MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU LUNI 14 DECEMBRIE 2020
PARTEA ÎNTÂI - ISTORIE PE ZILE
A. Evenimente; Nașteri
CONSPIRAŢIA
Complotul a fost organizat de-a lungul toamnei anului 1989, de un grup de ingineri de pe marile "platformei industriale" ale Iaşiului: Centrul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică (CCSITUMP), Combinatul CUG, Nicolina şi Metalurgica. La început au fost circa 7-8 oameni, avându-l în frunte pe Ştefan Prutianu, economist la Centrul de Cercetare.
Prutianu a pus la punct schema întregii conspiraţii şi a trecut la treabă. Regulile complotului configurau crearea unei structuri organizate după legile unei conspirativităţi "profesioniste": fiecare din cei contactaţi de Prutianu trebuia să contacteze, la rândul său, alţi trei oameni de maximă încredere, care la rândul lor să contacteze alţi trei. Regula avea un dublu avantaj: cooptarea unui număr foarte mare de oameni într-un timp relativ scurt şi crearea în acest fel a unor reţele în care componenţii nu ştiau prea mult unii de ceilalţi. Se ajunsese la un moment dat ca membrii nou-cooptaţi să-i contacteze pe membri mai vechi ai filierei, fără a şti că de fapt conspiraţia a fost declanşată de aceştia. Nici unul dintre cei care formau baza acestei piramide nu cunoştea decât pe cel care l-a cooptat, alături de cei pe care-i cooptase la rândul său. Această schemă mai avea o însuşire: toată lumea primea ordine de acţiune şi sugestii de la Ştefan Prutianu, de-a lungul reţelei, fără să-l cunoască în mod personal.
La jumătatea lui noiembrie 1989, conspiraţia avea deja un nucleu de conducere, format din Ştefan Prutianu, Casian Spiridon - proiectant la acelaşi Centru de Cercetare şi membru al Uniunii Scriitorilor, inginerul Georgel Moraru, muncitorul Titi Iacob (cunoscut de ceilalţi încă din 1987, de la acţiunea grevistă de la fabrica Nicolina), inginerii Petrică Duşa şi Ionel Săcăleanu. La jumătatea lunii noiembrie 1989, la sugestia lui Prutianu, conducerea grupului decide ca mişcarea să poarte numele de Frontul Popular Român, după numele organizaţiei de opoziţie ce se înfiinţase la Chişinău după dezgheţul Perestroikăi şi al politicii de glasnost a lui Gorbaciov.
E greu de apreciat cât de mare era conspiraţia la acea dată: Ştefan Prutianu spune astăzi că număra circa 3.000 de membri. Pesimiştii susţin însă că nu depăşea 500, e drept, organizaţi foarte bine şi decişi să treacă la acţiune.
GRUPUL FRAŢILOR STOICA
Iaşi, noaptea de 13-14 decembrie 1989, ora 3:00. Patru bărbaţi bat străzile, având asupra lor plicuri cu manifeste: "Participaţi la demonstraţia din Piaţa Unirii, la 14.XII, ora 16:00". Le împrăştie în punctele din oraş, care, peste câteva ceasuri, aveau să se aglomereze de oamenii care se îndreaptă spre serviciu. În fruntea lor, Emilian Stoica, inginer constructor, alături de maistrul Fodor Petru, economistul Vasile Ilaşcu şi inginerul Mihai Sfidineac. Lor li s-a alăturat, la un moment dat, şi Vasile Stoica, fratele lui Emilian Stoica.
Împrăştierea manifestelor în noaptea de 13-14 decembrie era capătul unui plan pus la punct în ultimele săptămâni. Iniţial, grupul Stoica acţionase pe cont propriu, începând din septembrie 1989. Emilian Stoica spune că la 26 septembrie a găsit în cutia poştală manifeste şi atunci i-a venit ideea să pună şi el umărul la "crearea unei atmosfere potrivnice politicii lui Ceauşescu". Cooptează în jurul acestei idei alţi trei prieteni, cu care ascultă de obicei emisiunile Europei Libere şi cu care comenta evenimentele din Germania, Cehoslovacia şi Ungaria. "Numai noi mai rămăsesem - spune Emilian Stoica -, aşa că ne-am gândit că trebuie pregătit terenul şi pentru România."
Primele acţiuni au fost redactarea unor manifeste, scrise cu mâna stângă, pe care le împrăştiau prin gări, porţile întreprinderilor, pieţe şi staţiile de tramvai. În luna noiembrie însă, prin intermediul fratelui său, Vasile Stoica, ajunge la mişcarea lui Ştefan Prutianu, Frontul Popular Român, contactaţi fiind de un apropiat al acestuia, Georgel Moraru. Hotărăsc să lucreze împreună.
ORGANIZAREA MITINGULUI
Iniţial, grupul Stoica plănuise provocarea a trei demonstraţii, în zilele de 16, 23 şi 30 decembrie 1989, în zilele de sâmbătă. La sfârşitul lunii noiembrie, grupul avea deja matriţele pentru manifeste, confecţionate dintr-o folie de plastic, pe care imprimaseră litere cu ajutorul unui aparat de pirogravat şi din gume de şters în care decupaseră litere cu o lamă de ras.
În primul manifest, Stoica chema cetăţenii la demonstraţie împotriva "coşmarului stalinist amplificat de o conducere incompetentă şi răuvoitoare", cerea înlăturarea de la conducerea statului a lui Ceauşescu şi a familiei sale şi făcea un apel la Miliţie şi Securitate să dea dovadă de luciditate politică. Curios, manifestul a fost semnat "Frontul de Salvare Naţională". La 2 decembrie însă, acţiunea
a suferit modificări. Prutianu a cerut grupului Stoica, prin oamenii de legătură, să semneze manifestele cu "Frontul Popular Român" şi să mute data mitingului din 16 în 14 decembrie, într-o zi de joi. Raţiunea acestei decizii era că într-o zi lucrătoare şansele de participare a oamenilor erau mai mari.
"SECURITATEA E CU NOI"
Intervalul 2-14 decembrie a însemnat o mobilizare generală a conspiratorilor. Pe lângă manifestele lipite şi mai apoi împrăştiate, în timpul nopţii, prin oraş, s-a trecut la "acţiunea telefonul": telefoane anonime către ieşeni, prin care aceştia erau anunţaţi de mitingul ce urma să aibă loc la 14 decembrie.
Planul a fost elaborat de Ştefan Prutianu şi de Casian Spiridon, dar oricine din reţea îl putea îmbunătăţi. Oamenii urmau să se adune la ora 16:00 în Piaţa Unirii. Fiecare avea asupra sa textul cântecului "Deşteaptă-te române" şi o lumânare pe care urma să o aprindă. Parola era "Primăvara cade joi". Erau pregătiţi să ia cuvântul capii complotului: Ştefan Prutianu să vorbească despre dezastrul economic, Casian Spiridon să acuze dezastrul cultural, Titi Iacob să vorbească în numele muncitorilor despre nivelul de trai. Urmau să se strige lozinci precum "Jos Ceauşescu", "Jos comunismul" şi "Fără violenţă".
Un alt aspect curios îl reprezintă asigurările transmise pe filiere de Prutianu, cum că Miliţia şi Securitatea nu vor interveni, întrucât şi aceste structuri doresc căderea lui Ceauşescu, iar mişcarea are un puternic sprijin din exterior.
O parte din membrii reţelei îşi făcuseră deja legături şi în alte oraşe, unele chiar la Bucureşti. Aurel Ştefănache, de exemplu, inginer pe atunci la CUG, avea deja legătură la Bucureşti cu scriitorul Florin Iaru, care urma să alerteze presa internaţională dacă, după miting, organizatorii acestuia ar fi dispărut.
EŞECUL DEMONSTRAŢIEI
Mitingul n-a mai avut loc, în ciuda faptului că cei din Frontul Popular s-au dus în piaţă. Asta pentru că Miliţia şi Securitatea au desfăşurat un dispozitiv preventiv de-a dreptul impresionant. Nu mai puţin de şapte maşini de pompieri, cu gratii la ferestre, au înconjurat Piaţa Unirii, într-un spaţiu care avea şi aşa o configuraţie foarte strâmtă. Hotelul Unirea, care închide Piaţa către Splaiul Independenţei, era ticsit de forţe de ordine. Cu doar o lună înainte, Dinamoviada de Judo fusese mutată de la Oradea la Iaşi, iar alături de sportivi - cadre ale Ministerului de Interne - se aflau cazate şi cadre care nu aveau nici o legătură cu sportul. Maşini cu prelată şi numere de Suceava, Botoşani şi Vaslui blocaseră orice intrare în piaţă, iar spaţiul era, într-adevăr, plin cu oameni, dar nu de demonstranţi, ci de forţe de ordine: era spart orice grup mai mare de patru persoane. Pentru a preîntâmpina formarea de grupuri compacte, autorităţile au desfiinţat printr-un simplu ordin staţia de tramvai din Piaţa Unirii, dat fiind că un număr compact de oameni ar fi putut coborî şi ar fi putut coagula o masă care să nu mai poată fi controlată de forţele de ordine. Conspiratorii au dat ocol pieţei de câteva ori, s-au recunoscut, dar nu au putut întreprinde nimic. Câteva ceasuri mai târziu, mitingul se sfârşise înainte de a începe.
"SECURITATEA NU-I CU NOI"
Desfăşurarea de forţe din ziua de 14 decembrie a fost atent organizată de însăşi conducerea de la Bucureşti a Securităţii. Însuşi generalul Olteanu, secretar al CC, s-a deplasat la Iaşi, alături de Victor Neculicioiu, şeful unităţii de contraspionaj din DSS.
De fapt, eşecul mitingului putea fi anticipat încă de dimineaţă, o dată cu prima arestare a unui membru al grupului. Vasile Vicol, inginer la Centrul de Cercetare, racolat de însuşi Prutianu, a fost practic primul arestat al Revoluţiei din decembrie. El n-a respectat consemnul de-a racola doar trei oameni de mare încredere. Numărul celor contactaţi de el a fost de peste 20, aşa că şansele de-a deconspira reţeaua au crescut. La ora 10:00 a zilei de 14 decembrie, el a fost ridicat de la serviciu de o dubă a Securităţii, după un control al fişetului din biroul său: s-au găsit biletul cu "Deşteaptă-te române" şi lumânarea pe care urma să o aprindă. Vicol aranjase, printr-o cunoştinţă de la Mitropolia Iaşiului, ca la ora 16:00 să meargă să bată clopotele catedralei, ca semnal de începere a demonstraţiei. N-a mai apucat, căci la acea oră era deja în anchetă. Totuşi, clopotele au fost trase şi a rămas până azi un mister cine anume a preluat din mers o sarcină de care numai Vicol ştia.
ANCHETA
La ora când conspiratorii se găseau în piaţă pentru a închega mitingul, Vasile Vicol tocmai afla, în arestul din Strada Triumfului nr. 6, că Securitatea nu era chiar aşa dornică să scape de Ceauşescu, pe cât fusese el asigurat de Prutianu. A doua zi dimineaţă au fost ridicaţi de la serviciu Ştefan Prutianu şi Casian Spiridon. Rând pe rând, i-au urmat în arest Valentin Odobescu, Ionel Săcăleanu şi Aurel Ştefănachi, Titi Iacob şi Sandu Dascălu, care au primit mai apoi şi mandate, după ce Securitatea a mai trecut prin anchetă alte câteva zeci de persoane. Un întreg dispozitiv de anchetă a fost dislocat la Iaşi din judeţele limitrofe şi din Bucureşti. Mijloacele de convingere au fost bătaia cu bastonul la tălpi şi pe braţe. Între anchetatori, maiorul Matei, căpitanul Lazăr, un oarecare "Ionescu", alături de ofiţeri din Neamţ, Vaslui şi Brăila, precum şi însuşi Ioan Ciurău, şeful Securităţii judeţului Iaşi.
Torturaţi şi ameninţaţi cu lichidarea fizică, a lor şi a familiilor (fiecare avea copii acasă), cu slabă speranţă în succesul unei noi revolte, arestaţii au vorbit. Excepţie a făcut Georgel Moraru, care n-a putut fi convins să deconspire pe cineva, aşa încât reţeaua fraţilor Stoica, pe care o racolase el, n-a ajuns la anchetă. Numărul relativ mic de arestaţi poate fi explicat prin aceea că legile conspirativităţii, după care fusese croită mişcarea, au asigurat protecţia reţelelor care nu au fost cunoscute în mod direct de cei arestaţi.
Au fost eliberaţi la 22 decembrie 1989, după prânz, fără să fi ştiut, în tot acest răstimp, ce se petrece la Timişoara sau la Bucureşti. Se aşteptau în cel mai rău caz la condamnarea la moarte, iar în cel mai bun, la zeci de ani de puşcărie.
"O SĂ FIE BINE"
Vasile Vicol povesteşte că în zilele de arest, de atâta bătaie cât încasase, nu-l mai speria nimic. "La data de 19 decembrie, cel care mă ancheta şi care mă bătea mereu ridicase din nou pumnul la mine. M-am uitat senin în ochii lui şi i-am zis: «Degeaba, orice mi-aţi face, eu nu mă mai tem de dumneavoastră». Atunci el a lăsat mâna în jos, a luat un aer complice şi m-a bătut uşurel pe umăr: «Nu-ţi fie teamă, ai să vezi, o să iasă bine»."
Într-adevăr, a ieşit "bine". La 22 decembrie, imediat după prânz, au intrat în celula lui, iar gardianul i-a dat vestea că e liber. Lui Vicol nu-i venea să creadă, credea că e o nouă diversiune, menită să-l doboare psihic, aşa că a cerut explicaţii. "Ba da, eşti liber. Ai văzut că n-am luptat degeaba", i-a răspuns miliţianul.
COINCIDENŢE STRANII ŞI SUSPICIUNI
O serie de amănunte ale pregătirii mitingului eşuat de la Iaşi, precum şi modul de constituire şi acţiune a conspiraţiei par a fi stranii coincidenţe cu ceea ce s-a petrecut mai târziu în ţară, la Timişoara şi la Bucureşti. Prezentăm aceste coincidenţe, precum şi explicaţia celor implicaţi în evenimentele de atunci de la Iaşi.
1. Numele mişcării era "Frontul Popular Român", după denumirea unei organizaţii similare de la Chişinău. A existat o legătură directă între cele două organizaţii sau a fost vorba mai mult de o influenţă ideologică cu ceea ce se petrecea peste Prut?
● Stefan Prutianu: "Nu exista nici o legătură cu Frontul de la Chişinău. Noi eram contaminaţi de ceea ce vedeam la televizor. Aşa cum bucureştenii aveau antene spre bulgari, noi le aveam spre ruşi. Ne-a venit ideea văzând ce e acolo".
2. La 12 decembrie 1989, Emilian şi Vasile Stoica îşi semnau primele manifeste cu "Frontul de Salvare Naţională" - organizaţie care, conform variantei oficiale, s-a înfiinţat la 22 decembrie.
● Emilian Stoica: "Denumirea de Front de Salvare o auzisem încă din vară, de la Europa Liberă, nu avea nici o legătură cu ce a urmat la Bucureşti".
3. Înainte de mitingul eşuat, Prutianu trimisese pe filieră asigurări că mişcarea avea sprijin extern, iar Securitatea nu se va implica.
● Ştefan Prutianu: "Nu era vorba de nici un sprijin. Am lansat această idee doar pentru a le insufla curaj".
Majoritatea membrilor mişcării care a organizat demonstraţia eşuată la 14 decembrie s-au cunoscut abia după Revoluţie. Încercarea de-a pune ordine în povestea pe care au trăit-o s-a soldat însă cu eşec. Asta pentru că liderul Ştefan Prutianu a devenit brusc tot mai necomunicativ şi a dat răspunsuri vagi la întrebările care vizau maniera în care luase decizii în timpul conspiraţiei. Or, reţeaua era astfel construită, încât nimeni nu putea să-l verifice pe Prutianu, în schimb, deciziile sale ajungeau la toţi conspiratorii.
● Ştefan Prutianu: "Am refuzat, după Revoluţie, să dau tot felul de explicaţii, pentru că începusem să am numai necazuri. Şi nu mai avea rost să caut o logică în tot ce se întâmplase". De reţinut că Prutianu a suferit imediat după Revoluţie un accident (a fost împins de pe bicicletă de doi motociclişti şi şi-a rupt mâna), mama sa a suferit un accident, iar soţia i-a murit de un cancer galopant. A fost nevoit să dea o declaraţie procurorului militar care-l anchetase că nu va revendica nici o pretenţie faţă de tratamentul la care a fost supus în anchetă. O declaraţie similară a dat, în 1990, şi Vasile Vicol, căutat fiind, la serviciu, de acelaşi procuror Constantin Crâşmaru.
CONTRASPIONAJUL: "ZONA ERA BĂTUTĂ DE RUŞI"
Referitor la conspiraţia de la Iaşi, referirile Securităţii au fost destul de vagi în anii de după Revoluţie. În 1994, Victor Neculicioiu, fost şef al contraspionajului, reda mitingul eşuat la Iaşi în câteva fraze. Iată mărturia sa în faţa Comisiei senatoriale de cercetare a evenimentelor din decembrie:
● Valentin Gabrielescu: "În octombrie 1989 aţi făcut la Iaşi o excursie în interes de serviciu?".
● Victor Neculicioiu: "Nu în octombrie, în decembrie.
La 14 decembrie am fost trimis la Iaşi cu o echipă, să văd implicarea ruşilor. S-a semnalat că va fi o acţiune de anvergură. Aveau oameni care-i ţineau la curent şi cadre de informaţii la ambasadă. Să scoată lumea în stradă. Pe 15, erau doi sau trei reţinuţi. (...) E drept, zona era bătută de ruşi. Trebuia să se iasă în stradă pe 16, 19 şi parcă 22. Nu au ieşit"
"REPETIŢIE GENERALĂ"?
Cei care au fost arestaţi la Iaşi la 14 decembrie 1989 au avut nevoie de mulţi ani până să obţină copii după mandatele de arestare şi să fie consideraţi revoluţionari. Asta pentru că Legea revoluţionarilor ia în seamă doar arestaţii şi victimele de după 16 decembrie. Casian Spiridon crede că acest lucru a fost făcut deliberat de autorităţi, la fel cum deliberată a fost şi ignorarea Iaşiului în politica "oficială" faţă de Revoluţie. Asta pentru că ziua de 14 decembrie, în Iaşi, spulbera mitul "revoltei spontane", prin aceea că organizarea unui astfel de miting s-a făcut printr-o complexă conspiraţie. În plus, Casian Spiridon crede că Iaşiul a jucat un rol important în victoria Revoluţiei de la Timişoara: în primul rând, prin abaterea atenţiei către Moldova, apoi, prin aceea că forţele de represiune au fost concentrate în acele zile la Iaşi. "După cum s-au derulat lucrurile la Iaşi, cred că Miliţia şi Securitatea aveau efective să înăbuşe în faşă orice fel de adunare populară. Pur şi simplu blocau orice posibilitate de adunare. Or, la Timişoara, Miliţia a asistat cu calm la adunarea oamenilor în faţa casei lui Tokes. Acolo s-a putut forma astfel «masa critică»." Revoluţia ar fi izbucnit la Iaşi. (Material apărut în Jurnalul Naţional).
- 2012: Atac armat la o școală primară din Connecticut, Statele Unite, unde au fost uciși 28 de persoane și încă două rănite. Majoritatea decedaților au fost copii cu vârste cuprinse între 5-10 ani și 6 adulți (inclusiv atacatorul și mama lui). Evenimentul tragic a ajuns să fie cunoscut sub numele de: masacrul de la școala din Sandy Hook.
- 2016: Desfințarea echipei de fotbal "FC Rapid București" după ce a fost declarată în faliment.
* 1784: Maria Antonia de Neapole și Sicilia (14 decembrie 1784 – 21 mai 1806), a fost fiica cea mică a regelui Ferdinand I a celor Două Sicilii și a reginei Maria Carolina de Austria. A fost numită după sora favorită a mamei ei, Maria Antoaneta, regină a Franței. Prin căsătorie a devenit Prințesă de Asturia.
Maria Ludovica de Austria-Este | |
Date personale | |
---|---|
Născută | 14 decembrie 1787 Monza, Italia |
Decedată | (28 de ani) Verona, Italia |
Înmormântată | Cripta Capucinilor din Viena |
Cauza decesului | cauze naturale (tuberculoză) |
Părinți | Ferdinand, Duce de Modena Maria Beatrice d'Este, Ducesă de Massa |
Frați și surori | Maria Theresa de Austria-Este Arhiducesa Maria Leopoldine de Austria-Este Francisc al IV-lea, Duce de Modena Arhiducele Karl de Austria-Este Arhiducele Ferdinand Carol Iosif de Austria-Este Arhiducele Maximilian de Austria–Este |
Căsătorită cu | Francisc I al Austriei |
Cetățenie | Imperiul Austriac |
Ocupație | regină[*] |
Apartenență nobiliară | |
Titluri | regină consoartă[*] |
Familie nobiliară | Casa de Habsburg-Lorena |
Împărăteasă a Austriei; Regină a Ungariei și a Boemiei | |
Domnie | 1808–1816 |
Modifică date / text |
* 1787: Maria Ludovika de Austria-Este (germană Maria Ludovika Beatrix von Modena) (14 decembrie 1787 – 7 aprilie 1816) a fost fiica Arhiducelui Ferdinand de Austria-Este (1754–1806) și a soției sale, Maria Beatrice Ricciarda d'Este (1750–1829). A fost membră a Casei de Austria-Este, o ramură a Casei de Habsburg-Lorena.
A murit de tuberculoză la 28 de ani.
* 1883: Tompa László (n. 14 decembrie 1883, Betești - d. 13 mai 1964, Odorheiu Secuiesc) a fost un poet și traducător maghiar din Transilvania.
- Erdély hegyei között (1921)
- Éjszaki szél (1923)
- Ne félj. Versek (1929)
- Hol vagy, ember (1940)
- Válogatott versek (1944)
- Régebbi és újabb versek (1955)
- Legszebb versei (1962)
- Versek (1963)
- Tavaszi eső zenéje ( 1980)
- Erdélyi végzet alatt (2007)
- Válogatott versek (2014)
* 1995: George al VI-lea (engleză George VI of the United Kingdom, pe numele sau întreg Albert Frederick Arthur George, 14 decembrie 1895 - d. 6 februarie 1952) a fost rege al Marii Britanii, al Irlandei și al altor dominioane britanice, împărat al Indiei din 11 decembrie 1936 până la decesul său din 6 februarie 1952.
A fost cunoscut înainte de încoronare ca prințul Albert, în copilărie prinț de York, și mai târziu ducele Albert de York, iar în cercul familiei era chemat „Bertie”. Își datora numele de Albert faptului că s-a născut la 14 decembrie, ziua comemorării decesului Prințului Consort Albert, soțul reginei Victoria. Fiind cel de-al doilea fiu al regelui George al V-lea și-a petrecut primii ani în umbra fratelui său mai mare, Eduard, moștenitorul tronului. A servit în Marina Militară Regală în timpul primului război mondial și după război, a avut o serie de angajamente publice. S-a căsătorit cu Elizabeth Bowes-Lyon, în 1923, și au avut două fiice, Elizabeth (viitoarea regină Elisabeta a II-a) și Margaret.
La moartea tatălui său în 1936, Eduard al VIII-lea preia tronul englez. Totuși, în mai puțin de un an, Eduard își exprimă dorința de a se căsători cu americana Wallis Simpson. Din motive politice și religioase premierul britanic, Stanley Baldwin, l-a sfătuit pe rege să nu se căsătorească și să rămână rege. Eduard a abdicat și s-a căsătorit. Prin acest act, unic în 2000 de ani de istorie britanică, George al VI-lea devine rege și cel de-al treilea monarh al casei de Windsor.
Primii ani
După război, Prințul Albert a studiat istoria și economia pentru un an la Trinity College, Cambridge, din octombrie 1919.[2] La 3 iunie 1920, Prințul Albert a fost numit Duce de York, Conte de Inverness și Baron Killarney.[3]
Domnia
La mai puțin de un an de când Eduard a devenit rege, la 11 decembrie 1936, Eduard al VIII-lea abdică de la tron pentru a se putea căsători cu Wallis Warfield Simpson. Eduard a fost avizat de către prim-ministrul Stanley Baldwin că nu va putea rămâne regele după căsătoria cu o femeie divorțată de două ori și cu ambii foști soți în viață. Eduard a ales abdicarea, astfel, Prințul Albert Duce de York, devine rege, o poziție pe care a fost reticent în a o accepta.
Albert și-a luat titlu de George al VI-lea, pentru a sublinia continuitatea politicii tatălui său și restaurarea încrederii în monarhie.[4] Începutul domniei a fost în jurul incertitudinii legate de titlurile și poziția pe care o ocupa fostul rege, Eduard. Pentru a soluționa această problemă, primul act al actualului rege a fost să confere fratelui său titlul de ASR (Alteța Sa Regală) Duce de Windsor dar soția și viitorii copii nu aveau dreptul la acest titlu. George al VI-lea a fost, de asemenea, obligat să cumpere reședințele regale Castelul Balmoral și Sandringham House de la Prințul Eduard.[5]
Riscul crescut al războiului din Europa a dominat începutul domniei lui George al VI-lea. Regele era obligat constituțional să sprijine poziția primului ministru Neville Chamberlain față de Adolf Hitler. Când regele și regina l-au întâmpinat pe Chamberlain la întoarcerea de la negocierea Acordului de la München în 1938 l-au invitat să apară în balcon, cu ei. Această asociere publică a monarhiei cu un om politic a fost excepțională, aparițiile în balcon erau, în mod tradițional, limitate la familia regală.[
- 1937: absolvent ca șef de promoție al Liceului Internat „Costache Negruzzi” din Iași
- 1937-1938: studiază Dreptul și Filosofia la București
- Academia Regală de Muzică și Artă Dramatică, profesoară Lucia Sturdza Bulandra - studii neterminate
- Leon Saint Pe - „Egoistul" de Jean Anouilh, regie proprie, 2004
- Ianke - „Take, Ianke și Cadâr" de Victor Ion Popa, regia Grigore Gonța, 2001
- Guglielmo - „Numele trandafirului" de Umberto Eco, regia Grigore Gonța, 1998
- Actorul - „Azilul de noapte" de Maxim Gorki, regia Ion Cojar, 1998
- Bătrânul - „Cotletele" de Bertrand Blier, regia Gelu Colceag, 1998
- Kondilas - „Moștenirea" de Titus Popovici, regia Horea Popescu, Mihai Manolescu, 1989
- „Contrabasul" (one man show) de Patrick Suskind, regia Grigore Gonța, 1987
- Herb Tucker - „Poveste din Hollywood" de Neil Simon, regia Grigore Gonța, 1984 și 1994
- Spirache - „Titanic-Vals" de Tudor Mușatescu, regia Mihai Berechet, 1983
- Domenico - „Filumena Marturano" de Eduardo De Fillippo, regia Anca Ovanez Doroșenco, 1981
- Chereea - „Caligula" de Albert Camus, regia Horea Popescu, 1980
- Romulus - „Romulus cel Mare" de Friedrich Dürrenmatt, regia Sanda Manu, 1977
- Richard al III-lea - „Richard al III-lea" de William Shakespeare, regia Horea Popescu, 1976
- Autorul dramatic - „Viața unei femei" autor și regia Aurel Baranga, 1976
- Robespierre - „Danton" de Camil Petrescu, regia Horea Popescu, 1974
- Mel - „Prizonierul din Manhattan" de Neil Simon, regia Mihai Berechet, 1973
- Mayer Bayer - „Simfonia patetică" de Aurel Baranga, regia Aurel Baranga, 1973
- Ștefan Valeriu - „Jocul de-a vacanța" de Mihail Sebastian, regia Mihai Berechet, 1971
- George - „Cui i-e frică de Virginia Woolf?" de Edward Albee, regia Michel Făgădău, 1970
- Eduard Forțian - „În valea cucului" de Mihai Beniuc, regia Sică Alexandrescu, 1959
- C.N. Mollin - „Anii negri" de Aurel Baranga, regia Sică Alexandrescu, 1958
- Iacob Bardin - „Dușmanii" de Maxim Gorki, regia Alexandru Finți, 1958
- Horace, Frederic - „Invitație la castel" de Jean Anouilh, regia Sică Alexandrescu, 1958
- Trinculo - „Furtuna" de William Shakespeare, regia Moni Ghelerter, 1958
- Filipetto - „Bădăranii" de Carlo Goldoni, regia Sică Alexandrescu, 1957
- Alexandru - „Rețeta fericirii sau despre ceea ce nu se vorbește" de Aurel Baranga, regia Marietta Sadova, 1957
- Profesorul - „Steaua fără nume" de Mihail Sebastian, regia Sică Alexandrescu, 1956
- Cerchez - „Ziariștii" de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter, 1956
- Agamemnon Dandanache - „O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale, regia Sică Alexandrescu, 1956
- Dr. Smil - „Apus de soare" de Barbu Ștefănescu Delavrancea, regia Marietta Sadova, Mihail Zirra, 1956 și 1973
- Poludin - „O chestiune personală" de Alexandr Stein, regia Sică Alexandrescu, 1955
- Stepa - „Platon Krecet" de Alexandr Korneiciuk, regia Alexandru Finți, 1954
- Mircea Cavafu - „Mielul turbat" de Aurel Baranga, regia Sică Alexandrescu, 1954
- Mitică - „Matei Millo" de Mircea Ștefănescu, regia Sică Alexandrescu, 1953
- Voicu - „Ultima oră" de Mihail Sebastian, regia Moni Ghelerter, 1953
- Hlestakov - „Revizorul" de Nikolai Vasilievici Gogol, regia Sică Alexandrescu, 1952
- „Momente" de I.L. Caragiale, regia Sică Alexandrescu, 1952
- Catindatul - „D`ale carnavalului" de I.L. Caragiale, regia Sică Alexandrescu, (Sala Studio), 1951
- Tuzenbach - „Trei surori" de A.P. Cehov, regia Moni Ghelerter, (Sala Comedia), 1950
- Victor Dumitrescu - „Iarba rea" de Aurel Baranga, regia Sică Alexandrescu, 1949
- Rică Venturiano - „O noapte furtunoasă" de I.L. Caragiale, regia Sică Alexandrescu, (Sala Comedia), 1949
- Agamiță Dandanache - „O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale, regia Sică Alexandrescu, (Sala Comedia), 1948
- Studentul - „Confruntarea" de Tur și Lev Seinin, regia Moni Ghelerter, (Sala Studio), 1948
- Romeo - „Romeo și Julieta, actul 6", „Între filologi", „Cine răspunde?" de D.D. Pătrășcanu, regia N.Gh. Kirilov, 1945
- Talleyrand - „Supeul" de Jean Claude Brinsville, regia Florentina Enache, 1997
- Antonio Salieri - „Amadeus" de Peter Schaffer, regia Dinu Cernescu, 1982
- „Helen, Tommy și Joe" de James Thurber și Elliot Nugent, regia Marietta Sadova, 1948
- Wille Clark - „Băieții de aur" de Neil Simon, regia Ion Lucian, 1997
- Zeus - „Danaidele" după Eschil, regia Silviu Purcărete, 1995
- George - „Cui i-e frică de Virginia Woolf?" de Edward Albee, regia Mircea Cornișteanu, 1990
- Don - „Transplantarea inimii necunoscute" de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter, 1969
- Berenger - „Ucigaș fără simbrie" de Eugene Ionesco, regia Lucian Giurchescu
- Chitlaru - „Opinia publică" de Aurel Baranga, regia Mihai Berechet
- Cirivis - „Capul de rățoi" de George Ciprian, regia David Esrig
- Berenger - „ Rinocerii" de Eugene Ionesco, regia Lucian Giurchescu
- Gore, Șeful - „Șeful sectorului suflete" de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter
- Jurații - „Procesul domnului Caragiale" de Mircea Ștefănescu, regia David Esrig
- Cheryl - „Celebrul 702" de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter
- Doctorul - „Un flăcău din orașul nostru" de Konstantin Simonov, regia Vlad Mugur, 1952
- „Rușinea familiei" de Mircea Ștefănescu, după Ronald Harwood, regia Ion Talianu
- „Steaua fără nume" de Mihail Sebastian, regia Soare Z. Soare
- „Nu mai beau" de Gaston de Caillavet și Robert de Flers, regia Soare Z. Soare
- „Pensiunea dragostei" de Alexandru Kirițescu, regia Soare Z. Soare
- „Sărmanul Jonathan" de Karl Milloker
- „Clasa a 8-a B" de Roger Ferdinand, regia Ionel Țăranu
- „Rușinea familiei" de Mircea Ștefănescu, după Ronald Harwood, regia Ion Talianu
- „Primăvara a venit" de John van Druten, regia Sică Alexandrescu
- „Racheta spre lună" de Clifford Odets, regia Marietta Sadova
- „Vis de secătură" de Mircea Ștefănescu, regia W. Siegfried
- „O femeie răpită" de Louis Verneuil, regia Sică Alexandrescu
- „Knock" de Jules Romaine, regia Sică Alexandrescu
- „Sărută-mă imediat" de Tudor Mușatescu și V. Timuș, după Janos Vaszari, regia Ion Talianu
- „Unul cu bani" de George S. Kaufman, regia Sică Alexandrescu
- „Am visat paradisul" de Guido Cantini, regia Sică Alexandrescu
- „Medicul în dilemă" de George Bernard Shaw, regia Sică Alexandrescu
- „Viața începe mâine" de Marc Gilbert Sauvajon, regia Val Mugur
- „Omul care a văzut moartea" de Victor Eftimiu, regia Sică Alexandrescu
- „Amantul de carton" de Jacques Deval, regia Sică Alexandrescu
- „Sextet" de Gregor Schmitt, regia Sică Alexandrescu
- „Domnișoara de ciocolată" de Paul Gavault, regia Ion Șahighian
- „D-ra Butterfly" de Tudor Mușatescu, după Tibor Varady, regia Tudor Mușatescu
- „Omul care zâmbește" de Luigi Bonelli și Aldo de Benedetti, regia Ion Șahighian
- „Frumoasa aventură" de Gaston de Caillavet și Robert de Flers, regia Sică Alexandrescu
- „Orașul fără avocați" de Nicola Manzari, regia Ion Iancovescu
- „Banii nu fac nici două parale" de Armando Curcio, regia Sică Alexandrescu
- „Îmi pare rău de mine" de Mouezy-Eon și Guitton, regia Ion Sava
- „Titanic Vals" de Tudor Mușatescu, regia Tudor Mușatescu
- „Ascultă, Ionescule" de Tudor Mușatescu, după Mirande și Quinson
- „Calul năzdrăvan" de Gherardo Gherardi, regia Ion Iancovescu
- „Aproape de cer" de Julien Luchaire, regia Aurel Ion Maican
- „Figurantul" de Alfred Savoir, regia Ion Iancovescu
- „Domnișoara Butterfly" de Tudor Mușatescu după Tibor Varady, regia Tudor Mușatescu
- „Tinerețe" de Swarkin, regia Muratov
- „Quadratura cercului" de Valentin Kataiev, regia Victor Ion Popa
- „Zile vesele după război" de Mihail Sadoveanu, regia Victor Ion Popa
- „Jederman" de Hugo von Hoffmanstall, regia Victor Ion Popa
- „Molima" de Ion Marin Sadoveanu
- „Pescuitorul de umbre" de Jean Sarment, regia Sergiu Dumitrescu
- „Crimă și pedeapsă" de Gaston Bary, după Fiodor Mihailovici Dostoievski, regia Mihai Zirra (Debut)
- O noapte furtunoasă (1943) - arhivarul de judecatorie Rica Venturiano
- Visul unei nopți de iarnă (1946) - Milica Dumitrescu
- Răsună valea (1949) - Niky
- Bulevardul “Fluieră Vântu” - scurt metraj (1950)
- Lanțul slăbiciunilor (1952)
- Vizita (1952) - Domnul cu scrisoarea
- Arendașul român (1952)
- O scrisoare pierdută (1953) - Agamemnon Dandanache
- Afacerea Protar (1955) - Profesorul Andronic
- Casa de pe strada noastră (1957) - voce
- Momente "Caragiale" - Tren de placere (1958) - Mihalache Georgescu
- Două lozuri (1960) - voce
- Directorul nostru (1960) - voce
- Bădăranii (1960) - Felippetto
- Celebrul 702 (1962) - Cheryl
- Lanterna cu amintiri (1963)
- Pași spre lună (1964) - Călătorul
- Castelanii (1966)
- Șeful sectorului suflete (1967) - meteorologul Gore
- Realitatea ilustrată (Serial TV) (1969)
- Explozia (1972) - Profesorul Luca
- Întoarcerea lui Magellan (1974) - profesorul
- Agentul straniu (1974)
- Când trăiești mai adevărat (1974)
- Tată de duminică (1975) - procurorul Grigore Manta
- Povestea dragostei (1976) - povestitor
- Singurătatea florilor (1976) - medicul Ovidiu Pavel
- Cuibul salamandrelor (1976) - Profesorul Luca
- Instanța amână pronunțarea (1976)
- Premiera (1976) - dirijorul Mihai Dan, soțul directoarei
- Povestea dragostei (1977) - povestitor
- Brațele Afroditei (1978)
- Aurel Vlaicu (1977) - Ilarie Chendi
- Iancu Jianu, zapciul (1980)
- Rețeaua „S” (1980) - colonelul de Securitate, Dumitrescu
- Iancu Jianu, haiducul (1981)
- Întoarcere la dragostea dintâi (1981)
- Galax, omul păpușă (1983)
- Horea (1984)
- Trahir (1993) - Vlad
- Urmașii Marelui Anonim (1997)
- După-amiaza unui torționar (2001) - Profesorul
- Măria Sa, Birlic! (2010) - el însuși
- Mari actori romani (2008) - voce
- Medalia de onoare (2010) - Ion I. Ion
- „Al matale, Caragiale", regia Mircea Cornișteanu, 2002
- „Cui i-e frică de Virginia Wolf?" de Edward Albee, regia Olimpia Arghir, 1995
- „Amadeus" de Peter Shaffer, regia Dinu Cernescu
- „Aventură sub pământ" de Ion Băieșu, regia Sergiu Ionescu, 1982
- „Titanic vals" de Tudor Mușatescu
- „Supeul" de Jean Claude Brinsville
- „Mușatinii"
- „Harvey" de Mary Chase
- „Tren de plăcere" de I.L. Caragiale
- „Momente Caragiale" după I.L. Caragiale
- „Conu Leonida" după I.L. Caragiale
- „Marii Artiști pe Micul Ecran"
- „Egoistul" de Jean Anouilh, 2004
- „De partea cui ești?" de Ronald Harwood, 1996
- „O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale, 1979
- „Poveste din Irkutsk" de Aleksei Arbuzov, 1960
- „Sălbaticii" de Serghei Mihailovici Mihalkov, 1959
- „Doctor fără voie" de J.B.P. Molière (co-regie cu Sică Alexandrescu), 1955
- „Straini in noapte"de Eric Assous,2007
- 2013 - „Între acte"
- 2001 - „Note de insomniac"
- 1978 - „Luni, Marți, Miercuri..."
- 1968 - „Pretexte și subtexte"
- Profesor la Institutul de Teatru și Film: 1950 - 1965
- Director al Teatrului de Comedie din București: 1961 - 1969
- Director al Teatrului Național București: 1969 - 1990
- Președinte activ (1971) și apoi Președinte de onoare pe viață (1977) al Institutului Internațional de Teatru
- Autorul mesajului internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului: 27 martie 1977
- Co-președinte, cu Yehudi Menuhin, al Festivalurilor Internaționale de Teatru și Muzică organizate de UNESCO: 1971 - 1978
- Membru al Cartelului Internațional de Teatru: 1967
- Membru în Consiliul Superior al Teatrului Națiunilor, sub președinția lui Pierre Moinet, directorul general al artelor și literaturii din Ministerul Afacerilor Culturale al Franței
- Membru al Academiei Le Muse din Florența
- Semnatar al Apelului Artiștilor pentru Securitate și Cooperare în Europa, Helsinki, 1985
- Decorația Regală „Nihil Sine Deo”, acordată de Alteța Sa Regală Principesa Margareta a României, în numele Majestății Sale Regelui Mihai I, la 12 mai 2013, într-o ceremonie desfășurată la Castelul Peleș[15] [16][17]
- Membru de Onoare al Academiei Române, drept recunoaștere a activității în domeniul artei, 2004
- Decorat cu Ordinul Drapelul Iugoslav cu steaua de aur și colan
- Decorat cu Ordinul Serviciul Credincios „Mare Ofițer"
- Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale", 2003
- Trofeul „România 2000", 2003
- Marele Premiu acordat de Guvernul României, în cadrul Premiilor Naționale de Teatru, 2002
- Președintele Franței, Jacques Chirac a semnat Decretul prin care Radu Beligan este numit în grad de Ofițer al Ordinului Național al * * Legiunii de Onoare, 2002
- Premiul revistei „Moftul Român", 2001
- Premiul Revistei „Flacăra", 2000
- Trofeul Eugene Ionesco, 1999
- Premiul Fundației TOFAN, 1998
- PRIX 14 JUILLET 1998 al Ministerului de Externe din Franța
- Premiul Academiei Române, 1997
- Premiul Galei UNITER - Trofeul Dionysos, 1995-1996
- Doctor Honoris Causa al Academiei „George Enescu" din Iași, 1994
- Doctor Honoris Causa al Academiei George Enescu
- Marele Premiu al Centrului de cultură "George Apostu" din Bacău - 1993
- Premiul Academiei „Le Muse" din Florența, 1980
Distincții[modificare | modificare sursă]
- Artist Emerit 1953;
- Artist al Poporului 1962;
- Premiul Academiei "Le Muse" din Florența 1980;
- Premiul Galei UNITER – Trofeul Dionysos 1995 - 1996;
- Premiul Academiei Române, 1997;
- Premiul Fundației Tofan, 1998;
- Prix 14 Juillet al Ministerului de Externe al Franței, 1998;
- Trofeul Eugene Ionesco, 1999;
- Doctor Honoris Causa al Academiei de Arte "George Enescu";
- Cetățean de onoare al municipiilor Iași și Bacău.
- Doctor Honoris Causa al Universitatii Naționale de Artă Teatrală si Cinematografica 'I. L. Caragiale' București
- Doctor Honoris Causa al Universității „Ovidius” Constanța
- Cetățean de Onoare al Municipiului Bacău - Teatrului de Vară din Bacău i se atribuie denumirea "Radu Beligan" - 2008
Gheorghe Constantin | |||
---|---|---|---|
Aura Urziceanu | |||||
Date personale
|
---|
- în legislatura 1990-1992: Statul Israel, Republica Italiană, Australia, Ungaria, Regatul Spaniei;
- în legislatura 1996-2000: Republica Cipru, Republica Lituania;
- în legislatura 2000-2004: Republica Algeriană Democratică și Populară, Statul Israel, Regatul Suediei;
- în legislatura 2004-2008: Republica Austria, Islanda, Republica Islamică Iran, Statele Unite Mexicane;
- în legislatura 2008-2012: Republica Estonia, Republica Franceză-Adunarea Națională, Republica Italiană, Republica Arabă Egipt;
- în legislatura 2012-2016: Republica Franceză-Adunarea Națională, Republica Italiană.
* 1949: Nicolae Cernomaz (n. 14 decembrie 1949, satul Țiganca, raionul Cantemir) este un diplomat din Republica Moldova, care a îndeplinit funcția de ministru de stat (1997-1999) și apoi de ministru al afacerilor externe al Republicii Moldova (2000-2001). În perioada 2003 - 2005 a fost Ambasador Republicii Moldova în Ucraina, iar între 1999–2000 Ambasador al Republicii Moldova în Ungaria, și prin cumul în Croația și Cehia.
* 1951: Iurie Sadovnic (n. 14 decembrie 1951, Jura, raionul Rîbnița, RSSM) este un muzician și cântăreț de muzică ușoară și folk din Republica Moldova. Este bine-cunoscut pentru stilul său de interpretare în care pune accentul pe chitară. A activat ca solist al formațiilor vocal-instrumentale „Haiducii din Susleni”, formația „Haiducii” a Institutului de Arte (1968—1973), formația „Sonor” (1973—1976), formația de jazz din Nikolaev (în perioada serviciului militar, 1970—1972), „Contemporanul” (1977-1978) și „Bucuria” (1979-1982) ale Filarmonicii din Chișinău.[1] În 1983 a fondat formația „Legenda”, care a activat până în 1993. Fost membru PCUS.
Florin Iordache | |||||||||||||||||||||||||
Florin Iordache la Summitul Parlamentar Informal de la Bratislava din 7 octombrie 2016
|
.Bogdan Hrib s-a născut pe 14 decembrie 1966 în București. A absolvit Facultatea de Construcții Civile, dar n-a lucrat niciodată în domeniu. La începutul anilor '90 a publicat o serie de fotoreportaje și anchete în diferite ziare și reviste[3], iar în 1992 și-a deschis o agenție de publicitate[4].
Romane
- Seria Stelian Munteanu
- Filiera grecească aka Crimă la Paralia (2006) - reeditat în 2007, 2009 și 2015
- Blestemul manuscrisului (2008) - în colaborare cu Răzvan Dolea, reeditat în 2012 și 2016
- Somalia, Mon Amour (2009) - în colaborare cu Sofia Matei, reeditat în 2016
- Ucideți generalul (2011) - reeditat în 2016
- Patimile doamnei ministru (2016)
- Alte romane
- Ultima fotografie (2012) - reeditat în 2015
- Terapie pentru crimă (2014) - în colaborare cu Kiki Vasilescu, novelizarea filmului omonim
Volume de povestiri
- 3+1 (2013) - conține trei povestiri din seria Stelian Munteanu
- Vânătoare de asfințituri pe Strada 42 (2015) - conține povestirile din volumul 3+1 și o povestire inedită
Antologii și volume colective
- Romania Noir. O antologie de povestiri mystery & thriller (2011) - în colaborare cu George Arion
- Domino (2017) - în colaborare cu Lucian-Dragoș Bogdan, Teodora Matei, Daniel Timariu și Anamaria Ionescu
Volume traduse
- The greek connection (2011)
- Kill the General (2011)
- În 2001, la 33 de ani, cu prețul unor mari sacrificii financiare personale, reușește să își lanseze primul album „Iubi - Interfața la realitate” care inițial a fost refuzat de toate casele de discuri din România. În cele din urmă reușește să îl pună pe piață cu ajutorul lui Romulus Arhire, la casa de discuri Soft Records. Albumul este foarte bine primit de publicul din zona underground. Cu ajutorul benevol al unui om pe care urma să-l cunoască după mulți ani (Teodorescu Alexandru a.k.a. „Oase” din Buzău ) albumul a devenit foarte cunoscut în lumea underground, Florin Chilian fiind solicitat pentru primul său concert ca artist profesionist în București în anul 2002. Totuși albumul, la epoca sa, nu a fost difuzat de rețelele de radio și televiziune. El conține hiturile „Iubi” și „Chiar dacă”.
- În 2004 semnează un contract cu casa de discuri Roton iar în luna septembrie a aceluiași an lansează cel de-al doilea album „Zece Porunci, raport despre starea națiunii, 1989-2004. Primul pas”, album ce conține hit-ul „Zece”. Albumul este bazat pe interpretarea muzical-laică a celor 10 Porunci biblice, Florin Chilian fiind primul și singurul om care a pus Cele zece porunci pe muzică, de 2000 de ani încoace. Timp de 4 ani, rețelele de radio și televiziune au refuzat difuzarea melodiei „Zece” pe motiv ca acest tip de muzică, doar voce și pian, „țineau de secolul XVI”.[5] Aceasta până când Giovanni Francesco, managerul canalului MTV România, a decis să difuzeze melodia „Zece” cu riscul de a-și pierde funcția. Succesul a fost instantaneu, melodia Zece ajungând pe prima poziție a topurilor MTV pentru o lungă perioadă de timp. Piesa „Zece” a reușit pâna la urmă să fie difuzată pe toate canalele de radio și TV iar pe YouTube este prima melodie românească ce a reușit să facă primul milion de vizualizări și să atingă ulterior peste 10 milioane de vizualizări.[5] Artistului i se conferă „Discul de aur” și „Discul de platină” pentru vânzari de către casa de discuri Roton.[6]
- În 2007 reediteaza primul album „Iubi - Interfață la realitate” și, la o lună de la lansare, i se conferă „Discul de aur” și „Discul de platină” pentru vânzări de către casa de discuri Roton.[7][8][9]
- În iunie 2010 lansează cel de-al treilea album „Autistul, nu-l mai goniți pe Brâncuși!”, album care în scurt timp atinge un nivel record de vânzari. Artistului i se conferă „Discul de aur” și „Discul de platină” pentru vânzări de către casa de discuri Roton. [10]
- În anul 2015 reziliază contractul cu Roton. Își creează propria casă de discuri cu ajutorul artistei Alina Manole.
- În 2017, lansează albumul „Pre@Clasic” la editura „Luna PR & Events”.[11] Pre@Clasic este o reinterpretare a muzicii clasice, albumul fiind gândit și scris în totalitate pentru cvartet de corzi - muzică de cameră și voce. Prin acest album, el inventează un nou gen muzical ce îmbină pop-ul cu muzica preclasică.[12][13]
Florin Chilian | |
Florin Chilian în concert (2010) |
* 1973: Ioan Narcis Chisăliță (n. 14 decembrie 1973) este un senator român, ales în 2016.
* 1975: Vasilică-Cristi Danileț (n. 14 decembrie 1975, Vatra Dornei, județul Suceava) este un judecător din România. A fost membru CSM între ianuarie 2011- ianuarie 2017, ales din partea Judecătoriilor. Înainte de anul 2011 a activat la instanțele din Cluj și Oradea, ultima funcție obținută fiind aceea de vicepreședinte al Judecătoriei Oradea. Cristi Danileț a fost de asemenea membru în echipa ministrului de Justiție Monica Macovei, fiind și fondatorul SoJust.
Cristi Danileț | |
Radu Sîrbu | |
* 1984: Ovidiu Marius Mihalache (n. 14 decembrie 1984 în Iași) este un fotbalist român care joacă pentru CSM Politehnica Iași pe postul de fundaș dreapta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu