Datorită accentelor realiste ale operei sale, artistul a avut un succes relativ în timpul vieții. Pictura lui a fost considerată o reflexie a reproșului adus sistemului social de atunci și care adesea avea caracter de satiră. Nu în ultimul rând, din cauza consumatorilor de artă care nu aveau un interes pentru forme diversificate în varietatea nemărginită a artei, publicul nu a fost prea încântat de creațiile lui Sava Henția. Modelele uzitate de
Nicolae Grigorescu au influențat puternic gustul în aprecierea lucrărilor unitare aflate în faza finală de execuție, ele fiind singurele care erau unanim acceptate. O pictură ca a lui Henția, mai puțin strălucită în retorica ei imediată, dar având calitatea de a fi mai adevărată și mai convingătoare, nu a fost înțeleasă.
Ion Frunzetti a considerat că posteritatea datorează artistului Sava Henția o repunere în valoare a creației care a fost vitregită de către moda epocii în care a trăit și ea merită o așa zisă reabilitare. Posteritatea, în opinia biografului, trebuie să-i studieze opera și s-o facă cunoscută, prin simplul fapt că realismul pictorului și marele interes pe care l-a manifestat pentru înfățișarea oamenilor poate să-l definească ca un precursor.
Casa lui Sava Henția din Sebeșel
Sava Henția a fost al 8-lea, din cei 14 copii care au supraviețuit din familia preotului Ilie Henția (vezi capitolul
Controverse, incertitudini), căsătorit în 1896 cu Ana (n. Dăncilă) din
Răchita, Alba.
[1] S-a născut la
1 februarie 1848 în comuna
Sebeș, cătunul
Sebeșel.
[2] Încă de pe băncile școlii comunale, Henția a manifestat o deosebită atracție pentru
desen.
[2] După absolvirea școlii primare, în
1862 viitorul pictor s-a stabilit la
București, adus fiind de unchiul său dinspre mamă, fotograful Zaharia Dănciulescu
[2] (sau după
Ion Frunzetti - Dăciulescu
[3]). Dănciulescu avea un atelier și a intenționat să-l folosească pe Henția la retușurile care se făceau în acele timpuri, la producția de fotografie.
[2] Sava Henția și-a găsit o locuință cu chirie pe cursul
Dâmboviței, pe locul unde în anul 1890 se afla Hanul Babic.
[2] Din cauză că apele râului nu erau canalizate, într-o noapte a anului 1863 s-a produs o viitură care a inundat casele și curțile de pe mal. Henția s-a salvat înotând spre Dealul Schitu Măgureanu,
[4] dar s-a îmbolnăvit de
febră tifoidă și ca urmare a rămas
surd pe întreaga sa viață.
[2] Din acest motiv, la școală, tânărul artist a fost scutit de alte materii („ocupațiuni”) în afara celor de specialitate,
[A] găsind înțelegerea necesară la conducerea școlii, ca dovadă a talentului său.
[1] Din cauza acestui handicap se explică lipsa de sociabilitate a lui Henția, în relația cu camarazii lui, lipsă pe care a manifestat-o când era adult. De asemenea, din această cauză s-a afișat cu o atitudine solitară și cu o înclinație pentru sporturile singuratice, cum erau
pescuitul și
vânătoarea.
[4] Din cauza surzeniei i-a lipsit și apetența pentru petreceri zgomotoase și de aici provine înverșunarea pentru găsirea unei satisfacții în studiu, muncă și perfecționare artistică.
În anul 1865, Sava Henția s-a înscris la cursurile Școlii de Belle Arte, cursuri pe care le-a urmat până în anul 1870, la absolvire.
[5] Cum Zaharia Dănciulescu a trecut în neființă în anul 1865, Henția s-a văzut lipsit de singurul sprijin financiar pe care-l avea.
[5] Ca urmare, cu ajutorul bursei mai mult decât modeste și cu veniturile pe care le-a obținut prin vânzarea micilor lucrări pe care le realiza, a reușit să se susțină singur pe timpul celor cinci ani de studiu.
[5]La
Școala de Belle Arte din București i-a avut ca profesori pe
Gheorghe Tattarescu și pe
Theodor Aman, de la care și-a însușit o serioasă pregătire profesională.
[6] Pe băncile școlii s-a făcut remarcat împreună cu colegii săi
Mihail Dan,
Mihail Ștefănescu și
Dumitru Marinescu.
[1] În anul 1869 a participat la concursul de bursă pentru studii, dar nu a obținut decât o mențiune pentru o compoziție intitulată
Găsirea cadavrului lui Abel, bursa câștigând-o Ștefănescu.
[4] În 1870 a primit diverse premii acordate de către Secția de Pictură și Sculptură a Școlii de Belle Arte: medalia a II-a pentru anatomie, medalia a II-a pentru studii după natură și medalia I-a pentru un
Cap de expresie.
[7] La absolvire, în anul 1870, a participat cu compoziția
Orfeu și Euridice la concursul care se organiza anual, în vederea selectării studenților care urmau să aibă burse de studii în străinătate.
[6] Concurenții cei mai competenți i-au fost Mihail Dan
[8], care a pierdut chiar dacă vârsta îl recomanda și pictorul I. Constantinescu, care poate fi
Iacovache Constantinescu, un muscelean stabilit mai târziu în București.
[7] Tot în anul 1870, Henția a participat la
Expoziția artiștilor în viață cu două portrete: Portretul D. Grant și Portretul D. Caligari.
[9][10] A primit împreună cu
Mihail Dan și
Iacovache Constantinescu Medalia de clasa a II-a.
[11]- Pictorii care au avut rol în educația artistică a lui Sava Henția
Astfel, Sava Henția a câștigat concursul și a plecat în anul
1871 la
Paris.
[6] Chiar dacă a rămas împreună cu Ștefănescu în primăvara anului 1871 în București, cel din urmă neprimind încă bursa câștigată, a avut oportunitatea să trimită la Expoziția Artiștilor în Viață (ediția a treia) două portrete intitulate
Domnul Grant și
Domnul Caligari, lucrări care au fost menționate în Catalogul din 1870 cu numerele 42 - 43.
[7] A obținut cu această ocazie medalia a II-a pentru portret.
[7] Dacă lucrarea
Orfeu și Euridice cu care a concurat pentru obținerea bursei este astăzi pierdută din cauza incendiului din anul 1885, de la Școala de Belle Arte,
[7] au rămas picturi din perioada studenției sale și mai ales o schiță de compoziție religioasă executată în anul 1870.
[6] Despre acestea se poate spune că, prin ele transpare un artist stăpân pe mijloacele tehnice pe care un pictor ar trebui să le aibă și care, sunt indispensabile redării trăsăturilor esențiale într-un portret și mai ales necesare construirii unui grup după legile compoziției.
[6] Mărturii ale talentului său din această perioadă stau schița pentru compoziția cu tematică religioasă intitulată
Fecioara cu pruncul[D], secondată de
Sfântul Ioan și de un
înger într-un peisaj, precum și
Portretul de bărbat, care s-a aflat la Muzeul Toma Stelian
[E].
[12]Psyche părăsită de Amor (1873)
Sava Henția și-a continuat studiile între anii 1871 - 1874, mai întâi vizitând muzeele din
Italia și mai apoi la
École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de la Paris, unde l-a avut profesor pe
Alexandre Cabanel.
[6][13] A avut și în această perioadă mari probleme financiare, dovadă stând faptul că ministrul
Christian Tell i-a tăiat bursa acordată prin concursul de la Școala de Belle Arte în anul
1872.
[6] Ca susținere, a avut norocul de ajutorul colegilor români de la Paris, care au făcut chetă pentru a-i acoperi cheltuielile de întreținere pentru studii.
[6] Se știe, din spusele lui
Iuliu Roșca,
[14] faptul că principalii susținători de la Paris au fost juriștii Alexandru Vlădescu și P. Obedenaru, precum și studentul în științe M. Mironescu.
[15] Este de menționat faptul că Henția, aflându-se la Paris, nu a uitat de România și și-a impus ca anual să trimită câte o lucrare în țară.
[15] Exemplu este chiar primul tablou trimis în anul 1872, care a fost expus la
Expoziția Artiștilor în Viață de la București din acel an.
[15] Pictura are o compoziție preluată dintr-un sat transilvănean din
Mărginimea Sibiului și prezintă o scenă dintr-o nuntă țărănească. Similar artistului au procedat și alți pictori, așa cum a fost
Constantin Stahi, care aflat la
München în aceeași perioadă, a trimis acasă tot o scenă din viața rurală care avea caracteristici occidentale - caii reprezentați fiind vizibil de origine nemțească.
[15]Bursa mult disputată i-a fost redată începând din anul 1872 la insistențele lui Theodor Aman, care a fost motivat de succesul pe care Henția l-a avut cu tabloul
Psyche părăsită de Amor din anul 1873.
[6] [B] Noul ministru al Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice,
Vasile Boerescu, care i-a urmat lui Tell, a considerat oportun să achiziționeze lucrarea
Psyche pentru Pinacoteca din București.
[16] Cu bursa lunară, foarte modestă de altfel, în valoare de 120 de lei și cu cei 800 de lei pe care i-a încasat pe lucrare, Henția a reușit să se susțină financiar până la sfârșitul anului 1873 în capitala Franței.
[16][C] Mai mult, pictorul a mai realizat o pictură intitulată
Aurora, care, împreună cu
Psyche a participat în anul 1874 la o expoziție la
București, unde a primit elogiile publicului, precum și
o medalie pentru compoziția mitologică.
[6] Psyche părăsită de Amor fiind achiziționată de stat, a fost pentru început expusă public în Loja Domnitorului de la
Teatru Național din București.
[16] Aceasta reprezintă împreună cu
Aurora, două nuduri care au cu siguranță caracter de document de îndrumări, în ce privește pictura românească.
[16] Conform criticului și
istoricului de artă Ion Frunzetti, caracteristicile acestora, cum sunt modul de execuție, sensibilitatea, carnalitatea senzuală și împlinită mascată de o boare argintie a luminii lunii aflată în crepuscul, cu motive preluate de la marele magician francez de la sfârșitul de secolului al XVIII-lea, nu au avut șanse de a se perpetua în opera unui alt artist român, așa cum nu s-au mai regăsit ulterior, nici măcar în opera lui Sava Henția.
[16]Aspirant devotat al ideii de a se apropia de marile compoziții, Henția a executat ambele lucrări sub influența stilistică a lui
Pierre Prud'hon (pictor francez al sfârșitului de
secol al XVIII-lea), potrivit lui
Mircea Popescu acestea caracterizându-se prin umbre catifelate din care se detașează scăldate într-o lumină argintie, nuduri adolescentine pline de senzualitate.
[6] În astfel de lucrări, se poate vedea înclinația spre sentimentalism și lirismul ușor romantic al lui Henția.
[17] Astfel de aplecări au existat pe întreaga perioadă de creație a artistului și ele s-au constituit într-o dominantă de interes către o realitate vie, din care lipsesc afectările manieriste sau orice alte rețete.
[17]Aurora - (1871 - 1873) - foto a/n
La întoarcerea în România, Sava Henția s-a angajat în anul 1875 ca profesor suplinitor la
Azilul „Elena Doamna” și din acest moment, s-a îndepărtat de tematicile de influență pariziană, apropiindu-se din ce în ce mai mult de pictura tradițională.
[18] Păstrându-și serviciul de suplinitor, el a câștigat în anul 1876 concursul pentru postul de profesor de desen și caligrafie la Externatul Secundar de Fete din București.
[18] Munca pe care a prestat-o aici era lipsită de strălucire, din cauză că o astfel de materie era considerată pe atunci „dexteritate”.
[18] Artistul, din cauza handicapului pe care-l avea, a întâmpinat mari dificultăți în comunicarea cu elevii, cu care se înțelegea prin scris.
[18] Cel care cu ceva vreme în urmă picta portrete strălucitoare, ca cel în care a înfățișat în anul 1872 la Paris o
Italiancă în costum popular (portet astăzi aflat la Galeria
Muzeului de Artă al României) sau studiile de academie din 1873, dintre care se remarcă cu prisosință
Nud bărbătesc, a început să picteze fără tragere de inimă, portrete în stilul tradițional.
[18]La recomadarea doctorului
Carol Davila, în august 1877 a fost
„atașat la Ambulanța Marelui Quartier General pe tot timpul resbelului” în calitate de corespondent, autoritățile fiind rugate
„a da adjutorul de care va avea trebuință pentru îndeplinirea misiunei de artist”, atrăgându-se atenția
„tutulor persoanelor cari vor fi în relațiune cu Domnu Hintzea că D-lui suferă de surditate aproape completă”, care
„pune ore care greutate în relațiunile sale”.
[1] Sava Henția se cunoscuse cu Carol Davila la Azilul „Elena Doamna” și a fost chemat la
Statul Major al Armatei împreună cu
Carol Popp de Szathmári,
G.D. Mirea,
Nicolae Grigorescu și probabil și cu
Henric Trenk, pentru a face parte din echipa atașată
Cartierului General pe întreaga durată de desfășurare a războiului.
[19]A participat astfel la
Războiul de Independență (1877-1878), timp în care a pictat numeroase scene de campanie, fiind considerat un adevărat
reporter de război. Din acea perioadă au rămas desenele
Soldat călare,
Trecerea Dunării la Corabia,
Lângă Lagărul din Calafat. Alte desene au devenit ulterior compoziții executate în acuarelă și ulei, între care se disting lucrările
Întâlnirea și
Transport de provizii pe front.
[20] Ca și ceilalți pictori participanți la campania din 1877, el a avut rolul de a documenta scene de luptă precum și din viața oștenilor, în vederea pictării de compoziții istorice ulterioare.
[19] Henția cu soția și un copil
Irina Tranko - soția lui Henția
În ultimii ani de viață a pictat iconostasele de la
Răhău (1894 - 1899) și
Vințu de Jos (1899) și a realizat pictură murală în biserica ortodoxă de la
Sebeș,
județul Alba și în cea de la Săsciori.
[1] De asemenea, în interiorul bisericii ortodoxe de zid a cimitirului (sec. XVIII) din municipiul
Sebeș există lucrări ale lui Sava Henția.
[22] La
Mănăstirea Cernica, în biserica principală a mănăstirii, cu hramul Sfântul Gheorghe, în pronaos se găsesc portretele ctitorilor acestei biserici, operă a pictorului Sava Henția.
[23]A fost căsătorit cu Irina Tranko,
[26] rezultatul acestei uniuni fiind conform lui Mircea Popescu, o familie numeroasă.
[27] Unul din copii săi,
Alexandru Henția, a fost și pictor muralist specializat în pictura de biserici și profesor de pictură religioasă.
[28][28][29] El a fost denumit în epoca în care a trăit „
renumitul pictor din București”, fără ca el să performeze în domeniul picturii asemenea tatălui său, care i-a fost și profesor.
[28] Împreună cu fiul său, Sava Henția a realizat pictura murală a bisericii din
Alexandria.
[28]O dată cu înființarea
Școlii de Belle Arte din București și a Pinacotecii pe vremea lui
Alexandru Ioan Cuza, s-a constatat o creștere calitativă în organizarea expozițiilor colective ale artiștilor români, precum și o creștere calitativă generală în domeniul creației în artele plastice de pe teritoriul României.
[31] Aceste tendințe au dus în final, la răspândirea interesului către frumos. Generația de artiști care s-au manifestat în ultima treime a
secolului al XIX-lea a avut de înfruntat
cosmopolitismul, lipsa de interes al oficialităților pentru artă și nu în ultimul rând, disprețul față de aceasta a unei clase sociale care, în loc să coaguleze adevăratele valori naționale a urmat un curs divergent față de năzuințele populare.
[31] Arta românească a consemnat în această epocă primele victorii, desprinzându-se de sfera preocupărilor și intereselor burgheziei, ea reușind să devină mai prezentă de actualitatea de atunci, prin apropierea tematicilor abordate de sectorul rural. Argumente de necontestat sunt operele pe care le-au lăsat în urmă
Ion Andreescu,
Theodor Aman,
Ion Mincu,
Nicolae Grigorescu sau
Ion Georgescu.
[2]Italiancă în costum popular
Cele mai bune aspecte pe care le-au dat mișcările artistice de la sfârșitul secolului al XIX-lea pot fi întâlnite la o seamă de artiști care, au îmbinat propriile calități profesionale, umane și de meșteșug cu concepțiile sănătoase despre rosturile artei.
[2] Un loc însemnat în rândurile lor îl ocupă Sava Henția, care în mod similar pictorilor
Mișu Popp sau
Constantin Lecca, a fost la origini ardelean și s-a format ca pictor la
București, ca mai toți oamenii de cultură ai acelor timpuri.
[2] Înscriindu-se în tendințele vremurilor în care s-au intensificat schimburile culturale dintre
Ardeal și
România, se poate spune că Sava Henția și-a adus aportul la cristalizarea conștiinței naționale românești.
[2]Cunoașterea temeinică a proporțiilor corpului uman, a anatomiei, a științei compoziției în portret, modul de exprimare plastică cu ajutorul mijloacelor folosite cu sobrietate precum și sinceritatea emoțiilor care reies din pictarea grațioasă a unui chip de femeie, se regăsesc în opera lui Sava Henția cu precădere în creația sa izvorâtă din principiile
realismului, mai mult decât în compozițiile cu tematică religioasă sau mitologică.
[17] Stau mărturie în acest sens portretele de italience, pline de frăgezime și de adevăr profund uman.
[17] O lucrare de excepție pentru acele vremuri este studiul de
Nud bărbătesc din anul
1873, care pe atunci se constituia, înainte de studiile lui
Ștefan Luchian pe același gen,
[18] într-unul dintre cele frumoase tablouri din pictura românească.
[17][18] Orientarea sa spre temele preluate din viața cotidiană se poate vedea și în pictura de atelier, realizată la
Paris pe timpul studenției, care înfățișa o nuntă românească dintr-un sat transilvănean.
[17]Comenzile de portrete din partea burghezimii și a oficialităților l-au abătut pe Henția de pe calea artistică pe care și-a dorit-o.
[32] Cu rare excepții ele l-au făcut să cedeze în detrimentul artei și astfel, nu a ajuns la înțelegerea profundă a realității, înțelegere care să-l ajute în transpunerea ei în forme artistice.
[32] Renunțând să-și perfecționeze tehnica artistică a coborât nivelul calitativ al operelor mai ales în cele din a doua parte a vieții sale, astfel că pictorul a dus lipsă de un aport susținut al mijloacelor de exprimare, în conținut și în idei.
[32] Acest fenomen nu era unul singular nici în trecut și nici în prezentul lui Henția, mărturie stând în acest sens și comentariul critic al unui contemporan al artistului:
[32]„... ne plângem că artiștii noștri nu-și cearcă puterile în creațiuni mari, nu se măsoară cu opere care să formeze epocă, ci-și pierd timpul și-și uzează forțele pe schițe care nu cer multă încordare în muncă și cheltuială de imaginație și cu portrete banale ale unor mutre și mai banale. Cum vreți însă ca artiștii să iasă din banalitate și să se aventureze în compoziții mari, cînd, în genere săraci, sunt siguri că nu-și vor vedea rambursate nici cel puțin cheltuielile materialului brut? Exemplul lui Henția va fi cel mai descurajator pentru toți care voi să-și ia zborul spre înaltele regiuni ale artei!
[33]”
Deși a avut parte de condiții neprielnice de lucru și în ciuda stagnării pe care și-a autoimpus-o din cauza problemelor financiare pe care le-a avut mai tot timpul vieții, Sava Henția a fost un artist care, și-a săvârșit opera și și-a îndeplinit menirea, chiar dacă nu a dat posterității acele realizări pe care era, de altfel, îndrituit a le face datorită talentului cu care a fost înzestrat de natură.
[32] În întreaga sa activitate, Henția a desfășurat o activitate multilaterală și a abordat variate genuri artistice, care s-au întins de la ilustrația de carte până la decorația murală.
[34] Picturile lui se regăsesc în multe muzee din
România, altele sunt pierdute și multe apar în casele de licitații de artă. Toate lucrările lui Sava Henția întregesc imaginea unui artist care a trudit pentru arta sa și care s-a dedat cu devotament și pasiune în realizarea operei pe care a lăsat-o moștenire.
[34] Deși opera lui prezintă inegalități, rămâne semnificativ faptul că, cele mai neizbutite lucrări și care-l reprezintă în cea mai mică măsură sunt acelea la care, pastișa a înlocuit observația necesară reprezentării veridice a vieții și a oamenilor în mijlocul cărora a trăit.
[35] În opoziție cu acestea, au rămas de la Henția lucrări în care se poate observa o tenacitate în pătrunderea esenței subiectului reprezentat. Astfel, el a făcut opere convingătoare și pline de adevăr.
[35]Dacă se face o comparație între Sava Henția și
Nicolae Grigorescu, de care prin prisma tematicii îl apropie dragostea pentru oameni și natură, Henția este un colorist și un desenator mai putin strălucit.
[35] Punctele sale forte sunt tehnica sigură și robustețea
realismului afișat.
[35] El a adus în opera sa un timbru personal și apăsat, rostit cu luciditate, drept și cinstit, așa cum i-a fost întreaga viață.
[35] Născute din cunoașterea judicioasă a realității, picturile sale cele mai reușite s-au integrat în cele mai importante realizări ale picturii din
România secolului al XIX-lea.
[35]Sava Henția a fost depășit de avântul pe care l-au avut contemporanii săi, care au fost adaptabili și mai norocoși în asimilarea operei lui
Nicolae Grigorescu, într-un alt mod decât doar prin sugestiile tematice pe care acesta din urmă le-a făcut.
[36] Henția a fost până la sfârșitul vieții un bun pictor, dar după părerea criticului de artă
Ion Frunzetti el nu a ajuns niciodată, un mare pictor.
[37] A avut calități de necontestat în reprezentarea unei figuri umane, sau în ce privește figurarea numeroaselor personaje într-un peisaj.
[37] A avut un dar de observare a naturii, dublat de o tehnică de tip realist în artă și o de o cromatică
romantică specifică lui.
[37] Împrejurările neprielnice și defavorabile în care și-a desfășurat activitatea, nefiind un răsfățat al burghezimii bogate ale timpului său, l-au împiedicat să devină ceea ce talentul său îl îndrituia să fie.
[37]Datorită accentelor realiste ale operei sale, artistul a avut un succes relativ în timpul vieții.
[37] Pictura lui a fost considerată o reflexie a reproșului adus sistemului social de atunci și care adesea un avea caracter de satiră.
[37] Nu în ultimul rând, din cauza consumatorilor de artă, care nu aveau un interes pentru forme diversificate în varietatea fără limită a artei, publicul nu a fost prea încântat de creațiile lui Sava Henția.
[37] Modelele uzitate de Nicolae Grigorescu au influențat puternic gustul în aprecierea lucrărilor unitare, aflate în faza finală de execuție și care erau unanim acceptate.
[37] O pictură ca a lui Henția, mai puțin strălucită în retorica ei imediată, dar având calitatea de a fi mai adevărată și mai convingătoare, nu a fost înțeleasă.
[37] Ion Frunzetti a considerat că posteritatea datorează artistului Sava Henția o repunere în valoare a creației, care a fost vitregită de către moda epocii în care a trăit, astfel că ea merită o așa zisă realibilitare.
[37] Posteritatea, în opinia biografului, trebuie să-i studieze opera și s-o facă cunoscută, datorită simplului fapt că realismul pictorului precum și marele interes pe care l-a manifestat pentru om pot să-l definească, drept un precursor.
[37]Moștenirea sa artistică cuprinde peste 500 lucrări, atât compoziții mitologic - alegorizante, opere de inspirație mitologică și istorică,
portrete, cât și „instantanee” ca reporter de război în perioada 1877-1878, sau ca spectator al târgurilor și bâlciurilor. A realizat și numeroase scene de vânătoare,
naturi statice cu flori, precum și
pictură murală ori decorativă.
[1]Grafica pe care Sava Henția a realizat-o în timpul campaniei
Războiului de Independență al României suferă de lipsă de spontaneitate, prin comparație cu cele executate de către Nicolae Grigorescu.
[19] Ea are mai mult o valoare documentară pentru pregătirea unor viitoare lucrări de atelier, pe care Henția a intenționat să le facă.
[44] Desenul este neelegant, greoi, lipsit de voiciune, cu reveniri și adeseori cu adăugiri penibile, cu o lipsă de exactități neverosimile sau cu insistențe care, nu au ținut cont de spațiile imense pe care s-au desfășurat scenele surprinse.
[44]Din această evidență se deduce caracterul secundar, aproape de
mnemotehnică, de desene ajutătoare care indică rezervarea artistului pentru compozițiile care ar decurge din ele.
[44] Majoritatea desenelor au fost făcute în creion sau cărbune, destul de rar înviorate de accente de cretă.
[45] A înfățișat scene care s-au derulat în fața ochilor în mișcare sau repaus, precum: grupuri de soldați, un sanitar cu doi răniți, trupe românești care treceau
Dunărea la
Corabia, soldați jucând hora în momente de răgaz, sau o trăsură de campanie de origine rusească.
[45]- Lucrări realizate de Sava Henția cu tematica războiului
Un caracter mai liber în opera lui Henția este dovedit de lucrările în acuarelă, cea mai reușită dintre ele fiind cea intitulată
Întâlnirea. În aceasta se poate remarca caramederia de arme ruso-română, care în imaginea realizată este simbolizată de strângerea de mână dintre cei doi combatanți ecveștri, în fața ostașilor.
[46]În momentul în care pictorul a ajuns să-și definească viziunea, prin trecerea la
pictura în ulei pe pânze relativ reduse ca dimensiune, se vede un pictor stăpân pe mijloacele sale de expresie, prin fixarea plină de avânt și de mișcare a unei compoziții istorice echilibrate.
[44] Impresiile sale sunt departe de a fi considerate elemente de exprimare directă, ele trebund să fie triate, selecționate, elaborate, concepute trecute prin filtrul propriilor simțiri înainte de a fi închegate, construite și coerente. În acest sens, Henția nu a fost un artist de primă țâșnire, precum
Nicolae Grigorescu.
[44]Adevărata dimensiune a calităților lui Sava Henția, în ce privește realizarea de mari compoziții cu multe personaje integrate în cadrul unui peisaj, este relevată de mulțimea lucrărilor pe care le-a făcut în ulei din tematica războiului.
[45] Pe lângă scenele din război, Sava Henția a pictat și aspecte din viața țăranilor bulgari, scene exotice din
Nicopole cu peisaje care reflectă pustiirea războiului, sau picturi de gen ca
Turc cu narghilea și
Vânzători de covoare.
[45]- Lucrări realizate de Sava Henția cu tematica războiului
Dorobanț pe drumul spre casă - (acuarelă)
O familie bulgară în fața casei - (desen)
Cele mai bune realizări din această perioadă sunt
Lagărul, cunoscut și sub numele de
Bivuac,
În tabără,
Aprovizionarea dorobanților români în Bulgaria,
Gara de mărfuri,
Cai la conovăț și acuarela
Întâlnirea. Pictura
Cai la conovăț a fost realizată în anul 1886, după nouă ani de la război. În ea se văd remarcabilele calități pe care Henția le avea în redarea anatomiei cabaline.
[47] Reluarea tematicii de război, după terminarea acestuia a reprezentat pentru artist o caracteristică care, nu poate fi afirmată pe deplin în cazul lui
G.D. Mirea sau Nicolae Grigorescu.
[47] Se poate spune despre Sava Henția că a fost mai înclinat către tematica de război, către pictura istorică, către compoziția cu mulți oameni și cai în mișcare, tocmai datorită unei tehnici viguroase care aparține realismului în artă.
[47]Pentru compozițiile pe care Henția le-a făcut în timpul campaniei din 1877, el a fost decorat de către oficialitățile statului român cu
Medalia Bene-Merenti clasa a II-a.
Cea mai importantă compoziție de război a lui Sava Henția este cea intitulată
Lagărul, cunoscută și sub numele de
Bivuac. Ea se afla în anul 1991 la Pinacoteca Statului din
Iași.
[44] Lucrarea este una din cele mai însemnate compoziții de acest gen care s-au făcut în
România, în
secolul al XIX-lea.
[44] Scena înfățișează un bivuac al trupei, care este dispusă pe un dâmb. În planul secundar, se pot vedea aliniate corturile de campanie precum și grupurile de oșteni din jurul acestora, care sunt așezați fie pe lângă cazanele de bucătărie îngropate într-un mal, fie pe lângă ciuberele cu apă potabilă.
[44]Lagărul -- (Bivuac) (1877)
În primul plan se află o saca dejugată cu cruce roșie, lângă care se găsește un grup de cai văzuți din spate. Unul din ei tocmai ce este potcovit de un soldat.
[44] Din partea dreaptă sosește un convoi de furgoane, care este precedat de către un ofițer care călărește un cal alb. Sub streașina ridicată a unui cort conic situat în fața unei mese cu hărți, este figurat un grup de ofițeri.
[44]Compoziția, în ansamblul ei, este compusă perfect cu toate elementele sale picturale, ca un episod dramatic surprins pe neașteptate.
[48] Peisajul, împresurat de ciupercile stranii ale corturilor, pare a fi animat de forfota care apare în acalmia războiului.
[48]Animația arată cu certitudine, o tabără de campanie care nu a ajuns încă în prima linie a bătăliei.
[48] Totul a fost compus cu deosebită minuțiozitate, astfel încât oricare personaj pe care l-ai privi, în orice plan al compoziției, pare a fi studiat pentru a-și ocupa cu plenitudine locul în ansamblu, cu toate elementele sale specifice și gestuale.
[48] Întregul scenei înfățișate privitorului dă o imagine vizuală de o veridicitate sporită, accentuată de notația exactă a luminii, care indică momentul zilei în care se desfășoară activitățile personajelor pictate.
[48]În tabără (1877) (foto. a/n)
Detaliile descrise plastic în lucrarea
Lagărul sunt atât de evocatoare și de caracteristice și atmosfera este atât de unitară prin diversitatea acțiunilor, a elementelor de decor, de peisaj și a grupurilor, încât deși asupra organizării compoziționale pot exista obiecții, imaginea pe care a realizat-o pictorul dă privitorului o senzație puternică de viață autentică.
[49] Henția a revenit cu acestă tematică și într-un alt tablou intitulat
În tabără, cu aceleași reușite de reprezentare plastică, cu însușiri valoroase ale observației de tip realist.
[49] Dacă în prima lucrare, echilibrul este admirabil realizat între peisaj și personajele care-l populează, în a doua situația este diametral opusă, peisajul fiind cel care primează, în detrimentul personajelor.
[49] În acest fel, a doua lucrare are ca motor principal al compoziției peisajul, cu toate elementele sale compoziționale însușite și asupra cărora artistul a pus accentul.
[49]Pictura
În tabără figurează grupuri de soldați, împrăștiate printre bordeie de pământ aflate pe o colină.
[48] Insistența cu care artistul a reprezentat vegetația, panta dealului și elementele terenului accidentat pe care se desfășoară scena (peste două treimi din suprafața pânzei), dă lucrării un caracter de
peisaj cu figuri și nu unul de
compoziție în peisaj.
[48] Tabloul se află astăzi la
Muzeul Național de Artă al României.
În compoziția
Aprovizionarea dorobanților români în Bulgaria, cunoscută și ca
Transport de provizii pe front, scena este de un realism care trece peste limitele unei observații cât de cât obiective.
[48] Ea are figurate elemente pline de haz care nu sunt mai puțin interesante sub aspect documentar.
[48] Scena se desfășoară la poalele unui deal de pe care coboară trupele de dorobanți călare și niște catâri, la confluența trecerii drumului peste un podeț pricăjit și deteriorat. Soldații se străduiesc să-și determine animalele îndărătnice să treacă peste spărtura podului.
[48]Aproape de centrul compoziției, în prim plan, apare un măgar proptit cu picioarele din față în bârnele podețului.
[48] El opune o rezistență vizibil încăpățânată, tipică „curcanului” cu pene care-l trage viguros de căpăstru și de urechi.
[48] În spatele animalului îndârjit, se află un alt ostaș care-și închipuie că dacă-l împinge de la spate, mijlocește deplasarea.
[48] Acest măgar este centrul de interes al lucrării prin simplul fapt că față de confrații lui care au trecut deja podul sau urmează să ajungă la el încărcați cu verze, știuleți, dovlecei uriași și funii de ceapă, el are o ciudată încărcătură de păsări legate de picioare.
[50] Pe o altă colină se văd focurile trupei.
[50]Această pictură a fost realizată cu un haz deosebit, ea fiind și un document incontestabil de război.
[50] Printr-o astfel de abordare s-a constatat că, Sava Henția nu s-a conformat întotdeauna rigorilor oficiale necesare unui reporter, aflat în serviciul autorității militare.
[50] El nu s-a manifestat cu rigurozitate în selecționarea judicioasă și părtinitoare a temelor, ca în cazul tabloului intitulat
Sfatul Major al Domnitorului.
[50] Astfel, se poate vedea că artistul a realizat și schițe ale unor scene din campanie mai puțin eroice, pline însă de veridicitate și umanitate și care s-au derulat în spatele frontului.
Gara de mărfuri (1877) (foto. a/n)
Pe Henția l-a preocupat și aspectul economic al războiului. Necesitatea de a-și nota această tematică nu s-a redus numai la o satirizare a grotescului rechiziționării imediate de la cetățenii bulgari.
[50] Pe pictor l-a interesat să surprindă cu exactitate aspectul unei gări -
Gara de mărfuri, observată dinspre magaziile cu cereale, de acolo de unde se îmbulzeau carele și căruțele folosite pentru transportul sacilor cu grâne, pentru front.
[50] Descărcate necontenit, ele sunt figurate alături de stive înalte acoperite cu pelerine multicolore contra ploii. Se pot vedea și peticele kaki ale pelerinelor.
[50] Compoziția este curioasă, prin faptul că îmbină peisajul de periferie urbană și rusticul ce transpare din prezența carelor cu boi mânate de căruțașii cu ițari și cu cămăși albe de in, ce aduc în plus o notă idilică, cu scena de muncă asiduă și febrilă de descărcare a sacilor în piramidă.
[50] Un accent suplimentar a fost adus de Henția, prin figurarea sârmelor de telegraf care fragmentează cerul alburiu al compoziției, dominând imaginea cu oamenii care sunt cuprinși în ea
Pictura cu tematică istorică l-a preocupat pe Henția încă de la începuturile sale în pictură.
[51] Sub influența profesorului său de la
Școala de Belle Arte din București,
Theodor Aman, Henția a pictat în anul 1870 tabloul intitulat
Ostașii lui Mihai Viteazul izgonind pe turci la Giurgiu, precum și pânza de mici dimensiuni, mai nereușită, care-l reprezintă pe
Mihai Viteazul intrând la
Alba Iulia, urmat de oșteni purtători de drapele.
[52] În anul 1876 a pictat portretul în picioare a lui
Tudor Vladimirescu, inspirat din lucrarea similară a lui Aman, dar mai puțin reușit decât aceasta. Tablourile cu subiecte istorice au rămas ca preocupare, și după campania din 1877 l-a care a luat parte, până la sfârșitul vieții.
[52]În anul 1881 a participat la
Expoziția de Arte Frumoase de la București și la Expoziția Română de la
Sibiu, cu o compoziție de mari dimensiuni intitulată
Intrarea triumfală a lui Traian în Sarmisegetuza.
[52] Lucrarea a primit aplauzele criticii de artă și ale publicului.
[52] Pictura sa având o dimensiune foartea mare, Henția s-a văzut silit să o lase în sala de la
biserica Stavropoleos.
[53] Considerată inițial, inclusiv de către literatura de specialitate că nu ar fi supraviețuit timpului, fiind pierdută,
[52] lucrarea de 3,6 x 2,7 m a fost regăsită la mijlocul secolului XX la
Mănăstirea Căldărușani, între operele de artă ale muzeului acesteia. Pânza nu are o soartă prea bună nici în prezent, fiind nerestaurată. Conform unor autori precum N. I. Idieru sau
Livia Drăgoi, această lucrarea ar fi fost motivul pentru care pictorul a primit
Medalia Bene-Merenti clasa a II-a. Conform lui Cristian Ioan Popa (2018), este posibil să mai fie existat o pânză pictată, cu același subiect, pe care Henția ar fi scos-o la loterie.
[53]- Lucrări realizate de Sava Henția cu tematică istorică
Moartea lui Ștefan cel Mare
Ostașii lui Mihai Viteazul izgonind pe turci la Giurgiu
În perioada 1897 - 1902, Sava Henția a înfățișat
Moartea lui Ștefan cel Mare,
Ștefan cel Mare după bătălia de la Codrii Cosminului,
Sacrificiu roman și a reluat portretele de voievozi pe care le desenase cu ani în urmă (în 1883).
[52] Aceste portrete au făcut parte dintr-un proiect pentru un mare panou decorativ.
[52] Prin faptul că artistul a perseverat în crearea unor compoziții istorice pe baza unei concepții convenționale despre istoria poporul român, acest fel de lucrări au devenit la sfârșitul
secolului al XIX-lea artificiale și pline de retorism.
Cu ocazia Expoziției Concordiei Române care s-a deschis în anul 1880, Sava Henția a participat cu un portret executat după o fotografie a lui
Ion Heliade-Rădulescu și cu un desen în tuș intitulat
Trecerea Dunării.
[57] Un alt portret datat în 1880 a fost cel al unui cerșetor, portret aflat astăzi la
Muzeul Național de Artă al României. Această lucrare a dat startul unei perioade în care, artistul a fost preocupat de imaginea marginală a societății.
[58] În anul 1889, a realizat în mod similar un bătrân cerșetor sprijinit într-un toiag, care întinde pălăria trecătorilor și care ține o traistă sub brațul drept. Dramatismul acestuia este cu mult mai puternic decât în tabloul din 1880, datorită folosirii mijloacelor de natură literară, astfel cum este umbra care se profilează pe zidul de fundal al imaginii.
[58]Interesul pe care l-a manifestat pictorul după anul 1880 poate fi remarcat, în abordarea unor teme grigoresciene în portrete precum
Tânără țărancă torcând.
[58] Ea este înfățișată într-un costum tradițional și cu o broboadă roșie atârnând pe umăr.
[58] Provenind de la Pinacoteca Municipală și aflată astăzi la Muzeul Național de Artă, lucrarea este argumentul care apropie tematica lui Henția de cea a lui
Nicolae Grigorescu, dar rezolvată într-un cu totul alt mod, conform cu stilul realist pe care pictorul l-a practicat.
[58]- Lucrări realizate de Sava Henția cu tematică socială
Cerșetor bătrân (1880) (1)
Cerșetor bătrân (1889) (2)
În amintirile memorialistului
Iuliu Roșca, anterioare anului 1888, se menționează că interesul acordat de Henția tematicii sociale a fost o constantă pentru artist.
[59] Roșca a amintit astfel că a văzut în atelierul pe care Henția îl avea în curtea Azilului „Elena Doamna”, pe lângă naturi moarte, peisaje și flori, picturi de gen. Astfel, au rămas moștenire:
Târgul Moșilor cu curiozitățile lui, (lucrare care amintește de pânzele documentare ale lui
Carol Popp de Szathmári,
Amedeo Preziosi,
Emil Volkers ori
Henric Trenk), alături de
Trei băieți diavoli, sorbind ca o picătură profirul din pahare la umbra frunzarului din fața cârciumii (cu o tematică împrumutată din opera lui
Theodor Aman) și de
Țăranca ducând merinde la câmp.
[59]Sava Henția a realizat picturi care au statut documentar, deoarece din ele transpare pitorescul iarmaroacelor și al îngrămădirilor comerciale rurale.
[59] Acuarela
Bâlciu în Brebu este o îmbinare dintre peisajul cu valoare documentară a epocii și pitorescul scenei de gen. Practic, avem de-a face cu o vedere a drumului ce ducea la clopotnița
Mănăstirii Brebu, drum în care turnul este tratat cu minuțiozitate de arhitect (el nu mai există astăzi, fiind dărâmat).
[59] În stânga tabloului se văd o mulțime de țărani care, se înghesuie pe sub prelatele și foile de cort ale negustorilor.
[59] Hazliu este faptul că în prim planul compoziției este figurat un cârd de gâște zgomotoase care, aduc o notă grotescă priveliștii care se închide treptat spre dreapta, în brazii mănăstirii.
[59] Casă la marginea orașului
De interes social au fost și peisajele de
mahala.
[60] Exemplu stă mica
acuarelă realizată în anul 1903, lucrare care înfățișează
Mahalaua din Herăstrău și se află la Muzeul Național de Artă.
[60] S-a constatat de către critica de artă că, au existat cazuri în care interesul peisagistic a prevalat asupra interesului social, exemple în acest sens fiind lucrările intitulate
Moara (aflată la Muzeul Național de Artă și datată în 1881) sau
Casă la marginea orașului (nedatată), în care cromatica și pitorescul specific oriental sunt trecute în primul plan.
Portretele au reprezentat pentru Sava Henția, una din direcțiile definitorii pe care a mers în desfășurarea stilului realist pe care l-a practicat. După perioada în care a fost pictor corespondent al
Războiului din 1877, Henția a pictat cu preponderență portrete până la sfârșitul vieții lui.
[61] Se știe că el a debutat ca un bun portretist de factură realistă în reprezentarea omului, caracteristică pe care a menținut-o de-a lungul întreagii sale cariere.
[61] După întoarcerea din Franța a făcut o serie de portrete, cu precădere cele din perioada 1877 - 1884: portretul doctorului Marcovici, al generalului
Carol Davila și cel mai reușit, al soției acestuia. D-na Davila este înfățișată în costum național, cu o maramă de borangic care pune în evidență grația și feminitatea.
[61] Aceste portrete subliniază resursele pe care artistul le avea la îndemână, pentru a înfățișa personajele atât ca fizionomii cât și ca imagini purtătoare de stări sufletești.
[61]- Portrete de copii realizate de Sava Henția
Portretul intitulat
Cap de copil, din aceeași perioadă, a fost realizat într-o cromatică luminoasă și delicată, plină de gingășie și prospețime.
[61] În tablourile cu copii, Henția își exprimă o latură lirică și sensibilă, modelele fiind luate din realitatea imediată, de obicei fiind cea reprezentată de propriii copii.
[61] În ele se vede influența pe care
Pierre Prud'hon a avut-o asupra sa în ce privește stilistica de reprezentare a umbrelor catifelate, modul de realizare a compoziției și apetența spre alegoriile mitologice, pe care le-a reluat sporadic după 1880.
[61]- Portrete de femei realizate de Sava Henția
Sava Henția a realizat portrete valoroase, de fiecare dată când a pictat cu dragoste și interes vis-a-vis de modelul înfățișat.
[27] Având o familie numeroasă, nevoile financiare erau pe măsură, astfel încât lipsurile l-au împins să accepte să facă numeroase portrete după fotografii, în serie, așa cum nu cu mult înainte au făcut și
Constantin Lecca sau
Mișu Popp.
[27] Spre sfârșitul vieții a primit o mulțime de comenzi din partea oficialităților pentru evenimente festiviste, exemplu fiind cea intitulată
Inaugurarea Podului de la Cernavodă.
[27] Academia Română i-a comandat o serie de portrete a membrilor ei, care nu mai erau în viață.
[62] Astfel, Sava Henția s-a risipit în ultima perioadă a vieții pe tot felul de activități colaterale artei adevărate. Le-a îndeplinit conștiincios, dar fără niciun elan.
[27]În anul 1894, Sava Henția a primit o comandă pentru realizarea de panouri decorative și de pictură murală la
Casa Vernescu, de pe strada Sfinții Apostoli nr.2 din București.
[36] El a decorat cele două etaje ale holului clădirii care conține scara centrală.
[36] A pictat direct pe zid folosind o preparație de mastic și ulei. Picturile sale de aici au fost create nu numai pe perete, ci și pe panouri mari de pânză, aplicate pe zid.
[36] Compozițiile amintesc de perioada pariziană, ele fiind de fapt, niște reluări ale temelor mitologice de tipul
Psyche-ei sau
Aurorei din 1871.
[36]După aproape douăzeci de ani de când picta în stilul lui
Pierre-Paul Prud'hon, Henția a revenit la execuția de lucrări pe suprafețe mari.
[36] Casa Berceanu, care a fost sediul Institutului de Arhivistică și Muzeografie și care în anii 1990 era sediul Policlinicii de copii nr.2, a fost decorată în întregime cu personaje alegorice, zefiri și amorași și nuduri de femei în prim plan.
[36] Picturile murale ale lui Henția au contribuit la sporirea gustului publicului pentru astfel de decorațiuni interioare, gust care a devenit din ce în ce mai frecvent în capitala României.
[36]Sava Henția a realizat peisaje dintr-un profund atașament pentru natură și în majoritatea lor, prezența omului se face simțită într-un cadru firesc al vieții lui.
[61] Există lucrări în care preocuparea artistului a fost cu predilecție peisagistică, așa cum este cea intitulată
Moara, pictată în anul 1881. Cu toate că pictorul a practicat mai ales o pictură de atelier, s-a dovedit în stare să realizeze scene din natură pline de prospețime și în același timp a evocat perspective vaste, ca cea din tabloul
Cheile Doftanei.
[61]- Peisaje realizate de Sava Henția
Din categoria tablourilor cu peisaje pure fac parte lucrările Asfințit pe malul râului, Iszvorul, Moara, Peisaj și Peisaj în amiază
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu