MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU
VINERI 21 FEBRUARIE 2020
PARTEA A TREIA - ARTE; GÂNDURI PESTE TIMP; SFATURI UTILE; GLUME
VINERI 21 FEBRUARIE 2020
PARTEA A TREIA - ARTE; GÂNDURI PESTE TIMP; SFATURI UTILE; GLUME
Bună dimineața!
Clic pe imagine și se va deschide să puteți citi conținutul!
Clic pe imagine și se va deschide să puteți citi conținutul!
ARTE 21 Februarie
INVITAȚIE LA BALET 21 Februarie
Leo Delibes
Leo Delibes - Coppelia, Ballet
'The Sleeping Beauty'
INVITAȚIE LA OPERĂ 21 Februarie
Lakme
"Lakmé" - Opera by Leo Delibes § Summer Opera Festival "Opera under the Stars":
MUZICĂ 21 Februarie
Top 50 Guitar Love Songs Instrumental 🎸 Soft Relaxing Romantic Guitar Music
Романтические Мелодии для Гитары*очень красиво
Best Elegant Love Songs Melodies - The Godfather Collection
James Last - Liechtensteiner Polka
POEZIE 21 Februarie
Raymond Queneau
Biografie
Raymond Queneau (Le Havre, 21 februarie 1903 în Normandia - † 25 octombrie 1976) este un scriitor francez modern. Este cunoscut mai ales ca fiind autor al romanului Zazie dans le métro (fr. „Zazie în metrou”) și drept cofondator al Oulipo, un grup de autori care îi include pe Italo Calvino, Georges Perec și Harry Mathews.
Queneau a studiat limbile clasice, filosofia și psihologia la Sorbona, și a făcut parte din mișcarea suprarealistă din (1924 până prin 1930). Când se va produce ruptura de această mișcare, se va lansa în studierea « nebuniei literare », lucrând la o Enciclopedie a științelor inexacte (care-i va fi refuzată de editori, dar din care va rezulta romanul Copii din Limon publicat în 1938).
După un voiaj în Grecia în 1932, începe să reflecteze asupra rupturii dintre limbile vorbite și cele scrise, destul de evidentă în limba greacă modernă, și pe atunci incipientă în limba franceză. Își va fixa aceste idei într-un articol despre « néo-français », și va reveni asupra teoriei în romanele sale, cum sunt pasajele despre faimosul « doukipudonktan » cu care începe romanul Zazie. Acum termină primul său roman, Le Chiendent, care va fi publicat în 1933. (Cu această ocazie a fost creat premiul literar Prix des Deux-Magots). A trăit din jurnalistică, și începând cu 1938 a lucrat la Editura Gallimard, unde a fost pe rând traducător din limba engleză, membru al Comitetului de lectură și director al Enciclopediei Pleiade. A mai făcut parte din Academia Goncourt, din College de Pataphysique și din juriul Festivalului de Film de la Cannes.
În anul 1947 au fost publicate faimoasele sale Exerciții de Stil. acum începe să utilizeze și pseudonimul Sally Mara. Acest pseudonim i-a servit și atunci când a publicat (Suntem întotdeauna prea buni cu femeile), care urmează experimentelor lui Vernon Sullivan sau Boris Vian, și care l-a ajutat să evite cenzura.
După Eliberare a frecventat cercul din Saint-Germain-des-Prés. Poemul său Si tu t'imagines, aranjat muzical Joseph Kosma la inițiativa lui Jean-Paul Sartre, a devenit un hit în interpretarea lui Juliette Gréco. Celelalte poeme au fost interpretate de les Frères Jacques. A compus dialoguri pentru mai multe comedii muzicale sau filme (printre care și Domnul Ripois realizat de René Clément cu Gérard Philipe în rolul principal).
Intră în Collège de ’Pataphysique în 1950, drept Satrape, și este ales în Académie Goncourt în 1951.
În 1959 publică Zazie în metrou, roman care îl va duce pe Queneau în centrul atenției marelui public. Regizorul Louis Malle, unul dintre vârfurile mișcării cinematografice Nouvelle Vague, va ecraniza acest roman un an mai târziu. Îndrăgostit de matematici și de științe exacte (era membru al Société mathématique de France din 1948), Raymond Queneau a știut să aplice regulile algebrei în construcția propriilor sale opere. Cu ocazia unui colocviu, în timpul celebrelor decade de la Cerisy, va fonda în 1960, cu François Le Lionnais, un grup de cercetare literară și științifică care va deveni l'Oulipo ( abreviere după Ouvroir de Littérature Potentielle) din care se vor desprinde mai apoi alte grupuri mai mici, Ou-X-Po (Oupeinpo, Outrapo, Oubapo, etc.).
Operă
Prozatorul Raymond Queneau a scris peste 15 romane, dintre care cele mai cunoscute publicului român sunt "Zazie în metrou", "Suntem mereu prea buni cu femeile", "Florile albastre" și faimoasele "Exerciții de stil". printre scrierile sale cele mai importante figurează și Le Chiendent, Les Enfants du Limon, Un Rude Hiver, Pierrot mon ami, Loin de Rueil, Exercices de style, le recueil Si tu t'imagines, Le Dimanche de la vie, Zazie dans le Métro, Cent mille milliards de Poèmes, Les Fleurs Bleues…
Opere
Romane
Poezie
Eseuri și articole
Diverse
· Lettres croisées 1949-1976, André Blavier, Raymond Queneau, correspondance présentée et annotée par Jean-Marie Klinkenberg (1988)
Traduceri
Balada în proverbe din timpuri stravechi
E necesar de toate pentru-a crea o lume
Ne trebuie batrîni cu pas sovaitor,
Sînt necesare miliarde de secunde
Iar lucrurile toate le fa la timpul lor.
În martie soseste primavara
În alta luna se va secera
La fine de-an e-o anumita zi
Dupa toamna iarna se va ivi.
Rotunda-i piatra care se rostogoleste
Berbecii tunsi se congeleaza-n vînt
Între pavaje iarba creste
Si iata cîte neplaceri mai sînt.
În giulgiu alb se-mbraca si copacii
Galben e soarele ce se tarîste
Zapada dup-un timp frumos apare
Iarna dupa toamna soseste.
Cînd esti batrîn nu mai esti tînar
Iar dintii ti-i pierzi la sfîrsit
Dupa ce-ai mîncat vei tine postul
Nimeni nu e niciodata multumit.
De jocurile din copilarie îti este tare dor
La telefon vorbesti grabit
Plîngi ca un caiman
Dupa toamna vine iarna an de an.
Mesaj
Printe! Toate astea sînt un balamuc
Si mai rau e daca te-ai gîndit
Moartea e mereu în joc
Iarna vine dupa toamna negresit.
Strada Paul Verlaine
Am uneori un vis ciudat, patrunzator
c-o strada alba, din staniu, foarte cunoscuta,
ambele trotuare tresar ca o aripa
în timp ce drumul, cu toata greutatea-i, se ridica în zbor.
Parîurile se retrag în iazul plumbuit
pe care îl înghite o gura larga, mare,
la fiecare capat cîte-un sotron apare
pe care nu-l va trece nici un individ.
Sub un cer de titan un acoperis hoinarea
Si-ncet se deplasa de-asupra unei case
În care-un animal îmi pare sora mea
Calma, în ambianta incerta, artificioasa
aceasta strada un farmec vinetiu si nazuros avea
de-a se misca fara a pierde nimic din tot ce putea sa miroase.
Drumuri
Exista
strazi ca niste tuburi
altele par niste arcuri
Sînt bulevarde caraghioase
altele par podoabe pretioase
pe care se-nsiruie masini
mai sînt si piete poligonale
unele chiar infernale
mai sînt si magistrale în forma de cîrnat
pe altele alearga carabusii
Sînt si canale ca-n Venetia
insule ca-n Frize din Olanda
poduri fundaturi sau cheiuri
drumuri sosele alei
vai ce ce ce varietate în diversitatea
orasului Paris
Biografie
Wystan Hugh Auden (n. 21 februarie 1907 - d. 29 septembrie 1973) a fost un poet englez, c onsiderat printre cei mai importanți și influenți scriitori ai secolului al XX-lea.
Auden s-a născut în York și și-a petrecut copilăria la Harborne, Birmingham, unde tatăl său dr. George Auden era inspector medical școlar pentru Birmingham și profesor de Sănătate publică la Universitatea din Birmingham. De la vârsta de opt ani Auden a fost intern al mai multor școli, prima dată în Surrey și mai târziu în Norfolk, dar se întorcea la Birmingham în vacanțe. A urmat colegiul Christ Church, la Universitatea Oxford, dar numai până în anul trei. După Oxford, a trăit un an la Weimar Berlin, în a cărui atmosferă tolerantă își putea exprima deschis homosexualitatea.
Revenind în Anglia a predat la două școli de băieți, din 1930 până în 1935. Cea mai importantă și unde a fost cel mai fericit a fost Downs School, lângă Great Malvern. Aici a petrecut trei ani și a scris câteva dintre cele mai frumoase poezii ale primei perioade, printre care: "This lunar beauty"; "Lay your sleeping head, my love"; "Fish in the unruffled lakes"; și "Out on the lawn I lie in bed".
Auden s-a căsătorit cu Erika Mann, fiica lesbiană a marelui romancier german novelist Thomas Mann, în 1935, pentru a-i furniza un pașaport britanic ca să poată ieși din Al treilea Reich. Nu au trăit niciodată împreună, dar în anii următori s-au întâlnit ca prieteni și nu s-au deranjat niciodată ca să divorțeze.
Auden s-a stabilit în Statele Unite ale Americii în 1939 și a devenit cetățean naturalizat în 1946. Această mutare din Anglia, tocmai când începuse cel de Al Doilea Război Mondial, a fost considerat de mulți o trădare și, ca urmare, reputația sa de poet a avut de suferit. După mai mulți ani petrecuți în Statele Unite ale Americii, a revenit în Europa în vara anului 1948, prima dată în Italia apoi în Austria; în ultimul an al vieții s-a mutat definitiv de la New York la Oxford; a fost profesor de poetică la Universitatea Oxford din 1956 până în 1961 și, deoarece susține doar trei cursuri în fiecare an, a petrecut numai câteva săptămâni la Oxford în perioada profesoratului. Iubitul său de o viață și tovarăș a fost poetul Chester Kallman. A murit la Viena în 1973.
Auden a scris o cantitate considerabilă de critică literară și eseuri și este coautor al unor piese dramaturgice alături de prietenul său Christopher Isherwood, dar este cunoscut, în primul rând, ca poet. Opera sa este caracterizată printr-o varietate excepțională, de la forme tradiționale riguroase, la forme originale, totuși complicate, ca și măiestria tehnică și verbala pe care Auden și-a etalat-o indiferent de formă. Parțial i se datorează meritul de a fi re-introdus anglo-saxona metrul accentual în poezia engleză. O temă de controversă este în ce măsură Auden și-a revizuit poeme în ediții succesive, eliminând unele poezii foarte cunoscute din ediții „selective”, deoarece a considerat că poeziile respective nu mai sunt sincere sau corecte. An area of controversy is the extent to which Auden reworked poems in successive publications, and dropped several of his most well-known poems from "collected" editions because he no longer felt they were honest or accurate. În prefața la volumul lui Auden intitulat „Poeme alese” (Selected Poems), Edward Mendelson susține că acest lucru este de fapt o afirmare a crezului lui Auden în puterea și importanța poeziei. „Poeme alese” include unele dintre versurile pe care Auden le-a respins și versiuni timpurii ale altora pe care le revizuise ulterior.
Înainte de a trece la anglicanism (o varietate mai protestantă de anglicanism decât anglo-catolicismul părinților săi), Auden s-a interesat de controversele politice de stânga ale vremurilor și unele dintre cele mai importante opere ale sale reflectă aceste preocupări, cum ar fi "Spania", un poem despre Războiul civil din Spania și "1 Septembrie 1939", despre izbucnirea celui de Al Doilea Război Mondial (ambele au fost ulterior repudiate de Auden și excluse edițiile selective).
Poemul său ironic de dragoste Auden's ironic love poem Funeral Blues (inițial scris pentru a fi cântat de prietena sa soprana Hedli Anderson) a fost citit emoționant în filmul din 1994 "Patru căsătorii și o înmormântare" (Four Weddings and a Funeral).
Auden a fost considerat ca făcând parte dintr-un grup de scriitori cu idei asemănătoare, grup care îi includea Edward Upward, Christopher Isherwood, Louis MacNeice (cu care a colaborat la în 1936 la "Scrisori din Islanda" (Letters from Iceland), Cecil Day-Lewis și Stephen Spender, cu toate că după vârsta de 24 de ani Auden a încetat a se considera ca făcând parte din vreun grup.
De asemenea a colaborat cu compozitori, scriind un libret pentru Benjamin Britten și, împreună cu Chester Kallman, un libret pentru Igor Stravinsky și alte două pentru Hans Werner Henze.
Versuri
· Poeme (1930)
· Oratorii (1932)
· Privește străine (1936)
· Deocamdată (1945)
· Scutul lui Achile (1955)
· Omagiu lui Clio (1960)
· Epoca neliniștii.O eglogă barocă (1947)
Teatru în versuri
· Câinele de sub piele (1935)
· Ascensiunea lui F-6 (1936)
· Pe graniță (1938)
Eseuri și aforisme
· Mâna vopsitorului (1962)
Blues funerar
Aruncaţi telefonul şi opriţi ceasornicele, iute,
Daţi câinelui un os baban să nu mai latre-n curte,
Trageţi capacul la pian şi-n surdina marşului funebru
Chemaţi bocitoarele, şi scoateţi afară sicriul negru.
Daţi câinelui un os baban să nu mai latre-n curte,
Trageţi capacul la pian şi-n surdina marşului funebru
Chemaţi bocitoarele, şi scoateţi afară sicriul negru.
Aeroplanele să-înşire din cercuri largi de fum
Litere pe cer, scriind mesajul: El este Mort de-acum.
Puneţi mătasea doliului la gât alb de porumbei,
Iar poliţiştii să poarte mănuşi negre-n trafic şi pe-alei.
Litere pe cer, scriind mesajul: El este Mort de-acum.
Puneţi mătasea doliului la gât alb de porumbei,
Iar poliţiştii să poarte mănuşi negre-n trafic şi pe-alei.
A fost Nordul şi Sudul meu, a fost Estul şi Vestul,
Zilele de lucru, duminicile – şi tot restul,
Amiaza, noaptea, poezia mea ştiută pe de rost,
Credeam că dragostea-i eternă. Am fost prost.
Zilele de lucru, duminicile – şi tot restul,
Amiaza, noaptea, poezia mea ştiută pe de rost,
Credeam că dragostea-i eternă. Am fost prost.
Să n-aud de stele, suflaţi în lampa lor pentru vecie,
Demontaţi soarele şi băgaţi luna la cutie,
Goliţi oceanele, strângeţi pădurea – ‘geaba se dă brează –
Pentru că din clipa asta nimic nu mai contează.
Demontaţi soarele şi băgaţi luna la cutie,
Goliţi oceanele, strângeţi pădurea – ‘geaba se dă brează –
Pentru că din clipa asta nimic nu mai contează.
Cel care iubeşte mai mult
Privind pe cer la stele, ştiu că o fac degeaba,
Din partea lor, eu pot să mă deplasez la naiba,
Dar, pe pământ indiferenţa e-o altă socoteală,
Trebuie să ne ferim atât de om cât şi de fiară.
Din partea lor, eu pot să mă deplasez la naiba,
Dar, pe pământ indiferenţa e-o altă socoteală,
Trebuie să ne ferim atât de om cât şi de fiară.
N-ar fi aiurea ca aştrii să se consume pentru noi
Din dragoste, când noi nu le-o putem întoarce înapoi?
Că două inimi nu iubesc la fel – s'a spus demult,
Prefer atunci, din doi, eu să iubesc mai mult.
Din dragoste, când noi nu le-o putem întoarce înapoi?
Că două inimi nu iubesc la fel – s'a spus demult,
Prefer atunci, din doi, eu să iubesc mai mult.
Admirator de stele, cum mă cred, şi care
Stele nu dau pe mine-o para nefolositoare,
Nu pot, acum când le văd sus să spun că ar fi
Din ele una ce mi-a lipsit pe timp de zi.
Stele nu dau pe mine-o para nefolositoare,
Nu pot, acum când le văd sus să spun că ar fi
Din ele una ce mi-a lipsit pe timp de zi.
De-ar fi să dispară toţi aştrii sau să moară,
Aş învăţa să mă holbez la bolta goală
Şi să simt că bezna de catran e minunată,
Deşi, s-ar putea, să nu simt chiar de prima dată.
Liviu Deleanu
Biografie
Aş învăţa să mă holbez la bolta goală
Şi să simt că bezna de catran e minunată,
Deşi, s-ar putea, să nu simt chiar de prima dată.
Liviu Deleanu
Biografie
Liviu Deleanu (născut Lipe Kligman; pe 8 februarie 1911, Iași - d. 12 mai 1967, Chișinău) a fost un poet român de etnie evreu.
Liviu Deleanu s-a născut la 8 februarie 1911, la Iași.
Liviu nu-și iubea copilăria, zicea că a fost foarte grea, fară bucurii și jocuri copilaresti („unica mea jucărie a fost o papușă de cârpe”). Era un copil frumos, cu bucle mari, aurii, lăsate pe umeri. Mama îl purta ca pe o fetiță. A trăit în frig și în foame.
Îi placea foarte mult să citească. Citea tot ce-i nimerea sub mînă. Mama îi dădea cîte un leu să-și cumpere un covrig și el strîngea leul, ca să-și poată cumpăra unica revistă pentru copii.
În orașul natal intră la studii la gimnaziu, dar, din lipsă de surse, este nevoit să abandonaze.
Pleacă la București, unde se angajează ca litograf, apoi corector la o tipografie.
Literatura o „îmbrățișează” de la o vîrstă destul de fragedă: la doar 15 ani redactează revistele „Prospect” și „Vitrina literară”.
Poezia timpurie a lui L.Deleanu, cum ar fi volumul „Oglinzi fermecate”, apărut în 1927, este influențată de marii scriitorii moderniști, ca Charles Baudelaire, George Bacovia, Ion Pillat.Urmează placheta „Ceasul de veghe” (1937), înalt apreciată de G. Călinescu în „Istoria literaturii române de la origini pînă în prezent”; versurile din acest volum sunt pline de compătimire pentru martirii războiului civil din Spania.
Anul 1940 înseamnă pentru L. Deleanu, în afară de faptul că îi apare al treilea volum de versuri „Glod alb”, un eveniment care îi va marca destinul literar din continuare: poetul s-a refugiat în Basarabia.
În timpul războiului din 1941 – 1945 poetul plăsmuiește o serie de cîntece inspirate („Cîntec scris pe patul armei”, „Cantec scris pe lat de palos” etc.).
După război activează în domeniul literaturii pentru copii: „Poezii pentru copii” (1947), „Mi-i drag să meșteresc” (1955), „Bucurii pentru copii”(1956), „Licurici” (1961) ș.a.
La poezia pentru adulți se întoarce în 1952, cînd apare cartea „Vremuri noi”, poemul „Krasnodon” (ulterior intitulat „Tinerețe fără moarte”) și basmul dramatic „Buzduganul fermecat”.
Talentul liric al lui Liviu Deleanu s-a manifestat din plin în cărțile „Dragostea noastră cea de toate zilele” (1966) și postumele „Cartea dorului” (1968) și „Destăinuire” (1970).
Lui Liviu Deleanu îi aparțin și traducerile din I. Krylov, A.Puskin, N.Nekrasov, M. Lermontov, A. Tvardovskij, K. Simonov, S. Marsak, K. Cukovskij ș.a. Versurile sale, la rîndul lor, sunt traduse în mai multe limbi și sunt reeditate în Moldova și peste hotarele ei.
Poetul s-a stins din viață la 12 mai 1967 la Chișinău.
Actualmente, numele lui Liviu Deleanu îl poartă o stradă și un liceu din municipiul Chișinău, sectorul Buiucani.
Liviu Deleanu este autorul textului original al cântecului Sanie cu zurgălăi compus de Richard Stein în 1936.
TEATRU/FILM 21 Februarie
Mofturi - I. L. Caragiale
Kean - Jean Paul Sartre
Petru - Vlad Zografi
SFATURI UTILE 21 Februarie
24 de moduri de a slabi fara dieta
(de poziționat la loc vizibil!)
1.Timpul pentru masa
Pentru a slabi fara dieta, una dintre reguli este ca mesele sa fie luate incet, nu in graba, iar mancarea sa se mestece bine. Acesta este unul dintre aspectele de baza ale slabirii fara un plan complicat de dieta. Fiecare muscatura va fi savurata. Ideal ar fi ca portiile sa fie mici. In scurt timp, hormonii vor fi cei care vor declansa senzatia de satietate. Mancatul pe fuga blocheaza semnalele acestor hormoni, iar sentimentul de saturatie va fi amanat, fapt ce va cauza supraalimentarea.
2. Somnul si numarul scazut de kilograme
2. Somnul si numarul scazut de kilograme
Persoanele care consuma in mod constant 2500 de calorii si dorm o ora in plus ar putea slabi aproximativ 7 kilograme pe parcursul unui an, conform studiilor. Rezultatele variaza de la un individ la altul, dar exista dovezi clare ca somnul insuficient creste apetitul.
3. Mai multe portii de legume
Daca o persoana consuma trei portii de legume pe parcursul unei seri, va manca mult, se va satura, fara sa se ingrase. Majoritatea modurilor de a slabi fara diete speciale presupun consumul de fructe si legume. Bogate in fibre si cu un continut ridicat de apa, acestea contin putine calorii si nu ingrasa. Ideal ar fi sa fie gatite fara adaos de grasime, sa se condimenteze cu suc de lamaie si plante aromatice, mai degraba decat sa fie servita cu sosuri bogate in grasimi sau alte dressinguri.
4. Supa slabeste
Cei care mananca o supa pe zi se vor satura mai repede si nu se vor ingrasa. Supa trebuie consumata la inceputul unei mese pentru a diminua apetitul si a ajuta la instalarea senzatiei de saturatie. Se poate consuma o supa cu un continut scazut de sodiu, cu legume proaspete sau congelate - care se vor fierbe. Nu este recomandata supa crema, care poate fi bogata in grasimi si calorii.
5. Cerealele integrale
Cerealele integrale, cum ar fi orez brun, orz, ovaz, hrisca, grau integral, ar putea face parte din planul de slabire fara dieta. Acestea contin putine calorii si contribuie la scaderea nivelului de colesterol. Cerealele integrale sunt prezente in multe produse: vafe, coaja de la pizza, unele tipuri de briose, paste si paine din grau integral.
6. Premiu: un articol de imbracaminte
Un articol de imbracaminte pe care o persoana si l-a dorit de ceva timp: o fusta, pantaloni, etc. ar putea reprezenta premiul pentru pierderea a cateva kilograme. Important este sa se aleaga un produs vestimentar putin mai stramt, astfel incat sa impulsioneze scaderea in greutate.
7. Evitarea mezelurilor grase la micul dejun
Bacon sau slanina de la micul dejun ar trebui transferate in componenta mesei de pranz. Aceasta mutare simpla economiseste circa 100 de calorii care poate duce la o scadere de pana la 5 kilograme pe parcursul unui an. Exista diverse combinatii de sandwich-uri care pot contine putine calorii: cu branza degresata, rosii, ardei rosu, etc.
8. O felie sanatoasa de pizza
Alegerea unor toppinguri vegetale pentru pizza in loc de cele cu carne ar putea duce chiar si la scaderea a 100 de calorii din componenta unei mese. Alte trucuri pentru ca felia de pizza sa nu ingrase: branza va fi degresata sau va contine foarte putina grasime, nu se va folosi grasime, doar, eventual un strop de ulei de masline.
9. Evitarea zaharului
Daca o bautura dulce este inlocuita cu apa minerala sau un suc fara zahar s-ar putea evita consumul chiar si pana la 10 lingurite de zahar. Pentru aroma sau distractie se poate adauga lamaie sau capsuni congelate. Zaharul din bauturile racoritoare se absoarbe cu usurinta si ofera senzatia de plenitudine. Intr-un studiu, o parte din subiecti au consumat 450 de calorii din totalul zilnic sub forma de jeleuri, iar cealalta parte sub forma de bauturi dulci acidulate. Cei din ultima categorie au luat mai mult in greutate, aproximativ 1.5 kilograme in patru saptamani.
10. Pahare inalte si subtiri
Folosirea unui pahar inalt si subtire in locul unuia scurt poate ajuta la diminuarea numarului de calorii consumate zilnic, fara vreo dieta speciala. Cum este posibil? Specialistii considera ca reperele vizuale ii pot da unei persoane senzatia ca va consuma mai multe sau mai putine lichide.
11. Limitarea consumului de alcool
Atunci cand o persoana consuma primul pahar de alcool, acesta ar trebui urmat de o bautura racoritoare cu un numar scazut de calorii (apa minerala, de exemplu), in loc sa treaca la urmatorul pahar de bautura alcoolizata (cocktail, bere, vin, etc.). Alcoolul are mai multe calorii per gram (7) decat carbohidratii (4) sau proteinele (4). Ingrasa, de asemenea, si rontaitul de chips-uri, alune sau alte alimente care insotesc bauturile alcoolice, in cantitati excesive.
12. Ceai verde
Consumul de ceai verde poate fi o strategie potrivita pentru pierderea in greutate. Unele studii sugereaza ca acesta stimuleaza arderea temporara a caloriilor prin actiunea fitochimicalelor numite catechine. Cel putin, se va obtine o bautura racoritoare fara prea multe calorii.
13. Relaxarea – Yoga
Femeile care practica yoga tind sa cantareasca mai putin decat altele, potrivit unui studiu. Care este cauza? Aceasta tehnica de relaxare implica o anumita abordare in luarea meselor. De exemplu, chiar daca o persoana va avea o farfurie plina cu mancare, in fata, va manca putin, fara sa se simta pe deplin satula. Cercetatorii considera ca relaxarea, calmul si dezvoltarea constiintei dezvoltate prin intermediul yoga pot ajuta oamenii sa reziste in fata tentatiilor alimentare.
14. Mese luate acasa
Pentru ca o persoana sa-si mentina silueta ar trebui sa manance mese gatite acasa, cel putin cinci zile pe saptamana. Suna descurajator? Gatitul poate fi mai usor decat crede oricine. Alimentele semipreparate sau cele special concepute pentru ca mesele sa se serveasca rapid ar putea fi potrivite in aceste sens: carne macra tocata de vitel, salata verde deja spalata, legume taiate, conserve de fasole, somon la gratare, fasii de pui, etc.
15. Pauza de... masa
Majoritatea oamenilor fac o pauza in timp ce mananca, de obicei, spre finalul mesei, atunci cand si pun furculita deoparte pentru cel putin cateva minute. In aceste momente ar fi indicat sa nu se rontaie suplimentar. Se va termina, eventual, mancarea din farfurie si fiecare se va bucura de conversatie. De fapt, acesta ar putea fi un semnal ca stomacul este plin, dar nu burdusit.
16. Guma de mestecat
Guma de mestecat fara zahar, cu aroma puternica ar putea fi o alternativa atunci cand apare pofta de a rontai snackuri sau alte gustari. Daca dupa o zi de lucru cina ar putea fi luata la o petrecere, in fata televizorului sau a calculatorului s-ar putea face excese. Aroma gumei de mestecat ar putea fi mai puternica decat cea a multora dintre produsele alimentare, incat acestea nici macar nu mai au gust bun.
17. Farfurii mai mici
Un studiu a demonstrat ca persoanele care au ales sa serveasca masa in farfurii mai mari, au mancat mai multa mancare. Ca atare, farfuriile mai mici sunt potrivite pentru cei care vor sa slabeasca. Astfel, ar putea fi diminuat numarul caloriilor cu 100-200 intr-o zi, iar numarul de kilograme ar putea sa scada cu pana la 10 intr-un an. Cercetatorii afirma ca nici o persoana nu a simtit nevoia sa manance mai multe alimente, atata timp cat farfuriile mici erau deja pline.
18. Mancare portionata corespunzator
In general, majoritatea oamenilor incearca sa portioneze in mod echilibrat, mancarea pe care o consuma la o masa. Specialistii considera ca acest lucru poate deveni un automatism, o rutina, in timp. Se pot face, de exemplu, mici pachetele/portii cu gustari sanatoase care se pot servi la ora mesei.
19. Regula 80-20
Multi oameni au tendinta sa manance pana nu mai pot face acest lucru, dar locuitorii din Okinawa si-au format obiceiul de a se ridica de la masa atunci cand stomacul lor este plin in proportie de 80%. Aceasta strategie naturala de slabire poarta denumirea de hara hachi bu.
20. Masa luata la restaurant
Se stie deja ca mesele luate la restaurant, de cele mai multe ori, ingrasa. Pentru mentinerea sub control a numarului de calorii sau a portiilor pot fi luate urmatoarele masuri:
- comandarea unui aperitiv ca o masa;
- impartirea aperitivului cu un prieten;
- servirea portiilor in farfurii mici;
- jumatate din mancarea comandata va fi luata la pachet, pentru a se consuma acasa.
Pentru o alimentatie sanatoasa, aperitivul poate fi completat cu o salata cu legume, care ar putea ocupa jumatate de farfurie.
21. Sos rosu
Sosurile pe baza de rosii au mai putine calorii decat sosurile care au la baza smantana. Totusi, dimensiunea portiei de alimente la care se adauga sosul, este importanta. O portie de paste nu trebuie sa depaseasca o ceasca, de exemplu.
22. Fara carne
Mesele vegetariene ajuta, in mod cert, o persoana sa slabeasca. Deseori, acestea fac parte din dietele recomandate pentru scaderea numarului de kilograme. Vegetarienii cantaresc cu pana la 20% mai putin decat consumatorii de carne. Desi exista mai multe explicatii pentru acest lucru, totusi, legumele au un rol important. Mancarea de fasole, mazarea, lintea dar si altele de acest gen, au putine calorii si se remarca printr-un continut ridicat de fibre, important in procesul digestiei.
23. Mai mult de 100 de calorii arse in fiecare zi
Se pot pierde pana la 5 kilograme intr-un an, fara dieta, prin arderea unui surplus de 100 de calorii, in fiecare zi. In acest scop poate fi incercata una din urmatoarele activitati:
- mers pe jos, timp de aproximativ 20 de minute;
- gradinarit, timp de 20 de minute;
- curatarea gazonului timp de 20 de minute;
- curatenie in casa timp de 30 de minute;
- sarituri timp de 10 minute.
24. Aprecieri
Atunci cand o persoana face mici progrese si adopta obiceiuri sanatoase, care o vor ajuta sa slabeasca, trebuie apreciata. O manichiura, o haina noua sau chiar o felie mica dintr-o prajitura cu branza pot fi recompense pe masura.
COSTUMUL POPULAR ROMÂNESC – TRADIȚII ȘI MODERNISM 21 Februarie
Zona Făgăraș
Portul popular din Țara Făgărașului
La 40 km de Brașov, în zona istorică a Țării Făgărașului, se desfășoară comuna Șinca, compusă din localitățile Șinca Veche, Bucium, Ohaba, Perșani și Vâlcea. Zona este bogată sub aspect istoric și cultural, în Șinca Veche turiștii vizitând așezământul cu biserici rupestre, plasat pe lista celor mai vechi monumente feudale românești, iar în Ohaba ființând cea mai veche moară de apă, funcțională, din întreg ținutul. Bucium, un sat tipic ardelenesc, cu porțile unite și curțile interioare generoase, reprezintă, pentru cei care doresc să se relaxeze, departe de forfota orașului, destinația ideală.
Ajungând pe aceste plaiuri am poposit în vizită la familia Ghircoiaș, pentru a afla de la Doina și Diana-Teodora câteva informații despre arta tradițională, talentul și munca necesare pentru a realiza costume populare românești. Doamna Doina Ghircoiaș este artist popular atestat, de peste 10 ani, în cadrul Complexului Național Muzeal ASTRA, din Dumbrava Sibiului. „Noi, meșterii populari, suntem pe cale de dispariție…“ consideră gazda noastră. Puțini au rămas cei care realizează creații populare autentice și tocmai de aceea, dânsa onorează orice invitație primită, chiar dacă vine de la Focșani sau de la Mediaș, acceptând să lucreze acolo, în fața privitorilor, pentru a demonstra că este însăși creatoarea obiectelor vestimentare prezentate. Încă din urmă cu 25 de ani, atunci când s-a măritat, dânsa știa să coasă, însă ajungând în casa soțului, a fost încântată de costumele create de bunica acestuia și așa a învățat să creeze, la rândul ei, elemente de port popular. Faptul că știa să coasă deja a fost un atu, însă a trebuit să capete o anumită experiență, realizând mai întâi pentru membrii familiei diferite ii sau cămăși.
Costumele realizate de doamna Ghircoiaș pot fi din toate zonele României, însă cele căutate sunt, în special, din regiunea Ardealului (Sibiu – Alba Iulia – Țara Făgărașului). În această parte a țării portul popular este mai sobru, lipsit de culoare, având doar motive brodate cu negru pe pânza albă. Chiar și în Ardeal portul diferă un pic în funcție de regiune, ia fiind bogat ornată cu negru în zona Făgărașului, la Sibiu având doar câteva modele verticale. Portul popular este creat de la zero, singurul element pe care Doina și Diana îl achiziționează fiind ghemul cu fire de bumbac, cumpărat de la Tălmaciu (în apropiere de Sibiu). Ghemele, de 10 g fiecare, sunt apoi fierte în moare (zeamă de varză) pentru a le „împietri“, adică pentru a împiedica vopseaua să se scurgă în material la prima spălare. Fiecare element al costumului popular este țesut direct în război, cu model cu tot.
Membrii familiei Ghircoiaș urzesc, întind pe război și țes toate aceste costume. Iată, care este întreg procesul de realizare, așa cum îl prezintă gazda noastră: „Întâi încep cu urzirea pânzei pe urzitoare, apoi o iau jos și o întind pe război. După ce s-a întins pe război, o dau prin ițe și prin spată, leg firele și introduc modelul.“ La țesut trebuie două persoane, una stând în față pentru a țese, lucrând cu suveica și cealaltă în spate, alegând modelul. În general, o cămașă bărbătească sau o ie este lucrată de doamna Doina într-o săptămână, dacă pânza este gata și dacă lucrează zi de zi. Programul zilnic se desfășoară, în felul următor: La ora 07:00 dimineața este trezirea, la ora 08:00 se finalizează hrănirea animalelor din curte (vacuță, purcel, păsări etc.), iar până la ora 08:30 membrii familiei servesc micul dejun. După aceea începe programul de lucru, care se termină, de obicei, la ora 10:00 seara.
Portul popular poate fi încheiat (cusut la încheieturi) cu mașina sau manual, numărând fir pe fir. Personal, nu am sesizat diferența dintre cusătura de mașină și cea de mână, aceasta din urmă fiind impecabilă. De altfel, majoritatea clienților doresc ca totul, la un costum popular, să fie cusut de mână. Fustele albe sunt plisate, în pliuri înguste și dese, folosind mașina de călcat. Pe viitor, își doresc să achiziționeze și o mașină de plisat.
O perioadă, Doina Ghircoiaș a lucrat în comerț, însă de când a început să aibă grijă de copii, datorită volumului de muncă crescut, a renunțat și s-a dedicat în totalitate lucrului în casă, realizând costume populare, dar și gătind. Căci, am uitat să amintesc, dar dânsei îi place în mod deosebit să gătească, această îndeletnicire, fiind totodată hobby și meserie. La evenimentele din localitate, botez, nuntă sau înmormântare, realizează meniul pentru invitați, fiind obișnuită să gătească și pentru 200-300 de persoane. Atunci când afli că o cămașă sau o ie din bumbac este realizată în totalitate manual, persoana lucrând la ea aproape 15 ore pe zi, timp de o săptămână, consideri că prețul trebuie să fie unul pe măsura efortului depus. Astfel de creații pleacă de la prețul de 500 de lei, un costum complet putând să ajungă la 2.000 de lei. „Dacă văd că îi place clientului și îi zâmbesc ochii, mai las din preț“, afirmă încântată doamna Ghircoiaș.
Arta populară și creatorii săi, nu ar trebui să fie pe cale de dispariție, ci din contră, să reziste timpului, asimilând cât mai mulți discipoli și iubitori de frumos. Prin articolele noastre și prin vizitele făcute acestor maeștri încercăm să păstrăm vie atenția cititorilor noștri către ramuri meșteșugărești și creații care în trecut erau din plin apreciate de către predecesori.
GÂNDURI PESTE TIMP 21 Februarie
GLUMEȘTE, FII VESEL ȘI VEI RĂMÂNE TÂNĂR 21 Februarie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu