1. /30 APRILIE 2021 - POEZIE; GÂNDURI PESTE TIMP
ION VINEA
- Descântecul și Flori de lampă, Biblioteca Dimineața, 1925
- Paradisul suspinelor, Editura Cultura Națională, București, 1930 (cu 5 gravuri, printre care un portret de Marcel Iancu)
- Ora fântânilor, Editura pentru Literatură, București, 1963
- Poeme, Editura Tineretului, București, 1969 (postum)
- Ornic nesupus: versuri. (Poezii de duminică), Editura Eus, Chișinău, 1993 (antologie postumă îngrijită de Leo Butnaru)
- Lunatecii, roman, Editura pentru Literatură, București, 1965 (postum)
- Venin de mai, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1971 (postum; roman neterminat)
- Publicistică literară, Editura Minerva, București, 1977 (postum)
- Săgeata și arabescul. Articole și pamflete, Editura Minerva, București, 1984 (postum)
- Sóhajok paradicsoma (Paradisul suspinelor), Editura Dacia Konyvkiado, Cluj-Napoca, 1974 (traducere în limba maghiară)
- Árnyékok malma, Editura Kriterion Konyvkiado, București, 1976 (traducere în limba maghiară)
- Ora fântânilor = L'heure des fontaines, Editura Minerva, București, 1982 (ediție bilingvă în română și franceză)
- Whisky Palace & alte elegii. Whisky Palace & altre elegie, Editura Bastion, Timișoara, 2008, (ediție bilingvă româno-italiană, biobibliografie, postfață și antologie critică de Geo Vasile)
Ion Vinea | |
Vinea, fotografie ca. 1915 | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Ioan Eugen Iovanaki (Iovanache) |
Născut | 17 aprilie 1895 Giurgiu |
Decedat | (69 de ani) București |
Cauza decesului | cauze naturale[*] (cancer de ficat[*]) |
Naționalitate | română |
Cetățenie | România |
Ocupație | poet, romancier, teoretician literar, critic de artă, cronicar, politician |
Pseudonim | Aladin, Ivan Aniew, Dr. Caligari, Crișan, Evin, B. Iova, I. Iova, Ion Iovin, Ion Japcă, Ion Eugen Vinea |
Partid politic | Partidul Național-Țărănesc |
Limbi | limba română |
Studii | Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași Colegiul Național „Sfântul Sava” din București |
Activitatea literară | |
Activ ca scriitor | 1912–1964 |
Mișcare/curent literar | Simbolism, Contimporanul, Constructivism, Futurism, Expresionism, Suprarealism, Decadentism, Realism magic, Realism socialist |
Specie literară | Genul liric, poem în proză, parodie, satiră, schiță, memorii, autoficțiune, nuvelă psihologică, Bildungsroman, literatură erotică |
POEZII:
Amurg - Ion Vinea
Făra tine - Ion Vinea
MATEI ALEXANDRESCU
din pumnii strânși ai pomilor curg
picătură cu picătură
- unsuroasă băutură -
în căni de pământ fără fund.
Îmi păzesc stâncile mele de visuri cu cnutul,
cum își apără vitele copiii;
îmi sunt dragi, așa, cu boturile'ntinse,
spre holdele cerului ninse...
Deasupra pământului
Pe pragul vântului -
Luna așteaptă'n cămașă
rupând norii pătimașă.
Din ce parte va veni Dumnezeu
Când clopotele vor trage să moară?
ANNA DE NOAILLES
Anna de Noailles nume de fată Ana Elisabeta Brâncoveanu
Anna de Noailles (nume de fată Ana Elisabeta Brâncoveanu, n. , Paris, Franța – d. , Paris, Franța) a fost o scriitoare și poetă franceză de origine română, vedetă a saloanelor mondene din Paris la începutul secolului al XX-lea.
Biografie
Ana Elisabeta Brâncoveanu (sau Brancovan, după grafia franceză) s-a născut în familia boierească Brâncoveanu, dintr-o mamă de origine greacă, Raluca Moussourus (sau Rachel Musurus), căsătorită cu Grigore Brâncoveanu (n. 1827 – d. 1886). Mama ei era fiica lui Musuruș-pașa, ambasador al Turciei la Londra în anii 1850 și a Anei Vogoride. Raluca Musuruș a fost o cunoscută muziciană, idolul compozitorului polonez Ignacy Paderewski. Grigore Brâncoveanu și mama lui, Zoe Mavrocordat, fuseseră adoptați de către marele ban Grigore Brâncoveanu, ultimul descendent pe linie masculină al voievodului Constantin Brâncoveanu.[7]
Ana Brâncoveanu s-a căsătorit cu contele Mathieu Ferdinand Frederic Pascal de Noailles (1873--1942) la 18 august 1897.[7], căsătoria fiind celebrată la vila Bessaraba din Amphion, în apropiere de Evian, pe țărmul sudic al lacului Léman. Soții Mathieu de Noailles și Anna de Noailles au avut un singur copil, un fiu, Anne-Jules de Noailles (1900--1979) care a avut titlul nobiliar de conte. Acesta din urmă s-a căsătorit în anul 1925 cu Hélène de Wendel , fiica marelui industriaș și deputat Guy de Wendel și a Elenei Argyropoulo , a cărei mamă era născută Sutzu, din ramura greacă a acestei familii.[8]
După circa un secol Anna de Noailles este mai celebră pentru rolul ei de femeie de societate și aristocrată, de prietenă a unor literați celebri, decât pentru poemele sale de influență parnasiană. Debutul său poetic s-a produs în 1899, iar la scurt timp a publicat un volum antologic, în 1901, „Le Cœur innombrable” care a avut un succes remarcabil. A fost aleasă imediat membră a prestigioasei Académie Royale Belge de Langue et de Littérature Françaises. Academia Franceză i-a acordat marele premiu pentru literatură. A fost prima femeie comandor al Legiunii de Onoare. Anna de Noailles era vara prinților Emanuel și Anton Bibescu, prieteni intimi ai lui Marcel Proust și se înrudea cu toți aristocrații care au avut reședința la Paris. Corespondența sa inedită cu Maurice Barrès a fost publicată în 1986. A fost admirată de Jean Cocteau și i-a fost prezentată lui Pierre Loti, un alt mare scriitor francez și prieten personal al reginei Maria și al României. Caracterizări ale literaturii contesei Anna de Noailles au făcut scriitorul Robert de Montesquiou --rudă prin alianță, și sociologul român Dumitru Drăghicescu, autorul ulterior al cărții "Psihologia poporului român". Contele Robert de Montesquiou (1855-1921), colecționar de artă, a fost unul dintre exponenții cei mai cunoscuți ai dandismului, estetismului și decadentismului, al prețiozității stilistice, critic literar de temut. Montesquiou scria despre Anna de Noailles: "Oare căror atavisme se datorește faptul că, odată cu această nouă muză, au înflorit din nou trandafirii și garoafele vechilor poeți persani...este ceva care revine după multe veacuri, din rădăcini adânci". Dumitru Drăghicescu făcea următoarea apreciere: "Mentalitatea contesei este cu totul franceză. Ea a respirat din plin atmosfera intelectuală și artistică a Parisului. Educația ei literară s-a făcut în acel cerc de intelectuali care se inspiră cel puțin în aceeași măsură de emoțiile cerebrale ca și din viața fizică concretă, de emoțiile simțurilor...Marele secret pe care îl posedă doamna de Noailles, secret care este atât de rar, este de a surprinde și mira cititorul prin combinații de cuvinte cu totul neașteptate, dar care nu sunt deloc bizare. Acesta este puternicul talent, secretul doamnei de Noailles..."[9]Anna de Noailles și-a construit o viziune poetică originală, găsind o sursă de inspirație în păgânismul grec și în gândirea radicală a lui Nietzsche. Opera sa poetică dezvoltă într-o manieră foarte personală marile teme ale dragostei, naturii și morții.
Salonul Anei de Noailles, de pe Avenue Hoche a atras ca un magnet pe unii din cei mai mari scriitori francezi Parisului secolului XX: Pierre Loti, Francis Jammes, André Gide, Frederic Mistral, Colette, Paul Valéry, Jean Cocteau, François Mauriac, frații Daudet, Robert de Montesquiou, Paul Hervieu, Paul Claudel, Max Jacob. Prietenia dintre Marcel Proust și Anna de Noailles s-a închegat în 1899, la Amphion, când scriitorul petrecuse vara nu departe de Villa Brancovan. Un cercetător al operei lui Proust[10]va scrie despre „Prietenia parfumată ca un șerbet de trandafir între cei doi orientali, Ana și Proust, asemănători sufletește nu numai prin inteligență, dar și prin cruzimea lor ascunsă, mascată la ea printr-o conversație supratensionată și sclipitoare, la el prin analiza clinică și psihologică a celor mai nemărturisite pasiuni”. Prin „orientali”, autorul se referă la originea greco-română a contesei și la faptul că mama lui Proust era evreică.
După Primul Război Mondial societatea și gusturile literare se modifică și Anna de Noailles se trezește că scena literară este ocupată de Dadaism și Tristan Tzara și de avangarda suprarealistă a lui André Breton.
Deși era prietena personală a lui Colette, Anna de Noailles rămâne o reprezentantă a ceea ce criticii francezi numesc la Belle Époque literară. Opera ei a fost comparată cu cea a unor Swinburne și d’Annunzio, iar textele ei au fost considerate ca fiind „Dionysiac--extatice, senzuale, erotice, jucăușe, câteodată violente și mereu marcate de un tragic curent subteran”. Se spune că Joseph Reinach i-ar fi spus:
Madam', în Franța sunt numai trei miracole – Jeanne d’Arc, râul Marne și dumneavostră.
Nicolae Iorga o considera „cel mai mare poet francez, care era dinspre partea tatălui o Româncă” și vorbea de faptul că și-a câștigat „un loc unic”, în ”literatura franceză, în a lumii întregi. Anna de Noailles a fost modelul personajului contesei Gaspard de Reveillon din romanul lui Proust „Jean Santeuil”, și s-a considerat pe sine însăși cea mai mare poetă franceză și regină literară neîncoronată a Franței.
La insistențele lui Iorga, Anna de Noailles devine la data de 25 iunie 1925 prima femeie admisă în Academia Română,[11] ca membru de onoare.[12][13]
A murit în anul 1933, în apartamentul său din Rue Scheffer, Paris. La slujba sa de înmormântare ținută la Biserica ortodoxă din Paris au participat cei mai importanți politicieni și literați ai epocii sale. „Istoria literaturii române de la origini până în prezent” a lui G. Călinescu o descrie doar ca fiind „lipsită de loialitate față de rădăcinile sale românești”. Pe măsură ce poeta Ana de Noailles revine în atenția culturii franceze ea va fi probabil redescoperită și în țara natală.
În porțiunea de nord-est a cimitirului Père-Lachaise din Paris se găsește cavoul familiei Bibescu (no. 6), în care sunt înmormântate Anna de Noailles și Martha Bibescu.[14]Inima contesei Anna de Noailles se odihnește în urna plasată în centrul templului din parcul aflat în vechiul domeniu din Amphion--les--Bains.
Operă literară
- Anna de Noailles, Le Coeur innombrable, Paris, Calmann-Lévy, 1901.(Inima fără nume), volum de poezii premiat de Academia Franceză
- Anna de Noailles, L'Ombre des jours, Paris: Calmann-Lévy, 1902.(Umbra zilelor)
- Anna de Noailles, Les Éblouissements. Paris: Calmann-Lévy, 1907.
- Anna de Noailles, Les Vivants et les Morts. Paris: Fayard, 1913.(Vii și morții)
- Anna de Noailles, Les Forces éternelles. Paris: Fayard, 1920. (Forțele eterne)
- Anna de Noailles, Poème de l'amour. Paris: Arthème Fayard & Cie., 1924.(Poeme de amor)
- Anna de Noailles, L'Honneur de souffrir. Roman. Paris: Bernard Grasset, 1927. (Onoarea suferinței)
- Anna de Noailles, Exactitudes, Paris: Bernard Grasset, 1930. (Exactități)
- Anna de Noailles, Derniers Vers et Poèmes d'enfance, Paris: Bernard Grasset, 1934.(Ultimele versuri și poeme din copilărie)
- Anna Brâncoveanu de Noailles, Cartea vieții mele (titlul original: Le Livre de ma vie, Hachette, 1932.
POEZII:
Odihna, plictiseala, pot ele-ndestula?
Cine-şi doreşte ochii apostolilor care
Şterşi, îl jeleau pe zeul ce valu-l despica?
Şi dragostea, agilă în inimi pătrunzând;
Fremătător orgoliul sau voluptatea, când
Dă, muzicii asemeni, făgăduinţi nebune!
Si de polen si seva in jur s-a risipit ;
Copacul, plin de soare, isi picura-a lui vraja ;
Un har divin in parcul imens s-a-nstapanit.
Frunzisurile limpezi par crete, moi dantele ;
Si iarba si samanta si mugurul verzui,
Cu sclipete-argintate, par verzi, mici pasarele ;
Nu-i primavara numai, desi nici vara nu-i !
Ce straluciri, ce poze de incantare pline !
Flori de migdal si piersic, corolele clatind,
Vibreaza ca o roza roire de albine,
Cu inima parfumate si guri spre noi tanjind.
Nimic nu misca. Pacea-i deplina in natura!
Pe la fereste, storuri de trestii odihnesc;
Chiar gazele-n nisipuri, sub umbra de rasura,
Au ametit de parca, sfarsite, se topesc.
Nu simti nimic, nici varsta, nici doruri, nici regrete ;
Esti un copil, ce cata, nestanjenit si pur,
Cu bratele intinse, pe tarm sa se desfete
Pe pajistea tivita de cerul de azur.
Ce bun, ce lent e totul, ce liniste descinde …
Si totusi, obsedante, moi griji parca respir ;
Brusc, linistea aceasta tot sufletu-mi cuprinde.
O, Doamne, Doamne, iata : e-aproape un delir !
Et que la jeunesse s’efforce,
Comme la sève sous l’écorce,
À dominer le corps souffrant,
Périr paraît inique et lâche;
On s’acharne à la dure tâche,
Comme un travailleur dans le rang.
J’ai craint d’avoir tort en mourant.
(Anna de NOAILLES, Derniers vers et Poèmes d’enfance, 1934)
Marcus Annaeus Lucanus (03 noiembrie 39 AD - 30 aprilie 65 AD), mai bine cunoscut în limba engleză ca LUCAN ( / l u k ən / ), a fost un roman poet , născut în Corduba (zilele Córdoba ), în Hispania Baetica . El este considerat una dintre figurile remarcabile ale perioadei latine imperiale , cunoscut în special pentru epoca sa Pharsalia . Tinerețea și viteza de compoziție îl deosebeau de alți poeți.
Viaţă
Trei scurte relatări antice permit reconstrucția unei biografii modeste - cea mai veche atribuită lui Suetonius , alta unei Vacca altfel necunoscute , și a treia anonimă și nedată - împreună cu referințe în Martial , Cassius Dio , Analele lui Tacitus și una din Stațiu e Silvae . Lucan era fiul lui Marcus Annaeus Mela și nepotul lui Seneca cel Bătrân ; a crescut sub tutela unchiului său Seneca cel Tânăr . Născut într-o familie bogată, a studiat retorica la Atena [1]și probabil i s-a oferit o educație filozofică și stoică de către unchiul său.
Soția sa a fost Polla Argentaria, despre care se spune că l-a ajutat cu farsalia sa . [2]
El a găsit succes sub Nero , a devenit unul dintre prietenii apropiați ai împăratului și a fost răsplătit cu o chestie înaintea vârstei legale. În 60 d.Hr., a câștigat un premiu pentru extemporizarea lui Orfeu și Laudes Neronis la Neronia cincinală și a fost recompensat din nou când împăratul l-a numit augurat. În acest timp a circulat primele trei cărți ale poemului său epic, Pharsalia (etichetată De Bello civili în manuscrise), care a povestit războiul civil dintre Iulius Cezar și Pompei .
La un moment dat, a început o luptă între Nero și Lucan. Au supraviețuit două relatări foarte diferite despre evenimente care ambele banalizează feudul. Potrivit lui Tacit, Nero a devenit gelos pe Lucan și i-a interzis să-și publice poeziile. [3] Potrivit lui Suetonius, Nero a întrerupt o lectură publică a lui Lucan, plecând și convocând o ședință a senatului, iar Lucan a răspuns scriind poezii jignitoare despre Nero. [4]
Cu toate acestea, alte lucrări indică o bază mai serioasă a feudului. Lucrările gramaticului Vacca și ale poetului Statius pot susține afirmația că Lucan a scris poezii jignitoare despre Nero. Vacca menționează că una dintre lucrările lui Lucan era intitulată De Incendio Urbis (Despre arderea orașului). [5] Oda lui Statius lui Lucan menționează că Lucan a descris modul în care „flăcările nespuse ale tiranului criminal au cutreierat înălțimile lui Remus”. [6] În plus, cărțile ulterioare din Pharsalia sunt anti-imperiale și pro-Republică. Această critică a lui Nero și a funcției împăratului ar fi putut fi adevărata cauză a interdicției.
Lucan s-a alăturat ulterior conspirației din 65 d.Hr. a lui Gaius Calpurnius Piso împotriva lui Nero. Conspirația a fost descoperită și a fost obligat, la vârsta de 25 de ani, să se sinucidă prin deschiderea unei vene, dar nu înainte de a-l incriminează pe mama sa, printre altele, în speranța unei grațieri . Potrivit lui Tacitus, în timp ce Lucan a sângerat până la moarte, "(el) și-a amintit câteva poezii pe care le compusese în care povestise povestea unui soldat rănit care murea într-un fel similar de moarte și a recitat chiar rândurile. Acestea au fost ultimele sale cuvinte. " [7]
Tatăl său a fost implicat în proscriere, dar mama sa a scăpat. Poemul lui Statius despre Lucan a fost adresat văduvei sale, Polla Argentaria, cu ocazia zilei de naștere a acestuia în timpul domniei lui Domițian ( Silvae , ii.7, Genetliaconul Lucani ).
Lucrări
Potrivit lui Vacca și Statius, lucrările lui Lucan includeau:
Muncă supraviețuitoare:
- Pharsalia sau De Bello Civili (Despre războiul civil), despre războaiele dintre Iulius Cezar și Pompei
Adesea atribuit lui (dar și altora):
- Laus Pisonis (Lauda lui Piso), un panegiric al unui membru al familiei Piso
Lucrări pierdute:
- Catachthonion
- Iliacon din ciclul troian
- Epigramate
- Adlocutio ad Pollam
- Silvae
- Saturnalia
- Medea
- Salticae Fabulae
- Laudes Neronis , o laudă a lui Nero
- Orfeu
- Prosa oratio în Octavium Sagittam
- Epistulae ex Campania
- De Incendio Urbis , pe focul roman din 64, acuzându-l poate pe Nero de incendiere
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu