împreună cu al tânărului celui înviat.
Pentru o minune ca aceasta s-au tulburat slujitorii idolilor şi
vrăjitorii, apoi făcând gâlceavă şi tulburare mare în popor, strigau către
judecător: „Scoate în mijlocul nostru pe vrăjitoare, ucide pe fermecătoarea
aceasta, care nu numai trupul ucide, ci şi sufletele şi inimile bărbăteşti”.
Sofronie, văzând o minune ca aceasta, era întru nepricepere şi voia să
elibereze pe sfânta, însă se temea de răscularea asupra lui a slujitorilor
idolilor. Şi ca să nu fie izgonit din patrie, a lăsat pe omul său, cel cu
numele Aspazie, pentru împăcarea tulburării poporului, iar el singur s-a dus
mâhnit, căci n-a putut ca pe sfânta fecioară, după învierea fiului său, s-o
libereze.
Aspazie, luând puterea, a poruncit ca în mijlocul cetăţii să
facă un foc şi să arunce pe Sfânta Agnia spre ardere. Şi fiind aruncată sfânta,
îndată s-a despărţit văpaia în două părţi, făcându-i în mijloc loc şi răcoare,
iar asupra celor ce stăteau împrejur, focul se întindea şi-i ardea. Popoul
văzând pe fecioară nearsă, socotea că aceea nu are putere dumnezeiască, ci
vrajă.
Deci, întărtându-se gâlceava, cu glasuri de hulă strigau tare.
Sfânta muceniţă în mijlocul focului, ridicându-şi mâinile în sus se ruga:
„Slavă Ţie Atotputernice, de toţi închinat şi slăvite Părinte al Domnului
nostru Iisus Hristos, prin Care m-ai izbăvit de mâinile oamenilor celor
necuraţi şi de spurcăciune ai păzit sufletul şi trupul meu curat. Iată şi acum
cu cereasca rouă a Sfântului Duh se răcoreşte mie locul acesta, văpăile se
despart şi toată puterea focului se duce asupra slujitorilor celor care se
sârguiesc să mă ardă. Bine Te cuvântez, Dumnezeule, Cel Prealăudat, căci în
mijlocul văpăii, fără temere îmi dai cale spre Tine, aceasta, care acum o cred
şi o văd. De aceea, ce am nădăjduit, aceea am primit şi dorirea mi-am câştigat.
Acum pe Tine Te mărturisesc cu inima, pe Tine cu toată dorirea Te-am dorit;
iată, la Tine merg, Dumnezeul Cel viu şi adevărat, Care cu Domnul nostru Iisus
Hristos, Fiul Tău, şi cu Sfântul Duh, locuieşti şi împărăţeşti în toţi vecii.
Amin”.
Săvârşindu-şi rugăciunea şi focul stingându-se, Aspazie,
nesuferind tulburarea poporului, a poruncit să înfigă sabia în grumazii
sfintei. Şi astfel Mucenița lui Hristos Agnia, roşindu-se cu sângele său, s-a
dus la nunta Mirelui Celui fără de moarte. Iar părinţii ei, luând cu bucurie
cinstitul trup al Sfintei Agnia, fiica lor, l-au dus la un sat al lor, nu
departe de cetate, pe calea ce se numea Nomentana, unde mulţi din credincioşi
se adunau la rugăciune, mai ales noaptea, de frica necredincioşilor, care şi
acolo şi pe cale pândind, mare răutate făceau.
Odată năvălind fără de veste, pe mulţi i-au rănit, aruncând cu
pietre şi pe toţi i-au gonit şi numai o fecioară a rămas, anume Emerențiana,
care era de o vârstă cu Sfânta Agnia. Aceea umplându-se de îndrăzneală, ocăra
pe tâlhari, zicându-le: „Pentru ce, împietriţilor, ucideţi cu pietre pe oamenii
cei nevinovaţi? Ce pricină aţi aflat într-aceştia care pe unul Dumnezeu laudă
şi vouă multe bunătăţi vă mijlocesc cu rugăciunile lor?” Iar ei, mâniindu-se,
au ucis-o cu pietre. Şi astfel, rugându-se la mormântul Sfintei Agnia, şi-a dat
duhul său Domnului. Şi îndată s-a făcut cutremur mare, fulgere şi înfricoşate
tunete şi cea mai mare parte din ucigaşi au căzut morţi, ucişi de sus. Şi
într-acea vreme cu îndrăzneală mai mult se făcea rău credincioşilor celor ce
mergeau la mormântul muceniţei lui Hristos.
Părinţii Sfintei Agnia, mergând noaptea cu prezbiterii, au
spălat cinstitul trup al Sfintei Emerențiana, fiind sângerat, şi l-au îngropat
aproape de Sfânta Agnia. Iar ei neîncetat erau la mormântul iubitei lor fiice,
în toate nopţile priveghind şi plângând. Într-o noapte au văzut o ceată de
fecioare, mergând pe lângă dânşii, cu hainele ţesute cu aur, frumos împodobite
şi cu slavă cerească luminate, iar în mijlocul lor au văzut pe sfânta lor
fiică, Agnia, de asemenea strălucitoare, având de-a dreapta sa un mieluşel mai
alb decât zăpada. Aceea spunând către prietenele sale să stea şi să aştepte
puţin, a zis către părinţi: „Nu mă plângeţi pe mine ca pe o moartă, ci mai ales
vă bucuraţi cu mine, căci cu fecioarele acestea am luat luminoase locaşuri şi
pe Cel pe Care L-am iubit cu toată inima pe pământ, cu Acela m-am unit acum în
ceruri”. Acestea zicând, s-a făcut nevăzută.
După mulţi ani, sosind împăratul Constantin cel Mare, fiica
acestuia bolea cu trupul, cuprinsă fiind de bube de la cap până la picioare şi
nu era loc neatins pe trupul ei, încât nici doctorii nu puteau să-i ajute cu
ceva. Şi sfat bun luând, a mers noaptea la mormântul Sfintei Muceniţe Agnia şi
acolo cu neîndoită credinţă rugându-se cu lacrimi, a adormit şi a văzut în
vedenie pe Sfânta Agnia zicând către dânsa: „Îndrăzneşte, Constanțio, şi crede
în Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul tău, prin care acum te
tămăduieşti de rănile tale”.
Deşteptându-se din somn Constanția, s-a simţit atât de
sănătoasă, ca şi cum niciodată n-ar fi bolit. Şi întorcându-se la palatul ei, a
spus tatălui său şi fraţilor, cum a tămăduit-o Sfânta Agnia şi s-a făcut
bucurie mare în casa împărătească, încât toată cetatea se bucura, slăvind pe
Dumnezeu de acea minune preaslăvită; şi mulţi mergând la mormântul sfintei
muceniţe, primeau multe tămăduiri.
După aceea, Constanția, fiica împăratului, a rugat pe tatăl ei
să zidească o biserică în numele Sfintei Muceniţe Agnia, la mormântul ei, unde
rânduindu-şi viaţa, a petrecut în feciorie cu multe altele de neam bun şi
slăvite fecioare, până la sfârşitul ei. Şi astfel s-a făcut mănăstire de
fecioare lângă biserica fecioarei şi miresei lui Hristos, Sfânta Agnia întru
cinstea şi lauda ei şi întru slava lui Hristos, Dumnezeul nostru, Celui
împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, slăvit în veci. Amin.
Duminica a 32-a după Rusalii – a lui Zaheu
Ev. Luca 19, 1-10
În vremea aceea
trecea Iisus prin Ierihon şi iată un om bogat cu numele Zaheu, care era mai
mare peste vameşi, căuta să vadă cine este Iisus; dar nu putea de mulţime,
pentru că era mic de statură. Atunci, alergând înainte, s-a suit într-un dud,
ca să-L vadă, căci pe acolo avea să treacă. Dar când a sosit la locul acela,
Iisus, privind în sus, l-a văzut şi a zis către el: Zaheu, grăbeşte-te şi dă-te
jos, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta. Şi el, grăbindu-se, s-a coborât
şi L-a primit cu bucurie. Când au văzut aceasta, toţi cârteau şi ziceau: a
intrat să găzduiască la un păcătos. Dar Zaheu, stând în faţa Domnului, I-a
spus: iată jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor şi, dacă am
nedreptăţit pe cineva cu ceva, întorc împătrit. Iar Iisus a grăit către el:
astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că şi el este fiul lui Avraam.
Fiindcă Fiul Omului a venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut.
Ap. I Timotei 4, 9-15
Fiule Timotei,
vrednic de credinţă este acest cuvânt şi vrednic de toată primirea, fiindcă
pentru aceasta ne şi ostenim şi suntem ocărâţi şi ne luptăm, căci ne-am pus
nădejdea în Dumnezeul cel viu, Care este Mântuitorul tuturor oamenilor, mai
ales al credincioşilor. Acestea să le porunceşti şi să-i înveţi. Nimeni să nu
dispreţuiască tinereţile tale ci, fă-te pildă credincioşilor cu cuvântul, cu
purtarea, cu dragostea, cu duhul, cu credinţa, cu curăţia. Până voi veni eu, ia
aminte la citit, la îndemnat, la învăţătură. Nu fi nepăsător faţă de harul care
este întru tine, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor
mai-marilor preoţilor. Cugetă la acestea, ţine-te de acestea, ca propăşirea ta
să fie vădită tuturor.
Predică la Duminica a XXXII-a
după Rusalii - lui Zaheu - Despre atotştiinţa şi milostivirea lui Dumnezeu -
Pr. Ilie Cleopa
“O adâncul bogăției și înțelepciunii și
al științei lui Dumnezeu! Cât sunt de necercetate judecățile Lui și cât de
nepătrunse căile Lui!“ (Romani 11, 33)
Iubiți credincioși,
Una din însușirile cele nemărginite ale
lui Dumnezeu este atotștiința Sa, prin care toate le știe și de toate poartă
grijă. Această știință atotcuprinzătoare nimicește știința și înțelepciunea
oamenilor (Iov 5, 12-13; Pilde 19, 21).
În Sfânta Evanghelie de astăzi se spune
că iudeii, văzând pe Mântuitorul intrat în casa lui Zaheu, mai marele vameșilor
din Ierihon, s-au aprins de mânie asupra Domnului și cârteau că “a intrat să
găzduiască la un păcătos“ (Luca 19, 7). Și aceasta o făceau fiindcă socoteau
păcătoși pe toți vameșii care adunau impozitele împărătești și făceau multe
nedreptăți în slujba lor. Iar Preabunul nostru Mântuitor, știutorul inimilor și
cunoscătorul gândurilor, nu lua aminte la răutatea lor, ci cunoscând de departe
credința cea mare a lui Zaheu și așezarea cea bună a sufletului său, văzându-l
urcat într-un dud ca să poată a-L vedea, a zis către el: “Zahee, grăbește-te de
te pogoară, că astăzi, mi se cade să fiu în casa ta“ (Luca 19, 5).
În multe părți ale Sfintei Scripturi și
în multe părți ale zidirii Sale, se arată știința cea fără de margine a
Atotputernicului și Preaânțeleptului Dumnezeu. Așa vedem că Mântuitorul,
cunoscând așezarea cea bună a sufletului femeii samarinence, a venit ostenit de
cale și stătea la puțul lui Iacov. În acel timp a venit și femeia samarineancă
să scoată apă și prin cuvintele Lui cele dumnezeiești, a fost vânat sufletul ei
la credința în Hristos și prin ea s-a vestit Evanghelia la toată cetatea
Samariei (Ioan 4, 5). Altădată venind Mântuitorul în Capernaum cu ucenicii Săi,
în acel timp au venit și cei ce strângeau dajdia pentru templu și au întrebat
pe Apostoli, zicând: “Învățătorul vostru nu plătește darea?“ (Matei 17, 24)
Auzind Mântuitorul, a zis lui Petru:
“Mergând la mare aruncă undița ta și la peștele care se va prinde întâi,
deschizându-i gura vei găsi un statir (ban de argint). Ia banul și dă-l lor
pentru Mine și pentru tine“ (Matei 17, 27). Cine nu poate înțelege de aici cât
de nemărginită este înțelepciunea lui Dumnezeu, că și cele ce sunt în pântecele
peștilor de față sunt înaintea Lui.
Dumnezeu care știe gândurile omului de
departe (Psalm 138, 1-2; Matei 9, 4), căutând spre credința și râvna cea mare a
lui Zaheu, care dorea să-l vadă pe Domnul, îndată îl cheamă zicând: “Zahee,
grăbește-te de te coboară, că astăzi în casa ta Mi se cade să fiu“ (Luca 19,
5). Dar ce a făcut Zaheu când Mântuitorul a venit în casa lui? Știind că este
socotit de toți om păcătos și văzând pe mulți invidioși că Domnul a intrat la
el să găzduiască, socotindu-se dator și nevrednic înaintea Lui pentru păcatele
sale, a zis către Mântuitorul: “Doamne, iată, jumătate din averea mea o dau
săracilor și de am năpăstuit pe cineva cu ceva întorc împătrit“ (Luca 19, 8).
Vedeți osârdia cea mare a lui Zaheu de
îndreptare? Vedeți ce face o inimă care iubește pe Dumnezeu, când vine întru
cunoștința păcatelor sale? Vedeți cum se făgăduiește să plătească datoriile
celor pe care i-a nedreptățit, spre a câștiga milă și îndurare de la Dumnezeu?
Nimeni nu l-a acuzat în fața Mântuitorului de nedreptățile ce le făcuse, dar
strălucind în inima sa lumina harului lui Dumnezeu, el singur s-a judecat pe
sine vinovat și dator și așa făgăduiește ca să dea jumătate din averea sa la
săraci și dacă a nedreptățit pe cineva cu ceva să întoarcă de patru ori mai
mult.
Mustrarea conștiinței i s-a făcut lui
Zaheu aspru judecător, spre a hotărâ singur acest mijloc de îndreptare în fața
Preaînduratului nostru Mântuitor. Această hotărâre a lui de îndreptare a fost
primită de știutorul inimilor, Iisus Hristos, ca o jertfă deja făcută pentru
păcatele sale și ca o arvună a mântuirii sufletului său. De aceea a auzit de la
Domnul: “Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este
fiul lui Avraam“ (Luca 19, 9).
O, fericite Zahee, câtă milă și îndurare
ai câștigat de la Dumnezeu prin râvna ta cea mare ce ai avut-o pentru
îndreptarea ta și iertarea păcatelor tale, căci nu numai mântuirea casei tale
ai câștigat, ci și fiu a lui Avraam te-ai făcut, mai înainte de a face faptele
lui Avraam! Ci numai hotărând din toată inima ta că te vei face milostiv și
drept, urmând lui Avraam cu credință și făgăduință, și Dumnezeu a primit
pocăința ta, căci cercătorul inimilor fiind de față la a ta mărturisire din
inimă, ți-a socotit ție ca o împlinire desăvârșită a datoriilor tale și fiul
lui Avraam te-a numit pe tine.
Iubiți credincioși,
La Dumnezeu nu există nici neștiință,
nici neputință. El pururea privește în inimile tuturor oamenilor după mărturia
care zice: “Tu singur știi inima tuturor fiilor omenești“ (III Regi 8, 39).
Acest adevăr îl arată Dumnezeu și la alegerea lui David ca împărat al lui
Israel, când zice către Samuel: “Să nu te uiți la chipul lui Saul nici la
mărimea lui, pentru că l-am lepădat pe el, că Dumnezeu nu vede cum vede omul;
că omul se uită la față, iar Dumnezeu se uită în inimă“ (I Regi 16, 7).
Preabunul, Preamilostivul și Atotștiutorul nostru Mântuitor a căutat de departe
spre inima lui Zaheu și văzând în inima lui dragoste mare, credință, evlavie și
râvnă pentru poruncile lui Dumnezeu, a făcut mântuirea casei lui și pe el l-a
numit fiul lui Avraam. Iar ca să arate celor zavistnici care cârteau că Domnul
"a intrat să găzduiască în casa unui om păcătos", i-a încredințat că
El nu a venit în lume să caute pe cei drepți, ci pe cei păcătoși. De aceea a
zis: “Că a venit Fiul Omului să caute și să mântuiască pe cel pierdut“ (Luca
19, 10). Dumnezeiasca Scriptură zice: “Că de mila Domnului este plin tot
pământul și îndurările Lui sunt peste toate lucrurile“ Lui (Psalm 32, 5).
Știința cea atotcuprinzătoare și fără de
margine a lui Dumnezeu privește spre toate inimile oamenilor și dacă vede o
inimă înfrântă și zdrobită pentru ceea ce a greșit înaintea Lui nu o pedepsește
(Psalm 50, 18), ci cu mila și cu darul Său o luminează și o păvățuiește la
calea mântuirii. Dacă bunătatea și mila lui Dumnezeu nu ar căuta spre cei
greșiți și smeriți cu inima care sunt gata să se întoarcă spre El, apoi nimeni
dintre oameni nu ar putea să se mântuiască, deoarece, după mărturia Sfintei
Scripturi “Toți multe greșim“ (Iacob 3, 2) și “Nimeni nu este bun fără numai
Dumnezeu“ (Marcu 10, 18). Căci dacă întru fărădelegi ne-am zămislit și întru
păcate ne-am născut, apoi cine, fără Sfântul Botez și fără mila lui Dumnezeu,
poate a zice că nu are păcat sau nu are nevoie de pocăință? Știm iarăși din
Dumnezeiasca Scriptură că “Dumnezeu celor mândri la stă împotrivă, iar celor
smeriți le dă har“ (Luca 14, 11; I Petru 5, 5).
Mântuitorul nostru Iisus Hristos știa cu
adevărat păcatele lui Zaheu vameșul, dar a văzut și marea lui smerenie și râvnă
pentru pocăință. De aceea a venit să găzduiască în casa sa și l-a învrednicit
de iertarea păcatelor.
Iubiți credincioși,
Pocăința casei lui Zaheu din Sfânta
Evanghelie de astăzi este un exemplu viu de întoarcere la Hristos pentru
familia creștină din zilele noastre, pentru noi toți care suntem fii ai lui
Dumnezeu după har și oameni păcătoși după fapte. Dacă n-ar fi mila lui Dumnezeu
și pocăința prin care suntem miluiți și iertați, nimeni dintre creștini nu ar
putea fi mântuiți. Dumnezeu care ne-a creat ne oferă în dar mila și dragostea
Lui de Tată, iar noi ca fii trebuie să-i oferim pocăința noastră, smerenia
noastră, lacrimile noastre de căință, spovedania și părăsirea păcatelor.
Dumnezeu este atotștiutor și cunoscător
al inimilor noastre. El ne știe înainte de a ne naște. El cunoaște și vede
cugetele minții și inimii fiecăruia dintre noi. De la Botez și până în clipa
morții, îngerii noștri păzitori scriu faptele și gândurile noastre bune și
rele. El ne numără pașii pe care-i facem la biserică, la pocăință, la
cercetarea bolnavilor sau la săvârșirea faptelor rele. Iar în ceasul morții,
îngerii noștri păzitori ne însoțesc, împreună cu faptele noastre bune și rele,
până la scaunul judecății, în fața Dreptului judecător, Iisus Hristos. Dacă în
timpul vieții noastre ne-am spovedit păcatele la preoți, dacă le-am părăsit și
am făcut canon pentru ele, la judecată nu vom mai fi întrebați și osândiți
pentru păcatele mărturisite și ispășite. Iar dacă vom muri nepocăiți, adică
nespovediți și în grele păcate de moarte, cine ne va scoate din chinurile
iadului?
Pocăința vameșului Zaheu este un model
de pocăință pentru toți creștinii și este singura cale de îndreptare și
împăcare cu Dumnezeu pentru fiecare dintre noi.
Să cugetăm împreună cu Zaheu vameșul.
Era cel mai lacom și mai zgârcit dintre iudei, că asuprea pe săraci și pe
văduve, punea dări mari, lua o parte din bani pentru el, nu făcea deloc
milostenie și nu voia să se pocăiască. Dar ce a făcut? Fiind mustrat de
conștiință pentru păcatele sale, căuta un povățuitor, o călăuză, un salvator al
sufletului său, ca să-i arate calea spre Dumnezeu. Și când a auzit că vine
Iisus Hristos în Ierihon, căuta cu mare credință să-L vadă măcar de departe. Și
fiind mic de statură s-a urcat într-un copac.
De acolo de sus el privea spre Hristos
Mântuitorul lumii, iar Fiul lui Dumnezeu privea spre el de jos. Și cunoscând că
se căiește din inimă de păcatele lui și dorește să se mântuiască l-a chemat la
Sine: “Zahee, grăbește-te de te coboară jos, căci astăzi trebuie să rămân în
casa ta!“ Deci îndată a coborât și L-a primit pe Domnul în casa lui. Ce mare
bucurie avea că a intrat Dumnezeu-Mântuitorul în casa unde își adunase atâtea
averi furate de la săraci și văduve! Dar îl mustra conștiința pentru păcatele
făcute și de aceea, silit de conștiință, a început să-și mărturisească singur
păcatele și să-și ia de bună voie aspru canon: “Iată jumătate din averea mea o
dau săracilor și de am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit!“
Vedeți ce a făcut Zaheu vameșul? Întâi
L-a căutat pe Dumnezeu. Apoi L-a primit cu bucurie în casa sa. Apoi și-a
mărturisit păcatele de bună voie. Apoi și-a luat singur canon de pocăință
pentru cele făcute și la urmă Mântuitorul l-a dezlegat de păcate prin
cuvintele: “Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, căci și acesta este fiu
al lui Avraam!“ (Luca 19, 9).
Așa trebuie să facem și noi, frații mei.
Fiecare dintre noi semănăm oarecum cu Zaheu, pentru că toți suntem biruiți de
lăcomie, de zgârcenie, de răutate, de nepăsare, de nepocăință. Încă și casele
noastre seamănă cu casa lui Zaheu, pentru că în ele, ca și în noi, stăpânește
mândria, grija numai pentru trup, pentru averi, pentru desfrânare, pentru
beție, pentru cele trecătoare. De aceea sunt și atâtea boli, certuri și
dezbinări în familiile creștinilor, pentru că puțini mai sunt care caută din
inimă pe Dumnezeu și doresc cu adevărat mântuirea sufletului. Poate niciodată
n-a fost familia creștină mai slăbită și robită de păcate ca acum.
Dar Dumnezeu, care știe toate și
privește în inimile noastre, are întotdeauna milă de noi. Asemenea lui Zaheu,
El vine înaintea noastră să ne cheme la pocăință și dorește să intre în casa
sufletului nostru.
Hristos vine la noi mai ales prin
rugăciune, prin milostenie, prin pocăință. El vine la noi prin Sfânta
Spovedanie și Sfânta Împărtășanie, care se sfințește și se dă celor vrednici în
timpul Sfintei Liturghii.
Dacă ne vom strădui să mergem cât mai
regulat la biserică, dacă ne vom plânge păcatele și le vom mărturisi la preot,
dacă vom face canonul rânduit și vom primi cu evlavie Trupul și Sângele
Domnului atunci Hristos ne va chema la El ca pe Zaheu și El Însuși va veni la
noi și ne va zice: “Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, că și acesta este
fiul lui Dumnezeu după dar“. Amin.
ISTORIE
PE ZILE 21 Ianuarie
Evenimente
·
1077: Henric al
IV-lea, împărat al Sfântului Imperiu
Roman, se prezintă ca penitent la Canossa (localitate
din Italia de nord), pentru a obține iertarea papei; după o așteptare de 3
zile, este primit de către papă care îi ridică excomunicarea.
·
1276: Inocențiu al V-lea devine papă. S-a nascut in
anul 1225 in Savoia si a decedat la 22 iunie 1276 la Roma
fiind doar câteva luni papa al Romei (1276). Inocențiu a fost primul papă din Ordinul
Dominican. În timpul pontificatului său a încercat să unească din nou
Biserica Catolică cu cea din Răsărit. În 1898 a fost beatificat de papa Leon al
XIII-lea, ziua lui în calendarul catolic sale fiind data morții sale, 22
iunie.
·
1596: Charles
de Montmorency, duce de Damville este
numit amiral al Franței de către regele francez Henric al
IV-lea.
·
1643: Navigatorul olandez Abel Tasman descopera Tonga din Oceanul Pacific.
·
1648 – La Alba Iulia apare prima traducere integrală în limba română a
Noului Testament, sub îngrijirea mitropolitului ortodox al Transilvaniei,
Simion Stefan. Sfântul Ierarh Simion Ștefan (sau Simeon Ștefan) a fost
mitropolit al Transilvaniei între anii 1643-1656. De asemenea, a fost un vestit
cărturar al acelor vremuri, printre altele fiind traducător și editor al
„Noului Testament de la Bălgrad”( azi Alba Iulia). Iată ce scria Simion Ștefan
în Predoslovie (prefață), adresandu-se cititorilor romani: „Bine
știm că cuvintele trebue să fie ca banii, că banii aceia sunt buni carii îmblă
în toate țările, așea și cuvintele acealea sunt bune carele le înțeleg toți”.
A fost unul dintre cei mai mari părinți duhovnicești români ai veacului al
XVII-lea. Pentru faptele sale sfinte Biserica Ortodoxă Română l-a proslăvit ca
sfânt (canonizat) la 21 iulie 2011. Prăznuirea lui se face pe data de 24
aprilie
·
1793: Regele Ludovic al
XVI-lea al Franței a fost ghilotinat,
sub acuzația de trădare.
·
1840 – Navigatorul francez Jules Dumont d’Urville descopera Tara Adélie din
Antartica. Teritoriul se învecinează la est și la vest cu Teritoriul
Antarctic Australian, iar Jules Sébastien César Dumont
d’Urville l-a denumit după soția sa, Adélie. Polul
Magnetic, a cărui poziție variază odată cu câmpul magnetic terestru, se află în
proximitatea Teritoriului Adélie. Administrativ este unul dintre
districtele Teritoriilor australe și antarctice franceze. În urma semnării
Atratatului Antarcticii în 1959, Franța își exercită suveranitatea asupra
teritoriului în contextul tratatului. În 1991, tratatul a fost completat prin
Protocolul de la Madrid asupra protejării mediului, ceea ce face din
continentul Antarctic o „rezervație naturală consacrată păcii și științei”.
Conform Tratatului Antarcticii, Franța nu dispune de o Zonă Economică Exclusivă
în largul coastelor teritoriului. Din 12 ianuarie 1956 Franța deține o bază
permanentă, Stațiunea Dumont d’Urville, situată la coordonatele 66°40′S
140°01′E, cu o populație permanentă de 33, care crește până la 78 de persoane
în perioada verilor antarctice.
·
1848 - La Alba Iulia, apare prima traducere integrală în
limba română a Noului Testament, sub îngrijirea mitropolitului Andrei Şaguna.
·
1858 – Avocatul Benito
Suarez devine presedinte al Mexicului. A fost primul presedinte
amerindian al acestei tari. Este considerat fondatorul Mexicului modern si este
unul dintre cei mai admirati presedinti pe care i-a avut aceasta tara.
·
1870: Decret privind înființarea Societății generale de
asigurare reciprocă "Transilvania", cu sediul la Sibiu.
·
1899 – In Germania s-a produs
primul automobil Opel „Made in Ruesselsheim”.
·
1911: Prima ediție a Raliului Monte Carlo.
·
1919: au loc lucrările Conferinţei de pace de la Paris, la care a
participat inclusiv şi delegaţii din partea României (Ionel I.C.Brătianu,
Alexandru Vaida-Voievod, Constantin Angelescu, Victor Antonescu, etc.) şi
guberniei Basarabia (Ion Pelivan-preşedinte, Ion Codreanu, Sergiu V.Cujbă,
Gheorghe Năstase). Conferinţa de Pace de la Paris avea drept obiectiv dezbaterea noii
configuraţii politico-teritoriale şi rezolvarea complicatelor probleme
economico-financiare rezultate din Primul Război Mondial. Conferinţa a dus, în
final, la semnarea tratatelor de pace. Primul tratat a fost încheiat cu
Germania, la Versailles (28 iunie 1919), urmat de tratatul cu
Austria, la Saint-Germain en Laye (10 septembrie), pe care România, din cauză
că se impuneau anumite clauze referitoare la minorităţi, clauze care au
determinat demisiile succesive ale guvernelor Ion I. C. Brătianu şi general
Artur Văitoianu, nu l-a semnat decît la 9 decembrie, prim-ministru fiind
generalul Constantin Coandă. Pacea cu Bulgaria s-a semnat la Neuilly pe
27 noiembrie. Prin acest tratat, Grecia căpăta Tracia iar Serbia unele
rectificări de frontieră, cu România fiind menţinut hotarul din 1916.
·
1919 - Adunarea Constituantă, convocată la Dublin, proclamă
Irlanda republică independentă. Este format un guvern naţional irlandez. Eamon
de Valera este numit preşedintele Republicii Irlanda şi şeful guvernului.
·
1921 - Crearea Partidului Comunist Italian, la Livorno.
·
1941 - Mişcarea legionară organizează o rebeliune armată,
prin care urmăreşte înlăturarea conducătorului statului, generalul Ion
Antonescu, şi preluarea întregii puteri în stat. Legionarii atacă şi ucid
soldaţi, provoacă masacre în rîndul populaţiei, jafuri şi distrugeri. După
înăbuşirea rebeliunii, mişcarea legionară este înlaturată de la putere şi
interzisă, puterea concentrîndu-se în mîinile generalului Antonescu.
·
1954: Primul submarin bazat pe energie nucleară - "USS
Nautilus" este lansat la apă de Statele
Unite la Groton, Conneticut.
·
1957 – In Romania este
emis un decret privind desfiintarea cotelor obligatorii la produsele
agricole vegetale si la lapte, stabilite prin decretele din 1953 si 1955.
·
1964: Eugène Ionesco,
dramaturg francez de origine română, este ales membru al Academiei Franceze.
·
1972: La București s-a
deschis reprezentanța Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).
·
1976: Supersonicul Concorde, care a
fost dezvoltat datorită unei colaborări între francezi și englezi, a fost
folosit pentru prima oară.
·
1991: S-a deschis, la București, Oficiul
Fondului pentru Copii al Organizației Națiunilor Unite (UNICEF).
·
1998 - Papa Ioan Paul al II-lea soseşte în vizită la Havana,
pentru prima dată în Cuba (21.01-25.01.1998).
·
1999: A cincea mineriadă: La București are
loc o conferință de presă comună a GDS, Alianța Civică, AFDPR, LADO, Asociația
victimelor mineriadelor 1990–1991, la care se face publică hotărârea de a
organiza un marș de protest față de manifestările minerilor, vineri, 22 ianuarie 1999. La Timișoara, peste o
mie de reprezentanți ai societății civile organizează un miting de protest. La
ora 15.00, minerii forțează barajul de la Costești, pe care după o oră îl
sparg.
·
2001: Jutta Kleinschmidt prima femeie care câștigă (2001) Raliul
Paris-Dakar la categoria motociclete.
·
2009 – Presedintele Barack Obama a repetat la Casa Alba juramantul de
presedinte, pentru a preveni orice contestare. La ceremonia oficiala de
investire, emotionat, Obama a inversat cateva cuvinte ale textului juramantului.
Nașteri
·
1338: S-a nascut Carol al V-lea cel Înțelept (d. 16 septembrie 1380), rege
al Franței în perioada 1364–1380, ca fiu și succesor al lui Ioan al II-lea.
Domnia sa marcheaza sfârșitul primei faze a Războiului de 100 de ani, in care
s-a remarcat ca unul dintre marii regi din perioada acestui lung conflict,
datorită faptului că a pus accent pe pregătirea militară. A fost ajutat de
generalii săi, conetabilii Du Guesclin și Clisson, care au reușit să
realizeze o strategie eficientă împotriva englezilor, construind pe teritoriul
francez mai multe fortificații care aveau rolul de a evita lupta și de a-i
obliga pe soldații englezi să își irosească forțele. Planul a funcționat atât
de bine încât s-au recuperat aproape toate teritoriile pierdute in fața englezilor.
·
1725 - S-a născut scriitorul Matei Milu (m.1801).
·
1805 - S-a născut Aaron Florian, istoric. A realizat prima
periodizare şi a tras atenţia asupra ştiinţelor auxiliare ale istoriei
(genealogia, heraldica, numismatica, epigrafia, diplomatica, ştiinţa sigiliilor)
(m.12.07.1887).
·
1821 – S-a nascut Vicenţiu Babeş,
publicist, jurist, om politic, deputat al românilor din Banat în Parlamentul
din Budapesta şi membru fondator al Academiei Române; (d.22.01.1907).
·
1829: Oscar al II-lea, rege al Suediei și Norvegiei (d. 1907). A fost detronat la 7 iunie 1905 de Parlamentul
norvegian și a renunțat la tronul Norvegiei la 26 octombrie. A refuzat să
permită vreunui prinț al Casei regale să devină rege al Norvegiei; relațiile
dintre cele două țări s-au îmbunătățit după decesul său care a avut loc
la Stockholm la 8 decembrie 1907.
·
1852 - S-a născut Vasile Lucaciu, personalitate a luptei
naţionale a românilor ardeleni, unul dintre iniţiatorii Memorandumului de la
1892, membru al Consiliului Dirigent al Transilvaniei (m. 29 nov 1922)
·
1855 – S-a nascut (intre 21- 23
ianuarie), John Browning, inginer armurier american, inventator si
constructor de arme automate; (d.26.11.1926).
·
1885: George Vâlsan,
geograf român, membru titular al Academiei Române (d. 1935). George Vâlsan (d. 6 august
1935, Carmen Sylva, Constanța), a fost un geograf și etnograf român,
membru titular (1920) al Academiei Române. Și-a făcut studiile la București,
Berlin și Paris. A fost profesor la universitățile din Iași, Cluj și București;
președinte al Societății etnografice române și director al Institutului de
geografie din Cluj, pe care l-a înființat și în jurul căruia a înființat o
școală geografică românească. S-a ocupat de
probleme de geografie generală („Sensul geografic ca știință”, editat postum),
de geomorfologie („Câmpia Română”, 1915) de geografie umană („O fază în
popularea țărilor românești”, 1912), de istorie a geografiei („Harta Moldovei
de Dimitrie Cantemir”, 1926, pe care a descoperit-o în Biblioteca Națională de
la Paris), de etnografie („O știință nouă: etnografia”, 1927), de toponimie, de
biogeografie etc.
·
1885 – S-a nascut Umberto Nobile,
explorator polar italian si constructor de dirijabile;
(d.30 iulie 1978). A fost profesor de inginerie aeronautică la
Universitatea din Napoli timp de peste treizeci de ani, și director al
Institutului Militar de Constructii Aeronautice din Roma
1919-1928. Umberto Nobile a fost un pionier și una dintre figurile cele mai
remarcabile din istoria aeronauticii italiene; condus primul dirijabilul Norge
care a zburat deasupra Polului Nord și apoi a condus dirijabil Italia
în a doua expediție polară.
·
1891: Francisco Lazaro,
atlet portughez (d. 1912)
·
1898: Gheorghe I. Brătianu, istoric, om politic, membru al Academiei Române, mort în
închisoare la Sighet (d. 1953).
A fost profesor universitar la catedra de istorie universală a
Universitatii din Iasi si la Universitatea Bucuresti, membru titular al
Academiei Romane , director al Institutului de Istorie Universală din
Iași și apoi al Institutului de Istorie Universală “Nicolae
Iorga” din Bucuresti. In 1924, devine profesor universitar la catedra
de istorie universală a Universității din Iași, iar din 1940, a Universității
din București. În 1942, este ales membru titular al Academiei Române. Între
1935 și 1947 îndeplinește funcția de director al Institutului de Istorie
Universală din Iași (1935 – 1940) și apoi al Institutului de Istorie Universală
„Nicolae Iorga” din București (1941 – 1947). În anii ’30, a fost șeful unei
fracțiuni dizidente a Partidului Național Liberal, pe care o înființase. La 9
iunie 1948 odată cu reorganizarea Academiei Romane de catre comunisti, –
care ia acum numele de Academia R.P.R. – i se retrage calitatea de
academician impreuna cu alte 97 de personalități științifice
și culturale românești. În noaptea de 7/8 mai 1950, este arestat de
organele securitatii comuniste și întemnițat la inchisoarea Sighet, fără
să fi fost judecat și condamnat. A decedat in urma relelor tratamente la care a
fost supus in inchisorile comuniste, in anul 1953.
·
1900: S-a nascut Victor Papacostea, istoric,
specialist în istoria comparată a ţărilor balcanice, fondator si director al
Institutului de Studii si Cercetari Balcanice si al revistei “Balcanica”;
(d.20.06.1962). Era de origine aromână. El a fost
fratele scriitorului Cezar Papacostea, al juristului Petre Papacostea, al
politologului Alexandru Papacostea și unchiul istoricului Șerban Papacostea.
Victor Papacostea (n. 1900 – d. 1962) a fost fondatorul Institutului de Studii
Balcanice din București, fruntaș P.N.L. și subsecretar de stat la
Ministerul Educației Naționale, în guvernele Sănătescu și Rădescu. În
perioada 1950 – 1955 și 1957 – 1958, a fost arestat si internat ca deținut
politic la penitenciarul Sighet.
·
1905: Christian Dior,
designer francez (d. 1957)
·
1906 - S-a născut Oleg Antonov, cunoscut constructor rus de
avioane (m.1984).
·
1917: Silvian Iosifescu,
critic și teoretician literar, traducător
·
1920: Viorel Ban, prim solist al Operei Române
·
1921 - S-a născut scriitorul Alexandru Sever.
·
1922: Telly Savalas, actor
american (d. 1994)
·
1924: Benny Hill, comic
englez (d. 1992)
·
1927: S-a nascut Petru
Creţia, profesor de limba greacă, traducator al lui Platon,
eminescolog, filosof și eseist român; (“Norii”, “Pasărea Phoenix”, “Epos şi
logos”); (d.14 aprilie 1997). Din 1975
a editat, alături de Dumitru Vatamaniuc și un grup de auxiliari de la Muzeul
Literaturii Române, sub egida Academiei Române, ediția națională a operei
complete a poetului Mihai Eminescu. Din 1971 a coordonat în colaborare cu
filosoful Constantin Noica, ediția Platon la Editura Științifică și
Enciclopedică. După 1989 conduce revista de istorie literară Manuscriptum.
·
1936 - S-a născut Snooks Eaglin, bluesman american.
·
1941: Placido Domingo,
tenor spaniol
·
1941 - S-a născut Ritchie Havens, cântăreţ şi chitarist
american.
·
1941 - S-a născut Mac Davis, cântăreţ, chitarist şi
compozitor american.
·
1942 - S-a născut scriitorul Grigore Albu Gral.
·
1942 - S-a născut Edwin Starr (Charles Hatcher), cântăreţ şi
compozitor soul american.
·
1945 - S-a născut Kristian Schultze, clăpar german
(Passport, Snowball).
·
1947 - S-a născut Pye Hastings, chitarist şi vocalist
britanic (Caravan).
·
1950 – S-a nascut Billy Ocean
(Leslie Sebastian Charles), cântăreţ şi compozitor american.
·
1957: Geena Davis, actriță
americană
·
1963 - S-a născut Doru Borobeică (Iris).
Decese
·
917 – A murit asasinat din ordinul regelui Conrad, ducele
Erchanger (sau Erchangar) (n. cca. 880), membru al familiei Ahalolfingerilor. A
fost duce de Suabia din septembrie 915 până la moarte. Erchanger era fiul lui
Berthold I, conte palatin de Suabia. Mama sa a fost Gisela, fiica regelui
Ludovic Germanul din Francia răsăriteană. S-a casatorit cu sora regelui Conrad
I, Cunegunda, vaduva ducelui Luitpold (sau Liutpold) al
Bavariei. Dupa batalia de la Wahlwies in Hegau, in care a
invins trupele regale, Erchanger s-a proclamat duce. Dupa aceasta, el a
fost condamnat de Inalta Curte de la Hohenaltheim in septembre 916 la
recluziune intr-o manastire, pentru ofense aduse regelui si episcopului,
fiind ucis in urma ordinului dat de rege, la 21 ianuarie 917.
·
1118: Moare papa Pascal al II-lea, pe numele sau
de mirean Rainier de Bleda. S-a nascut la Bleda Forlì, in jurul anului
1050. A fost papa intre 13 august 1099 si
21 ianuarie 1118 si intrat in conflict cu imparatii Sfantului
Imperiu Romano-German, Henric al IV - lea si Henric al V-lea.
A creat Ordinul Cavalerilor teutoni si Ordinul Templierilor.
·
1519 – A murit conchistadorul spaniol Vasco Nunez de Balboa (n.1475),
fondatorul primei colonii permanente din Lumea Noua, pe teritoriul
actual al statului Panama, in anul 1512. Este cunoscut de asemenea ca
primul european care a descoperit Oceanul Pacific.
·
1775 – A fost executat Emilian
Pugaciov, conducatorul rascoalei taranesti din Rusia; (1773-1775). Emelian
Ivanovici Pugaciov (n.1742, Simoveiskaia pe Don) a fost un conducător al
cazacilor de pe Don, intrat in istorie in urma revoltei țărănesti
dintre anii 1773-1775 (Revolta lui Pugaciov). A luat parte ca soldat în
războiul de șapte ani și în războiul ruso-turc (1768–1774).
·
1793 – A fost decapitat sub
acuzația de trădare, Regele Franţei, Ludovic al XVI-lea. Ludovic al XVI-lea (n. 23 august
1754, Versailles – d. 21 ianuarie 1793, decapitat în Paris), a fost rege al
Franței și al Navarei din 1774 și până în 1789, avand titlul de rege al
francezilor din 1789 până în 1793. A fost ultimul reprezentant al
Absolutismului in Franta și o victimă a Revoluției Franceze.
·
1814 - A murit scriitorul francez Jacques–Henri Bernardin de
Saint–Pierre, precursor al romantismului; a scris, printre altele, romanul
„Paul şi Virginia” (n.19.01.1737).
·
1851 - A murit Gustav Albert Lortzing, actor, compozitor,
cîntăreţ si dirijor german (operele comice: "Braconierul", "Ţar
şi teslar", "Armurierul") (n.1801).
·
1865: Alecu Donici, poet
român (n. 1806)
·
1872: Franz Grillparzer,
poet austriac (n. 1791)
·
1892 - A murit John Couch Adams, matematician si astronom
englez, unul dintre descoperitorii planetei Neptun (n.1819). Este cunoscut
mai ales pentru faptul că a prezis, independent de Le Verrier, fără observații
directe, doar prin calcule matematice, existența planetei Neptun. A întocmit
formulele de integrare aproximativă a ecuațiilor diferențiale care-i poartă
numele. Adams a publicat și lucrări despre triunghi și proprietățile sale. De
asemenea, a calculat Constanta lui Euler cu 263 de zecimale, fără a descoperi
vreo perioadă. Prin confirmarea ulterioară (prin observații astronomice
directe) a existenței planetei Neptun, Adams a confirmat valabilitatea legilor
mecanicii ale lui Newton.
·
1907 - A murit Vicenţiu Babeş, publicist, jurist, om politic
şi membru fondator al Academiei Române (n.21.01.1821).
·
1907 - A murit filologul italian Graziadio Isaia Ascoli,
membru de onoare străin al Academiei Române.
·
1918: Victor Mihaly de Apșa, mitropolit greco-catolic, membru de onoare al Academiei
Române (n. 1841). Cunoscut
și ca Victor Mihali (n. 19 mai 1841, Ieud, Comitatul Maramureș ), a fost
episcop al Eparhiei de Lugoj între 1875-1895 și arhiepiscop Arhidiecezei de
Alba Iulia și Făgăraș și mitropolit al Bisericii Române Unite cu Roma din 1895,
până la moarte. Din anul 1894 a fost membru de onoare al Academiei Române. A
fost fratele mai mare al istoricului Ioan Mihaly de Apșa, de asemenea membru al
Academiei Române. După moartea mitropolitului Vancea, scaunul mitropolitan a
rămas vacant vreme de 9 luni. Autoritățile maghiare au fost foarte atente la
desemnarea persoanei noului ales, căutând în acest fel să nu întărească
spiritul de luptă al românilor transilvăneni. Mitropolitul Victor Mihali de
Apșa a pășit însă pe drumul marilor săi înaintași, punându-se cu același spirit
de sacrificiu în serviciul neamului. Păstorirea sa a cuprins perioada
frământată a mișcării memorandiste, a ieșirii din pasivitate a Partidului
Național și a înființării episcopiei de Hajdúdorog (1912)
·
1924 - A murit Vladimir Ilici Lenin, principalul teoretician
al doctrinei care îi poartă numele, leninismul. Lenin a preconizat o disociere
strictă între partid şi clasa muncitoare, creînd astfel premisa pentru
instituirea dictaturii comuniştilor. Cu toate că ideologia propusă de Lenin
şi-a aflat o largă răspîndire, revoluţia mondiala, pe care acesta o
propovăduia, a rămas nerealizată (n.22.04.1870).
·
1927 – A decedat Mitrofan
Piatnitki, muzician rus, fondator (1910) al Corului popular rus, care din 1940
ii poarta numele;(n.02.07.18964).
·
1950 - A murit scriitorul britanic George Orwell
("Ferma animalelor", "1984", "O gură de aer",
"Omagiul Cataloniei") (n.25.06.1903).
·
1959 - A murit Cecil de Mille, regizor şi producător
american (“Sunset Boulevard”, “The Greatest Show on Earth”, “The Ten
Commendments”) (n.12.08.1881).
·
1966 - A murit prozatorul Mihail Lungianu (n.13.12.1876).
·
1991: Ileana a României, fiica regelui Ferdinand și a reginei Maria (n. 1909). Cunoscută si ca domnița
Ileana; (n. 5 ianuarie 1909, București – d. 21 ianuarie 1991, Pennsylvania) a
fost fiica cea mică a regelui Ferdinand I al României și a reginei Maria,
dobândind prin naștere titlul de Principesă a României. Se înrudea prin mama sa
cu familiile domnitoare din Marea Britanie și Rusia. S-a casatorit la
26 iulie 1931, la Sinaia cu Arhiducele Anton von Habsburg-Lorena,
Prinț Imperial de Austria, Prinț Regal al Ungariei, Boemiei și Toscanei;(20
martie 1901 – 22 octombrie 1987). In urma
casatoriei, au rezultat șase copii: Ștefan, Arhiduce de Austria (1932-1998);
Maria Ileana, Arhiducesă de Austria (1933-1959);
Alexandra, Arhiducesă de Austria (n. 1935);
Dominic, Arhiduce de Austria (n. 1937);
Maria Magdalena, Arhiducesă de Austria (n. 1939);
Elisabeta, Arhiducesă de Austria (n. 1942). Căsătoria lor s-a terminat printr-un divorț la 29 mai 1954. În 1956 prinţesa Ileana se recăsătoreşte cu doctorul Ştefan Isărescu. Unii spun că a fost doar pentru a primi cetăţenia americană, cu atât mai mult cu cât s-a călugărit în 1961, şi a divorţat de acesta abia în anul 1965. Printul Anton a rămas în Austria, unde a murit la 22 octombrie 1987, la vârsta de 86 de ani.
Maria Ileana, Arhiducesă de Austria (1933-1959);
Alexandra, Arhiducesă de Austria (n. 1935);
Dominic, Arhiduce de Austria (n. 1937);
Maria Magdalena, Arhiducesă de Austria (n. 1939);
Elisabeta, Arhiducesă de Austria (n. 1942). Căsătoria lor s-a terminat printr-un divorț la 29 mai 1954. În 1956 prinţesa Ileana se recăsătoreşte cu doctorul Ştefan Isărescu. Unii spun că a fost doar pentru a primi cetăţenia americană, cu atât mai mult cu cât s-a călugărit în 1961, şi a divorţat de acesta abia în anul 1965. Printul Anton a rămas în Austria, unde a murit la 22 octombrie 1987, la vârsta de 86 de ani.
·
1999: Charles
Brown, cântăreț american de blues, pianist
(n. 1920)
·
2004 - A murit Dinu Adameşteanu, arheolog italian de origine
română, membru al Academiei Române. El este cel care a contribuit decisiv la
descoperirea siturilor de la Histria, a cetăţii Heracleea şi cel care a
revoluţionat tehnicile de studiu în domeniu (n.25.03.1913). Dinu Adameșteanu (n. 25 martie 1913, Toporu, județul Vlașca), a
fost profesor la Universitatea din Lecce (Italia) și director al Școlii
de specializare în Arheologie Clasică și Medievală la aceași universitate.
Fratele său, medicul veterinar Ion Adameșteanu, este unul din fondatorii școlii
românești de patalogie medicală veterinară.
·
2005 - Baschetbalistul echipei CSU Asesoft Ploieşti,
Antonio "Toni" Alexe, şi-a pierdut viaţa în urma unui accident rutier
produs pe raza localităţii Sinaia.
·
2006 – Moare Ibrahim Rugova, om politic si scriitor albanez din
Kosovo,cunoscut pe plan international.
·
2007 - A încetat din viaţă, în urma unui accident rutier,
atleta română Maria Cioncan, laureată a medaliei de bronz la proba de 1500 m de
la Jocurile Olimpice de vară din 2004 de la Atena (n. 19 iunie 1977)
Sărbători
·
Sf Cuv. Maxim Marturisitorul; Sf. Mc. Neofit (calendar creștin-ortodox)
·
Sf. Maxim Marturisitorul; Sf. Neofit (calendar greco-catolic)
ARTE 21 Ianuarie
INVITAȚIE
LA OPERĂ 21 Ianuarie
Gustav
Albert Lortzing (operele comice:
"Braconierul", "Ţar şi teslar", "Armurierul")
MUZICĂ
21 Ianuarie
Mitrofan Piatnitki, muzician rus
Viorel Ban, prim solist al Operei Române
Viorel Ban - De sus din slava senină:
Snooks Eaglin, bluesman american
Placido
Domingo
Mac Davis, cântăreţ, chitarist şi compozitor american
Edwin Starr (Charles Hatcher), cântăreţ şi compozitor soul
american
Kristian Schultze, clăpar german (Passport, Snowball)
Pye Hastings, chitarist şi vocalist britanic (Caravan)
Billy
Ocean
Doru Borobeică (Iris)
DORU "BORO" BOROBEICA
Charles
Brown
ÎNREGISTRĂRI NOI:
Caravelli – Love Me Baby 1977 (album)
Haydn: Violin Concertos (Giuliano Carmignola, Orchestre des Champs Elysees, Alessandro Moccia)
Bach - Flute Sonata in Bm BWV 1030
Handel: Organ Concertos Op 4 (Rudolf Ewerhart, Collegium Aureum)
Best Elegant Saxophone Ever - Autumn Leaves Collection
Petru Creţia, poet, eseist şi traducător
Biografie
Petru
Creția (n. 21
ianuarie 1927, Cluj – d. 14
aprilie 1997, București) a fost un profesor de limba
greacă,traducator al lui Platon, autor, eminescolog, filosof, eseist și
traducător român.
S-a născut la Cluj, ca
fiu al unui funcționar, Aurel Creția, și al soției acestuia, Călina Creția
(înainte de căsătorie, Humița). A studiat limbile clasice la Universitatea din
București, în perioada 1946-1951.
Din 1952 până în 1971 urmează o carieră universitară:
este asistent, apoi lector la Secția de Limbi Clasice a Facultății de Litere
din București, unde ține cursuri de filologie greacă, alături de soția
sa, Gabriela
Creția, profesor la aceeași facultate. Între 1971 și 1975 este cercetător la Institutul de Filozofie al Academiei
Române. Din 1975 editează, alături de Dumitru
Vatamaniuc și un grup de auxiliari de la Muzeul
Literaturii Române, sub egida Academiei
Române, ediția națională a operei complete a poetului Mihai Eminescu. Din 1971 coordonează, în colaborare
cu Constantin Noica, ediția Platon la Editura Științifică și Enciclopedică. După 1989 conduce revista de istorie
literară Manuscriptum
Opera
Volume
Traduceri
·
din Vechiul Testament: Iov, Iona, Ecleziastul, Ruth, Cântarea Cântărilor (cu studii
introductive, 1995)
·
din italiană: M. Bontempelli, Oameni în timp (1966); E. Cecchi, Peștii
roșii (1973); Longos, Daphnis
și Chloe, A. Tilgher, Viața și nemurirea în viziunea greacă
·
din franceză: Marguerite Yourcenar, Povestiri
orientale (1993); Alexis, Creierul
negru al lui Piranesi (1996); Georges Dumézil, Zeii
suverani ai indoeuropenilor; Emil Cioran, Antologia portretului (1997); G. Duby, Cavalerul,
femeia și preotul (1997); François Bluche, De la Cezar
la Churchill. Vorbe memorabile explicate în contextul istoric (1995);
·
din engleză: Virginia Woolf, Doamna Dalloway (1968), Valurile (1973), Eseuri (1972); T. S. Eliot, Eseuri (1975); Frances A. Yates, Iluminismul
rozicrucian; Graham Swift, Ultima
comandă.
Exerciţiu
metric
Negri vulturi orbi ocolesc prin vreme,
Albe rugi se izbesc de ceruri,
Vârste vechi se întorc şi stau
Otrăvite-n lume.
Ochii vechi au uitat durerea,
Timpii noi se opresc în maluri,
Greu se întorc spre izvor
Pierdutele ape.
Oarbe rugi se izbesc de arme,
Nu mai ştim dacă timpul trece,
Greu învinge gândul cel drept
Nelegiuirea.
Negru stă între pulberi timpul,
Greu te speli de noroiul lumii,
Rupte lănci zăbovesc în carnea
Neizbăvirii.
Neamuri vechi putrezesc în umbră
Greu răbdând umilinţa rece,
Fără saţ sug din vlaga lumii
Viermii puterii.
Vino timp să deschizi în ziduri
Mândre porţi înspre legi necalpe,
Drepte ruguri să aprinzi în seara
Dreptei osânde.
Este
mereu la fel
Este mereu la fel în clipă şi în veac,
Este mereu ca într-un vis fără să fie niciodată vis.
Stăm lângă ţărm, la începutul serii,
Cu faţa către larg.
Iar valurile vin spre noi, fără priviri, amare şi străine,
Spre noi care privim, uitaţi,
Vin fără de odihnă, rânduri după rânduri, reci,
Urlând sub cerul fix.
Se năpustesc nestăvilit spre noi
Din largul cenuşiu şi înspumat al mării fără orizont,
Însă mereu, ca într-un vis fără sfârşit,
Nu ne ajung.
De parcă lumea noastră nu ar fi a lor
Şi nu am face parte din acelaşi timp,
Într-o hotărnicire fără de hotar,
Într-o neţărmurire scrisă pe un ţărm,
În coprezenţa unor crâncene absenţe.
Iar lacrimile noastre, drepţi pe ţărm şi nemişcaţi sub cer,
Nu au soroc.
Judecata
Prin constituţia lumii
Tuturor, dar tuturor ne revine
Dreptul de a nu fi mai mult
Decât suntem,
Decât ce s-a întâmplat şi se întâmplă să fim
Între marginile nealegerii noastre.
Dreptul ca, judecaţi de puteri,
Să fim în sfârşit absolviţi,
Legitimaţi, îngăduiţi, eliberaţi,
Trecuţi, aşa cum se întâmplă să fim,
În tagma drepţilor şi a celor curaţi,
Admişi în comunitatea finală şi unanimă
A drepţilor şi a celor curaţi,
Amnistiaţi în însuşi numele necruţător al legii,
Spălaţi de rele şi patimi,
De vrerile noastre stângace, pierdute,
Înălţaţi din toate câte întâmplător vom fi fost
Şi neîntâmplător rămânem,
Îmbrăcaţi în straie regeşti,
Spălaţi pe picioare de pontifii negri ai soartei
Şi mai ales, mai presus, mai cu strâmbă dreptate
Iubiţi infinit.
Alecu
Donici
Biografie
Nastere:
19 ianuarie 1806, Bezin, azi Donici, Orhei
Deces: 21 ianuarie 1865, Iași
Alecu Donici (Alexandru Donici) a fost un poet fabulist basarabean.
Era inspirat de fabulele lui La Fontaine și Krilov. In 1835 este evidențiat ca traducator in revista moscovita Teleskop, traducand fabule de Pușkin și Krilov. In cooperare cu Constantin Negruzzi traduce și publica “Satire și alte poetice compuneri” de Antioh Cantemir, traduce poemul lui Pușkin “Țiganii”(1837) și alte creații ale clasicilor literaturii universale.
OPERA:
Fabule, pref. de C. Negruzzi, Bucuresti, f.a.:
Povestea fabulei, pref. de C. Negruzzi, f.a.;
Fabule, Chisinau, 1936; Fabule, Bucuresti, 1936;
Fabule, Iasi, 1840 (ed. II, 1842);
Fabule, ed. ingrijita de V. Ciobanii, pref. de E. Boldan, Bucuresti, 1952 (ed. II. 1956; ed. in, 1958).
Traduceri:
A. S. Puskin, Tiganii, Bucuresti, 1837;
Satire si alte poetice compuneri de printul Antioh Cantemir, in colaborare cu C. Negruzzi, Iasi, 1844 (ed. II, 1858).
Deces: 21 ianuarie 1865, Iași
Alecu Donici (Alexandru Donici) a fost un poet fabulist basarabean.
Era inspirat de fabulele lui La Fontaine și Krilov. In 1835 este evidențiat ca traducator in revista moscovita Teleskop, traducand fabule de Pușkin și Krilov. In cooperare cu Constantin Negruzzi traduce și publica “Satire și alte poetice compuneri” de Antioh Cantemir, traduce poemul lui Pușkin “Țiganii”(1837) și alte creații ale clasicilor literaturii universale.
OPERA:
Fabule, pref. de C. Negruzzi, Bucuresti, f.a.:
Povestea fabulei, pref. de C. Negruzzi, f.a.;
Fabule, Chisinau, 1936; Fabule, Bucuresti, 1936;
Fabule, Iasi, 1840 (ed. II, 1842);
Fabule, ed. ingrijita de V. Ciobanii, pref. de E. Boldan, Bucuresti, 1952 (ed. II. 1956; ed. in, 1958).
Traduceri:
A. S. Puskin, Tiganii, Bucuresti, 1837;
Satire si alte poetice compuneri de printul Antioh Cantemir, in colaborare cu C. Negruzzi, Iasi, 1844 (ed. II, 1858).
Antereul lui Arvinte
Arvinte coatele au ros la antereu,
Dar n-au stat mult sa socoteasca;
Ci singur el, mereu
Se puse sa-l cârpeasca.
Iar pentru petici de cârpit
Din mâneci au taiat ca o a patra parte
Si antereul l-au gatit
Cu mânecile prea scurtate,
Încât oricare le vedea,
De dâns râdea.
Vazând aceasta el, au zis în gândul sau:
“Lasati, ca doar nu sunt asa de natarau,
Vreun lucru mare nu-i
Sa-mi tai eu poalele de pe la antereu
Si mânecile sa le pui
Mai lungi decât era”.
Au zis si au facut.
Dar lumea se mira
Ca antereul lui era acum prea scurt,
Si nu asemana nici cu un bun mintean.
Se-ntâmpla si boieri de neam
Care-ncurcând averea lor,
Tot cu aceeasi minte,
Sa o îndrepte vor
Si fac ca si Arvinte.
Florile
La nişte case mari, în oale prea bogate,
Sta falnic pe fereşti,
Pe lângă flori fireşti,
Şi cele prelucrate
De mâine omeneşti.
Dar iată, nori s-adună,
Cu fulgere lucind,
Şi tunetul răsună
De ploaie prevestind;
Iar floricelele acele iscusite
Îndreaptă către zei
Smerita rugăminte:
Ca să oprească ei,
Cu un cuvânt din ceri,
A ploaiei neplăceri;
Dar rugămintea lor au fost zădărnicită
Şi ploaia cea pornită
De un răcoare vânt
Se varsă pre pământ,
Potoale sfera grea,
Verdeaţa înnoieşte
Şi firea după ea
Se pare că zâmbeşte.
Atunci şi florile acele naturale
Se dezvelesc frumos,
Din sânurile sale
Dau desfătat miros;
Iar florile de fir, mătasi şi catifea,
Ce ruge înălţa când ploaia se ivea,
De frumuseţea lor lipsite şi pătate,
Au fost de pe fereşti afară lepădate.
Talentului firesc de critică nu-i pasă,
Ea nu întunecă a lui gândiri frumoase;
Şi numai florile acele prelucrate
Se tem de ploaie foarte.
Sta falnic pe fereşti,
Pe lângă flori fireşti,
Şi cele prelucrate
De mâine omeneşti.
Dar iată, nori s-adună,
Cu fulgere lucind,
Şi tunetul răsună
De ploaie prevestind;
Iar floricelele acele iscusite
Îndreaptă către zei
Smerita rugăminte:
Ca să oprească ei,
Cu un cuvânt din ceri,
A ploaiei neplăceri;
Dar rugămintea lor au fost zădărnicită
Şi ploaia cea pornită
De un răcoare vânt
Se varsă pre pământ,
Potoale sfera grea,
Verdeaţa înnoieşte
Şi firea după ea
Se pare că zâmbeşte.
Atunci şi florile acele naturale
Se dezvelesc frumos,
Din sânurile sale
Dau desfătat miros;
Iar florile de fir, mătasi şi catifea,
Ce ruge înălţa când ploaia se ivea,
De frumuseţea lor lipsite şi pătate,
Au fost de pe fereşti afară lepădate.
Talentului firesc de critică nu-i pasă,
Ea nu întunecă a lui gândiri frumoase;
Şi numai florile acele prelucrate
Se tem de ploaie foarte.
Gândul
Stau, mă uit la ceruri, în a lor senin
Trista mea vedere uimit rătăceşte.
Mă uit şi la soare: de lumină plin
El încălzind lumea pururea luceşte.
Dar soarele, cerul nu sunt depărtate,
Iar legea naturii pe om a oprit
Cu ţărna-mpreună să poată străbate
Mai sus decât este el înmărginit.
Privesc mândrul vultur cum se-naripează,
Cum fâlfâie-n aer zburând peste nori;
Cum falnic răspică a soarelui rază,
Se urcă, se pierde din ochi muritori.
O! Atunci mâhnirea sufletu-mi apasă,
Atunci îmi plec capul şi adânc oftez:
Omule! fiinţă slabă, ticăloasă,
De ce după vultur nu poţi să urmezi!
Dar de-odată gândul în mine răsare
Ca un fulger iute, ce e plin de foc,
Se-nalţă la ceruri, trece peste soare,
Şi cu neastâmpăr cată în alt loc.
Toate le cuprinde, toate le măsoară,
Află a lor timpuri, regule şi curs,
Plin de nemurire mai departe zboară
La poarta veciei, la cel nepătruns!
TEATRU/FILM 21 Ianuarie
Detectivul duce tava - Stefan Marian
Marguerite (1984) - Armand Salacrou
SFATURI
UTILE 21 Ianuarie
CONDUCEREA AUTOMOBILULUI IARNA
CONDUCEREA AUTOMOBILULUI IARNA
- · Verifica prognoza meteo· Verifica rapoartele in legatura cu starea drumurilor· Verifica masina· Anunta pe cineva cand pleci, ce ruta urmezi, si cand preconizezi ca vei ajunge la destinatie· Pe cat posibil calatoreste in comvoi cu mai multe masini, siguranta sta in numere mari· Pe parcursul calatoriei, asculta la radio prognoza meteo, conditiile de mers se schimba pe neasteptate· Incearca sa ai mereu rezervorul de benzina plin. Opreste-te des la benzinarii si realimenteaza, mai ales daca te indrepti spre zone mai retrase. In cazul in care ramai inzapezit, un rezervor plin te va ajuta sa ti motorul si caldura pornita· Asigura-te ca farurile, stopurile, semnalizatoarele, geamurile, parbrizul si luneta sunt curate· Foloseste cat mai mult drumurile nationale si autostrazile, acestea fiind de cele mai multe ori intens circulate si dezapezite· Daca esti prins intr-o furtuna care iti depaseste nivelul tau de sofat, opreste-te si cauta adapost in primul orasVERIFICARE MASINII INAINTE DE UN DRUM LUNG IARNASistemul de racire – protejeaza radiatorul si motorul la temperaturi sub 0 gradeSistemul de incalzire, dezaburire, dezghetare, stergatoarele – acestea nu sunt doar pentru comfortul tau si sunt in primul rand pentru siguranta ta. Verificati-le si reparati-le inainte de instalarea sezonului rece. Ai grija sa ai destul lichid de spalat parbrizul si asigura-te ca acesta nu ingheata la temperaturi negative, pentru ca acesta v-a ingheta pe conducte.Sistemul de alimentare – Schimba filtrele de aer si combustibil. Incearca pe cat posibil sa ai mereu rezervorul plin de benzina.Bateria si sistemul de pornire – trebuie sa fie in forma maxima, cu bornele curate. Defectiuni minore, terminale murdare sau vechi vor face probleme la pornire in vremea rece.Farurile – sunt pentru siguranta ta dar si a celor din jurul tau. Verifica buna functionare a farurilor, stopurilor si semnalizatoarelor atat a celor frontale cat si a celor posterioare. Si cel mai important lucru, asigura-te ca sunt curatate de gheata sau zapada ca cei din jurul tau sa le vada.Sistemul de esapament – Asigura-te ca nu exista gauri sau zone corodate, repara sau schimba elementele defecte. Intoxicatia cu monoxid de carbon este mortala si apare pe neasteptate.Rotile – cauciucuri netocite cu canale adanci sunt indispensabile. Cauciucurile de iarna ofera tractiune si aderenta cu 70% in plus fata de cele de vara, iar lanturile cu 630% mai mult fata de cele estivale.Franele – Verificati nivelul de uzura si nivelul lichidului de frana. O frana care se blocheaza pe gheata poate avea consecinte fatale.Uleiul de motor – cu cat este mai “usor” cu atat mai bine. Uleiul mai vascos ingheata mai repede la temperaturi joase, nu lubrifiaza la fel de bine, si poate cauza probleme la pornire.LUCRURI ESENTIALE PENTRU TINE:· Minim cate un sac de dormit sau o cate o patura pentru pasageri· Chibrituri, brichete, lumanari· Pliculete de cafea instant· Imbracaminte de iarna: caciula, manusi, sosete groase· Trusa de prim ajutor· Apa, nu o lasa in portbagaj pentru ca poate ingheta· Alimente cu mare putere calorica: dulciuri, alune, nuci, stafide, fructe uscate, seminte· Servetele sau prosoape de hartie de bucatarie, bune atat pentru scopul lor initial dar folositoare si la aprinderea unui foc in caz de nevoie· Telefon mobil + incarcator autoLUCRURI ESENTIALE PENTRU MASINA:· Lanterne si baterii de rezerva, foarte bune pentru lucru pe langa masina sau semnalizare· Un saculet de nisip· Lopata cu o lama dreapta preferabil din otel pentru a putea sparge gheata, cele de plastic se rup repede· Trusa de scule (cleste, surubelnite, cheie franceza, sarma, patent, banda adeziva etc)· Topor sau fierastrau pliabil, folositor pentru taiat lemne de foc dar si pentru a taia crengi pentru a fi puse sub rotile automobilului pentru a creste aderenta . ATENTIE! Nu sta niciodata in spatele unei masini sub ale carei roti ati pus diverse obiecte, pentru ca aceste pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare· Cablu de tractare· Roata de rezerva· Franghie· Canistra cu benzina de rezerva· Cabluri de pornire baterieMETODE DE CONDUS IARNA· Fii calm si nu te enerva· Mergeti sau urcati rampe folosind cea mai mare viteza in care motorul inca trage. Aplicand mai putina putere, scade riscul ca rotile sa se invarte in gol· Daca urcati o rampa nu inecati sau supraturati motorul, mergeti pe cat se poate de constant· La coborarea pantlor incercati sa nu folositi frana de picior, in schimb utilizati frana de motor, introducand o viteza mai mica va scadea inertia masinii, evitand astfel blocarea rotilor· Daca nu aveti sistem ABS nu apasati o singura data cu forta pe pedala de frana, ci apasati de mai multe ori cu o intensitate mica pentru a nu bloca rotile· Pastreaza o distanta mai mare decat cea pe care ai pastra-o de obicei fata de cel din fata taCE SA FACI DACA RAMAI BLOCAT IN NAMETI· Elibereaza de zapada/gheata zona din fata si spatele rotilor· NU AMBALA MOTORUL, rotile care se invart in gol vor topi repede zapada si gheata de sub ele datorita caldurii aparute din cauza frecarii. Te vei impotmoli mai rau· Incearca sa faci un BALANS prin a inainta in fata si in spate, castigand astfel putin cate putin loc pentru manevre. Incerca sa sincronizezi turatiile motorului cu schimbatul vitezelor.TRACTAREA AUTOMOBILELOR IARNATractatul unui automobil iarna nu este un lucru atat de usor pe cat se crede. O masina care trebuie tractata, este clar ca este o masina a carui motor nu functioneaza. Astfel cel care o va conduce va sta tot timpul intr-o masina neincalzita, cu vizibilitate scazuta, fara sistem de dezaburire, si in cazul in care este un automobil mai nou, va duce lipsa servidirectiei si servofranei, sau orice alt sistem modern. Daca este vorba de o distanta mare care trebuie parcursa este indicat sa apelati la o firma specializata care sa tracteze masina pe o platforma.
GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 21 Ianuarie
Momente vesele cu Puiu Calinescu
La doctor
GÂNDURI
PESTE TIMP 21 Ianuarie
Arhimandritul Ilie Cleopa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu