miercuri, 30 iunie 2021

 6. /2 IULIE 2021 - GÂNDURI PESTE TIMP


JEAN JACQUES ROUSSEAU

Jean-Jacques Rousseau
Jean-Jacques Rousseau (painted portrait).jpg
Date personale
Născut[2][3][4][5] Modificați la Wikidata
GenevaRepublica Geneva⁠(d) Modificați la Wikidata
Decedat (66 de ani)[2][3][4][5] Modificați la Wikidata
Jean-Jacques-RousseauPicardieFranța Modificați la Wikidata
Înmormântatcénotaphe de Jean-Jacques Rousseau[*] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (stop cardio-respiratorModificați la Wikidata
PărințiIsaac Rousseau[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuThérèse Levasseur[*] (din ) Modificați la Wikidata
CetățenieRepublica Geneva[*] Modificați la Wikidata
Religieprotestantism
catolicism
protestantism Modificați la Wikidata
Ocupațiefilozof
botanist[*]
compozitor
coregraf[*]
scriitor
muzicolog[*]
literat[*]
romancier[*]
autobiograf[*]
teoretician al muzicii[*]
pedagog[*]
naturalist
dramaturg
Encyclopédistes[*]
correspondent[*]
politolog[*]
eseist
critic muzical[*] Modificați la Wikidata
Activitate
Limbilimba franceză[1]  Modificați la Wikidata
Profesor pentruLouis Stanislas de Girardin[*]  Modificați la Wikidata
Mișcare/curent literarcontract socialBarocul în muzică  Modificați la Wikidata
Opere semnificativeÉmile ou De l’éducation[*]
Du contrat social, ou Principes du droit politique[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Jean-Jacques Rousseau Signature.svg
Prezență online
Identificator titlu IMDb

Jean Jacques Rousseau (n. ,[2][3][4][5] GenevaRepublica Geneva⁠(d) – d. ,[2][3][4][5] Jean-Jacques-RousseauPicardieFranța) a fost un filozof elvețian, scriitor și compozitor, unul dintre cei mai iluștri gânditori ai Iluminismului. A influențat hotărâtor, alături de Voltaire și Diderot, spiritul revoluționar, principiile de drept și conștiința socială a epocii; ideile lui se regăsesc masiv în schimbările promovate de Revoluția franceză din 1789.

Literatură franceză

După categorie

Istoria literaturii franceze

Medievală
Secolul XVI - Secolul XVII
Secolul XVIII - Secolul XIX
Secolul XX - Contemporană

Scriitori francezi

Listă cronologică
Scriitori după categorie
Romancieri - Dramaturgi
Poeți - Eseiști
Scriitori de povestiri scurte
Scriitori de literatură SF
Scriitori de literatură fantastică

Portal Franța
Portal Literatură

Date biografice

28 iunie 1712 - Se naște la Geneva Jean-Jacques Rousseau. Mama sa moare după câteva zile, în urma complicațiilor de la naștere.

1722 - Tatăl lui Rousseau, un ceasornicar falit, fuge din Geneva, pentru a scăpa de datorii, și își abandonează familia.

1728 - Tânărul Rousseau părăsește și el Geneva. O întâlnește pe doamna de Warens, care îi va fi mulți ani protectoare, iubită și substitut de mamă. Sub autoritatea ei, își desăvârșește educația și se convertește la romano-catolicism.

1742 - Rousseau ajunge la Paris, unde prezintă Academiei franceze un sistem numeric de notație muzicală, care este respins.

1743 - Devine secretarul ambasadorului Franței în Republica Veneția.

1745 - Rousseau o întâlnește, la un hotel din Paris, unde aceasta lucra ca menajeră, pe Thérèse Levasseur, cu care va rămâne până la moarte.

1746 - Se naște primul dintre cei cinci copii ai lui Rousseau. Toți au fost dați la orfelinat.

1749 - Îl întâlnește pe Diderot, cu care se împrietenește. Începe să contribuie la Encyclopédie. Află despre un concurs al Academiei din Dijon și se decide să participe cu un eseu despre consecințele nefaste ale progresului artelor și ale științelor asupra moravurilor publice.

1750 - Câștigă premiul Academiei din Dijon și ajunge faimos.

1752 - Compune opera „Ghicitorul satului”.

1754 - Se întoarce la Geneva, unde redobândește cetățenia și reintră în comunitatea calvinistă.

1755 - Academia din Dijon refuză să îi premieze un al doilea eseu despre originea inegalității.

1759 - Enciclopedia este formal interzisă. Relațiile lui Rousseau cu ceilalți enciclopediști se deteriorează.

1761 - Publică Iulia sau noua Eloiză, un roman epistolar, care va avea un succes extraordinar.

1762 - Apar două dintre cele mai importante cărți ale lui Rousseau: Despre contractul social și Emile, un roman pedagogic. Scrie un proiect pentru o Constituție a insulei Corsica. În urma criticilor vehemente la adresa celor două cărți, care au culminat cu interzicerea lor în Franța și la Geneva, Rousseau e nevoit să fugă.

1766 - Ajunge în Anglia, la invitația lui David Hume. Rousseau începe să dea semne de instabilitate mentală. Are senzația că Hume este parte a unei conspirații care vizează uciderea lui.

1767 - Se întoarce în Franța, sub un nume fals. Oficial, nu i se permite intrarea în regat decât în anul 1770, după intervenția unor prieteni pe lângă Rege.

1771 - Întors la Paris, Rousseau începe să organizeze lecturi private ale Confesiunilor. Scandalizată, Madam d'Epinay intervine, cu succes, la poliție, ca lecturile respective să fie interzise.

1772 - Scrie Considerații despre guvernarea Poloniei.

1776 - Starea sănătății lui se înrăutățește continuu, iar relațiile cu prietenii sunt afectate. Începe să scrie texte obsesive, prin care îi acuză pe alții și se justifică pe sine: Rousseau, judecător al lui Jean-Jacques și Revenile – plimbăreț singuratic.

2 iulie 1778 - Moare la Ermenonville, pe domeniul marchizului de Giradin, care îl invitase să stea la el. Este înmormântat pe o insulă artificială de pe lacul domeniului. În 1794, osemintele lui au fost duse la Pantheon, unde se odihnesc și astăzi.

Religie

Rousseau a menținut o profesie a acestei filosofii religioase și a lui Jean Calvin ca om de drept modern pe tot restul vieții sale. [6] Opiniile sale despre religie prezentate în lucrările sale de filozofie pot totuși să lovească pe unii ca fiind discordanți cu doctrinele catolicismului și ale calvinismului.

Deși a lăudat Biblia, a fost dezgustat de creștinismul din ziua sa.[7] Afirmarea lui în Contractul Social că adevărații adepți ai lui Isus nu ar face cetățeni buni ar fi putut fi un alt motiv pentru condamnarea lui Rousseau la Geneva.

În secolul al XVIII-lea a privit pe Dumnezeu doar ca un creator abstract și impersonal al universului, pe care ei îl asemănau cu o mașină uriașă. Riscul lui Deis diferă de tipul obișnuit în intensitatea sa emoțională. El a văzut prezența lui Dumnezeu în creația sa, inclusiv omenirea, care pe lângă influența dăunătoare a societății este bună pentru că Dumnezeu este bun. Rousseau atribuind o valoare spirituală frumuseții naturii anticipează atitudinile romantismului din secolul al XIX-lea față de natură și religie.

Rousseau era supărat că viziunile lui deziste erau atât de condamnate, în timp ce filosofii mai atei au fost ignorați. El s-a apărat împotriva criticilor viziunilor sale religioase în „Scrisoarea către Christophe de Beaumont, Arhiepiscopul de Paris, în care insistă asupra faptului că libertatea de a discuta în chestiuni religioase este în esență mai religioasă decât încercarea de a impune convingerea prin forță”.[8]

Opera

Studii, lucrări de sinteză - filozofice, sociale, literare și de artă

Romane

  • Émile sau despre educație (roman pedagogic) - (1762)
  • Iulia sau noua Eloiză (roman epistolar) - (1761)

Opere - libret și muzică

  • Muzele galante - (1745)
  • Ghicitorul satului - (1752)

Pagini confesive

  • Rousseau, judecător al lui Jean Jacques - (1776)
  • Jean-Jacques Rousseau, traducere și prefață Pericle Martinescu, Confesiuni, București, Editura pentru literatură, 1969, 3 vol.
  • Visările unui hoinar singuratic - postum - (1782)

Filosofie

Teoria naturii umane

Primul om care a îngrădit o bucată de pământ, ce s-a gândit să-și spună: „Acesta este al meu!” și a găsit oameni destul de stupizi ca să-l creadă, a fost

adevaratul fondator al societății civile. De la câte crime, războaie și ucideri, de la câte orori și nenorociri nu ar fi putut cineva să salveze omenirea, dacă ar fi tras

țărusul, sau ar fi umplut șanțul, strigând către semenii săi: "Feriți-vă de-a asculta de acest impostor; sunteți pierduți dacă uitați o singură dată că fructele sunt ale

tuturor și pământul nu aparține nimănui.'' - Rousseau 1754

Rousseau l-a criticat Hobbes pentru afirmația precum că '' omul in starea naturală... nu are nici o idee despre bunătate, el trebuie să fie în mod natural cel rău, că el este vicios, deoarece el nu știe virtute".

Dimpotrivă, Rousseau susține că „morala necoruptă” predomină în "starea de natură" și a lăudat admirabila moderare a Caraibenilor în care își exprimă dorința sexuală, în ciuda faptului că ei trăiesc într-un climat cald, ce " întotdeauna pare să inflameze pasiunile”.[9]

Rousseau a afirmat că stadiul de dezvoltare a omului, asociat cu ceea ce el a numit „sălbatici” a fost cel mai bun sau optim în dezvoltarea umană, între extreme mai puțin decât optime ale animalelor brute, pe de o parte și, de extremă a civilizației decadente pe de altă parte. "... Nimic nu este atât de blând precum omul în starea sa primitivă, atunci cand este plasat de natură la o distanță egală de prostia brutelor.[10]

Rousseau scrie despre stadiul de dezvoltare umană asociat cu salbaticii urmatoarele: ''Cu toate că oamenii au devenit mai puțin îngăduitori, și cu toate că mila naturală a suferit deja unele modificări, această perioadă a dezvoltării facultăților umane, menținând o poziție de mijloc între indolența statului nostru primitiv și activitatea capricioasă a egocentrismului nostru, trebuie să fi fost cea mai fericita și mai durabilă epocă.Cu cât mai mult reflectăm asupra ei, cu atât mai mult se constată că această stare a fost câtuși de puțin subiectul celei mai bune răsturnări pentru om. (...) Starea de salbaticie, pare să confirme că rasa umană a fost făcută să rămână în ea întotdeauna; că această stare este o adevărată tinerețe a lumii; și că toate progresele ulterioare au fost în aparență, atât de mulți pași spre perfecțiunea individului, dar, de fapt, spre decăderea speciei.”[11]

Adoptând credința că toate degenerează în mâinile oamenilor, Rousseau a învățat că oamenii ar fi liberi, înțelepti, și buni în starea naturala și, că instinctul și emoțiile, atunci când nu sunt distorsionate de limitările nenaturale ale civilizației, sunt vocile și instrucțiunile naturii la viață bună. ''Sălbaticul nobil'' al lui Rousseau, stă în opoziție directă cu omul de cultură.[12]

Stagiile dezvoltării umane

Rousseau credea că etapa sălbatică nu a fost prima etapă a dezvoltării umane, ci a treia etapă. Rousseau a considerat că această a treia etapă sălbatica de dezvoltare a societății umane a fost un optim între extremele stării animalelor brute și a animalului ca "maimuță-bărbat", pe de o parte și, de extremă a vieții civilizate decadente pe de altă parte. Acest lucru i-a condus pe unii critici să-i atribuie lui Rousseau inventia ideii de sălbatic nobil, referitor la care, Arthur Lovejoy, s-a arătat în mod concludent denaturat de gândirea lui Rousseau.[13][14][15][16]

Expresia „sălbatic nobil” a fost folosita pentru prima dată în 1672 de poetul britanic John Dryden în jocul lui Cucerirea Granadei.[17][18][19]

Rousseau a scris că moralitatea nu a fost un construct social, ci mai degrabă „natural”, în sensul de „înnăscut”, un rod din antipatia instinctivă a omului de a asista la suferință, de unde apar emoțiile de compasiune sau de empatie. Aceste sentimente au fost împărtășite cu animalele a căror existență chiar Hobbes a recunoscut-o.

Contrar cu ceea ce mulți detractori au revendicat, Rousseau niciodată n-a sugerat că oamenii în starea naturală acționează moral; de fapt, termeni precum „dreptate” sau „răutate” sunt inaplicabili societății prepolitice precum a înteles Rousseau.

Moralitatea propriu-zisă, adică, auto-constrăngerea, se poate dezvolta numai prin educație atentă într-un stat civil.

Oamenii, într-o „stare naturală” pot acționa cu toată ferociatea unui animal. Ei sunt buni numai în sensul negativ, în masura în care aceștia sunt auto-suficenți și, prin urmare nu sunt supuși viciilor societății politice. De fapt, omul natural al lui Rousseau este realmente identic cu un cimpanzeu solitar sau cu un urangutan.

Deterioraționist, Rousseau, a propus, cu excepția că, poate pentru câteva momente de echilibru, la început sau, aproape de început, când o relativă egalitate între oameni predomina, civilizația umană a fost dintotdeauna artificială, creând inegalități, invidii și dorințe nenaturale.

Ideile lui Rousseau de dezvoltare a omului au fost extrem interconectate cu forme de meditație.

Potrivit lui Rousseau, acestea au fost dezvoltate prin perfectibilitatea înnascută a omenirii, incluzând judecăți de sine, moralitate, milă și imaginație. Scrierile lui sunt în mod intenționat ambigui în ceea ce privesc formarea acestor procese de la punctul în care, meditația, devine o parte intrinsecă în dezvoltarea umanitatii.[20]

În filosofia lui Rousseau, influenta negativă a societății asupra oamenilor se concentrează pe transformarea iubirii de sine, o iubire de sine pozitivă în mândrie.

Iubirea de sine reprezintă dorința instinctivă a omului de auto-conservare, combinată cu puterea rațiunii umane.

În contrast, iubirea proprie e artificială și, încurajează omul să se compare pe sine cu alții, ceea ce creează o teama nejustificată ce oferă plăcere din durerea altor persoane. Rousseau nu a fost singurul ce a făcut această distincție, Vauvenargues fiind printre ei.

În Discurs asupra științelor și a artelor, Rousseau susține că artele și științele nu au beneficiat de pe urma bunătății oamenilor, pentru că ele nu au aparut din nevoile autentice ale omului ci, ca rezultat al mândriei și orgoliului. Rousseau este de parere că progresul cunoașterii a creat guverne mai puternice și a zdrobit libertatea individuală.

Spre deosebire de opinia optimistă a altor figuri al iluminismului, pentru Rousseau, progresul a fost potrivnic bunăstarii umanității, exceptie făcând cazul în care, se poate contracara prin cultivarea moralității civice și datorie.


Jean Jacques Rousseau - Citate:























HERMANN HESSE

Hermann Hesse
Hermann Hesse 1927 Photo Gret Widmann.jpg
Hermann Hesse în 1927
Date personale
Nume la naștereHermann Karl Hesse Modificați la Wikidata
Născut[1][6][7][8] Modificați la Wikidata
CalwBaden-WürttembergGermania Modificați la Wikidata
Decedat (85 de ani)[1][6][7][8] Modificați la Wikidata
Montagnola⁠(d)Cantonul TicinoElveția Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitirul din Montagnola[*][9][10] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluihemoragie cerebrală Modificați la Wikidata
PărințiJohannes Hesse[*]
Marie Hesse[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriMarulla Hesse[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuMaria Bernoulli (1904), Ruth Wenger (1924), Ninon Dolbin (1931)
CopiiBruno (1905–1999), Hans Heinrich (1909–2003), Martin (1911–1968)
Naționalitateelvețiană Elveția
CetățenieFlag of Germany (1867–1918).svg Imperiul German
Flag of Switzerland (Pantone).svg Elveția
Flag of Germany.svg Germania
Flag of the Russian Soviet Federative Socialist Republic (1954–1991).svg Rusia Modificați la Wikidata
Ocupațieromanciereseistpoet
Locul desfășurării activitățiiBerna[11] Modificați la Wikidata
Activitate
DomiciliuGermania  Modificați la Wikidata
Alte numeEmil Sinclair[2]  Modificați la Wikidata
Alma materJohannes-Kepler-Gymnasium Bad Cannstatt[*]  Modificați la Wikidata
Influențat dePietismBuddhismus jako náboženství[*]psihanaliză  Modificați la Wikidata
PremiiPremiul Nobel pentru literatură ()[3][4]
Ordinul pentru Merit în domeniul Științei și Artelor[*]
Bauernfeld prize[*]
Premiul pentru Pace al Librăriilor Germane[*] ()[5]
Gottfried-Keller-Preis[*] ()
Premiul Goethe[*] ()
Semnătură
Hesse Signature.svg
Prezență online
Identificator titlu IMDb
Medalia Premiului Nobel

Hermann Hesse (n. CalwBaden-WürttembergGermania – d. Montagnola⁠(d)Cantonul TicinoElvețiascriitor german, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură pe anul 1946. Este faimos pentru romanele sale Der Steppenwolf (Lupul de stepă), Das Glasperlenspiel (Jocul cu mărgele de sticlă), Narzis si Goldmund și Siddhartha.

Motivația Juriului Nobel

"pentru inspiratele sale scrieri care, crescând în îndrăzneală și putere de pătrundere, exemplifică idealuri umanitare clasice și înalte calități ale stilului"[12].

Date biografice

S-a născut în Calw, un mic orășel în Württemberg, azi Baden-Württemberg, în sudul Germaniei, în familia unor misionari protestanți. Părinții săi s-au cunoscut în India. Tatăl său, Johannes Hesse, era originar din Estonia (născut acolo în 1847, ca fiu al unui medic). Copilăria și tinerețea lui Hesse au fost caracterizate prin precocitate, entuziasm și rebeliune. Până prin anul 1893 viața lui Hesse a fost un șir de transferuri de la o școală la alta, datorate "comportamentului rău" și caracterului ireductibil. Părinții săi au perceput că nu au un copil obișnuit încă din anul 1881. Fiindcă nu mai făceau fața precocității și energiei lui, părinții s-au gândit chiar să îl instituționalizeze sau să îl trimită de acasă.

La începutul Primului Război Mondial a plecat în Elveția, unde a primit cetățenia elvețiană (1923).

Soția sa a fost Maria Bernoulli, descendentă a celebrei familii Bernoulli, fiind stră-strănepoata lui Johann II Bernoulli.

Opera

Singurătatea spirituală a artistului și izolarea de lumea modernă sunt teme frecvente în operele lui Hesse.

Romanele sale, majoritatea psihoanalitice și simbolice, includ Peter Camenzind (1904), Unterm Rad (Sub roată) (1906), Rosshalde (1914) și Demian (1919).

Lupul de stepă (1927), unul dintre cele mai cunoscute și mai complexe romane ale sale, descrie natura duală a umanității. Aceeași temă se regăsește și în Narziss und Goldmund (Narcis și Gură de aur) (1930).

Între scrierile sale se regăsesc Jocul cu mărgele de sticlă (1943) și Siddhartha, povestea unui tânar indian, fiu de brahman, plasată in timpul vietii lui Gautama Buddha, în timp ce acesta își propovăduia învățăturile. Cartea a fost publicată în 1922 și a constituit un roman ilustrativ pentru interesul lui Hesse în studierea budismului.

Finețea și calitatea lirică a prozei lui se regăsesc și în versurile pline de melancolie din Gedichte (Poeme) (1922) și Trost der Nacht (1929). Eseurile sale sunt adunate în Betrachtungen (1928) și Krieg und Frieden (Dacă războiul va continua) (1946).

În 1946 îi este decernat Premiul Nobel pentru Literatură.

Hesse a editat publicațiile März (1907-1912) și Vivos voco (1919-1923).

Scrieri

  • 1904Peter Camenzind
  • 1904Francisc de Assisi ("Franz von Assisi")
  • 1906Sub tavalug ("Unterm Rad")
  • 1910Gertrud
  • 1913India ("Aus Indien")
  • 1914Rosshalde ("Roßhalde")
  • 1915Knulp ("Knulp")
  • 1915Muzica singuraticului ("Musik des Einsamen")
  • 1919Demian (publicat sub pseudonimul Emil Sinclair)
  • 1920Ultima vară a lui Klingsor ("Klingsors letzter Sommer")
  • 1922Siddhartha ("Siddhartha")
  • 1927Lupul de stepă ("Der Steppenwolf")
  • 1929Mângâierea nopții ("Trost der Nacht")
  • 1930Narcis și Gură-de-aur ("Narziß und Goldmund")
  • 1930Călătoria spre soare-răsare ("Die Morgenlandfahrt")
  • 1943Jocul cu mărgele de sticlă ("Das Glasperlenspiel")

Premii


CITATE:
1. Dar vezi tu, în eternitate, timpul nu există; eternitatea nu este decât o clipă, abia ajunge ca să faci o glumă.
2. Cum să nu fiu un lup de stepă şi un sihastru jerpelit în mijlocul acestei lumi, când din toate ţelurile ei nu împărtăşesc nici unul singur, când nu sunt părtaş la bucuriile ei!
3. Viaţa oricărui om nu este decât o călătorie spre sine însuşi.
4. Nimic nu e mai greu decât să-l conduci pe om spre propria-i fericire.
5. Totul devine un pic diferit, din momentul în care a fost spus cu voce tare.
6. Nu ne este dat să fim rigizi, suntem nişte râuri care luăm forma malurilor.
7. A avea cu adevărat umor înseamnă a şti să renunţi la a te lua în serios pe tine în primul rând.
8. Fără cuvinte, fără scriere şi fără cărţi, nu ar exista istorie, nu ar putea exista niciun concept de umanitate.
9. În fiecare om, spiritul este întrupat, în fiecare suferă intreaga creaţie, în fiecare Mântuitorul este răstignit.
10. Fiecare om îşi are sufletul lui, pe care nu poate să-l amestece cu altul. Doi oameni se pot îndrepta unul către celălalt, pot vorbi unul cu altul şi pot fi foarte apropiaţi. Dar sufletele lor sunt ca nişte flori, fiecare a prins rădăcini în locul lui şi nici unul nu poate veni la celălalt, altminteri ar trebui să-şi părăsească rădăcina şi asta nu poate s-o facă. Florile îşi împrăştie mireasma şi sămânţa pentru că doresc foarte mult să fie împreună; dar floarea nu poate face nimic pentru ca sămânţa să ajungă la locul potrivit, acest lucru îl face vântul, iar acesta vine şi pleacă mereu cum şi când îi e voia.



GEORGE VALENTIN BIBESCU

George-Valentin Bibescu
Stamps of Romania, 2004-025.jpg
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (61 de ani)[1] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
PărințiGeorge Bibescu[*]
Valentine de Riquet de Caraman[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriNadeja Știrbey Modificați la Wikidata
Căsătorit cuMartha Bibescu Modificați la Wikidata
CopiiValentine Bibesco[*] Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieaviator Modificați la Wikidata
George valentin bibescu.jpg
Mormântul principelui George-Valentin Bibescu în Biserica „Sfântul Gheorghe” din Mogoșoaia

George-Valentin Bibescu (n. 3 aprilie 1880București, d. 2 iulie 1941București) a fost unul dintre cei mai buni piloți români. Aparține familiei Bibescu.

Biografia

S-a născut la București, pe 3 aprilie 1880. Al treilea copil al soților Bibescu este botezat la Biserica Domnița Bălașa, nași fiindu-i prințesa Vera Lobanov-Rostowski. Primește numele primului născut, mort în 1879George Valentin Bibescu, nepot al domnitorului Gheorghe Bibescu, pretendent de drept la tronul țării. S-au păstrat puține informații privind copilăria lui. Crâmpeie de amintiri din București și de la Posada, acolo unde se află palatul ridicat de bunicul său, domnitorul Gheorghe Bibescu, pe malul Baiului, nu departe de prăpastiile de la Orăți, zona cea mai dificilă, deosebit de pitorească a cursului râului Prahova. Aici, se pare că a descoperit „ispita adâncimilor", nefrica de înălțime și dragostea de plutire. Îi dăruiește soției sale, Marthacastelul de la Mogoșoaia (care a aparținut lui Constantin Brâncoveanu) a cărui restaurare începe în 1910 și se sfârșește în 1927. Meritul Marthei este de a fi realizat, la 11 km de București, un palat domnesc de secol XVIII.

La 9 mai 1887, tatăl său devine membru de onoare al Academiei de Arme din Paris. Evenimentul este legat de apariția cărții sale „Au Mexique (1862). Combats et retraite des six mille". Lucrarea, apărută într-o ediție de excepție a Editurii Plon și Nourrit, este dedicată foștilor săi camarazi din Corpul expediționar francez. Este supranumit „Cavalerul George", iar suplimentul Le Figaro din 30 aprilie 1887, îl consideră „străinul cel mai francez, cel mai cunoscut și cel mai iubit de noi". Publică un volum de texte politico-sociale și religioase - „Neofit, Metropolite de Hongro-Valachie". Lucrarea poartă o dedicație pentru George Valentin Bibescu. Gheorghe George Bibescu încearcă să insufle fiului său sentimentul de mândrie față de tot ceea ce reprezintă tradiție în familia lor.

Este fondatorul Automobil Clubului Român în 1904. A înființat Clubul Aviatic Român în 1909 și Liga Națională Aeriană în 1912. Între anii 1911-1912, George Valentin Bibescu a deținut funcția de comandant al Școlii de pilotaj de la Cotroceni. De asemenea, în perioada 1920-1923, a deținut funcția de președinte al Comitetului Olimpic Român. Mare Maestru al Marii Loji Naționale din România (1911-1916), și Mare Maestru Onorific al acesteia în anul 1925. În 1930 este președinte al Federației Aeronautice Internaționale.

George-Valentin Bibescu este fondatorul aeroportului Băneasa din București, care a luat naștere pe fosta moșie a mătușii sale, Maria Bibescu, contesă de Montesquiou-Fézensac (azi cartierul Băneasa).

A murit la București la 2 iulie 1941 și este înhumat în biserica „Sfântul Gheorghe” din Mogoșoaia.

George Valentin Bibescu și-a petrecut copilăria în București și la Posada, pe Valea Prahovei, unde tatăl său deținea un castel construit de domnitorul Gheorghe Bibescu. Tatăl său a încercat să îi insufle pasiunea pentru tot ceea ce reprezenta familia sa.

Prințul George Bibescu, fiul domnitorului român, a avut, la rândul său, o viață extraordinară. Educat în Franța, el a servit în calitate de ofițer în corpul de armată trimis de împăratul francez Napoleon al III-lea să îl susțină pe împăratul mexican Maximilian de Habsburg. George Bibescu a câștigat o notorietate imensă în Franța, ca urmare a eroismului său dovedit în Mexic. Memoriile sale au fost publicate în Franța și s-au bucurat de mare succes.

George Valentin Bibescu a moștenit pasiunea tatălui său pentru fapte ieșite din tipare, precum și dragostea față de Franța. În 1902, s-a căsătorit Martha Lahovary. Tatăl ei era ministru de Externe și ambasador al Regelui Carol I, iar pe linie maternă, ea era descendenta domnitorilor fanarioți din familia Mavrocordat. Martha Bibescu a devenit, treptat, o scriitoare faimoasă, poate chiar mai faimoasă decât soțul ei.

În anul 1901, George Valentin Bibescu a fondat Automobil Club Român. La doar trei ani după aceea, el a organizat cursa de mașini București - Giurgiu, în care piloții au circulat cu amețitoarea viteză de 66 de kilometri pe oră. România devenea, astfel, cea de-a șasea țară din lume care organiza raliuri auto.

În 1905, George Valentin și Martha Bibescu au plecat, alături de alți pasionați de automobilism, într-o cursă care i-a dus prin Imperiul Rus și prin Persia.

În 1909, George Valentin Bibescu și-a descoperit o nouă pasiune: aviația. A făcut școala de piloți de la Pau, din Franța. A primit brevetul de pilot cu numărul 20 în Franța, apoi a revenit în România, unde a fondat Clubul Aviatic Român și Liga Națională Aeriană. A fost numit și comandant al Școlii de Piloți de la Cotroceni.

S-a implicat și în Comitetul Olimpic Român, al cărui președinte a devenit în 1914. George Valentin Bibescu a dobândit o faimă considerabilă și în plan internațional. El a devenit președinte al Federației Aeronautice Internaționale. Tot el a fondat și aeroportul Băneasa, amenajat pe o moșie moștenită de la mătușa sa, Maria Bibescu.

El a fost implicat și în masonerie și a devenit Mare Maestru al Marii Loji Naționale a României. A murit în 1941. Martha Bibescu a reușit să plece din România în 1945, după instalarea la putere a primului guvern comunist. Ea a trăit în Franța până în 1973. 


Căsătoriţi în urma unei pasiuni fulgerătoare, de scurtă durată, Martha şi Valentin Bibescu au fost împreună, oficial, 36 de ani. Istoria mondenă le atribuie numeroase infidelităţi, două tentative de divorţ şi vieţi separate. Într-un final, mariajul turbulent se termină în prietenie, iar relaţiile dintre cei doi, aşa cum o dovedesc câteva scrisori inedite expuse la Ploieşti, erau de caldă amiciţie ŞTIRI PE ACEEAŞI TEMĂ Anul Cultural "Martha Bibescu 130", finanţat cu 20.000 de lei de Minis... O parte din fondul Martha Bibescu de la Ploieşti va fi expus la 130 de... Anul acesta se împlinesc 130 de ani de la naşterea prinţesei Martha Bibescu (28 ianuarie 1889, după unele date 1886, 1888 sau 1890 -28 noiembrie 1973), una dintre cele mai influente femei ale secolului XX din România, despre care s-a spus că a avut toate atuurile, de la frumuseţe deosebită, inteligenţă, eleganţă, real talent artistic, poziţie socială şi avuţie. Dar, în ciuda tuturor acestor avantaje şi a carierei de romancieră, poetă, politiciană şi memorialistă română şi franceză, Martha Bibescu nu a avut o căsătorie fericită, iar turbulenţele din mariajul său de 36 de ani cu prinţul George Valentin Bibescu au făcut deliciul vieţii mondene de la început de secol XX şi din perioada interbelică. Două tentative de divorţ Cei doi se căsătoresc în 1905, în urma unei pasiuni fulgerătoare, pe când Martha avea doar 16 ani, iar George Bibescu 25 de ani. La 17 ani, Martha devine mamă, născând o fetiţă, Valentina, experienţă traumatizantă pentru tânăra prinţesă, în urma căreia i se recomandă repaus sexual de doi ani. Pasiunea se termină brusc din partea lui George Bibescu, care, după ce o obţine pe Martha prin căsătorie, ca pe un trofeu, o abandonează şi se dovedeşte extrem de egoist, capricios şi infidel. Foarte tânără, Martha trăieşte o cruntă dezamăgire, iar mai târziu notează în jurnalele ei, pe care le-a ţinut aproape zilnic până în anul morţii, că „a crezut toată viaţa că e suficient să existe pentru a fi iubit, nu i-a trecut niciodată prin minte să ofere şi el ceva în schimb”. Infidelităţile lui George Bibescu era publice şi aşa vor fi pe tot parcursul căsniciei, astfel că, la rândul său, tânăra prinţesă îşi caută împlinirea în scris, dar şi în braţele altor bărbaţi. Prima tentativă de divorţ a venit din partea Marthei, considerată deja, în 1908, de către soţul său „plictisitoare“. Prinţesa se îndrăgosteşte de Charles Louis de Beauvau Craon, unul dintre cei mai râvniţi burlaci ai Franţei la vremea respectivă şi descendentul unei vechi familii aristocrate, în vârstă de 30 de ani. Iubirea este reciprocă, iar Martha cere divorţul, însă, la sfatul soacrei sale, renunţă. La scurt timp după episodul tentativei de divorţ, Martha primeşte în dar de la soţul ei palatul Mogoşoaia, despre care s-a spus că a fost „cea mai puternică şi constantă iubire a prinţesei“. La rândul lui, în 1919, aprins de una dintre multele sale iubiri, George Valentin cere divorţul, spunându-i brutal că „îmi eşti dragă şi tu, fireşte, dar nu îndeajuns încât să-mi petrec restul vieţii alături de tine!”. De data aceasta, refuză Martha. Este ultima dată când cei doi au vorbit despre divorţ, iar mariajul lor de convenienţă continuă, ca şi până atunci, cu vieţi separate. Fotografie inedită a Marthei Bibescu, expusă la Ploieşti. Datează din 1940 sau 1941, de la o întâlnire a prinţesei cu ziarişti străini la Capşa. FOTO în expoziţia Muzeului de Istorie Prahova, dedicată celor 130 de ani de la naşterea prinţesei Şi dacă George Bibescu făcea „victime“ fără distincţie, printre iubirile Marthei s-au numărat prinţul Wilhelm, moştenitorul tronului Germaniei, Christopher Birdwood, ataşatul militar la legaţia Marii Britanii, lordul Thomson of Cardington, Henry Bertrand Leon de Jouvenel. Se mai spune că Ferdinand al României îi făcea lungi vizite la Mogoşoaia, iar Alfonso al XIII-lea al Spaniei o vizita incognito la hotel, în Paris. Personalitatea sa, frumuseţea şi mai ales inteligenţa, i-au fermecat pe Marcel Proust, Saint-Exupery, W. Churchill, R. MacDonald, Charles de Gaulle. Relaţii de calde prietenie la 19 ani de la căsătorie Surprinzător, încurcatele drumuri ale dragostei dintre George şi Martha nu i-au împiedicat, la maturitate, să întreţină o relaţie de caldă amiciţie. La 130 de ani de la naşterea prinţesei, la Ploieşti au fost expuse câteva scrisori dintre cei doi, cărţi poştale primite de Martha (inclusiv cu unul dintre pseudonimele sale literare, Lucile Decaux) de la diverse personalităţi ale epocii, precum şi o fotografie a Marthei alături de ziarişti străini la restaurantul Capşa. Scrisorile sunt datate februarie şi aprilie 1924, la 19 ani de la încheierea căsătoriei dintre cei doi. George se adresează prinţesei cu „Marthe cherie“ şi se scuză pentru o „pauză de linişte“, cauzată de o „afacere murdară“, ceea ce denotă faptul că cei doi corespondau destul de des. Scrisoarea lui George Bibescu către Martha, februarie 1924. FOTO Dana Mihai La rândul său, Martha se adresează într-o scrisoare cu „Georges cheri“ şi îi povesteşte cu lux de amănunte o vizită la Reims, unde a vizitat catedrala. Scrisoarea Marthei către George Bibescu, din aprilie 1924. FOTO Dana Mihai Transformarea relaţiei dintre ei într-o afecţiune caldă o dovedeşte şi gestul Marthei de a-l îngriji pe George în ultimele sale luni de viaţă. Se spune că prinţesa l-ar fi luat cu forţa din patul unei amante pentru a-l interna la Spitalul Elias. „În ciuda a tot ce s-a întâmplat între ei, Martha Bibescu în veghează personal pe soţul său grav bolnav, fiindu-i alături până în ultima clipă a vieţii“, ne-a spus istoricul Monica Cîrstea de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova. George Bibescu a murit pe 2 iulie 1941 şi a fost înmormântat la Mogoşoaia, astfel luând sfârşit şi ciudata căsnicie dintre cei doi. Martha nota în jurnalul său, din care ne-au rămas 65 de volume, la moartea soţului, un gând surprinzător pentru modul în care a decurs căsătoria sa cu George Bibescu: „Viaţa mea se sfârşeşte, împreună cu a ta, George...“. Viaţa concretă a Marthei Bibescu va înceta însă abia pe 28 noiembrie 1973, vârsta de 84 de ani, la Paris. A părăsit România în 1945 şi nu o va mai vedea niciodată.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...