marți, 26 octombrie 2021

 9. /28 OCTOMBRIE 2021 - INVITAȚIE LA OPERĂ, OPERETĂ, BALET


PIOTR ILICI CEAIKOVSKI
Piotr Ilici Ceaikovski
Porträt des Komponisten Pjotr I. Tschaikowski (1840-1893).jpg
Date personale
Născut[1][3][4][5] Modificați la Wikidata
Votkinski zavodRSFS RusăURSS Modificați la Wikidata
Decedat (53 de ani)[6][1][3][4] Modificați la Wikidata
Sankt PetersburgImperiul Rus Modificați la Wikidata
Înmormântatcimitirul Tihvin[*] Modificați la Wikidata
Cauza decesuluicauze naturale (holerăModificați la Wikidata
PărințiIlya Petrovich Tchaikovsky[*][7]
Aleksandra Tchaikovskaya[*] Modificați la Wikidata
Frați și suroriModest Ceaikovski[*]
Anatoli Ceaikovski[*]
Aleksandra Davydova[*]
Ippolit Chaykovsky[*] Modificați la Wikidata
Căsătorit cuAntonina Miliukova[*] (din iulie 1877) Modificați la Wikidata
Număr de copiiModificați la Wikidata
CetățenieFlag of the Russian Empire (black-yellow-white).svg Imperiul Rus Modificați la Wikidata
Etnierus Modificați la Wikidata
Religiecreștinism ortodox[*] Modificați la Wikidata
Ocupațiecompozitor
libretist[*]
dirijor
coregraf[*]
profesor de muzică[*]
pianist
autobiograf[*]
critic muzical[*]
muzician
diarist[*]
conceptual artist[*] Modificați la Wikidata
Locul desfășurării activitățiiSankt Petersburg
Moscova Modificați la Wikidata
Activitate
StudiiConservatorul din Sankt Petersburg[*],  Imperatorskoe uciilișce pravovedenia[*][2]  Modificați la Wikidata
Gen muzicalsimfonie
operă
ballet[*]
muzică clasică
Romantism muzical  Modificați la Wikidata
Instrument(e)pian  Modificați la Wikidata
PremiiOrdinul Sf. Vladimir, clasa a IV-a[*]  Modificați la Wikidata
Semnătură
Tchaikovsky Signature.svg
Prezență online
Internet Movie Database
VGMdb
Piotr Ilici Ceaikovski

Piotr Ilici Ceaikovski (în rusă Пётр Ильи́ч Чайко́вский, n. ,[1][3][4][5] Votkinski zavodRSFS RusăURSS – d. ,[6][1][3][4] Sankt PetersburgImperiul Rus) a fost un compozitor rus romantic (din perioada romantismului). A compus simfoniiconcerteoperebalete și muzică de cameră. Unele dintre acestea fac parte din repertoriul clasic al multor concerte și teatre muzicale.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Născut într-o familie burgheză, Piotr era cel de-al doilea fiu. Tatăl său, inginer de mine, și mama sa, de origine franceză, se hotărâseră să-l îndrume pe tânărul Piotr să urmeze studii de drept. Cu toate acestea, de la vârsta de 5 ani, el a început să studieze pianul. În anul 1854 a murit mama sa, fapt ce i-a pricinuit o adâncă tristețe.

A urmat colegiul de jurisprudență, a luat diploma în drept și s-a angajat ca secretar la Ministerul Justiției. În același timp, se ocupa de muzică, în calitate de amator. Munca sa la minister nu-i stârnea niciun interes, motiv pentru care i-a scris surorii sale „au făcut din mine un funcționar, și încă unul prost“. În fine, în 1863, împotriva hotărârii familiei, părăsește slujba de la minister și începe să studieze muzica cu Anton Rubinstein.

În 1866, după ce a terminat studiile de muzică, Nikolai Rubinstein, fratele lui Anton, i-a oferit postul de profesor de teorie muzicală la proaspăt înființatul Conservator din Moscova, post pe care l-a ocupat până în 1878. În această perioadă a compus Simfonia nr.1 în sol minor, op. 13 („Vise de iarnă”). S-a împrietenit cu mai mulți membri din Grupul celor cinci compozitori ruși, astfel că-i dedică uvertura fanteziei "Romeo și Julieta" fondatorului grupului, Mili Balakirev.

În vara anului 1872 compune Simfonia a 2-a, în do minor (numită și „Mica Simfonie Rusă”, „Mica Rusie” sau „Ucraina”) op.17, pe teme ucrainiene și rusești, iar în iarna anului 1874 dă prima reprezentație cu un concert de pian. În vara anului 1875 compune Simfonia a 3-a.

În anul 1876 începe comunicarea epistolară cu Nadejda von Meck, o mare admiratoare a sa, care timp de 13 ani îi va furniza o pensie alimentară de 6.000 de ruble pe an, fapt care i-a îmbunătățit simțitor situația materială, chiar dacă nu a întâlnit-o niciodată și relațiile lor rămâneau „strict epistolare”. Simfonia a 4-a, în fa minor, op. 36, compusă în 1877, îi este dedicată doamnei von Meck.

În luna iulie a anului 1877, Ceaikovski va trăi unul din episoadele cele mai nefericite ale vieții sale. Pentru a pune capăt speculațiilor privind homosexualitatea sa, se căsătorește cu Antonia Milioukova, o fostă elevă a sa, care nutrea o reală pasiune pentru el. Căsătoria a fost un eșec deplin. Nemaiputând să suporte prezența soției sale, Ceaikovski încearcă să se sinucidă, prin încercarea de a se îmbolnăvi de pneumonie. La scurt timp după aceea, se desparte de Antonia.

Ceaikovski în 1874

Compune primul său balet, în 4 acte, Lacul lebedelor (libretul de V. Beghicev și V. Geltzer). Premiera a avut loc la Sankt Petersburg, la „Teatrul Mariinski”, pe 15 ianuarie 1895, dar a fost un eșec, din cauza unei nepotrivite puneri în scenă. Abia peste 30 de ani a fost definitivată trama baletului. Compune și o operă, Evgheni Oneghin, libretul fiind extras dintr-un roman de Alexandr Pușkin.

Spre 1880, reputația lui Ceaikovski crește considerabil în Rusia, numele său începând să fie cunoscut și în străinătate, în urma unor călătorii întreprinse în acel an. Cu această ocazie se întâlnește cu marii compozitori ai vremii Johannes Brahms și Antonín Dvořák.

Perioada petrecută în Italia i-a inspirat mai multe piese muzicale, între care și Capriccio italian op.45. Tot în 1880 a compus și Serenada pentru orchestră de coarde, op.48 și Uvertura solemnă „Anul 1812” op.49.

Un an mai târziu, moare marele său prieten Nikolai Rubinstein. Puternic afectat, Ceaikovski compune minunatul Trio pentru pian „În amintirea unui mare artist”, dedicată defunctului său prieten.

În 1885 compune Simfonia „Manfred” op.58, după Byron. Urmează în anul 1888Simfonia a 5-a în mi minor op.64, apoi, în 1889, al doilea balet al său, Frumoasa din pădurea adormită, un balet-feerie în trei acte, cu prolog pe libret de I. Vsevolojski și Marius Petipa, după povestea lui Charles Perrault, în coregrafia lui Marius Petipa. Premiera a avut loc pe 3 ianuarie 1890 la „Teatrul Mariinski” din Sankt-Petersburg și a fost un adevărat triumf.

În 1890, a compus o operă în trei acte, cu șapte tablouri, pe un libret inspirat de o nuvelă de Alexandr PușkinDama de pică.

În anul 1890, Nadejda von Meck întrerupe finanțarea lui Ceaikovski. Motivul oficial constă în „probleme financiare”. Se pare însă că adevăratul motiv consta în faptul că a aflat de homosexualitatea compozitorului, moment în care, profund șocată, a întrerupt brusc corespondența cu el. Se mai spune că ea avea în plan să o mărite pe una din fiicele sale cu Ceaikovski, proiect incompatibil cu tendințele sexuale ale acestuia.

Acest episod a fost o grea lovitură pentru Ceaikovski. În 1891, a întreprins o călătorie în Statele Unite ale Americii. Acolo își dirijează lucrările cu ocazia inaugurării sălii de concerte Carnegie Hall, și are un succes remarcabil.

În anul 1892 termină al treilea balet al său, în două acte, Spărgătorul de nuci, după basmul „Spărgătorul de nuci și regele șoarecilor” de E. T. A. Hoffmann care, în mod surprinzător, nu are succesul scontat. Abia peste câteva decenii obține succesul pe care îl merită, fiind în prezent unul din baletele cele mai frecvent reprezentate și apreciate de public.

Pe data de 6 noiembrie 1893, la nouă zile după ce a terminat Simfonia a 6-a în si minor Patetica op.74, Ceaikovski moare de holeră pentru că a băut apă nesterilizată din râul Neva. Acesta este motivul oficial. Unii cred că actul a fost deliberat, deci o sinucidere. Indiferent de motivul real, a beneficiat de funeralii naționale, la care au luat parte aproape 8.000 de persoane, fiind înmormântat la mănăstirea Alexandr Nevski din Sankt Petersburg.

Ceaikovschi a fost un om într-atât de sensibil, încât plângea la orice situație care-l afecta, ca un copil mic.

Opera lui Ceaikovski reprezintă o fericită sinteză între operele clasice occidentale și tradiția rusă, reprezentată în epocă și de Modest Petrovici Musorgski și de Grupul celor Cinci.

Viața zbuciumată a lui Ceaikovski i-a inspirat lui Ken Russell filmul The music lovers (1970Amanții muzicii).

În 1884, Țarul Alexandru al III-lea l-a decorat pe Ceaikovski cu Ordinul Sfântul Vladimir.

Principalele lucrări[modificare | modificare sursă]

Balete[modificare | modificare sursă]

Simfonii[modificare | modificare sursă]

Muzică religioasă[modificare | modificare sursă]

Uverturi[modificare | modificare sursă]

  • L'Orage, op. 76 (1864)
  • Uvertura în fa major (1865, rev. 1866)
  • Uvertura solemnă după imnul național danez, op. 15 (1866, rev. 1892)
  • Fatum, Op. 77 (1868)
  • Uvertura-fantezie "Romeo si Julieta" (1869, rev. 1870, 1880)
  • La Tempête, op. 18 (1873)
  • Marș slav, op. 31 (1876)
  • Francesca da Rimini, op. 32 (1876)
  • Capriccio Italien, op. 45 (1880)
  • Serenadă pentru coarde, op. 48 (1880)
  • Uvertura festivă 1812, op. 49 (1880)
  • Hamlet, op. 67 (1888)
  • Voevoda, op. 78 (1890-91)

Concerte[modificare | modificare sursă]

Suite[modificare | modificare sursă]

Deasemenea, Ceaikovski a extras șase scene din baletul Spărgătorul de nuci, pe care le-a reunit în:

  • Suita „Spărgătorul de nuci”, Op. 77a (1892)

Muzică de cameră[modificare | modificare sursă]

Piese pentru pian[modificare | modificare sursă]

Din multele piese pentru pian, cea mai cunoscută este:

Muzică de scenă[modificare | modificare sursă]

  • Snegurocika, op. 12 (1873)

Opere[modificare | modificare sursă]

Ceaikovski a compus 10 opere, din care cele mai celebre sunt Evgheni Oneghin și Dama de pică, permanent prezente în repertoriul liric actual. Celelalte opere ale sale, deși rareori interpretate în afara Rusiei, sunt totuși remarcabile. Cele mai cunoscute:


Spărgătorul de nuci

Spărgătorul de nuci este un balet de Piotr Ilici Ceaikovski (opus 71) pe un libret de Marius Petipa, după versiunea lui Alexandre Dumas a basmului lui E. T. A. Hoffmann Spărgătorul de nuci și regele șoarecilor.

Tabloul I
În casa domnului Stahlbaut domneşte forfoteala dinaintea sărbătorii de Crăciun. Recent, Marie a primit cadou o carte minunată, “Spărgătorul de nuci”. Marie este încântată de cartea citită. Ea îi roagă pe părinţii săi să se joace cu ea. Aceştia sunt de acord , dar obosesc repede.
   Tabloul II
Afară este iarnă. Domneşte atmosfera sărbătorească a Crăciunului. La patinoar s-a adunat multă lume: copii şi părinţi patinează veseli. Pe neaşteptate, pe patinoar apare Drosselmayer, directorul teatrului de păpuşi şi unchiul Mariei. El a adus cadouri câteva păpuşi deosebite şi înfrumuseţează astfel sărbătoarea. Copiii sunt bucuroşi, dar cunoscându-l pe Drosselmayer îi cer un cadou special de Crăciun. Acesta este de acord să le arate un spectacol pregătit pentru sărbătoarea de Crăciun. Este povestea unui mic Prinţ, care din cauza nepăsării sale, este transformat într-un “Spărgător de nuci”. Cortina se ridică…povestea începe.
   Tabloul III
Familia Stahlbaum şi neastâmpărata Marie aşteaptă oaspeţii de Crăciun. Si iată, casa se umple de musafiri. Copiii se bucură de cadouri, adulţii discută cuviincios. În acest moment apare Drosselmayer – unchiul Mariei. Fetiţa se aruncă în braţele lui, încep să se hârjonească, iar apoi îl roagă să îi arate cadoul pe care i l-a pregătit. Drosselmayer dispare pentru o clipă, şi apare cu o păpuşă ciudată, un “Spărgător de nuci”. Marie este foarte încântată – aceasta este păpuşa despre care tocmai a citit în carte. Drosselmayer întorce resortul păpuşii, şi Spărgătorul de nuci începe să spargă nuci, bucurând copiii. Cu toţii se uită la păpuşa mecanică. Unchiul este mândru de cadoul său, şi le mai arată copiilor că Spărgătorul de nuci poate şi dansa.  În timpul dansului, resortul se opreşte şi păpuşa se prăbuşeşte pe podea. Musafirii sunt dezamăgiţi şi se împrăştie prin casă. Marie rămâne cu păpuşa încercând să o ridice. Apare unchiul Drosselmayer care o ajută să întoarcă din nou resortul, şi păpuşa începe vesel să danseze. Dar din nou resortul se opreşte şi păpuşa cade. Marie este îngrijorată, însă unchiul îi spune că Spărgătorul de nucieste doar o păpuşa. Acum ea trebuie să meargă la culcare.


Musafirii se retrag. Din teatru apare regele şoarecilor – duşmanul Spărgătorului de nuci. Marie este speriată, dar unchiul Drosselmayer îi spune fetiţei că a visat. Văzând puternica atracţie a Mariei faţă de Spărgătorul de nuci, Drosselmayer dă viaţă poveştii. Casa se transformă într-un brad de Crăciun plin cu jucării însufleţite. Asupra jucăriilor năvăleşte o armată de şoareci în frunte cu regele lor.

Spărgătorul de nuci - Ceaicovski



Lacul lebedelor

Lacul lebedelor (rus. Lebedinoie ozero) este un balet de Piotr Ilici Ceaikovski (opus 20).
Libretul baletului (în 4 acte) este unul dintre cele mai cunoscute și a fost pus în scenă pentru prima dată în 1877 în Moscova la renumitul Teatru Bolșoi, coregraf fiind Julius Reisinger, având ca sursă de inspirație o veche legendă rusă (după alții, o legendă germană, dacă judecăm după numele personajelor principale: Siegfried, Odette – Odillia, Rotbart ș.a.) și a corespuns pretențiiilor compozitorului rus. Paradoxal nu a fost primit foarte bine pe moment. Totuși, în 15 ianuarie 1895, cu o nouă coregrafie realizată de Marius Petipa și Lev Ivanov a avut un succes enorm la Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg. Marius Petipa s-a ocupat de primul și al treilea act (de la castel), iar Lev Ivanov de al doilea și ultimul act (actele de la lac). Între timp, textul a fost de mai multe ori transcris și modificat, astfel că unele versiuni au un final diferit față de cel original.
Legenda despre prințese transformate în lebede de un vrăjitor rău, în care vraja lui poate fi spulberată numai prin iubirea unui prinț, se poate întâlni în basmele mai multor popoare.
Premiera a avut loc la Balșoi Teatr (Teatrul Mare) din Moscova pe 4 martie (20 februarie stil vechi) 1877, avândul ca dirijor pe Semen Riabov și în coregrafia lui Julius Reisinger. Din păcate, publicul epocii nu era obișnuit cu stilul „simfonic” al unei muzici pentru balet, așa că nu a înțeles bogăția partiturii. La aceasta s-a adăugat și coregrafia mediocră a lui Julius Reisigner, ceea ce a făcut ca primele reprezentații să fie un real eșec.
După moartea compozitorului, la cererea conducerii teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg, Marius Petipa și Lev Ivanov au modificat coregrafia baletului, iar dirijorul teatrului Mariinsky, Riccardo Drigo, a adus mai multe modificări partiturii. În noua formă, baletul a avut premiera pe 15 ianuarie 1895. A fost un succes bine meritat. Deși au mai existat și alte versiuni, aceasta este reprezentată în mod curent.
Subiectul
Prolog
Undeva, într-o lume fără nume, Regina-Mamă împreună cu prinţul Siegfried urmăresc la teatru Moartea lebedei. După plecarea lor apare Rothbart, un personaj straniu şi malefic care o transformă pe balerină în pasăre, ca pe multe altele înaintea ei…
Actul I
Tabloul I
În curtea palatului de pe malul lacului are loc o petrecere, în ajunul majoratului prinţului Siegfried. Oaspeţii aduc cadouri, apoi dansează un vals. Intră Regina-Mamă, salutată de toţi participanţii. Îl declară pe tânărul Siegfried prinţ moştenitor şi îi spune că a sosit momentul să se gândească la însurătoare din raţiuni de stat, dar acesta este hotărât să se căsătorească numai din dragoste. Printre însemnele puterii pe care i le oferă se numără o arbaletă. Apoi Regina se retrage, în timp ce invitaţii continuă petrecerea (pas-de-trois, poloneza). Rămas singur după plecarea tuturor, Siegfried meditează la cele spuse de mama sa, în timp ce pe mal apare un stol de lebede. Fascinat, îşi ia arbaleta şi fuge în urmărirea lor.
Tabloul II
În miez de noapte, lebedele îşi recapătă înfăţişarea umană şi dansează. Fermecat de frumuseţea Odettei, care se află printre ele, Siegfried se îndrăgosteşte imediat şi, promiţându-i credinţă, o invită a doua zi la castel pentru a o prezenta drept logodnică. Jurământul lui curat le-ar putea salva pe toate celelalte. În urma sa, Rothbart rânjeşte sfidător…
Actul II
Tabloul III
În sala de ceremonii a palatului se serbează cei 21 de ani ai prinţului Siegfried – este şi ziua când acesta îşi va alege viitoarea consoartă! Intră invitaţii, aducând omagii Reginei-Mame şi Prinţului; are loc parada posibilelor logodnice (dansul Mireselor). Petrecerea e întreruptă de intrarea lui Rothbart şi a însoţitorilor săi. Acesta o prezintă întregii Curţi pe Odile – în fapt sora sa -, care îl vrăjeşte pe Siegfried printr-un dans ademenitor. În timp ce evoluează personajele din suita lui Rothbart (dans spaniol, mazurca), proaspătul cuplu se retrage, iar Rothbart se aşează lângă Regina-Mamă. Revenind, Siegfried dansează cu Odile un pas de deux înflăcărat, înşelat de asemănarea acesteia cu Odette. Rothbart intervine, cerându-i să jure dragoste veşnică Odilei, iar acesta se supune, dar îşi dă seama îndată că a fost păcălit. Disperat, Siegfried fuge către malul apei ca s-o întâlnească pe Odette, în timp ce, în urma lui, palatul se cutremură şi se prăbuşeşte, transformându-se în ruine, sub lumina Lunii.
Tabloul IV


Rămas pe tron, Rothbart este înconjurat de stolul de balerine-lebede. Odette, cu inima rănită, dansează plângându-şi soarta. Intră Siegfried, care îşi cere iertare spunând că a fost înşelat şi-şi declară din nou iubirea nesfârşită. Rothbart încearcă să-l alunge, iar între ce doi are loc o luptă, în vâltoarea căreia apele lacului se revarsă asupra întregului palat. Din undele învolburate iese Siegfried trăgând-o după el pe Odette, care şi-a recăpătat înfăţişarea umană datorită dragostei adevărate ce-i uneşte pe cei doi.


Lacul lebedelor - Ceaicovski

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...