Mă găsiți zilnic cu noutăți la adresa
http//:dicuoctavian.blogspot.com/
REVISTA
IMPORTANȚA ZILEI DE ASTĂZI ÎN ISTORIE, RELIGIE ȘI ARTE, NR 199
DIN 9 APRILIE 2018
ISTORIE
PE ZILE 9 Aprilie
Evenimente
·
193: Septimius
Severus (n. 146- m. 211), este proclamat împărat la Carnuntum de către
legiunile de la Dunăre, la vestea asasinării lui Pertinax și a alegerii lui
Didius Iulianus. După moartea lui Didius Iulianus este recunoscut de senatul
din Roma. A domnit până în anul 211 si a pus bazele dinastiei Severilor
(193-235). I-a ridicat pe doi fii ai săi, Caracalla și Geta, la rangul de
auguști.
·
1241: Forțele mongole conduse de Baidar,
Kadan și Orda Han, înfrâng armata coaliției germano-polono-cehe în bătălia
de la Liegnitz. Această lupta a avut loc cu 2 zile înaintea
bataliei de la Mohi, pe malul raului Sajo, care a lăsat Regatul Maghiar în
ruine. Invazia spre vest a fortelor mongole a fost oprită de moartea subită a
marelui han mongol Ogodai , dar mongolii au mai efectuat scurte incursiuni in
Polonia in anii 1259, 1286 si 1287.
·
1413: Henric al
V-lea este încoronat rege al Angliei. Va ocupa tronul timp de nouă ani, domnia
fiindu-i marcată de victoria de la Azincourt asupra francezilor, în timpul
Războiului de 100 de ani.
·
1454: Se
semneaza Tratatul de la Lodi, in urma caruia se stabileste un echilibru de
putere între orașele-state italiene din nord, pentru aproape 50 de ani. Tratatul
a stabilit granita permanenta între Milano și Veneția în nordul Italiei, de-a
lungul râului Adda.
·
1555: Începutul pontificatului papei
Marcel al II-lea (Marcello Cervini), al 222-lea papă al Bisericii
Catolice. A murit după numai 21 de zile de pontificat.
·
1682: Robert
Cavelier de la Salle descoperă vărsarea fluviului Mississippi si pune stapanire
pentru Franta pe acest teritoriu din America de Nord, caruia ii pune numele de
Louisiana, in onoarea regelui Ludovic al XIV lea.
·
1721: Un cutremur
de pamant a provocat moartea a 250.000 de oameni in Persia.
·
1732: Episcopul
Ioan Inochentie Micu Clain (Klein) a adresat primul memoriu Curtii de la Viena,
prin care a cerut respectarea drepturilor acordate clerului unit de diplomele
leopoldine. Inocenţiu Micu-Klein, pe numele laic Ioan Micu,
(n. 1692, Sadu, Mărginimea Sibiului – d. 22 septembrie 1768, Roma), a fost
episcop greco-catolic al Episcopiei române unite de Făgăraş. În anul 1737 a
mutat sediul episcopal la Blaj, unde a ridicat Catedrala „Sfânta Treime” şi
mănăstirea cu acelaşi hram. Este considerat întemeietorul gândirii politice
româneşti moderne.
·
1749: La mănăstirea Trei Ierarhi din Iaşi, domnul
Moldovei Constantin Mavrocordat a convocat Marea Adunare a ţării. Despre
desfăşurarea Adunării aflăm din Aşezămîntul de dezrobire şi din relatările
cronicarului Pseudo-Enache Kogălniceanu. Conform Aşezămîntului se stabilea
statutul vecinilor în comparaţie cu ţăranii slobozi aşezaţi pe moşii boiereşti
şi mănăstireşti. Boierii au fost nevoiţi să recunoască
abuzul care s-a făcut prin asimilarea vecinilor cu robii ţigani, promiţînd că
pe viitor vecinii vor fi consideraţi “săteni megieşi fără moşie”.
S-a mai convenit “ca tunci cînd se
va vinde moşie oamenii să nu se vînză”. Boierii au convenit să nu le mai
spună “vecini” acestor ţărani, “ci ca nişte săteni ai satelor în sat
să rămînă”. Afirmaţia
privitoare la rămînerea în sat nu se referea la moşia stăpînului, ci era o
obligaţie fiscală a tuturor categoriilor de ţărani, introdusă încă în octombrie
1741 de a nu părăsi satele fără încuviinţarea domniei. Boierii au refuzat să accepte răscumpărarea
vecinilor cu 10 lei ca în Muntenia, socotind această sumă foarte mică, dar au
reuşit să capete încuviinţarea domnului ca foştii vecini să presteze 24 de zile
de boieresc pe an.
·
1850: La Teatrul
Național din Iași a avut loc
premiera comediei „Coana Chirița sau Două fete și–o neneacă", de Vasile Alecsandri.
premiera comediei „Coana Chirița sau Două fete și–o neneacă", de Vasile Alecsandri.
·
1864: În
România este aprobată legea privind interzicerea cumulului de funcţii publice.
·
1865: S-a
incheiat razboiul de secesiune din S.U.A., inceput la 12 aprilie 1861, din SUA,
după ce generalul confederat Robert E. Lee capitulează în fața generalului
unionist Ulysses S. Grant.
·
1867: Statele
Unite ale Americii cumpară Alaska de la Rusia . Rusia a vândut acest teritoriu
pentru ca se afla într-o situație financiară dificilă și se temea ca-l va
pierde într-un viitor conflict cu britanicii,cu care a luptat in Razboiul din
Crimeea (1853-1856). Ceremonia de transfer a avut loc pe 18 octombrie 1867.
Soldații ruși și americani au defilat în fața casei guvernatorului; steagul rus
a fost coborat si steagul american a fost ridicat, în timp ce se trageau salve
de artilerie.
·
1914: La Holborn Empire, Londra, a avut loc premiera
primului film artistic color din lume – „The World, the Flesh and the Devil".
·
1916: A avut
loc, la Ateneul Roman din Bucuresti, prima auditie a Suitei a II-a de George
Enescu.
·
1918: (27 martie pe
stil vechi) Sfatul Ţării al Republicii Democratice Moldoveneşti votează actul
Unirii cu România. La 9 aprilie 1918 stil nou
(27 martie 1918, stil vechi), în prezenţa prim-ministrului României Al.
Marghiloman, Sfatul Ţării al Republicii Democratice Moldoveneşti votează actul
Unirii cu România. Unirea cu România a fost aprobată cu o largă majoritate de
voturi: 86 pentru, 3 contra, 36 abţineri, 13 absenţi. După votare,
prim-ministrul român Marghiloman vine cu o declaraţie în care afirmă: „În
numele poporului român şi al Regelui său Majestatea Sa Ferdinand I, iau act de
hotărîrea Sfatului Ţării şi proclam Basarabia unită, de data aceasta pentru
totdeauna, cu România una şi indivizibilă„. În
Actul Unirii se menţiona: „În numele poporului Basarabiei, Sfatul Ţării
declară: Republica Democratică Moldovenească (Basarabia), în hotarele ei dintre
Prut, Nistru, Marea Neagră şi vechile graniţe cu Austria, ruptă acum o sută de
ani din trupul vechii Moldove, în puterea dreptului istoric şi dreptului de
neam, pe baza principiului că noroadele singure să-şi hotărască soarta lor, de
azi înainte şi pentru totdeauna se uneşte cu Mama sa, România„. Actul
cuprinde şi 11 condiţii.
·
1918: S-a
reunit, la Roma, Congresul natiunilor asuprite din Austro-Ungaria, care a decis
ca fiecare natiune componenta a imperiului sa se constituie in stat national
sau sa se uneasca cu statul sau national.
·
1940: Al doilea
război mondial: Germania invadează Danemarca și Norvegia.
·
1945 - Se constituie, de către PCR, Uniunea Femeilor
Antifasciste din România.
·
1948: Masacrul
de la Deir Yassin. Deir Yassin a fost un sat
palestinian în apropiere de Ierusalim, care a avut neșansa să fie pe drumul
dinspre Tel Aviv. La 9 aprilie 1948, au fost măcelariți de către forțele
israeliene 254 de bărbați, femei și copii. Întrucât era unul dintre puținele
asemenea episoade care a fost difuzat de mass-media în Occident, liderii
israelieni l-au etichetat ca fiind o aberație a extremiștilor. Masacrul se pare
că a fost parte a unui plan de purificare etnică pus la cale de Înaltul
Comandament sionist, condus de Ben Gurion însuși, al cărui scop era eliminarea
pe criterii etnice a palestinienilor din teritoriul aflat sub mandat britanic
și acapararea unei zone cât mai mare posibil pentru viitorul Stat evreiesc.
· 1959: NASA a anunțat oficial terminarea selecției pentru primii astronauți. Printre ei, Alan Shepard - cel de-al cincilea om care a pășit pe Lună și John Glenn - primul american care a orbitat vreodată în jurul Pământului.
1970: A fost inaugurat Aeroportul Internațional București–Otopeni.
1970: A fost inaugurat Aeroportul Internațional București–Otopeni.
·
1986 - Guvernul francez
decide împotriva privatizării Renault. În anii '80 un subiect foarte aprins
Franţa era legat de posibilitatea
cumpărări Renault, regie de stat, de
către grupul PSA Peugeot-Citroen. Rezoluţia Guvernului a pus însă capăt acestor
speculaţii şi constructorul francez a rămas tot sub conducerea statului. În 1994, pentru prima dată, Guvernul a
scos la vânzare acţiunile Renault la preţul unitar de 165 de franci pe acţiune. Pentru că industria auto trecea
printr-o perioadă mai puşin fastă, în anul următor s-a vorbit iarăşi de o
fuzine între Renault şi PSA, nematerializată însă. Privatizarea Renault s-a făcut însă în
1996, urmând o perioadă mai fastă pentru constructorul francez, totul culminând
cu fuziunea cu Nissan. Recent, grupul Renault a mai trecut printr-o etapă,
parteneriatul cu Daimler.
·
1989: O
demonstrație pașnică anti-sovietica in favoarea independenței Georgiei este
dispersată in forta de către armata sovietica rezultând în 20 de decese și sute
de raniti.
·
1990: A fost
beatificat de catre Papa Ioan Paul al II-lea, sfantul Juan Diego, indianul
mexican caruia i-a aparut Fecioara de Guadalupe.
·
1992: Fostul
conducător al statului Panama, Manuel Noriega, a fost condamnat pentru
înşelătorie şi trafic de droguri la 30 de ani inchisoare.
·
1998: La
Chisinau, in fata Universitatii, a fost dezvelita o statuie a lui Mihai
Eminescu Initiativa a apartinut Uniunii “Vatra Romaneasca” si „Ligii pentru
Unitatea Romanilor de Pretutindeni”.
·
1999: Președintele Boris Elțin cere
Occidentului să nu împingă Rusia spre o implicare
în conflictul iugoslav, pentru că acest lucru ar însemna declanșarea unui
război european sau chiar mondial.
·
2001: In cadrul
reuniunii ministrilor de externe din tarile membre ale Uniunii Europene, la
Luxemburg, UE si FYROM au semnat un Acord de Asociere si Stabilizare.
·
2004: Presedintele
algerian, Abdelaziz Bouteflika, a fost reales in urma primului tur al
alegerilor prezidentiale desfasurat la 8 aprilie, cu 83,49% dintre sufragii.
·
2004: A fost răsturnată cea mai importantă
statuie a fostului lider irakian, Saddam Hussein în centrul Bagdadului.
·
2005: În Marea Britanie, ls Windsor's
Guildhall, Prințul
de Wales se căsătorește cu Camilla
Parker Bowles printr-o ceremonie civilă.
·
2005: Un
monument reprezentandu-l pe Papa Ioan Paul al II-lea a fost inaugurat la
cimitirul Rakowicki din Cracovia (sudul Poloniei), unde sunt inmormantati
parintii Papei, Emilia si Karol Wojtyla, si fratele mai mare al acestuia,
Edmund.
·
2006: Capsula
spatiala rusa de pe naveta Soiuz, avandu-i la bord pe primul turist spatial –
brazilianul Marcos Pontes, precum si pe astronautul american William MacArthur,
si pe cosmonautul rus Valeri Tokarev, de pe Statia Spatiala Internationala
(ISS), a aterizat in stepa Kazahstanului.
·
2009: La Tbilisi, Georgia, peste 60.000 de
oameni protestează împotriva guvernului lui Miheil
Saakașvili.
Nașteri
·
1821 - S-a născut poetul francez Charles Baudelaire
(“Florile răului”, “Spleen de Paris”) (m.31.08.1867).
·
1898: S-a
nascut Paul Robeson, cântăreţ american şi activist pentru drepturile populatiei
de culoare; (d. 1976).
·
1905: S-a
nascut William Fullbright, politician american, fondatorul programului școlar
cei poartă numele; (d. 1995).
·
1932 - S-a născut Carl Perkins, cântăreţ, chitarist şi
compozitor american.
·
1939: S-a născut actriţa Anda Caropol. Absolventă a Institutului de Artă Teatrală și
Cinematografică din București promoția 1960, la clasa profesorului A. Pop.
Marțian, asistent Cornel Todea, a fost colegă de an cu Stela Popescu, Sebastian
Papaiani, Rodica Popescu Bitănescu s.a. De peste cinzeci de ani este
actriță a Teatrului Nottara din București. În film a debutat în 1962 cu
un rol în drama lui Francisc Munteanu ” Cerul n-are gratii „, si
șapte apariții în filme de succes dar interpretând roluri secundare. A fost căsătorită cu renumitul actor Ion
Marinescu după divortul acestuia de colega ei, Oana Diamandi și până la moartea
lui din 1998. Sărbătorită în
fiecare an de colegii de teatru și presă, Anda Caropol declară de fiecare
data : „Noul an care vine în viața mea, îl privesc cu seninătate…Pentru anul ce
urmează îmi doresc ca Dumnezeu să mă ferească de toate bolile de pe lume, mai
puțin de aceasta boala incurabilă care este teatrul.”
·
1939 - S-a născut Iosif Cheie-Pantea, critic şi istoric
literar.
·
1941 - S-a născut poeta Eugenia Topor.
·
1941 - S-a născut sculptorul Iugo Gláss. Stabilit în
Germania.
·
1944 - S-a născut Gene Parsons, baterist, chitarist, basist
şi vocalist american (Byrds, Flying Burrito Brothers).
·
1944 - S-a născut Emil Stucchio, vocalist american (The
Classics).
·
1946 - S-a născut Les Gray, vocalist britanic (Mud).
·
1948 - S-a născut Philip Wright, vocalist şi baterist
britanic (Paper Lace).
·
1956 - S-a născut Blackie Lawless, vocalist, compozitor şi
basist american (W.A.S.P.).
·
1961 - S-a născut Mark Kelly, clăpar britanic (Marillion).
·
1971 - Jacques Joseph Charles Villeneuve,
fostul campion de Formula 1 canadian, se naşte în această zi. Venind dintr-o
familie cu un bogat palmares în Formula 1, fiul lui Gilles Villeneuve şi
nepotul lui Jacques Villeneuve, Jacques a fost văzut ca o mare speranţă a Grand
Prix-urilor. A debutat în Formula 1 la echipa Williams, după doi ani de CART,
pe data de 10 Martie 1996. Prima victorie a venit după doar o lună pe circuitul
Nurburgring, impunându-se la mustaţă în faţa lui Schumacher. Probabil mai
repede decât se aştepta a venit şi primul titlu de campion F1 în sezonul
1997, când a fost la mare luptă tot cu Michael Schumacher, tranşată prin descalificarea
germanului după un incident provocat chiar la ultimul Mare Premiu al sezonului.
Deşi a mai concurat încă 8 sezoane speranţa Jacques Villeneuve s-a consumat
prea repede şi ultima victorie în F1 a fost obţinută tot în sezonul 1997. Anii
umrători s-a perindat pe la BAR, Renault şi Sauber, dar
nu a mai beneficiat nici de maşini performante şi nici nu a reuşit să se ridice
la forma de la debut. Villeneuve a fost foarte aproape de o revenire în Formula
1 în 2010, fiind pe punctul de a semna cu Stefan GP, dar această echipă nu a
primit licenţa FIA. Canadianul şi-a încercat norocul şi în NASCAR şi la LeMans,
dar fără succes. Foarte puţini ştiu că Villeneuve şi-a lansat în 2007
un album muzical intitulat "Private Paradise". Succesul l-a ocolit şi
în acest domeniu, vânzând doar câteva sute de copii.
Decese
·
585 i.I.Hr: A murit impăratul Jimmu, considerat de traditia japoneza
primul imparat fondator al casei imperiale a Japoniei. Se crede ca s-a nascut
pe 13 februarie 711i.IHr. si ca a domnit din 18 februarie 660 pana la moartea
sa. Potrivit credintei shintoiste, Jimmu este considerat descendent direct al
zeiței soarelui, Amaterasu.
·
879: A murit
regele Ludovic (Louis) al II-lea cel Gângav (877-879). La moartea sa, regatul a
fost mostenit de fii sai, Ludovic si Carloman.
·
1483: A murit
Eduard al IV-lea, rege al Angliei (1461-1470; 1471-1483), intemeietorul
dinastiei York.
·
1492: A murit
Lorenzo de Medici (Magnificul), ilustru senior al orasului Florenta. (n. 1
ianuarie 1449, Florența – d. 9 aprilie 1492, Carregio). A fost conducător al
Republicii Florentine în timpul Renașterii italiene. Viața sa poate fi asociată
cu apogeul Renașterii italiene timpurii, iar moartea sa a marcat încheierea
epocii de aur a Florenței.
·
1553 - A murit scriitorul renascentist francez François
Rabelais. Rabelais a fost pe rând autor satiric, călugăr şi medic, numele său
devenind sinonim cu umorul obscen („Gargantua şi Pantagruel”) (n.1494).
·
1626 - A murit filosoful britanic Francis Bacon ("Noul
Organon") (n.22.01.1561).
·
1654: A murit
Matei Basarab, domnul Tarii Romanesti. (n. 1580 localitatea Brâncoveni – d. 9
aprilie 1654).A fost domnitor al Țării Românești între anii 1632 și 1654. Matei Basarab (n. 1580, Brâncoveni, Muntenia) a fost domnul Ţării
Româneşti între 1632 şi 1654. Domnia i-a fost marcată de confruntări cu
domnitorul Vasile Lupu al Moldovei. Pe plan cultural, Matei Basarab a
ctitorit şi a refăcut o seamă de lăcaşuri de cult. Matei Basarab a fost cel care a adus o
contribuţie majoră în înlocuirea limbii slavone cu cea românească, în viaţa
oficială, religioasă şi civilă. El a introdus prima legislaţie scrisă: „Pravila
mică” (tipărită la mănăstirea Govora, 1640), care a fost tradusă din limba
slavonă de către Moxa, precum şi „Îndreptarea legii” (Târgovişte, 1652).
Tot Matei Basarab (1632-1654) a fost iniţiatorul şi comandantul general al
Ligii antiotomane, constituită din Ţările Române, Polonia şi Rusia. Cel care a
fundamentat ideologic doctrina poporului român a fost savantul domnitor al
Moldovei, Dimitrie Cantemir (1693, 1710-1711), membru al Academiei din Berlin.
Liga antiotomană a eşuat în cele din
urmă din cauza lipsei de coordonare. Sfârşitul domniei a fost caracterizat de o slăbire a autorităţii domneşti
în raport cu mercenarii seimeni, care avea să ducă la Răscoala seimenilor din
timpul lui Constantin Şerban. Dacă
Ştefan cel Mare a zidit 45 de biserici şi mănăstiri, Matei Basarab a zidit 46,
atestate documentar, fiind astfel cel mai de seamă ctitor bisericesc al
neamului românesc (conform lui C. C. Giurescu. Printre altele, a reconstruit Episcopia Buzăului, „după ce mai întâiu au
dărâmat din temelie pre cea veche, făcută de strămoşii săi, arsă şi stricată de
năvălirile varvariceşti”, aşa cum scria un cronicar al vremii. Dar cea mai cunoscută dintre ctitoriile lui
Matei Basarab rămâne Mănăstirea Arnota (din actualul judeţ Vâlcea), ridicată
între anii 1633-1636, pe locul unui lăcaş de cult mai vechi. A fost înmormântat la Târgovişte, de unde a
fost mutat în 1658 la ctitoria sa – Mănăstirea Arnota – de către un sobor de
preoţi, în frunte cu patriarhul Macarie al Antiohiei şi secretarul acestuia,
cărturarul Paul de Alep, care se aflau atunci în Ţara Românească.
·
1934 - A murit inginerul german Oskar von Miller, fondator
al Muzeului german de ştiinţă şi tehnologie din Munchen (n.07.05.1855).
·
1961: A decedat Alexandru Kiriţescu, dramaturg şi
traducător român interbelic, care face parte din aceeași generație cu
Victor Eftimiu și Mihail Sorbul. A
fost frate cu scriitorul de spectacole de revistă Nicolae Kirițescu. A scris
comedii satirice („Gaiţele sau Cuibul de viespi”, „Dictatorul”), evocări
istorice („Nunta din Perugia”, „Borgia”, „Michelangelo”), remarcabile prin
conflictul incisiv, varietatea tipologică şi valoarea observaţiei sociale şi
psihologice (n.28.03.1888).
·
1976 - A murit Phil Ochs, cântăreţ şi compozitor
folk-protest american.
·
2015: A decedat solistul vocal, compozitorul şi
orchestratorul roman Constantin Draghici; (n.19 ianuarie 1932 în Bucureşti). A debutat in 1961 la televiziune cu piesa Nu
eşti de vină tu de Enrico Fanciotti. Piesa va fi înregistrată pe un disc
împreună cu o altă melodie intitulată Gelozia. A fost o prezenţă constantă a
emisiunilor realizate de Valeriu Lazarov şi Alexandru Bocăneţ. În 1962 obţine
Medalia de Bronz la Festivalul Tineretului de la Helsinki cu melodii compuse de
Nicolae Kirculescu şi Henri Mălineanu. În 1967 obţine premiul al III-lea la
Festivalul Naţional de Muzică Uşoară Mamaia cu compoziţia proprie N-ar trebui.
Alături de Teatrul Constantin Tănase face turnee în Franţa, Germania, Italia,
Rusia, Polonia, Bulgaria. Înregistrează pentru case de discuri din Germania
(Amiga, Show, BASF). Participă la inaugurarea canalului german de televiziune
în culori. Alături de teatrul
Ion Vasilescu face turnee în Israel. Îşi petrece o bună perioadă din viaţă în
SUA. În 1982, în urma unui
contract la Town Hall, New York, i se oferă un angajament pentru încă un an.
Cântă în programe de night club, musicaluri.
În Los Angeles colaborează cu Margareta Pâslaru şi cu formaţia lui Radu Goldiş. iar în 1990 se întoarce în ţară şi susţine recital la Festivalul Mamaia. În perioada 1992-1995 se stabileşte în Germania şi apoi revine în Romania.
În Los Angeles colaborează cu Margareta Pâslaru şi cu formaţia lui Radu Goldiş. iar în 1990 se întoarce în ţară şi susţine recital la Festivalul Mamaia. În perioada 1992-1995 se stabileşte în Germania şi apoi revine în Romania.
Sărbători
În calendarul ortodox: (+)
Sfintele Paști; Sf Mc Eupsihie; Sf Cuv Vadim
RELIGIE
ORTODOXĂ 9 Aprilie
(+)
Sfintele Paști; Sf Mc Eupsihie; Sf Cuv Vadim
Pastorala Patriarhului
Daniel de Sfintele Paşti 2018
Scris de : Ziua Veche 2018-04-07
15:10
Cu prilejul Sărbătorii Învierii Domnului 2018,
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis un mesaj pastoral clerului şi
credincioşilor din Patriarhia Română:
† DANIEL
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU ARHIEPISCOPUL BUCUREŞTILOR, MITROPOLITUL
MUNTENIEI ŞI DOBROGEI,
LOCŢIITORUL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER
ŞI DREPTMĂRITORILOR CREDINCIOŞI DIN ARHIEPISCOPIA BUCUREŞTILOR
HAR, BUCURIE ŞI PACE DE LA DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS,
IAR DE LA NOI PĂRINTEŞTI BINECUVÂNTĂRI
„Slavă Sfintei şi Celei de o ființă
şi de viaţă făcătoarei şi nedespărțitei
Treimi,
totdeauna, acum şi pururea şi în vecii
vecilor! Amin”.
(binecuvântarea Preasfintei Treimi la
începutul Utreniei Învierii)
Preacuvioși şi Preacucernici Părinți,
Iubiți credincioși şi credincioase,
Taina morții şi Învierii Domnului nostru Iisus
Hristos ne descoperă iubirea nesfârșită a Preasfintei Treimi pentru oameni. Din
ascultare smerită faţă de Dumnezeu-Tatăl şi din iubire milostivă faţă de
oameni, Hristos-Domnul a răbdat răstignirea şi moartea, dar a biruit moartea
prin Învierea Sa, după cum le-a spus ucenicilor Săi mai înainte (cf. Matei 20, 19; Marcu 10, 34;
Luca 9, 22).
Domnul Iisus Hristos a biruit moartea ca despărţire a sufletului
de trup, deoarece atât trupul Său din mormânt, cât şi sufletul Său din iad erau
unite cu dumnezeirea Sa cea dătătoare de viaţă.
Însă, când Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu,
Îşi înviază din morţi propria Sa umanitate, la această lucrare dătătoare de
viaţă a Fiului participă, prin cooperare, şi Dumnezeu Tatăl şi Dumnezeu Duhul
Sfânt (cf. Romani 1, 4 şi 8, 11).
În acest sens, deşi numai Fiul lui Dumnezeu Se
întrupează, Se botează şi înviază din morţi cu trupul, totuşi, toate Persoanele
Preasfintei Treimi participă, prin împreună-lucrare,
la taina mântuirii omului împlinită în şi prin Iisus Hristos, adică: la Întruparea lui Hristos din Fecioara Maria
(cf. Luca 1, 35), la Botezul lui Hristos în
Iordan (cf. Matei 3, 16-17) şi la Învierea lui Hristos din morţi (cf. Matei20, 19; Ioan 2, 19-22;
10, 18; Romani 1, 4 şi 8, 11; 1 Petru 3, 18-19).
Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe ne
învață că numai Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Cel ce „S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria”,
cu bunăvoința lui Dumnezeu Tatăl (cf. Luca 1, 35),
poate dărui oamenilor viața veşnică trăită în comuniune de iubire eternă cu
Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.
În acest sens, Sfântul Atanasie cel Mare
explică: „Nu era cu putință altuia să rezidească în om existenţa după
chipul lui Dumnezeu, decât Chipului Tatălui. Şi nu era cu putință altuia
să facă, prin înviere, pe cel muritor nemuritor, decât Celui ce era Viaţa,
adică Domnul nostru Iisus Hristos”[1].
Dezvoltând această învățătură despre Iisus
Hristos, Unul din Treime Care a pătimit în trupul Său răstignirea şi
moartea pentru mântuirea oamenilor, rămânând totuşi în unitate
şi comuniune desăvârșită cu Preasfânta Treime, Părintele Dumitru Stăniloae,
spune: „nimeni n-a pătimit mai mult pentru noi oamenii în trupul Său, ca
Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru noi. Acesta e sensul expresiei «Unul
din Treime a pătimit cu trupul», pentru care au luptat cu mare
însuflețire călugării daco-romani din Dobrogea, la începutul sec. VI, şi care,
până la urmă, s-a impus ca hristologie a Bisericii”[2].
Însă, „nu cu dumnezeirea pătimea
Cuvântul întrupat, ceea ce ar fi transformat creștinismul în panteism, ci cu
trupul omenesc, cu firea umană asumată de bunăvoie, ca o altă fire pe lângă cea
dumnezeiască, fiind așadar o unică Persoană, dar în două firi”[3].
Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul Vieţii veşnice, ne
uneşte cu Preasfânta Treime, deoarece „Hristos este puntea care
unește pe Dumnezeu cu oamenii, cu creația.(…) El îndumnezeiește umanitatea şi Îşi umanizează dumnezeirea, fără
să le schimbe după ființă, fiind atât Dumnezeu adevărat, cât şi om adevărat”[4].
Întrucât nici în timpul morţii Sale ca om, Fiul lui Dumnezeu nu
Se desparte de Tatăl şi de Duhul Sfânt, cu atât mai mult în timpul Învierii
trupului Său din morți, realizată prin puterea dumnezeirii Sale, Fiul rămâne
unit cu Tatăl şi cu Duhul. Astfel, Învierea lui Hristos descoperă în mod deplin
iubirea, slava şi puterea de viață făcătoare ale Preasfintei Treimi.
În acest sens, slujba Învierii Domnului (Utrenia Învierii) din noaptea Sfintelor Paşti, care se
săvârșește în afara lăcașului de cult, este precedată de citirea Evangheliei
Învierii (cf. Matei 28, 1-16), de invocarea
Preasfintei Treimi: „Slavă Sfintei şi Celei de o
ființă şi de viaţă făcătoarei şi nedespărțitei Treimi” şi
apoi de intonarea troparului Sfintelor Paşti: „Hristos a înviat din morţi cu moartea
pe moarte călcând şi celor din morminte viaţă dăruindu-le”.
Toate acestea ne arată că prin Învierea din
morţi a Fiului lui Dumnezeu, Care S-a făcut om din iubire pentru oameni şi
pentru mântuirea lor, noi pregustăm, în Biserica lui Hristos, arvuna slavei şi
bucuriei veşnice din Împărăția cerească a Preasfintei Treimi. În acest sens,
încă din primele veacuri, creștinii trăiau şi mărturiseau adevărul că Biserica lui Hristos este plină de iubirea Preasfintei Treimi (cf. 2 Corinteni 13, 13; Efeseni 2, 18).
De aceea, viaţa liturgică ne învață că
Biserica Ortodoxă este, în acelaşi timp, Biserica Preasfintei Treimi şi Biserica legăturii dintre Cruce şi Înviere, dintre
nevoință şi biruință, dintre pocăinţă şi bucurie.
Acest adevăr al prezenței în cultul ortodox a
iubirii smerite şi milostive a lui Hristos, care este mai tare decât păcatul şi
moartea, este evidențiat printr-un tropar din rânduiala Ceasurilor Sfintelor Paști (devenit rugăciune de
tămâiere a Sfintei Mese).
În respectivul tropar se arată că unirea firii
dumnezeiești cu firea omenească în Persoana lui Hristos, precum şi comuniunea
de iubire a Persoanelor Preasfintei Treimi sunt mai tari decât moartea omului
ca despărțire a sufletului său de trup. Conținutul troparului este
acesta: „În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un Dumnezeu, în Rai
cu tâlharul, şi pe tron ai fost, Hristoase, cu Tatăl şi cu Duhul,
toate umplându-le, Cel ce ești necuprins”[5].
Astfel, prin Răstignirea, Moartea şi Învierea
Domnului Iisus Hristos, se descoperă în acelaşi timp taina iubirii smerite şi preaslăvite a Preasfintei Treimi faţă de
om, dar şi chemarea sau vocația omului de a participa la viața, bucuria şi
slava veșnică a Preasfintei Treimi.
În această privinţă, Sfântul Apostol Pavel
spune că, prin Învierea lui Hristos, Dumnezeu „ne-a sculat (înviat) şi împreună ne-a aşezat întru ceruri, în Hristos Iisus”
(Efeseni 2, 6), şi „prin El (Hristos) avem
şi unii şi alţii apropierea către Tatăl, într-un Duh”
(Efeseni 2, 18).
Prin urmare, Domnul Iisus Hristos dăruiește
Bisericii Sale iubirea, sfințenia şi slava Preasfintei Treimi care strălucesc
în El prin jertfa Cucii, prin Învierea şi Înălțarea Sa la cer. De aceea,
Sfântul Apostol Pavel numește Evanghelia mântuirii care luminează pe oameni „Evanghelia slavei lui Hristos, Care este chipul lui Dumnezeu”
(2 Corinteni 4, 4; cf. 1 Timotei 1, 11).
Iar în altă parte, Apostolul spune că Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, „după ce a săvârșit prin El
Însuşi curăţirea păcatelor noastre, a şezut de-a dreapta slavei, întru cele
prea înalte” (Evrei 1, 3) şi
prin harul Său dăruiește slava Sa celor ce cred în El (cf. 1 Petru 5,
10; 2 Corinteni 3,
18; Filipeni 1, 26; 1 Tesaloniceni 2, 12; 2Tesaloniceni 2, 14).
Iubiți fii şi fiice duhovnicești,
Duhul lui Hristos Cel răstignit şi înviat ne
îndreaptă şi ne deschide spre Dumnezeu Tatăl prin rugăciune (cf. Romani 8, 15-16; Galateni 4, 6)
şi spre aproapele nostru prin fapte bune (cf. Matei 25, 31-46). Duhul lui Hristos Cel răstignit
şi înviat ne învață că adevărata libertate este
libertatea de a căuta şi de a afla iubirea, pacea şi slava lui Dumnezeu, după
cum ne învață Sfântul Apostol Pavel, zicând: „Domnul este Duh, şi unde
este Duhul Domnului, acolo este libertate. Iar noi toţi, privind ca în
oglindă, cu faţa descoperită, slava Domnului, ne prefacem în același chip din
slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului” (2 Corinteni 3, 17-18).
De aceea, Apostolul invocă binecuvântarea
Preasfintei Treimi asupra credincioșilor prin cuvintele: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu
Tatăl şi împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi cu toţi!” (2Corinteni 13, 13).
Harul lui Hristos Cel răstignit şi înviat ne ajută să vedem
duhovniceşte că slava neapusă a Împărăției lui Dumnezeu este destinația finală
a vieţii noastre pământeşti şi ne ajută să ne rugăm şi să lucrăm în lumina
iubirii Preasfintei Treimi, prezentă în viaţa Bisericii lui Hristos.
În acest sens, Sfântul Apostol Pavel îndeamnă
pe toţi creștinii la viețuire sfântă, zicând: „cu toată smerenia şi blândețea,
cu îndelungă-răbdare, îngăduindu-vă unii pe alţii în iubire, silindu-vă să
păziți unitatea Duhului, întru legătura păcii. Este un Trup şi un Duh,
precum şi chemați aţi fost la o singură nădejde a chemării voastre; este un
Domn, o credinţă, un botez, un Dumnezeu şi Tatăl tuturor, Care este peste
toate şi prin toate şi întru toţi” (Efeseni 4,
2-6).
Iubirea milostivă şi jertfelnică a lui Hristos
Cel răstignit şi înviat ne ajută să vedem lumea sau creația materială nu ca pe
o pradă însușită cu lăcomie pătimașă, ci ca pe un dar al iubirii milostive a
lui Dumnezeu-Creatorul pentru toţi oamenii, ca pe oEuharistie a comuniunii
fraterne pe care trebuie să o cultivăm şi să o folosim împreună cu generațiile
prezente şi viitoare.
Lumina lui Iisus Hristos Cel răstignit şi
înviat – icoană a Dumnezeului Celui nevăzut (cf. Coloseni 1, 15) – ne ajută să vedem pe chipul fiecărei ființe umane, în fiecare
familie binecuvântată şi în fiecare lucrare de ajutorare frățească, o
icoană a comuniunii de iubire a Preasfintei Treimi şi o lumină a Învierii lui
Hristos, Cel ce a biruit păcatul, iadul şi moartea, dăruind lumii viaţă sfântă
şi bucurie veşnică.
Iubiţi frați şi surori,
Umanitatea lui Hristos Cel răstignit, înviat şi înălțat întru
slavă cerească se află permanent în iubirea eternă a Preasfintei Treimi, ea
fiind receptaculul tuturor suferințelor oamenilor şi, în acelaşi timp, izvor de
bucurie, de putere spirituală şi de speranță pentru toţi cei care, în lume, Îl
iubesc pe Hristos.
Astfel, umanitatea răstignită, înviată
şi preaslăvită a lui Hristos dă sens şi forţă luptei spirituale împotriva
păcatului, efortului constant pentru viețuire sfântă şi pentru toată lucrarea
iubirii milostive dezinteresate.Învierea lui Hristos Cel răstignit dăruiește
putere şi lumină rugăciunilor noastre pentru cei vii şi pentru cei morți, ca
semn al iubirii smerite mai puternice decât timpul şi spațiul care separă,
decât uitarea şi moartea.
Faptul că Iisus Cel răstignit şi înviat a fost
rânduit de Dumnezeu să fie Judecător al lumii, al tuturor popoarelor şi al
tuturor generațiilor de oameni (cf. Fapte 10, 42)
ne arată că numai iubirea milostivă poate fi mântuitoare
şi dătătoare de viaţă veşnică (cf. Matei 25, 31-46).
În lumina Sfintelor Paşti în care se arată
slava iubirii Preasfintei Treimi pentru umanitate, Biserica este chemată să-L
mărturisească totdeauna pe Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit, adică
să binevestească biruința sfințeniei asupra păcatului, biruința iubirii asupra
urii, biruința păcii asupra violenței, biruința dreptății asupra nedreptăţii,
biruinţa luminii asupra întunericului, pentru ca lumea să caute şi să primească „dreptatea,
pacea şi bucuria Duhului Sfânt” din Împărăția Preasfintei Treimi (cf. Romani 14, 17).
Dreptmăritori creștini,
Anul 2018 este, în mod deosebit, un an al recunoștinței şi al comuniunii românești,
deoarece serbăm 100 de ani de la Marea Unire (1918)
a poporului român într-un stat unitar, după Primul Război Mondial. Din acest
motiv, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât ca anul 2018 să
fie Anul omagial al unității de credinţă şi de neam, precum
şi Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri, în
Patriarhia Română.
Anul acesta este, așadar, un prilej binecuvântat de a lucra mai intens pentru cultivarea
unității de credinţă apostolică, primită de la Sfântul Apostol Andrei, cel
întâi chemat, Ocrotitorul României, care este şi ocrotitorul Catedralei
Mântuirii Neamului.
Pentru a marca într-un mod deosebit şi solemn
acest moment de referință în istoria poporului român, Patriarhia Română va organiza în perioada 25 – 30 noiembrie 2018
mai multe manifestări duhovnicești, liturgice şi culturale. În acest context,
Înaltpreasfinţitul Părinte Hrisostom, Mitropolit de Patra, va aduce din Grecia
la București cinstita mână a Sfântului Apostol Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul României, care va fi
expusă spre închinare în Catedrala Mântuirii Neamului sau Catedrala Națională.
În semn de prețuire faţă de credința puternică şi statornică a poporului român, în
data de 25 noiembrie 2018, Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic al
Constantinopolului, va fi prezent la Bucureşti, pentru a sfinți împreună cu
ierarhii români Catedrala Naţională, dedicată
Eroilor români din toate timpurile.
Apoi, în data de 30 noiembrie 2018,
Preafericitul Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, va fi
prezent la hramul Catedralei Naţionale, de
sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României.
Cu prilejul sărbătorii Învierii Domnului, vă îndemnăm să aduceți, prin cuvânt şi faptă bună, bucurie şi lumină în
sufletele celor orfani, bolnavi, bătrâni, săraci, îndoliați şi singuri, ca
să simtă că iubirea jertfelnică a lui Hristos Cel
răstignit şi înviat pentru mântuirea lumii este izvor de lumină, de
pace şi de bucurie. Să nu uităm nici pe românii care se
află printre străini, ci să ne rugăm pentru sănătatea şi mântuirea lor, în
comuniune frăţească.
Dorim ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă
aducă tuturor pace şi bucurie, sănătate şi mântuire, adresându-vă totodată
salutul pascal: Hristos a înviat!
Al vostru către Hristos Domnul rugător şi de tot binele doritor,
† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
[1] Sf. Atanasie cel Mare, Cuvânt împotriva elinilor, Tratat despre întruparea Cuvântului, Trei cuvinte împotriva arienilor, traducere, studiu
introductiv şi note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2010, pp. 169-170.
[2] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Opere complete, vol. 5, Chipul
nemuritor al lui Dumnezeu, Editura BASILICA a Patriarhiei Române,
București, 2013, pp. 370; 687-688.
[3] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu …, pp. 690-691.
[4] Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu …, p. 696.
[5] Rânduiala Ceasurilor Sfintelor
Paşti, în Slujba Învierii,
Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2010, p. 62.
Vezi şi Liturghier, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
Ortodoxă, București, 2012, Rânduiala Proscomidiei (cădirea
Sfintei Mese), p. 130, precum şi la Intrarea cu Cinstitele Daruri,
pp.165 şi 239.
Sântul Mucenic Eupsihie (†
362) – Era originar din Cezareea Capadociei și a trăit în timpul împăratului
Iulian Apostatul (361-363). În anul 362 împăratul a dorit să desființeze
creștinismul din imperiu. Acesta era mânios pentru că aflase că aproape toată
cetatea era creștină, dar și pentru faptul că unii locuitori creștini
dărâmaseră un templu păgân chiar cu prilejul nunții lui Eupsihie. Și cum
dărâmarea unui templu era considerată ca o necinstire adusă împăratului,
ocrotitorul păgânismului, Eupsihie s-a pregătit pentru ce avea să vină asupra
lui. Astfel, și-a împărțit averea la săraci și a început a se pregăti pentru
pătimire, în post și rugăciuni. La scurt timp a fost prins și supus la torturi,
sfârșind mucenicește. Sfântul a fost îngropat cu cinstea cuvenită, iar pe
mormântul lui au construit o biserică.
Sfântul
Cuvios Mucenic Vadim († 376) – Acest cuvios a
pătimit în cetatea Vitlapata în timpul regelui Sapor II al Persiei (310-381).
Vadim fusese un om foarte bogat. Își vânduse toată averea. O parte o împărțise
la săraci, iar cu cealaltă parte zidise mănăstirea de lângă cetate. Vadim a
fost întemnițat împreună cu ceilalți monahi și bătut în toate zilele timp de
patru luni pentru mărturisirea credinței în Hristos. La scurt timp, la porunca
regelui, a fost ucis de un bogat creștin pe nume Nirsan care s-a lepădat de
credință în temniță. Trupul lui Vadim a fost ridicat noaptea în taină și
îngropat creștinește. Ucenicii lui Vadim au mai stat în temniță încă patru ani
când au fost eliberați, deoarece regele murise.
În vremea uciderii sfintilor
patruzeci de mucenici din Persia, a fost prins si Sfantul Vadim Arhimandritul,
impreuna cu sapte ucenici ai sai, si din porunca imparatului Savorie au fost
inchisi in temnita. Acest sfant era din cetatea Vitlaplata, de neam foarte
bogat si, cand a voit sa se faca monah, toata bogatia sa a impartit-o
saracilor. Apoi, zidindu-si o manastire afara din cetate, vietuia intr-insa, cu
fapte bune, sarguindu-se in toate a placea lui Dumnezeu si a implini voia cea
sfanta a Lui; pentru ca era barbat plin de dar si de adevar, vas ales al lui
Dumnezeu.
Acest
cuvios parinte, purtandu-se cu intelepciune dumnezeiasca si fiind desavarsit,
s-a suit la muntele Domnului, a locuit in locul cel sfant al Lui, a luat
binecuvantare de la Dumnezeu, Mantuitorul sau, si a vazut fata Dumnezeului lui
Iacov. Acesta era in acele vremuri in Persia, ca niste aluat la framantat,
fiind din aluatul cel desavarsit mucenicesc, al marturisirii lui Hristos, prin
care cei neputinciosi s-au intarit in credinta.
Acesta era cu adevarat
piatra credincioasa taiata din muntii aceia, care de la inceput au fost
credinciosi, preot ales al lui Dumnezeu, povatuind pe multi la calea mantuirii,
care isi pusese viteazul si neschimbatul sau scop catre mucenicia cea catre
Hristos, aratand mare rivna pentru Dumnezeul sau. Si atat de curat s-a aratat,
incat nici un lucru rau nu avea loc intr-insul; lacomia era departe de el, iar
poftirile fiind stinse intr-insul, nu puteau sa-l vatame, incat chiar Mamona,
cunoscand bunatatea lui, s-a minunat. Aurul nici nu indraznea sa vina inaintea
fetei lui, pentru ca bogatiile erau dispretuite de dansul, mandria s-a smerit
inaintea lui, mintea cea inalta ca praful s-a calcat de dansul, iar saracia si
blandetile l-au cuprins, dreptatea a privit spre dansul si adevarul a rasarit
in el, dragostea a cuprins grumajii lui, pacea l-a sarutat si de dansul s-a
bucurat, o intocmire si o minte s-a sadit in el si de toate rodurile cele
drepte era plin acest barbat, ca multe bunatati erau intr-insul; iar din
roadele lui duhovnicesti toti s-au saturat cu dulceata.
Acesta
a petrecut patru luni in temnita, legat impreuna cu ucenicii lui, batut aspru
in toate zilele, rabdand toate cu barbatie, pentru nadejdea si adevarata
credinta, care o avea catre Dumnezeu. In acea vreme era un oarecare barbat cu
numele Nirsan, boier mare al cetatii, care se numea Aria, fiind in hotarele ce
se numeau Vidghern. Acest Nirsan era crestin si fiind silit de imparatul sa se
inchine soarelui, dupa ce n-a voit sa se lepede de sfanta credinta in Hristos
Domnul, l-a incuiat in temnita. Dupa aceea, slabind prin imputinarea sufletului
si infricosindu-se cu inima de muncile cele ce era sa patimeasca, n-a stat pana
la sfarsit, precum incepuse, in marturisirea lui Hristos. Caci, iubind viata
aceasta de putina vreme si asteptand desarta cinste, de la imparatul cel
muritor, s-a lipsit de viata cea dumnezeiasca si de cinstea cea vesnica. Insa
n-a putut a se indulci de desfatarile lumii acesteia, precum mai pe urma va
arata cuvantul, ci fugind de mucenicie, a cazut in munci; cautand slava cea
pamanteasca, a castigat necinstea, de vreme ce pe imparatul cel de putina vreme
l-a cinstit mai mult decat pe Cel vesnic si ceresc. Si a dat stire despre sine,
ca toate cele ce imparatul Savorie le va porunci, este gata a face.
Imparatul
auzind, s-a bucurat foarte si aducandu-si aminte de Sfantul Vadim, i-a poruncit
sa-l elibereze din legaturi si sa-l duca din temnita la palatul sau. Si a zis
catre boierii care stateau inaintea lui: "Daca Nirsan va ucide cu mana sa
pe Vadim, apoi sa se dezlege din legaturi si sa ia el toate averile lui
Vadim". Si i-a spus indata lui Nirsan acele cuvinte imparatesti, iar el a
fagaduit, ca in toate sa faca voia imparatului. Deci, a adus pe Sfantul Vadim
la Nirsan si l-a pus in mijloc, iar ticalosul Nirsan luand sabia, s-a apropiat
ca sa ucida pe mucenicul lui Hristos, dar, fiind cuprins de un cutremur, cand a
voit sa loveasca pe mucenic, s-a facut ca o piatra nemiscata. Iar robul lui
Dumnezeu cautand spre el, a zis: "Pana intr-atat a crescut rautatea ta, o,
Nirsane, incat, nu numai ca te-ai lepadat de Dumnezeu, ci si pe robul Lui
voiesti a-l ucide? Vai tie, tica-losule, ce vei face in ziua aceea, cand vei
sta inaintea infricosatei judecati, ca sa dai un raspuns Dumnezeului Celui
vesnic? Eu, o, ticalosule, ma savarsesc in chinuri pentru Hristosul meu, insa
n-as fi voit ca din mainile tale sa fiu ucis, ci de la altul oarecare as fi
dorit, ca sa sufar moartea aceasta". Iar Nirsan, rusinandu-se de cuvintele
acelea si neputand sa faca porunca aceea, statea tremurand. Dupa aceea,
facandu-si fata ca piatra si inima intarindu-si ca fierul, a lovit cu sabia in
grumaji pe mucenic. Dar de vreme ce mainile ucigasului tremurau, era nevoie ca
nu cu o lovire, ci cu mai multe sa taie pe sfantul. Deci, lovindu-l de multe
ori cu sabia in grumaji, abia a putut savarsi taierea. Iar Cuviosul Vadim,
intr-o chinuire ca aceea, si-a dat sfantul lui suflet in mainile lui Dumnezeu.
Si toti necredinciosii care erau acolo, s-au mirat de rabdarea mucenicului, de
vreme ce era nemiscat ca un stilp, primind lovirile de sabie de mai multe ori.
Iar pe ucigasul acela il batjocoreau ca pe un fricos si ocarandu-l, se departau
de el. Apoi, nu dupa multa vreme, ucigasul acela si-a luat plata cea vrednica
dupa faptele sale, caci cu multe feluri de rautati fiind prins, a pierit de
sabie, singur el fiindu-si ucigas in a sa deznadejde.
Sfantul
Vadim s-a sfarsit prin mucenicie, in 8 Aprilie, intru Domnul nostru Iisus
Hristos. Iar trupul sfantului mucenic, fiind aruncat afara din cetate, oamenii
cei cucernici luandu-l in taina, l-au ingropat cu cinste. Iar cei sapte ucenici
ai lui, care ramasesera in temnita, au petrecut patru ani acolo, pana la
moartea imparatului Savorie. Iar dupa sfarsitul aceluia s-au liberat cu pace si
li s-a poruncit sa petreaca in a lor credinta, cu darul Domnului nostru Iisus
Hristos, a Carui slava este in veci. Amin.
ARTE 9
Aprilie
MUZICĂ
9 Aprilie
Carl Perkins, cântăreţ, chitarist şi compozitor american
Carl
Perkins - The Rockabilly Years (One Day Music) [Full Album]:
Gene Parsons, baterist, chitarist, basist şi vocalist american
(Byrds, Flying Burrito Brothers)
Emil Stucchio, vocalist american (The Classics)
Emil
Stucchio & The Classics
Les Gray, vocalist britanic (Mud)
Les
Gray's MUD
Philip Wright, vocalist şi baterist britanic (Paper Lace)
Phillip
Wright - Keep Her Happy:
Blackie Lawless, vocalist, compozitor şi basist american
(W.A.S.P.)
W.A.S.P.
- Golgotha (Official Lyric Video) | Napalm Records:
Mark Kelly, clăpar britanic (Marillion)
Marillion
Phil Ochs, cântăreţ şi compozitor folk-protest american
Constantin Draghici
ÎNREGISTRĂRI NOI:
MUSICA CLASICA GRANDES OBRAS. Selección de Cecil González
J S Bach: Violin Concertos BWV 1041 1043 (Zino Francescatti, Rudolf Baumgartner)
Best English Love Songs 2018 New Songs Playlist The Best Romantic Love Songs Ever HD
Bert Kaempfert Bert Kaempfert In Love (1970) GMB
Best Fast Country Songs Of All Time - Top Greatest Old Classic Country Music Hits Collection
POEZIE
9 Aprilie
Charles
Baudelaire
Viața
și opera
Baudelaire,
Charles (-Pierre) (09.04.1821, Paris, Franţa – 31.08.1867, Paris). Poet,
traducător şi critic literar şi de artă francez, faimos îndeosebi datorită
lucrării Florile răului (Les Fleurs du mal, 1857), care a
fost, poate, cea mai importantă şi mai influentă colecţie de poezii publicată
în Europa în sec. XIX. În mod similar, Mici poeme în proză (Petits poèmes en prose, 1868) a fost
cel mai reuşit şi mai inovator experiment de poeme în proză din timpul său.
Primii
ani Baudelaire a fost singurul copil
al lui François Baudelaire şi a celei de-a doua soţii, mult mai tânără decât
acesta, Caroline Defayis, cu care s-a căsătorit în 1819. Începându-şi cariera
ca preot, François a abandonat preoţia în 1793 şi a devenit în final un
funcţionar public prosper din clasa mijlocie. Pictor şi poet modest, acesta a
deschis apetitul fiului său pentru arte sau pentru ceea ce tânărul Baudelaire
avea să numească mai târziu pasiunea sa cea mai mare, cea mai consumatoare şi
cea mai timpurie, „cultul imaginilor”.
Tatăl său
a murit în februarie 1827 şi, vreme de 18 luni, Baudelaire şi mama sa au trăit
împreună la periferia Parisului, în condiţii pe care avea să şi le reamintească
mereu. În 1861 scria despre acea „perioadă de iubire pasională”: „Am fost
pentru totdeauna viu în tine; ai fost numai a mea şi în totalitate”.
Acest
„paradis naiv al iubirilor copilăreşti” s-a încheiat brusc în noiembrie 1828,
când Caroline s-a căsătorit cu Jacques Aupick, un soldat de carieră care a fost
ridicat la rang de general şi a servit ulterior ca ambasador francez în
Imperiul Otoman şi în Spania, înainte de a deveni senator în Al Doilea Imperiu.
În 1831, Aupick a fost mutat la Lyon, iar Baudelaire şi-a început educaţia la Collège
Royal de acolo, în
1832, după care s-a transferat, când familia s-a reîntors la Paris în 1836, la prestigiosul Lycée
Louis-le-Grand.
Baudelaire
s-a arătat un elev cu perspective şi a început să îşi scrie primele poeme, dar
profesorilor săi li s-au părut un exemplu de depravare precoce, care adopta
ceea ce ei numeau „o afectare nepotrivită vârstei lui”. A început să manifeste
o tendinţă spre melancolie şi a devenit conştient că era o fire solitară.
Actele regulate de indisciplină au determinat exmatricularea sa după un
incident trivial în aprilie 1839. După ce şi-a luat bacalaureatul la Collège
Saint-Louis, Baudelaire a devenit student la drept la École de
Droit, însă în realitate a dus o „viaţă libertină” în Cartierul Latin. Aici a
avut primele contacte cu lumea literară şi, de asemenea, s-a îmbolnăvit de
boala venerică ce avea să îi aducă în final moartea, probabil contractată de la
prostituata poreclită Sara Şaşia („Sarah la Louchette”), pe care a cântat-o în
câteva dintre cele mai patetice poezii ale sale de început.
Încercând
să îşi scoată fiul vitreg din acest mediu rău famat, Aupick l-a trimis într-o
lungă călătorie în India în iunie 1841, dar Baudelaire a debarcat în Mauritius
şi, după câteva săptămâni petrecute acolo şi în Réunion, s-a reîntors în Franţa
în februarie 1842. Călătoria i-a adâncit şi îmbogăţit imaginaţia, iar scurta sa
întâlnire cu tropicele avea să aducă în scrierile sale o abundenţă de imagini
şi senzaţii exotice şi eterna temă a reveriilor nostalgice.
Baudelaire
a intrat în posesia moştenirii sale în aprilie 1842 şi a început rapid să o
irosească pentru un stil de viaţă de literat devenit dandy,
cheltuind necumpătat pe haine, cărţi, picturi, mâncare, vinuri scumpe şi, nu în
ultimul rând, pe haşiş şi opiu, pe care le-a experimentat mai întâi în
apartamentul din Paris de la Hôtel Pimodan (astăzi Hôtel Lauzun), pe Ile
Saint-Louis, între 1843 şi 1845.
La scurt
timp după revenirea din mările Sudului, Baudelaire a cunoscut-o pe Jeanne
Duval, care, mai întâi ca amantă şi apoi, după jumătatea anilor 1850, ca
persoana însărcinată cu finanţele sale, avea să îi domine viaţa pentru
următorii 20 de ani. Jeanne l-a inspirat pe Baudelaire în scrierea poeziilor
sale erotice cele mai senzuale şi mai pline de suferinţe; parfumul său şi, mai
presus de toate, părul său negru lung şi magnific au inspirat exotice
capodopere de imaginaţie erotică precum Părul (La Chevelure).
Extravaganţa
continuă a lui Baudelaire l-a făcut să cheltuiască jumătate din avere în doi
ani; a căzut pradă înşelăciunilor şi cămătarilor, acumulând datorii care aveau
să îl afecteze tot restul vieţii. În septembrie 1844, familia i-a impus un
aranjament legal care i-a restricţionat accesul la moştenire şi l-a făcut
dependent ca un minor din punct de vedere legal. Din acest moment, modesta sumă
anuală acordată nu a fost suficientă pentru a-i plăti datoriile, iar finanţele
sale permanent restrânse l-au condus către o dependenţă financiară şi
emoţională încă puternică faţă de mama sa şi, de asemenea, au exacerbat
dispreţul pentru tatăl său vitreg. Stările de agonie, izolare şi deznădejde pe
care le cunoscuse în adolescenţă, şi pe care le denumise „spleen”, au revenit
şi s-au manifestat şi mai frecvent.
Primele
scrieri
Baudelaire
s-a întors din mările sudice în 1842 mai hotărât ca niciodată să devină poet.
Din acel moment şi până în 1846 a compus probabil şirul de poeme care au format
prima ediţie (1857) din Florile răului. Totuşi,
acesta a evitat să le publice ca texte separate, ceea ce sugerează că a avut în
minte, încă de la început, o colecţie coerentă, guvernată de o arhitectură
tematică strânsă, mai degrabă decât o simplă secvenţă de poeme independente. În
octombrie 1845 a anunţat apariţia iminentă a unei colecţii intitulate Lesbienele (Les Lesbiennes), urmată, la intervale
după 1848, de Purgatoriul (Les Limbes), ciclu al cărui obiectiv
era, după spusele lui Baudelaire, să „reprezinte agitaţia şi melancoliile
tineretului modern”.
Nici una
dintre aceste colecţii nu a apărut însă ca volum, iar Baudelaire s-a remarcat
mai întâi în mediul cultural parizian nu ca poet, ci ca un critic de artă, cu
eseurile sale despre Saloanele din 1845 şi 1846. Inspirat de pictorul romantic
Eugène Delacroix, a elaborat în Saloanele sale o serie largă de teorii despre
pictura modernă, pictorii fiind îndemnaţi să celebreze şi să exprime „eroismul
vieţii moderne”.
În
ianuarie 1847, Baudelaire a publicat o nuvelă intitulată La
Fanfarlo, al cărei erou, un antierou de fapt, Samuel Cramer, a fost
considerat de mulţi, chiar dacă în mod simplist, ca un autoportret al
autorului, deoarece oscilează agonizant între sentimentele faţă de materna şi
respectabila doamnă de Cosmelly şi cele pentru dansatoarea-actriţă erotică din
titlu.
Despre
activitatea lui Baudelaire se ştiu prea puţine din acest moment şi până în
februarie 1848, când participă intens la revoltele care l-au răsturnat pe
regele Ludovic-Filip şi au instalat A Doua Republică; o relatare neconfirmată
este că ar fi fluturat o armă şi i-ar fi îndemnat pe insurgenţi să îl împuşte
pe generalul Aupick, care era atunci directorul Şcolii Politehnice (École
Polytechnique). Astfel de istorii i-au determinat pe unii să discrediteze
implicarea lui Baudelaire în evenimentele revoluţionare din anii 1848-1851,
considerând-o o simplă frondă din partea unui poet burghez nemulţumit (şi încă
nepublicat). Studiile mai recente sugerează că acesta şi-a luat un serios
angajament politic radical care se asemăna probabil cu cel al anarhistului
socialist Pierre-Joseph Proudhon. Surse de încredere relatează că Baudelaire a
luat parte la răscoala clasei muncitoare din iunie 1848 şi la mişcarea de
rezistenţă împotriva loviturii de stat militare bonapartiste din decembrie
1851; ultimul eveniment, aşa cum a spus el însuşi după aceea, i-a încheiat
interesul activ în politică. După acel moment, s-a concentrat exclusiv asupra
literaturii.
Maturitate
şi declin
În 1847,
Baudelaire a descoperit opera lui Edgar Alian Poe. Uimit de ceea ce a
considerat o asemănare uimitoare între gândirea şi temperamentul scriitorului
american şi propriul său fel de-a fi, s-a angajat într-o activitate de
traducător care avea să devină o ocupaţie şi o sursă de venit constantă pentru
tot restul vieţii. Traducerea Apocalipsei hipnotice (Mesmeric Révélation) a lui Poe a
apărut nu mai târziu de iulie 1848, iar de atunci încolo, traducerile sale au
apărut constant în periodice şi au fost adunate în volumele Istorii
extraordinare (Histoires
extraordinaires, 1856) şi Noi istorii extraordinare (Nouvelles Histoires extraordinaires,
1857), fiecare precedat de câte o importantă introducere critică a lui
Baudelaire. Aceste volume au fost urmate de Aventurile lui Arthur Gordon Pym (Les Aventures d’Arthur Gordon Pym,
1857), Eureka (1864) şi Poveşti
groteşti şi serioase (Histoires
grotesques et sérieuses, 1865). Traducerile acestor lucrări sunt volume clasice
în proza de limbă franceză. Literatura lui Poe i-a dat lui Baudelaire o mai
mare încredere în propriile teorii estetice şi în idealurile sale despre
poezie. De asemenea, Baudelaire a început să studieze opera teoreticianului
conservator Joseph de Maîstre, care, împreună cu cea a lui Poe, i-a indus un
mod de gândire din ce în ce mai antinaturalist şi antiumanist.
De la
jumătatea anilor 1850, Baudelaire a început să se considere romano-catolic,
însă obsesia sa faţă de păcatul originar şi de diavol nu a fost înlăturată de
credinţa în iertarea şi iubirea propovăduite de credinţa în Dumnezeu, iar
credinţa sa în Iisus a fost aproape inexistentă. Între 1852 şi 1854, Baudelaire
i-a dedicat un număr de poeme lui Apollonie Sabatier, prin care o celebra, în
pofida reputaţiei ei de curtezană de înaltă clasă, ca madonă şi muză a sa şi,
în 1854, a avut o scurtă legătură amoroasă cu actriţa Marie Daubrun.
Între
timp, reputaţia lui Baudelaire ca traducător al lui Poe şi critic de artă i-a
permis să publice câteva dintre poemele sale. În iunie 1855, Revue
des deux mondes a
publicat o serie de 18 poeme ale sale sub titlul Les
Fleurs du mal. Poemele, pe care Baudelaire le alesese pentru stilul
lor original şi temele surprinzătoare, i-au adus notorietate. În anul următor,
Baudelaire a semnat un contract cu editorul Poulet-Malassis pentru publicarea
sub acelaşi titlu a unei colecţii de poezii complete. La publicarea primei
ediţii din Les Fleurs du mal în iunie 1857,13 din cele 100 de poeme
au declanşat acţiuni în tribunal, fiind considerate o ofensă la adresa religiei
şi moralităţii publice. După un proces de o zi, la 20 august 1857, s-a hotărât
scoaterea din volum a şase dintre poeme, considerate obscene, iar Baudelaire a
fost obligat să suporte o amendă de 300 de franci (redusă ulterior la 50). Cele
şase poeme au fost publicate pentru prima dată în Belgia în 1866, în colecţia Epavele (Les Épaves), iar interzicerea lor a
fost revocată abia în 1949. Les Fleurs du mal au devenit un simbol al depravării,
morbidităţii şi obscenităţii. Astfel s-a născut legenda care-l înfăţişează pe
Baudelaire drept disident condamnat şi poet pornografic.
Ultimii
ani
Eşecul
volumului Les Fleurs du mal, de la
care avusese atât de multe aşteptări, a fost o lovitură puternică pentru
Baudelaire, iar restul anilor de viaţă au fost întunecaţi de un pronunţat
sentiment de eşec, deziluzie şi deznădejde. La scurt timp după condamnarea
cărţii sale, a avut o legătură fizică scurtă şi aparent inconsistentă cu
Apollonie Sabatier, urmată, la sfârşitul anului 1859, de o relaţie la fel de
scurtă şi de nefericită cu Marie Daubrun.
Chiar
dacă Baudelaire a scris unele dintre cele mai reuşite lucrări ale sale în
aceşti ani, doar câteva au văzut lumina tiparului. După publicarea primelor
sale experimente de poem în proză, s-a ocupat de pregătirea unei a doua ediţii
din Les Fleurs du mal. În 1859, în timp ce locuia
cu mama sa la Honfleur, pe estuarul râului Sena, unde se retrăsese după moartea
lui Aupick, în 1857, Baudelaire a creat într-o succesiune rapidă o serie de
capodopere poetice, începând cu Călătoria (Le Voyage), în ianuarie, şi culminând
cu ceea ce este considerat drept cel mai important poem de sine stătător scris
de el, Lebăda (Le Cygne), în decembrie. În acelaşi
timp, acesta a compus două dintre cele mai îndrăzneţe eseuri ale sale în
critica de artă, Salon din 1859 şi Pictorul
vieţii modeme (Le
Peintre de la vie moderne). Ultimul eseu, inspirat de desenatorul Constantin
Guys, este privit de mulţi ca o profeţie a elementelor fundamentale ale
viziunii şi stilului impresionist, cu un deceniu înainte de apariţia propriu-zisă
a acestei şcoli. Anul 1860 a adus publicarea volumului Les
Paradis artificiels, care conţinea traduceri după fragmente din Confesiunile
unui consumator englez de opiu (Confessions
of an English Opium-Eater) ale eseistului englez Thomas De Quincey, însoţite de
o cercetare proprie şi de o condamnare a drogurilor. În februarie 1861,
Poulet-Malassis a publicat o a doua ediţie, adăugită şi îmbunătăţită, a
volumului Les Fleurs du mal. În
acelaşi timp, Baudelaire a publicat o serie de eseuri critice importante despre
Théophile Gautier (1859), Richard Wagner (1861), Victor Hugo şi despre alţi
poeţi contemporani (1862), precum şi despre Delacroix (1863); toate eseurile au
fost publicate după moartea sa în volumul L’Art romantique (1869). Pateticele fragmente
autobiografice intitulate Rachete (Fusées) şi Inima
mea dezvăluită (Mon coeur mis à nu) datează tot de la sfârşitul
anilor 1850 şi începutul anilor 1860.
În 1861,
Baudelaire a avut o tentativă neinspirată şi nereuşită de a fi ales în Academia
Franceză. În 1862, Poulet-Malassis a fost declarat falit; Baudelaire a fost
implicat în eşecul editorului său, iar greutăţile sale financiare s-au agravat.
În această perioadă se afla deja într-o stare fizică şi emoţională critică,
simţind ceea ce a numit cu răceală „vântul aripii imbecilităţii”. Abandonând
poezia în versuri, Baudelaire s-a concentrat pe scrierea de poeme în proză. În
1862 a publicat o serie de douăzeci de astfel de poeme în La Presse. În aprilie 1864 a plecat de la Paris
la Bruxelles, în speranţa că va convinge un editor belgian să îi publice
operele complete. A rămas în Belgia, din ce în ce mai dezamăgit şi sărac, până
în vara anului 1866, când, după ce şi-a pierdut cunoştinţa în biserica
Saint-Loup din Namur, a fost lovit de paralizie şi de afazie şi nu şi-a mai
revenit niciodată. Baudelaire a murit la 46 de ani la Paris, în casa în care a
fost îngrijit în ultimul an al vieţii. În momentul morţii, multe dintre
scrierile sale rămăseseră nepublicate, iar cele care fuseseră publicate se
epuizaseră din librării. Acest lucru avea să se schimbe însă curând. Viitorii
promotori ai mişcării simboliste care participaseră la înmormântarea lui
Baudelaire se descriau deja ca urmaşi ai lui, iar, către începutul sec. XX,
acesta a fost recunoscut public drept unul dintre cei mai mari poeţi francezi
ai sec. XIX.
Les
Fleurs du mal
Capodopera
lirică a lui Baudelaire, ediţia din 1861 a volumului Les
Fleurs du mal, cuprinde 126 de poeme aranjate în şase secţiuni de
lungimi diferite. Baudelaire a insistat întotdeauna că această colecţie nu este
un „simplu album”, ci că are „un început şi un sfârşit”, fiecare poem
dezvăluindu-şi înţelesul complet doar atunci când este citit în relaţie cu
celelalte din „cadrul singular” în care este plasat. Poezia care prefaţează
volumul dovedeşte preocuparea lui Baudelaire pentru greutăţile întâmpinate de
umanitate, destinul său fiind semnificativ. Colecţia poate fi citită în lumina
poemului de încheiere Le Voyage ca o călătorie prin sine şi societate
în căutarea unei satisfacţii imposibil de realizat care îl ocoleşte mereu pe
călător.
Prima
secţiune, Spleen et idéal, se deschide
cu o serie de poeme care pun în scenă viziunile contrastante despre artă,
frumuseţe şi artist, ilustrat adeseori ca martir, vizionar, interpret, paria
sau nebun. Interesul se concentrează apoi pe iubirea sexuală şi romantică, iar
naratorul la persoana I al poemelor oscilează între extremele extaz (idéal) şi
angoasă (spleen) pe măsură ce încearcă să îşi găsească împlinirea printr-o
succesiune de femei în care pot fi identificate cu uşurinţă Jeanne Duval,
Apollonie Sabatier şi Marie Daubrun. Fiecare set de poezii de dragoste descrie
un ciclu erotic care duce de la beţie, conflict şi repulsie la o linişte
ambivalenţă finală născută din memorie şi din transfigurarea suferinţei în
artă. Cu toate acestea, încercarea de a găsi plenitudine prin dragoste este
sortită eşecului, iar Spleen et idéal se încheie
cu o secvenţă de poezii pline de angoasă, multe intitulate Spleen,
în care eul poetic este ilustrat ca prizonier al propriului sine, având în faţă
doar siguranţa suferinţei şi a morţii.
A doua
secţiune, Tableaux parisiens, a fost
adăugată în ediţia din 1861 şi descrie un tur de 24 de ore prin viaţa oraşului,
în care călătorul, metamorfozat acum în flâneur (pierde-vară), a plecat în
căutarea eliberării de suferinţe şi ajunge să găsească, în schimb, doar imagini
ale izolării şi nefericirii care îi reamintesc izbitor de propria condiţie.
Secţiunea cuprinde câteva dintre cele mai reprezentative poeme ale lui
Baudelaire, printre care Le Cygne, în care imaginea
unei lebede lăsate în părăsire totală în apropierea Luvrului devine un simbol
al unei condiţii existenţiale de pierdere şi de exil care transcende timpul şi
spaţiul. După ce traversează oraşul care îi reaminteşte în permanenţă de
propriul sine, călătorul se întoarce, în secţiunile mult mai scurte care
urmează, în mod succesiv la băutură (Le
Vin), la depravare sexuală (Fleurs
du mal) şi la satanism (Révolte),
în căutarea idealurilor iluzorii. Căutarea se arată, încă de la început, fără
folos, şi, după cum dezvăluie ultima secţiune, intitulată La
Mort, călătoria sa este o eternă odisee fără sfârşit care,
continuând dincolo de moarte, îl va duce
în adâncurile necunoscutului, mereu în căutarea noului care, prin definiţie, trebuie întotdeauna să îl ocolească.
în adâncurile necunoscutului, mereu în căutarea noului care, prin definiţie, trebuie întotdeauna să îl ocolească.
Poemele
în proză
Volumul Mici
poeme în proză (Petits
poèmes en prose) a fost publicat postum în 1869 şi a fost intitulat ulterior,
aşa cum a intenţionat şi autorul, Le Spleen de Paris.
Baudelaire nu a trăit suficient încât să îşi strângă poemele într-un singur
volum, dar este clar din corespondenţa sa că opera pe care o vedea era nu doar
o continuare a volumului Les Fleurs du mal, dar şi o
despărţire definitivă de acesta. Unele texte pot fi privite ca poeme în proză
autentice, iar altele se apropie de naraţiuni miniaturale în proză. Din nou,
cadrul este preponderent urban, iar atenţia este îndreptată către mulţime şi
suferinţele ei: un acrobat de stradă ruinat (Le
Vieux Saltimbanque), un comerciant stradal nefericit (Le Mauvais Vitrier), săraci
care se uită la bogaţi în cafenele opulente (Le
Yeux des pauvres), nebuni (Mademoiselle
Bistouri) şi oameni abandonaţi (Assommoir
les pauvres!) şi, în textul final (Les Bons Chiens), câini de periferie care caută
şi mănâncă din gunoaiele de pe străzile din Bruxelles. Poemele în proză au un
subiect esenţialmente urban şi se consideră că însăşi forma lor, „muzicală, dar
fără ritm şi rimă, atât flexibilă, cât şi staccato”, a derivat din „contactul
frecvent cu oraşe enorme, din intersectarea nenumăratelor lor conexiuni”. În
fragmentarea sa voită şi în fuziunea liricului cu sardonicul, Le
Spleen de Paris poate
fi considerat unul dintre cele mai timpurii şi mai reuşite exemple de
literatură specific urbană, echivalentul textual al scenelor urbane din pictura
impresionistă, încorporând în această poetică a conflictului subit şi
dezorientat ambiguul „eroism al vieţii moderne” pe care Baudelaire îl celebra
în critica lui de artă.
Influenţa
Ca poet
şi critic, Baudelaire este situat în poezia franceză şi europeană asemeni
prozei lui Gustave Flaubert şi picturii lui Edouard Manet: cu toţii sunt o
legătură esenţială între romantism şi modernism şi un exemplu suprem, atât în
viaţa, cât şi în opera lor, a ceea ce înseamnă artistul modern. Influenţa sa
catalitică a fost recunoscută în sec. XIX de Arthur Rimbaud, Paul Verlaine,
Stéphane Mallarmé şi Algernon Charles Swinburne şi, în sec. XX, de Paul Valéry,
Rainer Maria Rilke şi T. S. Eliot. În căutarea unei „magii evocative” de
imagini şi sunete, fuziunea dintre raţiune şi emoţie, ironie şi lirism şi
eschivarea intenţionată de la rostirea retorică, Baudelaire s-a desprins
decisiv de poezia romantică a declaraţiilor şi emoţiilor în favoarea poeziei
moderne a simbolurilor şi sugestiilor. El a fost, după spusele discipolului său
Jules Laforgue, primul poet care a scris despre Paris ca o persoană condamnată
să trăiască zi de zi în oraş, iar cea mai de seamă dovadă a originalităţii sale
a fost, aşa cum scria Verlaine pe la 1865, să „reprezinte puternic şi esenţial
omul modern” în toată complexitatea sa fizică, psihologică şi morală.
Baudelaire este un scriitor fundamental al literaturii şi gândirii europene,
iar influenţa sa asupra poeziei moderne a fost uriaşă.
Albatrosul
Din joacă, marinarii pe bord, din când în când
Prind albatroşi, mari păsări călătorind pe mare
Care-nsoţesc, tovarăşi de drum cu zborul blând
Corabia pornită pe valurile-amare.
Pe punte jos ei care sus în azur sunt regi
Acuma par fiinţe stângace şi sfiioase
Şi-aripile lor albe şi mari le lasă, blegi
Ca nişte vâsle grele s-atârne caraghioase
Cât de greoi se mişcă drumeţul cu aripe!
Frumos cândva, acuma ce slut e şi plăpând
Unu-i loveşte pliscul cu gâtul unei pipe
Şi altul fără milă îl strâmbă şchiopătând.
Poetul e asemeni cu prinţul vastei zări
Ce-şi râde de săgeată şi prin furtuni aleargă
Jos pe pământ şi printre batjocuri şi ocări
Aripele-i imense l-împiedică să meargă.
Balconul
Stăpână pe-amintire, iubită-ntre iubite!
Tu, grija mea şi unic tezaur de plăceri!
Mai ştii tu dezmierdarea iubirii fericite,
Căminul blând şi vraja văraticelor seri,
Stăpână pe-amintire, iubită-ntre iubite!
În serile când lampa ne lumina plăpând
Sau pe balcon în roze amurguri visătoare,
Ce dulce-ţi era sânul şi sufletul ce blând!
Ne-am spus adesea lucruri în veci nepieritoare
În serile când lampa ne lumina plăpând!
Cât de frumos e-apusul în serile senine!
Ce adâncime-n spaţiu şi-n suflet ce delir!
Crăiasă-ntre iubite, când m-aplecam spre tine,
A sângelui mireasmă visam să ţi-o respir.
Cât de frumos e-apusul în serile senine!
Pe nesimţite noaptea prindea să crească lin
Şi ochii mei privirea cercau să ţi-o ghicească
Şi îţi sorbeam suflarea, o, farmec!, o, venin!
Şi-ţi adormeam piciorul în mâna mea frăţească.
Pe nesimţite noaptea prindea să crească lin.
Ştiu să-mi aduc aminte de clipele senine
Şi-mi văd din nou trecutul în poala ta pitit;
Căci unde vraja-ţi dulce o pot găsi mai bine
Decât în blându-ţi suflet şi-n trupul tău iubit?
Ştiu să-mi aduc aminte de clipele senine!
Aceste jurăminte, miresme, sărutări,
Din hăuri nepătrunse se vor mai naşte oare
Cum, după ce se scaldă în nesfârşite mări,
Pe cer se urcă iarăşi întineritul soare?
- O, vis! o, jurăminte! miresme! sărutări!
Traducere de Al Philippide
Ceasornicul
Ceasornic! Zeu amarnic, nepăsător, c-un deget
Pe fiecare ameninţi spunâdu-i „Nu uita!”
Durerile în freamăt curând s-or împlânta
În inima-ţi ca-n tina lovită fără preget
Plăcerea ca un abur în zare va pieri
Cum în culise-şi pierde silfida legănarea
Oricare clipă soarbe un strop din desfătarea
Ce tututor ni-e dată cât timp vom mai trăi
De trei mii şase sute de ori pe ceas. Secunda
Şopteşte: „Ţine minte!” Cu glasul lui mărunt
De greier, spune – Acuma: tot Altădată sunt
Sugând cu trompa-i hâdă viaţa ta ca unda!
Remember! Esto memor! Tu mână spartă! Vezi!
(Vorbeşte-n orice limbă gâtleju-mi de metal)
Minutele sunt scumpe, nebune – mineral
Al cărui dram de aur se cade să nu-l pierzi!
Adu-ţi aminte: Timpul ce tot mai lacom joacă
Nemăsluind, câştigă oricând, e scris aşa
Dar ziua scade; noaptea e mare; nu uita!
Genunea e-nsetată; clepsidra tot mai seacă.
Curând suna-va ceasul când şi Norocul viu
Şi vrednica Virtute, soţia ta fecioară
Şi chiar Căinţa (hanul de cea din urmă oară!)
Ţi-or spune: „Mori bătrâne mişel! e prea târziu!”
Mihu Dragomir
Mihu Dragomir (n. 1919 la Brăila[1] - d. 1964) a fost un poet român. Versurile sale evocă trecutul de
luptă al poporului român, tragedia soldatului român târât în războiul
antisovietic, momentul istoric al întoarcerii armelor împotriva hitleriștilor, redă cu entuziasm realitățile sociale, frumusețile
propriei patrii. Trăsătura dominantă a poeziilor sale este viziunea optimistă
și patriotismul. Lirica sa, de esență romantic-revoluționară, îmbină atitudinea
cetățenească militantă cu meditația filozofică. Stilul său, de resurse adesea
folclorice, bogat în asociații și sugestii, cultivă cu măiestrie hiperbola. S-a
afirmat și ca autor de literatură științifică-fantastică și ca traducător.
În 1952 este publicat volumul
„Stelele păcii” pentru care va primi Premiul de Stat clasa a III-a iar în 1955
la editura E.S.P.L.A vede lumina tiparului „Pe struna fulgerelor”, care conține
poemul „Războiul” premiat cu Premiul de Stat clasa a II-a.[2]
Mihu Dragomir, șeful Secției de
Poezie al revistei Viața Românească a fost exclus din Partidul Comunist
Român pentru „activitate fascistă și antisovietică, fost
informator de siguranță”.[3]
Volume de versuri
·
Stelele păcii, 1952
·
Războiul, 1954
·
Pe struna fulgerelor, 1955
·
Odă pământului meu, 1958
·
Întoarcerea armelor, 1959
·
Stelele așteaptă Pământul, 1961
·
Poezii, 1963.
Povestiri SF
·
Povestiri deocamdată fantastice, 1962
Traduceri
Adolescenţă
Vânt, dumbrăvi, şi optsprezece ani ...
Strada cu salcâmi sau cu castani,
primăvară-n balta renăscută,
zile ce-amintirea le sărută ...
Fată cu mijloc de violină,
unde-i cartea noastră de latină,
mîzgălită, printre ablative,
cu distihuri şchioape şi naive ?
Adunai în ochii viorii
netraduse cărţi de poezii,
şi în mersul lin, de căprioară,
caligrafiai o rimă rară ...
Dunărea-şi plimba în funduri stele,
noi le număram, plutind cu ele,
ameţea, de-atâţia nuferi, luna
şi-nvăţasem vorba : totdeauna.
Se-arcuiau din sălcii catedrale,
luntrea noastră se pierdea, agale,
către-o ţară de tăceri şi stuh.
Gânduri – pescăruşii din văzduh.
Sărutarea, caldă şi învoaltă,
avea gustul murelor de baltă,
dulce-nsângerată şi-amăruie,
anafor ce din străfunduri suie.
Pe nisipul plăjilor de aur
soarele ne-a-ntins cununi de laur,
fata mea de Dunăre şi şoapte,
fata mea cu păr de miazănoapte ...
Hei, dumbrăvi de vise şi castani,
vânt, nisip, şi optsprezece ani ...
Din volumul “Războiul”, 1954
Acum
Acum – e bine. Iar suntem străini.
Nimic din mine nu-i al tău. Nimica.
Tăceri, şi-atât, trecând prin brazi şi pini,
s-au dus de mult nesomnu-n doi, şi frica.
Şi, ca-nainte de-a ne fi ştiut,
redevenim persoane singulare.
Avem un cer şi-o noapte fiecare,
acum e bine – nopţile-au tăcut.
De-atâtea ne-mpliniri suntem prea plini,
nici aşteptarea n-o mai ştim, nici frica.
Suntem şi-n noi şi între noi străini.
Din tine nu-i nimic al tău. Nimica.
Din „Versuri noi”
Ştiu
Ştiu, doar parcul e de vină
că nu suntem amândoi.
Prea-nvelitu-s-a-n rugină
prea valsează trist în foi.
Eu, la braţ numai cu mine,
caut mersu-ţi mlădios.
Lacul, cufundat în sine,
mi-a surâs, neputincios.
Dezdoindu-şi iarăşi arcul
crengile bocesc în vânt.
Ştiu, de vină-i numai parcul
el nimic nu are sfânt.
Unde-i vara de-altădată?
Frig, şi singur, şi târziu ...
Nu eşti tu cea vinovată,
Parcul e de vină, ştiu ...
Din volumul „Versuri alese”, 1956
TEATRU/FILM
9 Aprilie
Francisc
Munteanu, scriitor, regizor, scenarist de film român
Francisc Munteanu (n. 9 aprilie 1924, Vețel, județul Hunedoara - d. 13 aprilie 1993) a fost un scriitor, regizor și scenarist
de film român.
Artistul a decedat în anul 1993
și a fost incinerat.
Filmografie
Ca regizor
·
Soldați fără uniformă (1960)
·
Drum nou (1961) (partea "Lada cu
zestre")
·
Cerul n-are gratii (1962)
·
La vârsta dragostei (1963)
·
Dincolo de barieră (1965)
·
Cerul începe la etajul III (1967)
·
Tunelul (1967)
·
Detașamentul 'Concordia' (1980)
·
Un petic de cer (1983)
Ca scenarist
·
Valurile Dunării (1959)
·
Camera albă (1964)
·
Dincolo de barieră (1965)
·
Cerul începe la etajul III (1967)
·
Tunelul (1967)
·
Dragostea începe vineri (1972)
·
Pistruiatul (1973) - serial TV
·
Evadarea (1975)
·
Detașamentul 'Concordia' (1980)
·
Ana și hoțul (1981)
·
Un petic de cer (1984)
Opera literara
·
Mecanicul si alti oameni de azi, schite. Bucuresti, 1951 (in colab. cu
Titus Popovici);
·
Lenta, Bucuresti, 1954 (ed. revazuta, 1956; trad. sirba. Bucuresti, 1955;
trad. rusa. Moscova, 1958);
·
In orasul de pe Mures, roman, Bucuresti, 1954 (ed. II,' 1957; ed. revazuta,
1971; trad. maghiara. Bucuresti, 1956; trad. germana, Bucuresti, 1958);
·
Ciocirlia, Bucuresti, 1955 (trad. maghiara, Budapesta, 1959);
·
Scrisoarea, Bucuresti, 1955;
·
A venit un om, nuvele. Bucuresti, 1956 (ed. II, 1972);
·
Statuile nu rid niciodata, roman. Bucuresti, 1957 (ed. II, 1959; ed. III,
1962; ed. revazuta, 1971; trad. maghiara, Bucuresti, 1959; trad. rusa, Moscova,
1962);
·
Fericitul negustor, roman. Bucuresti, 1957;
·
Hotel Tristete, Bucuresti, 1957 (trad. rusa. Moscova, 1959);
·
Cerul incepe la etajul 3, Bucuresti, 1958 (trad. germana. Bucuresti, 1964);
·
Nuvele, Bucuresti, 1959;
·
Lenta, nuvele si povestiri, Bucuresti, 1961;
·
Terra di Siena,'Bucuresti, 1962 (trad. maghiara. Bucuresti, 1962; trad.
rusa. Moscova, 1963);
·
Prietenul meu Adam, Bucuresti, 1962;
·
Hotel Tristete si alte povestiri. Bucuresti, 1965;
·
Reintoarcerea, roman. Bucuresti, 1967;
·
Profesorul de muzica. Nuvele de ieri si de azi. Bucuresti, 1968;
·
Incotro?, roman. Bucuresti, 1970;
·
Testamentul si alte povestiri. Bucuresti, 1972;
·
Strada semaforului, Cluj-Napoca, 1972;
·
Pistruiatul, roman, Bucuresti, 1976 (ed. II, 1981; trad. maghiara.
Bucuresti, 1979);
·
Daca toti copacii ar fi la fel, roman. Bucuresti, 1977;
·
Roscovanul, roman. Bucuresti, 1979;
·
Profesorul de muzica, nuvele, Bucuresti 1979;
·
Hotul, roman. Bucuresti, 1980;
·
Povestiri de razboi. Bucuresti, 1980;
·
Oameni, fapte, amintiri. Bucuresti, 1981;
·
Filiera Prahova, roman, Bucuresti. 1982;
·
Patru zile fierbinti, roman. Bucuresti, 1983;
·
Dincolo de ziduri, roman, Bucuresti, 1983;
·
Cocorii zboara fara busola, roman, Bucuresti, 1984;
·
Oameni, fapte, amintiri, voi. II, Bucuresti, 1985;
·
Printesa din Sega, roman. Bucuresti, 1985;
·
Barajul, roman. Bucuresti, 1986;
·
Sonata in re major. Bucuresti, 1987;
·
Scrisori din Calea Lactee, roman. Bucuresti, 1989.
·
Cont secret: roman.Bucuresti ;Odeon, 1993
Dincolo
de Bariera (1965) Film Românesc:
Cu Anda Caropol
Biografie
Actrița
de teatru și film, Anda Caropol s-a născut pe 9 aprilie 1939.Absolventă a
Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din București, promoția 1960
la clasa profesorului A. Pop. Marțian, asistent Cornel Todea, colegă de an cu
Stela Popescu, Sebastian Papaiani, Rodica Popescu Bitănescu, Brândușa - Zaita
Silvestru, , Sorin Gheorgiu, Oana Diamandi, Agatha Nicolau etc., actrița,
Anda Caropol " A deschis ochii cu uimire și nevinovăție în universul
teatrului și filmului. O interpretă de mare sensibilitate, transmițând mereu,
indiferent de partitură, un fel de finețe și fragilitate, o nebănuită putere de
expresie. O actriță de factură specială. Farmec și seriozitate, un aer de
inconfundabilă distincție..." De peste cinzeci de ani este actriță a
Teatrului Nottara din București unde directorul de atunci, Horia
Lovinescu a reușit mai demult să facă o trupă tânără, formată din Gilda
Marinescu, Lucia Muresan, Emil Hossu, Alexandru Repan și ea, azi, toți nume
celebre ale teatrului și filmului românesc. Dupa cum ea însăși declara : "
Nu iubesc decât teatrul şi vreau să fac teatru în continuare până când nu o să
mai pot.” și îl face și în prezent, la 73 de ani și asta o ține în
viață.Interpretează roluri în 2012 în trei piese la Teatrul Nottara : Loreen
Smith din "Clipe de viață ", Servitoarea din "
Titanic Vals "și Dejanira din " Hangița, pe scena ArCuB în "
Comedie pe intuneric ", o savuroasă comedie de situaţii, în rolul
slujnicei din “ Iubiri otrăvite “ la teatrul “George Ciprian “ din Buzău
etc.În film debutează în 1962 cu un rol în drama lui Francisc Munteanu :
" Cerul n-are gratii ", mai are șapte apariții în filme de succes dar
interpretând roluri secundare.A fost căsătorită cu renumitul actor Ion Marinescu
după divorșul acestuia de colega ei, Oana Diamandi și până la moartea lui din
1998.Sărbătorită în fiecare an de colegii de teatru și presă, ( dupa spectacol,
se întâlnește cu colegii, prietenii ei dragi, să ciocnească un pahar de
vin), Anda Caropol declară de fiecare data : "Noul an care vine în viața
mea, îl privesc cu seninătate...Pentru anul ce urmează îmi doresc ca Dumnezeu
să mă ferească de toate bolile de pe lume, mai puțin de aceasta boala
incurabilă care este teatrul."
Arhipelagul
Lenoir Teatru radiofonic dupa Armand Salacrou:
Arthur
Miller - Cum A Ajuns Motanul Tom Primar (Teatru Radiofonic):
De Alexandru Kitițescu
Alexandru
Kirițescu (n. 28 martie 1888, Pitești - d. 9 aprilie 1961, București) a fost un scriitor român interbelic care face parte din aceeași
generație cu Victor Eftimiu și Mihail Sorbul. A fost frate cu scriitorul de
spectacole de revistă Nicolae Kirițescu. S-a
născut pe 28 martie 1888 la Pitești în familia unui funcționar ceferist. A
început școala primară la Pitești, continuând la Alexandria și terminând liceul
Gh. Lazăr din București. Va urma cursurile Universității din București. După
terminare obține un post de inspector pe lângă Teatrul Național din București.
Debutul său în dramaturgie se produce rapid când autorul avea numai 22 de ani
cu piesa Învinșii. Despre această piesă Tudor Arghezi spunea că
este o ironie deoarece autorul și-a început cariera cu o piesă cu un nume de
învins, apreciind piesa ca "originală, dar lipsită de originalitate".
Deși nu va atinge gloria fratelui sau în materie de texte de revista Al.
Kirițescu a scris multi ani pentru compania Durstoikir
(Durma-Stoicovici-Kiretescu).
Scriitor multilateral,
Kirițescu atacă problematica vieții sociale contemporane lui în "trilogia
burgheză": Cea mai importantă piesă a sa a fost Gaițele. În
anii celui de-al Doilea Război Mondial a scris Dictatorul.
După 1945 a făcut
parte din colectivul de lectură al Teatrului National din București. A fost o
muncă plină de responsabilitate, deoarece montările ce s-au făcut au trebuit să
țină cont atât de faptul că Teatrului Național din București a fost grav
avariat în august 1944 în urma bombardamentelor, precum și de dorința
autorităților de a monta doar operele unor anumiți autori, apreciați de regimul
comunist.
Ultimii ani ai vieții
a trăit în imobilul de pe strada Jean Louis Calderon (fostă Al. Sahia) la nr.
40 din București.
Alexandru Kirițescu
s-a stins din viață la 9 aprilie 1961.
Opera dramatică
·
Borgia (1936), prima parte a
"trilogiei Renasterii"
·
Michelangelo Buonaroti
Gaițele
Gaitele
1993:
Cuibul de viespi
Cuibul
de viespi HQ:
GÂNDURI
PESTE TIMP 9 Aprilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu