marți, 8 februarie 2022

 4. /10 FEBRUARIE 2022 - POEZIE


HARALAMBIE LECCA

Haralamb George Lecca ( pronunția română:  [haraˈlamb ˈdʒe̯ordʒe ˈleka] ; 23 februarie [ OS 10 februarie] 1873 – 9 martie 1920), cunoscut și sub numele de Haralamb Leca , Har. Lecca , [1] [2] sau Haralambie Lecca , [3] [4] a fost un poet, dramaturg și traducător român A aparținut unei familii de clasă superioară, fiind nepotul artistului Constantin Lecca și fratele genealogului Octav-George Lecca , precum și nepotul și rivalul scriitorului Ion Luca Caragiale .A avut o tinerețe neliniștită, a studiat medicina și dreptul pentru o perioadă și a ajuns, de asemenea, la gradul de subofițer în armata terestră . A debutat în literatură sub îndrumarea lui Bogdan Petriceicu Hasdeu , care a folosit și serviciile lui Lecca ca medium . Lucrările sale timpurii au fost în poezie, adesea remarcabil de macabră , evidențiind familiaritatea sa cu literatura franceză a secolului al XIX-lea și sugerând o vagă afiliere cu simbolismul . Pe scurt, colaborator al societății Junimea , apoi al aripilor sale dizidente, Lecca nu s-a alăturat niciodată mișcării simboliste., și și-a petrecut viața mai târziu într-o relativă izolare de toate cercurile literare.

Haralamb George Lecca
Lecca în 1912
Lecca în 1912
Născut23 februarie 1873
Caracal , județul Romanați , Regatul României
Decedat9 martie 1920 (47 ani)
Bucuresti
Loc de odihnăCimitirul Bellu , București
PseudonimCâmpeanu, Sybil
Ocupaţiedramaturg, traducător, regizor de scenă, director de teatru, actor, scenarist, jurnalist, editor, ilustrator, ofițer de artilerie, funcționar public
NaţionalitateRomână
Perioadăca. 1890–1917
Genlirică , tragicomedie , dramă în versuri , teatru politic , melodramă , revistă , dramă creștină , poem în proză , nuvelă , satiră , epigramă , eseu , memorii , biografie , scriere de călătorie
Mișcare literarăSimbolism
Naturalism
Junimea
Premii notabilePremiul Adamachi (1898, 1901)
Bene Merenti (1899)

Poezia lui Lecca, recunoscută ca fiind realizată în mod formal în contextul său, i-a câștigat premii literare de la Academia Română , dar a fost respinsă de criticii de mai târziu ca fiind neinspirată și, în cele din urmă, nesemnificativă. Ca dramaturg, Lecca și-a impresionat contemporanii. Setul său numerotat de tragicomedii, vizând în naturalism și teatru politic , au fost apogeul modei în cca. 1898–1908, propulsat de o trupă care includea Aristide Demetriade , Aristizza Romanescu , Velimir Maximilian și Constantin Nottara . Ca dramaturg , a sporit repertoriul cu traduceri numeroase, dar inegale, începând cu dramaturgia în versuri deWilliam Shakespeare ; această lucrare l-a determinat ulterior să contribuie cu traduceri ale prozei vest-europene, în care a fost prolific. De asemenea, Lecca a lucrat direct cu actorii, ca regizor al pieselor sale și ale altora, iar uneori chiar a preluat roluri pe scenă; atât propria sa performanță, cât și insistența asupra metodei acționării de către alții au fost adesea repudiate sau ridiculizate.

Conflictele sale cu actorii și managerii au dus la demiterea lui de la Teatrul Național din Iași , iar apoi exilarea de la Teatrul Național București , lăsându-l să caute de lucru la companii private. La începutul anilor 1910, el și-a adunat și poeziile în proză , producând, de asemenea, memorii și eseuri care au conturat ideile sale despre societate și drama creștină . Contribuția sa la scenarii, deși de pionierat, a fost umbrită de dezvăluirile de plagiat de la Caragiale. Pe atunci veteran al celui de- al Doilea Război Balcanic , a luptat pe frontul românesc al Primului Război Mondial și a murit la scurt timp după încheierea acestuia, în urma unei lupte pierdute cu paralizia. Fusese uitat în mare măsură ca scriitor și era luat în derâdere de cătremoderniști , chiar dacă piesele sale au continuat să fie jucate în anii 1930.

Biografie

Tinerețe

Născut la Caracal , părinții lui au fost George (sau Gheorghe) Lecca și soția sa Zoe ( n . Mănăstireanu sau Mănăstiriceanu); bunicul său a fost pictorul și jurnalistul Constantin Lecca . [5] [6] Familia aparținea nobilimii boierești și, conform legendei familiei, a fost înființată în Roma antică de Publius Porcius Laeca ; rădăcinile lor pot duce, de asemenea, înapoi la Bulgaria bizantină și Baronia Gritzena . [7] În Țara Românească , patriarhul familiei ar fi fost Aga Leca Racotă , aghiotant al principelui . Mihai Viteazul și, posibil, și cumnatul lui Michael. Descendentul său masculin direct, Armaș Radu Lecca, a emigrat la Corona (Brașov) în 1730; acolo s-a născut nepotul său, pictorul și Paharnic . [8]

Unchii lui Haralamb, stabiliți în Oltenia , au fost Constantin Lecca Jr, grefier și membru al Adunării Deputaților , și Grigore, militar de carieră; era, de asemenea, înrudit foarte îndepărtat cu Dimitrie Lecca , care deţinea funcţii importante în Principatele Unite şi Regatul României . [9] Mătușa sa Cleopatra era căsătorită cu colonelul Grigore Poenaru, nepotul polimatului Petrache Poenaru . [10] A fost și verișoară maternă a dramaturgului Ion Luca Caragiale și, pentru o vreme, interesul amoros al poetului Mihai Eminescu . [11]Tatăl lui Haralamb, George Lecca, un cavaler, luptase cu distincție în războiul de independență al României – decorul a cel puțin unui poem al fiului său. [12] Dintr-o căsătorie ulterioară, a avut un fiu mult mai mic, magistratul Octav-George Lecca , mai târziu faimos la nivel local ca genealog, heraldist și antropolog, și o fiică, Elvira Yga Lecca. [13]

Haralamb Lecca a fost oltean de naștere, opera sa inclusă uneori în antologii regionaliste. Cu toate acestea, după cum a remarcat savantul oltean CD Fortunescu, aceasta a fost o întindere. Lecca, susține el, „nu datorează nimic acestei regiuni, [...] doar întâmplarea [sa] nașterii aici, sau o perioadă scurtă din copilăria [sa], l-a pus vreodată în contact. cu noi." [1] Din 1880, Haralamb figurează printre stagiarii Institutului Pontbriant–Schewitz din București , în aceeași clasă cu actorul Ion Livescu [14] , dar mai târziu a terminat școala primară în orașul natal, și liceul la Craiova . [5] [15] Un sublocotenent de rezervăîn Regimentul 6 Artilerie, este posibil să fi avut și un funcționar temporar în Ministerul Finanțelor . [16] În 1897, a studiat medicina la Universitatea din Paris (inspirându-l să scrie poezii despre disecție ), [17] dar s-a întors pentru a se înmatricula la Universitatea din București , unde a studiat dreptul. [5] [18] Cu toate acestea, în ianuarie 1901, el studia litere la Universitatea Liberă din Bruxelles . [19] A absolvit Facultatea de Drept din București, dar numai după o pauză lungă, [20] și ar fi deținut atât o diplomă de doctor în medicină , cât și undoctorat în litere . [21]

Debut simbolist și cerc Hasdeu

În timp ce se afla încă la Paris [22] Revista Nouă a lui Bogdan Petriceicu Hasdeu a publicat primul poem al lui Lecca, În cimitir („În cimitir”), [5] [23] și i-a acordat lui Lecca premiul literar anual. [24] Potrivit lui Nicolae Iorga , „fecunditatea poetică” a lui Lecca a preluat curând stăpânirea, transformând acea revistă mai degrabă într-o tribună literară decât în ​​organul științific conceput de Hasdeu. [25] În continuare, Lecca, editorialist literar ocazional la Adevărul [ 26] a devenit unul dintre principalii contribuitori la Vatra lui Ioan Slavici din 1894 și, din 1899, laCotidianul lui Aurel Popovici , Minerva , [27] opera sa aparând și în N. Petrașcu și DC Ascanio 's Literatură și Artă Română . [21] [28] La acea vreme, Lecca traducea din Enoch Arden al lui Tennyson , dintr-o versiune franceză. [29] El a tipărit aceasta în 1896, urmată la un timp după aceea de versuri alese de la regina vorbitoare de germană a României, Carmen Sylva . [5] [30]

Culegerile sale de poezie, cunoscute în general prin titluri numerotate, au început în 1896 cu Prima , prefațată de Hasdeu. [31] La fel ca următoarele versiuni ( Cinci poeme , 1897; Secunda , 1898; Sexta , 1901; Octava , 1904; A noua , 1904), a arătat influențe puternice ale scriitorilor francezi, în special François Coppée și alți simboliști . [5] [32] După George Călinescu , aceste lucrări prezentau versuri care au fost „interpretate în mod odios” după modele franceze și cu numeroase „trivialități”. [5] [33]Filosoful Mihail Iorgulescu, „singurul om care a plâns pentru [Lecca]”, [34] mai constată că în poezia sa lirică , Lecca a rămas epic și melodramatic, ceea ce a făcut ca opera sa poetică să fie datată „, odată ce decorul care o conținea s-a prăbușit. ." [35] În mod similar, Henric Sanielevici susține că avea „toate calitățile pe care le-ar putea dobândi lucrând în cabinete”. [36] Cu toate acestea, jurnalistul Mihail Mora l-a apărat pe Lecca împotriva acuzațiilor că nu ar avea suflet poetic, sugerând că „obiectivitatea” și precizia sa lirică au fost studiate și alternate cu „exploziile sentimentale”. [24]După cum scrie criticul și teatrologul Rodica Florea, Lecca avea într-adevăr o „nuanță exotică” și o preferință pentru standardele versurilor simboliste, dar cu totul „exterior, lipsit de semnificație”. Poezia sa s-a remarcat prin „detaliul fiziologic” și „sadismul interminabil”, cu Lecca „sistând cu plăcere [...] să schițeze portrete hidoase, înspăimântătoare sau jalnice”, despre „duhoare”, „cancer”, „puroi și fetid”. pansamente”. [37]

Lecca a atins o calitate tehnică superioară când a fost vorba de metru („impecabil”, conform lui Mora), [24] dar chiar și priceperea lui a fost dezamăgită de Iorga, care a remarcat că Lecca „nu avea cu ce să ne surprindă în rimele sau ritmurile sale”. [38] Lecca a fost apreciat de critici în contextul anilor 1890, câștigând Premiul V. Adamachi al Academiei Române în 1898, [5] [24] și o medalie Bene Merenti , conferită de Regele Carol I , în 1899. [39] În timp ce Ilarie Chendi a protestat împotriva „inspirației tulburătoare” a lui Lecca, el și-a calificat verdictul insistând că a fost totuși inspirația unui „[38] Inspirând la rândul lor autori colegi precum Alexandru Toma , [40] poeziile lui Lecca au fost ținute în mare atenție de către Hasdeu. Deși inițial l-a respins pe Lecca ca pe un simplu „imitator”, [41] l-a primit în salonul său Editura Socec , unde Lecca i-a întâlnit pe Radu D. Rosetti , Cincinat Pavelescu , Ludovic Dauș , iar mai în vârstă, George Ionescu-Gion . [22]

Ilustrația lui Lecca pentru poemul Osĕndita („O femeie blestemata”), în Octava , 1904.
Aristizza Romanescu în Septima lui Lecca . Câiniĭ , 1902

După cum relatează Rosetti, Lecca a fost o perioadă angajat ca jurnalist obișnuit la Gazeta Poporului , în timp ce el însuși a lucrat la Țara ; cei doi se vorbeau unul la altul folosind note și epigrame în ziarul fiecăruia. [42] Lecca a fost și un desenator amator, care a contribuit cu 89 de viniete la propria sa Octava , dintre care 18 au fost copiate de la alți artiști. [43] El și Hasdeu au împărtășit această preocupare, precum și o pasiune pentru ocult, spiritism și mediumnitate , Lecca intrând în transă, încercând să atragă pentru Hasdeu „ adevăratul chip al lui Hristos ”. [44] În timpul unor astfel de sedinte, la care participă poetul, Hasdeu a fost inspirat să-și construiască castelul nebunilor la Câmpina [45] , unde a afișat ulterior o fotografie de grup a lui Lecca, Rosetti și Ovid Densusianu . [46] În ianuarie 1899, când Hasdeu și-a creat „Societatea Presei”, un sindicat de pionier al scriitorilor, Lecca, Ascanio și Chendi s-au numărat printre membrii fondatori. [47]

Fiind foarte îndatorat față de Hermann Sudermann , [48] Lecca și-a publicat prima lucrare în dramă, Bianca , care arăta dileme morale care duc la un mariticid . [49] A fost tipărită în revista lui Ascanio (1896), fiind urmată în 1897 de o piesă în cinci acte, Pentru o femeie („Pentru o femeie”, 1897), prezentată spre revizuire Teatrului Naţional Bucureşti (1897). [50] El a fost, de asemenea, interesat de traducerea dramelor străine și a tipărit în Convorbiri Literare versiunea sa a lui William Shakespeare Taming of the Shrew , [51] urmată de Victor Hugo .'s Hernani , care a fost folosit de Teatrul Național în repertoriul din 1898. [52] Tot atunci, a adaptat The Pillars of Society . [5] [43] În 1896, și-a început relația cu actrița Aristizza Romanescu , care, după cum scrie Rosetti, a fost și muza sa artistică pentru următorul deceniu. [53]

Ridicați-vă la faimă

Lecca a devenit dramaturg personal al Teatrului Național până în 1900, [54] [55] și, potrivit actorului Petre I. Sturdza , a fost superlativ ca traducător de dramă în versuri , deși „nu atât de poet”. [56] [57] În mai 1900, poetul satiric Vasile Dumbrăveanu se referea la el drept „învins”, menționând că duce Teatrul Național la datorii. [54] Editorii Convorbiri Literare – și în cele din urmă societatea lor literară, Junimea – au ajuns să-l considere pe Lecca ca pe un aliat ocazional, în ciuda debutului său cu rivalul lor Hasdeu. [58] În aceeași revistă, Dumitru Evolceanua publicat în 1896 un eseu în care Lecca a apreciat ca poet, dar verdictele sale au fost ridiculizate de colegul junimist Duiliu Zamfirescu . [59] În cele din urmă, Lecca a rămas cu incompatibilul ideologic Literatură și Artă Română , ca „dramaturg prin excelență”, apoi cu succesorul său parțial, Revista Idealistă . [60]

„Cel mai productiv autor al vremii”, [61] a produs un șir lung de piese: Tertia. Casta diva („Tertia. Zeita Casta”, 1899); Quarta. Jucătoriĭ de cărțĭ („Quarta. Jucători de cărți”, 1900); Quinta. Suprema forță („Quinta. The Force Supreme”, 1901); Septima. Câiniĭ („Septima. Câinii”, 1902); Cancer la inimă (1903). [5] [62] O altă lucrare, publicată în 1904 (și din nou în 1905), [43] s-a intitulat INRI — uneori descrisă ca o poezie, [21] este de fapt un scenariu cu tema Evangheliei ,și prezintă „adresa lui plină de ciudă către omenire”. [64] Potrivit istoricului literar Mircea Popa, serialul conține puțină valoare artistică, prezentând personaje cu stări psihologice neclare și intrigi nu întotdeauna suficient de dotate cu motiv. [5] Prietenul său actor Livescu și-a amintit totuși că s-au bucurat de succes la Teatrul Național, în special Quarta , care l-a jucat pe Aristide Demetriade și „nu includea banalități sau filler”. [65] În mod similar, impresarul M. Faust-Mohr își amintește că Quarta și Quinta au fost hituri comerciale la prima lor punere în scenă. [66]Acesta din urmă, contrastând un seducător cinic cu o doamnă idealistă, [67] i- a câștigat lui Lecca un alt premiu Adamachi, în 1901. [68] Sperând un succes internațional încă din 1900, [19] Lecca a făcut ca piesa să fie tradusă în maghiară și franceză. [69]

Multe dintre piese au trecut de la comentariul social la cel politic, influențate progresiv de școlile de naturalism și teatru social. [70] Livescu mai notează că metoda preferată a lui Lecca a inclus „sălbăticirea formelor noastre sociale și flagelarea lipsei noastre de caracter [...] într-o atmosferă melancolică, când deprimantă, când purtată de poezia discretă”. [71] În 1902, a contribuit cu o astfel de critică într-o formă fără precedent, la un recital de la Teatrul Național susținut de Romanescu și Constantin Nottara : a adăugat la poezia clasică a lui Heliade , Zburătorul , versuri proprii, cu indicii politice. [72] Deja de Quinta, Lecca, care și-a regizat propriile piese (cu „gust și măiestrie a scenografiei”, potrivit lui Livescu), își stabilizase echipa preferată de actori, care includea Demetriade, Livescu, Romanescu și Nottara. [73] Un alt actor, Velimir Maximilan , a lucrat cu Romanescu și Lecca ca. 1907, amintind că acesta din urmă era „prețuit pentru tehnicile sale în dramaturgie”. [74]

Iorga și-a găsit o literatură despre „ parazitism ” și „domni dezgustători”, cu puțină relevanță pentru oamenii care trăiesc în vremurile de mai târziu. [75] Setările au fost „vagi și false”, evocând cele mai rele din Liviu Rebreanu . [76] Totuși, Iorga mai notează că Lecca s-a remarcat în această familie de dramaturgi la „moda franceză” pentru „pânza sa de mișcări și dialoguri”. [77] Același lucru a fost remarcat și de romancierul Felix Aderca , care l-a văzut pe Lecca ca pe un harnic și „profund diferit de semenii săi”, dar a remarcat că totuși a eșuat la proiectul său principal: dramatizarea ascensiunii unei aristocrații românești industriale, urbanizate. . [78]Deși îi recunoaște priceperea, Florea avertizează că succesul său a fost condiționat de faptul că a avut această trupă prestigioasă la dispoziție, precum și de un „gol” în drama românească a fin de siècle . [50] Ea notează că Lecca nu a creat nici situații, nici tipuri, dar că, în calitate de „fin cunoscător al scenei”, a fost capabil să dozeze conflictul și, de obicei, îl rezolva în tragedie; critica socială este „vehementă, dar lipsită de claritate”. [79] După cum notează Faust-Mohr, „unii recenzenți de teatru și unii din public au fost dezamăgiți de rezoluția [ Quarta ]: un tată și-a ucis fiul, care fusese rătăcit de dependența de jocuri de noroc”. [80] Septimaa fost un subiect de controversă „cu grosimea pe care o găsești în unele dintre scenele sale”. [81] „Arăta intrigatorul adulator care stăpânește pe un politician și nu pierde timp în a-l denunța odată ce steaua lui a dispărut”. [49] Cancer la inimă a fost de râs pentru titlul său morbid, deși, susține Mora, criticii săi „nu păreau să aibă niciodată timpul, nici priceperea, să-l analizeze”. [24]

Scandalurile anilor 1900

În jurul anului 1900, Lecca avea contract cu editurile Alcaly și coordona Biblioteca pentru toți , un serial pentru popularizarea literaturii străine și autohtone. [82] Propria sa opera literară s-a diversificat și a ajuns să fie găzduită în locații precum Flacăra , Noua Revistă Română , Viața Romînească , Viața Literară , și Falanga , [5] [51] semnată uneori cu pseudonimul Câmpeanu. [83] Din 1903 s-a alăturat lui Livescu ca colaborator la Revista Theatrelor, revistă publicată pentru comunitatea actorilor de scenă și a spectatorilor de teatru, [84] urmată ulterior de contribuții similare în Rampa și Scena . [5] Din 1905, fratele său a fost afiliat marginal mișcării simboliste românești , scriind pentru Vieața Nouă , [85] al cărei editor, Ovid Densusianu , l-a numit pe Haralamb „cel mai artistic dintre poeții mai tineri”. [86] Lecca, totuși, s-a ținut departe de cluburile literare, și mai ales de cafenele, [24]și a fost perceput ca amar sau glacial — dar, potrivit prietenului NI Apostolescu, a fost de fapt mișcat „de toată mizeria, nedreptatea și meschinăria vieții”. [46]

Lecca s-a certat cu criticul Mihail Dragomirescu , care a susținut că este o nenorocire (deși a recunoscut că Lecca a scris un dialog bun). [87] Printre cei mai convinși apărători ai săi se numără Apostolescu, care l-a analizat pe Lecca în studiile de literatură comparată, [88] și dramaturgul Victor Anestin , care a proclamat (în mod controversat) că Lecca s-a situat deasupra lui Ion Luca Caragiale . [89] În 1902, decanul simbolist Alexandru Macedonski a raportat că Caragiale îl vedea pe vărul său ca fiind irelevant din punct de vedere cultural, considerând piesele sale drept „încercări, dar nu literatură”. [90]Potrivit lui Florea: „O figură ciudată, interesantă pentru epoca sa, privită ca un arbitru al eleganței, „omul extremităților și extremelor”, [...] Haralamb Lecca [a fost] fie respins indignat, fie elogiat, cu simpatii și antipatii. purtând același sigiliu de parțialitate disproporționată”. [51]

Mânat de nevoile materiale și de principiile sale pedagogice, scriitorul, folosind pseudonimul „Sybil”, a preluat roluri în propriile sale piese — deși, își amintește Livescu, „nu avea talent pentru asta”. [91] În 1903, a făcut un turneu în Oltenia ca protagonist al lui Septime 92] și, pentru o perioadă, în 1905, a fost regizor de scenă al Teatrului Național Craiova . În timp ce se afla acolo, ar fi intrat într-o ceartă cu un membru al trupei, Petre Locusteanu , pe care l-a provocat chiar la un duel. [93] În calitate de protejat al influentului om politic Vasile Morțun [ 91] a fost simultan regizor de scenă al Teatrului Național Iași , producând propriul său film.Quinta . [94] Potrivit filologului Remus Zăstroiu, rolul său acolo a fost „deloc neglijabil”, ci mai degrabă a contribuit la un interval de „împlinire artistică”. Fiind „unul dintre cei mai competenți oameni ai scenei”, Lecca s-a angajat „să modernizeze programul și să reformeze tehnicile actoricești”. [95] Același lucru a fost remarcat și de actrița Maria Filotti (descoperită și angajată de Lecca), care și-a rezumat mandatul drept „scurt [dar] productiv”. [96] Cu toate acestea, el a fost, de asemenea, nemilos și „aproape brutal de sincer” [97] cu angajații săi și, după cum a remarcat Sturdza, care a făcut turnee cu compania, „i-a insultat inutil pe tovarășii [mei]”., „încăpăţânată” Lecca a încercat să facă presiuni pe spectatori să accepte piesele româneşti, pe care le-au respins constant. [98] El a exagerat, de asemenea, în metoda sa , cerințele de acționare, care includ în mod notoriu eliminarea prompturilor , fiind în cele din urmă forțat să demisioneze în decembrie 1906. [94] [99]

Imediat după, Velimir Maximilian l- a angajat pe Lecca la Asociația Grigoriu, trupă independentă. [100] În februarie 1907, a făcut turul țării alături de Romanescu, ajungând la Caracalul natal. [101] Redarea lui Lecca din eroul și Leander de Franz Grillparzer , apărută în numărul 270 din Biblioteca pentru toți (1907), [2] [30] a fost probabil realizată de un intermediar francez. [102] Au urmat alte astfel de contribuții, cu lucrări de: Shakespeare ( Romeo și Julieta , 1907), Théodore de Banville ( Sărutul , 1907), Jean Racine (Athalie , 1907), Pierre Beaumarchais ( Bărbierul din Sevilla , 1908), Pierre Corneille ( Horace , 1912) și Molière ( Tartuffe , 1913). [5] [103] Retipărite de-a lungul anilor 1910, aceste lucrări au câștigat laude de la Albert Honigman de la Universul Literar , care credea că Lecca, un „poet inteligent”, avea „talent remarcabil în artele traducerii”; [104] Aderca le-a găsit „mediocre”, [78] în timp ce istoricul literar Barbu Theodorescu le-a remarcat „multitudinea erorilor” și „slăbiciunea lor pripită”. [105]

După ce a obținut o funcție guvernamentală ca director adjunct al teatrelor, apoi și inspector general al teatrelor, [5] [106] Lecca a fost extrem de nepopulară. În Paștele anului 1908, cu un articol în Ordinea , el și-a întrebat cititorii „ce ar face dacă Hristos s-ar întoarce ”; „Coco” Ranetti , satiric la Furnica , le-a răspuns: „V-aș da urgent să vă dau afară din teatre”. [107] În cele din urmă, a fost eliberat de funcția sa când actori nemulțumiți, care îl cunoșteau încă din vremea lui la Teatrul din Iași, și-au exprimat opoziția. [91] Ulterior, Lecca a fost și unul dintre scriitorii însărcinați să traducă pentru Teatrul Național de către președintele său,Pompiliu Eliade , care a folosit versiunea sa din Dumas-fils ' L'Étrangère . [108] În 1908, traducerea lui La Femme de Claude , de același Dumas, a fost modificată de manageri și, după protestul său public, a fost scoasă din repetiție. [109]

Marginalizarea și revenirea

Amenințarea lui Lecca la adresa lui Eliade, că nu va mai permite ca propria sa operă să fie reprezentată la București, a fost luată în serios de destinatarul acesteia, care i-a interzis efectiv să pună piciorul Teatrului Național. [110] Cu toate acestea, a fost din nou angajat în decembrie, când a pregătit o versiune teatrală a lui Arthur Conan Doyle Final Problem , publicată ca o carte în 1915. [111] În lunile următoare, Lecca și-a urmărit și angajamente în străinătate, Quinta sa luată . susținut de trupa Italiei Vitaliani la Florența (martie 1909). Deși Lecca și presa din România au susținut că a fost un hit, criticul Mario Ferrignia numit-o „tortură inutilă și absurdă”, ajungând la concluzia că Lecca era „un fars uriaș”. [112] În acea perioadă, Septima a fost jucată la Teatrul Național din Sofia , Regatul Bulgariei , deschizându-se recenzii slabe în revista Savremenik . [4]

Cealaltă lucrare de traducere a lui, publicată independent, a acoperit proză: în 1904, texte de Camille Flammarion ; în 1908, „ Intelligence of Flowers ” de Maurice Maeterlinck , Une vie de Guy de Maupassant , Quo Vadis de Henryk Sienkiewicz și Povestea morii inactivă a lui Hermann Sudermann ; în 1909, cartea a doua din Călătoriile lui Gulliver . [5] [113] În același an, a intrat în Societatea Scriitorilor Români , apoi sub președinția lui Mihail Sadoveanu . [47] [114]Și-a scos și traducerea lui Boule de Suif , mult criticată de Mihai Codreanu pentru că nu a reușit să redea sensurile și răsturnările de frază ale lui Maupassant, o „perseverență în traducerea proastă”. [115]

Pe atunci, Lecca s-a căsătorit cu Natalia Botezat [116] , cu care a locuit o perioadă la Bârlad . [49] Mutarea sa acolo a fost anunțată la 13 iulie 1911. [117] În acel an, Lecca a redat în românește Jules Verne Around the World in Eighty Days [ 118] , în timp ce lucrarea sa anterioară l-a inspirat pe Zicu Araia, care și-a adaptat limba română. Enoch Arden în aromână . [119] Revenind în același an cu retrospectiva Poezii („Poezii”), [5] [120] a fost descris de Viața Romînească.ca având „oarecare pricepere”, spre deosebire de colegul său de generație, Rosetti, care era „fără talent”. Amândoi au fost reprezentați în mod proeminent de Luceafărul , care, a remarcat cronicarul, a fost „exagerat” pentru poeții cu un asemenea statut. [121] Facla , recenzia simbolistă mai de stânga, a fost mai categoric, descriindu-l pe Lecca drept „exagerat și banal”. [122]

Lecca a contribuit și la eseurile și conferințele politice din Noi, Românii („Noi românii”), unde a atacat moravurile și psihologia epocii sale. Lecca tânjea după ceea ce considera zile mai bune, referindu-se la opera culturală a lui Hasdeu, George Ionescu-Gion și psihologului Nicolae Vaschide , a căror activitate a prezentat-o ​​publicului. [123] Scris parțial ca satiră, Noi, Românii au atacat anumite grupuri sociale: ardeleni .imigranți, pentru că „s-au dat drept martiri” și „pică cu puțin [...] își formează propriul stat în cadrul statului”; angajații de stat, pentru că sunt „somnolenți” și interesați de adunările sociale mai mult decât de munca efectivă; și actori amatori, pentru „dezonorarea muncii” profesioniștilor. [123] Ostilitatea sa față de amatori a fost împărtășită de Livescu, care notează că Quarta era „mutilat” de o companie din Pitești , ceea ce a redus numărul de roluri de la „un număr mare” la „șapte-nouă”. [124]

Asemenea memorii fragmentare, admirate de Florea pentru „portretul emoționant al lui Hasdeu”, au fost totuși respinse în 1913 de cronicarul Spiru Hasnaș , care le-a găsit „monotone”. [50] Lecca a scris, de asemenea, nuvele, adunate sub numele de Crăngi („Crangile”, 1914) și episoade din viața lui Napoleon Bonaparte . [5] [125] După cum a remarcat Florea, ele sunt poezii în proză și, în acest sens, inferioare poeziei sale obișnuite, „fără niciun alt interes literar decât — într-o anumită măsură — interes stilistic”. [51] Deși renunțase în mare măsură la poezie, el era totuși remarcat ca autor în genul epigramei,[126]

Sub contract cu Alexandru Davila , care a condus o companie privată de actori, a jucat în versiunile sale din La Femme de Claude , [35] și Le Détour de Henri Bernstein . Revenind pe acesta din urmă pentru Adevărul , Emil Fagure a susținut că Lecca (numit „Câmpinaru”) a fost „foarte duhovnic” în portretizarea lui Cyrill, care „i se potrivește de minune”. [127] De asemenea, a început să lucreze cu actrița și managerul Marioara Voiculescu , traducând pentru ea „ On the Eve ” de Leopold Kampf . [128] În octombrie 1912, Lecca a apărut în Romain Coolus 'Cœur à cœur , totuși, potrivit recenzorului Al. Cobuz, a stârnit doar hohote de râs neintenționat: „vocea lui era grosolană și nu modulată, gesturile lui abrupte și aspre”. [51] Cei doi regizori avuseseră deja o dispută majoră cu privire la contractul lui Filotti [129] , iar colaborarea dintre ei nu a durat mult, Davila devenind unul dintre „criticii violenti” ai lui Lecca. [130]

Timp de război, boală și moarte

Artileria română în campaniile din 1916 (desen de HC Seppings-Wright, The Illustrated London News )

Înainte de războaiele balcanice , Lecca a fost rechemat în serviciul activ la arsenalul de la București, [16] apoi în cele din urmă sub arme. A participat la expediția din 1913 în Bulgaria și a publicat un memoriu din experiența sa - acest lucru a fost ciudat, potrivit lui Iorga: „puțini se așteptau ca [Lecca] să fie interesat de astfel de subiecte”. [131] Intitulat Dincolo („Dincolo”), a fost respins cu un joc de cuvinte de către Opinia : „Destul de sigur, talentul este dincolo de sfera muncii domnului Lecca”. [132] Până atunci, interesat de emergenta școală românească de cinema , lucra și la un scenariu „drama țărănească” Răzbunarea.("Răzbunare"). Filmul omonim, produs de Leon Popescu [133] și cu Voiculescu în rol principal, a avut premiera la întoarcerea lui Lecca la București, în iunie 1913. A urmat un scandal, când Mihail Sorbul de la Seara a observat că Lecca i-a plagiat de la unchiul său recent decedat, Caragiale, repetându-l pe Năpasta . cu doar modificări minore ale numelor și setărilor. [133] [134] Împreună, Lecca și Voiculescu au scris o versiune cinematografică a lui Fédora , prezentată pentru prima dată într-o proiecție privată cam în aceeași perioadă cu Răzbunarea — amânată de retragerea furioasă a lui Popescu din proiect, lansarea sa a venit în 1915. [135]

În 1914, Lecca a publicat versiuni ale lui Père Goriot de Honoré de Balzac și Jack de Alphonse Daudet , precum și a lucrat la Decameronul lui Giovanni Boccaccio ( publicat după moartea sa, în 1926). [5] [136] În jurul anului 1915, a lansat o altă lucrare în dramă, Zece monologuri („Zece monologuri”). [43] S -a întors la Teatrul Național București, unde Tertia a fost din nou reprezentată în acel an [137] , în timp ce lucrează și la montarea și adaptarea Ilderim , de Carmen Sylva și Victor Eftimiu .(premiera în martie 1916). [138] În iulie 1916, cu puțin timp înainte de declararea de război a României , a candidat pentru președinția Uniunii Scriitorilor, dar a pierdut în fața vechiului său rival Junimea , Duiliu Zamfirescu . [139]

Ulterior, în timpul campaniilor din Primul Război Mondial , Lecca a fost căpitan al Departamentului de Muniții în Divizia 22, [16] care s-a retras împreună cu restul armatei în Vestul Moldovei . De asemenea, în acel interval, Maximilian a pus în scenă o revistă de-a sa, Dandanaua („Nenorocirea”) în Bucureștiul ocupat de germani – a fost anulată după informații că își bate joc de ocupanți. [140] În timp ce se recupera la Podu Iloaiei , în iarna anului 1916, Lecca a prezentat semne ale unei boli debilitante (uneori descrisă ca o rănire de război), [141] mărturisindu-i lui Ludovic Daușcă moare încet, dar încă sperând să găsească un leac miraculos. Dezafectat în vara anului 1917, locuia la Iași , având ca asistentă Natalia Lecca. [22] Printre ultimele sale lucrări a fost un alt volum de poezie, Simpla („Cea simplă”). [21] Aproape complet paralizat în 1918, el a continuat să fie conștient și receptiv, deși, după cum își amintește Iorgulescu, era mort social . [35]

La sfârșitul războiului, scrisul lui nu a mai fost considerat relevant. După cum a susținut poetul și criticul Benjamin Fondane în 1921: „I-au trebuit zece ani lui Haralamb Lecca să-și dea seama cât de mult era falsă arta lui”. [142] Deși o influență notabilă asupra comediilor de A. de Herz [143] Lecca a fost, potrivit lui Florea, „uitată chiar înainte de a înceta să scrie” – aceasta, „deși istoria dramei românești în acel moment anume nu poate abstrage. el. [...] Scrierea lui Lecca pentru scenă a deschis calea dramei cu tematică urbană”. [51] A murit la 9 martie 1920, la domiciliul său din București (pe Strada Suvenir, nr 9); era de faţă fratele său Octav. [144] A fost înmormântat la Cimitirul Bellu, în Plot 92b, [141] fără nici un oficial cultural prezentat. [145] În anii 1930, mormântul său era neîngrijit, placa de marmură de pe el s-a crăpat. [146] În 1933, la Caracal, concetăţenii săi au ridicat un bust al lui Lecca, sculptat de Ioan C. Dimitriu-Bârlad. [147]

Sturdza a susținut că, „din tot ce a scris Lecca — în versuri și în dramă — și a scris multe pentru ziua lui, astăzi [în 1940] nimic nu dăinuie, nici măcar în memoria propriei sale generații”. [56] [57] În 1921, interpretarea lui Hero și Leander , la Teatrul Regina Maria, a jucat într-un loc „aproape gol”, în ciuda faptului că îl avea în rol principal pe Tony Bulandra . [148] Quinta , tot la Regina Maria (cu Bulandra și soția Lucia Sturdza ), s-a bucurat încă de succes și, a remarcat criticul Paul I. Prodan, va fi în continuare relevantă „atâta timp cât legile sociale rămân aceleași”. [149]Potrivit lui Aderca, era încă foarte apreciat doar pentru că „lacrimatorii și lampioanele [...] se vor bucura întotdeauna de mare succes în rândul maselor”. Lecca, notează el, avea „prestigiul recent decedat”. [78] Tot în anii 1920, o încercare de a pune în scenă INRI a eșuat, din cauza opoziției atât din partea Bisericii Ortodoxe Române (care a considerat-o blasfemie), cât și a criticilor precum Garabet Ibrăileanu (care a ridicat obiecții estetice). [63] Mora a susținut în 1929 că „va veni timpul ca munca lui Haralamb Lecca [...] să se impună”. [24] Un an mai târziu, Rosetti a mai propus ca piesele lui Lecca să fie reînviate „cu actorii, costumele, tehnicile de astăzi”.fi reluată de Teatrul Naţional Bucureşti. [150] După cum a remarcat în 1936 dramaturgul Mihail Sebastian , piesele lui Lecca și Emil Nicolau au fost reînviate și au fost puse în scenă în teatrele bucureștene. Această lipsă de piese comparabile, mai recente, a însemnat că Lecca era „un clasic împotriva voinței lui”.






DAN GEORGE, poet şi traducător

Biografie George Dan
George Dan (10 februarie 1916, Cadievu, judeţul Caliacra, Regatul României - 5 ianuarie 1972, Bucureşti) este un poet şi traducător. Este fiul Călinei (născută Duilaş) şi al lui Vasile Dan. După ce a absolvit Liceul „Ştirbei Vodă" din Călăraşi, lucrează în Marina Militară, apoi în Marina Co­mercială, obţinând brevetul de ofiţer în 1940. După război se stabileşte în Bucureşti. În 1935 scoate la Călăraşi revista „Nenufar". Debutează în „Revista scriitorilor români" (1936), cu poezia Cufundare, semnată George Danubia; debutul editorial are loc în 1949, cu volumul de balade şi poeme Bună dimineaţa!

Din 1945 frecventează cenaclul Sburătorul. Cola­borează la revistele „Preocupări literare", „Viaţa românească", „Istm", „Festival", „Gazeta literară", „Contemporanul", „Tomis", „Astra", „Familia", „Ateneu" etc. Este redactor Ia „România liberă" (1946-1948) şi la „Flacăra" (1948-1949).

Din 1966 călătoreşte mult pe mare, către destinaţii orientale şi extrem-orientale. În acelaşi an participă ca traducător la Congresul internaţional al iranologilor de la Teheran, iar în 1971, la sărbătorirea a 2500 de ani de existenţă a statului irani­an. Traduce poezie persană şi indiană, din Baudelaire, Verlaine, Poe şi din literatura sovietică.

Cunoscut mai ales ca poet-traducător din poezia persană, Dan este el însuşi un poet prolific. După un scurt episod con­formist, versurile sale, de inspiraţie exclusiv marină sau dunăreană, mărturisesc pasiunea pentru meseria sa, cea de navigator. Orientul şi marea sunt cele două filtre esenţiale prin care este văzută lumea: Dobrogea este o „Persie mică", nalbele sunt flori orientale, versurile din Barcagiul Barbălată poartă drept moto un gazel, marea are „ochi de pisică siameză".

Acuarelele dunărene sunt proiecţii care şi ele au inflexiuni orientale: „Dintr-un fildeş lucrat foarte proaspăt / sfârcul alb ia o gâză în cioc; / ce subţire-i al smârcului oaspăt/despletindu-şi penajul din coc!"; „Pe-o fragedă tipsie de smarald, / un nufăr aburind în rouă, cald: / ou despicat prin dur albuş,/până-n polen de gălbenuş." Un număr important de poezii sunt scrise în călătoriile în jurul lumii, constituindu-se în mărturii transfigurate ale unor întâlniri cu alte civilizaţii.

Exotismului locurilor i se adaugă şi o oarecare teatralitate a personajelor, precum şi o grandilocvenţă a gesturilor acestora; rezultatul este o poezie în care totul se percepe într-un mod exotic, aventuros, cu un filon de patetism, dar şi de umor: „La bar ŤLa Calul Troiiť / se-ntorc din larg eroii / cu pumnii-n buzunare, / setoşi de răzbunare".

Această viziune este susţinută structural de poeme lungi, balade, romanţe, în care Dan versifică uşor, rostogolind cuvintele cu impetuozitate şi părând a se opri cu greu. Înrudirii cu Ion Minulescu, semnalată de Mioara Apolzan, i se adaugă aceea cu Panait Istrati, atmosfera baladescă fiind uneori asemănătoare, cum remarca Ion Vinea. Poet şi navigator, Dan s-a îndreptat în cele din urmă către traducerea de poezie „exotică" - persană şi indiană -, realizând traduceri din Saadi, Omar Khayyam, Firdousi, Tagore etc.

Opera

• Bună dimineaţa!, Bucureşti, 1949; ediţie îngrijită şi prefaţă de Marcel Gafton, cu o însemnare de Ion Vinea, Bucureşti, 1976;
• Decorat cu Ordinul Muncii, Bucureşti, 1949;
• Povestea tractorului de la minereu la brazdă (în colaborare cu Nicolae Jianu), Bucureşti, 1949;
• Rapsodia marinarilor, Bucureşti, 1954;
• Dunăre, Dunăre..., Bucureşti, 1955;
• Flori de mare, Bucureşti, 1957;
• Hamalii, Bucureşti, 1957;
• Goarna şi sirena, Bucureşti, 1959;
• Pui de lună, Bucureşti, 1960;
• Cântece de luptă, Bucureşti, 1962;
• Fildeşul negru, Bucureşti, 1965;
• Corabia cu cincizeci de catarge, Bucureşti, 1966;
• Din ochiul ciclonului, postfaţă Ion Vinea, Bucureşti, 1968;
• Fructe de mare, Bucureşti, 1970;
• Mater nostra, Bucureşti, 1971.

Traduceri

• Constantin Simonov, Prieteni şi duşmani, Bucureşti, 1949;
• K.M. Staniukovici, Povestiri marinăreşti, Bucureşti, 1955 (în colaborare cu Dina Haim);
• Serghei Mihalkov, Poezii, Bucureşti, 1957;
• Saadi, Grădina florilor (Golestan), prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1959;
• Poeţi persani, prefaţă de Tudor Vianu, Bucureşti, 1963;
• Rabindranath Tagore, Versuri, prefaţă de Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Bucureşti, 1966, Poeme, prefaţă de Radu Boureanu, Bucureşti, 1967, Luna în creştere, Bucureşti, 1968;
• Firdousi, Şah-name (Cronica Şahilor), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1969;
• Privighetorile Persiei. Antologie de poezie persană (secolele X-XX), prefaţă de Virgil Cândea, Bucureşti, 1971;
• Omar Khayyam, Catrene, Bucureşti, 1972.

Simposion 

Vedeți,
sunt patru soiuri de poeți:
de geniu, de trudă,
de ocazie și de nimic.
Poemele poetului de geniu
sunt nuci-de-cocos:
verzi, dau lapte răcoros,
și coapte - dulce miez untos...
Poemele poetului de trudă
sunt struguri tămâioși:
verzi - acră aguridă,
și copți - stafidă...
Poemele poetului de-ocazie
sunt castraveți:
verzi, car soare și oțet,
și copți - amari și galbeni ca invidia...
Versificările de poetastru
greoaie și-n doi peri -
sunt pepeni furajeri:
verzi, abia-i duci în brațe,
și nu se coc sub nici un astru...
Și cititori de patru feluri
aleg poeme după apetitul lor:
unii vor lapte și unt-de-cocos,
alții vor struguri stafidiți,
unii se mulțumesc cu castraveți,
iar alții mor după lubenițe...
Vedeți,
sunt patru soiuri de poeți,
și patru feluri de poeme,
și cititori cu patru gusturi
- Poftă bună!...




MIHAI DUȚESCU, poet şi prozator

Biografie Mihai Duțescu
DUTESCU Mihai, se naste la 10 febr. 1941, Sibiu. 
Poet si prozator. 

Liceul „Fratii Buzesti" din Craiova; Facultatea de Lb. si Literatura Romana a Univ. din Bucuresti (absolvita in 1963). 

Prof. (1963-l965); redactor la revista Ramuri (din 1965). 

Debuteaza cu poezie in Luceafarul (1962); debut editorial cu volum de versuri Noaptea nuntii (1969), urmat de Scrisori de dragoste (1971), Dulcea pierdere (1974), Pavaza de crini (1976), Darul de a iubi (1978), Venetia (1980), Sa nu uiti, sa nu mori (1982), Muzeul de ceara (1983), Autoportret (1985), Zborul sagetii (1988), Patrie comunista (1989). 

Poet prolific, stapin pe o variata gama de versificatie, Mihai Dutescu inregistreaza reusite certe mai ales dupa 1980 - cu Venetia si Muzeul de ceara, in vreme ce proza publicata pina in prezent (A-ceasta iubire, 1979; Viata personala, 1981; Izgonirea negutatorilor, 1983; Un om, intr-o zi, 1987) nu depaseste stadiul de exercitiu in materie de roman.

D. debuteaza editorial cu volumul de poezii Noaptea nuntii (1969), in care nota intimist-sentimentala e imediat vizibila in versul de obicei fara relief, cu exceptia citorva arpegii lirice 
(„S-au naruit sub privighetori
citeva cetati, citeva paduri, citeva suflete
marmura si-a taiat vinele
dar David a refuzat sa vorbeasca" - Echinoctiu)


. Saltul valoric este evident in volumul urmator, Scrisori de dragoste (1971), unde ciclul al doilea, Ceaiul de la ora cinci, se construieste pe o perspectiva ironica, dar si pe epica falsa a versului ce transmite senzatia de platitudine absoluta intr-un spatiu provincial, in care deriziunea momentelor si a gesturilor scurtcircuiteaza cu ceremonialul de fapt mimat: 
„intr-un acces de tuse o descoperi
pe sotia episcopului
si o invita la o polca
muscind-o ceremonios de nas
sporovaira verzi si uscate
ba chiar pe un ton convulsiv o avertiza
ca are in spate un decolteu
pe care cu timpul se poate fuma"
(Fostul magistrat)


In schimb, in ciclul ce da titlul volumului, se prelungeste tema si tonalitatea elegiaca din Noaptea nuntii, ca in XIII: 
„Canarul meu fruct galben
desen incins
tipat de singuratate
si tu pe fundul camerei
cu masca de somn pe figura
Bule de aer ridici
[] linga scheletele lucrurilor
linga epavele marilor fotolii
si ale cartilor roase".


Versul liber sau cel clasic, utilizat cu egala indeminare, au in comun o fluenta suspecta de facilitate prea mare in procesul de elaborare a poeziei. Culegerile urmatoare, respectiv Dulcea pierdere (1974), Imnuri orfice (1975), Pavaza de crini (1976) si Darul de a iubi (1978), se caracterizeaza printr-un registru in general declarativ. Buna stapinire a versificatiei nu poate escamota impresia de poezie industrioasa, in care celebrarea Daciei Felix, de pilda, a unei provincii (Moldova), a unui oras (ciclul Craiova) sau a unei personalitati (ciclul Brancusi) confirma observatia lui Eugenio D'Ors despre culoarea ce, prea multa fiind, ingrasa, iar apoi ucide spatiul plastic. Se desprind totusi insule de veritabil lirism, mai ales in cazurile de reintoarcere a poetului spre confesiunea de extractie neoromantica: „Poezia a doua mea viata Doamne! / ajuns la ea dupa moarte / inghetind steaua si spulberin-du-se / mie, policandre stinse, miinile / poezia principiu geometric si / religie a ochiului efemer" (Regretam o fotografie iubita). Ciclul Pavaza de crini primeste un ton grav, oracular aproape, anuntind poezia de maturitate a lui Mihai Dutescu din Venetia (1980), Sa nu uiti, sa nu mori (1982) si Muzeul de ceara (1983), vertebrate de doua motive ce revin obsedant: pasarea si trupul. De altfel, ciclul Portret de pasare din volumul Venetia aduna conotatiile motivului existente, in chip disparat, si in plachetele anterioare. Exista in aceste volume multe poezii citabile, precum Eu, pasarea, sau Tablou flamand (ambele din Sa nu uiti, sa nu mori): 
„Cu fiecare respiratie
mai putin aer sub clopotul de sticla
pasarea cade impuscata
frunza se face neagra
mina mea oboseste usor

altfel totul e bine
rasare piatra
apune floarea
vulturii zimbesc
si trec anotimpurile
ca o turma de capre
ce-si duc ciobanii
morti in spate".


Trupul, „orga necintatoare" (Orga trupului) e „suma tuturor / mingiierilor" (Pasarea) intr-o laus vitae infiorata de elegie. Volumul urmator. Autoportret (1985), intr-un fel rezumativ, utilizeaza expresia concisa pina la sentinta, citeodata in defavoarea respiratiei sa zicem normale a poemului: 

„Printr-un spatiu vitrat 
chipul meu 
deasupra trupului meu 

Imitind pasarea si 
broasca testoasa, 
mersul si unduirea, 
zborul si caderea 
In ochiul pa-mintului" 
(Pantomima).

Enumerativul se amplifica in Zborul sagetii (1988), fiind grevat de explicativ si mai ales de elogiul programat din Patrie comunista (1989), unde reapar poncife-le din Imnuri orfice sau din primele cicluri din volumul Pavaza de crini. Prozatorul Mihai Dutescu e prezent in micul roman sentimental Aceasta iubire (1979). Viata personala (1981) este construit pe „meditatia amaruie asupra prezumtiei si goliciunii vietii personajului", artistul fotograf Martin Cabala (A. Cosma). 

Urmatoarele romane. Izgonirea negutatorilor (1983) si Un om, intr-o z (1987), nu depasesc stadiul naratiunii lineare, chiar si cu alternativa scenariului de film inserat in ultima carte. Autor prolific, Mihai Dutescu e citabil prin indemanarea cu care minuieste tehnica versului clasic si modern.
OPERA:
Noaptea nuntii, versuri. Bucuresti, 1969;
Scrisori de dragoste, versuri, Bucuresti, 1971;
Dulcea pierdere, versuri, Bucuresti, 1974;
Imnuri orfice, versuri, Bucuresti, 1975;
Pavaza de crini, versuri. Bucuresti, 1976;
Darul de a iubi, versuri, Craiova, 1978;
Aceasta iubire, roman, Bucuresti, 1979;
Venetia, versuri. Bucuresti, 1980;
Viata personala, roman, Bucuresti, 1981;
Sa nu uiti, sa nu mori, versuri, Craiova, 1982;
Muzeul de ceara, versuri, Bucuresti, 1983;
Izgonirea negutatorilor, roman, Craiova, 1983;
Autoportret, versuri, Bucuresti, 1985;
Un om, intr-o zi, roman, Craiova, 1987;
Zborul sagetii, versuri. Bucuresti, 1988;
Patrie comunista, versuri, Craiova, 1989.

REFERINTE CRITICE:
E. Barbu, O istorie;
A. Cosma, Romanul romanesc contemporan, I, 1988.

Viaţa
Viaţa care ne-a fost hărăzită
de bunul nostru Dumnezeu
e o taină fără sfârşit,
chiar dacă vi se pare că
sunteţi atotcunoscători.
N-o să înţelegi niciodată
cursul destinului
tu, om fără minte
care ţi-ai pus pe faţă
masca lui Dumnezeu.
Puterea e mai trecătoare
decât zborul păsării,
mai instabilă decât tremurul
apei la ţărmuri.
Puterea ta, omule, e doar nisip,
el e regatul tău
atotştiutorule,
atâta meriţi!

Limba română
Timp care curge, timp ce purcede
În urmă-ne multe n-or să rămână,
Dar niciodată nu se va pierde
Doamna frumoasă, limba română.
S-or duce zilele, iubiri fără margini
Vor trece sub marea uitare stăpână,
Dar niciodată n-o cădea în paragini
Doamna românilor, limba română.
Cuvântul ei dulce ne este nume
Glasul ei cântec mereu ne adună,
Bunii şi răii nu au pe nume
Mai sfânt decât ea, decât limba română.
Pământu-acesta cât ne rămase,
Munţii cu vulturi, marea cu spumă
Stau sub lumina ce arde în case
La fiecare, limba română.
Făcuţi dintr-un sânge străvechi precum vinul
Din boare şi rouă şi din furtună,
În ea ne rostim bucuria şi chinul,
În prea iertătoarea limbă română.
În ea se botează şi viii şi morţii,
În ea se şopteşte sub clarul de lună,
Au dus-o pe buze şi domnii şi hoţii
Trăind de milenii în limba română.
Iar timpul tot curge şi curge-va veşnic
Şi sufletu-mi tainic mereu se cunună
În fiece toamnă, sub stelele sfeşnic,
Cu blânda mireasă, limba română.





A S Pușkin

Biografie
Născut la Moscova, pe 6 iunie (26 mai, stil vechi) 1799, Pușkin se trăgea dintr-o familie de nobili de viță veche.[1]Tatăl lui Pușkin, Sergei Lvovici Pușkin (17671848), era descendentul unei distinse familii nobile rusești, cu strămoși din secolul al XII-lea. Mama lui Pușkin, Nadejda (Nadia) Ossipovna Hannibal (17751836) avea strămoși, pe linia bunicii paterne, din nobilimea germană și scandinavă. Ea a fost fiica lui Ossip Abramovici Gannibal (17441807) și a soției lui, Maria Alexeievna Pușkina, iar bunicul ei patern, adică străbunicul lui Pușkin, un paj ridicat în rang de către Petru cel Mare, a fost Abram Petrovici Gannibal, născut în Eritreea.
În octombrie 1811 viitorul poet s-a înscris la școala nou înființată la Țarskoe Selo[2], (azi orașul Pușkin) unde va studia până în 1817, când se stabilește la Petersburg și devine membru activ al cercului literar „Lampa verde”.[3]La vârsta de cincisprezece ani publică primul poem.
În 1820 vede lumina tiparului primul său poem, Ruslan și Ludmila.[4] Poetul devine incomod din pricina popularității și scrierilor lui antidespotice - manuscrisul Odă a Libertății. Ca urmare, în același an (1820), pentru a evita deportarea în Siberia, se mută la Chișinău unde va locui până în 1823.
După o călătorie de vară în Caucaz și în Crimeea, scrie două poeme foarte aclamate: Prizonierul din Caucaz șiFântâna din Bahcisarai.[5]
În 1823 se mută la Odessa, unde intră din nou în conflict cu guvernul care-l trimite în exil în nordul Rusiei, unde va sta din 1824 până în 1826. Cu ajutorul anumitor autorități, reușește să-i facă o vizită Țarului Nikolai I pentru o petiție cu privire la eliberarea lui, pe care o și obține. Tot atunci (1823), începe să lucreze la marele său roman în versuri, Evgheni Oneghin care va aduce triumful realismului în literatura rusă.[6]
În revolta din decembrie 1825 la Sankt Petersburg sunt găsite în mâinile unor insurgenți o serie de poeme politice timpurii ale poetului; ca urmare Pușkin intră imediat sub strictul control al cenzurii guvernului, fiindu-i interzis să călătorească sau să publice. În acest timp scrie drama Boris Godunov, pe care însă nu reușește să o publice decât cinci ani mai târziu.
În 1831 se căsătorește cu Natalia Goncearova. Împreună încep să frecventeze cercurile din înalta societate, poetul devenind un apropiat al curții. Soția lui era o femeie foarte admirată, inclusiv de țar, care pentru a-l umili îi oferă cel mai neînsemnat titlul de la curte.[7]
În 1837, înglodat în datorii și în mijlocul zvonurilor despre relația amoroasă a soției lui cu aventurierul francez d’Anthes, pe 27 ianuarie Pușkin îl provoacă pe presupusul iubit la duel. În urma duelului, amândoi bărbații sunt răniți, dar Pușkin mortal. Două zile mai târziu, Rusia îl pierdea pe cel mai important poet și dramaturg romantic al secolulului al XIX-lea. Guvernul, temându-se de o eventuală demonstrație politică, a mutat desfășurarea funeraliilor într-un loc mai ferit, permițând participarea unui grup foarte restrâns de rude și prieteni apropiați.[8]
Pușkin a avut patru copii cu Natalia: Maria (născută în 1832, care este considerată un prototip pentru Anna Karenina), Aleksandr (născut în 1833), Grigori (născut în 1835) și Natalia (născută în 1836), cea din urmă s-a căsătorit, morganatic, cu un membru al familiei regale din Nassau, anume cu Nikolaus Wilhelm de Nassau și a devenit Countesă de Merenberg.
Opera literară
·         Ruslan și Ludmila (1820)
·         Gavriiliada (1821)
·         Prizonierul din Caucaz (1822)
·         Frații haiduci (1822)
·         Fântana din Bahcisarai (1824)
·         Țiganii (1827)
·         Contele Nulin (1825)
·         Poltava (1829)
·         Căsuța din Colomna (1829)
·         Andjelo (1833)
·         Călărețul de aramă (1833)
·         Povestea ursoaicei (1830)
·         Basmul cocoșelului de aur (1834)
·         Evgheni Oneghin (1832)

Eu Te-am Iubit

Eu te-am iubit şi poate că iubirea
În suflet încă nu s-a stins de tot;
Dar nici nelinişte şi nici tristeţe
Ea nu îţi va mai da, aşa socot.
Fără cuvinte te-am iubit, fără nădejde,
De gelozie, de sfială chinuit.
Dea Domnul să mai fii cîndva iubită
Aşa adînc, aşa gingaş cum te-am iubit.
 


 În greu surghiun siberian

În greu surghiun siberian
Rabdati osânda cu mândrie,
Caci truda voastra nu-i în vau,
Cândirea voastra-i vesnic vie.

Nadejdea, sora cu urgia,
În hruba neagra de blesteme
În voi trezi-va voiosia,
Caci va veni dorita vreme:

Iubiri, prietenii profunde
Vor trece porti cu lacat greu,
Asa cum pîn’la voi patrunde
În ocna, liber, glasul meu.

Cadea-vor lanturi, temniti crunte,
Si fratii vor veni spre voi,
Cu libertatea scumpa-n frunte
Sa va dea spada înapoi.
 


 Dimineata de iarna

Ce zi frumoasa! Ger si soare.
Iubita mea, mai dormi tu, oare?
Deschide ochii larg si sari
Din somnul dulce. Iata zorii.
Acum în calea Aurorii
Ca Steaua Nordului rasari.

Aseara viscolea într-una.
Arar iesea pe ceruri luna
Din nouri, si-o asemanam
Cu-o palida, galbuie pata.
Iar tu stateai îngândurata...
Si-acuma... uita-te pe geam:

Albastru-i cerul, si covoare
De nea se-ntind lucind la soare.
Copacii în padure-s goi
Si negri. Brazii verzi se-mbraca
În stravezie promoroaca,
Si râu-i sclipitor de sloi.

Pluteste-odaia-ntr-o lumina
De chihlimbar, si soba plina
Trosneste. E placut aici;
Visarea lânga foc e buna...
Dar dac-as spune-acum sa puna
Pe roib la sanie?... Ce zici?

Pe pârtii sa zburam, departe,
Pe unde calu-o sa ne poarte
Atât de zbuciumat în frâu:
Pe câmpul cu zapada groasa,
Si prin padurea ieri stufoasa;
Si pe la mult iubitul râu.
 






Boris Pasternak

Biografie Boris Pasternak
Boris Leonidovici Pasternak (n. 29 ianuarie (stil vechi) (10 februarie) 1890 la Moscova - d. 30 mai 1960) a fost un poet şi scriitor evreu rus, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1958.

Este fiul lui L. O. Pasternak, membru al Academiei de arte. Se naşte şi creşte într-o familie de artişti profesionişti, în familia pictorului Leonid Pasternak şi a pianistei Rosa Kaufmande de unde provin şi preocupările sale timpurii pentru diverse arte: desenează bine din copilărie; se ocupă de compoziţia muzicală, influenţat fiind de A. N. Skriabin, prieten al tatălui său, într-o altă, a treia perioadă, studiază cu pasiune filosofia. În 1909 se înscrie la Facultatea de istorie-filosofie a Universităţii din Moscova, renunţând la profesia de muzician. În 1912 pleacă în Germania, unde se ocupă cu studierea operei şcolii neokantiane de la Marburg. Renunţă şi la specializarea în filosofie, problematica filosofică rămânând totuşi în centrul atenţiei creaţiei sale literare, până la romanul şi scrisorile ultimilor ani. Pasternak optează, în final, definitiv pentru literatură.

În 1911 debutează cu poezii în almanahul grupării "Lirika", iar în 1914 tipăreşte placheta de versuri "Geamanul din nori". După examenele de la Universitatea din Moscova îşi definitivează primul său volum de versuri (1914). Din dorinţa de a fi alături de generaţia sa, Pasternak se "înregimentează" literar în gruparea moderat futuristă "Centrifuga", fără a-şi renega însă rădăcinile, care coboară până în "veacul de argint" al poeziei ruse (perioada Simbolismului si a Akmeismului, dominată de figura lui Blok). Volumul Pe deasupra barierelor (1917) este, în mare măsură, o reluare a temelor din prima sa carte. Volumele Sora mea viaţa (1922) şi Teme şi variaţiuni (1923), în care Pasternak îşi elaborează modul cu totul special de a surprinde lumea în integritatea ei, sunt primite cu entuziasm, impunându-l drept un mare poet. În anii '20, Pasternak încearcă să-şi gasească locul în lumea creată de Revoluţia roşie scriind poemele epice 1905 (1925-1926) şi Locotenentul Schmidt (1926-1927), care, alături de poemul Înalta maladie (1923-1928), îi aduc recunoaşterea oficială.

La sfârşitul anilor '30, deprimat din cauza nenorocirilor pe care le vede în jurul său - sunt anii terorii staliniste -, Pasternak renunţă pentru o vreme la opera personală şi îşi câştigă existenţa traducând. Traduce mult, din Shakespeare, Kleist, Goethe, Petofi, Shelley, Verlaine, din germană, engleză şi din poezia gruzină; călătoreşte de altfel şi în Gruzia.

În timpul Războiului publică volumele de versuri Pe trenuri timpurii (1943) şi Întinderea pământească (1945). În iarna aceluiaşi an începe să scrie romanul Doctor Jivago. După război elaborează partea cea mai importantă din romanul Doctor Jivago, despre un intelectual cu opţiuni tragice între lumea intimă şi existenţa publică, socială. În 1948, întregul tiraj de Opere alese de Pasternak, tipărit in anul precedent, este dat la topit. Publicarea romanului în străinatate în 1957, in Italia, şi decernarea Premiului Nobel pentru literatură în 1958 a generat ascuţite critici în presa sovietică, soldate cu excluderea sa din Uniunea scriitorilor şi contrângerea sa să renunţe de bună voiela Premiul Nobel. În 1959 încheie volumul de versuri Când se înseninează. La 30 mai 1960, scriitorul moare la Peredelkino, celebrul sat de creaţie al scriitorilor sovietici, situat într-o suburbie a Moscovei. În însemnările şi scrisorile ultimilor ani Pasternak şi-a adunat punctele sale de vedere asupra artei.

Bibliografie selectivă

Vremea începuturilor -- (1912 - 1914) 
Pe deasupra barierelor -- (1914 - 1916) 
Anul nouă sute cinci -- (1925 - 1926) 
Locotenentul Schmidt -- (1926 - 1927) 
A doua naştere -- (1930 - 1931) 
Doctor Jivago -- 1957 

Grea cruce sa iubesti pe unii...

Grea cruce sa iubesti pe unii.
Dar tu - ce simpla! De-nteleg
Secretul frumusetii tale,
Enigma vietii o dezleg.

S-aude, primavara, fosnet
De adevaruri, cum razbat.
Ca aerul îti e-ntelesul,
Ca el de dezinteresat.

Freamatul viselor s-aude
Atunci - si parca le si vezi.
În rândul marilor temeiuri,
Tu, precum aerul, te-asezi.

Usor e: te trezesti, din suflet
Zvârli pleava vorbei, vechi cusururi,
Curat s-o duci de-aici-naite,
Sa nu te mai mânjesti de-a pururi.
 


Noapte de iarna

Ningea, ningea pe-ntreg pamântul,
În toata zarea.
Ardea lumânarea pe masa,
Ardea lumânarea.

Cum, vara, roiesc musculite
În jurul luminii, noian,
Toti fulgii, toti fulgii din curte
Se-nvârtejeau la geam.

Lipea pe geam viscolul cercuri,
Sageti indicând departarea,
Ardea lumânarea pe masa,
Ardea lumânarea.

Strângea tavanul luminat
Tot umbre bizare,
Destine ale încrucisarii,
Încrucisari de mâini, încrucisari de picoare.

Si doi pantofiori lunecau
Cu zgomot sec jos,
Pe rochie lumânarea îsi picura
Lacrimile, sfios.

Si totul pierea în pâcla zapezii,
Alba, carunta,
Ardea lumânarea pe masa,
O rugaciune de sfânta.

Si un ungher sufla în festila
Si focul ispitei învolburate
Îsi ridica precum un înger
Doua aripi încrucisate.

A nins toata luna, în februarie,
Si mereu, ca ninsoarea,
Ardea lumânarea pe masa,
Ardea lumânarea.
 


 Intâlnire

Nameti pe-acoperisuri, cum iernii îi sta bine!
Ies sa mai fac miscare si-n usa dau de tine.
Esti fara palarie si, Doamne, n-ai galosi!
Ai strâns în mâini zapada, framânti un cocolos.

Copacii lânga garduri sunt supti de zari si bezna,
Esti emotionata, cu fulgi, inel, în glezna.
Baticu-i plin de apa, din mâneci parca-ti ploua,
În paru-ti se-nfiripa cinci picaturi de roua.

Balaie, o suvita îti lumineaza chipul,
Mijlocul, pardesiul si mâna si baticul.
T;i-i jilava, pe gene, zapada ca un fum,
Mi-apari dintr-o bucata, când te privesc acum.

Cin` te-a purtat prin mine, prin suflet, in ocoale,
Asa ca pe-o bucata de fier cu miezul moale?
In sufletu-mi, de-a pururi, tu o sa-nsemni femeie.
Ca lumea-i rea, imi pasa foarte putin, de-aceea.

Se dedubleaza noaptea din acel timp sfârsit,
Ramasera doar bârfe, dar noi, noi am murit?
 




Mariana Marin

Biografie (1956 - 2003)
S-a născut în București, unde a absolvit Facultatea de Litere. Este considerată a face parte din "generația 80". A fost un membru activ al Cenaclului de Luni, condus de criticul literar și profesorul Nicolae Manolescu și a publicat în volumul colectiv, editat de acesta, "Cinci".
Criticul Nicolae Manolescu, afirmă[2]Versurile ei sunt croite din materialul liricii tragice a marilor doamne ale poeziei moderne, printre care își găsește locul nefericita iubită a lui Eminescu, evocată, laolaltă cu urmașele ei din secolul XX, într-o splendidă Elegie : „Mutilarea artistului în tinerețe la minus 15 grade./ Nici cazul Sylviei Plath nu e posibil/ nici frânghia Veronicăi Micle nu are săpun./ Din când în când amintirea stinsă a Țvetaevei/ tăcerea în care se îneacă Ahmatova/ și mizeria, sărăcia acelui Ierusalim/ din care Else ma cheamă.”
Poeziile ei sunt traduse în limba franceză și e prezentă în reviste și antologii din Marea Britanie, Germania, SUA, Suedia, Ungaria și Polonia.

VOLUME DE VERSURI PUBLICATE

  • Un război de o sută de ani, Editura Albatros, 1981; Editura AXA, Botoșani, 2001;
  • Cinci (alături de Alexandru MușinaRomulus BucurBogdan GhiuIon Bogdan Lefter), cu ilustrații de Tudor Jebeleanu; Editura Litera, 1982;
  • Aripa secretă, Editura Cartea Românească, 1986;
  • Atelierele (1980-1984), Editura Cartea Românească, 1990;
  • Ia-ți boarfele și mișcă, interviu realizat cu Oana Orlea, Editura Cartea Românească, 1992;
  • Mutilarea artistului la tinerețe, Editura Muzeul Literaturii Române, 1999;
  • Zestrea de aur (antologie), Editura Muzeului Literaturii Române; prefață de C. Rogozanu, 2002

CĂRȚI TRADUSE ÎN FRANCEZĂ

  • "Au Carrefour des grandes routes commerciales" ediție bilingvă, EST-Samuel Tastet Editeur, traducere din limba română de Sébastien Reichmann, 1989
  • "Les Ateliers", ediție bilingvă, EST-Samuel Tastet Editeur, traducere din limba română de Alain Paruit, 1992.

Al dracului! - Mariana Marin


Mi-e dor de poemele cărora doar eu însămi
le eram universul.
îmi urmăream târşâitul zilnic,
firişorul de păr câinesc
crescut pe vârful nasului
timp de o săptămână şi udat
(al dracului!) cu lacrimi amare;
fusta-nflorată rotită-n pulberea dimineţii,
scarabeul din inimă, clepsidrele minţii, amarul
şi poate-poate eram fericită.
Asta mi-aţi luat.
Posibilitatea de a mă număra eu pe mine însămi 
printre fiinţele lui Dumnezeu,
de-a mă bucura liniştită şi eu de ceva.
Nu mult: un pumn de ţărână vorbitoare,
un căuş de cenuşă aruncat pe-ntinsul mării,
un viermişor vesel şi cu bunsimţ.
N-aş fi aruncat atunci niciodată blestemul,
n-aş fi săpat la groapa voastră 
cu atâta poftă şi har.
Da, ştiu şi asta: neîncrederea în mine
a fost una din puţinele voastre bune intuiţii.
Bun. Luaţi-vă acum şi răsplata:
firişorul de păr câinesc crescut pe vârful nasului
timp de o săpămână (al dracului!) şi-amarul...





Elegie


Fusese obligată să trăiască
la limita existenţei
şi asta ani buni!
în cumplita existenţă a visului
şi a zidului gol.
Părul molatec nu i s-a lăsat
niciodată peste toate acestea,
nici pasului ei nu i s-a spus căprioară.
Mania secretă şi boala îi dăduseră totuşi ceva:
patima descrierii sinelui de jur împrejur şi-n adânc.
Morbul cu dulceaţă de gât i s-a agăţat într-o zi
şi privindu-se leneş, agale
a încetat jocul
care-o făcuse atât de frumoasă

şi rea.





Zidul


Eu nu te judec
şi doar ţi se pare
că lanţurile pe care le porţi
au fost închise de mine
cu nopţile în care ne-am iubit.
Nu este al meu cedrul Libanului
sub care stai şi plângi.
Iar turma de capre a minţii tale
n-a fost păscută de mine,
nu eu am înălţat din nou zidul
după ce s-a surpat.
Şi nu te judec.
Eşti liber şi aidoma mie într-o zi şi aici,
sub pământul spre care viţa-de-vie
toamna se-apleacă în ţăndări.

demonizată



CONSTANT TONEGARU

Constant Tonegaru
Constant Tonegaru.jpg
Poetul Constant Tonegaru
Date personale
Născut Modificați la Wikidata
GalațiRomânia
Decedat (32 de ani) Modificați la Wikidata
BucureștiRepublica Populară Română
Cauza decesuluiboală pulmonară[*] Modificați la Wikidata
Naționalitate România
CetățenieFlag of Romania (1952–1965).svg România Modificați la Wikidata
Ocupațiepoet, jurnalist, activist, funcționar public
Limbilimba română  Modificați la Wikidata
Activitatea literară
Activ ca scriitor1936–1950
Mișcare/curent literaravangardădecadentismsuprarealismSburătorulAlbatrosKalende
Specie literarăGenul liric
Operă de debut1942 - în revista „Expresul
Opere semnificativePlantații
Note
PremiiPremiul Editurii Fundației Regale pentru Literatură și Artă

Constant Tonegaru (n. 26 februarie 1919 – 10 februarie 1952) a fost un poet român care a făcut parte din al doilea val al avangardei literare românești și din decadentism, și care și-a sfârșit cariera ca prizonier politic și victimă a regimului comunist. Cunoscut pentru stilul boem, poemele sale erau caracteristice generației celui de-Al Doilea Război Mondial din literatura română și strâns legate de lucrările prietenilor săi, Geo DumitrescuDimitrie Stelaru și Ion Caraion. Împreună cu ei, Tonegaru reprezintă unul din ultimele valuri care au trecut prin Sburătorul, o societate literară modernistă formată în jurul criticului literar Eugen Lovinescu.

În același măsură antifascist și anticomunist, Tonegaru a participat la activități culturale subversive împotriva regimului autoritar a lui Ion Antonescu și a contribuit la revista Albatros a lui Dumitrescu până când aceasta a fost închisă de aparatul de cenzură al lui Antonescu. Înainte de 1945, a publicat în revista Kalende a lui Vladimir Streinu și a finalizat lucrările la volumul său "Plantații", din care o mare parte a fost dedicată imaginilor șocante ale războiului pe Frontul de Est. După ce Uniunea Sovietică a început să ocupe România, Tonegaru a fost un critic deschis al persecuției culturale și, alături de scriitorii Streinu, Pavel Chihaia și Iordan Chimet, a creat Asociația "Mihai Eminescu", o organizație caritabilă și un forum cultural al cărui scop era să ajute autorii marginalizați.

Implicat într-un proces al luptătorilor din rezistența anticomunistă, Constant Tonegaru a fost condamnat la doi ani și trimis la închisoarea Aiud, unde relele condiții de trai l-au dus la o boală pulmonară severă. A murit la scurt timp după eliberare și a fost recuperat în totalitate ca poet numai după Revoluția Română din 1989, în mare parte datorită prietenilor săi, Chimet, Chihaia și Barbu Cioculescu. Biografia lui Tonegaru este adesea descrisă ca fiind un simbol al sorții întregii sale generații, care a fost decimată de persecuția comunistă și i-a împiedicat să se afirme cultural.

Biografie[modificare | modificare sursă]

Primii ani[modificare | modificare sursă]

Născut într-o familie din clasa mijlocie de la portul dunărean Galați, Tonegaru a fost fiul unui avocat, căpitan de nave și poet amator, care și-a cultivat gustul pentru literatură și pe care Constant l-a însoțit în excursii în GreciaTurcia și Egipt.[1] Deși era un bărbat extrem de înalt, tânărul Tonegaru a fost afectat de probleme de sănătate și s-a născut cu stenoză mitrală.[1]

Și-a început educația în orașul natal, absolvind școala primară din orașul învecinat, Brăila, și a absolvit învățământul secundar la București, la liceul Bisericii Evanghelice-Luterane (1931-1931), la Colegiul Național "Sfântul Sava" (1932-1935) și, în cele din urmă la Liceul de băieți Libros din București.[2](1935-1936). A debutat ca jurnalist la vârsta de 17 ani, când a publicat mai multe articole în revista Neamul Românesc condusă de Nicolae Iorga.[1] Viața i s-a schimbat dramatic după ce tatăl a fost condamnat pentru o crimă pasională, un eveniment care l-a pus pe tânărul Tonegaru în situația de a-și sprijini financiar mama, forțându-l să se angajeze la compania feroviară.[1] Între anii 1939 și 1943 a fost angajat de către Poșta Română, la Oficiul liniilor București I.[2]

Atras de mediul boem și publicându-și poemul de debut, "Nocturnă fluvială", în 1942, într-o ediție a revistei regionale Expresul de Brăila,[2] Tonegaru s-a întâlnit și împrietenit cu poeții Stelaru și Cioculescu, [1] frecventând moderniștii la Sburătorul.[1][2][3] Opera sa a devenit mai experimentală și s-a concentrat pe scrierea de poezii.[1] Tonegaru a devenit mai bine cunoscut publicului, în mare parte datorită aprecierii activității sale de către criticul literar Vladimir Streinu, care, de asemenea, l-a ajutat pe poet să-și găsească un loc de muncă ca dactilograf în cadrul Ministerului Educației [1] (un loc de muncă unde a stat între 1943 și 1944).[2] Pe atunci, era o figură populară pe scena literară și, potrivit istoricului literar Alex. Ștefănescu, iubit pentru "candoarea și umorul lui, cu stângăcia care îi evidențiază necontenit onestitatea de fond".[1] Printre tinerii autori care l-au privit cu simpatie s-au numărat: Pavel ChihaiaIordan ChimetMihail Crama,[1] și Ben Corlaciu.[4] De asemenea, el a fost apropiat de actorul Tudorel Popa.[1]

Activismul din Al Doilea Război Mondial[modificare | modificare sursă]

Ca și Stelaru, Ion CaraionGeo Dumitrescu și câțiva alți tineri scriitori, Tonegaru se opunea structural naționalismuluifascismului și militarismului, și a pus la îndoială dictatura de război a lui Ion Antonescu, precum și angajamentul cu Puterile Axei.[5][6][7] Ei au lucrat împreună la revistă rebelă Albatros a lui Dumitrescu, pe care regimul Antonescu a interzis-o după o serie de probleme.[5] Tonegaru a colaborat, de asemenea, la Kalende lui Streinu, o revistă mai convențională publicată în anii războiului.[8][9]

La sfârșitul anului 1944, după lovitura de la 23 August, Tonegaru și Stelaru au devenit figuri dominante ale unei societati boeme centrate asupra restaurantelor din zona Gării de Nord, creând legături între ei și studenții Academiei de Arte din București.[10] Sculptorul Ovidiu Maitec, care era familiarizat îndeaproape cu membrii acestui cerc, și-a reamintit: "Unul dintre [poeți] era îndrăgostit de o colegă de-a noastră. Povești cu tentative de sinucideri. Ne amuzam. Apăreau o vreme, apoi dispăreau.[...] Boemia pe atunci [...] era căutarea unei eliberari, a unei băi de sinceritate, și nu ipocrizie totală. Asta era nevoia acestei boemii. Nu neapărat a tipului marginalizat sau sărac. Ei credeau că sunt mult mai liberi, mult mai sinceri, mult mai autentici față de condiția lor, față de creația lor. Erau tipi fermecători, ca Tonegaru sau Stelaru, fermecători prin inteligența și jocul spiritului din nopțile de beție, în care se pierdeau, dar comunicau."[10]

După ocuparea României de către Uniunea Sovietică, Constant Tonegaru a rămas avocat al libertății, alarmat de comunism și de începerea persecuției politice. În 1945, el, Chimet și Chihaia, după ce au asistat la debutul persecuției politice, au înființat Asociația "Mihai Eminescu", care a funcționat ca o organizație caritabilă ce a oferit fonduri pentru intelectualii anticomuniști marginalizați și a stabilit contacte cu aliații occidentali.[1][7][11] Proiectul i-a implicat, de asemenea, pe Streinu, pe secretarul Nunțiaturii Catolice din România și pe tatăl lui Todorel Popa, medicul Grigore T. Popa, pe atunci decan al Facultății de Medicină.[1][7] În același an, Tonegaru a primit Premiul scriitorilor tineri, acordat de Editura Fundațiilor Regale, o editură de prestigiu,[2][3] pentru volumul de versuri "Plantații".[1][2] Volumul a fost dedicat mentorului său, Streinu.[2]

Activitățile lui Tonegaru l-au adus în atenția oficialilor. La sfârșitul anului 1946, după ce Grigore T. Popa a fost forțat să se ascundă, Tonegaru însuși s-a implicat în mai multe activități clandestine, organizând întruniri anticomuniste la care au participat sau au fost găzduiți intelectuali disidenți, cum ar fi Gheorghe AnghelPetru ComarnescuVladimir Ghika și Dinu Pillat.[1][7] Suspectând că locuința lui Tonegaru a fost pusă sub supraveghere, Asociația Eminescu a decis în cele din urmă să se despartă și să mențină activitatea la minimum, acordând asistență doar cazurilor disperate.[1] Curând după ce regimul comunist a fost înființat la sfârșitul anului 1947 - începutul anului 1948, valul arestărilor a atins și membrii grupului, în timp ce Tonegaru a continuat să se expună.[1]

Închisoarea și moartea[modificare | modificare sursă]

În martie 1949, a fost arestat de poliția secretă a regimului, Securitatea. Acesta i-a descoperit numele în timp ce investiga conexiunile Bucureștiului cu mișcarea de rezistență armată. La sfârșitul anului 1948, Tonegaru a obținut un pachet de la Crucea Roșie belgiană pentru Teohar Mihadaș, poet și fost membru al Gărzii de Fier fasciste, care, la rândul lui l-a dăruit unui luptător anticomunist în Bistrița natală.[1] Ulterior, prins de Securitate, Mihadaș a fost torturat până când și-a implicat conexiunile sale.[1] Potrivit unei relatări, ofițerii de la Securitate care au percheziționat mansarda lui Tonegaru l-au tratat ca un instigator și, după ce au interpretat greșit o bucată de hârtie pe care poetul schițase o poezie intitulată "Pistolul lui Werther", l-au presat să predea pistolul și l-au bătut în mod repetat cu cravașa.[1]

Odată dus la închisoare la Bistrița, Constant Tonegaru a fost atribuit ofițerului de Securitate Viorel Gligor, care l-a inclus în același lot cu alte aproximativ 75 de persoane, așa-numitul lot de partizani, toți fiind deja supuși bătăilor și forțați să-și mărturisească apartenența la organizația anticomunistă "Garda Albă", care urmărea să-l aducă înapoi pe regele Mihai I.[1] Acuzat de "hrănirea banditilor", Tonegaru a ajuns când dosarul fusese deja încheiat și, prin urmare, a fost cruțat de violență, dar a fost obligat să-și petreacă detenția într-o celulă rece, unde putea doar să doarmă doar pe un pat de ciment.[1] A fost reținut fără proces în următoarele opt luni, ceea ce a încălcat chiar legislația restrictivă adoptată de parlamentarii comuniști.[1] Asociația Eminescu a fost în întregime condamnată de Securitate, care a considerat-o "un grup de sabotori și spioni care slujeau Vaticanul și alte puteri străine",[7] în timp ce Tonegaru a fost oficial acuzat de "conspirație împotriva securității statului".[12] Odată ce implicarea lor în activitățile Asociației a fost suspectată de securiști, atât Chihaia, cât și Chimet au fost forțați să iasă din viața profesională și și-au petrecut următorul deceniu în marginea societății.[7][11] Potrivit criticului literar Paul Cernat, rezistența lui Tonegaru la interogatoriile violente le-a salvat viețile.[11]

La sfârșitul anului 1949, a fost judecat la Cluj și condamnat la doi ani de închisoare, care a fost considerată o pedeapsă mai ușoară decât era de așteptat.[1] În timpul procesului, Tonegaru a ridiculizat acuzațiile aduse împotriva lui, adresându-i judecătorului Zeno Barbu o promisiune că "pe viitor va căuta să ocolească pe cât îi va sta în putință zonele muntoase ale țării și că va umbla cu predilecție pe câmp".[1] Tonegaru și tovarășii lui de suferință au fost înlănțuiți și duși la închisoarea din Aiud, o unitate care a găzduit o mare parte din fosta elită politică și socială a României.[1] Folosind o versiune adaptată a codului Morse, pe care îl va bate în pereți, Tonegaru a aflat curând că îi are ca vecini pe Mircea VulcănescuRadu Demetrescu GyrAlexandru ConstantErnest BerneaGhiță PoppNichifor Crainic.[1]

Prost hrănit și expus la climatul rece, în cele din urmă Tonegaru s-a îmbolnăvit de o boală pulmonară marcată de crize severe de hemoptizie.[1] Mama lui a făcut încercări repetate ca fiul ei să fie grațiat, dar nu a primit un răspuns favorabil.[1] Dup doi ani, pentru a nu fi considerate responsabile pentru moartea sa, oficialii închisorii nu i-au mai prelungit sentința cu un an drept "pedeapsă administrativă" și i-au permis lui Tonegaru să plece.[1] Poetul a murit curând, ca urmare a complicațiilor, și a fost înmormântat la cimitirul Sfânta Vineri din București.[1] Criticul Ioan Stanomir menționează o "umilire finală" la care regimul l-a expus pe Tonegaru, episod relatat de Chihaia, care a fost prezent la înmormântare: trupul poetului s-a descompus în casă în timpul celor patru sau cinci zile cât i-a luat Primăriei să-i aloce un sicriu, iar cel pe care l-a trimis în cele din urmă, a fost semnificativ mai scurt decât era necesar.[7]

Operă[modificare | modificare sursă]

  • Plantații, București, Fundația Regală pentru Literatură și Artă, 1945
  • Steaua Venerii, ediție îngrijită și prefață de Barbu Cioculescu, București, Editura pentru Literatură, 1969
  • Plantația de cuie, ediție, studiu critic, note și variante de Barbu Cioculescu, București, Editura Vinea, 2003

Autoportret

Pulpele cu sfinți lingându-se pe buze
deschise m-au chemat să las viitorimii un chip,
nu versurile oculte pe apă și nisip
ce-mi cad din palmă noaptea ușor ca niște frunze.

Asemeni unui vierme prin fructul de migdal
mai sus de pântec la o coastă,
cu pila, cu penița, mi-atârn portretu-oval
unde mai stau tovarăși în nevastă
monarhi, aventurieri, desculți.

Nepăsătoare târfa duce în sine
ibovnici mulți
strânși parcă toți pe-un veninos ciorchine
asupra căruia asculți
cum dalta îmi îndreaptă bărbia, o ureche,
atentă ca să-mi facă din os asemănare.

Voi, cei de afară, dați-mi un muc de lumânare
putoarea să tresalte ca de streche
când luminându-mi scula, rândeaua fie alta,
s-o frig la măruntaie ca vetrele din peșteri
unde-a umblat în timpuri dalta
lăsând reni, vânători, păreri,
când omul alesese balta.

În loc de coadă
cu gât de lebădă agrafă
ce-i stă din noadă
înfiptă-n ceafă,
aia grasă
maidane și palate, cafenele,
deopotrivă calcă pe sub stele
cu-atâți nemuritori borțoasă.


Februarie mistic

Din umbra învelită cu vată
pomii în larg
au de sticlă câte-o cravată.

Tot mereu gloria, nu știu cine,
pe depărtări și zăpezi vag
se aude că vine.

N-am la îndemână-un ochian
dar după mersul care cutează treapta
pe claviaturi la dreapta
trebuie să fie neapărat un pian.

E însă 13 din luna Februarie,
domnule Vladimir Streinu,
nașterea mea când m-a salutat

Luna roșie cum e rubinu'
și de-atunci am rămas
ca vântul prin păduri despuiate
numai glas.

Mult vorbăreț strig, scriu, oricum;
deopotrivă femeia cu pisica înșală,
durata noastră este o îndoială,
căci noi suntem cenușe puțină și mult fum.

Cu inima de cretă dau îndemn
și unde bat în locuri părăsite
lasă viitorimii semn.

Până totul ajunge o colină,
cerul cu găuri de site
presară pe dânsa făină.

Deci mâine, mâine dintr-o pâine voi crește
și-mi voi asculta trilul prin flora
care astăzi dospește.

În scorburi mierea a înghețat cu cea din urmă rouă,
mă îndoiesc dacă se-ntoarce ora
când Soarele sclipește ca o potcoavă nouă.

Mi-aduc vocea să șterg
numele ce mi l-am scris pe pământ,
Februarie e numele meu întreg,
un cântec subțire, un vânt.


Ploaia

De când ploua, frunzele se lipiseră de asfalt ca-ntr-un album;
pasagerii în tramvai făceau cursa completă și stam să ascult
cum pe geamul cu reclamă pentru vaselina antisolară
din stânga ploaia se cernea tangențial în ritm foarte ocult.

Citind ziarul la ora această tardivă de seară pluvială
am aflat despre bătălia din Ucraina ce cuprindea stepa
și m-am văzut ieșind din neguri urmărit de haite de lupi
reamintindu-mi cum pe vremuri au fost hatmanul Mazeppa.

Norii vineți se descompuneau în fulgi mari cât niște mănuși
încremenind degetele moi pe pustietatea orbitoare de coton
cu gest standard de blazare fără să întâlnească la salutul propus
pingunii unei latitudini de circumstanță decupați din carton.

Lucrurile despre care vornesc se petreceau aievea pe la omieșasesuteșiceva;
pe atunci eram nihilist și complotam să răstorn pe țar
dar gerul pătrunzându-mă mai adânc decât lama unei săbii arabe
abandonam gândurile subversive să conspire în samovar.

În privirea mea timpul încetase să mai treacă
iar de departe lupii se mai auzeau încă urlând pe stepa Nogai -
pe urmă iată claxoane, Doamne câte claxoane;
firește se întâmplase un accident banal de tramvai.

O pasageră cu ochii verzi discuta în vagon cu bunăvoință;
- Omul vorbește singur când ajunge cărunt...
- Da, am fost hatmanul Mazeppa; acuma sunt funcționar cumsecade
și pe geamul cu reclamă cerul plângea pentru mine mărunt.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 MATERIALE SELECȚIONATE PENTRU 12 IULIE 2024 ISTORIE PE ZILE 12 Iulie Evenimente ·           1153: Anastase IV (Corrado del Suburra), este i...