luni, 25 octombrie 2021

 6. /27 OCTOMBRIE 2021 - TEATRU/FILM


ROMULUS BĂRBULESCU

Romulus Bărbulescu
Romulus Bărbulescu.jpg
Date personale
Născut[1] Modificați la Wikidata
SulinaTulceaRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (84 de ani)[1] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieantologator, dramaturg, eseist, romancier
Limbilimba română  Modificați la Wikidata
Activitatea literară
Activ ca scriitorLiteratura română post-belică,
Literatura română contemporană
1963 - 2010
Operă de debutConstelația din ape
Prezență online
Internet Movie Database

Romulus Bărbulescu (n. ,[1] SulinaTulceaRomânia – d. ,[1] BucureștiRomânia) a fost un critic literar, dramaturg, eseist, realizator de antologii și scriitor de literatură științifico-fantastică, precum și un actor și scenarist român contemporan. Absolvent al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică din Bucuresti, Romulus Bărbulescu a fost cotat, alături de colaboratorul său de aproape cinci decenii, George Anania, ca unul dintre deschizătorii de drumuri în science fiction-ul românesc modern[2].

Viața[modificare | modificare sursă]

Romulus Bărbulescu s-a născut la Sulina în anul 1925. Meseria de marinar a tatălui său a făcut ca familia să își schimbe domiciliul în funcție de traseele sale navale, astfel încât Bărbulescu și-a petrecut copilăria la Constanța și Galați[3]. După moartea tatălui său, survenită pe când avea 16 ani, l-a obligat să renunțe la școală și să practice diverse meserii necalificate pentru a-și întreține familia (hamal, spărgător de lemne, miner, muncitor la abator, etc.)[4]

Fascinat de lumea teatrului, joacă pe diverse scene încă de la vârsta de 17 ani, mai întâi în trupe de amatori, apoi în propria sa trupă, alături de care câștigă câteva premii la nivel național[4]. Bărbulescu se mută la București, unde reia la seral cursurile întrerupte anterior și, în 1950, intră la IATC la secția actorie. După absolvirea institutului în 1954 va juca pe scena unor teatre cunoscute ale vremii, printre care "Ion Luca Caragiale", "Nottara", "Barbu Ștefănescu Delavrancea" sau "Ion Vasilescu", meserie pe care o va practica timp de 34 de ani, până la pensionare[3].

În paralele cu meseria de actor, Bărbulescu a realizat o serie de scenarii radiofonice și de televiziune. Pe plan literar, a devenit unul dintre cei mai importanți scriitori români de science fiction alături de George Anania, într-un cuplu pe care Adrian Rogoz l-a numit "scriitorul bicefal"[5].

Romulus Bărbulescu a decedat pe 9 februarie 2010.

Cariera literară[modificare | modificare sursă]

Romulus Bărbulescu a scris un scenariu de film a cărui acțiune se petrecea în lumea paleontologiei. Dactilografa lui era aceeași cu a unui autor SF, care, ulterior, a publicat o povestire SF despre care Bărbulescu a susținut că fusese plagiată după acel scenariu. A reclamat acest lucru la Adrian Rogoz care, pentru a-l împăca, i-a solicitat o altă idee și i-a făcut cunoștință cu un tânăr scriitor aspirant, George Anania[6][7]. Astfel a luat naștere cuplul de autori SF care avea să fie recompensat cu Marele premiu pentru întreaga activitate literară la Eurocon-ul desfășurat la Fayence, Franța, în anul 1990. Cei doi au fost inspirați de scriitori ruși ca Ivan Efremov și frații Arkadi și Boris Strugațki, sau de scriitorul polonez Stanislaw Lem. Aflați în timpul comunismului, unde criticile aduse societății erau interzise, ​​realitatea alternativă era o bună metaforă și, chiar mai bine, mai sigură.

Între 1958 și 1962, Bărbulescu și Anania au scris 15-20 de scenarii difuzate la radio, înainte de a finaliza romanul plecat de la ideea împărtășită de Bărbulescu lui Rogoz, Constelația din ape (1962). Romanul avea să fie serializat în numerele 174-179 ale Colecției de povestiri științifico-fantastice, având un efect memorabil asupra cititorilor din epocă[2] și asupra criticii științifice[7].

În 1965 apare Doando, romanul care i-a consacrat[7] și care s-a bucurat de o primire călduroasă din partea cititorilor[3], fiind elogiat și în presa sovietică a vremii[2]. Acesta avea să fie primul roman SF românesc publicat după 1989 de editura Nemira în nou apăruta Colecția Nautilus[8][9], într-o ediție revizuită.

Au urmat alte colaborări de succes ale celor doi autori, dintre care se disting romanele Ferma Oamenilor de Piatră (1969) și continuarea sa, Paralela-enigmă (1973)[2], ambele reeditate după 1989. În perioada 1965-1975, au fost radiodifuzate peste 15 scenarii SF ale celor doi autori.

În anii '80, regimul condus de Nicolae Ceaușescu a preluat controlul asupra cluburilor de fani Anania și Bărbulescu[7]. Romulus Bărbulescu a continuat colaborarea cu George Anania în dramaturgie, realizând împreună cu acesta piesele SF Despărțire la marele zbor și Fântânile, precum și scenariul filmului Mireasma ploilor târzii (1984). Din punct de vedere literar s-a concentrat asupra unor proiecte personale, publicând romanele Catharsis și Încotro curge liniștea?. Cu toate că au apărut sub semnătură proprie, Anania a recunoscut că el și Bărbulescu s-au ajutat reciproc în proiectele personale[7], declarând că "și atunci când apărea pe copertă numai RB sau numai GA, în interiorul cărții erau, de fapt aceiași RBGA"[6].

După înlăturarea comunismului, pus în fața concurenței avalanșei de traduceri din autorii SF occidentali[7], Bărbulescu a mai publicat doar câteva povestiri și nuvele, singur sau în colaborare cu Anania și a început lucrul la un al treilea roman care să completeze trilogia Fermei Oamenilor de Piatră și a Paralelei-enigmă. Din nefericire, a decedat înainte să ducă la bun sfârșit acest proiect.

Tot alături de Anania a editat singurul număr al revistei SF Clipa astrală (1994) și a participat la editarea antologiilor bilingve Nemira 1994 și 1995.

Stil și teme abordate[modificare | modificare sursă]

„Primează tendința construirii, în fundal, a unei societăți idealizate, postverniene, în care forța umanității văzută ca ansamblu este uneori tendențios glorificată. Acțiunea este complexă și câteodată chiar artificial complicată, personajele prezintă structuri psihologice uneori artificiale, dar riguros creionate, iar finalul operelor este vag optimist, subliniind, totuși, încrederea în victoria bunătății și a inteligenței rasei umane.[3]

Colaborarea dintre Bărbulescu și Anania, chiar și în proiectele individuale, face dificilă tratarea separată a celor doi autori, deși Anania a remarcat la un moment dat că "unul avea propensiune către ideile originale, celălalt către punerea lor, cât mai inspirată, în pagină"[6]. De altfel, rigorile ideologice ale vremii impuneau ca scrierile SF să conțină idei anticipative care să fie conforme spiritului științific[7], trimițând deseori la o abordare excesiv de tehnicistă. Acest lucru avea un impact semnificativ asupra valorii literare a textelor, la care se adăuga și lipsa informației de gen, singurele surse disponibile fiind traducerile masive din autorii sovietici și reeditările periodice ale operelor lui Jules Verne și H. G. Wells[6]. Acest climat a făcut ca primul roman al cuplului Bărbulescu-Anania, Constelația din ape, să fie unul axat în principal pe latura tehnicistă, el beneficiind de patru referate științifice[7]. El avea să aducă în prim plan una dintre temele predilecte ale cuplului: contactul cu civilizațiile extraterestre. Acest contact a fost tratat de-a lungul carierei lor scriitoricești din diferite perspective, printre care se numără:

Dacă în primele creații tendința a fost de a da o formă umanoidă reprezentanților raselor extraterestre, odată cu maturizarea artistică au intrat în scenă civilizații care au prea puține în comun cu modul nostru de percepție și care, eventual, ajungeau să ia o formă umană pentru o comunicare mai ușoară. De altfel, comunicarea cu aceste rase nu a ridicat probleme în textele celor doi autori, ei apelând mai mereu la câte un element din recuzita SF pentru a facilita acest demers. În plus, în afara unor aluzii prezente în O experiență neobișnuită, relațiile cu toate rasele întâlnite s-au desfășurat sub semnul păcii și colaborării.

O altă temă majoră abordată de cei doi autori a fost legată de domeniul ciberneticii, o știință interzisă în acele vremuri în țările comuniste[7]:

  • realizarea unui alter-ego cibernetic al omului, relația dintre cei doi permițând zborul cosmic (Ferma Oamenilor de Piatră)
  • calculatorul gigantic care conduce o mulțime de operațiuni și care este capabil să învețe (Paralela-enigmă)
  • roboții prezenți ca ajutoare în viața de zi cu zi ("Captiv în inima galaxiei"), uneori sub forma unor gadgeturi tehnologice înzestrate cu rațiune (naveta și centura lui Donar din Paralela-enigmă), alteori preluând controlul societății într-o încercare de protejare excesivă care determină obținerea unor rezultate contrare (Planeta Umbrelelor Albastre)
  • nave gigantice dotate cu inteligență, pornite în explorarea universului (Doando)

În afara acestor teme majore, cei doi autori au abordat o serie de alte teme specifice SF-ului, printre ele numărându-se explorarea spațiului cosmic și ceea ce rezultă de aici, anume reacția psihologică umană în fața necunoscutului cosmic, temă pe care Aurel Cărășel - comentând pe marginea romanului Șarpele blând al infinitului - o consideră "cvasidesuetă"[3]. În particular, Bărbulescu a atins și tema mutațiilor biologice, realizată cu ajutorul energiilor bioplasmatice în Catharsis sau a virusului capabil să transforme oamenii în bacterii din nuvela "Cât de mic poate fi infernul?" inclusă în volumul omonim. De asemenea, în romanul Încotro curge liniștea?, a abordat într-o manieră originală problema călătoriei în timp.

Anania a apreciat că perioada de elaborare a structurii unei cărți era cea mai fascinantă din punctul lor de vedere, începând de la idee și terminând cu personajele. Creionarea acestora din urmă a constituit mereu un detaliu asupra căruia cei doi autori s-au concentrat cu mare atenție, apreciind faptul că li se permitea să fie "demiurgi"[6].

Cei doi autori au împletit deseori SF-ul cu literatura polițistă (Statuia șarpeluiParalela-enigmă) și cu cea umoristică (Planeta Umbrelelor AlbastreStatuia șarpelui). Bărbulescu a pășit și pe domeniul literaturii istorice în Insulele de aur și argint (care descrie câteva episoade din viața exploratorului Abel Tasman) și al celei de aventuri în Simbamuenni.

Alexandru Mironov a comentat în termeni elogioși perioada de maturitate artistică a cuplului Bărbulescu-Anania, apreciind că romanele DoandoFerma Oamenilor de Piatră și Paralela-enigmă sunt "cele mai importante romane de literatură de anticipație românești". Odată cu Șarpele blând al infinitului, el este de părere că cei doi autori au coborât ștacheta, conformându-se tendinței literaturii SF românești de după 1974. Despre evoluția individuală a celor doi autori, el consideră că "scriitorii născuți prin diviziune din trupul regretatului Romulusbărbulescugeorgeanania realizează, fiecare, cărți bune, dar nu capodopere"[2]. De altfel, însuși Anania a declarat într-un interviu că Ferma Oamenilor de Piatră este opera literară care îi reprezintă cel mai bine și că "după aceea, cu unele excepții poate de luat în seamă, dar excepții, am bătut pasul ori am coborât"[6].

Bibliografie[modificare | modificare sursă]

Romane[modificare | modificare sursă]

Împreună cu George Anania[modificare | modificare sursă]

Povestiri[modificare | modificare sursă]

  • "Sălciile nu plâng decât seara" (1989)
  • "Trei fulgere pe secundă" (1989-90)
  • "Arma secretă a speranței" (1990)
  • "Cât de mic poate fi infernul?" (1992)

Împreună cu George Anania[modificare | modificare sursă]

  • "Captiv în inima galaxiei" (1964)
  • "Astronava lui OLM" (1965)
  • "Fântânile" (1966)
  • "Ochii ei albaștri" (1967)
  • "Aventură pe fluviul de hidrogen" (1971)
  • "Requiem după singurătate" (1983)
  • "Război contra Sfinxului" (1990)
  • "Uneori, marea" (1990)
  • "Feedback Pampero" (1994)

Editor (cu George Anania)[modificare | modificare sursă]

  • 1994 - Clipa astrală, revistă SF
  • 1994 - Antologia science fiction Nemira' 94 (ediție bilingvă română/engleză)
  • 1995 - Antologia science fiction Nemira' 95 (ediție bilingvă română/engleză)

Critică literară[modificare | modificare sursă]

  • 1973-1976 - "Pulsul nostru actual", articole critice asupra unor lucrări SF, scrise împreună cu George Anania sub pseudonimul Ana Barbara Rebegea și publicate în Colecția de povestiri științifico-fantasticeViața românească și Contemporanul

Scenarii radiofonice[modificare | modificare sursă]

  • 1965 - 1975 - peste 15 scenarii cu profil science fiction, împreună cu George Anania

Dramaturgie[modificare | modificare sursă]

  • 1982 - Despărțire la marele zbor - piesă SF în 3 acte montată pe scena Teatrului Ion Vasilescu din București, în regia lui Cornel Popa
  • 1988 - Fântânile - piesă într-un act și patru tablouri, regia Cristian Munteanu

Filmografie[modificare | modificare sursă]

Scenarist[modificare | modificare sursă]

Actor[modificare | modificare sursă]

Premii[modificare | modificare sursă]

În 1990 i s-a decernat premiul de notorietate Eurocon.



MIHAI OPRIȘ

Mihai Opriș
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
BotoșaniRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (90 de ani)[1] Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
PărințiȘtefan Opriș Modificați la Wikidata
Frați și suroriTudor Opriș Modificați la Wikidata
Ocupațiescenarist Modificați la Wikidata

Mihai Opriș (n. 27 octombrie 1930București, d. 30 mai 2021București) un producător de film, scenarist și scriitor român.

Biografie[modificare | modificare sursă]

S-a născut la 27 octombrie 1930, în București. Căsătorit cu ing. Adriana-Elena Opriș. Fiul: Matei-Eugen Opriș, profesor. Părinți: Ștefan și Florina. Tatăl, comandant al Diviziei de Gardă în cel de-al doilea război mondial, animator cultural, ctitor, autor de lucrări de istorie militară. Bunicul matern, Ion Gh. Marinescu, autor de lucrări pedagogice, promotor al introducerii principiilor Școlii active în învățământul românesc. Bunicul patern, Ilie Opriș: militant al mișcării naționale din Transilvania, membru în comitetul societății Dacia Traiană a românilor ardeleni. O stradă bucureșteană îi poartă numele. Fratele său, prof. dr. Tudor Opriș, este un cunoscut poet, eseist și prolific autor de literatură științifică. Sursa: Who is who.

Mihai Opriș a absolvit Facultatea de Filologie din București în anul 1954, după care a lucrat, până în 1971 în redacția de scenarii a „Studioului Cinematografic București”. Din 1971, până în 1990 a funcționat ca producător la „Casa de filme 5”, „păstorind” numeroase filme românești istorice sau cu acțiune contemporană.

Filmografie[modificare | modificare sursă]

Scenarist - filme de lung metraj (singur sau în colaborare)[modificare | modificare sursă]

Producător[modificare | modificare sursă]

Volume de beletristică - singur sau în colaborare[modificare | modificare sursă]

  • Auzit-ați d-un Jian? - roman
  • La roata norocului - roman
  • Soldații nu plang niciodată - roman
  • Haiducii - roman
  • Novăceștii - povestire istorică
  • Neînfricații - povestire istorică
  • Vioara de sticlă - roman
  • Virginitate - roman
  • A fost odată ca niciodată - basm
  • Operațiunea Margarete zwei - roman
  • Ultima zi - remember: Dinu Cocea (sub pseudonimul Mihai Jipa)
  • Se numește Cri - Cri - roman
  • La crâșma Stanii - roman - 2 volume

În pregătire:

  • Batalia din umbră - roman




SZABO BARNABA

Szabo Barnabas ( Székesfehérvár , 2007 . 3 septembrie -) copil actor maghiar.

Barnabás Szabó
Jszj49.jpg
Născut2007 . 3 septembrie (14 ani)
Treaba luiactor

Este implicat în actorie din 2015 . A fost văzut într- un casting în 2016 , așa că a intrat într- unul dintre cele mai vizionate filme din 2017 , Viszkis .

Roluri majore

  • Afaceri ale Muncii IrReality Show - Palika
  • Scurtmetraj introductiv Fundația Pro Talentis - rol copil
  • Reclamă SPAR 2016
  • Budapest Noir - rol de copil
  • Attila Viszkis - Ambrus este un copil
  • Teatrul Vörösmarty - Herner Ferike Faterja - Herner Ferike
  • Gratuitate (film australian) - Zsolti
  • Desenat - scurtmetraj – Balázs
  • Viața într-o picătură - rolul lui József Béres de copil
  • Legenda Sfântului Hristofor - Narator

Surse





BOGDAN AMARU

Alexandru Pârâianu
Date personale
Născut12 aprilie 1907
Budele, Vâlcea
Decedat28 octombrie 1936 (29 de ani)
BudeleTetoiuVâlceaRomânia Modificați la Wikidata
PărințiNicolae și Ana Pârâianu
CetățenieFlag of Romania.svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor Modificați la Wikidata
PseudonimBogdan Amaru
Limbilimba română  Modificați la Wikidata
Activitatea literară
Opere semnificativeGoana după fluturi (1933)

Bogdan Amaru (n. BudeleTetoiuVâlceaRomânia – d. BudeleTetoiuVâlceaRomânia) este pseudonimul literar al scriitorului român Alexandru Pârâianu.

Eugen Lovinescu spunea despre Bogdan Amaru că este incontestabil ca o lamă de oțel.[1] Unica sa piesă de teatru este Goana după fluturi.[2] Alexandru Pârâianu scrie piesa de teatru sub pseudonim la sugestia prietenului său George Mihail Zamfirescu pentru a nu fi exmatriculat ca „fiu de moșier”.

Din 1931, publică în Cuvântul nostru poeziile DorințaÎnchinareRomanță banală și Preludiu de iarnă. A colaborat la CalendarulAdevărulCuvântul liberFaclaDimineațaRampaViața literarăVremeaReporter.

Manuscrisul romanului Amor vagabond și cel al nuvelei Marița sunt distruse de o bombă din primul război mondial care cade pe casa fratelui său de la Murgași.

Bogdan Amaru s-a nascut la data de 12 aprilie 1907 in satul Budele comuna Săscioara-Nenciuleşti actualme, Romania.

Cunoscut în literatură cu numele de Bogdan Amaru, pseudonimul lui Alexandru Pârâianu, dramaturgul s-a născut la 12 aprilie, 1907 în satul Budele, comuna Săscioara-Nenciuleşti, actualmente comuna Tetoiu. Trebuie reţinută data de 12 aprilie, întrucât peste tot apare ca dată de naştere ziua de 6 aprilie, 1907.

Născut în primăvara de foc şi moarte a anului 1907, B. Amaru a fost al treilea copil după Costel (preot), Dinuţa (mare doamnă,căsătorită cu Gheorghe Giulescu din Giuleşti) din familia lui Nicolae şi Ana Pârâianu, oameni gospodari şi bine înstăriţi cu rădăcini din arborele genealogic al marelui neam boieresc al Pârâienilor de pe Valea Olteţului, mezin fiind Nicu (avocat). Tânărul Alexandru Pârâianu a absolvit clasele primare la Şcoala din satul Nenciuleşti. A continuat la Rm. Vâlcea, la Liceul „Alexandru Lahovary”, secţia modernă. Elev fiind, pentru un ban în plus, se anga-jează ca funcţionar la Episcopia Râmnicului şi a Noului Severin. Are vădite înclinaţii spre literatură şi la concursul naţional „Tineri –mea română” ocupă locul al II-lea din 4 000 de participanţi.

În vara anului 1928 (iulie) susţine examenul de Bacalaureat la Cra –iova trecându-l cu mare succes. În toamna aceluiaşi an, înaripat de visuri măreţe, pleacă la Bucureşti, unde, în octombrie, devine student la Facultatea de Litere şi Filozofie. Încă din primele zile ale studenţiei, tot din lipsa banilor, aleargă din uşă în uşă, pe la toate ministerele, în căutarea unei slujbe, pe care, până la urmă, o găseşte la Ministerul Cultelor. În 1929 trece la Conservator, înscriindu-se la Secţia dramă şi co – die, absolvindu-l în 1933. Cât timp a stat în Capitală, a frecventat şedinţele Cenaclului literar „Sburătorul” din strada Câmpineanu, nr. 40, condus de criticul literar Eugen Lovinescu, patronul locaţiei.

De la începutul anului 1931 face parte din comitetul de conducere al revistei „Cuvântul nostru”, din paginile căreia păstrăm zestrea lui poetică : Dorinţa, Închinare, Romanţă banală şi Preludiu de iarnă.
După absolvirea Conservatorului, în 1933, face parte din gruparea „Masca” condusă de George Mihail Zamfirescu, ca actor. Ca actor a căpătat atâta experienţă că a devenit autor, dramaturg.

Piesa „GOANA DUPĂ FLUTURI” (1933) este cea mai reprezenta- tivă lucrare literară a lui Bogdan Amaru. Publicarea ei are o istorie in- teresantă. Din motive de securitate, la sugestia prietenului – George Mihail Zam-firescu – Alexandru N. Pârâianu îşi ia pseudonimul de BOGDAN AMA- RU, să nu fie, ca fiu de moşier, exmatriculat din „şcolile înalte” şi din rândurile Societăţii Civile. Scrie proză la „Calendarul” (1932). Devine colaborator la „Adevărul”, „Cuvântul liber”, „Facla”, „Dimineaţa”, „Rampa”, „Viaţa literară” „Vre- mea, „Reporter”.

In vara anului 1933, Bogdan Amaru pleacă din Capitală, urmându-l pe G.M.Zamfirescu, la Iaşi, cu gândul de a fi angajat ca actor la Na-ţionalul ieşean. Cu toate insistenţele autorului „Domnişoarei Nastasia” şi ale lui Sandu Teleajen nu-şi vede dorinţa împlinită, dar mai zăbo – veşte în oraşul de pe Copou lucrând în cadrul secretariatului revistei „Cadran” şi colaborând la ziarul local „Tot” cu reportaje, recenzii şi cronici literare. Fără a avea asigurat traiul zilei de mâine, cu o scrisoare de recomandare din partea marelui Sadoveanu, se întoarce în vara anului 1934 la Bucureşti, fiind angajat la cotidienele „Adevărul” şi „Dimineaţa”.Colaborează şi la „Societatea de mâine”, „Umanitatea” ş. a.

În perioada anilor 1933 – 1935 scrie intens, aşa cum însuşi mărturi-seşte într-o scrisoare adresată fratelui său mai mic – Nicu: „Trebuie să citesc mult, să trăiesc mult şi să scriu mult….[..] Până acum am trăit în viitor. Trebuie să trăiesc adânc în prezent, ca să pot avea vreoda-tă un trecut”.
GOANA DUPĂ FLUTURI – piesa lui reprezentativă – fost scrisă în anul 1933 ca şi alte multe scrieri din această perioadă, după cum se angajase anterior. Cele mai multe dintre ele, printre care se aflau ro-
manul „Amor vagabond „ şi nuvela „Mariţa”, au dispărut o dată cu ca-sa fratelui său, Costel, preot la Murgaş, în urma distrugerii ei de către o bombă în timpul războiului.
În urma semnării unui Contract cu Editura Fundaţiilor, prin care se angaja să scrie o monografie a Craiovei, Bogdan Amaru se deplasea- ză în capitala Olteniei pentru documentare. Aici cunoaşte personalitaţi marcante, printre care pe poeta Elena Farago, pe C. D. Fortonescu etc.
Cu materialul adunat pleacă de la Craiova la Budele, unde putea să redacteze lucrarea în linişte. Între timp dobândeşte o boală, care nu-i va cruţa viaţa. E vorba de o pneumonie.

Se luptă cu boala şi cu scrisul. Publică asiduu numeroase schiţe, nu-vele, cronici literare, recenzii, poezii etc., dar multe scrieri rămân ne –publicate.

Se internează la Spitalul din Rm. Vâlcea. Boala se agravează. Este internat la Spitalul „Filantropia” din Craiova. De aici, cu sufletul şi a-ripile frânte ca un albatros, se întoarce la părinţi, în Budele.

Încearcă să termine Monografia Craiovei, dar boala nu-l slăbeşte şi-l macină psihic şi fizic. Într-o scrisoare se destăinuie : „Nici puterea de a visa nu o mai am. Acum gândul meu nu mai zboară spre viitor!”.
Dă în tuberculoză. Suferă mult. Nu are nici posibilitatea ţinerii unui regim sever şi, în vara anului 1936, revine în Bucureşti, internându-se în Sanatoriul reputatului doctor Simionescu, recomandat de mai marele Eugen Lovinescu. „Vă recomand cu căldură pe tânărul scriitor Bogdan Amaru, plin de talent şi de boale; de talent mă ocup eu; de boale ţi-l trec dumitale, cu rugămintea să-i dai toate indicaţiile şi ajutoarele u-tile; cu observaţia că, dacă e plin de toate, numai de bani nu e.” Evadează din spital şi încearcă să se sinucidă cu un cuţit în Pădu-rea Pantelimon de lângă Bucureşti.

Într-o scrisoare din 6 august 1936, expediată din Fălticeni, Lovinescu scrie : „Iubite domnule Amaru, am aflat de prin ziare nenorocirea şi am rămas consternat că un om ca d[umnea]ta, plin de vitalitate şi de optimism a putut să se dedea la un act de disperare atât de necugetat”.
Revine în Budele, la părinţi, dar nu rămâne decât până în octombrie, când, ajuns într-o situaţie limită este adus la Bucureşti de către mama sa şi internat, de data asta, în Spitalul „FILARET”, unde, în dimineaţa zilei de 28 octombrie 1936, îşi găseşte sfârşitul, la numai 29 de ani şi jumătate. A murit ca florile toamna arse de brumă şi de frig.
Este adus de o camionetă din dotarea cotidienelor „Adevărul” şi „Di-mineaţa” în satul natal – Budele -, însoţit, printre alţii, şi de prietenul Eugen Jebeleanu.

A fost înmormântat, pe o vreme de toamnă mohorâtă, în Cimitirul Bisericii din satul Nenciuleşti, unde, şi astăzi, o cruce din marmoră al-bă mai aminteşte de trecerea lui prin lume şi pentru puţină vreme prin lumea literară. În memoria tânărului poet, eseist, critic literar şi dramaturg, ca o recunoaştere a talentului său literar incontestabil ca o lamă de oţel, cum afirma E. Lovinescu, s-a organizat Festivalul Naţional de Drama turgie „Goana după fluturi” – Bogdan Amaru.

De asemenea, în satul Budele, în 9 aprilie 2000, a fost inaugurată Casa Memorială şi Fundaţia Culturală „Bogdan Amaru”, fundaţie care are menirea să promoveze adevăratele valori spirituale din zonă şi nu numai. Am considerat că un asemenea eveniment nu trebuie trecut neobser-vat de iubitorii de literatura interbelică, în general, şi de opera tânărului scriitor Bogdan Amaru, în special, de la a cărei naştere se împlinesc, pe 12 aprilie, a.c. 105 ani .

Goana dupa fluturi (1968) - Bogdan Amaru







SANDA TOMA

Biografie
Actrita Teatrului National din Bucuresti s-a nascut pe 27 octombrie 1934 in Bucuresti. Pana la varsta de 13 ani, a invatat la calugarite, la scoala Pitarmos. Colega i-a fost o alta actrita celebra : Simona Bondoc, ce era monitoare. Reforma invatamantului din 1948 a dus la inscrierea ei la un liceu de stat, la "Lazar". Marea ei dorinta era sa ajunga geolog dar tatal fiind fotograf, considerat mic-burghez, drumul spre geologie i-a fost inchis. A fost crescuta de o matusa, sora mamei - care a decedat cand ea avea 5 luni. A dat la Politehnica dar nu a intrat. Visul ei de a colinda muntii, de a se odihni la marginea paraiaselor, de a cunoaste animalele padurii, asa cum isi inchipuia ea viata de geolog, s-a spulberat.

La 16 ani jumatate nu stia incotro s-o apuce. "Transferata obligatoriu " la facultatea de "Constructii de masini agricole", a stat doar cateva saptamani, dupa care s-a refugiat plangand in bratele "mamei", asa spunandu-i ea matusei. Tatal se recasatorise, avea familia lui si nu mai putea sa o intretina. Trebuia neaparat sa intre la o facultate, daca nu dorea sa ajunga o functionara oarecare, fara studii superioare. Avea insa timp inca un an sa se pregateasca, pentru a intra la "Litere".

Dar cum la Institutul de Teatru erau reuniuni, joia dupa amiaza, unde se puneau la magnetofon 3-4 melodii,, a mers si ea, antrenata de unele colege care frecventau aceste reuniuni. Acolo s-a imprietenit cu cativa studenti care au sfatuit-o sa dea la "Teatru". N-avea nimic de pierdut, pentru ca examenele de actorie se dadeau inaintea celor de la facultatile "serioase". S-a dus la cursul de pregatire, convinsa ca-l va avea ca dascal pe Radu Beligan. A intrat la catedra un tanar dragut, inalt, bine facut. Ea, cazuta din luna, credea ca e Beligan. Cand colo era Dan Damian,asistentul lui Radu ce ulterior, i-a devenit unul din sotii ei oficiali. Examen a dat cu "Lacul" lui Eminescu si o poezie politica: "La masa verde". Si a intrat!

A absolvit Institutul de Teatru I.L. Caragiale, clasa profesor Aura Buzescu, asistent Sorana Coroama Stanca, iar in anii terminali: Nicolae Baltateanu si Beate Fredanov cu examenul de sfarsit de facultate : celebrul spectacol "Barbierul din Sevilla", pus in scena de Vlad Mugur.

In cinematografie a debutat in 1962 cu rolul din " Celebrul 702" in regia lui Mihai Iacob dar abia cu rolul din " Zestrea" 1972 in regia Letitiei Popa dupa un scenariu de Paul Everac a facut-o celebra in lumea cinematografiei unde alaturi de Margareta Pogonot si Victor Rebengiuc a avut un rol de exceptie ce a ramas in memoria cinefililor.
A lucrat mult in televiziune alaturi de Stefan Tapalaga, prezentand emisiunile : "Magazin 111", "Post Meridian", "Zig-zag" , "Album Duminical", a interpretat si interpreteaza roluri memorabile pe scenele Teatrulului National Craiova: 1956 - 1958, Teatrul de Comedie, Bucuresti: 1961 - 1994, Teatru national de Televiziune si Teatrul National din Bucuresti unde joaca si in stagiunea 2008 - 2009 in 6 piese.

"Era ca o zvarluga. Micuta de statura, cu ochi luminosi, cu un par stralucitor; vorbea cu repeziciune, dar cu o dictie perfecta. Mi-o amintesc foarte bine cum, cu prilejul unui reportaj, la Brasov, s-a catarat pe un gard inalt, pentru a ajunge la un personaj caruia urma sa-i luam un interviu." (Octavian Sava)

In prezent traieste singura in apartamentul ei, de pe Calea Victoriei, aflat intr-un bloc cu stalpii de rezistenta sectionati, supus oricand primejdiei de a se prabusi, si care asteapta de ani de zile consolidarea.

·         Cripta (2014) Trailer
·         Les percutés / Țăcăniții (2002)
·         Tandretea lacustelor (2002)
·         Train de vie / Trenul vieții (1998) - mama lui Yossi
·         Aici nu mai locuiește nimeni (1995)
·         Divorț... din dragoste (1991)
·         Harababura (1990)
·         Figurantii (1987)
·         Promisiuni (1985)
·         Un om în Loden (1979) - Angela Prisacaru Trailer
·         Bunicul și doi delincvenți minori (1976)
·         Zestrea (1972)
·         Der Seewolf / Lupul marilor (1971) - mama lui Van Weyden
·         Cazul Pinedus (1970)
·         Șeful sectorului de suflete (1967)
·         Celebrul 702 (1962)
·         Bădăranii (1960) - Lucietta

Sanda Toma - Best Of


FEMEILE SAVANTE de Molière, cu Ion Finteșteanu, Sanda Toma🎭 Teatru Radiofonic Subtitrat





DUMITRU FURDUI
Dumitru Furdui
Dumitru Furdui.jpg
Dumitru Furdui în anul 1975
Date personale
Născut27 octombrie 1936
România Băileștijudețul Dolj
Decedat (61 de ani)
Franța Paris
CopiiTudor Furdui (crainic sportiv)
Cetățenieromână
Ocupațieactorscenarist
Alma materUniversitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București
Roluri importanteSergentul-major Cristoloveanu (din seria Brigada Diverse)
Alte premii
Ordinul Meritul Cultural clasa a V-a (1967)
Biografie
Actorul Dumitru Furdui s-a născut la 27 octombrie 1936, in Bailești, județul Dolj. Familia sa provenea însă din Basarabia, din zona Soroca, se refugiase in Oltenia la inceputul celui de-al doilea razboi mondial si de fapt actorul s-a nascut acolo, dar i-au fost intocmite documentele de identitate in România.
A absolvit in 1957 Institutul de Arta Teatrală și Cinematografică din București. In 1953 a fost dat afara temporar din institut, a fost învinuit ca simpatiza cu revoluția anticomunistă din Ungaria.
A jucat pe scenele bucureștene, la Teatrul Național, la Bulandra si la Teatrul Mic in spectacole ca Jurnalul unui nebun de Gogol, Clipe de viață de William Saroyan, Balerina portocalie de Valeriu Sârbu, Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, Triumful talentului de I.L.Caragiale, Câinele grădinarului de Lope de Vega, etc.
Pe marele ecran a debutat in 1958, cu filmul Doi vecini, regizat de Geo Saizescu. A jucat apoi in Soldati fara Uniforma (1960), in regia lui Francisc Munteanu, Setea (1961), Lupeni 29 (1962), Un suras in plina vara (1963), Impuscaturi pe portativ (1967), Fratii (1970), a jucat apoi rolul de succes al milițianului Cristoloveanu din Brigada Diverse intra in acțiune, BD in alerta, B.D. la munte si la mare, in Un zâmbet pentru mai târziu (1974), Toamna Bobocilor (1975), Porțile albastre ale orașului (1975), Iarna Bobocilor (1977), Un om in loden (1981).
In 1981 a realizat scenografia filmului Învingătorul, regizat de Tudor Mărăscu.
In 1982 a emigrat in Franța si a jucat in spectacole ca Somnoroasa aventură de Teodor Mazilu, Paradisul la mica tocmeală, in 1983, spectacole regizate de românul Virgil Tănase la Teatrul Lucernaire din Paris. In 1988 a fost distribuit in filmul franțuzesc Mangeclous, regizat de Moshe Mizrahi, in 1989 juca in Roselyne et les lei, in regia lui Jean-Jacques Beineix. S-a întors de câteva ori in țară dupa 1990, a jucat apoi in filmele franțuzești Rue du Bac (1991), Aux yeux du monde (1991), în regia lui Eric Rochant, IP5: L'Île aux pachydermes (1992), Mina Tannenbaum (1994), regizat de Martine Dugowson, in 1996 juca in filmul pentru televiziune La rancon du chien, în regia lui Peter Kassovitz. Era urmărit de securitate, in 1985 a făcut o manifestație de protest pe esplanada pariziană Trocadero, cerând dreptul de emigrare pentru fiul sau, Tudor Furdui, in prezent crainic sportiv la TVR. A realizat cateva emisiuni la postul de radio Europa Liberă în 1986.
Dumitru Furdui a murit la 13 aprilie 1998, in Paris, dupa ce a cazut de la etajul 8. Varianta sinuciderii nu a fost exclusa. Postum, in 1999, au apărut 2 volume de memorii numite Teatrul în comunism, in același an i-a fost dedicată o emisiune la televiziunea română, In memoriam, realizată de Ovidiu Dumitru si de fiul său, Tudor Furdui.

·         La rançon du chien (1996) - Le père
·         Mina Tannenbaum (1994) - Henri
·         IP5: L'ile aux pachydermes (1992) - Hangiu
·         Aux yeux du monde (1991) - Tatal Juliettei
·         Rue du Bac (1991)
·         Roselyne et les lions (1989) - Stainer
·         Mangeclous (1988)
·         Un om în Loden (1979) - ofiter de Securitate Trailer
·         Iarna bobocilor (1977)
·         Porțile albastre ale orașului (1975) - Serg. Ionescu
·         Toamna bobocilor (1975) - ing. Geo
·         Un zâmbet pentru mai târziu (1974)
·         B.D. la munte și la mare (1971) - Cristoloveanu
·         Brigada Diverse în alertă / B.D. în alertă (1971) - Cristoloveanu
·         Brigada Diverse intră în acțiune / B.D. intră în acțiune (1970) - Plt. Cristoloveanu
·         Fratii (1970)
·         Ofițerul recrutor (1969) - Domnul Worthy
·         Împușcături pe portativ (1968)
·         Nu-ti platesc / (1968)
·         Un surâs în plină vară (1963)
·         La tribunal / (1962)
·         Lupeni 29 (1962)
·         Setea (1961)
·         Soldați fără uniformă (1960)
·         Doi vecini (1959) - Olteanul


Discover Romania: Dumitru Furdui (@Arhiva TVR)


Draga Olteanu Matei și Dumitru Furdui - "Sâcâiala" după A P Cehov





TEODORA MAREȘ
Biografie
Se naște la Buzău pe 27 octombrie 1962. Își petrece prima parte a copilăriei la bunicii din partea mamei, în Rușavăț, un sat din județul Buzău, neelectrificat la acea vreme. La vârsta de 7 ani este luată de mama sa la Brăila, unde urmează școala generală și practică sport de performanță (atletism). Începe liceul la Ploiești, la o clasă cu profil sportiv, dar clasa se desființează după clasa a X-a. Urmează treapta a II-a de liceu la Brăila, la Liceul de Construcții, în specializarea arhitectură, sistematizare și desen tehnic.

Inițial dorind să studieze medicina, este atrasă spre teatru ca urmare a unei conjuncturi care o determină să urmeze cursuri de teatru în timpul liceului, la Brăila. După terminarea liceului, în 1981, dă examen la Institutul de Teatru din Târgu Mureș, unde nu este admisă. Se angajează în ansamblul Teatrului Maria Filotti din Brăila. În anul 1982 dă din nou examen de admitere la Institutul de Teatru din Târgu Mureș, dar este respinsă și de această dată. În 1983 dă examen de admitere la IATC București, unde este admisă prima. În primii doi ani este studentă la actorie în clasa condusă de marele actor și profesor Octavian Cotescu. Acesta se stinge din viață când Teodora Mareș trece în anul trei. Ultimii doi ani de institut îi urmează sub îndrumarea regizorului și actorului Gelu Colceag. Absolvă Facultatea de Actorie în 1987.

În 1985, în timpul studenției, este distribuită în rolul Ioana Popa din celebrul film Declarație de dragoste, în regia lui Nicolae Corjos, rol care îi va aduce notorietate și un premiu de interpretare, influențându-i cariera artistică. Ulterior va juca în numeroase alte filme.

·         Coborâm la prima (2018)
·         Cu un pas înainte (2007) - Mama monicai (1 episode, 2007)
·         Miracolul (1988)
·         Moromeții (1988) - Polina
·         O vară cu Mara (1988) - maramureseanca Mara
·         Extemporal la dirigenție (1987)
·         În fiecare zi mi-e dor de tine (1987) - Irina Mirea
·         Declarație de dragoste (1985) - Ioana

La avocat, scenetă cu Teodora Mareș

 Teodora Mareș,





MITZURA ARGHEZI
Biografie
Mitzura Arghezi este numele de scena al actriței Domnica Teodorescu, născuta la 10 decembrie 1928, in București. Este fiica poetului Tudor Arghezi (Ion Teodorescu).
A studiat o perioada pictura, a realizat ilustrații de cărți, in 1948 ea si fratele său Baruțu au fost exmatriculați de la Facultatea de Litere, după ce poetul a fost interzis.
A studiat baletul cu balerina si coregrafa Floria Capsali si a dansat pe scena Teatrului Național, descoperind astfel si teatrul. S-a înscris apoi la Institutul de Cinematografie pe care l-a abandonat după 2 ani si s-a transferat la Institutul de Teatru. A absolvit in 1952, la clasa profesoarei Aura Buzescu. A jucat pe scena Teatrului National in spectacole ca Ploșnița de Vladimir Maiakovski, Minunata pantofăreasă de Federico García Lorca, Gimnastică sentimentală de Vasile Voiculescu, 1907 de Tudor Arghezi, rolul Smarandei, Seringa de Tudor Arghezi, Dulcea pasăre a tinereții de Tennessee Williams, etc.
La Teatrul Național Radiofonic a jucat in Neguțătorul de ochelari și Interpretări la cleptomanie, adaptare dupa Tudor Arghezi, Rapsodia țiganilor de Mircea Ștefănescu, Idolul și Ion Anapoda de G.M. Zamfirescu. Tot la radio a avut o rubrica în cadrul emisiunii De toate pentru toți.
A jucat in 17 filme, debutul in cinematografie a avut loc in 1961, cu ecranizarea schiței lui Tudor Arghezi Doi vecini, in regia lui Geo Saizescu.Mitzura Arghezi este membra a Partidului România Mare, a fost deputat de Olt in 1996-2000 și în 2000-2004, președinta secției de Francofonie din parlament, membru în Consiliul de Administrație al Societății Române de Radiodifuziune, director onorific al casei memoriale Tudor Arghezi. 

·         Clipa de răgaz (1986)
·         Secretul lui Nemesis (1985) Trailer
·         Secretul lui Bachus (1984) Trailer
·         Șantaj (1982)
·         Grăbește-te încet (1981)
·         Drumul oaselor (1980)
·         Audiența (1979)
·         Din nou împreună (1978) - Mama Corinei
·         Eu, tu și Ovidiu (1977)
·         Hyperion (1975)
·         Când trăiești mai adevărat (1974)
·         Ultimul cartuș (1973) - doamna
·         Facerea lumii (1971) - Coca
·         Mihai Viteazul (1970) Trailer
·         Negutatorul de ochelari / (1967)
·         Calea Victoriei sau cheia visurilor (1966) - Elena Lipan
·         La Portile Pamantului (1965)
·         Titanic Vals / Titanic vals (1965) - Gena
·         Anotimpuri (1963)
·         Celebrul 702 (1962)
·         Furtuna (1960)
·         Doi vecini (1959) - Marita


Mitzura Arghezi în „Amintiri din prezent"



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...