În
1675 publică lucrarea
Misura Universale, în care redenumește unitatea de măsură universală propusă de
John Wilkins în
metru (
metro cattolico, traducere literală a expresiei
măsură universală) și îl definește ca lungimea unui
pendul a cărui semiperioadă de
oscilație este de o
secundă, ceea ce corespunde unei lungimi de cca. 993,9 mm actuali. Necunoscută în epoca lui Burattini,
gravitația influența lungimea metrului în funcție de loc, astfel că în
1791 Academia de științe a Franței redefinește metrul la o valoare mai constantă.
Pactum Mutuae Successionis din 1703, emis de bunicul ei, împăratul
Leopold I, a făcut-o pe Maria Josepha moștenitoarea prezumtivă a unchiului ei, împăratul
Carol al VI-lea;
[1] totuși, Pragmatica Sancțiune din 1713 a lui Carol VI a anulat înțelegerea anterioară și a făcut din fiica sa,
Maria Theresa, succesorul său în locul Mariei Josepha.
La 20 august 1719, Maria Josepha s-a căsătorit cu Frederic August al II-lea, Elector de Saxonia, care a devenit rege al Poloniei. Prin această căsătorie între Casele de Wettin și de Habsburg, tatăl lui Frederic August al II-lea,
August al II-lea al Poloniei, a sperat să plaseze Saxonia într-o poziție mai bună în cazul în care ar izbucni un război de succesiune al teritoriilor austriece.
Căsătoria a fost sugerată de către viitorul ei socru încă din 1704.
Maria Josepha de Austria |
Regină a Poloniei Mare Ducesă de Lituania Principesă Electoare a Saxoniei |
|
Locul de naștere al Charlottei, Schloss Mirow
Toți copii ducelui s-au născut la
Schloss Mirow, un conac de la țară. Viața de zi cu zi la Mirow era ca a unei familii simple de gentlemani.
[1] Dimineața era dedicată studiului și instruirii în lucru manual, broderie și dantelărie în care fetele erau foarte abile. Au primit o educație admirabilă iar sub îndrumarea mamei le-au fost fundamentate principiile religioase.
[2] Mai târziu au avut ca tutore pe M. Gentzner, un ministru luteran care deținea cunoștințe de botanică, mineralogie și știință.
Charlotte Sophia de Mecklenburg-Strelitz, 1763.
După decesul regelui
George al II-lea și urcarea pe tron a nepotului său,
George al III-lea, s-a considerat că este timpul ca George să-și caute o mireasă care să poată să îndeplinească toate îndatoririle poziției sale.
[3]Colonelul Graeme, care a fost trimis la diferite curți germane cu misiunea de investigare a raportat despre farmecul caracterului și calitățile pe care le poseda Prințesa Charlotte în vârstă de 17 ani.
[4] Potrivit uzanțelor, în iulie 1761, regele a anunțat Consiliul intenția de a se căsători cu Prințesa iar Lordul Hardwicke a fost expediat la Mecklenburg pentru a-i cere mâna în numele regelui.
[5] Charlotte a sosit la
Palatul St. James la 7 septembrie 1761. A doua zi, a avut loc ceremonia nunții efectuată de arhiepiscopul de Canterbury, Thomas Secker.
[6]Mariajul a fost unul fericit, în ciuda trecutului amoros al soțului ei și a lipsei de simpatie a soacrei sale iar aparent, regele n-a fost niciodată infidel. Au avut 15 copii din care doi - Octavius și Alfred - nu au ajuns la maturitate. De-a lungul timpului, ea s-a bucurat de o putere considerabilă în regat însă n-a abuzat niciodată.
Regele și regina s-au mutat la Casa Buckingham la capătul vestic al parcului St James, care mai târziu va fi cunoscută sub numele de
Palatul Buckingham. Casa care a fost construită pentru Ducele de Buckingham în 1703 a fost vândută de un descendent al ducelui, Sir Charles Sheffield, în 1761 regelui George al III-lea pentru 21.000 £
[7] (3.000.000 £ în 2010
[8]) Paisprezece din cei cincisprezece copii ai cuplului s-au născut la Casa Buckingham. Reședința oficială a rămas
Palatul St. JamesGeorge al III-lea și regina Charlotte arau cunoscuți cunoscători ai muzicii și admiratori pasionați ai lui
George Frideric Handel. Amândoi aveau gusturi germane și au acordat onoruri speciale artiștilor și compozitorilor germani.
[10]În 1764
Wolfgang Amadeus Mozart, atunci în vârstă de opt ani, a sosit în Marea Britanie cu familia sa unde a rămas din aprilie 1764 până în iulie 1765.
[11] Familia Mozart a fost chemată la curte la 19 mai unde au cântat în fața unui cerc limitat timp de patru ore.
Johann Christian Bach, al unsprezecelea fiu al marelui
Johann Sebastian Bach, care era music-maestru al reginei a pus în fața băiatului lucrări dificile din Handel, Bach și Abel. Amadeus le-a cântat pe toate iar cei prezenți au fost destul de uimiți.
[12] Apoi a acompaniat-o pe regină într-o arie pe care ea a cântat-o și a cântat o lucrare solo la flaut.
[13]La 29 octombrie ei au fost invitați din nou la curte pentru a sărbători a patra aniversare a ascensiunii la tron a regelui. Leopold Mozart a publicat șase sonate compuse de Wolfgang Amadeus și au fost dedicate reginei la 18 ianuarie 1765, dedicație pe care ea a răsplătit-o cu 50 de guinee.
Charlotte de Mecklenburg-Strelitz |
Portret al reginei Charlotte
|
Sub influența guvernantei sale, prinde dragoste pentru limba franceză, gustul pentru sclipirea minții, pentru veselia spontană, pentru vioiciune în scriere și conversație. Dintre toți preceptorii care desăvârșesc educația lui Figchen, cum i se spune familiar Sophiei, numai profesorul de muzică este dezamăgit. La 1 ianuarie 1744, împărăteasa
Elisabeta I, fiica lui
Petru cel Mare, o cheamă la Curtea Imperială pe Sophia însoțită de mama sa, cu scopul de a vedea cum decurge întâlnirea dintre moștenitorul împărătesei, Peter-Ulrich, fiul surorii sale Anna, și tânara prințesă, în vederea căsătoriei.
Ajunsă în Rusia, Sophie câștigă repede simpatia împărătesei, se impune demnitarilor, câștigă simpatia celor slabi și a celor tari, pentru aceasta trebuind să devină o adevărată femeie rusoaică, ca una născută pe acest pământ. În timp ce Marele Duce Petru, care îi este și văr, își indispune anturajul afișând mereu maniere nemțești, ea se dedică studiului intens al
limbii ruse și al religiei
ortodoxe. Din ordinul împărătesei, se stabilește data de 28 iunie
1744 pentru convertirea Sophiei la religia ortodoxă, când primește și prenumele de Ecaterina, care este și prenumele mamei împărătesei Elisabeta.
Portret al Marii Ducese Ecaterina Alexeevna (viitoarea Ecaterina cea Mare) în anul căsătoriei, 1745.
La
21 august 1745 are loc căsătoria dintre prințesa de Anhalt-Zerbst, devenită
Marea Ducesă a Rusiei Ecaterina, și
Marele Duce Petru. Ecaterina descoperă, încetul cu încetul, cumplita față a Elisabetei, în spatele imaginii idealizate a țarinei cu inima mare, tot așa descoperă, zi de zi, adevărata Rusie, barbară, crudă, jalnică, dincolo de aparența de civilizație. Cu Petru are, de la început, o relație proastă și este încă virgină după opt ani de căsătorie, din cauza unei probleme medicale a lui Petru. Pe
20 septembrie 1754, după nouă ani de căsătorie, Ecaterina naște un băiat,
Pavel Petrovici, despre care se spune c-ar fi copilul lui Serghei Saltîkov - un șambelan chipeș. După naștere rămâne singură, Serghei este îndepărtat printr-o misiune în
Suedia, nu i se permite să-și vadă copilul, care e dus în apartamentele împărătesei. Se refugiază în cărți și citește
Analele lui
Tacitus,
Eseu asupra moravurilor și spiritului națiunilor de
Voltaire,
Spiritul legilor de
Montesquieu. Din aceste lecturi ia lecții de
liberalism, visează un regim de bunătate, dreptate, inteligență.
Devenit împărat,
Petru al III-lea își izolează soția într-un colț al
Palatului de Iarnă iar el se instalează cu amanta sa, Elisabeta Voronțova. Ecaterina, însărcinată din nou, de data asta cu
Grigori Orlov, va naște pe
11 aprilie un băiat, care va fi încredințat unor rude ale unui servitor devotat. Băiatul, botezat Aleksei, va deveni contele Bobrinski și va fi la originea uneia din familiile cele mai de vază ale Rusiei. În
1762, din ordinul împăratului, este închisă în fortăreața de la Schlusselburg. Este eliberată repede pentru a se evita un scandal, însă, Ecaterina știe acum cum se pune problema: ea sau el, tronul sau închisoarea. "Ferocitatea barbară și dementă a lui Petru al III-lea făceau destul de verosimile intențiile sale de a-și suprima nevasta", va scrie Berenger, însărcinatul cu afaceri al Franței.
Pe măsură ce pericolul devine real, prietenii Ecaterinei privesc cu mai multă seriozitate eventualitatea unei revoluții de palat. În dimineața zilei de
28 iunie 1762, Ecaterina, care se afla trimisă de soțul său la Peterhof, pleacă spre
Sankt-Petersburg; în fața regimentului Imailovski și apoi a celorlalte regimente, contele Kirill Razumovski o proclamă pe Majestatea Sa, împărăteasa Ecaterina, suverană unică și absolută a întregii Rusii. Duminică,
30 iunie 1762, Ecaterina își face o intrare triumfală la
Sankt-Petersburg, salutată de focuri de artilerie și de aclamații însuflețite. Petru al III-lea, chiar în dizgrație și închis, reprezintă o amenințare permanentă pentru tron. La
6 iulie, țarul este asasinat de prietenii împărătesei. Pe
7 iulie ea face public un manifest în care spunea că țarul Petru al III-lea a făcut o violentă colică hemoroidală care i-a pus capăt vieții.
Portret alegoric al Ecaterinei a II-a ca Legislator de Dmitri Levitski, aflat în prezent la Galeriile Tretaikov, Moscova. Zeița Justiței este înfățișată în colțul din dreapta al picturi ținând în mână o balanță.
Spre deosebire de Petru al III-lea, care din nepăsare sau dispreț, a neglijat luni de zile să fie uns împărat de către Biserică, Ecaterina decide ca încoronarea ei să aibă loc la
22 septembrie, la
Moscova. Atunci când convoacă pentru prima oară Senatul la Palatul de Vară este îngrozită de tabloul situației financiare și sociale a țării. Ia măsura înființării unei bănci de emisiune, care imprimă hârtie-monedă în funcție de cerințele trezoreriei imperiale. Împinsă de curiozitate, se duce să-l vadă în închisoare pe fostul țar Ivan al VI-lea. În fața ei stă un tânăr de 22 de ani, cu chip livid și privirea rătăcită. Proclamat împărat la vârsta de două luni, detronat nici doi ani mai târziu de
Elisabeta, el descinde în linie directă din Ivan al V-lea, cel Prost, fratele mai vârstnic al lui
Petru cel Mare. La nouă zile după lovitura de stat îl invită pe
Diderot la Sankt-Petersburg, pentru a continua imprimarea
Enciclopediei, a cărei editare tocmai fusese interzisă în
Franța, după ce primele șapte volume fuseseră deja publicate cu succes. Diderot refuză politicos.
Începe o corespondență cu
Voltaire care va dura 15 ani, până la moartea filosofului francez. Ecaterina își dorește să fie demnă de elogiile pe care i le aduce Voltaire: să guverneze ferm după idei liberale. După moartea lui Voltaire, la
30 mai 1778, ea achiziționează biblioteca acestuia care ajunge la
Ermitaj alături de biblioteca lui Diderot. Considerându-se continuatoarea operei lui Petru cel Mare, este dornică să facă un monument pe care să-l consacre gloriei predecesorului ei. Inaugurarea statuii din bronz reprezentând pe Petru cel Mare va avea loc la
7 august 1782. Pe soclu e gravat "Lui Petru I, Ecaterina a II-a".
În
1763, pune bazele unor proiecte: un azil de copii orfani, o școală de moașe, un stabiliment de igienă populară, un institut de educație pentru fiicele de nobili (faimosul Institut Smolnâi). Aduce muncitori germani să cultive pământurile Ucrainei și ale Volgăi. Speră ca prezența pe pământ rusesc a acestor străini cinstiți, sobri și activi să-i incite pe țăranii ruși și să le fie un exemplu.
Cheamă în Rusia, medici, dentiști, arhitecți, ingineri, meșteșugari. Înființează o Academie de Științe. O epidemie de variolă, care a făcut ravagii în țară, o determină pe împărăteasă în
octombrie 1764 să-și facă vaccinul antivariolic, dând astfel un exemplu întregii națiuni.
A încurajat imigranții străini să se stabilească în Rusia oferindu-le pământ gratuit și scutindu-i de taxe, avantaje care au dus la crearea unei comunități întreprinzătoare de germani în regiunea Volgăi.
În 1782 a înființat o Comisie a Educației Naționale și a înființat un colegiu de pregătire a profesorilor în 1783. Statutul Școlilor Naționale din 1786 a decretat că trebuie să existe câte un liceu în fiecare capitală de provincie și câte o școală primară în fiecare oraș, care să asigure școlarizarea gratuită pentru băieți și fete. Pedeapsa corporală în școli era un lucru obișnuit deși ea a fost interzisă în 1786 și marea majoritate a populației a rămas analfabetă, deoarece școlarizarea gratuită nu i-a inclus și pe copiii de
șerbi.
Începe ceea ce ea consideră a fi marea împlinire a vieții sale,
Nakaz-ul sau
Instrucțiune în vederea elaborării unui Cod al legilor. În toamna anului
1766, își prezintă ea însăși opera Senatului.
Nakaz-ul a fost puternic inspirat de scrierile unor autori iluminiști ca
Montesquieu, Beccaria și Bielfeld, pe care Ecaterina îi studiase. În primăvara anului
1767, deputații încep să se întrebe ce titlu se cuvine pentru împărăteasa ca recunoștință pentru inițiativa sa: "Ecaterina cea Mare", "Preaînțeleapta", "Mama Patriei"? Titlul de
Ecaterina cea Mare întrunește cele mai multe sufragii. Ea se preface iritată, dar, de fapt, îi place această titulatură.
Comisia Legislativă a prezentat împărătesei declarații de plângere în legătură cu
Nakaz-ul însă ea nu a reușit să elaboreze un cod de legi. Izbucnirea războiului cu Turcia în 1768 a pus capăt ședințelor acesteia. Deși a fost o declarare parțială a idealurilor iluministe,
Nakaz-ul nu a fost un manifest liberal. El a definit Rusia ca pe o
monarhie absolută cu legi fundamentale.
Ecaterina a vrut să facă din curtea ei centrul vieții culturale a Rusiei. Producția ei literară cuprindea satire, articole de istorie a Rusiei și librete de operă. A încurajat traducerea în
limba rusă a unor opere străine și în 1783 a pus bazele Academiei Ruse de Limbă, care a publicat primul dicționar rus. A adăugat Palatului de Iarnă un teatru de curte și a sponsorizat reprezentațiile teatrale. Cenzura a avut un caracter liberal până la începuturile
Revoluției franceze.
A angajat arhitecți neoclasici și a cumpărat numeroase picturi europene.
| | |
Grigori Potemkin și Grigori Orlov doi dintre amanții Ecaterinei |
Pe parcursul lungii ei domnii, Ecaterina a avut mai mulți iubiți. În timpul rebeliunii lui Pugaciov, Ecaterina a avut cea mai importantă relație personală din viața ei, iubirea cu
Grigori Potemkin, un vechi ofițer de armată, cultivat și capabil. Afecțiunea ei fățișă față de el a dat naștere la zvonuri privind o posibilă căsătorie secretă. Deși locul lui Potemkin în patul Ecaterinei a fost ocupat în 1776 de o serie de tineri ofițeri de armată, el a rămas o figură foarte influentă până la moartea sa în 1791.
Reputația Ecaterinei de insațiabilitate sexuală s-a format în timpul vieții ei și s-a imprimat cu putere în memoria opiniei publice. Nu există mărturii credibile decât despre 12 amanți care s-au perindat prin viața Ecaterinei, unele dintre aceste relații amoroase fiind de lungă durată. Astfel, amantul Ecaterinei de la începutul anilor 1750 a fost curteanul Serghei Saltikov. El putea fi tatăl fiului ei, Pavel.
La sfârșitul anilor 1750, tatăl probabil al fiicei ei Ana Petrovna, care a murit în primul an de viață, a fost
Stanisław Poniatowski, care, ulterior, a devenit rege al Poloniei.
Grigori Orlov a fost ofițer de Gardă și o figură importantă în lovitura de stat care a adus-o pe Ecaterina la putere. Cei doi au devenit amanți în 1761 și relația lor a durat 11 ani. Fiul lor, Alexei Bobrinskoi a primit moșii din partea mamei sale.
În perioada 1772-1773 Ecaterina a avut o relație scurtă cu Alexandr Vasilicikov, un tânăr locotenent de Gardă. Împărăteasa și-a descris amantul ca "un cetățean excelent, dar foarte plictisitor". Piotr Zavadovski, ofițer de armată și birocrat ucrainean a ajutat-o pe Ecaterina la elaborarea reformei administrației locale. Idila celor doi s-a sfârșit în 1777, dar Ecaterina a continuat să-l ajute în carieră. Cu Simeon Zorici, împărăteasa a avut o legătură scurtă în 1777-78, un ofițer de armată sârb, care era jucător înrăit.
Tînărul ofițer de armată Ivan Rimski-Korsakov a fost părăsit de Ecaterina în 1779 când a descoperit că mai avea o legătură cu una din doamnele ei de companie. În 1780 țarina a început o relație cu Alexandr Lanskoi, un tânăr ofițer de gardă și ea a fost foarte afectată când el a murit de
difterie în 1784. Relația Ecaterinei cu Alexandr Yermolov a durat câteva luni în perioada 1785-1786.
Alexandr Mamolov, un bărbat chipeș și cultivat, rudă cu Potemkin, a fost părăsit de Ecaterina în 1789, când a descoperit că întreținea relații cu mai multe doamne din suita ei. Platon Zubov, cu treizeci de ani mai tânăr ca ea, a fost favoritul ei. A fost primul amant, după Zavadovski, care a jucat un rol politic semnificativ iar promovările cu care l-a copleșit împărăteasa, printre care și cea de Guvernator General al Noii Rusii și Crimeei, i-au depășit capacitățile sau meritele. În 1801, Zubov și frații lui au jucat un rol important în răsturnarea
țarului Pavel.
Au existat zvonuri și despre alte legături amoroase ale Ecaterinei de la sfârșitul anilor 1770, dar nu există dovezi clare în sprijinul acestora.
Ecaterina a II-a a Rusiei de Johann Baptist von Lampi cel Bătrân.
Proiectele Ecaterinei II privind Imperiul Otoman : în roșu « Imperiul neobizantin » al fiului său Constantin, în albastru « Regatul Daciei » al lui Grigori Potiomkin, în galben compensațiile pentru Imperiul Habsburgic, în verde-albastru pentru Veneția. Atunci când
August al III-lea al Poloniei moare, îl pune pe tron pe fostul ei amant, Stanisław Poniatowski sub numele de
Stanisław-August.
Franța și
Austria, intimidate de forțele rusești masate la granițele
Poloniei, nu intervin. Polonia, aservită Rusiei, acceptă o alianță polono-rusă contra Turciei, o rectificare a frontierelor în favoarea Rusiei și admiterea creștinilor ortodocși în funcții publice. Este primul succes internațional al Ecaterinei.
Ecaterina a II-a la 65 de ani plimbându-și câinele în grădina de la Țarskoe Selo. Pictură de Vladimir Luckici Borovikovski datând din 1796. Monumentul din fundal a fost comandat de Ecaterina în onoarea contelui Grigori Orlov. Rusia anexeaza Rusia Albă, cu orașele Polozk, Vitebsk, Orșa, Moghilev, Mstislavl, cu un total de 1.600.000 locuitori. Prusia pune mâna pe Warnia și palatinatele din Pomerelia cu 900.000 de locuitori iar Austria pune stăpânire pe Galiția, populată de 2.500.000 locuitori. Astfel, Polonia este deposedată de o treime din teritoriul său. Tratatul definitiv a fost semnat la Sankt-Petersburg la
5 august 1772. Ecaterina își dorește Crimeea, accesul în Caucaz și în bazinul Dunării, liberă navigație pe
Marea Neagră.
În
1773, la 60 de ani, după îndelungi ezitări, filosoful francez
Denis Diderot sosește la Sankt-Petersburg. A doua zi după sosirea sa, la
29 septembrie 1773 are loc căsătoria
Marelui Duce Pavel cu o prințesă germană,
Wilhelmina, botezată ortodox Natalia. În
iulie 1774, după șase ani de război cu
Turcia, se semnează tratatul de pace de la Kuciuk-Kainargi. Rusia obține fortărețele de pe malul
Mării Azov, protectoratul asupra Hanatului Crimeii, Kabarda și stepa dintre
Bug și
Nistru, accesul la
Marea Neagră și la
Marea Egee, o despăgubire de război de patru milioane și jumătate de ruble și dreptul de a veghea asupra libertății religioase a supușilor creștini ai sultanului.
La
21 iulie 1783, țarina anunță, printr-un manifest, anexarea Crimeii. Rusia controlează acum și Marea Neagră. În
1787, sultanul somează Rusia să restituie Crimeea. Este refuzat și asta înseamnă război.
Anglia și Prusia se declară de partea Porții Otomane;
Franța își proclamă neutralitatea. În
1788, Suedia declară război Rusiei. La
3 august 1790 la Varela este semnat un tratat de pace între Rusia și Suedia. Rusia nu va ceda o palmă din teritoriile sale, însă va recunoaște noua formă de guvernământ din Suedia. În
ianuarie 1792, la
Iași este semnată pacea dintre Rusia și Turcia. Tratatul lasă Rusiei întregul teritoriu situat între Bug și Nistru, recunoaște oficial că regiunile Crimeea și Otsakov sunt rusești și confirmă acordurile de la Kuciuk-Kainargi.
În
ianuarie 1793, Rusia și Prusia semnează o nouă convenție în vederea unei noi împărțiri a Poloniei. Rusia ia regiunile Vilnei, Minskului,
Kievului,
Volhînia și Podolia, în total 3 milioane de noi supuși. Al treilea tratat de împărțire a Poloniei este semnat la
13 octombrie 1795. Rusia și-a însușit
Curlanda și restul Lituaniei până la Niemen. Austria obține
Cracovia, Sandomir și Lublin iar Prusiei i-a revenit nord-vestul țării, cu
Varșovia. Polonia nu mai există.
Marele Duce Pavel, fiul Ecaterinei, se căsătorește a două oară după moartea primei soții cu o altă prințesă germană,
Sophie-Dorothea, botezată ortodox Maria Fiodorovna. La
12 decembrie 1777 se naște fiul lor,
Alexandru. Băiatul va fi dus în apartamentul împărătesei și crescut după principiile ei, convinsă că mama și tatăl "Domnului Alexandru" -cum îl numește uneori- n-ar fi știut să trezească în aceeași măsură mintea și sufletul copilului. La 17 luni după nașterea lui Alexandru, Maria Fiodorovna aduce pe lume un alt băiat, căruia Ecaterina îi dă numele
Constantin. O aduce la curte pe doamna de Lieven pentru a dirija educația nepoatelor sale. Ca educator pentru marii-duci îl aduce pe Cesar-Frederic de Laharpe, un îndârjit republican elvețian de 29 de ani.
Cu trecerea timpului, este tot mai hotărâtă să-l îndepărteze de la tron pe fiul ei
Pavel, în favoarea nepotului ei,
Alexandru. La
28 septembrie 1793 are loc căsătoria Marelui Duce Alexandru cu o prințesă germană,
Luise de Baden, botezată Elisabeta Alekseievna.
Copii:
- Împăratul Pavel I al Rusiei (1 octombrie 1754 – 23 martie 1801), oficial este fiul soțului Ecaterinei, împăratul Petru al III-lea al Rusiei, însă Ecaterina a pretins că a fost fiul amantului ei, contele Serghei Saltikov.
- Anna Petrovna (9 decembrie 1757 – 8 martie 1758), fiica amantului Ecaterinei, viitorul rege Stanislaus al II-lea al Poloniei
- Elizabeth Alexandrovna Alexeeva (1761–1844), fiica amantului Ecaterinei, contele Grigori Grigorievici Orlov
- Contele Alexei Grigorievich Bobrinsky (11 aprilie 1762 – 20 iunie 1813), de asemenea, fiul lui Orlov.
- Tarul Stefan cel mare (1 ianuarie 1756) oficial este fiul soțului Ecaterinei,
- Petru I (9 decembrie 1757 – 8 martie 1758), fiul amantului Ecaterinei, viitorul rege Stanislaus al II-lea al Poloniei
În ultimii ani ai vieții, sănătatea șubrezită și îngrijorarea față de evenimentele revoluționare din
Franța și
Polonia au contribuit la transformarea Ecaterinei într-o femeie extrem de contrarevoluționară. A încercat să suprime Francmasoneria, crezând că lojile masonice răspândeau ideile revoluționare. Lucrarea lui Rasișcev "Călătorie de la St. Petersburg la Moscova", care incrimina condițiile sociale și politice din Rusia, a fost interzisă. În ultimele luni de viață a impus o cenzură strictă a cărților și ziarelor străine, inclusiv asupra lucrărilor lui Voltaire.
În anii 1790 sănătatea Ecaterinei s-a deteriorat. S-a îngrășat și mobilitatea i s-a diminuat din cauza
reumatismului și ulcerelor varicoase. Se temea că fiul ei va distruge tot ce realizase ea. La 5 noiembrie 1796 a suferit un
atac cerebral în budoarul ei personal. Nu și-a mai revenit și a murit în seara zilei de 6 noiembrie, la
Palatul de iarnă, la vârsta de 67 de ani. Procurorul general Samoilov anunță "Împărăteasa Ecaterina a murit și fiul său, împăratul Pavel, a urcat pe tron."
Deși i-au recunoscut meritul de a fi extins imperiul și de a fi întărit statutul Rusiei ca mare putere, istoricii slavofili au scris cu dezaprobare despre originea sa germană și ideile occidentale ale Ecaterinei. Pentru istoricii sovietici ea a fost o conducătoare care s-a identificat cu interesele nobilimii și nu a făcut nimic pentru țărani. După epoca glasnostului, părerile au devenit mai favorabile Ecaterinei și în 1996 Academia Rusă de Științe a organizat o conferință pentru a marca bicentenarul morții sale.
Ecaterina a II-a |
|
Auguste Rodin s-a născut într-o familie modestă din
Paris; tatăl său era funcționar la poliție. În
1853, la vârsta de 14 ani, este admis la
École Spéciale de Dessin et de Mathématiques ("Școala specială de desen și matematică"), urmând cursurile desenatorului
Horace Lecoq de Boisbaudran și ale pictorului
Stéphane Belloc. Între anii
1854-
1857 studiază la Școala de Arte decorative (
École des Arts décoratifs), dar este respins de trei ori în cursul acestor ani în încercarea de a fi admis la
École des Beaux-Arts. Urmează în acest timp cursuri de
literatură și
istorie la
Collège de France. În
1862 intră în ordinul monahal
"Pères du Saint-Sacrement", este însă încurajat de superiorul ordinului șă-și continuie cariera artistică. Debutează cu portrete și desene, realizate sub îndrumarea lui
Jean-Baptiste Carpeaux, după care, în anul
1864, începe să lucreze în atelierul sculptorului
Albert Carrier-Belleuse, reprezentant al stilului denumit
"seconde Empire", realizând decorații murale, modele de ornamente și vase la manufacturile de
porțelan din
Sèvres. În acest an o întâlnește pe Rose Beuret, o lucrătoare de croitorie în vârstă de 20 de ani, care îi va servi ca model și devine tovarășa lui de viață. În
1866 se naște primul lor copil,
Auguste Eugene Beuret. În 1870 pleacă cu Carrier-Belleus la
Bruxelles și va colabora cu acesta până în
1872, când Rodin se asociază prin contract cu sculptorul belgian
Antoine-Joseph Van Rasbourgh, cu care realizează decorarea unor edificii publice din Bruxelles (clădirea Bursei, palatul Academiei) și case particulare.
Auguste Rodin Poarta Infernului
Pictează singur o serie de peisaje din pădurea Soignes și trimite
litografii destinate jurnalului
satiric Le Petit Comique. Urmează o perioadă de călătorii de studii în
Italia (
1875-
1876), la
Florența și la
Roma, pentru a "descoperi secretele lui
Michelangelo" și un turneu al catedralelor gotice din centrul
Franței (
1877). Expune în acest an, la "Cercul artistic și literar" din Bruxelles și apoi la "Salonul artiștilor francezi" din
Paris, sculptura
Âge d'arain ("Vârsta de bronz"), care provoacă scandal, fiind acuzat de a fi făcut un mulaj după natură. Între anii
1879-
1882 lucrează la manufacturile din Sèvres, iar în
1880 își deschide un atelier propriu la depozitul de marmoră din Paris,
182, rue de l'Université, pe care îl va păstra până la sfârșitul vieții.
Statul francez îi cumpără sculptura "Vârsta de bronz" și îi comandă (
1880) un portal pentru viitorul muzeu de Arte Decorative. Rodin alege tema infernului din opera lui
Dante, opera,
La Porte d'Enfer - un ansamblu de figuri dispuse aparent haotic, ca analogie vizuală a decăderii morale la sfârșit de secol - rămâne însă neterminată. Reușește să vândă statului proiectul de statuie a "Sfântului Ioan Botezătorul" și pleacă la
Londra pentru a învăța tehnica
gravurii în atelierul lui
Alphonse Legros. În
1883 o întâlnește pe viitoarea sculptoriță
Camille Claudel, atunci în vârstă de 19 ani, care devine eleva și amanta lui.
Municipalitatea din
Calais îi comandă un monument pentru comemorarea lui
Eustache de Saint Pierre (
1287-
1371), cetățean al orașului Calais, celebru prin devotamentul arătat concetățenilor săi cu ocazia predării orașului regelui englez Eduard III (
1347). Acest grup statuar,
Les Bourgeois de Calais ("Burghezii din Calais") este inaugurat în
1895 în prezența lui Rodin. O replică a monumentului se găsește în curtea Muzeului Rodin din Paris.
Auguste Rodin Burghezii din Calais
Între timp execută figurile lui "Adam", a "Evei" și a "
Gânditorului" (
Le Penseur). Anul
1886 este marcat de executarea comenzilor pentru monumentele lui Vicuna Mackenna și al generalului Lynch în
Santiago de Chile și de primirea comenzii pentru compoziția "Sărutul" (
Le baiser), destinată Expoziției Universale din Paris (
1889). În
1887 ilustrează voumul de poezii
Les Fleurs du Mal ale lui
Charles Beaudelaire pentru editura Gallimard.
Devenit membru fondator al "Societății naționale de Arte Frumoase" (
Société nationale des Beaux-Arts), Rodin obține în
1889 comanda executării unei statui a lu
Victor Hugo pentru
Panthéon-ul din Paris, dar pentru că sculptorul se decide să-l înfățișeze pe poet gol și înconjurat de muze, proiectul îi este respins. O statuie a pictorului
Claude Lorrain (
1600-
1682) va fi inaugurată în
1892 la
Nancy. În
1891,
La Société des Gens de Lettres îi comandă executarea unui monument al lui
Honoré de Balzac.
Rodin devine în
1893 președintele secției de sculptură la
Société Nationale des Beaux-Arts, fiind succesorul lui
Jules Dalou. Își schimbă domiciliul la
Meudon-la-Fôret, unde va fi vizitat de tineri literați și artiști, printre care
Antoine Bourdelle, care îi devine elev. La
Giverny, reședința lui
Claude Monet din apropierea
Parisului, îl întâlnește pe
Paul Cézanne. În
1898 intervine ruptura cu
Camille Claudel, fapt care va avea repercusiuni negative în dezvoltarea ulterioară a talentatei artiste. Anul
1899 este marcat de organizarea primelor mari expoziții retrospective la
Bruxelles, apoi la
Rotterdam,
Amsterdam și la
Haga. Cu ocazia Expoziției Universale din
1900, se inaugurează "Pavilionul Rodin", în
place de l'Alma din Paris, unde se expun 171 opere ale artistului, printre care pentru prima dată și "Poarta Infernului", deși nedesăvârșită. Pavilonul va fi demontat și reconstruit la Meudon în anul următor.
În anul
1907, Rodin se instalează în
Hôtel Biron din Paris, care în anul următor va deveni "Muzeul Rodin". În
1911, participă la "Expoziția Regală de Arte" din
Berlin. Primește din partea statului francez comanda pentru executarea unui bust al lui
Puvis de Chavanne pentru
Panthéon. Compoziția "Burghezii din Calais" este cumpărată de
statul englez și va fi instalată în grădinile
Westminster din
Londra, în fața Parlamentului. În
Metropolitan Museum din
New York se inaugurează (
1912) o sală consacrată lui Auguste Rodin. În
1914 îi apare monografia
Les Cathédrales de France, care cuprinde studiile sale asupra
stilului gotic în arhitectură.
Honoré de Balzac, 1893-1897
Auguste Rodin se îmbolnăvește grav în anul
1916. Donează o mare parte din colecțiile sale statului francez. La
29 ianuarie 1917 se căsătorește la Meudon cu Rose Beuret. Rose decedează pe
14 februarie; Auguste Rodin se stinge din viață pe
17 noiembrie. Amândoi sunt înmormântați în cimitirul din Meudon.
La
4 august 1919 "Muzeul Rodin" din Paris își deschide porțile pentru accesul publicului.
Auguste Rodin |
|
Date personale
Bustul lui Auguste Rodin executat în 1888-1889 de sculptoriţa Camille Claudel |
---|
Fiu al lui Jivan și al Roxei Ungurianu, Emanuil a urmat școala primară în satul natal, iar în perioada
1860–
1868 gimnaziul și liceul la
Timișoara. Între
1869–
1872 studiază dreptul la Facultatea de Drept din
Budapesta (
maghiară Állam- és Jogtudományi Kar – actual ELTE-ÁJK). După absolvire și o perioadă de practică își susține examenul de avocat la Tabla Regească din Budapesta.
[1][2]Nu s-a căsătorit niciodată și nu a avut urmași.
În
1874 a revenit în Timișoara, unde a profesat ca avocat până în
1910. În paralel, între anii
1885–
1896 a fost director al băncii "Timișana". În
1926 a revine ca avocat în baroul Timișorean.
[2]Emanuil Ungurianu considera că la emanciparea românilor bănățeni cultura juca un rol foarte important, iar aceasta nu se putea face fără bani. Ca urmare a sponsorizat biserica și școala. Înainte de
1918 a militat pentru păstrarea autonomiei școlilor confesionale românești și a
Bisericii Ortodoxe Române iar ulterior a activat pentru consolidarea acestora.
[1] Între
1885–
1897 a condus asociația politico-culturală
Alumneul Românesc, al cărei scop principal era finanțarea studiilor unor tineri români talentați dar lipsiți de mijloace. În același scop a luat parte la înființarea fundațiilor
Trandafil și
Antoniu Mocioni și a întemeiat fundațiile
Mitra Ungurianu 1892 și
Emanuil Ungurianu.
[2] A activat pentru înființarea la Timișoara a unei academii comerciale și a unei universități.
[1] A înființat peste 100 de filiale ale
Casei de Educație Națională.
[2] Între
1898–
1906 a fost director al Despărțământului Timișoara al
ASTRA.
[1][2]A fost membru fondator al
Muzeului de Istorie și Etnografie din Sibiu și al societăților culturale românești:
Societatea literară Petru Maior;
Asociația pentru cultura poporului român din Arad,
Reuniunea învățătorilor români din Banat aparținătoare Diecezei Aradului,
Reuniunea femeilor române din
Sibiu,
Arad, respectiv Timișoara,
Societatea pentru sprijinirea teatrului român din Ungaria și Ardeal, precum și membru al Casinei Militare Timișoara, al
Societății Istorice și Arheologice Timișoara, al societății literare
România Jună din
Viena, al
Societății ziariștilor români din Ardeal și Banat, al
Societății de gimnastică din Timișoara.
[2][3]A înființat ziarul "Dreptatea" din Timișoara (
1894–
1898) și gazeta
Dumineca. A publicat numeroase articole cu caracter economic, social, cultural, religios, politic și sportiv, în publicații ca:
Poporul Român,
Tribuna,
Românul,
Drapelul,
Banatul,
Luminătorul,
Foaia Poporului Român,
Voința Banatului,
Dreptatea,
Dumineca. De asemenea, a publicat câteva studii dedicate istoriei Timișoarei.
[2][4]A fost zeci de ani a fost deputat în Congresul Național bisericesc din Sibiu, membru în Consistoriul Diecezan din Arad și în Sinodul protopopesc din Timișoara.
[2] Împreună cu primarul Timișoarei,
Stan Vidrighin, la
27 martie 1921 a organizat consfătuirea privind înființarea Parohiei Ortodoxe Române din Cetate.
Emanuil Ungureanu |
Emanuil Ungurianu alături de membri ai elitei din Transilvania în august 1908, la Șimleu SilvanieiBustul lui Emanuil Ungurianu din piața Iancu Huniade, cum era în 2007
|
Sfatul Țării
La data de 27 martie 1918, Nicolae Alexandri a votat Unirea Basarabiei cu România. Era cel mai în vârstă membru a Sfatului Țării la vremea respectivă.
Nicolae Alexandri |
|
S-a născut la
Iași, ca fiică a lui Mihai Isanos și a Elisabetei (n. Bălan),
doctori în
medicină. A urmat școala primară la
Costiujeni, spital unde lucrau părinții ei, în apropiere de
Chișinău, iar liceul la Școala eparhială de fete din Chișinău. A studiat la Iași (1934-1938)
dreptul și
filozofia; licențiată în drept, a profesat scurt timp avocatura la Iași.
Debutează în 1932, cu versuri în revista „Licurici” a Liceului de băieți „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Chișinău.
Biografie:
- 1915 - Din actul de căsătorie datat 14 iulie 1915 al Oficiului de stare civilă de pe lângă Municipiul Iași, rezultă că domnul Mihail Isanos de profesie medic, domiciliat în Iași, str. I. C. Brătianu, fiu al d-lui Iosef Isanos, de profesie mecanic și ai d-nei Peița, născută Papadopol, de profesie casnică, se căsătorește cu Elisabeta Bălan, în vârstă de 26 de ani, de profesie doctorandă, domiciliată în Iași, str. Sărăriei.
- 1916 - 17 aprilie se naște fiica lor Magda (conform cu Actul de naștere nr. 767 din anul 1916, luna aprilie, ziua 20. Registrul de stare civilă pentru născuți, 1—2/1918, oraș Iași).
- 1917 - La vârsta de un an și șase luni s-a îmbolnăvit de poliomielită, a fost salvată numai datorită grijii deosebite a mamei sale, despre care poeta spunea mai târziu : Mama m-a născut a doua oară. Sechelele bolii au fost reduse la minimum, a rămas numai cu o sănătate delicată și cu o vizibilă dificultate la mers.
- 1920 - Soții Isanos ocupă posturile de medici la spitalul din Coștiugeni, părăsind astfel Iașiul și spitalul Socola.
De mic copil, fiica lor avea o adevărată pasiune pentru lectură, citea zi și noapte din biblioteca părinților și din biblioteca școlii. A urmat liceul la Chișinău, pasionând-o chiar de la început limba română și istoria, iar mai târziu filosofia. Acum se afirmă și pasiunea sa pentru literatură.
- 1932 - Elevă a Liceului Eparhial din Chișinău (în clasa a VI-a) publică în revista liceului de băieți, Licurici, an. 1, nr. 2 clin 28 mai 1982 poeziile Aș vrea un basm și Primăvara.
- 1933 - În revista Licurici, an. II, nr. 2 din 1 aprilie apare poezia Gelozie. în același an ia ființă pe lângă Liceul Eparhial de fete din Chișinău Societatea culturală „Iulia Hașdeu", la înființarea căreia aportul Magdei Isanos a fost determinant. Poeta participă, împreună cu alte colege, la concursul organizat anual de Societatea „Tinerimea română", la București. Obține premiul II la tema privind drepturile femeilor. La ceremonia de înmânare a premiilor, președintele Societății, profesorul Nae Dumitrescu, declară : De dumneata sunt convins că am să mai aud ! Ai mari posibilități.
- 1934 - Publică în „Viața Basarabiei”, anul III, nr. 3, martie, poezia Ploaie; în „Crai nou”, an. I, nr. 3 din 31 martie poezia Toporași. Contribuie la apariția revistei Ghiocei, organul Societății culturale a școlii, având ca redactor pe eleva Magda Isanos, clasa a Vll-a. În același an publică în aceeași revistă (Ghiocei, an. I, nr. 2, aprilie) schița Creionări, recenzii asupra revistei Crai nou, iar în nr. 2 (mai 1934) poezia Macii și schița Inseparabilele. Ține o conferință cu tema Femeia în literatura noastră. În luna mai elevele din clasa a Vll-a, care lucrau la revistă, predau ștafeta seriei următoare.
În toamna aceluiași an își începe la Iași studiile universitare. Inițial, se înscrie la Facultatea de Litere și Filosofie, urmând paralel cursurile Facultății de Drept. în cele din urmă, renunță la Litere, hotărându-se să urmeze Dreptul.
- 1935 - Locuia la familia avocatului M. Călinescu, lângă grădina Copou, într-un cartier liniștit și foarte aproape de Universitate.
La 18 septembrie se căsătorește la Chișinău cu
Lev Panteleev, (Acesta își făcuse studiile la Iași, urmând limbile clasice. Avea calități intelectuale remarcabile, scria poezii și era și el un cititor pasionat). Poeta publică în „
Viața Basarabiei”, an IV, nr. 11—12 nov.-dec. poezia
Rochia.
- 1936 - La 31 ianuarie căsătoria ei s-a desfăcut prin consens.
Continuă să publice în
Viața Basarabiei, devine colaboratoare a revistei „
Însemnări ieșene”, (unde publică cu regularitate până la sfârșitul anului când revista va fi suprimată). Paralel publică în „
Cuget moldovenesc” și „
Pagini basarabene” poezii ca
Dorința,
Grădinărie,
Atavism,
Toamnă,
Caisul,
Cuvântul Evei,
Jucărie, și altele.
Locuiește împreună cu sora sa Silvia, studentă la medicină, într-o vilă pe Aleea Greuceanu, azi strada Pinului, ulterior într-un apartament pe strada Sărăriei, colț cu Ralet, în apropierea casei care a fost ultima locuință a lui
George Topîrceanu. În această perioadă se apropie de studenții cu concepții democratice, integrându-se în
Frontul Democrat Studențesc. În vara anului 1938 Magda Isanos participă la conferințe și la strângerea de fonduri pentru ajutorarea poporului spaniol.
- 1937 - Publică în Însemnări ieșene, aproape număr de număr, poezii ca Învrăjbiri, La marginea cimitirului, Blestem, Lacul, Calul de la birja de noapte, Ultimul sărut, După scriptură, Logodnă de primăvară, Risipire, Greșeala de tipar, Vis vegetal, Capricii, Murim, Romanță, iar în Lumea (23 decembrie) poezia Cîntarea păstoriței.
În același an,
ziarul Lumea (din 13 decembrie) va fi prima publicație în care se remarcă talentul poetei:
„descoperire prețioasă a Însemnărilor ieșene”. La 26 decembrie, același ziar anunța
„un nou talent în plină ascensiune, acel al d-rei M. I. (Magda Isanos), poetă a preocupărilor transcedentale, minunat redate în versuri, versuri de o temeritate care depășește feminismul”.
- 1938 - Magda Isanos are o activitate intensă. Colaborând la mai multe reviste, publică poezii ca Rugăciune în pădurea de brad, Bunicul, Regret, în „Însemnări Ieșene”. Apoi, Întoarcerea gospodarului, Fragment, Zori, Moartea bunicului, Leagănul, Interior, Insulă, Poem, Pomii cei tineri, în ziarul Iașul și, în același ziar, recenzii despre Enigma Otiliei de George Călinescu și Tâmple în flăcări, poeme de Victor Măgură.
La 31 martie se căsătorește cu Eusebiu Camilar (martori:
George Lesnea și avocatul M. Călinescu, la care locuise Magda în primii ani de studenție). În vara anului 1938, Camilar o duce pe Magda la
Udești, unde-i cunoaște familia, prietenii și locurile copilăriei.
Participă la ședințele Societății Noua Junime, înființată din inițiativa lui G. Călinescu, citind din poeziile ei. Toamna își ia licența în Drept. Prietena sa Veronica Zosin consideră că a fost „cea mai veselă și fericită perioadă din viața Magdei”.
- 1939 - Se înscrie în Baroul de Iași ca avocat stagiar, la 13 ianuarie. Colaborează la Jurnalul literar, an. I, nr. 1 din 1 ianuarie, cu recenzia la Moldovenii de Georgeta Mircea Cancicov, în nr. 2 din 8 ianuarie, cu recenzia la Vulpea de Mary Webb și poezia Dimineața, reprodusă în Viața Basarabiei, an VIII,nr. 2—3 (februarie-martie). în Jurnalul literar, nr. 17 din 12 februarie, publică recenzia la Cartea cu amintiri de Marcu Beza. Ulterior, în aceeași revistă, semnează versuri intitulate Poem (Florile și fiecare sens luminos al lumii), Rugăciune, Ziua mea netrăită, Noapte, În cimitir și Amurg.
În același an are un succes răsunător în avocatură.
- 1940 - Magda Isanos publică în „Însemnări ieșene” (an V, nr. 4 din 1 aprilie) poezia Flori adevărate. În Iașul poeziile Săracii și Flori (aceasta din urmă, reprodusă în Revista Fundațiilor din 1 iulie același an) și în 15 iulie Elegie (datată 2 iulie 1940) inspirată din actualitatea istorică.
În septembrie se aprobă apariția la Iași a ziarului
Avântul, unde, alături de
George Ivașcu, Alexandru Pini, Eusebiu Camilar, Magda Isanos face parte din
personalul redacțional. Suspectată de cenzură, gazeta nu mai apare.
În octombrie, soții Camilar se mută pe strada Săulescu, unde au locuit până în primăvara anului 1944, când vor pleca în refugiu.
- 1941 - Prefectura județului Iași aprobă, începând cu luna aprilie, apariția ziarului de informații „Voința”, redactor responsabil Eusebiu Camilar, care — convocat sub arme — lasă toată munca redacției în grija poetei. „Ziarul a fost opera Magdei”, scrie amica sa, Veronica Zosin (căsătorită Gorgos). Primul, număr apare la 2 aprilie 1941. Din lipsă de fonduri, ziarul își încetează însă apariția în a doua jumătate a lunii mai.
Se naște Elisabeta, fiica poetei.
În același an, boala Magdei se agravează. În luna decembrie 30, Baroul Iași înregistrează cererea sa din 28 XI 1941, prin care Magda Isanos Camilar, avocat stagiar, domiciliată în București, strada Popa Nan nr. 49, înaintează un certificat medical, dând delegație pentru amânarea proceselor sale d-rei Veronica Zosin,
deoarece din motive independente de voința mea sunt ținută să nu activez. În primele certificate medicale aflate la dosarul Baroului se invocă o „indurație” la baza unuia din plămâni. Boala de inimă, ca o consecință a unui
reumatism, apare în ultimul certificat.
- 1942 - Vizitează familia poetului Mihai Codreanu, care - așa cum declară mai târziu E. Camilar a călăuzit cu grijă de părinte primii pași în arta poetică a Magdei Isanos.
Publică în „Vremea” și „Cetatea Moldovei” poeziile Pădurea și Ion.
- 1943 - Publică în „Cetatea Moldovei”, „Vremea”, „Revista Fundaților”, „Cuget moldovenesc” poezii ca Spital, Auz, Poemul femeii care iubea primăvara, Când cel iubit..., Păsările, Solii cerului, Zeii, Fata bătrână, Bărbatul, Mai sunt câteva veri, și altele.
În același an, apare la Iași, în editura „Bravo”, primul volum: Poezii al Magdei, sub îngrijirea lui Eusebiu Camilar. La 2 martie, Baroul Iași înregistrează cererea prin care Magda Isanos Camilar, avocat stagiar, domiciliată în Iași, strada Săulescu 19, înaintează „alăturatul certificat medical, din care se vede că sufăr de o boală de inimă ce m-a împiedicat un timp nedeterminat să depun vreo activitate profesională”.
- 1944 - „Vremea”, „Revista Fundațiilor”, „Victoria”, „Orizont” și „Tribuna poporului” publică sub semnătura Magdei Isanos poezii ca Bunavestire, Oglinzi, Oamenii, Toamnă, Duhurile pământului, Am văzut și eu oameni plecând, Aștept anul unu, Doamne, n-am ajuns pînă la tine, Munții lumii pe inima mea, Ospăț, Aceste mini ș.a.
La sfârșitul lui martie, soții Camilar pleacă în refugiu. In noaptea de 5 spre 6 iunie un bombardament de aviație distruge toate manuscrisele Magdei și ale lui Camilar din locuința lor din Iași. A rămas doar un caiet, cu patru povestiri inedite, păstrat de d-na Gorgos, prietena Magdei, care l-a descoperit în grădina casei.
În 17 noiembrie poeta se stinge la București, în locuința părinților săi din strada Popa Nan - Nr. 49.
- 1945 - Apare volumul postum Cântarea munților, drama în patru acte, Focurile de Magda Isanos și Eusebiu Camilar, în colecția Operele premiate ale scriito¬rilor tineri români, Fundația pentru literatură și artă' precum și Minunata istorie a lui Nastratin Hogea de Leonid Soloviev, traducere din limba rusă de Magda Isanos și Eusebiu Camilar,
- 1946 - Apare volumul Țara luminii.
Opera:
Poezie
- 1943: Poezii - Iași
- 1945: Cântarea munților - București
- 1946: Țara luminii - București
- 1955: Versuri - București
- 1964: Versuri - București
- 1989: Confesiuni lirice - Chișinău
- 1996: Poezii/Poésies- ediție bilingvă română-franceză, traducere de Elisabeta Isanos - București
Teatru
- 1945: Focurile- dramă - în colaborare cu Eusebiu Camilar - București
Proză
- 1934 Creionări
- 1934 Inseparabilele
- Despre iubirile mari
- Îngerii
- Magistrata
- Studenta
- Orașul cu minuni (Domnișoara Vanda)
- Omul cu cizme roșii.
Magda Isanos |
Magda Isanos
|
George Murnu a fost un excepțional traducător al literaturii române și de asemenea un prestigios scriitor aromân modern. S-a născut la 1 ianuarie 1868 într-ο familie de
macedoneni[2] în cătunul Brazi, de lângă orașul
Veria, în
Macedonia, nu departe de râul Bistrița. Tatăl său,
Ioan Murnu, studiase la
Atena și era profesor de
limba elină,
latină și
franceză, la liceul din
Xanthi (azi în Grecia), la gimnaziul din
Bitolia, azi în
Republica Macedonia, apoi paroh la biserica greco-macedoneană din
Budapesta. A crescut însă la Veria, localitate aflată într-un grup de alte așezări aromânești - Marușea, Șelea de Sus, Șelea de Jos, Xirulivad, ce se continuă spre nord-vest, până la actuala graniță a Greciei cu Iugoslavia, cu un alt șir de comune și târguri locuite de aromâni, unele mai noi, altele mai vechi, cum sunt Neaguste, Cândrova, și Grămaticova, Fetița, Paticina, către muntele Caimaccealan. O regiune deschizându-se și coborând înspre miază-noapte și răsărit prin câmpia Sărunei (
Salonic), iar înspre vest și sud-vest urcând mereu prin culmile munților Veriei mai întâi și apoi prin acele faimoase și semețe ale
Olimpului, lăcașul mirific al zeilor anticei Elade. Locuri de basm ca frumusețe naturală și ca poveste mitologică, pe care viitorul traducător al lui
Homer a fost parcă predestinat să le cunoască încă din copilărie.
George Murnu a fost frate mai mare al artistului plastic
Ary Murnu (1881-1971).
Numele lui George Murnu a devenit foarte familiar în țară odată cu magistrala sa
traducere, în limba română, a epopeilor homerice
Iliada și
Odiseea. Această strălucită realizare a sa, care a însemnat un eveniment epocal în cultura noastră, „constituie un moment fundamental în evoluția limbii literare”
[3] (corespunzător Iliadei lui
Nicolai Gnedič în
literatura rusă). Marele poem clasic era în sfârșit împământenit și putea exercita o înrâurire nemijlocită asupra conștiinței estetice. Iliada și Odiseea în interpretarea Murnu sunt niște capodopere superioare în versiunea
Annibale Caro, Iliadei lui
Vincenzo Monti, Iliadei și Odiseei lui
Johann Heinrich Voss. Puține literaturi se „bucură de traduceri mai norocoase”.
George Murnu a încetat din viață la 17 noiembrie 1957, în București, în pragul patriarhalei vârste de 90 ani.
Opera:
- Istorie
Traducerea Iliadei (1912, traducere în metru original (hexametri)) și a Odiseei (1924, traducere în endecasilabi iambici) în limba română, în metru original:
- Homer, Iliada, În romînește de G. Murnu, Studiu introductiv și comentarii de D.M. Pippidi, Editura de Stat pentru Literatură și Artă, București, 1955.[4]
- Homer, Odiseea, În romînește de G. Murnu, Studiu introductiv și comentarii de D.M. Pippidi, Editura de Stat pentru Literatură și Artă, București, 1955.[5]
- Homer, Iliada, cânturile I-XII, Budapesta, 1906; Iliada, cânturile XIII-XXIV, București, 1912; Scrieri și documente grecești, privitoare la istoria românilor din anii 1592-1837, culese și publicate în tomul XIII din Documentele Hurmuzaki (1909) de A. Papadopoulos Kerameus, traduse de - și C. Litzica, București, 1914; Iliada, text integral, București, 1916 (alte ediții revăzute tacit: 1920; 1923; 1928; 1938; 1943; 1948; 1955; 1959; 1965; 1967, ediție definitivă cu modificări „introduse în ultimii ani ai vieții sale”, prefață și note de Dionisie Pippidi, 1967; prefață de Adelina Piatkowski, note și glosar de Dionisie Pippidi, 1973; prefață, note și glosar de Liviu Franga, 1985; 1995); Isocrate și Xenofon, în volumul Din comoara de înțelepciune antică, București, 1923; Odiseea, București, 1924 (alte ediții revăzute tacit: 1940; 1956; 1959; 1966; ediție definitivă cu modificări „introduse în ultimii ani ai vieții sale”, prefață și note de Dionisie Pippidi, 1971); Poeme străine, București, 1928 (ediția II, Poeme străine antice și moderne, 1943);
- Sofocle, Electra, București, 1910; Oedip rege, București, 1943;
- Eschil, Orestia, București, 1942.
- Vlahia Mare (aromânii în Evul Mediu),
- Noi săpături în cetatea Trapaeum,
- Monumente antice din Roma,
- Arheologie clasică,
- Atena și ruinele ei,
- Aromânii în primejdie,
- Pentru românii din Peninsula Balcanică.
- Artă și poezie
- 1898 - Gânduri și vise,
- 1925 - Alme Sol,
- 1934 - Altare,
- 1934 - Ritmuri pentru tine.
- 1940 - Tropare,
- Poeme în grai aromân
- 1931 - Ritmuri macedonene,
- Salbă de cântec aromânesc,
- Chita și Bură.
George Murnu |
|
* 1987:
Sari la navigareSari la căutareIoan T. Băjenescu (n.
17 septembrie 1899,
Redea,
Județul Romanați - d.
17 noiembrie 1987,
Craiova,
Județul Dolj), a fost colonel de transmisiuni în armata regală, comandantul Regimentului de Transmisiuni de la Cluj.
Biografie
Împreună cu dr. Alexandru Savopol a construit prima stație de emisie-recepție pe unde scurte din România.[1] A emis mai întâi cu indicativul CV5BI, apoi YR5BI. În 18 martie 1926, cei doi au întemeiat primul radioclub din România, la Craiova[2][3] și au realizat prima emisiune de radioamatori pe unde scurte din România. Tot împreună cu dr. Alexandru Savopol, la 26 septembrie 1926, sublocotenentul Ioan T. Băjenescu a realizat prima emisiune de radiodifuziune din România destinată publicului larg. Emisiunea a fost auzită în toată Oltenia și au apărut numeroase ecouri în presa din mai toate orașele ținutului.[4][5][6][7][8][9][10]
În noiembrie 1929 se căsătorește, renunțând la propunerea ce i se făcuse cu puțin timp în urmă, de a urma cursurile de specializare la Academia Militară St. Cyr de la Paris - pentru a deveni ulterior ofițer de Stat Major în cadrul armatei române. Soția sa, Lelia Constanța (d. 1980), născută Petrescu, a fost stăpânită de aceeași pasiune, fiind prima femeie radioamator din România. Drumurile sale, ca urmare a carierei militare, l-au purtat la Craiova, apoi la Câmpina, după aceea la Ilva Mică, Iași, Râmnicu Vâlcea, iar Craiova, și așa mai departe. Pasiunea lor este susținută de apariția unor periodice: proaspăta revistă românească "Radiofonia", revista germană de specialitate "Radiowelt", revista franceză "Antenne" sau revista „Science et Vie“. De asemenea, este pasionat de realizarea de emițătoare și receptoare radio de mică putere.
La 2 aprilie 1933, pe când locuiau la Câmpina, vine pe lume fiul lor, Titu-Marius.[11]
La începutul celui de Al Doilea Război Mondial, Ioan T. Băjenescu deținea gradul de căpitan.[12] Este trimis pe front, împotriva sovieticilor, în spatele liniei întâia, pentru a instala legăturile de transmisiuni prin fir și prin radio de la un eșalon la altul. Inițial a fost dislocat în Basarabia, apoi ajungând până la Odessa, unde este rănit și trimis în țară, pentru convalescență. Trece examenul pentru gradul de maior, ulterior fiind avansat la gradul de locotenent-colonel și detașat la Alexandria în calitate de comandant adjunct al unui regiment de transmisiuni.
După 23 august 1944, regimentul de transmisiuni al locotenent-colonelului Băjenescu este trimis pe frontul de vest, până aproape de Budapesta. Este rănit pentru a doua oară în bătălia de la Hódmezővásárhely, la forțarea Tisei. Este avansat la gradul de colonel „cu stea” (în așteptarea avansării la gradul de general care urma să-i fie curând acordat), citat prin ordin de zi pe armata română și trimis în țară pentru a-și reface sănătatea. La sfârșitul anului 1944 este detașat la Cluj, în calitate de comandant al regimentului de transmisiuni. La puțin timp după numire, la 6 martie 1945, ca urmare a epurării din rândul forțelor armate a fostelor cadre militare, colonelul Băjenescu a decis să-și prezinte demisia. După acest moment, Ioan Băjenescu revine cu familia la Craiova, unde deținea o casă.[11]
Fiul său, Titu-Marius Băjenescu este inginer electronist specializat în fiabilitatea sistemelor electronice complexe și a componentelor micro- și nano-electronice, naturalizat în Elveția, Laureat al premiului "Tudor Tănăsescu" al Academiei Române, Doctor Honoris Causa al Academiei Tehnice Militare din București și al Universității Tehnice a Republicii Moldova (Chișinău).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu