7. /13 IULIE 2021 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT
VIOLETA DINESCU
Violeta Dinescu | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (67 de ani)[1][2][3][4] București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitoare profesoară de muzică[*] profesoară universitară[*] pianistă |
Locul desfășurării activității | Oldenburg[5] |
Activitate | |
Gen muzical | operă |
Instrument(e) | pian |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text |
Violeta Dinescu (n. 13 iulie, 1953, București, România) este o pianistă, compozitoare și cadru universitar de origine română, stabilită în Germania, din anul 1982.
Studii
Muziciana Violeta Dinescu a avut contactul cu muzica încă din copilărie, la 4 ani, părinții ei orientând-o însă în școală spre un profil real, pe care l-a parcurs la Liceul „Gheorghe Lazăr” din București, absolvând-ul în 1972. A continuat apoi studiile de muzică între anii 1972 – 1977, la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucuresti, beneficiind de îndrumarea unor pedagogi de marcă, cum ar fi Alexandru Pașcanu, Liviu Comes, Nicolae Beloiu, Aurel Stroe, Ștefan Niculescu, Emilia Comișel, Ioana Ștefănescu. Le-a finalizat prin trei diplome, de compoziție, pian și de pedagogie.
Activitatea din România
Anul universitar 1978 îl dedică exclusiv compoziției, Myriam Marbé fiind profesoara care i-a marcat definitiv drumul artistic, după cum mărturisește într-un interviu din revista de specialitate Muzica.[6]
După anii de formare, V. Dinescu a predat între anii 1978-1982 la Școala de Muzică „George Enescu” din București, emigrând apoi în Germania.
Compozitoarea se declară profund atașată de spațiul românesc. O mare parte din creația sa stă sub semnul folclorului, artista fiind încă din anii de studiu interesată de cercetarea etnomuzicologică. După cum consemnează și Valentina Sandu-Dediu, „Ea lua parte încă din anii `70, la grupa de etnologie și folclor coordonată la Conservatorul bucureștean de etnomuzicologa Emilia Comișel”.[7]
Mutarea în Germania, care a avut loc în anul 1982, nu a fost una premeditată, după cum reiese din destăinuirea Violetei Dinescu: „Nu am plecat din România cu intenția de a rămâne definiv, ci m-am dus pentru câteva zile la Mannheim pentru a primi un premiu de compoziție”.[8] Cu acea ocazie i-a fost oferită o bursă de trei luni, pentru care compozitoarea a cerut prelungirea vizei, refuzată însă de Ambasada Română, fapt ce a trezit frica de întoarcere pe meleagurile românești.
Violeta Dinescu nu este singura compozitoare care a decis să părăsească țara. Aceasta s-a alăturat grupului de compozitori formați în România, care și-au găsit validarea dincolo de frontierele țării, printre ei numărându-se Aurel Stroe, Lucian Metianu, Costin Miereanu, Corneliu Dan Georgescu, Eugen Wendel, Adriana Hölszky, Doina Rotaru și alții.
Formația timișoreană de muzică contemporană, Trio Contraste, având ca membri pe Sorin Petrescu (pian), Doru Roman (percuție) și Ion Bogdan Stefănescu (flaut, București) are un repertoriu și înregistrări cu multe compoziții ale Violetei Dinescu. [9][10]
Activitatea din Germania
- 1986-1991 Docentă la Școala Superioară de Muzică Bisericească din Heidelberg, Germania (muzicologie, contrapunct, teoria armoniei).
- 1989-1991 Docentă la Școala Superioară de Muzică din Frankfurt pe Main, Germania (muzicologie, contrapunct, teoria armoniei).
- 1990-1994 Docentă la Academia de Specialitate pentru Muzică Bisericească din Bayreuth, Germania (muzicologie, contrapunct, teoria armoniei, pian); membră a Consiliului de conducere al ligii "International League of Woman Composers"; directoare pentru străinătate a asociației americane WOMANSONG din statul Massachusetts, S.U.A.
Începând cu anul 1996, Violeta Dinescu este profesoară de compoziție la Universitatea „Carl von Ossietzky” din Oldenburg, Germania unde organizează anual un festival internațional de muzică românească, dedicat, pe rând, personalităților școlii componistice românești.
Tot aici promovează muzica contemporană din spațiul sud-est european, punând accent pe muzica contemporană românească. Activitatea s-a concretizat prin formarea unei arhive a muzicii noi, cu un compartiment rezervat muzicii sud-est europene, dar și a unei serii de conferințe „Komponisten Colloquium”[11], după cum arată muzicologul Valentina Sandu-Dediu.[7]
Distincții
- 1975, 1976, 1980, 1983 - Premiul Uniunii Compozitorilor și al Muzicologilor din România
- 1982 - Premiul al II-lea la Concursul Internațional de Compoziție GEDOK
- 1983 - Premiul I la Concursul Internațional pentru Compozitori la Utah
- 1983 - Premiul III la Concursul Internațional de Muzică și Dans G.B. Viotti
- 1985 – Premiul Carl-Maria-von-Weber pentru opera Hunger und Durst (Foame și sete)
Violeta Dinescu a abordat și curentul experimental, definit printr-o luxurianță a scrierii instrumentale, recurge însă în muzica sa și la datele științelor exacte, integrând în mod intuitiv sau empiric anumite operații matematice în lucrările sale, ca de pildă în Anna Perenna (1979).
Opera pentru copii, 35 Mai (1986) bazată pe romanul de Der 35 Mai (Konrad pornește călare spre Mările Sudului) de Erich Kästner, a avut premiera în 1986 la Teatrul Național Mannheim și de atunci a fost interpretată în numeroase săli de operă din lumea vorbitoare de limbă germană.
După cum consemnează Viorel Cosma în al său Lexicon, accentuând activitatea multidisciplinară a artistei, Violeta Dinescu „a susținut comunicări științifice, conferințe, referate, portrete-muzicale (interviuri), emisiuni de radio și televiziune. A întreprins turnee artistice și documentare în Europa, Africa și America de Nord și Sud”.[12]
Lista creației componistice
Muzică de scenă | ||||||
Nr. crt | Denumire | An | Libretul/Scenariul | Gen | Formație | Orașul, editura și anul publicației |
1. | Der Kreisel (Titirezul) | 1984 | Libret de O. Gööck, T. Schneider și Günter Volz, după Die Historie der Schönen Lau de Eduard Mörike | Balet | Orchestră | Berlin, Editura Astoria, 1984 |
2. | Hunger und Durst (Foamea și setea) | 1985 | Libret de compozitoare, după piesa lui Eugène Ionesco | Operă de cameră în trei tablouri | soliști și orchestră mică (formată din 14 soliști) | Berlin, Editura Astoria, 1987 |
3. | Der 35. Mai | 1986 | Libret de compozitoare, după romanul lui Erich Kästner | Operă pentru copii | 3 soliști, cor de copii și orchestră | Milano, Editura Ricordi - |
4. | Eréndira | 1994 | Libret de Monika Rothmaier, după o povestire de Gabriel García Márquez | Operă de cameră în șase scene | 7 soliști și orchestră mică | Milano, Editura Ricordi, 1994 |
5. | Schachnovelle (Nuvela Șahului) | 1994 | Libret de compozitoare, după opera lui Stefan Zweig | Operă de cameră | 3 soliști, 2 clarinete, 4 corni francezi, 1 trompetă, 2 tromboane, 1 tubă, vioară, violă, violoncel, 2 piane și percuție | - |
6. | Effi Briest | 1998 | Scenariu după o povestire de Theodor Fontane | Balet | Orchestră | - |
Lucrări pentru instrumente solo | |||
Nr. crt | Denumire | An | Instrument |
1. | Akanua | 1974 | Pian |
2. | Story | 1977 | Pian |
3. | Echoes I | 1979 | Pian |
4. | Echoes II | 1982 | Pian, percuție |
5. | Echoes III | 1982 | Orgă |
6. | Ambo | 1982 | Clavecin |
7. | Dies Diem Docet | 1986 | Pian |
8. | Cyclotron | 1994 | Pian la 4 mâini |
9. | Prelude | 1996 | Orgă |
10 | Reflections I/II | 1996-1997 | Pian |
Lucrări orchestrale | |||
Nr. crt | Denumire | An | Formație |
1. | Verwandlungen | 1978 | - |
2. | Anna Perenna | 1979 | - |
3. | Memories, | 1980 | Orchestră de coarde |
4. | Akrostichon | 1983 | - |
5. | Map 67 | 1987 | Orchestră mică |
6. | Fresco | 1989 | Orchestră |
7. | Kybalion | 1991 | Orchestră de coarde |
8. | Niutao | 1992 | Orchestră mică |
9. | Ora x | 1995 | - |
10. | Vortex – Wolken I, II și III | 1998 | Orchestră mică |
Muzică de film: | ||||
Nr. crt | Denumire | An | Formație | Filmul |
1. | Tabu | 1988 | Orchestră mică (17 instrumentiști) | Tabu de Friedrich Wilhelm Murnau |
Lucrări corale | ||||
Nr. crt | Denumire | An | Formație | Text |
1. | Ballade | 1976 | - | - |
2. | Verzaubere mich in einen Silbervogel | 1977 | cor mixt și orchestră | - |
3. | Latin Sequences | 1977 | cor de copii | - |
4. | Das Spiel | 1978 | cor și percuție | - |
5. | Arpagic | 1980 | cor de copii | Ana Blandiana |
6. | Tamina | 1980 | cor de copii | Delia Dorcea |
7. | In meinem Garten | 1980 | cor de copii | Ana Blandiana |
8. | Blumenlied | 1980 | cor de copii | Ion Caraion |
9. | Lied in einer Flöte | 1980 | cor de copii | Ion Caraion |
10. | Doinasland, | 1981 | cor de copii | - |
11. | Sonnenuntergang | 1982 | cor de copii | Dan Mihăilescu |
12. | Zori de flori | 1982 | cor de copii | - |
13. | Frühlingslied, | 1984 | cor de copii | - |
14. | Rondo über den Frühling | 1984 | cor de copii | - |
15. | Pfingstoratorium,1976 | 1993 | pentru 5 soliști, cor mixt, cor de copii și orchestră mică, | - |
Lucrări vocale: | ||||
Nr. crt | Denumire | An | Formație | Text |
1. | Euracolus | 1980 | mezzo-soprană și clarinet | Ion Caraion |
2. | Mondnacht | 1982 | mezzo-soprană și orgă | Joseph von Eichendorff |
3. | Amont | 1983 | mezzo-soprană și clavecin | Text preluat dintr-o scrisoare adresată lui Guillaume de Machaut |
4. | Zebaoth | 1985 | bariton și 2 orgi | Text preluat din diferiți Psalmi |
5. | Ich bin in Sehnsucht eingehüllt | 1985 | soprană și clavecin | Selma Meerbaum-Eisinger |
6. | Mein Heim ein Stei | 1985 | voce, flaut și percuție | - |
7. | Concerto | 1986 | voce și orchestră | - |
8. | Quatrain | 1986 | voce feminină | François Villon |
9. | Mondnächte | 1986 | mezzo-soprană, saxofon și percuție | Joseph von Eichendorff |
10. | Dona nobis pacem | 1987 | mezzo-soprană, violoncel și percuție | - |
11. | Concertino | 1988 | mezzo-soprană și orchestră | - |
12. | Psalm 126 | 1988 | soprană, flaut și orgă | - |
13. | SchattenRosenSchatten | 1992 | voce feminină și percuție | - |
14. | Frühlingsland | 1998 | voce feminină, pian și percuție | - |
15. | Ballade vom Verlonensein | 2001 | voce feminină, pian și percuție | - |
Muzica de cameră | |||
Nr. crt | Denumire | An | Instrument/Formație |
1. | Sonata | 1975 | Vioară/violă și pian |
2. | Arabesques | 1980 | Flaut și percuție |
3. | Dialogo | 1980 | Flaut și violă (există și o versiune pentru clarinet și violă, compusă în același an) |
4. | Elogium | 1981 | Trompetă și trombon |
5. | Satya I | 1981 | Vioară |
6. | Satya II | 1981 | Fagot |
7. | Satya III | 1981 | Contrabas |
8. | Satya IV | 1981 | Clarinet |
9. | Satya V | 1981 | Clarinet, fagot, vioară și contrabas |
10. | Immagini | 1982 | Flaut |
11. | Parra Quitarra | 1982 | Chitară |
12. | Alternanzen | 1982 | Flaut, oboi, clarinet, corn francez și fagot |
13. | Drei Miniaturen | 1982 | 4 saxofoane |
14. | Aion | 1982 | Clarinet, fagot, violoncel, 2 contrabași și percuție |
15. | Euraculos | 1982 | Clarinet și violă |
16. | Sonatina | 1982 | Contrabas și pian |
17. | Sleep Song | 1982 | Contrabas și pian |
18. | The Toy | 1982 | Contrabas și pian |
19. | Trio | 1982 | Oboi, clarinet și fagot |
20. | Intarsien | 1983 | Violoncel |
21. | Auf der Suche nach Mozart... | 1983 | Flaut, saxofon, fagot, corn francez, harpă, vioară și pian (+ celestă) |
22. | Flutesplay III | 1983 | 8 flaute |
23. | Improvisation | 1984 | Saxofon |
24. | Din Cimpoiu | 1984 | Violă |
25. | Flutesplay I | 1984 | 3 flaute |
26. | Flutesplay II | 1984 | 6 flaute |
27. | Terra Lonhdana | 1984 | Flaut, pian și cvartet de coarde |
28. | Improvisation | 1985 | Saxofon |
29. | Abendandacht | 1985 | Trompetă |
30. | Quasaar Paal 2 | 1985 | Violoncel și computer |
31. | Scherzo da fantasia III | 1985 | Vioară și violoncel |
32. | Loc Maria | 1985 | Orgă și percuție |
33. | Nakris | 1985 | 4 saxofoane |
34. | Melismen | 1985 | 5 flauto dolce |
35. | Méandre | 1985 | Clarinet și pian |
36. | Atréju | 1986 | Flaut și chitară |
37. | New Rochelle | 1987 | Sintetizator |
38. | Ostrov I | 1987 | Violă |
39. | Terra Lonhdana | 1987 | Cvartet de coarde |
40. | Trio d'anches | 1987 | Oboi, clarinet și fagot |
41. | Aretusa | 1988 | Vioară |
42. | Ostrov II | 1989 | 4 clarinete |
43. | Contraste | 1989 | 4 tromboni |
44. | '...wenn der freude thränen fließen...' | 1990 | Violoncel și pian |
45. | Cime lointaine | 1990 | Oboi |
46. | Immaginabile | 1990 | Flauto dolce |
47. | Fragment II | 1990 | Flaut și harpă |
48. | Figuren I | 1990 | 3 contrabași |
49. | Figuren III | 1990 | 3 chitare |
50. | Fragment V | 1990 | Flaut, clarinet, vioară, violoncel și pian |
51. | Lichtwellen | 1991 | Clarinet/clarinet bas |
52. | Kata | 1991 | Pian și flaut |
53. | Figuren II | 1991 | 2 chitare |
54. | ICHTHYS | 1991 | Vioară, violoncel și pian |
55. | Tautropfen | 1992 | Clarinet și pian |
56. | Shan-Shui | 1993 | 3 percuții |
57. | Streichquartett | 1993 | Cvartet de coarde |
58. | Notte di festa | 1993 | Vibrafon |
59. | et les fruits passeront la promesse des fleurs... | 1995 | Flaut, clarinet (+ clarinet bas), vioară, violă, violoncel, pian și percuție |
60. | au cœur du silence... | 1995 | Flauto dolce |
61. | Flammentropfen | 1995 | 4 interpreți (4 players) |
62. | Reversing Fields, | 1996 | Clarinet |
63. | Kathargos | 1996 | Țiteră |
64. | Les Cymbales du soleil | 1996 | Oboi și 2 percuții |
65. | Rand | 1996 | Clarinet și violă |
66. | Sonatina | 2001 | Pian și percuție |
67. | Licht-Bruch | 2001 | Acordeon, |
68. | Rugă | 2001 | Contrabas, acordeon și clarinet |
Discografie
1. Satya I; Satya II; Euracolus; Immagini; Alternanzen; Scherzo da fantasia III;
Mondnacht; Echoes I. (classic production osnabrück: cpo 999 016-2, 1985) (LP).
2. Euracolus; Mondnächte. (Electrecord: ST-CS 0217, 1988) (LP).
3. Euracolus. (Mediaphon Classic: MED 72115, 1991).
4. Figuren II. (Edition Pro Viva: ISPV 165, 1992).
5. Echoes I. (P+O-Pallas: RK 93-004, 1993).
6. Echoes I. (Bayer: LC 8498 DDD 100169, 1994).
7. Tautropfen; Echoes I; Satya IV; '...wenn der Freude Tränen fließen...'; Lichtwellen; Aretusa; Ostrov II. (Adesso, 1995).
8. Fresco. (Rhein-Neckar-Kreis, 1995).
9. Cime lointaine. (Pan Classics: 510087, 1995).
10. '...wenn der Freude Tränen fließen...'. (Living Artists Recording, 1996).
11. Ambo. (Meli: 7114, 1996).
12. ICHTHYS. (Living Artists Recording, 1996).
13. Niutao. (Bayer: LC 8498 CAD 800916, 1997).
14. Din terra Lonhdana. (Troubadisc: TRO-CD 01418, 1997).
15. Méandre. (NSS: 36931, 1997).
16. Euracolus. (Edition Pro Viva: ISPV 180, 1997).
17. Quatrain. (New Music International Public Organization, 1997).
18. au cœur du silence... (Cybele Records: 260.501, 1998).
19. '...wenn der Freude Tränen fließen...'. (Vienna Modern Masters: 2027, 1998).
20. Euracolus (excerpt); Tautropfen (excerpt); Ostrov II (excerpt). (RAABE: 3-8183-0010, 1998).
21. Vortex – Wolken I, II und III. (Symposion: 1 SCL 0207, 1998).
22. Reversing Fields. (Living Artists Recording, 1998).
23. Echoes I; Méandre; Les Cymbales du soleil; Akanua; Dies Diem Docet; Improvisation; Echoes II; Mein Heim ein Stein. (UCMR–ADA: 8629045, 1999).
24. Lichtwellen; Rand; Reversing Fields; Dialogo (version for clarinet, viola); Improvisation; Din Cimpoiu; ICHTHYS. (Sargasso Records: SCD28027, 1999).
25. Kathargos. (Cavalli Records: LC 05724, 1999).
Violeta Dinescu - Tautropfen
ARNOLD SCHONBERG
Arnold Schönberg | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Arnold Franz Walter Schönberg |
Născut | [1][4][5][6] Viena, Austro-Ungaria |
Decedat | (76 de ani)[1][7][4][8] Los Angeles, California, SUA |
Înmormântat | Cimitirul Central din Viena |
Cauza decesului | cauze naturale (infarct miocardic) |
Căsătorit cu | Gertrud Schoenberg[*] (din august 1924) Mathilde Zemlinsky[*] (din octombrie 1901) |
Copii | Gertrud Schönberg[*] Georg Schönberg[*] Nuria Nono-Schönberg[*] Ronny Schönberg[*] Larry Schönberg[*] |
Cetățenie | Austria SUA Austro-Ungaria Germania |
Ocupație | classical composer[*] pictor muzicolog[*] teoretician al muzicii[*] scriitor dirijor compozitor |
Locul desfășurării activității | Berlin[9] |
Activitate | |
Studii | Universität der Künste Berlin[*] |
Gen muzical | 20th-century classical music[*] operă Muzică atonală[2] Muzică serială[3] muzică clasică expresionism dodecafonism |
Instrument(e) | pian |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text |
Arnold Schoenberg (n. 13 septembrie 1874, Viena - d. 13 iulie 1951, Los Angeles) a fost un compozitor evreu-austriac, elevul lui Gustav Mahler. Este considerat unul dintre pionierii muzicii dodecafonice. A compus marea parte a lucrărilor în Statele Unite ale Americii.
Discipoli
Dintre numeroșii discipoli ai lui Schoenberg, cei mai celebri au fost Alban Berg si Anton Webern, împreună cu care formează așa-numita A doua școală muzicală vieneză. La Berlin, l-a avut ca discipol, printre alții, pe compozitorul transilvan Norbert von Hannenheim.[10]
Arnold Schoenberg - Piano Concerto, Op. 42
MARȚIAN NEGREA
Marțian Negrea | |
Date personale | |
---|---|
Născut | [1][2][3] Valea Viilor, Sibiu, România |
Decedat | (80 de ani)[1][2][3] București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | compozitor |
Activitate | |
Gen muzical | muzică clasică |
Modifică date / text |
Marțian Negrea (n. 29 ianuarie 1893, în Vorumloc, astăzi Valea Viilor, județul Sibiu - d. 13 iulie 1973, București), a fost un compozitor, profesor și dirijor român.
Biografie
Și-a început studiile muzicale la Sibiu (1910-1914), continuându-le la Viena (1918-1921) cu muzicianul de origine română Eusebie Mandicevschi și cu Franz Schmidt.[4]
La Viena a luat contact cu marea tradiție muzicală germană, dar și cu tendințele postromantice ale vremii, care i-au influențat din plin limbajul armonic.
Întors în țară, Marțian Negrea a ocupat în cursul anilor mai multe posturi de profesor la Conservatorul din Cluj, unde a predat teoria formelor muzicale și a instrumentelor, contrapunct, muzică de cameră[5], (1921-1941) și la Conservatorul din București (1941-1963).
Prima publicare a zece piese în caracter românesc extrase din Codex Caioni a fost făcută de compozitorul Marțian Negrea într-unul din studiile sale.[6]
Creația sa muzicală, deși nu prea numeroasă, cuprinde toate genurile.
Compoziții
muzică de cameră[modificare | modificare sursă]
- Cvartet de coarde, op. 17, 1949
- Suita pentru clarinet și pian, op. 27, 1960
- Martie și Ghețarul, piesă pentru flaut inspirată de un poem de Lucian Blaga,[7]
- Piesa “Ghețarul de la Scărișoara” pentru clarinet și pian
pian solo[8][modificare | modificare sursă]
- 3 Miniaturi pentru pian, pentru copii: Melc, melc codobelc; Dans românesc; Văleanca [1920 - 1945] . - Durată: 4' ; București: Editura Didactică și Pedagogică , 1963
- 3 Schițe românești pentru pian: Cîntec de leagăn; Nocturnă; Din muntii [1920 - 1945] . - Durată: 11' 45 ; Revista de Muzică și Poezie , 1936 . - nr. 7 ; București: Editura Societatea Compozitorilor Români , 1946
- Canoane, preludii, corale, fugi, op. 2. - 1919
- Rondo pentru pian, op. 4 - 1920 . - Durată: 8' ; Cluj: Editura autorului , 1922
- Impresii de la țară, op. 6, suită pentru pian: Preludiu; A fost odată; Fusul; Jocul ielelor; Sara-n poartă; Alunelul - 1921 . - Durată: 14' 30 ; București: ESPLA , 1957; București: Editura Muzicală , 1966
- Sonată pentru pian, op. 5, în Sol major - 1921 . - Durată: 12'
- Sonatină pentru pian, op. 8, în la minor: Allegro moderato; Variațiuni la cîntecul "Foaie verde trei bujori"; Allegro - 1922 . - Durată: 15' 10 ; București: Editura Societatea Compozitorilor Români, 1924 ; București: Editura Muzicală , 1959
muzică simfonică[modificare | modificare sursă]
- Simfonia primăverii, op. 23, 1956;
- Concert pentru orchestră, op. 28, 1963
- Suita simfonică Povești din Grui, op. 15
muzică vocal-simfonică[modificare | modificare sursă]
- Recviem, op. 25, 1957
muzică de film[modificare | modificare sursă]
- Prin Munții Apuseni, op. 20, 1952
operă[modificare | modificare sursă]
- Marin Pescarul, op. 12, 1933 (cu libretul inspirat din nuvela Păcat boieresc de Mihail Sadoveanu)
Scrieri
- Tratat de instrumente (1925)
- Tratat de forme muzicale (1932)
- Un compozitor român din secolul al XVII-lea: Ioan Căianu (1629-1687), Craiova, Scrisul Românesc, [1941]
- Tratat de contrapunct și fugă (1957)
- Tratat de armonie (1958).
În anul 1996 la inițiativa familiei regretatului doctor Sorin Negrea, fiul compozitorului, a fost înființată Fundația culturală „Marțian Negrea”. Scopul primordial al fundației este promovarea valorilor muzicale românești, interpreți, compozitori, dirijori.[9] Președintele fundației este nepoata artistului, pianista și profesoara Miruna Negrea, iar vicepreședinte este soțul ei, flautistul Adrian Stoica.[10]
În anul 2003, la 30 de ani după moartea sa, în localitatea Valea Viilor, în prezența a numeroase oficialități din județul Sibiu, a fost dezvelit bustul lui Marțian Negrea.[11]
Distincții
În anul 1963 a fost decorat cu Ordinul Muncii cl. I.[12]
Filmografie
Baia Mare, film documentar, 1952, muzică originală
Prin Munții Apuseni, 1958, muzică originală
Marin Pescarul, operă, versiune tv, TVR, regia Marianti Banu, 1972 <refViorel Cosma, p. 62-63/ref>
Pastorita, Martian Negrea
Martian NEGREA - Psalmul 123
CORNEL FUGARU
Cornel Fugaru | |
Date personale | |
---|---|
Nume la naștere | Corneliu Ion Fugaru |
Născut | 2 decembrie 1940 București, România București, România |
Decedat | (70 de ani) București, România |
Cetățenie | România |
Ocupație | Compozitor, Cântăreț |
Activitate | |
Instrument(e) | voce, compozitor și instrumentist |
Colaborare cu | Mirela Fugaru |
Prezență online | |
Identificator titlu IMDb | |
Modifică date / text |
Cornel Fugaru (n. 2 decembrie 1940, București – d. 13 iulie 2011, București) a fost un compozitor de muzică ușoară, solist vocal și instrumentist român, lider al formației Sincron.
Cornel Fugaru a participat la numeroase turnee în străinătate, a făcut parte din jurii naționale de concursuri de muzică ușoară, a susținut numeroase concerte și recitaluri la televiziune, a apărut ca interpret în filme (Opt minute de vis, 1966, regia Mihai Constantinescu; Opt exerciții de 625 de linii, 1967, film serial; Împușcături pe portativ, 1967, regia Cezar Grigoriu, film în care a jucat alături de Margareta Pâslaru) și a compus muzică de film pentru pelicule precum Brezaia, Cici, Cei 4 M, Oacă și Boacă etc.[1]
Printre cele mai cunoscute piese compuse de el se numără „Dau viața mea pentru o iubire” - Monica Anghel, „Nu sunt sclavul tău”, „Eu nu mai sunt cel de ieri” - Aurelian Temișan, „Planeta albastră” - Margareta Pâslaru și Vlad Fugaru..[1] Dar una din melodiile pentru care Cornel Fugaru a rămas în inima ascultătorilor din România și de aiurea este, fără îndoială, „A venit toamna”.
Cornel Fugaru a colaborat foarte mult cu soția sa, Mirela Fugaru.[1]
Muzică de film
- Liceenii Rock'n'Roll (1991)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu