marți, 23 noiembrie 2021

 6. /26 NOIEMBRIE 2021 - TEATRU/FILM


NICOLAE BĂLȚĂȚEANU

Nicolae Bălțățeanu
N Baltateanu.png
Nicolae Bălțățeanu
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
Decedat (62 de ani) Modificați la Wikidata
Ocupațieactor Modificați la Wikidata
Prezență online

Nicolae Bălțățeanu (n. 26 noiembrie 1893Drobeta Turnu Severinjud. MehedințiRomânia – d. 27 februarie 1956București) a fost un actor român.

A debutat în 1917 pe scenele teatrelor particulare. Din 1918 până la sfârșitul vieții a jucat pe scena Teatrului Național din București. A jucat în Azilul de Noapte de Maxim GorkiTrei Surori de Anton P. CehovTartuffe de MolièreHagi Tudose de Barbu Ștefănescu Delavrancea etc.[1]









Un om de afaceri (1953) - Honore de Balzac


Print si cersetor de Mark Twain1954 SILVIA CHICOS TEATRU BASME POVESTI DISCURI VINIL ELECTRECORD





MIHAIL DRUMEȘ
Mihail Drumeș
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
OhridImperiul Otoman Modificați la Wikidata
Decedat (80 de ani) Modificați la Wikidata
BucureștiRomânia Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Romania (1965–1989).svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiescriitor Modificați la Wikidata
Activitate
Limbilimba română[1]  Modificați la Wikidata
StudiiFacultatea de Filosofie a Universității din București  Modificați la Wikidata

Mihail Drumeș (pseudonim pentru Mihail V. Dumitrescu; n. OhridImperiul Otoman – d. BucureștiRomânia) a fost un dramaturg, nuvelist, realizator de proză scurtă și romancier român, foarte popular in perioada interbelică.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Fiul lui Vasilie Dimitrie (devenit Dumitrescu) și al Despinei (n. Gero). Familia sa, la origine aromână, se stabilește în Oltenia.

Liceul l-a urmat la Caracal și Craiova, bacalaureatul l-a obținut în 1925. Urmează Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din București, absolvită în 1928. O vreme funcționează ca profesor de liceu, va trece mai apoi în învățământul superior.

Operă literară[modificare | modificare sursă]

Debut literar și primii ani[modificare | modificare sursă]

Debut la revista Flamura în 1922, debut editorial cu volumul de nuvele și schițe Capcana in 1927. Între anii 1922 și 1924 Teatrul Național din Craiova îi înscrie în repertoriu piesa Rămășagul, dar nu vede lumina rampei. Este cronicar dramatic la ziarul Rampa din București pentru Teatrul Național din Craiova. În 1925 susține bacalaureatul la Colegiul Carol I din Craiova, unde a urmat ultimele două clase după ce întrerupsese studiile din cauza stagiului militar și a războiului. Între anii 1924 și 1928 este student la Facultatea de Filosofie și Litere a Universității din București.

Activitatea din timpul maturității artistice[modificare | modificare sursă]

În anul 1927 devine membru al Societății Scriitorilor Români, ulterior și al Societății Autorilor Dramatici. Mai înainte publicase prima sa carte de proză, Capcana. Nuvele și schițe, primită bine de critica literară. În 1930 publică, în foileton, în ziarul Dimineața, primul său roman, Sfântul Părere, apărut în același an și la Editura Cartea românească. În 1932 tipărește, la invitația lui Nicolae Iorga, în cadrul Editurii Datina românească din Vălenii de Munte, prima sa piesă, Ioana d'Arc, înscrisă mai târziu în repertoriul Naționalului clujean. În anul 1936 apare, în Editura Vremea, romanul Invitația la vals, care înregistrează, de-a lungul timpului, 35 de ediții, obținând un record unic în materie de tiraj.

Autorul devine unul dintre cei mai citiți scriitori din perioada interbelică. În anul 1938 apare romanul Scrisoarea de dragoste în colecția Universul literar al ziarului Universul. Autorul reia tema nuvelei Capcana, pe care o amplifică, dându-i și unele sensuri sociale, încât se poate spune că romanul dezbate tema carierismului. 1940, piesa Năluca este publicată în colecția "Universul literar", împreună cu volumul Trei comedii: Școala nevestelor, Calul de curse, Liniștea soțului - difuzate anterior și de Radio București. În 1941, O crimă pasională, care fusese interzisă din repertoriul Naționalului clujean în 1935, după a doua reprezentație, caz unic în perioada interbelică, vede lumina tiparului în aceeași colecție a "Universului literar", cu o prezentare de Teodor Scarlat.În 1942, romanul Sfântul Părere, publicat În 1930, în foileton, în coloanele cotidianului "Dimineața" și imediat în Ed. Cartea românească, reapare cu titlul schimbat în Cazul Magheru, în Ed. Bucur Ciobanul și este recenzat pozitiv de "Viața românească:, "Gândirea", "Rampa". Apare volumul Teatrul, ediție bibliofilă. În 1946, romanul Elevul Dima dintr-a șaptea, frescă a adolescenței din literatura noastră, alături de Medelenii lui Ionel Teodoreanu, îl aduce pe autor din nou în atenția cititorilor. În anul 1961 Editura militară îi publică romanul Se revarsă apele, cu subtitlul "Cronică împletită dintr-o seamă de povestiri despre oameni și fapte întămplate în cei dintâi ani ai veacului nostru și despre răscoalele țăranilor din acea vreme".

În 1967 Mihail Drumeș devine membru al Uniunii Scriitorilor și pensionar al acesteia. În 1969, povestirea istorică Iancu Jianu apare, în foileton, în ziarul "Oltul" din Slatina. 1972, îi apare în Editura Ion Creangă volumul Edison, reluat un an mai târziu cu titlul Mari invenții. Povestiri adevărate, ed. a II-a, 1977, semnată cu pseudonimul Barbu Apelevianu. În 1974 Editura Albatros îi publică romanul Arde Prahova. La editura Ion Creangă vede lumina tiparului, in 1977, volumul Povestiri despre cutezători. Între anii 1978 și 1979 continuă activitatea de prozator prin publicarea volumului Povestea neamului românesc. De la început și până în zilele noastre. Pagini din trecut. vol. I, 1978, vol. II-III,1979, în Editura didactică și Pedagogică. În 1980 Ed. Dacia din Cluj-Napoca îi publică volumul 10 cărți celebre repovestite de Mihail Drumeș. 1982, 27 februarie, scriitorul încetează din viață la București, lăsând în manuscris numeroase volume de proză, piese de teatru, scenarii de filme, prelucrări etc.

Opere selective[modificare | modificare sursă]



Elevul Dima dintr-a VII-a - Mihail Drumes





EUGEN IONESCO

Eugen Ionescu
Eugene Ionesco 04.jpg
Eugen Ionescu în 1993
Date personale
Nume la naștereEugen Ionescu Modificați la Wikidata
Născut[5] Modificați la Wikidata
SlatinaOltRomânia Modificați la Wikidata
Decedat (84 de ani)[5][6] Modificați la Wikidata
ParisFranța Modificați la Wikidata
ÎnmormântatCimitirul Montparnasse Modificați la Wikidata
PărințiEugen Ionescu, tatăl,
Marie-Thérèse Zicard
Căsătorit cuRodicia Burileanu
Copiio fată
NaționalitateRomânia român
Cetățenie România
Franţa Franța
ReligieBiserica Ortodoxă Română[7] Modificați la Wikidata
Ocupațiedramaturg
scriitor
poet
critic literar[*]
diarist[*]
ilustrator[*]
grafician[*] Modificați la Wikidata
Limbilimba franceză[1]
limba română[1]
limba germană  Modificați la Wikidata
StudiiUniversitatea din București  Modificați la Wikidata
Activitatea literară
Mișcare/curent literarTeatrul absurddadaism  Modificați la Wikidata
Operă de debut• Elegii pentru ființe mici (1931) - Poezie
• Cântăreața cheală (1950) - Teatru
Opere semnificativeScaunele
Rinocerii
Ucigaș fără simbrie
Noul locatar
Cântăreața cheală  Modificați la Wikidata
Note
PremiiComandor al Ordinului Artelor și Literelor[*][3]
prix Prince-Pierre-de-Monaco[*]
Comandor al Ordinului Național de Merit[*][3]
Jerusalem Prize[*]
Ordinul pentru Merit în domeniul Științei și Artelor[*]
prix du Brigadier[*]
Premiul Statului Austriac pentru literatură europeană[4]
Legiunea de Onoare în grad de Ofițer[*][3]  Modificați la Wikidata
Logo of the Romanian Academy.png Membru post-mortem al Academiei Române
Membru al Academiei Franceze
Locul 6, (1970-1994)
Prezență online
Internet Movie Database

Eugen Ionescu (n. ,[5] SlatinaOltRomânia – d. ,[5][6] ParisFranța), cunoscut în afara României sub numele de Eugène Ionesco, conform ortografiei franceze, a fost un scriitor de limbă franceză originar din România, protagonist al teatrului absurdului și membru al Academiei Franceze (fotoliul nr. 6). Obișnuia să declare că s-a născut în anul 1912, ori din pură cochetărie, ori din dorința de a crea o legătură între nașterea lui și moartea marelui său precursor Ion Luca Caragiale.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Tatăl său, Eugen Ionescu, român, era avocat, iar mama, Marie-Thérèse (născută Ipcar) avea cetățenie franceză. La vârsta de patru ani își însoțește familia în Franța, unde va rămâne până în 1924. În copilărie Eugen Ionescu și sora sa au simțit pe pielea lor drama destrămării căminului: mama a pierdut custodia copiilor, iar tatăl i-a readus pe amândoi copiii în România. În noua lor familie cei mici au fost supuși la unele abuzuri fizice și verbale, iar această traumă a marcat profund destinul artistic al scriitorului.

Marta Petreu susține că Marie-Thérèse Ipcar ar fi fost evreică, iar Florin Manolescu va relua această afirmație în capitolul consacrat dramaturgului din „Enciclopedia exilului literar românesc”. Fiica scriitorului, Marie-France Ionesco, a demonstrat însă cu acte că bunica sa, Marie-Thérèse, era de confesiune protestantă și că nu este adevărată afirmația lui Mihail Sebastian din Jurnal că aceasta s-ar fi convertit la creștinism abia înainte să moară. Teza Martei Petreu era că tocmai acest amănunt al originii etnice l-ar fi împiedicat pe Eugen să se „rinocerizeze”, într-o perioadă când colegii săi de generație cochetau deja cu ideile totalitare.

După ce mama sa a pierdut procesul de încredințare a minorilor, copilul Ionescu și-a continuat educația în România, urmând liceul la Colegiul Național Sfântul Sava din București. Examenul de bacalaureat îl susține la Colegiul Național Carol I din Craiova. Se înscrie la Facultatea de Litere din București, obținând licența pentru limba franceză. Terminând cursurile universitare în 1934, este numit profesor de franceză la Cernavodă; mai târziu este transferat la București. În 1936 se căsătorește cu Rodica Burileanu, iar în 1938 pleacă la Paris ca bursier. Acolo lucrează ca atașat cultural al guvernului Antonescu pe lângă guvernul de la Vichy. Tot acolo își scrie și teza de doctorat „Tema morții și a păcatului în poezia franceză” pe care nu o va susține niciodată. Numirea sa în postul de atașat cultural la legația României din Paris se datorează politicii pe care Mihai Antonescu, ministrul de Externe a dus-o de a salva mai mulți intelectuali români, trimițându-i ca să lucreze în diplomație în țările de care erau legați sufletește, pe filo-germani în Germania sau pe filo-francezi în Franța. Activitatea politică a atașatului cultural la Paris era însă minimală, Ionescu rezumându-se să traducă sau să faciliteze traducerea unor autori români contemporani sau să aranjeze publicarea lor în revistele literare franceze.

Cariera literară[modificare | modificare sursă]

Perioada românească[modificare | modificare sursă]

Eugen Ionescu, timbru din 1995

Primele apariții ale lui Eugen Ionescu sunt în limba română, cu poezii publicate în revista Bilete de papagal (1928-1931) a lui Tudor Arghezi, articole de critică literară și o încercare de epică umoristică, Hugoliada: Viața grotescă și tragică a lui Victor Hugo. Volumul de debut e un volum de versuri și se numește Elegii pentru ființe mici. Cele mai de seamă scrieri în limba română rămân eseurile critice, reunite în volumul intitulat Nu !, premiat de un juriu prezidat de Tudor Vianu pentru „scriitori tineri needitați”. Desprindem deja o formulă a absurdului, cartea producând uimire, derută, comic irezistibil. Astfel, după ce atacă figurile majore ale literaturii române din acea vreme, Mihail SadoveanuLiviu RebreanuIonel TeodoreanuTudor ArgheziIon BarbuCamil Petrescu pentru că nu ar fi creat o operă valabilă, Eugen Ionescu revine și susține că ar putea dovedi exact contrariul!

Întreaga operă ce va urma poate fi considerată ca un efort original și reușit de a desprinde din banalitatea contingentului sensul tragic și absurd al existenței, fatalitatea morții, splendoarea și neantul condiției umane.

Teatrul absurd[modificare | modificare sursă]

Prima lui piesă de teatru, La Cantatrice Chauve („Cântăreața cheală”) a fost reprezentată la 11 mai 1950 la Théatre de la Huchette în regia lui Nicholas Bataille, pusă în scenă la sugestia doamnei Monica Lovinescu, cea care la București urmase cursurile Seminarului de regie și artă dramatică al lui Camil Petrescu, fiind primită cu răceală de public și de critică. Piesa relua o alta, scrisă în limba română, și intitulată Englezește fără profesor, publicată din nou în limba natală abia după 1990. Piesa se va impune treptat după ce o serie de mari oameni de cultură francezi scriu articole entuziaste despre ea și va deveni cea mai longevivă piesă a acestui mic teatru parizian, Théatre de la Huchette, a cărui sală era comparabilă cu cea a Teatrului Foarte Mic de la noi. Urmează o perioadă foarte fecundă, în care autorul prezintă, an de an, câte o nouă piesă. Sălile de teatru rămân goale, dar treptat începe să se formeze un cerc de admiratori care salută acest comic ivit din absurd, unde insolitul face să explodeze cadrul cotidian.

Teatrul cel mai de seamă al Franței, La Comédie Française, prezintă în 1966, pentru prima dată, o piesă de Ionescu, Setea și Foamea și apoi piesa Regele moare. Anul 1970 îi aduce o importantă recunoaștere: alegerea sa ca membru al Academiei Franceze, devenind prin aceasta primul scriitor de origine română cu o atât de înaltă distincție.

Opera lui Eugen Ionescu a constituit obiectul a zeci de cărți și sute de studii, teze de doctorat, colocvii internaționale, simpozioane și festivaluri. Criticii disting, în general, două perioade sau maniere ale teatrului ionescian. Prima cuprinde piese scurte, cu personaje elementare și mecanice, cu limbaj aberant și caracter comic predominant: Cântăreața chealăLecțiaScaunele și altele. A doua încadrează piese ca Ucigaș fără simbrieRinoceriiRegele moare etc., în care apare un personaj principal, un mic funcționar modest sau rege visător și naiv, cu numele de Berenger sau Jean. În aceste piese acțiunea și decorul capătă importanță, limbajul este mai puțin derutant și comicul este înlocuit progresiv cu tragicul. Temele predominante sunt singurătatea și izolarea, falsitatea, vacuitatea. Obsesia morții este marea forță motrice a operei lui Eugen Ionescu, de la moartea gândirii și a limbajului la moartea neînțeleasă și neacceptabilă a individului. Prin ce minune, atunci, geniul autorului creează în mod paradoxal comicul? Nici didactic, nici moralizant, antisentimental și anticonvențional, teatrul lui Ionescu este un teatru-joc, un joc adevărat, deci liber și straniu, pur și sincer, provocator, un lanț pasionant, vertiginos și în toate direcțiile. De fapt, comedia și tragedia se împletesc necontenit: drumul luminos de comedie devine drumul spre întuneric, spre moarte.

Anul Eugène Ionesco[modificare | modificare sursă]

Cu ocazia centenarului nașterii scriitorului, în anul 2009 opera lui Eugen Ionescu a fost celebrată în mod oficial în întreaga lume, la propunerea României și a ambasadorului acestei țări la UNESCO, criticul literar profesor Nicolae Manolescu. Autorului i-au fost consacrate numeroase manifestări culturale, atât în țară, cât mai ales în străinătate.

Cu această ocazie, fiica sa, Marie-France Ionesco, posesoare a drepturilor de autor, domiciliată la Paris, a protestat puternic împotriva prezentării lui Eugen Ionescu drept autor român, argumentând că toate piesele sale au fost scrise în limba franceză.[8]

Distincție[modificare | modificare sursă]

În anul 2009 a fost declarat membru post-mortem al Academiei Române.[9]

Opera[modificare | modificare sursă]

Dramaturgie[modificare | modificare sursă]

  • Cântăreața cheală (1950)
  • Lecția (1951)
  • Scaunele (1952)
  • Victimele datoriei (1953)
  • Amadeu (1954)
  • Jacques sau supunerea (1955)
  • Noul locatar (1955)
  • Ucigaș fără simbrie (1957)
  • Rinocerii (1959)
  • Regele moare (1962)
  • Pietonul văzduhului (1963)
  • Setea și foamea (1966)
  • Delir în doi (1967)
  • Jocul de-a măcelul (1970)
  • Macbett (1972)
  • Ce formidabilă harababură (1973)
  • Omul cu valize (1975)
  • Călătorie în lumea morților (1980)

Eseuri. Proză literară[modificare | modificare sursă]

  • La Photo du Colonel (1962)
  • Note despre teatrul de avangardă (1962)
  • Note și contranote (1966)
  • Jurnal în fărâme (1967)
  • Prezent trecut, trecut prezent (1968)
  • Descoperiri (1969)
  • Solitarul (1973)
  • Situații și perspective (1980)
  • Căutarea intermitentă (1988)

Ediții în limba română[modificare | modificare sursă]

  • Elegii pentru ființe mici, versuri, București, Editura Cercul Analelor Române, 1931 (reeditări: București, Editura Jurnalul Literar, 1990)
  • Nu, București, Editura Vremea, 1934 (reeditări: București, Editura Humanitas, 1991; 2002)
  • Viața grotescă și tragică a lui Victor Hugo, Ideea românească n° 2-4, 1935
  • Antidoturi, traducere de Marina Dimov, București, Editura Humanitas, 1993
  • Căutarea intermitentă, traducere de Barbu Cioculescu, București, Editura Humanitas, 1994
  • Însinguratul, roman, traducere de Rodica Chiriacescu, București, Editura Albatros, 1990
  • Între viață și vis. Convorbiri cu Claude Bonnefoy, traducere de Simona Cioculescu, București, Editura Humanitas, 1999
  • Jurnal în fărâme, traducere de Irina Bădescu, București, Editura Humanitas, 1992
  • Note și contranote, traducere și cuvânt introductiv de Ion Pop, București, Editura Humanitas, 1992
  • Prezent trecut, trecut prezent, traducere de Simona Cioculescu, București, Editura Humanitas, 1993
  • Sub semnul întrebării, traducere de Natalia Cernăuțeanu, București, Editura Humanitas, 1994
  • Teatru, traducere, cuvânt înainte și note asupra ediției de Dan C. Mihăilescu, vol. I-V, București, Editura Univers, 1994-1998
  • Teatru, traducere de Vlad Russo și Vlad Zografi, vol. I-XI, București, Editura Humanitas, 2003-2010
  • Eu. Ediție îngrijită de Mariana Vartic. Cu un prolog la Englezește fără profesor de Gelu Ionescu și un epilog de Ion Vartic, Cluj, Editura Echinox, 1990
  • Război cu toată lumea. Publicistică românească, vol. I-II, ediție îngrijită și bibliografie de Mariana Vartic și Aurel Sasu, București, Editura Humanitas, 1992

Traduceri[modificare | modificare sursă]

Opere muzicale inspirate din dramaturgia sa[modificare | modificare sursă]

„Cântăreața cheală” de Dan Voiculescu (compozitor) (premieră absolută, 1994)

„Jacques sau supunerea” de Radu Bacalu (premieră absolută, 1994)

„Lecția” de Șerban Marcu (premieră absolută, 2004)



Eugene Ionesco - Lectia


Rinocerii - Eugène Ionesco





LILI POOR

Lili Poór
Poór Lili.jpg
Date personale
Născută[1] Modificați la Wikidata
Marjančaci⁠(d)Osječko-baranjska županijaCroația Modificați la Wikidata
Decedată (76 de ani) Modificați la Wikidata
ClujRomânia Modificați la Wikidata
ÎnmormântatăCimitirul Hajongard din Cluj Modificați la Wikidata
Căsătorită cuJenő Janovics Modificați la Wikidata
CetățenieFlag of Hungary.svg Ungaria
Flag of Romania (1952–1965).svg România Modificați la Wikidata
Ocupațieactriță Modificați la Wikidata
Prezență online
Mormântul lui Lili Poór și al soțului ei, Jenő Janovics în Cimitirul Hajongard din Cluj

Lili Poór (n. 15 aprilie 1886Mariancs – d. 26 noiembrie 1962Cluj) a fost o actriță maghiară și profesoară universitară, membră a Teatrului Național din Cluj, figură emblematică a dramaturgiei de limba maghiară din România și un pionier al cinematografiei. Între anii 1910 și 1945 a fost căsătorită cu regizorul Jenő Janovics (1872–1945).

Principalele roluri interpretate[modificare | modificare sursă]

  • Olga în Bizánc [Bizanț] de Ferenc Herczeg
  • Ledér în Csongor és Tünde de Mihály Vörösmarty
  • Gauthier Margit în A kaméliás hölgy [Dama cu cameliile] de Alexandre Dumas
  • Vilma în A farkas [Lupul] de Ferenc Molnár
  • Mima în Vörös malom [Moara roșie] de Ferenc Molnár
  • Ophelia în Hamlet, dán királyfi [Hamlet, prințul Danemarcei] de William Shakespeare
  • Lady Anna, Margit királynő în III. Richárd [Richard al III-lea] de William Shakespeare
  • Júlia în Rómeó és Júlia [Romeo și Julieta] de William Shakespeare
  • Melinda, Gertrudis în Bánk bán [Banul Bánk] de József Katona
  • Anna Karenina în piesa omonimă de Lev Tolstoi
  • Éva în Az ember tragédiája [Tragedia omului] de Imre Madách
  • Vassza Zseleznova (Maxim Gorki)
  • Athália în A kőszívű ember fiai [Fii omului cu inima de piatră; titlul traducerii în limba română fiind:Familia Baradlay] de Mór Jókai
  • Hattyú în A hattyú (Lebăda) de Ferenc Molnár
  • Kata în A makrancos hölgy [Femeia îndărătnică] de William Shakespeare
  • Tündérkirálynő în Szentivánéji álom [Visul unei nopți de vară] de William Shakespeare
  • Lady Anna în III. Richárd de William Shakespeare

Roluri în filme, selectiv[modificare | modificare sursă]

  • Jó éjt, Muki! [Noapte bună, Muki], 1915
  • A vén bakancsos és fia, a huszár, 1917
  • Mire megvénülünk, 1917
  • Din grozăviile lumii, 1920
  • Mama lui Imre Madách în Madách. Egy ember tragédiája [Madách. Tragedia unui om], 1949




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...