sâmbătă, 23 octombrie 2021

7. /25 OCTOMBRIE 2021 - MUZICĂ; PE O ARIPĂ DE CÂNT 


JOHANN STRAUSS II

Johann Strauss
Johann Strauss II (3).jpg
Date personale
Nume la naștereJohann Baptist Strauss Modificați la Wikidata
Născut[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
NeubauVienaImperiul Austriac Modificați la Wikidata
Decedat (73 de ani)[1][2][3][4] Modificați la Wikidata
VienaAustro-Ungaria Modificați la Wikidata
ÎnmormântatCimitirul Central din Viena Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale ( pleuropneumonia[*][5]Modificați la Wikidata
PărințiJohann Strauss Modificați la Wikidata
Frați și suroriJosef Strauss[*]
Eduard Strauß[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuHenrietta Treffz[*] (din )
Adele Strauss[*] (–)
Angelika Strauss[*] (până în )[6] Modificați la Wikidata
CetățenieFlags of Austria-Hungary.png Austro-Ungaria Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor
dirijor
muzician Modificați la Wikidata
Activitate
Gen muzicaloperă
muzică clasică
operetă
muzică de consum
muzică instrumentală  Modificați la Wikidata
Instrument(e)vioară  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul Franz Joseph
Cavaler al Ordinului Național al Legiunii de Onoare[*]
4th class, Order of the Medjidie[*]
Knight of the Order of the Lion and the Sun[*]
Ordinul Sfântul Alexandr Nevski în grad de cavaler[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Johann Strauss II signature.jpg
Prezență online
Internet Movie Database
VGMdb

Johann Strauss (germană Johann Strauß) (n. ,[1][2][3][4] NeubauVienaImperiul Austriac – d. ,[1][2][3][4] VienaAustro-Ungaria) a fost un compozitor austriac, fiul lui Johann Strauß (tatăl).

Își face ucenicia muzicală sub atenta supraveghere a tatălui său. Debutează ca dirijor la 19 ani, stârnind admirația celor din jur. Presa îi remarca talentul, iar admiratorii și prietenii lansează sloganul: "Noapte bună Lanner, bună seara, Strauss-tatăl, bună dimineața Strauss-fiul !".

Cutreieră lumea cu orchestra sa, având un succes răsunător. În anii 1846-1847 a efectuat turnee în Ungaria, Transilvania și Țara Românească.[7][8]. Paralel cu activitatea concertistică, desfășoară o prodigioasă activitate de creație, dând valsului, printr-un colorit orchestral foarte bogat, o valoare artistică deosebită. Dintre cele peste 140 de valsuri, create de el, unele și-au câștigat celebritatea: "Dunărea albastră""Viață de artist""Sânge vienez""Vals imperial""Povești din pădurea vieneză""Vin, femei și cântec",„Vocile primăverii”

La îndemnul prietenilor și al compozitorului francez Jacques Offenbach, care vine la Viena în anul 1864, să-l cunoască personal, acesta abordează genul muzical operetei. În anul 1871 are loc premiera primei operete "Indigo und die 40 Räuber", urmată, în 1873, de "Carnavalul de la Roma". Perioada de aur a operetei vieneze este inaugurată de "Liliacul". Valsul este motivul de bază în țesătura muzicală a operetelor sale. Reprezentant de frunte al operetei clasice vieneze, el se află și astăzi în conștiința publicului iubitor al acestui gen muzical.

Creații[modificare | modificare sursă]

Operete

Valsuri

  • Künstlerleben (Viață de artist)(1867)
  • An der schönen blauen Donau (Dunărea albastră) (1867)
  • Kaiserwalzer (Valsul împăratului)(1888)
  • Sinngedichte op. 1 (Epigrame)(1844)
  • Sängerfahrten op. 41 (Călătoriile cântărețului)(1847)
  • Lava-Ströme op. 74 (Râuri de lavă)(1850)
  • Rhadamantus-Klänge op. 94 (Ecourile lui Rhadamantus)(1851)
  • Mephistos Höllenrufe op. 101 (Strigătele lui Mefisto din iad)(1851)
  • Liebeslieder op. 114 (Cântece de iubire)(1852)
  • Phönix-Schwingen op. 125 (Aripile lui Phoenix)(1853)
  • Schneeglöckchen op. 143 (Picături de zăpadă)(1854)
  • Nachtfalter op. 157 (Molia)(1855)
  • Man lebt nur Einmal ! (Trăim doar odată!)(1855)
  • Accelerationen op. 234 (1860)
  • Immer Heiterer op. 235 (Din ce în ce mai vesel)(1860)
  • Karnevalsbotschafter (Ambasadorul carnavalului)(1862)
  • Leitartikel op. 273 (1863)
  • Morgenblätter op. 279 (Ziare de dimineață)(1863)
  • Studentenlust op. 285 (Bucuria studenților)(1864)
  • Feuilleton op. 293 (Foileton)(1865)
  • Bürgersinn op. 295 (Spirit cetățenesc)(1865)
  • Flugschriften op. 300 (Pamflete)(1865)
  • Wiener Bonbons op. 307 (Bomboane vieneze)(1866)
  • Feenmärchen op. 312 (Povești cu zâne)(1866)
  • Telegramme op. 318 (Telegrame)(1867)
  • Die Publicisten op. 321 (Ziariștii)(1868)
  • Geschichten aus dem Wienerwald op. 325 (Povestiri din pădurea vieneză) (1868)
  • Illustrationen op. 331 (1869)
  • Wein, Weib und Gesang op. 333 (Vin, femei și cântec)(1869)
  • Freuet Euch des Lebens op. 340 (Bucurați-vă de viață)(1870)
  • Neu Wien op. 342 (Viena nouă)(1870)
  • Tausend und eine Nacht op. 346 (O mie și una de nopți)(1871)
  • Bei uns Z'haus op. 361 (Acasă)(1873)
  • Wo die Zitronen blühen op. 364 (Acolo unde înfloresc lămâii)(1874)
  • Du und du op. 367 (Tu și tu)(1874)
  • Cagliostro-Walzer op. 370 (Valsul lui Cagliostro)(1875)
  • O Schöner Mai! op. 375 (O, Mai frumos!)(1877)
  • Rosen aus dem Süden op. 388 (Trandafiri din sud)(1880)
  • Nordseebilder op. 390 (Imagini de la Marea Nordului)(1880)
  • Kuss-Walzer op. 400 (Valsul sărutului)(1881)
  • Frühlingsstimmen op. 410 (Voci de primăvară) (1883)
  • Lagunen-Walzer op. 411 (Valsul lagunelor)(1883)
  • Schatz-Walzer op. 418 (Valsul comorii)(1885)
  • Wiener Frauen op. 423 (Doamne vieneze)(1886)
  • Donauweibchen op. 427 (Fetele Dunării)(1887)
  • Kaiser-Jubiläum-Jubelwalzer op. 434 (1888)
  • Kaiser-Walzer op. 437 (Valsul împăratului)(1888)
  • Rathausball-Tänze op. 438 (Dansuri pentru balul primăriei)(1890)
  • Gross-Wien op. 440 (Măreața Vienă)(1891)
  • Seid umschlungen Millionen op. 443 (1892)
  • Klug Gretelein op. 462 (Isteața Gretel)(1895)
  • Wiener Blut op. 354 (Sânge vienez)(1873/1899)

Polci

  • Champagner-Polka op.211 (Polca șampaniei), 1858
  • Tritsch-Tratsch-Polka op. 214, 1858
  • Annen-Polka, 1852
  • Unter Donner und Blitz op.324 (Fulgere și tunete)
  • Pizzicato Polka

Alte compoziții

  • Perpetuum Mobile op. 257 (1861)

Concertul de Anul Nou este transmis de la Viena în fiecare dată de 1 Ianuarie a fiecărui an. Programul cuprinde mai ales piese muzicale compuse de Johann Strauss. Concertul este transmis în toată lumea în jurul orei 12:00,12:15,12:30.


Strauss II - Waltzes, Polkas & Operettas | Classical Music Collection


Die Fledermaus - Liliacul

Liliacul
Die Fledermaus
Liliacul-coperta disc.jpg
Coperta LP cu selecțiuni din Liliacul, editat de Electrecord
Genuloperetă
Nr. actetrei
CompozitorJohann Strauss-fiul.
LibretKarl Haffner și Richard Genée
Inspirat dinnuvela Le Reveillon de Henri Melhac și Ludovic Halévy
Data premierei15 aprilie 1874
Locul premiereiTheater an der Wien din Viena
Limbagermană
Duratăcirca 2 ½ ore
Locul acțiuniiun castel din Austria
Timpul acțiuniiîn noaptea de revelion 1870–1871

Liliacul (în germană Die Fledermaus) este o operetă în trei acte de Johann Strauss-fiul, al cărui libret a fost scris de Karl Haffner și Richard Genée, după nuvela "Le Reveillon" de Henri Melhac și Ludovic Halévy. Premiera operetei a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien“, pe data de 5 aprilie 1874.

În România, prima reprezentație a „Liliacului" a avut loc la 20 martie 1891, la Teatrul Național din București, sub conducerea artistică a lui George Stephănescu. De atunci a fost reprezentată de principalele companii de operă și operetă din România. Noua montare a „Liliacului" la Opera Română din București a avut loc la 11 martie 1968.

Personaje[modificare | modificare sursă]

Acțiunea[modificare | modificare sursă]

Information icon.svg Atenție: urmează detalii despre narațiune și/sau deznodământ.

Acțiunea se petrece în ultima zi a anului 1870 și în noaptea de revelion 1870-1871, în castelul austriac Weinberg.

Actul I[modificare | modificare sursă]

În casa familiei Eisenstein se întâlnesc câteva din personajele principale. Dr. Falke, prietenul domnului Gabriel Eisenstein, pune la cale o farsă, pentru a se răzbuna pe Gabriel, pentru o poveste mai veche, când acesta, după un bal mascat, l-a lăsat pe Falke beat într-o grădină publică, îmbrăcat în costum de liliac, spre batjocura mulțimii, motiv pentru care lui Falke i-a rămas porecla de "Dr. Liliac". Ca urmare, face să parvină câte o invitație la balul Prințului Orlofsky, lui Gabriel, soției acestuia, Rosalinda și Adelei, nostima subretă a familiei, din partea surorii sale, balerina Ida. Dar, începând cu noaptea Anului Nou, Gabriel are de ispășit o pedeapsă de pe urma unui proces de ultragiu, pierdut de bâlbâitul avocat Blind. Falke îl convinge însă să se îmbrace elegant, pentru întâlnirea cu "șoriceii" (cum numea Gabriel, cândva, balerinele), de la pușcărie, de fapt de la balul prințului. Adela, la rându-i, după câteva minciuni, nu tocmai bine ticluite, reușește să plece la bal, mai ales că, Rosalinda trebuia să rămână singură, pentru a face față insistențelor lui Alfred, un prieten mai vechi. După plecarea zgomotoasă a lui Gabriel, cu toate încercările Rosalindei de a nu-l primi, Alfred pătrunde în salon și se instalează ca stăpân al casei. Când vine Frank, directorul închisorii, să-l ia pe Gabriel pentru ispășirea pedepsei, confuzia este creată: Alfred trece drept Gabriel și este de acord, pentru a salva reputația Rosalindei, să meargă la pușcărie. Rosalinda, la rându-i, găsește invitația la balul lui Orlofsky, lăsată de Dr. Falke. Hotărârea este luată: va merge la bal, cum i se sugerează în scrisoare, pentru a vedea unde-și petrece Gabriel prima noapte de arest.

Actul II[modificare | modificare sursă]

La balul Prințului Orlofsky, în noaptea de revelion, încep să apară personajele din farsa organizată de Falke, care-l asigură pe prinț că se va distra copios. Adela, îmbrăcată cu rochia stăpânei, află de la sora ei Ida că nu aceasta a invitat-o la bal. Eisenstein, prezentat ca Marchiz de Renard, trebuie să facă față numeroaselor pahare oferite de prinț. O recunoaște pe Adela, dar Falke încearcă să-l convingă că aceasta este domnișoara Olga. Frank, directorul închisorii, este prezentat drept contele Chagrin. La petrecere apare și Rosalinda, mascată în prințesă maghiară. Eisenstein încearcă asupra ei efectul "ceasornicului", cu care a cucerit atâtea femei. Rosalinda îi reține ceasul, din dorința de a avea argumente împotriva lui Gabriel, pe care l-a recunoscut. În zori, directorul închisorii, Frank dar și Gabriel, își reamintesc că trebuie să se prezinte, fiecare pentru alt motiv, la pușcărie.

Actul III[modificare | modificare sursă]

Ultimul act se petrece la pușcărie, unde facem cunoștință cu un personaj plin de culoare, Frosch, gardianul-șef, care repetă în replicile sale "Veselă pușcărie, domnule !". Alfred este amuzat de postura sa de arestat. La închisoare sosesc, pe rând, Frank, directorul, apoi Adela și Ida, care-i mărturisesc adevărul că Adela nu este artistă, dar e plină de talent. Apare și Eisenstein, despre care Frank află că nu este Marchizul de Renard. Surprizele continuă: Gabriel, la rându-i află cine a fost arestat în locul său și îl întâlnește pe avocatul Blind, chemat de Alfred. Dorește să se răzbune pentru infidelitatea Rosalindei, dându-se drept Blind. Însă mare îi este surpriza când prințesa maghiară, pe care a curtat-o toată noaptea, la balul Prințului Orlofsky își dă masca jos: este soția sa. Dar totul e bine când se termină cu bine: cei doi soți se împacă, iar prințul Orlofsky îi promite Adelei că va ajunge artistă. "Vesela pușcărie", în care se bea șampanie și toata lumea cântă !


Johann Strauss II - Die Fledermaus, The Bat + P° (E.Schwarzkopf - Century’s recording: H.V.Karajan)




W. A. Mozart

Mozart Complete Concert Arias Vol.1



Topul muzicii rusești - Octombrie 2021

ХИТЫ 2021 - Топ музыки октября 2021 года - New Russian Music Mix 2021





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...