6. /5 NOIEMBRIE 2021 - TEATRU/FILM
MIHAIL SADOVEANU
- Olanda, reportaje de călătorie în Olanda (1928)
- Zodia Cancerului sau vremea Ducăi-Vodă, roman (1929)
- Baltagul, roman (1930)
- Depărtări, roman (1931)
- Măria Sa, puiul pădurii, roman (1930)
- Nunta domniței Ruxandra, roman (1932)
- Uvar (1932)
- Creanga de aur, roman (1933)
- Locul unde nu s-a întâmplat nimic(1933)
- Soarele în baltă sau aventurile șahului (1934)
- Nopțile de Sânziene, roman (1934)
- Viața lui Ștefan cel Mare, biografie (1934)
- Trenul fantomă (1934)
- Cele mai vechi amintiri (1934)
- Cuibul invaziilor (1935)
- Povestiri alese (1935)
- Paștile blajinilor (1935)
- Inima noastră, (1935)
- Povestiri pentru copii (1935)
- Cazul Eugeniței Costea (1936)
- Ion Creangă, conferință (1936)
- Ion Neculce, conferință (1936)
- Țara cangurului (1937)
- Istorisiri de vânătoare (1937)
- Ochi de urs (1938)
- Valea Frumoasei (1938)
- Morminte (1939)
- Frații Jderi, (1935-1942),
- Divanul persian, roman (1940)
- Cincizeci de ani de la moartea lui Creangă, conferință (1940)
- Vechime (1940)
- Ostrovul lupilor (1941)
- Povestirile de la Bradu- Strâmb(1941)
- Anii de ucenicie (1944)
- Fantazii răsăritene (1946)
- Caleidoscop (1946)
- Nada Florilor, roman (1951)
- Nicoară Potcoavă, roman (1952)
- Însemnări pe marginea articolului 80(1952)
- Aventuri în Lunca Dunării (1954)
- Evocări (1954)
Mihail Sadoveanu - Biografie
Mihail Sadoveanu - Hanul Ancutei | Teatru radiofonic
Mihail Sadoveanu - Zodia cancerului (Vremea Ducai-Voda)
Dinu Negreanu | |
Date personale | |
---|---|
Născut | Tecuci, Tecuci, România |
Decedat | (83 de ani) San Diego, California, SUA |
Cetățenie | România |
Ocupație | regizor de film scenarist |
Prezență online | |
Internet Movie Database | |
Modifică date / text |
Dinu Negreanu (n. , Tecuci, Tecuci, România – d. , San Diego, California, SUA) a fost un regizor român.[1]
Biografie[modificare | modificare sursă]
În anii 1950 a fost vicepreședinte al Comitetului Cinematografiei.
Într-o ședință a Sectorului de Artă și Cinematografie din cadrul SSC din mai 1956 s-a stabilit trimiterea în străinătate a unor regizori români pentru perioade mai lungi (de 5-6 luni) în vederea specializării acestora. Demersurile lui Dinu Negreanu de a fi și el trimis în străinătate s-au lovit de opoziția lui George Macovescu care afirma că: „Am avut o lungă discuție cu regizorul Dinu Negreanu. Omul se încăpățânează să creadă că are talent. Și... nu are. Se crede persecutat. Și... nu e. Are 41 de ani, a stricat cinci filme și vrea să fie trimis la Paris să învețe... Să învețe ce? Cum să strice și alte filme”.[2]
În 1968 a emigrat în Statele Unite.
Filmografie[modificare | modificare sursă]
- Viața învinge (1951)
- Nepoții gornistului (1953)
- Răsare soarele (1954)
- Alarmă în munți (1955)
- Pasărea furtunii (1957)
Eleonora Constantinov | |
Date personale | |
---|---|
Născută | (80 de ani) Chișinău, RSS Moldovenească, URSS |
Părinți | Constantin Constantinov Ecaterina Cazimirov |
Cetățenie | Moldova |
Ocupație | regizoare de teatru |
Activitate | |
Alma mater | Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Conservatorul din Sankt Petersburg[*] |
Organizație | Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice |
Premii | Ordinul Gloria Muncii () |
Modifică date / text |
Eleonora Constantinov (n. , Chișinău, RSS Moldovenească, URSS) este o regizoare de teatru din Republica Moldova.
S-a născut în familia actorilor Ecaterina Cazimirov și Constantin Constantinov.[1] A studiat la școala specială de muzică „E. Coca” din Chișinău, după care a absolvit în 1964 Conservatorul „G. Musicescu” (actualmente Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice), în clasa dirijat coral.[2] De asemenea, a studiat la Conservatorul „N. A. Rimski-Korsakov” din Leningrad(d) în anii 1966-1971, la specialitatea regie teatru muzical.[3]
Din 1970[2]/1971[3] și până în prezent, Eleonora Constantinov regizează piese la Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău. Tot atunci își începe activitatea pedagogică la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, la catedra Canto academic, predând disciplina Măiestrie de operă.[3] Printre cele peste 40 de spectacole montate de ea se numără:[2][3]
- Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart
- Evgheni Oneghin, Iolanta de Piotr Ilici Ceaikovski
- Traviata, Nabucco de Giuseppe Verdi
- Cneazul Igor de A. Borodin
- Zorii sunt liniștiți de K. Molceanov
- Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni
- Alexandru Lăpușneanu de Gh. Mustea
- Glira de G. Neaga
- Vocea umană de F. Poulenc
- Logodna la mănăstire de S. Prokofiev
- Marchitana de S. Kortez
- Karlson și piciul de A. Gherșfeld
Eleonora a fost laureată a Concursului de Artă Teatrală „Florar-88”.[2] De asemenea, a devenit Maestru Emerit al Artei din RSSM în 1984[2]/1985[3] și a primit Premiul de Stat al RSSM în 1989.[2] În Moldova independentă, i-a fost conferit Ordinul Gloria Muncii în 2000[4] și titlul de Artist al Poporului în 2011.[3]
A fost căsătorită, apoi divorțată; este mama a doi fii. Fostul soț a emigrat în Germania.[1]
Don Giovanni I act
Maria Filotti | |
Date personale | |
---|---|
Născută | Batogu, Cireșu, Brăila, România |
Decedată | (73 de ani) București, România |
Cauza decesului | boală |
Copii | Ion Filotti Cantacuzino |
Cetățenie | România |
Ocupație | actriță actriță de film regizoare de teatru |
Activitate | |
Alma mater | Universitatea Națională de Muzică București |
Ani de activitate | 1904-1955 |
Modifică date / text |
Maria Filotti (n. , Batogu, Cireșu, Brăila, România – d. , București, România) a fost o actriță și directoare de teatru din România. Jocul său a îmbinat forța temperamentală cu aprofundarea psihologică a rolului.
Viața[modificare | modificare sursă]
Viață timpurie[modificare | modificare sursă]
Maria Filotti s-a născut în comuna Batogu, de lângă Brăila, "un sat așezat în șes, cam între gările Ianca și Dedulești, în apropierea răului Călmățui, care era tare poznaș: când era uscat ca-n palmă, când se revărsa înecând recolta." [1].
Era în clasele primare, la Brăila, când a văzut prima piesă de teatru. Pe vremea aceea nu exista la Brăila un liceu de stat pentru fete, așa că, după absolvirea cursului primar, în anul 1895, a fost înscrisă ca internă la o instituție particulară, "Școala secundară de fete", condusă de o asociație de profesori și care purta numele întemeietorilor ei, un grec și un italian: Penetis și Zurmali. Examenul de bacalaureat l-a susținut la Liceul I.C. Massim, secția clasică, încheind cu o "dizertație" cu tema "Opera politică și literară a lui Dumitrie Cantemir".[2]:p. 304 Președintele comisiei de examinare era profesorul universitar Ștefan Sihleanu, director al Teatrului Național București în acea perioada. Sihleanu este cel care descoperă calitățile artistice înăscute ale Mariei Filotti.
Studii universitare[modificare | modificare sursă]
După terminarea studiilor liceale s-a înscris la Universitatea din București la secțiile Litere, Filosofie și Drept, dar Ștefan Sihleanu a determinat-o să încerce și la Conservatorul de Muzica și Arta Dramatică.[3] La Conservator a fost eleva maestrei Aristizza Romanescu, care îi va spune ce bucurii îi poate dărui scena[4] și care-l va convinge pe tatăl viitoarei artiste, cu ocazia unui turneu a teatrului din Craiova în drum spre Teatrul Național din Iași, să nu se împotrivească ca Maria să facă teatru. Din clipa aceea teatrul a prins-o în mrejele ei, după mărturiile artistei. În anul 1905 a făcut un alt turneu, cu Petre Sturdza - jucând în piesa lui Giacosa, Ca frunzele - și apoi cu Petre Liciu. Renunță la Facultatea de Drept. În anul 1906 dă examenul de absolvire a Conservatorului cu Fedra. În primăvara aceluiași an, Maria acceptă, la îndemnul profesoarei sale, propunerea pe care i-o făcuse scriitorul Haralamb Lecca, ce fusese numit director la Teatrul Național din Iași, și semnează un contract pentru o stagiune la acel teatru începând de la 1 septembrie 1906. Din această cauză, se va mută și cu ultimul an de studii la Facultatea de litere din Iași. Pentru examenul de absolvire a pregătit și cu maestrul Nottara piesa Frații - în care dădea replica unor colegi ce-și treceau examenul - și piesa "Fântâna Blanduziei", care se juca pentru producția de absolvire a promoției 1906, de elevii din ultimii ani de la clasele celor doi profesori, împreună. Examenul l-a dat pe scena Teatrului Național București, unde pășea pentru prima dată. Alexandru Davila, ca director al Teatrului Național, era și președintele comisiei. El o remarcă pe Maria și vrea să-i ofere un contract, dar Haralamb Lecca nu este de acord să rezilieze contractul spre binele ei, pentru a căpăta siguranță și încredere.
La Iași, în primul an de carieră, înaintea premierei de debut " În lumea mare" de Dumas-fiul, a jucat pe Nerra din "Fântâna Blanduziei" , într-un spectacol festiv, organizat cu prilejul dezvelirii bustului lui Alecsandri, în fața Teatrului Național. În cele câteva luni ale stagiunii, din octombrie 1906 până în februarie 1907 a jucat urmatoarele roluri: Berta din "Victimele legii", Germaine din "Banii" a lui Octave Mirbeau, Clara Torini din "Jucătorii de cărți", de H. Lecca, Thomry din "Martira", de Jean Richepin, Heriette din "Două orfeline", "Vijelia", de Bernstein, și Nelly Rosier din "Stafia bărbatului" [5].
În aprilie 1907, în cursul turneului cu Agatha Bârsescu a fost chemata la București pentru semnarea contractului cu Teatrul Național. A debutat pe scena Teatrului Național din București în seara de 29 septembrie 1907, la deschiderea stagiunii, cu rolul Vidrei din "Răzvan și Vidra" de Hasdeu.
A jucat în 167 de piese dintre care în 45 a deținut roluri principale. A jucat alături de marii înaintași ca, Nottara, Aristizza Romanescu, Agatha Bârsescu, Petre Liciu. A avut parteneri admirabili Aristide Demetriade, Nicolae Soreanu, Tony Bulandra. Rolurile au fost multe și variate, pe registre multiple, de la ingenue până la femei fatale, regine, personaje clasice, personaje de legendă, cochete și, "din când în când ... câte un om adevărat".
Timp de trei decenii a fost profesoară la Conservatorul de Artă Dramatică București.
Din 1930 a fost aleasă președinta Sindicatului Artiștilor Dramatici și Lirici, a fost membră, ca reprezentantă a României, în Comitetul Internațional al Societății Universale de Teatru și societară de onoare a Teatrului Național București.
Artist Emerit[modificare | modificare sursă]
Prin Decretul nr. 43 din 23 ianuarie 1953 al Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, actriței Maria Filotti i s-a acordat titlul de Artist Emerit al Republicii Populare Romîne „pentru merite deosebite, pentru realizări valoroase în artă și pentru activitate merituoasă”.[6]
Teatrul din Braila poarta numele Mariei Filotti din 1969.
Maria Filotti este mama scriitorului și producătorului Ion Filotti Cantacuzino și bunica actorului Șerban Cantacuzino.
Roluri în teatru[modificare | modificare sursă]
- Gioconda din "Gioconda" de Gabriele D'Annunzio (stagiunea 1904 -1905)
- Silvia din "Suprema forță" de Haralamb Lecca ( 1904 - 1905, turneu)
- Nenela din "Ca frunzele" de Giuseppe Giacosa (1905 - 1906, turneu)
- Enriqueta din "Sângele spală" de José Echegaray (1905 -1906, turneu)
- Catherine de Septmonts din "În lumea mare" de Alexandru Dumas fiul (1906 - 1907, Iași)
- Berta din "Victimele legii" de Landray (1906 - 1907, Iași)
- Clara Tardini din "Jucătorii de cărți" Hatalamb Lecca (1906-1907, Iași)
- Henriette din "Cele două orfeline" de A. d'Ennery și Cormon (1906-1907, Iași)
- Germaine Lechat din "Banii (Les affaires sont les affaires)" (1906-1907, Iași)
- Nelly Rozier din "Stafia bărbatului" de M. Hennequin și Bilhaud (1906-1907, Iași)
- Thomry din "Martira" din Jean Richepin (1906-1907, Iași)
- Elena de Bréchebel din "Vijelia (La rafale)" de Henri Bernstein (1906-1907, Iași))
- Elissa din "Rahab" de Rudolf von Gottschall (1906-1907, Iași))
- Lady Milford din "Intrigă și iubire" de Friedrich Schiller (1906-1907, turneu)
- Maria din "Magda (Heimat)" de H. Sudermann (1906-1907, turneu)
- Toinetta din "Eva" de Richard Voss (1906-1907, turneu)
- Neera din "Fântâna Blanduziei" de Vasile Alecsandri (1907 - 1908, București)
- Vidra din "Răzvan și Vidra" de Hașdeu (1907-1908)
- Eglea din "Dragoste cu toane" de J. W. Goethe (1907-1908)
- Corina din "Ovidiu" de Alecsandi (1907 - 1908)
- Zoe din "O scrisoare pierdută" de Caragiale (1922 - 1923)
- Contesa Almaviva din "Nunta lui Figaro" de Beaumarchais (1922 - 1923)
- Hedda Gabler din "Hedda Gabler" de Henrik Ibsen
- regina Elisabeta din "Maria Stuart" de Schiller (1923 - 1924, Comp. Bulandra)
- Irina din "Pescărușul" de Cehov (1923 - 1924)
- Zoe din "Gaițele" de Alexandru Kirițescu (1949 -1950, Teatrul Național)
- Melania din "Egor Bullciov și alții" de Maxim Gorki (1950 -1951)
- Adela din "Citadela sfărâmată" de Horia Lovinescu (1954 - 1955)
Filmografie[modificare | modificare sursă]
- Independența României (1912) - o țărancă
- Pe valurile fericirii (1920) - film neterminat
- Visul unui nopți de iarnă (1946) - Natalia Panait
- Amintirea unei artiste (documentar)
Colecția Memorială “Maria Filotti”[modificare | modificare sursă]
La dorința artistei, locuința sa din București, aflată pe str. Vasile Pârvan nr.12, Sector 1, a fost transformată in muzeu și deschisă publicului în 1965, încercând să păstreze intactă atmosfera din timpul vieții artistei. Colecția Memorială Maria Filotti prezintă tablouri, fotografii, documente și obiecte personale din viața și cariera artistei. Sunt înfățișate momente și mari creații actoricești ale Mariei Filotti, de la debutul său la Iași până spre trecerea ei în neființă. O suită de documente se referă la teatrul inițiat de actriță.[7][8][9]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu